Thx voor je reactie @Kapitein Merijn. Ik vind je opmerking over spoelen interessant, dat is het soort informatie waar ik lang naar gezocht heb maar niet gevonden. Waar heb jij die informatie vandaan?
Qua kookplaat is die 6cm extra op de bora zeker niet te onderschatten, maar natuurlijk anders dan wanneer je drie kookzones hebt.
Voor wat betreft de locatie van de motor, dat wist ik ook niet. Geldt dat ook nog steeds voor de nieuwe Siemens? Feit dat dit hun 2e serie is vind ik sowieso al voor hun spreken, bora is al bij de 3e? En gutmann ook de 2e. Dat de motor bij de gutmann in de plint zit vind ik juist wel positief, die ruimte heb ik toch genoeg en bovendien komt er wat lade ruimte bij in de bovenste lade, waar je imo meer aan hebt.
Siemens lijkt dan wel een beetje af te vallen. Gaat dan nog tussen bora en gutmann.
Qua kookplaat is die 6cm extra op de bora zeker niet te onderschatten, maar natuurlijk anders dan wanneer je drie kookzones hebt.
Voor wat betreft de locatie van de motor, dat wist ik ook niet. Geldt dat ook nog steeds voor de nieuwe Siemens? Feit dat dit hun 2e serie is vind ik sowieso al voor hun spreken, bora is al bij de 3e? En gutmann ook de 2e. Dat de motor bij de gutmann in de plint zit vind ik juist wel positief, die ruimte heb ik toch genoeg en bovendien komt er wat lade ruimte bij in de bovenste lade, waar je imo meer aan hebt.
Siemens lijkt dan wel een beetje af te vallen. Gaat dan nog tussen bora en gutmann.
Kapitein Merijn schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 23:52:
@De Cheetah
Het lijkt me sterk dat de ruimte op de Bora kookplaat te klein is. Het verschil in kookopervlak met de Siemens is juist gigantisch. Als je bedenkt dat de kookplaat maar 50 cm diep is dan ga je die 6 cm verschil echt wel merken. Op de Siemens passen geen 2 grote pannen achter elkaar waar dat bij de Bora wel mogelijk is.
Daarnaast werkt Siemens nog steeds met 4 langwerpige spoelen die ook nog ca. 1 cm uit elkaar liggen waardoor je een panbodem nooit gelijkmatig warm krijgt. Met koken merk je hier niet veel van maar met bakken is dit duidelijk merkbaar.
De Bora heeft 2 gelijke, vierkante spoelen achter elkaar die je koekenpan of grillplaat veel gelijkmatiger verwarmd.
Los daarvan zou ik altijd voor de Bora kiezen omdat deze veel beter doordacht is. Zo hangt de motor bijvoorbeeld onder het kookveld waardoor het haast onmogelijk is om daar vocht/vet in te zuigen. Bij het bsh apparaat zit de motor onderin het toestel waardoor alles wat niet door de (slechte) vetfilter word opgevangen zo de motor word ingezogen.
De Guttman heb ik geen ervaring mee maar het is wel een goed merk. Beetje de Novy van Duitsland zeg maar. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de kookplaat als ik zie dat de motor niet onder het toestel zit. Dit houd dus in dat je toch ergens kastruimte verliest en de luchtstroming lijkt me dan niet optimaal.