FreezingPixels schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 16:28:
Ook hier druk bezig met het ontwerp van de nieuwe keuken voor ons nog te bouwen huis. Inmiddels 50 revisies verder maar ik denk dat dit het ontwerp wordt waar ik de keukenleverancier mee op pad stuur.
Het wordt zeer waarschijnlijk een Rational keuken, hier en daar op maat gemaakt maar ik heb zoveel mogelijk standaard maten proberen aan te houden. Ik twijfel nog wel erg over de re-circulatie van de bora, hoe goed werkt dit of moet er toch maar gewoon een afzuig naar buiten? In onze huidige keuken hebben we vaak wat vriesruimte te kort dus nu maar een koelvries combi met nog een extra onderbouw vriezer ingetekend maar dit vind ik eigenlijk zonde van de ruimte. Ook weer een aparaat extra maar ik kan geen geschikte koel vries combi vinden met veel ruimte.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
1. Deze renders zijn echt absurd mooi, ho-ly crap!
2. Je hebt heerlijk ruimte, ik begrijp de 1m20 doorloop tussen wand en eiland hier ook goed, want doorgang naar de (buiten)deur. Maar kijk of het fijn binnen twee stappen blijft, anders gaat dat toch een puntje van irritatie worden en da’s zonde bij een keuken (helemaal met dit budget).
3. Je hebt maar ruimte voor 2 hoge kasten, ik weet niet hoe groot het gezin is, maar is het het overwegen waard om de vriezer ergens anders te plaatsen? Ja dat is irritant omdat je de keuken uit moet en met je spulletjes door het huis zult wandelen. Maar: de vriezer gebruik je één keer bij koken, groter is beter en je kunt dan een manshoge koelkast gebruiken. Het is een concessie, dat zeker.
4. Ben normaal geen fan van houten werkbladen, lijkt hier goed te werken. Schept eenheid. Heeft wel serieus onderhoud nodig om mooi te blijven en dan moet je het blijven matchen met alle andere hout in de keuken. Als het geen fineer is, moet je er bovendien rekening mee houden dat het zal gaan werken: hout leeft. Zeker rondom de spoelbak en het koken vraagt dit extra effort.
5. De deur helemaal rechts heeft ook een pastis nodig, anders kan ze niet goed open. Als je dat raam exact in het midden laat plaatsen van die muur -zo is ze nu niet ingetekend-, krijg je daar ruimte voor. Houdt er bovendien rekening mee dat je nooit recht voor de oven staat als je deze bedient of er iets inzet/uit haalt. Dat is geen groot issue, maar het maakt wel dat je deze net anders gebruikt dan je misschien gewend bent.
6. Ik zie stopcontacten in de wang van het eiland, boven de tafel. Dat moet echt mooier kunnen, desnoods onder de tafel. Twee keer een dubbel stopcontact 10cm onder het tafelblad, 10-15cm vanaf de rand bijvoorbeeld, is het echt mooiheid zicht. Bij de inductieplaat zie ik geen stopcontacten, die heb je wel neem ik aan? En dan verwerkt in een kastje? Mooi

7. Wij hebben een relatief hoge keuken op 96 cm, maar een standaard tafelhoogte en dat is 80cm. Op de renders lijkt jullie tafel lager, maak even zeker dat tussen de twee ongeveer 15cm zit en niet (veel) meer tenzij jullie allemaal erg lang zijn en korte armen hebben.

Het idee om de tafel in een greeplijst te laten vallen is prachtig, maar dan moet het wel werken

8. Onder de spoelbak een 90cm kastje met dubbele deur, voor de lijnen het mooiste, maar kweenie, deurenkastjes daar.. Kan m’n vinger er niet echt opleggen, ik weet het niet.
9. Je hebt de tafel en het eiland gecombineerd en nogmaals: prachtig! Het maakt wel dat er omheen lopen een heel eind wordt

En wijzigen in layout wordt ook onmogelijk natuurlijk. Omdat de tafel wel een andere kleur heeft trek je het optisch toch een beetje uit elkaar.
Mijn conclusie op dit moment:
Mooie ruimte, mooi kleurgebruik, mooie lijnen, wel wat trendgevoelig met de opbouw van het eiland maar dat kan prima. Nog wat details waar ik vragen over heb, zoals ik dat bij elke keuken heb over afval, handdoeken, afstand van kookplaat naar de rand van het werkblad, elektra en dergelijken.
Mag ik vragen wie de render heeft gemaakt en wat een prijsindicatie is voor het geheel?