Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Rouske schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Hallo allemaal,

Ook wij mogen een nieuwe keuken uitzoeken voor een nieuwe woning.
Dit willen we uitstellen totdat we weer bij zaken naar binnen mogen voor het kunnen zien en voelen van de materialen, echter moet er binnen een aantal weken wel zaken zoals opstelling (vanwege vloerverwarming) en het leidingwerk doorgegeven zijn.

De project leverancier van de keuken (Bruynzeel) heeft een aantal opties op papier via een online sessie uitgetekend, maar achteraf konden wij ons daar niet helemaal in vinden.
Een 2e online sessie met een andere keuken leverancier had eigenlijk zelf geen inspiratie en vroeg ons de gewenste indeling… ☹

Wat hebben we nu:
U-keuken (3,45m x 2,78m x 3,45m) met aan de beide uiteinden een 144cm kast, de ene kant is koelkast (102cm), met een lade er onder en de andere kant combi-oven met een vriezer (88cm) er onder.
Verder nog 2 losse bovenkasten en aan de andere andere kant de schouw. Spoelen zit in het midden van het korte deel van de U bij de 2 ramen.

Wensen:
- Grotere koelkast (177cm?), kinderen worden groter en eten steeds meer!
- Grotere vriezer (122cm?), komen nu eigenlijk 1 lade te kort.
- Combi-oven, wellicht een 2e oven met stoom
- Uiteraard alle andere items, zoals Quooker, vaatwasser, inductieplaat ook

Door de grotere koelkast, grotere vriezer en combi-oven kom je uit op minimaal 3 hoge kasten en daar zit de uitdaging in. Waar te plaatsen, maar kan je ook met deze combi van apparaten wel een uitgelijnde wand krijgen…

Onderstaand de ruimte waar het om gaat met daarin de standaard voorgestelde opstelling (zit geen keuken inbegrepen bij de aankoop!).
[Afbeelding]

De binnenmuur bovenaan is 2420mm lang, de linker buitenmuur met raam op ~1050mm van vloer is 3330mm lang. Onderste buitenmuur is 4800mm, het linker raam van de 3 is aan de onderkant deels dicht (binnenkant muur loopt door), dit i.v.m. de standaard keukenopstelling die daar voor het raam zou staan en de 2 andere ramen beginnen op ~700mm, alle ramen lopen tot het plafond.
Het hoekje rechtsonder is 880mm en dan 915mm, daarna de spouwmuur met de buren tot de achtergevel.

De muur van 2420 lijkt mij eigenlijk net te kort om daar 60cm aanrecht + passtuk + 3 hoge kasten te kunnen plaatsen.
Van deze muur naar het hoge raam aan linker kant is 130cm, daar zouden 2 hoge kasten passen, maar nu is een hoge kast direct naast het raam ook niet echt iets waarvan ik zeg WOW.
In de hoek links van dit raam kan ook geen hoge kast, want dan zou die voor het linker raam van de voorgevel staan, echt goed over nagedacht 8)7

Dan 3 hoge kasten op de 2420mm muur ingesloten tussen stucwerk en een smal eiland er voor, maar waar dan het koffie apparaat laten, midden op je eiland vind ik ook niks. En zo is er telkens wel wat.

Wat op schaal gefabriceerd met gekleurd papier, rood zijn hoge kasten, oranje aanrecht, het gaat meer om de opstelling in de ruimte.

[Afbeelding]

We neigen nu naar het plaatje 0-0.
Ja, de kastenwand is een eind van het spoeldeel, maar in principe pak ik nu ook eerst alle spullen en verzamel dat op de snijplek om te verwerken. Maar met de huidige U opstelling is alles maar 2 stappen van elkaar :P

De opstellingen met alleen een eiland en dan overal de ramen lijkt ons erg kaal, maar wellicht komt dit doordat we nu een U hebben en alles op elkaar zit.

Wie o wie heeft een briljant idee waar wij overheen kijken?
Ohja, om maar transparant te zijn, budget is 20-25k inclusief montage.

Er staat nog een vraag bij de bouwer uit of ze het 2e raam van de voorgevel hetzelfde kunnen maken als het linker raam en uiteraard tegen welke prijs. Mocht hierdoor een betere opstelling mogelijk zijn.
Je kunt behoorlijk veel kanten op met deze ruimte. Op het eerste gezicht vind ik 0-0 ook de meest mooie opstelling. Uiteraard is dit nog in detail uit te werken :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 23:26
@Rouske Ik neig eerder naar oplossing 3-1 of 6-0. Puur omdat je in die opstellingen de eettafel nog (deels) in het gebied van de keuken kan plaatsen (en niet meteen tegen je eettafel aanloopt als je via de entree binnenkomt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
5.0 vind ik trouwens nog beter.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
5.1 met een iets breder eiland en barkruk aan de rechterzijde? 5.0 is ook mooi maar die hoek rechtsonderin is prachtig om een grote lamp of plant (statement) neer te zetten.

Eventueel kan je nog een barretje maken, mits dat past.

3.1 zou niet mijn keuze zijn. Met de ruimte die je tot je beschikking hebt, zou ik een open doorloop willen houden. 6.0 ook niet mijn keuze, sta je altijd met je rug naar het bezoek/gezin te werken.

Verder wel prettig dat je tafel echt een onderdeel is van de keuken. Een echte eetkeuken. Bij 7.4 heb ik dat gevoel een stuk minder.

[ Voor 55% gewijzigd door herofruit op 28-01-2021 15:06 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• severijns
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-03 10:59
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 09:52:
[...]

Uiteindelijk gaan we voor de combi oven met stoom. Om de volgende redenen:
- Kliekjes kun je veel beter "regenereren" met een stoomoven.
Hier komt er in de nieuwe keuken ook eentje, maar heb er dus op dit moment nog geen ervaring mee.
Ik ben wel benieuwd, dat opwarmen van "kliekjes", dat lukt toch niet met alles, of wel?
Ga je een kom soep regenereren in je stoomoven?
En hoe zit het met de tijd om een kliekje van de dag ervoor op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
severijns schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 19:16:
[...]

Hier komt er in de nieuwe keuken ook eentje, maar heb er dus op dit moment nog geen ervaring mee.
Ik ben wel benieuwd, dat opwarmen van "kliekjes", dat lukt toch niet met alles, of wel?
Ga je een kom soep regenereren in je stoomoven?
En hoe zit het met de tijd om een kliekje van de dag ervoor op te warmen?
Soep kan je in een pannetje opwarmen toch?

Qua tijd, neem een tienvoud aan tijd wat je met een magnetron hebt. Smaak is wel vele malen beter in mijn opinie.

Zelfde met bijvoorbeeld broodjes/croissants die je de dag ervoor bij de bakker hebt gehaald.. Vind ik vele malen beter smaken met (pulse)steam dan dat geklooi met kraanwater besprenkelen en dan in de oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Scuderia110 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:35:
Van de siematic site, er zijn ook nog sq-lakken, dat lijkt de duurste variant te zijn.

SmartLaque-oppervlakken
De hoogwaardige SieMatic SmartLaque-fronten hebben meerdere laklagen waarvan de toplaag uitgevoerd is met AntiPrint-coating. De fronten worden met de modernste lasertechnologie in een innovatief productieproces uitgevoerd met ZeroMatic-randen. SieMatic SmartLaque is verkrijgbaar in hoogglans en zijdemat. Optisch oogt het nieuwe oppervlak net zo indrukwekkend als de SieMatic SQ-lakfronten. De nieuwe SmartLaque-fronten zijn zeer krasbestendig en gemakkelijk schoon te maken dankzij de speciale coatingtechnologie die wordt gebruikt.

SimiLaque-oppervlakken
SieMatic SimiLaque-fronten hebben een kunststof toplaag in hoogglans of zijdematte uitvoering, met een elegante en hoogwaardige uitstraling. Deze fronten worden met de modernste lasertechnologie in een innovatief productieproces uitgevoerd met ZeroMatic-randen. Door de kunststof toplaag zijn de fronten extreem krasbestendig en reduceert de nieuwe SieMatic AntiPrint-toplaag vingerafdrukken zelfs op de zijdematte oppervlakken. SieMatic SimiLaque is een aantrekkelijk alternatief voor de exclusieve SieMatic SQ-lakfronten.

SQ-lakoppervlakken
Nergens worden meubels zwaarder belast dan in de keuken. Daarom moeten juist hier materialen van hoge kwaliteit en perfecte afwerking gebruikt worden. De SQ lak uitvoering straalt de elegantie van woonmeubels uit, en is tegelijkertijd volledig bestand tegen de hoge belasting in de keuken. De exclusieve SieMatic SQ-lakfronten worden in 'Superior Quality' gefabriceerd: in een innovatief lakproces dat de hoogste flexibiliteit voor de planning mogelijk maakt en milieuvriendelijke, eersteklas kwaliteit garandeert. De nieuwe SieMatic AntiPrint-afwerking reduceert vingerafdrukken zelfs op zijdematte lakoppervlakken
Iemand die in Jip en Janneke taal kan vertellen wat nou precies het verschil is? Qua prijs lijkt de sq-lak het duurste, dan de similaque en de smartlaque is de goedkoopste variant. Scheelt dus ruim € 3K, weet niet of dat echt alleen die andere afwerking is of dat er wat korting in verwerkt is omdat wel duidelijk was dat we het niet gingen doen voor de prijs die er lag. Ik kan er weinig info over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Scuderia110 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 20:52:
[...]

Iemand die in Jip en Janneke taal kan vertellen wat nou precies het verschil is? Qua prijs lijkt de sq-lak het duurste, dan de similaque en de smartlaque is de goedkoopste variant. Scheelt dus ruim € 3K, weet niet of dat echt alleen die andere afwerking is of dat er wat korting in verwerkt is omdat wel duidelijk was dat we het niet gingen doen voor de prijs die er lag. Ik kan er weinig info over vinden.
Op internet is er in ieder geval niet meer dan dit te vinden. Wellicht kun je Siematic mailen of het aan de keukenzaak vragen waar je bezig bent? Ik heb een SmartLaque front gezien (pre corona) in de showroom en dat vond ik er keurig uitzien. Voor ons dus geen reden om obv looks voor SimiLaque te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Wij hebben waarschijnlijk een top 4:

IDPrijsMerk KeukenApparatuurVoordelenNadelen
126370Crown Gold LineSiemensHoge Qasa score (9.2) Keukenblad 4cm
221450KellerAEG Goedkoper, Hoge Qasa scoreKeller is lagere klasse merk, geen oven
326701BallerinaNeffGevoel van maatwerk, plasma filterGeen ervaringen op tweakers/qasa
420500SystematSiemensGoedkoop, goed keuken merkLage qasa score (7,5), Duits, Sima Core keukenblad

#1 Valt misschien af: onbekend keukenmerk en te dik blad (dikker dan zijwangen).
#4 valt misschien af. Ik heb vertrouwen in Duitsers maar de reviews zijn niet zo goed als bij de andere. En omdat het om een raam heen gebouwd moet worden geef ik liever iets meer uit maar dan ook geen gezeik (hoop ik).

Er is al veel gesproken over verschillende offertes opvragen en ik wil niet weer een gehele discussie starten. Daarentegen is het een forum waar we van elkaar kunnen leren, daarom wil ik wel mijn ervaringen delen.

- Niet iedereen kan alles leveren. Wij willen een Fenix keukenblad, niet iedereen heeft dit.
- Niet iedereen heeft dezelfde accessoires, merken of apparatuur (quooker vs selsiuz) .
- Niet dezelfde garantie (sommige 5 andere 10 jaar).
- Sommige hebben extra diensten (vervanging binnen 4 uur, tijdelijke keuken etc.)
- Niet iedereen kan maatwerk
- Ontwerpen verschillen: sommige willen steunpalen andere niet.
- Materiaal diktes verschillen, wij willen zijwand en keukenblad van dezelfde dikte (niet altijd mogelijk).
- Merk van de keuken(kast).

Er zijn nog vele kleine verschillen: keukenkasten in dezelfde kleur als keukenblad, hoogte van plints, max. hoogte van kasten, spoelbak gespoten of door en door etc.

[ Voor 45% gewijzigd door battler op 28-01-2021 22:30 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
SquareOne schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 21:03:
[...]

Op internet is er in ieder geval niet meer dan dit te vinden. Wellicht kun je Siematic mailen of het aan de keukenzaak vragen waar je bezig bent? Ik heb een SmartLaque front gezien (pre corona) in de showroom en dat vond ik er keurig uitzien. Voor ons dus geen reden om obv looks voor SimiLaque te gaan.
De similaque was een stuk matter dan de smartlaque en voelde wat anders aan. Uiteraard hebben we het gevraagd, maar dan kom je niet veel verder dan een ander productieproces, ander product en uiteraard gaat het beide heel lang mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
battler schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:06:
Wij hebben waarschijnlijk een top 4:

IDPrijsMerk KeukenApparatuurVoordelenNadelen
126370Crown Gold LineSiemensHoge Qasa score (9.2) Keukenblad 4cm
221450KellerAEG Goedkoper, Hoge Qasa scoreKeller is lagere klasse merk, geen oven
326701BallerinaNeffGevoel van maatwerk, plasma filterGeen ervaringen op tweakers/qasa
420500SystematSiemensGoedkoop, goed keuken merkLage qasa score (7,5), Duits, Sima Core keukenblad

#4 valt waarschijnlijk af. Ik heb vertrouwen in Duitsers maar de reviews zijn niet zo goed als bij de andere. En omdat het om een raam heen gebouwd moet worden geef ik liever iets meer uit maar dan ook geen gezeik (hoop ik).
Systemat moet je toch bij elke dealer hier in NL ook wel kunnen krijgen voor dat geld? Heb je je opstelling ergens staan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Scr33x0r In de openingspost staat Systemat als hoogsegment, Ballerina en keller als midden segment. Denk je dat die systemat goedkoper kan dan de Ballerina/Keller in NL bij een goed bedrijf?. De opstelling: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjazRFXD-8FfIybcpsNv1rUX-X0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1vugSGePE4C09j6PxG3U8MFz.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door battler op 28-01-2021 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
@battler

Heel mooi eiland, maar ik zou nooit naast een afwasbak willen zitten, en dat is iets wat ik bij te veel keukens zie. Voor mij is een eiland nog altijd een kookeiland.
Wellicht wordt het veel gedaan onwille van de afzuigkap....

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 11:28
battler schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 22:32:
@Scr33x0r In de openingspost staat Systemat als hoogsegment, Ballerina en keller als midden segment. Denk je dat die systemat goedkoper kan dan de Ballerina/Keller in NL bij een goed bedrijf?. De opstelling: [Afbeelding]
Nou mijn opstelling is iets anders dan dit, maar om even idee te geven:

Eiland van 3.00 x 1.20
Kastenwand met nis van 2.90 (nis is 1.00)

Daarbij ben ik iets duurder uit, want ik wilde mijn composieten blad uit 1 deel, waardoor de laatste kast 2cm ingekort moest worden.

Hacker Systemat Greeploos

Qua apparatuur:
SIEMENS KI81RADE0 koeler
SIEMENS HS836GTB6 combi-stoomoven
SIEMENS HM836GNB6 combi-oven
SIEMENS SX65Z800BE vaatwasser
SIEMENS EX877LVV5E inductiekookplaat
SIEMENS LR96CAQ20 afzuigkap
(Vriezer hebben we losstaand)

Quooker COMBI22 Kraan Fusion Square Zwart
Quooker Cube koud+gefilterd water reservoir
Quooker zeeppomp Zwart

Totaal zijn we incl plaatsen ongeveer 21500€ kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tW14D5E.png

Overigens, andere keukenboer, ballerina, kwamen we op 28k uit.. met Bosch apparatuur..

[ Voor 5% gewijzigd door Scr33x0r op 28-01-2021 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@Tommie12 Precies. Ik heb begrepen dat dat de bora systemen toch nog minder goed werken dan de traditionele afzuiging. En met een surinaamse keuken is een goede afzuiging wel van belang. Misschien gebruiken we het bar gedeelte niet, misschien alleen voor kinderen. We gaan het meemaken.

@Scr33x0r Als we rond de 25K uit kunnen komen met Systemat zou dat denk ik wel de voorkeur hebben. Tot nu toe nog niet gezien, ik stuur je een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:50
Systemat hoogsegment? Hoe dan?

Openingspost kan wel een overhaul gebruiken zie ik zo. Hoogsegment ontbreekt zo ongeveer in zn geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Streamz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:15:
Systemat hoogsegment? Hoe dan?

Openingspost kan wel een overhaul gebruiken zie ik zo. Hoogsegment ontbreekt zo ongeveer in zn geheel.
Systemat zit denk ik meer hoog in het midden segment. Net onder Next125 en Siematic. Met wat opties (luxere lades e.d., hogere korpus, e.d. kun je 'm ook nog wel opkrikken richting Next125.
Veel verder dan Next125, Siematic, Leicht en Bulthaupt kom ik niet in hoog segment. Daar zit vast nog een hele wereld boven maar heb jij eventueel wat suggesties voor merken om daar te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
battler schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 23:19:
@Tommie12 Precies. Ik heb begrepen dat dat de bora systemen toch nog minder goed werken dan de traditionele afzuiging. En met een surinaamse keuken is een goede afzuiging wel van belang. Misschien gebruiken we het bar gedeelte niet, misschien alleen voor kinderen. We gaan het meemaken.

@Scr33x0r Als we rond de 25K uit kunnen komen met Systemat zou dat denk ik wel de voorkeur hebben. Tot nu toe nog niet gezien, ik stuur je een pb.
Ik denk ook dat de door jou getoond opstelling zou moeten kunnen voor 25K in een Systemat.
Staat er ergens een lijst van apparatuur? Heb je uitgerekend waar dat op uit zou moeten komen met de 'standaard' kortingspercentages / offerte opgevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Het grootste probleem is dat ik niet langs kan gaan. Op dit moment moet ik het dus hebben van reviews en lijstjes om te beoordelen wat ik van de keuken vind. Op basis van de informatie in dit topic en op internet denk ik het volgende:

1: Systemat
2: Ballerina
3: Keller

Naar de apparatuur moet ik nog kijken maar wat ik begreep is dat voornamelijk eigen voorkeur (op basis van Neff, AEG, Siemens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
SquareOne schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:18:
[...]

Systemat zit denk ik meer hoog in het midden segment. Net onder Next125 en Siematic. Met wat opties (luxere lades e.d., hogere korpus, e.d. kun je 'm ook nog wel opkrikken richting Next125.
Veel verder dan Next125, Siematic, Leicht en Bulthaupt kom ik niet in hoog segment. Daar zit vast nog een hele wereld boven maar heb jij eventueel wat suggesties voor merken om daar te noemen?
Haal Bulthaup uit deze categorie en zet m in hoogsegment. Samen met Varenna Poliform, DaDa, Arclinea, Team7, Snaidero, Modulnova, maar ook bijv keukenbouwers als Culimaat, RhijnArt en Lodder.

Systemat, Next is middensegment. Siematic, Zampieri, Leicht zit tussen midden en hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:18

ChUcKiE

Dus........

Dit is al vaker voorbij gekomen en ondertussen heb ik er weer wat meer over gelezen, maar ik kom nog niet echt tot een meest preferente oplossing: Afzuiging van kooklucht bij een kookeiland bij nieuwbouw, waarbij je geen gebruik wilt maken van bovenafzuiging (afzuigkap/koof met afzuiging direct naar buiten).

Eigenlijk zijn er überhaupt maar twee echt geschikte mogelijkheden:
1. Directe afzuiging naar buiten, op welke manier dan ook. Hier heb je dan te maken met een gat in de gevel, koudebrug en een uitdaging met evenredige flow van inkomende verse lucht.
2. Recirculatie

Bekijk ik de situatie die ik graag wil (kookeiland zonder bovenafzuiging) zie ik twee mogelijkheden:

1. Directe afzuiging naar de kruipruimte en van daar uit ergens naar buiten. ook hier heb je dan een uitdaging vwb de aanvoer van verse lucht
2. Recirculatie, maar dan moet je wel gebruik maken van ook een fijnstof filter.

Zijn er hier nieuwbouw eigenaars met dezelfde uitdagingen? Hoe hebben jullie een keuze gemaakt en hoe heb je dat opgelost? Hoe zit de aannemer er in?

Voor het gemak neig ik steeds meer naar recirculatie, maar dan moet het wel een kookplaatafzuiging zijn met goede filters, oa met fijnstof filter. Voldoen de moderne kookplaatafzuigsystemen daar aan, of zou ik dan vooral naar een specifiek merk/uitvoering moeten kijken?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Streamz schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:43:
[...]

Haal Bulthaup uit deze categorie en zet m in hoogsegment. Samen met Varenna Poliform, DaDa, Arclinea, Team7, Snaidero, Modulnova, maar ook bijv keukenbouwers als Culimaat, RhijnArt en Lodder.

Systemat, Next is middensegment. Siematic, Zampieri, Leicht zit tussen midden en hoog.
Dank voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:56:
Dit is al vaker voorbij gekomen en ondertussen heb ik er weer wat meer over gelezen, maar ik kom nog niet echt tot een meest preferente oplossing: Afzuiging van kooklucht bij een kookeiland bij nieuwbouw, waarbij je geen gebruik wilt maken van bovenafzuiging (afzuigkap/koof met afzuiging direct naar buiten).

1. Directe afzuiging naar buiten, op welke manier dan ook. Hier heb je dan te maken met een gat in de gevel, koudebrug en een uitdaging met evenredige flow van inkomende verse lucht.
2. Recirculatie

Bekijk ik de situatie die ik graag wil (kookeiland zonder bovenafzuiging) zie ik twee mogelijkheden:

1. Directe afzuiging naar de kruipruimte en van daar uit ergens naar buiten. ook hier heb je dan een uitdaging vwb de aanvoer van verse lucht
2. Recirculatie, maar dan moet je wel gebruik maken van ook een fijnstof filter.

Zijn er hier nieuwbouw eigenaars met dezelfde uitdagingen? Hoe hebben jullie een keuze gemaakt en hoe heb je dat opgelost? Hoe zit de aannemer er in?

Voor het gemak neig ik steeds meer naar recirculatie, maar dan moet het wel een kookplaatafzuiging zijn met goede filters, oa met fijnstof filter. Voldoen de moderne kookplaatafzuigsystemen daar aan, of zou ik dan vooral naar een specifiek merk/uitvoering moeten kijken?
Heb je al geinformeerd bij de bouwer of die een gat door de muur/vloer wilt maken tbv de afvoer? Onze aannemer wilde dat niet doen - toen was de keuze ineens heel eenvoudig. Achteraf nog een gat maken in een vloer waar vloerverwarming ligt is namelijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gewenste Nick
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19-08 16:01
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 09:56:

2. Recirculatie

Wij staan voor dezelfde uitdaging en kiezen voor recirculatie met koolstof filters (downdraft systeem). Effectief waarschijnlijk minder dan directe afzuiging bij het zware bakspul, maar dan zetten we wel een raampje open waarschijnlijk. 80% wat we koken moet goed af te vangen zijn met dit systeem.

De voornaamste reden dat we hiervoor kiezen is omdat ons huis luchtdicht wordt gebouwd en we geen gat in de muur willen boren vanwege evt luchtlekken.

Dit vond ik persoonlijk een verfrissend artikel die mijn confirmation bias bevestigd ;)
Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Ja ik neig nu ook steeds meer naar recirculatie, maar dan het liefste een systeem met goede/de beste filters. is daar ergens informatie zo over te vinden (of iemand al gevonden? Het vergelijk/review van de filters van downdraft afzuigsystemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:12
SquareOne schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Heb je al geinformeerd bij de bouwer of die een gat door de muur/vloer wilt maken tbv de afvoer? Onze aannemer wilde dat niet doen - toen was de keuze ineens heel eenvoudig. Achteraf nog een gat maken in een vloer waar vloerverwarming ligt is namelijk geen optie.
Standaard wordt er geen vloerverwarming onder de keukenkastjes geplaatst, neem ik aan?
Dan zou je recht naar beneden de kruipruimte in kunnen.

--

Zag hierboven ook een opstelling met een verlaagd plafond en een afzuiging boven het eiland. Heb een tijd terug (zal kijken of ik hem nog kan terugvinden) een experiment gezien waarbij een gietijzeren pan met boter/vet en kleurstoffen maximaal werd opgewarmd om na te bootsen waar het allemaal terecht kwam. Toen zag je dat een deel van de vette lucht niet eens in de buurt kwam van de afzuiging op 2,50 meter hoogte.
Geen idee hoe biased het filmpje was, echter heb ik sindsdien wel mijn vraagtekens bij hoe efficiënt een afzuiging op ~2,5+ meter is bij vette/vieze lucht, i.t.t. een afzuiging die in de kookplaat zit en direct afzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Gewenste Nick schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 10:43:
[...]

Wij staan voor dezelfde uitdaging en kiezen voor recirculatie met koolstof filters (downdraft systeem). Effectief waarschijnlijk minder dan directe afzuiging bij het zware bakspul, maar dan zetten we wel een raampje open waarschijnlijk. 80% wat we koken moet goed af te vangen zijn met dit systeem.

De voornaamste reden dat we hiervoor kiezen is omdat ons huis luchtdicht wordt gebouwd en we geen gat in de muur willen boren vanwege evt luchtlekken.

Dit vond ik persoonlijk een verfrissend artikel die mijn confirmation bias bevestigd ;)
Misschien heb je er iets aan.
Als vervolg op jouw link een bijhorend artikel met interessante informatie:
https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf

Blijft dus staan dat recirculatie icm kwalitatief goede filters goed te doen is. de vraag is dan nog steeds welke merken/typen/systemen zijn goed :)

[ Voor 3% gewijzigd door ChUcKiE op 29-01-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 21:05
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Als vervolg op jouw link een bijhorend artikel met interessante informatie:
https://www.lente-akkoord...-in-nieuwbouwwoningen.pdf

Blijft dus staan dat recirculatie icm kwalitatief goede filters goed te doen is. de vraag is dan nog steeds welke merken/typen/systemen zijn goed :)
Daar is een apart topic over volgens mij, maar volgens mij zit je met de conventionele merken tegenwoordig wel allemaal goed. Bora is volgens mij nog steeds wel de meest populaire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cagdas
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 13-09 17:07
Linkser schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:16:
[...]

Daar is een apart topic over volgens mij, maar volgens mij zit je met de conventionele merken tegenwoordig wel allemaal goed. Bora is volgens mij nog steeds wel de meest populaire.
Maakt het overigens uit welk model je van Bora neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Die Bora's zijn voornamelijk met koolstoffilters uitgerust, niet met plasma of fijnstof lees ik snel...
Of is een plasma filter een uitbreiding op bijvoorbeeld een Bora, waardoor je een extra filter plaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Niet online
Wij kiezen wel voor afzuiging direct naar buiten, in de kookplaat of erboven zijn we nog niet uit, idd een gat in de gevel, het zij zo. Waarschijnlijk ouderwets, maar ik kan me niet voorstellen dat een circulatiesysteem echt fatsoenlijk werkt, hoeveel filters er ook tussen zitten, ben benieuwd wat je aantreft als je na 15 jaar de keuken weghaalt. Maar misschien wordt ik teveel beïnvloed door de recirculatiekap in mijn eerste woning lang geleden.

Wij konden nog wel kiezen voor een gat naar buiten via de aannemer, vanaf 2021 doen ze dat niet meer werd ons verteld. Maar achteraf ook eenvoudig te doen, misschien wel beter zelfs omdat ie dan zeker goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:34:
Die Bora's zijn voornamelijk met koolstoffilters uitgerust, niet met plasma of fijnstof lees ik snel...
Of is een plasma filter een uitbreiding op bijvoorbeeld een Bora, waardoor je een extra filter plaatst?
Bora geeft geen garantie wanneer je een plasma filter plaatst, daarnaast zou ik het ook gewoon bij de standaard filters laten. Wij hadden een zeer brakke afzuiging in onze oude keuken dus dit zal alleen maar beter worden.
Wij hebben dan ook niet een nieuwbouwhuis en maken gebruik van luchtroosters en ouderwets een raam open :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-08 17:24
Vandaag kreeg ik mijn laatste offerte (van keukenzaak waar mijn eerste keuken vandaan kwam). Dit is volledig telefonisch gegaan ivm covid.

Helaas is er niet zo goed naar mijn verhaal geluisterd:

kleur is een no-go , extra mat is nou precies wat we niet willen,
hadden aangegeven 2 kleuren / materiaal combo's,dit is 1 kleur. Wij zochten hout-achtig met daarbij een effen, zijdeglans front
Bora kunnen ze niet leveren zeggen ze
Opstelling is nagenoeg hetzelfde als bij mijn systemat offerte

Het is een ballerina keuken (staat er boven , met een dekker werkblad (welke is niet uit de offerte te halen, alleen de kleur zie ik op de tekening) en het merk spoelbak ken ik ook niet moet ik zeggen.

Prijs komt, incl. plaatsen en korting op 21135 voelt prijzig tov de systemat offerte die ik heb , maar ik heb de keuken niet in real life gezien natuurlijk en de systemat wel.

Jullie op/aanmerkingen ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTtWVgnjBf3u3GQX7ZcLbE9fosA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KKTnwm2SefaHGNmOUUeU8qXC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iM-g-wEeFWnpcyE91SelJj9No24=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B5g3binzovvsIvUZ28nXakFl.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9ve5gsNRCqrv2ocP8Ox1f_GpJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WJvmpD9wu0iNuJnhotFETZoz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9puVs0Xph11H6LXQ059H89nrykI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n72sH1pljo5Q614QrKLynLcT.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eTfa4yJ4vzFPDPG5096qu3XxcPE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UkETbVLA1cfnXUbZKlLdq1T7.png?f=fotoalbum_large Volgens mij zit er deze greeplijst in..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:14
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 11:34:
Je kan bij Bora ook kiezen voor een ULBF koolfilter. Dit is een filter met een groter oppervlak waardoor hij beter werkt dan de standaard filter. Tevens gaat hij 300uur mee ipv 150.
Mijn persoonlijke voorkeur is nog altijd een afvoer naar buiten.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 12:07
Is die hoek nu niet heel erg slecht bereikbaar met die hoge kast ervoor?

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:22:
Vandaag kreeg ik mijn laatste offerte (van keukenzaak waar mijn eerste keuken vandaan kwam). Dit is volledig telefonisch gegaan ivm covid.

Helaas is er niet zo goed naar mijn verhaal geluisterd:

kleur is een no-go , extra mat is nou precies wat we niet willen,
hadden aangegeven 2 kleuren / materiaal combo's,dit is 1 kleur. Wij zochten hout-achtig met daarbij een effen, zijdeglans front
Bora kunnen ze niet leveren zeggen ze
Opstelling is nagenoeg hetzelfde als bij mijn systemat offerte

Het is een ballerina keuken (staat er boven , met een dekker werkblad (welke is niet uit de offerte te halen, alleen de kleur zie ik op de tekening) en het merk spoelbak ken ik ook niet moet ik zeggen.

Prijs komt, incl. plaatsen en korting op 21135 voelt prijzig tov de systemat offerte die ik heb , maar ik heb de keuken niet in real life gezien natuurlijk en de systemat wel.

Jullie op/aanmerkingen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding] Volgens mij zit er deze greeplijst in..
Ik laat je DM nog even ongelezen staan. Ik reageer er later vandaag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

RobbieB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
Ik zou daar een paar plankjes maken. Kan je mooi spullen in weg zetten die je vaker gebruikt.
Lanesto is overigens van Dekker.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
RobbieB schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
je bedoelt mijn keuken? Die hoek is een nisje waar de Jura inpast en leek mij niet raar, dit idee kreeg ik door een andere offerte en heb dat zo benoemd naar hen.Of dat ik in de praktijk zo is ? Feit is dat ik de jura niet op mijn kookeiland zou willen hebben.Alleen hoge kasten en een eiland geeft te weinig werkruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
JackBol schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:49:
[...]

Ik zou daar een paar plankjes maken. Kan je mooi spullen in weg zetten die je vaker gebruikt.
Lanesto is overigens van Dekker.
Dit en de Jura past daar mooi.. Koffiehoekje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
En Linea Quattro, bovenkant middensegment. En Comprex, zeker tussen mid en hoog in zelfs.
En Cesar Cucine, in hoogsegment. Idem Valcucine

Eggersman, Boffi mogen ook in hoog segment. Beda (zelf nog gehad, te vermijden) mag in lager middensegment.

En zo zijn er echt nog wel meer. In dit topic kom je, paar uitzonderingen daargelaten, alleen maar laag tot middensegment keukens tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Je kan bij Bora ook kiezen voor een ULBF koolfilter. Dit is een filter met een groter oppervlak waardoor hij beter werkt dan de standaard filter. Tevens gaat hij 300uur mee ipv 150.
Ja ik heb ook al hiernaar gekeken, wellicht is dit ook een goede optie, even overleggen met de aannemer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Ip7peUVBldPODOPA9HpfrHKi6U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKIwu1bkWzXEqj96Xd9lUeR5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 15:55
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:43:
[...]

Ook in een oud (jaren 70/80) huis waar de afzuiging via 2 verdiepingen, de 1e verdieping naar de zolder loopt en daar dan naar buiten gaat? Ramen kunnen gewoon open en we hebben in de aanbouw in de pui luchtroosters voor de verse lucht.
Wij hebben dat nu namelijk en die buis die daar inzit is waarschijnlijk qua diameter te klein om echt een goede afzuiging te krijgen. Of valt dat wel mee met de nieuwere kappen? Momenteel hangt er een afzuigkap in de keuken van 20/25 jaar oud dus in de nieuwe keuken willen we dan een Bora met recirculatie omdat we daar goede verhelen over horen en we bang zijn dat de nieuwere kap niet genoeg kan afzuigen door de afstand tot boven en de diameter.
Vloer is geen optie omdat er vloerverwarmig ligt en er geen kruipruimte is. En de gevel gaat bij ons lastig omdat de aanbouw aan de keuken zit en je dan eerst 5 meter bovendoor/achter de keukenkastjes moet, halverwege een steunwand door moet voordat je de afvoer in de gevel kan maken. Die dan ook nog eens pal naast de achterdeur van ons en de buren zal zitten.....

[ Voor 4% gewijzigd door xray79 op 29-01-2021 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:57
xray79 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:14:
[...]

Ook in een oud (jaren 70/80) huis waar de afzuiging via de 1e verdieping en zolder naar buiten gaat? Wij hebben dat nu namelijk en die buis die daar inzit is waarschijnlijk qua diameter te klein om echt een goede afzuiging te krijgen. Of valt dat wel mee met de nieuwere kappen? Momenteel hangt er een afzuigkap in de keuken van 20/25 jaar oud dus in de nieuwe keuken willen we dan een Bora met recirculatie omdat we daar goede verhelen over horen en we bang zijn dat de nieuwere kap niet genoeg kan afzuigen door de afstand tot boven en de diameter.
Vloer is geen optie omdat er vloerverwarmig ligt en er geen kruipruimte is. En de gevel gaat bij ons lastig omdat de aanbouw aan de keuken zit en je dan eerst 5 meter bovendoor/achter de keukenkastjes moet, halverwege een steunwand door moet voordat je de afvoer in de gevel kan maken. Die dan ook nog eens pal naast de achterdeur van ons en de buren zal zitten.....
Wij hadden iets soortgelijks alleen dan twee verdiepingen omhoog, nu ook recirculatie (bora) en veel minder kookgeur in het hele huis. Heb ook niet echt het idee dat de lucht die uitgeblazen wordt vettig is ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
[...]

Ook in een oud (jaren 70/80) huis waar de afzuiging via 2 verdiepingen, de 1e verdieping naar de zolder loopt en daar dan naar buiten gaat? Ramen kunnen gewoon open en we hebben in de aanbouw in de pui luchtroosters voor de verse lucht.
Wij hebben dat nu namelijk en die buis die daar inzit is waarschijnlijk qua diameter te klein om echt een goede afzuiging te krijgen. Of valt dat wel mee met de nieuwere kappen? Momenteel hangt er een afzuigkap in de keuken van 20/25 jaar oud dus in de nieuwe keuken willen we dan een Bora met recirculatie omdat we daar goede verhelen over horen en we bang zijn dat de nieuwere kap niet genoeg kan afzuigen door de afstand tot boven en de diameter.
Dit was de situatie in onze oude keuken, kookgeur was er eigenlijk altijd nog.....
Met een Bora recirculatie kan het alleen maar beter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xray79
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-09 15:55
@koentjuh @Linkser dank voor de snelle antwoorden! De inmeter en klusjesman van de keukenzetter zei dat ook al en zoals @Kapitein Merijn ook zegt had zijn voorkeur ook voor buiten afvoer als het enigszins kon maar in deze setting was recirculatie goed en beter dan naar buiten toe.
Zal later eens onze keuken plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 9% gewijzigd door Greebs op 30-01-2021 17:15 . Reden: showroom verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-09 17:02
Heb ik iets gemist? Zijn de keukenwinkels weer open? Lijkt me toch niet de bedoeling:
Meubelwinkels
Winkels die meubels, keukens, badkamers en andere benodigdheden voor het interieur verkopen zijn gesloten. Indien noodzakelijk is het mogelijk om thuis advies te krijgen hierover onder voorwaarden van bezoek thuis (afstand houden en max 2 personen per bezoek per dag)"
(bron).

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Heeft er volgens mij mee te maken dat het technisch gezien business to business is bij nieuwbouw via projectleverancier. Tenminste, zo zag ik het eens uitgelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
Haal jouw bericht even weg met betrekking tot de showroom. Ik kan uit de offerte afleiden om welke winkel dit gaat, hopelijk de BOA's niet :P Jij en de winkel willen geen boete riskeren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Barry|IA op 29-01-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Ik zal het even aanpassen in verband met de onrust die het oplevert (en anders gaat het alleen maar daarover), maar het staat ook gewoon in een popup op hun website dat dit mogelijk is voor nieuwbouwwoningen uit een project, het is geen geheim zeg maar. Zullen vast mensen die meer van de regels afweten goed over nagedacht hebben :)

[ Voor 6% gewijzigd door Greebs op 29-01-2021 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Mr_Blobby schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 16:06:
[...]
Heb ik iets gemist? Zijn de keukenwinkels weer open? Lijkt me toch niet de bedoeling:

[...]
(bron).
Zoals @Greebs ook aangeeft; hier worden de randjes van wat mag en wat niet mag opgezocht. Je kunt dit interpreteren als een B2B aankoop indien de keuken via de bouwer wordt verkocht.

Zelfde dingen zie je gebeuren bij auto's. Als je auto wilt leasen kun je wel op bezoek in een showroom. De auto wordt namelijk door de leasemaatschappij aangeschaft 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 18:45
Tweakers! Inmiddels alweer iets verder in het keukenontwerp met dank aan de keukenexpert Barry!

We zaten nog wat te klooien met de koof in de linkerhoek, maar zelf vind ik dit een mooie oplossing. We twijfelen alleen nog over de lemans kast in de rechterhoek. Het zou eigenlijk mooier zijn om de lijnen te laten doorlopen daar, maar we hebben het gevoel dat we dan toch wat loze ruimte creëren in de hoek. Mogelijke oplossingen:
- 2x 120cm ladekast ipv 100 kast en lemanskast laten vervallen. Die kant wordt dan 20cm korter, maar eigenlijk is dat een voordeel voor ons als de keuken wat inkrimpt (de eettafel kan dan ook iets dichter richting keuken).
- 3x 80cm ladekast. Weet eigenlijk niet eens of dat een optie is.

Benieuwd naar wat jullie denken! De hoge kastenwand bestaat uit koelkast - oven - servieskast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kZEzUZZsH_mM15NdWQX9L1of4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Fd8aiyg3m9r9KYlGCfYc3Jt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qxfflmq-yboci1LN0d4Tl_LsvLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mpzeswyPGejhS6skcgyiTNwK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjaFkZZr3NiW3XCS20emDdTaXpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YSDrj2zP1zDNkGuX17wN3iaU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0xWEqU0hhf7UNRsdP5wcKjySysA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSqEi3jLafhkKnHxT0NJ8kVn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:13:
Tweakers! Inmiddels alweer iets verder in het keukenontwerp met dank aan de keukenexpert Barry!

We zaten nog wat te klooien met de koof in de linkerhoek, maar zelf vind ik dit een mooie oplossing. We twijfelen alleen nog over de lemans kast in de rechterhoek. Het zou eigenlijk mooier zijn om de lijnen te laten doorlopen daar, maar we hebben het gevoel dat we dan toch wat loze ruimte creëren in de hoek. Mogelijke oplossingen:
- 2x 120cm ladekast ipv 100 kast en lemanskast laten vervallen. Die kant wordt dan 20cm korter, maar eigenlijk is dat een voordeel voor ons als de keuken wat inkrimpt (de eettafel kan dan ook iets dichter richting keuken).

Benieuwd naar wat jullie denken! De hoge kastenwand bestaat uit koelkast - oven - servieskast.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik hou wel van de koof, en ik ben fan van de lemans kast.

Wel zou ik eens nadenken over de ruimte boven je kastenwand.
Dat gedeelte zou ik dicht maken tot aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1

Mooie kleuren combi.Is het blad hout ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi hoor! Fraai ontwerp @Barry|IA
Ik zou overigens wel gaan voor de lemans kast in de hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
mevrouwKees_1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:18:
[...]

Mooie kleuren combi.Is het blad hout ?
Kunstof. Vind, hoe mooi ook, de nadelen van hout te groot om daarvoor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
@goldmemberf1 Hout is idd nogal bewerkelijk. Ik vind zelf de combi om te zien heel mooi :) . Ik wil alleen geen kunststof blad.. Verder is het een mooie keuken ! Ik hou van koofjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Tommie12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:17:
[...]

Ik hou wel van de koof, en ik ben fan van de lemans kast.

Wel zou ik eens nadenken over de ruimte boven je kastenwand.
Dat gedeelte zou ik dicht maken tot aan het plafond.
Hoi! Wat bedoel je precies met dichtmaken? Heb je een voorbeeld anders? Overigens is mijn plafond 3.10, volgens mij is men in de tekening uitgegaan van 2.65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:02
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 17:47:
[...]

Hoi! Wat bedoel je precies met dichtmaken? Heb je een voorbeeld anders? Overigens is mijn plafond 3.10, volgens mij is men in de tekening uitgegaan van 2.65.
Ik denk dat dit bedoeld wordt:

Appie Heijn in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Dus dat het lijkt alsof je keuken ingebouwd is in de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
@goldmemberf1 Een koof boven de kasten, of kasten boven de kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
battler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:32:
@goldmemberf1 Een koof boven de kasten, of kasten boven de kasten.
Wordt het dan niet ontzettend hoog? Ik moet het denk ik even voor me zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:29
Appie Heijn schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 11:44:
[...]

Even een korte update, de afgelopen 4 dagen! is onze keuken geplaatst. Fantastische werk geleverd door de monteur, en uiteraard in het voortraject door@Barry|IA

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nis waar het koffiezetapparaat (Jura S8) komt te staan, alles push to open, behalve de 2x 120cm laden.
[Afbeelding]
Links de Miele H7840BMOBSW (Combi Oven), Rechts de Miele DGC7845OBSW Combi-Stoomoven met vaste water aansluiting en afvoer.
[Afbeelding]
5x60cm 1x 90cm kasten met daarin de vaatwasser, de Bora PUXU en de Quoocker
Bovenkant blad 99cm, extra diepte 6,5cm) = +/- 65cm
Alle kastjes/laden met greep, vaatwasser is push to open
[Afbeelding]
De Bora Puxu

In de basis zoveel mogelijk push2open omdat wij het mooier/strakker vinden, echter de zaken die we vaak (lees bijna dagelijks) gebruiken hebben greeplijsten. Bij de ovens ook bewust voor de variant met handgreep gekozen omdat wij ze dagelijks gebruiken en ik toch niet helemaal overtuigd was van het gemak van de greeploze variant tijdens wat probeersessies in de showroom. De koelkast hadden we het liefst ook met handgreep(lijst) gehad maar dit vonden we niet mooi met de nis.

Het is een 12m massief blad, nis ook, het betreft een composiet blad van topline

Apparatuur:
  • Liebherr IKF 3510-21 koeler waar een volledig krat bier in één keer ingeschoven kan worden. Leuk met feestjes
  • Miele H7840BMOBSW Combi Oven)
  • Miele DGC7845OBSW Combi-Stoomoven met vaste water aansluiting en afvoer.
  • Bora PUXU (recirculatie)
  • Quoocker Combi +
  • Siemens SN858D05TE vaatwasser
Tzt zullen er nog 3 zaken opgelost worden, de stol op de kopse kant is te kort geleverd, net als de spatrand op de andere kopse kant en 1 van de houtpanelen heeft de structuur/motief overdwars lopen ipv in de lengterichting. Kan gebeuren als het maar naar tevredenheid opgelost wordt.

Nu de keuken weer snel in het karton en het plastic, de stukadoor moet nog aan de slag, planning technische compromissen zeg maar... :) Hopelijk vanaf maart kunnen we daadwerkelijk koken als de verbouwing dan afgerond is. Eerst nog maar even 2 hue spotjes aanbrengen in de nis en na het stuc'en de stopcontacten plaatsen. Ook zullen we nog wat accessoires toevoegen naar verwachting.
Vraagje. Is de ombouw eerst gemaakt en daar de hoge kasten in geplaatst of eerst de kasten en later de ombouw erom heen?

Onze keuken krijgt dit ook (zelf doen) maar ik twijfel heel erg in de volgorde. Dit omdat de keuken in een jaren 30 huis geplaatst wordt, lees een schots en scheef huis (beetje overdreven).

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 10 Pro XL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:49:
[...]

Wordt het dan niet ontzettend hoog? Ik moet het denk ik even voor me zien! :)
Kan wel als je plafond 3m hoog is.
Ik zou een render vragen met en zonder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:47

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind het een hele mooie keuken met die koof.
Alleen heel erg jammer van die afzuigkap.
Vind dat afbreuk doen aan het geheel.
Is een Bora o.i.d. geen mooiere optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
ChUcKiE schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 13:11:
[...]

Ja ik heb ook al hiernaar gekeken, wellicht is dit ook een goede optie, even overleggen met de aannemer.
[Afbeelding]
Aangezien je nieuw gaat bouwen zijn er vele mooiere oplossingen te bedenken. Je kan bijvoorbeeld met een vlakke buis de spouwmuur in en dan ca. 30cm boven maaiveld een Bora muurbox plaatsen met geïsoleerde terugslagklep.
[...]

In een bestaande situatie is een koolfilter vaak een makkelijkere optie inderdaad. Als je niet de kelder/kruipruimte in kan of tegen een buitengevel plaatst zit er vaak niet veel anders op.
Het is ook belangrijk dat de afvoerbuis gelijk is aan 150mm rond en dat is bij bestaande bouw ook nooit het geval.

@SquareOne
Als de naam van de consument bovenaan de offerte staat heeft het niks met b2b te maken.

@goldmemberf1
Klopt het dat het een Haecker keuken is? Als dat zo is moet @Barry|IA even de A toevoegen aan de artikelcode van de middelste kast. Dit zorgt ervoor dat de blende boven de combi wegvalt.
Ik zou de Le man's ook laten vallen en de kant van de kookplaat volledig voorzien van lades. Ik zou wel zorgen dat de "benen" van de U even lang blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door Kapitein Merijn op 29-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 21:28
Hoe verhouden Häcker Systemat en Pronorm X-MP zich tegenover elkaar qua prijs & kwaliteit? Mogen deze evenveel kosten bij een zelfde opstelling & uitvoering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:25

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vind dit een heel mooi design!! Lijkt volgens mij ook wel een beetje op de keuken van @Barry|IA zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:22:
[...]

@goldmemberf1
Klopt het dat het een Haecker keuken is? Als dat zo is moet @Barry|IA even de A toevoegen aan de artikelcode van de middelste kast. Dit zorgt ervoor dat de bende boven de combi wegvalt.
Ik zou de Le man's ook laten vallen en de kant van de kookplaat volledig voorzien van lades. Ik zou wel zorgen dat de "benen" van de U even lang blijven.
Haecker systemat idd. Zal het doorgeven!

Hoe zou je de ladeverdeling dan maken? Je komt dan volgens mij uit op 2x 120 lades. Vraag is of dat in totaal meer of minder ruimte gaat opleveren.

Nb: voor een bora, verlies je daarmee niet de bovenste lade? Of in mijn geval 2, aangezien hij tussen 2 lades in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debioloog
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02-2021
Beste Tweakers,

Ik heb de afgelopen dit topic ontdekt en zo'n 200 pagina's teruggelezen. Erg leuk en leerzaam, mooi om te zien hoe iedereen meedenkt met elkaar.
Ik ben een totale leek op het gebied van keukens maar dit jaar willen wij onze (kleine) woonkamer gaan aanpakken. Stukje aanbouwen, nieuwe vloer (beton) en ook een nieuwe keuken. Heb tot nu toe altijd afgeleefde Ikea-keukens gehad dus ik verheug me er nu al op! Voor de verbouwing hebben wij een architect een (voorlopig) ontwerp laten maken. Zie afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kwpkpHcRMSzXXyuVi2FY6kGUrVI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxJbBxSHVZLwtp5NgtOtELal.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KcP5gGeshJXx0Nrfz5WQIP60d0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TKEgVdxVTrHbyc7IgLJbKwUw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooilfm7Vxv934jDD97mWaqizxl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C0fNz5eduBLpsEtUwUNO1Nil.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfHUvx-mo-vlBvkc2iO0yelO0Ks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuRboRL53VOpDI67ecOb9ZJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals jullie zien is de ruimte voor de keuken nogal ongebruikelijk, verlaagd t.o.v. het eet-/zitgedeelte en met wat gekke wandjes (blijven staan zodat er geen ingewikkelde draagconstructie hoeft te komen).
Wij zijn enthousiast over dit ontwerp dus we willen dit wel ongeveer zo laten uitvoeren. De keuken die hier nu in is getekend is gewoon een impressie door de architect gemaakt, niet door een keukenzaak. Daar moeten we nog naartoe. Maar voordat we dat doen zou ik graag jullie mening horen over een paar dingen:

- Ik zou eigenlijk het liefst koken op het eiland. Mijn vriendin wil graag een barretje. Maar zoals ik al veel heb gelezen hier wordt het afgeraden om een kookplaat tegenover het barretje te plaatsen i.v.m. spatten. Zijn er mensen die dit toch hebben en wat zijn de ervaringen? Hoe vaak komt het nou echt voor dat er iemand aan die bar zit terwijl je iets aan het bakken bent?
- Je ziet dat de koel/vries iets hoger geplaatst is i.v.m. het opstapje. Dit geeft verspringende lijnen. Wat zou hier een goede oplossing voor kunnen zijn?
- Hebben jullie nog andere opmerkingen/ideeën over de opstelling?

Bedankt alvast!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 20:00
debioloog schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:35:
Beste Tweakers,

Ik heb de afgelopen dit topic ontdekt en zo'n 200 pagina's teruggelezen. Erg leuk en leerzaam, mooi om te zien hoe iedereen meedenkt met elkaar.
Ik ben een totale leek op het gebied van keukens maar dit jaar willen wij onze (kleine) woonkamer gaan aanpakken. Stukje aanbouwen, nieuwe vloer (beton) en ook een nieuwe keuken. Heb tot nu toe altijd afgeleefde Ikea-keukens gehad dus ik verheug me er nu al op! Voor de verbouwing hebben wij een architect een (voorlopig) ontwerp laten maken. Zie afbeeldingen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals jullie zien is de ruimte voor de keuken nogal ongebruikelijk, verlaagd t.o.v. het eet-/zitgedeelte en met wat gekke wandjes (blijven staan zodat er geen ingewikkelde draagconstructie hoeft te komen).
Wij zijn enthousiast over dit ontwerp dus we willen dit wel ongeveer zo laten uitvoeren. De keuken die hier nu in is getekend is gewoon een impressie door de architect gemaakt, niet door een keukenzaak. Daar moeten we nog naartoe. Maar voordat we dat doen zou ik graag jullie mening horen over een paar dingen:

- Ik zou eigenlijk het liefst koken op het eiland. Mijn vriendin wil graag een barretje. Maar zoals ik al veel heb gelezen hier wordt het afgeraden om een kookplaat tegenover het barretje te plaatsen i.v.m. spatten. Zijn er mensen die dit toch hebben en wat zijn de ervaringen? Hoe vaak komt het nou echt voor dat er iemand aan die bar zit terwijl je iets aan het bakken bent?
- Je ziet dat de koel/vries iets hoger geplaatst is i.v.m. het opstapje. Dit geeft verspringende lijnen. Wat zou hier een goede oplossing voor kunnen zijn?

Is die verlaging noodzakelijk? Of is dat zodat je die doorgang lknks van de koelkast kan blijven gebruiken? want als dat de enige reden is zou ik het gelijk trekken. Lijkt me persoonlijk vrij irritant als je en naar de eettafel en naar de tuindeur een verhoging op moet stappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debioloog
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-02-2021
rvrrr schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:49:
[...]

Is die verlaging noodzakelijk? Of is dat zodat je die doorgang lknks van de koelkast kan blijven gebruiken? want als dat de enige reden is zou ik het gelijk trekken. Lijkt me persoonlijk vrij irritant als je en naar de eettafel en naar de tuindeur een verhoging op moet stappen
We kunnen de aanbouw niet hoger maken dan hier getekend. Heeft ermee te maken dat onze huidige keuken (die nu al in een soort van aanbouwtje zit) een schuin dak heeft wat niet mag worden afgebroken. Laagste punt van dit dakje bepaalt het hoogste punt van de aanbouw. En als we de vloer gelijk zouden trekken zou het plafond weer erg laag worden.

En eigenlijk vinden we dat hoogteverschil ook wel leuk/origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

En als je zo’n afzuigsysteem die omhoogkomt uit het eiland, of zo’n ik meen van Neff glazen wandje die omhoog komt? Voorkomt dat niet het spatten op het barretje?
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 20:22:
[...]
Aangezien je nieuw gaat bouwen zijn er vele mooiere oplossingen te bedenken. Je kan bijvoorbeeld met een vlakke buis de spouwmuur in en dan ca. 30cm boven maaiveld een Bora muurbox plaatsen met geïsoleerde terugslagklep.
[...]
Bedankt voor de tip!!
Bedoel je zoiets?http://www.desmidprofessional.nl/product/bora-3box-uebf/

[ Voor 60% gewijzigd door ChUcKiE op 29-01-2021 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
goldmemberf1 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:02:
[...]

Haecker systemat idd. Zal het doorgeven!

Hoe zou je de ladeverdeling dan maken? Je komt dan volgens mij uit op 2x 120 lades. Vraag is of dat in totaal meer of minder ruimte gaat opleveren.

Nb: voor een bora, verlies je daarmee niet de bovenste lade? Of in mijn geval 2, aangezien hij tussen 2 lades in zit.
Als je vasthoud aan de huidige kookplaat zou ik voor 3x80cm gaan, ik vind dat praktischer dan 2x120cm. Ik zou dan wel de kookplaat op het hart van de laaste 2 kasten van 80cm leggen en dat gaat niet met een Bora kookplaat. Je kan de Bora wel in de middelste kast van 80nleggen maar dan heb je wat minder ruimte tussen het koken en spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
debioloog schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:35:
Beste Tweakers,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vergeet die bar. Ziet er misschien leuk uit, maar je gaat toch nooit zitten tegenover een kookplaat, laat staan een afwasbak...
Ik vind het hele ontwerp wel enorm druk met al die hoeken en kanten.
En die woonkamer van 9 m2.... haal die hele muur weg, anders heb je de indruk in een hok te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Wat hebben nog het idee om wellicht om een barretje/tafeltje haaks op het eiland te plaatsen.....
1) omdat ons eiland waarschijnlijk maar 2-2,5 meter lang kan worden
2) wellicht ook om of niet nat of niet vet te worden

[ Voor 43% gewijzigd door ChUcKiE op 29-01-2021 22:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MBarendse
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:04
Tommie12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:06:
[...]

Vergeet die bar. Ziet er misschien leuk uit, maar je gaat toch nooit zitten tegenover een kookplaat, laat staan een afwasbak...
En die woonkamer van 9 m2.... haal die hele muur weg, anders heb je de indruk in een hok te zitten.
wij hebben ook een eiland met barkrukken bij de kookplaat, ik zit hier nagenoeg dagelijks terwijl mijn vriendin staat te koken (shit, behoorlijk klassieke rolverdeling besef ik nu).

smaken verschillen, iedereen gebruikt zijn woning anders, wij zijn er in ieder geval blij mee! (en nee, geen vetvlekken in mijn overhemd, eiland van 1m10 breed biedt zat ruimte)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenvanb
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12-09 12:06
mitsumark schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Wellicht dat de monteurde gehele keuken te hoog heeft geplaatst, dat zal ie normaal gesproken gedaan hebben op basis van de tekening (met waarschijnlijk de maat van de vloer tot het blad, maar waar op de vloer is dit dan gemeten?).
Indien werkbladhoogte niet volgens tekening (op geen enkele plek) kun je de monteur hierop afrekenen.

Die 1cm op tekening is natuurlijk ook gebaseerd op een vloer die paralel/recht is, de vraag is dan of de waarde het minimale, maximale of gemiddelde is. En op welk punt meet je dit...
In theorie zou de kleinste kier nooit boven de 1cm moeten zijn, maar 5mm nauwkeurigheid is voor een monteur wellicht het best mogelijke?

De oplossing zou dan zijn om alle kastjes wat te laten zakken (nog niet afgekit?), of wellicht voor alle partijen beter, toch een hogere plint (bv met 50/50 kosten?)
Ding ding ding. :)

Ik heb met een rolmaat de werkbladhoogte opgemeten op diverse punten en telkens bleek het 1 cm te hoog. Dat verklaart goed dat de kier tussen keukenplint en onderkast consequent zo'n 2 cm is ipv de vereiste 1 cm. Ik ben hierover in gesprek gegaan met de monteur, heb foto's gedeeld en de orderbevestiging met de specificatie van de hoogte. Ik gaf aan dat de boel een cm kan worden verlaagd om aan specificatie te voldoen (erg onhandig omdat kit al is aangebracht) of dat ze de plint konden vervangen om zo de gevolgschade op te lossen. Het montagebedrijf deed verder niet moeilijk en heeft dit geaccepteerd. Alle issues die we hadden na montage lijken opgelost te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Golf2vr6 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Vraagje. Is de ombouw eerst gemaakt en daar de hoge kasten in geplaatst of eerst de kasten en later de ombouw erom heen?

Onze keuken krijgt dit ook (zelf doen) maar ik twijfel heel erg in de volgorde. Dit omdat de keuken in een jaren 30 huis geplaatst wordt, lees een schots en scheef huis (beetje overdreven).
Eerst de omkasting. Zorg ervoor dat de maten kloppen en recht zijn.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 737freak
737freak schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 00:28:
[...]

Ondertussen ben ik weer een stap verder, met de keukenboer van het nieuwbouwproject dit keer.
Zie bovenstaand voor mijn originele post.

Ontwerp:

[Afbeelding]

Ik twijfel of ik de kast naast de bar laat vervallen, want dat maakt het nog een stuk strakker:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

-----
Resultaat, tweede offerte:

Meubels: Subtotaal = €9.317,-
Häcker Systemat AV2135-GL V641 Zwart Lak, mat
Bovenkasten en delen van het eiland in AV1097 Oude Eiken natuur
Greeploos, Plint, 14cm
Eiland, 184x100cm
Werkblad langs wand met spoelbak, 180x60cm
Hoge kast, met oven & losse magnetron, 60x60cm
Hoge kast, koel/vries, 60x60cm
Hoge servieskast, tegen koof links, 40x40cm
Hoge servieskast, tegen pilaar rechts, 30x40cm
Nis met bovenkasten (65cm hoog) & afdekplank
Systemat afvalsysteem in spoelkast
Muur vullend incl. plafondplint, met restende ruimte opgevuld met passtukken

Werkblad: Subtotaal = €2.705,-
Composiet, 2cm, Silestone Negro Tebas
- 180x60cm (langs wand)
- 184x100cm (eiland)

Apparatuur: Subtotaal = €7.458,-
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Bora PURU (recirculatie)                                       € 2.479,-
ATAG oven 60cm met pyrolyse, black steel ZX66121D              € 1.249,-
ATAG magnetron 45cm, black steel CX46121D                      €   649,-
ATAG vaatwasser met besteklade, A+++, 42db VA6115HT            €   869,-
ATAG koel/vries combinatie, 178cm hoog KD63178D                €   989,- 
Franke eenhendel Active Neo mat zwart                          €   359,-
Franke 50cm spoelbak KBG 210.50 Onyx zwart                     €   279,-
Overig (aansluitspul, spotjes, stopcontact eiland, etc.)       €   585,-

Montage: Subtotaal = €1.850,-
Totaal bruto: €21.330,-

Minus de keukencheque t.w.v. €3.575,- van de stelpost komt het op totaal €17.755,- netto.
Hoor graag wat jullie hiervan vinden en of er nog adviezen zijn. Alvast veel dank! :)
Een andere keukenzaak kwam voor dezelfde opdracht met deze render op de proppen (kwalitatief sowieso al een verbetering):

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yVERWGb.png

Ik begin nu wel erg te twijfelen over:
- Zwarte plafondplint vs witte/muurkleurige plafondkoof.
- Wel of geen kast naast de bar.

Verder nog tips of ideeën? Alvast dank. :)

[ Voor 8% gewijzigd door 737freak op 29-01-2021 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:34
Golf2vr6 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Eerst de omkasting. Zorg ervoor dat de maten kloppen en recht zijn. Of je moet nadien alles heel strak er tegenaan plakken. Je komt dan wel met ventilatie van ovens en koelkasten te zitten. Dus roosters en dat soort zaken. Dat hebben wij niet omdat rondom iets van een centimeter ruimte is gehouden zeker boven en onderzijde is dat belangrijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 29-01-2021 23:13 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
debioloog schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 21:58:
[...]

We kunnen de aanbouw niet hoger maken dan hier getekend. Heeft ermee te maken dat onze huidige keuken (die nu al in een soort van aanbouwtje zit) een schuin dak heeft wat niet mag worden afgebroken. Laagste punt van dit dakje bepaalt het hoogste punt van de aanbouw. En als we de vloer gelijk zouden trekken zou het plafond weer erg laag worden.

En eigenlijk vinden we dat hoogteverschil ook wel leuk/origineel.
Misschien vertekend het beeld maar het plafond van de " keuken " wordt dan toch alleen op het stuk waar dat dakraam zit en je barkrukken staan lager? Het plafond in de rest vd keuken, boven het eiland/keukenkastjes zeg maar kan ik geeneens zien zo hoog lijkt het. Daar heb je ruimte zat toch

Verder wel een mooi ontwerp hoor, met coole details zoals die pinant in baksteen achterin de keuken. Ik vind alleen dat 'originele' niveauverschil alleen niks. Maar wat jullie fijn vinden. Ik vond een afstap van 5cm van onze woonkamer naar oude keuken al irritant, dit lijkt wel 30cm? En dat aan beide kanten van de keuken.

[ Voor 8% gewijzigd door rvrrr op 29-01-2021 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrrr
737freak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:41:
[...]

Een andere keukenzaak kwam voor dezelfde opdracht met deze render op de proppen (kwalitatief sowieso al een verbetering):

[Afbeelding]

De houten frontjes springen er minder uit maar het geheel kijkt veel rustiger met zo'n muurkleurige plafondkoof.
Anders is het echt zon compleet zwarte muur van 260 hoog ofzo? Hoe hoog is de ruimte?

Het kastje rechts in de bar, direct tegenover de kookplaat vind ik de beste optie.

[ Voor 6% gewijzigd door rvrrr op 29-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
rvrrr schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:57:
[...]

De houten frontjes springen er minder uit maar het geheel kijkt veel rustiger met zo'n muurkleurige plafondkoof.
Anders is het echt zon compleet zwarte muur van 260 hoog ofzo? Hoe hoog is de ruimte?

Het kastje rechts in de bar, direct tegenover de kookplaat vind ik de beste optie.
Bedankt voor het meedenken. Rust vs massief is inderdaad de afweging waar ik mee zit. :)
De ruimte is inderdaad 2,60m hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
737freak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:16:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Rust vs massief is inderdaad de afweging waar ik mee zit. :)
De ruimte is inderdaad 2,60m hoog.
Houd er ook rekening mee dat zo'n plint op de bovenzijde vaak van een ander materiaal is als de fronten. Bij (extra mat) zwart is dat al helemaal lelijk.

Ik vind trouwens je koelkast op de verkeerde plek zitten. Nu moet je altijd om de deur heen ivm de verticale greeplijst. Beter plaats je de koelkast juist helemaal rechts en de smalle kasten aan het blad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 737freak
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 23:20:
[...]

Houd er ook rekening mee dat zo'n plint op de bovenzijde vaak van een ander materiaal is als de fronten. Bij (extra mat) zwart is dat al helemaal lelijk.

Ik vind trouwens je koelkast op de verkeerde plek zitten. Nu moet je altijd om de deur heen ivm de verticale greeplijst. Beter plaats je de koelkast juist helemaal rechts en de smalle kasten aan het blad.
Bedankt, zeker goede punten. Plafondplint materiaal ga ik navragen.

Vwb de koelkast: hier liep ik bij de andere keukenzaak inderdaad tegenaan. Heb gekozen om de koelkast toch met greep uit te voeren om deze de andere kant op de laten draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4CV7dxSTXDhh_u1m96oQL3WlN0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yrsuWNbJm6tbrivogoEJUXIL.png?f=fotoalbum_large

Andere opstelling van de kasten is helaas geen optie vanwege een koof en pilaar in beide hoeken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQTWGSIH7-3Sgxw6l_Xvr2I9spY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wMpp0wHDFYWSGJGLgv9UPx3B.png?f=fotoalbum_large

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
Kapitein Merijn schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:05:
[...]

Als je vasthoud aan de huidige kookplaat zou ik voor 3x80cm gaan, ik vind dat praktischer dan 2x120cm. Ik zou dan wel de kookplaat op het hart van de laaste 2 kasten van 80cm leggen en dat gaat niet met een Bora kookplaat. Je kan de Bora wel in de middelste kast van 80nleggen maar dan heb je wat minder ruimte tussen het koken en spoelen.
Dat lijkt me dus vrij nadelig, omdat je het werkblad dan behoorlijk opdeelt met nog 80cm rechts naast de kookplaat die me verder niet zo functioneel lijkt. M.a.w: het lijkt me fijner om een zo groot mogelijk aaneengesloten stuk te hebben.

Wat zou je adviseren bij de keuze voor een bora? Want begrijp ik goed dat je een Bora alleen kan inbouwen in de volledige breedte van een 80cm kast? En verlies je dan de volledige bovenlade, of kun je die nog wel gewoon opentrekken met nog wat ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
Tommie12 schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:06:
[...]

Ligt een beetje aan de uitvoering denk ik. Ik heb verschillende vrienden met barretjes en sommigen gebruiken die dagelijks en anderen zitten er nooit.

Ik denk persoonlijk dat ik er best vaak zou zitten bij bijvoorbeeld ontbijt en als er avondeten gemaakt wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenPH
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-09 23:26
Interessant, ik krijg het nog niet verkocht aan mezelf waarom ik dit nodig zou hebben.
Misschien komt dat door de thuissituatie met 2 kleine kinderen (en bijbehorende Tripp trapps), dat ik eerder voor een grotere keukentafel zou kiezen dan een barretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
StevenPH schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:54:
Interessant, ik krijg het nog niet verkocht aan mezelf waarom ik dit nodig zou hebben.
Misschien komt dat door de thuissituatie met 2 kleine kinderen (en bijbehorende Tripp trapps), dat ik eerder voor een grotere keukentafel zou kiezen dan een barretje.
Daarom is het ook zo persoonlijk. Mijn kids zijn al wat ouder en gaan langzaam richting middelbare school leeftijd, dan wordt het al een stuk normaler dat je gefragmenteerd ontbijt en ook aan het barretje gaat zitten ipv aan tafel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Barry|IA schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Ik laat je DM nog even ongelezen staan. Ik reageer er later vandaag op.
is prima hoor, vind het sowieso fijn dat je de tijd neemt om even te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
StevenPH schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 09:54:
Blik1984 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 10:16:
[...]
Daarom is het ook zo persoonlijk. Mijn kids zijn al wat ouder en gaan langzaam richting middelbare school leeftijd, dan wordt het al een stuk normaler dat je gefragmenteerd ontbijt en ook aan het barretje gaat zitten ipv aan tafel
Een keuken gaat 20 jaar mee, die moet dus in "alle" omstandigheden voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barry|IA
737freak schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 22:41:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Super mooi.

Als het het plafond gaat verlagen, absoluut wit! Indien het uit keukenmateriaal gemaakt gaat worden, dan zwart.

Wel een kast naast de bar, maar dan net iets smaller maken, zodat je meer zitruimte hebt. Tevens de deur van deze kast doortrekken tot 15mm van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-09 08:58
Had even andere prio's..., maar dank voor de reacties.
StevenPH schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 14:18:
@Rouske Ik neig eerder naar oplossing 3-1 of 6-0. Puur omdat je in die opstellingen de eettafel nog (deels) in het gebied van de keuken kan plaatsen (en niet meteen tegen je eettafel aanloopt als je via de entree binnenkomt)
3-1 viel eigenlijk al af, want maar 2 hoge kasten.
De hal uit komen en dan de tafel, van deur tot muur is ~3,30m, dus echt er meteen tegenaan lopen zal wel meevallen, tafel van 1m en 80cm van de muur, hou je nog 1,5m over. Maar ik snap je punt.
Alleen denk ik dat het zicht vanuit de woonkamer op die hoek dan rommelig kan worden als dat een laag deel is (afhankelijk wat je daar gaat neerzetten natuurlijk).
Bij een eiland van 90cm diep hou je (als je het evenredig verdeeld) ook 90cm tussen raam en het eiland en tussen eiland en de hoge kasten, is deze 90cm dan niet wat krap aan de hoge kasten kant?
herofruit schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 15:01:
5.1 met een iets breder eiland en barkruk aan de rechterzijde? 5.0 is ook mooi maar die hoek rechtsonderin is prachtig om een grote lamp of plant (statement) neer te zetten.

Eventueel kan je nog een barretje maken, mits dat past.

3.1 zou niet mijn keuze zijn. Met de ruimte die je tot je beschikking hebt, zou ik een open doorloop willen houden. 6.0 ook niet mijn keuze, sta je altijd met je rug naar het bezoek/gezin te werken.

Verder wel prettig dat je tafel echt een onderdeel is van de keuken. Een echte eetkeuken. Bij 7.4 heb ik dat gevoel een stuk minder.
Eens, bij de 5-x versies wordt de eettafel wel meer betrokken bij de keuken.

De vraag aan de keuken experts is: gaan 3 hoge kasten (viezer, koelkast en oven(s)) i.c.m. blad langer zijn dan de muur van 242cm?
Indien dat zo is, hoe zou je dit dan het beste oplossen.

Vandaar de neiging naar 0-0, zodat je dat issue niet hebt en vanuit de woonkamer tegen een wit muurtje aankijkt. De eettafel staat daardoor wel wat meer uit de keuken.

Andere variant, op onderstaand plaatje is het eiland 95cm breed, maar 120cm moet ook wel kunnen, aan de ramen kant eventueel deels een zitgedeelte maken of het blad aan die kant verhoogd zetten, zodat je meer bar idee krijgt.

Ik blijf het lastig vinden om dit enkel op papier en online te moeten bepalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwXSUSJuhFU91ekwwvOqCR8chE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCEnXLAK0rPgdxA45HtMwIBf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greebs

Greebs

inert

Wij hebben zelf een nachtje geslapen en zijn alweer wat verder:

- Vaatwasser willen we vervangen door een stiller model en met besteklade, waarschijnlijk een hogere lijn van Siemens.
- Koelkast waarschijnlijk met vriesvak, we hebben nu een klein vakje waar dagelijks brood uit gepakt wordt, vervelender om dit telkens uit een la van de vriezer te toveren vermoedelijk.

Waar we nog niet over uit zijn:

-Smetplint, functioneel natuurlijk, maar niet echt onze smaak. Denk dat de muur wel veel mooier blijft, zeker gezien de donkere kleur (ivm. bijv. pannen/servies dat de muur aantikt).
-Vlakinbouw van de kookplaat of niet. Verkoper raadt het af, bekende redenen: kitrand wordt vies (evt. te vervangen na een paar jaar?) en bij kapotte kookplaat lastiger vervanging te plaatsen, of niet (maar kan dan evt. wel opbouw in hetzelfde gat?).
-Werkblad composiet of keramiek, wij hebben nu keramiek, prettig dat dit tegen hitte kan en niet snel vlekt. Chipping hebben we alleen onderkant blad boven de vaatwasser. Maakt het wel weer duurder.

Qua offerte:

-Apparatuur lijkt normaal geprijsd, meubels lastig te beoordelen, geen idee wat deze lijn van Keller mag kosten.
-Met name de werkbladen vallen wat duurder uit dan we gedacht hadden. In hoeverre is een versteviging van het werkblad op het eiland bijv. nodig i.v.m. het bargedeelte?

Iemand nog tips m.b.t. bovenstaande, de opstelling, de offerte (of meer info nodig)? Alle input is zeer welkom, ondanks het hele topic doorgelezen te hebben, is het voor ons allemaal nieuw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
Greebs schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:15:
[...]

-Vlakinbouw van de kookplaat of niet. Verkoper raadt het af, bekende redenen: kitrand wordt vies (evt. te vervangen na een paar jaar?) en bij kapotte kookplaat lastiger vervanging te plaatsen, of niet (maar kan dan evt. wel opbouw in hetzelfde gat?).
Even brede vraag voor de groep, iemand vlakinbouw en composiet blad? Gaat dit goed?

Het argument kitrand zou ik niet als obstakel zien, kitrand vervangen is niet het einde van de wereld en wat denk je dat er aan vuil onder een opbouw zit? :+

Als de plaat kapot gaat... ja dat is lastig enkel wanneer je ander apparaat terug wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Linkser schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:22:
[...]

Even brede vraag voor de groep, iemand vlakinbouw en composiet blad? Gaat dit goed?

Het argument kitrand zou ik niet als obstakel zien, kitrand vervangen is niet het einde van de wereld en wat denk je dat er aan vuil onder een opbouw zit? :+

Als de plaat kapot gaat... ja dat is lastig enkel wanneer je ander apparaat terug wil hebben.
Dat geldt toch ook voor een keramiek / dekton blad? Wij gaan ook voor vlakinbouw met composiet blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SquareOne
Greebs schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 17:15:
[...]

Wij hebben zelf een nachtje geslapen en zijn alweer wat verder:

- Vaatwasser willen we vervangen door een stiller model en met besteklade, waarschijnlijk een hogere lijn van Siemens.
- Koelkast waarschijnlijk met vriesvak, we hebben nu een klein vakje waar dagelijks brood uit gepakt wordt, vervelender om dit telkens uit een la van de vriezer te toveren vermoedelijk.

Waar we nog niet over uit zijn:

-Smetplint, functioneel natuurlijk, maar niet echt onze smaak. Denk dat de muur wel veel mooier blijft, zeker gezien de donkere kleur (ivm. bijv. pannen/servies dat de muur aantikt).
-Werkblad composiet of keramiek, wij hebben nu keramiek, prettig dat dit tegen hitte kan en niet snel vlekt. Chipping hebben we alleen onderkant blad boven de vaatwasser. Maakt het wel weer duurder.

Qua offerte:

-Apparatuur lijkt normaal geprijsd, meubels lastig te beoordelen, geen idee wat deze lijn van Keller mag kosten.
-Met name de werkbladen vallen wat duurder uit dan we gedacht hadden. In hoeverre is een versteviging van het werkblad op het eiland bijv. nodig i.v.m. het bargedeelte?

Iemand nog tips m.b.t. bovenstaande, de opstelling, de offerte (of meer info nodig)? Alle input is zeer welkom, ondanks het hele topic doorgelezen te hebben, is het voor ons allemaal nieuw :)
Niet bekend met Keller als merk en kan daarom niet zoveel over de prijs zeggen. Qua opstelling vind ik het wel een fraaie keuken, ook de kleurcombinatie die jullie hebben gekozen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BNuyaknkAnFhOqnfN44pf0660h4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7TxEjbhTXKN13EOZ6dLHRXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfnHvmrW-U4ed702SmvbFvguIQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hY9TZRDXLKWMgPf8mIG4ji8o.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmpUXZvZVmSv-VZXyw83odU0Yb0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fJ9sww8CHihbP7nIGSi4dXC6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat heerlijk om na 7 weken weer te kunnen koken in de nieuwe keuken! Let aub alleen nog niet op de stucloper, die gaat er volgende week af na het plaatsen van een nieuwe achterpui.

Ben blij met de kwaliteit en keuzes die we hebben gemaakt alleen niet met de montage. Ik heb ze vorige week meteen gemaild en na wat geduld kunnen ze pas 18/02 langskomen om de punten te fixen die er fout zijn gegaan en dat zijn er nogal wat, o.a.:

- Achterplaat kastje onder wasbak is nog niet op maat
- Plankje boven de wijnklimaatkast is niet afgewerkt (wtf)
- Ze hebben een wandpaneel (bij de bar) laten vallen, nu een buts is dat paneel als in de nieuwe parketvloer
- Deurtjes / laatjes die 2/3mm afwijken
- Wijnklimaatkast staat er scheef in...

Oh en ik vond het echt bizar dat ik zelf even naar de gemeentewerf mocht om het karton weg te halen. Dat soort dingen zetten echt kwaad bloed bij ons, maar iets van zeggen tegen die jongens doen we dan toch ook weer niet :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:02

Don Quijote

El Magnifico

Gaaf geworden! Geniet er van!
Oh en ik vond het echt bizar dat ik zelf even naar de gemeentewerf mocht om het karton weg te halen. Dat soort dingen zetten echt kwaad bloed bij ons, maar iets van zeggen tegen die jongens doen we dan toch ook weer niet :+
Voor mij altijd een duidelijk signaal of iemand een vakman is. Hoe laat hij/zij de “werkplaats” achter. Iemand met passie en liefde zorgt dat het minimaal zo netjes opgeruimd is als je het aantrof.

Bergen karton achterlaten kan echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wanne-B88
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11-09 16:26
Maar dat is vaak genoeg wel wat er afgesproken is met de koper, toch? Het stond bij ons in ieder geval wel in de offerte van (volgens mij) Keukenloods.
Pagina: 1 ... 197 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1