Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 17:49
GeeMoney schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:43:
Het nadeel van een lade oplossing is hetzelfde als die van verwerken in een kast.
Die lade moet open blijven om het stopcontact te kunnen gebruiken.
Tenzij je een keukenmachine bedenkt die je met een Qii systeem weet te voeden zal dit een probleem blijven. Juist dit soort stopcontacten zijn niet bedoeld voor permanente bewoning ook he ;j

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:30
Floor-is schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:45:
[...]

Tenzij je een keukenmachine bedenkt die je met een Qii systeem weet te voeden zal dit een probleem blijven. Juist dit soort stopcontacten zijn niet bedoeld voor permanente bewoning ook he ;j
Het blijft irritant ook al is het maar voor 5 of 10 minuten. De meeste lades met soft close “trekken” zelf dicht dus of je hebt altijd een kabel die aangeknepen wordt of je lade staat ver open.
Met een paar jonge kinderen in huis (samen leuk wat bakken) is dat gewoon niet handig.

Beslag mixen doe je namelijk bij die open lade in de buurt want de meeste keuken apparaten hebben max 50cm snoer :+ en dan staan er dus ook kinderen op een stoeltje bij die open lade en belandt er of meel of beslag in, of de kabel zit knijp doordat ze dichterbij willen staan of ze leunen op de lade per ongeluk enz. enz.

En dan heb je natuurlijk ook apparaten die wat langer stroom nodig hebben. (Ijsmachine, brood deeg laten malen, sommige warmhoudplaatjes voor sausjes bijvoorbeeld, mixers.)
Ook weleens handig als de babyfoon leeg is dat je deze aan kan hebben en op kan laden terwijl je aan het koken bent.

Om maar even wat voorbeelden te geven :).

En als je dat allemaal overdreven vindt, dan gewoon in die lade verwerken natuurlijk maar hier won praktisch het van estetisch in mijn geval. En zo lelijk is die twist nu ook weer niet :9.

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:48

Toppe

Oké ✅

GeeMoney schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Het blijft irritant ook al is het maar voor 5 of 10 minuten. De meeste lades met soft close “trekken” zelf dicht dus of je hebt altijd een kabel die aangeknepen wordt of je lade staat ver open.
Met een paar jonge kinderen in huis (samen leuk wat bakken) is dat gewoon niet handig.

Beslag mixen doe je namelijk bij die open lade in de buurt want de meeste keuken apparaten hebben max 50cm snoer :+ en dan staan er dus ook kinderen op een stoeltje bij die open lade en belandt er of meel of beslag in, of de kabel zit knijp doordat ze dochterbij willen staan of ze leunen op de lade per ongeluk enz. enz.
Bij ons is het alleen de hand mixer. Kitchenaid staat op een ander blad waar gewoon een stopcontact zit

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MB3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024

MB3

Siebolt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:36:
Wij hebben inmiddels de keuken gekocht. Nu had ik bij het tekenen van de offerte nog een vraag gesteld over het composieten aanrechtblad. We hebben een kookeiland van 110x300 en een stuk van (nu nog) 180x60 cm (hier is volgens mij nog een foutje gemaakt door de keukenboer want de diepte van de kasten + een stukje wand is 65cm ivm het opbouw verleggen van stopcontanten). Dit zag ik pas toen we weer naar huis waren gegaan.

Ik was in de veronderstelling dat het ging om een 20 mm massief composieten stuk dat was opgedikt tot 40 mm aan de randen. Nu bleek dat het ging om 12 mm en dan opgedikt tot 40 mm. Ik zei dat ik liever die dikkere variant had. De keukenboer zei dat het niet uit zou maken want het was even sterk. Ook maakte het qua prijs niet uit gaf die aan. Toen zei ik van nou dan doe maar die dikkere versie daar heb ik een beter gevoel bij. Dit was lastig want dan zou de offerte opnieuw moeten worden geaccordeerd.

Ben toen maar meegegaan in dat verhaaltje en heb getekend. Bleef er echter toch een gek gevoel bij houden. Voor mijn idee is 20 mm gewoon meer materiaal en zal dit dus sterker zijn (ook al worden beide bladen volledig ondersteund).

Ik moet nu toch nog even terug voor het stuk van 65 cm wat er nu als 60 cm opstaat en mijn idee was om dat meteen dit aan te laten passen.

Is mijn gevoel correct weet iemand hier iets over hoe dat zit met composieten bladen?

TLDR: wat is beter een 20 mm blad dat is opgedikt tot 40 mm of een 12 mm blad dat is opgedikt tot 40 mm. Wat is sterker? Of zit hier idd geen verschil in?
Raar verhaal, als het voor de prijs niet uit maakt kan de verkoper dus gewoon de offerte aanpassen.
Accorderen is zijn probleem.....
Heb op mijn offerte ook een paar punten gevonden die ik anders had verwacht, waar wij of de verkoper net niet duidelijk naar elkaar waren geweest(waarschijnlijk). En dit is gewoon aangepast naar onze tevredenheid en zonder kosten.

Het lijkt mij trouwens dat een 20 mm blad sterker is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
20mm is veel duurder, dus dat is zijn grote probleem.
12mm is volgens mij ook gewoon prima, dat doet nagenoeg iedereen, klinkt hooguit iets hol als je erop tikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:24
Ambianz schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:16:
[...]

Dank voor de reactie. Aarzeling zat er omdat het wat onlogisch lijkt maar ik ben wel overtuigd. De ruimte is inderdaad lekker om tussen eiland en wand te hebben en aan de andere kant is de ruimte meer dan genoeg.

Kastje met stuk blad dat doorloopt is een topidee echter past dat niet. De deur zit al op een cm of 50.

Op het doorlopende blad na gaat dit hem worden verwacht ik! Dank.
Overigens is het handiger vrieskast en koelkast om te draaien. Koelkast gebruik je vaker, dus die wil je makkelijk openen. Ik heb het bij het verschuiven van eea in de schets verkeerd laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
GeeMoney schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:36:
[...]

8<8<

@Floor-is gevoelsmatig zou ik nooit 25k+ bij een keukenloods uitgeven maar dat is puur en alleen gebaseerd op gevoel :p . Ook mis ik een beetje de wauw factor voor dat bedrag. Het ziet er goed uit maar ook niet bijzonder?
En ik bedoel het allebei niet vervelend en ik zet het wat gechargeerd neer maar niemand die dat deelt?
Geen 25k+ omdat het KeukenLoods is? Dus vanwege de naam, het moederbedrijf of iets dergelijks? Kan, mag, vind ik kortzichtig.

KL is een grote keten onder een nog grotere paraplu, eentje waar ik zelf niet juichend tegenover sta als ik eerlijk ben. Maar ze verkopen absoluut ook meer high-end dan puur de naam doet vermoeden, een merk als Beda is hiervan een goed voorbeeld. Maar je kunt er ook gewoon je Liebherr, Miele, Gaggenau en dergelijken halen. Marmer en andere natuursteen is geen probleem, Dekton/keramiek, composiet: kan gewoon.

Combineer je een Beda keuken met een bergje serieuze apparatuur, een mooi werkblad en de nodige extra’s bij KL, dan is dat hetzelfde als bij enig andere keukenzaak ;) Prima als jij denkt dat je dan naar $dureNaam denkt te moeten, maar ik vind dat minder nodig. Je kunt naar de AH voor je cornflakes, maar de Deen verkoopt hetzelfde merk hoor ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Floor-is schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Geen 25k+ omdat het KeukenLoods is? Dus vanwege de naam, het moederbedrijf of iets dergelijks? Kan, mag, vind ik kortzichtig.

KL is een grote keten onder een nog grotere paraplu, eentje waar ik zelf niet juichend tegenover sta als ik eerlijk ben. Maar ze verkopen absoluut ook meer high-end dan puur de naam doet vermoeden, een merk als Beda is hiervan een goed voorbeeld. Maar je kunt er ook gewoon je Liebherr, Miele, Gaggenau en dergelijken halen. Marmer en andere natuursteen is geen probleem, Dekton/keramiek, composiet: kan gewoon.

Combineer je een Beda keuken met een bergje serieuze apparatuur, een mooi werkblad en de nodige extra’s bij KL, dan is dat hetzelfde als bij enig andere keukenzaak ;) Prima als jij denkt dat je dan naar $dureNaam denkt te moeten, maar ik vind dat minder nodig. Je kunt naar de AH voor je cornflakes, maar de Deen verkoopt hetzelfde merk hoor ;)
Nou voornamelijk vanwege het moederbedrijf, de sales, de service en de mogelijke expertise of extra aandacht bij keukens van 25k+. Dat is naar mijn idee niet iets waar zij elke dag mee te maken hebben.
Apparatuur is juist iets wat je bij bijna elke tent kan halen en zou ik dus juist niet meenemen in je beslissing om voor een bepaalde keten te gaan :).

En van horen zeggen zijn er ook aardig wat peroneelswisselingen altijd dus een goede klik nu is geen garantie op goede aftersales. Al bestaat dit laatste risico ook bij de gerenomeerde individuele lokale zaken natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 16-01-2022 18:53 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
*knip*
Het topic gebruiken we aub niet voor commerciële doeleinden.

[ Voor 82% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:06 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barry|IA
GeeMoney schreef op zondag 16 januari 2022 @ 18:50:
[...]

Nou voornamelijk vanwege het moederbedrijf, de sales, de service en de mogelijke expertise of extra aandacht bij keukens van 25k+. Dat is naar mijn idee niet iets waar zij elke dag mee te maken hebben.
Apparatuur is juist iets wat je bij bijna elke tent kan halen en zou ik dus juist niet meenemen in je beslissing om voor een bepaalde keten te gaan :).

En van horen zeggen zijn er ook aardig wat peroneelswisselingen altijd dus een goede klik nu is geen garantie op goede aftersales. Al bestaat dit laatste risico ook bij de gerenomeerde individuele lokale zaken natuurlijk.
Ik snap je gevoel. Om deze reden had Keukenloods voorheen de high end store genaamd Cooking Factory. Bij Cooking Factory werden de dure keukens verkocht vanwege het premium label. Keukenloods heeft nu zelf dat premium label en verkoopt daarom Bora en Miele onder eigen naam.

Wat betreft de paraplu DMG. Dit is niet helemaal correct. Keukenloods is nog steeds meer van de KM5 groep dan van DMG. DMG heeft Keukenloods destijds deels overgenomen omdat DMG wilde leren om ook op internet succesvol te zijn. Keukenloods heeft toen kitchenonline cadeau gedaan aan DMG. Tot op de dag van vandaag bemoeid DMG zich niet met Keukenloods.

Verkopers bij Keukenloods krijgen geen verkooptrainingen, worden niet gehersenspoeld, krijgen geen straf als het target niet gehaald wordt en dragen geen pak.

Keukenloods vind ik prima, ook voor keukens duurder dan 25k. Júist een zaak met een gigantische orderstroom heeft er baat bij om een keuken 100% op te leveren.

[ Voor 10% gewijzigd door Barry|IA op 16-01-2022 19:05 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
Toevallig vanmorgen gezien!
Aantal dingen die ik toen dacht:
- hele vette apparatuur
- mooi ontwerp

Maar niet een keuken die ik zou verwachten in een huis van 5 miljoen. Klinkt wellicht bizar, maar voor mij voelt het nog steeds als een keuken. In een woning van 5 miljoen verwacht ik meer een meubel geïntegreerd in de keuken met zeer luxe materialen; marmer, houtfineer,… zit dan te denken aan de plaatjes die je voorbij ziet komen van Culimaat bijvoorbeeld.

Maar dat is wellicht een kwestie van smaak en ook een keuze van Kwebbelkop in dit geval.

Bottom line, denk dat @Barry|IA een hele vette keuken heeft neergezet met prachtige apparatuur en goed ontwerp, maar dat Kwebbelkop wellicht nog wat meer inspiratie had moeten opdoen.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:06 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

franssie

Save the albatross

@Barry|IA gaaf die keuken, beetje alsof ie uit een ruimte film komt (of Dexter's Laboratory) :+
Niet mijn smaak maar wel consequent!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Hoe erg is het als je die leidingzeefjes niet gebruikt bij een Quooker installatie? Onze keukenleverancier heeft ze kwijt gemaakt :( Waarschijnlijk weggegooid met de verpakking. En voor die maat (3/8) is natuurlijk geen zeefje te vinden bij de bouwmarkten.

De loodgieter gaat nu gewoon fiberringetjes zonder zeefje gebruiken voor de afdichting.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 16-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04
Anoniem: 36835 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 21:04:
Hoe erg is het als je die leidingzeefjes niet gebruikt bij een Quooker installatie? Onze keukenleverancier heeft ze kwijt gemaakt :( Waarschijnlijk weggegooid met de verpakking. En voor die maat (3/8) is natuurlijk geen zeefje te vinden bij de bouwmarkten.

De loodgieter gaat nu gewoon fiberringetjes zonder zeefje gebruiken voor de afdichting.
Mijn advies zou zijn: exact laten installeren zoals de instructie voorschrijft, want anders loop je later tegen issues aan, mocht er garantie nodig zijn (om wat voor reden dan ook).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
FF Quooker contacten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58

Ik zou daar niet akkoord mee gaan. Ivm garantie claims etc. Dus zorgen ze maar voor het juiste zeefje.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA

Even bij je keukenzaak naar binnen lopen. In showroomkeukens liggen de zeefjes vaak nog ongebruikt in de doos in de spoelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ga ik doen, leidingzeefje monteer ik er later zelf wel tussen dan. Want de loodgieter komt morgen de quooker aansluiten. :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Floor-is
GeeMoney schreef op zondag 16 januari 2022 @ 16:49:
[...]

Beslag mixen doe je namelijk bij die open lade in de buurt want de meeste keuken apparaten hebben max 50cm snoer :+ en dan staan er dus ook kinderen op een stoeltje bij die open lade en belandt er of meel of beslag in, of de kabel zit knijp doordat ze dichterbij willen staan of ze leunen op de lade per ongeluk enz. enz.

En dan heb je natuurlijk ook apparaten die wat langer stroom nodig hebben. (Ijsmachine, brood deeg laten malen, sommige warmhoudplaatjes voor sausjes bijvoorbeeld, mixers.)
Ook weleens handig als de babyfoon leeg is dat je deze aan kan hebben en op kan laden terwijl je aan het koken bent.

Om maar even wat voorbeelden te geven :).

En als je dat allemaal overdreven vindt, dan gewoon in die lade verwerken natuurlijk maar hier won praktisch het van estetisch in mijn geval. En zo lelijk is die twist nu ook weer niet :9.
Ons gebruik is anders en we hebben blijkbaar apparaten met fatsoenlijke snoerlengte gekocht :P

In de nis de keukenrobot en een koffiemachine en broodrooster in de kast zodat die daar kunnen staan als nodig. Ook een forse Bluetooth speaker (H/K Citation 200) zal daar z’n laadplekje krijgen. Die kan mooi op het eiland als we aan het koken zijn. :) Bedenk me dat een extra stopcontact hier waarschijnlijk geen kwaad kan nu trouwens, dus ik denk dat het er 3 worden.

Op het eiland dan stopcontacten voor de staafmixer, mixer, tosti ijzer, fruitpers en misschien iets dat ik nog vergeten ben.

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 20:35

Acradavos

Poetsfanaat

Wij hebben vorig jaar april een nieuwe keuken besteld, deze is in juli 2021 geïnstalleerd. (t.w.v. 22.000 euro)

Zonder mededeling, is er zomaar een andere vaatwasser geïnstalleerd. (Siemens SN65Z800BE i.p.v. SN67Z800BE) Eigenaar van keukenzaak vond hem er wel op lijken.

Ik was het hier uiteraard niet mee eens, zodoende dat het juiste model nu wel besteld is. Volgens de keukenzaak is de nieuwe vaatwasser nog steeds niet binnen.

Besteld rond augustus 2021, we zijn bijna 6 maanden verder. Hij zou nog steeds in backorder staan. Hoe kom ik er achter of ik de juiste informatie heb gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Acradavos schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:01:
Wij hebben vorig jaar april een nieuwe keuken besteld, deze is in juli 2021 geïnstalleerd. (t.w.v. 22.000 euro)

Zonder mededeling, is er zomaar een andere vaatwasser geïnstalleerd. (Siemens SN65Z800BE i.p.v. SN67Z800BE) Eigenaar van keukenzaak vond hem er wel op lijken.

Ik was het hier uiteraard niet mee eens, zodoende dat het juiste model nu wel besteld is. Volgens de keukenzaak is de nieuwe vaatwasser nog steeds niet binnen.

Besteld rond augustus 2021, we zijn bijna 6 maanden verder. Hij zou nog steeds in backorder staan. Hoe kom ik er achter of ik de juiste informatie heb gekregen?
Je weet dat er bizarre levertijd zit op keuken apparatuur momenteel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

mevrouwKees_1 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:02:
[...]

Je weet dat er bizarre levertijd zit op keuken apparatuur momenteel ?
Dat weet ik, maar in dit geval heb ik niet het gevoel dat het om een tekort gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart0ving
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-02 22:41
Acradavos schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:04:
[...]

Dat weet ik, maar in dit geval heb ik niet het gevoel dat het om een tekort gaat. :)
Ik kan je uit de droom helpen.. dat gaat het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Dat weet ik niet, in mijn geval is de oplevering van de keuken op een totale fiasco uitgelopen. (Beschadigde kasten + werkblad, wat ook niet nog opgelost is)

De keukenzaak gaf als punt aan dat hij nu niet meer die vaatwasser kan verkopen. Zacht gezegd is dat niet mijn probleem, maar juist daarom twijfel ik aan zijn uitspraken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 08:58
macfocus schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:07:
We zijn vandaag bij Satink geweest voor een eerste gesprek.
Prima gesprek lekker los op een nette manier.
Eerste zelf even een rondje gemaakt door de showroom, daarna aan tafel.

"Even" afgetast wat we willen en al pratend een papieren schets maken.

Uitgangspunten:
- [ ] Eisen
- [ ] Eiland (koken)
- [ ] Grote koelkast
- [ ] Grote vrieskast
- [ ] Geen lade in lade voor bestek e.d.
- [ ] Grote enkele spoelbak
- [ ] Géén Quooker
- [ ] Hoge kraan
- [ ] Vaatwasser
- [ ] Magnetron (mag combi)
- [ ] Oven
- [ ] Afzuigkap met buitenafvoer
- [ ] Veel werkruimte
- [ ] Ruimte voor:
- [ ] Dolce Gusto
- [ ] Waterkoker
- [ ] Keukenmachine
- [ ] Veel opbergruimte
- [ ] Apparaten zoals air-fryer, tosti-ijzer broodbakmachine, frituurpan etc.
- [ ] Voorraad etenswaren (voorraadkast niet in directe omgeving keuken
- [ ] Afvalbakken tbv. Gft/plastic
- [ ] Moet lang mee kunnen qua design
- [ ] Praktisch, degelijk, betaalbaar
- [ ] Geen elektrisch openende kasten e.d. “onzin”

- [ ] Wensen
- [ ] Diep werkblad
- [ ] Groot fornuis met oven
- [ ] Inductie of gas is keuze
- [ ] Brede lage bovenkasten
- [ ] Open vakken (tbv kookboeken oid)
- [ ] Iets met hout(look)

Dat resulteert in onderstaand idee.
NOTE: de renders zijn van mij, we hebben de 27e een tweede afspraak en dan heeft hij alles in detail uitgewerkt + offerte.

Plattegrond bestaande situatie
Note: we kunnen de 24 pas in de woning en dan dus ook het eerder geconstateerd maatverschil oplossen.
Daarna kunnen we ook exact kijken of en hoe we het rare hoekje rechts in de muur kwijt kunnen. En waar we exact de hoge wand gaan plaatsen. Dat heeft dan ook weer impact op de max grootte van het eiland (300 of 260 (dit ivm doorloop). Overigens vonden ze 80cm geen echt probleem, lijkt mij wat weinig.

[Afbeelding]

"render" eerste idee
[Afbeelding]
Ramen en deuren zie plattegrond

De kleuren krijg ik er niet in dus dat wordt:
Fronten/blad: Antraciet beton kleur.
Glans willen we niet, mat moet je naar een anti-vingervlekken coating en dat wordt dan weer duur.
Dit schijnt zeer degelijk en onverwoestbaar te zijn en ook wel belangrijk, vinden we mooi.
Details: walnoten houtlook panelen
De volgende details worden houtkleur:
  • Achterwand koffienis
  • Werkblad koffienis (dikte te bepalen, waarschijnlijk 4cm)
  • Zijkanten eiland (± 4 cm)
  • Middelste kast eiland (worden gewoon 2 plankjes, qua vorm
Het eiland wordt greeploos (geen idee hoe het heet, maar gewoon je vingers achter de rand en trekken maar :) )
De wand met greep

Opbouw van de keuken
Achterwand 70 cm diep waarbij de kasten gewoon 60 cm blijven
Hoogte 221 (ruimte = ± 260)
vlnr:
  • Grote koelkast
  • Hoge kast met oven
  • Ladenblok 120 cm met brede bovenkast tbv glaswerk e.d.
  • Hoge kast met 2e oven (incl Magentron)
  • Grote vriezer
Eiland 308 x 120cm
vlnr:
  • 4 cm zijwand in walnoot
  • 120 cm laden met koken (medium Bora)
  • Vaatwasser
  • 120 laden met spoelbak
  • Andere kant:
  • 2 x 60 cm kast
  • 60 cm open vak met 2 planken in walnoot
  • 2 x 60 cm kast
  • 4 cm zijwand in walnoot
Apparatuur:
Alleen nog globaal over gehad, maar men stuurt ligt op AEG ivm. levering en prijs/kwaliteit.
Andere merken kunnen ook (Siemens/ATAG, maar waarschijnlijk leveringproblemen.)

Vind AEG er wel goed uitzien en zoals in een andere post aangestipt, degelijke knoppen.
We willen geen fancy zaken, een kernthermometer vind ik al heeeel uitgebreid.

Warmhoud lade werd voorgesteld om de boel symmetrisch te krijgen.
Kan ik mee leven, denk niet dat we hem echt nodig hebben.

Kookplaat werd een Bora ondanks dat we dat in eerste instantie niet wilden.
Wederzijds uitgelegd waarom wel/niet, voorlopig overstag gegaan. word dan wel recirculatie....
Betreft de middelste versie. Kosten technisch interessant want geen constructie voor de eiland wasemkap nodig.

Kwaliteit AEG vaatwassers aangestipt (op basis gemaakt punt ergens in dit draadje(, was ie het niet (meer) mee eens.

Budget werd ergens tussen 20 en 25 K geschat, wat voor ons past, van beide zijden eerlijk over geweest.

Schiet maar op dit eerste concept als jullie willen.
Wat ik zelf nog een beetje mis is de planken voor kookboeken e.d. (zou op de bovenkast kunnen?)
En het fornuis, maar hij had in de gaten dan mijn vriendin dat niet wil, en zij kookt veruit het meeste....
Zou eventueel een losse 90 cm oven kunnen worden, maar dan breek je de symmetrie. In voor de kookplaat wil mijn vriendin niet meer (te warm).
Ander puntje is de besteklade onder de Bora. vind ik erg laag, omdat je een halve la lager zit.

We gaan ook nog naar Velthuizen, die mogen ook creatief uit de hoek komen.

Onderstand een voorbeeldkeuken in de kleuren die wel voorlopig gekozen hebben. En ja dat eiland is dus 300x120cm.
[Afbeelding]
Iemand nog tips? ( gok dat ie een beetje ondersneeuwde ; ))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-06 08:05
Vaker actief in andere topics, maar nu ook toe aan een nieuwe keuken, dus wend me richting jullie :) . Eerste keer dat we een keuken kopen (nieuwbouw), dus alle advies is welkom. Wij zijn fan van Ikea en vinden toevallig ook de Sinarp-lijn een erg mooie kleurstelling. Vandaag een schets laten maken, welke we naar een technisch tekenaar moeten sturen om een installatietekening te laten maken voor de bouwer (https://technischekeukentekening.nl/, ik las hier goede ervaringen mee). Apparatuur halen we wel los, nu staat voornamelijk een combinatie van Bosch/Miele + Quooker apparatuur op het lijstje.

Het idee is een kookeiland met een kastenwand, waarin een nis zit voor zaken zoals een koffiezetapparaat, blender en eventueel andere spullen die dan niet op het kookeiland hoeven. In deze nis komen ook stroomaansluitingen. Verder koelkast en vriezer in de twee hoge deuren aan de linkerkant van de kastenwand. Omdat we wat ruimte willen houden voor de tafel, staat het eiland niet helemaal in het midden, maar zou misschien nog wat kunnen opschuiven naar rechts / richting te eetkamertalel voor meer symmetrie. Wat zouden jullie eventueel anders doen? Dank!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWbR9G0vWSAskGEweek2ZhZP5VA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdkqTxo8tqAnOF6gvhdqAuOW.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldtbKSkXyTMIHx9pvWK9Ro_vbT8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x38oJYxKLbS7ic3YG2XR9oNe.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qtsdZzmCLyt59cuRDKNZ96ejIs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TX0vMsCAPYfeM2C4Jhz3RjGv.jpg?f=user_large

PS: Er zitten geen dubbele openslaande deuren aan de linkerkant / tussen het kookeiland en kastenwand. Dit is een groot raam, geen deur.

[ Voor 3% gewijzigd door Perseus op 16-01-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Acradavos schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:04:
[...]

sorry.. dan zit je gevoel verkeerd.. het is echt een drama!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Acradavos schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:10:
Dat weet ik niet, in mijn geval is de oplevering van de keuken op een totale fiasco uitgelopen. (Beschadigde kasten + werkblad, wat ook niet nog opgelost is)

De keukenzaak gaf als punt aan dat hij nu niet meer die vaatwasser kan verkopen. Zacht gezegd is dat niet mijn probleem, maar juist daarom twijfel ik aan zijn uitspraken. :)
Niet jouw probleem..Jij hebt bepaald model besteld en daar heb je recht op.. als hij zonder overleg het andere model voor jou heeft besteld omdat hij dacht dat het wel kon is dat toch echt zijn probleem.. Poot stijf houden dus.. Sowieso zou ik zo langzamerhand een in gebreke stelling voor gaan bereiden.. je zit al tig weken in de zooi, je keuken ziet er niet uit met dat blad en alles.. het is ook wel een keer klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Iemand nog tips? ( gok dat ie een beetje ondersneeuwde ; ))
Zit momenteel erg vol met keukens, dus je houdt een uitgebreide reactie tegoed van me (spam me maar als ik niet reageer).

Tip: laat even een duidelijke render maken zoals je het zou willen, dan schiet ik daarna wel op ‘t ontwerp. De basis die er nu ligt is mij te summier en onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Die render krijgen we de 27e bij het 2e bezoek. Die kon ie op zaterdag niet ff snel goed maken (wat ik begrijp).
Ik hoop eigenlijk dat iemand (en dat je nu ff geen tijd hebt begrijp en respecteer ik) de gedachten er even over wil laten gaan, zodat ik wellicht wat tips heb voor dat bezoek.
Wellicht dat deze eigen render wat extra inzicht geeft.

Iig bij voorbaat dank voor de moeite.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DwPt8vAJf7lLBWNzA_Xh2BL8I8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b0edk6gLHJr0R8K8GquGRWFi.jpg?f=user_large

Kleur kasten Antraciet betonlook
Achterwand nis + stolpen van het eiland + vakken in midden eiland = walnoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:07:
Daarna kunnen we ook exact kijken of en hoe we het rare hoekje rechts in de muur kwijt kunnen. En waar we exact de hoge wand gaan plaatsen.
Je zou kunnen overwegen de deur meer richting dat rare hoekje te verplaatsen. Je kunt de hoge keukenwand dan tegen de langste muur plaatsen en het eiland parallel daaraan, met een barretje aan de raamzijde. Rechts hou je voldoende ruimte voor eettafel >4 meter. Je komt ook beter uit met loopruimte, lichtinval en opstelling eiland/tafel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:57:
Die render krijgen we de 27e bij het 2e bezoek. Die kon ie op zaterdag niet ff snel goed maken (wat ik begrijp).
Ik hoop eigenlijk dat iemand (en dat je nu ff geen tijd hebt begrijp en respecteer ik) de gedachten er even over wil laten gaan, zodat ik wellicht wat tips heb voor dat bezoek.
Wellicht dat deze eigen render wat extra inzicht geeft.

Iig bij voorbaat dank voor de moeite.

[Afbeelding]

Kleur kasten Antraciet betonlook
Achterwand nis + stolpen van het eiland + vakken in midden eiland = walnoot
Ik ben geen fan van perfecte symmetrie in alles. Ovens symmetrisch maken vind ik niet mooi. Ik zou de ovens aan één kant houden.

Een open regaal hoort niet thuis in een strakke greeploze keuken. Als je dan perse wat wilt doen om de boel te breken, neem dan een wijnklimaatkast ofzo.

Ik vind dat gekke hoekje niks, met die planken.

Ik zou de hoge kasten allemaal uiterst rechts maken, dan het werkblad doortrekken tot het raam (als raamhoogte dit toelaat). Zo heb je meer keuken ziet het er wat mij betreft wat sjieker uit.

Een hoop kritiek, daar ben ik mij van bewust. Maar het doel is natuurlijk dat jij er een mooie keuken van maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 00:39
Acradavos schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:10:

Ik snap je gevoel en vermoeden wel. De levertijden lopen op, dat klopt, maar volgens mij is er niemand die daadwerkelijk 6+ maanden heeft gewacht op een vaatwasser. Wat wel gebeurt is dat je de offerte tekent bij een keukenzaak maar dat zij hem pas een maand of 2-3 voor plaatsing bestellen. Tsja, dan kan het zijn dat ie er niet bij zit. Om zichzelf in te dekken zullen ze in sommige gevallen dan ook vast zeggen "maar die hebben we toch echt al besteld toen u de offerte tekende", dat kun je toch niet controleren.

Maar wat wij hier ook denken/vinden: volgens mij zul je zelf toch nog eens in gesprek moeten gaan met die partij. Als je een overeenkomst hebt getekend met product X en je krijgt product Y heb je gewoon recht op product X (je kunt nakoming van de overeenkomst vorderen). Echter zijn recht hebben en recht krijgen/de strijd aan gaan vaak twee verschillende dingen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
Perseus schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:20:
Vaker actief in andere topics, maar nu ook toe aan een nieuwe keuken, dus wend me richting jullie :) . Eerste keer dat we een keuken kopen (nieuwbouw), dus alle advies is welkom. Wij zijn fan van Ikea en vinden toevallig ook de Sinarp-lijn een erg mooie kleurstelling. Vandaag een schets laten maken, welke we naar een technisch tekenaar moeten sturen om een installatietekening te laten maken voor de bouwer (https://technischekeukentekening.nl/, ik las hier goede ervaringen mee). Apparatuur halen we wel los, nu staat voornamelijk een combinatie van Bosch/Miele + Quooker apparatuur op het lijstje.

Het idee is een kookeiland met een kastenwand, waarin een nis zit voor zaken zoals een koffiezetapparaat, blender en eventueel andere spullen die dan niet op het kookeiland hoeven. In deze nis komen ook stroomaansluitingen. Verder koelkast en vriezer in de twee hoge deuren aan de linkerkant van de kastenwand. Omdat we wat ruimte willen houden voor de tafel, staat het eiland niet helemaal in het midden, maar zou misschien nog wat kunnen opschuiven naar rechts / richting te eetkamertalel voor meer symmetrie. Wat zouden jullie eventueel anders doen? Dank!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS: Er zitten geen dubbele openslaande deuren aan de linkerkant / tussen het kookeiland en kastenwand. Dit is een groot raam, geen deur.
Ik zou de kastverdeling van het eiland anders doen. Nu heb je 1 kast van 40cm in het midden. Maak 3 gelijke kasten van 93,3cm, dan zie je gelijke fronten van 46,6cm over de gehele breedte.

Nu ik dit typ lees ik dat het een Ikea keuken betreft, kan dus niet op de genoemde maat. Laat ‘m eens uitrekenen in Hacker Classic of Nobilia. Als Ikea monteert is een merk-keuken vaak niet eens veel duurder.

Ook zie ik een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Let je op dat een Bora z’n lucht moet uitblazen achter de kast? Ik weet niet hoe Ikea dit normaal oplost met z’n eigen systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Laatst online: 01-12-2024
channie82 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 16:47:
[...]

Een suggestie aan jou, zouden we beide dingen niet kunnen combineren? Een L leuken met bar zodat er een U vorm ontstaat? Dan trek je de bar veel meer bij de rest van de keuken...
Er zijn al een paar mooie opties gegeven.

Als jij graag een eiland wil, dan zijn er best mogelijkheden :) maar niet dat 'bijzettafeltje' wat je nu hebt. zorg er dan voor dat je echt een eiland hebt waar je ook kookt en mooi gepositioneerd.

Ik vind landelijk en een kookeiland altijd wel lastige combi. zeker met een fornuis en grote afzuigkap. dus daar zul je nog wel kritisch naar moeten kijken om dat tot een mooi geheel te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Toke_gt schreef op zondag 16 januari 2022 @ 22:59:
[...]

Je zou kunnen overwegen de deur meer richting dat rare hoekje te verplaatsen. Je kunt de hoge keukenwand dan tegen de langste muur plaatsen en het eiland parallel daaraan, met een barretje aan de raamzijde. Rechts hou je voldoende ruimte voor eettafel >4 meter. Je komt ook beter uit met loopruimte, lichtinval en opstelling eiland/tafel.
De deur kan niet naar links, daar zit de hele technische ruimte + keldertoegang.
Huidige idee is:
A. Als het hoekje wegkan, kasten de hoek in
B. Als het hoekje wegkan, er een mooie open kast maken met wat planken (gelijke dikte van werkblad in de houtkleur)
C. De hele kastenwand rechts in de hoek (4x 60) en dan naar links (waar het raam) zit, laag/open afbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:08:
[...]

Ik ben geen fan van perfecte symmetrie in alles. Ovens symmetrisch maken vind ik niet mooi. Ik zou de ovens aan één kant houden.

Een open regaal hoort niet thuis in een strakke greeploze keuken. Als je dan perse wat wilt doen om de boel te breken, neem dan een wijnklimaatkast ofzo.

Ik vind dat gekke hoekje niks, met die planken.

Ik zou de hoge kasten allemaal uiterst rechts maken, dan het werkblad doortrekken tot het raam (als raamhoogte dit toelaat). Zo heb je meer keuken ziet het er wat mij betreft wat sjieker uit.

Een hoop kritiek, daar ben ik mij van bewust. Maar het doel is natuurlijk dat jij er een mooie keuken van maakt :)
Ik vraag om input, dus voel je niet bezwaard :)

Die symmetry vinden we wel mooi, is persoonlijk keuze.
“Hoort niet” kennen we niet, “think different” dan weer wel. En de achterwand krijgt waarschijnlijk wel grepen, puur vanwege het praktische. Ff de full-size koelkast opentrekken gaat met greep toch echt makkelijker, zeker als je met vette handen aan het koken bent.

Maar je idee van de hoge kasten allemaal rechts zat ik zelf ook al aan te denken en dan meer open afbouwen naar het raam toe.

Gaan we naar kijken.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
macfocus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:19:
[...]

De deur kan niet naar links, daar zit de hele technische ruimte + keldertoegang.
Huidige idee is:
A. Als het hoekje wegkan, kasten de hoek in
B. Als het hoekje wegkan, er een mooie open kast maken met wat planken (gelijke dikte van werkblad in de houtkleur)
C. De hele kastenwand rechts in de hoek (4x 60) en dan naar links (waar het raam) zit, laag/open afbouwen
Oh, je bedoelt dát rare hoekje. Ik keek naar de hoek bovenin rechts 8)7 .
Evengoed een idee om een lange kastenwand te creëren, maar niet een oplossing voor het blok. Ik denk dat dat gewoon een loze ruimte om een (oude) leiding/pijp is, om zo de keuken makkelijker te kunnen plaatsen. Kan vast wel worden ingekort tot de pijp zelf.

@macfocus
Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wP2P8SfXN11W0luAukd65Z3UL_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HFUdc61XGT1YzZ3BqcuCJMi7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Toke_gt op 17-01-2022 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:48
Leviathius schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:22:
Hallo mensen,

Gisteren een paar uur gezeten bij een keukenzaak om een eerste keer een keuken te laten tekenen. Wij zijn erg tevreden over het resultaat. Het is een Nobilia XL keuken met Pelgrim apparatuur en Dekker 40mm keramiek werkblad.

Mijn vraag
Nu heb ik specifiek een vraag over de apparatuur van Pelgrim. Ik heb al wel gelezen in dit topic dat Pelgrim gezien wordt als midden-laag segment. Wij willen een keuken waar we het liefst 10-15jaar geen omkijken naar zullen hebben. Het hoeft niet de creme-de-la-creme apparatuur zijn, maar we willen vooral degelijkheid. Naar welke merken/lijnen zouden we dan moeten kijken? Ik heb sowieso een beter gevoel bij Bosch dan bijv Atag.

Hier een lijstje met welke apparaten er nu op de offerte staan:
  • Pelgrim COM316GLS Combi oven 60cm
  • Pelgrim PCS24178L Koel- vriescombi
  • Pelgrim BSK962MAT Schouwkap matzwart
  • Pelgrim IDK893ONY Inductiekookplaat
Geen vaatwasser, want de vorige bewoner van ons huis had een net 6 maanden nieuwe Etna vaatwasser geplaatst. Dat zou zonde zijn om nu al te vervangen. Ook gaven wij aan dat we een Quooker wel zagen zitten. Dat kon wel zei ze, maar volgens mij had ze het over een Selsiuz kraan...

Extra info
Nog wat extra info over onze keukenkunsten. Ik sta 90% van de tijd in de keuken. Vind het vreselijk als het fornuis te klein is, vandaar de keuze voor 90cm. Verder gekozen voor een grote combi oven om veel ruimte te hebben in de oven voor bakken, maar toch de magnetron optie behouden voor ontdooien en dergelijke. Gekozen voor een 'gewone' afzuigkap omdat er al een gat naar buiten zit waar de huidige op aangesloten zit en ik ben niet zo'n fan van zo'n afzuiging in de kookplaat (wat gebeurt er als je pan overkookt of je knoeit in dat gat :? :? ).

Heb nog niet de plattegrond tekening (krijgen we dinsdag + de renders en video etc), we moeten het dus even doen met een foto van een slecht uitgeprinte afbeelding :9 |:(

[Afbeelding]
Keuken is ongeveer 330cm bij 300cm. De witte kastdeurtjes links van de kraan zijn doorzichtig glas (geeft de kwaliteit van deze afbeelding weer).

***members only***
Allen die gereageerd hebben op mijn bovenstaande bericht, bedankt!

Het een en ander is mij nu een stuk helderder en we gaan kijken op wat voor prijs we uitkomen als we een stap omhoog gaan qua apparatuur. Verder gaan we duidelijk zijn in wat we willen qua merken, dus ook gewoon Quooker en niet Selsiuz.

Komende zaterdag naar de Bruynzeel in Bergen op Zoom. Kijken wat er daar van gebakken wordt :)

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macfocus
Toke_gt schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:43:
[...]

Oh, je bedoelt dát rare hoekje. Ik keek naar de hoek bovenin rechts 8)7 .
Evengoed een idee om een lange kastenwand te creëren, maar niet een oplossing voor het blok. Ik denk dat dat gewoon een loze ruimte om een (oude) leiding/pijp is, om zo de keuken makkelijker te kunnen plaatsen. Kan vast wel worden ingekort tot de pijp zelf.

@macfocus
Zoiets:
[Afbeelding]
Haha, leuk die verwarring over het hoekje. Die standpijp (we vermoeden dat dat het is, huis is al regelmatig verherbouwd in al die jaren) is wellicht niet in gebruik of kan verplaatst worden naar de technische ruimte die erachter zit.
Je idee is ook wel interessant. Nadeel is wel dat je niet naar de tafel kijkt tijdens het koken.
De deur verplaatsen kan ook niet zomaar, want de trap is een bordestrap en die loopt dus langs de keukenwand omhoog.
Maar ik ga wel eens naar het idee kijken.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

remzor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 00:10:
[...]

Ik snap je gevoel en vermoeden wel. De levertijden lopen op, dat klopt, maar volgens mij is er niemand die daadwerkelijk 6+ maanden heeft gewacht op een vaatwasser. Wat wel gebeurt is dat je de offerte tekent bij een keukenzaak maar dat zij hem pas een maand of 2-3 voor plaatsing bestellen. Tsja, dan kan het zijn dat ie er niet bij zit. Om zichzelf in te dekken zullen ze in sommige gevallen dan ook vast zeggen "maar die hebben we toch echt al besteld toen u de offerte tekende", dat kun je toch niet controleren.

Maar wat wij hier ook denken/vinden: volgens mij zul je zelf toch nog eens in gesprek moeten gaan met die partij. Als je een overeenkomst hebt getekend met product X en je krijgt product Y heb je gewoon recht op product X (je kunt nakoming van de overeenkomst vorderen). Echter zijn recht hebben en recht krijgen/de strijd aan gaan vaak twee verschillende dingen ;)
IK heb het topic nog een doorgespit, ik denk dat ik ook bij een andere keukenzaak een second opinion ga vragen. Van een collega heb ik begrepen dat er op dit moment 100.000 apparaten bij Siemens in backorder staan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Acradavos schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:13:
[...]

IK heb het topic nog een doorgespit, ik denk dat ik ook bij een andere keukenzaak een second opinion ga vragen. Van een collega heb ik begrepen dat er op dit moment 100.000 apparaten bij Siemens in backorder staan. :/
Wij hebben onze apparatuur 26 september vorig jaar besteld. Hoofdzakelijk siemens. keuken word in april geplaatst. De keukenzaak zei al dat het waarschijnlijk wel goed komt in ons geval. Met name de vaatwasser en oven durven ze niet met zekerheid te zeggen omdat de levertijden maar op 'onbekend' blijven staan. En ik maar denken dat we met 7 maand van te voren definitief akkoord geven zeer vroeg waren. Maar het feit dat de keukenzaak voor de oven en vaatwasser een slag om de arm wil houden zegt wel iets... We waren in ieder geval niets te vroeg

[ Voor 8% gewijzigd door joostbo op 17-01-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbedp
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-09-2023
Over kleur en smaak valt er niet te discussiëren maar bij een appartement van dergelijke prijsklasse zou ik toch iets heel anders verwachten. Op zijn minst toch een bora professional :D.

[ Voor 17% gewijzigd door tweakduke op 24-01-2022 14:06 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 01:05:
Ook zie ik een kookplaat met geïntegreerde afzuiging. Let je op dat een Bora z’n lucht moet uitblazen achter de kast? Ik weet niet hoe Ikea dit normaal oplost met z’n eigen systeem.
Bij Pronorm zit er neem ik aan ruimte tussen beide kastdelen als je een eiland van 100cm hebt toch? Dus één kant kasten 60 diep en andere kant kasten 40 diep. Dat is niet duidelijk te zien op tekeningen maar aangezien een Bora vaak wordt geïnstalleerd vrij logisch lijkt me?
En kan de lucht goed genoeg ontsnappen aan de achterkant van het eiland onder doorgetrokken fronten door (1,5cm boven de grond) of dien je ook nog een strook/opening te maken in de plint aan de kant van de Bora?
Hoe doen andere Tweakers dat hier? (Met recirculatie dus).
En Kwebbelkop… ik word oud denk ik. Echt nog nooit van gehoord en nog nooit gezien. Doet me denken aan Kabouter Plop op de een of andere manier. Wel een dikke kiet :9

Overigens probeerde ik gisteren dus wat antwoorden te vinden en stuitte ik toch wel op de nodige negatieve reviews van Bora recirculatie. Meer positieve, en ik weet dat negatieve eerder geplaatst worden en beter blijven hangen, maar toch: het zet je even aan het denken :p
Met name mensen die zeggen dat luchtjes totaal niet goed worden gezuiverd en je dus na het koken “nergens meer op visite kan met die stank”. Ook wat mensen die het over vochtproblemen hebben, dat hoop ik toch niet met een houten vloer en een korpus die daar waarschijnlijk dan aan bezwijkt na een X-aantal jaar. Maar ik ga er van uit dat dit uitzonderingen zijn i.c.m. een slechte installatie ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door remzor op 17-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
remzor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Bij Pronorm zit er neem ik aan ruimte tussen beide kastdelen als je een eiland van 100cm hebt toch? Dus één kant kasten 60 diep en andere kant kasten 40 diep. Dat is niet duidelijk te zien op tekeningen maar aangezien een Bora vaak wordt geïnstalleerd vrij logisch lijkt me?
En kan de lucht goed genoeg ontsnappen aan de achterkant van het eiland onder doorgetrokken fronten door (1,5cm boven de grond) of dien je ook nog een strook/opening te maken in de plint aan de kant van de Bora?
En Kwebbelkop… ik word oud denk ik. Echt nog nooit van gehoord en nog nooit gezien. Doet me denken aan Kabouter Plop op de een of andere manier. Wel een dikke kiet :9

Overigens probeerde ik gisteren dus wat antwoorden te vinden en stuitte ik toch wel op de nodige negatieve reviews van Bora recirculatie. Meer positieve, en ik weet dat negatieve eerder geplaatst worden en beter blijven hangen, maar toch: het zet je even aan het denken :p
Met name mensen die zeggen dat luchtjes totaal niet goed worden gezuiverd en je dus na het koken “nergens meer op visite kan met die stank”. Ook wat mensen die het over vochtproblemen hebben, dat hoop ik toch niet met een houten vloer en een korpus die daar waarschijnlijk dan aan bezwijkt na een X-aantal jaar. Maar ik ga er van uit dat dit uitzonderingen zijn i.c.m. een slechte installatie ofzo.
In mijn directe omgeving geen mensen met een bora, wel met afzuiging in de kookplaat (gaggenau en siemens in directe omgeving). En bij beide was ik positief verrast over de afzuiging en geluid. ja als ze pannenkoeken bakken ruik je dat echt wel. Of iets anders wat flink ruikt. Maar niet meer of minder dan een normale afzuiging.

Hun hebben alleen wel een nieuw huis met WTW ventilatie. Het vocht maak ik mij wel lichtelijk zorgen over als wij over gaan op recirculatie. WTW ventilatie komt hier pas als de badkamer aan de beurt en zo door die badkamer de 2 ventilatiekanalen van de keuken/woonkamer naar zolder door het dak kunnen. Tot die tijd is het even zien hoe het gaat met het vocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ik ben ook wel benieuwd naar vocht en recirculatie. En idd als die kasten daar van te lijden zouden hebben (geen idee) dan is dat wel een dingetje....
En een mooi argument om toch een verlaagdpalfon/koof t maken voro een mooie plafond unit)
Ik moet toch aan een nieuw plafond dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Ik ben ook wel benieuwd naar de kastjes. Bij de Novy kookplaat suggereren ze de volgende 2 opties. Voor optie 2 moet er een bocht+buis meebesteld worden.

ik heb de keukenzaak gevraagd voor welke optie ze kiezen maar dat mijn voorkeur (terecht?) naar optie 2 gaat omdat het een eiland betreft en er kastjes achter staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ps8BFuugNW8g7jahhC251Mhwsks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3ScndDSIlKPZig62ZxD92RaD.png?f=fotoalbum_large

Geen idee hoe andere merken dit doen en hoe dat gaat als de vocht dagelijks tegen die kastjes blaast. Heb nog geen antwoord van de keukenzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Robbedp schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Over kleur en smaak valt er niet te discussiëren maar bij een appartement van dergelijke prijsklasse zou ik toch iets heel anders verwachten. Op zijn minst toch een bora professional :D.
Ik zou op z'n minst verwachten dat je om het eiland heen kon lopen en de kamer in kon kijken ipv dat je naar een muur kijkt. Maar goed wellicht deze indeling wel wat Kwebbelkop wou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
joostbo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:26:
Ik ben ook wel benieuwd naar de kastjes. Bij de Novy kookplaat suggereren ze de volgende 2 opties. Voor optie 2 moet er een bocht+buis meebesteld worden.

ik heb de keukenzaak gevraagd voor welke optie ze kiezen maar dat mijn voorkeur (terecht?) naar optie 2 gaat omdat het een eiland betreft en er kastjes achter staan.

[Afbeelding]

Geen idee hoe andere merken dit doen en hoe dat gaat als de vocht dagelijks tegen die kastjes blaast. Heb nog geen antwoord van de keukenzaak.
Plaatje van Bora:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yVAze9VVZpHLosi3kI4oJPrDP58=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bRqdUdX4NalcmLWvITHAq376.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
volgens mij is dat de bora proffessional. Met een forse prijs. De 'gewone' bora modellen, die vrijwel iedereen neemt met een stuk vriendelijke prijskaartje hebben dit anders volgens mij

EDIT;

Dit is een 'gewone' bora met afvoer naar buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skrvydnRfZjQbcdW3D2wX_HnHVk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IagZKjI9kjoalPSvjbG6h66D.jpg?f=user_large

En dit is een 'gewone' bora met re-circulatie (standaard dus ook zonder afvoer)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnF0lx2lC3ykrW-FYPuFRLnZgWU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LxVHahr1bInFdXQedhLL0Cxf.jpg?f=user_large

bron: https://www.suter.ch/prod...abzugssysteme/bora-basic/

[ Voor 46% gewijzigd door joostbo op 17-01-2022 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ah, ik ben in de Bora marketing getuind zie ik...
Goed punt dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
remzor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Pronorm is hier een vreemde eend in de bijt met maar liefst 3cm ruimte achter elke kast. Andere merken hanteren vaak 15mm achter elke kast. Ikea staat strak tegen de muur.

Negatieve verhalen over Bora icm vocht is ALTIJD slechte installatie. Ik ben meer dan 100 keukens tegengekomen waarbij de slurf (brievenbus) van de Bora gewoon vrolijk z’n lucht uitblaast IN de kast.

Ook verhalen over luchtjes ed. Heb je zo’n recirculatiefilter van een Bora wel eens gezien? 4 keer zo groot als de gemiddelde luchtfilter van een supercar. Die doet echt z’n werk wel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Ik heb het filter gezien idd. Ziet er goed uit, dat klopt dan wel weer.
Maar als ik het goed begrijp moet een Bora dus door de plinten oid naar buiten (de kamer in) afvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
macfocus schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:26:
Ik heb het filter gezien idd. Ziet er goed uit, dat klopt dan wel weer.
Maar als ik het goed begrijp moet een Bora dus door de plinten oid naar buiten (de kamer in) afvoeren?
Bora verkoopt ook een veel te duur uitblaasrooster, maar dat wil je niet. Gewoon lekker boven de plint uitblazen, niet geforceerd uit een kanaal. Dan voel je ook geen luchtstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
joostbo schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:41:
[...]

volgens mij is dat de bora proffessional. Met een forse prijs. De 'gewone' bora modellen, die vrijwel iedereen neemt met een stuk vriendelijke prijskaartje hebben dit anders volgens mij

EDIT;

Dit is een 'gewone' bora met afvoer naar buiten

[Afbeelding]

En dit is een 'gewone' bora met re-circulatie (standaard dus ook zonder afvoer)
[Afbeelding]

bron: https://www.suter.ch/prod...abzugssysteme/bora-basic/
Pico Bello BV kan uit dit plaatje dus niet halen dat de afvoer van recirculatie door de achterwand moet lopen :)

Hier gaat het continu fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:01
Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:44:
[...]

Pico Bello BV kan uit dit plaatje dus niet halen dat de afvoer van recirculatie door de achterwand moet lopen :)

Die zijn nog even bezig met een ander klussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:44:
[...]

ik weet niet hoe het in de handleiding staat. maar dit is een plaatje van Bora zelf. Het is een vrij onduidelijk plaatje. Kan mij zomaar voorstellen dat iemand die geen ervaring heeft hier mee de mist in gaat.

maar als je de doorvoer wel door de kast maakt. dan blaast deze toch tegen de achterwand van de achterliggende kastjes aan in het geval van een eiland? kan dat geen kwaad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SquareOne
Pagina 25 in de installatiehandleiding is toch best duidelijk?
https://www.bora.com/file...219_manual_nl_nl11382.pdf
INFO: Er moet een terugstroomopening van minstens
500 cm² worden voorzien.
  • De onderkast moet een doorlopende achterwand hebben, zodat de terugstromende recirculatielucht niet in het voorste corpusdeel wordt geleid.
  • Voorzie een uitsparing in de achterwand.
  • Voor de terugstroomopening moet een minimale afstand van 25 mm tussen de achterste corpuswand en een aangrenzend meubelstuk of een kamerwand worden aangehouden.
Kort de sokkelplinten in de hoogte in of breng overeenkomstige openingen in de plint aan.

[ Voor 11% gewijzigd door SquareOne op 17-01-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-06 10:43
Goedemiddag!

Wat is jullie ervaring met de prijzen van de inzet stukken lades uitrekbare planken etc. van keuken kasten?
Members only: Vraag
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door LemonC200 op 17-01-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
Barry|IA schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Pronorm is hier een vreemde eend in de bijt met maar liefst 3cm ruimte achter elke kast. Andere merken hanteren vaak 15mm achter elke kast. Ikea staat strak tegen de muur.

Negatieve verhalen over Bora icm vocht is ALTIJD slechte installatie. Ik ben meer dan 100 keukens tegengekomen waarbij de slurf (brievenbus) van de Bora gewoon vrolijk z’n lucht uitblaast IN de kast.

Ook verhalen over luchtjes ed. Heb je zo’n recirculatiefilter van een Bora wel eens gezien? 4 keer zo groot als de gemiddelde luchtfilter van een supercar. Die doet echt z’n werk wel hoor.
Dat vermoedde ik ook al wel, dat het bij de installatie wel eens fout gaat en daardoor problemen (kunnen) ontstaan.
Bedankt voor de inside information m.b.t. Pronorm. Dit kan dus ook een verschil maken of leidingen wel/niet geheel in de muur dienen te worden ingefreesd. Wij moeten richting een hoek waar een passtuk van 3cm zit met daarnaast de vaatwasser, we zouden richting die hoek aan de zijkant en achter de vaatwasser dus kunnen zeggen dat we de leidingen slechts half in de muur leggen bijv.
Die 3cm die ze aanhouden scheelt kastruimte maar maakt installatie eenvoudiger denk ik in sommige gevallen. Ook die perilex die op een flexibele buis aangesloten moet worden en 'tussen' de eilandstukken in moeten komen liggen past dus in die 3-6cm.

Echter de vraag @Barry|IA blijft wel: uitblazen in de kast is uiteraard niet de bedoeling, maar uitblazen achter de kast op een paar centimeter van de achterkant van de kast die er tegenaan staat (eiland) kan dan neem ik aan geen kwaad? Aangezien dit simpelweg de manier is om hem te installeren en 90% van de mensen hem in een eiland hebben. De lucht zal dan naar beneden gaan en een opening zoeken. (Beetje de vraag die @joostbo dus ook heeft).
We hebben dus 1,5cm onder de verlengde fronten en ik denk dat ze ook wel 1-2 cm uit de plint zullen zagen aan de Bora kant.
Heb ik ook bekeken, is inderdaad vrij duidelijk. Ook fijn dat er een sjabloon bij zit om te opening in de kast te zagen. Echter heb ik bij 500cm2 geen idee/beeld van hoe groot de opening dan in de praktijk daadwerkelijk moet zijn, maar dat zal aan mijn wiskunde skills en ruimtelijk inzicht liggen waarschijnlijk :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• channie82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-09-2024
Een nieuw ontwerp. We hebben gekeken of spoelbak naar links kan in het middenstuk, maar dan komt het allemaal niet handig uit, vooral met de hoekkast links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5S2AVpIhdSSo2pMtRUwd680wDkQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xzzo2CPi7e6XYcxLxxhMwZpl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEcSVl24Uc6ec6m8wsOHhMq_Y9M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHliLPt68mtgiY25GqIRCBdX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoTdxHebTM54QPRoBxvxNl8sAUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEmwXlJ00u5Kyv7DSHh2cYZX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door channie82 op 17-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
channie82 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:01:
Een nieuw ontwerp. We hebben gekeken of spoelbak naar links kan in het middenstuk, maar dan komt het allemaal niet handig uit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Volgens mij zijn jullie er zelf wel uit toch wat jullie willen :)?
Qua ruimte kan het schiereiland prima. Alle voor- en tegenargumenten zijn denk ik wel benoemd. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze.

Dat stukje dat is toegevoegd in de U-vorm weet ik persoonlijk niet of het veel meerwaarde biedt. Denk dat je met de lades die je in het vorige ontwerp prima zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• channie82
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-09-2024
SquareOne schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:08:
[...]

Volgens mij zijn jullie er zelf wel uit toch wat jullie willen :)?
Qua ruimte kan het schiereiland prima. Alle voor- en tegenargumenten zijn denk ik wel benoemd. Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze.

Dat stukje dat is toegevoegd in de U-vorm weet ik persoonlijk niet of het veel meerwaarde biedt. Denk dat je met de lades die je in het vorige ontwerp prima zat.
Klopt, ik heb wilde de foto gewoon even plaatsen om te laten zien hoe het nu geworden is. Nu vind ik het barretje wat meer onderdeel van de keuken ipv een los stuk wat er staat. De spoelbak wil ik het liefst naar links in het midden, dat ga ik nog uitzoeken met de ontwerper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
channie82 schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:06:
[...]
Klopt, ik heb wilde de foto gewoon even plaatsen om te laten zien hoe het nu geworden is. Nu vind ik het barretje wat meer onderdeel van de keuken ipv een los stuk wat er staat. De spoelbak wil ik het liefst naar links in het midden, dat ga ik nog uitzoeken met de ontwerper
Moet je vast wel uit kunnen komen. Leuk dat het nu iets is geworden waar je droom in zit en waar je happy mee bent. Ik vind het mooi in samenhang zo, je maakt alleen wat meters naar koelkast/oven etc. Maar dat is dan wat je wens kost. Lijkt me prima overheen te komen.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 21:56
Acradavos schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Zonder te weten hoeveel ze per dag kunnen produceren zegt dat eigenlijk niet heel veel.
Grappig en toch ook weer niet: Als je de twee modellen die je noemt (Siemens SN65Z800BE en SN67Z800BE) in Google invoert (wilde even het verschil bekijken) kom je gewoon sites met 'op voorraad' tegen.. Of dat echt zo is weten we natuurlijk niet.

Je staat echt in je recht hoor, maar gaat het je om het principe of vind je de verschillen echt onoverkomelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
@WaterFire Die vaatwassers; de ene is ene IQ700 lijn, de ander de 500 lijn. De 700 heeft emotionlight (heel fijn) en is 100 euro duurder, ik zou het ook niet willen.. Je kiest heel bewust voor bepaald type.. en dan zonder overleg een type eronder erinzetten.. nou dat dacht ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
remzor schreef op maandag 17 januari 2022 @ 16:37:
Echter heb ik bij 500cm2 geen idee/beeld van hoe groot de opening dan in de praktijk daadwerkelijk moet zijn
Oppervlak is simpelweg lengte keer breedte (of hoogte zo je wilt).
Voorbeelden.
500x1, bv 1cm lagere plint rondom je eiland.
250x2, bv 2cm lagere plint aan 1 zijde eiland.
100x5, bv rooster bij een lage plint.
50x10, bv rooster bij een hogere plint.
etc.
Liever teveel dan te weinig om de luchtstroomsnelheid laag te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
Nog even over in plaat afzuiging (Bora) versus boven de plaat afzuigen.

In plaat:
  • afvoer in kast (tussen de kasten in eiland) Naar buiten kan in ons geval niet
  • Max 4 pitten
  • separate verlichting nodig boven eiland
  • Besteklade onder kookplaat ligt (te)laag
Boven afzuiging:
  • Aanpassing plafond nodig/ouderwetst eilandkap
  • Afzuiging naar buiten mogelijk
  • kan verlichting bevatten
  • Kan meer dan 4 pitten bevatten
  • Besteklade dient onder de plaat
Mis ik nog significantie voor en nadelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-06 04:21
macfocus schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:16:

In plaat:
  • Max 4 pitten
Boven afzuiging:
Bij een "in plaat" afzuiging is afzuiging naar buiten ook mogenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is

In plaat:
  • Max 4 pitten
  • Afvoer naar buiten is niet meer van deze tijd, je brengt naast geuren vooral warmte naar buiten
  • Je kunt systemen krijgen met flexzones/koppelbare zones, dan heb je bijvoorbeeld één grote verwarmingszone van 24*40cm, kan je meerdere pannen op kwijt (of een hele grote)
  • Verlichting in een wasemkap is bijna het enige voordeel van zo'n ding. Wel lelijk licht :X
  • Ja die kan niet onder de kookplaat, maar moet in een kastje ernaast. Sowieso prettiger om niet van je plaat naar achteren te moeten stappen om iets uit de lade te pakken als er al spullen opstaan IMO
Boven afzuiging:
  • Eilandkap is echt zonde van je eiland, juist dat het boven het eiland vrij is maakt het een meubel. Het maken van een koof en soms schouw is veel kostbaarder dan men denkt.
  • Afzuiging naar buiten trekt warmte uit je huis: minder efficient huis, meer stookkosten
  • Verlichting is zeker een punt
  • Als je geld genoeg hebt kan je een inductiesysteem installeren met 4/6/8/10 pitten; wel prijzig :P (en groot), maar valide punt
  • De afzuiging niet in je werkblad scheelt veel ruimte onder de plaat :)
  • Een wasemkap is lelijk :P
  • Een wasemkap heeft een stopcontact nodig op hoogte, als je die nog niet hebt: leuke klus :Y)
  • Een wasemkap heeft weliswaar verlichting, maar echt mooi kan je het niet noemen
  • Een wasemkap heeft een hogere geluidsbeleving. Een goede maakt niet per se meer herrie, maar je staat er dichter op dus je hoort het beter.
  • Een wasemkap ontneemt zicht en vraagt om installatie boven de kookplaat, wat lijnen (enorm) kan breken.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-06 08:43
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
[...]
  • Afvoer naar buiten is niet meer van deze tijd, je brengt naast geuren vooral warmte naar buiten
[...]

Afzuiging naar buiten trekt warmte uit je huis: minder efficient huis, meer stookkosten
Hier ben ik het niet mee eens (wel meer stookkosten natuurlijo, maar hoe lang doe je die afzuigkap nou aan? En het geldt alleen in tijden dat je verwarming überhaupt aan moet, wat steeds minder zal hoeven) Afvoer naar buiten werkt vele malen beter, en je bent het vocht ook kwijt. Bij de keukenzaken waar ik ben geweest gaven verkopers ook aan dat veel mensen nu voor recirculatie gaan (ook omdat de weg naar buiten vanaf een eiland nu vaak lang is), maar dat ze mensen altijd aanraden naar buiten af te voeren, als dat kan (qua afstand en ventilatiesystemen etc.). En zo stond ik er zelf ook al in eigenlijk.

Verder moet je anders elk jaar je filters vervangen, waarbij ze tot het eind van die levensduur ook nog steeds minder goed gaan werken. Dus tegen de tijd dat je ze echt moet vervangen werken ze al een stuk minder dan wanneer je ze net plaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door praliwi op 18-01-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Het gaat niet over hoe lang die afzuigkap aan gaat natuurlijk, maar hoeveel lucht er verplaatst wordt. En dat is (maximaal in elk geval) al snel 2x zoveel als de volledige ventilatiecapaciteit van een WTW voor een volledige woning. Dus je keilt heel veel lucht je huis uit. En inderdaad, alleen in de winter is dit warme lucht. Maar op warme zomerdagen gooi je je koele binnenlucht het huis uit.

Dat van het vocht is natuurlijk onzin, want dat neemt je reguliere ventilatie gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Greebs schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:11:
Het gaat niet over hoe lang die afzuigkap aan gaat natuurlijk, maar hoeveel lucht er verplaatst wordt. En dat is (maximaal in elk geval) al snel 2x zoveel als de volledige ventilatiecapaciteit van een WTW voor een volledige woning. Dus je keilt heel veel lucht je huis uit. En inderdaad, alleen in de winter is dit warme lucht. Maar op warme zomerdagen gooi je je koele binnenlucht het huis uit.

Dat van het vocht is natuurlijk onzin, want dat neemt je reguliere ventilatie gewoon weg.
Ja precies, met WTW kan ik me voorstellen dat de boel ontregelt wordt. Daar heb ik ook geen verstand van, dat heb ik geprobeerd op te vangen met mijn opmerking 'als het kan qua ventilatiesystemen' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 23:39

In plaat:
  • Max 4 pitten
Boven afzuiging:
Overwegingen:
Een plafondunit is gevoelig voor luchtstromen. Moeilijker schoon te maken en verwisselen filter bij recirculatie?
Afzuiging naar buiten op bestaand kanaal alleen als deze pakweg 150mm doorsnee heeft.
Alleen Bora en Miele? Hebben tot nu toe voldoende ruimte voor 4 pannen.
Bij defect bij 2 in 1 beide vervangen.
Niet specifiek voor kookplaatafzuiging, maar bij een inlegplaat is de kans 1 op ? Dat over tig jaar de uitsparing nog passend is voor een vervangend model. De aanschaf van een nieuw werkblad kan je dys nu al incalculeren.

En iets wat ik me afvraag. Ik heb een schuine afzuigkap ( recirculatie)en werd gevraagd naar mijn ervaring met condens dat van de plaat loopt . Een deel van mijn antwoord bestond er uit dat ik in zo min mogelijk water kook met deksel op de pan op de laagst mogelijke stand. Dit om te voorkomen dat er onnodig vocht in de ruimte komt en voor het behoud van voedingsstoffen ( of is dat inmiddels ook achterhaald). Ook bij afvoer naar buiten kookte ik al zo. als het kan hè, niet bij reduceren, open bakken, braden ed.
Nu zie ik dat bij kookplaatafzuiging er speciale pannen zijn die het stoom in de goede richting leiden of dat er een pollepel gelegd wordt om de deksel op een kier te houden. Wat is de reden hiervoor? Werkt de afzuiging niet goed als het stoom aan de verkeerde kant onder de gesloten deksel uit piept? Deze open manier van koken, waarbij onnodig vocht vrij komt is bij recirculatie niet bevordelijk voor het leefklimaat.

Neem dat laatste sowieso mee in de plannen, afhankelijk van de ventilatie in je huis.
I
Mijn afweging zou zijn bij de keuze voor een eiland
1 . Kookplaatafzuiging naar buiten ( bij jou geen optie)
2 recirculatie, maar geen vocht tussen de kasten, dus kanaal naar een niet staplek in de plint, als zoiets bestaat? (mijn keukenmonteur had nog niet veel vertrouwen in dit blazen tussen/achter kasten, bij onze kwaliteit ms nog wel, maar nog te vroeg om eventuele effecten er van te zien)
3 geen eiland, afvoer naar buiten in groot kanaal
4 geen eiland, recirculatie

Dat laatste heb ik, omdat het bestaande afvoerkanaal te klein is......, omdat een eiland niet past >:) . Ik alleen een eiland zou willen als deze min. 3.60 lang zou zijn, alleen dan heb ik net zo veel werkruimte als in mijn huidige minikeuken. Door deze kleine keuken is elke la belangrijk. Mijn grote wens was een grotere kookplaat en dat kreeg ik met kookplaatafzuiging niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 08:29
@Ladypurple heb je wel ooit een eiland van 3.6m gezien?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 18:47
Vraag voor de kenners..

Op dit moment hebben wij in de keuken:

1) ATAG ES9011EM (recirculatiekap)
2) ATAG HI7271S (inductieplaat)

Deze apparaten gebruiken wij nu ongeveer nu 10jr.

Wat wij nu al langere tijd merken is dat de afvoer/afzuig niet meer voldoende is. Kooklucht word niet voldoende afgevoerd door de kap.
De koolstoffilters vervangen wij regelmatig, en ook de metalen filters maken we regelmatig schoon.

Ik zit te kijken naar een 3-tal opties:
- Een nieuwe inductieplaat met ingebouwde afzuiging (Novy, Bora etc).
Echter die hebben een inbouwdiepte van +-20cm. Dat gaat bij ons niet passen door lades in het
kookeiland.
- Een nieuwe afzuigkap.
Maar welke kap zal beter gaan werken dan de huidige ATAG? Kom ik van een koude kermis thuis en zijn
die kappen 1 pot nat qua afzuiging/capaciteit?
- De boel verbouwen (laag plafond) in de keuken en kap kopen met afvoer naar buiten.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macfocus
In jouw geval:
Kap met afzuiging naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
praliwi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:48:
[...]

Hier ben ik het niet mee eens (wel meer stookkosten natuurlijo, maar hoe lang doe je die afzuigkap nou aan? En het geldt alleen in tijden dat je verwarming überhaupt aan moet, wat steeds minder zal hoeven) Afvoer naar buiten werkt vele malen beter, en je bent het vocht ook kwijt. Bij de keukenzaken waar ik ben geweest gaven verkopers ook aan dat veel mensen nu voor recirculatie gaan (ook omdat de weg naar buiten vanaf een eiland nu vaak lang is), maar dat ze mensen altijd aanraden naar buiten af te voeren, als dat kan (qua afstand en ventilatiesystemen etc.). En zo stond ik er zelf ook al in eigenlijk.

Verder moet je anders elk jaar je filters vervangen, waarbij ze tot het eind van die levensduur ook nog steeds minder goed gaan werken. Dus tegen de tijd dat je ze echt moet vervangen werken ze al een stuk minder dan wanneer je ze net plaatst.
We hoeven het niet eens te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. :Y)
Bedenk je even waarom moderne huizen geen afvoer naar buiten meer hebben, zou dat kunnen zijn vanwege het effect op de stookkosten en daarmee de impact op het energielabel wellicht? ;)

Sorry to break your bubble, maareuh: Verkopers in keukenzaken hebben gemiddeld niet als doel je met de beste keuken naar huis te sturen. Ze moeten verkooptargets halen en de hoeveelheid apparaten kan zomaar een KPI zijn ;) Wat ze proberen te voorkomen is dat het verkochte dermate ruk is dat je terugkomt, maar heel veel meer dan dat wordt het niet bij de gemiddelde verkoper :X
Hoe vaak heb jij een gesprek gehad over de details in je keuken? Hoe lang gesprek over de plaatsing van de vaatwasser, de koelkast, het afvalsysteem en zaken als doorloop en werkruimte? En was het niet zo dat de verkoper je dan vooral vertelde wat hij/zij 'altijd doet' en wat 'gemiddeld is'? Of ging dat echt over jullie specifieke situatie, waarbij rekening werd gehouden met jullie lengte, jullie 'bouw' (dik, dun, lange armen of juist benen etc) want juist dat maakt verschil toch?
90cm werkruimte kan genoeg zijn voor twee mensen die niet al te gevuld zijn, maar absoluut onvoldoende voor de wat meer corpulente medemens (zoals ikzelf). Iemand met lange benen maakt grotere stappen en dus is de afstand tussen twee punten dan iets minder opvallend. Iemand met lange armen wil waarschijnlijk een lager werkblad, iemand die heel lang is wil een wasemkap die hoger hangt omdat die anders in de weg hangt en zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Een wasemkap zal altijd minder goed gaan werken hoe ouder deze wordt. Ze wordt vies, de motor wordt iets minder effectief en de filters werken net even minder goed. Dat geldt voor elk type afwaseming, of dat nu recirculatie is of niet.

Dat alles gezegd hebbende: Ja een recirculatiesysteem heeft filters die je moet vervangen, dat is zeker een kostenpost en daar moet je rekening mee houden :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ladypurple
Strider schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:23:
@Ladypurple heb je wel ooit een eiland van 3.6m gezien?
Hier op tekening en bij uuuh ekelhof?
Dat is een loei van een ding en kan in verhouding alleen in een idem ruimte.
Maar als ik reken... heb nu vw. Spoel, hoek, 80 lade , 80 kookplaat, 40 lade.. dat is zo’n 1.20/ 140 aaneengesloten werkruimte. Ik heb bij vervangen van de keuken gekeken naar verdiepen van het blad en hoe ver ik kon gaan om daar nog bij te kunnen, zodat het werkruimte zou zijn, niet afzetruimte. Dat hield bij 70/75 wel op (75 in hoek niet). Dus due toegevoegde waarde, ruimte in de diepte bij een eiland, zie ik niet.
Heb je bijv. Een eiland van 2.80.. 60 spoel ( aan de rand ) , 60 vw (rottig tussen kook en spoel), 60 ladekast, 100 kookplaat ( aan de rand), dan lever je op alle fronten in. Ja, er is ruimte aan de andere kant, daar kan ook iemand werken en je kan er van alles neer zetten if gaan zitten, maar als je alleen kookt ga je geen rondjes lopen....
Spoel en kook opsplitsen.. met je deeghanden en lekkende vaat door de keuken lopen, met je rug naar de pannen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

praliwi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Ja precies, met WTW kan ik me voorstellen dat de boel ontregelt wordt. Daar heb ik ook geen verstand van, dat heb ik geprobeerd op te vangen met mijn opmerking 'als het kan qua ventilatiesystemen' :P
De vergelijking met de WTW ging me niet om ontregeling (hoewel dat ook speelt), maar om aan te geven hoeveel lucht zo'n wasemkap je huis uit zuigt ;) Omdat jij aangaf dat je een wasemkap toch nooit vaak/lang aan hebt.

Maar goed daar komt wel bij dat het in een modern huis, met een WTW, veel meer een nadeel is (en dus zowel in zomer als winter) dan in een 80 jaar oud tochtig huis zonder enige actieve ventilatievoorziening. Dan kan het gunstig zijn om de wasemkap naar buiten af te laten zuigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
mitsumark schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 07:57:
[...]

Oppervlak is simpelweg lengte keer breedte (of hoogte zo je wilt).
Voorbeelden.
500x1, bv 1cm lagere plint rondom je eiland.
250x2, bv 2cm lagere plint aan 1 zijde eiland.
100x5, bv rooster bij een lage plint.
50x10, bv rooster bij een hogere plint.
etc.
Liever teveel dan te weinig om de luchtstroomsnelheid laag te houden.
Haha inderdaad, dat weet ik ook eigenlijk wel. Vrij logisch dus :P 1-2 cm uit de plint zou voldoende zijn in mijn geval met ook een cm onder de doorgetrokken fronten aan de andere kant. Thanks voor de verduidelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:30:
[...]

We hoeven het niet eens te zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt. :Y)
Bedenk je even waarom moderne huizen geen afvoer naar buiten meer hebben, zou dat kunnen zijn vanwege het effect op de stookkosten en daarmee de impact op het energielabel wellicht? ;)

Sorry to break your bubble, maareuh: Verkopers in keukenzaken hebben gemiddeld niet als doel je met de beste keuken naar huis te sturen. Ze moeten verkooptargets halen en de hoeveelheid apparaten kan zomaar een KPI zijn ;) Wat ze proberen te voorkomen is dat het verkochte dermate ruk is dat je terugkomt, maar heel veel meer dan dat wordt het niet bij de gemiddelde verkoper :X
Hoe vaak heb jij een gesprek gehad over de details in je keuken? Hoe lang gesprek over de plaatsing van de vaatwasser, de koelkast, het afvalsysteem en zaken als doorloop en werkruimte? En was het niet zo dat de verkoper je dan vooral vertelde wat hij/zij 'altijd doet' en wat 'gemiddeld is'? Of ging dat echt over jullie specifieke situatie, waarbij rekening werd gehouden met jullie lengte, jullie 'bouw' (dik, dun, lange armen of juist benen etc) want juist dat maakt verschil toch?
90cm werkruimte kan genoeg zijn voor twee mensen die niet al te gevuld zijn, maar absoluut onvoldoende voor de wat meer corpulente medemens (zoals ikzelf). Iemand met lange benen maakt grotere stappen en dus is de afstand tussen twee punten dan iets minder opvallend. Iemand met lange armen wil waarschijnlijk een lager werkblad, iemand die heel lang is wil een wasemkap die hoger hangt omdat die anders in de weg hangt en zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Een wasemkap zal altijd minder goed gaan werken hoe ouder deze wordt. Ze wordt vies, de motor wordt iets minder effectief en de filters werken net even minder goed. Dat geldt voor elk type afwaseming, of dat nu recirculatie is of niet.

Dat alles gezegd hebbende: Ja een recirculatiesysteem heeft filters die je moet vervangen, dat is zeker een kostenpost en daar moet je rekening mee houden :)
Het heeft inderdaad te maken met energielabels. Maar dat betekent nog niet dat de situatie die ontstaat voor de gebruiker nou de meest gunstige is? Als je de iets hogere stookkosten voor lief neemt (hoeveel is dat op jaarbasis dan gemiddeld?), welke reden heb je dan nog om niet voor afvoer maar buiten te kiezen?

Ik zet de verwarming ook gerust een graad hoger als ik het koud heb, of douche een half uur als ik dat lekker vind, daar betaal ik graag voor.

Ben oprecht geïnteresseerd overigens, moet de keuze voor recirculatie of afvoer naar buiten nog maken.

[ Voor 4% gewijzigd door praliwi op 18-01-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 09:35:
[...]
  • Je kunt systemen krijgen met flexzones/koppelbare zones, dan heb je bijvoorbeeld één grote verwarmingszone van 24*40cm, kan je meerdere pannen op kwijt (of een hele grote)
  • Verlichting in een wasemkap is bijna het enige voordeel van zo'n ding. Wel lelijk licht :X
  • Ja die kan niet onder de kookplaat, maar moet in een kastje ernaast. Sowieso prettiger om niet van je plaat naar achteren te moeten stappen om iets uit de lade te pakken als er al spullen opstaan IMO
[...]

Eilandkap is echt zonde van je eiland, juist dat het boven het eiland vrij is maakt het een meubel. Het maken van een koof en soms schouw is veel kostbaarder dan men denkt.
Afzuiging naar buiten trekt warmte uit je huis: minder efficient huis, meer stookkosten
Verlichting is zeker een punt
Als je geld genoeg hebt kan je een inductiesysteem installeren met 4/6/8/10 pitten; wel prijzig :P (en groot), maar valide punt
De afzuiging niet in je werkblad scheelt veel ruimte onder de plaat :)[/q]

[...]

Een wasemkap is lelijk :P
Een wasemkap heeft een stopcontact nodig op hoogte, als je die nog niet hebt: leuke klus :Y)
Een wasemkap heeft weliswaar verlichting, maar echt mooi kan je het niet noemen
Een wasemkap heeft een hogere geluidsbeleving. Een goede maakt niet per se meer herrie, maar je staat er dichter op dus je hoort het beter.
Een wasemkap ontneemt zicht en vraagt om installatie boven de kookplaat, wat lijnen (enorm) kan breken.
Een afzuigsysteem koop je maar eens in de 10 jaar ofzo. Iedereen probeert zijn eigen keuze goed te praten (confirmation bias). Er zijn maar heel weinig mensen die ervaring hebben met zowel goede wasemkap en goede downdraft. Beide systemen hebben hun voordelen.

*Wasemkap is mooi
*Iedereen heeft een lichtpunt in het plafond. Dit is vaak ook de centraaldoos. Dus stroom op het plafond is geen moeilijke klus.
*Wasemkap verlichting is mooi halogeen of led :P
*Wasemkap afzuiging kan met motor op afstand (Novy bijvoorbeeld).
*Wasemkap is inderdaad in het zicht
*Wasemkap is met installatie waarschijnlijk duurder dan een Bora door inderdaad de installatiekosten van de koof en afvoer.

Afzuigen naar buiten is beter voor de kwaliteit van de lucht in je huis. Je zuigt inderdaad veel meer af dan de WTW doet, maar je zuigt niet perse je hele huis leeg. Dit is afhankelijk van waar de lucht vandaan aangevoerd wordt. Als dit dichtbij de afzuigkap is, dan zuig je maar relatief weinig warme lucht weg. In de zomer ben je blij dat je van de warme lucht af bent. Met global warming is dat een steeds belangrijker punt.

Bij recirculatie is down draft waarschijnlijk beter voor je lucht kwaliteit, omdat fijnstof lager bij de grond uitgestoten wordt tussen je kastjes, heeft het veel meer kans om neer te slaan, voordat het in je normale lucht terecht komt. Bij een wasemkap blaas je het bij het plafond uit en dwarrelt het lekker door je huis heen.

Bij inductie is er veel minder opwaartse convectie vergeleken met een gasfornuis, dus daarmee zal downdraft meer kans hebben om de vuile lucht naar beneden te trekken. Bij wokken gooi je vochtige producten als groente in een hete pan, waar dus vooral in het begin veel rook en fijnstof vrijkomt. Dat is denk ik niet effectief af te zuigen met downdraft. Als je iets kookt is afzuiging zowieso niet echt belangrijk. Als je iets bakt in een lage pan zoals een biefstuk zal downdraft wel vergelijkbaar werken als een wasemkap, misschien iets beter omdat je dichtbij afzuigt en de rookontwikkeling niet heel groot is. Het is vooral het aanbraden van je mooie bruine korst op je biefstuk wat rook ontwikkelt. Het garen van het vlees na het aanbakken kan elke vorm van afzuiging wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:16:
[...]

Overwegingen:
Een plafondunit is gevoelig voor luchtstromen. Moeilijker schoon te maken en verwisselen filter bij recirculatie?
Afzuiging naar buiten op bestaand kanaal alleen als deze pakweg 150mm doorsnee heeft.
Alleen Bora en Miele? Hebben tot nu toe voldoende ruimte voor 4 pannen.
Bij defect bij 2 in 1 beide vervangen.
Niet specifiek voor kookplaatafzuiging, maar bij een inlegplaat is de kans 1 op ? Dat over tig jaar de uitsparing nog passend is voor een vervangend model. De aanschaf van een nieuw werkblad kan je dys nu al incalculeren.
Snel-snel antwoord:
  • Alle systemen hebben last van luchtstromen, plafondunits het meest, daarna wandunits (verticaal/schuin), dan de horizontale systemen en als laatste de werkbladafzuiging. (Mits lepel-systeem gebruikt wordt)
  • Afzuiging naar buiten reduceren naar 125mm is (inderdaad) vragen om problemen. Je krijgt dan vernauwing waar versnelling van de lucht moet plaatsvinden, maar dat kan alleen bij afdoende druk en dan moet ik te diep gaan graven hoe dat ook weer zit. Ideaal is 1 maat van begin tot eind. :)
  • Er zijn heel veel merken met genoeg ruimte voor 4 pannen: alles dat minimaal 80cm breed is zal je prima helpen. En dan heb je eigenlijk het gros al wel te pakken :)
  • Bij defect hangt het erg af van het merk, ik weet dat je bij Bora elk inductiedeel afzonderlijk kunt vervangen en de afzuiging ook. Dit zal ongetwijfeld gelden voor meer merken, maar ik denk wel dat je dan voornamelijk naar de bovenkant van het middensegment moet kijken.
  • Als je ooit moet vervangen maakt het voor het type kookplaat eigenlijk niet uit: je hebt altijd issues met het gat dat je hebt en de grootte die je wilt verkrijgen.
En iets wat ik me afvraag. Ik heb een schuine afzuigkap ( recirculatie)en werd gevraagd naar mijn ervaring met condens dat van de plaat loopt . Een deel van mijn antwoord bestond er uit dat ik in zo min mogelijk water kook met deksel op de pan op de laagst mogelijke stand. Dit om te voorkomen dat er onnodig vocht in de ruimte komt en voor het behoud van voedingsstoffen ( of is dat inmiddels ook achterhaald). Ook bij afvoer naar buiten kookte ik al zo. als het kan hè, niet bij reduceren, open bakken, braden ed.
Condens op de kookplaat is echt minimaal hoor, een paar druppeltjes per keer koken hebben we het over.
Water kan je beter wel koken met deksel op de pan, heeft iets minder energie nodig om te koken en blijven koken. Met deksel levert minder vocht in de ruimte bovendien door condensatie aan de binnenzijde van het deksel.
Behoud van voedingsstoffen heeft minder te maken met deksel erop of eraf, de voedingsstoffen die door het eten worden afgestoten komen niet meer of minder terug als je met of zonder deksel werkt. :)
Nu zie ik dat bij kookplaatafzuiging er speciale pannen zijn die het stoom in de goede richting leiden of dat er een pollepel gelegd wordt om de deksel op een kier te houden. Wat is de reden hiervoor? Werkt de afzuiging niet goed als het stoom aan de verkeerde kant onder de gesloten deksel uit piept? Deze open manier van koken, waarbij onnodig vocht vrij komt is bij recirculatie niet bevordelijk voor het leefklimaat.

Neem dat laatste sowieso mee in de plannen, afhankelijk van de ventilatie in je huis.
Er zijn inderdaad speciale pannen, heb er zondag nog wat vastgehad. Nadeel is wel dat de 'uitlaat' vaak recht tegenover de steel zit en dat is niet de ideale plek. Eenvoudiger is om inderdaad een lepel onder de deksel te leggen. Nu is dat niet per se nodig hoor, het helpt ietsje :)

Open koken en leefklimaat hoef je je echt minder zorgen over te maken dan het verteld wordt. Je ventilatiesysteem zorgt hier voor en de hoeveelheid vocht is heel laag. Bovendien is vocht een stuk minder erg voor je dan het fijnstof bij gas ;)
Mijn afweging zou zijn bij de keuze voor een eiland
1 . Kookplaatafzuiging naar buiten ( bij jou geen optie)
2 recirculatie, maar geen vocht tussen de kasten, dus kanaal naar een niet staplek in de plint, als zoiets bestaat? (mijn keukenmonteur had nog niet veel vertrouwen in dit blazen tussen/achter kasten, bij onze kwaliteit ms nog wel, maar nog te vroeg om eventuele effecten er van te zien)
3 geen eiland, afvoer naar buiten in groot kanaal
4 geen eiland, recirculatie

Dat laatste heb ik, omdat het bestaande afvoerkanaal te klein is......, omdat een eiland niet past >:) . Ik alleen een eiland zou willen als deze min. 3.60 lang zou zijn, alleen dan heb ik net zo veel werkruimte als in mijn huidige minikeuken. Door deze kleine keuken is elke la belangrijk. Mijn grote wens was een grotere kookplaat en dat kreeg ik met kookplaatafzuiging niet.
Kookplaatafzuiging naar buiten kan, maar ik heb denk ik al genoeg geschreven hierover.
Recirculatie kan je de uitvoer op vele manieren doen. Uitvoer moet plaatsvinden, de slechtste manier is wat mij betreft 'gewoon onder de kastjes en de plint iets verlagen': hoewel je hiermee de minste luchtverplaatsing merkt dump je wel dat vocht en etensresten onder je kastjes. Per keer niet veel, maar cumulatief over 10+ jaar is het toch flink wat. Een rooster of gerichte afvoer lijkt daarom te ideale manier, maar dan niet op je voeten gericht als je staat te koken. :) Er zijn echt genoeg oplossingen hier hoor.
Uitvoer naar buiten, groot kanaal: ideaal als je een commerciële keuken bent :Y)
De keuze voor wel of geen eiland staat los van de keuze wel of geen recirculatie. In jouw geval kwam deze zo uit begrijp ik :)

Een eiland van 3m60 heeft zo onwijs veel ruimte nodig (3m60+2x100 in lengte minimaal bij minimaal 3m breedte/diepte) dat het in weinig huizen überhaupt past. Als mogelijk qua ruimte is een combinatie van kookeiland en aanrecht met spoelen natuurlijk mogelijk; andersom is niet mijn advies ;)

Je hunker naar meer werkruimte in combinatie met een kleine keuken is wel een ding om pas helemaal aan het einde te noemen he? Als je daar mee begint dan kan je tevoren bepaalde oplossingen afstrepen en dan zal je zien dat je keuze anders wordt. Mocht je qua doorloop de ruimte hebben zou je kunnen overwegen om een separate werkbladafzuiging toe te passen met een dieper aanrecht aan de zijde waar gekookt wordt trouwens. Niet goedkoop, maar wel twee vliegen in één klap: geen wasemkap én meer werkblad! :P

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:51

ChUcKiE

Dus........

Volgens mij moet je in een modern huis bij uitblazen naar buiten ook rekening houden dat er voldoende verse lucht de ruimte binnen (aan) gevoerd wordt.
Om nu elke keer een raam open te zetten als je afzuiging (naar buiten) aan staat is ook niet echt handig in een modern huis met geregelde ventilatie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ChUcKiE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:33:
Volgens mij moet je in een modern huis bij uitblazen naar buiten ook rekening houden dat er voldoende verse lucht de ruimte binnen (aan) gevoerd wordt.
Om nu elke keer een raam open te zetten als je afzuiging (naar buiten) aan staat is ook niet echt handig in een modern huis met geregelde ventilatie.
Daarnaast werken nieuwbouw woningen (vaak) met Lage Temperatuur Verwarming middels vloerverwarming.
Als je warme lucht naarbuiten pomp, is het niet zo eenvoudig om de ruimtes op de goede temperatuur te houden omdat je niet zo snel kunt verwarmen als met een radiator.

Ik moet het in de praktijk nog gaan meemaken, want kan me niet voorstellen dat het zo'n vaart loopt als je de afzuiging 30 minuten aan hebt. Maar just to be sure hebben wij de afweging gemaakt om recirculatie te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 10:43:
[...]

Hier op tekening en bij uuuh ekelhof?
Dat is een loei van een ding en kan in verhouding alleen in een idem ruimte.
Maar als ik reken... heb nu vw. Spoel, hoek, 80 lade , 80 kookplaat, 40 lade.. dat is zo’n 1.20/ 140 aaneengesloten werkruimte. Ik heb bij vervangen van de keuken gekeken naar verdiepen van het blad en hoe ver ik kon gaan om daar nog bij te kunnen, zodat het werkruimte zou zijn, niet afzetruimte. Dat hield bij 70/75 wel op (75 in hoek niet). Dus due toegevoegde waarde, ruimte in de diepte bij een eiland, zie ik niet.
Heb je bijv. Een eiland van 2.80.. 60 spoel ( aan de rand ) , 60 vw (rottig tussen kook en spoel), 60 ladekast, 100 kookplaat ( aan de rand), dan lever je op alle fronten in. Ja, er is ruimte aan de andere kant, daar kan ook iemand werken en je kan er van alles neer zetten if gaan zitten, maar als je alleen kookt ga je geen rondjes lopen....
Spoel en kook opsplitsen.. met je deeghanden en lekkende vaat door de keuken lopen, met je rug naar de pannen staan...
Hier op tekening en render de mijne, waarbij we 120-kasten gebruiken voor spoelen en koken. Dat kan vast anders, maar de winst qua opslag is dermate klein dat het de kosten voor de extra kasten, het verplaatsen van de kookplaat en spoelbak (en opgeven van het lijnenspel) niet in verhouding staat.

3m60 is inderdaad loeigroot, de lenge van een gemiddelde slaapkamer en dan heb je nog loop- en werkruimte nodig. Een dergelijk eiland heeft een footprint van 11-11,75m2 en dan moet je eigenlijk nog een kastenwand ;)
Omdat je de spoelbak en de kookplaat niet tegen de kopse kant wilt, maar hier eigenlijk minimaal 25cm ruimte wilt houden heb je sowieso 50cm minder beschikbare werkruimte. Als je vervolgens 80cm aftrekt voor je kookplaat en nog eens 50cm voor een gemiddelde spoelbak ben je dus al minimaal 1m80 onderweg. Bij 3m eiland heb je dan zo'n 1m20 over.
Maar als je het spoelen uit het eiland haalt bespaar je zowel de breedte van de spoelbak als diens ruimte naar de kop van het eiland en dat is dus al snel 75cm! Op die manier is een eiland van 2m40 interessant: je bent 105-115cm 'kwijt' aan je kookplaat en heb dus nog 125-135cm over, meer dan bij een 3m eiland met spoelen ;)

Bovendien: pittig aan te nemen dat ik altijd maar met vieze handen door m'n keuken heen beweeg hoor ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
SquareOne schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Daarnaast werken nieuwbouw woningen (vaak) met Lage Temperatuur Verwarming middels vloerverwarming.
Als je warme lucht naarbuiten pomp, is het niet zo eenvoudig om de ruimtes op de goede temperatuur te houden omdat je niet zo snel kunt verwarmen als met een radiator.

Ik moet het in de praktijk nog gaan meemaken, want kan me niet voorstellen dat het zo'n vaart loopt als je de afzuiging 30 minuten aan hebt. Maar just to be sure hebben wij de afweging gemaakt om recirculatie te nemen.
Maar wel met hele grote verwarming oppervlakte (de hele vloer). Warmte energie in de lucht zit vooral in vocht. Aangezien de lucht van buiten koud is, is het relatieve vocht percentage laag en daarmee dus snel weer warm.

Maar goed als de lucht van de andere kant van je huis komt, dan zuig je uiteindelijk wel je hele verdieping leeg en dus de warmte weg. Als de aanvoer uit de keuken komt, heb je redelijk korte circulatie en zuig je maar een heel klein deel van je warme lucht weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
praliwi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Het heeft inderdaad te maken met energielabels. Maar dat betekent nog niet dat de situatie die ontstaat voor de gebruiker nou de meest gunstige is? Als je de iets hogere stookkosten voor lief neemt (hoeveel is dat op jaarbasis dan gemiddeld?), welke reden heb je dan nog om niet voor afvoer maar buiten te kiezen?

Ik zet de verwarming ook gerust een graad hoger als ik het koud heb, of douche een half uur als ik dat lekker vind, daar betaal ik graag voor.

Ben oprecht geïnteresseerd overigens, moet de keuze voor recirculatie of afvoer naar buiten nog maken.
Ik weet niet hoeveel verschil het maakt. Een half uur koken en kwartiertje de wasemkap laten doordraaien zal ergens vanaf 190m3 lucht uit je huis halen; het equivalent van een ruimte van bijna 75m2. Die lucht moet sowieso vervangen, maar als ik kritisch naar mijn eigen standpunt kijk: de massa (muren, vloeren, plafonds) houden de warmte vast en daar één keer de lucht van vervangen zal niet echt een heftig effect hebben bij een half uurtje koken. (Als je uren staat te koken gaat wel wel tellen lijkt me)

Hier douche ik ook zo lang als ik er zin in heb en als ik koude handen heb gaat de verwarming wat omhoog. Het woongenot moet uiteindelijk winnen hoor ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Snel-snel antwoord:
  • Alle systemen hebben last van luchtstromen, plafondunits het meest, daarna wandunits (verticaal/schuin), dan de horizontale systemen en als laatste de werkbladafzuiging. (Mits lepel-systeem gebruikt wordt)
  • Afzuiging naar buiten reduceren naar 125mm is (inderdaad) vragen om problemen. Je krijgt dan vernauwing waar versnelling van de lucht moet plaatsvinden, maar dat kan alleen bij afdoende druk en dan moet ik te diep gaan graven hoe dat ook weer zit. Ideaal is 1 maat van begin tot eind. :)
  • Er zijn heel veel merken met genoeg ruimte voor 4 pannen: alles dat minimaal 80cm breed is zal je prima helpen. En dan heb je eigenlijk het gros al wel te pakken :)
  • Bij defect hangt het erg af van het merk, ik weet dat je bij Bora elk inductiedeel afzonderlijk kunt vervangen en de afzuiging ook. Dit zal ongetwijfeld gelden voor meer merken, maar ik denk wel dat je dan voornamelijk naar de bovenkant van het middensegment moet kijken.
  • Als je ooit moet vervangen maakt het voor het type kookplaat eigenlijk niet uit: je hebt altijd issues met het gat dat je hebt en de grootte die je wilt verkrijgen.
[...]

Condens op de kookplaat is echt minimaal hoor, een paar druppeltjes per keer koken hebben we het over.
Water kan je beter wel koken met deksel op de pan, heeft iets minder energie nodig om te koken en blijven koken. Met deksel levert minder vocht in de ruimte bovendien door condensatie aan de binnenzijde van het deksel.
Behoud van voedingsstoffen heeft minder te maken met deksel erop of eraf, de voedingsstoffen die door het eten worden afgestoten komen niet meer of minder terug als je met of zonder deksel werkt. :)

[...]

Er zijn inderdaad speciale pannen, heb er zondag nog wat vastgehad. Nadeel is wel dat de 'uitlaat' vaak recht tegenover de steel zit en dat is niet de ideale plek. Eenvoudiger is om inderdaad een lepel onder de deksel te leggen. Nu is dat niet per se nodig hoor, het helpt ietsje :)

Open koken en leefklimaat hoef je je echt minder zorgen over te maken dan het verteld wordt. Je ventilatiesysteem zorgt hier voor en de hoeveelheid vocht is heel laag. Bovendien is vocht een stuk minder erg voor je dan het fijnstof bij gas ;)

[...]

Kookplaatafzuiging naar buiten kan, maar ik heb denk ik al genoeg geschreven hierover.
Recirculatie kan je de uitvoer op vele manieren doen. Uitvoer moet plaatsvinden, de slechtste manier is wat mij betreft 'gewoon onder de kastjes en de plint iets verlagen': hoewel je hiermee de minste luchtverplaatsing merkt dump je wel dat vocht en etensresten onder je kastjes. Per keer niet veel, maar cumulatief over 10+ jaar is het toch flink wat. Een rooster of gerichte afvoer lijkt daarom te ideale manier, maar dan niet op je voeten gericht als je staat te koken. :) Er zijn echt genoeg oplossingen hier hoor.
Uitvoer naar buiten, groot kanaal: ideaal als je een commerciële keuken bent :Y)
De keuze voor wel of geen eiland staat los van de keuze wel of geen recirculatie. In jouw geval kwam deze zo uit begrijp ik :)

Een eiland van 3m60 heeft zo onwijs veel ruimte nodig (3m60+2x100 in lengte minimaal bij minimaal 3m breedte/diepte) dat het in weinig huizen überhaupt past. Als mogelijk qua ruimte is een combinatie van kookeiland en aanrecht met spoelen natuurlijk mogelijk; andersom is niet mijn advies ;)

Je hunker naar meer werkruimte in combinatie met een kleine keuken is wel een ding om pas helemaal aan het einde te noemen he? Als je daar mee begint dan kan je tevoren bepaalde oplossingen afstrepen en dan zal je zien dat je keuze anders wordt. Mocht je qua doorloop de ruimte hebben zou je kunnen overwegen om een separate werkbladafzuiging toe te passen met een dieper aanrecht aan de zijde waar gekookt wordt trouwens. Niet goedkoop, maar wel twee vliegen in één klap: geen wasemkap én meer werkblad! :P
Mijn reactie was een antwoord en overweging op de vraag van @macfocus het zijn dus geen vragen , maar antwoorden en overwegingen.
Ik heb een schuine kap en die drupt niet. Het verhaal over het eiland komt uit mijn verbazing over de grote wens die ik ,in voor mijn gevoel, hier elk 2e topic voorbij zie komen... ik wil een eiland.... ook al past het eigenlijk niet, is het totaal onhandig en kan ik toch voor mijzelf verantwoorden dat ‘ ie er moet komen ( oei, daar maak ik geen vrienden :'( ). En blijkbaar niet alleen hier. Ik trof oudjaarsavond een buurvrouw met een idem huis. Op de vraag naar de werkzaamheden in ons huis.. Goh, nieuwe keuken?, heb je een eiland ? Duh, tuurlijk niet, dat past toch niet in huizen als de onze 8)7
Ik heb geprobeerd een vergelijk in werkbaarheid te maken tussen een hoekopstelling en een eiland en dat voor mij de keuze voor een eiland alleen positief uit zou slaan bij pakweg 3.60
Als zo’n eiland goed past is, door de verhoudingtot de ruimte , een hoekopstelling waarschijnlijk misplaatst.
Jij toont een voorbeeld, een andere die ik teruggevonden heb is van @BlowFish en ik heb een tijd terug hier een heel mooie gezien waar ik direct mee zou ruilen. ( kan ik helaas niet terug vinden)

Open koken is me niet verteld , maar komt uit ervaring. Ouder huis, geen mechanische ventilatie, maar daar nu wel wat aan gedaan, met name door de “ gedwongen” keuze voor recirculatie. In de donkere tijd van het jaar, letten we heel goed op de luchtvochtigheid in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
Z___Z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Een afzuigsysteem koop je maar eens in de 10 jaar ofzo. Iedereen probeert zijn eigen keuze goed te praten (confirmation bias). Er zijn maar heel weinig mensen die ervaring hebben met zowel goede wasemkap en goede downdraft. Beide systemen hebben hun voordelen.
Veel langer zelfs! Ik moest het even Googlen, maar de gemiddelde keuken gaat 19 jaar mee! Okay er zullen wasemkappen stuk gaan, maar de gemiddelde leeftijd van die apparaten zal echt ver boven de 10 jaar uitkomen :)

In mijn omgeving best een aantal gezinnen die ervaring met afzuiging en recirculatie hebben, daarvan ook best wat die van naar buiten naar recirculatie naar afzuiging in werkblad zijn gegaan. (Verhuizen is een ding). Maar ik zit in een vriendengroep die al 12-15 jaar bij elkaar zit en waarin relaties zijn ontstaan, er verhuisd is, gezinnen gesticht en meer van dat. ;)
*Wasemkap is mooi
*Iedereen heeft een lichtpunt in het plafond. Dit is vaak ook de centraaldoos. Dus stroom op het plafond is geen moeilijke klus.
*Wasemkap verlichting is mooi halogeen of led :P
*Wasemkap afzuiging kan met motor op afstand (Novy bijvoorbeeld).
*Wasemkap is inderdaad in het zicht
*Wasemkap is met installatie waarschijnlijk duurder dan een Bora door inderdaad de installatiekosten van de koof en afvoer.
Je hebt gelijk, even wat kritischer naar mijzelf
  • In bepaalde situaties kan het mooi zijn, maar buiten die uitzonderingen vind ik het lelijk :P
  • De lichtpunten in het plafond zijn meestal niet gericht op het voorzien van licht op een aanrecht en vaak ook niet voor een eiland. Je ziet daarom dat er vaak verplaatst moet worden (en dat is niet per se mooi). Een koof is dan een oplossing, of de verlichting in je wasemkap. Of spots boven je aanrecht, een hangende lamp of spots boven je eiland etc. Dure grap trouwens mooi licht ;)
  • Mooi/lelijk hangt van de persoon af ;)
  • Wasemkap afzuiging kan inderdaad op afstand, maar dat is eigenlijk bijna alleen interessant bij een wasemkap in het plafond. Anders kan je er toch eenvoudig bij? (BSH heeft dit ook trouwens, lijkt me dat Miele dat ook heeft)
  • Een wasemkap in zicht kan in bepaalde situaties een meerwaarde hebben trouwens. Als je een landelijke/retro/romantische keuken wilt is een schouw bijvoorbeeld een prachtige toevoeging en daarin past mooi je wasemkap :)
  • Een systeem met afzuiging in het werkblad heeft ook afvoer nodig, de kosten hiervan worden vaak vergeten. Ook deze moet geïnstalleerd, dus ook de uren van de installateurs zullen toenemen :)
Afzuigen naar buiten is beter voor de kwaliteit van de lucht in je huis. Je zuigt inderdaad veel meer af dan de WTW doet, maar je zuigt niet perse je hele huis leeg. Dit is afhankelijk van waar de lucht vandaan aangevoerd wordt. Als dit dichtbij de afzuigkap is, dan zuig je maar relatief weinig warme lucht weg. In de zomer ben je blij dat je van de warme lucht af bent. Met global warming is dat een steeds belangrijker punt.
Nee je zuigt niet het hele huis leeg, een half uur koken en 15min nadraaien is ongeveer het equivalent van een ruimte van 75m2.
Sterk punt wel over afvoer van warmte in de zomer, die had ik eigenlijk nog niet eerder gehoord. Ook al zal dat verschil meevallen denk ik hoor. (Wij gooien de deuren en ramen 's avonds open; hoe dat in het nieuwe huis zal zijn.. Geen idee)
Bij recirculatie is down draft waarschijnlijk beter voor je lucht kwaliteit, omdat fijnstof lager bij de grond uitgestoten wordt tussen je kastjes, heeft het veel meer kans om neer te slaan, voordat het in je normale lucht terecht komt. Bij een wasemkap blaas je het bij het plafond uit en dwarrelt het lekker door je huis heen.
Fijnstof is bijna alleen van toepassing als je op gas kookt gelukkig. En de combinatie gas en downdraft zie je weer weinig.
Ben geen voorstander van 'lucht dumpen tussen je kastjes' overigens.
Bij inductie is er veel minder opwaartse convectie vergeleken met een gasfornuis, dus daarmee zal downdraft meer kans hebben om de vuile lucht naar beneden te trekken. Bij wokken gooi je vochtige producten als groente in een hete pan, waar dus vooral in het begin veel rook en fijnstof vrijkomt. Dat is denk ik niet effectief af te zuigen met downdraft. Als je iets kookt is afzuiging zowieso niet echt belangrijk. Als je iets bakt in een lage pan zoals een biefstuk zal downdraft wel vergelijkbaar werken als een wasemkap, misschien iets beter omdat je dichtbij afzuigt en de rookontwikkeling niet heel groot is. Het is vooral het aanbraden van je mooie bruine korst op je biefstuk wat rook ontwikkelt. Het garen van het vlees na het aanbakken kan elke vorm van afzuiging wel aan.
Heel stuk getikt, het woordje minder gemist :( :P

Als je vlees/vis/groente in een warme pan met boter/olie doet komt er inderdaad veel vrij. Met name vocht overigens, minder fijnstof nog omdat dat net iets langer duurt, maar andere discussie. Een downdraft systeem heeft hier inderdaad stevig moeite mee, maar een wasemkap kan vaak die 'wolk' ook niet echt aan hoor. ;)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
Floor-is schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:57:
[...]

Ik weet niet hoeveel verschil het maakt. Een half uur koken en kwartiertje de wasemkap laten doordraaien zal ergens vanaf 190m3 lucht uit je huis halen; het equivalent van een ruimte van bijna 75m2. Die lucht moet sowieso vervangen, maar als ik kritisch naar mijn eigen standpunt kijk: de massa (muren, vloeren, plafonds) houden de warmte vast en daar één keer de lucht van vervangen zal niet echt een heftig effect hebben bij een half uurtje koken. (Als je uren staat te koken gaat wel wel tellen lijkt me)

Hier douche ik ook zo lang als ik er zin in heb en als ik koude handen heb gaat de verwarming wat omhoog. Het woongenot moet uiteindelijk winnen hoor ;)
Woongenot staat op 1 inderdaad. Daarom, vanwege de betere werking, zou ik liever voor afvoer naar buiten gaan. Echter heb ik geen ervaring met en verstand van nieuwe woningen en woningen met vloerverwarming. Daarom vind ik het lastig, ik weet niet hoeveel invloed afzuiging naar buiten nou echt heeft op het warm kunnen houden van een huis met open keuken en vloerverwarming :? Als dat heel veel invloed heeft gaat het aan die kant weer ten koste van het woongenot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ladypurple
Nog even over het gat voor de kookplaat. Het gaat niet om het gat, maar de rand, hoek waarin het gelijk valt met het blad. Of je precies deze uitsparing kan hergebruiken bij vervanging van een plaat. Ik heb niet de illusie dat een inductiekookplaat even lang mee gaat als een goed werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
ChUcKiE schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:33:
Goed punt, een WTW kan dat vaak niet makkelijk leveren. :)
SquareOne schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:36:
[...]

(Z)LTV klopt wel, maar de warmte zit bij dergelijke systemen (vloerverwarming) heel erg in de massa. De tijd dat we het van radiatiehitte moesten hebben zou eigenlijk wel achter ons moeten zijn. Er wordt meer gekeken naar het opwarmen van de massa en die op temperatuur houden. Wil je die massa laten afkoelen moet je best wel dingen doen ;)
Z___Z schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 11:44:
[...]

Maar wel met hele grote verwarming oppervlakte (de hele vloer). Warmte energie in de lucht zit vooral in vocht. Aangezien de lucht van buiten koud is, is het relatieve vocht percentage laag en daarmee dus snel weer warm.

Maar goed als de lucht van de andere kant van je huis komt, dan zuig je uiteindelijk wel je hele verdieping leeg en dus de warmte weg. Als de aanvoer uit de keuken komt, heb je redelijk korte circulatie en zuig je maar een heel klein deel van je warme lucht weg.
Vochtige lucht is moeilijker verwarmen, maar zoals ik eerder schreef: het gaat om de verwarmde massa. Mijn eigen punt heb ik daarmee redelijk teniet gedaan IMO :P
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:13:
[...]

Mijn reactie was een antwoord en overweging op de vraag van @macfocus het zijn dus geen vragen , maar antwoorden en overwegingen.
Ik vond het al raar dat ik dit aan jou ging uitleggen. Maar ik kon het niet uit de context halen. :)
Ik heb een schuine kap en die drupt niet. Het verhaal over het eiland komt uit mijn verbazing over de grote wens die ik ,in voor mijn gevoel, hier elk 2e topic voorbij zie komen... ik wil een eiland.... ook al past het eigenlijk niet, is het totaal onhandig en kan ik toch voor mijzelf verantwoorden dat ‘ ie er moet komen ( oei, daar maak ik geen vrienden :'( ).
Niet rot bedoeld naar @channie82 maar dat zie ik ook met een barretje. Soms wordt er zo aan een idee gehangen dat het totaalplaatje hier voor moet wijken. Eigenlijk zonde. Enja Channie.. Je moet dat barretje laten varen, daar wordt je keuken echt beter van, sorry!
En blijkbaar niet alleen hier. Ik trof oudjaarsavond een buurvrouw met een idem huis. Op de vraag naar de werkzaamheden in ons huis.. Goh, nieuwe keuken?, heb je een eiland ? Duh, tuurlijk niet, dat past toch niet in huizen als de onze 8)7
Ze zijn helemaal hip he? ;)
Ik heb geprobeerd een vergelijk in werkbaarheid te maken tussen een hoekopstelling en een eiland en dat voor mij de keuze voor een eiland alleen positief uit zou slaan bij pakweg 3.60
Als zo’n eiland goed past is, door de verhouding tot de ruimte, een hoekopstelling waarschijnlijk misplaatst.
Jij toont een voorbeeld, een andere die ik teruggevonden heb is van @BlowFish en ik heb een tijd terug hier een heel mooie gezien waar ik direct mee zou ruilen. ( kan ik helaas niet terug vinden)
Er zijn er wel, maar groter dan 3m kom je echt heel weinig tegen. Dit heeft er mijns inziens ook mee te maken dat keukenwinkels deze gewoon liever niet lijken te verkopen, want dan moet je uitleg gaan geven over het blad dat in delen komt en blah en moeilijk.

Onze keuken is niet 'spectaculair' omdat wij heel terughoudend zijn in de keuze voor vormen, kleuren en werkblad. Ik zou persoonlijk héél héél graag echt een rammer van een blad willen hebben. Maar mijn vrouw vindt dat niks, dus moet je je een beetje aanpassen.
Hoe tof is een Orinoco, Amethyst, Avocado natuursteen, Passagio, Tortuque, of een Belvedere zoals ze hier hebben? Ik kijk graag naar dat soort materiaal hoor, dit is ook een fijne site daarvoor. ;)
Kleuren, indeling en apparaten zijn bij uitstek dingen die bij een persoon/gezin moeten passen. Rustige karakters kiezen geen Nero Bernini, en overdreven drukke karakters (hoi) zouden dat eigenlijk ook niet moeten doen ;)

Ben mijn train of thought kwijt, volgende onderwerp :P
Open koken is me niet verteld , maar komt uit ervaring. Ouder huis, geen mechanische ventilatie, maar daar nu wel wat aan gedaan, met name door de “ gedwongen” keuze voor recirculatie. In de donkere tijd van het jaar, letten we heel goed op de luchtvochtigheid in huis.
Als je geen ventilatiemogelijkheid hebt is het extra lastig lijkt me. Een pand zonder zelfs ouderwetse mechanische ventilatie (voor begin jaren 80 ongeveer) heeft andere eisen, dat is wel iets waar je gelijk in hebt :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• macfocus
Klopt, uit ervaring een inductieplaat gaat max 15 jaar mee. Het is tenslotte elektronica.
Uitzonderingen uiteraard daargelaten.
Wij zijn in 24 jaar nu net aan onze 3e plaat begonnen. (De 2e was een refurbished omdat ik toen net ff werkeloos was)
Voor ons een hele heldere keuze, de plaat wordt niet ingefreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
praliwi schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:19:
[...]

Woongenot staat op 1 inderdaad. Daarom, vanwege de betere werking, zou ik liever voor afvoer naar buiten gaan. Echter heb ik geen ervaring met en verstand van nieuwe woningen en woningen met vloerverwarming. Daarom vind ik het lastig, ik weet niet hoeveel invloed afzuiging naar buiten nou echt heeft op het warm kunnen houden van een huis met open keuken en vloerverwarming :? Als dat heel veel invloed heeft gaat het aan die kant weer ten koste van het woongenot.
Ook ik wil je liever doen geloven dat het heftig effect heeft en je het niet moet doen, maar in de praktijk zal het meevallen denk ik hoor. Daarbij is het ook zo dat koken warmte genereert, dat helpt niet in mijn 'doe het niet' verhaal natuurlijk.

Wat wel blijft staan is dat je een koudebrug maakt, de plaats van uitvoer heeft geen tot weinig isolatie. Daar ga je wat verlies op hebben, maar ik denk stiekem dat dat ook wel meevalt als je zo'n hippe rookgasbuisafsluiter hebt. Kijk de ouderwetse klepjes aan de andere kant van de buis zijn eigenlijk gewoon hele kleine open raampjes, da's echt zonde. Maar in dit topic staan genoeg voorbeelden van afsluiters die dat warmteverlies best flink kunnen voorkomen :)

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 22:48

Toppe

Oké ✅

Wij krijgen een TREND J5 VIB spoelbak. Nou ben ik opzoek naar in inzet bak. In de folder van Kemie staat dit niet vermeld.

Bak zit denk ik in de zelfde lijn als de Reginox Houston 50 en de Franke BPX 50. Alleen is de maat 370mm ipv 400mm diepte.

Iemand enige ervaring met deze bakken en dus weet of er ook een inzet te verkrijgen is?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
Ladypurple schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 12:20:
Nog even over het gat voor de kookplaat. Het gaat niet om het gat, maar de rand, hoek waarin het gelijk valt met het blad. Of je precies deze uitsparing kan hergebruiken bij vervanging van een plaat. Ik heb niet de illusie dat een inductiekookplaat even lang mee gaat als een goed werkblad.
Bedoel je de uitsparingsdiepte bij vlakbouw? Ja dat zal vast een ding kunnen worden, hoewel ik denk dat dit redelijk gestandaardiseerd is inmiddels. Er vielen mij althans geen grote verschillen op tussen Miele, Neff, Bora en Novy :) En ik kan me ook moeilijk voorstellen dat dit in de toekomst echt wezenlijk dieper moet gaan worden; hooguit ondieper en ondiepte kan je gemakkelijk vullen :)

Ik denk dat de formaten in breedte en diepte meer het probleem gaan zijn, we zien nu vooral ±80cm immers. Daarbij moeten wij extra oppassen, wij gaan voor een relatief brede plaat en als die het leven geeft zijn we wat harder dan de gemiddelde plaat het bokje.

Bericht hierboven

Pagina: 1 ... 303 ... 516 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1