Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49
Toppe schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:40:
Wij krijgen een TREND J5 VIB spoelbak. Nou ben ik opzoek naar in inzet bak. In de folder van Kemie staat dit niet vermeld.

Bak zit denk ik in de zelfde lijn als de Reginox Houston 50 en de Franke BPX 50. Alleen is de maat 370mm ipv 400mm diepte.

Iemand enige ervaring met deze bakken en dus weet of er ook een inzet te verkrijgen is?
Een Kemie Trend J5 vlakinbouw. Die staat als de 227091 in deze PDF. De J5 is een relatief kleine bak en de prijs in die PDF is écht heel pijnlijk. Een Reginox Houston 40 is veel goedkoper, terwijl de prijs voor een Franke KBX 45 weer bizar is. Wat een gekke prijzen :S

Het grote probleem van die 37cm is dat er moeilijk inzetbakken te vinden zijn die je in de diepte kunt plaatsen, is in de breedte een mogelijkheid?
De grootste verzameling van inzetbakken staat volgens mij online bij Spoelbakken.shop

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 18-01-2022 12:49 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:18
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
[...]

Goed punt, een WTW kan dat vaak niet makkelijk leveren. :)

[...]

(Z)LTV klopt wel, maar de warmte zit bij dergelijke systemen (vloerverwarming) heel erg in de massa. De tijd dat we het van radiatiehitte moesten hebben zou eigenlijk wel achter ons moeten zijn. Er wordt meer gekeken naar het opwarmen van de massa en die op temperatuur houden. Wil je die massa laten afkoelen moet je best wel dingen doen ;)

[...]

Vochtige lucht is moeilijker verwarmen, maar zoals ik eerder schreef: het gaat om de verwarmde massa. Mijn eigen punt heb ik daarmee redelijk teniet gedaan IMO :P

[...]

Ik vond het al raar dat ik dit aan jou ging uitleggen. Maar ik kon het niet uit de context halen. :)

[...]

Niet rot bedoeld naar @channie82 maar dat zie ik ook met een barretje. Soms wordt er zo aan een idee gehangen dat het totaalplaatje hier voor moet wijken. Eigenlijk zonde. Enja Channie.. Je moet dat barretje laten varen, daar wordt je keuken echt beter van, sorry!

[...]

Ze zijn helemaal hip he? ;)

[...]

Er zijn er wel, maar groter dan 3m kom je echt heel weinig tegen. Dit heeft er mijns inziens ook mee te maken dat keukenwinkels deze gewoon liever niet lijken te verkopen, want dan moet je uitleg gaan geven over het blad dat in delen komt en blah en moeilijk.

Onze keuken is niet 'spectaculair' omdat wij heel terughoudend zijn in de keuze voor vormen, kleuren en werkblad. Ik zou persoonlijk héél héél graag echt een rammer van een blad willen hebben. Maar mijn vrouw vindt dat niks, dus moet je je een beetje aanpassen.
Hoe tof is een Orinoco, Amethyst, Avocado natuursteen, Passagio, Tortuque, of een Belvedere zoals ze hier hebben? Ik kijk graag naar dat soort materiaal hoor, dit is ook een fijne site daarvoor. ;)
Kleuren, indeling en apparaten zijn bij uitstek dingen die bij een persoon/gezin moeten passen. Rustige karakters kiezen geen Nero Bernini, en overdreven drukke karakters (hoi) zouden dat eigenlijk ook niet moeten doen ;)

Ben mijn train of thought kwijt, volgende onderwerp :P

[...]

Als je geen ventilatiemogelijkheid hebt is het extra lastig lijkt me. Een pand zonder zelfs ouderwetse mechanische ventilatie (voor begin jaren 80 ongeveer) heeft andere eisen, dat is wel iets waar je gelijk in hebt :)
Door samenwerking van de keukenleverancier met een steenhouwer moesten we daar langs voor het blad. Zo mooi wat we daar gezien hebben, niet alleen voor keuken, maar bijv. ook badkamer. Platen waar je plantenresten ed in terug ziet..... Maar niet voor ons, het is een eenvoudig graniet geworden ( onderhoud, we blijven vooral praktisch). Dat was wel echt een uitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:33:
Klopt, uit ervaring een inductieplaat gaat max 15 jaar mee. Het is tenslotte elektronica.
Uitzonderingen uiteraard daargelaten.
Wij zijn in 24 jaar nu net aan onze 3e plaat begonnen. (De 2e was een refurbished omdat ik toen net ff werkeloos was)
Voor ons een hele heldere keuze, de plaat wordt niet ingefreesd.
Dat is dan een flinke afschrijving.... mijn keramische was ruim 20 en doet het nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:40:
[...]

Bedoel je de uitsparingsdiepte bij vlakbouw? Ja dat zal vast een ding kunnen worden, hoewel ik denk dat dit redelijk gestandaardiseerd is inmiddels. Er vielen mij althans geen grote verschillen op tussen Miele, Neff, Bora en Novy :) En ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit in de toekomst echt wezenlijk dieper moet gaan worden; hooguit ondieper en ondiepte kan je gemakkelijk vullen :)

Ik denk dat de formaten in breedte en diepte meer het probleem gaan zijn, we zien nu vooral ±80cm immers. Daarbij moeten wij extra oppassen, wij gaan voor een relatief brede plaat en als die het leven geeft zijn we wat harder dan de gemiddelde plaat het bokje.
Ja, diepte, afmeting, hoek.

Enige onbeantwoorde vraag : waarom aangepaste pan of pollepelmethode. Zuigt het niet goed af als stoom aan de “verkeerde” zijde onder de deksel vandaan komt. Promotiefimpjes laten wel de afzuiging met open pan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door Ladypurple op 18-01-2022 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:02

Toppe

Oké ✅

Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Een Kemie Trend J5 vlakinbouw. Die staat als de 227091 in deze PDF. De J5 is een relatief kleine bak en de prijs in die PDF is écht heel pijnlijk. Een Reginox Houston 40 is veel goedkoper, terwijl de prijs voor een Franke KBX 45 weer bizar is. Wat een gekke prijzen :S

Het grote probleem van die 37cm is dat er moeilijk inzetbakken te vinden zijn die je in de diepte kunt plaatsen, is in de breedte een mogelijkheid?
De grootste verzameling van inzetbakken staat volgens mij online bij Spoelbakken.shop
Tja, hoe hoger de advies prijs, hoe meer korting ze kunnen geven.

Maar ik hang nog een extra spoelbak in de bijkeuken op van 59x72 en daar moet ik een inzet voor laten maken, zal wel meteen informeren wat het kost om voor de TREND J5 een inzet te laten maken. Die gaatjes boor ik zelf wel.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:53:
[...]

Dat is dan een flinke afschrijving.... mijn keramische was ruim 20 en doet het nog.
Oh, die vergeet ik, we begonnen met keramisch, daar liep binnen een week een kat overheen die dat niet overleefde....
Die hebben we (met bijbetaling) om kunnen ruilen voor inductie (wat toen nog heel duur was).

En vergeet de vaatwassers niet.... nr 5 zit erin (na de eerste dure die het bij levering al niet deed.... hebben we maar goedkope gekocht).
Vraag me niet waarom die krengen altijd stuk gaan, maar repareren is vaak te duur, da's meer het punt.
De oven doet het dan al wel 24 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:59:
[...]

Oh, die vergeet ik, we begonnen met keramisch, daar liep binnen een week een kat overheen die dat niet overleefde....
Die hebben we (met bijbetaling) om kunnen ruilen voor inductie (wat toen nog heel duur was).

En vergeet de vaatwassers niet.... nr 5 zit erin (na de eerste dure die het bij levering al niet deed.... hebben we maar goedkope gekocht).
Vraag me niet waarom die krengen altijd stuk gaan, maar repareren is vaak te duur, da's meer het punt.
Oh, wat erg :/
Ik. vermoed dat we generatiegenoot zijn... mag ik al zeggen dat vroeger alles beter was. 2 vaatwassers. 1e bauknecht ( echt waar), ws niet meer zo energiezuinig, maar schoon en echt droog. Hadden we misschien moeten laten repareren, zo worden ze niet meer gemaakt >:)
2e vaatwasser overgezet in nieuwe keuken, maakt af en toe raar geluid, toch wel wat nadrogen, maar er is toch niets leverbaar dus duimen dat we de tijd uitzitten. Ik volg dus de la/ mandje discussie
Koelkast nu de derde. 2 x vrijstaand laatste liebherr op Mp nog goed verkocht. Nu weer liebherr inbouw, type uitgezocht op indeling, maar binnenwerks niet zo mooi afgewerkt als het model dat we hadden. Keukenmonteur nam geen blad voor de mond. Liebherr is Klxxx monteren, siemens bijv. Ging makkelijker. Sowieso gaf deze ( zelfde generatie) aan dat heel veel veranderingen zeker geen verbeteringen waren. Ook iets met de miele vaatwasser en monteren van het front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Klopt, vroeger was idd alles beter. Ik ben van '68.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:19:
Klopt, vroeger was idd alles beter. Ik ben van '68.
_/-\o_ yup, oppassen dat we niet OT gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:56
[...]
Jeetje, wat afschuwelijk voor het beestje en voor jullie zelf. Daar denk je toch niet aan als je zo’n apparaat koopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
We hoeven het niet eens te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. :Y)
Bedenk je even waarom moderne huizen geen afvoer naar buiten meer hebben, zou dat kunnen zijn vanwege het effect op de stookkosten en daarmee de impact op het energielabel wellicht? ;)
Laten we nou niet doen alsof het energielabel/EPC/BENG etc. puur op feiten zijn gebaseerd en geen enorme politieke en commerciële belangen kennen. Denk aan de excuuspanelen, ventilatiesysteem C bij BENG etc.

Het is simpelweg aangetoond dat afvoer naar buiten beter is voor de luchtkwaliteit (vocht, geur en fijnstof) en wat die koolstoffilters kosten per jaar kun je ook aardig deel je huis mee verwarmen.

Met alle aandacht voor de (binnenhuis)luchtkwaliteit zal het mij niets verbazen dat er over een aantal jaar heel wat anders naar recirculatiekappen wordt gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

Pff, heb ik weer. Leidingschema was binnengekomen begin december en heb deze en de offerte nog een keer helemaal doorgenomen. Van de kleuren tot blad en van de smet/spatrand tot de apparatuur. Ik kwam er vanochtend achter (na beetje meten hoe hoog de WCDs moeten komen) dat ik 1 ding gemist heb, namelijk de hoogte van grond tot blad.... tja die was dus verkeerd.

Nu hebben we 93.5 (vanaf laminaatvloer) en dat is goed. Alleen nieuwe keuken is ingetekend op 96 en dat wilde we niet, we hebben 93 continue gezegd alleen dus bij offerte heeft de verkoper en ik dit dus niet gecontroleerd.

Dus de keuken moet ongeveer 2.5cm lager. De plint is nu 16.5 dus daar kan die 2.5cm wel af (kan ik ook zelf met geleiderail etc (standaard maten van de plint is 16.5cm of 11.5cm)).
Alleen we hebben 1 zijpaneel wat in het zicht tot aan de vloer loopt dus ook die moet ingekort gaan worden (de zaagsnede zou niet te zien zijn door de vloer die tegen de keuken aangelegd word (en deels onder de keukenplint)).

Ook moeten 2 klepkastjes dus die 2.5cm lager gehangen worden (incl. verlaging van een WCD voor de verlichting).

Status nu is dat de keuken in week 7 komt (en 31-1 komt de elektricien). Echter omdat alles al bij de fabriek in Duitsland ligt kan er niet veel meer aangepast worden dus alles moet aangepast worden tijdens montage.

Ik krijg deze week meer info van de leverancier met wat de opties gaan zijn.

Hebben jullie nog tips/ideeën waarop ik zou kunnen sturen?

[ Voor 4% gewijzigd door Griffin op 18-01-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Piet91 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Laten we nou niet doen alsof het energielabel/EPC/BENG etc. puur op feiten zijn gebaseerd en geen enorme politieke en commerciële belangen kennen. Denk aan de excuuspanelen, ventilatiesysteem C bij BENG etc.

Het is simpelweg aangetoond dat afvoer naar buiten beter is voor de luchtkwaliteit (vocht, geur en fijnstof) en wat die koolstoffilters kosten per jaar kun je ook aardig deel je huis mee verwarmen.

Met alle aandacht voor de (binnenhuis)luchtkwaliteit zal het mij niets verbazen dat er over een aantal jaar heel wat anders naar recirculatiekappen wordt gekeken.
100% eens, ik moet helaas ook aan de recirculatie, maar mijn voorkeur zou sterk zijn om de lucht naar buiten af te voeren. Recirculatie kan niet dezelfde luchtkwaliteit garanderen als een afvoer naar buiten toe. Recirculatie systemen werken met een plasma of actieve-koolfilter, daar zit geen Hepa filter in verwerkt. Het is dus altijd maar de vraag hoe schoon de lucht is die door de filters heenkomt.

https://www.gelderlander....n-fijnstofmeter~a6e310cd/

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

@Strider en quote, dat is dan wel weer erg kort door de bocht.
Gas koken en recirculatie = niet wenselijk. Volgens mij is dat ook wel consensus in dit topic, en ook in dat gelinkte artikel.

Verder hangt veel ook samen met hoe de ventilatie in de rest van het huis geregeld is. Ik lees veel het argument 'vocht', maar als er goede mechanische ventilatie is voert deze dat ook af. Het is natuurlijk niet of alles valt en staat bij wat voor wasemkap er is.
Inductie, recirculatie en goede balansventilatie is de luchtkwaliteit echt geen issue.

HEPA-filters in een recirculatiekap zijn overdreven (tenzij je dit toch met gas zou willen combineren). Maar als je je zoveel zorgen maakt om de luchtkwaliteit dan zou je eigenlijk ook al je aanvoerlucht door een HEPA-filter moeten halen, totale overkill.

Ik vind jullie statement dat recirculatie per definitie gelijk staat aan lagere luchtkwaliteit dan ook totaal niet kloppen. Zou me eerder zorgen maken over op gas koken en/of de ventilatie van de woning als geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
Wij hebben vandaag een keukenshowroom bezocht en komen tot de conclusie dat de geintegreerde afzuiging niks voor ons is. Ik kook veel en er vliegt nogal wat rommel en kookvocht over de kookplaat heen. En daarnaast wordt niet alles goed afgezogen en heb je ook maar 4 pitten. We waren erg gecharmeerd van de vrijhangende afzuigkap. Ik heb het hier weinig zien langskomen en vroeg mij af hoe hier de ervaringen mee waren?

https://ovitshop.nl/produ...rculatie-afzuigkap-72-cm/ (even als voorbeeld, je hebt ze in meerdere kwaliteitsklassen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Griffin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:12:
Pff, heb ik weer. Leidingschema was binnengekomen begin december en heb deze en de offerte nog een keer helemaal doorgenomen. Van de kleuren tot blad en van de smet/spatrand tot de apparatuur. Ik kwam er vanochtend achter (na beetje meten hoe hoog de WCDs moeten komen) dat ik 1 ding gemist heb, namelijk de hoogte van grond tot blad.... tja die was dus verkeerd.

Nu hebben we 93.5 (vanaf laminaatvloer) en dat is goed. Alleen nieuwe keuken is ingetekend op 96 en dat wilde we niet, we hebben 93 continue gezegd alleen dus bij offerte heeft de verkoper en ik dit dus niet gecontroleerd.

Dus de keuken moet ongeveer 2.5cm lager. De plint is nu 16.5 dus daar kan die 2.5cm wel af (kan ik ook zelf met geleiderail etc (standaard maten van de plint is 16.5cm of 11.5cm)).
Alleen we hebben 1 zijpaneel wat in het zicht tot aan de vloer loopt dus ook die moet ingekort gaan worden (de zaagsnede zou niet te zien zijn door de vloer die tegen de keuken aangelegd word (en deels onder de keukenplint)).

Ook moeten 2 klepkastjes dus die 2.5cm lager gehangen worden (incl. verlaging van een WCD voor de verlichting).

Status nu is dat de keuken in week 7 komt (en 31-1 komt de elektricien). Echter omdat alles al bij de fabriek in Duitsland ligt kan er niet veel meer aangepast worden dus alles moet aangepast worden tijdens montage.

Dat er ter plekke gezaagd gaat worden is toch geen probleem, denk eerder dat het standaard is _/-\o_
Vraag is wel die wcd en de klepkast. Die moet er achter komen ? Dan neem ik aan dat die er nu al zit ?
Is deze vanuit de kast dan niet bereikbaar? Of moet nog compleet aangelegd worden ?
Wij hadden een geval tekening die niet klopt....... kon wel opgelost worden, maar uiteindelijk de wcd in de kast niet gebruikt, omdat de voeding voor de ledverlichting wel heel veel ruimte van de kast wegnam. Wederhelft had een loze leiding in de muur en een laag contact, zodat de voeding naar beneden kon verhuizen, in ons geval een dode hoekkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:03:
[...]

Dat er ter plekke gezaagd gaat worden is toch geen probleem, denk eerder dat het standaard is _/-\o_
Vraag is wel die wcd en de klepkast. Die moet er achter komen ? Dan neem ik aan dat die er nu al zit ?
Is deze vanuit de kast dan niet bereikbaar? Of moet nog compleet aangelegd worden ?
Ik ga ervanuit dat het ook gewoon mogelijk is op locatie, maar je weet het maar nooit. En qua plint moet ik het denk ik gaan doen want de vloer word er een aantal dagen later pas in gelegd.

Dat stop contact zit net iets boven de kast zodat je deze niet ziet zitten in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Griffin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:12:
[...]

Ik ga ervanuit dat het ook gewoon mogelijk is op locatie, maar je weet het maar nooit. En qua plint moet ik het denk ik gaan doen want de vloer word er een aantal dagen later pas in gelegd.

Dat stop contact zit net iets boven de kast zodat je deze niet ziet zitten in de kast.
De verlichting is verwerkt in de kast en heeft alleen een stekker, geen voeding ? En een stekker zie je niet boven de kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Perseus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:01:
Wij hebben vandaag een keukenshowroom bezocht en komen tot de conclusie dat de geintegreerde afzuiging niks voor ons is. Ik kook veel en er vliegt nogal wat rommel en kookvocht over de kookplaat heen. En daarnaast wordt niet alles goed afgezogen en heb je ook maar 4 pitten. We waren erg gecharmeerd van de vrijhangende afzuigkap. Ik heb het hier weinig zien langskomen en vroeg mij af hoe hier de ervaringen mee waren?

https://ovitshop.nl/produ...rculatie-afzuigkap-72-cm/ (even als voorbeeld, je hebt ze in meerdere kwaliteitsklassen).
Ik heb het filter van een Bora gezien en die is heeeeeeeeeeeeel erg veel groter als dat lullige dunne koolstof filtertje van die Etna.
Dus als je je niet druk maakt over wat ie daadwerkelijk op en afvangt, dan waarom niet?
Rommel en kookvocht schijnt geen problem te zijn, een Bora kan een liter hebben en dat is echt heel erg veel.
Maar hij (de opvangbak, niet het filter) mag wel elke keer in de vaatwasser en dat lijkt mij ook niet handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:51:
[...]

Door samenwerking van de keukenleverancier met een steenhouwer moesten we daar langs voor het blad. Zo mooi wat we daar gezien hebben, niet alleen voor keuken, maar bijv. ook badkamer. Platen waar je plantenresten ed in terug ziet..... Maar niet voor ons, het is een eenvoudig graniet geworden ( onderhoud, we blijven vooral praktisch). Dat was wel echt een uitje.
Hier ook dus, ik heb er nog net geen ruzie voor over, maar zo'n Tortuque loop ik wel warm voor!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 07:42

Wij hebben zo'n model, maar dan van Wave. 6 jaar geleden had je nog amper afzuiging in het blad. Maar dit hoef ik echt nooit meer. Ik stoot mijn hoofd vaak tegen de hoekjes en we hebben hem al hoger gehangen dan zou moeten. Het maakt enorm veel herrie vlak op oorhoogte. Misschien dat dit bij nieuwere modellen minder een issue is, dat zou je moeten testen. Ik kijk zelf enorm uit naar de nieuwe keuken met een Bora. Juist omdat we graag koken ;) Maar N=1 natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Ja, diepte, afmeting, hoek.

Enige onbeantwoorde vraag : waarom aangepaste pan of pollepelmethode. Zuigt het niet goed af als stoom aan de “verkeerde” zijde onder de deksel vandaan komt. Promotiefimpjes laten wel de afzuiging met open pan zien.
Dan kan je de stoom/kookvocht laten ontsnappen bij de afzuiging. Geeft de twijfelaars een beter gevoel. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• emreupdates
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-06 16:50
Goedemiddag heren, dames en alles daar tussenin! @Ladypurple :X

Na bijna een jaar zoeken naar een woning (nieuwbouw of bestaande bouw), zijn wij (pas getrouwd stelletje) eindelijk uitgeloot bij een nieuwbouw project waarvan de levering Q3/Q4 2023 is. Tijdens onze zoektocht heb ik dit topic gevolgd en heb veel geleerd dat ik heb kunnen gebruiken bij onze bezoeken aan de keukenleveranciers en ontvang ik graag feedback op wat ik tot nu toe heb uitgezocht.

Wensen
Onze voornaamste wensen zijn:
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Werkruimte
  • Plek om te zitten
Plattegrond
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHDXgwPQyIR7yAS6AM3GGxs1hRk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zC7I40FSM060LYgLiF3XWhLO.png?f=fotoalbum_large

(Dit is exclusief de uitbouw van 1.8 meter).

Afmeting keuken: 3000 x 4325, 13m2

Apparatuur
Voor apparatuur kiezen wij de Siemens StudioLine vanwege het gebruik (fysieke knoppen), kleur (donkergrijs) en grote oven (60cm). Het overgrote deel van het apparatuur zal van hetzelfde merk zijn vanwege de extra garantie van 3 naar 5 jaar bij het afnemen van meerdere apparaten van hetzelfde merk.

Hier zitten wij niet aan vast en mogelijke alternatieven horen wij graag.
  • Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Siemens Oven/Stoom combi
  • Siemens Oven/Magnetron combi
  • Bora Inductiekookplaat
  • Quooker Flex met groot reservoir
Opstelling
We hebben de volgende opstellingen overwogen en hebben vooralsnog voor de parallel opstelling gekozen omdat de keukentafel dicht genoeg bij de keuken staat om die inclusiviteit een beetje te houden met een grote hoeveelheid opbergruimte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1j3VK0vp4I6h9qUt3wT2CLoGnc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B2MIKtwmCEKNVc8EXMC4bWzy.png?f=user_large

1. Mooi, we missen alleen het kunnen zitten in de keuken.
2. Wanneer je naar de plattegrond kijkt zul je zien dat de eettafel ook bij de ingang van de keuken zal staan en dit maakt het naar ons idee te druk en gesloten daar.
3. Dit zou perfect zijn, alleen missen we de breedte. Kastenwand 60cm + Eiland 1.20m = 1.80m. Dan houden we 1.20 / 2 = 60cm over per looppad.
4.De volgende stap is dan een schiereiland, hier missen we alleen de opbergruimte omdat er alleen plek is voor 3 grote kasten.

Prijs
We hebben tot nu toe een aantal prijsindicaties/offertes gekregen (met composiet blad) inclusief montage, het zal je waarschijnlijk niet verbazen maar de projectleverancier heeft de hoogste prijs gegeven. Vergelijken is misschien niet helemaal eerlijk omdat het apparatuur hier en daar verschilt en ook verschillende kasten zijn gebruikt.
  • Parallel + bar, Nobilia (Nederland) = indicatie van 18-23k
  • Parallel + bar, Nobilia (Nederland) = 25k
  • Parallel, Hacker / Systemat (Duitsland) = 25k
  • Parallel, Hacker / Systemat (Nederland) = 30k
Vragen
  • Gezien de hoeveelheid apparatuur en wat ik hier zie lijken me de prijzen redelijk? Wel schrik ik van de bandbreedte, 18 tot 30k. We krijgen een totaalprijs en geen verdeling over apparatuur/kasten/montage/etc. Zou ik alle 4 de keukenleveranciers kunnen benaderen met een lijst van apparatuur die we willen en vragen naar een offerte met daarop onderscheid van de kosten?
  • Is een ander merk voor apparatuur het overwegen waard? Ik hoor hier en daar over leveringsproblemen bij Siemens en daarnaast werd me er een keer op gewezen door een keukenleverancier dat je bij AEG voor soortgelijke apparatuur, mogelijk duizenden euro's goedkoper uit zou kunnen komen. Nu weet ik niet in hoeverre dit een, wij hebben hier meer marge op en dan knippen we in wat anders verhaal is..
  • Ideeën over de opstelling?
Huidige situatie
We neigen momenteel naar aan parallel opstelling, een bar laten we achterwege omdat de eettafel vrij dicht in de buurt is en de boel afsluit terwijl we het open willen houden. We missen wel werkblad, dit proberen we deels op te lossen door af te wijken van een standaard werkblad diepte van 60cm naar 65-70cm. De hoeveelheid apparatuur zijn we over uit, het merk kunnen we nog veranderen, misschien uit noodzaak door de leveringsproblemen bij Siemens, de eerstvolgende kandidaat zal AEG zijn. De hacker/systemat keuken heeft onze voorkeur doordat het kwalitatief wat beter in elkaar steekt door o.a. de diepere bovenlades, harde achterwanden, etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/My5VdXMiemUJdxFZWMPLTDB_pvA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrwDwwlOdMmdkCZuTYLrvpL1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlsrP1tjXZFXMg4lN4WrabrGtU0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9btsyue5IqHq0gXyFGU5wx5t.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLLeYh4J8JlF2q4yhNg95qUA-Lg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6uz75WANaE6hpeWXeYsUymWb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door emreupdates op 18-01-2022 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
[...]

Ik zal gezegend zijn denk ik? We hadden er eentje en drie katten.. dat ging gelukkig goed :)

Mijn vrouw en ik hebben samen twee huizen bewoond en 3 vaatwassers gehad, een goedkope die we (samen met de rest van de keuken) binnen een jaar hebben vervangen. De andere twee waren midrange Siemens en prima.

In het vorige huis hadden we een keramische kookplaat en ik vond het verschrikkelijk, hadden we misschien moeten vervangen. :)
Nu koken we gas, want de ervaring met inductie was >10 jaar geleden niet heel fijn. Ik heb ook lang volgehouden dat je op gas dient te koken, daar ben ik inmiddels wel van teruggekomen ;)
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Oh, wat erg :/
Ik. vermoed dat we generatiegenoot zijn... mag ik al zeggen dat vroeger alles beter was. 2 vaatwassers. 1e bauknecht ( echt waar), ws niet meer zo energiezuinig, maar schoon en echt droog. Hadden we misschien moeten laten repareren, zo worden ze niet meer gemaakt >:)
2e vaatwasser overgezet in nieuwe keuken, maakt af en toe raar geluid, toch wel wat nadrogen, maar er is toch niets leverbaar dus duimen dat we de tijd uitzitten. Ik volg dus de la/ mandje discussie
Koelkast nu de derde. 2 x vrijstaand laatste liebherr op Mp nog goed verkocht. Nu weer liebherr inbouw, type uitgezocht op indeling, maar binnenwerks niet zo mooi afgewerkt als het model dat we hadden. Keukenmonteur nam geen blad voor de mond. Liebherr is Klxxx monteren, siemens bijv. Ging makkelijker. Sowieso gaf deze ( zelfde generatie) aan dat heel veel veranderingen zeker geen verbeteringen waren. Ook iets met de miele vaatwasser en monteren van het front.
Ik weet jullie leeftijden niet, maar denk dat we binnen dezelfde generatie vallen.

Koelkasten (en vriezers).. Een goede kopen is het ding, onze huidige is zo verschrikkelijk onzuinig dat je met de energieprijzen van nu dat ding in 3 jaar terug hebt denk ik :X We gaan echt honderden kWh besparen alleen daarmee :o (Ze zijn nog maar twee jaar oud ook nog, maar hadden beperkt budget)

Liebherr moeilijk monteren en installeren? Dat is maar één keer joh, hebben wij geen last van ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Piet91 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 13:56:
[...]

Whole new can of worms, laten we dat niet in dit topic doen dan. (Maar tag me gerust)

Ik denk dat recirculatie nog wel een paar generaties mag doorontwikkelen hoor, maar ook dat het een blijvertje is :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ladypurple
emreupdates schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:31:
Goedemiddag heren!

Na bijna een jaar zoeken naar een woning (nieuwbouw of bestaande bouw), zijn wij (pas getrouwd stelletje) eindelijk uitgeloot bij een nieuwbouw project waarvan de levering Q3/Q4 2023 is. Tijdens onze zoektocht heb ik dit topic gevolgd en heb veel geleerd dat ik heb kunnen gebruiken bij onze bezoeken aan de keukenleveranciers en ontvang ik graag feedback op wat we tot zover hebben en ideeën over de opstelling?

Wensen
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Plek om te zitten
Plattegrond
[Afbeelding]

Apparatuur
Voor apparatuur kiezen wij de Siemens StudioLine vanwege het gebruik (fysieke knoppen), kleur (donkergrijs) en grote oven (60cm). Het overgrote deel van het apparatuur zal van hetzelfde merk zijn vanwege de extra garantie van 3 naar 5 jaar bij het afnemen van meerdere apparaten van hetzelfde merk.

• Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Bora Inductiekookplaat
Opstelling
We hebben de volgende opstellingen overwogen en hebben vooralsnog voor de parallel opstelling gekozen omdat de keukentafel dicht genoeg bij de keuken staat om die inclusiviteit een beetje te houden met een grote hoeveelheid opbergruimte.

[Afbeelding]

2. Wanneer je naar de plattegrond kijkt zul je zien dat de eettafel ook bij de ingang van de keuken zal staan en dit maakt het naar ons idee te druk daar.
3. Dit zou perfect zijn, alleen missen we de breedte. Kastenwand 60cm + Eiland 1.20m = 1.80m. Dan houden we 1.20 / 2 = 60cm over per looppad.
4.De volgende stap is dan een schiereiland, hier missen we alleen de opbergruimte omdat er alleen plek is voor 3 grote kasten.

Prijs
We hebben tot nu toe een aantal prijsindicaties/offertes gekregen (met composiet blad) inclusief montage, het zal je waarschijnlijk niet verbazen maar de projectleverancier heeft de hoogste prijs gegeven. Vergelijken is misschien niet helemaal eerlijk omdat het apparatuur hier en daar verschilt en ook verschillende kasten zijn gebruikt.
Vragen
  • Gezien de hoeveelheid apparatuur en wat ik hier zie lijken me de prijzen redelijk? Wel schrik ik van de bandbreedte, 18 tot 30k. We krijgen een totaalprijs en geen verdeling over apparatuur/kasten/montage/etc. Zou ik alle 4 de keukenleveranciers kunnen benaderen met een lijst van apparatuur die we willen en vragen naar een offerte met daarop onderscheid van de kosten?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Huh, en dames en alles daar tussenin >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Griffin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 14:12:

Jeetje wat een naar verhaal!

De plint aanpassen is easy op zich, als je verstelbare pootjes hebt die ook 2,5cm kunnen zakken heb je dat deel gered. Blijft dat zijpaneel, maar je geeft aan dat dit in theorie ook ingekort kan worden begrijp ik?
Die klepkastjes moet te doen zijn, verlagen WCD doet de elektricien of jullie zelf, dus geen issue voor de installateur van de keuken.

Was die hoogte in de offertes wel goed? En in de opdracht dan alleen niet? Even goed uitzoeken of je hier zelf (ook) de fout in bent gegaan :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is

Even los van de waarom: ik heb er beperkte ervaring mee. Paar weken koken. Werkt op zich net zo goed als elk andere recirculatiekap, mits voorzien van de juiste filters enzo natuurlijk. (Bij vrienden zaten die er niet in, en maar klagen over geurtjes..)

De discussie over afzuigen hebben we wel gehad inmiddels, in het werkblad doet niet tot nauwelijks (merkbaar) onder voor een traditionele wasemkap :)

4 Pitten vind je niet genoeg, okay :) Er zijn inductieplaten zonder afzuiging die je meer pitten bieden, ben je vrij in de te kiezen afzuigmethode.

Etna zou ik wel per direct links laten liggen tenzij het budget niet meer toestaat.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Ik heb het filter van een Bora gezien en die is heeeeeeeeeeeeel erg veel groter als dat lullige dunne koolstof filtertje van die Etna.
Dus als je je niet druk maakt over wat ie daadwerkelijk op en afvangt, dan waarom niet?
Rommel en kookvocht schijnt geen problem te zijn, een Bora kan een liter hebben en dat is echt heel erg veel.
Maar hij (de opvangbak, niet het filter) mag wel elke keer in de vaatwasser en dat lijkt mij ook niet handig.
Mag elke keer, maar hoeft natuurlijk niet. Je kunt het rooster ook even afspoelen en kijken of de rest moet of niet :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:07

Ik ben ook een fanatiek thuiskok en kook ook als een kok (lees: erg rommelig). Er vliegt dan ook vanalles het zwarte gat van de Bora in, maar ik vind het juist handig. Aan het einde van je kooksessie heb je 1 'emmertje' die je even eruit tilt en boven de prullenbak leegschudt.

En denk je niet dat die Bora's etc. gemaakt zijn om een pan omgevallen water te weerstaan ;-) Je zal de eerste niet zijn. Ik heb nog nooit ergens gelezen over de Bora die het begeeft vanwege vocht. En ik heb véél recensies gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20

Na bijna een jaar zoeken naar een woning (nieuwbouw of bestaande bouw), zijn wij (pas getrouwd stelletje) eindelijk uitgeloot bij een nieuwbouw project waarvan de levering Q3/Q4 2023 is. Tijdens onze zoektocht heb ik dit topic gevolgd en heb veel geleerd dat ik heb kunnen gebruiken bij onze bezoeken aan de keukenleveranciers en ontvang ik graag feedback op wat ik tot nu toe heb uitgezocht.

Wensen
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Werkruimte
  • Plek om te zitten
Plattegrond
[Afbeelding]

Apparatuur

• Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Bora Inductiekookplaat
Opstelling

[Afbeelding]

2. Wanneer je naar de plattegrond kijkt zul je zien dat de eettafel ook bij de ingang van de keuken zal staan en dit maakt het naar ons idee te druk en gesloten daar.

Prijs
Vragen
  • Is een ander merk voor apparatuur het overwegen waard? Ik hoor hier en daar over leveringsproblemen bij Siemens en daarnaast werd me er een keer op gewezen door een keukenleverancier dat je bij AEG voor soortgelijke apparatuur, mogelijk duizenden euro's goedkoper uit zou kunnen komen. Nu weet ik niet in hoeverre dit een, wij hebben hier meer marge op en dan knippen we in wat anders verhaal is..
Huidige situatie
We neigen momenteel naar aan parallel opstelling, een bar laten we achterwege omdat de eettafel vrij dicht in de buurt is en de boel afsluit terwijl we het open willen houden. We missen wel werkblad, dit proberen we deels op te lossen door af te wijken van een standaard werkblad diepte van 60cm naar 65-70cm. De hoeveelheid apparatuur zijn we over uit, het merk kunnen we nog veranderen, misschien uit noodzaak door de leveringsproblemen bij Siemens, de eerstvolgende kandidaat zal AEG zijn. De hacker/systemat keuken heeft onze voorkeur doordat het kwalitatief wat beter in elkaar steekt door o.a. de diepere bovenlades, harde achterwanden, etc.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind persoonlijk de parallelle oplossing de mooiste. Misschien omdat onze nieuwe keuken vergelijkbaar wordt. De prijs voor Hacker lijkt me wel hoog. Onze keuken komt op 19k, maar mist het koffiezetapparaat, warmhoudlade en vriezer. Dit kan het verschil niet volledig verklaren wat mij betreft, zelfs niet tov Duitsland.

Vind het ontwerp ook niet heel mooi. De verticale greeplijsten bij de ovens verpesten de symmetrie van de hoge kastenwand. En die onderbreking met bovenkastjes aan de andere kant is ook niet mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
8<8<

Wensen
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Plek om te zitten
Plattegrond
[Afbeelding]

Uitbouw is aan de brede zijde lijkt me dan. 4325 is wel een mooie lengte!

Let’s do this!
Apparatuur

• Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Bora Inductiekookplaat
In principe heeft elk merk 60cm ovens, maar knoppen, kleur en de garantie vat ik wel. De spulletjes van Siemens zijn gewoon goed.
Wat is je budget? Is er ruimte om naar Liebherr koeling te kijken en een afwasmachine van Miele bijvoorbeeld?
Je koffiemachine, ovens en warmhoudlade zijn bij elkaar genoeg om de extra garantie te krijgen :)
Opstelling

[Afbeelding]

2. Wanneer je naar de plattegrond kijkt zul je zien dat de eettafel ook bij de ingang van de keuken zal staan en dit maakt het naar ons idee te druk daar.
  1. Meest logische
  2. Kan alleen met een korte wand omdat de doorloop anders te klein wordt, bovendien helpt de optiek niet. Als wilt voorkomen dat de doorgang misschien 40-70cm lijkt zal je naar een schiereiland van 140-150 max kijken.
  3. Past gewoon niet, een eiland kan überhaupt alleen als je daar minstens 90cm aan beide kanten ruimte omheen hebt. Bij een 90cm eiland, wat ik niet direct aan zou raden, heb je dan 30cm over :P
  4. Te weinig ruimte om je apparaten te plaatsen
Ergo: parallel is de beste optie van wat je toont :)
Prijs
Je moet wel appels met appels vergelijken natuurlijk. ;)

Ik ga qua ontwerp dadelijk een voorstelletje tekenen, maar kan even duren voordat die af is!
Vragen
Apparatuur lijkt me veruit het grootste deel van het budget op te maken. Prijzen kan je snel vinden online, of met een mailtje aan een van de online leveranciers.

Een keuken bestaat grofweg uit vier delen:
  • Kastenwerk
  • Apparatuur (en accessoires)
  • Werkblad
  • Installatie
En die wil je gelijkwaardig hebben om goed te kunnen vergelijken. Tegelijkertijd gaat het om de totaalprijs dus je moet je niet blind staren op de prijs per onderdeel :)

Wat heb je voor fronten gekozen? En welk werkblad? Beiden kunnen echt een ENORM prijsverschil geven. Een goedkoop composiet werkblad kan letterlijk een derde kosten. Massief hout of fineer is ook nogal duurder dan een gespoten frontje. ;)
Leuk, maar vind het niet geweldig. Die aanrechtzijde kan je mee spelen nog en die andere kant zou ik denk ik (ook) groter maken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:15:
[...]

De verlichting is verwerkt in de kast en heeft alleen een stekker, geen voeding ? En een stekker zie je niet boven de kast?
Verlichting zit onder de bovenkastjes en zorgen voor licht op de Bora plaat. De trafo en de stekker ervan liggen op de bovenkastjes en die hangen op 2meter hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:24

Wensen
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Werkruimte
  • Plek om te zitten
Plattegrond
[Afbeelding]

Apparatuur

• Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Bora Inductiekookplaat
Opstelling

[Afbeelding]

Prijs
Vragen
Huidige situatie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ook zeker voor de parallel opstelling gaan, in tegenstelling tot hierboven vind ik de hoge wand eigenlijk wel netjes zo.

Bij de lage wand zou ik zelf, maar dat is smaak, de bovenkastjes weg laten, ziet er in mijn ogen beetje onsamenhangend uit. Daarnaast zou je kunnen kijken of je beide lades iets breder kan maken zodat het kastje links weg valt, schuift alleen de kookplaat wel op. Of eventueel 60- lade 60 - lade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
_/-\o_
Toch nog even meedenken. Met hoeveel mensen zou je in de keuken willen zitten, of is het alleen een aanlandplek? En is het raam een leuke plek om naar buiten te kijken, of staar je dan op de buurtauto’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Griffin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Verlichting zit onder de bovenkastjes en zorgen voor licht op de Bora plaat. De trafo en de stekker ervan liggen op de bovenkastjes en die hangen op 2meter hoogte.
Ligt er aan vanaf welke afstand je er naar kan kijken. Ik heb een blindplaat op die hoogte en die zie ik. Ik ben niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perseus
millerman_sf schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Wij hebben zo'n model, maar dan van Wave. 6 jaar geleden had je nog amper afzuiging in het blad. Maar dit hoef ik echt nooit meer. Ik stoot mijn hoofd vaak tegen de hoekjes en we hebben hem al hoger gehangen dan zou moeten. Het maakt enorm veel herrie vlak op oorhoogte. Misschien dat dit bij nieuwere modellen minder een issue is, dat zou je moeten testen. Ik kijk zelf enorm uit naar de nieuwe keuken met een Bora. Juist omdat we graag koken ;) Maar N=1 natuurlijk.
Ah kijk, dank voor je reactie. Ik heb de Wave bekeken, erg mooi, hoog design gehalte. Wat vinden jullie van een kookeiland in combinatie met een 'normale' recirculatiekap tot het plafond?
Bijv: https://www.keukenloods.nl/wib93lmx.html

Een vergelijkbaar model hing in de showroom bij twee eilanden en vond ik zelf niet verkeerd. Maar weet niet of de algemene consensus tegenwoordig is dat geintegreerde afzuiging the way to go is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Ik zou kiezen voor Parallel als je denkt zo voldoende werkruimte te hebben. Wat ook nog een optie is, is wellicht om je kastenmuur breder te maken en een nis in het midden te doen met werkblad waar je zaken zoals een bonenmaler of koffie-apparaat kan neerzetten. Wat ik alleen niet kan opmaken uit je tekeningen is waar je tafel komt en hoeveel loopruimte je nog overhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

<>
Er vanuit gaande dat je de keuken op de keuken plek zet, dan zit daar een raam ipv een deur toch? Je zou dan een L hoek kunnen maken en alsnog voor de rest parallel. Hoge kasten aan één kant deels (zodat je wat werkblad overhoudt waar je vieze vaat kan dumpen, wasbak onder raam).

Maar hangt er erg vanaf waar je je eettafel gaat neerzetten en in welke oriëntatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Perseus Ik vind zelf zo'n afzuigkap écht gigantisch lelijk en heel erg 2000 (toen er geen andere oplossingen waren). Je keuken oogt meteen gedateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

Perseus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:27:
[...]

Ah kijk, dank voor je reactie. Ik heb de Wave bekeken, erg mooi, hoog design gehalte. Wat vinden jullie van een kookeiland in combinatie met een 'normale' recirculatiekap tot het plafond?

Een vergelijkbaar model hing in de showroom bij twee eilanden en vond ik zelf niet verkeerd. Maar weet niet of de algemene consensus tegenwoordig is dat geintegreerde afzuiging the way to go is.
Ik zou een plafond model alleen nemen icm afvoer naar buiten. Ik ben niet heel lang maar boven een eiland stoot je toch soms je kop/hoofd/giechel.
Voordeel kan zijn dat je beter licht hebt vanuit de kap, maar dat is op te lossen met goede (dimbare!) verlichting boven je eiland.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-05 15:50
Griffin schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:30:
[...]

Wij hebben de (led)verlichting in een plank aan de muur boven de Bora..
Werkt prima!

Kan gedimd worden en ingesteld worden variërend van “warm” en “koud” licht (met alle wit-tinten er tussenin).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op gas koken levert alleen fijnstof op als de brander niet goed is afgesteld. Zodra er genoeg lucht in het mengsel zit brand alles weg en wordt zelfs fijnstof wat in de lucht hangt weggebrand. De reden dat het niet met recirculatie kan is omdat er veel CO2 ontstaat, wat niet snel genoeg weg kan ventileren door de WTW.

Zelf vind ik dit een mooie oplossing boven een kookeiland, maar veel te duur...
https://www.wavedesign.nl/afzuigkappen/frame-model/

Wij gaan deze ophangen:
https://www.novy.com/nl-n...ampkappen/flat-line/7640/

Je moet zelf kiezen wat je wil, en ja downdraft is anno 2022 wel de populaire oplossing, maar niet geschikt voor onze gerechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
[...]

Deze eens gezien https://www.berbel-afzuig...tech-in-elegantem-rahmen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
Z___Z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 18:06:
Op gas koken levert alleen fijnstof op als de brander niet goed is afgesteld. Zodra er genoeg lucht in het mengsel zit brand alles weg en wordt zelfs fijnstof wat in de lucht hangt weggebrand. De reden dat het niet met recirculatie kan is omdat er veel CO2 ontstaat, wat niet snel genoeg weg kan ventileren door de WTW.

Zelf vind ik dit een mooie oplossing boven een kookeiland, maar veel te duur...
https://www.wavedesign.nl/afzuigkappen/frame-model/

Wij gaan deze ophangen:
https://www.novy.com/nl-n...ampkappen/flat-line/7640/

Je moet zelf kiezen wat je wil, en ja downdraft is anno 2022 wel de populaire oplossing, maar niet geschikt voor onze gerechten.
Ik weet niet welke gerechten je op doelt, maar als ik een biefstuk schroei in een rokende pan, dan doet zo'n downdraft niet veel heb ik uit ervaring bij iemand anders meegemaakt. Daarnaast heb ik ook geen zin om continue de deksel op pannen te hebben en deze dan ook zo neerzetten dat je de stoom begeleidt naar het afzuigpunt. Ik kan me dus ook niet zo vinden in de trend.
Mooie oplossing ook. Snelle google actie en kom op Duitse websites een prijs tegen van €6.500 8)7 . Maar er zijn ook betaalbaardere alternatieven zoals de Wave of Novy kap zoals hierboven aangehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 15:46:
[...]

Jeetje wat een naar verhaal!

De plint aanpassen is easy op zich, als je verstelbare pootjes hebt die ook 2,5cm kunnen zakken heb je dat deel gered. Blijft dat zijpaneel, maar je geeft aan dat dit in theorie ook ingekort kan worden begrijp ik?
Die klepkastjes moet te doen zijn, verlagen WCD doet de elektricien of jullie zelf, dus geen issue voor de installateur van de keuken.

Was die hoogte in de offertes wel goed? En in de opdracht dan alleen niet? Even goed uitzoeken of je hier zelf (ook) de fout in bent gegaan :)
In de getekende offerte staat niets van hoogte. Het zijpaneel staat er zelfs in voor 100cm hoogte, klopt ook niet. Dus misschien hadden ze al rekening gehouden met zagen, ik weet morgen of overmorgen meer.
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:09:
[...]

Ligt er aan vanaf welke afstand je er naar kan kijken. Ik heb een blindplaat op die hoogte en die zie ik. Ik ben niet groot.
Kan vanaf een paar meter afstand, maar de trafo en stopcontact in de kast vonden we een nog. Wat ik nog kan doen is idd een blindplaat en dat ik de stekker van de trafo direct met kroonsteentjes oid verbind, ipv een echt stopcontact. Maar dat kan ik ook zelf nog als we het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 07:42
[...]

Wij vonden 6 jaar geleden iedere vorm van een afzuigkap boven ons (schier)eilandje al niet zo mooi. Daarom voor deze Wave gekozen, zodat ie vanuit de kamer als een lamp zou aandoen. In het nieuwe huis boven het eiland gewoon een mooie lamp en de afzuiging dus in de kookplaat. 4 pitten is voor 95% van de tijd zeker voldoende. En met 2 ovens en een warmhoudlade hebben we genoeg alternatieven om te gebruiken in plaats van een extra pit.

Maar goed, het is denk ik echt vooral een kwestie van smaak en voorkeur. Het werkt allemaal wel. Dus dat zul je toch zelf moeten beslissen natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trussardi99
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-06 09:39

Wensen
  • Veel opbergruimte
  • Grote koelkast
  • Grote vriezer
  • Werkruimte
  • Plek om te zitten
Plattegrond
[Afbeelding]

Apparatuur

• Siemens Koelkast
  • Siemens Vriezer
  • Siemens Koffieautomaat
  • Siemens Warmhoudlade
  • Siemens Afwasmachine
  • Bora Inductiekookplaat
Opstelling

[Afbeelding]

Prijs
Vragen
Huidige situatie

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou ook voor de parralelopstelling gaan.
Je wilt naar 65 a 70 cm werkbladdiepte om meer werkruimte te krijgen, ik zou dan naar 80 gaan.
Bij 80 cm heb je bijvoorbeeld bruikbare ruimte achter de kookplaat en kraan zodat je daar wat weg kan zetten bij ruimtegebrek tijdens het koken.
Daarnaast zou ik de twee 60 cm kasten (spoelkast en vaatwasser?) naar rechts (vaatwasser op de hoek) verhuizen en dus de twee grote (120cm) kasten naast elkaar.
Je hebt dan de werkruimte tussen kookplaat en spoelbak verdubbeld, en dat is toch de ruimte waar je het meest werkt, eventueel samen.
Ergonomisch werkt het ook beter zonder een vaatwasser in het midden van je keuken op de plek waar je het meest staat te werken….

Oh ja; en geen bovenkasten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emreupdates
Dank allen voor de reacties tot zover!
loeberce schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:20:
[...]

Ik vind persoonlijk de parallelle oplossing de mooiste. Misschien omdat onze nieuwe keuken vergelijkbaar wordt. De prijs voor Hacker lijkt me wel hoog. Onze keuken komt op 19k, maar mist het koffiezetapparaat, warmhoudlade en vriezer. Dit kan het verschil niet volledig verklaren wat mij betreft, zelfs niet tov Duitsland.

Vind het ontwerp ook niet heel mooi. De verticale greeplijsten bij de ovens verpesten de symmetrie van de hoge kastenwand. En die onderbreking met bovenkastjes aan de andere kant is ook niet mijn smaak.
Eens! Zou ik misschien wat meer informatie mogen ontvangen over jullie keuken/leverancier? Ik ben wel benieuwd! Daarnaast moet ik zeggen dat ik niet hard aan het onderhandelen ben geweest over de prijs, zou denk ik nog wel wat vanaf moeten kunnen.

De verticale greeplijsten heb ik niet op gelet, sommige keukenleveranciers hadden deze volgens mij alleen bij de koelkast en vriezer geplaatst en dat lijkt me ook de beste/mooiste oplossing?

De bovenkasten zijn voor voornamelijk drinkglazen en servies, boven de inductiekookplaat hebben we ervoor gekozen deze niet te plaatsen omdat het ons werd aangeraden de ruimte erboven vrij te laten
i.v.m. afzuiging en vocht die in de kasten zou kunnen gaan zitten.
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:23:
[...]

Uitbouw is aan de brede zijde lijkt me dan. 4325 is wel een mooie lengte!

Let’s do this!

[...]

In principe heeft elk merk 60cm ovens, maar knoppen, kleur en de garantie vat ik wel. De spulletjes van Siemens zijn gewoon goed.
Wat is je budget? Is er ruimte om naar Liebherr koeling te kijken en een afwasmachine van Miele bijvoorbeeld?
Je koffiemachine, ovens en warmhoudlade zijn bij elkaar genoeg om de extra garantie te krijgen :)

[...]
  1. Meest logische
  2. Kan alleen met een korte wand omdat de doorloop anders te klein wordt, bovendien helpt de optiek niet. Als wilt voorkomen dat de doorgang misschien 40-70cm lijkt zal je naar een schiereiland van 140-150 max kijken.
  3. Past gewoon niet, een eiland kan überhaupt alleen als je daar minstens 90cm aan beide kanten ruimte omheen hebt. Bij een 90cm eiland, wat ik niet direct aan zou raden, heb je dan 30cm over :P
  4. Te weinig ruimte om je apparaten te plaatsen
Ergo: parallel is de beste optie van wat je toont :)

[...]

Je moet wel appels met appels vergelijken natuurlijk. ;)

Ik ga qua ontwerp dadelijk een voorstelletje tekenen, maar kan even duren voordat die af is!

[...]

Apparatuur lijkt me veruit het grootste deel van het budget op te maken. Prijzen kan je snel vinden online, of met een mailtje aan een van de online leveranciers.

Een keuken bestaat grofweg uit vier delen:
  • Kastenwerk
  • Apparatuur (en accessoires)
  • Werkblad
  • Installatie
En die wil je gelijkwaardig hebben om goed te kunnen vergelijken. Tegelijkertijd gaat het om de totaalprijs dus je moet je niet blind staren op de prijs per onderdeel :)

Wat heb je voor fronten gekozen? En welk werkblad? Beiden kunnen echt een ENORM prijsverschil geven. Een goedkoop composiet werkblad kan letterlijk een derde kosten. Massief hout of fineer is ook nogal duurder dan een gespoten frontje. ;)

[...]

Leuk, maar vind het niet geweldig. Die aanrechtzijde kan je mee spelen nog en die andere kant zou ik denk ik (ook) groter maken :)
We zijn ooit met alle onwetendheid begonnen met een budget van 10k keuken, 10k badkamer. 10k badkamer gaat waarschijnlijk wel lukken maar de keuken zeer zeker niet, we willen hier graag
in investeren met oog op de toekomst en hebben het aangepast naar 25k voor de keuken. Als we ergens een goede aanbieding kunnen krijgen voor het geheel, dan kunnen we Liebherr koeling en een Miele vaatwasser overwegen anders valt het denk ik buiten ons budget.

Een beetje appels met peren vergelijking inderdaad, komt deels ook omdat we nog niet zeker weten wat we willen en er kwam door o.a. sturing van de leverancier steeds wat anders uit.
Ik zal het lijstje met apparatuur mailen naar een online leverancier om een beetje idee te krijgen van wat het mag kosten.
En de keukenleveranciers nogmaals benaderen met dezelfde opstelling.
Het werkblad was in alle gevallen 2cm composiet en frontjes mat of glanzend (zijn we nog niet over uit) lak.
jichem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:43:
[...]

Ik zou ook zeker voor de parallel opstelling gaan, in tegenstelling tot hierboven vind ik de hoge wand eigenlijk wel netjes zo.

Bij de lage wand zou ik zelf, maar dat is smaak, de bovenkastjes weg laten, ziet er in mijn ogen beetje onsamenhangend uit. Daarnaast zou je kunnen kijken of je beide lades iets breder kan maken zodat het kastje links weg valt, schuift alleen de kookplaat wel op. Of eventueel 60- lade 60 - lade.
Ik heb liever ook geen bovenkastjes maar het idee erachter is om bijvoorbeeld drinkglazen en servies erin te plaatsen zodat we niet steeds door de benen/rug moeten om het te pakken, bij de hoge kasten is dit niet mogelijk omdat deze in het midden allemaal wat hebben.
Boven de inductiekookplaat hebben we geen bovenkast geplaatst omdat ons werd aangegeven erboven vrij te houden i.v.m. vocht die erin kan gaan zitten, wel hebben we er een ondiep plankje geplaatst zodat over de lengte van het keukenblok een led strip geplaatst kan worden.
De bedoeling van het kastje helemaal links is een apothekerskastje met kruiden en die zouden we er wel graag in houden, alternatieven horen we graag!
Toke_gt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:03:
[...]

_/-\o_

[...]

Toch nog even meedenken. Met hoeveel mensen zou je in de keuken willen zitten, of is het alleen een aanlandplek? En is het raam een leuke plek om naar buiten te kijken, of staar je dan op de buurtauto’s?
Het idee erachter is, dat wanneer je in de keuken bezig bent er 1 of 2 personen bij kunnen zitten. Laten we zeggen er komt een stel op bezoek, dames gaan dan richting de bank, ik ga dan in de keuken bezig en dan is het wel zo gezellig als er iemand bij kan zitten.
We kijken jammergenoeg vanuit het raam richting de achtertuin van iemand, of er straks nog wat leuks van wordt gemaakt moet nog blijken.
[...]

Een interessante optie! We zouden er een 5de hoge kast bij kunnen plaatsen en de ovens bovenelkaar plaatsen. Deze 2 kasten dan vervolgens in het midden plaatsen met 120cm werkblad!
Er staat helemaal onderaan deze post een grove schets van hoe we het willen gaan indelen:
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:45:
[...]

Er vanuit gaande dat je de keuken op de keuken plek zet, dan zit daar een raam ipv een deur toch? Je zou dan een L hoek kunnen maken en alsnog voor de rest parallel. Hoge kasten aan één kant deels (zodat je wat werkblad overhoudt waar je vieze vaat kan dumpen, wasbak onder raam).

Maar hangt er erg vanaf waar je je eettafel gaat neerzetten en in welke oriëntatie.
Er zit daar inderdaad een raam, we mogen er echter niks voor plaatsen i.v.m. in stand houden van het aanzicht.
Ik heb een grove schets gemaakt van hoe we het willen gaan indelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c98cP6tI64kqYRiurw9PJsWRwUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QZ2tQHG1ofPU1PaLOBItJwrO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 29-05-2023
Hi allen,

ik lees een tijdje mee en heb al een en ander kunnen opsteken van dit topic (vooral op het gebied van de Bora: ik was team "Maar Wat Als Je Soep Overkookt", maar ben nu wel overtuigd dat het Bora systeem daar voldoende rekening mee houdt).

Wij hebben vorige week een eerste gesprek gehad bij een keukenboer en gaan komend weekend op gesprek bij een andere partij. Ik bedenk me (nu pas) dat het heel fijn zou zijn als we op dit forum wat feedback kunnen krijgen op onze opstelling/indeling voordat we naar de tweede keukenboer gaan. De eerste keukenboer heeft de tekening nog niet uitgewerkt, dus die kan ik helaas nu niet sturen. Daarom heb ik zelf de situatie geschetst in het meest professionele keukentekenprogramma: Google Presentaties.

Woonkamer in geheel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LbhF0IIxeocP4ripUHGmOVXPdgo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dT7JB0PAJinvAdrJEut3vWqS.png?f=user_large

Kastenwand vooraanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUWayyw8oQ8-OpgWR1SI7S5ZSxM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KmM5x5K4oIV7qyu4mTodwd3f.png?f=fotoalbum_large

Eiland bovenaanzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vxnlO_34gA_L_2s3M7whhhHzD9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fDVVchW4KA1nQRV5KhcKV8dt.png?f=user_large

Aanvullende informatie:
1. Er moet en zal een kookeiland komen. Ik kan er niks aan doen dat ik al tien jaar droom van een keukeneiland (en nu kan het eindelijk!).
2. Een kookeiland met parallel kastenwand erachter vind ik het mooist. Van deze opstelling ga ik nu uit.
3. Kastenwand moet een nis hebben, voor extra werkbladruimte.
4. Een back-up opstelling is: kookeiland met kastenwand als T-vorm. In dit geval zou de kastenwand dus tegen de muur met het raam komen. Groot nadeel (los dat het niet mijn ideale opstelling is): 1 van de ovens kan hierdoor niet meer op armhoogte.
- Links van het raam is 35 cm wandruimte, dus dat wordt een dunne kast aan de linkerzijde.
- Rechts van het raam is 90 cm wandruimte. Alleen genoeg voor een koelvriescombinatie.
5. We hebben bewust voor de loopruimtes van 90 en 80 cm gekozen.
- Een vriendin heeft exact deze loopruimtes bij haar eiland en heb in de praktijk ondervonden hoe dat is. Voor ons is het heel goed werkbaar.
- Gekozen om 90 cm aan te houden bij het stuk tussen eiland en kastenwand en iets minder (dus 80 cm) tussen eiland en lege wand.

Schiet u maar!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:36
@Blackgold Je wilt heel graag een kookeiland zeg je al, eigenlijk een must. Persoonlijk zou ik hier echt voor een paralelopstelling gaan, leent de ruimte zich perfect voor. Heb je een mooie kastenwand en een mooi stuk bladruimte. Ook voldoende (loop)ruimte in het midden.

Als je toch dat eiland zou nemen omdat je die ruimte werkbaar vindt zou ik de krukjes sowieso weglaten. Krukjes achter de kookplaat, blad van 1m diep en slechts 80 cm van eiland tot muur. Lijkt me niks.
Die T-vorm: kan dat met het raam? Geen idee hoe het raam er uit ziet en hoe breed dat is. Evt. daarnaast hoge kasten en een nisje voor het raam, eiland dan in het midden (onder het raam?). Zou je zelfs een 1.20m breed eiland kunnen doen en heb je ruim 1m aan beide kanten aan loopruimte. Dan ook geschikter als barretje denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08-06 00:11
Blackgold schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:32:
Hi allen,

1. Er moet en zal een kookeiland komen. Ik kan er niks aan doen dat ik al tien jaar droom van een keukeneiland (en nu kan het eindelijk!).
Een kookeiland kan echt van toegevoegde waarde zijn, maar dit oogt wel heel geforceerd. Dit zou ik serieus heroverwegen. Is een parallelopstelling met een hoek richting kamer geen optie?

[ Voor 13% gewijzigd door Wanne-B88 op 18-01-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Wanne-B88 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:50:
[...]

Een kookeiland kan echt van toegevoegde waarde zijn, maar dit oogt wel heel geforceerd. Dit zou ik serieus heroverwegen. Is een parallelopstelling met een hoek richting kamer geen optie?
Het eiland met de kastenwand van @Blackgold zou ook verder naar het midden de woonkamer in kunnen, dan kan het prima. Kun je in dat stukje waar die nu ingetekend staat een eettafel zetten. Echter zal dat waarschijnlijk betekenen dat er leidingen verlegd moeten worden en de kamerindeling anders wordt. Dat is aan @Blackgold of dat überhaupt mogelijk/wenselijk/betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:31
Zoals hierboven al aangegeven, zou ik parallel doen, eventueel het eiland een stuk vergroten met 2 krukken aan het hoofdeinde (al is 100cm diep/breed wat smal voor 2x), en/of 2 aan de zijkant. Al moet je daar weer opletten met de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gVbUaaY9_ktbCz42KYNchSFt1I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TzWyl4RFyjoYg2ZBEwBNvI0b.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Thanks voor de snelle reacties al.

Niks mis met parallel keuken (of parellel schiereiland zoals wat @Wanne-B88 voorstelt), maar dan ga ik liever voor mijn back-up T-opstelling. Ik snap dat je niet moet forceren om een eiland te krijgen, maar met 330 cm breedte keuken moet het wel lukken vind ik. (Alleen vraag ik nu wellicht wat teveel, eiland EN parallel kastenwand.)

Met T-opstelling bedoel ik trouwens dat die 2 onderdelen wel los van elkaar staan, dus het idee is dat je altijd rondom het eiland kan lopen.

Ik merk trouwens dat ik punt 3 niet duidelijk heb geschreven. De T-opstelling zou betekenen dat er inderdaad een veel breder eiland met veel loopruimte komt, en dan komt er extra werkbladruimte tegen de wand met raam. De onderkant van het raam begint op 93cm, dus de vensterbank is iets hoger dan de werkbladhoogte. Alleen is het raam vrij breed, dus is er niet echt sprake van een kastenwand, maar meer werkbladruimte met inbouwkoelkast aan rechterzijde. De ovens zullen dan helaas onder de 90 cm geplaatst moeten worden (ergens in het eiland of onder het raam).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:15:
Thanks voor de snelle reacties al.

Niks mis met parallel keuken (of parellel schiereiland zoals wat @Wanne-B88 voorstelt), maar dan ga ik liever voor mijn back-up T-opstelling. Ik snap dat je niet moet forceren om een eiland te krijgen, maar met 330 cm breedte keuken moet het wel lukken vind ik. (Alleen is vraag ik nu wellicht wat teveel, eiland EN parallel kastenwand.)

Met T-opstelling bedoel ik trouwens dat die 2 onderdelen wel los van elkaar staan, dus het idee is dat je altijd rondom het eiland kan lopen.

Ik merk trouwens dat ik punt 3 niet duidelijk heb geschreven. De T-opstelling zou betekenen dat er inderdaad een veel breder eiland met veel loopruimte komt, en dan komt er extra werkbladruimte tegen de wand met raam. De onderkant van het raam begint op 93cm, dus de vensterbank is iets hoger dan de werkbladhoogte. Alleen is het raam vrij breed, dus is er niet echt sprake van een kastenwand, maar meer werkbladruimte met inbouwkoelkast aan rechterzijde. De ovens zullen dan helaas onder de 90 cm geplaatst moeten worden (ergens in het eiland of onder het raam).
Hoe ga je de verdieping verder inrichten?
Eventueel een kastenwand aan de lange wand met daar tegenover een eettafel en het eiland meer de kamer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
@Source90 aan de lange wand komt een grote haardmeubel/tv-meubel in 1. Daar tegenover komt de bank. Verder komt linksboven (bij het driehoekachtige uitsteeksel, de serre) een ronde eettafel. De vorm van de serre leent zich perfect voor een ronde eettafel. En je zit ook heerlijk half in de tuin te eten door de glazen wanden. Dat het een stuk lopen zal zijn vanuit keuken naar eettafel neem ik voor lief. In de praktijk zullen we toch vaak met zn 2en aan het kookeiland eten. Heb geen kinderen.

De keuken van kastenwand + eiland verplaatsen naar de woonkamer is een goede suggestie gezien de ruimte, maar dan kom ik in de knoop met de indeling van de rest vd woonkamer…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
@emreupdates heb wat gefröbeld voor je, kijk maar of je het wat vind. :)

Indeling: parallel. Beide zijden even lang en even diep. Aan de ene kant een grooote kastenwand, de andere een lang aanrecht. Heb voor het blokken-effect de bovenkastjes ook 60 diep op de tekening, maar denk dat je dat eigenlijk niet per se zou moeten willen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z8VLtQG-gzG0da-dZkKnicuoliI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYz1i89HmkmI77SpGUfMbpg2.jpg?f=fotoalbum_medium

Wand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/11soAjd8tpQjHMZJhuGur_9t5ds=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FP8pU4hICscEfaAOXIrGqWvm.jpg?f=fotoalbum_medium

Aanrecht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzSRHks_zjuC-Hkf_0Y2hevCt-A=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXCWHW57eDhZ6NEMHQfIgjy3.jpg?f=fotoalbum_medium

Zonder bovenkastjes beter IMO
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjCFj_4pVKZXpTO6-XGcta9wHI4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7BZEd4j3BqUfZvF49mjvPcW.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door Floor-is op 19-01-2022 03:04 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:47:
@Source90 aan de lange wand komt een grote haardmeubel/tv-meubel in 1. Daar tegenover komt de bank. Verder komt linksboven (bij het driehoekachtige uitsteeksel, de serre) een ronde eettafel. De vorm van de serre leent zich perfect voor een ronde eettafel. En je zit ook heerlijk half in de tuin te eten door de glazen wanden. Dat het een stuk lopen zal zijn vanuit keuken naar eettafel neem ik voor lief. In de praktijk zullen we toch vaak met zn 2en aan het kookeiland eten. Heb geen kinderen.

De keuken van kastenwand + eiland verplaatsen naar de woonkamer is een goede suggestie gezien de ruimte, maar dan kom ik in de knoop met de indeling van de rest vd woonkamer…
Redelijk offtopic; heb je ook ergens een post van de haard :)
Zijn wij ook mee bezig (om toch nog beetje ontopic te zijn) met keuken-bovenkastjes en een wand.

spoiler: Beetje dit idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fE57lX4ggeaBFMrpFyR7_ZwFJsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1AjUc7Ng6vyp9ciQdCFzkew.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Hoiii!

Wat een vette ruimte! Ik hoop dat het hoog is. Want deze ruimte leent zich (qua plattegrond dan) voor een allejezuslange kastenwand. Kan je zelfs je eiland maken ;)

Plattegrond, heb zelfs dat gekke ding in de hoek nagemaakt :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lI5T93LZgCxGKIliyU1hj6ZQyg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EoniO1yp3y1KjV2fzWbpnnfZ.jpg?f=fotoalbum_small

En ik vind zo’n wand dus echt geweldig, maak je van je keuken écht een meubel. :)
Moet je wat mij betreft dan wel met houten fronten doen en ik weet vrij zeker dat een echte haard er zo niet in gaat passen, dus hoop ik dat een neppert ook okay is :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V203KjAQv48Vk0POFUbt4DQP9aA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ny2oKPCFgM65tRcSKkdjPyV.jpg?f=fotoalbum_medium

Nou niet en masse gaan miepen over hoe onhandig de indeling zo wordt, dit gaat om esthetiek ja! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Floor-is op 19-01-2022 03:07 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Laatst online: 01-12-2024
Hi allen,

ik lees een tijdje mee en heb al een en ander kunnen opsteken van dit topic (vooral op het gebied van de Bora: ik was team "Maar Wat Als Je Soep Overkookt", maar ben nu wel overtuigd dat het Bora systeem daar voldoende rekening mee houdt).

Wij hebben vorige week een eerste gesprek gehad bij een keukenboer en gaan komend weekend op gesprek bij een andere partij. Ik bedenk me (nu pas) dat het heel fijn zou zijn als we op dit forum wat feedback kunnen krijgen op onze opstelling/indeling voordat we naar de tweede keukenboer gaan. De eerste keukenboer heeft de tekening nog niet uitgewerkt, dus die kan ik helaas nu niet sturen. Daarom heb ik zelf de situatie geschetst in het meest professionele keukentekenprogramma: Google Presentaties.

Woonkamer in geheel:
[Afbeelding]

Kastenwand vooraanzicht:
[Afbeelding]

Eiland bovenaanzicht:
[Afbeelding]

Aanvullende informatie:
2. Een kookeiland met parallel kastenwand erachter vind ik het mooist. Van deze opstelling ga ik nu uit.
4. Een back-up opstelling is: kookeiland met kastenwand als T-vorm. In dit geval zou de kastenwand dus tegen de muur met het raam komen. Groot nadeel (los dat het niet mijn ideale opstelling is): 1 van de ovens kan hierdoor niet meer op armhoogte.
- Links van het raam is 35 cm wandruimte, dus dat wordt een dunne kast aan de linkerzijde.
- Rechts van het raam is 90 cm wandruimte. Alleen genoeg voor een koelvriescombinatie.
- Een vriendin heeft exact deze loopruimtes bij haar eiland en heb in de praktijk ondervonden hoe dat is. Voor ons is het heel goed werkbaar.
- Gekozen om 90 cm aan te houden bij het stuk tussen eiland en kastenwand en iets minder (dus 80 cm) tussen eiland en lege wand.

Schiet u maar!
Je hebt voor jezelf alle bezwaren al goedgepraat om voor deze indeling te gaan.

Ik droom ook al 10 jaar van een ferrari, als ik nu een groot schaalmodel krijg heb ik inderdaad wel een ferrari, maar dat is toch wat anders dan ik in gedachten had. afijn, je snapt denk ik wel wat je bedoeld.

Een eiland is inderdaad heel gaaf, mits de ruimte er zich goed voor leent. De opstelling zoals de nu is niet handig, niet praktisch en krijg je nooit het mooie (en praktische) effect van een eiland. een keukenzaal niet snel aanraden lijkt mij. En lijkt mij persoonlijk ook vreselijk (onnodig) krap. Je hebt dan een eiland, maar dit kan toch niet het idee zijn wat je aanvankelijk dacht.

Er zijn hierboven al wel wat alternatieven genoemd die het gedroomde eiland al wel heel wat meer werkbaar , mooier / praktischer maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Hi allen,

Woonkamer in geheel:
[Afbeelding]

Kastenwand vooraanzicht:
[Afbeelding]

Eiland bovenaanzicht:
[Afbeelding]

Aanvullende informatie:

Schiet u maar!
De kracht van de herhaling…

Dit is echt een heel slecht idee. Ga je direct spijt van krijgen. 90 en 80cm doorloop is beide echt waardeloos smal. 110cm is eigenlijk minimaal voor een doorloop en vanaf 120 is het praktisch. Dit is niet alleen onpraktisch maar het gaat ook totaal niet ogen als een eiland. Dit is visueel vergelijkbaar met een parallel maar dit gaat er erg geforceerd uitzien en uit proportie.

Jullie keuze maar een eiland past hier gewoon niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
@Blackgold Ik snap dat je graag een eiland wilt, maar dan had je een ander huis moeten hebben :+ . Het past gewoon niet in die ruimte, 3,3 is gewoon echt veel te krap. Wat heb je aan een eiland als je er niet normaal omheen kunt lopen, aan kunt zitten? Is allemaal loze ruimte rondom.

Ruimte is ideaal voor een paralelopstelling zoals hierboven ook al is gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
@Blackgold Ik vind dat een eiland best kan in je ruimte. Hier in de straat hebben mensen het ook gedaan. Anderen hebben het eiland in het midden van het huis gezet, dat is ook een optie voor je.

Ik zou wel het eiland 90 cm diep maken ipv 100. Dan heb je 85 en 95 cm loopruimte, wat net iets lekkerder is. Ik zou ook de krukken aan de raamkant zetten, want je kan er met 85 cm niet meer langs. Dus bij het raam zullen ze het minst in de weg zitten.

Dit past in ieder geval beter dan mensen die op 5 meter breedte een eiland + eettafel neer proberen te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:24
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 00:15:
Alleen is het raam vrij breed, dus is er niet echt sprake van een kastenwand, maar meer werkbladruimte met inbouwkoelkast aan rechterzijde. De ovens zullen dan helaas onder de 90 cm geplaatst moeten worden (ergens in het eiland of onder het raam).
Is het niet mogelijk om zowel links als rechts van het raam een hoge kast te plaatsen en dan alleen voor het raam een blad te gebruiken? Dan kan de koelkast aan de ene kant en de ovens aan de andere kant.

This is absolutely ridiculous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Z___Z schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:12:
@Blackgold Ik vind dat een eiland best kan in je ruimte. Hier in de straat hebben mensen het ook gedaan. Anderen hebben het eiland in het midden van het huis gezet, dat is ook een optie voor je.

Ik zou wel het eiland 90 cm diep maken ipv 100. Dan heb je 85 en 95 cm loopruimte, wat net iets lekkerder is. Ik zou ook de krukken aan de raamkant zetten, want je kan er met 85 cm niet meer langs. Dus bij het raam zullen ze het minst in de weg zitten.

Dit past in ieder geval beter dan mensen die op 5 meter breedte een eiland + eettafel neer proberen te zetten.
Toevallig heb ik dit weekend naar een eiland van 90cm diep gekeken, dat voelt echt smal, te smal voor een eiland naar mijn mening.
Daarnaast verlies je ook 10cm kastruimte. Die optie heb ik vrijwel direct doorgestreept.

Bij Blackgold vraag ik me meer af wat het voordeel van een eiland is, ook al zou het wel passen. Omdat je direct op een muur kijkt. @Blackgold wat was de mening van de keukenboer?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:24
emreupdates schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:01:

[...]

Ik heb liever ook geen bovenkastjes maar het idee erachter is om bijvoorbeeld drinkglazen en servies erin te plaatsen zodat we niet steeds door de benen/rug moeten om het te pakken, bij de hoge kasten is dit niet mogelijk omdat deze in het midden allemaal wat hebben.
Boven de inductiekookplaat hebben we geen bovenkast geplaatst omdat ons werd aangegeven erboven vrij te houden i.v.m. vocht die erin kan gaan zitten, wel hebben we er een ondiep plankje geplaatst zodat over de lengte van het keukenblok een led strip geplaatst kan worden.
De bedoeling van het kastje helemaal links is een apothekerskastje met kruiden en die zouden we er wel graag in houden, alternatieven horen we graag!

[...]
Heb je gemeten hoeveel hoger die kastjes boven je ovens zijn dan de huidige bovenkastjes aan de lage zijde?
Ik dacht namelijk het zelfde bij onze keuken, maar na een beetje nameten blijken ze vrijwel op de zelfde hoogte te zitten als onze huidige bovenkastjes waar het glaswerk in staat.

Edit; als ik je render bekijk zitten de kastjes boven de oven ook vrijwel even hoog als je losse bovenkastjes. :9

[ Voor 4% gewijzigd door jichem op 19-01-2022 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-06 11:35
colvano schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Dit is echt een heel slecht idee. Ga je direct spijt van krijgen. 90 en 80cm doorloop is beide echt waardeloos smal. 110cm is eigenlijk minimaal voor een doorloop en vanaf 120 is het praktisch. Dit is niet alleen onpraktisch maar het gaat ook totaal niet ogen als een eiland. Dit is visueel vergelijkbaar met een parallel maar dit gaat er erg geforceerd uitzien en uit proportie.

+1. Je moet minimaal 110cm hebben om lades en kastdeuren open te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Streamz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:06:
[...]

110cm? Hoe kom je daar bij, de standaard is volgens mij 100cm.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:27
Strider schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:11:
[...]

110cm? Hoe kom je daar bij, de standaard is volgens mij 100cm.
Een deurtje (bijv. koelkast) = ca. 60cm
Ladekast standaard diepte schuift ca 50cm uit? Dan zit je al aan 110cm om ervoor de zorgen dat de kasten elkaar niet raken als ze gelijktijdig open staan.

Vraag is natuurlijk hoe vaak je beide kasten volledig en tegelijk open hebt staan. Kan me voorstellen dat mensen consessies doen ivm de beschikbare ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
Bedankt voor alle reacties, ik waardeer de moeite die ieder heeft genomen om te reageren (en meeschetsen).

Nou had ik zelf wel stevige kritiek verwacht op basis van mn tekeningen, maar had niet verwacht dat gelijk het hele eilandidee werd afgeraden. Want stel als de kastenwand weg gaat, dan heb je 330 breedte voor alléén een eiland (ruimte zat, ik zie niet in hoe dat nog steeds een mission impossible zou zijn. Die discussie hoeft ook verder niet gevoerd te worden, want we gaan er toch niet uit komen). In dat geval zou er dan een lange werkblad + koelkast komen bij de wand waar het raam zit.

@Ridicuul: in dat geval zou inderdaad rechts van het raam de koelkast komen. Links van het raam passen helaas geen ovens, die ruimte is te smal. Dus ovens moeten dan onder het werkblad komen in deze opstelling.

@Strider: klopt, je kijkt uit op een muur, maar het is alsnog gezelliger omdat er zitplaatsen (krukken) tegenover de kok zijn en je rondom de werkplek kan lopen. Daarnaast vind ik een eiland an sich vele malen mooier dan een werkplek zo tegen een wand aan. Ik ben pas bij 1 keukenboer geweest en die heeft dit niet afgeraden. Ik had verwacht dat de loopruimtes bij keukenboer nog een ding zou worden, maar loopruimtes van 90 en 80cm komen blijkbaar vaker voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Laatst online: 01-02 22:41
@Blackgold is het niet een mogelijkheid de kastenwand (bijvoorbeeld 4x60) terug te laten vallen in de wand van de hal? Zodat er op die manier 30cm gewonnen wordt ten behoeven van de doorloop bij het eiland. Als je het eiland vervolgens 90cm diep maakt zou het allemaal prima moeten kunnen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackgold
Bart0ving schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:31:
@Blackgold is het niet een mogelijkheid de kastenwand (bijvoorbeeld 4x60) terug te laten vallen in de wand van de hal? Zodat er op die manier 30cm gewonnen wordt ten behoeven van de doorloop bij het eiland. Als je het eiland vervolgens 90cm diep maakt zou het allemaal prima moeten kunnen lijkt mij?
Dit is zeker een optie! (Niet het eiland versmallen, want 100 vind ik het minimum. Maar de muur naar de hal openbreken om loopruimte te winnen is een heel goed idee.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Strider schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:46:
[...]

Toevallig heb ik dit weekend naar een eiland van 90cm diep gekeken, dat voelt echt smal, te smal voor een eiland naar mijn mening.
Daarnaast verlies je ook 10cm kastruimte. Die optie heb ik vrijwel direct doorgestreept.

Bij Blackgold vraag ik me meer af wat het voordeel van een eiland is, ook al zou het wel passen. Omdat je direct op een muur kijkt. @Blackgold wat was de mening van de keukenboer?
Je verliest alleen kastruimte aan de achterkant van je eiland, waar je in principe niet je dagelijkste spullen neerzet.
Streamz schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:06:
[...]

Zolang je geen servies tegenover je vaatwasser in de kast stopt kom je er wel mee weg denk ik.

Het mooie van een eiland is dat je samen met iemand in de keuken kan staan zonder dat die tweede persoon in de weg loopt.

Ik denk dat @Blackgold eerder spijt krijgt van geen eiland nemen, dan van een eiland dat net te weinig loopruimte rondom heeft. Als je geen eiland neemt blijf je altijd met de wat-als in je hoofd zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SquareOne
Nice out of the box thinking @Bart0ving !
Met 30cm winnen is ineens een hoop meer mogelijk voor @Blackgold :)
De nis die in de hal onstaat kun je vervolgens weer mooi gebruiken als gadarobe.

Zonder die ingreep vind ik een eiland in deze ruimte géén goed idee.

[ Voor 20% gewijzigd door SquareOne op 19-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
@Blackgold ik wilde ook heeeeel graag een eiland.. maar ondanks onze fikse uitbouw, was het toch te krap. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een schiereiland, dat paste wel.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:18:
Bedankt voor alle reacties, ik waardeer de moeite die ieder heeft genomen om te reageren (en meeschetsen).

Nou had ik zelf wel stevige kritiek verwacht op basis van mn tekeningen, maar had niet verwacht dat gelijk het hele eilandidee werd afgeraden. Want stel als de kastenwand weg gaat, dan heb je 330 breedte voor alléén een eiland (ruimte zat, ik zie niet in hoe dat nog steeds een mission impossible zou zijn. Die discussie hoeft ook verder niet gevoerd te worden, want we gaan er toch niet uit komen). In dat geval zou er dan een lange werkblad + koelkast komen bij de wand waar het raam zit.
..
Even zomaar een vraag: waarom wil je per se een eiland? Het antwoord is niet goed of fout, maar ik vraag me gewoon af wat de drijfveer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt

Nou had ik zelf wel stevige kritiek verwacht op basis van mn tekeningen, maar had niet verwacht dat gelijk het hele eilandidee werd afgeraden.
Ik zou het je ook niet meteen afraden, maar je wel aanraden om je keuken niet te beperken tot die ruimte van 4x3. Ik zie je twee dingen aangeven die nog niet goed terugkomen: een mooi eiland waar je goed omheen kunt lopen en een mogelijkheid om met z’n tweeën te eten als je niet de eethoek gebruikt.
Als je het eiland iets meer de kamer in trekt, de deur verplaatst en een bar/tafel aan raamzijde plaatst, komen die twee wensen beter uit. Zo bijvoorbeeld (ik heb de rest van je kamer ietwat ‘ingericht’ om je een beeld van het geheel te geven). Los van de lange kast geen idee of dit ook jouw idee is):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LVinUWsXfa2rG-EmVcQqZ5Ou-2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q3vzmWjHY8aPdRQjezQjE34I.jpg?f=fotoalbum_large

In de kastenwand met koelkast en vriezer ook een nis voor koffie/thee/wijn (kc). Mooie overgang van keuken naar woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Laatst online: 01-02 22:41
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Dit is zeker een optie! (Niet het eiland versmallen, want 100 vind ik het minimum. Maar de muur naar de hal openbreken om loopruimte te winnen is een heel goed idee.)
Eiland dan inderdaad 100 laten is natuurlijk een prima afweging.
Inderdaad zoals @SquareOne kan je van de gecreëerde nis in de hal een garderobe maken.
Denken in mogelijkheden… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Laatst online: 01-12-2024

@Ridicuul: in dat geval zou inderdaad rechts van het raam de koelkast komen. Links van het raam passen helaas geen ovens, die ruimte is te smal. Dus ovens moeten dan onder het werkblad komen in deze opstelling.

@Strider: klopt, je kijkt uit op een muur, maar het is alsnog gezelliger omdat er zitplaatsen (krukken) tegenover de kok zijn en je rondom de werkplek kan lopen. Daarnaast vind ik een eiland an sich vele malen mooier dan een werkplek zo tegen een wand aan. Ik ben pas bij 1 keukenboer geweest en die heeft dit niet afgeraden. Ik had verwacht dat de loopruimtes bij keukenboer nog een ding zou worden, maar loopruimtes van 90 en 80cm komen blijkbaar vaker voor.
Je hoeft niet gelijk het hele eiland idee af te schieten. Maar ik zou mij niet blind staren op de droom die je hebt in de schets zoals je die nu hebt. Ik kan mij niet voorstellen dat je een smal krap eiland voor ogen hebt in jou 'droom' Dat is heel wat anders dan die mooie kookeilanden die je bij de keukenzaken ziet in de ruimtelijke omgeving. Dat effect ga je hier niet krijgen. zoals gezegd, denk out-of-de-box, maar dit zou ik echt afraden.

+ Als je een eiland wil omdat anderen er dan bij zitten met het koken, vraag je af hoe vaak dat echt gebeurd in jou situatie. Je hebt een smal eiland, het barretje zit tegenover de kookplaat. Dat houd in dat je metgezet op de barkrug nog +/- 40cm over heeft. Als er een wat grotere hete pan op de inductieplaat staat dan ga je daar niet heel lekker bij zitten. Met een tablet in de hand brand je je haast al aan de pan. Een tijdschrift of wat anders lezen voelt ook niet fijn als er gekookt word. zelfs iets eten word al krap als je je lichaam aansluit aan de bar terwijl er 40cm van jou romp een hete pan op het 'vuur' staat. Het kan allemaal wel, maar je komt net een 10/20 cm te kort om echt lekker bij te zitten als er gekookt word.

grote kast iets anders voor bedenken. Eiland tikke groter maken, loopruimtes naar 1.10 en je hebt een veel fijnere opzet.

Anders word het optisch gewoon een hele smalle parallelle keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackgold
Kurma schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 10:45:
[...]

Even zomaar een vraag: waarom wil je per se een eiland? Het antwoord is niet goed of fout, maar ik vraag me gewoon af wat de drijfveer is.
Zo, nu voel ik me toch wel onder druk gezet om tot een perfect gearticuleerd antwoord te komen (weet wel dat dat niet jouw bedoeling is hoor ;)), maar ja simpelweg: ik vind dit het mooiste type keuken, sterker nog, een van de top drie mooiste onderdelen dat een huis kan hebben. Mits het natuurlijk uitkomt met de ruimte.

En wat mij betreft gaat dat lukken met de ruimte. Het is niet dat mn keukenbreedte 265cm is en ik daarin een eiland zet (heel specifiek voorbeeld dat 265; komt omdat ik zo’n exacte situatie heb gezien bij een kennis). Anyway, heb nuttige feedback voorbij zien komen: ofwel de keuken verbreden naar 360cm ofwel de kastenwand ergens anders plaatsen. Ga hier goed over nadenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Zo, nu voel ik me toch wel onder druk gezet om tot een perfect gearticuleerd antwoord te komen (weet wel dat dat niet jouw bedoeling is hoor ;)), maar ja simpelweg: ik vind dit het mooiste type keuken, sterker nog, een van de top drie mooiste onderdelen dat een huis kan hebben. Mits het natuurlijk uitkomt met de ruimte.

En wat mij betreft gaat dat lukken met de ruimte. Het is niet dat mn keukenbreedte 265cm is en ik daarin een eiland zet (heel specifiek voorbeeld dat 265; komt omdat ik zo’n exacte situatie heb gezien bij een kennis). Anyway, heb nuttige feedback voorbij zien komen: ofwel de keuken verbreden naar 360cm ofwel de kastenwand ergens anders plaatsen. Ga hier goed over nadenken!
Tip: laat de keukenboer een goeie 3D-render maken zodat je kan zien of het effect ook daadwerkelijk zo uitpakt als dat je nu denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
Blackgold schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 11:37:
[...]

In onze keuken van 3,13 m breed staat nu een eiland (1m breed) opstelling, waar we afscheid van gaan nemen. Met name het gebruik met meerdere mensen in de keuken maakt dat we naar een parallel opstelling gaan. We hebben tussen eiland en aanrecht hoofdzakelijk lades en die staan open met de grepen tegen elkaar aan. Als iemand de vaatwasser aan het uitruimen is dan kan er dus niemand meer bij.

Ik moet er wel bij vertellen dat wij geen barkrukken hebben aan het eiland, alleen maar kastruimte. Het argument van gezellig aan het eiland hangen tijdens het koken gaat bij ons dus niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20:03

Rzaan

Altijd zoekende

Ik wil ook voor een kookeiland gaan, zonder barkrukken of eetgelegenheid.
Maar zit eerder te denke aan 140 breed.
Zou dit te breed zijn?
Het past met gemak in de ruimte, maar vraag me meer af of het niet te massief wordt.
Zit ook aan een lengte van 300 te denken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Floor-is
8< 8<

Aanvullende informatie:

Schiet u maar!
Met het risico dat ik afgeschoten wordt door de rest hier. *begint alvast te rennen*

Het kan en is niet ideaal, maar ik denk minder erg dan het wellicht lijkt nu. Om het werkbaar te maken moet je wel een aantal aanpassingen doen :)

Tussen kastenwand en eiland heb je 90cm staan en dat is inderdaad minder dan het advies van 'minimaal een meter'. En ja dat kan irritant zijn als een aan het werk is en de ander er langs wilt of een kast/koelkast/vaatwasser opent of bij de oven wil bijvoorbeeld. Advies: zet een tafel of een paar dozen op die afstand van een muur, doe alsof je aan het koken bent, kijk naar de ruimte die er dan is en of dit te doen is, maak het niet rooskleuriger dan het is! Je doet al serieus concessies namelijk.

Overweeg om koken en spoelen te wisselen, de kans is groot dat de spoelbak/kraan (en koelkast) gebruikt wordt terwijl iemand aan het koken is, dan telkens langs elkaar bewegen is niet fijn. Nadeel is wel dat je tijdens het koken verder van de woonkamer en eettafel bent (maar daarvoor heb je dat barretje).

Tussen eiland en muur heb je de bar bedacht, die bar moet je ofwel naar de raamkant verplaatsen of helemaal laten vervallen. Er is niet genoeg ruimte om hier achterlangs te bewegen. Een barkruk heeft niet dezelfde ruimte nodig als een stoel bij een eettafel en het zal geen doorloop zijn, dus het is wel (flink) krap, maar misschien nog te doen. :)

Houd er rekening mee dat als je de bar tegenover het koken doet, je de gasten erg dicht bij het koken zet. Een kookplaat doe je ±5cm van de rand en is ±48 diep gemiddeld. Dan zit je op 53cm bij elkaar, voor het fijne wil je eigenlijk wel minimaal 20cm ruimte afstand tussen handen, glazen en eventuele borden. Dat betekent dat maar 25cm 'prettige ruimte' om mee te werken. Die 'prettige ruimte' is waarschijnlijk niet genoeg voor je gasten om comfortabel een arm neer te leggen en een drankje te drinken. :)

Nu heb je het eiland ingetekend als 1m diep, dat wordt verwacht ik nèt iets minder. Een standaard kastje is 56+front en je zou dan 35+front aan de andere kant kunnen doen waardoor je op ongeveer 96cm uitkomt. Maar die 4cm moet je jezelf niet rijk mee rekenen ;) (En die gaat bovendien van de ruimte voor je bargasten af).

Je moet greeploos, want grepen kosten teveel ruimte. Dat betekent waarschijnlijk een greeplijst boven en push-to-open onder. (Legkastjes moet je in deze opstelling niet eens in overweging willen nemen wat mij betreft, die deuren openen kost teveel ruimte en iets onderuit pakken betekent dat die persoon eenvoudigweg de doorgang blokkeren zal.)

Heb je overwogen om de tafel in die ruimte te zetten en je keuken naar de woonkamer te verplaatsen? Ik weet niet wat je allemaal van plan bent neer te zetten natuurlijk, maar op die manier ontstaat er wèl de ruimte die je zoekt. Zal een extra prijzige grap worden wel gezien je alle aansluitingen zal moeten verplaatsen :X

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• besteller2019
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-02 14:17
colvano schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:02:
[...]

Niet helemaal mee eens. Hoewel ik in deze setting ook voor een parallelle keuken zou kiezen is 1m rondom het eiland (ook voor doorloop) naar mijn mening prima werkbaar.
Maar goed, smaken verschillen hierin natuurlijk.

Even ter illustratie onze situatie (2x 98,5):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2TtL8DhYioDHIQgOfxWEHAlUvEg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M1R8RclUAiN7qNiql7eVu6J3.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ladypurple
@Blackgold
Dit is een opengebroken ruimte met een breedte van 3.50. Kastenwand 100 eiland, 100 en 90 loopruimte. Stippelijn op tekening is 330 en kruizen op foto de denkbeeldige wand tot 350.
Tekening met open laden/deuren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rZHEddAm-3n3NquzRyT6348s_Zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRaC88d6HlB8hwxSYHud9Vxa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agEeIPk6NmXELvXdLi-HakjEgQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NTNRaBl9npBhD7wDCLhfYWf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ha5r6LMOmbA29zrtI7zZZDRB4EE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ivV0nlmOG1MjP33yc502KZBn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wzWFgS1gwY5bXNWHpHfREZET_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ILKZvAk05l1uPTrJNwVUvVb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Floor-is schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:04:
Nu heb je het eiland ingetekend als 1m diep, dat wordt verwacht ik nèt iets minder. Een standaard kastje is 56+front en je zou dan 35+front aan de andere kant kunnen doen waardoor je op ongeveer 96cm uitkomt. Maar die 4cm moet je jezelf niet rijk mee rekenen ;) (En die gaat bovendien van de ruimte voor je bargasten af).
Hmm, wellicht is er een verschil tussen binnenmaat en buitenmaat ('onze' kast van 40cm heeft effectief een binnenmaat van 35 cm bijv.) en wordt er tussen beide kasten (dus bijv. van 60 en van 40) ook speling gehouden. Als je een Bora neemt moet dat bijvoorbeeld ook wel (min. 2,5cm meen ik) voor de luchtafvoer bij recirculatie. Je kunt de kasten natuurlijk ook nóg iets verder van elkaar af zetten. Als je een blad besteld van 100-102cm en je legt die er op heb je natuurlijk gewoon een eiland van 100-102cm breed.

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 19-01-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emreupdates
Trussardi99 schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 20:01:
[...]

Ik zou ook voor de parralelopstelling gaan.
Je wilt naar 65 a 70 cm werkbladdiepte om meer werkruimte te krijgen, ik zou dan naar 80 gaan.
Bij 80 cm heb je bijvoorbeeld bruikbare ruimte achter de kookplaat en kraan zodat je daar wat weg kan zetten bij ruimtegebrek tijdens het koken.
Daarnaast zou ik de twee 60 cm kasten (spoelkast en vaatwasser?) naar rechts (vaatwasser op de hoek) verhuizen en dus de twee grote (120cm) kasten naast elkaar.
Je hebt dan de werkruimte tussen kookplaat en spoelbak verdubbeld, en dat is toch de ruimte waar je het meest werkt, eventueel samen.
Ergonomisch werkt het ook beter zonder een vaatwasser in het midden van je keuken op de plek waar je het meest staat te werken….

Oh ja; en geen bovenkasten!
Bedankt voor de feedback @Trussardi99. 80 cm werkbladdiepte is net te, ook gezien onze armlengte (we zijn beiden niet langer dan 1.70).
@Floor-is heeft exact uitgewerkt wat je hebt beschreven met de kasten en we gaan het overnemen!
Bovenkasten is nog in discussie :+.
Floor-is schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 01:25:
@emreupdates heb wat gefröbeld voor je, kijk maar of je het wat vind. :)

Indeling: parallel. Beide zijden even lang en even diep. Aan de ene kant een grooote kastenwand, de andere een lang aanrecht. Heb voor het blokken-effect de bovenkastjes ook 60 diep op de tekening, maar denk dat je dat eigenlijk niet per se zou moeten willen.
[Afbeelding]

Wand:
[Afbeelding]

Aanrecht

[Afbeelding]

Zonder bovenkastjes beter IMO
[Afbeelding]
Dank voor de uitwerking @Floor-is, een 6de grote kast nemen we mee! Wel zouden we de vriezer en servieskast omwisselen zodat de servieskast tegenover de vaatwasser staat.
Waar ik nog wel mee zit zijn de kruiden voor het koken, we zijn in de grote kast van de kookplaat ruimte kwijt aan de bovenzijde i.v.m. afzuiging, als je deze dus groter maakt heb je nog meer ruimte die niet zou kunnen benutten.
Ik denk dat we blijven bij het apothekerskastje van 30cm helemaal links, wel nemen we het idee van 1 groter werkblad en vaatwasser naar helemaal rechts mee en krijgen dan; 30, 90, 120, 60, 60.
jichem schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 09:48:
[...]
Heb je gemeten hoeveel hoger die kastjes boven je ovens zijn dan de huidige bovenkastjes aan de lage zijde?
Ik dacht namelijk het zelfde bij onze keuken, maar na een beetje nameten blijken ze vrijwel op de zelfde hoogte te zitten als onze huidige bovenkastjes waar het glaswerk in staat.

Edit; als ik je render bekijk zitten de kastjes boven de oven ook vrijwel even hoog als je losse bovenkastjes. :9
Bedankt voor de feedback @jichem, heb ik niet gedaan! Ik ging er vanuit dat de kasten boven de oven te hoog zouden zitten maar dat kan inderdaad best eens niet het geval zijn.
Ik ga dit bevestigen en meenemen in de overweging om de bovenkasten wel of niet te schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
emreupdates schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:50:
[
Waar ik nog wel mee zit zijn de kruiden voor het koken, we zijn in de grote kast van de kookplaat ruimte kwijt aan de bovenzijde i.v.m. afzuiging, als je deze dus groter maakt heb je nog meer ruimte die niet zou kunnen benutten.
Ik denk dat we blijven bij het apothekerskastje van 30cm helemaal links, wel nemen we het idee van 1 groter werkblad en vaatwasser naar helemaal rechts mee en krijgen dan; 30, 90, 120, 60, 60.
Eiland of plafond kap nemen ipv de Bora.
Dat is om diverse redenen nu ook ons idee.
De "verlaagde" la bij een Bora is Ruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

macfocus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 12:58:

De "verlaagde" la bij een Bora is Ruk
want?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Laat ik het goed zeggen.
Als je bestek onder je kookplaat wilt leggen (niet onlogisch) dan moet je veel dieper grijpen. Ik vind dat in de winkel al een probleem, laat staan als je het thuis elke keer moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
macfocus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Laat ik het goed zeggen.
Als je bestek onder je kookplaat wilt leggen (niet onlogisch) dan moet je veel dieper grijpen. Ik vind dat in de winkel al een probleem, laat staan als je het thuis elke keer moet doen.
M.i. is dat met een kookplaat met afzuiging niet de logische plek voor bestek. Ik zou het bestek in een lade naast de kookplaat doen; liefst zelf met een binnenlade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
@Blackgold
3.45Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ArTeDIAGZdmeyfqY-bkBuXfhpio=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zeNY7L75014y5JJ0sbuZZB1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

macfocus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:03:
[...]

Laat ik het goed zeggen.
Je zou er wel een kruidenlade o.i.d. van kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/84/c8/b9/84c8b912ca2e2af8deb1963c6e6f5f21.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beOnt
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 16:00
SquareOne schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:05:
[...]

M.i. is dat met een kookplaat met afzuiging niet de logische plek voor bestek. Ik zou het bestek in een lade naast de kookplaat doen; liefst zelf met een binnenlade.
Wij waren hierover ook aan het twijfelen. uiteindelijk hebben we een extra lade voorzien rechts van de bora. (zonder binnenlade, gewoon een extra lade voorzien hiervoor)
Ik snap de logica van binnenlades niet echt (buiten het uitzicht dan)

[ Voor 8% gewijzigd door beOnt op 19-01-2022 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
beOnt schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:17:
[...]

Wij waren hierover ook aan het twijfelen. uiteindelijk hebben we een extra lade voorzien rechts van de bora. (zonder binnenlade, gewoon een extra lade voorzien hiervoor)
Ik snap de logica van binnenlades niet echt (buiten het uitzicht dan)
Ik weet niet of je met een extra lade bedoelt dat je dan een ladekast hebt met 3 lades?
Bij een ladekast met 2 lades is het zonde om een bestekbak in de bovenste lade te plaatsen. Je maakt dat niet echt efficient gebruik van de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Bestek zou ik ook niet onder de kookplaat neerleggen, maar je spatels en andere kookgerei natuurlijk wel. Wij hebben nu een gaskookplaat en dus ook geen lade onder de kookplaat. We hebben nu bestek aan de ene kant en kookgerei aan de andere. Maar bij een eiland waar je kookplaat aan de rand is, heb je niet twee kanten, en je wil toch wel snel bij je bestek kunnen tijdens het koken.
Ik zou overigens altijd gaan voor direct toegankelijke lades en nooit voor binnenlades gaan. Je moet daardoor altijd een extra handeling doen, om of bij de bovenste of bij de onderste lade te kunnen. Maar goed ik snap ook wel dat sommigen vorm boven functie kiezen.

@Ladypurple waar haal je al die foto's vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:16
Zoals ik al een paar pagina's eerder heb gepost, hier ook de keukenjacht gestart. Uiteraard al flink aan 't nadenken over hoe en wat. Woonkamer/keuken/eetkamer is 6.80 bij 9.80.

Woonkamerdeel wordt ongeveer de ene, kleinere, helft, dus ca. 6.80 bij 4.50 en keuken/eetkamer deel andere helft, dus ca. 6.80 bij 5.30.

Idee is een kastenwand, van 8 kasten + een open kast aan 't einde/ de overgang naar de woonkamer met voor de keuken een eiland van ik denk 4.20 bij 1.20. Tussen muur en ene kant eiland een kleine doorgang zodat die optisch vrijstaat, ca. 60 cm, en dan uitgelijnd op de laatste 'normale' kast van de kastenwand.

Op dat eiland moet dan kook en was gedeelte komen. In de kastenwand oven/ combi-magnetron, vriezer, koelkast en m'n vrouw heeft ook 't liefste een hogere vaatwasser, dus die zou dan ook in de kastenwand moeten.

Kastenwand is 60 diep, dan 1.20 loop, eiland 1.20, dus dan nog 3.80 tussen eiland en muur voor het eetgedeelte, dat lijkt me ruim zat toch zonder dat het hokkerig voelt?

Staan hier hele rare dingen in? En ervaringen van mensen met een vaatwasser op hoogte?

Voordeel is dat de vloer en muren ook volledig onder handen worden genomen, dus leidingwerk goed aanleggen geen problemen zal opleveren normaliter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
rik86 schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 13:31:
Zoals ik al een paar pagina's eerder heb gepost, hier ook de keukenjacht gestart. Uiteraard al flink aan 't nadenken over hoe en wat. Woonkamer/keuken/eetkamer is 6.80 bij 9.80.

Woonkamerdeel wordt ongeveer de ene, kleinere, helft, dus ca. 6.80 bij 4.50 en keuken/eetkamer deel andere helft, dus ca. 6.80 bij 5.30.

Idee is een kastenwand, van 8 kasten + een open kast aan 't einde/ de overgang naar de woonkamer met voor de keuken een eiland van ik denk 4.20 bij 1.20. Tussen muur en ene kant eiland een kleine doorgang zodat die optisch vrijstaat, ca. 60 cm, en dan uitgelijnd op de laatste 'normale' kast van de kastenwand.

Op dat eiland moet dan kook en was gedeelte komen. In de kastenwand oven/ combi-magnetron, vriezer, koelkast en m'n vrouw heeft ook 't liefste een hogere vaatwasser, dus die zou dan ook in de kastenwand moeten.

Kastenwand is 60 diep, dan 1.20 loop, eiland 1.20, dus dan nog 3.80 tussen eiland en muur voor het eetgedeelte, dat lijkt me ruim zat toch zonder dat het hokkerig voelt?

Staan hier hele rare dingen in? En ervaringen van mensen met een vaatwasser op hoogte?

Voordeel is dat de vloer en muren ook volledig onder handen worden genomen, dus leidingwerk goed aanleggen geen problemen zal opleveren normaliter.
Maak even een schets van de ruimte, dat leest/kijkt een stuk makkelijker :).
8 hoge kasten is serieus veel en oogt wellicht wat massaal. Om het te breden wellicht een nis erin?
Pagina: 1 ... 304 ... 516 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1