Ook ik mag me in dit topic melden! (Project)nieuwbouwwoning gekocht! Start bouw = deze zomer, oplevering = medio volgend jaar. Sluitingsdata optielijsten en keuken/sanitair = de komende weken.
Projectontwikkelaar plaatst sowieso badkamer. Voor keuken een cheque van e3000,- die je natuurlijk zelf al lang en breed betaald hebt. Aanpassingen leidingwerk t.o.v. standaard is dan inbegrepen. Levering, plaatsen en service nogal zouden volgens reviews nogal met gebreken komen. Om bepaalde redenen kopen we (ondanks de cheque van e3000,-) daarom liever niet bij de projectontwikkelaar. Of ze moeten deze week echt met een goede offerte komen. Eigen huismerk = Pronorm = DMG, lees ik slechte verhalen over. Bieden ook Schroder keukens aan.
Daarom zijn we ook zelf gaan shoppen in de buurt:
Alle 3 lokale bedrijven (geen DMG). 2x middelgroot, 1x kleine zelfstandige.
Keuken bestaat grofweg uit het volgende:
- Kastenwand 5x hoge kast- Koffiecorner 120cm breed x 50cm diep. (2x 120cm lades)
- Mat wit gelakte frontjes
- 5 hoge kasten
- Kookeiland, composiet blad ca. 3.00m x 1.00m. Aan 1 kant 2x 120cm lades, vaatwasser, spoelkast en lage kast, andere kant 5x deurtjes (40cm diep)
- Bora puru inductiekookplaat (recirculatie)
- Combimagnetron
- Combistoomoven
- Vaatwasser
- Quooker Pro3 of Combi+
Eerste bedrijf biedt Nobilia Line-N laklaminaat keuken met goedkoopste Pelgrim (524) apparatuur aan. Selziuskraan. 16k totaal inclusief plaatsen. Verder weinig meegedacht in oplossingen. Voor ons eigenlijk geen optie, aangezien dit volgens ons het minste aanbod is.
Tweede bedrijf biedt Rotpunkt 2510 Zerox keuken aan met Quooker Pro3 en Pelgrim hogere serie (824) apparatuur. Bora vlakopbouw 15k exclusief plaatsen. Goed meegedacht in oplossingen. Eigenaar = ex-verkoper bij projectontwikkelaar en weet dus waar hij tegenop moet komen. Offerte lijkt ons dan ook best scherp! Is pas voor zichzelf begonnen en zit ook in hetzelfde dorp als waar we nu wonen en ons nieuwe huis gebouwd gaat worden dus wil graag de order binnen halen.
Derde bedrijf biedt Hacker Systemat aan met Quooker Combi+ en Pelgrim hogere serie (824) apparatuur. Bora vlakinbouw. Ook meerdere lades o.a. onder de inbouwapparatuur wat ons zelf erg fijn lijkt. 19,5k inclusief plaatsen en kan voor dat zelfde geld Bosch apparatuur leveren. Fijne zaak, veel laten zien in showroom.
Offertes verschillen op een aantal punten. Als we de offerte van bedrijf 2 uitbreiden met de zaken die bedrijf 3 erbij heeft zitten, zullen we op zo'n 17,5 komen even zelf gerekend. Prijsverschil t.o.v. de Hacker Systemat dan zo'n 2k. Is dit gerechtvaardigd?
Vanuit de projectontwikkelaar komen er nog kosten bij voor het verleggen van leidingwerk/stopcontacten t.o.v. de standaardposities (e1500) en de 'coordinatiekosten' (e375) om tekeningen van derde partijen om te zetten. Hier vinden we iets van, maar soit, dat accepteren we dan maar.
Onze voorkeur gaat nu uit naar bedrijf 2 en 3. Waarbij 3 de duurste is en eigenlijk wat boven budget. Zeker vanwege de extra kosten die we hebben bij de projectontwikkelaar. Hopelijk kan er nog wat van de prijs afgepeuterd worden. Wel heb ik het idee dat we hier het meeste keuken krijgen.
Toch nog wat vragen:
Rotpunkt of Hacker Systemat? Ik lees dat Systemat net wat beter is maar Rotpunkt goede prijs/kwaliteit. In het verleden wel problemen met leveringen lees ik maar dat is echt van jaren terug. Klopt dat? Beide merken hebben een andere kleur binnenwerk van de korpus t.o.v. de frontjes. Dat vinden we erg mooi.
Projectontwikkelaar biedt ook Schroder en Next125 aan. Hoe verhouden deze merken (Nobilia, Rotpunkt, Hacker Systemat, Next125 en Schroder) zich vandaag de dag tot elkaar?
[
Voor 5% gewijzigd door
Tom2511 op 28-04-2020 13:26
]