Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01:34
Angriebirdie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:09:
Goedemorgen, even een vraagje mbt merken. Aan het begin van dit topic zag ik dat Tristar, rotpunkt en nobilia allemaal onder het midden-hoog segment worden geschaald. Net als pronorm. Zouden jullie zeggen dat de prijs categorieën dan ook redelijk gelijk zijn? Wat zijn dan de hoofd beweegredenen om voor het ene of andere merkt te kiezen? Ik ga binnenkort namelijk naar een DB keukenzaak en dan weet ik in ieder geval alvast waar ik op moet letten.
Let erop dat DB Keukens hun eigen lijnen hebben:

DB Select: Nobilia
Residentic: Tristar
Excelentic: Rotpunkt

Waarbij Excelentic niet ALLE lijnen van Rotpunkt heeft. Er waren wat speciale varianten voor DB meen ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43
Falqoon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:22:
Hallo allemaal! Wij zijn op zoek naar een keuken voor onze nieuwbouw woning welke over ongeveer anderhalf jaar wordt opgeleverd.

We zijn afgelopen weekend naar Ekelhoff geweest in Duitsland, en hebben een mooie keuken laten tekenen.

Het zou gaan om een ballerina keuken, met "smart glass?" fronten. Het is een parallel keuken van twee keer vier meter, waarvan één kastenwand van 255cm hoog, met Siemens inbouwapparatuur. Naast dat we uberhaubt misschien andere apparatuur willen (we twijfelen een beetje met Bosch, en qua kookplaat een Bora) hebben wij een offerte gekregen die naar mijn idee veel te hoog is. En er staat op bij de leverancier: CONTUR BA XL 2022. Volgens mij is Contur een ander merk, of zie ik dit verkeerd?

Apparaten (ik weet niet exact welk type, allen siemens)
- Koelkast 177cm
- Vriezer 177 (no frost)
- Combi magnetron 60cm
- Oven 60cm
- Vaatwasser
- Kookplaat met afzuiging, flex zones
- Quooker

Werkblad: Neolith Keramisch werkblad.

Grepen: alles direct op de lijn van het werkblad heeft een opleg greep zodat je deze niet heel erg ziet, maar wel makkelijk pakt (zoals ook voor de koelkast/vriezer) de rest is tip-on/opendrukken.

Zie onderstaande tekening. Offerte lag op bijna 33k.

Over de keuken zelf waren we wel te spreken. Kost dit echt zo veel, of kunnen we beter elders shoppen, en zo ja, waar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ps: de ramen zijn eigelijk tot aan de grond, vandaar de parallel opstelling ook.
Als ik dit in Ikea namaak en vervolgens de apparaat koop welke jij noemt, plus het blad dat jij noemt. Kom ik zo een 15K goedkoper uit. Ik vraag me dan toch af waar dat in zit. De basis zijn toch gewoon kastjes met apparatuur en een blad erbovenop?

*Wij zijn ook ingeloot in een nieuwbouw woning en op zoek naar een keuken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
ColeJ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:23:
[...]

Als ik dit in Ikea namaak en vervolgens de apparaat koop welke jij noemt, plus het blad dat jij noemt. Kom ik zo een 15K goedkoper uit. Ik vraag me dan toch af waar dat in zit. De basis zijn toch gewoon kastjes met apparatuur en een blad erbovenop?

*Wij zijn ook ingeloot in een nieuwbouw woning en op zoek naar een keuken :+
Leuke vergelijking maar dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Een ikea keuken zijn inderdaad keukenkastjes, maar die moet je zelf in elkaar schroeven en zijn niet heel fraai afgewerkt.
Bij de geoffreerde Ballerina keuken zijn de kastjes reeds in de fabriek gemonteerd en is de keuken uitgerust met behoorlijke dure glas fronten. Ook het beslag en ladegeleiders zijn van veel hogere kwaliteit bij Ballerina. Om het nog maar niet te hebben over het nogal beperkte assortiment van ikea in keukenkasten t.o.v. keukenmerken.

[ Voor 6% gewijzigd door SquareOne op 27-01-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
SquareOne schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Leuke vergelijking maar dit is natuurlijk appels met peren vergelijken.
Een ikea keuken zijn inderdaad keukenkastjes, maar die moet je zelf in elkaar schroeven en zijn niet heel fraai afgewerkt.
Bij de geoffreerde Ballerina keuken zijn de kastjes reeds in de fabriek gemonteerd en is de keuken uitgerust met behoorlijke dure glas fronten. Ook het beslag en ladegeleiders zijn van veel hogere kwaliteit bij Ballerina. Om het nog maar niet te hebben over het nogal beperkte assortiment van ikea in keukenkasten t.o.v. keukenmerken.
Helemaal mee eens hoor! Maar volgens mij blijft het gewoon geperst met een lamineer laagje? Of is dat ook anders? Of de ladegeleiders beter zijn betwijfel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:17
ColeJ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Helemaal mee eens hoor! Maar volgens mij blijft het gewoon geperst met een lamineer laagje? Of is dat ook anders?
Als jij persoonlijk het verschil niet ziet/merkt, moet je zeker voor de goedkope variant gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
mitsumark schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Als jij persoonlijk het verschil niet ziet/merkt, moet je zeker voor de goedkope variant gaan ;)
Wij zitten nog in dubio en gaan ook zeker nog langs keuken zaken :) Ik heb wel positieve ervaringen met Ikea keukens en de laatste jaren is dat echt heel veel verbeterd. Ook de apparatuur, afzuiging in de kookplaat, oven met pyrol.-/stoomfunctie kost allemaal weinig in vergelijking met de A-merken. Ik vraag me dan werkelijk af waar dat verschil in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-09 06:14
Falqoon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 10:22:
Hallo allemaal! Wij zijn op zoek naar een keuken voor onze nieuwbouw woning welke over ongeveer anderhalf jaar wordt opgeleverd.

We zijn afgelopen weekend naar Ekelhoff geweest in Duitsland, en hebben een mooie keuken laten tekenen.

Het zou gaan om een ballerina keuken, met "smart glass?" fronten. Het is een parallel keuken van twee keer vier meter, waarvan één kastenwand van 255cm hoog, met Siemens inbouwapparatuur. Naast dat we uberhaubt misschien andere apparatuur willen (we twijfelen een beetje met Bosch, en qua kookplaat een Bora) hebben wij een offerte gekregen die naar mijn idee veel te hoog is. En er staat op bij de leverancier: CONTUR BA XL 2022. Volgens mij is Contur een ander merk, of zie ik dit verkeerd?

Apparaten (ik weet niet exact welk type, allen siemens)
- Koelkast 177cm
- Vriezer 177 (no frost)
- Combi magnetron 60cm
- Oven 60cm
- Vaatwasser
- Kookplaat met afzuiging, flex zones
- Quooker

Werkblad: Neolith Keramisch werkblad.

Grepen: alles direct op de lijn van het werkblad heeft een opleg greep zodat je deze niet heel erg ziet, maar wel makkelijk pakt (zoals ook voor de koelkast/vriezer) de rest is tip-on/opendrukken.

Zie onderstaande tekening. Offerte lag op bijna 33k.

Over de keuken zelf waren we wel te spreken. Kost dit echt zo veel, of kunnen we beter elders shoppen, en zo ja, waar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ps: de ramen zijn eigelijk tot aan de grond, vandaar de parallel opstelling ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CzfWp4iRtYC5V-ZRCFq4VSptXI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VRB4xFzp8G2j5s1ijgYMyoLR.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de greep bij een ballerina, smart glass, koelkast, verstifte deur. Nee, je haalt er niet je handen aan open. ja, je moet wel wat kracht hebben om deze open te krijgen. Ik als vrouw van middelbare leeftijd kan dat, bij reuma of wellicht oudere leeftijd zal het lastiger zijn. Maaar, we hadden een vrijstaande liebherr , die we direct na sluiten niet meer open kregen en bij deze liebherr kan het wel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
ColeJ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Wij zitten nog in dubio en gaan ook zeker nog langs keuken zaken :) Ik heb wel positieve ervaringen met Ikea keukens en de laatste jaren is dat echt heel veel verbeterd. Ook de apparatuur, afzuiging in de kookplaat, oven met pyrol.-/stoomfunctie kost allemaal weinig in vergelijking met de A-merken. Ik vraag me dan werkelijk af waar dat verschil in zit.
Een Seat heeft ook elektrische ramen, airco en zelfs adaptive cruise control als je dat wilt, toch is het geen Mercedes.
Dat zit hem niet alleen in functies, maar ook in kwaliteit, gevoel, vorm, etc.
Als je de meerwaarde niet ziet, gewoon voor Seat gaan, doorgaans ook prima.

Maar zoals de keuken waar je op reageerde, met glazen kastfrontjes, dat is dus niet gewoon geperst hout met een laagje lamineer :*)
Al hebben ze dat bij dat merk ook, voor inderdaad fors minder geld, maar zelfs dan zijn er grote kwaliteitsverschillen.

Ik zou geen beslissing nemen zonder het te ervaren, tenzij je eerst bij de goedkoopste begint en gelijk al tevreden bent natuurlijk, scheelt een hoop geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 11:54
Ik zou als het kan, kijken naar tenminste 4 apparaten van hetzelfde merk. Dit breidt namelijk je garantie uit van standaard 2 naar 5 jaar (zelfs 8 bij Atag).

Dus als je teveel gaat mixen krijg je dit voordeel niet of moet je er extra voor betalen.

Bij Atag zou je naar zoiets kunnen kijken.

Bij AEG naar dit apparaat.

Miele is een stapje omhoog t.o.v. deze andere 3 merken.

[ Voor 26% gewijzigd door Ruudje88 op 27-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
mitsumark schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Een Seat heeft ook elektrische ramen, airco en zelfs adaptive cruise control als je dat wilt, toch is het geen Mercedes.
Dat zit hem niet alleen in functies, maar ook in kwaliteit, gevoel, vorm, etc.
Als je de meerwaarde niet ziet, gewoon voor Seat gaan, doorgaans ook prima.

Maar zoals de keuken waar je op reageerde, met glazen kastfrontjes, dat is dus niet gewoon geperst hout met een laagje lamineer :*)
Al hebben ze dat bij dat merk ook, voor inderdaad fors minder geld, maar zelfs dan zijn er grote kwaliteitsverschillen.

Ik zou geen beslissing nemen zonder het te ervaren, tenzij je eerst bij de goedkoopste begint en gelijk al tevreden bent natuurlijk, scheelt een hoop geld :)
Het is geen glas, maar een polymeer... tja uuuh plexiglas?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl6oESd3IxM5GgOzzGUjJlwgp1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ItgqpthSkb0raPvHigMZkW2U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

ColeJ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:37:
[...]

Wij zijn toevallig bezig met een IKEA keuken op het moment, en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de kastjes prima vond in de winkel.. sterker nog de frames zijn volgens veel experts juist een van de betere..

We zijn nog in de afbraak/stuccen fase dus ik kan nog niet oordelen over het resultaat, maar houd je op de hoogte..

Wat we wel hebben gedaan is een blad ergens anders bestellen, dat was goedkoper(via connecties van onze bouwer) en mooi marmer. De houten en fineer werkbladen ben ik niet zo'n fan van, maar scheelt wel een bult geld.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
ToolkiT schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Wij zijn toevallig bezig met een IKEA keuken op het moment, en ik moet zeggen dat ik de kwaliteit van de kastjes prima vond in de winkel.. sterker nog de frames zijn volgens veel experts juist een van de betere..

We zijn nog in de afbraak/stuccen fase dus ik kan nog niet oordelen over het resultaat, maar houd je op de hoogte..

Wat we wel hebben gedaan is een blad ergens anders bestellen, dat was goedkoper(via connecties van onze bouwer) en mooi marmer. De houten en fineer werkbladen ben ik niet zo'n fan van, maar scheelt wel een bult geld.
Dan moet ik maar is naar die IKEA. Ben bij een IKEA geweest voor iets anders en ook even naar de keukens gekeken. Maar vond de de lades nogal fragiel.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Morpheusk schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:45:
[...]

Dan moet ik maar is naar die IKEA. Ben bij een IKEA geweest voor iets anders en ook even naar de keukens gekeken. Maar vond de de lades nogal fragiel.
Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoe het in mekaar is gezet en hoe lang het al staat.. (oftewel hoe mishandeld het is)..
Dat kan idd van winkel tot winkel verschillen..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Ruudje88 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Ik zou als het kan, kijken naar tenminste 4 apparaten van hetzelfde merk. Dit breidt namelijk je garantie uit van standaard 2 naar 5 jaar (zelfs 8 bij Atag).

Dus als je teveel gaat mixen krijg je dit voordeel niet of moet je er extra voor betalen.

Bij Atag zou je naar zoiets kunnen kijken.

Bij AEG naar dit apparaat.

Miele is een stapje omhoog t.o.v. deze andere 3 merken.
Garantie is een leuk marketingpraatje maar in Nederland ben je als consument best verwend wat betreft je rechten omtrentgarantie.
Als een oven met een adviesprijs van €1500+ na 3 jaar ermee nokt kom je een heel eind als je je even boos maakt. (of rechtsbijstand hebt)

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Flix20 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Garantie is een leuk marketingpraatje maar in Nederland ben je als consument best verwend wat betreft je rechten omtrentgarantie.
Als een oven met een adviesprijs van €1500+ na 3 jaar ermee nokt kom je een heel eind als je je even boos maakt. (of rechtsbijstand hebt)
Daar ben ik inderdaad ook niet zo heel bang voor.
Waarschijnlijk zullen zoals het er nu naar uit ziet de vriezer, koelkast, kookplaat & vaatwasser wel van Siemens zijn.
Het gaat me dus echt om de ovens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 11:54
Flix20 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 16:14:
[...]

Klopt maar het hele consumentenrecht blijft een grijs gebied. Zo heb je te maken met de verkopende partij en niet de fabrikant. Ze moeten een gratis oplossing bieden maar die kan heel karig uitvallen. Wil je de goeie oplossing, dan kan het nog altijd zijn dat je toch een gedeelte van de reparatie zelf kan betalen bij een defect na bijvoorbeeld 4 jaar (zonder extra garantie), dat aanbod mogen ze gewoon doen.

Een goede garantie in de basis bespaart je een hoop tijd en vooral moeite ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Ruudje88 op 27-01-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:27
Barry|IA schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Als het gewoon plain wit moet zijn zou ik voor composiet gaan. White Select is de voordeligste kleur in 12mm.

Bel eens een Keukenloods op voor een prijsopgave.
Langs geweest en hun goedkoopste composiet blad ("actie model") kwam op 1300€ uit.. :s
Na aangeven dat dit ruim tweemaal zo duur was, werd het 900€ meer kon er niet vanaf. Groot verschil met 123we (wat marge had ik geen bezwaar gevonden, bijna 2x duurder voor enkel het blad was wat te veel van het goede). Zelfde dikte, volgens mij ook pg0/pg1.

Met Nobilia kon er wel wat meer dan ikea, betreft tv meubels (stond zelfs apart benoemd key foto's en opties in zijn boek). Dat zou nog een leuke upgrade zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Source90 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:56:
[...]

Langs geweest en hun goedkoopste composiet blad ("actie model") kwam op 1300€ uit.. :s
Na aangeven dat dit ruim tweemaal zo duur was, werd het 900€ meer kon er niet vanaf. Groot verschil met 123we (wat marge had ik geen bezwaar gevonden, bijna 2x duurder voor enkel het blad was wat te veel van het goede). Zelfde dikte, volgens mij ook pg0/pg1.

Met Nobilia kon er wel wat meer dan ikea, betreft tv meubels (stond zelfs apart benoemd key foto's en opties in zijn boek). Dat zou nog een leuke upgrade zijn.
Ze willen dus geen stukje werkblad verkopen en houden de prijs hoog. Opzich wel begrijpelijk.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:02:
[...]

Ze willen dus geen stukje werkblad verkopen en houden de prijs hoog. Opzich wel begrijpelijk.
Dit was ook met 4 meter kasten erbij. Leek mij wel snel schrijven, had exact de maten, deuren, lade en kleuren doorgegeven :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Ah oke, geen idee dan. Vreemde gang van zaken.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57
ColeJ schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:33:
[...]

Helemaal mee eens hoor! Maar volgens mij blijft het gewoon geperst met een lamineer laagje? Of is dat ook anders? Of de ladegeleiders beter zijn betwijfel ik.
Laat ik het puur over de lades en ladegeleiders hebben, want de rest kunnen de anderen je makkelijk vertellen.

IKEA koopt haar ladegeleiders ook in bij BLUM (en soms zelfs Grass).

De BESTÅ is een aangepaste versie van de Blum Tandem (zie bijvoorbeeld hier). Daar zit inderdaad een flink prijsverschil ;)

IKEA biedt één type keukenlade, de standaard heet Maximera, de versie met push-to-open heet Exceptionell. Allen zijn van staal en hebben geen front meegeleverd.
Blum maakt ook lades, de Legrabox is een vrij standaard lade, geleverd zonder front. Te leveren met en zonder push-to-open.

De Maximera in de lage variant (±6cm) is €32
De Legrabox in de laagste variant (8cm) is bij meubelbeslagonline zo'n €160

Heb je, zoals wij in onze keuken, 14 lades die je wilt aanschaffen.. Dan hebben we het over €1.800 verschil.

Vervolgens de fronten.. Het feit dat er hele bedrijven lijken te bestaan die leven op het leveren van mooie fronten voor je IKEA keuken zegt denk ik wel genoeg. Maar kijk eens bij Knoet op https://keukenfronten.com zou ik zeggen, dan zie je snel genoeg wat een los front kost :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 09:53
Ugh, gisteren te horen gekregen dat het fornuis wat we besteld hebben een maand of 6(!) vertraagd is ivm het chiptekort.

Het gaat om de Falcon Nexus Steam 110 inductie, er kunnen bepaalde onderdelen van de stoomoven niet geleverd worden.

Keuze is om voor een ander model te gaan, bijvoorbeeld een Falcon Nexus SE 110 inductie maar hier zit geen stoomoven in.

Andere optie is wachten, de keukenzaak kan een leenfornuis (90cm brniet echeed) op gas aanbieden (wat eigenlijk meteen afvalt omdat de gasleiding al jaren geleden afgedopt is en zich aan de andere kant van de keuken bevind) of een Bosch inductieplaat welke in een tijdelijke stellage gebouwd word.

De keuken was behoorlijk prijzig en een mooie nieuwe keuken waar we nog minstens een half jaar met een tijdelijke oplossing zitten die er niet uitziet lopen we dan ook niet echt warm voor.

We hebben nog nooit zelf gekookt op stoom maar zijn er wel enthousiast over en hebben daarom bewust voor de Steam uitvoering gekozen. We willen hierop wachten mits we een goede tijdelijke oplossing hebben.

Iemand tips voor een goedkoop maar redelijk 110cm fornuis? Refurbished of een plekje hier en daar maakt niet uit, het apparaat gaat er dan na een half jaar toch weer uit.

Of is er iemand met andere ideeën hoe tijdelijk op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Ik probeer ‘m even helder uit te leggen.

Vaak werkt het als volgt:

Keukenzaken aangesloten bij DMG hebben een enorme omloopsnelheid en daardoor een enorme inkoopkracht en zelfs invloedt op keuken- en apparatuurmerken. DMG bepaald de huurprijs op woonboulevards, heeft een eigen keukenfabriek, heeft voor een groot deel Whirlpool en Bauknecht in handen, heeft invloed op welke modellen BSH maakt en de belangrijkste bepaald wat ANDERE zaken als inkoop betalen voor keukens en apparatuur.

De enige reden dat DMG niet nóg meer zaken heeft is omdat de overheid dit niet toestaat (monopoly op de keukenmarkt). Daarom zit DMG nu ook steeds meer in DLD. Hallo Duitsland, “waar keukens goedkoper zijn” ;)

Je kunt je dus voorstellen dat DMG een enorme invloed heeft op alles in en rondom keukenland.

Koop jij bij een andere leverancier, die niks met DMG te maken heeft, dan betaal je OF veel te veel voor je keuken, OF de betreffende winkel is aangesloten bij een inkooporganisatie (9 van de 10 keer is dat of.... je raadt het al, DMG, of het is de keukenfabriek zelf).

Als klant wil je liever niet kopen bij een winkel die onder contract staat van de keukenfabriek. Neem als voorbeeld Keukensale of I-Kook. Deze zaken zijn verkapte Nobilia showrooms. Nobilia bepaald exact wat er wel en niet verkocht mag worden (tenzij de winkel zich heeft uitgekocht). Vaak herken je dit aan Elica kookplaten ipv Bora, Selzius kranen ipv Quooker en een showroom met veel kunststof werkbladen op de keukens met opgebouwde spoelbakken (typisch Duits).

Probleem van dit soort winkels is dat jij als klant een keuken koopt die volgens Nobilia in een bepaalde categorie past. Dit noemt men een blokverrekening. Er wordt in een seconde tijd gekeken op welke keuken jouw gekozen keuken het meeste LIJKT en daar wordt de prijs op gebaseerd. Neem jij dan een andere kookplaat, omdat je die Elica niet wilt, dan kan het zomaar zijn dat jouw keuken op een ander “blok” lijkt waardoor jij geen 2k retour krijgt van de winkel, maar 1k moet bijbetalen (ja, echt). Deze winkels hameren dan ook altijd op hun eigen apparatuur, hun eigen werkbladen, etc. Men wilt zoveel mogelijk leveren binnen het blok waar mee is gerekend. Soms kan dit voordelig uitpakken, maar ik krijg er de kriebels van :)

Hoe werkt een blokkorting / blokverrekening precies?

Het idee is ooit ontstaan toen er in Duitsland een enorme loods met keukens stond. Mensen konden niks op maat krijgen, maar moesten een standaard keuken[b]blok[\b] uitkiezen. Je hebt natuurlijk veel voorkomende keukenblokken als een L-keuken, een parallel-keuken, een U-keuken, een rechte-keuken en een eiland-keuken.

[Afbeelding]

Uitieindelijk kwam men erachter dat veel keukens op elkaar lijken. Het idee blokverrekening is ontstaan. Verkopers pluizen geen ellenlange verkoopboeken uit om de juiste prijzen bij de juiste kasten te zoeken (tijdrovend), maar kiezen op basis van jouw keuken een EERDER uitgeleverde keuken uit die daar het meest op lijkt. Dit gekozen blok vormt dan de basis van de keukenprijs.

Omdat er vaak toch verschillen zitten kun je kijken wat er buiten het gekozen blok valt en dit verschil kun je dan als meerprijs toevoegen aan het keukenblok.

Voorbeeld:
Keukenblok A: 7500 euro
Afwijking: Quooker kraan 1000 euro
Keuken totaal: 8500 euro

Keukenfabrikanten willen zo min mogelijk afwijkingen in het gekozen blok. Vandaae dat bijvoorbeeld Nobilia een kookplaat verkoopt die op een Bora kookplaat lijkt.

Nu dus als volgt:
Keukenblok B: 9500 euro (incl. Elica/Nobilia kookplaat).
Klant wilt een Bora kookplaat.
Keukenblok B blijft 9500 euro (want ik elk keukenblok hoort een kookplaat)
Afwijking: Bora +2500 euro
Keukenblok B kost nu inclusief Bora: 12000 euro.

Dit rekensommetje kunnen ze maken met alle apparatuur, kranen, spoelbakken, werkbladen, etc.

ALLE keukenzaken die dit soort apparatuur überhaupt verkopen werken volgens dit systeem!

Bij een DMG zaak kun je onwijs goed slagen als je goed kunt onderhandelen. Onderhandelen begint m.i. al bij de eerste handdruk. Hier wordt bepaald wie het Alfa mannetje is. De gemiddelde keukenverkoper is niet breder dan een passtuk, dus die handdruk heb je alvast gewonnen.

Geef NOOIT maar dan ook NOOIT toe aan hoe aardig je iemand vind. Keukenverkopers werken op provisiebasis en worden afgerekend op omzet, niet op de hoeveelheid vrienden ze maken. Zeg nooit ja na het eerste bod. Zeg altijd dat het veel te duur is. Verkoper vraagt: op basis van wat ben ik te duur”. Daar geef je je niet gewonnen. Geef nooit vergelijkingsmateriaal. De verkoper brand jouw hele offerte af en presenteert jou waarom hij duurder is. Zeg in plaats daar van dat jij geen koopintentie hebt, tenzij hij met een belachelijk laag voorstel komt. Neem ook dit voorstel niet serieus. Blijf doorvragen naar korting. Doe lacherig en pleeg zelf eens een ‘overleg telefoontje’ met het thuisfront oid. Kom terug, blijf nee zeggen tot de verkoper boos wordt. Stel hem gerust met de opmerking dat je voor X bedrag koopt (dit moet een TE laag bedrag zijn). De verkoper zal jou nu z’n laagste prijs geven :)

Netto zaken bestaan niet. Zelfs Ikea niet. Als ik een keuken van 20k samenstel, denk je dat er dan een netto zaak is die mij laat lopen als ik de deal rond wilt maken voor 19800 euro? :)
KNIP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:15
Mooie toevoeging. Vooral dit deel :+
Bij een DMG zaak kun je onwijs goed slagen als je goed kunt onderhandelen. Onderhandelen begint m.i. al bij de eerste handdruk. Hier wordt bepaald wie het Alfa mannetje is. De gemiddelde keukenverkoper is niet breder dan een passtuk, dus die handdruk heb je alvast gewonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• interior
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-02 11:05
Hi,

We hebben weer een offerte voor net iets andere opstelling. Ben benieuwd wat jullie er van vinden en ook wat jullie van de prijs vinden.

- Eiland 230 bij 110
- Achterwand 360

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0zMMOrR2zyfkLbhFaHbwwPaFAE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t8nHDdvAg5FHh83qER0yxDKV.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eciwZEf08GjduzMGXgSazKx4bs0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cxnuRVIbVOL6ozhLf7NgPPco.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pgz_UPVfapTaG9InOvw33e4JkfY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ilkuWpE5WuAQ3ar1o0erimOY.png?f=user_large

Keukenmeubelen:
Novitelli Pro Perfect Soft (is van Hacker Concept130) greeploos

Apparatuur:
- Novy 1861 inductieplaat met inbouw afzuiging
- Siemens multifunctionele oven IQ500 HB478G0B6
- Siemens multifunctionele oven IQ500 CM485AGB0
- Siemens Koelkast IQ100 KI86V5SF0
- Spoelbak Doeco Franke SUSID11050CB
- Siemens Vaatwasmachine SN63H800UE
- Quooker combi flex mat zwart
- 2 stopcontacten

Overig
- Inbouwspots onder kastjes achterwand
- ombouw om de keuken

Werkblad:
Jetstone Composiet 20mm Cabo Grey Satin

Totaal: €
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
SquareOne schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:12:
Ik vind het maar een vaag verhaal van Contur.

https://emverbund.de/marken/handelsmarken-2021
Hier wordt niks genoemd over Schueller of Next125

Ook google geeft niet echt hits van Contur icm Ballerina.

Even geen zin om jaarverslagen op te gaan zoeken. Dus @Falqoon ik zou gewoon aan Ekelhof vragen hoe het zit.
Ik dacht eerst even zelf op onderzoek, ze komen vast nog wel bij me terug en dan vraag ik even het één en ander.
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:06:
[...]

Tja, met die glass fronten tik je wel 33k aan geloof ik.

Die opleg greep op een koelkast en vriezer is dramatisch. Pakt helemaal niet makkelijk. Je haalt je vingers open aan die krengen en de meeste vrouwen hebben 2 handen nodig om een koelkast uit z’n rubbers te trekken. Doe dit aub niet.

Waarom is de maatverdeling zo raar van de ladekasten?

Waarom ga je naar Duitsland voor je keuken?
  • We hebben nu een Rotpunkt keuken van twee jaar
    oud, alles met diezelfde opleggreep. Het zal persoonlijk zijn, maar zelf vinden we het erg strak en prima bedienen, mijn vriendin heeft dan ook geen enkele moeite om deze deuren open te maken en daarvan is het zelfs de voorkeur. Die elektrische deuren vinden we en te duur en af en toe niet doen wat we willen, greep loos, met zo'n greeplijst vinden we niet heel mooi, en een gewone greep ook niet.
  • Wat bedoel je precies met de maatverdeling van de ladekasten? Bedoel je de ladehoogte? Hier zijn we nog niet echt op doorgegaan. Puur deze opstelling is wat ons aantrekt op het moment.
  • We zagen op het internet goede verhalen over de Ekelhoff en wat van horen zeggen, vandaar dat we even langs zijn gegaan om te kijken. Wat me wel enorm aanspreekt is dat ze eigen monteurs hebben bij de Ekelhoff en ik dus alleen met de Ekelhoff te maken heb. Als ik om mij heen kijk naar hoe keukens worden gemonteerd, en ook mijn eigen ervaring van twee jaar geleden is het zo dat je een mooie keuken koopt, en een zzper trapt even snel zonder passie die keuken er in. Maakt onnodig kleine, maar herstelbare foutjes, en werkt gewoon niet netjes. Ik ben iemand die zelf alles tip top in orde maakt, en verwacht dit ook van een vakman. Wellicht een keuken kopen en zelf een aannemer uitzoeken als ik er geen tijd voor heb om het zelf te doen.
Heb je tips voor onze keuken, of voor deze opstelling een bepaald keukenmerk?

We willen gewoon een goede keuken, met goede apparatuur. Het mag best wat kosten, maar deze 33k heb ik er gewoon niet voor over. Dan maar geen glas, het is ook niet iets dat we persee wilde hebben, maar de verkoper zij in half Duits half Nederlands dat het zo goed als de zelfde prijs was en het zag er op het eerste oog mooi uit.
Ladypurple schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 14:41:
[...]

[Afbeelding]

Dit is de greep bij een ballerina, smart glass, koelkast, verstifte deur. Nee, je haalt er niet je handen aan open. ja, je moet wel wat kracht hebben om deze open te krijgen. Ik als vrouw van middelbare leeftijd kan dat, bij reuma of wellicht oudere leeftijd zal het lastiger zijn. Maaar, we hadden een vrijstaande liebherr , die we direct na sluiten niet meer open kregen en bij deze liebherr kan het wel :?
Dank voor je bericht, we hebben nu inderdaad deze zelfde opleggreep in onze keuken. Vinden we zelf top! Wij krijgen ze makkelijk open. Misschien omdat we (nog) 30 zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door Falqoon op 27-01-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Falqoon schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:52:
[...]

Ik dacht eerst even zelf op onderzoek, ze komen vast nog wel bij me terug en dan vraag ik even het één en ander.

[...]
  • We hebben nu een Rotpunkt keuken van twee jaar
    oud, alles met diezelfde opleggreep. Het zal persoonlijk zijn, maar zelf vinden we het erg strak en prima bedienen, mijn vriendin heeft dan ook geen enkele moeite om deze deuren open te maken en daarvan is het zelfs de voorkeur. Die elektrische deuren vinden we en te duur en af en toe niet doen wat we willen, greep loos, met zo'n greeplijst vinden we niet heel mooi, en een gewone greep ook niet.
  • Wat bedoel je precies met de maatverdeling van de ladekasten? Bedoel je de ladehoogte? Hier zijn we nog niet echt op doorgegaan. Puur deze opstelling is wat ons aantrekt op het moment.
  • We zagen op het internet goede verhalen over de Ekelhoff en wat van horen zeggen, vandaar dat we even langs zijn gegaan om te kijken. Wat me wel enorm aanspreekt is dat ze eigen monteurs hebben bij de Ekelhoff en ik dus alleen met de Ekelhoff te maken heb. Als ik om mij heen kijk naar hoe keukens worden gemonteerd, en ook mijn eigen ervaring van twee jaar geleden is het zo dat je een mooie keuken koopt, en een zzper trapt even snel zonder passie die keuken er in. Maakt onnodig kleine, maar herstelbare foutjes, en werkt gewoon niet netjes. Ik ben iemand die zelf alles tip top in orde maakt, en verwacht dit ook van een vakman. Wellicht een keuken kopen en zelf een aannemer uitzoeken als ik er geen tijd voor heb om het zelf te doen.
Heb je tips voor onze keuken, of voor deze opstelling een bepaald keukenmerk?

We willen gewoon een goede keuken, met goede apparatuur. Het mag best wat kosten, maar deze 33k heb ik er gewoon niet voor over. Dan maar geen glas, het is ook niet iets dat we persee wilde hebben, maar de verkoper zij in half Duits half Nederlands dat het zo goed als de zelfde prijs was en het zag er op het eerste oog mooi uit.
Snap ik, ik zou sowieso dat ‘glas’ weglaten. Ik moet je m’n uitgebreide antwoord even later doen toekomen (lijkt iets teveel op een keuken waar ik nu mee bezig ben en dan haal ik dingen door elkaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19-09 18:10
We zijn weer een stap verder.
Nog geen prijs, die volgt van de week evenals de render. Dit is even een snelle foto van het scherm.

Häcker systemat concept130
Plint 13 cm
Werkblad 95cm

kastenwand komt een 22 cm uit de wand ivm een paar stenen kolommen. Behalve het blad dat komt een 15 cm verder naar achteren. Dus werkblad van 75cm
Koelkast (full height)
Kasten(60cm oven)
80cm lade met lade in lade
Kasten (45cm combioven + warmhoudlade (als ze een gewone lade met zwartglas frontje zouden hebben was het ook goed geweest)
Vriezer (full height)

Eiland 300x120
120 kasten (spoelbak)
60 (vaatwasser)
120 (laden (dun/middel/hoog, geen lade in lade)
Andere kant, 5 x kastje 60 allemaal linksdraaiend voor de symetrie.

Quooker flex rvs (de “vierkante”)
Apparatuur van AEG (ovens “type 9”)
Vaatwasser dus ook, ik wil vooral een handige indeling, we hebben al jaren goedkope zooi, die prima werkt. Ding moet het gewoon doen.
Kookplaat 90cm Novy 5pits
Afzuiging Novy plafondunit in RVS

De witte koof boven de wand wordt een geheel verlaagd plafond tot boven het eiland.

Keuze voor AEG is simpel, best goed spul, keukenboer heeft er containers vol van op voorrad en levert het voorzover we nu begrijpen voor nette prijzen.

Heb de offerte nog niet, dus kan het nog niet nazoeken.

Kasten in een donkere betonlook kunststof.
Blad, wangen (4cm kunststof, walnoot)
Achterwand kunststof walnoot

Alles met greep. Wand willen we sowieso met greep, eiland is een kosten overweging.

We willen onder de 25K uitkomen. Zal er om hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RZGcCfYALPgeucpjpD45p2GBe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30YHnby1SMbSn1taduSzZUpJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falqoon
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-09 08:20
macfocus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:57:

Keuze voor AEG is simpel, best goed spul, keukenboer heeft er containers vol van op voorrad en levert het voorzover we nu begrijpen voor nette prijzen.

[Afbeelding]
Wij hebben op dit moment AEG, zou het zelf nooit opnieuw kiezen. Vaak monteurs moeten laten komen omdat het niet meewerkt, stuk gaat, verkeerd is ontworpen waardoor er dingen vervangen moeten worden etc..

Alleen de kookplaat vinden we best fijn, de rest zijn we niet over te spreken. (afzuigkap, vaatwasser, stoomover, combimagnetron). Onze vriezer en koelkast zijn van Siemens. Top spul.

[ Voor 44% gewijzigd door Falqoon op 27-01-2022 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:30
LiquidSmoke schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:03:
Ugh, gisteren te horen gekregen dat het fornuis wat we besteld hebben een maand of 6(!) vertraagd is ivm het chiptekort.

Het gaat om de Falcon Nexus Steam 110 inductie, er kunnen bepaalde onderdelen van de stoomoven niet geleverd worden.

Keuze is om voor een ander model te gaan, bijvoorbeeld een Falcon Nexus SE 110 inductie maar hier zit geen stoomoven in.

Andere optie is wachten, de keukenzaak kan een leenfornuis (90cm brniet echeed) op gas aanbieden (wat eigenlijk meteen afvalt omdat de gasleiding al jaren geleden afgedopt is en zich aan de andere kant van de keuken bevind) of een Bosch inductieplaat welke in een tijdelijke stellage gebouwd word.

De keuken was behoorlijk prijzig en een mooie nieuwe keuken waar we nog minstens een half jaar met een tijdelijke oplossing zitten die er niet uitziet lopen we dan ook niet echt warm voor.

We hebben nog nooit zelf gekookt op stoom maar zijn er wel enthousiast over en hebben daarom bewust voor de Steam uitvoering gekozen. We willen hierop wachten mits we een goede tijdelijke oplossing hebben.

Iemand tips voor een goedkoop maar redelijk 110cm fornuis? Refurbished of een plekje hier en daar maakt niet uit, het apparaat gaat er dan na een half jaar toch weer uit.

Gaaf fornuis. Wij zijn voor de 90cm versie gegaan zonder stoom (die 110 konden we niet kwijt helaas).

Maar misschien een rondje bellen/mailen met andere partijen, wellicht hebben zij er één op voorraad staan? Kost wellicht iets meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
Meer mensen met tips?
Thanks @Ruudje88.
Ben voornamelijk ook op zoek naar ervaringsdeskundigen. Kan maar zo erg waardevol zijn voor meer tweakers in hetzelfde schuitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
LiquidSmoke schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:03:

KL Zaandam even bellen, die hebben een hele rij fornuizen in de outlet staan. Of je koopt het showmodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:41

orf

Bart0ving schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Meer mensen met tips?
Thanks @Ruudje88.
Ben voornamelijk ook op zoek naar ervaringsdeskundigen. Kan maar zo erg waardevol zijn voor meer tweakers in hetzelfde schuitje.
Voor mij is het al weer een paar maanden geleden, maar ik ben geswitcht naar een andere leverancier. Die kon de stoomoven wel leveren. De oven konden zij alleen leveren zonder pyrolyse. Alsnog wat vertraging, maar niet máánden aan het lijntje gehouden zoals Keukenloods deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:57:
We zijn weer een stap verder.
Nog geen prijs, die volgt van de week evenals de render. Dit is even een snelle foto van het scherm.

Häcker systemat concept130
Plint 13 cm
Werkblad 95cm

kastenwand komt een 22 cm uit de wand ivm een paar stenen kolommen. Behalve het blad dat komt een 15 cm verder naar achteren. Dus werkblad van 75cm
Koelkast (full height)
Kasten(60cm oven)
Kasten (45cm combioven + warmhoudlade (als ze een gewone lade met zwartglas frontje zouden hebben was het ook goed geweest)
Vriezer (full height)

Eiland 300x120
120 kasten (spoelbak)
60 (vaatwasser)
120 (laden (dun/middel/hoog, geen lade in lade)
Andere kant, 5 x kastje 60 allemaal linksdraaiend voor de symetrie.

Quooker flex rvs (de “vierkante”)
Apparatuur van AEG (ovens “type 9”)
Vaatwasser dus ook, ik wil vooral een handige indeling, we hebben al jaren goedkope zooi, die prima werkt. Ding moet het gewoon doen.
Kookplaat 90cm Novy 5pits
Afzuiging Novy plafondunit in RVS

De witte koof boven de wand wordt een geheel verlaagd plafond tot boven het eiland.

Heb de offerte nog niet, dus kan het nog niet nazoeken.

Kasten in een donkere betonlook kunststof.
Blad, wangen (4cm kunststof, walnoot)
Achterwand kunststof walnoot

Alles met greep. Wand willen we sowieso met greep, eiland is een kosten overweging.

We willen onder de 25K uitkomen. Zal er om hangen.

[Afbeelding]
Onder de 25k ga je met gemak halen.
Let even goed op de greepposities, die zitten nu niet goed.

Eiland kun je ook nog een concessie doen: kamerkant push to open. Kost niks extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 22:46:
[...]

Onder de 25k ga je met gemak halen.
Let even goed op de greepposities, die zitten nu niet goed.

Eiland kun je ook nog een concessie doen: kamerkant push to open. Kost niks extra :)
Goed om te horen, eens kijken waar ze mee komen.
Zou je (al dan niet via PB) eens je gedachten willen delen?
Welke greepposities bedoel je?
Die 5 eilandkasten is bewust zo gedaan.

Als je die van de koelkast en vriezer bedoelt, die gaan idd omlaag. Dat schijnt in montage te moeten gaan gebeuren.

Push to open zijn we geen fan van. Ben bang dat het stuk gaat. Of is dat betrouwbaar spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Als je die van de koelkast en vriezer bedoelt, die gaan idd omlaag. Dat schijnt in montage te moeten gaan gebeuren.

Push to open zijn we geen fan van. Ben bang dat het stuk gaat. Of is dat betrouwbaar spul?
Push to open gaat niet stuk hoor. En al zou ‘t, die dingen kosten een euro.

Ik bedoel meer de algehele uitlijning van alle grepen, zowel horizontaal als verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:59
macfocus schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Ik twijfelde ook tussen wel/niet push-to-open bij het eiland aan de kamerkant. Nu gewoon 4x60cm kastdeurtjes met ‘grepen’ (is greeploos Pronorm Y-line). Ik stoor me er dan niet aan maar jij hebt ‘echte’ grepen die uitsteken, het is ook een smaakkwestie denk ik. Pus-to-open is denk ik iets minder hufterproof, al denk ik wel dat wanneer je niet de allergoedkoopste keukens en kasten koopt het tegenwoordig prima spul zal zijn. Wij hebben hier ook een kast in huis waar het eigenlijk altijd prima werkt. Alleen bij ons TV-meubel wil het wel eens blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
remzor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:14:
[...]

Ik twijfelde ook tussen wel/niet push-to-open bij het eiland aan de kamerkant. Nu gewoon 4x60cm kastdeurtjes met ‘grepen’ (is greeploos Pronorm Y-line). Ik stoor me er dan niet aan maar jij hebt ‘echte’ grepen die uitsteken, het is ook een smaakkwestie denk ik. Pus-to-open is denk ik iets minder hufterproof, al denk ik wel dat wanneer je niet de allergoedkoopste keukens en kasten koopt het tegenwoordig prima spul zal zijn. Wij hebben hier ook een kast in huis waar het eigenlijk altijd prima werkt. Alleen bij ons TV-meubel wil het wel eens blijven hangen.
Y-Line is natuurlijk echt wel design. Daar moet je niet opeens PTO nemen.

Ik ben in de Pronorm fabriek geweest en heb DE verantwoordelijke man voor ALLE Y-Line keukens het profiel erin zien peuteren. Die moet je ook niet storen, want dan gaat het mis in z’n brein.

Prachtig om te zien. Alles gaat machinaal, behalve het inleggen van de Y profiel.

Als die man omvalt is het gedaan met Y-Line :P

[ Voor 3% gewijzigd door Barry|IA op 27-01-2022 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:20:
[...]

Y-Line is natuurlijk echt wel design. Daar moet je niet opeens PTO nemen.

Ik ben in de Pronorm fabriek geweest en heb DE verantwoordelijke man voor ALLE Y-Line keukens het profiel erin zien peuteren. Die moet je ook niet storen, want dan gaat het mis in z’n brein.

Prachtig om te zien. Alles gaat machinaal, behalve het inleggen van de Y profiel.

Als die man omvalt is het gedaan met Y-Line :P
Haha, dat is altijd wel leuk om zoiets te zien en te weten. Het achtergrondverhaal bij producten, zeker als er nog iets van handwerk bij komt kijken, maakt iets wel specialer.
Maar wij vinden die grepen ook mooi en zeker niet storend, dus idd geen pto gekozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
remzor schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:36:
[...]

Haha, dat is altijd wel leuk om zoiets te zien en te weten. Het achtergrondverhaal bij producten, zeker als er nog iets van handwerk bij komt kijken, maakt iets wel specialer.
Maar wij vinden die grepen ook mooi en zeker niet storend, dus idd geen pto gekozen.
Maar Y-Line “mag” je dus eigenlijk geen grepen noemen. Het is greeploos :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barry|IA
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Ik probeer ‘m even helder uit te leggen.

Vaak werkt het als volgt:

Keukenzaken aangesloten bij DMG hebben een enorme omloopsnelheid en daardoor een enorme inkoopkracht en zelfs invloedt op keuken- en apparatuurmerken. DMG bepaald de huurprijs op woonboulevards, heeft een eigen keukenfabriek, heeft voor een groot deel Whirlpool en Bauknecht in handen, heeft invloed op welke modellen BSH maakt en de belangrijkste, bepaald wat ANDERE zaken als inkoop betalen voor keukens en apparatuur.

De enige reden dat DMG niet nóg meer zaken heeft is omdat de overheid dit niet toestaat (monopoly op de keukenmarkt). Daarom zit DMG nu ook steeds meer in DLD. Hallo Duitsland, “waar keukens goedkoper zijn” ;)

Je kunt je dus voorstellen dat DMG een enorme invloed heeft op alles in en rondom keukenland.

Koop jij bij een andere leverancier, die niks met DMG te maken heeft, dan betaal je OF veel te veel voor je keuken, OF de betreffende winkel is aangesloten bij een inkooporganisatie (9 van de 10 keer is dat of.... je raadt het al, DMG, of het is de keukenfabriek zelf).

Als klant wil je liever niet kopen bij een winkel die onder contract staat van de keukenfabriek. Neem als voorbeeld Keukensale of I-Kook. Deze zaken zijn verkapte Nobilia showrooms. Nobilia bepaald exact wat er wel en niet verkocht mag worden (tenzij de winkel zich heeft uitgekocht). Vaak herken je dit aan Elica kookplaten ipv Bora, Selzius kranen ipv Quooker en een showroom met veel kunststof werkbladen op de keukens met opgebouwde spoelbakken (typisch Duits).

Probleem van dit soort winkels is dat jij als klant een keuken koopt die volgens Nobilia in een bepaalde categorie past. Dit noemt men een blokverrekening. Er wordt in een seconde tijd gekeken op welke keuken jouw gekozen keuken het meeste LIJKT en daar wordt de prijs op gebaseerd. Neem jij dan een andere kookplaat, omdat je die Elica niet wilt, dan kan het zomaar zijn dat jouw keuken op een ander “blok” lijkt waardoor jij geen 2k retour krijgt van de winkel, maar 1k moet bijbetalen (ja, echt). Deze winkels hameren dan ook altijd op hun eigen apparatuur, hun eigen werkbladen, etc. Men wilt zoveel mogelijk leveren binnen het blok waar mee is gerekend. Soms kan dit voordelig uitpakken, maar ik krijg er de kriebels van :)

Hoe werkt een blokkorting / blokverrekening precies?

Het idee is ooit ontstaan toen er in Duitsland een enorme loods met keukens stond. Mensen konden niks op maat krijgen, maar moesten een standaard keukenblok uitkiezen. Je hebt natuurlijk veel voorkomende keukenblokken als een L-keuken, een parallel-keuken, een U-keuken, een rechte-keuken en een eiland-keuken.

[Afbeelding]

Uitieindelijk kwam men erachter dat veel keukens op elkaar lijken. Het idee blokverrekening is ontstaan. Verkopers pluizen geen ellenlange verkoopboeken uit om de juiste prijzen bij de juiste kasten te zoeken (tijdrovend), maar kiezen op basis van jouw keuken een EERDER uitgeleverde keuken uit die daar het meest op lijkt. Dit gekozen blok vormt dan de basis van de keukenprijs.

Omdat er vaak toch verschillen zitten kun je kijken wat er buiten het gekozen blok valt en dit verschil kun je dan als meerprijs toevoegen aan het keukenblok.

Voorbeeld:
Keukenblok A: 7500 euro
Afwijking: Quooker kraan 1000 euro
Keuken totaal: 8500 euro

Keukenfabrikanten willen zo min mogelijk afwijkingen in het gekozen blok. Vandaar dat bijvoorbeeld Nobilia een kookplaat verkoopt die op een Bora kookplaat lijkt.

Nu dus als volgt:
Keukenblok B: 9500 euro (incl. Elica/Nobilia kookplaat).
Klant wilt een Bora kookplaat.
Keukenblok B blijft 9500 euro (want ik elk keukenblok hoort een kookplaat)
Afwijking: Bora +2500 euro
Keukenblok B kost nu inclusief Bora: 12000 euro.

Dit rekensommetje kunnen ze maken met alle apparatuur, kranen, spoelbakken, werkbladen, etc.

ALLE keukenzaken die dit soort apparatuur überhaupt verkopen werken volgens dit systeem! Let dus extra aandachtig op als een keukenzaak zegt iets niet te kunnen verkopen. Loop een rondje door de showroom. Staan er alleen Nobilia (en goedkopere) keukens, dan heb je grote kans dat dit een “blokkorting winkel” is. Ook zie je vaak apparatuur van de merken Progress, Junker, Leonard, Beko, etc. Maar let op: tegenwoordig leveren ze zelfs Bosch en Siemens apparatuur (wie komt jouw apparaat repareren? BSH NL niet namelijk..). Zelfs Bora heeft een Nobilia-only apparaat op de markt gebracht, wat gewoon een lelijke uitgeklede variant van de oude BIU is.

Het grootste nadeel van een winkel met blokverrekening is dat hun inkoopprijzen samenhangen met het gekozen blok. De winkel heeft geen bulk-afspraken met toeleveranciers, krijgt geen voordeeltje bij afname van zoveel stuks, maar de inkoop wordt PER KEUKEN bepaald adhv het gekozen blok. In feite zegt de leverancier: “jij kan wel zeggen dat je 1000 keukens per jaar verkoopt, maar wij schalen jou in op 1 keuken”.

DMG is natuurlijk de grootste, verkoopt alles en klopt 10000 maal vaker aan bij (bijvoorbeeld) Siemens dan elke andere zelfstandige zaak of contract-winkel. DMG zet haar toeleveranciers dermate onder druk, dat de inkoopprijzen belachelijk laag zijn. Dat DMG een bepaalde verkooptechniek hanteert, dat klopt. Vergeet niet dat DMG de macht heeft. Als hun “spelletjes” niet werken, dan stapte ze wel over op een ander concept.

Dan nog even een reken voorbeeldje met DMG winkels.

Let op: deze marges zijn fictief omdat verkopers de werkelijke inkoopprijzen niet mogen weten.
Echter, de volgende berekeningen zijn wel echt.

Laat je bij DMG een keuken uitrekenen, dan wordt deze opgesplitst in 3 categorieën:
- Meubelen
- Apparaten
- Diversen

Deze 3 subcategorieën hebben ook 3 verschillende marges, of liever gezegd indexen.
- Meubelen +30
- Apparaten +20 (meestal)
- Diversen 0

Doel van elke DMG winkel is om eens per week per verkoper een keuken op 0 te verkopen. 0 is eigenlijk index 100, zo moet je ‘t zien. Dus geef je 30% korting op meubelen, 20% op apparatuur en niks op het werkblad en kraan (diversen), dan heb je de keukenprijs op index 100 te pakken.
Let op: werkelijke korting wordt dan ook pas gegeven VANAF index 100. Het maakt niet uit wat de openingsprijs is, de tweede prijs is ALTIJD index 100 (whatever de actie ook is). Vanuit index 100 is het interessant om te kijken hoe diep DMG kan zakken. -15 is de geaccepteerde norm, -20 levert de verkoper geen provisie meer op en -25 wordt gegeven op moment dat de winkel z’n maandtarget nog even wilt dichtlassen. -30 komt voor als er ontwerp- of inschattingsfouten gemaakt worden en -40 is de personeelsprijs. Zoals je ziet is er een ENORME ruimte om te onderhandelen.

Geef NOOIT maar dan ook NOOIT toe aan hoe aardig je iemand vind. Keukenverkopers werken op provisiebasis en worden afgerekend op omzet, niet op de hoeveelheid vrienden ze maken. Zeg nooit ja na het eerste bod. Zeg altijd dat het veel te duur is. Verkoper vraagt: op basis van wat ben ik te duur”. Daar geef je je niet gewonnen. Geef nooit vergelijkingsmateriaal. De verkoper brand jouw hele offerte af en presenteert jou waarom hij duurder is. Zeg in plaats daar van dat jij geen koopintentie hebt, tenzij hij met een belachelijk laag voorstel komt. Neem ook dit voorstel niet serieus. Blijf doorvragen naar korting. Doe lacherig en pleeg zelf eens een ‘overleg telefoontje’ met het thuisfront oid. Kom terug, blijf nee zeggen tot de verkoper boos wordt. Stel hem gerust met de opmerking dat je voor X bedrag koopt (dit moet een TE laag bedrag zijn). De verkoper zal jou nu z’n laagste prijs geven :) (succes natuurlijk niet altijd gegarandeerd).

Netto zaken bestaan niet. Zelfs Ikea niet. Als ik een keuken van 20k samenstel, denk je dat er dan een netto zaak is die mij laat lopen als ik de deal rond wilt maken voor 19800 euro? :)
KNIP. Zie startpost.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:43
Barry|IA schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 01:04:
[...]

Stukje DMG toegevoegd.
Ik wil deze graag in de TS hebben (zonder mijn naam te noemen op deze specifieke post).

Wordt toch wel een klein beetje angstig nu :p hoewel ik geen geheimhoudingsplicht oid heb en ook nergens in dienst ben.

Aan TS toegevoegd. Elke verwijzing net even anders gemaakt.
Je bent écht een held @Barry|IA.
Ben me al een tijdje aan het oriënteren op keukens en deze informatie is zo ontzettend behulpzaam.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chabio
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19-09 09:20
Hallo, gister inmeet moment gehad in ons nieuwe huis. De keuken wordt na oplevering door externe partij geplaatst (Houtmerk). Onze keukenwand met oa oven en koelvries komt tegen een muur die nogal hoog is. We willen de wand graag 'omlijsten' zodat er een inbouw effect ontstaat.

Houtmerk schrok echter nogal van de hoogte van het plafond en wil alleen ombouwen rondom de kastenwand (max 2,70 hoog).

Onze opties zijn nu:

-Wand geheel vrij laten staan
-Wand omlijsten door Houtmerk (max 2,70 hoog)
-Wand door derden volledig tot plafond te laten omlijsten (ongeveer 6m hoog).

Vraag me nu af wat het mooiste gaat zijn en of hier iemand nog een ander idee heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFOoH_ViBz8cX6mywoYkSUKP9EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nm3FR4TDqB4ntV9uAgYrlUg7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FaVCYhyHV1Vx_ilg4B4lpmwbylw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/133EYVq5TsjYs02tLO1jvzBg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdEiXu84F07nx3eQVab1373lhwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcYV9Y94hs92EpRGqJiIs1g0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VAdUEVtXN8DwqeW8T6IIayAt4Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yPEGnoLuuRzLpj4P1dz91DzD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joostbo
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 01-12-2024
Chabio schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 08:43:
Hallo, gister inmeet moment gehad in ons nieuwe huis. De keuken wordt na oplevering door externe partij geplaatst (Houtmerk). Onze keukenwand met oa oven en koelvries komt tegen een muur die nogal hoog is. We willen de wand graag 'omlijsten' zodat er een inbouw effect ontstaat.

Houtmerk schrok echter nogal van de hoogte van het plafond en wil alleen ombouwen rondom de kastenwand (max 2,70 hoog).

Onze opties zijn nu:

-Wand geheel vrij laten staan
-Wand omlijsten door Houtmerk (max 2,70 hoog)
-Wand door derden volledig tot plafond te laten omlijsten (ongeveer 6m hoog).

Vraag me nu af wat het mooiste gaat zijn en of hier iemand nog een ander idee heeft. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat het net is wat je zelf mooi vind. Ik zou het persoonlijk wel zonde vinden van zo'n mooie hoge ruimte als je dat tot aan het plafond laat aftimmeren. In dit geval vind ik de meerwaarde van de 'inbouw-look' niet opwegen tegen het aftimmeren tegen het plafond. Ga je hem maar deels inbouwen dan heb je het inbouw effect nog steeds niet. Ik zou dat hele inbouw idee in dit geval laten varen.

maar zoals gezegd, het is gewoon een smaak kwestie

en als de keukenbouwer dat niet wil maken tot aan het plafond, vraag een timmerman, die heeft zo'n aftimmerklusje zo gedaan voor vaak een iets vriendelijker bedrag ook. En misschien zelfs een opberg ruimte boven maken voor spullen die je maar zelden gebruikt en wel wat ruimte innemen zoals de kerstspullen of wat. Dan word de ruimte tenminste nog praktisch benut.

Maar ik zou het gewoon lekker open laten en de muur juist mooi aanlichten met een mooie wifi/zigbee spot/ (kleuren) ledstrip op de keukenkastjes. (zorg dus nu al bijvoorbeeld voor stopcontact net boven de kasten zodat het wel uit het zicht is, maar je altijd de mogelijkheid hebt om iets moois op die plek te maken als je het niet gaat dicht timmeren.

[ Voor 9% gewijzigd door joostbo op 28-01-2022 09:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zimonia2
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-08 12:41
Floor-is schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 18:28:
[...]

Laat ik het puur over de lades en ladegeleiders hebben, want de rest kunnen de anderen je makkelijk vertellen.

IKEA koopt haar ladegeleiders ook in bij BLUM (en soms zelfs Grass).

IKEA biedt één type keukenlade, de standaard heet Maximera, de versie met push-to-open heet Exceptionell. Allen zijn van staal en hebben geen front meegeleverd.
Blum maakt ook lades, de Legrabox is een vrij standaard lade, geleverd zonder front. Te leveren met en zonder push-to-open.

De Maximera in de lage variant (±6cm) is €32
De Legrabox in de laagste variant (8cm) is bij meubelbeslagonline zo'n €160
Ik heb hier wat maximera lades staan in een losse kast, deze maken echter een hoop meer herrie dan onze keukenlades (type onbekend wel blum geleiders). Ook rollen ze gevoelsmatig minder fijn.

Ik zit ook wel eens een Ikea keuken met andere fronten te overwegen, omdat ik het ook wel een leuk project vindt om zelf te doen. Maar ik zou dan ook andere lades/geleiders erbij willen waardoor het prijsvoordeel vrij snel verdampt. Tel daar nog eens de beperkte kastbreedte bij op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
joostbo schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:14:
[...] En misschien zelfs een opberg ruimte boven maken voor spullen die je maar zelden gebruikt en wel wat ruimte innemen zoals de kerstspullen of wat. Dan word de ruimte tenminste nog praktisch benut.

Maar ik zou het gewoon lekker open laten en de muur juist mooi aanlichten met een mooie wifi/zigbee spot/ (kleuren) ledstrip op de keukenkastjes.
@Chabio Ik zou het inderdaad niet helemaal dichtmaken, zoals @joostbo aangeeft. Ik zou wel de inbouwkasten maken, met een flinke rand erboven en de wand daarboven vrijlaten voor ‘iets moois’. Perfecte plek voor een eyecatcher. Met rand Lijkt mij wel mooier dan alleen de kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

Het is hier in het verleden al eens langsgekomen volgends mij: Koken op een inductieplaat die onder je keukenblad zit.
Was toen een Spaans bedrijf die dit maakte.
Maar er is ook een Nederlandse vestigiging.

https://tpbtech.nl/wat-is-tpb/

Zal wel een Godsvermogen kosten.
Ik denk dat ze Dekton gebruiken.

[Video: https://www.facebook.com/watch/?v=292344045223306]

Snijden zonder snijplank lijkt me niet goed voor je messen, maar dit terzijde.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nano2009
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 16:48
(jarig!)
Wij hebben inmiddels -mede op basis van een aantal adviezen hier, waarvoor nogmaals dank!- onze keuken gekocht :) Hieronder wat informatie ter vergelijking voor diegene die nog opzoek zijn.

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Nano2009 op 28-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeerG
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-08 09:21
Gisteren een offerte ontvangen voor een Nobilia keuken met greeploze frontjes en XL kasten. Het werkblad is 20mm composiet. Apparatuur is allemaal van Bosch:

Koelvries KIV865SFO
Inductie PXV875DC1E
Afzuigkap DWB97JP50
Vaatwasser SMV4HB800E
Combi Magnetron HMG636BS1

Bij de kasten gaat het om 2 hoge kasten: 1 met combi magnetron en 1 met koelvries. 2 onderkasten met lades en een binnenlade, een Le Mans hoekkast, een spoelkast met deur, een vaatwasser en 2 bovenkastjes. Daarnaast hebben we nog 3 highboard kasten met een regal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5isT6WQzzOlYqpconHNQnDPz_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMhAln6GBRwphUrBysGvrGlV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng4kNKcXHaH9RobbQLCggGGD8xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QT8yg2OrJPPlvQLZRPciUp8.jpg?f=fotoalbum_large

De offerte komt uit op €22.000. Dit is incl. montage. De offerte is helaas niet gespecificeerd, maar het bedrag lijkt ons erg hoog.

Als ik kijk naar de internetprijzen voor de apparatuur kom ik uit rond de €4500.

Wat vinden jullie van deze prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38
Hoe zie je die handdruk voor je? ;)

Werkt dat bij alle keukenzaken zo?

Nu weet ik van de vorige keer keukens uitzoeken bij ééntje van DB Keukengroep dat ze zeiden "wij geven geen korting, onze prijzen zijn al scherp". Is natuurlijk een mooi standpunt als iedereen dat slikt, ongeacht of 't waar is ;)
En als ze inderdaad nooit korting geven, scheelt wel onderhandelen, maar dan is gelijk de vraag of ze niet te duur zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
rik86 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Hoe zie je die handdruk voor je? ;)

Werkt dat bij alle keukenzaken zo?

Nu weet ik van de vorige keer keukens uitzoeken bij ééntje van DB Keukengroep dat ze zeiden "wij geven geen korting, onze prijzen zijn al scherp". Is natuurlijk een mooi standpunt als iedereen dat slikt, ongeacht of 't waar is ;)
En als ze inderdaad nooit korting geven, scheelt wel onderhandelen, maar dan is gelijk de vraag of ze niet te duur zijn.
Gewoon helemaal tot pulp knijpen die vingertjes. Haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:38
Barry|IA schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:21:
[...]

Gewoon helemaal tot pulp knijpen die vingertjes. Haha :D
Ik bedoel in corona-tijd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
rik86 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:22:
[...]

Ik bedoel in corona-tijd ;)
Ik ben zojuist permanent gebanned uit het corona topic, dus laten we ‘t daar maar niet over hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
Ik begreep dat de prijzen van keukenapparatuur omhoog gaat. Heeft iemand enig idee hoeveel dat voor de diverse merken zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interior
Morpheusk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:43:
Ik begreep dat de prijzen van keukenapparatuur omhoog gaat. Heeft iemand enig idee hoeveel dat voor de diverse merken zou zijn?
Alweer? ik heb bij twee verschillende zaken gehoord dat dit afgelopen december nog plaats heeft gevonden en dat ze niet verwachten dat dit op korte termijn weer zal gebeuren omdat ook de catalogussen net nieuw zijn uitgegeven. Geeft natuurlijk geen garatnie maar dit is in ieder geval wat twee verschillende zaken hadden aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Nu online
interior schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Alweer? ik heb bij twee verschillende zaken gehoord dat dit afgelopen december nog plaats heeft gevonden en dat ze niet verwachten dat dit op korte termijn weer zal gebeuren omdat ook de catalogussen net nieuw zijn uitgegeven. Geeft natuurlijk geen garatnie maar dit is in ieder geval wat twee verschillende zaken hadden aangegeven.
Geen idee, ik heb een offerte voor apparatuur uit december die nu afliep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Rzaan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:18:
Het is hier in het verleden al eens langsgekomen volgends mij: Koken op een inductieplaat die onder je keukenblad zit.
Was toen een Spaans bedrijf die dit maakte.
Maar er is ook een Nederlandse vestigiging.

https://tpbtech.nl/wat-is-tpb/

Zal wel een Godsvermogen kosten.
Ik denk dat ze Dekton gebruiken.

[Video]

Snijden zonder snijplank lijkt me niet goed voor je messen, maar dit terzijde.
Jackpuyn in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"
Was vorig jaar ook eens genoemd (maar meer ook niet), staat sindsdien in mn favorieten, maar zal inderdaad wel duur zijn. Vragen staat vrij natuurlijk :)
Er moet dan wel weer een afzuigunit boven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• interior
Morpheusk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:39:
[...]

Geen idee, ik heb een offerte voor apparatuur uit december die nu afliep.
Ah oké dan is de verhoging van december er waarschijnlijk niet in meegenomen. Begreep dat het 10 procent was zo ongeveer…. Maar klinkt best hoog eigenlijk. Not sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 21:13
Ik ben in de laatste fase met een keukenpartij en liep nog even de offerte door.
Daarin schrok ik van het bedrag van de spoelbak, die staat als volgt gespecificeerd:

Zwarte onderbouw spoelbak met een binnenmaat
van 500x400. Franke SID 110.50 €1.039,00

Dit lijkt mij een erg hoog bedrag voor een spoelbak? Op internet staat die voor 190 euro, wellicht is dat appels met peren vergelijken. Kan iemand deze hoge kosten verantwoorden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Thomas19903 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 16:30:
Ik ben in de laatste fase met een keukenpartij en liep nog even de offerte door.
Daarin schrok ik van het bedrag van de spoelbak, die staat als volgt gespecificeerd:

Dit lijkt mij een erg hoog bedrag voor een spoelbak? Op internet staat die voor 190 euro, wellicht is dat appels met peren vergelijken. Kan iemand deze hoge kosten verantwoorden?
Deze waarvan de adviesprijs 321 EUR is? https://www.franke.com/nl.../125-0252-223_detail.html

Ik zou even bellen dat je waarschijnlijk een typefoutje gevonden hebt in de prijs. En de rest ook nog even goed nalopen ...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Kan iemand deze hoge kosten verantwoorden?
Nee :+ Absurd..
Lijkt wel alsof ze "korting" die ze hebben gegeven op een andere stelpost hier weer bovenop hebben geteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark

Heb je de hele offerte?
Wellicht is dit ook incl de uitsparingen in het werkblad en de kraan bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:08

Rzaan

Altijd zoekende

mitsumark schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Er moet dan wel weer een afzuigunit boven..
Je zou een gleuf kunnen laten frezen waar de afzuiging zit.
(Als ze tenminste een 'gewone' inductie-kookplaat eronder plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:13
De inductieplaat zouden we het liefst naadloos in het werkblad monteren, zonder rvs lijst/rand. Zo strak als maar kan.
Nu hoorde ik: "Oei, dat moet je niet doen, want zonder opstaand randje kan een gloeiend hete pan zomaar per ongeluk deels op het werkblad schuiven, met alle gevolgen vandien voor het werkblad".
Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
nomar109 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:51:
De inductieplaat zouden we het liefst naadloos in het werkblad monteren, zonder rvs lijst/rand. Zo strak als maar kan.
Nu hoorde ik: "Oei, dat moet je niet doen, want zonder opstaand randje kan een gloeiend hete pan zomaar per ongeluk deels op het werkblad schuiven, met alle gevolgen vandien voor het werkblad".
Is dat zo?
Realiseer je je dat als de kookplaat ooit stuk gaat, je aan de beurt bent?
Zie maar eens een exact vervangende te krijgen na een jaar of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:36
Oplossing is simpel dan, gewoon een grotere nemen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:13
macfocus schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:22:
[...]

Realiseer je je dat als de kookplaat ooit stuk gaat, je aan de beurt bent?
Zie maar eens een exact vervangende te krijgen na een jaar of 6.
Ehm ja, maar dat was mijn vraag niet. En er zit uiteraard een kitrandje van enkele mm tussen de plaat en werkblad. Het gaat er om dat pannen er zo van af kunnen schuiven als er geen rand/lijst zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 23:44
nomar109 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:29:
[...]

Ehm ja, maar dat was mijn vraag niet. En er zit uiteraard een kitrandje van enkele mm tussen de plaat en werkblad. Het gaat er om dat pannen er zo van af kunnen schuiven als er geen rand/lijst zit.
Ik kreeg ook het advies om 't niet te doen, maar dan omdat die kitrand er toch vrij snel smoezelig uit kan komen te zien. Geen idee of het klopt hoor.

Eraf schuiven weet ik niet, maar volgens mij moet je pannen op een glasplaat sowieso niet te veel schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Stalensnuitje schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 19:39:
[...]

Ik kreeg ook het advies om 't niet te doen, maar dan omdat die kitrand er toch vrij snel smoezelig uit kan komen te zien. Geen idee of het klopt hoor.

Eraf schuiven weet ik niet, maar volgens mij moet je pannen op een glasplaat sowieso niet te veel schuiven.
Hier dezelfde overwegingen gehad. Je pannen schuiven niet vanzelf, je zet ze op je fornuis en daar blijven ze staan 😀 Als ie er af zou schuiven dan komt ie op het werkblad terecht maar die kan ook wel tegen een warme pan. Die kitnaad is bij ons na bijna 2 jaar nog steeds prima.

Ik ben blij dat we niet gekozen hebben voor opliggend monteren. Meer kans op kapot stoten van de glazen rand (bij een Bora) of vuil tussen de kookplaat en het werkblad (ervaring mee met een eerdere keuken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Iemand ervaring met achteraf de achterwand en vensterbank door een andere partij te laten doen? Ben klaar met de keukenboer, die prijzen van hem en het niet of traag reageren. Afspraak was om het na plaatsing goed op te meten en dan te bestellen en dus later te plaatsen. Het betreft een dekton blad. Liever doe ik het niet ivm garantie of ander gezeik, en gaat ook tegen m'n gevoel in, kiezen tussen 2 kwaden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
nomar109 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 18:51:
Is dat zo?
In theorie kan dat ja, weinig werkbladen hebben hier direct last van gelukkig :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas19903
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-09 21:13
mitsumark schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Heb je de hele offerte?
Wellicht is dit ook incl de uitsparingen in het werkblad en de kraan bijvoorbeeld.
Het is inderdaad inclusief de uitsparing in het werkblad. Ik zie dat die van de kraan €49 euro kost. Lijkt me niet dat die van een spoelbak veel meer kost, dan klinkt het nog steeds als een hoog bedrag toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Thomas19903 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Het is inderdaad inclusief de uitsparing in het werkblad. Ik zie dat die van de kraan €49 euro kost. Lijkt me niet dat die van een spoelbak veel meer kost, dan klinkt het nog steeds als een hoog bedrag toch?
Kraan is gat boren, spoelbak is veel meer werk.

Reken €200 voor je spoelbak-gat. Overigens ook voor je inductieplaat :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
  • Laatst online: 15-02-2022
Zo lieve mensen ik heb de procedure bij bruynzeel next125 even on hold gezet. Moet komende week in gesprek met de bouwer voor de ruwbouw opties. Dat eerst maar eens en daarna nog shoppen bij wat andere zaken.

Ik kreeg twee tips:

Nolte in Almere
Sombroek in Broek op Langedijk

Heeft iemand van jullie hier wellicht goeie of slecht ervaringen mee/bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA

Dit is een fout in Simar. Marge is gewoon netjes 80% op basis van die 1039 euro, dus je betaald niks teveel. Je hebt dus idd ook meer korting gekregen dan wanneer hij 200 euro zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:28:
Zo lieve mensen ik heb de procedure bij bruynzeel next125 even on hold gezet. Moet komende week in gesprek met de bouwer voor de ruwbouw opties. Dat eerst maar eens en daarna nog shoppen bij wat andere zaken.

Ik kreeg twee tips:

Nolte in Almere

Ga eerst bekijken welke werkhoogte je wil, dan kan je een inschatting maken hoe hoog het korpus ( de kast moet zijn). Nolte heeft volgens mij 75? Bij de door jou gewenste 97 cm ....... :( tenzij jullie beide heeeel groot zijn. Zou je bij blad 2 , kast 75 uitkomen op een plint van 20! Cm. Sommige leveranciers hebben een half raster waardoor je bij een hogere kast beter uitkomt, maar dan weer niet altijd bij greeploos. Op basis van deze gegevens kan je gaan zoeken naar een geschikte leverancier. :)
( start bij de afstand tot de grond gemeten vanaf onderkant elleboog in 90 graden - ongeveer 12-15 cm. Dan kom je uit op een hoogte om te snijden. Probeer dit nog even uit met een strijkplank en veel snijwerk. Te hoog = opgetrokken schouders, te laag= rugklachten. Een te laag blad kan je met een dikke snijplank iets verhogen... verlagen us lastiger.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:28:

Ik kreeg twee tips:

Nolte in Almere

Je gaat nu van Bruynzeel (netto) naar Nolte en Sombroek. Je vond Bruynzeel al flink aan de prijs. Ik wil je adviseren om eerst een keukenmerk te kiezen (zoals @Ladypurple zegt, ivm korpushoogte) en daar dan een winkel bij zoeken.

Als je prijzen wilt weten van verschillende merken en winkels dan kan ik je die zo opnoemen, daar hoef je geen 4 uur voor te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
Ja die hoogte werkblad is wel dingetje. Ik wil niet een soort side-topic starten mbt hoogte werkbladen oid :)
De beste man van bruynzeel geloofde ook niet zo in mijn 97 cm hoogte.
Allllleeennnn..... mijn vrouw heeft echt hele lange benen. Haar binnenbeen lengte is 92cm, totale lengte is 188cm en binnenarm lengte is 73cm (tot handpalm dan).
Als we bovengenoemde meetmethodiek gebruiken dan zou blad zelfs hoger moeten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:39:
Ja die hoogte werkblad is wel dingetje. Ik wil niet een soort side-topic starten mbt hoogte werkbladen oid :)
De beste man van bruynzeel geloofde ook niet zo in mijn 97 cm hoogte.
Allllleeennnn..... mijn vrouw heeft echt hele lange benen. Haar binnenbeen lengte is 92cm, totale lengte is 189cm en binnenarm lengte is 73cm (tot handpalm dan).
Als we bovengenoemde meetmethodiek gebruiken dan zou blad zelfs hoger moeten :D
Dan moet je ‘m lekker op 97cm houden. 189cm is extreem lang voor een vrouw. Hoe lang ben jij zelf? Wie staat het meest in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
Barry|IA schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:06:
[...]
Je vond Bruynzeel al flink aan de prijs.
Ja nouja ik vond opzich het bedrag niet het probleem maar meer wat ik er voor krijg. Ik was niet onder de indruk van die bruynzeel /next125 keuken. Ik wil wel beetje een soort wauw factor en dat mag best wat kosten maar wil ik dan dus wel wat voor terugzien (super wazig omschreven als ik zo teruglees :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:42:
[...]

Ja nouja ik vond opzich het bedrag niet het probleem maar meer wat ik er voor krijg. Ik was niet onder de indruk van die bruynzeel /next125 keuken. Ik wil wel beetje een soort wauw factor en dat mag best wat kosten maar wil ik dan dus wel wat voor terugzien (super wazig omschreven als ik zo teruglees :) )
Ik snap wat je zegt. Eerlijk, je keuken is inderdaad best saai ingetekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
Barry|IA schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:40:
[...]

Dan moet je ‘m lekker op 97cm houden. 189cm is extreem lang voor een vrouw. Hoe lang ben jij zelf? Wie staat het meest in de keuken?
:+ :+ :+

Ik zal het haar maar niet vertellen. Is nl altijd wel een dingetje als je als vrouw lange benen hebt. Op maat broeken ivm lengte omdat anders ze er 2x inpast in de breedte zegmaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MS78
Barry|IA schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:43:
[...]

Ik snap wat je zegt. Eerlijk, je keuken is inderdaad best saai ingetekend.
Jatoch! Maar ik kreeg hier te horen dat ik zo moeilijk ben en veel eisen heb enzo O-)
(wat misschien wel zo is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:51:
[...]

Jatoch! Maar ik kreeg hier te horen dat ik zo moeilijk ben en veel eisen heb enzo O-)
(wat misschien wel zo is)
Ik ken natuurlijk niet jouw hele wensenpakket. Ook ken ik de rest van de ruimte van de woning niet. Meestal ben ik 80% van de tijd kwijt aan het sparren over wensen en opstelling. De rest is dan zo gedaan.

Meeste keukenzaken verwerken grofweg jouw wensen, pleuren 3 hoge kasten neer en een eiland er voor en dat was ‘m. Zo ook jouw keuken :D Deel het nét even anders in, kost hetzelfde en je hebt een wow-keuken.

[ Voor 19% gewijzigd door Barry|IA op 29-01-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5an5an
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15-09 18:50
MS78 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 13:50:
[...]

:+ :+ :+

Ik zal het haar maar niet vertellen. Is nl altijd wel een dingetje als je als vrouw lange benen hebt. Op maat broeken ivm lengte omdat anders ze er 2x inpast in de breedte zegmaar :*)
Ik ben zelf ook vrouw en 1.88 m, binnenbeenlengte 38 dus ik ken de frustraties. Zeker als je ook nog eens slank bent. Ik heb ook een keuken uitgezocht en ik ga ook voor 96 cm hoogte. Mijn vriend is nog wat langer maar aangezien ik het huis en dus de keuken alleen koop is het voor mijn lengte gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
5an5an schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:15:
[...]

Ik ben zelf ook vrouw en 1.88 m, binnenbeenlengte 38 dus ik ken de frustraties. Zeker als je ook nog eens slank bent. Ik heb ook een keuken uitgezocht en ik ga ook voor 96 cm hoogte. Mijn vriend is nog wat langer maar aangezien ik het huis en dus de keuken alleen koop is het voor mijn lengte gekocht.
Anders zou je bijna 4 hoge kasten neerzetten met een werkblad erop :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Barry|IA schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:11:
[...]

Push to open gaat niet stuk hoor. En al zou ‘t, die dingen kosten een euro.

Ik bedoel meer de algehele uitlijning van alle grepen, zowel horizontaal als verticaal.
Hi,

Ik snap je punt.
Wat jij in een privébericht de woonkamerzijde noemde is feitelijk de raamkant van de keuken (is geen woonkeuken). Je kijkt er dus niet direct tegenaan.
De grepen zitten bewust rechts op de linksdraaiende deuren. We willen persé geen middengrepen op een draaiende deur. Dat is een doorzonde wat mij betreft bij smalle grepen.

Over de klepkastgrepen, die gaan we idd laten aanpassen. Dat had ik idd ook al gespot.
Overigens gaan ee nog even kijken of we andere grepen kunnen vinden.
Heb ze bij een andere winkel gezien, maar heb nog geen naam of typenr. (Zie onderstaande foto, die keuken is van Rotpunkt. Geen idee of de grepen dat ook zijn.)

Overigens gaan we als de prijs laag genoeg is, nog eens nadenken over het eiland greeploos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iKN3WBcruu9VEwsC1RQxjXr0pg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/msxsEbYqJneYYA1tfmQdcK0D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRL-zvTxO48Nn0H_FGSJ8J25ab0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xsPoxAufludHdnb8v2jEKrJj.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RZGcCfYALPgeucpjpD45p2GBe0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/30YHnby1SMbSn1taduSzZUpJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door macfocus op 29-01-2022 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:27:
[...]

<>
Overigens gaan we als de prijs laag genoeg is, nog eens nadenken over het eiland greeploos.
Zou ik wel overwegen, zou goedkoper moeten zijn dan mét grepen (zoals @Barry|IA al schreef kosten een fush sluiting minder dan een greep). Grepen kan je er altijd later nog op zetten overigens.
In de keuken aan de kookzijde (warme kant) vind ik als hobbykok greeploos een afrader, het vet van je vingers komt overal en ja het kan met je elleboog maar dat vergeet je toch wel vaak genoeg om dagelijks met een schoonmaak beurt aan de gang te moeten.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
franssie schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Zou ik wel overwegen, zou goedkoper moeten zijn dan mét grepen (zoals @Barry|IA al schreef kosten een fush sluiting minder dan een greep). Grepen kan je er altijd later nog op zetten overigens.
In de keuken aan de kookzijde (warme kant) vind ik als hobbykok greeploos een afrader, het vet van je vingers komt overal en ja het kan met je elleboog maar dat vergeet je toch wel vaak genoeg om dagelijks met een schoonmaak beurt aan de gang te moeten.
Met greeploos bedoel ik dat ik van bovenaf net achter het deurtje/lade de vingers erachter haak en dan trekken. Geen PTO (wat ook nog zou kunnen, maar heeft niet onze voorkeur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Hi,

Ik snap je punt.
Wat jij in een privébericht de woonkamerzijde noemde is feitelijk de raamkant van de keuken (is geen woonkeuken). Je kijkt er dus niet direct tegenaan.
De grepen zitten bewust rechts op de linksdraaiende deuren. We willen persé geen middengrepen op een draaiende deur. Dat is een doorzonde wat mij betreft bij smalle grepen.

Over de klepkastgrepen, die gaan we idd laten aanpassen. Dat had ik idd ook al gespot.
Overigens gaan ee nog even kijken of we andere grepen kunnen vinden.
Heb ze bij een andere winkel gezien, maar heb nog geen naam of typenr. (Zie onderstaande foto, die keuken is van Rotpunkt. Geen idee of de grepen dat ook zijn.)

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]
Die stang grepen heeft elke fabrikant :)

En ja, dan krijg je ze ook nog eens overal in het midden.

Goed opgelost dus :)

Ps,

Had ik al iets gezegd over ovens liever aan één kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Met greeploos bedoel ik dat ik van bovenaf net achter het deurtje/lade de vingers erachter haak en dan trekken. Geen PTO (wat ook nog zou kunnen, maar heeft niet onze voorkeur)
Ik doelde inderdaad op PTO, mede omdat dan de grepen altijd achteraf er nog op kunnen worden gemonteerd. Het aanzicht van het keukeneiland van buiten is zo wel het strakst. Maar zo'n trekrand kan ook maar lijkt me minder strak dan geen enkele rand. Hangt er ook vanaf wat je daar gaat neerzetten in die lades/kasten en hoe vaak je die gaat gebruiken.

Hoe dan ook succes met jullie keuken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
Helaas nog steeds bezig met onze keuken, inmiddels toch ook bij een andere partij en we zijn nu op deze twee keuzes geland. Hoor graag jullie voorkeur en tips. Het eiland wordt 240 x100 en is in beide ontwerpen gelijk. Verschil is eigenlijk alleen grotere spoeling of extra hoge kast. Het eerste lijkt ons ruimtelijker, het tweede zorgt misschien voor meer symmetrie. Ben benieuwd en vast bedankt voor het meedenken 😊Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VuOwxxRVMTfnOTvmwaobJJ_VI0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSGwaoJtloOmfXwAz35vq01Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddD7pFaZbC4icM1U0NFkopUVC7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFWmzhr72GFbjSsx0x2KwJdg.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2yw-0RuHIZFdqiJRnAtyKc5OmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGorZpMkIdfjzzN7PhCYh0AL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Huisje1 op 29-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Huisje1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:52:
Helaas nog steeds bezig met onze keuken, inmiddels toch ook bij een andere partij en we zijn nu op deze twee keuzes geland. Hoor graag jullie voorkeur en tips. Het eiland wordt 240 x100 en is in beide ontwerpen gelijk. Verschil is eigenlijk alleen grotere spoeling of extra hoge kast. Het eerste lijkt ons ruimtelijker, het tweede zorgt misschien voor meer symmetrie. Ben benieuwd en vast bedankt voor het meedenken 😊[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou gaan voor de grotere spoelruimte.
Maar staat er nou een haakse muur?
Wat doet die daar? Kan die niet weg?

En als je de nissen nou eens combineert?
Dan wel 2x3 hoge kasten en je ovens wellicht naast elkaar in het linker blok?
Geeft je veel meer praktische werkruimte.
koffiecorner kost je zo erg veel ruimte.

Ik zie nu pas de maatvoering….
Een wand van 7,5 meter is echt gigantisch…….

[ Voor 11% gewijzigd door macfocus op 29-01-2022 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Barry|IA schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Die stang grepen heeft elke fabrikant :)

En ja, dan krijg je ze ook nog eens overal in het midden.

Goed opgelost dus :)

Ps,

Had ik al iets gezegd over ovens liever aan één kant?
Nee dat had je niet. Vanwaar de gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:31:
[...]

Nee dat had je niet. Vanwaar de gedachte?
Ik vind symmetrie zeker belangrijk, maar dat moet je niet benadrukken met ovens. Ik vind het zelfs een kinderlijke manier van ontwerpen.

Bij een écht goed doordacht ontwerp zul je dit ook nooit zien.

Ovens aan één kant is “volgens de regels” de enige juiste manier (maar jij beslist natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huisje1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 03-11-2023
macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:25:
[...]

Ik zou gaan voor de grotere spoelruimte.
Maar staat er nou een haakse muur?
Wat doet die daar? Kan die niet weg?

En als je de nissen nou eens combineert?
Dan wel 2x3 hoge kasten en je ovens wellicht naast elkaar in het linker blok?
Geeft je veel meer praktische werkruimte.
koffiecorner kost je zo erg veel ruimte.

Ik zie nu pas de maatvoering….
Een wand van 7,5 meter is echt gigantisch…….
Dankjewel! We vinden de coffiecorner/bardeel juist erg leuk zo. Ook omdat het ons wat speelser lijkt en omdat je het direct ziet bij binnenkomst, lijkt ons wat minder “keukenachtig”.;-). Die haakse muur moet wel blijven staan. Ik zal nog even een afbeelding toevoegen waardoor de indeling wat duidelijke is. Een bedoel je met 7,5 meter is gigantisch dan gigantisch lelijk of juist mooi 🤩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
Huisje1 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:52:
Helaas nog steeds bezig met onze keuken, inmiddels toch ook bij een andere partij en we zijn nu op deze twee keuzes geland. Hoor graag jullie voorkeur en tips. Het eiland wordt 240 x100 en is in beide ontwerpen gelijk. Verschil is eigenlijk alleen grotere spoeling of extra hoge kast. Het eerste lijkt ons ruimtelijker, het tweede zorgt misschien voor meer symmetrie. Ben benieuwd en vast bedankt voor het meedenken 😊[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Prachtige opstelling! Absoluut keuze 2.
Dit soort ontwerpen moeten wel tot in de kleinste details kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Barry|IA schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:45:
[...]

Ik vind symmetrie zeker belangrijk, maar dat moet je niet benadrukken met ovens. Ik vind het zelfs een kinderlijke manier van ontwerpen.

Bij een écht goed doordacht ontwerp zul je dit ook nooit zien.

Ovens aan één kant is “volgens de regels” de enige juiste manier (maar jij beslist natuurlijk).
Hmm, “volgens de regels” is iets wat ik graag breek. :)
Maar is er een technische reden voor of “omdat het zo hoort”.
Ik wil ze zeker niet onder of boven elkaar. Al lost dat dan wel weer het probleem op met de warmhoudlade die we alleen maar nemen vanwege de visuele symmetrie (ding is volgens de verkoper echt reuze handig, ik vind het vooral een duur afdekplaatje)
Als ie een ladefrontje heeft in de kleur van het overglas vind ik het ook best.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
macfocus schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 19:59:
[...]

Als ie een ladefrontje heeft in de kleur van het overglas vind ik het ook best.
Die zijn er ook. Althans , met het frontje van de warmhoudlade.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 29-01-2022 20:02 ]

Pagina: 1 ... 310 ... 526 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1