Beste Tweakers,
De afgelopen weken deze 500 en nog wat pagina’s doorgespit en mijn dank naar iedereen die hieraan heeft bijgedragen. Al deze informatie vervolgens omgezet in een persoonlijke criterialijst en gestart met de eigen zoektocht naar onze nieuwe keuken. Aan de voorkant misschien veel werk, maar aan de achterkant betaalt het zich naar mijn mening op veel vlakken uit met doordachte keuzes. Het proces en de keuken wil ik toch even met jullie delen en wie weet help ik anderen met mijn inzichten of keuzes.
Onze aanpak
Onze aanpak verschilde eigenlijk niet veel met de aanpak van @JanTorrent. We hebben momenteel 4 offertes liggen. We wilden graag een lokale zaak (regio Zuid-Limburg) zonder allerlei prijstaferelen, bullshit en iemand die zoveel mogelijk het proces van begin tot eind in eigen beheer heeft. Voor ons een verkleining van risico’s en meer vertrouwen, service en ontzorgen. Het blijft zoals velen zeggen hier..”wat is het je uiteindelijk waard”..voor ons is de service en het ‘ontzorgen’ ook iets waard. Goedkoop is soms duurkoop..
Bij elk gesprek uiteindelijk aangegeven wat onze verwachtingen zijn. Bewust gekozen voor zaken die buiten de woonboulevard vallen. Het is voor ons (en vele anderen) een grote investering, die je niet vaak opnieuw verwacht te maken. Wij zien de nieuwe keuken straks als een ‘pronkstuk’ in ons huis welke bijdraagt aan het ‘thuis’-gevoel en dat mag zeker wat kosten, maar we verwachten hierbij wel een reële prijs.
We hebben ook aangegeven dat ze ons kwijt zijn bij een ‘prijzenslag’ van tafel naar voordeur. Onze verwachting is gewoonweg een reële prijsopgave, waarbij we rekening houden dat ook zij iets moeten verdienen en we samen gewoonweg binnen 2 afspraken samen tot een mooie offerte komen. Dan is het aan ons of wij dit het geld en de keuzes waard vinden. Het is voor ons niet meer dan logisch dan we willen denken over elk aanbod en ook willen vergelijken en dat ook graag bespreekbaar maken.
Ik moet eerlijk zeggen dat de reacties bij 4 keukenzaken precies hetzelfde waren en het zeer gewaardeerd werd. Ik merkte ook meteen dat allen heel informatief waren en redelijk open over de prijzen van bepaalde keuzes.
Dan nu onze ‘verwachte’ keuken:
Achterwand (zwevend uit de muur)
Afmetingen: 3.08m breed
Greeploos + Fronten gelakt wit mat
Plinthoogte 14cm
3 spotjes
Links: hoge kast t.b.v. geïntegreerde koelkast 60cm breed + 207.8cm hoog
Midden-boven: 3 x 60cm
Midden-onder: 2 x 45cm kast met plank + 1 x 90cm ovenombouwkast
Rechts: hoge servieskast 60cm breed + 207.8cm hoog
Kookeiland
Afmetingen: 243cm x 120cm
Greeploos + Fronten gelakt wit mat
Indeling van 90cm-60cm-90cm aan de achterkant (kookkant)
Links: kookplaatkast 90cm met twee uittrekladen met bestekindeling.
Midden: Front 60cm t.b.v. geïntegreerde vaatwasmachine
Rechts: Spoelkast met twee uittrekladen
Indeling van 80cm-80cm-80cm aan de voorkant (woonkamerkant)
Links: Onderkast met doorlopende deur en 1 legplank
Midden: Onderkast met twee laden en 1 binnenlade (bestekindeling)
Rechts: Onderkast met doorlopende deur en 1 legplank
Apparatuur
Al in bezit: Siemens vaatwasser + Siemens koelkast + magnetron (bijkeuken) + 2 vriezers (bijkeuken)
Bora Pure PURA (met luchtafvoer) inclusief adapterset en afvoerbuizen = 2219 euro
Franke Kubus KBX 210.55 RVS spoelbak = 458 euro
Quooker Combi+ = 795,66 euro
Quooker Fusion Round RVS kraan = 668,39 euro
Siemens 90cm Multifunctionele oven IQ500 VB578D0S0 = 2260,15 euro
Twee stopcontacten aan de niet-loopzijde van de eiland
Werkblad
Werkblad Composiet jetstone 20mm 180cm
Werkblad Composiet jetstone 20mm 243,2cm
Voorstel 1
Systemat AV2035 Polarwit - UltraMat Wit
Subtotaal kasten achterwand prijs: 4.464,30 euro
Subtotaal kookeiland prijs: 5.292,30 euro
Subtotaal apparatuur prijs: 6.854,20 euro
Subtotaal werkblad prijs: 3.101,95 euro
Montage: 1.807, - euro
TOTAALPRIJS: 21.519,75 euro
Voorstel: 18.000 euro
Voorstel 2
NEXT125 line (NX240)
Fronten Fenix kunststof Softmat Alpinewit
Geen gespecificeerde prijsopgave
Voorstel: 21.000 euro
Voorstel 3:
Beckermann Colorado
Fronten PolarWhite kunststof
Subtotaal kasten prijs: 15.681, - euro
Subtotaal apparatuur prijs: 6.382, - euro
Subtotaal werkblad prijs: 3.383, - euro
Montage: 1.280, - euro
Totaalprijs: 26.726, - euro
Voorstel: 20.866, - euro
Voorstel 4:
Systemat AV2035-GL Polarwit LAK
Geen gespecificeerde prijsopgave
Keuken + apparatuur: 12.850, - euro
Montage: 1.650, - euro
Voorstel: 14.500, - euro
Conclusie
Drie prettige fysieke winkels met offertes, waarbij de laatste een online-offerte is. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd wat de mede-tweakers vinden van de prijs-kwaliteit-verhouding en eventuele andere tips/opmerkingen zijn altijd welkom natuurlijk.
Binnenkort de definitieve knoop doorhakken in ieder geval en kiezen voor welke offerte we gaan.