“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Die aanname doe ik op basis van de emailadressen die je hebt gebruikt. Er staan namelijk bedrijven bij die helemaal niet aan particulieren leveren.battler schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:18:
@Kapitein Merijn Er zullen ongetwijfeld ook een aantal zaken zijn hem direct de prullenbank in hebben gedaan, dat is ook hun goed recht. De aannames dat ik niet bel, afspreek etc. zijn ongegrond maar dat is een andere discussie.
Uiteindelijk weet ik redelijk goed wat de keuken hoort te kosten en sta ik achter mijn keuzen waar ik de keuken aanschaf. Je doet net of een verkoper een slachtoffer is als een koop niet doorgaat.
Maar ieder z'n ding natuurlijk. Als jij denkt dat dit de beste manier is om een keuken te kopen moet je dat lekker doen.
Ik zou zelf in mijn vrienden/kennissenkring vragen of iemand goede ervaringen heeft met een keukenzaak en daar een offerte opvragen. Als je er dan 3 langs elkaar hebt liggen weet je wel waar je aan toe bent. Ik ben ook van mening dat het een zeer slecht idee is om je keuze puur en alleen te baseren op prijs.
Als ze 35% korting geven op Miele en Bora dan zijn je kastwerk en blad te duur. Dat soort percentages zijn namelijk niet mogelijk op de genoemde merken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de prijs van het totaalplaatje, niet van de posten afzonderlijk.Scuderia110 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 14:26:
[...]
% korting op de raming met Bosch is niet opgegeven, op de offerte met Miele is 35% korting gerekend ook over de Bora.
Even over het prijsgeven van je begroting.
Ik vraag dit ook altijd en als ik merk dat iemand hier niet van gediend is (gebeurt zelden) kom ik er toch wel achter.
Als je een goed advies wilt kan je het beste gewoon aangeven wat je ongeveer uit wilt geven. De verkoper hoeft echt het bedrag achter de komma niet te weten maar geef gewoon een richting aan. Is 10k je max, wil je tussen de 15 en 20k uitgeven of is 50k je absolute max.
Je wilt niet weten hoeveel consumenten er werkelijk geen idee hebben wat een keuken kost. Hoe vaak ik niet een Pinterest plaatje te zien krijg van een keuken van 50k waarbij de klant verwacht dat ik dat voor 15k kan realiseren.
[ Voor 34% gewijzigd door Kapitein Merijn op 24-01-2021 16:09 ]
Untappd: Kapitein_Merijn
In juli dit jaar gaan we onze nieuwe woning betrekking die we nu nog druk aan het renoveren zijn. Hier hoort een nieuwe keuken bij en na een aantal zaken bezocht te hebben, hebben we uiteindelijk bij twee zaken een tekening en offerte laten maken. Zaak 1 is een wat kleinere maar wel landelijk opererende winkel. Zaak 2 is een landelijk grote keten.
Zaak 2 heeft op dit moment sterk de voorkeur aangezien deze met het ontwerp kwam wat voor ons het wauw-effect had.
Ik ben benieuwd naar de meningen over het ontwerp en de apparatuur.
M.b.t het granieten blad en achterwand spreken de twee keukenzaken elkaar tegen.
Zaak 1 zegt dat graniet duurder is aangezien het een natuursteen is.
Zaak 2 zegt dat juist composiet duurder is aangezien dit een vervaardigd materiaal is waar veel werk in zit. Ook zeggen zij graniet goedkoper te kunnen inkopen gezien het aantal keukens dat zij landelijk leveren. Beide is wat voor te zeggen al neig ik er persoonlijk toch naar om het verhaal van zaak 1 te geloven. Wat is jullie mening hierover?
Weet je ook het merk keuken? En wat zit er links en rechts van de oven? Neem aan sowieso 1 koel-vries combi? Die kleine kastjes boven in die 2 hoge kasten zou ik persoonlijk achter de deur laten vallen. Maakt het strakker. Wel erg veel fronten en grepen op dit moment imo.Rohem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:07:
Na de afgelopen weken regelmatig mee te hebben gelezen meldt ik mij hier ook![]()
In juli dit jaar gaan we onze nieuwe woning betrekking die we nu nog druk aan het renoveren zijn. Hier hoort een nieuwe keuken bij en na een aantal zaken bezocht te hebben, hebben we uiteindelijk bij twee zaken een tekening en offerte laten maken. Zaak 1 is een wat kleinere maar wel landelijk opererende winkel. Zaak 2 is een landelijk grote keten.
Zaak 2 heeft op dit moment sterk de voorkeur aangezien deze met het ontwerp kwam wat voor ons het wauw-effect had.
***members only***
M.b.t het granieten blad en achterwand spreken de twee keukenzaken elkaar tegen.
Zaak 2 zegt dat juist composiet duurder is aangezien dit een vervaardigd materiaal is waar veel werk in zit. Ook zeggen zij graniet goedkoper te kunnen inkopen gezien het aantal keukens dat zij landelijk leveren. Beide is wat voor te zeggen al neig ik er persoonlijk toch naar om het verhaal van zaak 1 te geloven. Wat is jullie mening hierover?
Hebben we met de verkoper niet over gesproken en kan het helaas niet uit de offerte halen. Maar er zit wel een algemene folder bij waar ik uit de bestandsnaam 'Nobilia' haal. Dus ik ga er vanuit dat dat het merk is, maar dat ga ik navragen.rvrrr schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:17:
[...]
Weet je ook het merk keuken? En wat zit er links en rechts van de oven? Neem aan sowieso 1 koel-vries combi? Die kleine kastjes boven in die 2 hoge kasten zou ik persoonlijk achter de deur laten vallen. Maakt het strakker. Wel erg veel fronten en grepen op dit moment imo.
Links van de oven zit de koel-vries combi. Om het lijnenspel rustiger te houden is rechts een soortgelijke kast opgenomen. Maar dit is in principe gewone kastruimte. Goed punt van de kleine kastjes bovenin!
Wij zijn voor onze keuken ongeveer 21.000€ kwijt. Iets meer dan ons budget eerst was, maar nadien een aantal dingen aangepast, andere afzuiging, stoom-oven erbij, Quooker Cube erbij, duurdere inductieplaat etc.
Onze keuken wordt week 7 geplaatst, dus zodra hij klaar is zal ik hier wel wat foto's plaatsen.
We krijgen eigenlijk een vrij simpele opstelling:
Kastenwand 2.90 breed, met een nisje erin
Eiland 3.00x1.20. Eiland zou eerst 1.05 diep worden, maar een paar figuren op de bouw hadden het afzuiggat voor de 2e keer verkeerd geboord waardoor hij net buiten een koof zou komen, daarnaast hadden we de ruimte dus besloten om het eiland 1.20 diep te maken.
Mooi ontwerp, ziet er naast elegant vooral ook praktisch uit. Ik ben zelf niet zo'n fan van zichtbare handgrepen, maar dat is een kwestie van smaak. Vaak wel het mákkelijkste in dagelijks gebruik..Rohem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:07:
Na de afgelopen weken regelmatig mee te hebben gelezen meldt ik mij hier ook![]()
***members only***
Wellicht een idee om de grepen van de linker hoge kast (naast oven) aan de binnenkant te plaatsen? Ofwel aan de oven kant.Rohem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:24:
[...]
Hebben we met de verkoper niet over gesproken en kan het helaas niet uit de offerte halen. Maar er zit wel een algemene folder bij waar ik uit de bestandsnaam 'Nobilia' haal. Dus ik ga er vanuit dat dat het merk is, maar dat ga ik navragen.
Links van de oven zit de koel-vries combi. Om het lijnenspel rustiger te houden is rechts een soortgelijke kast opgenomen. Maar dit is in principe gewone kastruimte. Goed punt van de kleine kastjes bovenin!
Lijkt mij veel meer uniform.
OK, van de Bora wist ik dat, van Miele niet. Wat is dan een reëel % op deze apparaten, om 2 appels te krijgen is dat wel handig om te weten.Kapitein Merijn schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Als ze 35% korting geven op Miele en Bora dan zijn je kastwerk en blad te duur. Dat soort percentages zijn namelijk niet mogelijk op de genoemde merken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de prijs van het totaalplaatje, niet van de posten afzonderlijk.
Ik vind het een heel leuk ontwerp! Wel nog even de greepposities fine-tunen en de hoekbovenkast veranderen naar een type met 1 deur.Rohem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:07:
***members only***
Prijs voor de apparatuur is wat aan de hoge kant, maar de prijs van de meubelen is weer aan de lage kant. Aan de hand van de frontomschrijving en/of korpushoogte kun je het merk van de keuken afleiden. Tevens kun je enkele kastcodes door Google halen om te kijken of je hierbij het merk van de keuken tegenkomt.
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Dan opent de koelkast de verkeerde kant op. Ik zou overwegen om de grepen van de koelkast en de meest rechter kast in het midden te plaatsen.Source90 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 17:21:
[...]
Wellicht een idee om de grepen van de linker hoge kast (naast oven) aan de binnenkant te plaatsen? Ofwel aan de oven kant.
Lijkt mij veel meer uniform.
Ach, we kunnen niet altijd de winnaar zijn natuurlijk. Maakt niks uit! Ik ben alsnog trots op het schitterende ontwerp. Er zitten toch wat elementen van mij in.Scr33x0r schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:38:
Ik snap de hele budgetdiscussie ergens wel, ik vond het ook lastig. In ons geval had ik zelf een budget ingesteld van rond de 20k, ik wist dat onze vorige keuken 13.8 had gekost, dat was 5 jaar geleden. Nu wilden we iets mooiers met betere apparatuur. Veel zaken had ik van tevoren al uitgezocht, ik wilde met name Siemens apparatuur uit de IQ700 lijn, deze prijzen kan je gewoon online opvragen bij een aantal winkels. Nou dan blijft de rest over voor de kastjes.
***members only***
Wij zijn voor onze keuken ongeveer 21.000€ kwijt. Iets meer dan ons budget eerst was, maar nadien een aantal dingen aangepast, andere afzuiging, stoom-oven erbij, Quooker Cube erbij, duurdere inductieplaat etc.
Onze keuken wordt week 7 geplaatst, dus zodra hij klaar is zal ik hier wel wat foto's plaatsen.
We krijgen eigenlijk een vrij simpele opstelling:
Kastenwand 2.90 breed, met een nisje erin
Eiland 3.00x1.20. Eiland zou eerst 1.05 diep worden, maar een paar figuren op de bouw hadden het afzuiggat voor de 2e keer verkeerd geboord waardoor hij net buiten een koof zou komen, daarnaast hadden we de ruimte dus besloten om het eiland 1.20 diep te maken.
Ik had het niet beter kunnen verwoorden.Kapitein Merijn schreef op zondag 24 januari 2021 @ 15:53:
[...]
Die aanname doe ik op basis van de emailadressen die je hebt gebruikt. Er staan namelijk bedrijven bij die helemaal niet aan particulieren leveren.
Maar ieder z'n ding natuurlijk. Als jij denkt dat dit de beste manier is om een keuken te kopen moet je dat lekker doen.
Ik zou zelf in mijn vrienden/kennissenkring vragen of iemand goede ervaringen heeft met een keukenzaak en daar een offerte opvragen. Als je er dan 3 langs elkaar hebt liggen weet je wel waar je aan toe bent. Ik ben ook van mening dat het een zeer slecht idee is om je keuze puur en alleen te baseren op prijs.
[...]
Als ze 35% korting geven op Miele en Bora dan zijn je kastwerk en blad te duur. Dat soort percentages zijn namelijk niet mogelijk op de genoemde merken. Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de prijs van het totaalplaatje, niet van de posten afzonderlijk.
Even over het prijsgeven van je begroting.
Ik vraag dit ook altijd en als ik merk dat iemand hier niet van gediend is (gebeurt zelden) kom ik er toch wel achter.
Als je een goed advies wilt kan je het beste gewoon aangeven wat je ongeveer uit wilt geven. De verkoper hoeft echt het bedrag achter de komma niet te weten maar geef gewoon een richting aan. Is 10k je max, wil je tussen de 15 en 20k uitgeven of is 50k je absolute max.
Je wilt niet weten hoeveel consumenten er werkelijk geen idee hebben wat een keuken kost. Hoe vaak ik niet een Pinterest plaatje te zien krijg van een keuken van 50k waarbij de klant verwacht dat ik dat voor 15k kan realiseren.
Is dat niet hetzelfde als wat ik zeiBarry|IA schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:37:
[...]
Dan opent de koelkast de verkeerde kant op. Ik zou overwegen om de grepen van de koelkast en de meest rechter kast in het midden te plaatsen.
In ieder geval de twee buitenste kasten op dezelfde manier (of beide binnenzijde, of beide buitenzijde) plaatsen.
Maar inderdaad, lijkt mij veel mooier qua aanzicht.
[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 24-01-2021 20:07 ]
Jullie zijn beide mede auteurs.SquareOne schreef op zondag 24 januari 2021 @ 13:59:
@Rubman Kun je @Barry|IA auteur maken van het topic, dan kan hij ook e.e.a. editen in de startpost. Ik wil zelf eventueel ook wel wat zaken toevoegen mocht jij geen tijd meer hebben om het topic bij te houden.
Ik kom eigenlijk vrij weinig meer in het topic, onze keuken staat nog steeds en niet 123 aan vervanging toe
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Wat is er mis met een ballerina keuken als ik vragen mag?nietbob schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:16:
Wij inmiddels 'remote' in contact met een paar keukenzaken.
De eerste wilde perse ons budget weten voor hij uberhaupt een ontwerp of schets wilde maken... Hebben jullie dit ook meegemaakt?
Ik heb uitgelegd dat ik normaal gesproken ook in een winkel rond kan kijken en ik dan ook een impressie van prijzen kan krijgen.
Nu heb ik hem verteld wat wij graag zouden willen in de keuken en wat wij mooi vinden.
De 2e keukenzaak maakte direct een 3d tekening met een gave opstelling. Echter wel een ballerina keuken en totaalprijs werd geschat (nog geen echte offerte laten maken) rond de € 21.000,-
Dat is wel op basis van de Siemens IQ700 studiolijn apparatuur.
Zijn er nog mensen met tips om materialen uit te kiezen?
Ik was zelf van plan om bij vrienden en kennissen langs te gaan die een redelijk recente keuken hebben. Om er zo achter te komen wat we wel of juist niet zouden willen.
Oops.Source90 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 20:10:
[...]
Had je nog een foto’tje of voorbeeld van de binnenkant van je lades kunnen schieten?
:strip_exif()/f/image/O2cIszBf7bcIxNVQypQEYpnp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SC8iTe4yH9yGVVL8ssQoGva1.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoi Barry,Barry|IA schreef op zondag 24 januari 2021 @ 11:53:
[...]
Ha, weer een Nobilia blokkorting winkel
Apparatuur is matig, keuken is matig. Ik zou liever voor een Pronorm of Hacker gaan voor hetzelfde geld
Bedankt voor je reactie dus eigenlijk betalen we veel te veel voor deze keuken.
Groet.
Dank je!Barry|IA schreef op zondag 24 januari 2021 @ 19:30:
[...]
Ik vind het een heel leuk ontwerp! Wel nog even de greepposities fine-tunen en de hoekbovenkast veranderen naar een type met 1 deur.
Prijs voor de apparatuur is wat aan de hoge kant, maar de prijs van de meubelen is weer aan de lage kant. Aan de hand van de frontomschrijving en/of korpushoogte kun je het merk van de keuken afleiden. Tevens kun je enkele kastcodes door Google halen om te kijken of je hierbij het merk van de keuken tegenkomt.
Hele goeie tip met de greepposities en hoekbovenkast. Die laatste was mij in eerste instantie niet eens opgevallen

Geweldig idee van die kastcodes Googlen, bij nr3 was het raak en kwam ik bij Nobilia uit. Dus dat lijkt inderdaad het merk keuken te zijn.
@Kapitein Merijn @Barry|IA Dat jullie op een correcte manier omspringen met het genoemde budget, spreekt voor jullie. Dat geldt helaas niet voor iedere verkoper.
DMG hanteert de werkwijze:
1) wat is het budget
2) keuken 10K erboven
3) 'alleen vandaag met 8K korting'
4) onder aan de streep betaal je nog steeds 20% te veel.
DMG is een grote speler en maakt mensen wantrouwig. Begrijpelijk. De markt doet over het algemeen ook redelijk z'n best ontransparant te blijven. Adviesprijs van kasten leverancier? Zijn er niet. Studioline apparatuur? Geen vaste prijzen, maar geeft een zelfgekozen onduidelijke korting. Gespecificeerde offerte? Krijg je vaker niet dan wel.
Ter volledigheid, als je van vrienden/kennissen verneemt welke winkel wél correct omgaat met jou als klant, dan geef ik m'n budget voordat de verkoper er om vraagt. De verkoper tekent dan immers de mooist mogelijke keuken voor jouw budget. (Edit: of denkt met je mee, misschien kan je voor 5% meer een prachtig alternatief realiseren!)
[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 25-01-2021 11:23 ]
Prachtige keuken! Zoals hierboven gezegd inderdaad even die hoekkast boven laten aanpassen, dit zijn wat rare kastjes. Sowieso even alle greepjes uitlijnen, dat maakt het wat rustiger. Misschien her en der een lade met 2 binnenladen kiezen? Kost iets meer maar nuttige ruimte!Rohem schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:07:
***members only***
Hebben jullie nagedacht over een kleinere combimagnetron met een warmhoudlade eronder?
Dit is natuurlijk niet alleen DMG er zijn ook veel andere bedrijven die dit soort tactieken heeft over genomen.herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:15:
[...]
@Kapitein Merijn @Barry|IA Dat jullie op een correcte manier omspringen met het genoemde budget, spreekt voor jullie. Dat geldt helaas niet voor iedere verkoper.
1) wat is het budget
2) keuken 10K erboven
DMG is een grote speler en maakt mensen wantrouwig. Begrijpelijk. De markt doet over het algemeen ook redelijk z'n best ontransparant te blijven. Adviesprijs van kasten leverancier? Zijn er niet. Studioline apparatuur? Geen vaste prijzen, maar geeft een zelfgekozen onduidelijke korting. Gespecificeerde offerte? Krijg je vaker niet dan wel.
Ter volledigheid, als je van vrienden/kennissen verneemt welke winkel wél correct omgaat met jou als klant, dan geef ik m'n budget voordat de verkoper er om vraagt. De verkoper tekent dan immers de mooist mogelijke keuken voor jouw budget.
Ook is dit niet uniek aan keukens, ook bij de meubel winkels proberen ze dit te doen (alhoewel in mijn ervaring iets minder extreem). De discussie met dat soort toko's ben ik meermaals aangegaan en bij veel is het een stukje beleid want de klant verwacht dit nu eenmaal.
Die willen juist verrast worden met die 50% korting in eens want dan MOET het wel een goede deal zijn. Zo hoor ik nog steeds van die wilde verhalen van joh heb jij 14k voor je keuken betaald dan had je hem zeker voor 7K kunnen krijgen want de helft er af bla bla bla bla bla.
Laten we eerlijk zijn de meeste mensen boeit het niet of er een Bosh / Siemens / ATAG / NEFF / Miele in zit ze willen gewoon een keuken en dat moet met een zo'n groot mogelijke korting gedaan worden. En dan hebben zij weer een mooi verhaal voor bij de familie aan de koffie.
Zover als ik de twee heren die in de bizz zitten ken zijn zij erg transparant en een verademing als het aan komt op keuken verkopers. En ook een goed oog voor de details in mijn mening een erg toffe / behulpzame toevoeging aan dit topic.
[ Voor 5% gewijzigd door Shunt op 25-01-2021 11:29 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Toen wij 10 jaar geleden voor een keuken in de markt waren heb ik het volgende gedaan:herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:15:
[...]
1) wat is het budget
2) keuken 10K erboven
Ter volledigheid, als je van vrienden/kennissen verneemt welke winkel wél correct omgaat met jou als klant, dan geef ik m'n budget voordat de verkoper er om vraagt. De verkoper tekent dan immers de mooist mogelijke keuken voor jouw budget. (Edit: of denkt met je mee, misschien kan je voor 5% meer een prachtig alternatief realiseren!)
- eerst de toestellen uitgezocht, en een lijstje van gemaakt.
- bij de eerste keukenwinkel een volledige offerte laten opmaken naar onze wensen (en daar ook tijd ingestoken)
- datzelfde met de hand zowat nageschetst en naar de 2e en 3e winkel gegaan, en zo veel mogelijk hetzelfde gekozen
Winkels die de offerte niet willen meegeven, of een truc willen uithalen als "nu tekenen, dan krijg je 30% korting) kregen als commentaar:
Dus, als ik volgende week binnenstap met een zak geld en een pen om te tekenen, dan ga je dit weigeren?
Mij best, dan stopt het hierbij.
De reden waarom ik de offerte mee wil is: mijn oude rijke oma wil mijn keuken sponsoren, maar ze is wel zo kieskeurig dat ze eerst de offerte en tekening wil zien, anders wil ze niks bijdragen.
(Eerlijk... die 2 zinnen krijgen ze bij mij te horen in het eerste kwartier met de verkoper.)
Een volledige stuklijst met prijzen voor elke lijn geven ze niet rap, maar een 3d zicht en een totaalprijs in een paar posten hebben ze me toch meegegeven hoor.
Uiteindelijk hadden we 2 correcte offertes die in prijs niet zo ver uit elkaar lagen, en dan hebben we daar uit gekozen. We lieten ook wat vrijheid om betere alternatieven bovenop onze schets voor te stellen.
En in elk van die winkels hadden we 2 keer een afspraak die ca 1-2 uur duurde.
30 e-mails sturen ... ik moet er niet aan denken.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik snap wat je bedoelt, maar zo kort door de bocht is het niet. Het wordt namelijk gevoed door de (bewuste) ontransparantie van de markt waar DMG zaken misbruik van maken.Shunt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:27:
[...]
Dit is natuurlijk niet alleen DMG er zijn ook veel andere bedrijven die dit soort tactieken heeft over genomen.
Ook is dit niet uniek aan keukens, ook bij de meubel winkels proberen ze dit te doen (alhoewel in mijn ervaring iets minder extreem). De discussie met dat soort toko's ben ik meermaals aangegaan en bij veel is het een stukje beleid want de klant verwacht dit nu eenmaal.
Die willen juist verrast worden met die 50% korting in eens want dan MOET het wel een goede deal zijn. Zo hoor ik nog steeds van die wilde verhalen van joh heb jij 14k voor je keuken betaald dan had je hem zeker voor 7K kunnen krijgen want de helft er af bla bla bla bla bla.
Laten we eerlijk zijn de meeste mensen boeit het niet of er een Bosh / Siemens / ATAG / NEFF / Miele in zit ze willen gewoon een keuken en dat moet met een zo'n groot mogelijke korting gedaan worden. En dan hebben zij weer een mooi verhaal voor bij de familie aan de koffie.
Als voorbeeld: Auto kopen? Ik doe mijn Volvo V40 in de aanbieding. Van € 190.000 voor € 30.000 !!! Kopen? Krijg je wel 84% korting!! Heb jij een mooi verhaal voor de familie bij de koffie.
Edit:
hear hear!En ook een goed oog voor de details in mijn mening een erg toffe / behulpzame toevoeging aan dit topic.
[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 25-01-2021 11:34 ]
En zo gaf DMG ons een offerte met de apparatuur en het blad vrij scherp geprijsd, echter 18k voor de kasten. 3D zicht kon overigens pas gemaakt worden na het tekenen van de offerte.Tommie12 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:32:
[...]
Een volledige stuklijst met prijzen voor elke lijn geven ze niet rap, maar een 3d zicht en een totaalprijs in een paar posten hebben ze me toch meegegeven hoor.
Wederom, DMG is in volume gigantisch en hun werkwijze wijdverspreid. Ik snap dat dit argwaan bij de consument wekt.
Iedere verkoper zal je een keuken proberen te verkopen van 12k als je budget 10k is. In de meeste gevallen is er bij een bouw/verbouwing een groter budget beschikbaar waar een deel voor de keuken is gereserveerd. Als ze je dus enthousiast weten te maken en 2k meer aan keuken weten te verkopen is dat mooi meegenomen.herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:15:
[...]
1) wat is het budget
2) keuken 10K erboven
Je moet ook niet verwachten dat die keuken eigenlijk 10k is en dat ze 2k extra in de zak steken. Als je wilt zakken naar 10k zal er iets vanaf moeten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
De keuken is nu een donker hok, we willen de kookplaat aan de andere kant van de ruimte hebben zodat we de (grote) tuin in kunnen kijken. Het plafond is wat laag (2m26) maar blijkbaar heb je daar handig platte afzuigkappen voor.
Op basis van deze foto zit de kookplaat tegen de achterste muur aan en is het aanzicht waar je tegenaan kijkt gesloten, alleen een deur opening waardoor de keuken donker is.
Dat willen we dus uitbreken en dan ziet het er na wat tekenwerk van de keukenman er zo uit. De tuin is fictief trouwens, zo ziet de onze er niet uit

Grondplan:
De apparatuur:
Stoom combi oven | AEG | BEB351010M | |
Combi magnetron | AEG | KMK361000M | |
Inductie kookplaat | AEG | TermaCook IKT 804 | Volgens de keukenman is de fabrikant van Miele kookplaten, maar weet niet wat daar van waar is |
Afzuigkap | Novy | Pure'line Compact 90cm | |
Koelkast | AEG | SFB41011AS | We hebben nog een bijkeuken waar een of twee losse units komen |
Vaatwasser | AEG | FSK52617Z |
Sanitair:
Spoelbak | Lorreine | SULOR50R |
Kokend water kraan met filterset | Triton | MKTRIHR |
Verder nog:
- Led verlichting inclusief
- Laminaat werkblad (ik weet nog niet of we hier later spijt van gaan krijgen, maar budget laat duurder even niet toe);
- Veel lades, prullenbak ding onder de gootsteen, etc.
Prijs (inclusief korting en levering): €12.416,91
Dan nog een dag of twee installeren met mijn mannetje.
Al met al niet slecht voor ons gevoel.
Ik snap wat je zegt en ben het met je eens. Maar dat is mijn punt niet.JackBol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:11:
[...]
Iedere verkoper zal je een keuken proberen te verkopen van 12k als je budget 10k is. In de meeste gevallen is er bij een bouw/verbouwing een groter budget beschikbaar waar een deel voor de keuken is gereserveerd. Als ze je dus enthousiast weten te maken en 2k meer aan keuken weten te verkopen is dat mooi meegenomen.
Je moet ook niet verwachten dat die keuken eigenlijk 10k is en dat ze 2k extra in de zak steken. Als je wilt zakken naar 10k zal er iets vanaf moeten.
Nogmaals (ik lijk wel een kapotte grammafoonplaat..
Stel, consument renoveert de keuken, klein, niet te veel poespas. Verkoper vraagt een budget en consument zeg tussen de 12k en 14k. De consument heeft immers geen idee wat een keuken kost en dat heeft de verkoper écht wel in de smiezen.
Offerte 1. Mandemakers (12k) en offerte 2. Keukenmaxx (15k). Beide DMG winkels. Consument kiest voor offerte 1 en denkt een goede deal te hebben.
Echter, de keuken zou voor de wensen/eisen van de consument makkelijk onder de 9k hebben gekund. En misschien was dat ook wel de offerte geweest als er geen budget was gegeven.
Hier ga je de mist in. Die keukenboeren weten echt wel wat de marktprijs is voor de keuken zie ze aanbieden. Daar gaan ze echt geen 33% boven zitten om "extra winst" te maken. De keukenmarkt is daar te competitief voor.makkelijk onder de 9k
Met een dergelijke strategie verlies je al je business als keukenleverancier.
Leuke indeling :-)De_Bastaard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:16:
Offerte binnen voor een Sachsen keuken. Moet zeggen dat we wel blij zijn met hoe het er uit komt te zien. Ik krijg nog iets betere grotere resolutie foto's hoop ik
.
Je kan de koelkast hoger plaatsen, zodat de greeplijst uitlijnt met het werkblad? Nu lijn je het uit met de twee ovens. Ik vind dat persoonlijk niet zo mooi.
Dat is niet mijn ervaring. Eveneens die van mensen uit mijn omgeving. Persoonlijk kreeg ik van de MM in Zutphen een voorstel voor een keuken van 21k (nu beslissen!!) die écht niet meer dan 17k had hoeven kosten. Dat is dan misschien geen 33% (zo groot zal het verschil inderdaad niet zijn) maar dan nog vond ik het verschil schandalig.JackBol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:19:
[...]
[...]
Hier ga je de mist in. Die keukenboeren weten echt wel wat de marktprijs is voor de keuken zie ze aanbieden. Daar gaan ze echt geen 33% boven zitten om "extra winst" te maken. De keukenmarkt is daar te competitief voor.
Met een dergelijke strategie verlies je al je business als keukenleverancier.
Hij wist dat het onze eerste bezichtiging in een keukenzaak en zette ons flink onder druk.
[ Voor 6% gewijzigd door herofruit op 25-01-2021 13:24 ]
Ik heb in ons koopproces ook bij een Keukenmaxx gezeten. Ook binnen 24h beslissen. Toen ik belde dat we er vanaf zagen, zakte de prijs nog eens met 3k, waardoor ze qua prijs tussen de andere offertes zakten. Dus ja, ze proberen het, maar als je onderhandelt, kom je gewoon op de marktprijs uit.herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:22:
[...]
Leuke indeling :-)
Je kan de koelkast hoger plaatsen, zodat de greeplijst uitlijnt met het werkblad? Nu lijn je het uit met de twee ovens. Ik vind dat persoonlijk niet zo mooi.
[...]
Dat is niet mijn ervaring. Eveneens die van mensen uit mijn omgeving. Persoonlijk kreeg ik van de MM in Zutphen een voorstel voor een keuken van 21k (nu beslissen!!) die écht niet meer dan 17k had hoeven kosten. Dat is dan misschien geen 33% (zo groot zal het verschil inderdaad niet zijn) maar dan nog vond ik het verschil schandalig.
Hij wist dat het onze eerste bezichtiging in een keukenzaak en zette ons flink onder druk.
Je beschrijft dus nu precies het probleem. Je had al lagere offertes en opeens kon deze offerte ook omlaag? In eerste instantie hebben ze je dus een te dure keuken aangeboden.JackBol schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:28:
[...]
Ik heb in ons koopproces ook bij een Keukenmaxx gezeten. Ook binnen 24h beslissen. Toen ik belde dat we er vanaf zagen, zakte de prijs nog eens met 3k, waardoor ze qua prijs tussen de andere offertes zakten. Dus ja, ze proberen het, maar als je onderhandelt, kom je gewoon op de marktprijs uit.
Wat nou als je twee offertes a la keukenmaxx had gekregen? Dan was je die 3k niet opgevallen.
Daarom voor Bruynzeel gekozen.
Betaal ik nu misschien iets teveel en was er een scherpere deal mogelijk? Wellicht, maar ik weet in ieder geval ook redelijk zeker dat ik niet ongelofelijk genaaid ben en dat ik gewoon iets heb waar ik tevreden over ben.
Als consument kun je imo gewoon het beste gaan shoppen bij keukenbedrijven die met vaste prijzen werken, dan zal de markt langzaam ook meer die kant op bewegen.
Maar nu hebben ze ons wel echt teleurgesteld door niet op te komen dagen voor de inmeetdag

Was de enige mogelijkheid binnen ons project, nu op z'n vroegst weer bij sleuteloverdracht.. Zo'n twee a drie weken voor we de keuken geplaatst willen hebben.
In principe komt het er denk ik op neer dat alleen formaat passtuk er van afhangt, zoiets kunnen ze snel op maat leveren gok ik?
Verder dient barblad ingezaagd te worden, doen ze dat op locatie?
En in hoeverre kan je zo'n meting zelf doen als je meetinstructie krijgt? Ik heb zo'n Bosch laserding.
Edit: net contact even gehad en het zou fout gegaan zijn bij de Nederlandse partij die ze inhuren voor het inmeten. Hoor later nog meer. Want hij wist zo nog niet waarom die niet geweest zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Hertog_Martin op 25-01-2021 13:45 ]
Dat dit echt nog niet uit de verkoopscursussen geschrapt is...
Ik laat als consument gewoon niet in mijn kaarten kijken, en als er druk gezet wordt, dan zal ik dat wel doen, niet de verkoper.
Die truc van "nu tekenen en 10k korting" draai ik gewoon terug.
Standaard antwoord: dus als ik volgende week wil terugkomen om die pijs te krijgen, dan kan ik me de moeite al besparen.
Dan moet je eens zien hoe ze zich in kronkels draaien.
Zij willen geld verdienen, en daar is niks mis mee, maar je moet beseffen dat JIJ het geld hebt wat zij willen.
Je moet je mentaal ook voorbereiden om zonder te tekenen buiten te stappen en de zaak op te blazen.
Om het in onderhandelingstermen te zeggen, als je niet onmiddellijk wil beslissen, "Use a Shill".
Zeg dat je nog met je ouders, je kinderen, je grootmoeder of buurvrouw wil overleggen voor je tekent.
Of zeg gewoon dat je al een andere offerte hebt, en ze allebei rustig wil vergelijken.
Maakt niet uit, maar voor uitgaven van 10k+ zal ik zelden of nooit direct in de winkel beslissen, tenzij ik heel goed voorbereid ben, en weet dat ik het juiste krijg voor de juiste prijs.
DOE DIT NOOIT ZELF.Hertog_Martin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
En in hoeverre kan je zo'n meting zelf doen als je meetinstructie krijgt? Ik heb zo'n Bosch laserding.
Als er nadien iets mis is, dan krijg je gegarandeerd extra kosten aan je broek omdat ze het op de foute meting gaan steken.
Ga met je plannnen naar een keukenzaak, meet desnoods een paar belangrijke dingen na (bv afstanden tussen 2 muren of de plafondhoogte, maar geef alles op als indicatief.
De juiste maten moeten ZIJ opmeten voor ze de productie in gang zetten.
Toevallig heb jij deze skills en inzichten in verkopersbehavior.Tommie12 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Dat dit echt nog niet uit de verkoopscursussen geschrapt is...
Ik laat als consument gewoon niet in mijn kaarten kijken, en als er druk gezet wordt, dan zal ik dat wel doen, niet de verkoper.
Die truc van "nu tekenen en 10k korting" draai ik gewoon terug.
Standaard antwoord: dus als ik volgende week wil terugkomen om die pijs te krijgen, dan kan ik me de moeite al besparen.
Dan moet je eens zien hoe ze zich in kronkels draaien.
Zij willen geld verdienen, en daar is niks mis mee, maar je moet beseffen dat JIJ het geld hebt wat zij willen.
Je moet je mentaal ook voorbereiden om zonder te tekenen buiten te stappen en de zaak op te blazen.
Om het in onderhandelingstermen te zeggen, als je niet onmiddellijk wil beslissen, "Use a Shill".
Zeg dat je nog met je ouders, je kinderen, je grootmoeder of buurvrouw wil overleggen voor je tekent.
Of zeg gewoon dat je al een andere offerte hebt, en ze allebei rustig wil vergelijken.
Maakt niet uit, maar voor uitgaven van 10k+ zal ik zelden of nooit direct in de winkel beslissen, tenzij ik heel goed voorbereid ben, en weet dat ik het juiste krijg voor de juiste prijs.
Maar waar zij natuurlijk van profiteren zijn alle mensen die niet zo (sociaal) vaardig zijn.
Ja ik wacht ook al paar weken op het afronden van mijn keuken.. En dan moet inmeten ook nog ingepland worden. Het ging echt perfect met alle communicatie met ze, tot het najaar waarin corona erger werd in Duitsland.. Nu hebben ze duidelijk problemen. Prima en heel begrijpelijk, als ze dat even communiceren natuurlijkHertog_Martin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
Meer mensen keuken in bestelling bij Faber en dat communicatie wat stroef loopt laatste tijd? Hij is heel druk waardoor taken als mails beantwoorden of terug bellen er bij inschieten.
Of gewoon te goedgelovig / makkelijk beïnvloedbaar.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Toevallig heb jij deze skills en inzichten in verkopersbehavior.
Maar waar zij natuurlijk van profiteren zijn alle mensen die niet zo (sociaal) vaardig zijn.
Dat waardeerden we dan wel weer bij Faber en enkele partijen in Nederland die niet deel uitmaken van Mandemakers groep: direct de netto prijs die dan ook gewoon scherp is.
@Tommie12 het ging dus meer om dat als meten echt ruim vantevoren moet er geen mogelijkheid meer komt voor ze en alleen wij zelf nog 1 keer aanwezig zullen zijn. Dus dan is zelf meting verrichten met instructie wel op hun verantwoordelijkheid.
Ik heb ooit in de verkoop gewerkt, maar niet naar consumenten. Dan probeer je dat niet eens, want tegenover jou zit een getrainde aankoper.Requiem19 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:45:
[...]
Toevallig heb jij deze skills en inzichten in verkopersbehavior.
Ik zeg altijd dat aankopers en verkopers betaald zijn om te liegen.
Een aankoper die de prijs laat zien van je concurrent is sowieso onprofessioneel.
Je weet als aankoper nooit dat je niet een veel betere prijs kan krijgen.
En als je met een offerte komt die misschien nog niet op het niveau zit dat ze verwachten, gaan ze het gegarandeerd nog eens met hun baas of directeur overleggen voor ze ja zeggen.
Wat helpt om een beter inzicht te krijgen in de prijsopbouw is een offerte te vragen voor bv een graniet werkblad, dan over te stappen naar composiet, en nog eens terug naar iets anders.
Of vragen wat er af gaat als je de montage zelf doet.
Mits wat heen weer verander kom je zo wel iets extra te weten.
Maar je moet er wat tijd in steken, en dat doe ik alleen als het de moeite waard is.
Ja hij snapt nog niet zo goed het belang van eerst even die korte taken als mailtje sturen of terugbellen zijn voor de klantbeleving. Ook maakt ie het zichzelf niet makkelijker door bv "morgen" te zeggen voor sturen offerte (terwijl week ook prima was geweest) en het vervolgens drie weken duurt.lizard87 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:51:
[...]
Ja ik wacht ook al paar weken op het afronden van mijn keuken.. En dan moet inmeten ook nog ingepland worden. Het ging echt perfect met alle communicatie met ze, tot het najaar waarin corona erger werd in Duitsland.. Nu hebben ze duidelijk problemen. Prima en heel begrijpelijk, als ze dat even communiceren natuurlijk
Managen van verwachtingen
Verder prima vent en als je 'm dan spreekt ook altijd netjes, maar wellicht kan ie beter iemand aannemen die communicatie en offertes enzo verder afhandelt zodat ie zich op de verkoopgesprekken kan concentreren.
Niet dat het gebeuren aan eigen succes ten onder gaat.. Misschien had ik ze niet moeten promoten hier vorig jaar
/f/image/TO4SpfBYGxwIBkLvCr7iVmD4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/GgyZNTJUqz5pM0ZfRNx9kzQk.png?f=fotoalbum_large)
Benieuwd wat jullie van zoiets vinden.
Idee is frontjes donker (zwart donkergrijs) met houtnerf. (dit omdat de vloer een licht grijze gietvloer is) met een wat lichter blad.
Op deze plek staat momenteel de keuken niet. Dit betekend dat er nieuw leiding werk moet komen. geen idee nog hoe ingrijpend of lastig dit is (ook ivm vloerverwarming)
Zonder een 'excuus' te gebruiken vertelden wij duidelijk dat we nog niet klaar waren om te beslissen. Het was nog maar de eerste afspraak was met welke keukenleverancier dan ook. Zijn reactie: "Wat denk je ergens anders beter te krijgen dan? Een scherpere prijs? Mooier ontwerp? Wat?"Tommie12 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:42:
[...]
Werkelijk om te huilen.
Nu zijn we een jaar of 10 en een nieuw huis verder. We hebben hier verbouwd met in het achterhoofd dat we wel een andere keuken willen, maar eerst kijken hoe de indeling van de woning met de uitbouw bevalt. Aan de ene kant zou ik graag vast wat willen nadenken over de beste/handigste/mooiste opzet, maar anderzijds zijn we destijds op bepaalde punten ook met de verkoper meegegaan die gewoon een goed idee had. Soms staar je je ook blind op je eigen eerste ingeving.
Hoe doen jullie dat? Van tevoren al een idee bedenken of zelfs uitwerken? Of blanco met een plattegrond naar binnen stappen en de verkoper het denkwerk laten doen?
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Thnx!herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 11:22:
[...]
Prachtige keuken! Zoals hierboven gezegd inderdaad even die hoekkast boven laten aanpassen, dit zijn wat rare kastjes. Sowieso even alle greepjes uitlijnen, dat maakt het wat rustiger. Misschien her en der een lade met 2 binnenladen kiezen? Kost iets meer maar nuttige ruimte!
Hebben jullie nagedacht over een kleinere combimagnetron met een warmhoudlade eronder?
In de vorige versie van deze tekening (we hebben meegekeken tijdens uitwerken), zaten er meer lades in over de lange zijde. Alleen vonden wij dit niet mooi met de verticale lijnen i.c.m. de kastjes erboven. Ik zal het nog even met vrouwlief bespreken, maar denk dat dit zo blijft.
Nee daar hebben we niet over nagedacht, interessante suggestie! Heb even opgezocht wat ik me daarbij voor moet stellen. Ziet er wel superhandig uit, al vraag ik me wel af of wij dat veel zullen gebruiken. Maar gaan we nog even over nadenken
Is de uitbouw al in kannen en kruiken? Idealiter laat je het gehele plan door een architect tekenen, eventueel samenspraak met een keukenboer. Die komen ongetwijfeld met prachtige ideeën waar je zelf nooit op was gekomen.Stalensnuitje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:46:
maar eerst kijken hoe de indeling van de woning met de uitbouw bevalt. Aan de ene kant zou ik graag vast wat willen nadenken over de beste/handigste/mooiste opzet, maar anderzijds zijn we destijds op bepaalde punten ook met de verkoper meegegaan die gewoon een goed idee had. Soms staar je je ook blind op je eigen eerste ingeving.
Hoe doen jullie dat? Van tevoren al een idee bedenken of zelfs uitwerken? Of blanco met een plattegrond naar binnen stappen en de verkoper het denkwerk laten doen?
Als het alleen om de keuken gaat, heeft het mijn voorkeur blanco naar de keukenboer te gaan. Zo zijn er bij ons verrassende ontwerpen uitgekomen waar we er uiteindelijk ook één van hebben gekozen. Laat hem/haar eerst een snelle schets maken (dus niet helemaal uitwerken). Daarna kan je overleggen en desnoods je eigen input geven.
Rohem schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:50:
[...]
In de vorige versie van deze tekening (we hebben meegekeken tijdens uitwerken), zaten er meer lades in over de lange zijde. Alleen vonden wij dit niet mooi met de verticale lijnen i.c.m. de kastjes erboven. Ik zal het nog even met vrouwlief bespreken, maar denk dat dit zo blijft.

Dit bedoel ik. Dan lijkt het nog steeds een kastje en behoud je de verticale lijnen, maar benut je de ruimte veel beter
Afgelopen zaterdag bij Faber geweest. Werden erg goed geholpen. Ik krijg ook altijd snel antwoord per email.Hertog_Martin schreef op maandag 25 januari 2021 @ 13:39:
Meer mensen keuken in bestelling bij Faber en dat communicatie wat stroef loopt laatste tijd? Hij is heel druk waardoor taken als mails beantwoorden of terug bellen er bij inschieten.
Maar nu hebben ze ons wel echt teleurgesteld door niet op te komen dagen voor de inmeetdag
Was de enige mogelijkheid binnen ons project, nu op z'n vroegst weer bij sleuteloverdracht.. Zo'n twee a drie weken voor we de keuken geplaatst willen hebben.
In principe komt het er denk ik op neer dat alleen formaat passtuk er van afhangt, zoiets kunnen ze snel op maat leveren gok ik?
Verder dient barblad ingezaagd te worden, doen ze dat op locatie?
Edit: net contact even gehad en het zou fout gegaan zijn bij de Nederlandse partij die ze inhuren voor het inmeten. Hoor later nog meer. Want hij wist zo nog niet waarom die niet geweest zijn.
Bedankt voor je input. Ja, de uitbouw staat inmiddels een jaartje. We hebben er bewust zo voor gekozen omdat we de uitbouw voor de verhuizing klaar wilden hebben. Bovendien hebben we nu we er een tijdje wonen wat meer gevoel bij de beschikbare leefruimte etc.herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:58:
[...]
Is de uitbouw al in kannen en kruiken? Idealiter laat je het gehele plan door een architect tekenen, eventueel samenspraak met een keukenboer. Die komen ongetwijfeld met prachtige ideeën waar je zelf nooit op was gekomen.
Als het alleen om de keuken gaat, heeft het mijn voorkeur blanco naar de keukenboer te gaan. Zo zijn er bij ons verrassende ontwerpen uitgekomen waar we er uiteindelijk ook één van hebben gekozen. Laat hem/haar eerst een snelle schets maken (dus niet helemaal uitwerken). Daarna kan je overleggen en desnoods je eigen input geven.
je bedoelt het eiland?battler schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:49:
@mr3000 Waarom geen u opstelling waarbij de zijkant ook schuin loopt?
Daar heb je toch zo een antwoord op:herofruit schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:28:
[...]
Zonder een 'excuus' te gebruiken vertelden wij duidelijk dat we nog niet klaar waren om te beslissen. Het was nog maar de eerste afspraak was met welke keukenleverancier dan ook. Zijn reactie: "Wat denk je ergens anders beter te krijgen dan? Een scherpere prijs? Mooier ontwerp? Wat?"
Werkelijk om te huilen.
- Als ik nog geen andere ontwerpen gezien heb, hoe kan ik dan weten of dit het beste ontwerp aan de beste prijs is? Of ben jij ook getrouwd met het eerste meisje dat je ooit zag?
- Hoe kan ik weten of deze prijs correct correct is als ik niet kan en mag vergelijken van jou?
Wat heeft dat er mee te maken?Tommie12 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:17:
[...]
Daar heb je toch zo een antwoord op:
- Als ik nog geen andere ontwerpen gezien heb, hoe kan ik dan weten of dit het beste ontwerp aan de beste prijs is? Of ben jij ook getrouwd met het eerste meisje dat je ooit zag?
Misschien een idee om deze discussie niet in dit topic te voeren, het voegt niet zoveel toe voor de mensen die hier komen voor advies, ideeën en het bespreken van ervaringen.
Misschien een topic: Het Grote Keuken topic: onderhandelen en discussie over verkooppraktijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Linkser op 25-01-2021 15:22 ]
Anoniem: 289532
Waarom dat? Naam van het topic is toch “ Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs”? Lijkt mij dat de handelspraktijken van verkopers bespreken juist binnen dit topic valt. Nuttiger dan pseudo-mod uithangen.Linkser schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Wat heeft dat er mee te maken?![]()
Misschien een idee om deze discussie niet in dit topic te voeren, het voegt niet zoveel toe voor de mensen die hier komen voor advies, ideeën en het bespreken van ervaringen.
Misschien een topic: Het Grote Keuken topic: onderhandelen en discussie over verkooppraktijken.

Zorg voor een passend budget, bedenk wat je wil,zoek enkele betrouwbare winkels, bepaal wat je wil, betaal een faire prijs en klaar. En ja, als je met de juiste instelling op pad gaat, komt het helemaal goed.
Ga je met een verkeerde instelling op pad, zul je nooit tevreden worden..
Maar dan hebben we natuurlijk geen 778 pagina's topics op dit forum. .
Pseudo ModAnoniem: 289532 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:37:
[...]
Waarom dat? Naam van het topic is toch “ Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs”? Lijkt mij dat de handelspraktijken van verkopers bespreken juist binnen dit topic valt. Nuttiger dan pseudo-mod uithangen.
Het bespreken van ervaringen met verkopers kan inderdaad wel maar in mijn (bescheiden
Maar vooral mensen met initiatieven gelijk weg zetten, lekker bezig!
Met die instelling en de verkeerde winkel zit je met een keuken van 7k voor de super voordelige prijs van 14k.Streamz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:41:
Manman, wat een ellende en wantrouwen komt hier voorbij zeg.
Zorg voor een passend budget, bedenk wat je wil,zoek enkele betrouwbare winkels, bepaal wat je wil, betaal een faire prijs en klaar. En ja, als je met de juiste instelling op pad gaat, komt het helemaal goed.

De keuken brance is gewoon aardig verziekt door DMG praktijken en louche verkopers en ja met wantrouwen naar een keuken zaak gaan kan je heel wat centen schelen.
Mijn eerste offerte was 24k voor een keuken die nog geen 12k waard was. We waren nog slechts aan het oriënteren in die periode maar als ik dit topic niet gevonden had en mij niet verdiept had in de keuken wereld zou ik alsnog best genaaid kunnen zijn (al dan niet voor een stukje minder als de 12k bij Grando Helmond.)
Ik betrapte eigenlijk bijna IEDERE verkoper wel op leugens of gewoon het iets te ver buigen van de waarheid.
Tulp keukens Eindhoven wist mij met droge ogen te melden dat zij zo blij waren dat ze onafhankelijk waren en niets met DMG te maken hebben (jammer alleen dat de software die ze gebruikte DMG was de Telefoon verbonden was met het DMG telefoon systeem EN ZE OVER ZIJN GENOMEN DOOR DMG).
Bij de keuken kampioen wisten ze met volle zekerheid te zeggen dat random C\B merk toch echt net zo goed was al dan niet beter als de huidige A merken.
Bij de onafhankelijke kleine familie zaak moest je echt totaal weg blijven van ALLES DMG en ze verkopen daar alleen troep, maar ze verkochten wel Silverline of een van de afgeleide namen die allemaal gewoon Pronorm zijn en laat die fabriek toch ook net van de heer mandenmaker zijn.
Bij Bruynzeel keukens gingen ze in de lade staan (net zoals bij alle goedkopere winkels en volgens hun was hun keuken de enige waar dat bij kon). Verder probeerde ze mij daar een blad te verkopen wat DUBBEL zo duur was omdat ik hem op 4cm dikte wou hebben ipv de standaard 2cm. (Hij loog daar als hij barstte want volgens hem was het hele blad dan 4cm dik ipv gewoon een façade van 4cm en wat op dik stukken over het hele blad.)
Nee joh waarom zou je wantrouwen hebben.

En even tussen door ik heb in +- 2 jaar twee keukens gekocht en welgeteld 4 goede ervaringen gehad bij keuken winkels dat was bij ASWA, NUVA, REDDY en CVT (ook een DMG winkel tegenwoordig trouwens).
De rest was of zo hard aan het bullshitten\liegen dat ze gewoon direct afvielen of ze waren gewoonweg te pusherig / on transparant.
[ Voor 6% gewijzigd door Shunt op 25-01-2021 16:06 ]
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Beetje te kort door de bocht; er is een reden waarom mensen wantrouwig zijn tegenover keukenverkopers.Streamz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:41:
Manman, wat een ellende en wantrouwen komt hier voorbij zeg.
Er is een reden waarom vrijwel alle retail in de ontwikkelde landen afgestapt zijn van dit model. Het kost zowel de klant als de verkoper bakken met tijd, die ook besteed kon worden om meer verkoop te genereren.
Dat je om de laatste 5% onderhandelt is logisch op een bedrag van 20k of meer en dat er geen onderhandelingsruimte is op een basiskeuken is ook logisch. Dus het model wat autodealers gebruiken voor nieuwe auto's is uitstekend geschikt voor de keuken/badkamer wereld en zou de winstgevendheid/efficientie van de hele sector kunnen verbeteren. Op een VW Up/Polo is nauwelijks te onderhandelen, maar ga je naar een Passat/Tiguan dan kan er wel wat korting af als je wat opties besteld. Verder is de prijslijst van een auto gewoon transparant. Geen enkele reden waarom dit bij keukens niet kan.
De eerste vraag die ik bij een offerte waarop 1 totaalprijs staat ook stel is "denk je dat ik op basis van deze offerte kan bepalen of het een goede of slechte offerte is?"Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:15:
Tja door deze derde wereld verkooptechnieken die nog gebruikelijk zijn in de keukenwereld doen veel verkopers heel veel onnodig werk. Als je een eerlijke prijs wil moet je bij meerdere winkels uren de verkoper bezig houden om offertes te krijgen om er vervolgens met koehandel op een prijs uit te komen.
Er is een reden waarom vrijwel alle retail in de ontwikkelde landen afgestapt zijn van dit model. Het kost zowel de klant als de verkoper bakken met tijd, die ook besteed kon worden om meer verkoop te genereren.
Dat je om de laatste 5% onderhandelt is logisch op een bedrag van 20k of meer en dat er geen onderhandelingsruimte is op een basiskeuken is ook logisch. Dus het model wat autodealers gebruiken voor nieuwe auto's is uitstekend geschikt voor de keuken/badkamer wereld en zou de winstgevendheid/efficientie van de hele sector kunnen verbeteren. Op een VW Up/Polo is nauwelijks te onderhandelen, maar ga je naar een Passat/Tiguan dan kan er wel wat korting af als je wat opties besteld. Verder is de prijslijst van een auto gewoon transparant. Geen enkele reden waarom dit bij keukens niet kan.
Het is echt vrij simpel; ik ben op zoek naar een keuken, en ik snap dat de keukenverkoper ook moet verdienen, dus ik hoef echt niet alles tegen een bodemprijs te hebben. Maar waarom kan je mij dan niet laten zien wat een kastje kost, of een afdekplint, of wat dan ook? Pas dan kan ik bepalen of ik het het waard vind of niet.
Ja precies, zo sta ik er ook in. Ik wil weten als ik m'n werkblad vervang van keramiek naar composiet of kunststof wat dit doet met de prijs. Of als ik een ladekast vervang voor een kast met deuren. Ik wil voor mijn budget de beste keuken hebben die ik kan krijgen. Dit hoeft inderdaad niet een bodemprijs te zijn, maar ik wel wel zelf kunnen beslissen waar ik de compromissen doe, mocht dit nodig zijn om binnen mijn budget te blijven. Dit kan niet als de offerte niet transparant is. Ik hoef echt niet te weten wat elk schroefje kost, maar eenvoudige dingen als wat kost een lade kast, hoge kast, spoelkast, wat kost een frontje in PG1,2,3 etc moet toch gewoon gedeeld kunnen worden? Dat je meer korting krijgt als je een grotere keuken afneemt lijkt me ook logisch. Dus stel dat merk X kasten levert voor adviesprijs Y, dan zit in die adviesprijs de kosten van de verkoper bij. Als ik 4 kasten koop of 12, dan is de verkoper hier niet 3x zo lang mee bezig en is zijn risico op garantie issues ook niet 3x zo groot. Dus daar ontstaat de ruimte voor korting.JohnStaakke schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:18:
[...]
De eerste vraag die ik bij een offerte waarop 1 totaalprijs staat ook stel is "denk je dat ik op basis van deze offerte kan bepalen of het een goede of slechte offerte is?"
Het is echt vrij simpel; ik ben op zoek naar een keuken, en ik snap dat de keukenverkoper ook moet verdienen, dus ik hoef echt niet alles tegen een bodemprijs te hebben. Maar waarom kan je mij dan niet laten zien wat een kastje kost, of een afdekplint, of wat dan ook? Pas dan kan ik bepalen of ik het het waard vind of niet.
Ik denk als projectontwikkelaars keukens kopen dat die wel gewoon transparante prijzen krijgen. Want dat zijn professionele inkopers die niks met die bullshit te maken willen hebben. Dat weten de keukenboeren ook.
Ik zie wel steeds meer nieuwbouwprojecten, waarbij de standaard keuken een fatsoenlijke keuken is, die kopers ook daadwerkelijk willen, i.p.v. een standaard keuken die niemand wil en dus altijd geupgrade wordt.
Of heeft iemand nog op- of aanmerkingen? Apparatuur is niet slecht toch?De_Bastaard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:16:
Offerte binnen voor een Sachsen keuken. Moet zeggen dat we wel blij zijn met hoe het er uit komt te zien. Ik krijg nog iets betere grotere resolutie foto's hoop ik
.
De keuken is nu een donker hok, we willen de kookplaat aan de andere kant van de ruimte hebben zodat we de (grote) tuin in kunnen kijken. Het plafond is wat laag (2m26) maar blijkbaar heb je daar handig platte afzuigkappen voor.
Op basis van deze foto zit de kookplaat tegen de achterste muur aan en is het aanzicht waar je tegenaan kijkt gesloten, alleen een deur opening waardoor de keuken donker is.
Dat willen we dus uitbreken en dan ziet het er na wat tekenwerk van de keukenman er zo uit. De tuin is fictief trouwens, zo ziet de onze er niet uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grondplan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De apparatuur:
Stoom combi oven AEG BEB351010M Combi magnetron AEG KMK361000M Inductie kookplaat AEG TermaCook IKT 804 Volgens de keukenman is de fabrikant van Miele kookplaten, maar weet niet wat daar van waar is Afzuigkap Novy Pure'line Compact 90cm Koelkast AEG SFB41011AS We hebben nog een bijkeuken waar een of twee losse units komen Vaatwasser AEG FSK52617Z
Sanitair:
Spoelbak Lorreine SULOR50R Kokend water kraan met filterset Triton MKTRIHR
Verder nog:
- Laminaat werkblad (ik weet nog niet of we hier later spijt van gaan krijgen, maar budget laat duurder even niet toe);
Ik zou wel nog even nadenken over die Triton kokendwaterkraan. Er zijn geen ervaringen van die kraan te vinden en uit het 'Ervaringen met kokendwaterkranen-topic' blijkt dat alle B-merken eigenlijk heel matig presteren. Dure filters en slechte boilers zijn de meeste gehoorde klachten. Dan is het misschien de moeite waard om € 500,- te betalen voor een Quooker.De_Bastaard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:33:
[...]
Of heeft iemand nog op- of aanmerkingen? Apparatuur is niet slecht toch?
Omdat die projectverkopers hun eigen ruiten ingegooid hebben.Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Ik zie wel steeds meer nieuwbouwprojecten, waarbij de standaard keuken een fatsoenlijke keuken is, die kopers ook daadwerkelijk willen, i.p.v. een standaard keuken die niemand wil en dus altijd geupgrade wordt.
Ze hanteren zogenaamde tariefprijzen waarop dan kortingen van 30-40% toegepast worden voor individuele klanten. Maar als jij een nieuwbouw gekocht hebt met een inbegrepen keuken die je wil upgraden, dan proberen ze dat nog altijd. Nu weet iedereen dat zodat het voor de verkopers van de woning een probleem wordt. Mensen willen dan eerst hun keuken in orde voor ze de woning kopen...
Ben blij dat ze het leren.
Nu zie je bij keukentoestellen exact hetzelfde.
De oven van AEG die ik nu los gekocht heb staat op de site van AEG aan 2400€.
Op de meeste sites van de verkopers van die toestellen staat er dan altijd "bel of mail voor de prijs".
En dan kreeg ik prijzen van 1500-1800€....
Dan weet je ineens dat die prijsstellingen nergens op slaan.
Welk deel van "zoek enkele betrouwbare winkels" in mijn post had je niet begrepen?Shunt schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:02:
[...]
Met die instelling en de verkeerde winkel zit je met een keuken van 7k voor de super voordelige prijs van 14k.![]()
De keuken brance is gewoon aardig verziekt door DMG praktijken en louche verkopers en ja met wantrouwen naar een keuken zaak gaan kan je heel wat centen schelen.
Mijn eerste offerte was 24k voor een keuken die nog geen 12k waard was. We waren nog slechts aan het oriënteren in die periode maar als ik dit topic niet gevonden had en mij niet verdiept had in de keuken wereld zou ik alsnog best genaaid kunnen zijn (al dan niet voor een stukje minder als de 12k bij Grando Helmond.)
Ik betrapte eigenlijk bijna IEDERE verkoper wel op leugens of gewoon het iets te ver buigen van de waarheid.
Tulp keukens Eindhoven wist mij met droge ogen te melden dat zij zo blij waren dat ze onafhankelijk waren en niets met DMG te maken hebben (jammer alleen dat de software die ze gebruikte DMG was de Telefoon verbonden was met het DMG telefoon systeem EN ZE OVER ZIJN GENOMEN DOOR DMG).
Bij de keuken kampioen wisten ze met volle zekerheid te zeggen dat random C\B merk toch echt net zo goed was al dan niet beter als de huidige A merken.
Bij de onafhankelijke kleine familie zaak moest je echt totaal weg blijven van ALLES DMG en ze verkopen daar alleen troep, maar ze verkochten wel Silverline of een van de afgeleide namen die allemaal gewoon Pronorm zijn en laat die fabriek toch ook net van de heer mandenmaker zijn.
Bij Bruynzeel keukens gingen ze in de lade staan (net zoals bij alle goedkopere winkels en volgens hun was hun keuken de enige waar dat bij kon). Verder probeerde ze mij daar een blad te verkopen wat DUBBEL zo duur was omdat ik hem op 4cm dikte wou hebben ipv de standaard 2cm. (Hij loog daar als hij barstte want volgens hem was het hele blad dan 4cm dik ipv gewoon een façade van 4cm en wat op dik stukken over het hele blad.)
Nee joh waarom zou je wantrouwen hebben.
En even tussen door ik heb in +- 2 jaar twee keukens gekocht en welgeteld 4 goede ervaringen gehad bij keuken winkels dat was bij ASWA, NUVA, REDDY en CVT (ook een DMG winkel tegenwoordig trouwens).
De rest was of zo hard aan het bullshitten\liegen dat ze gewoon direct afvielen of ze waren gewoonweg te pusherig / on transparant.
He.. zijn ze open ? Dan ga ik ze benaderenvortexnl1982 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:04:
[...]
Afgelopen zaterdag bij Faber geweest. Werden erg goed geholpen. Ik krijg ook altijd snel antwoord per email.
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Ik kan mijn tijd wel beter besteden. Ik noem maar even wat getallen. 8 prijsgroepen, 3 corpusmaten, 25 types bladen, 8 types kasten, 4 soorten bestekinlegbakken, wel/geen stollen (en die ook weer in 25 types), etc etc.Z___Z schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:31:
[...]
Ja precies, zo sta ik er ook in. Ik wil weten als ik m'n werkblad vervang van keramiek naar composiet of kunststof wat dit doet met de prijs. Of als ik een ladekast vervang voor een kast met deuren. Ik wil voor mijn budget de beste keuken hebben die ik kan krijgen. Dit hoeft inderdaad niet een bodemprijs te zijn, maar ik wel wel zelf kunnen beslissen waar ik de compromissen doe, mocht dit nodig zijn om binnen mijn budget te blijven. Dit kan niet als de offerte niet transparant is. Ik hoef echt niet te weten wat elk schroefje kost, maar eenvoudige dingen als wat kost een lade kast, hoge kast, spoelkast, wat kost een frontje in PG1,2,3 etc moet toch gewoon gedeeld kunnen worden?
En dan heb ik het niet eens over maatwerk, waar al helemaal geen prijs aan is te hangen. Ik heb 6 kasten van elk 69cm breed. Wat mogen die kosten dan? Prijs per cm2?
Kom je op een enorm getal van mogelijkheden en keuzes. En daarbinnen wil jij dan "de beste keuken die je kan krijgen"
Wtf? Hoe dan?
Beetje realisme kan af en toe geen kwaad hiero.
Niet iedereen koopt een keuken in het topsegment waar standaard kasten niet in passen en je voor elk onderdeel 100 keuzes hebt. We hebben het hier over meubels, niet over het bouwen van een compleet huis.Streamz schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:50:
[...]
Ik kan mijn tijd wel beter besteden. Ik noem maar even wat getallen. 8 prijsgroepen, 3 corpusmaten, 25 types bladen, 8 types kasten, 4 soorten bestekinlegbakken, wel/geen stollen (en die ook weer in 25 types), etc etc.
En dan heb ik het niet eens over maatwerk, waar al helemaal geen prijs aan is te hangen. Ik heb 6 kasten van elk 69cm breed. Wat mogen die kosten dan? Prijs per cm2?
Kom je op een enorm getal van mogelijkheden en keuzes. En daarbinnen wil jij dan "de beste keuken die je kan krijgen"
Wtf? Hoe dan?
Beetje realisme kan af en toe geen kwaad hiero.
Voor mij is een keuken gewoon een paar kasten (lade of deur) een werkblad en apparatuur. De keukenverkoper moet vooral helpen met het effectief inrichten van de ruimte. Als je niet van alles het beste kan betalen, moet je ergens compromissen sluiten. Als je niet weet wat een wijziging met de prijs doet, hoe moet je dan weten waar je een compromis kan doen. Ja ik vind het ook prima als de verkoper elke keer een nieuwe offerte maakt, maar dat zal die ook snel zat zijn is mijn verwachting.
Het is net als het eerste advies wat je krijgt over salaris onderhandelingen. Degene die als eerst een nummer noemt verliest de onderhandeling.Ice82 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:02:
Iedereen roept hier dat ze eerlijk advies willen, transparantie etc etc. Maar zelf transparant zijn door een budget af te geven, nee, dat kan natuurlijk niet. Een betere wereld begint bij jezelf.
Dat is bullshit....Ice82 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:02:
Iedereen roept hier dat ze eerlijk advies willen, transparantie etc etc. Maar zelf transparant zijn door een budget af te geven, nee, dat kan natuurlijk niet. Een betere wereld begint bij jezelf.
Laat een keukenbouwer maar eens een prijslijst tonen zoals IKEA ze op de website heeft staan. Dan is dat gegoochel ook ineens voorbij.
Keukenbouwers zijn het toonbeeld van intransparantie....
Zelf transparant zijn is prima, als je weet dat er geen (mis)gebruik van gemaakt wordt.Ice82 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:02:
Als jij zegt 'mijn budget is 15k' en het keukenbedrijf verkoopt jou een keuken voor een prijs van 15k waar een andere klant die wel sterk in zn schoenen staat en niet transparant voor is 10k betaald..
Het sneeuwt een beetje onder in de hele discussie over keukenverkopers maar ik vind het een fraaie opstelling. Wellicht zorgen dat de spoelbak en kookgedeelte aan dezelfde kant zitten. Dus spoelbak en koffiezetten omwisselen?mr3000 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 14:11:
Ik ben zelf maar wat aan de slag gegaan. We hebben een woning met een wat gekke schuine wand waar je net niet fijn een keuken of zithoek kwijt kunt. Nu opteer ik voor het volgende te gaan (zelf even wat in elkaar geklust in sketchup.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benieuwd wat jullie van zoiets vinden.
Idee is frontjes donker (zwart donkergrijs) met houtnerf. (dit omdat de vloer een licht grijze gietvloer is) met een wat lichter blad.
Op deze plek staat momenteel de keuken niet. Dit betekend dat er nieuw leiding werk moet komen. geen idee nog hoe ingrijpend of lastig dit is (ook ivm vloerverwarming)
editmevrouwKees_1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:46:
[...]
He.. zijn ze open ? Dan ga ik ze benaderen
never mind, moet niet altijd zeggen wat ik denk...
[ Voor 16% gewijzigd door SquareOne op 25-01-2021 18:31 ]
Er zijn zoveel keukenbouwers die hier nog niet aan te pas gekomen zijn. Lijkt me enkel te achterhalen door een bezoekje te brengen.
En dan krijg je na een leuk bezoekje een *kuch kuch* zeer uitgebreide offerte zoals dit toegestuurd via email.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZriyGWlQhKaCopzvScrjbes3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qanMPjxpwisuSpxaNA0ECFnd.jpg?f=user_large)
Bij Reddy verkopen ze exact dezelfde keuken, eentje van Bauformat. Maar dat wou geen van beiden bevestigen. Ze mogen niet communiceren welk merk ze verkopen
Wat een verschil met de offerte voor een keuken van Nolte bij Krëfel.
Daar is de offerte 10 blz lang met een modelnummer en prijs bij elke kast, greep, indeling, paslat, mdf paneel, ledspot, installeren van die ledspots, .... echt alles staat er apart op en met een prijs.
Op je tekening lijkt de ruimte erg krap voor een eiland. Eigenlijk wil je de tafel iets verder naar linksboven zodat er iets meer ruimte omheen is, en waar de plant staat is de doorgang wel erg smal. Misschien kun je het eiland een beetje draaien zodat er rechts wat meer ruimte is? Dus niet haaks op het stuk erachter. Weet niet hoe handig dat is in de praktijk.
Maar eigenlijk denk ik dat je gewoon beter de hele keuken tegen de muren kunt doen in een L of U opstelling. Als je echt graag een eiland wil zou ik eerder voor een soort "schiereiland" gaan. Daarmee bedoel ik een L-opstelling tegen de lange en een korte muur, en dan een stukje haaks uitsteken aan het eind van de korte kant. (geen idee of dit de juiste term is
Goede tip, kan inderdaad handig zijn!SquareOne schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:18:
[...]
Het sneeuwt een beetje onder in de hele discussie over keukenverkopers maar ik vind het een fraaie opstelling. Wellicht zorgen dat de spoelbak en kookgedeelte aan dezelfde kant zitten. Dus spoelbak en koffiezetten omwisselen?
Een snelle prijsopgave bij Bemmel&Kroon via e-mail gaf een prijs van € 3599.-
Weet iemand welke inductie kookplaten dit nog meer kunnen maar dan voor een iets betere prijs? Ik had dit soort prijzen verwacht bij merken als Miele of Gaggenau, maar niet bij Siemens. Zelfs al is het hun top model.
Adviesprijs is € 5.770. Een verkoopprijs van €3.600 (= 37,50% korting) klinkt aannemelijk.nietbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:29:
Wij zijn met een keuken bezig en had wat luxe keuken apparatuur uitgezocht. Waaronder een grote (90cm) inductie kookplaat met 1 grote flex inductie zone. Van de Siemens IQ700 serie. (https://www.keukenloods.nl/ez907kzy1e.html)
Weet iemand welke inductie kookplaten dit nog meer kunnen maar dan voor een iets betere prijs? Ik had dit soort prijzen verwacht bij merken als Miele of Gaggenau, maar niet bij Siemens. Zelfs al is het hun top model.
https://www.siemens-home....ctiekookplaten/EZ907KZY1E
De Bora PUXA/U kan dit volgens mij ook, maar dan zit je in hetzelfde prijssegment.
:strip_exif()/f/image/Vg0adDTW9LORIBUDKdKpSv0m.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind het nog erg kaal overkomen en weet niet zo goed wat ik met de achterkant moet, wel of geen achterwand of toch schobbare verf?
De andere kant zijn we wel tevreden over, maar tips uiteraard welkom.
:strip_exif()/f/image/9ccDt2YXM1qThvHNU1mvRm3w.jpg?f=fotoalbum_large)
Je moet even vragen of er wat mogelijk is.mevrouwKees_1 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:46:
[...]
He.. zijn ze open ? Dan ga ik ze benaderen

Protip: bij Siemens kun je rekenen met 40-45% korting op de adviesprijs bij het bestellen van een set aan apparatuur.Dacuuu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:22:
Laatste aantal posts hier gaan over prijzen, ik was op de website van keukenloods naar Siemens inductieplaten aan het kijken, van 1 plaat de prijs opgevraagd via whatsapp, na een minuut of 3 kreeg ik de prijs. Maarja, er zijn een stuk of 6 platen waar ik interesse in heb waar bij staat dat je contact met ze moet opnemen, toen kreeg ik meteen de vraag terug of ik meerdere apparaten wil kopen, uh ja dat wil ik, maar daarvoor moest ik contact opnemen met de offerte afdeling. Ik wil gewoon prijzen zien, geen gezanik over hoe en wat, ik wil gewoon zien of ze binnen mijn budget passen icm andere keukengerei wat nog komen moet. Maar schjnbaar werkt het zo niet.
Sommige apparaten hebben wat meer, andere wat minder.
Ik heb overigens de indruk dat dit een regel is van de fabrikanten en niet zozeer van de webshops.
[ Voor 5% gewijzigd door SquareOne op 25-01-2021 20:26 ]
Neff T59TF6RN0 bijvoorbeeld? 2799 advies en daar 40% af? Dit is met TFT bediening. Of T59TS61N0 met twistpad bediening is nog iets goedkoper.nietbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 19:29:
Wij zijn met een keuken bezig en had wat luxe keuken apparatuur uitgezocht. Waaronder een grote (90cm) inductie kookplaat met 1 grote flex inductie zone. Van de Siemens IQ700 serie. (https://www.keukenloods.nl/ez907kzy1e.html)
Ik heb de 80cm variant gekocht. Voordeel is je ziet geen lijntjes en de plaat is daardoor heel strak en zwart, de zones zijn compleet flexibel.
[ Voor 5% gewijzigd door Luiaard op 25-01-2021 20:31 ]
Import van EVs
De prijs die ik kreeg van de 1e inductieplaat waar ik om vroeg was ook een stuk lager dan de adviesprijs op de Siemens website, maar adviesprijzen neem ik nooit serieus. Maar Ik kan erg slecht tegen dat ze je zo afwimpelen, ik wil wat kopen hoor..maargoed. /rant over.SquareOne schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:25:
[...]
Protip: bij Siemens kun je rekenen met 40-45% korting op de adviesprijs bij het bestellen van een set aan apparatuur.
Ik heb overigens de indruk dat dit een regel is van de fabrikanten en niet zozeer van de webshops.
Ook wij mogen een nieuwe keuken uitzoeken voor een nieuwe woning.
Dit willen we uitstellen totdat we weer bij zaken naar binnen mogen voor het kunnen zien en voelen van de materialen, echter moet er binnen een aantal weken wel zaken zoals opstelling (vanwege vloerverwarming) en het leidingwerk doorgegeven zijn.
De project leverancier van de keuken (Bruynzeel) heeft een aantal opties op papier via een online sessie uitgetekend, maar achteraf konden wij ons daar niet helemaal in vinden.
Een 2e online sessie met een andere keuken leverancier had eigenlijk zelf geen inspiratie en vroeg ons de gewenste indeling… ☹
Wat hebben we nu:
U-keuken (3,45m x 2,78m x 3,45m) met aan de beide uiteinden een 144cm kast, de ene kant is koelkast (102cm), met een lade er onder en de andere kant combi-oven met een vriezer (88cm) er onder.
Verder nog 2 losse bovenkasten en aan de andere andere kant de schouw. Spoelen zit in het midden van het korte deel van de U bij de 2 ramen.
Wensen:
- Grotere koelkast (177cm?), kinderen worden groter en eten steeds meer!
- Grotere vriezer (122cm?), komen nu eigenlijk 1 lade te kort.
- Combi-oven, wellicht een 2e oven met stoom
- Uiteraard alle andere items, zoals Quooker, vaatwasser, inductieplaat ook
Door de grotere koelkast, grotere vriezer en combi-oven kom je uit op minimaal 3 hoge kasten en daar zit de uitdaging in. Waar te plaatsen, maar kan je ook met deze combi van apparaten wel een uitgelijnde wand krijgen…
Onderstaand de ruimte waar het om gaat met daarin de standaard voorgestelde opstelling (zit geen keuken inbegrepen bij de aankoop!).
/f/image/CbtQ49nxFM9mI8cCSqyNaeLB.png?f=fotoalbum_large)
De binnenmuur bovenaan is 2420mm lang, de linker buitenmuur met raam op ~1050mm van vloer is 3330mm lang. Onderste buitenmuur is 4800mm, het linker raam van de 3 is aan de onderkant deels dicht (binnenkant muur loopt door), dit i.v.m. de standaard keukenopstelling die daar voor het raam zou staan en de 2 andere ramen beginnen op ~700mm, alle ramen lopen tot het plafond.
Het hoekje rechtsonder is 880mm en dan 915mm, daarna de spouwmuur met de buren tot de achtergevel.
De muur van 2420 lijkt mij eigenlijk net te kort om daar 60cm aanrecht + passtuk + 3 hoge kasten te kunnen plaatsen.
Van deze muur naar het hoge raam aan linker kant is 130cm, daar zouden 2 hoge kasten passen, maar nu is een hoge kast direct naast het raam ook niet echt iets waarvan ik zeg WOW.
In de hoek links van dit raam kan ook geen hoge kast, want dan zou die voor het linker raam van de voorgevel staan, echt goed over nagedacht

Dan 3 hoge kasten op de 2420mm muur ingesloten tussen stucwerk en een smal eiland er voor, maar waar dan het koffie apparaat laten, midden op je eiland vind ik ook niks. En zo is er telkens wel wat.
Wat op schaal gefabriceerd met gekleurd papier, rood zijn hoge kasten, oranje aanrecht, het gaat meer om de opstelling in de ruimte.
/f/image/P2Eh5Nki7OCD9GVMUwrRe9EH.png?f=fotoalbum_large)
We neigen nu naar het plaatje 0-0.
Ja, de kastenwand is een eind van het spoeldeel, maar in principe pak ik nu ook eerst alle spullen en verzamel dat op de snijplek om te verwerken. Maar met de huidige U opstelling is alles maar 2 stappen van elkaar
De opstellingen met alleen een eiland en dan overal de ramen lijkt ons erg kaal, maar wellicht komt dit doordat we nu een U hebben en alles op elkaar zit.
Wie o wie heeft een briljant idee waar wij overheen kijken?
Ohja, om maar transparant te zijn, budget is 20-25k inclusief montage.
Er staat nog een vraag bij de bouwer uit of ze het 2e raam van de voorgevel hetzelfde kunnen maken als het linker raam en uiteraard tegen welke prijs. Mocht hierdoor een betere opstelling mogelijk zijn.
Dacuuu schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:22:
Laatste aantal posts hier gaan over prijzen, ik was op de website van keukenloods naar Siemens inductieplaten aan het kijken, van 1 plaat de prijs opgevraagd via whatsapp, na een minuut of 3 kreeg ik de prijs. Maarja, er zijn een stuk of 6 platen waar ik interesse in heb waar bij staat dat je contact met ze moet opnemen, toen kreeg ik meteen de vraag terug of ik meerdere apparaten wil kopen, uh ja dat wil ik, maar daarvoor moest ik contact opnemen met de offerte afdeling. Ik wil gewoon prijzen zien, geen gezanik over hoe en wat, ik wil gewoon zien of ze binnen mijn budget passen icm andere keukengerei wat nog komen moet. Maar schjnbaar werkt het zo niet.
Protip 2:SquareOne schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:25:
[...]
Protip: bij Siemens kun je rekenen met 40-45% korting op de adviesprijs bij het bestellen van een set aan apparatuur.
Ga bij keukenloods naar de algemene product pagina (zoals "inductieplaten") en sorteer op prijs.
Je ziet niet wat de prijs is, echter sorteert het systeem de "op aanvraag" prijzen wel op volgorde met de rest waar wel een prijs bij staat.
Als er een kookplaat van 800€ is, een "vraag offerte aan" en een kookplaat van €1200 daarboven, dan weet je dat de vraag offerte in die range zit.
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/w4QujInzzrAfGdhc3j4bKGgc.jpg?f=fotoalbum_large)
De "onbekende prijs" ligt hier dus tussen de 687-692.
Optie 2: Filter op prijs. Als de kookplaat naar voren komt, weet je in welke prijscategorie hij valt.
[ Voor 14% gewijzigd door Source90 op 25-01-2021 23:10 ]
Leuk om te zien! Op deze manier heb ik ook diverse opstellingen gemaakt (zij het met verpakkingsmateriaal van crackers (geel), hagelslag (rood),etc.Rouske schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Wat op schaal gefabriceerd met gekleurd papier, rood zijn hoge kasten, oranje aanrecht, het gaat meer om de opstelling in de ruimte.
Mooi werk al die verschillende opstellingen.Rouske schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Hallo allemaal,
Dit willen we uitstellen totdat we weer bij zaken naar binnen mogen voor het kunnen zien en voelen van de materialen, echter moet er binnen een aantal weken wel zaken zoals opstelling (vanwege vloerverwarming) en het leidingwerk doorgegeven zijn.
De project leverancier van de keuken (Bruynzeel) heeft een aantal opties op papier via een online sessie uitgetekend, maar achteraf konden wij ons daar niet helemaal in vinden.
Een 2e online sessie met een andere keuken leverancier had eigenlijk zelf geen inspiratie en vroeg ons de gewenste indeling… ☹
Wat hebben we nu:
U-keuken (3,45m x 2,78m x 3,45m) met aan de beide uiteinden een 144cm kast, de ene kant is koelkast (102cm), met een lade er onder en de andere kant combi-oven met een vriezer (88cm) er onder.
Verder nog 2 losse bovenkasten en aan de andere andere kant de schouw. Spoelen zit in het midden van het korte deel van de U bij de 2 ramen.
Wensen:
- Grotere koelkast (177cm?), kinderen worden groter en eten steeds meer!
- Grotere vriezer (122cm?), komen nu eigenlijk 1 lade te kort.
- Combi-oven, wellicht een 2e oven met stoom
- Uiteraard alle andere items, zoals Quooker, vaatwasser, inductieplaat ook
Door de grotere koelkast, grotere vriezer en combi-oven kom je uit op minimaal 3 hoge kasten en daar zit de uitdaging in. Waar te plaatsen, maar kan je ook met deze combi van apparaten wel een uitgelijnde wand krijgen…
Onderstaand de ruimte waar het om gaat met daarin de standaard voorgestelde opstelling (zit geen keuken inbegrepen bij de aankoop!).
[Afbeelding]
De binnenmuur bovenaan is 2420mm lang, de linker buitenmuur met raam op ~1050mm van vloer is 3330mm lang. Onderste buitenmuur is 4800mm, het linker raam van de 3 is aan de onderkant deels dicht (binnenkant muur loopt door), dit i.v.m. de standaard keukenopstelling die daar voor het raam zou staan en de 2 andere ramen beginnen op ~700mm, alle ramen lopen tot het plafond.
Het hoekje rechtsonder is 880mm en dan 915mm, daarna de spouwmuur met de buren tot de achtergevel.
De muur van 2420 lijkt mij eigenlijk net te kort om daar 60cm aanrecht + passtuk + 3 hoge kasten te kunnen plaatsen.
Van deze muur naar het hoge raam aan linker kant is 130cm, daar zouden 2 hoge kasten passen, maar nu is een hoge kast direct naast het raam ook niet echt iets waarvan ik zeg WOW.
In de hoek links van dit raam kan ook geen hoge kast, want dan zou die voor het linker raam van de voorgevel staan, echt goed over nagedacht![]()
Dan 3 hoge kasten op de 2420mm muur ingesloten tussen stucwerk en een smal eiland er voor, maar waar dan het koffie apparaat laten, midden op je eiland vind ik ook niks. En zo is er telkens wel wat.
[Afbeelding]
We neigen nu naar het plaatje 0-0.
Ja, de kastenwand is een eind van het spoeldeel, maar in principe pak ik nu ook eerst alle spullen en verzamel dat op de snijplek om te verwerken. Maar met de huidige U opstelling is alles maar 2 stappen van elkaar![]()
De opstellingen met alleen een eiland en dan overal de ramen lijkt ons erg kaal, maar wellicht komt dit doordat we nu een U hebben en alles op elkaar zit.
Wie o wie heeft een briljant idee waar wij overheen kijken?
Ohja, om maar transparant te zijn, budget is 20-25k inclusief montage.
Er staat nog een vraag bij de bouwer uit of ze het 2e raam van de voorgevel hetzelfde kunnen maken als het linker raam en uiteraard tegen welke prijs. Mocht hierdoor een betere opstelling mogelijk zijn.
Ik vind opstelling 6 wel fraai. Wellicht kan 3 hoge kasten (met greep) naast elkaar en 1 lage de hoek om net passen. volgens mij zijn kastjes vaak iets van 58cm diep.
Ik bedoel uiteraard niet erheen gaan ..duh..maar "open" dus benaderbaar voor online gesprek. Ik ga uiteraard NIET naar de winkel fysiek, ik ging er even vanuit dat dit logisch was. Ik kan nl,. niet op hun website vinden of ze dus online afspraken doen.. vandaar mijn vraag of ze "open"zijnSquareOne schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:20:
[...]
edit
never mind, moet niet altijd zeggen wat ik denk...
Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor
Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl
Ik weet niet hoe uniek ik daarin ben, maar ik hanteer zelden vaste budgetten, of ik nou een pak hagelslag koop, een auto of een nieuwe keuken. Als de Venz 2x zo duur is als AH huismerk en hij is niet 2x zo lekker, dan neem ik die niet. Ik geef graag 2 rooitjes meer uit voor een apparaat of een blad met functionaliteit of uiterlijk waar ik elke dag weer blij van wordt dan dat ik me krampachtig aan een zelf opgelegd budget houd. En dan zul je mij echt niet op (een paar) honderd euro zien afdingen als ik goed geholpen wordt en het gevoel krijg dat ik de voor mij optimale keuze heb kunnen maken.Ice82 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 18:02:
Ik kan natuurlijk niet in ieders portemonnee kijken, maar zo werkt het voor mij. En dan heb ik dus net als enkele anderen hier al schreven wel een eerlijk vergelijk nodig.
Mooie opstelling. Goed idee om het zo open te breken zodat je ook tijdens het koken naar buiten kunt kijken.De_Bastaard schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:16:
.
Dat willen we dus uitbreken en dan ziet het er na wat tekenwerk van de keukenman er zo uit. De tuin is fictief trouwens, zo ziet de onze er niet uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grondplan:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De apparatuur:
Stoom combi oven AEG BEB351010M Combi magnetron AEG KMK361000M Inductie kookplaat AEG TermaCook IKT 804 Volgens de keukenman is de fabrikant van Miele kookplaten, maar weet niet wat daar van waar is Afzuigkap Novy Pure'line Compact 90cm Koelkast AEG SFB41011AS We hebben nog een bijkeuken waar een of twee losse units komen Vaatwasser AEG FSK52617Z
Sanitair:
Spoelbak Lorreine SULOR50R Kokend water kraan met filterset Triton MKTRIHR
Verder nog:
Persoonlijk vind ik de prijs wel aan de hoge kant. Die is nog exclusief montage? Ik denk dat je voor dat geld gemakkelijk incl. montage kan krijgen.
Wij zijn met een schuller keuken 13.5k kwijt geweest. Die was iets groter dan jouw opstelling en met keramiek werkblad 6cm dik, aan de zijde v/d wasbak 230x60cm. Aan de zijde v/d kookplaat 260x60cm. Inclusief montage. Betreft apparatuur hadden wij ook een koelvries combi en een kookplaat met ingebouwde afzuiging, wat de prijs v/d apparatuur behoorlijk wat opschroefde.
Heeft iemand een knap idee om onze hoge kast rustiger te doen ogen?
Of iets anders nuttigs over te zeggen ;-)
Probleem: 3 verschillende "deur systemen" in een kast is wat gortig.
onze oplossing: greeploze deel later vervallen en vervangen voor handgrepen in 1 lijn net onder het aanrechtblad. Echter vragen wij ons 1 af of dit mooi is t.o.v. het blad en 2 of de grote koelkast goed te openen is.
Bovenste kasten mogen push to op kasten blijven.
Kijk uit naar jullie kritische mening.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5MMfoww3iXYw3WXiHBilmL6k.jpg?f=user_large)
Type Primula toevallig?Rouske schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:38:
Hallo allemaal,
Weliswaar ander type huis maar wij kwamen dezelfde dilemma's tegen, ook eindeloos geschoven met opstellingen omdat de afmetingen van de muren en ruimte net niet praktisch genoeg zijn.
Uiteindelijk heeft een goede keukenzaak een origineel en praktisch ontwerp voor ons gemaakt met een opstelling waar wij zelf nog niet aan gedacht hadden.
Ik hoop dat de aannemer (HSB?) mee wil werken aan de aanpassing van het raam!
Dank voor je reactie. Inderdaad, ex montage. Daar hebben we “een mannetje” voor.rvrrr schreef op maandag 25 januari 2021 @ 21:31:
[...]
Mooie opstelling. Goed idee om het zo open te breken zodat je ook tijdens het koken naar buiten kunt kijken.
Persoonlijk vind ik de prijs wel aan de hoge kant. Die is nog exclusief montage? Ik denk dat je voor dat geld gemakkelijk incl. montage kan krijgen.
Wij zijn met een schuller keuken 13.5k kwijt geweest. Die was iets groter dan jouw opstelling en met keramiek werkblad 6cm dik, aan de zijde v/d wasbak 230x60cm. Aan de zijde v/d kookplaat 260x60cm. Inclusief montage. Betreft apparatuur hadden wij ook een koelvries combi en een kookplaat met ingebouwde afzuiging, wat de prijs v/d apparatuur behoorlijk wat opschroefde.
Wat is er aan onze opzet dan wat het duur maakt denk je? Ik weet dat de afzuigkap hier rond de 1,5-2k zit andere oplossingen om zo’n mooie open ruimte te creeeren zijn er helaas niet.
Ook denken we er aan om de stoom combi oven te wisselen voor een normale oven. Het geld dat dan bespaard wordt kunnen we in de Quooker duwen.
Misschien zijn de lades wat duur bij ons? Frontjes vallen onder prijscategorie #2 en zouden niet duur moeten zijn. Helaas is de offerte niet zo specifiek dat ik eruit kan halen wat nu echt (te) duur is.
Persoonlijk vind ik de quooker juist heel duur voor wat het toevoegt.De_Bastaard schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:02:
[...]
Dank voor je reactie. Inderdaad, ex montage. Daar hebben we “een mannetje” voor.
Wat is er aan onze opzet dan wat het duur maakt denk je? Ik weet dat de afzuigkap hier rond de 1,5-2k zit andere oplossingen om zo’n mooie open ruimte te creeeren zijn er helaas niet.
Ook denken we er aan om de stoom combi oven te wisselen voor een normale oven. Het geld dat dan bespaard wordt kunnen we in de Quooker duwen.
Met een goede inductieplaat duurt het echt niet lang voor water kookt, en ik begrijp dat je 3l kokend water uit een quooker haalt, maar heel snel loopt dat ook niet.
Persoonlijk vind ik een stoomoven dan weer wel heel nuttig.
Groenten stomen doe ik regelmatig, en je kan er ook sous vide in koken.
Ik heb net het nieuwe topmodel van AEG besteld, en vond de 1500€ die ik er voor ga betalen eigenlijk redelijk, terwijl die voor 2400€ Op de site van AEG staat.
Geen idee wat een reëele prijs is voor de Novy. Wellicht kunnen anderen hier naar kijken? Heb je wel specifieke prijzen gekregen voor kasten / apparatuur?De_Bastaard schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 00:02:
[...]
Dank voor je reactie. Inderdaad, ex montage. Daar hebben we “een mannetje” voor.
Misschien zijn de lades wat duur bij ons? Frontjes vallen onder prijscategorie #2 en zouden niet duur moeten zijn. Helaas is de offerte niet zo specifiek dat ik eruit kan halen wat nu echt (te) duur is.
Daarnaast is de kookplaat van een onbekend merk, dus zou ook goedkoper moeten zijn. Dat het van Miele is vind ik ongeloofwaardig. Is echt bijna niks over te vinden.
Ik zou toch nog elders offerte opvragen ter vergelijk.
De reden die @Tommie12 noemt, is ook waarom wij geen Quooker hebben maar gewoon een mooie ruime fluitketel hebben gekocht. Met boost functie kookt het water heel snel op inductie.
Ter inspiratie: ik heb een vergelijkbare parallelle keukenopstelling en heb boven het lange werkblad een koof voor de afzuiging naar buiten met een Novy plafondunit afzuigkap en filament hue lampen:MainC schreef op maandag 25 januari 2021 @ 20:11:
Wij hebben een parallelle keuken voor onze nieuwbouw woning laten maken door de keukenleverancier vanuit het project zelf. Het is een eerste opzet waarbij ik graag jullie expertise en ideeen wil gebruiken om eea te finetunen.
[Afbeelding]
Ik vind het nog erg kaal overkomen en weet niet zo goed wat ik met de achterkant moet, wel of geen achterwand of toch schobbare verf?
De andere kant zijn we wel tevreden over, maar tips uiteraard welkom.
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3ALFr02FfIvOQbfLlgakC3e.jpg?f=user_large)
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1