Dank allen voor de reacties tot zover!
loeberce schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:20:
[...]
Ik vind persoonlijk de parallelle oplossing de mooiste. Misschien omdat onze nieuwe keuken vergelijkbaar wordt. De prijs voor Hacker lijkt me wel hoog. Onze keuken komt op 19k, maar mist het koffiezetapparaat, warmhoudlade en vriezer. Dit kan het verschil niet volledig verklaren wat mij betreft, zelfs niet tov Duitsland.
Vind het ontwerp ook niet heel mooi. De verticale greeplijsten bij de ovens verpesten de symmetrie van de hoge kastenwand. En die onderbreking met bovenkastjes aan de andere kant is ook niet mijn smaak.
Eens! Zou ik misschien wat meer informatie mogen ontvangen over jullie keuken/leverancier? Ik ben wel benieuwd! Daarnaast moet ik zeggen dat ik niet hard aan het onderhandelen ben geweest over de prijs, zou denk ik nog wel wat vanaf moeten kunnen.
De verticale greeplijsten heb ik niet op gelet, sommige keukenleveranciers hadden deze volgens mij alleen bij de koelkast en vriezer geplaatst en dat lijkt me ook de beste/mooiste oplossing?
De bovenkasten zijn voor voornamelijk drinkglazen en servies, boven de inductiekookplaat hebben we ervoor gekozen deze niet te plaatsen omdat het ons werd aangeraden de ruimte erboven vrij te laten
i.v.m. afzuiging en vocht die in de kasten zou kunnen gaan zitten.
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:23:
[...]
Uitbouw is aan de brede zijde lijkt me dan. 4325 is wel een mooie lengte!
Let’s do this!
[...]
In principe heeft elk merk 60cm ovens, maar knoppen, kleur en de garantie vat ik wel. De spulletjes van Siemens zijn gewoon goed.
Wat is je budget? Is er ruimte om naar Liebherr koeling te kijken en een afwasmachine van Miele bijvoorbeeld?
Je koffiemachine, ovens en warmhoudlade zijn bij elkaar genoeg om de extra garantie te krijgen
[...]
- Meest logische
- Kan alleen met een korte wand omdat de doorloop anders te klein wordt, bovendien helpt de optiek niet. Als wilt voorkomen dat de doorgang misschien 40-70cm lijkt zal je naar een schiereiland van 140-150 max kijken.
- Past gewoon niet, een eiland kan überhaupt alleen als je daar minstens 90cm aan beide kanten ruimte omheen hebt. Bij een 90cm eiland, wat ik niet direct aan zou raden, heb je dan 30cm over

- Te weinig ruimte om je apparaten te plaatsen
Ergo: parallel is de beste optie van wat je toont
[...]
Je moet wel appels met appels vergelijken natuurlijk.
Ik ga qua ontwerp dadelijk een voorstelletje tekenen, maar kan even duren voordat die af is!
[...]
Apparatuur lijkt me veruit het grootste deel van het budget op te maken. Prijzen kan je snel vinden online, of met een mailtje aan een van de online leveranciers.
Een keuken bestaat grofweg uit vier delen:
- Kastenwerk
- Apparatuur (en accessoires)
- Werkblad
- Installatie
En die wil je gelijkwaardig hebben om goed te kunnen vergelijken. Tegelijkertijd gaat het om de totaalprijs dus je moet je niet blind staren op de prijs per onderdeel
Wat heb je voor fronten gekozen? En welk werkblad? Beiden kunnen echt een ENORM prijsverschil geven. Een goedkoop composiet werkblad kan letterlijk een derde kosten. Massief hout of fineer is ook nogal duurder dan een gespoten frontje.
[...]
Leuk, maar vind het niet geweldig. Die aanrechtzijde kan je mee spelen nog en die andere kant zou ik denk ik (ook) groter maken

We zijn ooit met alle onwetendheid begonnen met een budget van 10k keuken, 10k badkamer. 10k badkamer gaat waarschijnlijk wel lukken maar de keuken zeer zeker niet, we willen hier graag
in investeren met oog op de toekomst en hebben het aangepast naar 25k voor de keuken. Als we ergens een goede aanbieding kunnen krijgen voor het geheel, dan kunnen we Liebherr koeling en een Miele vaatwasser overwegen anders valt het denk ik buiten ons budget.
Een beetje appels met peren vergelijking inderdaad, komt deels ook omdat we nog niet zeker weten wat we willen en er kwam door o.a. sturing van de leverancier steeds wat anders uit.
Ik zal het lijstje met apparatuur mailen naar een online leverancier om een beetje idee te krijgen van wat het mag kosten.
En de keukenleveranciers nogmaals benaderen met dezelfde opstelling.
Het werkblad was in alle gevallen 2cm composiet en frontjes mat of glanzend (zijn we nog niet over uit) lak.
jichem schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 16:43:
[...]
Ik zou ook zeker voor de parallel opstelling gaan, in tegenstelling tot hierboven vind ik de hoge wand eigenlijk wel netjes zo.
Bij de lage wand zou ik zelf, maar dat is smaak, de bovenkastjes weg laten, ziet er in mijn ogen beetje onsamenhangend uit. Daarnaast zou je kunnen kijken of je beide lades iets breder kan maken zodat het kastje links weg valt, schuift alleen de kookplaat wel op. Of eventueel 60- lade 60 - lade.
Ik heb liever ook geen bovenkastjes maar het idee erachter is om bijvoorbeeld drinkglazen en servies erin te plaatsen zodat we niet steeds door de benen/rug moeten om het te pakken, bij de hoge kasten is dit niet mogelijk omdat deze in het midden allemaal wat hebben.
Boven de inductiekookplaat hebben we geen bovenkast geplaatst omdat ons werd aangegeven erboven vrij te houden i.v.m. vocht die erin kan gaan zitten, wel hebben we er een ondiep plankje geplaatst zodat over de lengte van het keukenblok een led strip geplaatst kan worden.
De bedoeling van het kastje helemaal links is een apothekerskastje met kruiden en die zouden we er wel graag in houden, alternatieven horen we graag!
Toke_gt schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:03:
[...]
[...]
Toch nog even meedenken. Met hoeveel mensen zou je in de keuken willen zitten, of is het alleen een aanlandplek? En is het raam een leuke plek om naar buiten te kijken, of staar je dan op de buurtauto’s?
Het idee erachter is, dat wanneer je in de keuken bezig bent er 1 of 2 personen bij kunnen zitten. Laten we zeggen er komt een stel op bezoek, dames gaan dan richting de bank, ik ga dan in de keuken bezig en dan is het wel zo gezellig als er iemand bij kan zitten.
We kijken jammergenoeg vanuit het raam richting de achtertuin van iemand, of er straks nog wat leuks van wordt gemaakt moet nog blijken.
Perseus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:27:
[...]
Ah kijk, dank voor je reactie. Ik heb de Wave bekeken, erg mooi, hoog design gehalte. Wat vinden jullie van een kookeiland in combinatie met een 'normale' recirculatiekap tot het plafond?
Bijv:
https://www.keukenloods.nl/wib93lmx.html
Een vergelijkbaar model hing in de showroom bij twee eilanden en vond ik zelf niet verkeerd. Maar weet niet of de algemene consensus tegenwoordig is dat geintegreerde afzuiging the way to go is.
Een interessante optie! We zouden er een 5de hoge kast bij kunnen plaatsen en de ovens bovenelkaar plaatsen. Deze 2 kasten dan vervolgens in het midden plaatsen met 120cm werkblad!
Er staat helemaal onderaan deze post een grove schets van hoe we het willen gaan indelen:
franssie schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 17:45:
[...]
Er vanuit gaande dat je de keuken op de keuken plek zet, dan zit daar een raam ipv een deur toch? Je zou dan een L hoek kunnen maken en alsnog voor de rest parallel. Hoge kasten aan één kant deels (zodat je wat werkblad overhoudt waar je vieze vaat kan dumpen, wasbak onder raam).
Maar hangt er erg vanaf waar je je eettafel gaat neerzetten en in welke oriëntatie.
Er zit daar inderdaad een raam, we mogen er echter niks voor plaatsen i.v.m. in stand houden van het aanzicht.
Ik heb een grove schets gemaakt van hoe we het willen gaan indelen: