Grappig inderdaad; ja lunch en ontbijt kan ik me goed indenken. We hebben nog kleine kinderen die veel thuis zijn dus proberen de structuur en aan tafel eten er goed in te houden. Zodra ze naar school gaan wordt dat iets minder belangrijk (lunchen aan tafel dan). Met hoeveel kun je aan jouw bar eten?GeeMoney schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:16:
[...]
Met een kraan zou dat wellicht voldoende kunnen zijn, ik kookte aan de muur in mijn vorige woning en ondanks die Sigma handel uiteindelijk toch een glasplaat achter de kookplaat gezet.
@Booth Tot ook mijn eigen verbazing eten wij nu vaker aan onze bar dan aan de eettafel. Onze bar zit echter wel aan het einde van het eiland en aan beide zijden. (niet dicht bij het koken dus). We ontbijten hier, lunchen er en vaak ook zelfs avondeten. Alleen met avondeten gebruiken we wel een tafelkleed eroverheen.
Hij is trouwens van composiet bij ons.
Ruim zitten met 4. Bar is 1.65x1.20.Booth schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:20:
[...]
Grappig inderdaad; ja lunch en ontbijt kan ik me goed indenken. We hebben nog kleine kinderen die veel thuis zijn dus proberen de structuur en aan tafel eten er goed in te houden. Zodra ze naar school gaan wordt dat iets minder belangrijk (lunchen aan tafel dan). Met hoeveel kun je aan jouw bar eten?
Hoeveel jaar ervaring heb je al met zulke verf? Zit dit ook te overwegen.Impry schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:11:
[...]
Nergens voor nodig, gewoon goede schrobvaste muurverf kopen.
Ik zie ook vaak dat mensen zo'n glasplaat of achterwand hebben bij de kookplaat, maar mijn ervaring is dat je dat echt niet nodig hebt met de juiste verf. Ook rode spaghettisaus poets je er na 3 dagen nog met gemak van af.
Zit er nu 5,5 jaar op en de muur is nog als nieuw (en anders zit er zo weer een nieuw laagje op).
Volgens mij was het Sigmapearl Clean Matt.
Het is iets glimmender dan de andere muren, maar dat valt niet enorm op. En ik denk dat er in 5 jaar ook wel wat doorontwikkeld is qua matheid die te realiseren is.
Volgens mij was het Sigmapearl Clean Matt.
Het is iets glimmender dan de andere muren, maar dat valt niet enorm op. En ik denk dat er in 5 jaar ook wel wat doorontwikkeld is qua matheid die te realiseren is.
Histor Clean werkt ook prima, nu wordt dat in mijn geval niet te zwaar belast maar de afgelopen 2 jaar heeft het zijn werk goed gegaan.
Mocht je wat beters/zwaarder willen zou voor mij de Sigma ook een no brainer zijn.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
je hebt gedeeltelijk gelijk, maar met een U heb je wel meer 'lucht'. Bij een eiland zou ik maximaal een meter rondom het eiland ruimte krijgen. Nu zijn er maar drie i.p.v. vier zijden waar ik bij kan, maar wel meer ruimte van blad tot kastenwand/tafel e.d.GeeMoney schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:00:
@107mb je hebt toch altijd minder loopruimte dan dat je dat met een eiland zou hebben?
Je zit nu vast in je U en met een eiland kan je er vrij omheen.
er komt idd een espressoapparaat en molen en stalling van de kitchenaid.Zelf heb ik een ergernis aan hoeken in een keuken en zeker met een nis/kleine hoek. De hoek naast je hoge kasten ga je namelijk nooit staan om te snijden bijvoorbeeld want die kasten rechts zitten er te dicht op zonder daar continu tegenaan te stoten. Je gaat daar dus spullen stalleneen Koffieautomaat is bijvoorbeeld prima.
De hoekkasten zelf blijven natuurlijk ook altijd een compromis qua bruikbaarheid/prijs/ruimte.
nee, helaas nietKrijg je nu een oven van 1.20m breed?
Dat weet ik nog niet. kan altijd nog geregeld worden....En doe je nog iets met een smet plint bij je wasbak die muur gaat geheid nat en vies tenzij je je blad wat verdiept hebt?
[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 20-07-2020 11:51 ]
Mooie set-up.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:01:
[Afbeelding]
Wat vinden jullie van deze opstelling? Het eiland is 240x110 en het werkblad met spoelbak 180x60. Ik denk zelf voldoende werk en afzetruimte, goede doorloop, goede driehoek.
Iemand nog verbeterpunten/tips?
Hoge kasten zijn wel erg hoog om bij te komen, maar wel mooi tot aan plafond.
Past niet lekker in je huidige kastenopstelling maar wellicht overwegen de vaatwasser naast de spoelbak te zetten. Ipv 2x90cm zou je 3x 60 kunnen doen aan de kant van het spoelgedeelte.
Anoniem: 36835
Ja heb ik ook overwogen, maar ik wil het liefst zoveel mogelijk lades. En ik ben zelf 1.95m, dus die hoogte is niet zo heel erg.SquareOne schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:20:
[...]
Mooie set-up.
Hoge kasten zijn wel erg hoog om bij te komen, maar wel mooi tot aan plafond.
Past niet lekker in je huidige kastenopstelling maar wellicht overwegen de vaatwasser naast de spoelbak te zetten. Ipv 2x90cm zou je 3x 60 kunnen doen aan de kant van het spoelgedeelte.
Ter overweging, de boel omdraaien, hebben wij dit jaar gedaan, na uitbouw, dan heb je met koken zowel contact met eettafel als woonkamer, vonden wij handig met 2 kleine kinderen en voor de toekomst zit de gang nog 'tussen' eettafel en woonkamer, dus hopelijk minder last van elkaar als er jeugd over de vloer komt.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:01:
[Afbeelding]
Wat vinden jullie van deze opstelling? Het eiland is 240x110 en het werkblad met spoelbak 180x60. Ik denk zelf voldoende werk en afzetruimte, goede doorloop, goede driehoek.
Voor de beeldvorming:
![]() | ![]() | ![]() |
@FrankyD86 Mooie keuken. Hebben we ook zeker overwogen en met onze keukenleverancier/interieurbouwer over gehad. Nadeel is dat dan de eettafel in een hoekje uit het zicht verdwijnt, en die juist geen contact meer heeft met de rest van de woonkamer. Daarnaast zijn we maar met z'n 2en en zitten vaak aan de eettafel, of buiten op het terras. En deze opstelling is daarvoor prima, contact met de eettafel en het terras tijdens het koken
Grappig hoe iedereen andere prio's heeft. Ik vind je huidige opstelling heel erg ontrustig. Daarnaast vind ik die twee hoge kasten niet in verhouding dat het lage gedeelte. De opstelling van Franky zou mij ook meer bekoren omdat je dan letterlijk een mooie grote kastenwand hebt. Waarbij het allemaal wat rustiger en symmetrisch oogt. Die contact met het terras heb je aan de andere kant ook nog wel. En dat je nu nog met zn tweeen bent, wil niet zeggen dat je dat voor altijd bent, mits je geen kinderwens hebt uiteraard.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:33:
@FrankyD86 Mooie keuken. Hebben we ook zeker overwogen en met onze keukenleverancier/interieurbouwer over gehad. Nadeel is dat dan de eettafel in een hoekje uit het zicht verdwijnt, en die juist geen contact meer heeft met de rest van de woonkamer. Daarnaast zijn we maar met z'n 2en en zitten vaak aan de eettafel, of buiten op het terras. En deze opstelling is daarvoor prima, contact met de eettafel en het terras tijdens het koken
Wat zijn de afmetingen van de ruimte?FrankyD86 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:26:
[...]
Ter overweging, de boel omdraaien, hebben wij dit jaar gedaan, na uitbouw, dan heb je met koken zowel contact met eettafel als woonkamer, vonden wij handig met 2 kleine kinderen en voor de toekomst zit de gang nog 'tussen' eettafel en woonkamer, dus hopelijk minder last van elkaar als er jeugd over de vloer komt.
Voor de beeldvorming:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ben ik het wel met je eens, maar ergens moet je een compromis sluiten ten opzichte van de beschikbare ruimte. Het liefst heb ik ook een hoge kastenwand, maar dan moet ik die extra werkruimte opofferen. En een eiland van 240x110 is m.i. niet groot genoeg voor koken en spoelen.aschja schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:37:
[...]
Grappig hoe iedereen andere prio's heeft. Ik vind je huidige opstelling heel erg ontrustig. Daarnaast vind ik die twee hoge kasten niet in verhouding dat het lage gedeelte. De opstelling van Franky zou mij ook meer bekoren omdat je dan letterlijk een mooie grote kastenwand hebt. Waarbij het allemaal wat rustiger en symmetrisch oogt. Die contact met het terras heb je aan de andere kant ook nog wel. En dat je nu nog met zn tweeen bent, wil niet zeggen dat je dat voor altijd bent, mits je geen kinderwens hebt uiteraard.
Die ruimte van Franky is veel groter, en dat maakt het dan ook een stuk makkelijker.
En inderdaad geen kinderwens
Die kast vind ik heel hoog ten opzichte van het lage gedeelte. Als je daar nog 90cm aan had zitten, dan valt het niet zo op. Nu voelt het als een klein blokje met twee joekels van kasten. Bij mij zal het design altijd boven het praktische komen. Ik doe liever compromissen op basis van functionaliteit dan op design.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Ben ik het wel met je eens, maar ergens moet je een compromis sluiten ten opzichte van de beschikbare ruimte. Het liefst heb ik ook een hoge kastenwand, maar dan moet ik die extra werkruimte opofferen. En een eiland van 240x110 is m.i. niet groot genoeg voor koken en spoelen.
Die ruimte van Franky is veel groter, en dat maakt het dan ook een stuk makkelijker.
En inderdaad geen kinderwensMaar wat is precies onrustig?
Jouw huis lijkt op een tweekapper. Ik heb met dat soort huizen sowieso altijd wel wat moeite met de indeling. Omdat de entree vaak in het midden zit. Dan heb je over het algemeen 2 ruimtes die net niet groot genoeg zijn.
Mooie barkrukken, ik heb de blank gelakte uit dezelfde serieFrankyD86 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:26:
[...]
Ter overweging, de boel omdraaien, hebben wij dit jaar gedaan, na uitbouw, dan heb je met koken zowel contact met eettafel als woonkamer, vonden wij handig met 2 kleine kinderen en voor de toekomst zit de gang nog 'tussen' eettafel en woonkamer, dus hopelijk minder last van elkaar als er jeugd over de vloer komt.
Voor de beeldvorming:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hoogte van de kasten en de leegte ernaast zou ik nog wat mee doen.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:01:
[Afbeelding]
1. Heel werkblad en kleine kasten er deels boven bijv.
2. Halfhoge kasten (bovenkant oven bijv) en aan de andere kant, boven de gootsteen een klein kastje dezelfde lijn,
Het geheel oogt wat onevenwichtig.
Half hoge kasten en bovenkasten ben ik een beetje allergisch voor. Ik vind het oudbollig, vooral bovenkasten. Ik moet een koelkast van 170 kwijt en een oven, vandaar de hoge kasten.drfrisbee schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Hoogte van de kasten en de leegte ernaast zou ik nog wat mee doen.
1. Heel werkblad en kleine kasten er deels boven bijv.
2. Halfhoge kasten (bovenkant oven bijv) en aan de andere kant, boven de gootsteen een klein kastje dezelfde lijn,
Het geheel oogt wat onevenwichtig.
In de leegte komt overigens een mooie eikenhoutenplank met built in spotjes. Ik heb even een render gemaakt zodat het allemaal wat "echter" lijkt:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/czvXWpezsIpTCRIgfm4zottE.jpg?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 20-07-2020 14:22 ]
Beste mensen,
Lees al even geïnteresseerd mee op dit forum. Uiteraard omdat wij ook een nieuwe keuken willen in onze net gekochte woning. Zie de tekeningen hieronder (achterwand is 274 cm en schiereiland 180 aan kasten (2 kanten) met nog 30 cm overhang voor krukken). Al bij Velthuizen en Enka op afspraak geweest. Komen beiden rond de 15K uit. Geen offerte mee gekregen.
Bij Velthuizen was het met hergebruik van oude apparatuur (oven, inductiekookplaat en vaatwasser) en als nieuwe appartuur een afzuiger en koelkast. Blad keramiek. Inclusief: montage en koof/verlichting. exclusief verleggen leidingen e.d. (zal niet veel zijn).
Bij Enka met (Siemens)apparatuur nieuw: Inductiekookplaat (80cm), koelkast, oven met magnetronfunctie, vaatwasser, afzuiger, quoocker. Blad comoposiet (gepolijst) , Inclusief: demontage oude keuken, montage nieuwe keuken en koof/verlichting. exclusief verleggen leidingen e.d. (zal niet veel zijn).
Neem aan dat het bij Enka Nobilia betreft (gespoten fronts). Bij Velthuizen weet ik het niet. Geen offertes (wel nog per mail nagevraagd bij Enka dus wie weet..) maar de adviesprijzen van Siemens lagen rond de 1000. Het betreft in totaal 360 cm blad met uitsparing spoelbak en kookplaat.
Enka is al met al dus een stuk goedkoper. Nu hebben we echter geen flauw idee of dit nu een goede deal is of niet. We zijn nog van plan om naar 1 of 2 andere partijen te gaan. Tips zijn meer dan welkom (ook over de opstelling).
Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties.
:strip_exif()/f/image/Pvv3XUdwSPKQhK9C0H48XICw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4irOvYT3EC8sYFubquK09GLp.jpg?f=fotoalbum_large)
Lees al even geïnteresseerd mee op dit forum. Uiteraard omdat wij ook een nieuwe keuken willen in onze net gekochte woning. Zie de tekeningen hieronder (achterwand is 274 cm en schiereiland 180 aan kasten (2 kanten) met nog 30 cm overhang voor krukken). Al bij Velthuizen en Enka op afspraak geweest. Komen beiden rond de 15K uit. Geen offerte mee gekregen.
Bij Velthuizen was het met hergebruik van oude apparatuur (oven, inductiekookplaat en vaatwasser) en als nieuwe appartuur een afzuiger en koelkast. Blad keramiek. Inclusief: montage en koof/verlichting. exclusief verleggen leidingen e.d. (zal niet veel zijn).
Bij Enka met (Siemens)apparatuur nieuw: Inductiekookplaat (80cm), koelkast, oven met magnetronfunctie, vaatwasser, afzuiger, quoocker. Blad comoposiet (gepolijst) , Inclusief: demontage oude keuken, montage nieuwe keuken en koof/verlichting. exclusief verleggen leidingen e.d. (zal niet veel zijn).
Neem aan dat het bij Enka Nobilia betreft (gespoten fronts). Bij Velthuizen weet ik het niet. Geen offertes (wel nog per mail nagevraagd bij Enka dus wie weet..) maar de adviesprijzen van Siemens lagen rond de 1000. Het betreft in totaal 360 cm blad met uitsparing spoelbak en kookplaat.
Enka is al met al dus een stuk goedkoper. Nu hebben we echter geen flauw idee of dit nu een goede deal is of niet. We zijn nog van plan om naar 1 of 2 andere partijen te gaan. Tips zijn meer dan welkom (ook over de opstelling).
:strip_exif()/f/image/Pvv3XUdwSPKQhK9C0H48XICw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4irOvYT3EC8sYFubquK09GLp.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qVObJ1BdiIMRXFB4LBcK07u9.jpg?f=user_large)
Dank Mitsumark. Dat hebben we om 2 redenen niet gedaan: minder doorloop richting de deur naar de schuur en onder de oven is de vaatwasser waarbij je bij het uitruimen krap ruimte hebt. Er zit overigens een meter tussen achterwand en eiland. En die krukjes zijn zeker niet de definitieve vorm. Zonder rugleuning lijkt me een goed idee.
Ik zou die krukjes op t hoofd niet doen, of zet ze aan de kant van de deur. Of maak t blad 50cm langer.DJ Hentai schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:35:
Beste mensen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Yes, bar is leuk, doen wij ook veel aan.GeeMoney schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:16:
[...]
Met een kraan zou dat wellicht voldoende kunnen zijn, ik kookte aan de muur in mijn vorige woning en ondanks die Sigma handel uiteindelijk toch een glasplaat achter de kookplaat gezet.
@Booth Tot ook mijn eigen verbazing eten wij nu vaker aan onze bar dan aan de eettafel. Onze bar zit echter wel aan het einde van het eiland en aan beide zijden. (niet dicht bij het koken dus). We ontbijten hier, lunchen er en vaak ook zelfs avondeten. Alleen met avondeten gebruiken we wel een tafelkleed eroverheen.
Hij is trouwens van composiet bij ons.
Ook als vrienden komen eten nemen ze daar plaats tijdens het koken.
Verder werk ik er vaak aan (kantoor is op vd 2) , ontbijt, lunch, avond eten, etc.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Grappig om te zien dat jullie echt vrijwel exact dezelfde ruimte hebben als wij in ons nieuwe huis en precies de tegenovergestelde keuze maken.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:33:
Wij willen juist dat de eettafel en de woonkamer geen contact hebben om het idee van 2 ruimtes te krijgen. (Is een U-vorm nu met de hal in het midden). De lange wand is 14m lang en dat wilden we graag breken.
Andere reden was ook dat we nu tijdens het koken zicht hebben op zowel de eettafel, speelhoek in de woonkamer en de tuin. Ook is er nu een fijnere doorloop van garage door de keuken naar de rest van het huis.
Wij hebben geen kinderwens (meer) want we hebben er sinds vorige week al 2.
Onze keukenplattegrond en plannen (Tussen eettafel en muur moet nog een L-vormige bank komen):
:strip_exif()/f/image/uehVlXkMdxKVZHN8YtvD2F7X.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/wMWgfVJ29AmDBGcjMAwDv2QJ.png?f=fotoalbum_large)
Zo'n kast aan de kopse kant van de keuken is wel erg leuk. Die ga ik meenemen bij ons definitieve ontwerp. Wat zit er bij jou nog achter de kast, want ik neem aan dat je keukenkasten niet zo diep zijn? (Of is de foto gewoon niet helemaal in verhouding?)
[ Voor 24% gewijzigd door Farmerwood op 20-07-2020 20:18 ]
Achter de keukenkastjes? Daar zit een verspringing van de uitbouw, nieuwe muur staat op de grens, daardoor een 10 a 15 cm verder naar binnen dan oude muur (2 onder 1 kap).
Door de kastwand zie je daar dus niks van en een extra reden om de keuken zo te plaatsen.
De kast vakken op de foto zijn dus zijn 75 cm breed/diep Aan de raamkant zitten dezelfde vakken, maar daar dus 60 cm breed/diep.
Door de kastwand zie je daar dus niks van en een extra reden om de keuken zo te plaatsen.
De kast vakken op de foto zijn dus zijn 75 cm breed/diep Aan de raamkant zitten dezelfde vakken, maar daar dus 60 cm breed/diep.
Ah, dat verklaart. Geeft wel mooi wat extra kastruimte zo dan. :-)FrankyD86 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:18:
Achter de keukenkastjes? Daar zit een verspringing van de uitbouw, nieuwe muur staat op de grens, daardoor een 10 a 15 cm verder naar binnen dan oude muur (2 onder 1 kap).
Ik heb het topic net eens doorgespit om info te zoeken om me te helpen beslissen over het eventueel kiezen voor afzuiging naar buiten in de keuken.
Onze aannemer wil er ivm de EPC niet aan mee werken, maar zei ook letterlijk dat we na oplevering kunnen doen wat we willen.
Het voordeel dat ik zie van afzuiging naar buiten is vooral dat je alle geuren direct naar buiten werkt en er binnen geen last van hebt.
Bovendien kan het met ons keukenontwerp ook prima. Er zou een kleine koof moeten komen tussen het keukenblok en de buitenmuur, maar die komt op een plek waar het nauwelijks op valt.
Vragen waar ik nog mee zat/zit:
- Als we naar buiten gaan afzuigen, dan komt het rooster op max 50 cm van de muur die we met onze onze buren delen (2-onder-1-kap). Voor ons beiden is dat de achtertuin. Ik las op meerdere plekken dat je minimaal 2 m van de erfgrens met de buren moet blijven, maar er stond ook expliciet bij dat dit alleen voor koken op gas geldt en wij krijgen inductie. Iemand die op de hoogte is van deze regels?
- Ander ding waar ik me zorgen over maak is de hoeveelheid lucht die een gemiddelde afzuigkap naar buiten werkt. In onze keuken krijgen we alleen een grote schuifpui en verder geen ramen die open kunnen. We willen in de toekomst wellicht nog een deur maken tussen de keuken en de woonkamer. Ga je dan niet je keuken vacuum zuigen als je de afzuigkap een tijdje aan hebt staan?
- Er wordt hier en daar gewaarschuwd dat je de garantie op je gevel zou verliezen als je buiten de aannemer om gaten gaat boren, omdat je b.v. door vochtwerende folies heen kunt boren. Maar een aannemer doet dat zelf toch net zo hard? Wij hebben bij elk raam een leiding naar buiten laten leggen voor elektrische rolluiken. Die gaan ze toch ook niet tijdens de bouw al erin leggen? Dat boren ze voor zover mij bekend ook gewoon achteraf.
Onder de streep krijg ik het gevoel dat ik misschien maar gewoon voor re-circulatie moet gaan en de keuze alleen nog bestaat uit in de kookplaat of met een afzuigunit.
Ik had het eerst ook zo, maar het is bij ons 5.5m breed en waar jouw keukengebied 6 meter is, is het bij ons 4.3meter. We missen dan toch net wat ruimte om het een beetje ruimtelijk te houden op jouw manier.Farmerwood schreef op maandag 20 juli 2020 @ 19:46:
[...]
Grappig om te zien dat jullie echt vrijwel exact dezelfde ruimte hebben als wij in ons nieuwe huis en precies de tegenovergestelde keuze maken.
En ik heb uiteindelijk toch liever de keuken in een "aparte" ruimte, dan de eettafel.
----
Ik ga overigens ook voor recirculatie. Verreweg het makkelijkst en tegenwoordig prima te doen. Je behoudt de garantie, en je hebt geen lucht/warmteverlies. Je kan ook nog een goede luchtzuiveraar in de keuken zetten, dat schijnt ook goed te werken en de helft goedkoper dan zo'n plasmafilter(waar ik niet in geloof
Rolluikleidingen en andere loze leidingen doen ze volgens mij via het betoncasco, en achteraf metselen ze daar om heen. Dus dat boren ze niet achteraf door de isolatie heen. Of bouwen ze bij jou met kalkzandsteen?
[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 20-07-2020 22:39 ]
Wij hadden zonder uitbouw 4,13m gehad. Omdat we graag een leefkeuken willen en bij de tuin willen zitten hebben we uitbouw gedaan. (Rode deel van de plattegrond) Zonder die uitbouw had ik nooit voor deze indeling gekozen idd.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Ik had het eerst ook zo, maar het is bij ons 5.5m breed en waar jouw keukengebied 6 meter is, is het bij ons 4.3meter. We missen dan toch net wat ruimte om het een beetje ruimtelijk te houden op jouw manier.
Luchtzuivering heb ik nog nul ervaring mee. Misschien ook maar eens op inlezen.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:33:
Ik ga overigens ook voor recirculatie. Verreweg het makkelijkst en tegenwoordig prima te doen. Je behoudt de garantie, en je hebt geen lucht/warmteverlies. Je kan ook nog een goede luchtzuiveraar in de keuken zetten, dat schijnt ook goed te werken en de helft goedkoper dan zo'n plasmafilter(waar ik niet in geloof) Ik ben dat van plan als mijn Bora tegen valt.
Bij ons bouwen ze idd met kalksteen blokken. Bij de huizen die al staan bij ons heb ik in ieder geval nog nergens leidingen zie zitten in de muren.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:33:
Rolluikleidingen en andere loze leidingen doen ze volgens mij via het betoncasco, en achteraf metselen ze daar om heen. Dus dat boren ze niet achteraf door de isolatie heen. Of bouwen ze bij jou met kalkzandsteen?
Die 2 meter ten opzichte van de perceelgrens geldt voor rookgasafvoeren zoals openhaarden, cv-ketels enz. Niet voor afzuigkappen. Onze afzuigkapdoorvoer zit op nog geen 30cm van de perceelsgrens. Nu is dat bij ons aan de voorzijde en dan heeft niemand er last van. Als het bij jou de achtertuin is moet je je afvragen hoe sociaal het is dat jij je spruitjeslucht uitblaast terwijl je buren met visite aan een wijntje in de tuin zitten. Goede vraag daarbij is altijd 'hoe zou ik dat vinden als mij dat overkwam?'Farmerwood schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:42:
[...]
Ah, dat verklaart. Geeft wel mooi wat extra kastruimte zo dan. :-)
Ik heb het topic net eens doorgespit om info te zoeken om me te helpen beslissen over het eventueel kiezen voor afzuiging naar buiten in de keuken.
Onze aannemer wil er ivm de EPC niet aan mee werken, maar zei ook letterlijk dat we na oplevering kunnen doen wat we willen.
Het voordeel dat ik zie van afzuiging naar buiten is vooral dat je alle geuren direct naar buiten werkt en er binnen geen last van hebt.
Bovendien kan het met ons keukenontwerp ook prima. Er zou een kleine koof moeten komen tussen het keukenblok en de buitenmuur, maar die komt op een plek waar het nauwelijks op valt.
Vragen waar ik nog mee zat/zit:
- Als we naar buiten gaan afzuigen, dan komt het rooster op max 50 cm van de muur die we met onze onze buren delen (2-onder-1-kap). Voor ons beiden is dat de achtertuin. Ik las op meerdere plekken dat je minimaal 2 m van de erfgrens met de buren moet blijven, maar er stond ook expliciet bij dat dit alleen voor koken op gas geldt en wij krijgen inductie. Iemand die op de hoogte is van deze regels?
- Ander ding waar ik me zorgen over maak is de hoeveelheid lucht die een gemiddelde afzuigkap naar buiten werkt. In onze keuken krijgen we alleen een grote schuifpui en verder geen ramen die open kunnen. We willen in de toekomst wellicht nog een deur maken tussen de keuken en de woonkamer. Ga je dan niet je keuken vacuum zuigen als je de afzuigkap een tijdje aan hebt staan?
- Er wordt hier en daar gewaarschuwd dat je de garantie op je gevel zou verliezen als je buiten de aannemer om gaten gaat boren, omdat je b.v. door vochtwerende folies heen kunt boren. Maar een aannemer doet dat zelf toch net zo hard? Wij hebben bij elk raam een leiding naar buiten laten leggen voor elektrische rolluiken. Die gaan ze toch ook niet tijdens de bouw al erin leggen? Dat boren ze voor zover mij bekend ook gewoon achteraf.
Onder de streep krijg ik het gevoel dat ik misschien maar gewoon voor re-circulatie moet gaan en de keuze alleen nog bestaat uit in de kookplaat of met een afzuigunit.
Juridisch gezien mag het. Of het wenselijk is moet je zelf bepalen.
Vacuüm zuigen van je huis met een afzuigkap zou knap zijn. Zo'n ding doet 600m3/u grofweg. Dan moet er dus nergens in je huis een rooster zijn, nergens een kiertje voordat hij vacuüm gaat zuigen. Nu bouwen ze tegenwoordig soms best goed, maar volledig luchtdicht lukt ze nagenoeg nooit.
Ik heb jarenlang een luchtbevochtiger/wasser van Venta gehad. Om de luchtvochtigheid op te krikken een prima ding, maar verwacht er niet van dat zo'n ding je kooklucht zuivert.Anoniem: 36835 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:33:
[...]
Ik had het eerst ook zo, maar het is bij ons 5.5m breed en waar jouw keukengebied 6 meter is, is het bij ons 4.3meter. We missen dan toch net wat ruimte om het een beetje ruimtelijk te houden op jouw manier.
En ik heb uiteindelijk toch liever de keuken in een "aparte" ruimte, dan de eettafel.
----
Ik ga overigens ook voor recirculatie. Verreweg het makkelijkst en tegenwoordig prima te doen. Je behoudt de garantie, en je hebt geen lucht/warmteverlies. Je kan ook nog een goede luchtzuiveraar in de keuken zetten, dat schijnt ook goed te werken en de helft goedkoper dan zo'n plasmafilter(waar ik niet in geloof) Ik ben dat van plan als mijn Bora tegen valt.
[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 21-07-2020 07:34 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Ja 4.3 meter is bij mij al met uitbouw. Triest eigenlijk, zonder uitbouw heb je helemaal geen ruimte voor een keuken.Farmerwood schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:14:
[...]
Wij hadden zonder uitbouw 4,13m gehad. Omdat we graag een leefkeuken willen en bij de tuin willen zitten hebben we uitbouw gedaan. (Rode deel van de plattegrond) Zonder die uitbouw had ik nooit voor deze indeling gekozen idd.
[img=645,891]undefinedhtt):strip_exif()/f/image/bGuF4XrFg1iiPwj9qvoeQeFj.png?f=user_large[/IMG]
Wel grappig dat wij allebei bij Klomp Keukens zijn geweest, want ik kwam met een soortgelijke keukenopstelling als dat jij hebt bij meneer Klomp aan. En hij stelde eigenlijk gelijk voor om het om te wisselen
Ik vertrouw maar op zijn ruimtelijk inzicht
Daar zit geen koolstoffilter in zo te zien, dus die zuivert idd geen geur.PaT schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:28:
[...]
Ik heb jarenlang een luchtbevochtiger/wasser van Venta gehad. Om de luchtvochtigheid op te krikken een prima ding, maar verwacht er niet van dat zo'n ding je kooklucht zuivert.
https://www.coolblue.nl/product/840777/winix-zero-pro.html
Overigens staat het buiten kijf dat afzuiging naar buiten beter werkt.
[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 01-10-2020 09:43 ]
Dank voor de reacties tot nu toe. Iemand misschien nog een oordeel over de prijs?DJ Hentai schreef op maandag 20 juli 2020 @ 17:35:
Beste mensen,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
15k zonder apparatuur voor deze keuken lijkt me sowieso te veel.DJ Hentai schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:50:
[...]
Dank voor de reacties tot nu toe. Iemand misschien nog een oordeel over de prijs?
Geen ervaring met beide partijen waar je mee werkt hoe flexibel die prijzen zijn.
Ok, na een bezoekje aan i-kook weer iets wijzer geworden. De inductie-afzuigplaat is ook gesneuveld ivm het extra benodigde elektra-werk. De aansluiting, stoppenkast en bekabeling moet worden aangepast, en dat is het ons niet waard. Gas it is!
Hierdoor hebben we meer vrijheid in apparatuur, waar we eerst vast zaten aan (het ietwat dure) Siemens. Onze voorkeur gaat uit naar het volgende, maar we staan open voor aanpassingen. In principe alles zo mat-zwart mogelijk, behalve de afzuigkap. We hoeven niet het neusje van de zalm, het moet wel degelijk zijn. Nu de geintegreerde afzuiging komt te vervallen, kwamen we uit op dit model van Etna, wat we een aardig compromis vonden.
Wat vinden jullie van onderstaand rijtje? Prijzen bij Bemmel & Kroon ter indicatie.
- Combi-oven 45cm, liefst helemaal zwart inc handgreep: Etna CM650TI €699
- Koelkast 102cm basic: Etna KKS8102 €369
- Vaatwasser 45cm basic: Etna VW147SRVS €441
- Kookplaat 60cm, liefst helemaal zwart inc knoppen: Pelgrim GK4060MAT ±€270 (gok)
- Afzuigkap vrij hangend lichtgekleurd: Etna RA345BEI €468
- Kraan: Pelgrim KR770MAT ±€180 (gok)
- Spoelbak 45cm, vlakinbouw zwart (zo krasvast mogelijk): ntb
Impressie:
Hierdoor hebben we meer vrijheid in apparatuur, waar we eerst vast zaten aan (het ietwat dure) Siemens. Onze voorkeur gaat uit naar het volgende, maar we staan open voor aanpassingen. In principe alles zo mat-zwart mogelijk, behalve de afzuigkap. We hoeven niet het neusje van de zalm, het moet wel degelijk zijn. Nu de geintegreerde afzuiging komt te vervallen, kwamen we uit op dit model van Etna, wat we een aardig compromis vonden.
Wat vinden jullie van onderstaand rijtje? Prijzen bij Bemmel & Kroon ter indicatie.
- Kookplaat 60cm, liefst helemaal zwart inc knoppen: Pelgrim GK4060MAT ±€270 (gok)
Impressie:
:strip_exif()/f/image/85VZx7OwunqxsChqpCvyfwjQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is dus het probleem van die twee kappers. Die entree in het midden is funest voor de indeling van je huis. Omdat het middelste gedeelte van de woning verloren ruimte is. Kan je niks mee. Ik zou dus alleen een tweekapper kopen wanneer deze de ingang voorin de woning heeft.Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:57:
[...]
Ja 4.3 meter is bij mij al met uitbouw. Triest eigenlijk, zonder uitbouw heb je helemaal geen ruimte voor een keuken.
[Afbeelding]
Wel grappig dat wij allebei bij Klomp Keukens zijn geweest, want ik kwam met een soortgelijke keukenopstelling als dat jij hebt bij meneer Klomp aan. En hij stelde eigenlijk gelijk voor om het om te wisselen![]()
[...]
Daar zit geen koolstoffilter in zo te zien, dus die zuivert idd geen geur.Ik dacht meer aan zoiets:
https://www.coolblue.nl/product/840777/winix-zero-pro.html
Overigens staat het buiten kijf dat afzuiging naar buiten beter werkt.
Interessant. Ik zit ook te twijfelen of ik een loshangende recirculatie-afzuigkap neem of toch 'gewoon' tegen de muur (zo'n headless/schuine).
Ik heb namelijk straks ook een kookopstelling tegen de muur zonder bovenkastjes.
Zijn er foto's van deze opstelling in het echt? Want ik vraag me af hoe mooi het is om een hangende afzuigkap zo dicht bij de muur te hebben.
Bij een kookeiland is zo'n 'hangkap' een no-brainer
Weet van alles een beetje en van een beetje alles!
Vorig jaar heb ik mijn keuken gekocht bij de Ikea. Ben er tevreden mee. Echter heb ik 1 punt.
Ik heb bijna al het apparatuur bij hun aangeschaft, behalve de oven en magnetron.
De vaatwasser was een Ikea Renolad, waarbij men beweerde dat deze uit de Bosch/Siemens fabriek vandaan kwam.
Het zal wel, de vaatwasser was wel in het hogere segment dus vond dat wel prima. De vaatwasser functioneert prima, echter zit er een lampje binnen de vaatwasser die kapot is. Hij knippert of schijnt minder fel, of gaat helemaal niet meer aan.
Dus voor dit lullig probleempje ben ik naar de Ikea gegaan. Kreeg ik een uitgeknipt papiertje met de tekst:
"Als het artikelnummer begint met een 8 dan heb je een Whirlpool <telefoonnr> en begint het met een 9 dan heb je een Electrolux <telefoonnr>"
Of ik even de fabrikant wil bellen...
Dit is nou datgene wat ik wilde voorkomen dat ik niet achter tig bedrijven moet aanhollen om aanspraak te maken op garantie. Tevens hebben ze me bij de verkoop niets verteld over Whirlpool of een Elektrolux.
Ik heb bijna al het apparatuur bij hun aangeschaft, behalve de oven en magnetron.
De vaatwasser was een Ikea Renolad, waarbij men beweerde dat deze uit de Bosch/Siemens fabriek vandaan kwam.
Het zal wel, de vaatwasser was wel in het hogere segment dus vond dat wel prima. De vaatwasser functioneert prima, echter zit er een lampje binnen de vaatwasser die kapot is. Hij knippert of schijnt minder fel, of gaat helemaal niet meer aan.
Dus voor dit lullig probleempje ben ik naar de Ikea gegaan. Kreeg ik een uitgeknipt papiertje met de tekst:
"Als het artikelnummer begint met een 8 dan heb je een Whirlpool <telefoonnr> en begint het met een 9 dan heb je een Electrolux <telefoonnr>"
Of ik even de fabrikant wil bellen...

Dit is nou datgene wat ik wilde voorkomen dat ik niet achter tig bedrijven moet aanhollen om aanspraak te maken op garantie. Tevens hebben ze me bij de verkoop niets verteld over Whirlpool of een Elektrolux.
Hallo,
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken voor een aanbouw die aan het huis komt. In 2014 hebben wij al een nieuwe keuken bij Nieuwenhuis keukens aangeschaft, op zich prima ervaring mee gehad, maar we zijn nu bij een wat kleinere zaak geweest in omgeving Assen. Heel fijn gesprek gehad, fijne verkoper, werden vooral niet gepusht. Werd ook goed naar onze wensen geluisterd en zie hieronder het eindresultaat. De aanbouw wordt zo'n 2.90 meter en 6.60 meter breed met openslaande deuren. We hebben bewust gekozen om het kookgedeelte als schiereiland te doen, zodat je toch nog contact houdt met de eettafel. De doorgang naar de keuken is nog dik 90 cm, dus moet voldoende zijn.
Dit is ons eerste gesprek geweest, maar gaan zeker nog verder kijken. Maar ben vooral benieuwd naar jullie mening over de indeling en de prijs.
Apparatuur wat erin komt:
Neff oven B47CR22N0
Neff inductiekookplaat T46TS61N0
Koelkast K1544X0FF
Quooker Fusion Square
Airo-Design Estrella afzuigkap
De offerte is inclusief de koof, afzuiging en spotjes. Werkblad zal van Composiet zijn.
Offerte kwam nu op zo'n 18k incl montage. Ik vond het zelf aan de hoge kant, maar als ik hier dan prijzen voorbij zie komen, vind ik het nog meevallen..
Keuken 7k
Apparatuur 6k
Werkblad 4k
Montage 1500 euro
Edit: De hoek die zeg maar voor de keuken zit (achter de hoge kasten), daar zit nu onze bijkeuken. Die laten we daar ook zitten, gezien al het leidingwerk dat daar zit en via de bijkeuken kom je in de badkamer.
:strip_exif()/f/image/R8chfzSBJXoBIjqvaG4wZS4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q1Ha9LKq9DgFlfoQll02Z3Dw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xvvzyf5fGffWz1sKDpYEMCAL.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op een nieuwe keuken voor een aanbouw die aan het huis komt. In 2014 hebben wij al een nieuwe keuken bij Nieuwenhuis keukens aangeschaft, op zich prima ervaring mee gehad, maar we zijn nu bij een wat kleinere zaak geweest in omgeving Assen. Heel fijn gesprek gehad, fijne verkoper, werden vooral niet gepusht. Werd ook goed naar onze wensen geluisterd en zie hieronder het eindresultaat. De aanbouw wordt zo'n 2.90 meter en 6.60 meter breed met openslaande deuren. We hebben bewust gekozen om het kookgedeelte als schiereiland te doen, zodat je toch nog contact houdt met de eettafel. De doorgang naar de keuken is nog dik 90 cm, dus moet voldoende zijn.
Dit is ons eerste gesprek geweest, maar gaan zeker nog verder kijken. Maar ben vooral benieuwd naar jullie mening over de indeling en de prijs.
Neff oven B47CR22N0
Koelkast K1544X0FF
Quooker Fusion Square
De offerte is inclusief de koof, afzuiging en spotjes. Werkblad zal van Composiet zijn.
Offerte kwam nu op zo'n 18k incl montage. Ik vond het zelf aan de hoge kant, maar als ik hier dan prijzen voorbij zie komen, vind ik het nog meevallen..
Keuken 7k
Apparatuur 6k
Werkblad 4k
Montage 1500 euro
Edit: De hoek die zeg maar voor de keuken zit (achter de hoge kasten), daar zit nu onze bijkeuken. Die laten we daar ook zitten, gezien al het leidingwerk dat daar zit en via de bijkeuken kom je in de badkamer.
:strip_exif()/f/image/R8chfzSBJXoBIjqvaG4wZS4N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q1Ha9LKq9DgFlfoQll02Z3Dw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xvvzyf5fGffWz1sKDpYEMCAL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7iWdPDlJPyEYmJIqKMoTZweN.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door naath86 op 21-07-2020 10:53 ]
Ligt er aan wat de planning is wat betreft de woonjaren maar ik vind het zelf in de huidige tijd een no brainer om naar elektra gaan als het redelijk makkelijk kan om eerlijk te zijn.Phyrro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:35:
Ok, na een bezoekje aan i-kook weer iets wijzer geworden. De inductie-afzuigplaat is ook gesneuveld ivm het extra benodigde elektra-werk. De aansluiting, stoppenkast en bekabeling moet worden aangepast, en dat is het ons niet waard. Gas it is!
Impressie:
[Afbeelding]
Gelukkig moet de leverancier het oplossen, niet de fabrikantcom2,1ghz schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:36:
Vorig jaar heb ik mijn keuken gekocht bij de Ikea. Ben er tevreden mee. Echter heb ik 1 punt.
Of ik even de fabrikant wil bellen...![]()
Maar dat Ikea Whirlpool en elektrolux gebruikt was terug te vinden toch?
Dit is ons eerste koop-appartementje, we zijn niet van plan hier langer dan ±4 jaar te wonen. Dan is die extra investering, verbouwing en luxe voor ons niet nodig op dit moment. Onze conclusie was: "Dat komt wel in het volgende huis."ocrammarco schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:52:
[...]
Ligt er aan wat de planning is wat betreft de woonjaren maar ik vind het zelf in de huidige tijd een no brainer om naar elektra gaan als het redelijk makkelijk kan om eerlijk te zijn.
De prijs, zeker inclusief montage, lijkt mij voor de hoeveelheid keuken en apparatuur op het eerste gezicht niet slecht.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:51:
Neff oven B47CR22N0
Koelkast K1544X0FF
Quooker Fusion Square
De indeling alleen, ik vind het ruimtelijk effect zelf niet helemaal lekker. Vanuit de woonkamer: hoge kast links, met nog wel ruimte erboven. Dan rechts daarvan een koof die juist vanaf het plafond omlaag komt. De opening om de keuken in te lopen is zo goed als exact 82 cm (I did the math - met jouw tekening, de schuine zijde van een driehoek met rechte zijden 60x56: 82 cm). En dat *lijkt* mij aan de krappe kant, je kunt daar wel makkelijk doorheen natuurlijk, maar met 2 personen sta je elkaar in de weg, er zit ook nog een kookplaat aan de ene kant, en het geheel oogt door al deze factoren krapper dan het werkelijk is. Also, wat ga je doen met keukenkastjes aan de woonkamerzijde? Zou het daar niet wat zijn om open kastjes te doen waar je wat leuke spulletjes in hebt o.i.d.?
Ben benieuwd wat anderen hier van vinden.
Check, fair enough.Phyrro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Dit is ons eerste koop-appartementje, we zijn niet van plan hier langer dan ±4 jaar te wonen. Dan is die extra investering, verbouwing en luxe voor ons niet nodig op dit moment. Onze conclusie was: "Dat komt wel in het volgende huis."
Bedankt voor je reactie. Er komt in dit gedeelte alleen een grote eettafel te staan en waarschijnlijk een grote kast tegen de lange muur (dit gedeelte is ongeveer 5,5 bij 3,75). Ons woongedeelte hebben we aan de voorkant van het huis. De tekening die je ziet zal alleen een grote ruimte worden als leefkeuken.Wilke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:49:
[...]
De prijs, zeker inclusief montage, lijkt mij voor de hoeveelheid keuken en apparatuur op het eerste gezicht niet slecht.
De indeling alleen, ik vind het ruimtelijk effect zelf niet helemaal lekker. Vanuit de woonkamer: hoge kast links, met nog wel ruimte erboven. Dan rechts daarvan een koof die juist vanaf het plafond omlaag komt. De opening om de keuken in te lopen is zo goed als exact 82 cm (I did the math - met jouw tekening, de schuine zijde van een driehoek met rechte zijden 60x56: 82 cm). En dat *lijkt* mij aan de krappe kant, je kunt daar wel makkelijk doorheen natuurlijk, maar met 2 personen sta je elkaar in de weg, er zit ook nog een kookplaat aan de ene kant, en het geheel oogt door al deze factoren krapper dan het werkelijk is. Also, wat ga je doen met keukenkastjes aan de woonkamerzijde? Zou het daar niet wat zijn om open kastjes te doen waar je wat leuke spulletjes in hebt o.i.d.?
Ben benieuwd wat anderen hier van vinden.
De kastjes aan de kant van de kamer weet ik nog niet zo goed, maar ik houdt er van om alles achter deurtjes te hebben plus dat als het open zou zijn weer extra schoonmaak
Onze verkoper had de ruimte voor de doorgang op de tekening opgemeten en kwam op 94 cm uit, dat leek ons in principe voldoende.
Ik vond montage voor 1500 euro anders nog aardig aan de prijs? Of is dat redelijk normaal?
Wow, die aannemer wilde gewoon zeker zijn dat iedereen de maximale uitbouw koos of zo? Een kamer van 2 m breed wil niemand tenslotte...Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:57:
[...]
Ja 4.3 meter is bij mij al met uitbouw. Triest eigenlijk, zonder uitbouw heb je helemaal geen ruimte voor een keuken.
[Afbeelding]
Wij hebben nu 2 prima ruimtes beneden in het huis van 20m2 woonkamer en 35m2 woonkeuken. Voor ons prima en heb dat liever dan 1 grote ruimte (zoals we nu hebben).aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Dat is dus het probleem van die twee kappers. Die entree in het midden is funest voor de indeling van je huis. Omdat het middelste gedeelte van de woning verloren ruimte is. Kan je niks mee. Ik zou dus alleen een tweekapper kopen wanneer deze de ingang voorin de woning heeft.
Wij hebben bij Klomp Hilde als adviseur gehad. Ze kwam mede met de huidige indeling omdat we bij ons eerste gesprek al direct aangaven dat we wat eigen ideeën hadden, maar steeds vast liepen op die lange muur van 14m. Die paste er gewoon nooit lekker in voor ons gevoel. En we gaven aan dat we graag een leefkeuken met zithoek wilden. Het ontwerp voldoet dus ook gewoon precies aan onze wensen op deze manier.Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:57:
Wel grappig dat wij allebei bij Klomp Keukens zijn geweest, want ik kwam met een soortgelijke keukenopstelling als dat jij hebt bij meneer Klomp aan. En hij stelde eigenlijk gelijk voor om het om te wisselen![]()
En we zagen al eerder dat onze wensen anders zijn dan jullie, want wij zijn inmiddels een gezin met 2 kleine kinderen (2,5j en 1w) Heb daarna ook nog een paar andere opstellingen uitgetekend, maar kwam nooit tot iets beters.
Openstaande punten voor ons zijn nu nog de precieze apparatuur uitzoeken en het uiterlijk van de keuken. (Wat eigenlijk nog meer werk is dan de indeling bepalen...)
Deze ruimte leent zich uitermate voor een kastenwand en een groot eiland. Mocht je dat willen kan ik wel wat input geven. Snap ook niet zo goed waarom mensen nog steeds af afzuigkap zouden willen. Zeker gezien het werk aan die koof.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:51:
Hallo,
Neff oven B47CR22N0
Koelkast K1544X0FF
Quooker Fusion Square
Keuken 7k
Apparatuur 6k
Werkblad 4k
Montage 1500 euro
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Onze keukenleverancier zei dat ze waar mogelijk altijd een afzuigkap gebruiken omdat die gewoon verreweg het beste werkt. Ze zijn ook leverancier van o.a Bora en bouwen al jaren keukens.aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:43:
Snap ook niet zo goed waarom mensen nog steeds af afzuigkap zouden willen. Zeker gezien het werk aan die koof.
Ben zelf nog teveel in oriëntatiefase en heb geen eigen ervaring met afzuiging in de kookplaat om hier een definitief oordeel over te hebben, dus ik wil toch wel enige waarde hechten aan hun oordeel.
Daar moet je dan maar van uit gaan. Achter hun oordeel zit ook vaak een verborgen agenda. In mijn geval vind ik afzuigkappen gewoon spuuglelijk. In de post waar ik op reageerde bouwen ze er ook nog een hele koof omheen. Ding hangt pontificaal in zicht.Farmerwood schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:48:
[...]
Onze keukenleverancier zei dat ze waar mogelijk altijd een afzuigkap gebruiken omdat die gewoon verreweg het beste werkt. Ze zijn ook leverancier van o.a Bora en bouwen al jaren keukens.
Ben zelf nog teveel in oriëntatiefase en heb geen eigen ervaring met afzuiging in de kookplaat om hier een definitief oordeel over te hebben, dus ik wil toch wel enige waarde hechten aan hun oordeel.
Ideeën zijn altijd welkom. We willen alleen wel echt in deze hoek de keuken, over de andere helft zullen openslaande deuren komen met een eethoek.aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:43:
[...]
Deze ruimte leent zich uitermate voor een kastenwand en een groot eiland. Mocht je dat willen kan ik wel wat input geven. Snap ook niet zo goed waarom mensen nog steeds af afzuigkap zouden willen. Zeker gezien het werk aan die koof.
Vooralsnog horen wij ook nog teveel wisselende verhalen over een Bora o.i.d. vandaar dat wij nog gewoon ouderwets voor een afzuigkap kiezen.
Wij vinden het zelf niet zo storend eigenlijk...aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:51:
[...]
Daar moet je dan maar van uit gaan. Achter hun oordeel zit ook vaak een verborgen agenda. In mijn geval vind ik afzuigkappen gewoon spuuglelijk. In de post waar ik op reageerde bouwen ze er ook nog een hele koof omheen. Ding hangt pontificaal in zicht.
Het grote nadeel van veel afzuigkappen vind ik dat ze in de weg hangen. Als je wat langer bent belemmerd zo'n ding al gauw je hoofd. Helemaal boven een eiland, als je wat achter je kookplaat wilt pakken/neerleggen.
Maar gelukkig zie je boven een eiland zelden een laaghangende afzuigkap
En zo'n bora is natuurlijk een mooi staaltje design, vooral die nieuwe Pure X. Prachtig ding vind ik.
Maar gelukkig zie je boven een eiland zelden een laaghangende afzuigkap
En zo'n bora is natuurlijk een mooi staaltje design, vooral die nieuwe Pure X. Prachtig ding vind ik.
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 21-07-2020 13:54 ]
naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:51:
[...]
Ideeën zijn altijd welkom. We willen alleen wel echt in deze hoek de keuken, over de andere helft zullen openslaande deuren komen met een eethoek.
Vooralsnog horen wij ook nog teveel wisselende verhalen over een Bora o.i.d. vandaar dat wij nog gewoon ouderwets voor een afzuigkap kiezen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/kfiu8ffXFqA3O8sRtfLFf73n.png?f=user_large)
Ff snel gedaan.
Dat ziet er idd mooi uit! We zouden alleen heel graag vanuit de eettafel door de openslaande deuren richting de tuin willen kijken. We kijken hier namelijk direct uit over de Drentse landerijen met paarden en koeien en daar willen we dan geen kookeiland voor hebben staan. Vandaar dat de tafel daarom ook een kwartslag gedraaid stond. Ook vind ik het dan altijd prettig om vanuit de wasbak naar buiten te kunnen kijken.
Haha, ik denk het. Dit was de standaard aangeboden keuken die daar in moest passenFarmerwood schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:40:
[...]
Wow, die aannemer wilde gewoon zeker zijn dat iedereen de maximale uitbouw koos of zo? Een kamer van 2 m breed wil niemand tenslotte...
:strip_exif()/f/image/M9cvOULqRnEKUDB9784CQMC4.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kan uiteraard ff stoeien met de maten. Dat het eiland stopt waar de tuindeuren beginnen. Het is maar een idee he. Je kan het kookgedeelte en wasbak ook aan de andere kant doen. Maar dan heb je weer geen connectie met de tafel. En dat is dus het grappige van verschillende smaken/meningen. Ik ging dus nu een compromie sluiten. Omdat dit voor mij het mooist is. Dat naar buiten kijken snap ik ook heel goed. De compromie zou voor dus zijn dat ik geen contact heb met de tafel.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:07:
[...]
Dat ziet er idd mooi uit! We zouden alleen heel graag vanuit de eettafel door de openslaande deuren richting de tuin willen kijken. We kijken hier namelijk direct uit over de Drentse landerijen met paarden en koeien en daar willen we dan geen kookeiland voor hebben staan. Vandaar dat de tafel daarom ook een kwartslag gedraaid stond. Ook vind ik het dan altijd prettig om vanuit de wasbak naar buiten te kunnen kijken.Maar ik neem dit idee zeker mee en zal het thuis eens voorleggen.
Ja ik vind dit ook heel mooi hoor!! We gaan de aanbouw samen met onze buren doen, die krijgen er echter bijna 4 meter bij en wij dus bijna 3 meter. Zij krijgen wel zo'n soortgelijke opstelling geloof ik en dan deuren en ramen over het midden van de hele achtermuur. Nu begin ik toch nog weer te twijfelen over de indeling!aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:14:
[...]
Je kan uiteraard ff stoeien met de maten. Dat het eiland stopt waar de tuindeuren beginnen. Het is maar een idee he. Je kan het kookgedeelte en wasbak ook aan de andere kant doen. Maar dan heb je weer geen connectie met de tafel. En dat is dus het grappige van verschillende smaken/meningen. Ik ging dus nu een compromie sluiten. Omdat dit voor mij het mooist is. Dat naar buiten kijken snap ik ook heel goed. De compromie zou voor dus zijn dat ik geen contact heb met de tafel.
Dat is vrij normaal, zeker met het aantal hoeken etc. in deze keuken. Ze gaan hier met 2 man zo'n 2 dagen mee bezig zijn (is mijn inschatting gebaseerd op onze keuken). Dan nog verbruiksmateriaaltjes, apparatuur, paar ritjes naar jouw huis met de klusbus, precies inmeten, en ik denk dat ze effectief misschien met 35-40/uur rekenen, in elk geval lijkt dat niet onredelijk.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:28:
Onze verkoper had de ruimte voor de doorgang op de tekening opgemeten en kwam op 94 cm uit, dat leek ons in principe voldoende.
Ik vond montage voor 1500 euro anders nog aardig aan de prijs? Of is dat redelijk normaal?
Over die 94 cm, dan klopt of de tekening niet, of een van ons maakt foutjes bij het rekenen. Het is makkelijk na te rekenen als je wiskunde op de middelbare school hebt gehaald, dus ik zou zeggen, go wild
Als zij 4 meter gaan aanbouwen dan zou ik sowieso ook die 4 meter aanbouwen en gelijk trekken. Dat geeft weer hele nieuwe mogelijkheden.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Ja ik vind dit ook heel mooi hoor!! We gaan de aanbouw samen met onze buren doen, die krijgen er echter bijna 4 meter bij en wij dus bijna 3 meter. Zij krijgen wel zo'n soortgelijke opstelling geloof ik en dan deuren en ramen over het midden van de hele achtermuur. Nu begin ik toch nog weer te twijfelen over de indeling!
Wij willen dat juist niet, omdat we met 3 meter aanbouw nog achter het huis kunnen komen. Bij hun maakt dat niet meer uit i.v.m. een gemetselde garage. Er is over nagedachtaschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:12:
[...]
Als zij 4 meter gaan aanbouwen dan zou ik sowieso ook die 4 meter aanbouwen en gelijk trekken. Dat geeft weer hele nieuwe mogelijkheden.
Ik zal het nog eens narekenenWilke schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:32:
[...]
Dat is vrij normaal, zeker met het aantal hoeken etc. in deze keuken. Ze gaan hier met 2 man zo'n 2 dagen mee bezig zijn (is mijn inschatting gebaseerd op onze keuken). Dan nog verbruiksmateriaaltjes, apparatuur, paar ritjes naar jouw huis met de klusbus, precies inmeten, en ik denk dat ze effectief misschien met 35-40/uur rekenen, in elk geval lijkt dat niet onredelijk.
Over die 94 cm, dan klopt of de tekening niet, of een van ons maakt foutjes bij het rekenen. Het is makkelijk na te rekenen als je wiskunde op de middelbare school hebt gehaald, dus ik zou zeggen, go wild
Als je zo kort in je eerste koop-appartementje,oftewel starterswoning wilt wonen, richt deze dan in met het oog op de verkoop. Afhankelijk van de verwachte doelgroep zou een gewone ikea keuken met standaard afzuigkap al voldoende moeten zijn. Dan heb je een vergelijkbaar kwaliteit voor de helft van de prijs.Phyrro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Dit is ons eerste koop-appartementje, we zijn niet van plan hier langer dan ±4 jaar te wonen. Dan is die extra investering, verbouwing en luxe voor ons niet nodig op dit moment. Onze conclusie was: "Dat komt wel in het volgende huis."
Keuken en badkamer zijn vaak zo persoonlijk en daarmee ook de zaken die kopers het snelst vervangen.
Houd rekening met het risico dat je die extra uitgaven niet terug verdient bij verkoop. Dat nu alles snel verkoopt is geen garantie dat over 4 - 5 jaar ook het geval is
Dank voor dit advies. Daarom kiezen we ook voor pragmatische keuzes (geen werkbladafzuiging), veel 'idiot proof' opties (kunststof fronten en keramisch blad) en neutrale kleuren (witte keuken en grijs blad). We gaan er idd vanuit dat we het grootste deel van deze kosten niet terug gaan zien. Maar we willen ons ook niet 4 jaar ergeren aan de huidige zwarte hoogglans keuken of een laminaat blad, bijvoorbeeld. De afzuigkap is in deze een beetje een uitspatting, maar ik vind zo'n standaard wandschouwkap echt vreselijk.NNCi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:21:
[...]
Als je zo kort in je eerste koop-appartementje,oftewel starterswoning wilt wonen, richt deze dan in met het oog op de verkoop. Afhankelijk van de verwachte doelgroep zou een gewone ikea keuken met standaard afzuigkap al voldoende moeten zijn. Dan heb je een vergelijkbaar kwaliteit voor de helft van de prijs.
Keuken en badkamer zijn vaak zo persoonlijk en daarmee ook de zaken die kopers het snelst vervangen.
Houd rekening met het risico dat je die extra uitgaven niet terug verdient bij verkoop. Dat nu alles snel verkoopt is geen garantie dat over 4 - 5 jaar ook het geval isMaar daar is al een heel topic aan gewijd.
Beste tweakers, ik ben al een tijdje aan het meelezen en heb veel aan jullie info, bedankt daarvoor.
Nu ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij op basis van de onderstaande foto’s.
Alle apparatuur is van AEG.
Blad en frontjes zijn van fenix materiaal. 1 foto is vanuit showroom om indruk te krijgen hoe het er echt uitziet
/f/image/3PrbNTr6qMdyy4HmonxAsxgW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rMIwRcQFGAyWK8UYD9zxqDtV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NEVzFZbselNUps9gLNdOM6xL.png?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik benieuwd of jullie nog tips hebben voor mij op basis van de onderstaande foto’s.
Alle apparatuur is van AEG.
Blad en frontjes zijn van fenix materiaal. 1 foto is vanuit showroom om indruk te krijgen hoe het er echt uitziet
/f/image/3PrbNTr6qMdyy4HmonxAsxgW.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rMIwRcQFGAyWK8UYD9zxqDtV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/NEVzFZbselNUps9gLNdOM6xL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Ylx0SY7BsMDWmeVIa1GNM4rX.png?f=fotoalbum_large)
Mijn advies kijk nogmaals kritisch naar je eigen overwegingen.
Vooral aangezien je er kort wilt wonen.
[ Voor 5% gewijzigd door NNCi op 21-07-2020 17:57 ]
Eeehh ok, misschien een beetje een domme vraag dan: Waarom zouden we de keuzes willen heroverwegen?NNCi schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:56:
[...]
![]()
Mijn advies kijk nogmaals kritisch naar je eigen overwegingen.
Vooral aangezien je er kort wilt wonen.
Onze gedachten:
- Kunststof fronten zijn idiot proof, makkelijk schoon te maken, krassen niet en zijn de betaalbaarste optie. Voelen misschien wat goedkoper aan, maar dat maakt ons niet zoveel uit.
- Keramisch blad is inderdaad duur, maar dat is composiet en natuursteen ook. Keramisch is vlek en hitte bestendig en daarmee idiot proof. Iets minder stootvast, maar daar moeten we dan maar mee leren leven. Een laminaat of kunststof blad vertik ik. Daar stoor ik me elke keer aan dat ik het aanraak. Hout is voor ons geen optie qua kleur.
Wat zou jij doen dan?
[ Voor 12% gewijzigd door Phyrro op 21-07-2020 18:11 ]
@Barry78
Waarom maak je er geen U keuken van met het kookgedeelte links van de spoelbak. Imo is dit weer een mooi voorbeeld van een keuken waar kosten wat kost een eiland in moet.
Eilandje staat daar ontzettend verloren in de ruimte en neemt onnodig veel ruimte in beslag. Tevens is de afstand naar je oven en spoelbak ook te groot.
Ik zou ook nog eens nadenken over het werkblad. Fenix is mooi materiaal voor de fronten maar ik vind het niet geschikt als werkblad.
Waarom maak je er geen U keuken van met het kookgedeelte links van de spoelbak. Imo is dit weer een mooi voorbeeld van een keuken waar kosten wat kost een eiland in moet.
Eilandje staat daar ontzettend verloren in de ruimte en neemt onnodig veel ruimte in beslag. Tevens is de afstand naar je oven en spoelbak ook te groot.
Ik zou ook nog eens nadenken over het werkblad. Fenix is mooi materiaal voor de fronten maar ik vind het niet geschikt als werkblad.
Untappd: Kapitein_Merijn
@Kapitein Merijn
De U vorm vind ik persoonlijk niet zo mooi en het werd voor mij dan te krap/ ingesloten. Met een schiereiland kunnen de kastjes , lades niet tegelijk open. Het is nu idd ruimtelijk opgesteld maar heb er genoeg ruimte voor en het vult de ruimte
En zoals je idd zegt; ik wilde er idd een eiland in hebben vind ik mooi, ik ben er zo één😂
Het Fenix blad is gevoeliger dan iets van steen, maar fenix heeft mooie uitstraling en een hoog aaibaarheidsgehalte. Mocht het over paar jaar er niet meer uitzien laat ik een ander blad opzetten.
Waar zou jij oven dan plaatsen/ spoelbak zodat ze dichterbij elkaar zitten?
Thx voor je mening
De U vorm vind ik persoonlijk niet zo mooi en het werd voor mij dan te krap/ ingesloten. Met een schiereiland kunnen de kastjes , lades niet tegelijk open. Het is nu idd ruimtelijk opgesteld maar heb er genoeg ruimte voor en het vult de ruimte
En zoals je idd zegt; ik wilde er idd een eiland in hebben vind ik mooi, ik ben er zo één😂
Het Fenix blad is gevoeliger dan iets van steen, maar fenix heeft mooie uitstraling en een hoog aaibaarheidsgehalte. Mocht het over paar jaar er niet meer uitzien laat ik een ander blad opzetten.
Thx voor je mening
[ Voor 9% gewijzigd door Barry78 op 21-07-2020 19:20 ]
@Barry78 als ik het fenix blad bij m'n schoonouders zie zit je met 'een paar jaar' aan de wat optimistische kant
Dat probleem speelt alleen bij een (veel te) smalle tweekapper. Onze huidige tweekapper heeft een binnenbreedte van 6m75, en dan kan zo'n indeling prima. 3m voor de hal, 10cm muur en 3m65 voor de woonkamer. Prima bruikbare ruimte.aschja schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Dat is dus het probleem van die twee kappers. Die entree in het midden is funest voor de indeling van je huis. Omdat het middelste gedeelte van de woning verloren ruimte is. Kan je niks mee. Ik zou dus alleen een tweekapper kopen wanneer deze de ingang voorin de woning heeft.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Je kan een tussenruimte creëren van 140cm dus heel krap is dat niet. Als je dan een hoek maakt om het muurtje heen kan je daar een barretje maken van 30cm diep. Dat is ook de enige manier om je koken en spoelen dichter bij elkaar te krijgen.Barry78 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:12:
@Kapitein Merijn
Thx voor je mening
Als je toch ruimte genoeg hebt zou je ook nog kunnen overwegen je eiland een kwartslag te draaien en het groter te maken. Op die manier kan je er je koken en spoelen in kwijt.
Wij hebben 2 tafels met een Fenix blad in showroom staan en ik zou dat absoluut niet willen als werkblad. Het is zachter dan een kunststof werkblad waardoor het erg krasgevoelig is. Tevens lijken er geen vlekken op te zitten als het droog is maar als je er met een natte doek overheen gaat weet je niet wat je ziet.
Hallo allemaal,
De afgelopen periode hebben wij fanatiek meegelezen met jullie overweging voor een nieuwe keuken. Dit heeft ons doen besluiten om vorige week naar tevredenheid een nieuwe keuken te bestellen. Dank voor ieders onbedoelde hulp.
Nu ben ik alvast aan het kijken naar de voorbereidingen van de installaties en met name naar de afzuigkap. Onze bestaande afzuigkap (Bauknecht 3760IN) heeft een afzuigkanaal (ongeveer 5 meter naar het dak) met een diameter van 125 mm.
In de nieuwe keuken komt ons kookgedeelte op een andere plek in de keuken waardoor ik genoodzaakt ben het afzuigkanaal met ongeveer 5 meter te verlengen, met daarin 3 hoeken van 90 graden welke ik uit wil voeren als 2x een hoek van 45 graden. Wij hebben gekozen voor een Novy 6811 ivm de lage inbouwhoogte (doorlopende koof moet boven het raam blijven).
Hierover heb ik een aantal vragen waar jullie mij mogelijk mee kunnen helpen:
1. Van welke afmeting kanaal kan ik het beste het nieuwe gedeelte maken? Diameter 125mm zoals bestaand of 150mm zoals Novy aangeeft met een verloopstuk
2. Gaat de oplossing zoals ik hierboven beschrijf in de praktijk werken zonder al teveel geluid?
3. Welke opties/tips hebben jullie nog meer om het geheel goed werkend te krijgen?
Ik begrijp dat in de ideale situatie je het beste direct het afzuigkanaal naar buiten moet laten lopen, helaas is dat in dit geval een zeer ongewenste oplossing.
Alvast bedankt voor jullie goede ideeen.
De afgelopen periode hebben wij fanatiek meegelezen met jullie overweging voor een nieuwe keuken. Dit heeft ons doen besluiten om vorige week naar tevredenheid een nieuwe keuken te bestellen. Dank voor ieders onbedoelde hulp.
Nu ben ik alvast aan het kijken naar de voorbereidingen van de installaties en met name naar de afzuigkap. Onze bestaande afzuigkap (Bauknecht 3760IN) heeft een afzuigkanaal (ongeveer 5 meter naar het dak) met een diameter van 125 mm.
In de nieuwe keuken komt ons kookgedeelte op een andere plek in de keuken waardoor ik genoodzaakt ben het afzuigkanaal met ongeveer 5 meter te verlengen, met daarin 3 hoeken van 90 graden welke ik uit wil voeren als 2x een hoek van 45 graden. Wij hebben gekozen voor een Novy 6811 ivm de lage inbouwhoogte (doorlopende koof moet boven het raam blijven).
Hierover heb ik een aantal vragen waar jullie mij mogelijk mee kunnen helpen:
1. Van welke afmeting kanaal kan ik het beste het nieuwe gedeelte maken? Diameter 125mm zoals bestaand of 150mm zoals Novy aangeeft met een verloopstuk
2. Gaat de oplossing zoals ik hierboven beschrijf in de praktijk werken zonder al teveel geluid?
3. Welke opties/tips hebben jullie nog meer om het geheel goed werkend te krijgen?
Ik begrijp dat in de ideale situatie je het beste direct het afzuigkanaal naar buiten moet laten lopen, helaas is dat in dit geval een zeer ongewenste oplossing.
Alvast bedankt voor jullie goede ideeen.
Is dat geen product eigenschap? Schrok me de eerste keer dat ik een doekje over de fenix deuren haalde een ongeluk. Maar het droogt netjes op.Kapitein Merijn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:40:
[...]
Wij hebben 2 tafels met een Fenix blad in showroom staan en ik zou dat absoluut niet willen als werkblad. Het is zachter dan een kunststof werkblad waardoor het erg krasgevoelig is. Tevens lijken er geen vlekken op te zitten als het droog is maar als je er met een natte doek overheen gaat weet je niet wat je ziet.
@Kapitein Merijn Kapitein Merijn schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:40[/message]:[/b]
[...]
Je kan een tussenruimte creëren van 140cm dus heel krap is dat niet. Als je dan een hoek maakt om het muurtje heen kan je daar een barretje maken van 30cm diep. Dat is ook de enige manier om je koken en spoelen dichter bij elkaar te krijgen.
Als je toch ruimte genoeg hebt zou je ook nog kunnen overwegen je eiland een kwartslag te draaien en het groter te maken. Op die manier kan je er je koken en spoelen in kwijt.
[/quote]
ANTWOORD
Qua indeling denk ik dat ik huidige toch het meest naar mijn wensen is.
Qua blad moet ik maar even nog een ritje naar keukenboer plannen aangezien er meerdere zoals @MikeyMan @Anoniem: 36835 en jij aangeven dat het erg krasgevoelig is. Hebben jullie mooi en goed alternatief welk materiaal en kleur?
Thx voor jullie input
[...]
Je kan een tussenruimte creëren van 140cm dus heel krap is dat niet. Als je dan een hoek maakt om het muurtje heen kan je daar een barretje maken van 30cm diep. Dat is ook de enige manier om je koken en spoelen dichter bij elkaar te krijgen.
[/quote]
ANTWOORD
Qua indeling denk ik dat ik huidige toch het meest naar mijn wensen is.
Qua blad moet ik maar even nog een ritje naar keukenboer plannen aangezien er meerdere zoals @MikeyMan @Anoniem: 36835 en jij aangeven dat het erg krasgevoelig is. Hebben jullie mooi en goed alternatief welk materiaal en kleur?
Thx voor jullie input
Zeker maar aangezien ze dan rechtop staan valt het minder opMikeyMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Is dat geen product eigenschap? Schrok me de eerste keer dat ik een doekje over de fenix deuren haalde een ongeluk. Maar het droogt netjes op.
Ik ga zelf voor zwarte fenix keuken met een dekton blad. Kleur weet ik nog niet, ik denk Kreta.Barry78 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:41:
@MikeyMan @Anoniem: 36835 en jij aangeven dat het erg krasgevoelig is. Hebben jullie mooi en goed alternatief welk materiaal en kleur?
Thx voor jullie input
Interessant! Kende het merk niet, maar is wel een interessante afmeting van 82cm. Ik wilde een Next maar met een plint van 5cm is dit denk ik net te krap, en hoger wordt de werkhoogte minder prettig. Weet jij op welk prijsniveau KH zit, middensegment zoals Schuller?PascalJanssen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:48:
[...]
Ik heb eergisteren getekend voor een KH keuken. Daar is een corpus van 82 mogelijk. En ze zijn heel flexibel vwb kastbreedte weet ik, dus misschien ook wel wat betreft kastdiepte. Ik ben bij van Mook in Oosterhout geweest voor deze keuken, erg goed geholpen daar
Aanvulling: zojuist even gezocht en op hun site staat diepte korpus traploos tot 700mm
Wij hebben ook een inductiekookplaat die vlak is geïntegreerd.Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 12:51:
Wat zijn de voordelen & nadelen van een vlak geintegreerde inductieplaat?
Ik vind het er vooral mooi uitzien, maar lees ook verhalen dat kitranden op ten duur lelijk & vies worden.
Het was eerst een absolute eis van mij, maar misschien is het helemaal niet zo ideaal?
Onze kookplaat is zwart en ons werkblad is hagelwit composiet. Ik heb daar kit tussen aangebracht die specifiek is gemaakt voor dit soort naadjes. Blijvend elastisch, zwart van kleur en bestand tegen temperaturen tot 300 graden. Heter wordt een pan niet zo snel.
Een 'gewone' kit, zeker een lichtere van kleur, zal vrij snel verkleuren door de hitte. Niet doen.
Voordelen; het is heel makkelijk schoon te maken en houden met een doekje. Geen randjes waar vuil onder of tussen komt te zitten. Alsof je kookplaat, onderdeel van het werkblad is.
Nadelen; oppassen dat je een grote pan niet half op het werkblad zet. Composiet zal niet zo snel verbranden, maar andere materialen mogelijk wel. Dit is echter nogal ver gezocht, het is me nog nooit overkomen (we hebben dan ook een kookplaat van 90cm breed).
Punt van aandacht is de montage, en dan vooral de rand van de sparing. Daar valt normaal gesproken een randje overheen, nu is dat zichtwerk, en moet dus heel strak zijn. Als je het laat doen, is dat hun probleem. Ik deed het met een IKEA keuken, en kneep de billen even samen op het moment dat ik de kookplaat erin liet vallen.
Mijns inziens is het wel degelijk ideaal.
Ik vind het ook heel mooi en lijkt me ook handig. Nadeel dat ik hoorde in de keukenzaak was het risico dat als je kookplaat in de toekomst kapot gaat je mogelijk geen vervangende plaat met exact die afmetingen meer kan krijgen. Weet niet hoe realistisch dat is...Fornoo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:24:
[...]
Wij hebben ook een inductiekookplaat die vlak is geïntegreerd.
Onze kookplaat is zwart en ons werkblad is hagelwit composiet. Ik heb daar kit tussen aangebracht die specifiek is gemaakt voor dit soort naadjes. Blijvend elastisch, zwart van kleur en bestand tegen temperaturen tot 300 graden. Heter wordt een pan niet zo snel.
Een 'gewone' kit, zeker een lichtere van kleur, zal vrij snel verkleuren door de hitte. Niet doen.
Voordelen; het is heel makkelijk schoon te maken en houden met een doekje. Geen randjes waar vuil onder of tussen komt te zitten. Alsof je kookplaat, onderdeel van het werkblad is.
Nadelen; oppassen dat je een grote pan niet half op het werkblad zet. Composiet zal niet zo snel verbranden, maar andere materialen mogelijk wel. Dit is echter nogal ver gezocht, het is me nog nooit overkomen (we hebben dan ook een kookplaat van 90cm breed).
Punt van aandacht is de montage, en dan vooral de rand van de sparing. Daar valt normaal gesproken een randje overheen, nu is dat zichtwerk, en moet dus heel strak zijn. Als je het laat doen, is dat hun probleem. Ik deed het met een IKEA keuken, en kneep de billen even samen op het moment dat ik de kookplaat erin liet vallen.
Mijns inziens is het wel degelijk ideaal.
Klopt. Ik bedenk me dan, hoe lang gaat een werkblad mee en hoe lang gaat een kookplaat mee?onne schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:35:
[...]
Ik vind het ook heel mooi en lijkt me ook handig. Nadeel dat ik hoorde in de keukenzaak was het risico dat als je kookplaat in de toekomst kapot gaat je mogelijk geen vervangende plaat met exact die afmetingen meer kan krijgen. Weet niet hoe realistisch dat is...
Volgens mij moet je met beiden 10 jaar vooruit kunnen, een werkblad misschien iets langer.
Dan vervang je toch beiden.
Je hebt een prima keukenopstelling gepost opgebouwd uit low-end kasten, dito apparatuur en een premium werkblad.Phyrro schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:07:
[...]
Eeehh ok, misschien een beetje een domme vraag dan: Waarom zouden we de keuzes willen heroverwegen?
Onze gedachten:
- Kunststof fronten zijn idiot proof, makkelijk schoon te maken, krassen niet en zijn de betaalbaarste optie. Voelen misschien wat goedkoper aan, maar dat maakt ons niet zoveel uit.
- Keramisch blad is inderdaad duur, maar dat is composiet en natuursteen ook. Keramisch is vlek en hitte bestendig en daarmee idiot proof. Iets minder stootvast, maar daar moeten we dan maar mee leren leven. Een laminaat of kunststof blad vertik ik. Daar stoor ik me elke keer aan dat ik het aanraak. Hout is voor ons geen optie qua kleur.
Wat zou jij doen dan?
Een betaalbaarder werkblad zoals composiet of graniet is meer dan voldoende voor een starterswoning.
Wij hebben het hier nog eens over gehad, maar wat zou een gebruikelijke afmeting zijn voor het kookeiland? Wij gingen uit van een breedte van 1.20, dan houdt je nog zo'n 75 cm over aan beide kanten als pad. Is dat niet wat aan de krappe kant?
Ik ken Schuller niet heel goed, maar snel googlen leert me dat het veel overeenkomsten heeft met KH:Mokum80 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:08:
[...]
Interessant! Kende het merk niet, maar is wel een interessante afmeting van 82cm. Ik wilde een Next maar met een plint van 5cm is dit denk ik net te krap, en hoger wordt de werkhoogte minder prettig. Weet jij op welk prijsniveau KH zit, middensegment zoals Schuller?
- KH heeft de legrabox van blum ipv de tandembox die vele andere merken hebben. Dit is een luxere lade/korf. Schuller heeft ook zoiets maar noemt het optimabox
- de achterkant is geschroefd bij KH net als bij schuller
- achterkant is 8 mm bij KH, wat best dik is voor een achterwand. Kan niet goed vinden hoe dik die bij Schuller is
- veel maatwerk mogelijk bij KH
- de koelkast wordt door een dubbele bodem in de hoge kast belucht waardoor je geen rooster nodig hebt.
Ik was geïmponeerd van KH en heb daar bewust wat meer voor betaald. Zo was ik bijvoorbeeld meer kwijt dan na scherp onderhandelen bij NUVA voor systemat (apparaten en blad was hetzelfde). Maar ik vond het de meerprijs waard vanwege de hoge kwaliteit kast en lades en de flexibiliteit in maatvoering. Ik ken het schuller prijsniveau niet, maar kan me voorstellen dat het daar net wat boven zit. Maar dat is meer gevoel dan dat ik dat kan staven
In theorie wel, maar er zijn genoeg verhalen dat de electronica van een inductie plaat het begeeft. Of dat er een barst in ontstaat als je iets erop laat vallen.Fornoo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:48:
[...]
Klopt. Ik bedenk me dan, hoe lang gaat een werkblad mee en hoe lang gaat een kookplaat mee?
Volgens mij moet je met beiden 10 jaar vooruit kunnen, een werkblad misschien iets langer.
Dan vervang je toch beiden.
Wil niet zeggen dat het heel veel gebeurd, maar Google maar eens en je vindt genoeg voorbeelden, op tweakers trouwens ook
Punt is dat je altijd wel een passende plaat kan vinden natuurlijk, ze hebben redelijk standaard maten van 60cm, 80cm of 90cm. Echter, een paar centimeter verschil is hier natuurlijk funest. Ik denk dat je beter bij een groot merk kan blijven en geen afzuiging in de kookplaat, dan heb je het meeste kans dat je dezelfde maten weer vindt.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Maar hoe boeiend is dat? Dan neem je een overmaat en leg je hem erop in plaats van erin? Desnoods de zaag erin om het gat wat groter te maken?
Bestel gewoon je kookplaat twee keer, en leg er één op zolder. Ben je voor 20 jaar voorzien
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 22-07-2020 08:19 ]
Top thanks! De website is best informatief, kwaliteit ziet er inderdaad goed uit. Lijkt op een kwalitatief gerichte keukenbouwer maar minder merk/marketing gericht. Ik heb mijn keukenofferte bij Ekelhoff afgerond en moet deze in het najaar definitief bestellen ivm een nieuwbouw woning. Ze hebben ook KH dus ga zeker hier met hun over hebben.PascalJanssen schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:19:
[...]
Ik ken Schuller niet heel goed, maar snel googlen leert me dat het veel overeenkomsten heeft met KH:
- KH heeft de legrabox van blum ipv de tandembox die vele andere merken hebben. Dit is een luxere lade/korf. Schuller heeft ook zoiets maar noemt het optimabox
- de achterkant is geschroefd bij KH net als bij schuller
- achterkant is 8 mm bij KH, wat best dik is voor een achterwand. Kan niet goed vinden hoe dik die bij Schuller is
- veel maatwerk mogelijk bij KH
- de koelkast wordt door een dubbele bodem in de hoge kast belucht waardoor je geen rooster nodig hebt.
Ik was geïmponeerd van KH en heb daar bewust wat meer voor betaald. Zo was ik bijvoorbeeld meer kwijt dan na scherp onderhandelen bij NUVA voor systemat (apparaten en blad was hetzelfde). Maar ik vond het de meerprijs waard vanwege de hoge kwaliteit kast en lades en de flexibiliteit in maatvoering. Ik ken het schuller prijsniveau niet, maar kan me voorstellen dat het daar net wat boven zit. Maar dat is meer gevoel dan dat ik dat kan staven
Ik denk inderdaad dat dat een goede oplossing zou kunnen zijn. Overmaat moet dan natuurlijk wel beschikbaar zijn (wellicht lastig als je nu een 90cm plaat of een plaat met afzuiging hebt).MikeyMan schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:21:
Maar hoe boeiend is dat? Dan neem je een overmaat en leg je hem erop in plaats van erin? Desnoods de zaag erin om het gat wat groter te maken?
Mocht je het gat groter willen maken.. ligt er natuurlijk aan wat voor blad en hoe handig je bent, maar grote kans dat je een keukenboer moet vragen of zij iets kunnen betekenen voor je.
Anyway, ik denk dat het best wel mogelijk is, mits je nu een normale plaat bestelt (gangbare maat), mocht het dan mis gaan, kan je makkelijker naar een andere.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Of je doet dit: https://www.kookplaat.inf...aring-kookplaat-te-groot/
Niet mooi, maar er valt altijd wel wat te verzinnen
Niet mooi, maar er valt altijd wel wat te verzinnen
Dit vind ik een interessant plaatje. Wij zijn bezig met een soortgelijke opstelling, maar twijfelen over de diepte van het eiland. Hier is de totale breedte 2700 zie ik, dus neem aan dat je een eiland van max 90cm wil zodat je aan beide kanten nog 90cm bewegingsruimte hebt, toch?
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Dat was ook mijn vraag idd aan Aschja. Mijn schoonouders hebben een diepte van 120 cm van het eiland en dat vind ik mooi ruim als je daar ook nog wilt koken. Echter betekent dat in ons geval (waar de tekening dus ook betrekking op heeft) dat er aan beide kanten nog 75 cm over blijft. Lijkt mij wat krap... Dus ik ben heel benieuwd wat een mooie diepte zou zijn voor zoiets.Maardiweb schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:55:
[...]
Dit vind ik een interessant plaatje. Wij zijn bezig met een soortgelijke opstelling, maar twijfelen over de diepte van het eiland. Hier is de totale breedte 2700 zie ik, dus neem aan dat je een eiland van max 90cm wil zodat je aan beide kanten nog 90cm bewegingsruimte hebt, toch?
Echter hebben wij wel wat voortgeborduurd op dit idee. Dit is nu wat we zelf bedacht hebben. De kastenwand hebben we verplaatst naar de andere muur. De muur waar we eerst de kastenwand hadden, laten we dan leeg, zodat het allemaal wat ruimer blijft. Het kookgedeelte blijft wel gewoon op dezelfde plek, krijg ik alleen nu niet zichtbaar op deze tekening. Formaat van de kasten e.d. moeten nog anders hoor, maar het gaat even om het idee.naath86 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Wij hebben het hier nog eens over gehad, maar wat zou een gebruikelijke afmeting zijn voor het kookeiland? Wij gingen uit van een breedte van 1.20, dan houdt je nog zo'n 75 cm over aan beide kanten als pad. Is dat niet wat aan de krappe kant?
:strip_exif()/f/image/oXpUS5GvVvft7NvaxVmxeG0w.jpg?f=fotoalbum_large)
Zonder verder meteen iets te willen zeggen over de indeling of het ontwerp: Ik zou proberen iets meer 'eenheid' in de grepen van de kasten en laden te krijgen. Het komt zo erg onrustig over en lijkt bijna alsof ze random ergens op geplakt zijn.
Dat is ook een beetje gebeurdFarmerwood schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Zonder verder meteen iets te willen zeggen over de indeling of het ontwerp: Ik zou proberen iets meer 'eenheid' in de grepen van de kasten en laden te krijgen. Het komt zo erg onrustig over en lijkt bijna alsof ze random ergens op geplakt zijn.
Ik heb dit zelf via een online tool gevonden en ff in elkaar geknutseld en daar zitten niet alle opties op. Het ging me in dit geval meer om de indeling van de kasten en de rest van de keuken. Heb nog een nieuwe tekening opgevraagd bij de keukenwinkel, die zal er wellicht wat strakker uitzien
Op internet wordt op veel plekken een loopruimte van 100cm aangeraden, met een minimum van 90. Bij ons is dat haalbaar als we het eiland zelf een breedte van 90cm meegeven, je houdt dan aan beide kanten nog 99 cm over. De lengte van ons eiland wordt echter een ruime 3 meter, dus we twijfelen nu of het dan niet een te lange 'lat' wordt. We denken er nu over om de loopruimte iets in te perken (90 lijkt ons ruim genoeg) en het blad dus breder te maken, en misschien ook wat korter door een kastje iets kleiner te maken.naath86 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:59:
[...]
Dat was ook mijn vraag idd aan Aschja. Mijn schoonouders hebben een diepte van 120 cm van het eiland en dat vind ik mooi ruim als je daar ook nog wilt koken. Echter betekent dat in ons geval (waar de tekening dus ook betrekking op heeft) dat er aan beide kanten nog 75 cm over blijft. Lijkt mij wat krap... Dus ik ben heel benieuwd wat een mooie diepte zou zijn voor zoiets.
Onze situatie is vrijwel gelijk aan het bericht dat ik quotte, waarbij de kastenwand op de kopse kant van het eiland komt. Ik denk dat je 100cm zeker aan moet houden als je je moet omdraaien naar de kastenwand (dus kastenwand of werkblad aan de lange kant van je eiland), maar als je een muur tegenover je lange kant hebt lijkt 90cm me voldoende.
We hebben dit even getest met onze huidige keuken door de box van de kleine op 90cm achter het werkblad te zetten, ik voel me dan prima en kan ook nog lades open doen zonder dat ik mezelf klem zet
If you want to be the best, you need to work with the best :)
Ik heb een sample Dekton materiaal gekregen, gelijk even getest op krassen en stootschade aan de rand. Het spul is echt wel een stuk harder dan composiet. Als mijn vriendin weer eens met een pan langs de rand van het composiete aanrecht knalt zie je dat gelijk.
Hier een filmpje wat ik heb gemaakt:
https://streamable.com/v8tpex
Edit: nevermind, vragen in latere Posts al beantwoordGeeMoney schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:16:
[...]
Met een kraan zou dat wellicht voldoende kunnen zijn, ik kookte aan de muur in mijn vorige woning en ondanks die Sigma handel uiteindelijk toch een glasplaat achter de kookplaat gezet..
Die sigma handel, bedoel je daarmee toevallig de sigma pearl clean Matt? Is die echt supermat of glimt die veel meer dan andere matte muurverf? En is die zo God afwasbaar als men doet geloven? Wij overwegen hem namelijk voor het hele huis als die echt afwasbaar is en niet te veel glimt. Meerprijs is 700eu maar wat ons betreft de moeite waard. Heb je daar een mening over?
[ Voor 4% gewijzigd door De Cheetah op 22-07-2020 18:05 ]
Yup, het is fantastisch spul wat mij betreft.Anoniem: 36835 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:00:
Ik heb een sample Dekton materiaal gekregen, gelijk even getest op krassen en stootschade aan de rand. Het spul is echt wel een stuk harder dan composiet. Als mijn vriendin weer eens met een pan langs de rand van het composiete aanrecht knalt zie je dat gelijk.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Die had ik inderdaad en heb ik nu ook weer in de keuken maar nu een vrijstaand eiland dus een stuk minder last. Hij is wel echt mat maar je ziet nog een heel licht glimmertje maar dat mag geen naam hebben en ook alleen als je het weet en een muur ernaast wel een gewone matverf erop zit. Voor 700,- voor je hele woning zou ik het zeker kiezen. Die pullen zijn namelijk echt behoorlijk prijzig en 700,- meerprijs voor een hele woning is niets.De Cheetah schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:01:
[...]
Edit: nevermind, vragen in latere Posts al beantwoord
Die sigma handel, bedoel je daarmee toevallig de sigma pearl clean Matt? Is die echt supermat of glimt die veel meer dan andere matte muurverf? En is die zo God afwasbaar als men doet geloven? Wij overwegen hem namelijk voor het hele huis als die echt afwasbaar is en niet te veel glimt. Meerprijs is 700eu maar wat ons betreft de moeite waard. Heb je daar een mening over?
Nog een laatste kleine vraag voor de montage van mijn keuken (maak er liever niet een apart topic voor aan);
Voor de plaatsing van de composiet plinten op mijn werkblad, moet ik die vastkitten (montage kit) of is het genoeg ze los te plaatsen en dan met siliconenkit af te kitten aan de randen? Mij lijkt vastzetten met montagekit het beste maar misschien is dat niet nodig?
Moet ik de plint dan ook 1 mm verhogen zodat hij niet onder spanning komt te staan bij eventuele uitzetting?
Verder is mijn keuken zo goed als af, op de onhandige (over-engineered) en vrij kleine combi oven na ben ik best blij met de keuken.
Voor de plaatsing van de composiet plinten op mijn werkblad, moet ik die vastkitten (montage kit) of is het genoeg ze los te plaatsen en dan met siliconenkit af te kitten aan de randen? Mij lijkt vastzetten met montagekit het beste maar misschien is dat niet nodig?
Moet ik de plint dan ook 1 mm verhogen zodat hij niet onder spanning komt te staan bij eventuele uitzetting?
Verder is mijn keuken zo goed als af, op de onhandige (over-engineered) en vrij kleine combi oven na ben ik best blij met de keuken.
Interessant want ze geven overal aan dat Dekton niet stootvast is. Wij zijn voor Top Core gegaan, vooral omdat het binnen budget valt. Maar is weer niet hitte en krasbestendig. Maar weer wel stootvast.Anoniem: 36835 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:00:
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Nu we het toch over Dekton hebben... Wij hebben een blad uitgekozen van keramiek. De kleur heet aura. Als ik dit Google, kom ik elke keer bij Dekton Aura uit (print komt overeen van wat wij gekozen hebben). Kan het zijn dat wij ook een dekton blad hebben, enkel dat sommige verkopers / bedrijven het gewoon keramiek noemen ?? Prijsindicatie 3600 voor 3 x 2,5 L keuken
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1