Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
JackBol schreef op woensdag 4 november 2020 @ 15:34:
[...]

Allemaal jouw probleem, welke je zelf mag oplossen.
Iedereen zal zeggen dat hij z'n werkje goed gedaan heeft. Dat is standaard in de bouw.

En meetfouten tov wat? Jij bent diegene die aan alle partijen de maatvoering doorgeeft, dus ook jouw probleem.

Ik zou je willen aanraden om alles bij 1 partij te halen, anders ga je een hele dure les leren.
Ook een vergelijkbare situatie.

Keuken wordt in december geplaatst, als deze staat komt de bladen leverancier het blad inmeten en hem daarna plaatsen. Zo blijft de verantwoordelijkheid toch netjes bij de juiste partij liggen. Aleen zit ik een paar weken met een tijdelijk blad, maar aangezien de leverancier het blad niet kon leveren moest ik helaas het wel bij 2 leveranciers halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rostares
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:37
MB3 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 18:44:
@Impry Je hebt het erover dat je een stuk goedkoper uit bent als je alles bij verschillende aanbieders koopt.
In welke orde van grote moet ik dan denken?
Bij mij scheelde het uiteindelijk niets. De aanbieder van de keuken + apparatuur zat uiteindelijk op dezelfde prijs als internet, zelfs nog iets lager inclusief plaatsing. Moet wel zeggen dat ik flink heb moeten shoppen om die prijs te krijgen, en toch nog het gevoel dat ze genoeg verdienen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB3
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-11-2024

MB3

Rostares schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:51:
[...]

Bij mij scheelde het uiteindelijk niets. De aanbieder van de keuken + apparatuur zat uiteindelijk op dezelfde prijs als internet, zelfs nog iets lager inclusief plaatsing. Moet wel zeggen dat ik flink heb moeten shoppen om die prijs te krijgen, en toch nog het gevoel dat ze genoeg verdienen :-)
@Rostares Goed rond kijken zodat je weet wat de prijzen doen scheelt al een hoop!
En er zal idd genoeg op verdiend worden, belangrijkste is dat zowel jij als de verkoper tevreden zijn over de prijs mocht er dan eens iets zijn kan je altijd om garantie komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:06
Voor apparatuur en werkbladen goed te doen, voor kastjes echter moeilijk en voor details nog lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB3

MB3

@mitsumark Klopt, na een aantal offertes en hier alles doorgelezen te hebben dacht ik dat ik het aardig wist. Toen bij een verkoper waar ik een goed gevoel bij had en waarvan ik de scherpste offerte kreeg een beslissing gemaakt.
Maar of je dan de beste prijs hebt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

MB3 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 00:33:
@mitsumark Klopt, na een aantal offertes en hier alles doorgelezen te hebben dacht ik dat ik het aardig wist. Toen bij een verkoper waar ik een goed gevoel bij had en waarvan ik de scherpste offerte kreeg een beslissing gemaakt.
Maar of je dan de beste prijs hebt.....
Daar is maar 1 manier om achter te komen. Onderhandelen totdat ze boos worden.

Niet dat toneelstukje dat het allemaal niet kan enzo, maar dat ze oprecht gefrustreerd raken. Dan heb je de beste prijs bereikt ;)

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 22:23

siemenz

Koetje

Maar is de beste prijs de beste deal?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Ik snap die behoefte aan de aller allerscherpste prijs niet.

Natuurlijk, als het 10k scheelt is het een ander verhaal. Maar als het allemaal beetje bij elkaar ligt, zou ik zelf hoe dan ook voor de zaak gaan waar ik het beste gevoel bij heb. Je moet toch nog even een tijdje samenwerken :). Daarnaast is er wmb ook wel de gun factor voor degene die jou het beste en prettigste geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-06 21:22

Impry

Rallymedia.nl

Ik denk dat dat hetgeen ook is wat mij tegen houdt om het bij 3 partijen te kopen.
Vandaag gaan we gewoon tekenen en dan wordt ergens volgend jaar april de boel geplaatst.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik heb zojuist de aanbetaling eraf gekletst. Hij probeerde eerst nog van 15% naar €500, maar ging er geen keuken op laten klappen, wat ik begrijp. Scheelt toch weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
JackBol schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:52:
[...]

Ik ben benieuwd naar je schetsen en waarom de MK te warm wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMJCarU1Dj5b6TNMrpZQUk42GZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kka6jSw54ftRad5a2PM5o7Fb.png?f=fotoalbum_large
Tekening van de adviseur.

Tussen muur 2 en 4 en achter deur 3 staat onze meterkast. Gasleiding, groepenkast etc. Het idee was om de kastenwand tegen/in de meterkast in te bouwen. Dit is omdat we (liever) geen hoge kasten tegen muur 7 willen. Muur 6 heeft een raam en tevens schuine muren omdat het een huis is met 2 verdiepingen en daar al het dak omhoog loopt.

In de kastenwand zou links de koelkast komen, middenin de bakoven en rechts een 'valse' front als toegang tot de meterkast dient. De oven zou daardoor dus gedeeltelijk in meterkast worden verwerkt en tegen de achterkant aangeschoven worden. Dat levert een (veel) te grote warmte ontwikkeling wat simpelweg niet toegestaan is volgens de NEN norm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENe6xFPq53_8zSPdwHKDThJEC9o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PzDKyLOL8p0yj4IwnvHRcOIZ.png?f=fotoalbum_large

Dit is het alternatief. Moet nog worden uitgetekend. Ook een leuke opstelling, ondanks dat we liever geen kasten daar wilden. Maar het kan gewoon bijna niet anders!

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:47

Rzaan

Altijd zoekende

In het verleden ook een nieuwe keuken nodig gehad.
Na eerst maandelang tijdschriften doorbladeren en showrooms bezoeken, onze 'ideale' keuken gevonden.
Was nog net in de vorige eeuw en het viel allemaal niet mee.
De keuken die wij wilden was meer dan Fl 80.000. Dacht zelfs meer dan Fl 100.000 Weet niet wat dat nu zou zijn in euro's en na inflatie, maar veel. Te veel voor ons. En dan was het ook nog met een passtukje hier en daar, en een terazzo-blad (met hoek) dat niet uit 1 stuk was.

Dus toen ben ik zelf maar gaan ontwerpen.
Timmerman gezocht die de kastjes en frontjes maakte.
Zelf lade's, geleiders, scharniertjes, rekjes e.d. bij Häfele gekocht (via via).
Inbouwapparatuur via een (toen nog unieke) internetzaak gekocht.
Showmodel van Boretti kookplaat gekocht voor een kwart van de winkelprijs.
Kranen en sink gekocht bij een sjieke zaak.
Blad laten storten door een Terazzo vakman.
Ik was alles bij elkaar een kwart tot een derde kwijt van wat de keukenboer vroeg.
Keuken was helemaal op maat en het naadloze blad ook.

Bij een volgende nieuwe keuken weet ik niet of ik het weer zo zou doen (komt ook omdat smaken verandert zijn).
Maar ik had toen al de indruk dat als je een kastje keukenkastje noemt, dat de prijs dan met de factor 4 toeneemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
brutus26 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 20:33:
waar heb je de kasten en apparatuur besteld ?

[...]
Apparatuur Keukenloods
Kasten Ikea
frontjes gaan we naderhand bij een externe leverancier bestellen.

Inbouwen gaan we zelf doen.
Natuurlijk ga je er langer mee bezig zijn dan wanneer de professionals het komen doen, maar uiteindelijk is het gewoon wat kasten met elkaar uitlijnen en op de juiste positie plaatsen

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ComaKip
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05 08:42
Ook ComaKip moest maar eens aan een nieuwe keuken. Niet te moeilijk over gedaan. Al snel met verkoper van Kvik aan tafel gezeten. Ik heb eerst nog gespeeld met de gedachten alles, op de fronten na, te bestellen bij Kvik. Dan de fronten bij een interieurbouwer/timmerman te laten maken. Dit idee:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3JNxD0.png

Uiteindelijk is het 100% Kvik geworden.
Zie hieronder. Het is de Tinta reeks geworden met Linea hoge kasten. Apparatuur allemaal AEG.
Het betreft een appartement en de wasmachine moet in de keuken helaas. Vandaag wat minder flexibel. Deze komt helemaal rechts. Riolering loopt door koof aan linker-achterwand.

Tips over de indeling?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/j5w4DTc.png
* excl accessoires
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/JpOHnaW.png
* excl prullenbak
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tfMK2yI.png

[ Voor 8% gewijzigd door ComaKip op 05-11-2020 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 21:50
ComaKip schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:20:
Ook ComaKip moest maar eens aan een nieuwe keuken. Niet te moeilijk over gedaan. Al snel met verkoper van Kvik aan tafel gezeten. Ik heb eerst nog gespeeld met de gedachten alles, op de fronten na, te bestellen bij Kvik. Dan de fronten bij een interieurbouwer/timmerman te laten maken. Dit idee:
[Afbeelding]

Uiteindelijk is het 100% Kvik geworden.
Zie hieronder. Het is de Tinta reeks geworden met Linea hoge kasten. Apparatuur allemaal AEG.
Het betreft een appartement en de wasmachine moet in de keuken helaas. Vandaag wat minder flexibel. Deze komt helemaal rechts. Riolering loopt door koof aan linker-achterwand.

Tips over de indeling?

[Afbeelding]
* excl accessoires
[Afbeelding]
* excl prullenbak
[Afbeelding]
Moeilijk tips te geven als we niet weten waar de deur(en) zitten.

Persoonlijk vind ik de hoge kast tegen de muur niet mooi staan. Ik zou hier of meer keuken in verwerken, met werkblad etc. (maar ik weet niet hoe dat met de deuren uit komt). Of een amerikaans koelskast model o.i.d. neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-06 21:06
meermarco schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 13:38:
Tov een offerte 9 maanden geleden is het keramieke blad veel duurder geworden (1115 toen nu circa 2115)

Is dit 'overal' zo, en verwachten jullie iets tijdelijks? Of is dit de 'nieuwe' voorlopige realiteit qua prijs?
Iemand die hier iets over kan zeggen. Is het altijd einde vh jaar duurder en even wachten. Of koffiedik kijken? Vijf bijna verdubbeling Nl best heftig en zonde mocht het in 2021 weer naar beneden gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdijke
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-04 12:31
@ComaKip

Naar zoiets ben ik zelf ook op zoek. Zelfde greeploze hoge-kastindeling (rechts koelkast met vriezer eronder en links vaatwasser met combimagnetron en kastruimte erboven?) en 3x1m brede ladekasten met wasbak en kookplaat.
Nou lijkt KVIK me ook wel een interessante speler in het geheel, ook wel eens binnengelopen. Mag ik vragen wat je hier ongeveer voor kwijt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Wij zijn ook op zoek naar een keuken in onze nieuwbouwwoning.
De project leverancier is Bruynzeel. Het is de middensegment van Bruynzeel, dus geen Optima(Next125).
Dat zou volgens de verkoper geen toegevoegde waarde hebben met onze opstelling en het zou +/- 4000 extra zijn.

Render:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XeNU4V0zvk3QX9G0TLQB1l5lxPo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vd4dd8nQWReTQIYhLkz1CpQm.png?f=fotoalbum_large

Afmetingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8nTWM8qaduRmQp_LrKU-wQ148YU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nbs1sDlc22pFGLyWNRsRpnmP.png?f=fotoalbum_large

Apparatuur:

Kookplaat: ED877FQ25E
Koelkast: KI81RADE0
Vriezer: GI81NACF0
Vaatwasser: SN63H800UE
Oven: HB876G5B6

Dit is waar de verkoper mee kwam, nog niet in kunnen verdiepen of dit de beste keuzes zijn.

Werkblad:

Materiaal: Composiet
Werkblad dikte (mm): 30
Kleur: Shitake (Chalk)
Afwerking: Glanzend
Kantafwerking voorzijde:VX3 Verstek, blad 30 mm
Werk hoogte (mm): 910

Prijslijst:

KEUKENMEUBELEN € 12.402,90
WERKBLADEN € 3.792,00
APPARATUUR € 5.977,00
ACCESSOIRES € 2.232,00
TOTAALPRIJS KEUKEN € 24.403,90
WERKZAAMHEDEN € 1.817,00
TOTAALPRIJS € 26.220,90

Het komt bij mij over als een hele dure keuken. Hier komt dan nog iets meer dan 1800 euro bij voor het verplaatsen van leidingen en aansluitingen. Er gaat vanwege de basis keuken nog wel een korting van 9900 euro af.

En als je hem casco laat opleveren krijg 7300 van 9900 terug plus je moet 500 euro extra betalen voor het aanleveren van een externe leidingtekening. En alsof dat nog niet genoeg is moeten we ook nog is binnen 3 weken beslissen.

Aan de rechter zijde zitten 3x 3 lades en daarboven planken. Aan de andere kant hebben de twee linker kasten planken net als de kast onder de goot vanwege quooker Flex.

En volgens de verkoper was de maximale hoogte van de vriezer en koelkast 1, 78, Wij zouden eigenlijk deze helemaal naar boven willen laten lopen maar ik weet niet of Siemens zulke modellen heeft.

Wat vinden jullie er van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:28
Kasten staan nu beetje voor het raam geloof ik. Wellicht omdraaien en geen kastjes boven het werkblad?

Je hebt vlgs mij al veel kastruimte, dus denk dat kastjes boven het werkblad niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
@Emrulez Vind het wel chic, maar als je zo'n grote (en tamelijk dure) keuken hebt vind ik het persoonlijk wel een beetje lullig als je alleen een oven in de hoge kastenwand hebt. Zet er dan twee ovens in en een koffiezetapparaat. Je hebt toch kastruimte zat.

Verder lijkt het me inderdaad mooier om te spiegel ivm het raam. Ik zou beide kanten ook uitlijnen. De keuken is toch groot zat.

EDIT: Ik zie nu dat het zelfs een hoekraam is. Het is wel echt jammer om dat af te blokken. Je zou ook eens kunnen kijken of een T-keuken misschien wat is en dat je de wand waar je nu hoge kasten hebt helemaal vrij laat.

[ Voor 22% gewijzigd door Greencap op 05-11-2020 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:26:
De project leverancier is Bruynzeel. Het is de middensegment van Bruynzeel, dus geen Optima(Next125).
Dat zou volgens de verkoper geen toegevoegde waarde hebben met onze opstelling en het zou +/- 4000 extra zijn.

Render:

[Afbeelding]

Afmetingen:

[Afbeelding]

Apparatuur:

Kookplaat: ED877FQ25E
Koelkast: KI81RADE0
Vriezer: GI81NACF0
Vaatwasser: SN63H800UE
Oven: HB876G5B6

Dit is waar de verkoper mee kwam, nog niet in kunnen verdiepen of dit de beste keuzes zijn.

Werkblad:

Materiaal: Composiet
Werkblad dikte (mm): 30
Kleur: Shitake (Chalk)
Afwerking: Glanzend
Kantafwerking voorzijde:VX3 Verstek, blad 30 mm
Werk hoogte (mm): 910

Prijslijst:

KEUKENMEUBELEN € 12.402,90
WERKBLADEN € 3.792,00
APPARATUUR € 5.977,00
ACCESSOIRES € 2.232,00
TOTAALPRIJS KEUKEN € 24.403,90
WERKZAAMHEDEN € 1.817,00
TOTAALPRIJS € 26.220,90

Het komt bij mij over als een hele dure keuken. Hier komt dan nog iets meer dan 1800 euro bij voor het verplaatsen van leidingen en aansluitingen. Er gaat vanwege de basis keuken nog wel een korting van 9900 euro af.

En als je hem casco laat opleveren krijg 7300 van 9900 terug plus je moet 500 euro extra betalen voor het aanleveren van een externe leidingtekening. En alsof dat nog niet genoeg is moeten we ook nog is binnen 3 weken beslissen.

Aan de rechter zijde zitten 3x 3 lades en daarboven planken. Aan de andere kant hebben de twee linker kasten planken net als de kast onder de goot vanwege quooker Flex.

En volgens de verkoper was de maximale hoogte van de vriezer en koelkast 1, 78, Wij zouden eigenlijk deze helemaal naar boven willen laten lopen maar ik weet niet of Siemens zulke modellen heeft.

Op basis van het aantal hoge kasten en brede lades gaat dit makkelijk >10k voor de meubelen alleen. Ik denk niet dat het te duur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Emrulez schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:26:
...
Weet je zeker dat je zoveel kastruimte nodig hebt? Als je lades hebt in de kasten dan kun je de kastruimte efficient en makkelijk toegankelijk gebruiken. Dan kun je met minder kastruimte uit wellicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:38
Ook wij zijn bezig met onze keukenzoektocht. Op dit moment bij 2 zaken geweest en om eerlijk te zijn, hebben we nog niet het WOW!-gevoel gekregen. Naast dat we nog een aantal zaken gaan bezoeken, graag jullie advies over de geschetste opstelling.

Dit is de ruimte waar de keuken in moet gaan komen. Het toilet gaat wat verplaatst worden, zodat we daar 130 cm extra ruimte krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sw_Xc-hHaWxjBJTkQbHesMTyz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYryXviazcqMM9EJJR1vcG3t.jpg?f=fotoalbum_large

Dit de maatvoering van het voorstel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUuVkFsfEtKOMG_ssuyEFaSoTJ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BRTXywMEWS0lQPku5Z21vNr4.jpg?f=user_large

Zelf willen we nog eens kijken of een afwijkend werkblad al niet meer sfeer geeft. Een extra dik werkblad vinden we beiden ook erg mooi. Kleur wijkt in het echt af van de tekeningen. Kleur is lijsteen zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4pepebzsQD_H9cATN5JXjd0Rr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nEAwahdR6Z5FZWhStsc9LN7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mazv0IUbNWLVqgwKdilEMdsT67E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGZNbN9txsK7TZ6ypj87EmoG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6NLVWcji7YLtTDVdUdvEN0eu-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqBbKwfCI1hez9HLMIuQgcc9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

YoupDeBoer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:05:
Ook wij zijn bezig met onze keukenzoektocht. Op dit moment bij 2 zaken geweest en om eerlijk te zijn, hebben we nog niet het WOW!-gevoel gekregen. Naast dat we nog een aantal zaken gaan bezoeken, graag jullie advies over de geschetste opstelling.

Dit is de ruimte waar de keuken in moet gaan komen. Het toilet gaat wat verplaatst worden, zodat we daar 130 cm extra ruimte krijgen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zelf willen we nog eens kijken of een afwijkend werkblad al niet meer sfeer geeft. Een extra dik werkblad vinden we beiden ook erg mooi. Kleur wijkt in het echt af van de tekeningen. Kleur is lijsteen zwart

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je propt de keuken nogal weg.
Je kan ook de eettafel neerzetten waar je nu de keuken hebt, en de keuken links tegen de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
@JackBol Ben het met je eens dat je de keuken enigszins wegpropt. We hebben ook even overwogen om die keuken helemaal te verplaatsen, maar dan prop je het eetgedeelte weer weg.
En je hebt in de hoek geen overzicht op de rest van het woongedeelte en dat is iets wat we in ons huidige huis wel prettig vinden (maar daar zit de keuken minder in een hoek). Wij zitten daar vaak met familie en/of vrienden en de kinderen zitten dan in het woongedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ada12
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-06-2022
JackBol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:21:
[...]

Je propt de keuken nogal weg.
Je kan ook de eettafel neerzetten waar je nu de keuken hebt, en de keuken links tegen de muur.
Ik zou de eettafel ook niet plaatsen in een ruimte van 2,67 m breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:00
YoupDeBoer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:05:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou helemaal gek worden van die verdeling in de hoge kasten.

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 9 Pro XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-04 20:36

Arm1n

Zeven over half twee

Inmiddels hebben we een eerste keukenontwerp laten maken. Hadden zelf al redelijk het idee wat we ongeveer willen, maar ook fijn om je ideeën uitgewerkt te zien worden.

Specs:
-Meubelwerk: Nubilia Touch, Alpin wit mat gelakt. 70cm diep aan het lange aanrecht.
-Blad: Diresco composiet
-Kraan: Selzius combi in gunmetal kleur (net als de gootsteen), twijfelen nog tussen gunmetal en zwart (zou dan Franke Fragranit+ Onyx worden)
-Ledstrip onder het aanrechtblad

Apparatuur:
-AEG SCB61921FS (voor zover ik kon vinden hebben Siemens/AEG geen 190cm hoge koelkasten)
-Bora Pure
-Siemens HM836GNB6, vanwege de 60cm oven met magnetron functie, zijn er niet veel van evt upgraden naar HM876G0B6 voor de pyrolyse schoonmaakfunctie (iemand daar ervaring mee?)
-Siemens SN836X12JE (met besteklade), maar gaan we denk ik laten wisselen naar een SN63HX42VE of SN63HX52CN want die hebben wel wifi verbinding (tja je bent tweaker of niet :+ )

Totaalprijs incl montage (a €1400 als ik me goed herriner) is €15.800 bij Keukenspecialist Elst. Op zich best tevreden mee aangezien ons streefbudget €15k was en we hier eigenlijk de meest luxe apparaten uitgekozen hebben die we voor ogen hadden (had bijvoorbeeld niet een Bora pure bedacht binnen ons budget).

En natuurlijk de plaatjes en plattegrond. In de lege hoek en langs het raam gaan we zelf nog een bankje (laten) bouwen. Waarschijnlijk korten we de lange zijde nog in, zodat het bankje (of iig het hout daarvan) nog wat dieper kan (loopt door tot de muur rechts).

Mocht iemand nog op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat graag, morgen gaan we langs bij Jansen Totaalwonen in Huissen om te kijken waar zij mee komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5a4JwM2Ng9aSbRj-GyfDrx9_5A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8gUqAVCbvMGY1Vhz4uVBwDzD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBJ297XhTeCHAOodyhaLSAthtZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBxEWAoHMmb12KhShcQExFm4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGHr8yD_lfvcKRB2rn3fur7qS6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VIH2Z6EkrkFOe1R19TloSvzP.jpg?f=fotoalbum_large

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YoupDeBoer
@Ada12 Nee, 267 cm voelt daarvoor ook te benauwd aan. We laten de keuken dus ook op deze plek.
Maar qua opstelling e.d. moet het beter kunnen voor mijn gevoel.

@Golf2vr6

Jij doelt op dit stuk?
In dat geval ben ik het met je eens. Ik wou sws de vaatwasser (2e links) naar rechts hebben, zodat die naast het werkblad zit (we willen graag een verhoogde vaatwasser).
Het 4e 'kastje' bestaat uit lades, maar daar wil ik kijken of dat een kastje kan worden met uittrekbare planken bijvoorbeeld. Of een apothekerskast, zodat je voorkant 1 vlak is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPLU_qum8yDU83beHIXchl_IdiQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hBiJqeKFoK4Mosyq8JtgRrLL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:10
zou je niet overwegen dat stuk kopse kant / fornuis weg te halen en een keuken met alleen 2 zijkanten ipv een u-vorm?
Wellicht dan 1 kant vol met hoge kasten en 1 met lage kasten. Dat scheelt met deurtjes/lades die daar tegen elkaar aan kunnnen draaien. Scheelt iets in opbergruimte, maar dan kan je hoekkastjes goed gebruiken en levert dus ook iets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
@YoupDeBoer Zoals @brokenp ook zegt zou ik ook een parallelle opstelling onderzoeken. Zijn wij ook voor gegaan en voelt veel ruimtelijker; zeker in een smalle ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
brokenp schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:56:
[...]

zou je niet overwegen dat stuk kopse kant / fornuis weg te halen en een keuken met alleen 2 zijkanten ipv een u-vorm?
Wellicht dan 1 kant vol met hoge kasten en 1 met lage kasten. Dat scheelt met deurtjes/lades die daar tegen elkaar aan kunnnen draaien. Scheelt iets in opbergruimte, maar dan kan je hoekkastjes goed gebruiken en levert dus ook iets op.
Precies dit. Of het fornuis tussen 2 hoge kasten in aan de linker kant en rechterkant zo behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ada12
emot schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:01:
[...]

Precies dit. Of het fornuis tussen 2 hoge kasten in aan de linker kant en rechterkant zo behouden.
Dat lijkt mij hier ook mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupDeBoer
@brokenp en @CarpeVentum Dank! Ik ga dit meenemen om het eens uit te laten werken. Ik zie de voordelen er wel van in op zich.

@emot Dus een hoge kast uiterst links en rechts? En dan ertussen werkblad met kookplaat. En dan erboven vrij laten? Of toch iets van ondiepe kastjes? Bij deze opstelling verlies je wel de vaatwasser op hoogte, wil je ook de 2 ovens onder elkaar erin zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door YoupDeBoer op 05-11-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
@YoupDeBoer Ik zou er wel voor kiezen hoge kasten helemaal in de hoek te zetten en koken en spoelen aan de andere kant; daar heb je op ruim 3 meter genoeg ruimte voor. Zorgt voor ruimtelijke inkijk als je niet direct tegen hoge kasten aankijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ada12
YoupDeBoer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:17:
@brokenp en @CarpeVentum Dank! Ik ga dit meenemen om het eens uit te laten werken. Ik zie de voordelen er wel van in op zich.

@emot Dus een hoge kast uiterst links en rechts? En dan ertussen werkblad met kookplaat. En dan erboven vrij laten? Of toch iets van ondiepe kastjes? Bij deze opstelling verlies je wel de vaatwasser op hoogte, wil je ook de 2 ovens onder elkaar erin zetten.
Volgens mij heb je zelfs wel genoeg ruimte om aan een zijde van de kookplaat 2 hoge kasten te doen en aan de andere zijde 1 (waarin je dan je vaatwasser op hoogte kunt plaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
YoupDeBoer schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:17:

Waarom de ovens onder elkaar? Kan ook 1 links en 1 rechts. Je hoeft nooit in beide tegelijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
CarpeVentum schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:25:
@YoupDeBoer Ik zou er wel voor kiezen hoge kasten helemaal in de hoek te zetten en koken en spoelen aan de andere kant; daar heb je op ruim 3 meter genoeg ruimte voor. Zorgt voor ruimtelijke inkijk als je niet direct tegen hoge kasten aankijkt.
Dit klopt trouwens ook wel weer. Geeft veel meer ruimte en inzicht in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
emot schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:33:
[...]
Moeilijk tips te geven als we niet weten waar de deur(en) zitten.

Persoonlijk vind ik de hoge kast tegen de muur niet mooi staan. Ik zou hier of meer keuken in verwerken, met werkblad etc. (maar ik weet niet hoe dat met de deuren uit komt). Of een amerikaans koelskast model o.i.d. neerzetten.
@emot Wand met hoge kasten heeft 3 deuren. Op plattegrond; links van de 2 kasten zitten 2 deuren en rechts er van geen maar moet ruimte blijven vanwege doorgang naar de kamer in de muur die er haaks op staat.
Ik heb ook liever een lage kast met werkblad. Maar dan kan een koel/vries combinatie niet en die kan ook niet aan de andere wand want daar moet ik vaatwasser/spoelbak/wasmachine al hebben ivm afvoer water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
Arm1n schreef op donderdag 5 november 2020 @ 20:39:
Inmiddels hebben we een eerste keukenontwerp laten maken. Hadden zelf al redelijk het idee wat we ongeveer willen, maar ook fijn om je ideeën uitgewerkt te zien worden.
...
@Arm1n Nice! Ook ik heb een keukenwand met 100-100-60-60-60 cm kasten. Zie mijn plaatje.
Ik zie dat jij de inductieplaat op de linker 100cm kast hebt geplaatst. Ik wilde daar mijn jetser van een espresso unit plaatsen maar op de manier waarop jij het doet heb je veel werkruimte zeg! Kan je een heel hert op versnijden. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
Waarom heeft een mens niet genoeg aan één oven eigenlijk?? Ik heb ook maar één vaatwasser..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

ComaKip schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:00:
Waarom heeft een mens niet genoeg aan één oven eigenlijk?? Ik heb ook maar één vaatwasser..
Wij hebben maar 1 oven :)
Daar is het al 15 jaar mee gelukt en daar gaan we het de komende 30 jaar ook wel mee redden :)

Overigens wil ik wel een lans breken voor twee vaatwassers. Dan heb je geen servieskast meer nodig!
Je pakt alle schone uit de ene en zet het vies terug in de andere en al hij vol is doe je het andersom. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door JackBol op 05-11-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linkser
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:18
JackBol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:01:
[...]

Daar is het al 15 jaar mee gelukt en daar gaan we het de komende 30 jaar ook wel mee redden :)
Het is ook beetje overbodige luxe misschien maar bij ons is het een "echte" 60cm oven en een combi van 45cm.

Zouden we het redden met een oven van 60cm, waarschijnlijk wel.
Alleen een combi van 45cm is te weinig met een vol huishouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

ComaKip schreef op donderdag 5 november 2020 @ 21:59:
[...]

@Arm1n Nice! Ook ik heb een keukenwand met 100-100-60-60-60 cm kasten. Zie mijn plaatje.
Ik zie dat jij de inductieplaat op de linker 100cm kast hebt geplaatst. Ik wilde daar mijn jetser van een espresso unit plaatsen maar op de manier waarop jij het doet heb je veel werkruimte zeg! Kan je een heel hert op versnijden. O-)
Erg vergelijkbaar jaar! Wij hebben geen espresso apparaat (geen koffiedrinkers) maar aan de overkant wel ruimte voor een keukenmachine of iets dergelijks (of een nespresso voor gasten). Staat mooier om dat soort losse apparaten uit het zicht te hebben, volgens mij heb jij daar minder last van aangezien je een muur in de hoek hebt ipv een raam.

Op deze manier hebben we links van de kookplaat nog iets van 40cm aanrecht net genoeg om iets neer te kunnen zetten tijdens het koken. En tussen de kookplaat en gootsteen lekker 1,7m aan ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ada12
ComaKip schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:00:
Hier altijd een combi gehad en goed mee gered, alleen soms keer lastig dat ik oven en magnetron tegelijk wilde gebruiken.
Nu 4 hoge kasten, dus voor ‘mooi’ liever 2 apparaten naaste elkaar. Daarom 2 combi’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Linkser schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:03:
[...]

Het is ook beetje overbodige luxe misschien maar bij ons is het een "echte" 60cm oven en een combi van 45cm.

Zouden we het redden met een oven van 60cm, waarschijnlijk wel.
Alleen een combi van 45cm is te weinig met een vol huishouden.
Oven van 60cm was voor ons wel een voorwaarde.
Maar wij gebruiken geen magnetron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
JackBol schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:01:
[...]

Overigens wil ik wel een lans breken voor twee vaatwassers. Dan heb je geen servieskast meer nodig!
Je pakt alle schone uit de ene en zet het vies terug in de andere en al hij vol is doe je het andersom. ;)
Stoomoven-oven combi en een oven-magnetron combi.

Een stoomoven is echt een mooi ding, maar je moet het wel echt willen. Groente komt er heerlijk uit, echter duurt het wel allemaal wat langer. Ander voordeel is dat het, zeker in geval van een kleine keuken zoals bij ons, een plek op het fornuis kan schelen.

Nadeel met 1 stoomoven-oven is dus dat je de stoomoven niet kunt gebruiken als je de oven zelf nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
@Arm1n Ik heb wel degelijk links een raam (net als jij) alleen die lapzwans van een keukenverkoper was te lui om het er in te tekenen (en ik was te lui om er iets van te vinden). Rechts inderdaad een muurtje, maar die is een paar centimeter dieper dan het aanrechtblad (74cm!).
Overigens heb ik een espresso apparaat die ik wel de moeite waard vindt om naar te kijken/te zien. Maar smaken verschillen. Ik heb nu ook twee racefietsen in de woonkamer. ;)

*edit: Keukenverkoper is helemaal geen lapzwans maar een aardige kerel.

[ Voor 7% gewijzigd door ComaKip op 05-11-2020 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
@emot Ik geloof dat ik dat niet als een probleem ga ervaren; een stoomoven niet kunnen gebruiken wanneer je de oven al gebruikt. :S Dat is toch logish. Je bent immers de (stoom)oven al aan het gebruiken. Waarom zou je nog iets willen stomen? Dan pak ik wel de fluitketel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Materazzi
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-07-2022
Graag jullie mening over deze offerte.

Wij zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken.
Nu hebben we een offerte laten maken voor een parallelle opstelling.
Aan de ene kant in een nis een kastenwand van 4*60 en aan de overzijde een werkblad van ca. 4.60m
(3*60 en 3*90) onderkasten.

Kasten zijn van rotpunkt zerox hpl xt Carbon greeploos en extra mat. (Prijs 9000 euro)

Werkblad is topline Sima core van 4cm dik (prijs 2500 euro)

Apparatuur is alles van Siemens.(prijs ca. 11500)

Inductiekookplaat ED807FQ25E (waarschijnlijk wordt dit bora x pure recirculatie)
Vaatwasser SX836X02NE
Compactoven stoom CS858GRB7
Compactoven magnetron CN838GRB6
Inbouw koffieautomaat CT836LEB6
2* warmhoudlade BI830CNB1
Vacumeerlade BV830ENB1
Koelvries KI86NVFF0

Accessoires (prijs ca. 2200)

Caressi kraan zwart
Caressi spoelbak composiet zwart
Achterwand bokwerk 3mm gecoat aluminium
Inbouw stopcontact rond in werkblad

Montage 3160 euro.

Totaalprijs ca. 28500.

Is dit een beetje reële prijs voor deze keuken?
Wat mij opvalt is dat de montage prijs vrij hoog is.

Zit er een groot prijsverschil tussen de bora x pure en de Siemens ED807FQ25E?
Zijn er nog mensen die ervaring hebben met Sima core werkbladen?

Bij deze een impressie van de keuken met nog niet alle apparatuur toegevoegd en zonder achterwand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uILwOoO6PWUq5XlQ1OqgSRYVlLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6cCKEDoPgli86jnxI3urnaE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Marco Materazzi op 10-11-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:27
Marco Materazzi schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:52:
Montage 3160 euro.

Totaalprijs ca. 28500.

Is dit een beetje reële prijs voor deze keuken?
Wat mij opvalt is dat de montage prijs vrij hoog is.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met Sima core werkbladen? Was voor mij een onbekend iets.

Bij deze een impressie van de keuken met nog niet alle apparatuur toegevoegd en zonder achterwand.

[Afbeelding]
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de totaalprijs. Misschien hebben ze de montage duurder gemaakt om het te doen lijken alsof je veel korting krijgt op de apparatuur ofzo (heb dat niet gecontroleerd, maar van apparatuur kun je eenvoudig prijzen vergelijken).

3160 lijkt me inderdaad (te) hoog. Voor dat geld mogen ze wel 3 dagen met 2 man bezig zijn.

Jammer dat je met de extra apparatuur de symmetrie van de kastenwand kwijt bent. Maar dat is een keuze natuurlijk.

En damn, wat is zo'n vacumeerlade duur!

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco Materazzi
Qua apparatuur zit ik op ca. -35% van de adviesprijs.

Montage zou in 1 dag gedaan worden... van die prijs moet dus zeker nog wat af.

In eerste instantie was het zonder koffiemachine en dus mooiere symmetrie.
Maar koffiemachine van Siemens heeft wel heel veel goede reviews dat we toch besloten hebben om hem in te bouwen. Keuken is toch een dure aankoop en we willen achteraf geen spijt van hadden we het toch maar gedaan.

Ja vacumeerlade is zeker prijzig, heb nu een losse maar die pak je er ook niet zo ff bij.
Met een ingebouwde zal ik hem zeker vaker gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
ComaKip schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:34:
@emot Ik geloof dat ik dat niet als een probleem ga ervaren; een stoomoven niet kunnen gebruiken wanneer je de oven al gebruikt. :S Dat is toch logish. Je bent immers de (stoom)oven al aan het gebruiken. Waarom zou je nog iets willen stomen? Dan pak ik wel de fluitketel..
Omdat je in een stoomoven iets kookt (Groente aardappelen, vis die daardoor niet droog wordt) en in een oven iets (af)bakt. Verder is het inderdaad aan jezelf om te bepalen of je het gebruikt ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dengra
  • Laatst online: 28-05 21:37
hallom schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:00:
[...]

Ah nice, houd je me op de hoogte? Ben benieuwd
Dat gaat wat minder soepel als gehoopt. Hij kwam terug met een verhaal dat er een fout in de berekening voor het maatwerk zat, waardoor de kastjes nog even 1k duurder werden. Maar de korting ging ook omhoog wat uiteindelijk resulteerde in prijsdaling van € 500...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Is dat er zo eentje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaN8E365mULAC6H33gXZ1Ekz3Ag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1RwqzBMEsXlBDRKk45vePZHS.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Rzaan op 06-11-2020 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Requiem19 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 09:20:
Ik snap die behoefte aan de aller allerscherpste prijs niet.

Natuurlijk, als het 10k scheelt is het een ander verhaal. Maar als het allemaal beetje bij elkaar ligt, zou ik zelf hoe dan ook voor de zaak gaan waar ik het beste gevoel bij heb. Je moet toch nog even een tijdje samenwerken :). Daarnaast is er wmb ook wel de gun factor voor degene die jou het beste en prettigste geholpen heeft.
Ik snap die roekeloosheid over exorbitant hoge bedragen niet.
Tuurlijk smaak heeft een prijsje, maar €1000,- voor een 5 spaanplaten in elkaar geschroefd met een mooi lakje is natuurlijk van de zotten. Maar omdat het een keukenkastje is, wordt er gedaan alsof het de normaalste zaak van de wereld is. "het is nou eenmaal zo".
Al was het van massief eiken is het nog steeds een belachelijke prijs.

Daarnaast vindt ik het ook maar een sinister intransparant wereldje, die keukenverkopers.
Ze kunnen je van alles wijs proberen te maken omdat bijna geen enkele werkelijk open kaart speelt. En daar heb ik een afkeer tegen.
Uiteindelijk moet je samen tot een prijs komen waar beide partijen tevreden over zijn. En dat kan mijns inziens niet door al die louge praktijken die ze uithalen.
En dan ben ik nog niet begonnen over de verkooptechnieken van de verkopers, met name van de hier wel bekende ondernemingen.
Maar ook bij de wat kleinere bedrijven, als je aankomt met het verhaal dat je een leuke keuken wilt, voor geen belachelijke prijs want het is een appartement waar we van plan zijn ~5 jaartjes te wonen merk je dat ze daar geen zin in hebben (te weinig op te verdienen maybe?).

Dat brengt ons op het volgende puntje;

Maar, dan wordt er gezegd "maar je krijgt er zoveel voor terug!"
Owja, dat dan? Service? Dat is namelijk de illusie waar je voor betaald.
Diezelfde service die je de deur uitkijkt als je geen keuken van 20+ komt afnemen. Ook hier zijn daar zat verhalen van.
Van de ~20 keukens die in mijn directe omgeving geplaatst zijn er een paar waar alles vlekkeloos verlopen is. De andere is allemaal iets niet helemaal soepel verlopen. Iets was toch niet leverbaar, foutje bij het monteren, maatfout etc etc.
En ik moet de eerste nog tegenkomen die direct aangeeft excuses, onze fout, we gaan het direct oplossen en dat het diezelfde dag of week gefixt was.
En dan heb ik het alleen nog maar over het plaatsen. Een maat had ook een keuken van 20k+ en was na een half jaar niet te spreken over de kwaliteit. Maar dat viel op boven oren bij de leverancier.

Ik heb zeer sterk het beeld dat zodra de initiële service geleverd is en de betaling binnen is je aanzienlijk lager op het prio lijstje komt.

Disclaimer; bovenstaand is een persoonlijke mening gebaseerd op eigen ervaringen en die in mijn directe omgeving. Het kan wellicht wat ranterig overkomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Streamz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:23
Precies wat je krijgt als je perse de laagste prijs wil hebben. En je het verschil tussen "5 spaanplaten met een lakje" en echt kwaliteit niet ziet. Niet alleen in product, maar ook in service.

Mijn keuken was een stukje duurder dan wat je hier voorbij ziet komen. . Veel belangrijker is dat de keuken precies op tijd, precies op maat, geheel foutloos en geheel compleet is geleverd. Installatie kostte 8 mandagen. Keukenverkoper heeft de installatie gedaan. Doet ie altijd, want dan weet je hoe een keuken echt in elkaar zit en kun je fouten in ontwerp vermijden.

De installatie is op 1 punt foutloos gegaan. Er zijn helaas 3 glasplaten gevallen. Deze zijn inmiddels door de fabriek nagevelerd (binnen 5 weken), niet met DHL/UPS maar met de vrachtwagen die ze gebruiken om complete keukens vanuit Italie te versturen.

Als er iets is, staan ze weer op de stoep. Gegarandeerd.

Dus nogmaals, als jouw perceptie van een keuken, of van welk product dan ook, een hoopje materiaal is dat niets mag kosten, verwacht dan dat er maximaal bezuinigd wordt. Ook op service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Bestellen jullie slipmatten mee voor lades? Dat zou bij ons €221 kosten. Nu hebben we wel veel lades, maar het lijkt me dat het bij IKEA goedkoper is. Ook weet ik niet goed wat het verschil in kwaliteit dan is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

CarpeVentum schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:50:
Bestellen jullie slipmatten mee voor lades? Dat zou bij ons €221 kosten. Nu hebben we wel veel lades, maar het lijkt me dat het bij IKEA goedkoper is. Ook weet ik niet goed wat het verschil in kwaliteit dan is...
Ik heb zelf een 2tal rollen bij de Action gehaald en op maat gemaakt. Was nog geen tientje kwijt en ligt er al 2 jaar met veel plezier in. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Streamz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:46:
Precies wat je krijgt als je perse de laagste prijs wil hebben. En je het verschil tussen "5 spaanplaten met een lakje" en echt kwaliteit niet ziet. Niet alleen in product, maar ook in service.

Dus nogmaals, als jouw perceptie van een keuken, of van welk product dan ook, een hoopje materiaal is dat niets mag kosten, verwacht dan dat er maximaal bezuinigd wordt. Ook op service.
Duurder =/= service.
Dat willen we graag denken, "want daar heb ik voor betaald" maar dat is echt niet zo.
Maar zolang men dat blijft denken, blijven ze daarvoor betalen dus zullen de prijzen zo hoog blijven.
Ook in jouw geval, met jouw verhaal komt wat ik zojuist beschrijf weer volledig in voor.
Begrijp me niet verkeerd, als jou dat een prettig gevoel en gedachte geeft moet je het vooral blijven doen.
Maar weet wel dat je, mijns inziens, betaald voor lucht.

Jezelf ervan overtuigen dat omdat je zoveel geld hebt betaald(je eigen goed recht uiteraard) voor een kast van 1 meter breed bij 78-90 hoog met ongetwijfeld een prachtig front ervoor dat het wel kwaliteit moet zijn en de prijs dubbel en dwars waard (dat is uiteraard persoonlijk).
Maar als je 'm doorzaagt durf ik met enig zekerheid te stellen dat het nog geen 10e van de prijs aan materiaal kosten is.
Dan moet er natuurlijk nog de R&D kosten uitgehaald worden en wat andere kosten, maar dat geldt voor ieder product.
En daar hebben we 'm weer; "Maar je krijgt er wel service bij."
Een keukenkastje heeft nauwelijks te lijden. Alleen de scharnieren of ladegeleiders zijn bewegende delen maar dat is tientjes werk.
Mijn keuken was een stukje duurder dan wat je hier voorbij ziet komen. . Veel belangrijker is dat de keuken precies op tijd, precies op maat, geheel foutloos en geheel compleet is geleverd. Installatie kostte 8 mandagen. Keukenverkoper heeft de installatie gedaan. Doet ie altijd, want dan weet je hoe een keuken echt in elkaar zit en kun je fouten in ontwerp vermijden.
De installatie is op 1 punt foutloos gegaan. Er zijn helaas 3 glasplaten gevallen. Deze zijn inmiddels door de fabriek nagevelerd (binnen 5 weken), niet met DHL/UPS maar met de vrachtwagen die ze gebruiken om complete keukens vanuit Italie te versturen.

Als er iets is, staan ze weer op de stoep. Gegarandeerd.
Hoeveel 'service' heb je tenslotte nodig bij een keuken. Het plaatsen moet even goed gebeuren (niet moeilijk) en het zou fijn zijn als alles goed tijdig geleverd wordt (regelmatig niet het geval).
Maar dat is iets wat je van alles verwacht. Als je tenslotte bij bol.com een tandenborstel besteld verwacht je ook dat die op het afgesproken moment geleverd gaat worden.
En als er iets stuk is, heb je gewoon recht op garantie. Dat is geen service, dat is je recht.
Iets waar je in Nederland als consument best goed in beschermd bent.
Dat is niet iets wat een (te)hoge prijs zou moeten rechtvaardigen. Het is toch van de zotte dat je dit zou moeten benadrukken.

Ik hoop niet dat je je nu te persoonlijk aangevallen voelt, is zeker niet mijn intentie maar je geeft toevallig net een mooi voorbeeld van wat er in mijn mening mis is met de keukenindustrie.

Tot slot, met betrekking tot mezelf wil ik je wel even corrigeren.
Ikzelf ga zelden tot nooit voor de laagste prijs, maar ik ga voor wat in mijn ogen, de juiste prijs is.
Neem bijvoorbeeld gereedschap, iets met fysiek bewegende onderdelen welke zwaar belast worden.
Daar loont het echt om producten te nemen waarvan bewezen hoge kwaliteit materialen gebruikt worden.
Het is de kwaliteit waar je voor betaald. En vaak ook nog een extra schepje voor het merkje erop maar daar ontkom je niet aan.
Daarnaast vind ik het ook heus niet erg om iemand te belonen die goed werk verricht en voor een fijne en soepele samenwerking.
Maar ook dit moet nog wel binnen de prijs te rechtvaardigen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
Flix20 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:29:
[...]
Neem bijvoorbeeld gereedschap, iets met fysiek bewegende onderdelen welke zwaar belast worden.
Daar loont het echt om producten te nemen waarvan bewezen hoge kwaliteit materialen gebruikt worden.
Het is de kwaliteit waar je voor betaald. En vaak ook nog een extra schepje voor het merkje erop maar daar ontkom je niet aan.
Wat dit aangaat moet ik altijd aan m'n vader denken; die schuurde de houten boeidelen rondom het huis altijd met de goedkoopste schuurmachine. Na een dag schuren was dat ding dan kapot maar klus geklaard en ging hij terug naar de bouwmarkt. Kreeg ie z'n geld terug. 5 jaar later weer... en weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComaKip
@CarpeVentum Bij Kvik hebben ze het niet eens over slipmatten. Staat ook niet op de offertes. Maar toch zitten ze er in. Zo ook andere lade- en kastvulling. Pas wanneer je er naar gaat vragen, kan je ze ook weglaten en dus (veel) geld besparen.

[ Voor 40% gewijzigd door ComaKip op 06-11-2020 11:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
[...]

Duurder =/= service.
Dat willen we graag denken, "want daar heb ik voor betaald" maar dat is echt niet zo.
Maar zolang men dat blijft denken, blijven ze daarvoor betalen dus zullen de prijzen zo hoog blijven.
Ook in jouw geval, met jouw verhaal komt wat ik zojuist beschrijf weer volledig in voor.
Begrijp me niet verkeerd, als jou dat een prettig gevoel en gedachte geeft moet je het vooral blijven doen.

Jezelf ervan overtuigen dat omdat je zoveel geld hebt betaald(je eigen goed recht uiteraard) voor een kast van 1 meter breed bij 78-90 hoog met ongetwijfeld een prachtig front ervoor dat het wel kwaliteit moet zijn en de prijs dubbel en dwars waard (dat is uiteraard persoonlijk).
Maar als je 'm doorzaagt durf ik met enig zekerheid te stellen dat het nog geen 10e van de prijs aan materiaal kosten is.
Dan moet er natuurlijk nog de R&D kosten uitgehaald worden en wat andere kosten, maar dat geldt voor ieder product.
Een keukenkastje heeft nauwelijks te lijden. Alleen de scharnieren of ladegeleiders zijn bewegende delen maar dat is tientjes werk.

[...]

[...]

Hoeveel 'service' heb je tenslotte nodig bij een keuken. Het plaatsen moet even goed gebeuren (niet moeilijk) en het zou fijn zijn als alles goed tijdig geleverd wordt (regelmatig niet het geval).
Maar dat is iets wat je van alles verwacht. Als je tenslotte bij bol.com een tandenborstel besteld verwacht je ook dat die op het afgesproken moment geleverd gaat worden.
En als er iets stuk is, heb je gewoon recht op garantie. Dat is geen service, dat is je recht.
Dat is niet iets wat een (te)hoge prijs zou moeten rechtvaardigen. Het is toch van de zotte dat je dit zou moeten benadrukken.

Ik hoop niet dat je je nu te persoonlijk aangevallen voelt, is zeker niet mijn intentie maar je geeft toevallig net een mooi voorbeeld van wat er in mijn mening mis is met de keukenindustrie.

Ikzelf ga zelden tot nooit voor de laagste prijs, maar ik ga voor wat in mijn ogen, de juiste prijs is.
Daarnaast vind ik het ook heus niet erg om iemand te belonen die goed werk verricht en voor een fijne en soepele samenwerking.
Ik zal je eens wat verklappen: keukenzaken maken winst. Veel winst!

Alle andere ondernemingen verkopen hun spul tegen inkoopprijs, maar keukenzaken niet. Die vragen dus meer centjes dan wat zij er zelf voor betalen. Wat een oplichters!

Even serieus, want ik merk dat je best wel stellig bent in jouw mening...

De keukenmarkt is zo transparant als je zelf wilt. Wil je netto prijzen, ga naar Bruynzeel, Ikea of Kvik. Wil je stevig onderhandelen, ga naar een willekeurige DMG winkel. Wil je je keuken online kopen en zelf samenstellen, ook dat kan.

Stel, je gaat naar een DMG zaak waarbij er geroepen wordt dat jouw keuken 40 ruggen kost. Zonder enige moeite wordt er 10 van de prijs af gehaald. De keuken kost nu 30. De verkoper verrekend de actie van dat ''moment'' (en die komt het gehele jaar terug..) en er ligt een totaalprijs op tafel van 25 000 euro.

Nu ga jij onderhandelen, vanaf die 25. Je komt uit op pak 'm beet 22k.
Je haalt nu nog 3 offertes op. Je komt uit op:

- Zaak A: 22k
- Zaak B: 24k
- Zaak C: 21,5k

Je ziet in dat de verschillen onderling helemaal nog niet zo groot zijn. Elke boerenlul snapt nu toch dat de prijzen van zowel zaak A, B en C gewoon nette prijzen zijn. Er zit hier en daar wat verschil in de offertes, de ene zaak koopt duurder in dan de ander, of wilt er een paar procentjes meer aan verdienen, etc. Er wordt geld verdiend. Natuurlijk! De gemiddelde marge op een keuken bedraagt 30%. Wat is hier erg aan? Heb je enig idee hoeveel werkgelegenheid de gehele keukenbranche verzorgt?

Noem mij eens wat producten waarbij jij productieprijs vs verkoopprijs wel rechtvaardigt. Een auto is uiteindelijk ook maar een stuk blik met veel plastic. Waarom betaal je in godsnaam 50k voor blik en plastic???

Het enige waar je gewoon NIET mee moet rekenen, is die 40k die eerst wordt geroepen. Dat is een verkooppraatje zo oud als de weg naar Rome. En er is NIEMAND die een keuken koopt tegen de catalogusprijs.

[ Voor 21% gewijzigd door Barry|IA op 06-11-2020 12:02 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

[...]

Duurder =/= service.

[...]

[...]

Ik denk dat je niet echt door hebt wat de echte kosten zijn. Een fatsoenlijke ladegeleider kost €30. Als je er 4 (of 6 met een binnenlade) nodig hebt, ben je als €180 verder aan geleiders.

En als je kijkt naar een "ballerina-stunter" zoals https://www.keukenkastenfabriek.nl/ dan is daar een hoge kast ook gewoon €700 ("voor wat plankjes").

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smbKSzO8o-2k8nhOh_GPmKFG3Vo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FHo357UwEZdUd0rXOapP3a2M.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48
JackBol schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:57:
[...]

Ik denk dat je niet echt door hebt wat de echte kosten zijn. Een fatsoenlijke ladegeleider kost €30. Als je er 4 (of 6 met een binnenlade) nodig hebt, ben je als €180 verder aan geleiders.

En als je kijkt naar een "ballerina-stunter" zoals https://www.keukenkastenfabriek.nl/ dan is daar een hoge kast ook gewoon €700 ("voor wat plankjes").

[Afbeelding]
Als je een prijsindicatie wilt van Nobilia kasten zou je hier kunnen kijken. https://wunschkuechen24.de/
Zelf nooit een nobilia keuken laten uitrekenen dus ik weet niet in hoeverre de prijzen in lijn liggen als je een complete keuken koopt in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streamz
[...]

[...]

[...]

Ok, er zijn zoveel punten waar je in mijn ogen er zo verschrikkelijk naast zit, maar zal me beperken tot de belangrijkste.

Ten eerste: als je mijn keukenkasten wil doorzagen heb je meerdere zagen nodig. Mijn keukenkasten bestaan niet alleen uit hout, maar ook metaal in de vorm van aluminium. Ook in de corpus. En bevestigingen/verbindingen zijn niet pen/gat of beuvels, maar speciaal ontworpen kunststof verbindingsstukken. Daarom zei ik al, als je kwaliteit niet herkent, en voor jouw een keukenkastje wat spaanplaat en scharnieren is, dan moet je gewoon naar de Ikea gaan en niet meer omkijken.

Verder gooi je alle scharnieren en ladegeleiders op 1 hoop. Ook fout, zit een wereld van verschil in. Tientjeswerk? Per ladegeleider is het al meer dan tientjeswerk verschil ja.

Verder verwar je service met garantie. Een kastdeurtje dat na 2 maanden 2mm scheef hangt, valt dat voor jou onder garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12-05 12:54
Streamz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:32:
[...]

Ok, er zijn zoveel punten waar je in mijn ogen er zo verschrikkelijk naast zit, maar zal me beperken tot de belangrijkste.

Ten eerste: als je mijn keukenkasten wil doorzagen heb je meerdere zagen nodig. Mijn keukenkasten bestaan niet alleen uit hout, maar ook metaal in de vorm van aluminium. Ook in de corpus. En bevestigingen/verbindingen zijn niet pen/gat of beuvels, maar speciaal ontworpen kunststof verbindingsstukken. Daarom zei ik al, als je kwaliteit niet herkent, en voor jouw een keukenkastje wat spaanplaat en scharnieren is, dan moet je gewoon naar de Ikea gaan en niet meer omkijken.

Verder gooi je alle scharnieren en ladegeleiders op 1 hoop. Ook fout, zit een wereld van verschil in. Tientjeswerk? Per ladegeleider is het al meer dan tientjeswerk verschil ja.

Verder verwar je service met garantie. Een kastdeurtje dat na 2 maanden 2mm scheef hangt, valt dat voor jou onder garantie?
Ik vind het bewonderingswaardig dat je er serieus op in kunt gaan. Dat is ongeveer hetzelfde als trump proberen te overtuigen dat de verkiezingen aan de gestelde normen voldoet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barry|IA schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:41:
De gemiddelde marge op een keuken bedraagt 30%. Wat is hier erg aan?
30% is een vrij correcte marge voor markt die dermate kapitaal en arbeidsintensief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:26
[...]

Noem mij eens wat producten waarbij jij productieprijs vs verkoopprijs wel rechtvaardigt. Een auto is uiteindelijk ook maar een stuk blik met veel plastic. Waarom betaal je in godsnaam 50k voor blik en plastic???
Hier zit wel een redenatiefout. Die auto van 40k zit voor minimaal 10k aan BPM op. Haal die eruit. Zit je op 30k. En je kunt hoog of laag springen, maar de R&D voor een ladegeleider of scharnier en lak of kunstof van een front staan nu niet echt in verhouding tot de ontwikkelkosten voor een auto.

Apparatuur is een ander verhaal overigens. Daar zit een groot verschil met andere elektronica in je huis; Het wordt namelijk gemaakt om veel langer mee te gaan dan de gemiddelde tv tegenwoordig. Die prijzen zijn mensen allang niet meer gewend bij andere apparaten, dus wordt er geklaagd over waarom je kookplaat 2000 euro kost.

De keuken zonder apparaten zelf verbaas ik ook ook steeds over wat een prijzen ervoorbij komen. Hier zit een zeer gezonde marge vermoed ik. Stukje minder marge op de apparatuur, maar vervolgens 40% op de kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChugginViking
  • Laatst online: 08:20
Hallo tweakers,

Wij zijn bij verschillende keukenbedrijven langs geweest en hebben nu twee offertes liggen. Graag jullie inbreng.

Enerzijds hebben wij bij Nuva Keukens een offerte waar nog ruimte in zit.
Type: Häcker Systemat AV2135 met een mat zwarte lak frontjes
Werkblad: Composiet gepolijst(4cm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZwYsXrd-je-zqliBCT0ZrOCIwkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zc3IBQzCOhhH2TU1ZebUpNnc.jpg?f=fotoalbum_large

Tegen de muur (65cm diep):
1 hoge kast (koelkast/oven) (60cm)
1 hoge servies kast met drie lades (40cm)
1 lage kast (vaatwasser 60cm)
1 lage kast (spoelbak)
1 ladekast (80cm)

Schiereiland (210x100):
2 ladekasten (100cm)
2 lage kasten (50cm)
1 lage kast (100cm

Apparaten:
Oven-magenetron ATAG CX46121D
Koelkast ATAG KD62102A
Vaatwasser ATAG VA63315OT
Inductie met afzuiging naar buiten Bora Pure

Spoelbak: Gunmetal 50x40
Kraan: Gunmetal met uitneembare slang

Kosten: 16500
-------------------------------------------------------------

Anderzijds een offerte van Tulpkeukens
Type Tulp?: H-D17-K02 1 met Fenix fronten
Werkblad Composiet gepolijst(2cm)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOvdrpPiG2d8BiryAvpCsckP5Aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJuFPxIS6RQ1VyemVE9JG0SG.jpg?f=fotoalbum_large

Verschil qua kasten wand (60cm diep):
IPV 40cm servieskast = 30 cm servieskast met verticale greeplijst zonder lades

Verschil qua kasten schiereiland:
IPV 2x 100cm met lades = 1x 100cm met lades, 2x 50cm servieskast

Apparatuur:
Koelkast AEG SKK810EDAF
Oven combi AEG KMK761000M
Vaatwasser AEG FSB53927Z
Inductie recirculatie Bora Pure

Spoelbak Gunmetal 50x40
Kraan Gunmetal zonder uitneembare slang

Kosten 15000 (van 20.000)

Vragen vanuit mij:
- Eerste reactie op het verschil van kastjes? (Koken in het midden of aan de zijkant. 40cm kast met lades of 30cm kast zonder)
- Apparatuur: Wij hebben geen voorkeur. ATAG of AEG. Zijn hier veel verschillen in?
- Qua prijs. Zijn dit reële prijzen?
- Type kastjes bij Nuva/Tulp (DMG)?

Ik hoor graag jullie inbreng. Onze voorkeur ging uit naar Nuva keukens door de meerdere opties. In eerste instantie lagen de Fenix frontjes buiten ons budget. Echter zijn we zojuist gebeld dat de keuken voor dit bedrag geleverd en geplaatst kan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door ChugginViking op 12-11-2020 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkser
  • Laatst online: 13:18
ChugginViking schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:17:

- Apparatuur: Wij hebben geen voorkeur. ATAG of AEG. Zijn hier veel verschillen in?
.
Wij zijn bij offertes gestart met AEG, uiteindelijk uitgekomen op ATAG.
De CX46121D en ZX66121D in Black Steel uitvoering, de Black Steel uitvoering is echt wel heel erg gaaf 8).
Voor wat wij aan apparatuur hebben uitgegeven kan je ook op Siemens uitkomen.

Uiteindelijk hebben wij op basis van gebruikerservaring van vrienden en aanbevelingen vanuit de interieurbouwer (waar wij met AEG als optie kwamen) voor ATAG gekozen.

Of er veel verschil zit in kwaliteit geen idee maar kwa opties/mogelijkheden met de oven kan je een goed vergelijk maken. Zo vinden wij de braadspit van ATAG wel echt heel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@ChugginViking Geen vriezer in de koelkast? Vanwege ruimtegebrek of iets anders?
Zou je aan de muurkant niet gewoon 5x60 doen?
Heb je veel meer kastruimte en iets minder blad, of juist meer blad en iets minder opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
t14wo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:05:
[...]

Hier zit wel een redenatiefout. Die auto van 40k zit voor minimaal 10k aan BPM op. Haal die eruit. Zit je op 30k. En je kunt hoog of laag springen, maar de R&D voor een ladegeleider of scharnier en lak of kunstof van een front staan nu niet echt in verhouding tot de ontwikkelkosten voor een auto.

Apparatuur is een ander verhaal overigens. Daar zit een groot verschil met andere elektronica in je huis; Het wordt namelijk gemaakt om veel langer mee te gaan dan de gemiddelde tv tegenwoordig. Die prijzen zijn mensen allang niet meer gewend bij andere apparaten, dus wordt er geklaagd over waarom je kookplaat 2000 euro kost.

De keuken zonder apparaten zelf verbaas ik ook ook steeds over wat een prijzen ervoorbij komen. Hier zit een zeer gezonde marge vermoed ik. Stukje minder marge op de apparatuur, maar vervolgens 40% op de kastjes.
Hier zit geen redenatiefout, want ik ben niet diegene die een product volledig ontleed en vervolgens vraag waarom je een X bedrag betaald voor een stapel materiaal. Als jij een keuken op die manier bekijkt, zou je een auto ook op die manier kunnen bekijken. R&D, BPM, what ever, dat is hier niet relevant...Uiteindelijk betaal je 50k voor een berg plaatmateriaal en plastic.

Daarnaast zet je nu een specifiek onderdeel van een keuken (scharnier) naast een volledige auto. Er zit meer R&D in een volledige auto dan in een scharnier van een keukenkast, ja. En nu? :P

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

t14wo schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:05:
In de keuken die ik gekocht heb zit geen marge op de werkbladen en de apparatuur.
Ik heb vergelijkende offertes opgevraagd bij 123apparatuur en 123werkbladen en op een totaalprijs van €10000 apparatuur en €10000 aan werkbladen zat mijn keukenleverancier daar voor beiden maar €500 naast.

Hij moet de marge wel pakken op de kasten, want ze hebben wel een fabriek, transport, winkel orderprocessen, ontwerpsoftware en salarissen te betalen.
FYI, 60% bruto marge, 30% netto marge is heel gangbaar voor een gezond bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door JackBol op 06-11-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco Materazzi
Wij hebben voor deze gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nwDJb6qP-BLKKoQfgvsXcmxtzHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDTH4cGqdg4SIx4ACHCue42X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Barry|IA schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:40:
[...]

Hier zit geen redenatiefout, want ik ben niet diegene die een product volledig ontleed en vervolgens vraag waarom je een X bedrag betaald voor een stapel materiaal. Als jij een keuken op die manier bekijkt, zou je een auto ook op die manier kunnen bekijken. R&D, BPM, what ever, dat is hier niet relevant...Uiteindelijk betaal je 50k voor een berg plaatmateriaal en plastic.

Daarnaast zet je nu een specifiek onderdeel van een keuken (scharnier) naast een volledige auto. Er zit meer R&D in een volledige auto dan in een scharnier van een keukenkast, ja. En nu? :P
Als je die auto helemaal uit elkaar haalt, dan zul je zien dat dat ding vol met Bosch hardware en dat zij ook 31% marge op hun producten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChugginViking
  • Laatst online: 08:20
mitsumark schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:36:
@ChugginViking Geen vriezer in de koelkast? Vanwege ruimtegebrek of iets anders?
Zou je aan de muurkant niet gewoon 5x60 doen?
Heb je veel meer kastruimte en iets minder blad, of juist meer blad en iets minder opslag.
De muur vanuit de hoek is 1,08 tot aan de raam. Dus we kunnen alleen links 2 hoge kasten plaatsen (60 voor de apparatuur en dan is 40 over).

Een hoge vriezer zetten we in de bijkeuken neer. Geen plaats voor in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Barry|IA schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:40:
[...]

Je moet een keukenkast ook niet vergelijken op de onderdelen die erin zitten, maar je kan een keukenkast prima vergelijken met een willekeurige andere kast in een meubelzaak. Als je dan het aantal kasten telt en het bedrag voor je kasten deelt door het aantal kasten en je komt op een bedrag van meer dan 1000 euro/kast uit en je vergelijkt wat voor kasten je krijgt voor 1000 euro/stuk in een meubelzaak, dan kom je op vergelijkbare format kasten bij massief houten kasten uit in het hogere segment meubelzaak. Of het dan waard is voor een keukenkast moet iedereen voor zichzelf beslissen. Op deze manier vergelijken is voor mij het meest transparant.

Keukenkasten met auto's vergelijken is sowieso koekoek. Een auto is veel complexer en is niet door de beste ingenieur van VW eigenhandig na te maken. Terwijl zelfs de duurste Siematic keuken bij benadering gebouwd kan worden door een betere interieurbouwer.

Vergelijken met andere meubels is IMHO het enige mogelijkheid die je als consument hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Z___Z schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:11:
[...]

Je moet een keukenkast ook niet vergelijken op de onderdelen die erin zitten, maar je kan een keukenkast prima vergelijken met een willekeurige andere kast in een meubelzaak. Als je dan het aantal kasten telt en het bedrag voor je kasten deelt door het aantal kasten en je komt op een bedrag van meer dan 1000 euro/kast uit en je vergelijkt wat voor kasten je krijgt voor 1000 euro/stuk in een meubelzaak, dan kom je op vergelijkbare format kasten bij massief houten kasten uit in het hogere segment meubelzaak. Of het dan waard is voor een keukenkast moet iedereen voor zichzelf beslissen. Op deze manier vergelijken is voor mij het meest transparant.
Maar als het echt zo zou zijn ALLE keukenwinkels ALLE consumenten consequent zou lichten, dan zou dit toch een geweldige markt zijn om in te stappen als meubelfabrikant? Je kan direct 100% van de markt oprapen als ze het 30% goedkoper maken. Maar dat zie ik ook niet gebeuren...

Ik ben het wel met je eens dat de keukenmarkt niet transparant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
JackBol schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:18:
[...]

Maar als het echt zo zou zijn ALLE keukenwinkels ALLE consumenten consequent zou lichten, dan zou dit toch een geweldige markt zijn om in te stappen als meubelfabrikant? Je kan direct 100% van de markt oprapen als ze het 30% goedkoper maken. Maar dat zie ik ook niet gebeuren...

Ik ben het wel met je eens dat de keukenmarkt niet transparant is.
De meeste mensen gaan niet meer dan 2 winkels af en zijn gevoelig voor de DMG tactiek/toneelstuk. Fabrikanten hebben ook baat bij ontransparante prijzen, dus die zullen er ook niet op staan te springen. En zolang iedereen ontransparant te werk gaat, waarom zou je dan je marge weggeven door er onder te prijzen. De paar zelfstandige keukenzaken, als die er al zijn, die wel transparante prijzen voert zal de markt niet veranderen.

Ik denk wel als er een durf capitalist de keukenmarkt wil overnemen met een winner takes all mentaliteit, dat het snel afgelopen is met de bestaande keukenwinkels. Zolang die partij niet opstaat, zal de huidige markt gewoon doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik heb eerder in ditzelfde topic mijn verhaal weergegeven over het zelf bouwen van een keuken.
Zelf gebouwd in de zin van 'niet naar een keukenzaak'.
Maar timmerlui gezocht, apparatuur gekocht, blad bij terrazo aannemer ter plekke laten gieten, zelf scharnieren, ladegeleiders, rekjes gekocht.

Mijn keuken kwam op een kwart tot een derde uit van wat de keuken bij een keukenzaak kostte.

Nergens bezuinigd op materiaal. Ladegeleiders e.d. van de betere merken. Lades zelf van beukenhout. Binnenkant van de kastjes niet standaard wit, maar in dezelfde kleur als de buitenzijde. Naadloos gigantisch blad. Kranen uit het topsegment.

Het is niet voor niks dat het stikt van de keukenzaken.
Maar als je een keuken ontleedt (meubeltechnisch) stelt het echt geen reet voor.
Daar kwam ik achter toen ik zelf ging bouwen.
Bij een volgend huis doe ik het waarschijnlijk weer zelf (weet mijn vrouw nog niet, dus ssstttt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Ruudzaan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:27:
Ik heb eerder in ditzelfde topic mijn verhaal weergegeven over het zelf bouwen van een keuken.
Zelf gebouwd in de zin van 'niet naar een keukenzaak'.
Maar timmerlui gezocht, apparatuur gekocht, blad bij terrazo aannemer ter plekke laten gieten, zelf scharnieren, ladegeleiders, rekjes gekocht.

Mijn keuken kwam op een kwart tot een derde uit van wat de keuken bij een keukenzaak kostte.

Nergens bezuinigd op materiaal. Ladegeleiders e.d. van de betere merken. Lades zelf van beukenhout. Binnenkant van de kastjes niet standaard wit, maar in dezelfde kleur als de buitenzijde. Naadloos gigantisch blad. Kranen uit het topsegment.

Het is niet voor niks dat het stikt van de keukenzaken.
Maar als je een keuken ontleedt (meubeltechnisch) stelt het echt geen reet voor.
Daar kwam ik achter toen ik zelf ging bouwen.
Bij een volgend huis doe ik het waarschijnlijk weer zelf (weet mijn vrouw nog niet, dus ssstttt)
En tel daar nu al de uren die je eraan besteed hebt x €60 per uur erbij op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Tuurlijk.
Die moet je ook tellen.
Maar als ik thuis alles opmeet, daarna naar de keukenzaak ga (of naar misschien wel 5 zaken) en bij de installatie moet zijn, ben ik ook veel uren kwijt. Die reken ik ook niet door voor € 60 per uur.

Ik snap wel dat een keukenzaak zijn winst moet pakken en dat die showroom en die brochures ergens van betaald moeten worden.
Maar laten we zeggen dat keukenboeren aan de bovenkant zitten van de marge die de meeste bedrijven pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Zie mijn eerdere post over ervaring bij Tulp. Zoek ook online ff naar recenties, daar wordt je niet vrolijk van! Ik denk dat Tulp wel prima kwaliteit kasten levert. En na wat onderhandelen ook tegen een prima prijs. Maar de manier waarop het allemaal ging daar, in combinatie met de reviews, zijn wij nog steeds erg blij dat we zo'n 1,5k meer bij een andere zaak hebben betaald waar we wel een goed gevoel over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinos83
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21-11-2024
Ruudzaan schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:45:
Tuurlijk.
Die moet je ook tellen.
Maar als ik thuis alles opmeet, daarna naar de keukenzaak ga (of naar misschien wel 5 zaken) en bij de installatie moet zijn, ben ik ook veel uren kwijt. Die reken ik ook niet door voor € 60 per uur.

Ik snap wel dat een keukenzaak zijn winst moet pakken en dat die showroom en die brochures ergens van betaald moeten worden.
Maar laten we zeggen dat keukenboeren aan de bovenkant zitten van de marge die de meeste bedrijven pakken.
Ik denk niet dat keukenzaken extreem veel marge maken, ik denk wel dat ze heel arbeidsintensief werken waardoor het relatief duur is. Als ik denk aan al die uren die we bij verkopers hebben gezeten om uit te leggen wat we willen, soms waren er 2 sessies nodig voordat er uberhaupt een eerste offerte gemaakt kon worden. Voor veel mensen is dit waarschijnlijk prima want ze weten (nog) niet wat ze willen en worden daar dus bij geholpen. Maar linksom of rechtsom moeten al die showrooms en verkopers (en dat zijn er véél) toch betaald worden, ookal zitten ze ook regelmatig niets te doen en tekenen ze uiteindelijk 2 of 3 keukens op een dag. En dat maakt het gevoelsmatig duur. Maar blijkbaar hebben de consumenten dit nodig en dus werkt het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Marinos83 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:55:
[...]

Ik denk niet dat keukenzaken extreem veel marge maken, ik denk wel dat ze heel arbeidsintensief werken waardoor het relatief duur is. Als ik denk aan al die uren die we bij verkopers hebben gezeten om uit te leggen wat we willen, soms waren er 2 sessies nodig voordat er uberhaupt een eerste offerte gemaakt kon worden. Voor veel mensen is dit waarschijnlijk prima want ze weten (nog) niet wat ze willen en worden daar dus bij geholpen. Maar linksom of rechtsom moeten al die showrooms en verkopers (en dat zijn er véél) toch betaald worden, ookal zitten ze ook regelmatig niets te doen en tekenen ze uiteindelijk 2 of 3 keukens op een dag. En dat maakt het gevoelsmatig duur. Maar blijkbaar hebben de consumenten dit nodig en dus werkt het zo.
Ik denk dat een keukenzaak enorm hoge bruto marge heeft, maar dat de netto marge inderdaad laag is door het inefficiente verkoopproces. Dus als er al een winner takes all partij op de markt komt, zal die het vooral winnen door meer werk bij de klant neer te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Marinos83 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:47:
[...]

Zie mijn eerdere post over ervaring bij Tulp. Zoek ook online ff naar recenties, daar wordt je niet vrolijk van! Ik denk dat Tulp wel prima kwaliteit kasten levert. En na wat onderhandelen ook tegen een prima prijs. Maar de manier waarop het allemaal ging daar, in combinatie met de reviews, zijn wij nog steeds erg blij dat we zo'n 1,5 meer bij een andere zaak hebben betaald waar we wel een goed gevoel over hebben.
Ik moet heel eerlijk zeggen ik mij daar niet in herken, ik ben serieus goed en netjes geholpen (als enige winkel die mij serieus nam en moeite nam en meedacht), betalen voor levering dus niks aanbetalen. Levering was netjes, montage (wel een luxere keuken dus een andere partij dan de standaard keukens bij hun) was echt super. Echt geen klagen over. Tussendoor nog vragen gesteld bij de service desk en ook die zijn prima en redelijk vlot beantwoord.

Misschien ben ik een uitzondering hoor, maar als het de volgende keer weer zo zou gaan zou ik daar net zo snel weer iets kopen.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Z___Z schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:08:
[...]

Ik denk dat een keukenzaak enorm hoge bruto marge heeft, maar dat de netto marge inderdaad laag is door het inefficiente verkoopproces. Dus als er al een winner takes all partij op de markt komt, zal die het vooral winnen door meer werk bij de klant neer te leggen.
Dat zie je natuurlijk al gebeuren door mensen eerst zelf iets met een tooltje in elkaar te laten zetten.

En meestal zijn ze ook wel blij als je al bij de concurrent bent geweest voor je ontwerp >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arm1n

Arm1n

Zeven over half twee

Weet iemand hoe wit de kleur Alpin Wit is bij Nobilia? In de winkel (met slecht licht) leek het witter dan RAL 9010 maar op het internet wordt Alpin(e) wit als 9010 genoemd. Zelf zouden we liever iets richting 9016 gaan (zodat het niet geel lijkt tov de plinten en plafond in huis), maar dat staaltje hadden ze niet in de winkel. Echter kan ik nergens terugvinden hoe wit Alpin wit van de keuken is, anders maar weer terug naar de keukenzaak met eigen staaltjes 9010 en 9016 wit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Jeoh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:48:
[...]

Dat zie je natuurlijk al gebeuren door mensen eerst zelf iets met een tooltje in elkaar te laten zetten.

En meestal zijn ze ook wel blij als je al bij de concurrent bent geweest voor je ontwerp >:)
Ja klopt, maar je betaalt uiteindelijk wel voor al die mensen die 2-4 uur bij de keukenboer hebben gezeten en geen keuken hebben afgenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• swasoe
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 04-06 17:33
Vandaag mijn eerste offerte gekregen voor een nieuwe keuken in een nieuwbouw appartement. Dit is de eerste keer dat ik voor een keuken ben gaan kijken. Graag deel ik deze en ben ik heel benieuwd naar jullie mening (vooral ook over de prijs).

Het betreft het volgende:

Zwarte ultra matte kasten (eigen merk, betreft hoogstwaarschijnlijk Rotpunkt)
• Hoge kastenwand met 5 kasten en inbouw apparatuur (3,0m breed, 2,10m hoog: 2 oven-magnetron combinatie, koel-vries combinatie
• Kookeiland (1,20m x 2,40m) met inbouwvaatwasser, kookplaat, wijnkoelkast en kraan.
• Aparte kast in de hoek voor koffie (1,20m x 0,6m)

Apparatuur
• Bora Puru inductie met afzuigsysteem
• Quooker Pro3
• Siemens IQ500 koel/vriescombinatie
• Siemens IQ700 oven met magnetronfunctie (2x)
• Siemens IQ300 vaatwasmachine (SN63H800BE)
• Miele wijnkoelkast (geen specificatie van)

Blad composite 2 of 3 cm dik. Wordt niet gespecificeerd (Kemie Just Silestone)
• Kookeiland: 2,4m x 1,2m
• Blad van aparte kast: 1,2m x 0,6m.

Overig
• Ombouw van hout om de hoge zwarte kasten
• Inbouw stopcontact
• RVS spoelbak

Kosten: 23.378 (incl. ombouw excl. lampen en verleggen leidingen). Nog geen onderhandeling plaatsgevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqTumqvX_h9BVr71ENCq3iuT7nU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydest1iPfIM9iWRJscD0GfyE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-T9oRb4xxIvz_kadvcpnP_eKBvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dcgSfB1UCqoV0YOeQLLagqN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pO8DiS2SNTR8HpNkZ4v8NDSdZFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkHFb9rl0VjdZNs6AuExGV3C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:48
swasoe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 16:37:
Vandaag mijn eerste offerte gekregen voor een nieuwe keuken in een nieuwbouw appartement. Dit is de eerste keer dat ik voor een keuken ben gaan kijken. Graag deel ik deze en ben ik heel benieuwd naar jullie mening (vooral ook over de prijs).

• Hoge kastenwand met 5 kasten en inbouw apparatuur (3,0m breed, 2,10m hoog: 2 oven-magnetron combinatie, koel-vries combinatie
• Kookeiland (1,20m x 2,40m) met inbouwvaatwasser, kookplaat, wijnkoelkast en kraan.

Apparatuur
• Quooker Pro3

Overig
• Inbouw stopcontact
• RVS spoelbak

Kosten: 23.378 (incl. ombouw excl. lampen en verleggen leidingen). Nog geen onderhandeling plaatsgevonden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aantal opmerkingen:
- heb je voldoende werkruimte op het eiland? 2,40 voor spoelen en koken is relatief krap. Je kan natuurlijk aan de kant van de bar ook nog gaan staan om te snijden etc, maar is toch minder praktisch
- het stopcontact lijkt nu dierect boven de Miele wijnkoeler te zitten, lijkt me technisch lastig?
- ik zie weinig lades, dat druk de prijs over het algemeen behoorlijk

Heb je een plattegrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03

Apparatuur
• Quooker Pro3

Overig
• Inbouw stopcontact
• RVS spoelbak

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie keuken, maar vind dat je wel erg weinig werkblad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 896gerard
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-06 16:37
[...]

Duurder =/= service.

[...]

[...]

Op basis van de materiaalkosten van een paar stukken spaanplaat de prijs van een keuken bekritiseren vind ik te kort door de bocht. Er zitten veel meer onderdelen in die bij meerdere partijen vandaan komen: apparaten, deuren, lades, werkblad met alle subonderdelen daarvan. Ik ben het met je eens dat een keuken geen rocket science is, maar het samenstellen van 'het pakket' dat over jouw drempel geschoven wordt, daar gaat veel tijd in zitten, en dat in een land waar de factor arbeid heel duur is. Dan komen daar nog bij de kosten voor een monteur en de prijs van een showroom (Heb geen idee hoeveel het kost om zo'n showroom aan de praat en up-to-date te houden, maar neem gemiddeld 12k per keuken en 15 keukens per showroom en dat elke keuken 3 jaar staat). Een interieurbouwer heeft deze hele proceslijn allemaal lokaal en vaak geen enorme showroom, daarin kunnen ze een hoop kosten besparen. Ik kijk er daarom niet van op dat je bij een interieurbouwer iets duurder in het materiaal kunt zitten.

Dit verhaal heeft als conclusie dat het complete pakket 'keuken' een heel ding is waarbij er veel achter de schermen gebeurt. Nog wat over het logistieke proces: (En nu ga ik toch een vergelijking maken, wat een gevaar is omdat men altijd eerst de vergelijking aanvalt en daarna de content). Weinig mensen klagen over de materiaalprijs-totaalprijs van een smartphone, omdat je voor het bouwen van de onderdelen van een smartphone kennis moet hebben van geavanceerde elektrotechniek. Echter een keuken bestaat uit veel simpeler onderdelen, waardoor aardig wat vaker bij keukens geklaagd wordt over de materiaalprijs-totaalprijs verhouding. Maar het logistieke proces erachter heeft veel overeenkomsten, beide (keuken en smartphone) bestaan uit een combinatie van bij elkaar gevoegde componenten van verschillende leveranciers. [voor 'smartphone' kan je ook 'auto' invullen]. Dit hele proces is niet transparant. Want wat heb je eraan als consument om te weten hoe het logistieke proces van een auto, keuken of smartphone in elkaar zit? Er is een markt die wel aardig transparant is en dat is die van voedsel. We kunnen tot op de cent uitrekenen hoeveel een maaltijd kost, maar vragen ons bij een vijfsterrenrestaurant niet af wat de materiaalkosten van ons eten zijn. In deze analogie zou jij altijd thuis eten..

Waar ik geen goed woord voor over heb, is de praktijken van bepaalde keukenverkopers, maar dat geldt net zo goed voor autodealers, makelaars en projectontwikkelaars. Waar een groot en complex product gevraagd wordt, is geld te verdienen aan vaagheid. En om dit enigszins voor te zijn, maken we ons op dit forum wél druk over een paar ingrediënten van de keuken maar gaan niet in op de materiaalkosten. Je koopt in de winkel geen planken maar een keuken.

P.S. ik denk dat dit forum keukenboeren aardig wat geld kost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11

Apparatuur
• Quooker Pro3

Overig
• Inbouw stopcontact
• RVS spoelbak

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel mooi! Ongeveer dezelfde keuken met alleen 3 apparaten ivm symmetrisch. Zou dus altijd een 3e apparaat erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
JackBol schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 13:48:
[...]
Als je die auto helemaal uit elkaar haalt, dan zul je zien dat dat ding vol met Bosch hardware en dat zij ook 31% marge op hun producten maken.
Ik denk dat veel mensen met marge aan winst denken. Dat is natuurlijk niet waar.
Van de marge moet namelijk nog ontzettend veel worden betaald, dat is geen potentiele korting.
30% winst is absoluut onzin, dan zou iedereen gemiddeld 25% teveel betalen en zou er in no time concurrentie bij komen.

In een gezonde markt maakt een gezond bedrijf zo'n 5% winst, maar er zijn er ook genoeg die lange tijd op de helft daarvan zitten.
Maargoed, dat is dan het gemiddelde over alle producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MB3

MB3

@ ChugginViking

Wij zijn ook bij Tulp geweest, ons beviel het niet en zijn ergens anders geslaagd.
Kwalitatief is er denk ik weinig mis met een Tulp keuken, maar bij ons begon het bij binnenkomst:
-Verkoper wil gelijk het budget weten.
-Na het bestuderen van de tekening bleek dat de verkoper de keuken 30 cm korter had gemaakt, dit kwam hem denk ik beter uit of was makkelijker met schetsen...
-Ondanks aangeven van onze kant dat we ter oriëntatie kwamen ging de hele trukendoos open om ons toch maar over te halen om te teken (-40% van start prijs)

Wij kregen tussen de verkooppraatjes door te horen dat je voor een bedrag tekent en dan zou daarna pas een definitieve invulling van de keuken komen, voor ons voelde dit als de omgekeerde volgorde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
MB3 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:16:
@ ChugginViking

Wij zijn ook bij Tulp geweest, ons beviel het niet en zijn ergens anders geslaagd.
Kwalitatief is er denk ik weinig mis met een Tulp keuken, maar bij ons begon het bij binnenkomst:
-Verkoper wil gelijk het budget weten.
-Na het bestuderen van de tekening bleek dat de verkoper de keuken 30 cm korter had gemaakt, dit kwam hem denk ik beter uit of was makkelijker met schetsen...
-Ondanks aangeven van onze kant dat we ter oriëntatie kwamen ging de hele trukendoos open om ons toch maar over te halen om te teken (-40% van start prijs)

Wij kregen tussen de verkooppraatjes door te horen dat je voor een bedrag tekent en dan zou daarna pas een definitieve invulling van de keuken komen, voor ons voelde dit als de omgekeerde volgorde..
Echt zo'n mandenmakers (dmg) move.
Iets waar je nekharen van overeind gaan staan, zeker als je zelf al wat verder in het stadium keuken kopen bent.

Vol gas door naar de volgende.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Toch interessant dat dit toch best wel wat uitwisselende reacties uitlokt en er wel duidelijk twee kampen zijn.
Zit vrij weinig in het midden.
Wall of tekst incoming;
Streamz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 12:32:
[...]

Niet om lullig te doen, en wil nogmaals benadrukken dat ik niet specifiek jouw keuken wil afkraken, maar aluminium is nou niet echt een heel bijzonder materiaal.
Het is niet dat ze lucht-/ruimtevaart grade aluminium gebruiken.
Daarnaast is aluminium ook niet echt bepaald een hard of stijf metaal soort. Wordt voornamelijk toegepast vanwege het gewicht, en prijs/kwaliteit verhouding.
Rechtvaardigt de exorbitant hoge prijs bij lange na nog niet.
Dan wat je bevestigingen betreft. 'speciaal ontworpen kunststof verbindingsstukken'. Dan ben ik wel heel benieuwd wat dit zijn en wat hiervan de toegevoegde waarde is.

Toevallig werk ik als werkvoorbereider in een bedrijf welke o.a. metaal bewerkt dus ik denk dat je met je aannamen er wel wat naast zit en ik best wel een inkijk heb over materiaal keuze, productie processen en kosten.
Deze achtergrond helpt ook mijn mening hierover te vormen.

Wat betreft het meerdere zagen verhaal; kan ik best op ingaan maar dan wordt het een'wie-heeft-er-een-grotere verhaal en breekt af van de inhoudt.
Reactie hierop bundel ik even met onderstaande quote.
Daarnaast gooi ik de scharnieren en ladegeleiders niet op één hoop want ik rep geen woord over de kwaliteit hiervan, enkel de functie.
Wat heel simpel is met weinig bewegende delen.
JackBol schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 11:57:
[...]

Als je een enkele losse geleiders als particulier bij je lokale kleine ijzerhandel moet kopen wel ja.
Nou weet ik de gemiddelde afzetmarkt van een gemiddelde keukenleverancier niet, maar ik denk dat je bij een onderneming welke deel uitmaakt van een groep je voorzichtig wel kan stellen dat dit er een kleine 50.000 per jaar zijn.
Als je hier kijkt heeft een gemiddelde keuken heeft toch al snel een 8tal lades.
Maakt toch al snel 800.000 ladegeleiders voor nieuwe keukens. Dan heb je er nog een stel voor de losse verkoop dus die zullen een inkoop orgaan hebben die een 1mio ladegeleiders inkoopt.
Dat zal vast niet per 30 euro per stuk gaan.
Garantie is onderdeel van service in mijn opinie.
En in je specifieke voorbeeld; waarom hangt het kasje scheef?
Is het scharnier fout afgesteld, dus met een draai van een schroef op te lossen? Wil je hier echt service voor bellen?
Is dat je die 10k extra op een keuken echt waard?
Of is het scharnier niet in orde? of is het schroefgat waarin deze bevestigd is verzakt? > garantie
[...]

Ik zal je eens wat verklappen: keukenzaken maken winst. Veel winst!

Alle andere ondernemingen verkopen hun spul tegen inkoopprijs, maar keukenzaken niet. Die vragen dus meer centjes dan wat zij er zelf voor betalen. Wat een oplichters!
Ik stel zeker niet dat ze geen winst mogen maken, ik stel alleen dat de prijzen buiten proportioneel hoog zijn en dat men dit maar als normaal beschouwt en dat ik dat bizar vindt.
Even serieus, want ik merk dat je best wel stellig bent in jouw mening...

De keukenmarkt is zo transparant als je zelf wilt. Wil je netto prijzen, ga naar Bruynzeel, Ikea of Kvik. Wil je stevig onderhandelen, ga naar een willekeurige DMG winkel. Wil je je keuken online kopen en zelf samenstellen, ook dat kan.

Stel, je gaat naar een DMG zaak waarbij er geroepen wordt dat jouw keuken 40 ruggen kost. Zonder enige moeite wordt er 10 van de prijs af gehaald. De keuken kost nu 30. De verkoper verrekend de actie van dat ''moment'' (en die komt het gehele jaar terug..) en er ligt een totaalprijs op tafel van 25 000 euro.

Nu ga jij onderhandelen, vanaf die 25. Je komt uit op pak 'm beet 22k.
Je haalt nu nog 3 offertes op. Je komt uit op:

- Zaak A: 22k
- Zaak B: 24k
- Zaak C: 21,5k

Je ziet in dat de verschillen onderling helemaal nog niet zo groot zijn. Elke boerenlul snapt nu toch dat de prijzen van zowel zaak A, B en C gewoon nette prijzen zijn. Er zit hier en daar wat verschil in de offertes, de ene zaak koopt duurder in dan de ander, of wilt er een paar procentjes meer aan verdienen, etc. Er wordt geld verdiend. Natuurlijk! De gemiddelde marge op een keuken bedraagt 30%. Wat is hier erg aan? Heb je enig idee hoeveel werkgelegenheid de gehele keukenbranche verzorgt?

Het enige waar je gewoon NIET mee moet rekenen, is die 40k die eerst wordt geroepen. Dat is een verkooppraatje zo oud als de weg naar Rome. En er is NIEMAND die een keuken koopt tegen de catalogusprijs.
Laat ik beginnen om te zeggen dat ik de vergelijking ook als tang op een varken vindt slaan.
Een auto bestaan uit duizenden onderdelen waaronder een hoop elektronica en complexe mechanica.
Materialen welke aan hevige krachten worden blootgesteld en ieder onderdeel essentieel is, met name in de motor voor een goede werking.
Een keukenmeubel, waar we het nu over hebben, heeft geen 1% van de onderdelen en al helemaal niet van dergelijke materialen.
Als in je auto een onderdeel, je spruitstuik, multiriem/v-snaar, koppakking, differentie, noem het maar op niet werkt, dan werkt je auto gewoon niet. Dan moet je naar de garage en heb je service nodig (oke oke, de techneuten onder ons die kunnen dit wellicht zelf). Als in je keuken een onderdeel niet werkt( die 3 bewegende delen), dan schroef je deze los, ga je naar je verkoop punt toe en vraag je om een nieuwe, dan wel onder garantie, danwel vervangend onderdeel kopen. Is daar 10k aan 'service' echt gerechtvaardigd?

Wat je nu stelt, heeft meer met de markt te maken maar niet met de producten. Maar wat je aanhaalt is ook meteen iets wat voor mij ook juist zo tegen het borst stuit, de malafide praktijken die de verkopers uithalen.

Ik geniet er zelf wel van, van het spel dat ze willen spelen. Ik heb zelf ook sales trainingen gehad (Kenneth Smit) dus ik herken veel van de trucjes die ze doen. Ikzelf trap er niet zo snel in, maar ook ik, als ik in zee ga met deze praktijken krijg een keuken waar heus zij als laatste lachen en ze nog een leuke marge op me pakken.
Want ze zullen heus geen keuken verkopen waarin de deal niet goed is voor henzelf.

Maar waar ik een hekel aan heb, is dat juist dit soort ondernemingen gedijen op laag hangend fruit, want daar scoren ze op.
Mijn ouders hebben het onlangs zelf ook meegemaakt.
Ze hebben het zeker niet slecht, hebben beide ruim boven modaal verdient en dat is aan de auto waarin ze rijden en de kleding etc ook wel vanaf te zien. Ze zijn onlangs voor een badkamer naar een DMG onderneming geweest en zijn met een offerte van 17k naar huis gestuurd voor een simpele badkamer. Een badkamer die ik zelf op hun eigen website (saniweb.nl) samen kan stellen voor 3.5k(!!!!).
Dat is in mijn boekje de definitie van oplichterij.
Maar, duurder = beter = service toch?
Waren 100% identiek dezelfde materialen.
Dit zijn ook de praktijken die in de keuken business gebeuren. En zolang er genoeg mensen in blijven trappen zullen deze praktijken ook nog heel lang blijven bestaan.

Verder sluit ik mij ook aan bij het punt wat zowel @Z___Z aanhaalt wat betreft het vergelijken.
Goed punt wat betreft het vergelijken met een boeken/servies kast.
En ook daar zal genoeg aan verdient worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Streamz
Wat ik al zei, ga naar Ikea en kijk niet meer achterom. Een ladegeleider is een ladegeleider. Tuurlijk. Je hebt echt geen flauw idee van wat er te koop is en wat de definitie van kwaliteit is.

Maakt ook uit, prijs jezelf gelukkig dat het je veel geld scheelt.
Pagina: 1 ... 177 ... 515 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1