Deodaat schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 10:20:
Hallo allemaal,
Zelf ben ik enige tijd bezig me te orienteren op een nieuwe keuken. Mijn huidige keuken is nog niet zo oud (8 jaar), maar deze is gekocht toen ik nog een ander budget had en met mijn toenmalige vriendin.
Ik heb een tijdje meegelezen en heb goede tips en ervaringen van andere gelezen. Ik zoek een keuken in wat ik zelf dan maar het middensegment noem (misschien zit ik wel helemaal mis). Mijn budget inclusief plaatsen ongeveer 20K. Ik had de volgende aanpak:
- Ik heb 3 keukenwinkels uitgezocht waarvan ik denk dat ze kwalitatief goede keukens verkopen, 2 zijn onderdeel van een grote keten en 1 is de lokale keukenspeciaalzaak
- Voor mezelf bepaalt wat voor apparaten ik in mijn keuken wil (los van merk) en wat de opstelling moet worden. Ik heb de voorkeur voor een L vorm waar ik dan een schiereiland creeer waar ik een bar funcrie kan maken,
- Ik had vooraf als voorkeur een matzwarte keuken met zwarte apparaten en een betonlook blad
-Voor mezelf had ik ook wat spelregels aangezien ik niet van de nutteloze prijsspeleltjes ben en van wederzijdse transparantie ben (ok, achterste van je tong laten zien dat gaat natuurlijk niet).
Met deze uitgangspunten ben ik de 3 keukenwinkels gaan bezoeken. Bij alle 3 open geweest dat ik op basis van een aantal criteria een besluit neem:
Prijs (niet de laagste prijs, maar het moet wel fair zijn)
Advies
Service
Oprechtheid
Geduld (ik hou niet van opdringerige mensen)
De ervaringen bij de 3 keukenwinkels liep echt uiteen. Bij de eerste waar ik kwam kreeg ik een aardige keukenverkoper tegenover me en we waren aan het praten over mijn wensen. Voordat we het hadden over een eventueel budget vroeg ik of ik mocht rondlopen voor wat inspiratie. De verkoper gaf aan dat ik dan vooral beneden moest kijken en niet boven. Ik vroeg waarom? Antwoord was boven staat wat hoger segment en ik denk dat dit niet past. Ondanks dat deze jongen wellicht gelijk had, vond ik die opmerking ongepast. Ik heb het gesprek afgemaakt, maar deze winkel scoorde niet hoog bij mij.
De tweede winkel en derde winkel hadden beide een andere aanpak, maar bevielen me wel. Het gaat hier om een keten en de lokale speler. Bij beide gaf ik aan een budget inclusief plaatsen van ongeveer 18K te hebben inclusief plaatsen. Bij de keten kreeg ik een offerte van 32K waar zonder ook maar een poging van onderhandelen ineens 12K van verdween. Ik vond het vreemd, maar de verkoper gaf aan dat ik transparantie wilde en dat als ik mijn besluit neem er nog meer mogelijk is. Al met al wel netjes. Er zat allemaal Siemens apapratuur. de lijn was echter wel niveau instap.
Toch neig ik heel sterk naar mijn lokale keukenboer. NIet alleen omdat hij lokaal is, maar ook vanwege de openheid. Het eerste wat hij zei is dat ze geen prijsvechter zijn en dat als ik echt extreme kortingen wil ik beter elders heen kan gaan (dit werd gezegd met een positieve tone of voice, om elkaars gedachte te managen). Ook gaf hij aan dat hij echt zijn best wil doen om aan al mijn wensen te voldoen, maar dat er dan ook concessies van beide kanten moeten zijn (dit vond ik mooi).
Na mij te hebben aangehoord over wat ik in mijn huis van plan ben, waar ik tegenaanloop en wat ik echt wil kwam hij al met het advies geen matzwarte keuken te nemen ivm het schoonhouden. Ook een Bora kookplaat leek hem niet handig voor mij omdat ik graag uitgebreid kook met grote pannen en dit dan voor mij in de papieren kon gaan lopen.
Na wat rondjes te hebben gelopen liep ik tegen een grijs/betonlook front aan. Dit zag ik gelijk voor me icm met zwarte apparaten. Op basis daarvan heb ik een eerste offerte gekregen van 27K inclusief plaatsen. Deze bevatte het volgende;
Keuken merk Artego
- Atag afzuigkap
- Atag Gas op glas kookplaat (90CM)
-Bosch koelkast (instapmodel)
-Bosch vaatwasser
- Bosch Stoom/oven combi (45 cm)
- Bosch combi magnetron (45 cm)
- Wijnklimaatkast
- zwarte Quooker kraan met 7 L boiler
- Keramiekblad
Eerlijk gezegd vond ik de offerte nieteens slecht (gevoelsmatig) en de verkoper zei denk goed na met wat je echt wil, maken we een nieuwe afspraak en kijken we hoe we verder kunnen komen.
Afgelopen donderdag een vervolgafspraak gehad en de wensen weer doorgenomen. De totale lenge van de L vorm keuken mocht 6 meter worden. Dat vond ik wel wat erg lang. Ik heb dan ook een ladeblok opgeofferd. Tevens heb ik de voorkeur voor vooral een hard blad en niet perse keramiek. Dit is nu veranderd in composiet. Ik ben op het volgende uitgekomen: [
Afbeelding]
[
Afbeelding]
Het klopt niet helemaal, want mijn vloer is een stuk lichter en het schiereiland komt voorbij mijn gang deur.
Het volgende zou het dan op uitkomen:
Merk/Type: Artego Delta 24
Kleur: Beton grijs trommel
Hoge kast met Overn (60 cm nis) erin
Klepkast met daaronder Amerikaanse koelkast
Hoge kast met stoomoven (60 cm nis) erin
2 blokken met 2 ladekasten (beide 1 20 breed) met hieboven op een gas op glaskookplaat en daarboven de afzuiger
Schiereiland met hierin het spoelgedeelte inclusief Quooker kraan en vaatwasser
Bar gedeelte met hierin een wijnklimaatkast.
Als apparatuur ben ik voorlopig voor het volgende gegaan:
Afzuigkap: ATAG WS90292P
Kookplaat: ATAG HG9571MB
Oven: AEG BPK748380
Stoomoven: AEG BSK798280
Amerikaanse Koelkast:BOSCH KAD93VBF
Vaatwasser: AEG FSB53637P
Kraan: Quooker: 22+FRBLK
Kilmaatkast: McQuvee WCD50AB
Werkblad: Composiet merk Dekker
De prijs inclusief plaatsen: 20K.
Overwegingen die ik nu nog heb zijn:
Wel of niet grepen nemen?
De oven te veranderen in nismaat 45 en er een warmhoudlade onder te nemen (mede dat ik dat 4 AEG producten heb.
Wat ik niet goed kan inschatten is of ik de jusite spullen van AEG te pakken heb (bijv ik twijfel nou of ik de zelf opende vaatwasser heb) en of de ovens een goed elijn zijn? Iemand enig advies?
En gevoelsmatig heb ik een goede prijs voor beide partijen, maar ik heb geen ervaring met het merk Artego. Kan iemand mij hier wat ervaringen mee delen.
Btw alle feedback is welkom