Saeverix schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 18:49:
Ik heb in 2019 mijn keuken heb gekocht bij
nog niet te benoemen leverancier. De installatie zou in oktober 2020 plaatsvinden, en dat is ook gelukt. Helaas begon toen mijn hoofdpijndossier "Keuken"
Ik had mijn greeplose keuken samengesteld met antraciet grijze kasjes (Rotpunkt) en een wit werkblad (Dekker) van kunststof. Boven het werkblad had ik nog een brede klepkast aan de muur.
Bij de oplevering gevraagd of ze de klepkast nog niet wilden monteren omdat de bouwen van mijn woning vergeten was een stopcontact te plaatsen (die achter/in de klepkast moest komen). Dat kon, want ze moesten toch nog terugkomen voor de extra hoge plinten en een ontbrekende zijwand. De klepkast is toen in de verpakking weggezet in de berging.
Toen alle onderdelen binnen waren werd er opnieuw een afspraak gemaakt waarin de de plinten, zijwand en de klepkast gemonteerd zouden worden.
Helaas bleek bij het verwijderen van de verpakking van de klepkast dat deze flink beschadigd was op de hoeken. Volgens de monteur was dit niet te installeren en zou er een nieuwe besteld worden. De plinten en zijwand waren keurig geplaatst en ik had een complete keuken (op de klepkast na).
Helaas bleek al vrij snel dat het
(eerste) werkblad niet in orde was. Op het linkerdeel zat een vlek in het midden, het leek wel gesmolten en was goed zichtbaar met daglicht erop. Daarnaast was de afwerking van de (plak)randen op de zijkanten erg slecht. Sommige plekken was het mooi (wit op wit) en een stuk verderop was een duidelijke zwarte ruimte zichtbaar tussen het werkblad en de rand.
Ik heb hier melding van gemaakt en heb ik overleg met de verkoper een switch kunnen maken naar een werkblad van Composiet. Mijn gedachte was: het is iets duurder maar dan heb ik wel een mooi werkblad straks. Ik heb toen ivm Covid middel videobellen en uitwisseling van foto's de kleur van het werkblad uitgekozen. In plaats van wit ben ik voor zwart met een grijs/wit spikkeltje gegaan. Ik had genoeg zonlicht dus het donkere werkblad was geen probleem.
Een paar weken/maanden later werd het
nieuwe (tweede) werkblad geinstalleerd. Alles afgekit en netjes achtergelaten door de monteur. Echter werd bij daglicht al vrij snel duidelijk dat ook dit
(tweede) werkblad niet in orde was. Het werkblad werd bij mij 2 hoog naar boven gedragen zonder enige vorm van bescherming om het blad. Op verschillende plekken diepe krassen in het werkblad, en er waren op de randen zelfs stukken weggespat.
Tevens was
de (tweede) nieuwe klepkast die ze ook mee hadden
opnieuw kapot. Die hebben ze dus niet eens geinstalleerd.
Na mijn klacht over het werkblad werd ik teruggebeld, en ze vonden het erg vreemde al die beschadigingen. Ze brachten het op een manier alsof ik misschien zelf die krassen en beschadigingen had veroorzaakt (in 1 dag). Uiteindelijk na het sturen van extra foto's werd er voor vervanging gekozen. Tevens zou er een
(derde) nieuwe klepkast besteld worden.
Enkele weken/maanden later werd er een afspraak gemaakt voor installatie van het nieuwe werkblad en de klepkast.
Dit keer zat er een doek om het werkblad (na een opmerking van mij hierover). Maar dit keer ging het opnieuw mis. De monteur had een te diepe hoek uit het
(derde) werkblad gezaagd. Dit werd opgelost door de extra ruimte op te vullen met een kitnaad van meer dan 10mm. Ik ging hiermee akkoord omdat ik nog een "spatplaat" op de wand zou plaatsen. Hiermee kon ik de dikke kitnaad wel wegwerken.
De
(vierde) klepkast ging direct weer retour, omdat deze bij het uitpakken opnieuw beschadig was.
Om dit verhaal niet nog langer te maken hieronder even een samenvatting van alles en de huidige status van de keuken:
- Eerste kunststof werkblad beschadigd zou vervangen worden. Ik heb toen voor een upgrade naar Composiet 2200 euro betaald.
- Tweede (vervangende composiet) werkblad was na installatie beschadig. Krassen, beschadigde hoeken en vlekken die niet weg te poetsen waren. Deze zou vervangen worden voor een nieuwe.
- Derde werkblad is tijdens installatie te ruim gezaagd en hierdoor had ik een kitrand van meet dan 10mm. Daarnaast bevat dit werkblad ook donkere vlekken die niet weg te poetsen zijn.
- Inmiddels zijn er 8 klepkasten besteld en daarvan zijn ze 4-5 keer langs geweest om de beschadigingen pas op locatie te ontdekken. Ik dus nu na meer dan 600 dagen nog steeds op een onbeschadigde klepkast te wachten.
- Tijdens de installatie van het derde werkblad is de verzonken spoelbak niet juist afgekit. Je kon overal openingen zien, en het vocht kon daardoor zo naar binnen lopen. Dit is opgelost door een extra losse afspraak met de monteur. Die heeft vervolgens het werkblad vol met kitresten achtergelaten.
- Ik kreeg tussendoor nog de opdracht om de vlekken op het werkblad te behaldelen met Jif en een Schuursponsje. Dit heb ik niet gedaan want het klonk nogal heftig.
- Tijdens vervanging van het tweede werkblad hebben ze een deur in huis beschadigd met metalen strippen. De volledige deur moet vervangen worden omdat dit een laminaat deur is. Dit is een verzekerings kwestie maar ik moet zelf een particulier verkooppunt vinden voor hetzelfde type deur.
Ik heb na meer dan 600 dagen wachten en meerdere afspraken van een monteur dus nog steeds geen keuken zonder beschadigingen. Ik heb dit bij de service afdeling neergelegd inclusief foto's. Hun voorstel was om nogmaals voor de
negende keer een nieuwe klepkast te bestellen. Ik heb toen aangegeven dat ik inmiddels genoeg mogelijkheden heb geboden om een klepkast zonder beschadigingen te installeren. Ik heb ze maar liefst 8 kansen gegeven om dit op te lossen. Daarin ben ik volgens mij meer dan redelijk geweest.
Ik ben twee weken terug op locatie geweest (uur rijden) om alles even te bespreken en om te kijken of er een oplossing kon komen. Een klepkast bij een andere leverancier bestellen zou niet kunnen omdat je dan kleurverschil krijgt. Ik heb toen aangegeven dat ik dan liever de gehele keuken vervangen zie worden door een keuken van een andere leverancier (ze hebben drie leveranciers). Ook heb ik afgesproken om de vlekken op het werkblad te behandelen met de reinigingsset van Jetstone. Dit haalde de vlekken niet weg en ik heb daarvan VOOR en NA foto's gestuurd.
De leidinggevende was niet bij dat gesprek aanwezig omdat zijn vrouw net was bevallen. Daar heb ik uiteraard begrip voor en dacht het met zijn partner van de afdeling verkoop af te kunnen ronden.
We hebben mijn wens van vervanging genoteerd, en een paar extra wensen (extra kastruimte) doorgenomen. Die zou ik dan gewoon extra bijbetalen.
Een week later kreeg ik het volgende mailtje van de leidinggevende:
[...]
Ik heb toen wederom het hele verhaal samengevat aan de leidinggevende en alles ook nog op de mail gezet. Ik zag het met een
negende kast en
vierde werkblad niet goedkomen. Daarop kreeg ik de reactie dat hij het met zijn collega's zou bespreken.
Uiteindelijk werd ik vandaag gebeld en vroeg hij of ik het ok vond om te klepkast te laten verwijderen en de muur te laten herstellen. Uiteraard heb ik hier nee op gezegd omdat ik de ruimte goed kan gebruiken, en omdat ik het een heel vreemd voorsteld vond.
Een alternatief was om middels een koerier een negende klepkast en werkblad te bestellen. De koerier zou die dan direct vanaf de fabrikant ophalen in Duitsland. Ook dit leek mij een erg duur en onzekere optie, want wie zegt dat het dan goed gaat. Daarnaast zou dat weer weken/maanden extra tijd kosten.
De enige optie die er volgens hem dan overbleef was dat ik maar contact moest opnemen met de Geschillencommisie (en weer weken wachten) want
volledig vervangen was volgens kun geen optie.
Ik heb er inmiddel een flinke lap tekst van gemaakt. Ik verwacht niet dat jullie alles lezen, maar ben ik nou zo zinnig of sta ik volledig in mijn recht? Bij apparatuur zijn de regels vrij duidelijk in Nederland, je moet de leverancier 3 keer de kans geven om het te repareren. Daarna heb je recht op geld terug. Gelden diezelfde regels ook voor keukens?
Wat is jullie advies, en hoe schatten jullie mijn kansen in?