Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanderb1990
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Na dit forum trouw te volgen en mee te lezen heb ik +- 1,5 maanden geleden bij ons thuis zelf de nieuwe keuken geplaatst.

We zijn erg tevreden zeker omdat we er qua ruimte toch zeker 2 a 3 keer op vooruit gegaan zijn. Nu merken we dat we de kast (met planken) onder de oven eigenlijk niet gebruiken. Er staan spullen in die wat mij betreft net zo goed weg zouden kunnen.

De beschikbare nis is 60 breed en 72 hoog, nu dachten wij daar wellicht een klimaatkast/wijnkoeler in te kunnen plaatsen.

Ik heb tot op heden echter geen (redelijk geprijsde) inbouwklimaatkast kunnen vinden met een hoogte van +- 72cm, weten jullie of zoiets bestaat?

(ik heb enkel de Dunavox Glance 32 kunnen vinden, maar de prijs vind ik een beetje te gek voor iets niet noodzakelijks, > € 3.000,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:57

Rzaan

Altijd zoekende

@Zuluman
Klein beetje off topic: Wat voor vloer heb je in je keuken liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Rzaan schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:19:
@Zuluman
Klein beetje off topic: Wat voor vloer heb je in je keuken liggen?
Ik moest even de factuur opzoeken uit 2004. :-)

Quickstep 950 V2 authentic eik wit vernist UL915

toendertijd € 23,95 per m2

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Laatst online: 02-06 14:55

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Mooi systeem met opties als uplight verlichting en zelfs audio en prima prestaties wat afzuiging (+700) en geluid (46dB) betreft en zo rond de € 3.500,- Ik vindt de esthetische verhouding wat grof in relatie tot mijn keukenblok. 2x zo dik/hoog als de gaggenau/siemens. 36cm tov 18cm dikte.

Kan geen technische tekening vinden van de diverse modellen op de site van Berbel. Ik heb ergens anders de afmetingen moeten vinden op Duitse keukensites.

[ Voor 13% gewijzigd door Zuluman op 09-11-2021 12:38 ]

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik ben aan het nadenken om mijn afzuigkap in te laten bouwen in een plafond. natuurlijk omet er dan een inbouwunit komen maar ik vroeg me af wat de minimale hoogte van het verlaagde plafond moet zijn. We hebben namelijk reeds een koof lopen en de hoge kast sluiten daarop aan, ik kan dus niet lager. het is (volgens mij) zo'n 20cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deurtje1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
thejoker80 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:03:
Ik ben aan het nadenken om mijn afzuigkap in te laten bouwen in een plafond. natuurlijk omet er dan een inbouwunit komen maar ik vroeg me af wat de minimale hoogte van het verlaagde plafond moet zijn. We hebben namelijk reeds een koof lopen en de hoge kast sluiten daarop aan, ik kan dus niet lager. het is (volgens mij) zo'n 20cm.
@thejoker80 wij hebben net een plafondunit van Novy (pure line compact 6810) ingebouwd. Deze heeft een inbouwhoogte van 19,5 cm. Platte afvoerbuis 220*90 naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwalbie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09-2022
Goedendag,

Na wat terug gelezen te hebben de afgelopen week, hierbij een opzet van onze keuken die we willen gaan vervangen. We hebben een parallel keuken. 6,15 lang en 2,75 breed (lengte 2,93) en 2,00 breed (lengte 3,22). 1 raam aan de zijkant en een erker met glas aan het eind waar een tafel (1,00*1,00) met 4 stoelen staat. Aan de andere kant van de doorgang staat een tafel met 6 stoelen, maar daar zitten we niet vaak.
Op dit moment een doorgang van keuken naar hal, rechts van de koelvrieskast. Deze willen we dicht maken zodat we een kastenwand kunnen maken op het gedeelte van 2,93 lang.

We hebben de volgende tekening ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkiJQpYRH0efBt5nnXxFkXjPDHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ovHrFhsWwC1rMIgEgllA1B0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwWk1mM6QaxkOkCkTqIrw09kMWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xu5hbQlr15ETeW6qqhvgETgV.jpg?f=fotoalbum_large

Sorry voor de slechte weergave.

Dit is getekend en hier is een prijs aangehangen van 31K. Het is een Keller keuken met houtfineer front en met groef. Volgende apparaten van Bauknecht zitten er in:

1 Koelvriescombinatie
1 Oven
1 Combi oven met magnetronfunctie
1 Quooker
1 Vaatwasser
1 Inductiekookplaat van 80cm.
1 Novy afzuigkap
werkblad van composiet 6cm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeW5onWGSK3nCkQ6FdbKQGgcoC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAdV0A2Q5tahwafIfbhvRiUJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0QBXDzg0jko3HBrli4bbmZXqpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mhevh3eWimJ8Gl7pZGwbqTW8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hryp22kpdU0WHYEIZfZjSm-g9qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhjxmvaEJDkyLa6x9mk3iqCi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is tekening 2 en hier is een prijs aangehangen van 20K. Het is een Rotpunkt keuken met kunststof front. Volgende apparaten van Bosch zitten er in:

1 Koelvriescombinatie
1 Oven
1 Quooker
1 Vaatwasser
1 Novy afzuigkap

Wat vinden jullie van de tekeningen? Kunnen we iets anders doen met de indeling? blad van de kastenwand in de midden of rechts?
Aangezien we de zwarte kleur wel erg donker vinden, neigen we nu naar een donkere houtkleur. De vloer is redelijk donker.

Ik hoor graag jullie ideeën :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1068
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 21:11
Dag allen,

Ik heb geen idee of ik hiermee in het juiste forum zit, maar ik zou niet weten waar ik het anders moet vragen dus hier komt het.

Zo'n 2,5 jaar geleden ben ik naar mijn huidige huurwoning verhuist en toen heb ik een gasfornuis van de vorige bewoner overgenomen. Die heb ik later vervangen door een inductieplaat en een airfryer. Ik hou wel van af en toe wat bakken en daar is de airfryer toch wat te klein voor en dus wilde ik alsnog een inbouw oven aanschaffen. Bij de aankoop van de kookplaat kwam ik er al achter dat de ruimte waar de kookplaat/oven in moet kleiner is dan zou moeten. Dat komt denk ik vooral doordat ze de tegels rond het keukenblok helemaal tot aan de vloer hebben geplaatst. Hierdoor blijft er na het keukenblok minder dan 60 cm ruimte over. Het duurde daarom even voordat ik een inductieplaat vond met een glas breedte van 58 cm.

Dit zijn de maten onder de kookplaat.
Breedte: 57,5 cm
Hoogte: 85 cm
Diepte: 56,5 cm (minder diep ivm gasleiding die daar loopt)

In mijn eigen zoektocht kwam ik vooral terecht bij die kleine campingoventjes. Ik heb de grootste die ik kon vinden besteld maar dat was niks, nog steeds redelijk klein en hij kon slecht de temperatuur vast houden. Het is een kleine woning dus ik heb niet de optie om de keuken uit te breiden of de oven elders neer te zetten. Ik moet dus een kleinere oven zien te vinden of helemaal afzien van dit hele idee.

Heeft een van jullie enig idee of er ovens bestaan die in zo'n ruimte zouden passen? En zo ja, waar moet ik zoeken?

Groet,
Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kevin1068 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:59:
Dag allen,

Ik heb geen idee of ik hiermee in het juiste forum zit, maar ik zou niet weten waar ik het anders moet vragen dus hier komt het.

Zo'n 2,5 jaar geleden ben ik naar mijn huidige huurwoning verhuist en toen heb ik een gasfornuis van de vorige bewoner overgenomen. Die heb ik later vervangen door een inductieplaat en een airfryer. Ik hou wel van af en toe wat bakken en daar is de airfryer toch wat te klein voor en dus wilde ik alsnog een inbouw oven aanschaffen. Bij de aankoop van de kookplaat kwam ik er al achter dat de ruimte waar de kookplaat/oven in moet kleiner is dan zou moeten. Dat komt denk ik vooral doordat ze de tegels rond het keukenblok helemaal tot aan de vloer hebben geplaatst. Hierdoor blijft er na het keukenblok minder dan 60 cm ruimte over. Het duurde daarom even voordat ik een inductieplaat vond met een glas breedte van 58 cm.

In mijn eigen zoektocht kwam ik vooral terecht bij die kleine campingoventjes. Ik heb de grootste die ik kon vinden besteld maar dat was niks, nog steeds redelijk klein en hij kon slecht de temperatuur vast houden. Het is een kleine woning dus ik heb niet de optie om de keuken uit te breiden of de oven elders neer te zetten. Ik moet dus een kleinere oven zien te vinden of helemaal afzien van dit hele idee.

Heeft een van jullie enig idee of er ovens bestaan die in zo'n ruimte zouden passen? En zo ja, waar moet ik zoeken?

Groet,
Kevin
Misschien heel simpel gedacht; kan je niet de tegels eraf halen aan dat stuk?

Wellicht een foto van de situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:07
Kevin1068 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:59:

Denk dat je specifiek moet zoeken naar smalle ovens, niet naar kleine. Ik kom bijvoorbeeld deze tegen: WHIRLPOOL AKZ96220IX. Breedte 56, diepte 55.
Overigens zou ik niet blij zijn met de gasleiding erachter, maar dat is misschien een overdreven zorg van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

deurtje1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 14:10:
[...]

@thejoker80 wij hebben net een plafondunit van Novy (pure line compact 6810) ingebouwd. Deze heeft een inbouwhoogte van 19,5 cm. Platte afvoerbuis 220*90 naar buiten.
tnx! dat geeft goeie hoop. Wel een kostbaar ding zeg.... 2k?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1068
Source90 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:22:
[...]
Misschien heel simpel gedacht; kan je niet de tegels eraf halen aan dat stuk?

Wellicht een foto van de situatie?
Hierbij een foto van de keuken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jz3RC4v-8RPOrGy9l51hWmjnEPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4eGwCfKVPM4ac5GKosW5SmF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk dat de tegels verwijderen geen optie is. Ik zou dan zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant tegels moeten verwijderen en het hele keukenblok een stukje naar rechts schuiven. En dan nog weet ik niet zeker of ik dan voldoende ruimte creëer.
Toke_gt schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:30:
[...]

Denk dat je specifiek moet zoeken naar smalle ovens, niet naar kleine. Ik kom bijvoorbeeld deze tegen: WHIRLPOOL AKZ96220IX. Breedte 56, diepte 55.
Overigens zou ik niet blij zijn met de gasleiding erachter, maar dat is misschien een overdreven zorg van mijn kant.
Ah kijk, bedankt. Dit model is wel wat duur gezien het gebruik dat de oven gaat zien, maar ik ga even kijken naar andere modellen met die zoekopdracht. Ik noteer die in ieder geval. De gasleiding is daar niet ideaal, maar daar kan ik helaas niets aan veranderen.

Edit: Gaat deze Whirlpool niet alsnog in een standaard keukenkastje van 60cm? Want dan past hij niet meer namelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Kevin1068 op 09-11-2021 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Kevin1068 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 16:54:
[...]

Hierbij een foto van de keuken
[Afbeelding]

Ik denk dat de tegels verwijderen geen optie is. Ik zou dan zowel aan de linkerkant als aan de rechterkant tegels moeten verwijderen en het hele keukenblok een stukje naar rechts schuiven. En dan nog weet ik niet zeker of ik dan voldoende ruimte creëer.

[...]

Ah kijk, bedankt. Dit model is wel wat duur gezien het gebruik dat de oven gaat zien, maar ik ga even kijken naar andere modellen met die zoekopdracht. Ik noteer die in ieder geval. De gasleiding is daar niet ideaal, maar daar kan ik helaas niets aan veranderen.

Edit: Gaat deze Whirlpool niet alsnog in een standaard keukenkastje van 60cm? Want dan past hij niet meer namelijk?
Ja, maar hij hoeft natuurlijk niet per se in een kastje. Kan ook op een plank. Je hebt immers links en rechts al wanden. Ik zou wel aan achterzijde een wandje maken. Ik zie overigens veel meer inbouwovens die binnen jouw opgegeven maten passen. Denk dat je rekening hebt gehouden met die wanden, maar dat hoeft dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1068
Toke_gt schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:01:
[...]

Ja, maar hij hoeft natuurlijk niet per se in een kastje. Kan ook op een plank. Je hebt immers links en rechts al wanden. Ik zou wel aan achterzijde een wandje maken. Ik zie overigens veel meer inbouwovens die binnen jouw opgegeven maten passen. Denk dat je rekening hebt gehouden met die wanden, maar dat hoeft dus niet.
Aha, ja ik ging er inderdaad vanuit dat er een extra kastje in zou moeten voor die oven. Maar een plank eronder en wand aan de achterkant zou moeten werken dus?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toke_gt
Kevin1068 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:05:
[...]
Aha, ja ik ging er inderdaad vanuit dat er een extra kastje in zou moeten voor die oven. Maar een plank eronder en wand aan de achterkant zou moeten werken dus?
Ja, inbouw betekent dat de buitenkant niet voor het zicht is afgewerkt, maar voor de functie maakt het niet uit. Ziet er misschien iets minder strak uit, maar scheelt je wel ruimte in de oven tov een vrijstaande oven die kleiner is dan 60.. Wel goed opletten dat je ovenklep nog goed open kan. Ik kan niet goed zien wat er nu aan de linkerkant zit (waar de theedoeken hangen).
En verder goed checken of de oven direct onder inductieplaat kan, hoeveel ruimte daartussen moet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
Source90 schreef op maandag 8 november 2021 @ 13:41:
Azijn inderdaad.
Daarnaast heeft de stoomoven, neem ik aan, ook een ontkalk programma? Heb je die al eens gedraaid?

Andere optie (als het ook in de douche en wasbak zit); investeren in waterontharder,
offtopic:
en dan niet zo'n ding op de buis, een echte zout ontharder
Het is een behoorlijk hardnekkige vlek want ook met een halve liter azijn (half uur laren intrekken) zijn de vlekken nog zichtbaar. Is het dan blijvende schade? Ik moet het ontkalkingsprogramma vd oven zelf nog draaien, maar verwacht daar ook niet perse een wonder van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
goldmemberf1 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:50:
[...]

Het is een behoorlijk hardnekkige vlek want ook met een halve liter azijn (half uur laren intrekken) zijn de vlekken nog zichtbaar. Is het dan blijvende schade? Ik moet het ontkalkingsprogramma vd oven zelf nog draaien, maar verwacht daar ook niet perse een wonder van.
Maar zijn het wel kalkvlekken? Kan het ook melk zijn?
Je kunt proberen met tandpasta als je er geen cif of zo op wilt loslaten (wat ik gerust zou proberen). Gewoon standaard witte tandpasta, voorzichtig wrijven met een sponsje (niet de schuurzijde). Werkt ook op je frontje als dat idd een olievlek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-12-2024

MRL

Afgelopen week een keukenboer bezocht en deze was ervan overtuigd dat je geen aansluiting naar buiten kunt maken voor de afzuiging, dat zou niet toegestaan zijn in een nieuwbouwwoning i.v.m. ventilatie/luchtdichtheid van de woning. Ik ben geneigd om te denken dat daar wel iets op te vinden moet zijn, zoals een kanaal dat enkel opent op het moment dat de afzuiging aan staat. Hoe staan jullie hier tegenover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
  • Laatst online: 01-12-2024
schwalbie schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:21:
Goedendag,

Na wat terug gelezen te hebben de afgelopen week, hierbij een opzet van onze keuken die we willen gaan vervangen. We hebben een parallel keuken. 6,15 lang en 2,75 breed (lengte 2,93) en 2,00 breed (lengte 3,22). 1 raam aan de zijkant en een erker met glas aan het eind waar een tafel (1,00*1,00) met 4 stoelen staat. Aan de andere kant van de doorgang staat een tafel met 6 stoelen, maar daar zitten we niet vaak.
Op dit moment een doorgang van keuken naar hal, rechts van de koelvrieskast. Deze willen we dicht maken zodat we een kastenwand kunnen maken op het gedeelte van 2,93 lang.

We hebben de volgende tekening ontvangen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sorry voor de slechte weergave.

Dit is getekend en hier is een prijs aangehangen van 31K. Het is een Keller keuken met houtfineer front en met groef. Volgende apparaten van Bauknecht zitten er in:

1 Koelvriescombinatie
1 Oven
1 Quooker
1 Vaatwasser
1 Novy afzuigkap

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is tekening 2 en hier is een prijs aangehangen van 20K. Het is een Rotpunkt keuken met kunststof front. Volgende apparaten van Bosch zitten er in:

1 Koelvriescombinatie
1 Oven
1 Quooker
1 Vaatwasser
1 Novy afzuigkap

Wat vinden jullie van de tekeningen? Kunnen we iets anders doen met de indeling? blad van de kastenwand in de midden of rechts?
Aangezien we de zwarte kleur wel erg donker vinden, neigen we nu naar een donkere houtkleur. De vloer is redelijk donker.

Ik hoor graag jullie ideeën :)
Geen idee over de indeling, is lastig te bepalen op basis van de foto's alleen. het gaat er om hoe het in de ruimte staat. Maar de bovenste keuken met Bauknecht apparatuur is dus 31.000 euro en de onderste keuken met Bosch apparatuur 20.000. Die laatste lijkt mij een redelijke prijs, waar komt die enorme 11.000 euro meerprijs vandaan bij de bovenste keuken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:30
MRL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:07:
Afgelopen week een keukenboer bezocht en deze was ervan overtuigd dat je geen aansluiting naar buiten kunt maken voor de afzuiging, dat zou niet toegestaan zijn in een nieuwbouwwoning i.v.m. ventilatie/luchtdichtheid van de woning. Ik ben geneigd om te denken dat daar wel iets op te vinden moet zijn, zoals een kanaal dat enkel opent op het moment dat de afzuiging aan staat. Hoe staan jullie hier tegenover?
Wij krijgen voor onze Novy afzuiging zo'n ding met terugslagklep.
Dan is het nog steeds de vraag of DAT mag voor je AAAA++++ label.
En of iemand daar ooit achter gaat komen...

Novy afvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
MRL schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:07:
De keukenboer heeft gelijk, in die zin; nieuwbouwwoningen moeten aan bepaalde waardes voldoen. zomaar lucht naar buiten blazen mag niet. Daarom zit er in jullie huis waarschijnlijk ook een enorme unit die de lucht zuivert maar weer in de kamer blaast en dus niet zomaar naar buiten wat 'vroeger' altijd gebeurde.

De warme lucht die je naar buiten blaast is niet energie zuinig. want daarvoor komt koude lucht terug die je weer moet verwarmen.

Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan... Heb geen idee hoe de handhaving daar in is overigens. zeker als een woning eenmaal is opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Volgens mij is dit al eens eerder voorgekomen in het topic, en is er geen bron aangedragen die aangeeft dat het niet mag.

Wij doen ook de afzuigkap direct naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostbo
Karp schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:16:
Volgens mij is dit al eens eerder voorgekomen in het topic, en is er geen bron aangedragen die aangeeft dat het niet mag.

Wij doen ook de afzuigkap direct naar buiten.
Hier on onze gemeente staat het gewoon in het bouwbesluit waar de nieuwbouwwoningen aan moeten voldoen. Zonder een WTW en warmtepomp en vaak ook nog zonnepanelen ga je dat echt niet halen. Met een afvoer naar buiten werken die systemen niet optimaal. In die zin mag het dus niet. Dus de bron is er zeker wel. De gemeente kan dat prima aangeven (maar is als het goed is bij de koper / aannemer ook reeds bekend)

De vraag is, zeker als een woning eenmaal is opgeleverd, in hoeverre het dan nog een probleem kan zijn. Laat staan hoe de handhaving is. Volgens mij is die er niet en ik zou altijd, indien mogelijk, een afvoer naar buiten willen als het kan. Dan maar heel iets energieverlies.

[ Voor 9% gewijzigd door joostbo op 10-11-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Nu online
joostbo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:22:
[...]

Hier on onze gemeente staat het gewoon in het bouwbesluit waar de nieuwbouwwoningen aan moeten voldoen. Zonder een WTW en warmtepomp en vaak ook nog zonnepanelen ga je dat echt niet halen. Met een afvoer naar buiten werken die systemen niet optimaal. In die zin mag het dus niet. Dus de bron is er zeker wel. De gemeente kan dat prima aangeven (maar is als het goed is bij de koper / aannemer ook reeds bekend)

De vraag is, zeker als een woning eenmaal is opgeleverd, in hoeverre het dan nog een probleem kan zijn. Laat staan hoe de handhaving is. Volgens mij is die er niet en ik zou altijd, indien mogelijk, een afvoer naar buiten willen als het kan. Dan maar heel iets energieverlies.
Het bouwbesluit is landelijke regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
joostbo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:22:
[...]

Energieverlies van het afzuigen zelf valt inderdaad nog mee, het grootste verlies zit hem vaak in de doorgang naar buiten. Zo'n ouderwets klepperend lamellenroostertje isoleert echt voor geen meter. Hier zijn wel systemen voor met geïsoleerd kleppen die aangestuurd worden door de afzuiger, maar die zijn best wel prijzig. Verder moet de ventilatie ook voldoende capaciteit hebben. Een beetje Bora douwt meer dan 600M3/uur naar buiten, er zijn genoeg ventilatiesystemen die slechts de helft daarvan toe kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Goedemorgen,

Ook wij mogen weer nadenken over een nieuwe keuken in een nog te bouwen woning en zijn op zoek naar tips om de ruimte zo goed mogelijk te benutten. Er wordt geen keuken opgeleverd en zijn dus helemaal nog vrij om de keuken naar wens in te richten. Belangrijkste vraag voor nu, die hopelijk morgen beantwoord gaat worden, is of de keuken door kan lopen onder het raam. Een vraag voor dit forum is: bestaan er ook hoge kasten met een diepte rond de 30cm om zo een parallel/u keuken te creëren in deze beperkte ruimte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHYtXfE4YHG1TwwSyrnjk9ClnXg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7koUJMMLDprCrB0fEE0gqI7N.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwalbie
joostbo schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:09:
[...]

Geen idee over de indeling, is lastig te bepalen op basis van de foto's alleen. het gaat er om hoe het in de ruimte staat. Maar de bovenste keuken met Bauknecht apparatuur is dus 31.000 euro en de onderste keuken met Bosch apparatuur 20.000. Die laatste lijkt mij een redelijke prijs, waar komt die enorme 11.000 euro meerprijs vandaan bij de bovenste keuken?
Inderdaad groot verschil. Eerste keuken is front met houtfineer, maar ik denk dat de keukenzaak wat meer winst wil maken....

Wie heeft er nog ideeën voor een indeling. Eerste gedeelte is 2,93 lang en 2,72 breed, daarna maar 2,00 breed. Totale lengte keuken is 6,65.

[ Voor 21% gewijzigd door schwalbie op 19-11-2021 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
lebbe02 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:08:
Belangrijkste vraag voor nu, die hopelijk morgen beantwoord gaat worden, is of de keuken door kan lopen onder het raam. Een vraag voor dit forum is: bestaan er ook hoge kasten met een diepte rond de 30cm om zo een parallel/u keuken te creëren in deze beperkte ruimte?
Kun je op de bouwtekening van de gevel niet zien hoe hoog het raam wordt?

Ik ken wel kasten van 40 cm diep, 30 lijkt me wel erg weinig en zeker niet handig voor een hele kastenwand.
Wat je zou kunnen doen is 2 hoge kasten tegen het dichte leidingenblok aan (met koelkast/vriezer en oven) en de rest op werkbladhoogte houden, idd ook voor het raam langs. Tegenover die hoge kasten zou je nog twee kasten van 40 diep kunnen plaatsen (tot bijv 130 hoog). Dan hou je wat lucht en licht in je keuken.
Helemaal een U-vorm zou ik niet doen. Dat kost je veel ruimte in de hoeken. Met een L-vorm zou je bijvoorbeeld spoelbak en vaatwasser voor het raam kunnen doen; je hebt zo zelfs nog ruimte voor een kokendwatervoorziening. In het stukje dat openblijft tussen je vaatwasser en de halfhoge kast heb je ruimte voor bijvoorbeeld een afvalbak (al kan dat ook in de 40cm kast).

Edit: schetsje voor je gemaakt ter verduidelijking. (Cijfers in witte ruimte is hoogte. Rechts bij raam is een loze ruimte. Kan ook doorlopen tot eind, maar dit gaat uit van kokendwatergadget :*) ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iA2be0d2cLcc8xiVeTL-_3Dh3vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iZcjzt0Cg5M4cuFe1nBjRITU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Toke_gt op 10-11-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:46
schwalbie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:16:
[...]

Inderdaad groot verschil. Eerste keuken is front met houtfineer, maar ik denk dat de keukenzaak wat meer winst wil maken....

Keuken ziet er nu zo uit:

[Afbeelding]

Wie heeft er nog ideeën voor een indeling. Eerste gedeelte is 2,93 lang en 2,72 breed, daarna maar 2,00 breed. Totale lengte keuken is 6,65.
Voldoet de indeling nu? Anders zou ik hem zo laten als parallel-opstelling, mogelijk rechts een hoge kastenwand en links laag met spoelen en koken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-06 14:09
lebbe02 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:08:
Goedemorgen,

Ook wij mogen weer nadenken over een nieuwe keuken in een nog te bouwen woning en zijn op zoek naar tips om de ruimte zo goed mogelijk te benutten. Er wordt geen keuken opgeleverd en zijn dus helemaal nog vrij om de keuken naar wens in te richten. Belangrijkste vraag voor nu, die hopelijk morgen beantwoord gaat worden, is of de keuken door kan lopen onder het raam. Een vraag voor dit forum is: bestaan er ook hoge kasten met een diepte rond de 30cm om zo een parallel/u keuken te creëren in deze beperkte ruimte?

[Afbeelding]
Volker Wessel huis neem ik aan?

Daar staan er duizenden van in Nederland, hele wijken vol. Bijv Sterrenberg in Soesterberg. Voor inspiratie even Funda aanzwengelen. En ook om te zien hoe het niet moet.

Edit, ik zou er een hoekkeuken van maken, met een hoog deel aan de langste muur. En dit hoge deel dan laten doorlopen in een wandmeubel.

[ Voor 6% gewijzigd door Streamz op 10-11-2021 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie.S
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 22:35
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en zie mooie keukens en ideeën voorbij komen. Zelf gaan wij verbouwen volgend jaar en dus ook een nieuwe keuken. Wij lopen tegen het volgende aan met onze kastenwand.

De muur achter de kastenwand is 220cm.
Nu willen we daar uiteraard kasten; apparatuur (VW en comb oven) maar ook een koffiehoekje aan de zijkant.
60-60-60-40 gaat niet vanwege zijpanelen en komt dus voorbij de 220cm.

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die wij niet zien. Zie bijgevoegd de plattegrond met huidige keuken ingetekend en de nieuwe 3d ontwerpen met de indeling als volgt; 40-60-60-50 (koffiehoek=50cm). Vind het zonde om niet de volle 220cm te benutten en geen idee of een kast van 40cm breed praktisch is..

Ben benieuwd naar jullie ideeën en reacties, hele andere indelingen van kasten/apparatuur zijn ook welkom. Dit is naar ons idee de meest praktische indeling.

Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca_JhQLky8E7o-En5DwznKg3zgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgFqrOCtq140cpO2xcqB6ywd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHSBkFN1NlUeXuN9H7kFTlXD2so=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5a9dVhGbuLoxcgEuiHOzo80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KvvKQQxSJBGK4eWkj1oHwraMwUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sikTheFrU2S77e4kWDVwMXFT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRUDWf2huFM96C754se3XbjXTcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jNj2vxrETcg7rUsElrpVY2Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: aanvulling afmeting koffiehoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lebbe02
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@Toke_gt Top en net bij Tulp keukens geweest en schetst precies hetzelfde wat jij hebt gedaan met de zelfde argumentatie. @Toke_gt en @Streamz Thanks voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwalbie
loeberce schreef op woensdag 10 november 2021 @ 15:52:
[...]

Voldoet de indeling nu? Anders zou ik hem zo laten als parallel-opstelling, mogelijk rechts een hoge kastenwand en links laag met spoelen en koken.
Bedankt. Het is ook de bedoeling om parallel te blijven. Ik heb al 2 ontwerpen pagina terug gepost. Aangezien er hier kenners zijn was ik benieuwd of er andere inzichten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schwalbie
Passie.S schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:45:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en zie mooie keukens en ideeën voorbij komen. Zelf gaan wij verbouwen volgend jaar en dus ook een nieuwe keuken. Wij lopen tegen het volgende aan met onze kastenwand.

Nu willen we daar uiteraard kasten; apparatuur (VW en comb oven) maar ook een koffiehoekje aan de zijkant.

Wellicht zijn er nog andere mogelijkheden die wij niet zien. Zie bijgevoegd de plattegrond met huidige keuken ingetekend en de nieuwe 3d ontwerpen met de indeling als volgt; 40-60-60-50 (koffiehoek=50cm). Vind het zonde om niet de volle 220cm te benutten en geen idee of een kast van 40cm breed praktisch is..

Ben benieuwd naar jullie ideeën en reacties, hele andere indelingen van kasten/apparatuur zijn ook welkom. Dit is naar ons idee de meest praktische indeling.

Alvast bedankt!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Edit: aanvulling afmeting koffiehoek.
Al gedacht aan een kastenwand met nis op de achterwand naast de deur en dan eiland op het eind tegen de muur. Of een kastenwand aan de achterkant en dan een U-keuken. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden hier.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:29
@joostbo Handhaving zal er niet zijn
. mogelijk bij de verkoop van de woning wel een issue als de koper er achter komt dat het huidige energielabel dus niet klopt.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
DonJunior schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:59:
. mogelijk bij de verkoop van de woning wel een issue als de koper er achter komt dat het huidige energielabel dus niet klopt.
en zelfs dan denk ik niet dat het zo'n vaart zal lopen. Denk niet dat verkopers hun energielabel gaan vergelijken met de praktijk. Het blijft ook relatief minimaal warmteverlies met een goede terugslagklep. Gewoon naar buiten afvoeren dus.

maar de keukenverkoper heeft in die zin wel gelijk dat het eigenlijk niet kan/mag. Maar dan heb je wel een verkoper getroffen die zich heel netjes aan de regeltjes houd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
DonJunior schreef op donderdag 11 november 2021 @ 06:59:
Als de koper perse zijn energielabel wil behouden dan heeft ie een easy oplossing, stop er wat purschuim in en voila.
Ik vind het echt onzinnig in die nieuwe woningen dat je niet eens een raampje open mag doen om te luchten.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Probeerde vandaag een afspraak te maken met van Diessen Keukens in Veldhoven, vanwege de positieve reviews.

Gewoon volgeboekt tot februari 8)7

BlaBlaBla

• LaTiNo156
Strider schreef op donderdag 11 november 2021 @ 10:06:
Probeerde vandaag een afspraak te maken met van Diessen Keukens in Veldhoven, vanwege de positieve reviews.

Ja er zijn er wel meer die zijn volgeboekt. Bij DB konden we toen ook in Zeeland terecht, maar niet meer in Bergschenhoek, want dat zat toen al maanden vooruit volgeboekt.

• joostbo
Iemand nog een idee hoe het momenteel zit met keukenapparatuur en levertijden? In mijn geval met name om siemens apparatuur.

mijn keukenzaak zei dat de levertijden weer ziet oplopen. Onze keuken word in april pas geleverd en de keukenzaak wil niet te vroeg bestellen ivm dat ze geen plek hebben om alle apparatuur van alle klanten maanden lang op te slaan (en niet de kosten van voorfinanciering te betalen denk ik). ze zeiden dat het waarschijnlijk wel goed komt. ze houden de levertijden van hun leverancier aan en bestellen dan die weken van te voren tov de plaatsing van keuken (met waarschijnlijk iets speling qua tijd). Maar dat zit mij toch niet helemaal lekker.

Zit te denken aan om te vragen of ze gewoon alles toch willen bestellen en eventueel al willen uitleveren bij ons thuis en de apparatuur alvast te betalen. Plek hebben we hier wel. En dan het resterende deel later betalen om er zo zeker van te zijn dat ik alles heb met levering.

Zat er aan te denken omdat mijn collega de keuken is opgeleverd (andere keukenzaak) en er een leen kookplaat in zit, leen kraan en nog enkele weken zonder vaatwasser. De oven is een demo uit een showroomkeuken geworden van het zelfde type. Nu hadden ze wel een iets kortere levertijd dan wij, maar ik sta daar echt niet op te wachten :|

[ Voor 14% gewijzigd door joostbo op 11-11-2021 13:03 ]

• LaTiNo156
joostbo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:00:
Iemand nog een idee hoe het momenteel zit met keukenapparatuur en levertijden? In mijn geval met name om siemens apparatuur.

mijn keukenzaak zei dat de levertijden weer ziet oplopen. Onze keuken word in april pas geleverd en de keukenzaak wil niet te vroeg bestellen ivm dat ze geen plek hebben om alle apparatuur van alle klanten maanden lang op te slaan (en niet de kosten van voorfinanciering te betalen denk ik). ze zeiden dat het waarschijnlijk wel goed komt. ze houden de levertijden van hun leverancier aan en bestellen dan die weken van te voren tov de plaatsing van keuken (met waarschijnlijk iets speling qua tijd). Maar dat zit mij toch niet helemaal lekker.

Zit te denken aan om te vragen of ze gewoon alles toch willen bestellen en eventueel al willen uitleveren bij ons thuis en de apparatuur alvast te betalen. Plek hebben we hier wel. En dan het resterende deel later betalen om er zo zeker van te zijn dat ik alles heb met levering.

Zat er aan te denken omdat mijn collega de keuken is opgeleverd (andere keukenzaak) en er een leen kookplaat in zit, leen kraan en nog enkele weken zonder vaatwasser. De oven is een demo uit een showroomkeuken geworden van het zelfde type. Nu hadden ze wel een iets kortere levertijd dan wij, maar ik sta daar echt niet op te wachten :|
Als je de ruimte hebt dan zou ik dat zeker voorstellen! Ik zie het namelijk niet op korte termijn beter worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:44
joostbo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:00:

Zou ik wel goede afspraken maken mbt garantie etc.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

We gaan verhuizen en gaan in het nieuwe huis eerst stevig verbouwen, daar hoort ook een nieuwe keuken bij :) Al aardig wat geschoven en gedaan en we zijn nu aanbeland op onderstaande indeling en hebben hiervoor nu 1 offerte die me redelijk lijkt en nog 2 offertes die moeten komen (en nog een belachelijke die we ook al binnen hebben).

Alternatieve ideeen, tips en meningen over de offerte zijn zeker welkom!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joostbo
bebopper schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:35:
We gaan verhuizen en gaan in het nieuwe huis eerst stevig verbouwen, daar hoort ook een nieuwe keuken bij :) Al aardig wat geschoven en gedaan en we zijn nu aanbeland op onderstaande indeling en hebben hiervoor nu 1 offerte die me redelijk lijkt en nog 2 offertes die moeten komen (en nog een belachelijke die we ook al binnen hebben).

Alternatieve ideeen, tips en meningen over de offerte zijn zeker welkom!

***members only***
Lijkt mij prima indeling zo! En uitgaande van 28.000 lijkt mij dat een prima prijs ook. enige wat mij op valt is dat je allemaal verschillende merken apparatuur hebt. Veelal kiezen mensen voor 1 merk, al dan niet om verlengde garantie te krijgen. Maar met een USA koelkast, kookplaat met afzuiging word het al lastig genoeg om alles van 1 merk te krijgen.

• Ridicuul
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-06 11:27
Hoi allemaal,

Ik kan mij niet aan de gedachte onttrekken dat een aantal keuzes niet erg praktisch lijken.

Het 'lege' stukje tussen de lage kasten en de hoge kasten is toch eigenlijk zonde van de ruimte? Zou het niet logischer zijn om dit gewoon door te laten lopen en een hoekkast te maken? Op die manier heb je ook meer werkblad naast de spoelbak.

Kom ik op het tweede puntje: de werkruimte naast de kookplaat en spoelbak. Beide zijn dicht op de rand geplaatst, waardoor je bijna geen vrije ruimte om spullen eventjes neer te leggen tijdens het koken of wassen. Door de lage kasten door te trekken krijg je die ruimte naast je spoelbak. Door het schiereiland dan nog een paar centimeter door te trekken (op de lijn tussen keuken en eetkamer) komt de kookplaat netjes in het midden.

Laatste puntje: de bar. Als je aan die bar zit, zit je toch recht voor de deur naar de wasruimte? Dit lijkt mij erg krap te worden als je daar lekker zit en er komt iemand met een volle wasmand de deur uit gelopen.

This is absolutely ridiculous

• Strider
LaTiNo156 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 11:47:
[...]

Ja er zijn er wel meer die zijn volgeboekt. Bij DB konden we toen ook in Zeeland terecht, maar niet meer in Bergschenhoek, want dat zat toen al maanden vooruit volgeboekt.
Mij maakt dat inprincipe niet uit, maar ik moet een technische tekening aan gaan leveren.

BlaBlaBla

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 11:21
joostbo schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:48:
[...]

Lijkt mij prima indeling zo! En uitgaande van 28.000 lijkt mij dat een prima prijs ook. enige wat mij op valt is dat je allemaal verschillende merken apparatuur hebt. Veelal kiezen mensen voor 1 merk, al dan niet om verlengde garantie te krijgen. Maar met een USA koelkast, kookplaat met afzuiging word het al lastig genoeg om alles van 1 merk te krijgen.
Dat en een budget van €300 voor de kraan. Geen Quooker of equivalent vind ik wel opvallend :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Laatst online: 16-05 19:00

bebopper

I'm an absolute beginner...

Floor-is schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:08:
[...]

Dat en een budget van €300 voor de kraan. Geen Quooker of equivalent vind ik wel opvallend :)
:P die 300 euro zal het ook niet gaan halen denk ik. Een Quooker (of equivalent) komt er echter niet, vind ik werkelijk helemaal niks (paar keer ervaring mee gehad voor paar dagen). Maar er komt wel een mooie kraan met flexibele sproeikop en mijn smaak kennende gaat die helaas zeker meer dan 300 euro kosten. In de quote is er echter 300 euro voorzien, vandaar dat het er toch bijstaat.

• WaterFire
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:57
Floor-is schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:08:
[...]

Maybe it's just us, maar 1200 euro plus de extra verbruikskosten voor de hele dag theewater die we twee per per dag drinken vonden wij nogal over the top. dus ook voor ons een dure nieuwe keuken met van alles er op en er aan, en een kraan van rond de 300 euro.

• LaTiNo156
WaterFire schreef op donderdag 11 november 2021 @ 19:14:
[...]

Maybe it's just us, maar 1200 euro plus de extra verbruikskosten voor de hele dag theewater die we twee per per dag drinken vonden wij nogal over the top. dus ook voor ons een dure nieuwe keuken met van alles er op en er aan, en een kraan van rond de 300 euro.
Dat is dan idd niet echt de moeite waard. In ons geval drinken we liters thee per dag, maken we af en toe pasta waar je kokend water voor nodig hebt, en het belangrijkste, warm water om je handen mee te wassen als je uit de tuin komt met bevroren handjes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:12
[...]
Een quooker verbruikt voor de meesten minder energie dan een waterkoker. Of je moet er heel bewust mee omgaan: nooit meer water opwarmen dan je nodig hebt en nooit dubbel verwarmen (bv als je het ff vergeten was of druk).
Over de levensduur kost de aanschaf ook maar hooguit 5 euro per maand extra.
Daarnaast is het gewoon snel/handig/luxe, heb je dagelijks plezier van voor die 15 cent.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 11-11-2021 20:44 ]

• Passie.S
schwalbie schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:59:
[...]

Al gedacht aan een kastenwand met nis op de achterwand naast de deur en dan eiland op het eind tegen de muur. Of een kastenwand aan de achterkant en dan een U-keuken. Daar zijn genoeg voorbeelden van te vinden hier.
Bedankt voor je reactie! Dit hebben we inderdaad overwogen maar wij vinden deze indeling juist prettig vanwege de ‘open’ uitstraling. Als je een keuken eiland of u-keuken doet verlies je dat (naar mijn mening). Met het eiland zou het meevallen maar vinden we niet zo praktisch omdat het veel ruimte in beslag neemt.

Kortom is de indeling die we nu hebben toch erg prettig. Ook het koken met zicht op de tuin. Uiteraard bedankt voor de oplossingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie.S
Ridicuul schreef op donderdag 11 november 2021 @ 15:29:
[...]

Ik kan mij niet aan de gedachte onttrekken dat een aantal keuzes niet erg praktisch lijken.

Het 'lege' stukje tussen de lage kasten en de hoge kasten is toch eigenlijk zonde van de ruimte? Zou het niet logischer zijn om dit gewoon door te laten lopen en een hoekkast te maken? Op die manier heb je ook meer werkblad naast de spoelbak.

Kom ik op het tweede puntje: de werkruimte naast de kookplaat en spoelbak. Beide zijn dicht op de rand geplaatst, waardoor je bijna geen vrije ruimte om spullen eventjes neer te leggen tijdens het koken of wassen. Door de lage kasten door te trekken krijg je die ruimte naast je spoelbak. Door het schiereiland dan nog een paar centimeter door te trekken (op de lijn tussen keuken en eetkamer) komt de kookplaat netjes in het midden.

Laatste puntje: de bar. Als je aan die bar zit, zit je toch recht voor de deur naar de wasruimte? Dit lijkt mij erg krap te worden als je daar lekker zit en er komt iemand met een volle wasmand de deur uit gelopen.
Bedankt voor de reactie!
We hebben inderdaad overwogen dat stuk door te trekken. Enige voordeel is meer werk ruimte aan de andere kant van de spoelbak, dat missen we nu in de praktijk ook niet. Het lijkt ons erg onhandig als het blad doorgetrokken is, volgens mij kom je dan lastig bij de kast in de hoek(?)

De keuken gaat inderdaad iets verlengd worden, maar vanwege de lades/kasten eronder op dat stuk was het of veel links of veel rechtsplaatsen. In het midden gaat het niet, vandaar dat we links heben gekozen om rechts zoveel mogelijk werkblad bij elkaar te hebben. Ook aan de bar gedeelte bereiden we vaak eten voor.
Daar zitten we vooral met eten bereiden of een kort de ‘kok’ gezelschap houden. Dus ansich geen probleem dat het voor de deur zit, vinden het leuk en gezellig eruit zien en zijn korte zitjes. Qua krapte is slecht te zien maar goed te doen.

Thanks voor het meedenken, wordt gewaardeerd.

• Toke_gt
Heb je overwogen om de koffiehoek dwars op de hoge kasten te zetten? Dan kun je de kast 35
-40 diep maken (is genoeg voor zo’n kast) en dan is het ook niet zo erg als ie 2-5 cm voorbij de muur komt.
Ik zou er dan wel een hoek met kastomlijsting van maken, niet alleen planken. Denk dat dat te rommelig oogt.

• Passie.S
Toke_gt schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:23:
[...]

Heb je overwogen om de koffiehoek dwars op de hoge kasten te zetten? Dan kun je de kast 35
-40 diep maken (is genoeg voor zo’n kast) en dan is het ook niet zo erg als ie 2-5 cm voorbij de muur komt.
Ik zou er dan wel een hoek met kastomlijsting van maken, niet alleen planken. Denk dat dat te rommelig oogt.
Bedankt voor het meedenken!
Ik begrijp hm niet helemaal.
Bedoel je: 60-60-60 kasten. 35-40cm koffiehoek met kast eronder en deels erboven? En die dan haaks op de andere kast?
Of bedoel je kast onder het aanrechtblad haaks erop en dan zonder de plankjes erboven?

Bedankt nogmaals.

• Toke_gt
Passie.S schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:37:
[...]

Bedankt voor het meedenken!
Ik begrijp hm niet helemaal.
Bedoel je: 60-60-60 kasten. 35-40cm koffiehoek met kast eronder en deels erboven? En die dan haaks op de andere kast?
Of bedoel je kast onder het aanrechtblad haaks erop en dan zonder de plankjes erboven?

Bedankt nogmaals.
Dat eerste. Tenminste… als ik jou weer goed begrijp, haha.
Eigenlijk zoals je het op de render hebt, maar dan de koffiekast een kwartslag gedraaid. Dus de planken niet parallel aan de muur, maar aan de kast. Vanuit de kamer gezien kijk je de koffiehoek in. Vanuit de keuken zie je de zijkant van de kast (35cm breed).
Duidelijker zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Rachel24 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:26:
Hi allemaal,

Zou ik jullie eens om hulp mogen vragen? Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik mijn eerste koophuis gegund heb gekregen (nieuwbouw) en aangezien ik het in mijn eentje ga doen en totaal nieuw ben op de huizenmarkt hoop ik in deze groep ervaringen op te doen en ook kennis weer te kunnen delen natuurlijk.

Aangezien het dus mijn eerste koophuis is en ik het alleen doe betekent het dat ik geen enorm budget. Incl montage, apparatuur etc is 20K wel echt de max max.

Tot nu toe bij Altis in Oss geweest, Grando in Uden, Keukensale en Ikea. Om zo wat meer onderkant markt en middensegment te ervaren.

De Pronorm X-EV in zwart wild eiken springt er voorbij tot nu toe het meeste uit. Doe ik hier goed aan of zijn er betere opties?
Hoe was jullie ervaring met Grando in Uden, ik ben namelijk van plan om daar ook naar toe te gaan :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alic3
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 05-07-2024
Werd net gebeld door de aannemer. Willen ze toch een 2-fase aansluiting maken voor de Bora van 7,4 ipv de gevraagde 3 fase. Heb maar gezegd dat we inmiddels voor een 11kw kookplaat gaan (moeten we überhaupt nog bepalen). Toen was 3-fase toch weer goed :+

Ik heb de technische tekening al een paar maanden geleden gemaakt en het hoe en waarom van deze terugkerende discussie was alweer een beetje weggezakt. Maar volgens mij gaat nu alles weer prima.

Edit: ik krijg nu per mail nog een reactie:
Wij merken wel op dat een 2 fase kookplaat niet aangesloten kan worden op een 3fase kookaansluiting.
Maar dit klopt toch niet?

[ Voor 17% gewijzigd door Alic3 op 12-11-2021 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwke
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:42
Rachel24 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:26:
Hi allemaal,

Zou ik jullie eens om hulp mogen vragen? Ik heb onlangs te horen gekregen dat ik mijn eerste koophuis gegund heb gekregen (nieuwbouw) en aangezien ik het in mijn eentje ga doen en totaal nieuw ben op de huizenmarkt hoop ik in deze groep ervaringen op te doen en ook kennis weer te kunnen delen natuurlijk.

Aangezien het dus mijn eerste koophuis is en ik het alleen doe betekent het dat ik geen enorm budget. Incl montage, apparatuur etc is 20K wel echt de max max.

Tot nu toe bij Altis in Oss geweest, Grando in Uden, Keukensale en Ikea. Om zo wat meer onderkant markt en middensegment te ervaren.

De Pronorm X-EV in zwart wild eiken springt er voorbij tot nu toe het meeste uit. Doe ik hier goed aan of zijn er betere opties?
Wij gaan voor ons huis kijken in Heesch bij de Hanegraaf in Oss aangezien ons huis ook gebouwd gaat worden in Heesch. Leek ons wel zo handig eventueel. Daarnaast ook bij de project ontwikkelaar zelf van Wanrooij krijgen daar een mooie korting ook. Maar we wilden wat opties hebben verder ook. Altis is dat niet op het meubelplein in Oss? Daar zit eventueel ook nog een andere keukenboer.

Untappd: Louwke80

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joostbo
[...]

voor ons was het niet alleen thee, dat drinken wij ook weinig. Maar ook voor pasta koken, maar misschien nog wel belangrijker; gelijk warm water. Onze CV ketel staat ver weg en elke keer als je even de handen wil wassen duurt het even voordat er warm water uit de kraan komt. zonde van het water en de CV ketel die misschien wel 20x per dag word belast met even vollop aan het werk als de warmte kraan word open gezet en weer uit voor een paar seconden warm water voor handen wassen of om iets af te spoelen. Forse belasting voor de ketel en bovendien ook relatief duur in gasgebruik + onnodig water. :) In dat licht vallen de kosten wel weer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Is Van Wanrooij een goede inspiratiebron voor keukens?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:58
Yep, mooie ruime showroom met veel opstellingen van Pronorm, Siematic en Next125. Ik zou er alleen nooit (meer) een keuken kopen, want de verkooptechnieken en processen deden amper onder voor DMG. Zeker als je ook een nieuwbouwwoning bij hen hebt, voeren ze de druk onnodig hoog op met deadlines, vouchers en extra kosten als je het elders afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
Alic3 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 11:38:
Werd net gebeld door de aannemer. Willen ze toch een 2-fase aansluiting maken voor de Bora van 7,4 ipv de gevraagde 3 fase. Heb maar gezegd dat we inmiddels voor een 11kw kookplaat gaan (moeten we überhaupt nog bepalen). Toen was 3-fase toch weer goed :+

Ik heb de technische tekening al een paar maanden geleden gemaakt en het hoe en waarom van deze terugkerende discussie was alweer een beetje weggezakt. Maar volgens mij gaat nu alles weer prima.

Edit: ik krijg nu per mail nog een reactie:

[...]

Maar dit klopt toch niet?
Bij ons loopt deze discussie ook tussen de installateur en de keukenleverancier. De Bora Puru kan beiden aansluitingen aan, maar in hoeverre niet op 3-fasen aansluiten van invloed is op de maximale vermogens die de kookplaat kan afgeven is mij niet duidelijk. We zitten nu op 1 fasen in de meterkast, dus moeten die laten ombouwen tot 3 fasen inclusief de omzetting bij Liander. Dat is weer €500-600 extra kosten erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

loeberce schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:56:
[...]

Bij ons loopt deze discussie ook tussen de installateur en de keukenleverancier. De Bora Puru kan beiden aansluitingen aan, maar in hoeverre niet op 3-fasen aansluiten van invloed is op de maximale vermogens die de kookplaat kan afgeven is mij niet duidelijk. We zitten nu op 1 fasen in de meterkast, dus moeten die laten ombouwen tot 3 fasen inclusief de omzetting bij Liander. Dat is weer €500-600 extra kosten erbij.
Wij hebben hem hier op 2-fase, en tot op heden nog geen beperkingen mbt. het vermogen ontdekt. Hij zit er nu 8 maanden in. :)

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:53
@Alic3 dat is natuurlijk onzin. Je kunt prima een kookplaat op een 3 fase aansluiting zetten. Je gebruikt er inderdaad maar twee. Misschien moet je aanvoeren als ik dus tegelijk de wasmachine en wasdroger aanzet gaat het ook mis want die zitten als het goed zit op twee aparte fases.

@M3rcury dat weet jij niet of je kookplaat optimaal functioneert. Misschien, zeker weet doe ik het niet, wordt het vermogen door de kookplaat automatisch geknepen als teveel vermogen gevraagd wordt. Daarom altijd gaan voor 3 fase aansluiting en dan weet je zeker dat de kookplaat optimaal functioneert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da1roy
  • Laatst online: 05-04-2023
loeberce schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:56:
[...]

Ik stond ook voor die vraag en heb Bora gemaild.
Omdat ik bang was dat ik niet alles op vol vermogen zou kunnen gebruiken, echter kan dit blijkbaar sowieso niet.

Antwoord Bora:

Twee fase kookgroep is voldoende.
Alle vier de kookzones op de hoogste stand: 9 is niet mogelijk, ook niet op drie fase.
Als één kookzone op stand 9 staat dan regelt de inductiemodule de andere zone naar max stand 5. Dus één zone links en één zone rechts kunnen de zones wel allebei op stand 9.

In het kort:

Per stop(meterkast) 16 ampère kan belast worden tot 235 Volt x 16 ampère = 3.7kW
XPURE heeft voor 2100Watt en op Power 3000Watt voor elke zone.

[ Voor 54% gewijzigd door da1roy op 12-11-2021 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
da1roy schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 14:38:
[...]

Ik stond ook voor die vraag en heb Bora gemaild.
Omdat ik bang was dat ik niet alles op vol vermogen zou kunnen gebruiken, echter kan dit blijkbaar sowieso niet.

Antwoord Bora:

Twee fase kookgroep is voldoende.
Alle vier de kookzones op de hoogste stand: 9 is niet mogelijk, ook niet op drie fase.
Als één kookzone op stand 9 staat dan regelt de inductiemodule de andere zone naar max stand 5. Dus één zone links en één zone rechts kunnen de zones wel allebei op stand 9.

In het kort:

Per stop(meterkast) 16 ampère kan belast worden tot 235 Volt x 16 ampère = 3.7kW
XPURE heeft voor 2100Watt en op Power 3000Watt voor elke zone.
Als ik de aansluithandleiding lees van Bora maken ze geen onderscheid tussen 3-fasen 16A, 2 fasen 16A of 1fase 32A qua maximale vermogensopname. Kortom, in ons geval is de omzetting naar 3 fasen niet nodig om de kookplaat optimaal te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunnybird
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:53
@loeberce natuurlijk wel. Bij een 3 x 25A aansluiting ga je met de 2 x 16A op één fase ruim over de 25A heen en bij de 3 fase niet want daar zorgt de 120 graden fase draaiing ervoor dat je niet over de 16A gaat. Ik blijf het gevoel houden dat niet alle keukenleveranciers hier je wel goed adviseren.

Het antwoord van Bora verrast met trouwens ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:21
@loeberce @sunnybird Die 7,6kW is waarschijnlijk het theoretische maximum die je dus toch niet gaat halen, zie ook de post van @da1roy. Het scheelt immers ook vrijwel niets natuurlijk (7.2 vs 7.6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
sunnybird schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:34:
@loeberce natuurlijk wel. Bij een 3 x 25A aansluiting ga je met de 2 x 16A op één fase ruim over de 25A heen en bij de 3 fase niet want daar zorgt de 120 graden fase draaiing ervoor dat je niet over de 16A gaat. Ik blijf het gevoel houden dat niet alle keukenleveranciers hier je wel goed adviseren.

Het antwoord van Bora verrast met trouwens ook.
Misschien snap ik het niet, maar hoe kan Bora dan aangeven dat de kookplaat op 2x16A max 7,6kW kan opnemen? Zie pag 39 in deze handleiding.
Is aansluiten op 2 stuks 16A groepen niet hetzelfde als 2-fasig? Of moet ik dat dan lezen als 2x 16A -> 32A 1-fasig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
loeberce schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:43:
[...]

Misschien snap ik het niet, maar hoe kan Bora dan aangeven dat de kookplaat op 2x16A max 7,6kW kan opnemen? Zie pag 39 in deze handleiding.
Is aansluiten op 2 stuks 16A groepen niet hetzelfde als 2-fasig? Of moet ik dat dan lezen als 2x 16A -> 32A 1-fasig?
Er zit verschil tussen die 2 groepen verdelen over 2 fase, of beide groepen/fornuisgroep achter 1 fase /aardlek te hangen.

Normaliter is die fornuisgroep bedoelt voor 2 fase huishoudens die op 40A zitten.
Bij een nette 3x25A aansluiting hoort gewoon een krachtgroep over alle fase.

[ Voor 12% gewijzigd door Source90 op 12-11-2021 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:08
Wat is het verschil tussen een Combi & Combi+ ?
Een gewone combi wordt gebruikt als er enkel een koud water toevoer is, de Quooker verzorgt dan middels een mengventiel het warme water. Heeft u zowel een koud als warm water toevoer aanwezig, dan zult u moeten kiezen voor een combi+.

Het combi + systeem zorgt ervoor dat als er warm water wordt aangevraagd bij de mengkraan, het mengventiel een vermenging maakt met het water uit het Quooker reservoir en de CV. Als het warme water vanuit de CV ongeveer 55 graden Celsius is dan is er geen verbruik meer vanuit het Quooker reservoir.
Welke reservoir zouden jullie nemen?

De reden dat wij een Quooker willen nemen is om zuinig te zijn met het warm water in ons boiler (bodemwarmtepomp, 200L boiler).

Als de Quooker vervolgens het warm water uit de boiler gaat tappen schieten we er niks mee op. Dus ik neig naar de Combi, maar weet niet of dat slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
c-nan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:55:
[...]

De reden dat wij een Quooker willen nemen is om zuinig te zijn met het warm water in ons boiler (bodemwarmtepomp, 200L boiler).

Als de Quooker vervolgens het warm water uit de boiler gaat tappen schieten we er niks mee op. Dus ik neig naar de Combi, maar weet niet of dat slim is.
Als het goed is MOET je de Combi+ hebben om direct warm water te kunnen tappen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:55:
[...]

Ligt er nu aan een warmwater aansluiting?
Bij de combi moet je die anders aan beide zijde afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:59:
[...]
Ligt er nu aan een warmwater aansluiting?
Bij de combi moet je die anders aan beide zijde afdoppen.
Er komt een koud en warmwater aansluiting, gaat om een nog te leveren nieuwbouwwoning. Maar de reden dat we een Quooker willen nemen is om geen gebruik te maken van de warmwateraansluiting zodat we genoeg water overhouden om te douchen enzo :P

[ Voor 19% gewijzigd door c-nan op 12-11-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
LaTiNo156 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 16:58:
[...]

Als het goed is MOET je de Combi+ hebben om direct warm water te kunnen tappen!
Dit kan ook met de Combi. Hij haalt dan kokend water uit het reservoir en mengt dit met de koudwater aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
c-nan schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:00:
[...]

Er komt een koud en warmwater aansluiting, gaat om een nog te leveren nieuwbouwwoning. Maar de reden dat we een Quooker willen nemen is om geen gebruik te maken van de warmwateraansluiting zodat we genoeg water overhouden om te douchen enzo :P
Dan kan je ofwel de bouw verzoeken warm water aansluiting weg te laten. (Mocht je wat anders willen in de toekomst, hang je).
Of je moet de combi+ nemen.

Of uiteraard zelf afdoppen na opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
In de startpost valt het mij op dat Bruynzeel keukens in het lage segment vallen. Zijn Bruynzeel keukens kwalitatief minder dan ProNorm keukens?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Strider schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:02:
In de startpost valt het mij op dat Bruynzeel keukens in het lage segment vallen. Zijn Bruynzeel keukens kwalitatief minder dan ProNorm keukens?
Ligt eraan welke lijn, Bruynzeel Optima is bv Next 125, die zitten iets boven Pronorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:28
Strider schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 18:02:
Als aanvulling op @mitsumark denk ik dat de reguliere Bruynzeel lijn onder ProNorm zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:55

Was begin van het jaar ook al bij van Diessen. In februari toen een afspraak voor juli gemaakt. Uiteindelijk na ook een afspraak bij Wilting in Eersel voor Wilting gegaan.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Mollos_ schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:45:
[...]

Was begin van het jaar ook al bij van Diessen. In februari toen een afspraak voor juli gemaakt. Uiteindelijk na ook een afspraak bij Wilting in Eersel voor Wilting gegaan.
Werkt Wilting met vaste prijzen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Wij hebben daar 2 jaar geleden een keuken gekocht, we moesten toen ook al 2 maanden wachten dus veel erger is het niet geworden. Wel erg blij met het meedenken, de mogelijkheden en het eindresultaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:55
Strider schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:23:
[...]

Werkt Wilting met vaste prijzen?
Net als van Diessen, geen onderhandelingen over kortingen enzo. Meteen een nette prijs. Zo heb ik het ook het liefst.

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-06 21:41
Source90 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 17:01:
[...]

Of uiteraard zelf afdoppen na opleveren.
Dat mag niet ivm loze leiding en stilstaand water ed. (Legionella)
Dus of niet aanleggen of wel gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Roos79 schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 08:05:
[...]

Dat mag niet ivm loze leiding en stilstaand water ed. (Legionella)
Dus of niet aanleggen of wel gebruiken.
Wordt ook al aangegeven dat je dan beide kanten moet afsluiten, dan is het goed.
Source90 in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 13-11-2021 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 09:00

Ghosty J

Asus

Hey mede tweakers,

k zou graag jullie advies willen over mijn geplaatste keuken.
We hebben een L keuken met een blad van Dekker Zevenhuizen met een Ceramics blad zoals zij dat noemen.
Wat vinden jullie van de spleet tussen deze 2 bladen? hij is ongeveer 1 a 2 mm.
Had hier niet iets moeten zitten om dit tegen elkaar aan te trekken ? of kan dat niet met keramiek.
De brood kruimels etc. vallen nu in de pannenkast :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDRl0KAWIxpVfmtWoK4k26_-l50=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fBAbL1NOk1q9V1OiV3cwJnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4NRS7Geg2rLDa8Z7rdfqUeeL8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7fBAbL1NOk1q9V1OiV3cwJnF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQwlw4Rrv3kghq_tzqiOLFIzvrM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoMOUWBxPZkIg86a7O0DVfWf.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Ghosty J schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:29:
Hey mede tweakers,

We hebben een L keuken met een blad van Dekker Zevenhuizen met een Ceramics blad zoals zij dat noemen.
Had hier niet iets moeten zitten om dit tegen elkaar aan te trekken ? of kan dat niet met keramiek.

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik zou dit niet accepteren.
Ook vind ik de overgang van de randafwerking van de twee platen totaal niet passen.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000

franssie

Save the albatross

Ghosty J schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:29:
Hey mede tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Dit heb ik nog nooit gezien. Zo'n kier - Dat moet strakker en dan kit ertussen om het waterdicht te maken. Als er brood doorheen kan dan heb je ook na het afnemen natte pannen?
Onacceptabel.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:26
@Ghosty J
Dit moet je inderdaad niet accepteren en is een dikke klacht waard.
Ik denk dat Dekker daar niet moeilijk over doet want zo hoort het niet.
Dat het keramische bladen zijn heeft niets met een dergelijke slechte plaatsing te maken. Dit is meer haastwerk van de opbouwers.
De bladen horen aangetrokken te zijn (vrijwel naadloos) en afgekit, ook aan de muur.
Bovendien horen ze haaks te liggen, de kier lijkt te wijken, vlak, bij de muur lijkt het rechter blad hoger te liggen, en hoort de randafwerking naadloos door te lopen in de hoek.
En zelfs als de hoek van de wanden niet exact 90 graden is, en de bladen dus gaan kieren dan moet dat overlegd worden met de koper hoe te plaatsen en of er iets aan te doen is (dikkere kitrand, infrezen muur, blad afslijpen). Als de kier nu op die 60 cm al een mm wijkt en de bladen evenwijdig langs de muur liggen dan krijg je bij een blad van bv 3m x 3m op het einde een kier van 5 mm als één blad evenwijdig ligt of 2x 2,5 mm als je het verdeelt.

Ik neem aan dat de keuken nog niet opgeleverd is?
Of heb je al getekend dat je het geaccepteerd hebt?
De plaatsers krijgen namelijk doorgaans pas uitbetaald als de keuken opgeleverd en geaccepteerd is, tot die tijd zullen ze de klant tegemoet moeten komen om hun geld te kunnen krijgen van het keukenbedrijf (tenzij dat eigen mensen zijn)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2021 12:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghosty J
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-05 09:00

Ghosty J

Asus

JackBol schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:38:
[...]

Ik zou dit niet accepteren.
Ook vind ik de overgang van de randafwerking van de twee platen totaal niet passen.
franssie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 10:55:
[...]
Het blad moet nog iets naar achteren of het andere blad iets naar voren.

Dit heb ik nog nooit gezien. Zo'n kier - Dat moet strakker en dan kit ertussen om het waterdicht te maken. Als er brood doorheen kan dan heb je ook na het afnemen natte pannen?
Onacceptabel.
Zij geven aan dat dit zonder kit gedaan wordt.
Leek mij ook vreemd.
Teijgetje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 11:26:
@Ghosty J
Dit moet je inderdaad niet accepteren en is een dikke klacht waard.
Ik denk dat Dekker daar niet moeilijk over doet want zo hoort het niet.
Dat het keramische bladen zijn heeft niets met een dergelijke slechte plaatsing te maken. Dit is meer haastwerk van de opbouwers.
De bladen horen aangetrokken te zijn en afgekit rondom, ook aan de muur.
Bovendien horen ze haaks te liggen, de kier lijkt te wijken, vlak, bij de muur lijkt het rechter blad hoger te liggen, en hoort de randafwerking naadloos door te lopen in de hoek.
En zelfs als de hoek van de wanden niet exact 90 graden is, en de bladen dus gaan kieren dan moet dat overlegd worden met de koper hoe te plaatsen en of er iets aan te doen is (dikkere kitrand, infrezen muur, blad afslijpen). Als de kier nu op die 60 cm al een mm wijkt en de bladen evenwijdig langs de muur liggen dan krijg je bij een blad van bv 3m x 3m een kier van 5 mm als één blad evenwijdig ligt of 2x 2,5 mm als je het verdeelt.

Ik neem aan dat de keuken nog niet opgeleverd is?
Of heb je al getekend dat je het geaccepteerd hebt?
De plaatsers krijgen namelijk doorgaans pas uitbetaald als de keuken opgeleverd en geaccepteerd is, tot die tijd zullen ze de klant tegemoet moeten komen om hun geld te kunnen krijgen van het keukenbedrijf (tenzij dat eigen mensen zijn)
Er komt nog een spatrand in de keuken van 20cm hoog. Dus ze hebben nog 5 mm om het blad "recht" / haaks te krijgen.

Ze komen binnenkort de boel afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:26
Ghosty J schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 12:01:

Zij geven aan dat dit zonder kit gedaan wordt.
Leek mij ook vreemd.

Ze komen binnenkort de boel afmaken.
Ik zou even met Dekker bellen dan voordat ze de boel af komen maken. Hoewel het een beetje prematuur is om nu al een klacht neer te leggen vóórdat het opgeleverd is, kunnen zij de plaatsers aansturen om het te plaatsen zoals voorgeschreven is.
Geen kit er tussen is inderdaad vreemd, de kit maakt de verbinding water- en vuildicht. Op het laatst kitten geeft te weinig kit om die rand permanent dicht te maken. Waarschijnlijk hadden ze geen transparante kit bij zich.
Andersom is deze kier nu wel nog kitbaar voordat hij aangetrokken wordt. Maar als dat gedaan wordt dan hadden de plaatsers er wel een plakbandje over gedaan zodat er geen vuil en vet in komt.

Alhoewel normaal het blad eerst aan elkaar gezet wordt (naadloos en gekit) vóórdat het gesteld en gefixeerd wordt op de kastjes kan dat natuurlijk ook achteraf, mits het niet al met dotjes kit bevestigd is op de kastjes, dan wordt verschuiven erg moeilijk en moeten al die dotjes eerst doorgezaagd/gesneden.

Dat ze het nog af komen maken duidt op dat het nog niet klaar was voor het weekend en toch gebruikt moest kunnen worden?
Want wat is binnenkort afmaken?
Keukenplaatsers moeten een keuken neerzetten tegen een laag bedrag per item en krijgen pas betaald als de klant akkoord tekent voor oplevering.
Gezien er altijd wel wat ontbreekt of beschadigd is, of plaatsing meer tijd kost (zelf verstekken maken met materiaal dat bij het kijken al chipt), en vervangen tijd kost (nieuw deurtje 6 weken levertijd bv), moeten ze vaak meerdere keren terug voordat de klant voor akkoord tekent en ze hun geld krijgen.
Je snapt dat al die extra keren rijden niet betaald wordt door het keukenbedrijf wat resulteert in haastwerk om nog tot een redelijk dagloon te komen.
Daarnaast is de planning zo krap dat de volgende dag terug haast niet kan want dan moet de volgende keuken geplaatst, wat resulteert in avonduren om keukens af te maken.
Al met al een hoop stress en gedoe waardoor ik gestopt ben met keukens plaatsen voor keukenbedrijven.
De enige keuken die ik ooit zonder schade en met alles op maat kreeg aangeleverd was van Bulthaup, maar dan zit je aan een prijskaartje waar je een leuke Tesla en extra boodschappenauto voor moeders voor kan aanschaffen.
Uiteraard zullen eigen mensen van Dekker hier minder mee te maken hebben (vast loon) maar de werkdruk van elke dag een keuken blijft.

Maar je hebt dus nog niet voor akkoord getekend?
Teken echt pas als je helemaal tevreden bent.

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2021 12:30 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
Iemand tips op deze vlekken verwijderen. Hacker Classic uit mn hoofd. Mat wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yy6pHNdq-ZvFTZVZGlAD4m2yl2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NjD8wFdCNhINEw7hbdeweHe6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@aschja Ik kan op de foto niet zien wat schaduw, reflectie of vlek is (ik kan ze dus niet vinden).

edit: of bedoel je het grauwe rechts van de oven door het aanpakken van de greeploze deur?

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 13-11-2021 16:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerdtH
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-12-2024
Goedemiddag

Onlangs een offerte gehad voor een Schuller keuken. Ik ben benieuwd wat vinden jullie van de prijs/kwaliteitsverhouding (€21000) en van de apparatuur/werkblad en de indeling.

Schuller c2

Agaatgrijs fluweelmat (L277M)
Uitvoering korpus: Kunststof (K1)

Siemens HS836GTB6 Multifunctionele oven met stoomfunctie iQ700,
Siemens CM836GNB6 ompacte multifunctionele oven met magnetronfunctie iQ700
Siemens EX807LVV5E Inductiekookplaat iQ700 met 5 kookzones
Siemens KI86NADF0 Integreerbare koel/vriescombinatie IQ500 met NoFrost
Siemens LC91BUV55 Wandafzuigkap iQ700
Siemens SX65ZX49CN Volledig integreerbare vaatwasmachine XXL IQ500
Franke RVS spoelbak Mythos MYX 210-50
Dekker composiet werkblad Evora Quartz Marquina gepolijst 300 x 350 cm
Quooker COMBI+ rvs square

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NPmUa6PDOa9NhXh-cBwYJvRWpQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECBx4haC1K8OtdxnzGdMRmkU.jpg?f=fotoalbum_large

groet,

Bert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-05 16:37
franssie schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:53:
@aschja Ik kan op de foto niet zien wat schaduw, reflectie of vlek is (ik kan ze dus niet vinden).

edit: of bedoel je het grauwe rechts van de oven door het aanpakken van de greeploze deur?
Bijv idd. Het zijn in die zin ook gewoon vinger vlekken. Maar wel irritant in zicht onder de juiste hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

aschja schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 17:49:
[...]

Bijv idd. Het zijn in die zin ook gewoon vinger vlekken. Maar wel irritant in zicht onder de juiste hoek.
Vingervet is vet maar ook zuur. Na langere tijd niet schoonmaken kan dat de lak aantasten (ik zeg niet dat dat gebeurd is maar het zou kunnen) dus ik zou proberen de fabrikant te achterhalen en hun om advies te vragen. Het type lak is denk ik bepalend van hoe je het moet aanvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Binnen 3 weken moet ik een technische keukentekening bij de projectontwikkelaar aanleveren, anders worden de leidingen etc. niet gewijzigd van ons nieuwbouwhuis.
Wij hebben een idee wat voor keuken we willen, maar beslissen liever niet in 3 weken tijd waar we onze keuken gaan kopen.

Zijn er mogelijkheden om een technische keukentekening te maken die genoeg flexibiliteit biedt om toch pas later een keuken te kunnen kopen?

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 282 ... 515 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1