Ladypurple schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:00:
[...]
Qua loopruimte zou het kunnen, In praktijk denk ik dat dit in een afgesloten ruimte propperig wordt. Probeer een 3d te maken met “ dichte” muren, dus een aanzicht zoals je in de ruimte staat. Ik zou denken richting bijv. Een u met een kastenwand aan de onderzijde.
Dez opstelling met aan beide zijden een hoge kast is denk ik uit verhouding.
Aan de rechterzijde is 1m80 doorloop, die staat eigenlijk altijd open. Dat scheelt nogal denk ik voor de beleving. De schuifdeuren hebben glas bovendien
We hebben links én rechts 90cm tussen het raam en de zij/binnenmuur. We zouden kunnen overwegen om de nis precies zo breed als het raam te maken, dat vind ik wel erg mooi.

Maar ik vind 60+30 niet prettig ogen, dure oplossing ook om twee van die (apothekers)kasten neer te zetten.

150cm werkblad om het spoelen heen is op zich wel weer genoeg, dus dat is geen issue.
Ik neem het zeker mee ook qua opstelling, dit is immers nog maar een eerste/tweede opzet

joostbo schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:20:
[...]
Gevoelsmatig word het propperig en niet efficient. Beetje afhankelijk hoe de ruimte, ramen en deuren zijn. Waarom niet gewoon een L leuken aan de linkerzijwand en wand bovenzijde? Of linkerzijde en onderzijde. Je kunt het zo maken dat je net zoveel (of misschien wel meer) kastruimte hebt maar je hebt wel een veel meer een open geheel en logische looproutes.
Je mist dan alleen het barretje, maar ga je die echt gebruiken? Ik ken mensen die per se een barretje wilden en er nu nooit aan zitten, en ook wel mensen die er wel geregeld aan zitten. Denk daar dus goed over na.
Het stuk barretje bij de inductieplaat kun je niet echt heel prettig aan zitten als je 35 cm hebt, houd niet over. de ruimte is te kort en je krijgt dan het idee met een inductieplaat voor je neus te zitten, zeker als iemand aan het koken is. Dan blijft allee die meter bar bij het raam over. Daar ga je met zn tweeën dus al niet snel zitten, daar is het weer te kort voor.
De tekening geeft een heel vertekend beeld zo en doet het ruimer ogen dan dat het is. Ga naar een keukenzaak en vraag eens hun advies en het e.e.a. uit te tekenen op schaal
De ramen zijn 1m50 breed en starten op ±105cm vanaf de vloer. De schuifdeur is ±180 breed en zit middenin de wand (±90cm aan beide zijden dus). De bovenzijde van de schuifdeuren zijn glas, dat geeft ook meer ruimtegevoel.
Iedereen gaat er van uit dat die deuren altijd dicht zijn, ik denk juist van niet.
Er zit nu een L en die geeft enorm veel loze ruimte, een U zou dan wel al beter zijn wat mij betreft.
Het barretje is iets waarvan wij verwachten dat het wel veel gebruikt zal worden; zowel mijn vrouw als ik werken veel thuis (ik 5 dagen, zij 2) en eten nu vaak aan het aanrecht in de keuken.. Bovendien is het een prima plek om op woensdag en vrijdag te lunchen met onze zoon. We koken graag en ook dan biedt een barretje plek voor onze zoon of een van ons twee (of visite) om wel bij elkaar te zijn, maar niet per se actief mee te doen.
We kunnen wel kijken naar hoe diep die worden moet, 35cm is kortaan, 60cm is overdreven denk ik. Er is vast wel een tussenweg
Dit is de BG van het huis:
Als ons huis voor meer dan de (zeer conservatief ingezette) rekenprijs gaat, kunnen we overwegen om de muur met schuifwand te verwijderen en de keuken te vergroten. We blijven natuurlijk wel met de 3m30 breedte werken, de deur in de muur naar de bijkeuken kan niet verplaatst helaas omdat tussen die deur en het toilet de CV en vloerverwarming is geplaatst.
Je zou echt uit je pan kunnen gaan en de keuken verplaatsen naar de voorzijde van de woonkamer, dan moet de kachel wel wijken, maar heb je voor je keuken ruimte zat natuurlijk. De tafel in de serre en dan het zitten maar in de oude keuken?
Die kamer voor wordt m'n kantoor, dus die is al bezet.