Je kunt behoorlijk veel kanten op met deze ruimte. Op het eerste gezicht vind ik 0-0 ook de meest mooie opstelling. Uiteraard is dit nog in detail uit te werkenRouske schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Hallo allemaal,
Ook wij mogen een nieuwe keuken uitzoeken voor een nieuwe woning.
Dit willen we uitstellen totdat we weer bij zaken naar binnen mogen voor het kunnen zien en voelen van de materialen, echter moet er binnen een aantal weken wel zaken zoals opstelling (vanwege vloerverwarming) en het leidingwerk doorgegeven zijn.
De project leverancier van de keuken (Bruynzeel) heeft een aantal opties op papier via een online sessie uitgetekend, maar achteraf konden wij ons daar niet helemaal in vinden.
Een 2e online sessie met een andere keuken leverancier had eigenlijk zelf geen inspiratie en vroeg ons de gewenste indeling… ☹
Wat hebben we nu:
U-keuken (3,45m x 2,78m x 3,45m) met aan de beide uiteinden een 144cm kast, de ene kant is koelkast (102cm), met een lade er onder en de andere kant combi-oven met een vriezer (88cm) er onder.
Verder nog 2 losse bovenkasten en aan de andere andere kant de schouw. Spoelen zit in het midden van het korte deel van de U bij de 2 ramen.
Wensen:
- Grotere koelkast (177cm?), kinderen worden groter en eten steeds meer!
- Grotere vriezer (122cm?), komen nu eigenlijk 1 lade te kort.
- Combi-oven, wellicht een 2e oven met stoom
- Uiteraard alle andere items, zoals Quooker, vaatwasser, inductieplaat ook
Door de grotere koelkast, grotere vriezer en combi-oven kom je uit op minimaal 3 hoge kasten en daar zit de uitdaging in. Waar te plaatsen, maar kan je ook met deze combi van apparaten wel een uitgelijnde wand krijgen…
Onderstaand de ruimte waar het om gaat met daarin de standaard voorgestelde opstelling (zit geen keuken inbegrepen bij de aankoop!).
[Afbeelding]
De binnenmuur bovenaan is 2420mm lang, de linker buitenmuur met raam op ~1050mm van vloer is 3330mm lang. Onderste buitenmuur is 4800mm, het linker raam van de 3 is aan de onderkant deels dicht (binnenkant muur loopt door), dit i.v.m. de standaard keukenopstelling die daar voor het raam zou staan en de 2 andere ramen beginnen op ~700mm, alle ramen lopen tot het plafond.
Het hoekje rechtsonder is 880mm en dan 915mm, daarna de spouwmuur met de buren tot de achtergevel.
De muur van 2420 lijkt mij eigenlijk net te kort om daar 60cm aanrecht + passtuk + 3 hoge kasten te kunnen plaatsen.
Van deze muur naar het hoge raam aan linker kant is 130cm, daar zouden 2 hoge kasten passen, maar nu is een hoge kast direct naast het raam ook niet echt iets waarvan ik zeg WOW.
In de hoek links van dit raam kan ook geen hoge kast, want dan zou die voor het linker raam van de voorgevel staan, echt goed over nagedacht![]()
Dan 3 hoge kasten op de 2420mm muur ingesloten tussen stucwerk en een smal eiland er voor, maar waar dan het koffie apparaat laten, midden op je eiland vind ik ook niks. En zo is er telkens wel wat.
Wat op schaal gefabriceerd met gekleurd papier, rood zijn hoge kasten, oranje aanrecht, het gaat meer om de opstelling in de ruimte.
[Afbeelding]
We neigen nu naar het plaatje 0-0.
Ja, de kastenwand is een eind van het spoeldeel, maar in principe pak ik nu ook eerst alle spullen en verzamel dat op de snijplek om te verwerken. Maar met de huidige U opstelling is alles maar 2 stappen van elkaar![]()
De opstellingen met alleen een eiland en dan overal de ramen lijkt ons erg kaal, maar wellicht komt dit doordat we nu een U hebben en alles op elkaar zit.
Wie o wie heeft een briljant idee waar wij overheen kijken?
Ohja, om maar transparant te zijn, budget is 20-25k inclusief montage.
Er staat nog een vraag bij de bouwer uit of ze het 2e raam van de voorgevel hetzelfde kunnen maken als het linker raam en uiteraard tegen welke prijs. Mocht hierdoor een betere opstelling mogelijk zijn.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz