Toch interessant dat dit toch best wel wat uitwisselende reacties uitlokt en er wel duidelijk twee kampen zijn.
Zit vrij weinig in het midden.
Wall of tekst incoming;
Streamz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:32:
[...]
Ok, er zijn zoveel punten waar je in mijn ogen er zo verschrikkelijk naast zit, maar zal me beperken tot de belangrijkste.
Ten eerste: als je mijn keukenkasten wil doorzagen heb je meerdere zagen nodig. Mijn keukenkasten bestaan niet alleen uit hout, maar ook metaal in de vorm van aluminium. Ook in de corpus. En bevestigingen/verbindingen zijn niet pen/gat of beuvels, maar speciaal ontworpen kunststof verbindingsstukken. Daarom zei ik al, als je kwaliteit niet herkent, en voor jouw een keukenkastje wat spaanplaat en scharnieren is, dan moet je gewoon naar de Ikea gaan en niet meer omkijken.
Niet om lullig te doen, en wil nogmaals benadrukken dat ik niet specifiek jouw keuken wil afkraken, maar aluminium is nou niet echt een heel bijzonder materiaal.
Het is niet dat ze lucht-/ruimtevaart grade aluminium gebruiken.
Daarnaast is aluminium ook niet echt bepaald een hard of stijf metaal soort. Wordt voornamelijk toegepast vanwege het gewicht, en prijs/kwaliteit verhouding.
Rechtvaardigt de exorbitant hoge prijs bij lange na nog niet.
Dan wat je bevestigingen betreft. 'speciaal ontworpen kunststof verbindingsstukken'. Dan ben ik wel heel benieuwd wat dit zijn en wat hiervan de toegevoegde waarde is.
Toevallig werk ik als werkvoorbereider in een bedrijf welke o.a. metaal bewerkt dus ik denk dat je met je aannamen er wel wat naast zit en ik best wel een inkijk heb over materiaal keuze, productie processen en kosten.
Deze achtergrond helpt ook mijn mening hierover te vormen.
Wat betreft het meerdere zagen verhaal; kan ik best op ingaan maar dan wordt het een'wie-heeft-er-een-grotere verhaal en breekt af van de inhoudt.
Verder gooi je alle scharnieren en ladegeleiders op 1 hoop. Ook fout, zit een wereld van verschil in. Tientjeswerk? Per ladegeleider is het al meer dan tientjeswerk verschil ja.
Reactie hierop bundel ik even met onderstaande quote.
Daarnaast gooi ik de scharnieren en ladegeleiders niet op één hoop want ik rep geen woord over de kwaliteit hiervan, enkel de functie.
Wat heel simpel is met weinig bewegende delen.
Als je een enkele losse geleiders als particulier bij je lokale kleine ijzerhandel moet kopen wel ja.
Nou weet ik de gemiddelde afzetmarkt van een gemiddelde keukenleverancier niet, maar ik denk dat je bij een onderneming welke deel uitmaakt van een groep je voorzichtig wel kan stellen dat dit er een kleine 50.000 per jaar zijn.
Als je hier kijkt heeft een gemiddelde keuken heeft toch al snel een 8tal lades.
Maakt toch al snel 800.000 ladegeleiders voor nieuwe keukens. Dan heb je er nog een stel voor de losse verkoop dus die zullen een inkoop orgaan hebben die een 1mio ladegeleiders inkoopt.
Dat zal vast niet per 30 euro per stuk gaan.
Verder verwar je service met garantie. Een kastdeurtje dat na 2 maanden 2mm scheef hangt, valt dat voor jou onder garantie?
Garantie is onderdeel van service in mijn opinie.
En in je specifieke voorbeeld; waarom hangt het kasje scheef?
Is het scharnier fout afgesteld, dus met een draai van een schroef op te lossen? Wil je hier echt service voor bellen?
Is dat je die 10k extra op een keuken echt waard?
Of is het scharnier niet in orde? of is het schroefgat waarin deze bevestigd is verzakt? > garantie
Barry|IA schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:41:
[...]
Ik zal je eens wat verklappen: keukenzaken maken winst. Veel winst!
Alle andere ondernemingen verkopen hun spul tegen inkoopprijs, maar keukenzaken niet. Die vragen dus meer centjes dan wat zij er zelf voor betalen. Wat een oplichters!
Ik stel zeker niet dat ze geen winst mogen maken, ik stel alleen dat de prijzen buiten proportioneel hoog zijn en dat men dit maar als normaal beschouwt en dat ik dat bizar vindt.
Even serieus, want ik merk dat je best wel stellig bent in jouw mening...
De keukenmarkt is zo transparant als je zelf wilt. Wil je netto prijzen, ga naar Bruynzeel, Ikea of Kvik. Wil je stevig onderhandelen, ga naar een willekeurige DMG winkel. Wil je je keuken online kopen en zelf samenstellen, ook dat kan.
Stel, je gaat naar een DMG zaak waarbij er geroepen wordt dat jouw keuken 40 ruggen kost. Zonder enige moeite wordt er 10 van de prijs af gehaald. De keuken kost nu 30. De verkoper verrekend de actie van dat ''moment'' (en die komt het gehele jaar terug..) en er ligt een totaalprijs op tafel van 25 000 euro.
Nu ga jij onderhandelen, vanaf die 25. Je komt uit op pak 'm beet 22k.
Je haalt nu nog 3 offertes op. Je komt uit op:
- Zaak A: 22k
- Zaak B: 24k
- Zaak C: 21,5k
Je ziet in dat de verschillen onderling helemaal nog niet zo groot zijn. Elke boerenlul snapt nu toch dat de prijzen van zowel zaak A, B en C gewoon nette prijzen zijn. Er zit hier en daar wat verschil in de offertes, de ene zaak koopt duurder in dan de ander, of wilt er een paar procentjes meer aan verdienen, etc. Er wordt geld verdiend. Natuurlijk! De gemiddelde marge op een keuken bedraagt 30%. Wat is hier erg aan? Heb je enig idee hoeveel werkgelegenheid de gehele keukenbranche verzorgt?
Noem mij eens wat producten waarbij jij productieprijs vs verkoopprijs wel rechtvaardigt. Een auto is uiteindelijk ook maar een stuk blik met veel plastic. Waarom betaal je in godsnaam 50k voor blik en plastic???
Het enige waar je gewoon NIET mee moet rekenen, is die 40k die eerst wordt geroepen. Dat is een verkooppraatje zo oud als de weg naar Rome. En er is NIEMAND die een keuken koopt tegen de catalogusprijs.
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik de vergelijking ook als tang op een varken vindt slaan.
Een auto bestaan uit duizenden onderdelen waaronder een hoop elektronica en complexe mechanica.
Materialen welke aan hevige krachten worden blootgesteld en ieder onderdeel essentieel is, met name in de motor voor een goede werking.
Een keukenmeubel, waar we het nu over hebben, heeft geen 1% van de onderdelen en al helemaal niet van dergelijke materialen.
Als in je auto een onderdeel, je spruitstuik, multiriem/v-snaar, koppakking, differentie, noem het maar op niet werkt, dan werkt je auto gewoon niet. Dan moet je naar de garage en heb je service nodig (oke oke, de techneuten onder ons die kunnen dit wellicht zelf). Als in je keuken een onderdeel niet werkt( die 3 bewegende delen), dan schroef je deze los, ga je naar je verkoop punt toe en vraag je om een nieuwe, dan wel onder garantie, danwel vervangend onderdeel kopen. Is daar 10k aan 'service' echt gerechtvaardigd?
Wat je nu stelt, heeft meer met de markt te maken maar niet met de producten. Maar wat je aanhaalt is ook meteen iets wat voor mij ook juist zo tegen het borst stuit, de malafide praktijken die de verkopers uithalen.
Ik geniet er zelf wel van, van het spel dat ze willen spelen. Ik heb zelf ook sales trainingen gehad (Kenneth Smit) dus ik herken veel van de trucjes die ze doen. Ikzelf trap er niet zo snel in, maar ook ik, als ik in zee ga met deze praktijken krijg een keuken waar heus zij als laatste lachen en ze nog een leuke marge op me pakken.
Want ze zullen heus geen keuken verkopen waarin de deal niet goed is voor henzelf.
Maar waar ik een hekel aan heb, is dat juist dit soort ondernemingen gedijen op laag hangend fruit, want daar scoren ze op.
Mijn ouders hebben het onlangs zelf ook meegemaakt.
Ze hebben het zeker niet slecht, hebben beide ruim boven modaal verdient en dat is aan de auto waarin ze rijden en de kleding etc ook wel vanaf te zien. Ze zijn onlangs voor een badkamer naar een DMG onderneming geweest en zijn met een offerte van 17k naar huis gestuurd voor een simpele badkamer. Een badkamer die ik zelf op hun eigen website (saniweb.nl) samen kan stellen voor 3.5k(!!!!).
Dat is in mijn boekje de definitie van oplichterij.
Maar, duurder = beter = service toch?
Waren 100% identiek dezelfde materialen.
Dit zijn ook de praktijken die in de keuken business gebeuren. En zolang er genoeg mensen in blijven trappen zullen deze praktijken ook nog heel lang blijven bestaan.
Verder sluit ik mij ook aan bij het punt wat zowel @
Z___Z aanhaalt wat betreft het vergelijken.
Goed punt wat betreft het vergelijken met een boeken/servies kast.
En ook daar zal genoeg aan verdient worden.