Hoe bevestigen ze eigenlijk een kookeiland aan een vloer? Ik neem aan als ze gaan boren, dat je dan dus rekening moet houden met je vloerverwarming.
Zelf zal ik nooit zo snel in de vloer boren. We proberen altijd een frame of plank vast te lijmen op de vloer. Sommige grote eilanden zijn zo zwaar en groot als geheel dat vast zetten ook niet nodig is.Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:14:
Hoe bevestigen ze eigenlijk een kookeiland aan een vloer? Ik neem aan als ze gaan boren, dat je dan dus rekening moet houden met je vloerverwarming.
Denk dat weinig monteurs het risico nemen om in de vloer te boren en een leiding te raken.
Thanks. Had die idd al gevonden, maar gaf bij mij geen resultaat. Maar blijkbaar zoekt deze maar op 5 km afstand van de plaats die je invult
Er bestaat tegenwoordig hele goede kit, dus inderdaad nooit boren in vloeren.iWout schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:23:
[...]
Zelf zal ik nooit zo snel in de vloer boren. We proberen altijd een frame of plank vast te lijmen op de vloer. Sommige grote eilanden zijn zo zwaar en groot als geheel dat vast zetten ook niet nodig is.
Denk dat weinig monteurs het risico nemen om in de vloer te boren en een leiding te raken.
Heb je ook naar de siemens gekeken https://www.siemens-home....okplaat%20met%20afzuigingRoelos89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:55:
Voor onze jaren 30 woning die wij aan het verbouwen zijn, zijn wij op zoek naar een mooie landelijke keuken. Wij zijn nu uitgekomen bij een interieurbouwer die voor ons alles op maat kan maken met MDF fronten en al het beslag van Blum.
Hieronder de plattegrond van onze woning:
[Afbeelding]
Voor de keuken hebben wij nu het volgende bedacht (tekening is ter illustratie van de indeling, kleur, type kasten en apparatuur zullen anders zijn in uiteindelijke vorm) :
[Afbeelding]
In de hoge kasten links van de nis komen 2 apparaten, een combi stoomoven en combi magnetron. Rechts van de nis komt een koelkast.
Wij zitten aan de volgende apparaten te denken:
Combi Magnetron Siemens CM656NBS1
Combi Stoomoven Siemens CS636GBS2
Koelkast Siemens K181RAD30
Vaatwasser Siemens SX636X08JE
Quooker Pro 3 Flex
Kookplaat Novy 1821 Pro Panorama met recirculatie
De totaalprijs van de keuken zit op ongeveer 23K
Nu vroegen wij ons af of er mensen nog wat tips hebben voor onze keuken indeling en/of apparatuur?
Wij zijn eigenlijk vooral benieuwd of er mensen ervaring hebben met de de Novy 1821 Pro Panorama kookplaat. Zelf zaten we te denken aan een Bora Puru maar na een gesprek te hebben gehad met speciaalzaak werd ons deze kookplaat aangeraden. Heeft er iemand ervaring met deze kookplaat?
Mooie kookplaat en het filter is nog makkelijker te vervangen als de bora.
En meer dan 4 apparaten 5 jaar garantie.
Als je nog niet helemaal uit het werkblad bent; heb je toevallig ook gekeken naar granito/terrazzo?Roelos89 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:22:
[...]
We willen graag de kastenwand niet te groot hebben en leek dan zo'n nis wel leuk om dit te breken en hier bijvoorbeeld koffiezetter op te zetten. Verder hebben we het idee dat we wel genoeg werkruimte hebben met huidige indeling.
[...]
Er komen in het (schier)eiland lades en onder de nis waarschijnlijk ook. De fronten worden paneeldeuren, waarschijnlijk in licht groen/blauw. Het werkblad zijn we nog niet helemaal over uit, waarschijnlijk graniet maar de kleur zijn we nog niet uit. De vloer wordt houtlook tegels bruin/grijs.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Hey allen,
Vandaag mag ik mij dan ook aanmelden bij het keuken topic. We zijn verschillende zaken langs geweest, bij Tulp hebben we een hele mooie gezien en werden erg goed geholpen. Helaas trapte ik in de val toen men vroeg “wat is je budget” en toen zei ik 20k. Uiteindelijk na een hoop overleg met “de baas” kunnen ze mij de keuken leveren voor... Je raadt het al, €20k
Morgen gaan we de details bespreken (het was al een half uur na sluitingstijd, dat moet ik ze wel nageven) maar ik wil even een sanity check doen.
De vraag is, is €20k incl. montage veel voor zoiets? Ik wil eigenlijk een sanity check doen. Ben letterlijk vandaag voor het eerst gaan kijken. Heb het gevoel dat dit nog steeds aan de hoge kant is ondanks dat hij is afgeprijsd van €27k naar 20k
Vandaag mag ik mij dan ook aanmelden bij het keuken topic. We zijn verschillende zaken langs geweest, bij Tulp hebben we een hele mooie gezien en werden erg goed geholpen. Helaas trapte ik in de val toen men vroeg “wat is je budget” en toen zei ik 20k. Uiteindelijk na een hoop overleg met “de baas” kunnen ze mij de keuken leveren voor... Je raadt het al, €20k
- Kookeiland 1,80m bij 1m, deze bevat 4 ladekasten (8 lades totaal).
- Recht kookblad tegen de muur, ongeveer 3 meter
- Koelkast + vriezer
- Bora kookplaat + afzuiging
- Luxe kraan met spoelbak maar geen Qooker (ms morgen proberen de Qooker erbij te lullen)
- Materiaal aanrecht weet ik eigenlijk niet, was graniet of keramiek
- Afwerking kastjes was de duurste hoogglans afwerking, geen kunststof maar hout, moet zeggen het was erg mooie lava grijs kleur. Door dit materiaal zat er een paar duizend euro boven kunststof hoogglans. Moet wel zeggen dat je het er wel vanaf zag
- Siemens apparatuur: combi magnetron/bakoven
- GEEN vaatwasser, die hebben we zelf al. Echter wel het frontje.
- GEEN hoge kastjes. De enige kasten in de volle hoogte zijn de koel/vriescombinatie en bij de oven. De rest van de kasten zit onder het aanrecht.
De vraag is, is €20k incl. montage veel voor zoiets? Ik wil eigenlijk een sanity check doen. Ben letterlijk vandaag voor het eerst gaan kijken. Heb het gevoel dat dit nog steeds aan de hoge kant is ondanks dat hij is afgeprijsd van €27k naar 20k
[ Voor 6% gewijzigd door _Christiaan_ op 26-06-2020 22:31 ]
NOSIG
Hier kan je natuurlijk niets over zeggen. Wat is het merk van de keuken? Wat is het werkblad? Welke apparatuur?_Christiaan_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:21:
Hey allen,
Vandaag mag ik mij dan ook aanmelden bij het keuken topic. We zijn verschillende zaken langs geweest, bij Tulp hebben we een hele mooie gezien en werden erg goed geholpen. Helaas trapte ik in de val toen men vroeg “wat is je budget” en toen zei ik 20k. Uiteindelijk na een hoop overleg met “de baas” kunnen ze mij de keuken leveren voor... Je raadt het al, €20kMorgen gaan we de details bespreken (het was al een half uur na sluitingstijd, dat moet ik ze wel nageven) maar ik wil even een sanity check doen.
Mijn volgende stap is morgen eerst naar de keukenmaxx gaan.
- Kookeiland 1,80m bij 1m, deze bevat 4 ladekasten.
- Koelkast + vriezer
- Luxe kraan met spoelbak maar geen Qooker (ms morgen proberen de Qooker erbij te lullen)
- Afwerking kastjes was de duurste hoogglans afwerking, geen kunststof maar hout, moet zeggen het was erg mooie lava grijs kleur. Door dit materiaal zat er een paar duizend euro boven kunststof hoogglans. Moet wel zeggen dat je het er wel vanaf zag
Een werkblad kan van 500 euro tot 10000 euro. Het kan nog gekker natuurlijk. Siemens oven kan van 250 euro tot 2000. Over het type kastjes maar te zwijgen.
Of een gedetailleerde prijsopgaaf, of vergelijken met andere keukenboeren.
Op basis van je gegeven informatie denk ik dat een prijs tussen 10.000 en 25.000 redelijk is
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Merk van de keuken... Is dat niet gewoon Tulp?evleerdam schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:31:
[...]
Hier kan je natuurlijk niets over zeggen. Wat is het merk van de keuken? Wat is het werkblad? Welke apparatuur?
Een werkblad kan van 500 euro tot 10000 euro. Het kan nog gekker natuurlijk. Siemens oven kan van 250 euro tot 2000. Over het type kastjes maar te zwijgen.
Of een gedetailleerde prijsopgaaf, of vergelijken met andere keukenboeren.
Op basis van je gegeven informatie denk ik dat een prijs tussen 10.000 en 25.000 redelijk is
Ik denk dat ik dan te weinig info heb
NOSIG
Tulp heeft inderdaad alleen maar eigen merk. Meer is er niet te kiezen. Bij tulp is het raadzaam als je budget 20k is om daar eens flink onder te gaan zitten. Ik kwam met 14k en meneer kwam met een keuken van 14,9k. Mijn budget reikt namelijk tot 20k. Tulp gaat het bij mij niet worden. Vergelijkbare keuken is hier bij een lokale leverancier ruim 2k goedkoper en krijg ook meer opbergruimte. Blad is identiek._Christiaan_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:33:
[...]
Merk van de keuken... Is dat niet gewoon Tulp?
Ongeacht of het een goede prijs is of niet, ik denk dat als je hier nu je handtekening onder zet, je altijd het gevoel zal houden dat je genaaid bent. Misschien toch nog wat meer tijd steken in vergelijkend warenonderzoek?_Christiaan_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:21:
Hey allen,
Vandaag mag ik mij dan ook aanmelden bij het keuken topic. We zijn verschillende zaken langs geweest, bij Tulp hebben we een hele mooie gezien en werden erg goed geholpen. Helaas trapte ik in de val toen men vroeg “wat is je budget” en toen zei ik 20k. Uiteindelijk na een hoop overleg met “de baas” kunnen ze mij de keuken leveren voor... Je raadt het al, €20kMorgen gaan we de details bespreken (het was al een half uur na sluitingstijd, dat moet ik ze wel nageven) maar ik wil even een sanity check doen.
Mijn volgende stap is morgen eerst naar de keukenmaxx gaan.
- Kookeiland 1,80m bij 1m, deze bevat 4 ladekasten (8 lades totaal).
- Koelkast + vriezer
- GEEN hoge kastjes. De enige kasten in de volle hoogte zijn de koel/vriescombinatie en bij de oven. De rest van de kasten zit onder het aanrecht.
Ik ben via dit topic rustig aan het orienteren op een nieuwe keuken voor in onze nieuwbouwwoning. Reuze handig! Als ik een duidelijk plaatje em prijs heb zal ik daar zeker ook feedback op vragen. Nu zit ik erst nog te puzzelen op de vaatwasser. Eigenlijk wil ik zo min mogelijk hoge kasten want dat wordt zo massief. Nu van plan 2 hoge kasten te nemen voor koelkast, vriezer en combi magnetron. Maar de vaatwasser zou ik eigenlijk ook graag op hoogte willen. Heeft er iemand ervaring met zo’n vaatwasser met lift systeem van AEG? Zijn ze er ook van andere merken? Is dit een goed alternatief voor een vaatwasser op hoogte?
https://www.consumentenbond.nl/vaatwasser/aeg-comfortlift
En nog een tweede vraag: we vinden de fenix verde comodoro kleur (matte groen grijs) erg mooi die al eerder in dit topic langskwam.
Zou wllicht mooi aansluiten bij de groene patio die we naast de keuken willen maken. Weet iemand welke keukenmerken/series deze kleur kunnen leveren? We willen er graag eentje in het echt gaan bekijken in omgeving Amsterdam.
En nog een tweede vraag: we vinden de fenix verde comodoro kleur (matte groen grijs) erg mooi die al eerder in dit topic langskwam.
[ Voor 21% gewijzigd door Marinos83 op 27-06-2020 15:14 ]
Ik heb ook nog even een vraag tussendoor, is/staat het raar wanneer je een kookeiland werkblad hebt op 90cm, en het werkblad aan de muur op 10cm? hoger?
Mijn vrouw en ik verschillen behoorlijk in lengte, 1m84 vs 1m57.
Ons huidige blad zit op 91.5, voor mij te laag (als ik wat meer moet snijden krijg ik last van mn rug), voor haar niet perse te hoog maar iets lager mag ook (voor het roeren in de pannen).
Ik denk nu aan een "klein" eiland met kookplaat op 90, en het spoelgedeelte op 95-100 hoogte.
Afhankelijk van wie het snijwerk doet kan dit dan op het eiland of op het spoelgedeelte.
Eiland wordt ongeveer 200x100, spoelgedeelte 240x60.
Voor het idee de indeling.
Mijn vrouw en ik verschillen behoorlijk in lengte, 1m84 vs 1m57.
Ons huidige blad zit op 91.5, voor mij te laag (als ik wat meer moet snijden krijg ik last van mn rug), voor haar niet perse te hoog maar iets lager mag ook (voor het roeren in de pannen).
Ik denk nu aan een "klein" eiland met kookplaat op 90, en het spoelgedeelte op 95-100 hoogte.
Afhankelijk van wie het snijwerk doet kan dit dan op het eiland of op het spoelgedeelte.
Eiland wordt ongeveer 200x100, spoelgedeelte 240x60.
Voor het idee de indeling.
:strip_exif()/f/image/BT0uTHcg1nTARMu9c4HNUm51.jpg?f=fotoalbum_large)
En, nog geweest in Duitsland?TQAirstrike schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:14:
[...]
Mag ik vragen waar je deze keuken hebt/gaat bestellen? Wij hebben 8 winkels in de omgeving van Zwolle gecheckt en waren eigenlijk alleen verliefd op de Next 125 NX 500 en willen eigenlijk precies voor deze setup gaan. Hebben een afspraak gepland in Duitsland eind vd maand bij eckelhof, schijnt goedkoper te zijn..
Die AEG had ik ook mijn zinnen op gezet. Wij hebben nu een vaatwasser op hoogte van Bosch. Ideaal! Maar in de nieuwe keuken komt de vaatwasser in het kookeiland. Om te compenseren dat ie niet meer op hoogte zou zitten dacht ik het ideale alternatief gevonden te hebben.Marinos83 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:19:
Nu zit ik erst nog te puzzelen op de vaatwasser. Eigenlijk wil ik zo min mogelijk hoge kasten want dat wordt zo massief. Nu van plan 2 hoge kasten te nemen voor koelkast, vriezer en combi magnetron. Maar de vaatwasser zou ik eigenlijk ook graag op hoogte willen. Heeft er iemand ervaring met zo’n vaatwasser met lift systeem van AEG? Zijn ze er ook van andere merken? Is dit een goed alternatief voor een vaatwasser op hoogte?
En nog een tweede vraag: we vinden de fenix verde comodoro kleur (matte groen grijs) erg mooi die al eerder in dit topic langskwam.Zou wllicht mooi aansluiten bij de groene patio die we naast de keuken willen maken. Weet iemand welke keukenmerken/series deze kleur kunnen leveren? We willen er graag eentje in het echt gaan bekijken in omgeving Amsterdam.
Vandaag een kijkje in de lokale mediamarkt om 'm in het echt te zien... wat een verschrikking, zowel de winkels met oldskool verkoper als de vaatwasser. De AEG viel me enorm tegen qua bouwkwaliteit en afwerking. Rails heel veel speling in. Comfortlift overtuigde me niet qua stevigheid en vooral hoe dat na 5 jaar zou zijn.
Toch weer terug naar de Pelgrim GVW 820XL. Geen lift, maar wel degelijk ding en gemaakt door ASKO in de 8 serie.
Als ik jou was zou ik ook eens gaan kijken bij een showmodel ergens!
[ Voor 38% gewijzigd door TweakErwin op 27-06-2020 17:31 ]
Yes, erg fijne winkel. Nemen goed de tijd en komen zeer ervaren over!
We hebben een offerte gekregen voor een Next 125 NX500
Kastenwand + eiland
Apparatuur:
Siemens HM636GNS1 (Combi oven)
Siemens Kl41RSD30 (Koelkast)
Siemens GU15DA55 (Vriezer)
Siemens SN836D01QE (Vaatwasser)
Bora Pura
Quooker 22+Xchr
Werkblad:
Dekton Natura 12mm Keramiek 304 x 100 cm
Inclusief montage €19.900
www.instagram.com/thomas.bartelds
Wij willen graag aan één zijde van de keuken diepere kasten (ergens tussen 65 en 72 cm) én een hogere korpus én een lage plint (kortom zoveel mogelijk opbergruimte) Volgens mij gaat dit allen niet tesamen met greeploos? Ik las laatst een bericht van @jos5223 waarin hij aangaf dat Ballerina vanaf september dit jaar met 84,5 en greeploos komt, maar zou dit dan ook met een diepere kast mogelijk zijn? Of waar kan ik dat navragen? Of zijn er andere merken, behalve Kvik met XXL kasten, die aan onze wens kunnen voldoen?
De plek van je keuken vooraan de woning zoals in je render is de meest logische plek. Ik zou zelf niet zo'n barretje direct naast mijn eettafel zetten, maar dat is eerder een kwestie van smaak. Door het lage raam ben je min of meer gebonden aan deze parallel opstelling. Die vind ik ook gewoon keurig zo.misterdjus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:22:
Ok guys, ik waag me ook maar even aan een post omdat we flink aan het stoeien zijn met onze keuken. Zo was ik pas nog actief in het Isoleer je kruipruimte topic. Nu hebben we een nieuwe woning gekocht en heb ik weer andere uitdagingen... Zo snel kan het gaan...![]()
Ok wat is de situatie en waarom stoeien we er zo mee. We hebben een woning gekocht en de lay-out is als volgt:
[Afbeelding]
Nu gaan we achter de uitbouw doortrekken zodat er meer ruimte in de woning komt en het er zo uit komt te zien:
[Afbeelding]
Nu was ons plan om de woonkamer te laten waar hij zit, maar een irritatie in onze huidige woning is dat dit best een krappe plek is. Hier is deze ruimte nog 10cm smaller. We zijn dus van plan om de keuken te plaatsen waar nu de bank getekend is en het zitgedeelte te verplaatsen naar de achterkant. A la:
[Afbeelding]
(Dat gekke balkje bij de woonkamer is de lichtstraat. Dit was om te passen waar hij moet komen)
Dit is voor ons nu de meest logische oplossing. Echter zit er wel een raam die behoorlijk laag is. De keukenboer gaf aan dat als je 50cm afstand tot je wand/raam houd dit geen gek gezicht is. Wat is jullie mening hierover?
Wat hebben we allemaal overwogen? Naar ons idee zijn er 5 plekken waar de keuken zou kunnen komen (was er maar gewoon 1 optie)
1. Op de originele plek als een schiereiland (Dwingt de woonkamer weer naar de kleine ruimte of in het midden)
2. Op de plek waar de uitbouw komt (hoge wandkasten tegen de linkermuur en een kookeiland) Zelfde nadelen als punt 1)
3. Keuken in het midden van de woning rechts. Wandkasten tegen de wand en een kookeiland (te veel verlies van ruimte aan de uitbouw kant)
4. Keuken in het midden van de woning links. (zelfde nadeel als 3)
5. De keuken in het smalle "zitgedeelte" zoals op de tekening. (Geeft een ruime zithoek bij de uitbouw en voldoende ruimte in het midden van de kamer)
We zijn nog niet aan het kijken naar apparatuur maar vooral bezig eerst met de lay-out. Wel al wat schetsen laten maken en dit is een sfeer impressie:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben even benieuwd naar wat frisse blikken en kritische meningen. Goed idee of helemaal ruk? En waarom en wat dan? Inmiddels met 3 keukenboeren de situatie doorgesproken en als laatste dit eruit gekregen. Toch ben ik nog niet 100% overtuigd...
Daarnaast lees ik her en der over de keuken uit Duitsland halen en dat dit flink kan schelen. Hoe is jullie ervaring daarmee? De ervaringen wisselen soms. Zo las ik al dat er wat mensen zijn die aangeven dat een Duitse keukenboer net over de grens niet veel anders doet dan een Nederlandse. Iemand (recente) ervaring en zo ja waar ben je geweest? Via een aannemer kreeg ik de tip eens bij Gerwens te kijken net over de grens bij Enschede. Nu zie ik deze hier ook regelmatig terugkomen in het forum met goede ervaringen maar wel wat langer geleden al. Ze zitten ook maar net over de grens heen maar als we zo ver zijn vind ik het wel een ritje waard. Nog andere Duitse keuken tips? Dan maar eens een dag tripje Duitsland van maken
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Oke, ga je nog langs andere zaken met die offerte? Naar wat ik weet van BK is dat ze wel eens onder andere offerte prijzen gaan zitten om te verkopen. Moet wel 1 op 1 te vergelijken zijn met wat zij aanbieden, en dat is het in dit geval welTQAirstrike schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:32:
[...]
Yes, erg fijne winkel. Nemen goed de tijd en komen zeer ervaren over!
We hebben een offerte gekregen voor een Next 125 NX500
Kastenwand + eiland
Apparatuur:
Siemens HM636GNS1 (Combi oven)
Siemens Kl41RSD30 (Koelkast)
Siemens GU15DA55 (Vriezer)
Siemens SN836D01QE (Vaatwasser)
Bora Pura
Quooker 22+Xchr
Werkblad:
Dekton Natura 12mm Keramiek 304 x 100 cm
Inclusief montage €19.900
We zijn hier al mee akkoordassassin85 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:40:
[...]
Oke, ga je nog langs andere zaken met die offerte? Naar wat ik weet van BK is dat ze wel eens onder andere offerte prijzen gaan zitten om te verkopen. Moet wel 1 op 1 te vergelijken zijn met wat zij aanbieden, en dat is het in dit geval wel
www.instagram.com/thomas.bartelds
Oke, gefeliciteerd. Vind t geen slechte prijs overigens
Komende weken wil ik graag langs een aantal keukenzaken in de buurt. Zelf woon ik in Leiden, maar de woonboulevard in Leiderdorp valt af wegens 'goedkoop aanbod (Kvik, Keukenstunter, Keukensale).
Dus, uitwijken naar Zoeterwoude! Daar zitten de volgende non-DMG zaken:
Dus, uitwijken naar Zoeterwoude! Daar zitten de volgende non-DMG zaken:
- Superkeukens: Leek mij het meest geschikt gezien mijn wensen (zie quote hieronder)
- Bemmel & Kroon: Ik weet niet zo goed wat de onderscheidende factor is.
- Marquardt: Kom ik hier in het topic weinig tegen. In de topicstart genoemd als Duitse zaak, maar dus ook een dependence in Zoeterwoude. Iemand ervaring of meer info?
Phyrro schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:02:
Ik volg dit topic al maanden met toenemende interesse, aangezien mijn vriendin en ik in december gaan verhuizen naar ons eerste koophuisje. Hier zit een keuken in die 'niet helemaal onze smaak is'. We zitten nog helemaal in het begin van het proces, omdat de verhuisdatum ook nog even weg is.
***members only***
De keuken is niet onze smaak, het blad is goedkoop spaanplaat met plastic coating, de apparatuur is oud en goedkoop, en we hebben meer bergruimte nodig. Daarom wil ik er een nieuwe keuken in zetten. Renovatie is evt ook een optie, maar ik denk niet rendabel gezien de wensenlijst.
Hieronder mijn eerste probeersels in de Schuller keukenplanner, die vond ik het best werken.
[Afbeelding][Afbeelding]
- Het is een appartementje, dus het hoeft niet allemaal het neusje van de zalm. Het moet wel 'passend' zijn voor het type huis.
- L-opstelling 260cmx200cm
- Wijzigingen qua lay-out: Meer bovenkastjes, en de combi-oven naar boven de koelkast omdat we een losse vriezer in een berging in het appartement gaan zetten.
- Strak, mat wit, greeploos met slanke lijnen (dan lijkt Hacker Systemat mij wel geschikt)
- Werkblad keramisch of composiet 2cm 140x60cm + 200x60
- Apparatuur moet gewoon degelijk zijn
- Quooker en Bora zijn nice-to-have (maar wil ik stiekem wel graag)
- All-in budget ±€10K
Dit alles leek mij optimistisch, gezien het budget. Maar als ik dan onderstaande prijzen zie, lijkt het ineens wel haalbaar! We gaan komende tijd met wat keukenzaken in de buurt praten (Reddy, Kvik, Superkeukens) om te kijken wat zij mogelijk vinden. Als ik hun offertes binnen heb, mag ik dan bij jou een poging wagen @Barry|IA ?
[...]
Ik heb eergisteren getekend voor een KH keuken. Daar is een corpus van 82 mogelijk. En ze zijn heel flexibel vwb kastbreedte weet ik, dus misschien ook wel wat betreft kastdiepte. Ik ben bij van Mook in Oosterhout geweest voor deze keuken, erg goed geholpen daarpandacma schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:10:
Wij willen graag aan één zijde van de keuken diepere kasten (ergens tussen 65 en 72 cm) én een hogere korpus én een lage plint (kortom zoveel mogelijk opbergruimte) Volgens mij gaat dit allen niet tesamen met greeploos? Ik las laatst een bericht van @jos5223 waarin hij aangaf dat Ballerina vanaf september dit jaar met 84,5 en greeploos komt, maar zou dit dan ook met een diepere kast mogelijk zijn? Of waar kan ik dat navragen? Of zijn er andere merken, behalve Kvik met XXL kasten, die aan onze wens kunnen voldoen?
Aanvulling: zojuist even gezocht en op hun site staat diepte korpus traploos tot 700mm
[ Voor 4% gewijzigd door PascalJanssen op 27-06-2020 20:51 ]
Goede tip, thnx! Daar ga ik me eens verder in verdiepen.PascalJanssen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:48:
[...]
Ik heb eergisteren getekend voor een KH keuken. Daar is een corpus van 82 mogelijk. En ze zijn heel flexibel vwb kastbreedte weet ik, dus misschien ook wel wat betreft kastdiepte. Ik ben bij van Mook in Oosterhout geweest voor deze keuken, erg goed geholpen daar
Aanvulling: zojuist even gezocht en op hun site staat diepte korpus traploos tot 700mm
Ik zie in het topic dat er best wat wordt geshopt in Duitsland voor complete keukens maar niet of weinig voor apparatuur?
Als ideale.de moet geloven is inbouwapparatuur bij de oosterburen best wat goedkoper. Je hebt dan geen ‘5 jaar garantie bij 4 apparaten’, maar als alles flink goedkoper is maakt dat niet uit.
Iemand hier ervaring mee?
ITips voor een goedkope online aanbieder van keukenapparatuur?
Als ideale.de moet geloven is inbouwapparatuur bij de oosterburen best wat goedkoper. Je hebt dan geen ‘5 jaar garantie bij 4 apparaten’, maar als alles flink goedkoper is maakt dat niet uit.
Geen ervaring mee. Maar zo te zien moet je dan alsnog door de knieën om die korf naar boven te trekken? Lijkt mij niet echt prettig. Ook vraag ik mij af hoe zwaar die lift wordt als de korf vol met serviesgoed is en je hem er dan uit moet trekken. Maar misschien zie ik te veel beren op de weg.Marinos83 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:19:
Heeft er iemand ervaring met zo’n vaatwasser met lift systeem van AEG? Zijn ze er ook van andere merken? Is dit een goed alternatief voor een vaatwasser op hoogte?
Lijkt mij helemaal niet vreemd. Het is sowieso wel prettig als de pannen iets lager staan dan het werkblad. Vroeger zag je in keukens ook vrij veel dat het fornuis bewust lager was dan het werkblad en ook bij inbouw was het werkblad rond de kookplaat soms een stuk lager.mitsumark schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:38:
Ik heb ook nog even een vraag tussendoor, is/staat het raar wanneer je een kookeiland werkblad hebt op 90cm, en het werkblad aan de muur op 10cm? hoger?
Zou geen probleem moeten zijn. Uiteraard lang niet bij ieder merk, maar dit zijn ongeveer de zelfde criteria die wij ook hadden en wij hadden ook best nog wel keus. Dus gewoon langs een paar winkels gaan en vragen. Als je meteen deze concrete eisen/wensen aangeeft, dan kunnen ze meteen al aangeven of ze een merk hebben dat voldoet of niet. Dan kun je daarna de aanbieder kiezen waar jij je prettig bij voelt.pandacma schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:10:
Je kan is kijken bij schuller keukens zij hebben kasten met een korpus van 84,5 en ook diepere kasten ik weet alleen niet of die ook met die korpus hoogte mogelijk zijn.pandacma schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:10:
mijn ervaring is dat je de beste prijzen niet online ziet. Veel merken hebben afgedwongen met hun retailers dat ze alleen de adviesprijs mogen publiceren en moet je ze 'bellen' voor de echte prijs. Of heeft iemand andere ervaringen?bartvb schreef op zondag 28 juni 2020 @ 08:37:
Ik zie in het topic dat er best wat wordt geshopt in Duitsland voor complete keukens maar niet of weinig voor apparatuur?
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
@pandacma hoge corpus is hier al vaker langs geweest. Tristar levert maatwerk, nolte eventueel ook hogere corpus.
Hi Tweakers,
Eerder al geholpen in dit topic met betrekking tot het werkblad.
Inmiddels de offerte enige tijd geleden getekend en het leek me leuk onze keuzes te delen.
De keuken hebben we gekocht bij Superkeukens in Capelle a/d IJssel.
De opstelling is een L-hoek + hoge kastenwand:
:fill(white):strip_exif()/f/image/eaiAu4LN3fcWuflido37CBCV.png?f=user_large)
Het werkblad is 70 cm diep en 4 cm dik op de randen en het materiaal is composiet. Rondom een smet-randje van 10 cm hoog in hetzelfde materiaal.
De werkhoogte is 101 cm (lang koppel
). Het merk van de keuken is "Schüller". De kastjes zijn 84,5 cm hoog.
Onder de ovens zitten inbouwladen. Aan de lange kant van de L overal laden (3 x 3) waarvan de bovenste drie lager zijn.
De apparatuur die wij hebben uitgekozen is als volgt:
Full Steam bakoven Siemens iQ700 HS836GTB6
Integreerbare koelkast Siemens iQ500 KI81RAD30
Integreerbare vrieskast Siemens iQ500 GI81NAC30
Volledig integreerbare vaatwasmachine Siemens iQ500 SX858D36TE
Inductiekookplaat Siemens iQ700 EX877LYV5E
Multifunctionele oven met magnetronfunctie Siemens iQ700 HM876G0B6
Wandafzuigkap + regenereerbaar Siemens iQ700 LC91BUV55
Zoals gezegd al getekend maar wel met de optie de keuzes nog flexibel te houden (de keuken hoeft pas over ongeveer een jaar echt besteld te worden... nieuwbouw).
De belangrijkste overwegingen m.b.t. de apparatuur:
- Stoom kunnen testen bij schoonouders en vinden wij een leuke toevoeging zeker omdat het "Full Steam" betreft.
- Grote koelkast en vriezer (getwijfeld of vriezer overkill is maar inmiddels erg blij met de keuze)
- Vaatwasmachine met "Zeolith" functie die kunststoffen wat beter droog zal krijgen.
- Inductieplaat met flexzones. Wij twijfelen nog of 90 cm fijner zou zijn. Dan is de middenzone namelijk een apart bruikbare zone (dus totaal 5) en nu is het dat niet (en natuurlijk gewoon meer ruimte)
- Magnetron toch handig om snel op te warmen. Twee 60 cm ovens is wel overkill maar toch voor gekozen i.v.m de symmetrie.
- Afzuigkap met genoeg capaciteit (niet overtuigd van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging o.b.v. ervaring met Miele exemplaar - de hier geliefde Bora nooit in actie mogen zien
)
Voornaamste punten waar we nu over twijfelen zijn zoals genoemd de grootte van de kookplaat en of ik de Bosch carbon black lijn niet toch mooier vind
. Die kwam ik pas een paar weken geleden tegen. En of we een Quooker moeten nemen. Als je dit topic volgt lijkt dit bijna een no-brainer keuze te zijn geworden.
Inmiddels de offerte enige tijd geleden getekend en het leek me leuk onze keuzes te delen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/eaiAu4LN3fcWuflido37CBCV.png?f=user_large)
Het werkblad is 70 cm diep en 4 cm dik op de randen en het materiaal is composiet. Rondom een smet-randje van 10 cm hoog in hetzelfde materiaal.
De werkhoogte is 101 cm (lang koppel
Onder de ovens zitten inbouwladen. Aan de lange kant van de L overal laden (3 x 3) waarvan de bovenste drie lager zijn.
Zoals gezegd al getekend maar wel met de optie de keuzes nog flexibel te houden (de keuken hoeft pas over ongeveer een jaar echt besteld te worden... nieuwbouw).
- Stoom kunnen testen bij schoonouders en vinden wij een leuke toevoeging zeker omdat het "Full Steam" betreft.
- Grote koelkast en vriezer (getwijfeld of vriezer overkill is maar inmiddels erg blij met de keuze)
- Vaatwasmachine met "Zeolith" functie die kunststoffen wat beter droog zal krijgen.
- Inductieplaat met flexzones. Wij twijfelen nog of 90 cm fijner zou zijn. Dan is de middenzone namelijk een apart bruikbare zone (dus totaal 5) en nu is het dat niet (en natuurlijk gewoon meer ruimte)
- Magnetron toch handig om snel op te warmen. Twee 60 cm ovens is wel overkill maar toch voor gekozen i.v.m de symmetrie.
- Afzuigkap met genoeg capaciteit (niet overtuigd van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging o.b.v. ervaring met Miele exemplaar - de hier geliefde Bora nooit in actie mogen zien
Voornaamste punten waar we nu over twijfelen zijn zoals genoemd de grootte van de kookplaat en of ik de Bosch carbon black lijn niet toch mooier vind
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.
Geen ervaring mee.. maar ik zat er ook naar te kijken. Echter, de test resultaten van de AEG vaatwassers zijn niet echt top, dus daarom toch maar gekozen om naar een Miele te gaan kijken.Marinos83 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:19:
Ik ben via dit topic rustig aan het orienteren op een nieuwe keuken voor in onze nieuwbouwwoning. Reuze handig! Als ik een duidelijk plaatje em prijs heb zal ik daar zeker ook feedback op vragen. Nu zit ik erst nog te puzzelen op de vaatwasser. Eigenlijk wil ik zo min mogelijk hoge kasten want dat wordt zo massief. Nu van plan 2 hoge kasten te nemen voor koelkast, vriezer en combi magnetron. Maar de vaatwasser zou ik eigenlijk ook graag op hoogte willen. Heeft er iemand ervaring met zo’n vaatwasser met lift systeem van AEG? Zijn ze er ook van andere merken? Is dit een goed alternatief voor een vaatwasser op hoogte?
En nog een tweede vraag: we vinden de fenix verde comodoro kleur (matte groen grijs) erg mooi die al eerder in dit topic langskwam.Zou wllicht mooi aansluiten bij de groene patio die we naast de keuken willen maken. Weet iemand welke keukenmerken/series deze kleur kunnen leveren? We willen er graag eentje in het echt gaan bekijken in omgeving Amsterdam.
Even mezelf gequote en hieronder de stand van zaken. Ik heb me niet helemaal aan het oorspronkelijke plan gehouden, maar dat maakt niet uit.Ik ben in de beginfase van het oriënteren op het laten bouwen van een huis. Zoals bij veel nieuwe 'uitdagingen' kijk ik hier of er informatie te vinden is. En zoals altijd is het antwoord volmondig "ja". Nu ben ik via het huizenbouw topic hier verzeild geraakt en langzaam maar zeker mijn weg naar boven aan het lezen. Ben inmiddels bij pagina 40 van ruim 500.
Een paar dingen heb ik al wel besloten:
* Geen keuken van DMG of soortgelijke zaak
* Netto prijzen
* Budget 15k max
Opties die ik nu overweeg (zonder dat ik op dit moment over afmetingen of opstelling beschik):
* Reddy offerte laten maken
* ASWA offerte laten maken
* DB keuken offerte laten maken
* IKEA keuken met deuren van KOAK of Haute cuisine o.i.d. en losse apparatuur bij keukenloods en werkblad ook elders. Installatie door een andere partij.
Wij willen heel graag houten fronten zoals te vinden bij KOAK of Haute cuisine. Ik heb nog te weinig beeld of dit soort deurtjes ook te vinden zijn bij gewone keukenzaken. Daar lijkt het toch op het eerste gezicht allemaal glad en glans. Maar misschien vergis ik me daarin.
Alles bij 1 partij geeft een hoop gemak, aan de andere kant zelf samenstellen geeft weer meer vrijheid. Dat zal de afweging zijn aan de hand van wat keukenzaken te bieden hebben. Houten fronten is in ieder geval een harde eis.
Wat ik heb begrepen van KOAK is dat zij de keuken volledig installeren. Ik weet niet of dit ook bij een andere leverancier van fronten voor IKEA keukens is. Mocht dit nu niet het geval zijn, wat voor partij kan ik daar voor benaderen? Een installateur? Een klusbedrijf?
We zijn nog helemaal in de beginfase, dus echt concreet is er nog niks, maar dit is op dit moment even hoe ik er tegenaan kijk.
Inmiddels een paar weken verder en 2 keukenzaken bezocht. Ik zal kort proberen onze ervaringen te delen:
Afspraak gemaakt bij Reddy Barendrecht. We gingen daarheen met als idee een (eiken) houten keuken. Uiteindelijk een keuken laten tekenen met alle lage kasten in mat zwart en de hoge kasten in hout. We hadden niet genoeg tijd ivm werk, dus een tweede afspraak gemaakt. Bij de tweede afspraak hebben we toch afgezien van het hout en de keuken volledig mat zwart laten tekenen. Het is een L-keuken met 3 hoge kasten van 600mm, dan twee lades van 600 en 800 mm tot de hoek. Om de hoek nog 2x 900mm en 3x 600mm. Totaal werkblad bijna 6 meter. We hadden geen bijzondere wensen qua apparatuur, dus we hebben een vaatwasser, een inductieplaat met ingebouwde afzuiging, een kokendwaterkraan en een oven. Alles bij elkaar inclusief montage geoffreerd gekregen voor ongeveer 15.000 euro. Dit was ook ons budget in principe, dus dat kwam mooi uit. Kasten waren van Nobilia, werkblad van Fenix en kraan van Selsiuz. Rest apparatuur van AEG.
We zijn daar erg prettig geholpen en toen eenmaal duidelijk was dat we daar niet waren om alleen een scherpe offerte te halen om andere zaken 'af te persen' hebben we heel open en eerlijk kunnen praten. Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ik niet 15 zaken langs ga en met offertes van concurrenten ga sta zwaaien. Ik heb daar geen tijd voor en vooral geen zin in. Dit was ook een reden waardoor ik bij Reddy terecht ben gekomen, vanwege de netto prijzen. Wat ik wel graag doe als ik iets koop (en zeker iets van 15000 euro), is me inlezen en een andere zaak ook een kans geven. Dit heb ik ook duidelijk gecommuniceerd bij Reddy. We gingen dus met een (in onze ogen) mooie offerte van een mooie keuken de deur uit.
De andere zaak waar we langs wilden gaan was Huisman in Alblasserdam. Dit is bij ons in het dorp en we hebben daar goede verhalen over gehoord van kennissen. Hier zijn we gisteren ook uitstekend geholpen en hebben we een soortgelijke keuken laten tekenen. Zij hadden geen AEG, maar Pelgrim. Voor de offerte, die we aanstaande week ontvangen, hebben we nu even Pelgrim apparatuur op laten nemen. Zij leveren ook Bosch/Siemens/Neff, maar dit kunnen we uiteraard nog aanpassen. Wel hebben we Quooker ipv Selsiuz en keramiek ipv Fenix werkblad laten offreren. De fronten zijn bij deze keuken wel van Fenix. Ik ben zeer benieuwd waar zij mee komen en dan zullen we waarschijnlijk één van de twee zaken kiezen. Ook bij Huisman heb ik gezegd hoe ik erin sta en dat we in principe tevreden zijn over de keuken van Reddy, maar dat zij ook een poging mogen wagen. Richtbudget is 15.000, maar iets meer is wel mogelijk als we de meerprijs voor onszelf kunnen rechtvaardigen. Bijvoorbeeld betere apparatuur of materialen.
We wachten af, en zodra we een keuze hebben gemaakt, zal ik ook even de tijd nemen om de tekeningen en de renders te plaatsen.
Wat verwacht je dan?
Klant is koning... Als alle koningen sneu zijn ligt het misschien ergens anders aan, de keuken, locatie of de verkoper?
Klant is koning... Als alle koningen sneu zijn ligt het misschien ergens anders aan, de keuken, locatie of de verkoper?
[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 28-06-2020 21:01 ]
Ik heb het forum doorgespit en heb eea gelezen maar geen 84,5 corpus in combinatie met diepere kasten én in combinatie met greeploos. Dan is greeploos vaak weer niet mogelijk. Vandaar mijn vraag, ik wil graag alle 3MikeyMan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:41:
@pandacma hoge corpus is hier al vaker langs geweest. Tristar levert maatwerk, nolte eventueel ook hogere corpus.
Ja, inderdaad hoge en diepe kasten kan bij Schuller, maar bij 84,5 kan helaas greeploos weer niet........Wiibe schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
[...]
Je kan is kijken bij schuller keukens zij hebben kasten met een korpus van 84,5 en ook diepere kasten ik weet alleen niet of die ook met die korpus hoogte mogelijk zijn.
Wat voor keuken heb je? Ben je al blij dat iemand deze gratis komt weghalen of is het een merk keuken met mooie apparatuuraschja schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:38:
Iemand een tip om een keuken tweedehands keuken te verkopen? Want ik erger me kapot op Marktplaats.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Weet niet wat je budget is, maar dan zou Tristar wellicht een optie zijn dus. Overigens; wat voor hoogte blad denk je aan? Want met deze combi kom je vrij hoog uit. 8cm plint plus 5cm greeplijst en 2cm blad zit je al aan 99,5cm. Das vrij hoog.pandacma schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:04:
[...]
Ik heb het forum doorgespit en heb eea gelezen maar geen 84,5 corpus in combinatie met diepere kasten én in combinatie met greeploos. Dan is greeploos vaak weer niet mogelijk. Vandaar mijn vraag, ik wil graag alle 3
Dat is inderdaad aan de hoge kant, dus korpus zou ergens tussen 78 en 82 moeten zijn. Ik ga eens kijken wat Tristar voor opties heeft, thnxMikeyMan schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Weet niet wat je budget is, maar dan zou Tristar wellicht een optie zijn dus. Overigens; wat voor hoogte blad denk je aan? Want met deze combi kom je vrij hoog uit. 8cm plint plus 5cm greeplijst en 2cm blad zit je al aan 99,5cm. Das vrij hoog.
Keuken is nog maar 4 jaar en nog in prima conditie. Staat in ons nieuwe huis. Hoogglans witte keuken incl Siemens inbouwapparatuur. Natuurstenen blad. Het gaat om een hoekkeuken en 2 hoge kasten. Merk van de keuken is mij niet bekend.siemenz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:21:
[...]
Wat voor keuken heb je? Ben je al blij dat iemand deze gratis komt weghalen of is het een merk keuken met mooie apparatuur
Afmetingen:
Raamzijde: 269cm (60/45/45/60)
Muurzijde: 300cm (niet exacte afmeting) (volgens mij 60/120/60)
Apparatuur:
Siemens Combi-oven IQ700 CM633GBS1
Siemens Koelvriescombi VI34VX21
Siemens Vaatwasser SN63D002EU
Siemens Inductiekookplaat typenummer onbekend
Siemens Afzuigkap typenummer onbekend
Dus ja, willen er nog wat voor vangen. Vinden jullie €2500 een realistisch bedrag?
/f/image/H1f11DFjgaUseJTtjRIuveys.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door aschja op 28-06-2020 22:38 ]
Tja, ik vind €2500,- een prima bedrag voor zo’n keuken, maar dat zeg ik zonder enige kennis van de markt verder.
Ik heb eerst prijzen opgevraagd bij een aantal bekende Nederlandse webshops. En uiteindelijk heb ik veel apparatuur (Neff) toch gekocht in Duitsland, bij elektroshopwagner.desiemenz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:14:
[...]
mijn ervaring is dat je de beste prijzen niet online ziet. Veel merken hebben afgedwongen met hun retailers dat ze alleen de adviesprijs mogen publiceren en moet je ze 'bellen' voor de echte prijs. Of heeft iemand andere ervaringen?
De totaalprijs was fors lager en de producten waren binnen een week in huis. Prima service en vlotte support bij vragen over de bestelling.
Als antwoord op je vragen en wat ongevraagd advies :OConnor schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:10:
Hi Tweakers,
[Afbeelding]
De werkhoogte is 101 cm (lang koppel). Het merk van de keuken is "Schüller". De kastjes zijn 84,5 cm hoog.
- Afzuigkap met genoeg capaciteit (niet overtuigd van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging o.b.v. ervaring met Miele exemplaar - de hier geliefde Bora nooit in actie mogen zien)
Voornaamste punten waar we nu over twijfelen zijn zoals genoemd de grootte van de kookplaat en of ik de Bosch carbon black lijn niet toch mooier vind. Die kwam ik pas een paar weken geleden tegen. En of we een Quooker moeten nemen. Als je dit topic volgt lijkt dit bijna een no-brainer keuze te zijn geworden.
- 80 of 90 cm kookplaat. Persoonlijk denk ik dat 80 cm wel voldoende is. Zelden gebruik ik zoveel pitten, daarnaast als je de stoomoven goed gebruikt heb je ook minder pitten nodig.
- Persoonlijk vind ik de carbon black lijn van Bosch erg mooi. Ben 2x bij inspiratie huis 2020 geweest en toen wist ik wel dat ik die lijn wilde. Als je een strakke keuken hebt, dan voegt het veel toe. Dus als je keuken helemaal strak wit of strak zwart is, dan zijn helemaal zwarte ovens erg mooi. Als je keuken wat minder strak is, wat meer landelijk of meer met grepen en dergelijke, dan maakt het wat minder uit.
- quooker : ligt helemaal aan je gebruikspatroon natuurlijk. Als je geen thee drinkt, geen kinderen hebt, weinig soep of groente kookt, dan is het gewoon niet nodig.
- 2x een 60cm oven: wellicht een optie om 1x 60cm te nemen, 1x 45cm en daar een warmhoudlade onder. Ik weet niet of je dat nou gaat gebruiken, maar qua design is het wel mooi. Wel iets duurder dan jouw optie waarschijnlijk.
- Apparatuur vind ik verder prima, ben alleen geen fan van die afzuigkap. Niet specifiek van die afzuigkap niet, maar ik stoot altijd m'n hoofd, vind hem lelijk en lastig schoon te maken. Ik vind werkblad afzuiging ook niet ideaal, maar misschien is zo'n headroom afzuiging van Siemens een tussenoplossing.
It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.
Quooker. Waarom zou die handig zijn als je wel kinderen hebt? Ik vind het levensgevaarlijke dingen, ondanks dat er een beveiliging op zit. Daarnaast slurpt dat energie. Continue op temperatuur moeten houden van water. Of mis ik iets?evleerdam schreef op zondag 28 juni 2020 @ 23:38:
[...]
- quooker : ligt helemaal aan je gebruikspatroon natuurlijk. Als je geen thee drinkt, geen kinderen hebt, weinig soep of groente kookt, dan is het gewoon niet nodig.
- 2x een 60cm oven: wellicht een optie om 1x 60cm te nemen, 1x 45cm en daar een warmhoudlade onder. Ik weet niet of je dat nou gaat gebruiken, maar qua design is het wel mooi. Wel iets duurder dan jouw optie waarschijnlijk.
Wat de oven betreft zou ik 1x 60cm en 1x 45 nooit overwegen. Ook niet met een warmtelade eronder. Dan onderbreek je de mooie belijning van beide ovens.
Mijn kinderen van 4 en 6 komen er anders nooit aan en ze krijgen hem ook niet aan trouwens.aschja schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Quooker. Waarom zou die handig zijn als je wel kinderen hebt? Ik vind het levensgevaarlijke dingen, ondanks dat er een beveiliging op zit. Daarnaast slurpt dat energie. Continue op temperatuur moeten houden van water. Of mis ik iets?
Wat de oven betreft zou ik 1x 60cm en 1x 45 nooit overwegen. Ook niet met een warmtelade eronder. Dan onderbreek je de mooie belijning van beide ovens.
De beveiliging is meer dan prima, ook is gewoon water de hendel in mijn geval en die weten ze ook prima op koud te zetten/houden alvorens de kraan aan te doen hoor.
Reden waarom ik een Quooker heb is omdat wij een boilervat hebben met een warmtepomp en die is beperkt. Het is een luxe product maar wat mij betreft erg handig en zijn geld waard.
Volgens Quooker kost het warmhouden (zonder gebruik) €0,05 per dag.aschja schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Quooker. Waarom zou die handig zijn als je wel kinderen hebt? Ik vind het levensgevaarlijke dingen, ondanks dat er een beveiliging op zit. Daarnaast slurpt dat energie. Continue op temperatuur moeten houden van water. Of mis ik iets?
https://kokendwaterkranen...-op-110-graden-te-bewaren
Omdat je de eerste 2 jaar flesjes aan het klaarmaken bent, tussen 3-8 keer per dag. Uiteraard afhankelijk van borstvoeding, kinderopvang en dergelijke. Maar zelf had ik 2 jaar een thermoskan staan waar ik dagelijks nieuw water in deed van de waterkoker. Erg onhandig imho.aschja schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:50:
[...]
Daarnaast, zoals anderen aangeven, is het echt niet zo onveilig als je denkt. Zit een goede beveiliging op.
En energie slurpen.. het kost niet extreem veel energie maar uiteraard meer energie dan geen quooker. Maar je krijgt (dus afhankelijk van je situatie) er veel voor terug in tijd en gemak.
Tja... even vanaf de andere kant bekeken als potentiele koper,aschja schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:36:
[...]
Keuken is nog maar 4 jaar en nog in prima conditie. Staat in ons nieuwe huis. Hoogglans witte keuken incl Siemens inbouwapparatuur. Natuurstenen blad. Het gaat om een hoekkeuken en 2 hoge kasten. Merk van de keuken is mij niet bekend.
Afmetingen:
Raamzijde: 269cm (60/45/45/60)
Muurzijde: 300cm (niet exacte afmeting) (volgens mij 60/120/60)
Apparatuur:
Siemens Combi-oven IQ700 CM633GBS1
Siemens Koelvriescombi VI34VX21
Siemens Vaatwasser SN63D002EU
Siemens Inductiekookplaat typenummer onbekend
Siemens Afzuigkap typenummer onbekend
Dus ja, willen er nog wat voor vangen. Vinden jullie €2500 een realistisch bedrag?
[Afbeelding]
Dat werkblad past natuurlijk net niet in iemand anders zijn keuken, plus de kans is >90% dat die beschadigd tijdens het uitbouwen/transport/inbouwen. Dus die kun je afschrijven.
Apparatuur is 4 jaar oud, dus sorry... die is financieel ook gewoon afgeschreven. Zit geen fabrieksgarantie meer op ook.
Houdt je over wat (Ikea?)kastjes, hoogglans wit, greeploos (moet je ook maar net willen), in een hoekopstelling, dus dat moet ook maar net ergens passen.
Vindt € 2.500 nogal een bedrag, denk dat je blij mag zijn dat iemand hem voor € 1.000 over wil nemen.
Dat is gewoon niet waar je kunt zo'n blad prima er uit halen en prima vervoeren maar je zult er wel wat werk voor moeten doen. Heb ik zelf meermaals gedaan. Verder is dit zo'n beetje de meest standaard keuken opselling en zal in bijna alle keukens moeten passen. Stukje er af is ook geen probleem zo gepiept met de juiste zaag.Den_S85 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:47:
[...]
Tja... even vanaf de andere kant bekeken als potentiele koper,
Dat werkblad past natuurlijk net niet in iemand anders zijn keuken, plus de kans is >90% dat die beschadigd tijdens het uitbouwen/transport/inbouwen. Dus die kun je afschrijven.
Verwachte levensduur van degelijke merk apparatuur is langer als 4 jaar en zou prima 6 tot 10 jaar mee moeten gaan na dit punt.Apparatuur is 4 jaar oud, dus sorry... die is financieel ook gewoon afgeschreven. Zit geen fabrieksgarantie meer op ook.
Ikea kastjes mag je mooi zelf in elkaar gaan zetten en helemaal recht krijgen (soms echt een hell).Houdt je over wat (Ikea?)kastjes, hoogglans wit, greeploos (moet je ook maar net willen), in een hoekopstelling, dus dat moet ook maar net ergens passen.
Vindt € 2.500 nogal een bedrag, denk dat je blij mag zijn dat iemand hem voor € 1.000 over wil nemen.
Maar prima over de prijs valt te twisten maar tussen de 1000 euro en 2500 moet volgens mij zeer goed te doen zijn.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
En die claim kan ik bevestigen, het verbruik als je er niks uithaalt is ca. 0,28 KWh per dag, kosten daarvoor liggen inderdaad in de orde van 5 cent. Op jaarbasis vergelijkbaar met continu verbruik van 10 W ~= €20, voor het idee, dat is vergelijkbaar met een wireless access point of simpele (consumer) switch. Vandaar ook dat je ze ergens ziet noemen 'standby verbruik 10W', dit betekent niet dat het ding de hele tijd 10W pakt, maar da's simpelweg het gemiddelde dat hij verbruikt alleen om afkoeling te compenseren.bertvanoosten schreef op maandag 29 juni 2020 @ 09:59:
Volgens Quooker kost het warmhouden (zonder gebruik) €0,05 per dag.
Dat is eigenlijk behoorlijk indrukwekkend IMO, en lukt ze doordat er een dubbele wand met een vacuum in de boiler zit. De plek waar je nog warmte verliest is bij de leiding die er uitkomt, en daar is op enig punt niks meer aan te doen (je moet er toch water uit kunnen halen).
Over verbruik: bij ons zit dat met 3 personen, waarvan 2 regelmatig thee/koffie drinken en daarnaast koken we bijna dagelijks groentes, verder Combi+ dus ook als je wat warm water pakt, zit dat rond de 0,8 KWh (gemeten over 3 maanden).
Sommige goedkopere varianten hebben ongeveer dat als standby verbruik.
We pakken blijkbaar dus zo'n 4-5 liter kokend water per dag (1 liter water van 10 naar 100 verwarmen met COP=1 kost vrij precies 0,1 KWh). Anyway, rond het eens af op 1 KWh, dan is dat 25 ct/dag of €100/jaar, en dan zit ik flink naar boven af te ronden.
Je wordt dus vooral arm van de aanschaf en minder van het gebruik.
Daarnaast wat betreft het veiligheidsaspect tav kinderen: je moet echt een bewuste handeling doen om er kokend water uit te krijgen (twee keer klikken, daarna draaien) aan een ander onderdeel. Mocht je als kind dat voor elkaar krijgen, schrikken de druppeltjes je wel af, nog voordat je je verbrand hebt. Met alle andere potentiële gevaren in de keuken (oven, messen) die je ook met stoelen etc kan bereiken, denk ik dat een Quooker op z’n minst op hetzelfde niveau zit.
Over de hele quooker discussie, ga eens met een waterkoker in de weer (doen we nu..) je warmt elke keer meer water op dan je zou willen namelijk..
En vervolgens laat je kokend water op het aanrecht staan waar je kinderen wel gewoon bij kunnen.
LuPo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:07:
[...]
Update.Keuken besteld bij @Barry|IA
***members only***
Erg tevreden in ieder geval over de indeling, de kwaliteit van keuken+apparatuur én de prijs! Heeft iemand nog tips/opmerkingen op mijn vragen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Hier ook even een update n.a.v. mijn vorige post.
We hebben nu 4 offertes in totaal gehad. We gaan uiteindelijk voor een interieurbouwer, omdat maatwerk voor ons een flink aantal voordelen lijkt te hebben. I.v.m. bedrijfsnamen in mo-tags:
We hebben nu 4 offertes in totaal gehad. We gaan uiteindelijk voor een interieurbouwer, omdat maatwerk voor ons een flink aantal voordelen lijkt te hebben. I.v.m. bedrijfsnamen in mo-tags:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
@millerman_sf Iedereen kan Twist stopcontacten infrezen maar er is een reden dat dit niet gedaan word. Je hebt dan totaal geen grip op de 'schijf' waardoor hij lastig open te draaien is. Je kan hem ook niet kitten omdat diezelfde schijf dus moet kunnen draaien... Veel succes met de kier eromheen leeg peuteren na een paar keer je werkblad afgeveegd te hebben.
Heb je een plaatje van de keuken die je wilt laten maken? Ik vind die 15k een behoorlijk bedrag namelijk en kan me niet voorstellen dat de Systemat hetzelfde kost.
Met uitzondering van het doorlopende fineerbeeld is het genoemde 'maatwerk' bij de meeste keukenfabrikanten ook gewoon mogelijk.
Heb je een plaatje van de keuken die je wilt laten maken? Ik vind die 15k een behoorlijk bedrag namelijk en kan me niet voorstellen dat de Systemat hetzelfde kost.
Met uitzondering van het doorlopende fineerbeeld is het genoemde 'maatwerk' bij de meeste keukenfabrikanten ook gewoon mogelijk.
Untappd: Kapitein_Merijn
Het plaatje staat in de vorige post die gelinkt is, best veel kast, 10 lades, etc.
Voor ons nieuwe huis hebben beginnen we qua eiland redelijk in de buurt te komen van wat we willen. Afgelopen weekenden de nodige zaken bezocht, en hopelijk komende week een eerste tekensessie voor een Cesar N_Elle eiland. Daarna nog een sessie met Modulnova, Siematic en Next125. (We nemen het serieus
)
Voor de kastenwand zijn we nu ook aan het kijken. Gezien we een klassiek herenhuis hebben gekocht met alle oorspronkelijke details er nog in, vinden we het leuk om de kastenwand die zelfde klassiek uitstraling mee te geven. Een strakke wand met sierlijsten. Zoals het volgende idee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3dd0Hy4PKEcxXNAF0J6V4kc.jpg?f=user_large)
Echter heb ik nog nergens een fabrikant gevonden die fronten in deze stijl in het assortiment heeft. Is hier iemand dit wel eens tegengekomen, of moet ik hiervoor gewoon bij een meubelmaker zijn?
Voor de kastenwand zijn we nu ook aan het kijken. Gezien we een klassiek herenhuis hebben gekocht met alle oorspronkelijke details er nog in, vinden we het leuk om de kastenwand die zelfde klassiek uitstraling mee te geven. Een strakke wand met sierlijsten. Zoals het volgende idee.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W3dd0Hy4PKEcxXNAF0J6V4kc.jpg?f=user_large)
Echter heb ik nog nergens een fabrikant gevonden die fronten in deze stijl in het assortiment heeft. Is hier iemand dit wel eens tegengekomen, of moet ik hiervoor gewoon bij een meubelmaker zijn?
Yep, 5,60m achterwand en een eiland van 3,05x1,10 (kasten 3x90 achter en 3x60 voor). Veel aanpassingen kunnen ook bij Systemat, maar komen bovenop de prijs. Daarnaast hebben we boven het aanrecht nog een meubel ontworpen dat Systemat niet kon leveren. Dat zit bij de maatwerkkeuken inbegrepen. Al met al dus iets gunstiger in prijs en met wat betere materialen.
Die tip voor de twist nemen we mee, dank!
Die tip voor de twist nemen we mee, dank!
Een interieurbouwer moet dat wel kunnen maken verwacht ik.Don Quijote schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:08:
Voor ons nieuwe huis hebben beginnen we qua eiland redelijk in de buurt te komen van wat we willen. Afgelopen weekenden de nodige zaken bezocht, en hopelijk komende week een eerste tekensessie voor een Cesar N_Elle eiland. Daarna nog een sessie met Modulnova, Siematic en Next125. (We nemen het serieus)
[Afbeelding]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Was een schuine afzuigkap geen optie? Nu heb je de kans dat je nogal eens tegen dat ding aan gaat lopen.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Vond mevr. LuPo niet mooiJoopieboy schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 09:04:
[...]
Was een schuine afzuigkap geen optie? Nu heb je de kans dat je nogal eens tegen dat ding aan gaat lopen.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
We zijn van plan om eindelijk de knoop door te hakken en IKEA METOD kastjes te halen. We zijn er nog niet helemaal over uit welk apparatuur erin moet gezien niet iedere vaatwasser erin kan en wij die 5-jaars garantie deal bij de merken niet willen missen. Dit belemmert ons echter wel flink in onze keuze.
Daarnaast zijn wij nog altijd op zoek naar een goedkope werkbladen boer die witte marmer-look composiet werkbladen kan leveren. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag.
Ontwerp momenteel

Onderkastjes werpen met grepen, bovenkastjes hebben een klik-systeem. We zijn nog aan het twijfelen over een volledig ingebouwde afzuigkap of zonder kastje eromheen. We weten immers niet hoeveel ruimte er nog overblijft in het kastje met afzuigkap ingebouwd.
Het zal niet iedereens smaak zijn gezien de prachtige voorbeelden in dit topic echter moeten jullie ideeën of opmerkingen hebben horen wij het graag
Daarnaast zijn wij nog altijd op zoek naar een goedkope werkbladen boer die witte marmer-look composiet werkbladen kan leveren. Mocht iemand tips hebben hoor ik het graag.
Ontwerp momenteel

Onderkastjes werpen met grepen, bovenkastjes hebben een klik-systeem. We zijn nog aan het twijfelen over een volledig ingebouwde afzuigkap of zonder kastje eromheen. We weten immers niet hoeveel ruimte er nog overblijft in het kastje met afzuigkap ingebouwd.
Het zal niet iedereens smaak zijn gezien de prachtige voorbeelden in dit topic echter moeten jullie ideeën of opmerkingen hebben horen wij het graag
Wat je kunt proberen is qua uiterlijk de kastjes meer gelijk te trekken. Bij IKEA kun je ook binnenlades plaatsen waardoor de fronten aan de buitenkant meer en lijn vormen. Zelfs op de vaatwasser kun je dit toepassen. Zo zou ik alle onderkasten van twee ladefronten voorzien (incl. vaatwasser) op de oven na.Kees Klaassen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:53:
We zijn van plan om eindelijk de knoop door te hakken en IKEA METOD kastjes te halen. We zijn er nog niet helemaal over uit welk apparatuur erin moet gezien niet iedere vaatwasser erin kan en wij die 5-jaars garantie deal bij de merken niet willen missen. Dit belemmert ons echter wel flink in onze keuze.
Ontwerp momenteel
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tussen de oven en spoelbak kun je dan twee binnenlades voor het bestek plaatsen.
We zijn vandaag naar CVT geweest, met als doel om een Next125 keuken te laten ontwerpen en offreren. Het ontwerp is eigenlijk gelijk aan de Schröder keuken. Maar de Next keuken heeft een 87,5 cm corpus hoogte (dik pluspunt), maar de hoge kasten zijn 220 cm ipv 250 cm.OMX2000 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 16:52:
Eerst een beetje context. We hebben een nieuwbouwhuis gekocht in Teteringen(gem Breda). Dit wordt is een project van van Wanrooij en wordt ontwikkeld door van Wanrooij. Voor de keuken krijgen we daarom een cheque van 4000 euro.
Door de Corona situatie kunnen wij in praktische zin niet met z'n tweeen ergens aanschuiven. Want we hebben geen oppas voor onze kinderen. Dat zorgt er dus voor dat we niet heel uitgebreid kunnen gaan shoppen. En bij 3/4 zaken een offerte gaan laten maken. En al helemaal niet een bezoekje naar Duitsland.
Gisteren is daarom mijn vrouw de hele dag in het keuken/badkamer en tegelwarenhuis van van Wanrooij geweest. Door in dit topic rond te neuzen en online te kijken lag onze voorkeur bij Next125 keukens. Maar gisteren bleek als snel dat van Wanrooij die niet meer leveren. Dus ging hij aan de slag met kasten van Schröder. Mijn vrouw vond dat het een prettig gesprek was, en dat het er goed werd meegedacht.
We hebben helaas niet een gespecificeerde offerte. Mijn vrouw zag dat ze iets van 12000 euro voor de kasten rekenden. Ik weet dus niet of dat een netto prijs is.
Qua codes zie ik Schröder S126 310 GL Fenix en Schröder S126 310 Fenix staan in het voorstel. Het gaat dus om een keuken met Fenix frontjes. Het werkblad is een Dekker RM38 van multiplex en zonder randlijst. 1 blad is 177 x 60 cm. En van eiland is 243.8 x 100 cm. En verder is er een zwarte RVS spoelbak
Apparatuur
Kookplaat - Bora PURU
Quooker Combi+ (22+FRBLK)
Koelkast - iQ500 (KI81RAD30)
Vriezer - Siemens iQ500 (GI81NAC30)
Vaatwasser - Siemens iQ300 (SN836X12JE)
Oven - Siemens iQ700 (HB836GTB6)
Combi Magnetron/Oven - Siemens iQ700 (CM836GNB6)
2x Siemens Decorstrip zwart (HZ66X650)
Qua acties geven ze aan als je 5 Siemens apparaten neemt waarbij er 3 van Studio line zijn, je 50% korting krijgt op vaatwasser. En als ik het goed begrijp missen we dan een studioline apparaat. En ik wilde sowieso een duurdere koelkast uit de iQ700(Studioline?) lijn, die zijn een stuk zuiniger. En de vaatwasser denk ik dat we nog een keer goed naar kijken. Dus dat zal wel duurder uit gaan pakken.
Hoe de hoogte van de combi oven en de oven vind ik wel gek. Dus we gaan nog vragen of dat niet anders kan.
Totaalprijs exclusief korting 23.657. Minus waardecheque komen we uit op 19.657.
Op zich vond ik dit een nette prijs. Ik wil nog wel ergens dezelfde opstelling met Next125 laten offreren.
Maar op-/aanmerkingen zijn welkom. En tips ook natuurlijk
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
We zijn niet eens begonnen met on budget te noemen, en de verkoper vroeg er ook niet na. Dus dat was positief. Hij luisterde goed naar wat we wilde en merkte ook dat we ons goed voorbereid hadden.
In de CVT offerte was er een duurdere Combi oven, een goedkopere Oven, maar wel een Miele vaatwasser opgenomen. Die apparatuur moesten we zelf nog even goed nalopen, maar daar zijn, blijkt nu ik door de offerte heen loop, geen grote missers zijn daar gemaakt. Hij heeft omwille van tijd denk ik niet alles aan ons gevraagd.
En de hamvraag was natuurlijk ,wat gaat het kosten? Ik had geen zin in getouwtrek, en spelletjes. Maar dat is helemaal achterwege gebleven. Hij toonde ons de bruto prijs (ca 30K), en kwam uiteindelijk op 21K. Maar na afronding was het inclusief montage net over de 20K. Verder hebben we een gespecificeerde offerte gekregen (adviesprijzen). Dus
Ik heb nog niet alles uitgeplozen. Maar als ik het goed gezien heb gaat het om de NX240 frontjes/kasten van Next en dus ook Fenix zwart. Werkblad was nu van TopCore, en een dun blad. Wat ik juist wel mooi vind. Keramisch of Dekton zie ik hier vaak langs komen, maar is ook gevoeliger voor slagstoten. En wij hebben hier 4 kiddo's, dus dat geheid een keer fout.
Al met al waren we positief verrast, we dachten echt dat de offerte 2/3 K hoger zou uitvallen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Mag ik vragen wat de prijs van dit geheel was?OConnor schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:10:
Hi Tweakers,
[Afbeelding]
De werkhoogte is 101 cm (lang koppel). Het merk van de keuken is "Schüller". De kastjes zijn 84,5 cm hoog.
- Afzuigkap met genoeg capaciteit (niet overtuigd van de kookplaten met geïntegreerde afzuiging o.b.v. ervaring met Miele exemplaar - de hier geliefde Bora nooit in actie mogen zien)
Voornaamste punten waar we nu over twijfelen zijn zoals genoemd de grootte van de kookplaat en of ik de Bosch carbon black lijn niet toch mooier vind. Die kwam ik pas een paar weken geleden tegen. En of we een Quooker moeten nemen. Als je dit topic volgt lijkt dit bijna een no-brainer keuze te zijn geworden.
Vraag over afzuigkappen. Ik wil een nieuwe keuken laten plaatsen, afzuigkap blijft op dezelfde plek.
Nu gaf de aannemer aan (die de verbouwing gaat doen, maar niet de keuken zelf), dat de nieuwe afzuigkappen een grotere afvoer naar buiten vereisen dan oudere afzuigkappen. Als je namelijk een nieuwe afzuigkap plaatst op plek van de oude, dan krijg je veel lawaai omdat de nieuwe afzuigkap teveel lucht door een te kleine luchtafvoer probeert te blazen. De luchtschacht naar buiten is dus te smal, of de afzuigkap heeft een te sterke motor.
Dit is mijn oude afzuigkap: https://www.keukenloods.nl/psk595rvs.html
Nieuwe afzuigkap: https://www.bosch-home.nl...andschouwkappen/DWK98PS69
Nu lijkt het probleem mij wel mee te vallen, omdat de afvoerdiameter van de oude afzuiger 125mm is (volgens specificaties), en de nieuwe vereist minimaal 120mm. Maar dat houdt niet veel over en ik weet natuurlijk niet hoe breed de hele afvoer is naar buiten.
Nu gaf de aannemer aan (die de verbouwing gaat doen, maar niet de keuken zelf), dat de nieuwe afzuigkappen een grotere afvoer naar buiten vereisen dan oudere afzuigkappen. Als je namelijk een nieuwe afzuigkap plaatst op plek van de oude, dan krijg je veel lawaai omdat de nieuwe afzuigkap teveel lucht door een te kleine luchtafvoer probeert te blazen. De luchtschacht naar buiten is dus te smal, of de afzuigkap heeft een te sterke motor.
Nu lijkt het probleem mij wel mee te vallen, omdat de afvoerdiameter van de oude afzuiger 125mm is (volgens specificaties), en de nieuwe vereist minimaal 120mm. Maar dat houdt niet veel over en ik weet natuurlijk niet hoe breed de hele afvoer is naar buiten.
Hoe kleiner de buis, des te meer weerstand en dus geluid. Veel merken adviseren rond 150, maar als de minimale maat 120 moet zijn en je hebt 125, dan moet het goed genoeg werken. De kappen van nu zijn sowieso stiller dan oude afzuigkappen. Mijn nieuwe Novy is op de hoogste stand stiller dan mijn vorige 10 jaar geleden gekochte Bosch kap.evleerdam schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:50:
Vraag over afzuigkappen. Ik wil een nieuwe keuken laten plaatsen, afzuigkap blijft op dezelfde plek.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Klopt. Ik weet er verder alleen niet veel van. Of ze überhaupt extra diepe kasten leveren, geen idee helaas. Ballerina heeft wel een eigen website, zou je ook eens specifiek op kunnen zoeken.pandacma schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 18:10:
Edit, even topic verder gelezen:
Wat ik dan weer wel weet is dat bij ballerina de greeplijst niet op je corpus ligt maar erin wordt gefreesd. Dus totale hoogte is dan plint+Korpus+bladpandacma schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:17:
[...]
Dat is inderdaad aan de hoge kant, dus korpus zou ergens tussen 78 en 82 moeten zijn. Ik ga eens kijken wat Tristar voor opties heeft, thnx
[ Voor 21% gewijzigd door De Cheetah op 30-06-2020 20:10 ]
Kleine vraag mbt installatie van mijn ikea keuken, zie foto hieronder.
De rails aan de zijde van 2894 mm, hoe ver moet ik die naar onderen (op tekening) laten doorlopen? Is tot 10 mm van het uiteinde geschikt? En aan de kant van 2205 mm komt links (op tekening) een stukje leeg van 10-20 cm met alleen een stukje plaat ervoor ter opvulling. De rails mag daar iets minder ver doorlopen neem ik aan?
:strip_exif()/f/image/Fisk7itLsmmfWRJsQkdErUT5.jpg?f=fotoalbum_large)
Electra heb ik ondertussen aangelegd, nu nog even de waterleidingen + afvoer op de juiste plek en de rails ophangen. Dat wordt ook nog even een uitdaging want de gestucte wanden lopen minder vlak dan ik dacht. Opvulplaatjes erbij dus.
De rails aan de zijde van 2894 mm, hoe ver moet ik die naar onderen (op tekening) laten doorlopen? Is tot 10 mm van het uiteinde geschikt? En aan de kant van 2205 mm komt links (op tekening) een stukje leeg van 10-20 cm met alleen een stukje plaat ervoor ter opvulling. De rails mag daar iets minder ver doorlopen neem ik aan?
:strip_exif()/f/image/Fisk7itLsmmfWRJsQkdErUT5.jpg?f=fotoalbum_large)
Electra heb ik ondertussen aangelegd, nu nog even de waterleidingen + afvoer op de juiste plek en de rails ophangen. Dat wordt ook nog even een uitdaging want de gestucte wanden lopen minder vlak dan ik dacht. Opvulplaatjes erbij dus.
Pfff. Zal wel een adviesprijs zijn. Maar €2600 voor Bosch afzuigkap. Dan ook nog een kookplaat. Kan je dan niet beter naar een fancy Bora gaan kijken?evleerdam schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:50:
De onderkasten (en bovenkasten) haken aan de achterzijde aan de buitenranden aan de rails (waar in het veel kasten van IKEA de schroef gaten zitten om een kast op te hangen).warcow schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:23:
Kleine vraag mbt installatie van mijn ikea keuken, zie foto hieronder.
[Afbeelding]
[...]
Waarschijnlijk zal aan de buitenzijde van dat deel (als daar geen muur zit) van de keuken een bedekkingspaneel zitten (14mm dik) plus dat het werkblad ook nog een stukje oversteekt (dit kan verschillen van 5mm - 20mm). Dus aan die zijde hoeft de rails 5-20 + 14 + 18 (dikte van de zijwand van de kast) = ±47 mm uit de rand van het werkblad te blijven.
(Check dit allemaal even op je order. Als het goed is staat hier uit geschreven of dat een bedekkingspaneel zit)
Aan de andere kant hoeft achter het passtuk geen rails te hangen. Die is puur en alleen voor de kasten.
Als je de volgorde van de kasten even plaatst, kan ik het voor je uitrekenen.
[ Voor 3% gewijzigd door Wild_Snake op 30-06-2020 21:27 ]
Wellicht niet het topic om dit in te vragen, maar bestaat er ook een koelvries combinatie die meer vries ruimte heeft dan koel ruimte. Dus het omgekeerde wat gangbaar te koop is..
Bedankt voor je reactie.Wild_Snake schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:25:
[...]
De onderkasten (en bovenkasten) haken aan de achterzijde aan de buitenranden aan de rails (waar in het veel kasten van IKEA de schroef gaten zitten om een kast op te hangen).
Waarschijnlijk zal aan de buitenzijde van dat deel (als daar geen muur zit) van de keuken een bedekkingspaneel zitten (14mm dik) plus dat het werkblad ook nog een stukje oversteekt (dit kan verschillen van 5mm - 20mm). Dus aan die zijde hoeft de rails 5-20 + 14 + 18 (dikte van de zijwand van de kast) = ±47 mm uit de rand van het werkblad te blijven.
(Check dit allemaal even op je order. Als het goed is staat hier uit geschreven of dat een bedekkingspaneel zit)
Aan de andere kant hoeft achter het passtuk geen rails te hangen. Die is puur en alleen voor de kasten.
Als je de volgorde van de kasten even plaatst, kan ik het voor je uitrekenen.
Hierbij een weergave van wat het moet worden met alle items:
/f/image/wmiynAaOw3Ctwx5CwvoDIkrJ.png?f=fotoalbum_large)
En hier de prijsopgave van de keuken met alle items erin: (screenshots ipv pdf ivm veiligheidswaarschuwing tinyupload)
:strip_exif()/f/image/fe4IXkFYp2L9amXxSRFToYoO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/68ABEFSWsRaqMePEVzRjk7Py.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo ziet het er nu nog uit, koof met spotjes en slang voor afzuigkap is al geplaatst en electra waaronder perilex contactdoos is ook klaar.
:strip_exif()/f/image/q48xlqTjY3GEJWQI6dMHC95v.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 31% gewijzigd door warcow op 30-06-2020 22:27 ]
Niet on topic. Maar ik krijg een enorme dikke security warning als ik de pdf aanklik.warcow schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Bedankt voor je reactie.
[Afbeelding]
En hier de prijsopgave van de keuken met alle items erin:
Prijsopgave Ikea keuken Hendrik (PDF)
Zo ziet het er nu nog uit, koof met spotjes en slang voor afzuigkap is al geplaatst en electra waaronder perilex contactdoos is ook klaar.
[Afbeelding]
Wat is jullie ervaring met microstructuurlak (op agaatwit (lichtgrijs))? Ik twijfel tussen de DirectLack (laklaminaat) en de microstructuurlak van Ballerina
Edit: gekozen voor de directlack, de keukenboer gaf aan dat de structuurlak moeilijk schoon te houden is en je snel vlekken ziet.
Edit: gekozen voor de directlack, de keukenboer gaf aan dat de structuurlak moeilijk schoon te houden is en je snel vlekken ziet.
[ Voor 29% gewijzigd door HaTe op 01-07-2020 20:09 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
De lengte van je rails is dan redelijk makkelijk berekenen: 875+800+600+800-18 = 2858. Maar dit komt niet op de millimeter hoor.warcow schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:05:
[...]
Bedankt voor je reactie.
[Afbeelding]
En hier de prijsopgave van de keuken met alle items erin:
Prijsopgave Ikea keuken Hendrik (PDF)
[Afbeelding]
Nog als tip: zet de hoogte van de rails niet uit op de muur gemeten in de hoek van de keuken. Dekvloeren hebben de neiging om omhoog te lopen in de hoeken en voor je het weet, staat je keuken 2 cm te hoog......
[ Voor 9% gewijzigd door Wild_Snake op 30-06-2020 22:31 ]
Bosch adviseert minimaal 120mm en maximaal 150mm. Dus 125mm is net voldoende ja.PaT schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 16:00:
[...]
Hoe kleiner de buis, des te meer weerstand en dus geluid. Veel merken adviseren rond 150, maar als de minimale maat 120 moet zijn en je hebt 125, dan moet het goed genoeg werken. De kappen van nu zijn sowieso stiller dan oude afzuigkappen. Mijn nieuwe Novy is op de hoogste stand stiller dan mijn vorige 10 jaar geleden gekochte Bosch kap.
De nieuwe afzuigkap heeft een max van 837m3/uur met 54 dB(A) en de oude max 480m3/uur met 65 dB(A) (op max standen).
Dus dat ik erop vooruit ga snap ik, maar vraag is of de afvoer naar buiten dan niet een knelpunt wordt?
Ja, dan kan. Maar Bora zuigt af naar beneden, een afzuigkap naar boven. In mijn keuken kan de Bora dan niet naar buiten (theoretisch wel mogelijk, met een aantal bochten naar de voorkant van het huis, zo'n 10 meter verder) dus ben je op recirculatie aangewezen. Mijn voorkeur gaat naar afzuigkap naar buiten in plaats van Bora recirculatie omdat dat voor mijn gevoel gewoon beter afzuigt.aschja schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:10:
[...]
Pfff. Zal wel een adviesprijs zijn. Maar €2600 voor Bosch afzuigkap. Dan ook nog een kookplaat. Kan je dan niet beter naar een fancy Bora gaan kijken?
Daarnaast is die 2600 een adviesprijs inderdaad, daar gaat wel zo'n 50% vanaf.
Bedankt voor je hulp en advies weer. Ik meet bij de wand (hoogste punt gekozen) 85 cm en dan 70cm van de muur af loopt het op tot 85,3 cm. Lijkt mee te vallen dus (anhydriet + egaline met pvc vloer). Ik neem aan dat ik het beste bij de wand nu 84,7 aan kan houden. De rail is altijd nog een paar mm verticaal te schuiven na ophangen dus ik maak mij er niet te druk om.Wild_Snake schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:28:
[...]
De lengte van je rails is dan redelijk makkelijk berekenen: 875+800+600+800-18 = 2858. Maar dit komt niet op de millimeter hoor.
Nog als tip: zet de hoogte van de rails niet uit op de muur gemeten in de hoek van de keuken. Dekvloeren hebben de neiging om omhoog te lopen in de hoeken en voor je het weet, staat je keuken 2 cm te hoog......
@evleerdam kun je niet de afvoer vergroten naar 150 mm? Was zelf voor een paar tientjes klaar bij een gatenboer door een dikke beton + stenen muur. Nu begrijp ik dat het niet altijd zo makkelijk kan maar als je een afzuigkap van >1000 euro overweegt dan zou ik ook kijken naar de mogelijkheid om er 150 mm van te maken.
[ Voor 16% gewijzigd door warcow op 01-07-2020 11:47 ]
Daar heb ik het dus over gehad met de aannemer. Ja dat kan, maar dit gaat wel meerdere verdiepingen door (ik gok zo'n 4 meter naar boven). En door die verdiepingen is het uberhaupt de vraag of daar dan ruimte voor is. Dus dat is niet zo handig. En de vraag of dat het waard is, of uberhaupt nodig.warcow schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:41:
[...]
Bedankt voor je hulp en advies weer. Ik meet bij de wand (hoogste punt gekozen) 85 cm en dan 70cm van de muur af loopt het op tot 85,3 cm. Lijkt mee te vallen dus (anhydriet + egaline met pvc vloer). Ik neem aan dat ik het beste bij de wand nu 84,7 aan kan houden. De rail is altijd nog een paar mm verticaal te schuiven na ophangen dus ik maak mij er niet te druk om.
@evleerdam kun je niet de afvoer vergroten naar 150 mm? Was zelf voor een paar tientjes klaar bij een gatenboer door een dikke beton + stenen muur. Nu begrijp ik dat het niet altijd zo makkelijk kan maar als je een afzuigkap van >1000 euro overweegt dan zou ik ook kijken naar de mogelijkheid om er 150 mm van te maken.
Ik denk dat ik de gok maar neem, we gaan er sowieso op vooruit en ik neem aan dat dit alleen een mogelijk probleem is bij de maximale stand van de afzuigkap. Ik denk dat we de max stand minder gaan gebruiken, want de max stand van de oude zuigt namelijk net zoveel af als de nieuwe op normaal.
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe keuken, nu wil ik ook afzuiging in de kookplaat, maar het steeds vervangen van filters staat me tegen. De keukenboer kwam met een plasmafilter op de proppen, heeft iemand hier ervaring mee? Zou 10-15 jaar meegaan?
Zoek even op Plasma in dit topic.Lexo schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:59:
Ik ben ook aan het kijken voor een nieuwe keuken, nu wil ik ook afzuiging in de kookplaat, maar het steeds vervangen van filters staat me tegen. De keukenboer kwam met een plasmafilter op de proppen, heeft iemand hier ervaring mee? Zou 10-15 jaar meegaan?
En lees ook het Plasma topic even door: Ervaringen met plasmafilters
Vrijdag gaan we langs bij Superkeukens! Inmiddels al de eerste tekening ontvangen obv onze wensen, die gaan we dus vrijdag bespreken. Allereerst ben ik zelf geen fan van de smalle deurtjes in de bovenkasten. In de mail schrijft hij over een 'verdiept werkblad aan de kookzijde'. Is dat voor extra diepe lades en dus meer bergruimte oid?Phyrro schreef op zondag 21 juni 2020 @ 12:02:
Ik volg dit topic al maanden met toenemende interesse, aangezien mijn vriendin en ik in december gaan verhuizen naar ons eerste koophuisje. Hier zit een keuken in die 'niet helemaal onze smaak is'. We zitten nog helemaal in het begin van het proces, omdat de verhuisdatum ook nog even weg is.
***members only***
De keuken is niet onze smaak, het blad is goedkoop spaanplaat met plastic coating, de apparatuur is oud en goedkoop, en we hebben meer bergruimte nodig. Daarom wil ik er een nieuwe keuken in zetten. Renovatie is evt ook een optie, maar ik denk niet rendabel gezien de wensenlijst.
Hieronder mijn eerste probeersels in de Schuller keukenplanner, die vond ik het best werken.
[Afbeelding][Afbeelding]
- Het is een appartementje, dus het hoeft niet allemaal het neusje van de zalm. Het moet wel 'passend' zijn voor het type huis.
- L-opstelling 260cmx200cm
- Wijzigingen qua lay-out: Meer bovenkastjes, en de combi-oven naar boven de koelkast omdat we een losse vriezer in een berging in het appartement gaan zetten.
- Strak, mat wit, greeploos met slanke lijnen (dan lijkt Hacker Systemat mij wel geschikt)
- Werkblad keramisch of composiet 2cm 140x60cm + 200x60
- Apparatuur moet gewoon degelijk zijn
- Quooker en Bora zijn nice-to-have (maar wil ik stiekem wel graag)
- All-in budget ±€10K
Dit alles leek mij optimistisch, gezien het budget. Maar als ik dan onderstaande prijzen zie, lijkt het ineens wel haalbaar! We gaan komende tijd met wat keukenzaken in de buurt praten (Reddy, Kvik, Superkeukens) om te kijken wat zij mogelijk vinden. Als ik hun offertes binnen heb, mag ik dan bij jou een poging wagen @Barry|IA ?
[...]
Zijn er hier nog op/aanmerkingen over deze indeling? En wat moet zoiets ongeveer kosten volgens jullie? Budget is nog niet op tafel gelegd, daar wil ik zo lang mogelijk mee wachten.
Ik hoor het graag!
:strip_exif()/f/image/cVqQBcj8ZcdbrcjH5Llnyvtq.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft iemand zin en tijd om een oogje te werpen op onze offerte. Dan DM ik die. Vooral om gekke dingen eruit te halen.
Niet dat ik weet. Maar wellicht kan je een losse inbouw koelkast en losse inbouw vriezer kopen, want beide heb je in verschillende maten.mierenfokker schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:34:
Wellicht niet het topic om dit in te vragen, maar bestaat er ook een koelvries combinatie die meer vries ruimte heeft dan koel ruimte. Dus het omgekeerde wat gangbaar te koop is..
Ik denk zo'n 9000 euro. Welk merk is het?Phyrro schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:57:
[...]
Vrijdag gaan we langs bij Superkeukens! Inmiddels al de eerste tekening ontvangen obv onze wensen, die gaan we dus vrijdag bespreken. Allereerst ben ik zelf geen fan van de smalle deurtjes in de bovenkasten. In de mail schrijft hij over een 'verdiept werkblad aan de kookzijde'. Is dat voor extra diepe lades en dus meer bergruimte oid?
Zijn er hier nog op/aanmerkingen over deze indeling? En wat moet zoiets ongeveer kosten volgens jullie? Budget is nog niet op tafel gelegd, daar wil ik zo lang mogelijk mee wachten.
Ik hoor het graag!
[Afbeelding]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Welk merk keuken heb je?OMX2000 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:36:
Heeft iemand zin en tijd om een oogje te werpen op onze offerte. Dan DM ik die. Vooral om gekke dingen eruit te halen.
Heb nu de rails er redelijk waterpas in, met vulplaatjes het golven van de wand er redelijk uit kunnen krijgen. Ook zijn de hoeken van 90 graden niet heel scheef meer.
De eerste (hoek)kast heb ik er nu in maar die loopt niet helemaal waterpas vreemd genoeg. De kant aan de lange, rechter, zijde (van de keuken) zou iets omhoog moeten. Dat is te realiseren door de rails met 3 mm te verhogen.
Is dat de moeite waard of kan ik het werkblad ook met vulplaatjes achteraf weer waterpas laten lopen? Wel een beetje vreemd want de rails lopen behoorlijk waterpas en sluiten qua hoogte behoorlijk op elkaar aan.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/fJL6TJ38yihuCFWX6dWxAkLV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oDnhX3W9WPHnyuG91iMHzAMm.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste (hoek)kast heb ik er nu in maar die loopt niet helemaal waterpas vreemd genoeg. De kant aan de lange, rechter, zijde (van de keuken) zou iets omhoog moeten. Dat is te realiseren door de rails met 3 mm te verhogen.
Is dat de moeite waard of kan ik het werkblad ook met vulplaatjes achteraf weer waterpas laten lopen? Wel een beetje vreemd want de rails lopen behoorlijk waterpas en sluiten qua hoogte behoorlijk op elkaar aan.
Foto's:
:strip_exif()/f/image/fJL6TJ38yihuCFWX6dWxAkLV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oDnhX3W9WPHnyuG91iMHzAMm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tiZ1r5CW93cppr7qwmzRy35Y.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door warcow op 01-07-2020 20:33 ]
Next125
Je hebt toch stelpootjes?warcow schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:30:
Heb nu de rails er redelijk waterpas in, met vulplaatjes het golven van de wand er redelijk uit kunnen krijgen. Ook zijn de hoeken van 90 graden niet heel scheef meer.
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Als de railsen gelijk lopen, dan zijn de achterkant van de kasten 'klaar' dan hoef je alleen de voorkant nog maar omhoog of omlaag te draaien. De hoekkast is een iets ander verhaal, daar kun je nog wel iets aan de hoek stellen.warcow schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 20:30:
Foto's:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn advies: plaats eerst de kasten er naast een zet die waterpas. Kijk dan wat je hoekkast nog moet zakken/omhoog komen. Leg daarbij ook eens je waterpas diagonaal over de hoekkast heen.
Stelpootjes brengen de voorkant omhoog, hij moet lager dan wat ie met 'losse' stelpootjes hangt. Dat is het lastige met een hoekkast, die hangt aan beide zijden waardoor de stelpootjes alleen maar omhoog kunnen tov nominaal. Ik zal de tip van Wild_Snake opvolgen. Eerst de kastjes in elkaar schroeven en dan kijken hoe scheef alles hangt. Kan zijn dat de kast gewoon zelf wat scheef is. Hangt wel alles op dezelfde manier scheef dan verzet ik de rails een beetje. Is ook nog wel te doen
Super tip, met het 2e kastje hetzelfde probleem. Lijkt onmogelijk maar het komt omdat de rubbers aan de onderkant tegen de muur zitten. De muur loopt dus niet vlak naar onderen toe. Oplossing: rubbers even wat afschuren, minimaal werk en nu kan de rails blijven zitten (denk ik).Wild_Snake schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:48:
[...]
Als de railsen gelijk lopen, dan zijn de achterkant van de kasten 'klaar' dan hoef je alleen de voorkant nog maar omhoog of omlaag te draaien. De hoekkast is een iets ander verhaal, daar kun je nog wel iets aan de hoek stellen.
Mijn advies: plaats eerst de kasten er naast een zet die waterpas. Kijk dan wat je hoekkast nog moet zakken/omhoog komen. Leg daarbij ook eens je waterpas diagonaal over de hoekkast heen.
Of schuller.Phyrro schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:49:
[...]
Het is Superkeukens, dus ik vermoed Nobilia. Ik ga dat morgen in het gesprek uitvinden.
Wij hebben tijdje terug een keuken laten opstellen bij Superkeukens.
L vorm 3.80 bij 2.45, Schuller, granieten blad, Bora Puru, Cooqer grote over, koelkast, vriezer (4lade) vaatwasser alle Siemens kwam de eerste offerte op 16k ongeveer
Dat kan @Barry|IA een bult goedkoper.wokkelz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 15:20:
[...]
Of schuller.
Wij hebben tijdje terug een keuken laten opstellen bij Superkeukens.
L vorm 3.80 bij 2.45, Schuller, granieten blad, Bora Puru, Cooqer grote over, koelkast, vriezer (4lade) vaatwasser alle Siemens kwam de eerste offerte op 16k ongeveer
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1