Hij komt in een kast met houtfineer. Ben bang dat er toch teveel stoom uit de vaatwasser komt.MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:50:
[...]
Was er ook niet van overtuigd, maar zeker op lagere temperatuur scheelt dit wel hoor
Bij Miele kan je het ook uitschakelen mocht het erop zitten.Lize167 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Hij komt in een kast met houtfineer. Ben bang dat er toch teveel stoom uit de vaatwasser komt.
Ik zou proberen een Miele vaatwasser te bemachtigen en als dat boven je budget zit of niet lukt kijken naar een Siemens.
Aparte besteklade bovenin en droogresultaat zijn zaken waar ik op zou letten en daarna geluidsproductie.
Zou iemand hier nog even naar willen kijken?n1ck schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:48:
Ik help mijn ouders met het ontwerpen van hun nieuwe keuken en dit is best een lastig karwei. De ruimte is niet echt makkelijk in te delen want deze is in verhouding lang en smal maar ook moet er rekening gehouden worden met de openslaande deuren naar de tuin.
Omdat het m.i. geen fraai gezicht is als het eiland niet in het midden uitgelijnd staat, heb ik het werkblad van het kookgedeelte 10 cm verbreed, naar 70 cm. Ook de apparatenmuur aan de andere kant is 10 cm naar voren gebracht. Ik vraag me wel af of de afstand tussen kookplaat en spoelbak niet te groot is geworden, het eiland staat nu 1.25 af van de muur met de kookplaat.
Het houten barretje kan eventueel ook weg; mijn moeder had dat verzonnen omdat zij dacht dat “alleen” het werkblad (waarschijnlijk composiet maar ook keramiek is nog een optie) erg koud aan zou voelen aan je armen. Er zijn hier zat andere Tweakers die een dergelijk zitje in de keuken hebben dus graag hoor ik van jullie, of je koffie echt zo snel koud wordt![]()
Zo is het nu:
[Afbeelding: plattegrond_2]
Uiteindelijk is het dit geworden. Wellicht hebben jullie nog andere ideeën en inzichten dus heel graag jullie input.
[Afbeelding: keuken]
[Afbeelding: keuken2]
[Afbeelding: aanzicht vanuit woonkamer]
[Afbeelding: bovenaanzicht]
[Afbeelding: aanzicht kookwand]
[Afbeelding: aanzicht kastenwand]
Tsjah, niet zo gek veel op aan te merken. Zou er wel de voorkeur aan te geven om aan het bar deel wat meer ruimte te hebben als je er daadwerkelijk krukken neer gaat zetten.
ik vind de nieuwe opstelling persoonlijk helemaal niets. Het is een eiland om een eiland te hebben, maar m.i. is het een sta in de weg. Ik zou de oude indeling zo laten, maar dan het wandje weghalen, zodat je een schiereiland krijgt. Het werkblad zou iets langer mogen. Aan de rechterzijde een kastenwand met apparatuur, zoals je in de nieuwe layout hebt gemaakt.n1ck schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:08:
[...]
Zou iemand hier nog even naar willen kijken?
Eens. Iets meer ruimte zou inderdaad fijn zijn, het is wat krap misschien maar ik denk niet dat dit per se te krap is. 125cm tussen wand en eiland is wel fors, daar zou je ruimte weg kunnen halen ten gunste van de bar, maar dan staat het eiland niet meer haaks op het midden van de deuren.MikeyMan schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:26:
Tsjah, niet zo gek veel op aan te merken. Zou er wel de voorkeur aan te geven om aan het bar deel wat meer ruimte te hebben als je er daadwerkelijk krukken neer gaat zetten.
Ik ben ook tegen de “ik wil kost wat kost een eiland ook al past het niet” keukens, maar hier is net geen 5 meter ruimte. Dat zou toch genoeg moeten zijn lijkt me? Hoe gigantisch zou je keuken anders moeten zijn voor een eiland volgens jou? Wij hebben een keuken van 5.44m (bij 6.20m maar dat is niet relevant) en daar staat ook een eiland en nog een eettafel (een kleine, want de grote staat in de eetkamer).107mb schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:35:
[...]
ik vind de nieuwe opstelling persoonlijk helemaal niets. Het is een eiland om een eiland te hebben, maar m.i. is het een sta in de weg. Ik zou de oude indeling zo laten, maar dan het wandje weghalen, zodat je een schiereiland krijgt. Het werkblad zou iets langer mogen. Aan de rechterzijde een kastenwand met apparatuur, zoals je in de nieuwe layout hebt gemaakt.
Edit ter aanvulling: kwa ruimte is het 60cm kast, ca. 100cm ruimte (lang verhaal, kon helaas niet eenvoudig meer worden ivm vloerverwarming), 100cm eiland, rest ad ca. 284cm ruimte (vandaar dat er tafel past)
[ Voor 48% gewijzigd door cryptapix op 05-02-2020 16:23 ]
@107mb eens met @cryptapix ik ben ook zeker niet pro eiland als het niet past. En vind dat er te vaak een eiland in een te kleine ruimte wordt gepropt, maar dit kan prima.
Heb zelf 5 meter beschikbaar. 60cm kast, 120cm ruimte, 120cm eiland, 195 ruimte.
Das echt zat. Natuurlijk geen tweede wand, maar dit kan best hoor.
Sterker nog; hier geen eiland neerzetten kost je denk ik meer ruimte.
Heb zelf 5 meter beschikbaar. 60cm kast, 120cm ruimte, 120cm eiland, 195 ruimte.
Das echt zat. Natuurlijk geen tweede wand, maar dit kan best hoor.
Sterker nog; hier geen eiland neerzetten kost je denk ik meer ruimte.
Wij zijn inmiddels rond met onze keukenboer.
Betreft een Schmidt Manille keuken. Kleur Nano Black
Werkblad en stollen: Cosmostone Betonna van Kemie (2cm)
Spoelbak Carbon Black Tectonite
Apparatuur:
Vaatwasser Siemens IQ300
Koelkast AEG 178 cm SKE81811DC
Vriezer AEG 88 cm ABE088821LF
Combi-oven Siemens IQ700 CM876G0B
Stoomoven Siemens IQ700 CS856GNB7
Koffie Siemens IQ700 CT836LEB5
Kookplaat Bora Pure met afzuiging naar buiten
Kraan Quooker Pro 3 Black
Zeepdispenser Quooker Black
Prijs is inclusief plaatsen € 22.000,00.
We hebben in totaal via 4 verschillende keukenzaken offertes gehad.

Betreft een Schmidt Manille keuken. Kleur Nano Black
Werkblad en stollen: Cosmostone Betonna van Kemie (2cm)
Spoelbak Carbon Black Tectonite
Apparatuur:
Vaatwasser Siemens IQ300
Koelkast AEG 178 cm SKE81811DC
Vriezer AEG 88 cm ABE088821LF
Combi-oven Siemens IQ700 CM876G0B
Stoomoven Siemens IQ700 CS856GNB7
Koffie Siemens IQ700 CT836LEB5
Kookplaat Bora Pure met afzuiging naar buiten
Kraan Quooker Pro 3 Black
Zeepdispenser Quooker Black
Prijs is inclusief plaatsen € 22.000,00.
We hebben in totaal via 4 verschillende keukenzaken offertes gehad.

Ms Yogi en ik zijn ook op zoek naar een nieuwe keuken (rechte-vorm).
Nu ben ik op zoek naar de uiterste maten van een werkblad. Wij hebben 1 recht stuk nodig a 3,60m.
Welke werkbladen kunnen dit formaat aan, of zijn we genoodzaakt deze alsnog in stukken op te delen?
Nu ben ik op zoek naar de uiterste maten van een werkblad. Wij hebben 1 recht stuk nodig a 3,60m.
Welke werkbladen kunnen dit formaat aan, of zijn we genoodzaakt deze alsnog in stukken op te delen?
@MikeyMan @107mb @cryptapix
Bedankt voor jullie reacties!
Er zijn tijdens het tekenen al heel veel opties de revue gepasseerd maar dit was uiteindelijk de vorm die mijn ouders het leukst vonden en ook het meest praktisch lijkt, qua werk- en opberg ruimte.
De afstand tussen het kookgedeelte en het eiland kan jammer genoeg niet kleiner; het werkblad aan die kant is enkel om die reden al verbreed naar 70 cm. Zou die 125 cm nou echt té ruim zijn tussen koken en spoelen? De voorkeur zou zeker uitgaan naar minder tussenruimte maar dan komt het eiland niet in het midden van de openslaande deuren te staan en dat lijkt me, zeker vanuit de woonkamer gezien, niet mooi.
Ik heb trouwens nog een vraag aangaande de afzuigkap. Zou het bredere aanrecht nog van invloed kunnen zijn op de werking van de schuine afzuigkap (Siemens LC91KWW60S https://www.siemens-home....wkappen-schuin/LC91KWW60S) ? Deze komt nu immers wat meer naar “achteren” te hangen.
Ik zit er ook aan te denken om de rechterwand (de apparatenkast) toch maar gewoon op 60 cm te houden. Ik had deze ook 10 cm verdiept om beide afstanden tussen muren en eiland, zo gelijk mogelijk te houden.
Het houten barblad zou wat verbreed kunnen worden zodat het optisch wat meer en het midden komt. Maar wellicht is het juist wel prettig als de doorgang rechts nog iets ruimer wordt....
Lastig “probleem” hoor, deze keuken
Er zijn tijdens het tekenen al heel veel opties de revue gepasseerd maar dit was uiteindelijk de vorm die mijn ouders het leukst vonden en ook het meest praktisch lijkt, qua werk- en opberg ruimte.
De afstand tussen het kookgedeelte en het eiland kan jammer genoeg niet kleiner; het werkblad aan die kant is enkel om die reden al verbreed naar 70 cm. Zou die 125 cm nou echt té ruim zijn tussen koken en spoelen? De voorkeur zou zeker uitgaan naar minder tussenruimte maar dan komt het eiland niet in het midden van de openslaande deuren te staan en dat lijkt me, zeker vanuit de woonkamer gezien, niet mooi.
Ik heb trouwens nog een vraag aangaande de afzuigkap. Zou het bredere aanrecht nog van invloed kunnen zijn op de werking van de schuine afzuigkap (Siemens LC91KWW60S https://www.siemens-home....wkappen-schuin/LC91KWW60S) ? Deze komt nu immers wat meer naar “achteren” te hangen.
Ik zit er ook aan te denken om de rechterwand (de apparatenkast) toch maar gewoon op 60 cm te houden. Ik had deze ook 10 cm verdiept om beide afstanden tussen muren en eiland, zo gelijk mogelijk te houden.
Het houten barblad zou wat verbreed kunnen worden zodat het optisch wat meer en het midden komt. Maar wellicht is het juist wel prettig als de doorgang rechts nog iets ruimer wordt....
[ Voor 4% gewijzigd door n1ck op 05-02-2020 18:12 ]
125cm is aan ruime kan, maar ik denk niet dat het problematisch ruim is. Vaak is de afstand 110-120. Misschien kun je het eens testen in een showroom (even rolmaat meenemen). Ik weet overigens niet hoe erg het is als het midden van het eiland niet gelijk loopt met het midden van de deuren. Mijn ocd zou dat nog wel aankunnen denk ik.n1ck schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:03:
@MikeyMan @107mb @cryptapix
Geen idee. Kan wel zeggen dat ik denk van niet, maar dat zou gebaseerd zijn op niets dan gevoel. Je keukenleverancier zou die vraag moeten kunnen beantwoorden.n1ck schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:03:
Luxeprobleem. Maar ik zou die rechterwand op 60 houden om meerdere redenen. Belangrijkste daarvan is dat je dan meer ruimte hebt om te lopen en aan bar te zitten. Verder zie je het verschil tussen die paden toch al niet echt en vertekent dat houten bardeel (+ de stoelen die er komen te staan) de boel de breedte van het gangpad sowieso.n1ck schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 18:03:
De post boven je...YoGi_Berra schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:28:
Een kemie blad
Met corian-bladen kan het volgens mij ook maar dat weet ik niet zekerKemie zet de toon met XL-keukenbladen.
[...]
“Met onze nieuwe Ceramistone®-producten kunnen we keukenbladen leveren met een lengte van 3,60 meter. Dit is onmogelijk met bladen van natuursteen of composiet.”
Verder kun je natuurlijk overwegen om een blad op locatie te laten storten van beton of granito, dan kun je zo lang als je wilt!
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Zelf zou ik nooit meer terug willen naar gas. Al is het alleen maar voor het schoonmaak gemak. Een verademing. Geen pitten en randjes. Boost functie is geweldig voor snel een pan met water gekookt te hebben. En de stand 1 of 2 om je eten warm te houden zonder aanbranden. En je aanrecht is groter bij feesten. Het is vlak, dus je kan er van alles opzetten. En de timer is ook fijn. Stopt de warmte bron wannee de kookwekker af gaat. Ik ga zelfs het huis uit als ik soep maak.Kyran schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:27:
Nog te twijfelen of we op gas blijven of over gaan op inductie. Voor inductie moet er nog wel een 3-fasen aangelegd worden. Je bent dan wel meteen klaar voor de toekomst.
Andere kant vraag ik me af hoe snel ze gas daadwerkelijk gaan afbouwen en of het waard is om nu geld en moeite te steken in het aanleggen van 3-fasen en aanschaffen van inductie.
Voordeel is wel downdraft en meer vrijheid in indeling zonder dat ik gasleidingen moet verlengen/verleggen.
Wij hebben een rvs werkblad van 3.80 dus RVS is mogelijkYoGi_Berra schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 16:28:
Wij krijgen Dekton van 320 bij 1, volgens mij was 320*144 het maximale.
Inmiddels een aantal winkels af geweest. Ons plan is als volgt:
Totaal prijs komt uit op ongeveer 16.500 incl montage. Dan hebben we het over het volgende:
*Hacker systemat/ART kasten
*Composiet blad 13 mm dik
*Quooker
Apparatuur van Siemens:
Siemens Combi Oven HM83GNB6
Siemens koelvries KI34VX21
Siemens vaatwasser SN636X01IN
Siemens inductieplaat + afzuiging EX877LX67E (pas leverbaar vanaf medio mei)
Nog suggesties / tips?
Een ingebouwde kast + apothekerskast in de muur, een kookeiland van 90 * 180 (aan de ene kant lades, aan de woonkamer kant kasten met deuren tot de grond) en aan de muurzijde lage kasten met 1 hoge kast voor de inbouwkoelkast. Kleuren nog nader te bepalen.
Totaal prijs komt uit op ongeveer 16.500 incl montage. Dan hebben we het over het volgende:
*Quooker
Apparatuur van Siemens:
Nog suggesties / tips?
Laat die Siemens inductiekookplaat vallen en kies de Bora Pure (beter, goedkoper, makkelijker in onderhoud).koentjuh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:28:
[...]
Een ingebouwde kast + apothekerskast in de muur, een kookeiland van 90 * 180 (aan de ene kant lades, aan de woonkamer kant kasten met deuren tot de grond) en aan de muurzijde lage kasten met 1 hoge kast voor de inbouwkoelkast. Kleuren nog nader te bepalen.
*Quooker
Apparatuur van Siemens:
Nog suggesties / tips?
Ik heb 'm even snel berekend. Ik kom zo'n 2000 euro goedkoper uit voor dezelfde keuken (composiet haal ik dan bij topline, uit prijsgroep 1).
Bij welke zaak ben je geweest?
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Keukenloods. We kiezen juist bewust vóór deze kookplaat tov de bora. De inductie is volledig flexibel en de afzuiging is in deze variant ook volledig verzonnen in het blad (ipv de huidige versie waar die erop ligt als het ware). Wat is dan nog het voordeel van de bora ?Barry|IA schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:34:
[...]
Laat die Siemens inductiekookplaat vallen en kies de Bora Pure (beter, goedkoper, makkelijker in onderhoud).
Ik heb 'm even snel berekend. Ik kom zo'n 2000 euro goedkoper uit voor dezelfde keuken (composiet haal ik dan bij topline, uit prijsgroep 1).
Bij welke zaak ben je geweest?
Wat betreft prijs, er zit ongeveer 1500 montage kosten in. Dat verklaard denk ik grotendeels het verschil?
[ Voor 7% gewijzigd door koentjuh op 06-02-2020 15:40 ]
De Pure en de Puxu liggen ook volledig verzonken. De flexzones vind ik bij elke inductie kookplaat onzinnig. Voor een goede grillplaat koop je een los ding, dat ga je niet op inductie doen. Een losse grillplaat kun je ook op je kookplaat zetten zodat de afzuiger de damp afzuigt.koentjuh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:38:
[...]
Keukenloods. We kiezen juist bewust vóór deze kookplaat tov de bora. De inductie is volledig flexibel en de afzuiging is in deze variant ook volledig verzonnen in het blad (ipv de huidige versie waar die erop ligt als het ware). Wat is dan nog het voordeel van de bora ?
De Bora kun je gemakkelijker schoonmaken, de lades hoef je ook niet te verwijderen om bij het koolfilter te komen. De Bora heeft een eenvoudigere bediening en het scheelt in aankoop zo'n 1000 euro (in een keuken scheelt het nog meer).
[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 06-02-2020 16:01 ]
“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz
Anoniem: 289532
Hoe bedoel je dit? Want ik zit toevallig in hetzelfde schuitje, ook gekeken naar de bora, maar ik wil graag iets in deze richting. Dat kan dan toch niet op de bora?Barry|IA schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:44:
[...]
De flexzones vind ik bij elke inductie kookplaat onzinnig. Voor een goede grillplaat koop je een los ding, dat ga je niet op inductie doen. Een losse grillplaat kun je ook op je kookplaat zetten zodat de afzuiger de damp afzuigt.
Volgens mij verlies je aardig wat binnenruimte in je eiland met die Siemens plaat, vanwege het buizensysteem naar de plint toe. Wij hebben bijna dezelfde opstelling (alleen wat groter en geen kasten in de zijwand) en gaan voor een Bora Pure. Die blaast direct in de tussenruimte tussen de kasten en verlies je dus ook geen ruimte aan een buizensysteem. Als je per se flexzones wilt, dan kan je kijken naar bijv. de nieuwe X Pure.koentjuh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 15:28:
[...]
*Quooker
Apparatuur van Siemens:
Nog suggesties / tips?
Welke frontjes heb je? Wij zitten voor een vergelijkbare apparatuur + Systemat keuken wel iets boven jouw prijs, maar hebben wel AV 4030 rondom gelakte frontjes, grotere keuken, veel lades, verdiepte lange zijde (65 cm), zijwanden rondom gelakt en een vrij duur blad. En dan weet ik dat hier nog wel aardig wat vanaf kan als ik apparatuur + blad los zou bestellen. Dus voor mijn gevoel zou je wel iets goedkoper kunnen zitten.
Met de nieuwe Pure X wel, die heeft flexzones.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:06:
[...]
Hoe bedoel je dit? Want ik zit toevallig in hetzelfde schuitje, ook gekeken naar de bora, maar ik wil graag iets in deze richting. Dat kan dan toch niet op de bora?
Ik heb zelf ook zo'n grillplaat. Echt fantastisch. Past eindelijk al het vlees van het gezin op 1 kookplaat. Die jij linkt is wel mooi, want die kan je ook als gewone koekenpan gebruiken. Dat kan bij mijn grillplaat van Miele niet (en die was aanzienlijk duurder).
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Dank! Onze frontjes zouden ook rondom gelakt moeten worden maar alle details moet ik nog eens goed nakijken. De keuze voor Siemens was puur omdat we die qua stijl mooier vonden, maar qua ruimte is dat wel een goed argument.HKP32 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:14:
[...]
Volgens mij verlies je aardig wat binnenruimte in je eiland met die Siemens plaat, vanwege het buizensysteem naar de plint toe. Wij hebben bijna dezelfde opstelling (alleen wat groter en geen kasten in de zijwand) en gaan voor een Bora Pure. Die blaast direct in de tussenruimte tussen de kasten en verlies je dus ook geen ruimte aan een buizensysteem. Als je per se flexzones wilt, dan kan je kijken naar bijv. de nieuwe X Pure.
Welke frontjes heb je? Wij zitten voor een vergelijkbare apparatuur + Systemat keuken wel iets boven jouw prijs, maar hebben wel AV 4030 rondom gelakte frontjes, grotere keuken, veel lades, verdiepte lange zijde (65 cm), zijwanden rondom gelakt en een vrij duur blad. En dan weet ik dat hier nog wel aardig wat vanaf kan als ik apparatuur + blad los zou bestellen. Dus voor mijn gevoel zou je wel iets goedkoper kunnen zitten.
Vanavond maar eens in verdiepen .
Je hebt voor zo'n 150 piek een geweldige grillplaat, met meer vermogen dan welke inductiekookplaat dan ook.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:06:
[...]
Hoe bedoel je dit? Want ik zit toevallig in hetzelfde schuitje, ook gekeken naar de bora, maar ik wil graag iets in deze richting. Dat kan dan toch niet op de bora?
Om dan 1000 meer te betalen voor een flexzone en vervolgens nog 200 euro voor een grillplaat die op inductie werkt, vind ik onzinnig.
Ja, het lijkt mij ook ontzettend handig, heb altijd ruimte te kort in mijn huidige grillpan.PaT schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:28:
[...]
Met de nieuwe Pure X wel, die heeft flexzones.
Ik heb zelf ook zo'n grillplaat. Echt fantastisch. Past eindelijk al het vlees van het gezin op 1 kookplaat. Die jij linkt is wel mooi, want die kan je ook als gewone koekenpan gebruiken. Dat kan bij mijn grillplaat van Miele niet (en die was aanzienlijk duurder).
Ah, op die manier. Ik weet alleen niet of ik zin heb in nog meer apparaten. Kan kiezen voor de Bora + AEG apparatuur, alles van AEG (met flexzones) of alles van Siemens (ook met flexzones) voor dezelfde prijs. Ik neig gevoelsmatig naar Siemens, maar die AEG zag er ook netjes uit. Deed volgens mij qua schoonmaken niet onder voor de Bora van wat ik kon zien. De Siemens heb ik nog niet in het echt bekeken want die is nog niet uit.Barry|IA schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:52:
[...]
Je hebt voor zo'n 150 piek een geweldige grillplaat, met meer vermogen dan welke inductiekookplaat dan ook.
Om dan 1000 meer te betalen voor een flexzone en vervolgens nog 200 euro voor een grillplaat die op inductie werkt, vind ik onzinnig.
Die AEG is een drama met schoonmaken (koolstoffilter moet je met een stom magneetje uit de bovenkant van het apparaat ''pakken'', het rooster ligt niet gelijk met de plaat, het vetfilter heeft geen opvangschaal, alles loopt vrolijk het apparaat in....), maakt herrie en kost de meeste winkels inkoop nog meer dan de Bora.Anoniem: 289532 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:06:
[...]
Ja, het lijkt mij ook ontzettend handig, heb altijd ruimte te kort in mijn huidige grillpan.
[...]
Ah, op die manier. Ik weet alleen niet of ik zin heb in nog meer apparaten. Kan kiezen voor de Bora + AEG apparatuur, alles van AEG (met flexzones) of alles van Siemens (ook met flexzones) voor dezelfde prijs. Ik neig gevoelsmatig naar Siemens, maar die AEG zag er ook netjes uit. Deed volgens mij qua schoonmaken niet onder voor de Bora van wat ik kon zien. De Siemens heb ik nog niet in het echt bekeken want die is nog niet uit.
Ik zou ten aller tijden voor de Bora gaan.
Bij de nieuwe ligt het wel gelijk met de plaat zo te zien, dit was degene die ik had bekeken, bedoelde jij die ook? Deze is net uit van wat ik begreep.Barry|IA schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:13:
[...]
Die AEG is een drama met schoonmaken (koolstoffilter moet je met een stom magneetje uit de bovenkant van het apparaat ''pakken'', het rooster ligt niet gelijk met de plaat, het vetfilter heeft geen opvangschaal, alles loopt vrolijk het apparaat in....), maakt herrie en kost de meeste winkels inkoop nog meer dan de Bora.
Ik zou ten aller tijden voor de Bora gaan.
Even zelf een klein opzetje gemaakt wat wij ongeveer in gedachten hebben.

Zijde van kastenwand is 245cm. Gedeelte om te koken 291cm en de andere poot van de "U-indeling" wordt ongeveer 305cm. Dat stukje loopt door in een open eetkamer.
Muurtje bij kastenwand stop precies bij laatste kast, dus daarna is er geen muur meer. Kon dit echter niet goed aangeven bij dit tooltje. Kleuren zijn ook nog absoluut niet duidelijk. Was een beetje aan het proberen, maar ik heb nog niks leuks gevonden. Willen wel hout combineren met iets van donkerblauw/zwart/grijs.
Gekozen om geen bovenkasten te nemen. Wel willen we planken en/of stelling aan de muur/plafond om het wat aan te kleden, want nu is het behoorlijk kaal/saai. Kastenwand bevat een stoombakoven vaatwasser, koel-vriescombinatie en een servies kast. Rest van de kasten zou genoeg opbergruimte moeten bieden als ik het vergelijk met wat we nu hebben.
Merk: Systemat (geen idee van kleur/uitvoering nog)
Inductie kookplaat met afzuiging: Siemens iQ700 StudioLine EX877LX36E
Lees net hierboven een verhaal over Bora dat makkelijker schoon te maken is, dus ik ga daar ook nog even naar kijken. Was eigenlijk in de veronderstelling dat Bora flink duurder was. De flexzones lijken mij wel handig/fijn om te hebben, dus ik ben benieuwd naar de prijzen van Bora Pure X. Iemand al indicaties toevallig?
Koel-vries combinatie: Siemens IQ700 StudioLine KI86FHD40
Behoorlijk prijzig, maar wel NoFrost en A+++ en erg veel ruimte in zowel koelkast als vrieskast. Als iemand nog andere opties heeft hoor ik het heel graag.
Stoombakoven: Siemens iQ700 StudioLine HS858GXB6
Vaatwasser: Siemens iQ700 StudioLine SX878D26PE
Twijfel nog tussen deze (maar dan wel met een besteklade die je er optioneel bij kan nemen) en de Miele G7157 XXL.
Overig: Jura D4 Piano Black volautomatische koffiezetapparaat (komt los in nis achter kastenwand, daarboven komen planken). Als kraan zijn wij uitgekomen op de Franke Premium3 Combi XL (in combinatie met een bypass om ook warmwater aan te kunnen sluiten).
Grootste vraagteken die ik nu nog heb is of deze indeling gaat lukken. Er moeten twee belangrijke dingen geregeld worden voor deze indeling.
1) Op dit moment zitten de waterleidingen en afvoeren aan de linkerkant. In de huidige opstelling van ons keuken zitten daar ook de vaatwasser en kraan. Nu zouden wij de vaatwasser graag daar laten, maar de kraan dus naar de overkant verplaatsen. Geen idee of dat mogelijk is en/of gaat lukken, maar wij gaan het navragen.
Wij hebben een kruipruimte onder de keuken, maar die wie wel eens behoorlijk blank komen te staan als de Waal hoog staat, dus lijkt mij niet verstandig om die te gebruiken voor de leidingen. Daarnaast hebben we vloerverwarming in de gehele keuken en wandverwarming in de rechter muur (tevens ook de reden om daar geen hoge kasten te plaatsen). Ben benieuwd wat het gaat worden
2) Hebben alleen maar 1-fase beschikbaar, dus dit moet ook aangepast (aangevraagd en aangelegd) worden. De woning is uit 2000, dus ik verwacht niet dat er hele belachelijke dingen moeten gebeuren om dat te regelen. Vooral wat geld tegenaan gooien vrees ik. Alleen het aanvragen kost al ruim €350 bij Liander.
Budget (zonder de werkzaamheden voor het verleggen van leidingen etc) is +/- €20.000. Ben heel benieuwd of wij het gaan redden. Kunnen vast wel zelf wat speling creëren en sommige apparaten zouden een tikje minder luxe kunnen mocht het nodig zijn.
Als iemand tips/suggesties heeft hoor ik het graag

Zijde van kastenwand is 245cm. Gedeelte om te koken 291cm en de andere poot van de "U-indeling" wordt ongeveer 305cm. Dat stukje loopt door in een open eetkamer.
Muurtje bij kastenwand stop precies bij laatste kast, dus daarna is er geen muur meer. Kon dit echter niet goed aangeven bij dit tooltje. Kleuren zijn ook nog absoluut niet duidelijk. Was een beetje aan het proberen, maar ik heb nog niks leuks gevonden. Willen wel hout combineren met iets van donkerblauw/zwart/grijs.
Gekozen om geen bovenkasten te nemen. Wel willen we planken en/of stelling aan de muur/plafond om het wat aan te kleden, want nu is het behoorlijk kaal/saai. Kastenwand bevat een stoombakoven vaatwasser, koel-vriescombinatie en een servies kast. Rest van de kasten zou genoeg opbergruimte moeten bieden als ik het vergelijk met wat we nu hebben.
Merk: Systemat (geen idee van kleur/uitvoering nog)
Lees net hierboven een verhaal over Bora dat makkelijker schoon te maken is, dus ik ga daar ook nog even naar kijken. Was eigenlijk in de veronderstelling dat Bora flink duurder was. De flexzones lijken mij wel handig/fijn om te hebben, dus ik ben benieuwd naar de prijzen van Bora Pure X. Iemand al indicaties toevallig?
Koel-vries combinatie: Siemens IQ700 StudioLine KI86FHD40
Behoorlijk prijzig, maar wel NoFrost en A+++ en erg veel ruimte in zowel koelkast als vrieskast. Als iemand nog andere opties heeft hoor ik het heel graag.
Stoombakoven: Siemens iQ700 StudioLine HS858GXB6
Twijfel nog tussen deze (maar dan wel met een besteklade die je er optioneel bij kan nemen) en de Miele G7157 XXL.
Overig: Jura D4 Piano Black volautomatische koffiezetapparaat (komt los in nis achter kastenwand, daarboven komen planken). Als kraan zijn wij uitgekomen op de Franke Premium3 Combi XL (in combinatie met een bypass om ook warmwater aan te kunnen sluiten).
Grootste vraagteken die ik nu nog heb is of deze indeling gaat lukken. Er moeten twee belangrijke dingen geregeld worden voor deze indeling.
1) Op dit moment zitten de waterleidingen en afvoeren aan de linkerkant. In de huidige opstelling van ons keuken zitten daar ook de vaatwasser en kraan. Nu zouden wij de vaatwasser graag daar laten, maar de kraan dus naar de overkant verplaatsen. Geen idee of dat mogelijk is en/of gaat lukken, maar wij gaan het navragen.
Wij hebben een kruipruimte onder de keuken, maar die wie wel eens behoorlijk blank komen te staan als de Waal hoog staat, dus lijkt mij niet verstandig om die te gebruiken voor de leidingen. Daarnaast hebben we vloerverwarming in de gehele keuken en wandverwarming in de rechter muur (tevens ook de reden om daar geen hoge kasten te plaatsen). Ben benieuwd wat het gaat worden
2) Hebben alleen maar 1-fase beschikbaar, dus dit moet ook aangepast (aangevraagd en aangelegd) worden. De woning is uit 2000, dus ik verwacht niet dat er hele belachelijke dingen moeten gebeuren om dat te regelen. Vooral wat geld tegenaan gooien vrees ik. Alleen het aanvragen kost al ruim €350 bij Liander.
Budget (zonder de werkzaamheden voor het verleggen van leidingen etc) is +/- €20.000. Ben heel benieuwd of wij het gaan redden. Kunnen vast wel zelf wat speling creëren en sommige apparaten zouden een tikje minder luxe kunnen mocht het nodig zijn.
Als iemand tips/suggesties heeft hoor ik het graag
Heb je wellicht een gespecificeerde tekening van de keuken? Het kan zijn dat ze de buis van de Siemens achter 1 kastje langs laten gaan, waardoor ruimteverlies beperkt blijft. Toch zou ik hier even naar kijken, want met een eiland van 90 cm diep heb je sowieso aan 1 kant al vrij ondiepe kasten. Wij hadden trouwens ook eerst het idee om aan de woonkamer-kant van het eiland deuren met doorlopend front te nemen, maar omdat wij daar al het servies in willen bewaren hebben wij toch maar gekozen voor lades. Ook meteen het eiland verdiept om lekker veel binnenruimte te hebben.koentjuh schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Dank! Onze frontjes zouden ook rondom gelakt moeten worden maar alle details moet ik nog eens goed nakijken. De keuze voor Siemens was puur omdat we die qua stijl mooier vonden, maar qua ruimte is dat wel een goed argument.
Vanavond maar eens in verdiepen .
Het is 95 lees ik nu, wat ook klopt want de kasten aan de woonkamer zijn dan vergelijkbaar met boven kastjes. We hebben 120 overwogen maar vonden dan toch dat het eiland te prominent de kamer in kwam.HKP32 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:38:
[...]
Heb je wellicht een gespecificeerde tekening van de keuken? Het kan zijn dat ze de buis van de Siemens achter 1 kastje langs laten gaan, waardoor ruimteverlies beperkt blijft. Toch zou ik hier even naar kijken, want met een eiland van 90 cm diep heb je sowieso aan 1 kant al vrij ondiepe kasten. Wij hadden trouwens ook eerst het idee om aan de woonkamer-kant van het eiland deuren met doorlopend front te nemen, maar omdat wij daar al het servies in willen bewaren hebben wij toch maar gekozen voor lades. Ook meteen het eiland verdiept om lekker veel binnenruimte te hebben.
Het moet juist aan de woonkamer kant een meubel uitstraling hebben dus bewust niet gekozen voor lades. Grappig hoe iedereen daar anders tegen aan kijkt.
Voor wat het waard is, wij hebben hem laten berekenen en kwamen op een meerprijs van €1.100,- t.o.v. een Bora Pure.Kyran schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:28:
[...]
Dat zit hem o.a. in de flexzones en de Bora X Pure is 7cm breder (83 cm).
Thanks! Ben benieuwd hoe het straks bij ons uitkomt. Ik vind het wel veel geld voor 7cm en flexzone, maar ben ook wel erg gecharmeerd van.Celluiar schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 22:25:
[...]
Voor wat het waard is, wij hebben hem laten berekenen en kwamen op een meerprijs van €1.100,- t.o.v. een Bora Pure.
Dat zit hem o.a. in de flexzones en de Bora X Pure is 7cm breder (83 cm).
@Kyran
Even een kleine opmerking. Vaatwasser en kraan niet vlak bij elkaar lijkt mij niet handig. Spoelen vaat in de wasbak/onder de kraan en dan met je natte zooi naar de overkant voor de vaatwasser. Is in mijn optiek net niet handig.
Even een kleine opmerking. Vaatwasser en kraan niet vlak bij elkaar lijkt mij niet handig. Spoelen vaat in de wasbak/onder de kraan en dan met je natte zooi naar de overkant voor de vaatwasser. Is in mijn optiek net niet handig.
Deels mee eens, maar je moet helemaal niet spoelen als je een vaatwasser hebt.ivonb schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 23:30:
@Kyran
Idd, misschien ooit een hele smerige pan of schaal, maar in principe doe ik dat verder ook nooit.
Maar dan nog. Waar zet je de vaat even neer? In of bij de gootsteen meestal.
Maar dan nog. Waar zet je de vaat even neer? In of bij de gootsteen meestal.
@ivonb Eens, en in eerste instantie wilde ik het ook bij elkaar houden, maar eigenlijk spoel ik nu al bijna niet af, terwijl wij echt een vaatwasser van niks hebben op dit moment. De reden dat wij het nu uit elkaar hebben heeft twee redenen.
- Vaatwasser staat dan naast servieskast, dus je kan vaatwasser uitruimen zonder een stap te zetten. Pannen en dergelijke komen onder kookplaat, dus zelfs die kan je uitruimen zonder een stap te zetten.
- Vaatwasser staat dan niet bij de kraan en keukenblad waar ik aan het koken ben. Meestal is één van ons aan het koken en andere ruimt dan de vaat op van de dag ervoor. In de huidige situatie hebben wij serieus de kraan, vaatwasser, afvalbakken en servieskasten in één hoekje staan. Dat is iets waar we dagelijks tegenaan lopen en het dus echt willen veranderen.
Nu kan één van ons rechts wassen > voorbereiden > koken, terwijl de tweede persoon links vaatwasser kan uitruimen en dan de tafel kan dekken, zonder dat je elkaar in de weg loopt.
Qua plek voor vaat voordat het de vaatwasser ingaat is wel wat ruimte links van kookplaat. Ruimen de vaatwasser dus tijdens het koken meestal uit en na het eten weer in, dus blijf in principe geen vaat staan ook.
Toch gaan wij er nog een keer goed over nadenken hoor. Altijd fijn als mensen met een ander inzicht even meedenken, zodat er in ieder geval nogmaals goed over nagedacht wordt
- Vaatwasser staat dan naast servieskast, dus je kan vaatwasser uitruimen zonder een stap te zetten. Pannen en dergelijke komen onder kookplaat, dus zelfs die kan je uitruimen zonder een stap te zetten.
- Vaatwasser staat dan niet bij de kraan en keukenblad waar ik aan het koken ben. Meestal is één van ons aan het koken en andere ruimt dan de vaat op van de dag ervoor. In de huidige situatie hebben wij serieus de kraan, vaatwasser, afvalbakken en servieskasten in één hoekje staan. Dat is iets waar we dagelijks tegenaan lopen en het dus echt willen veranderen.
Nu kan één van ons rechts wassen > voorbereiden > koken, terwijl de tweede persoon links vaatwasser kan uitruimen en dan de tafel kan dekken, zonder dat je elkaar in de weg loopt.
Qua plek voor vaat voordat het de vaatwasser ingaat is wel wat ruimte links van kookplaat. Ruimen de vaatwasser dus tijdens het koken meestal uit en na het eten weer in, dus blijf in principe geen vaat staan ook.
Toch gaan wij er nog een keer goed over nadenken hoor. Altijd fijn als mensen met een ander inzicht even meedenken, zodat er in ieder geval nogmaals goed over nagedacht wordt
[ Voor 6% gewijzigd door Kyran op 07-02-2020 00:11 ]
Ik heb vorig jaar een AEG inductieplaat gekocht, vooral vanwege dat je elke pit met een eigen schuifregelaar bedient. Het gesukkel met eerst en pit kiezen en dan pas hoger of lager dat is toch niks? We hebben dat in wat vakantie app meegemaakt, dat wilde ik niet. De AEG bevalt prima trouwens na nu een jaar gebruik. En 4 identieke pitten.
Zelfde keuze gehad. Kwamen van een Miele, hebben nu eentje van neff, weet niet het model, maar een van de duurdere met een bestellende erbij. Missen de Miele nog dagelijks🙄Kyran schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 17:28:
Anoniem: 224360
Jij moet toch ook je eigen schuifregelaar selecteren? Dat zit tussen je oren.... De bediening van Bora schijnt enorm gebruikersvriendelijk te zijn.pauldaytona schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 00:34:
Ik heb vorig jaar een AEG inductieplaat gekocht, vooral vanwege dat je elke pit met een eigen schuifregelaar bedient. Het gesukkel met eerst en pit kiezen en dan pas hoger of lager dat is toch niks? We hebben dat in wat vakantie app meegemaakt, dat wilde ik niet. De AEG bevalt prima trouwens na nu een jaar gebruik. En 4 identieke pitten.
@drfrisbee Dat zijn ervaringen waar ik wat aan heb. De Miele lijkt mij net iets gebruiksvriendelijker dan de Siemens om eerlijk te zijn. Ik zal eens kijken of ik ze ergens naast elkaar kan vergelijken. Wat valt er precies tegen in de Neff van jullie? Is het de indeling t.o.v. de Miele?
@ivonb Toch nog even nagedacht over je opmerking. Deze opstelling zou natuurlijk ook kunnen:

Ik denk dat wij even in een tunnelvisie zaten, omdat wij in eerste instantie een gaskookplaat wilden met een afzuigkap. We wilden de kookplaat daarom niet verplaatsen, want dat zou gedoe opleveren met luchtafvoer van afzuigkap. Nu wij waarschijnlijk toch voor inductie met ingebouwde afzuiging willen gaan is er natuurlijk veel mogelijk
Deze opstelling heeft nog steeds de voordelen die ik eerder noemde en kraan/vaatwasser staan wat slimmer bij elkaar.
@ivonb Toch nog even nagedacht over je opmerking. Deze opstelling zou natuurlijk ook kunnen:

Ik denk dat wij even in een tunnelvisie zaten, omdat wij in eerste instantie een gaskookplaat wilden met een afzuigkap. We wilden de kookplaat daarom niet verplaatsen, want dat zou gedoe opleveren met luchtafvoer van afzuigkap. Nu wij waarschijnlijk toch voor inductie met ingebouwde afzuiging willen gaan is er natuurlijk veel mogelijk
Deze opstelling heeft nog steeds de voordelen die ik eerder noemde en kraan/vaatwasser staan wat slimmer bij elkaar.
L keuken combineren met een hoge kast op deze manier zou ik niet zo snel doen. Dit zorgt voor een voor mij vreemde hoek welke slecht gebruikt wordt behalve om dingen te stallen. Als je perse een kastenwand wil zou ik eerder voor een parallel opstelling gaan. Kun je een extra kast kwijt met een inbouw koffieapparaat.Kyran schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:11:
@drfrisbee Dat zijn ervaringen waar ik wat aan heb. De Miele lijkt mij net iets gebruiksvriendelijker dan de Siemens om eerlijk te zijn. Ik zal eens kijken of ik ze ergens naast elkaar kan vergelijken. Wat valt er precies tegen in de Neff van jullie? Is het de indeling t.o.v. de Miele?
[Afbeelding]
Waarom per sé 3-fasen? Ik zou het persoonlijk wel aanraden, maar inductie (tot 7,2kW) kan ook op een kookgroep van 2x16A.Kyran schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 09:27:
Nog te twijfelen of we op gas blijven of over gaan op inductie. Voor inductie moet er nog wel een 3-fasen aangelegd worden. Je bent dan wel meteen klaar voor de toekomst.
Andere kant vraag ik me af hoe snel ze gas daadwerkelijk gaan afbouwen en of het waard is om nu geld en moeite te steken in het aanleggen van 3-fasen en aanschaffen van inductie.
Voordeel is wel downdraft en meer vrijheid in indeling zonder dat ik gasleidingen moet verlengen/verleggen.
Qua gemak is inductie wel superieur over gas. Het warmt sneller op, beter doseerbaar en makkelijker schoon te houden.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Inductie sneller dan gas? Ben op zich niet ontevreden over de plaat die ik nu heb, maar sneller is het naar mijn ervaring niet...deepbass909 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:32:
[...]
Waarom per sé 3-fasen? Ik zou het persoonlijk wel aanraden, maar inductie (tot 7,2kW) kan ook op een kookgroep van 2x16A.
Qua gemak is inductie wel superieur over gas. Het warmt sneller op, beter doseerbaar en makkelijker schoon te houden.
Overigens nog een nadeel; we hebben wat krassen op de platen na een jaar nu al... Die krijg je er natuurlijk nooit meer uit.
En afspoelen doe ik normaal gesproken wel als er plakkerige zooi op het bord heeft gelegen. Moet al die meuk niet in mn vaatwasser hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 12:46 ]
Heb je al bedacht hoe je het werkblad gaat verlichten?Kyran schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:11:
[Afbeelding]
Ter info en inspiratie:
Ik heb een 4 meter lang werkblad zonder bovenkastjes maar over de gehele lengte een verlaagd plafond met een Novy plafond afzuigunit voor efficiente afzuiging naar buiten. Naast de 4 spotjes van de afzuigunit heb ik 3 philips hue filament peertjes op een rij die aan een mooi strijkijzersnoer uit het plafond komen. Daardoor breekt de open ruimte boven het werkblad en de verlichting van zowel de novy als de hue zijn heel mooi te dimmen. Aan de overkant heb ik 3 hoge kasten tot bijna het plafond met koel/vries combi, combimagnetron en in het midden een smalle apothekerskast over de gehele hoogte (aanrader!).
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
@perspectivebass Gedeeltelijk wel mee eens, maar wij hebben net niet genoeg ruimte om een parallel opstelling te nemen. Je deelt je werkblad dan in allerlei kleine stukken op die net niet groot genoeg zijn om goed te gebruiken.
Bedoeling van kastenwand is straks dat het wel 4x60cm breed gaat worden. Bij dat stukje in de hoek willen we ons werkblad in de kast laten doorlopen, zodat er een nis ontstaat. Daar komt dan een los koffieapparaat te staan (ben geen fan van inbouw koffieapparaten, i.v.m. prijs-kwaliteitverhouding) en daarboven een soort van "drankkast". Beetje zoals dit:

@deepbass909 Volgens Liander hebben nu een 1x35A aansluiting tot max 8kW. Zie bij bijvoorbeeld Bora Pure het volgende staan:
Vermogensopname maximaal 7,6 kW (4,4 kW)
Zekering/netaansluiting 3 x 16 A, 2 x 16 A, 1 x 32 A
Begrijp ik het dan goed dat Liander niks hoeft te veranderen, maar dat er alleen wat aanpassingen in de meterkast + een perilex aansluiting in de keuken voldoende moet zijn?
Bedoeling van kastenwand is straks dat het wel 4x60cm breed gaat worden. Bij dat stukje in de hoek willen we ons werkblad in de kast laten doorlopen, zodat er een nis ontstaat. Daar komt dan een los koffieapparaat te staan (ben geen fan van inbouw koffieapparaten, i.v.m. prijs-kwaliteitverhouding) en daarboven een soort van "drankkast". Beetje zoals dit:
@deepbass909 Volgens Liander hebben nu een 1x35A aansluiting tot max 8kW. Zie bij bijvoorbeeld Bora Pure het volgende staan:
Begrijp ik het dan goed dat Liander niks hoeft te veranderen, maar dat er alleen wat aanpassingen in de meterkast + een perilex aansluiting in de keuken voldoende moet zijn?
Maakt de zichtlijn een stuk beter zo iets! Vind het voorbeeld ook mooi.Kyran schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
@perspectivebass Gedeeltelijk wel mee eens, maar wij hebben net niet genoeg ruimte om een parallel opstelling te nemen. Je deelt je werkblad dan in allerlei kleine stukken op die net niet groot genoeg zijn om goed te gebruiken.
Ja snap ik met inbouw koffieapparaten. wij doen het ook niet, drinken er teweinig koffie voor en voor die paar keer verjaardag per jaar pak ik het filter apparaat wel uit de kast
Dat van die Hue lampjes klinkt wel mooiMr_Blobby schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Heb je al bedacht hoe je het werkblad gaat verlichten?
Ter info en inspiratie:
Ik heb een 4 meter lang werkblad zonder bovenkastjes maar over de gehele lengte een verlaagd plafond met een Novy plafond afzuigunit voor efficiente afzuiging naar buiten. Naast de 4 spotjes van de afzuigunit heb ik 3 philips hue filament peertjes op een rij die aan een mooi strijkijzersnoer uit het plafond komen. Daardoor breekt de open ruimte boven het werkblad en de verlichting van zowel de novy als de hue zijn heel mooi te dimmen. Aan de overkant heb ik 3 hoge kasten tot bijna het plafond met koel/vries combi, combimagnetron en in het midden een smalle apothekerskast over de gehele hoogte (aanrader!).
Wij zijn er nog niet helemaal uit, maar er komen sowieso wat planken tegen de muur om het op te breken. Anders krijg je van die gigantische kale vlakken, dus een optie is om daar iets onder te bouwen.
Heb je een foto van jouw koof?Mr_Blobby schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Heb je al bedacht hoe je het werkblad gaat verlichten?
Ter info en inspiratie:
Wat voor plaat heb je dan? Met onze Bora gaat een pan water koken echt veel sneller dan op onze oude gaskookplaat.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Inductie sneller dan gas? Ben op zich niet ontevreden over de plaat die ik nu heb, maar sneller is het naar mijn ervaring niet...
[...]
Bora classic. Kom van een Miele gas op glas...cryptapix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:56:
[...]
Wat voor plaat heb je dan? Met onze Bora gaat een pan water koken echt veel sneller dan op onze oude gaskookplaat.
Water koken doe ik niet op de plaat, maar mn koekenpannen zijn echt een stuk minder snel warm. En minder warm sowieso.
[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 14:05 ]
Voor ons nieuw te bouwen huis ben ik in de showroom geweest van de keuken partner van de projectontwikkelaar.
Nu raadde hij ons (voor de zichtapparatuur) Bauknecht aan, echter vind ik het lastig inschatten waar op de ladder dit merk staat in kwaliteit, en prijs.
Voor de inductieplaat met recirculatie gaan we voor een Bora.
Nu raadde hij ons (voor de zichtapparatuur) Bauknecht aan, echter vind ik het lastig inschatten waar op de ladder dit merk staat in kwaliteit, en prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door kevinvi op 07-02-2020 14:13 ]
Dan zal een Miele gaskookplaat wel veel verschil maken tov onze oude Etna gaskookplaat (vorige woning was huurwoning). Onze Bora basic is een stuk sneller, ook met koekenpannen.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:04:
[...]
Bora classic. Kom van een Miele gas op glas...
Water koken doe ik niet op de plaat, maar mn koekenpannen zijn echt een stuk minder snel warm. En minder warm sowieso.
Beetje tussen budget en middenklasse denk ik.kevinvi schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:13:
Voor ons nieuw te bouwen huis ben ik in de showroom geweest van de keuken partner van de projectontwikkelaar.
For what it's worth:cryptapix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:29:
[...]
Dan zal een Miele gaskookplaat wel veel verschil maken tov onze oude Etna gaskookplaat (vorige woning was huurwoning). Onze Bora basic is een stuk sneller, ook met koekenpannen.
Power van die gasplaat: 4500 | 3000 | 1750 | 1000 | 1750
edit: wacht eens...
Ik zie in de handleiding staan dat de kookplaat vooraan 3700 watt heeft, en de achterste 2100...
Dacht dat ze gelijk waren. Voor het spetteren gebruiken we eigenlijk altijd de achterste...
edit2: in de papieren handleiding staat 2100w (3700w) bij beide zones...
Dat zal dan stand 9 vs power zijn... Power stand mag alleen met water gebruikt worden, dus in principe standaard 2100watt. Wat idd fors minder is dan ik hiervoor had op de grote plaat.
[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 07-02-2020 14:38 ]
Ik vind het toch opmerkelijk dat iedereen hier voor een Bora met ingebouwde afzuiging gaat. Wij wilden dat juist absoluut niet.
De grootste reden waarom wij inductie wilden is het makkelijker schoonmaken. Als er dan in het midden een gat zit dan is dat nog steeds iets waar vuil/vet/rommel in komt en wat ik dus moet schoonmaken.
En ja, het is allemaal makkelijk los te halen en schoon te maken maar je moet het wel doen.
Wij zijn blij met onze ingebouwde Novy plafond unit en die moet ook schoon gemaakt worden, maar die zit niet standaard na het koken onder spettes zoals bij de kookplaat wel het geval is.
De grootste reden waarom wij inductie wilden is het makkelijker schoonmaken. Als er dan in het midden een gat zit dan is dat nog steeds iets waar vuil/vet/rommel in komt en wat ik dus moet schoonmaken.
En ja, het is allemaal makkelijk los te halen en schoon te maken maar je moet het wel doen.
Wij zijn blij met onze ingebouwde Novy plafond unit en die moet ook schoon gemaakt worden, maar die zit niet standaard na het koken onder spettes zoals bij de kookplaat wel het geval is.
Volgens mij kan je alles van Bora gewoon de vaatwasser in gooien, dus zoveel moeite zou het niet moeten zijn. Ik snap je punt wel hoor, maar het lijkt mij wel mee te vallen.B-Real schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:39:
Ik vind het toch opmerkelijk dat iedereen hier voor een Bora met ingebouwde afzuiging gaat. Wij wilden dat juist absoluut niet.
De Bora's steken prima in elkaar dat is het punt ook niet. Snap ook heel goed dat veel mensen er voor kiezen, maar ik krijg de laatste tijd/pagina's hier de indruk dat mensen nergens anders voor kiezen en dan ze ook alleen maar aangeraden worden. Dat was eigenlijk vooral mijn verbazing
Ik wil in mijn keuken geen afzuigkap meer hebben, ik vind ze niet mooi en niks toevoegen.
Dus dan is de keuze voor een Bora of ander type met afzuiging in de plaat snel gemaakt.
Dus dan is de keuze voor een Bora of ander type met afzuiging in de plaat snel gemaakt.
Je kunt die getallen niet zo vergelijken. Gas is veel minder efficiënt. Van die 4500 ben je zo 50% kwijt, die warmte gaat langs de pan direct je afzuiging in. Bij inductie haal je 80-90% rendement.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:33:
[...]
For what it's worth:
Power van die gasplaat: 4500 | 3000 | 1750 | 1000 | 1750
edit: wacht eens...
Ik zie in de handleiding staan dat de kookplaat vooraan 3700 watt heeft, en de achterste 2100...
Dacht dat ze gelijk waren. Voor het spetteren gebruiken we eigenlijk altijd de achterste...
edit2: in de papieren handleiding staat 2100w (3700w) bij beide zones...
Dat zal dan stand 9 vs power zijn... Power stand mag alleen met water gebruikt worden, dus in principe standaard 2100watt. Wat idd fors minder is dan ik hiervoor had op de grote plaat.
Waarom zou dat gat een probleem zijn bij schoonmaken? Alles van de Bora kan in de vaatwasser en als je dat toch doet, haal je even snel een doekje door het gat/de bodem. Dat hoef je echt niet na elke keer koken te doen. Je kunt de plaat prima schoonvegen zonder het rooster eruit te halen.B-Real schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:39:
@cryptapix dat is tevens een voordeel voor bijvoorbeeld een wok; waar de wanden ook opwarmen 
Maargoed, de ervaring hier is dat de inductie gewoon minder heet wordt en minder snel ook.
Nogmaals, geen afwaardering, gezien ik er inmiddels mee uit de voeten kan.
@B-Real Zal ook een beetje te maken hebben met de eilanden hype.
Maargoed, de ervaring hier is dat de inductie gewoon minder heet wordt en minder snel ook.
Nogmaals, geen afwaardering, gezien ik er inmiddels mee uit de voeten kan.
@B-Real Zal ook een beetje te maken hebben met de eilanden hype.
Nogmaals, is geen probleem. Gewoon een keuzecryptapix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:01:
[...]
Je kunt die getallen niet zo vergelijken. Gas is veel minder efficiënt. Van die 4500 ben je zo 50% kwijt, die warmte gaat langs de pan direct je afzuiging in. Bij inductie haal je 80-90% rendement.
[...]
Waarom zou dat gat een probleem zijn bij schoonmaken? Alles van de Bora kan in de vaatwasser en als je dat toch doet, haal je even snel een doekje door het gat/de bodem. Dat hoef je echt niet na elke keer koken te doen. Je kunt de plaat prima schoonvegen zonder het rooster eruit te halen.
Wij hebben bewust en weloverwogen een andere keuze gemaakt, het gat in het midden was één van de redenen.
Ik verbaas mij er alleen over dat het zo'n grote hype is en dat men de laatste tijd niets anders lijkt te kiezen/adviseren in dit topic, dat is mijn punt
Besteklade wordt bij miele schoner. Onze grote borden passen minder goed in de neff. Relatief kleine dingen en je went er wel aan, maar genoeg om de volgende keer weer voor miele te gaan.Kyran schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:11:
Je noemde het als een minpunt.B-Real schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:16:
[...]
Nogmaals, is geen probleem. Gewoon een keuze
Wij hebben bewust en weloverwogen een andere keuze gemaakt, het gat in het midden was één van de redenen.
Ik verbaas mij er alleen over dat het zo'n grote hype is en dat men de laatste tijd niets anders lijkt te kiezen/adviseren in dit topic, dat is mijn punt
Ik weet ook niet waarom iedereen Bora kiest. Mij maakt het merk niet zoveel uit. Maar zoals velen hier vind ik het wel belangrijk dat er geen afzuigkap boven het eiland hangt. Dat is nooit mooi, ook niet als het is ingebouwd in een verlaagd plafond (want een verlaagd plafond boven het eiland vind ik niet mooi. Er is een novy afzuigkap met licht erin die niet heel erg lelijk is (en licht boven je eiland heb je wel nodig), maar ik hou van symmetrie dus dan zou ik die twee naast elkaar moeten hangen. Geen gezicht.
Zo'n afzuiger in je kookplaat, werkt dat nou echt genoeg vgm een traditonele afzuigkap? Dampen stijgen op en ik kan me moeilijk voorstellen dat een afzuiger terhoogte van het midden van een pan die dampen genoeg krijgt afgezogen. Je krijgt toch nooit genoeg kracht om de dampen 180 graden van richting te laten veranderen?
Bora is geen hype maar de toekomst.
Het is simpelweg veel efficiënter. Beetje wij van wc-eend verhaal maar Bora garandeert 100% efficiëntie bij pannen tot 20cm hoogte.
De luchtstroom is zo sterk dat hij makkelijk alle dampen direct naar beneden afzuigt. Vetdamp is bijvoorbeeld zo zwaar dat het al omlaag komt voordat het een traditionele afzuigkap heeft bereikt, laat staan een plafondunit.
Ga maar eens koken bij een bekende met een Bora kookplaat. Als je de volgende dag aan je kleding ruikt ben je verkocht.
@drfrisbee De Miele heeft als een van de weinige een aparte sproeiarm boven de besteklade, bij Neff/Siemens/Bosch is dat een soort douchekop.
Ik heb zelf ook een Neff met besteklade en ben daar ook niet heel enthousiast over. Bestek wat aan de randen ligt word regelmatig niet goed schoon.
Het is simpelweg veel efficiënter. Beetje wij van wc-eend verhaal maar Bora garandeert 100% efficiëntie bij pannen tot 20cm hoogte.
De luchtstroom is zo sterk dat hij makkelijk alle dampen direct naar beneden afzuigt. Vetdamp is bijvoorbeeld zo zwaar dat het al omlaag komt voordat het een traditionele afzuigkap heeft bereikt, laat staan een plafondunit.
Ga maar eens koken bij een bekende met een Bora kookplaat. Als je de volgende dag aan je kleding ruikt ben je verkocht.
@drfrisbee De Miele heeft als een van de weinige een aparte sproeiarm boven de besteklade, bij Neff/Siemens/Bosch is dat een soort douchekop.
Ik heb zelf ook een Neff met besteklade en ben daar ook niet heel enthousiast over. Bestek wat aan de randen ligt word regelmatig niet goed schoon.
[ Voor 22% gewijzigd door Kapitein Merijn op 07-02-2020 16:32 ]
Untappd: Kapitein_Merijn
Ik snap wel dat mensen met een eiland voor Bora kiezen, maar langs de muur heeft het geen meerwaarde. Het kost alleen maar kastruimte.
Ik heb ervaring met zowel gas als inductie (meerdere platen) en zeker inductie met boostfunctie in combinatie met goede pannen is veel sneller dan gas. Maar de kwaliteit van de pan is echt essentieel. Wij hebben pannen die amper goed heet willen worden en andere die juist heel heet worden. En dat heeft 100% te maken met hoeveel magnetisch actief materiaal in de bodem zit.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Inductie sneller dan gas? Ben op zich niet ontevreden over de plaat die ik nu heb, maar sneller is het naar mijn ervaring niet...
Overigens nog een nadeel; we hebben wat krassen op de platen na een jaar nu al... Die krijg je er natuurlijk nooit meer uit.
En afspoelen doe ik normaal gesproken wel als er plakkerige zooi op het bord heeft gelegen. Moet al die meuk niet in mn vaatwasser hebben.
Het kan, mijn ouders hebben dat ook al 40 jaar zo (waarvan 20 jaar inductie en daarvoor 20 jaar gewoon elektrisch en halogeen). Maar het wordt wel spannend als je kookt en een oven aanzet en nog even de magnetron... Dan kom je potentieel boven de 8kW uit. Ik zou dus zeker even informeren of je naar 3x25A kan en zo ja, wat dat kost.Kyran schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:44:
[Afbeelding]
Toevallig heb ik 2 weken terug de zekeringenkast bij mij thuis laten vervangen voor een nette 3-fasenkast (had al wel 3-fasen, maar was een beetje een rommeltje geworden door de vorige eigenaar) en wij waren €1500 kwijt voor het vervangen (kan zeker goedkoper, maar ik had wat aanvullende eisen) en geen kosten voor de hoofdaansluiting, aangezien die al in orde was.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
We hebben voordat we op inductie overgingen nieuwe Tefal pannen gekocht. Wel hetzelfde type als we hiervoor hadden. Maar wellicht valt daar idd nog winst te halen. Nog tips voor goede pannen?deepbass909 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:43:
[...]
Ik heb ervaring met zowel gas als inductie (meerdere platen) en zeker inductie met boostfunctie in combinatie met goede pannen is veel sneller dan gas. Maar de kwaliteit van de pan is echt essentieel. Wij hebben pannen die amper goed heet willen worden en andere die juist heel heet worden. En dat heeft 100% te maken met hoeveel magnetisch actief materiaal in de bodem zit.
[...]
Ja.

De koof had zo'n 10 cm minder hoog kunnen zijn met de Novy compact 6811, maar die is minder efficient (B i.p.v. A+) en maakt meer geluid. Daarnaast sluit de onderkant van de koof nu vrijwel gelijk aan op de bovenkant van het raam.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Lekker off topic maar demeyere pannen, ze zouden de slogan van Miele kunnen overnemen 😉 en voor bakpannen geen tefal antiaanbak gedrochten nemen maar debuyer: kijken anders ook even in het algemene pannentopicMikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:49:
[...]
We hebben voordat we op inductie overgingen nieuwe Tefal pannen gekocht. Wel hetzelfde type als we hiervoor hadden. Maar wellicht valt daar idd nog winst te halen. Nog tips voor goede pannen?
En hoe is het qua filter/afvoer? Ik wil dus, na mijn recirculatiekap heel graag afvoer naar buiten, maar met bora gewoon meer gedoe om door de fundering te gaan etc.Kapitein Merijn schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:30:
Bora is geen hype maar de toekomst.
Lees ik hier dat iemand met inductie langzamer opwarmt dat op gas? Toen we gas hadden warmde m'n vrouw water eerst met waterkoker want veel sneller. Toen we inductie hadden bleeft ze dat doen. Toen hebben we getest, 1 liter water in pan en waterkoker, de pan in de turbo stand binnen 2/3 van de tijd van de waterkoker. 4 pitten van 2300, en 3200 in turbo. De turbo stand niet geschikt voor tefal pannen, die branden de tefal eraf. Maar zolang je dat niet doet gaat het goed.
Onze kookplaat heeft 4 pitten van 2300 dus bij elkaar al 9200 wat zonder turbo. Maar om hem toch binnen de 7500 watt te houden, op 2 fasen, zijn de platen per twee gekoppeld, als je de twee linkse platen op max zet, die dus op één fase zitten regelt ie ze beide wat terug. Nu komt dat in de praktijk nooit voor, behalve voor even opwarmen van een pan water kook je nooit hoger dan stand 10 van de 14 die er zijn.
Voor verlichting zoek ik nog wat, ik wil TL door led vervangen maar geen TL led buizen, maar veel compactere verlichting die dan wel weer zoveel licht moet geven als TL. Ik denk dat het zelfbouwen wordt met de Osram DS PL-LIN-Z4 modules. Die zijn koppelbaar in verschillende lengtes vanaf 14 cm lang. Andere ideen?
Ik zie tegenwoordig iedereen zonder bovenkasten keukens kopen, Mooi, maar zo onpraktisch. De meeste keukens zijn niet groot genoeg om voldoende kastruimte over te houden.
Onze kookplaat heeft 4 pitten van 2300 dus bij elkaar al 9200 wat zonder turbo. Maar om hem toch binnen de 7500 watt te houden, op 2 fasen, zijn de platen per twee gekoppeld, als je de twee linkse platen op max zet, die dus op één fase zitten regelt ie ze beide wat terug. Nu komt dat in de praktijk nooit voor, behalve voor even opwarmen van een pan water kook je nooit hoger dan stand 10 van de 14 die er zijn.
Voor verlichting zoek ik nog wat, ik wil TL door led vervangen maar geen TL led buizen, maar veel compactere verlichting die dan wel weer zoveel licht moet geven als TL. Ik denk dat het zelfbouwen wordt met de Osram DS PL-LIN-Z4 modules. Die zijn koppelbaar in verschillende lengtes vanaf 14 cm lang. Andere ideen?
Ik zie tegenwoordig iedereen zonder bovenkasten keukens kopen, Mooi, maar zo onpraktisch. De meeste keukens zijn niet groot genoeg om voldoende kastruimte over te houden.
Nu heb je natuurlijk waterkokers van 500W en van 3000W, daar zit echt al een enorm verschil tussen.
Ik ben blij met mn "Quooker"
Iets verwarmen op gas is nog steeds goedkoper dan elektrisch (ondanks meer verliezen), evenals de kookplaat zelf.
De vraag is een beetje hoe lang je zelf met je apparaat wilt doen en hoe lang de overheid je nog op gas laat koken.
Iets verwarmen op gas is nog steeds goedkoper dan elektrisch (ondanks meer verliezen), evenals de kookplaat zelf.
De vraag is een beetje hoe lang je zelf met je apparaat wilt doen en hoe lang de overheid je nog op gas laat koken.
Even gekeken onze Bosch wk is 1800-2300 watt.mitsumark schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:31:
Nu heb je natuurlijk waterkokers van 500W en van 3000W, daar zit echt al een enorm verschil tussen.
Gas is nog goedkoper, maar op jaarbasis geef je niet veel uit aan koken. Als je naar je gasverbruik in de zomer kijkt, is dat douche en koken dan, dat stelt bijna niets voor vergeleken met de winter. Ik schat de gemiddelde levensduur van een gaskookplaat hoger in dan inductie. Er zit bijna niets in wat kapot kan, Gaskookplaten worden vervangen omdat ze niet mooi meer zijn of de wensen veranderen.
Bij inductie vraag ik me af hoeveel er 15 jaar gebruik halen. Er zit nogal wat in. Wat warm wordt en daar houdt electronica niet van.
Waarom wil je geen recirculatie meer? Enige reden die ik me kan voorstellen is vanwege kookgeur, maar daar heb ik absoluut geen last van. In onze vorige vorige woning hadden we daar wel last van, maar dat kwam omdat ik de eerste 2 jaar niet wist dat er koolstoffilters in die kap zaten die tijdig vervangen moeten wordenScr33x0r schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:25:
[...]
En hoe is het qua filter/afvoer? Ik wil dus, na mijn recirculatiekap heel graag afvoer naar buiten, maar met bora gewoon meer gedoe om door de fundering te gaan etc.
Over kokendwaterkranen is al genoeg gezegd, dus dat laat ik maar voor wat het ismitsumark schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:31:
He, das wel een goeie, eens uitzoeken hoe dat bij de onze zit, gaat niet eens om kookgeuren, maar meer omdat mn afzuigkap soort van semi niks af lijkt te zuigen.. hij zuigt het naar zn filters toe en dan blijft het soort van eronder hangen en gaat het de kamer in.. Direct een nieuw koolstoffilter besteld..cryptapix schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:50:
[...]
Waarom wil je geen recirculatie meer? Enige reden die ik me kan voorstellen is vanwege kookgeur, maar daar heb ik absoluut geen last van. In onze vorige vorige woning hadden we daar wel last van, maar dat kwam omdat ik de eerste 2 jaar niet wist dat er koolstoffilters in die kap zaten die tijdig vervangen moeten wordenWist überhaupt niet dat het een recirculatiekap was.
[...]
Haha, nou dat klinkt gewoon als een niet goed functionerende afzuiging. Dat heeft weinig met recirculatie te maken. Wij hebben nu een Bora. Die zuigt de lucht het blad in en blaast die (gefilterd) er tussen de kasten van het eiland uit. Die lucht ontsnapt dan weer via de ruimte tussen de plint en de kast. Je voelt dat soms wel een beetje op bepaalde plekken, maar ruimt het niet. In onze vorige woning was het een gewone afzuigkap. Die zoog de lucht erin en blies die er aan de bovenkant uit (via rooster in de pijp). Dat voelde je niet en rook je niet (althans niet meer nadat ik de filters voortaan tijdig verving). Maar nergens bleef lucht hangen zoals jij het beschrijft.Scr33x0r schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 21:54:
[...]
He, das wel een goeie, eens uitzoeken hoe dat bij de onze zit, gaat niet eens om kookgeuren, maar meer omdat mn afzuigkap soort van semi niks af lijkt te zuigen.. hij zuigt het naar zn filters toe en dan blijft het soort van eronder hangen en gaat het de kamer in..
Mijn persoonlijke voorkeur gaat toch wel echt uit naar een afvoer naar buiten. Werkt gewoon beter dan recirculatie en je hoeft niet ieder jaar die filter te vervangen.Scr33x0r schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 20:25:
[...]
En hoe is het qua filter/afvoer? Ik wil dus, na mijn recirculatiekap heel graag afvoer naar buiten, maar met bora gewoon meer gedoe om door de fundering te gaan etc.
De recirculatie van Bora werkt overigens wel erg goed, beter als hetgeen je gewend bent waarschijnlijk. Dit ligt niet aan het toestel maar aan het oppervlak van het filter; hoe groter hoe beter.
@Kapitein Merijn ook bij een afvoer naar buiten moet je gewoon je filters vervangen natuurlijk. Het enige voordeel is dat de lucht en dus eventueel resterende kookluchten je woning echt uit geblazen worden. Maar dus oook je warmte.
@GeeMoney Ik bedoel natuurlijk het koolfilter, die heb je alleen nodig bij recirculatie. Of je moet je buren een plezier willen doen.
@GeeMoney ik heb geen vervangbaar filter in m'n afzuiging zitten. Alleen een filter om de troep uit de motor te houden en die kan in de vaatwasser.
Je verliest je warmte, maar gezien de winters steeds milder worden en de zomers steeds warmer, hoeft dit geen nadeel te zijn. Al die lucht dichte nieuwbouw met wtw is na 2 dagen 30 graden niet meer te koelen binnen. Als je dan ook nog gaat koken zonder directe afvoer naar buiten...GeeMoney schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 04:39:
@Kapitein Merijn ook bij een afvoer naar buiten moet je gewoon je filters vervangen natuurlijk. Het enige voordeel is dat de lucht en dus eventueel resterende kookluchten je woning echt uit geblazen worden. Maar dus oook je warmte.
Het ging mij meer om “het werk”. Dat is nagenoeg hetzelfde/verwaasloosbaar.Kapitein Merijn schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 08:15:
@GeeMoney Ik bedoel natuurlijk het koolfilter, die heb je alleen nodig bij recirculatie. Of je moet je buren een plezier willen doen.
@Z___Z die lucht dichte bouw komt steeds vaker met warmtepompen die ook kunnen koelen in de zomer. Ook neemt het aantal airco’s drastisch toe begreep ik. Maar als het dus buiten 20 graden of warmer is, is het zonde om extra warmte binnen te creëren. Hoeveel dagen is het warmer dan 20?
Na groot deel van dit topic doorgelezen te hebben, denk ik dat ik ga voor een Haecker Systemat keuken en zelf kiezen en kopen van apparatuur.
Nu las ik dat Thuiskeukens.nl maar in een beperkte regio monteert.
Weet iemand een leverancier van deze kasten die ook monteert in regio Groningen(mag ook een Duits bedrijf zijn).
Weet iemand een leverancier van deze kasten die ook monteert in regio Groningen(mag ook een Duits bedrijf zijn).
Wij zijn bij Ardland in Nordhorn geweest. Die verkoopt Hacker- systemat. Niet ver van Groningen.
Ik heb zojuist een offerte ontvangen bij Gerwens nabij Gronau. Zij hebben met afstand de beste prijs gegeven. Bij Ekelhoff was ik 23k kwijt voor een Hacker C2, bij Mobel Faber kwam ik uit voor een Systemat 20k, bij Keukenloods durfde ze niet naar 19k te gaan voor diezelfde keuken. Bij Gerwens kwam ik uit op 18k, all in (wederom Systemat).doggy1 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:25:
Na groot deel van dit topic doorgelezen te hebben, denk ik dat ik ga voor een Haecker Systemat keuken en zelf kiezen en kopen van apparatuur.
Anoniem: 1312336
Bedoel je met Airdry het einde van het programma Eco 50 of is het iets bijzonders voor de high end modellen? Zit zelf aan een vaatwasser van Neff te denken en dit is voor mij dan weer een rode vlag.Nicklazzz schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 20:33:
Wij hebben onze nieuwe keuken sinds enkele weken, afgelopen week verhuisd en sindsdien enkele keren de vaatwasser gebruikt. Nu treedt de Airdry in werking bij het beëindigen van het programma en vliegt vervolgens de vaatwasser open met als gevolg dat deze bijna de grond raakt.
Ik heb ondertussen de keukenleverancier gemaild en zelf even gekeken, ik zie geen mogelijkheid om de scharnieren bij te stellen en volgens wat ik kan lezen op internet is het een zelfregelend systeem. Naar mijn inziens is het front te zwaar (dubbel uitgevoerd).
Betreft een Nolte keuken met een AEG FSK93807P, iemand aan of opmerkingen?
@Anoniem: 1312336 airdry lijkt me het openen van de deur aan het einde van het programma.
En dat levert dan problemen op bij AEG, Bosch/Siemens/Neff als de vaatwasser geïntegreerd is met een front erop, of is er iets anders aan de hand? Gebruik zo'n programma nu eigenlijk standaard in mijn huidige keuken, zonder automatisch openen, dus ik krab me nu wel even op mijn hoofd qua of de Neff dan wel handig is in de nieuwe keuken.MikeyMan schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 18:14:
@Anoniem: 1312336 airdry lijkt me het openen van de deur aan het einde van het programma.
Als je je greeplijst door wilt laten lopen bij de vaatwasser zul je dubbele fronts moeten plaatsen. Daarmee wordt de deur te zwaar.Anoniem: 1312336 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:38:
[...]
En dat levert dan problemen op bij AEG, Bosch/Siemens/Neff als de vaatwasser geïntegreerd is met een front erop, of is er iets anders aan de hand? Gebruik zo'n programma nu eigenlijk standaard in mijn huidige keuken, zonder automatisch openen, dus ik krab me nu wel even op mijn hoofd qua of de Neff dan wel handig is in de nieuwe keuken.
Das voor iedere vaatwasser een slecht idee.
[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-02-2020 20:00 ]
Ik wil nog even aansluiten bij de discussie over welke kookplaat met afzuiging ik nu moet nemen.
Wat is daarbij voor mij belangrijk in willekeurige volgorde (los van dat ik sowieso een kookplaat met afzuigin wil):
- goede betrouwbare kwaliteit
- het moet er fraai uit zien
- grote kookzones. Een veelgebruikte opstelling is een braadpan voor vlees, een grote sauspan voor de saus en een pan voor pasta/rijst. opstelling 2 bevat in ieder geval een grillplaat die ik op de inductie wil gebruiken.
- Fijn in gebruik
- Extra functies hou ik wel van en ga ik vast gebruiken, mits het ook echt wat toevoegt.
- max ~3000 euro (werkelijke prijs).
- Siemens EX807LX67E https://www.siemens-home....oductoverzicht/EX807LX67E
- Bora X Pure https://www.bora.com/nl/nl/kookveldafzuiging/bora-x-pure/
- Gutmann Nivel https://www.gutmann-exklu...kochfeldhauben/nivel.html
Ik wil de afzuigkap sowieso met luchtafvoer naar buiten aan gaan leggen. Geen vieze luchtjes en kookvocht meer in huis. Ja ik verlies er wat warmte mee, maar dat valt mee: E=m*cp*dT met m=500m3/hr*0,5hr/kookbeurt*365kookbeurten/yr*1,3kg/m3, cp=1005J/kgK en dT=5C, geeft E=500*0.5*365*1.3*1005*10=596MJ, ofwel 17m3 gas equivalent. daar laat ik het niet voor.
Nu denk ik dat de Siemens en Bora elkaar niet veel ontlopen, qua functionaliteit, gemak en prestaties. Qua kwaliteit, uiterlijk en opties zit het daar ook zeker wel goed. Qua pannenruimte zit ik daar met kookzones van 24*40 (siemens) en 23*46 (Bora) wel krap gegeven mijn wensen, vooral de siemens.
De Gutmann heeft 3 mega voordelen:
- Ik vind hem -by far- de mooiste, een superstrakke uitstraling.
- 5 pitten in 3 zones (met name dat ze in drie zones staan dus er zijn drie grote pannen te plaatsen).
- 2 afzuig-gleuven, Waarbij ik de geurigste pan in het midden kan zetten die aan 2 kanten wordt afgezogen. Ik ben toch wel bang dat bij een grote pan de buitenkant van de kookplaat toch minder wordt afgezogen dan de kant die naast de afzuig gleuf zit.
Nadeel van de Gutmann is dat ik er nog nooit van gehoord had, en geen idee heb hoe die scoren op gebruiksgemak en kwaliteit. Wat zijn jullie gedachtes daarbij? Enige hulp in hoe ik deze afweging moet maken?
Wat is daarbij voor mij belangrijk in willekeurige volgorde (los van dat ik sowieso een kookplaat met afzuigin wil):
- goede betrouwbare kwaliteit
- het moet er fraai uit zien
- grote kookzones. Een veelgebruikte opstelling is een braadpan voor vlees, een grote sauspan voor de saus en een pan voor pasta/rijst. opstelling 2 bevat in ieder geval een grillplaat die ik op de inductie wil gebruiken.
- Fijn in gebruik
- Extra functies hou ik wel van en ga ik vast gebruiken, mits het ook echt wat toevoegt.
- max ~3000 euro (werkelijke prijs).
- Siemens EX807LX67E https://www.siemens-home....oductoverzicht/EX807LX67E
- Bora X Pure https://www.bora.com/nl/nl/kookveldafzuiging/bora-x-pure/
- Gutmann Nivel https://www.gutmann-exklu...kochfeldhauben/nivel.html
Ik wil de afzuigkap sowieso met luchtafvoer naar buiten aan gaan leggen. Geen vieze luchtjes en kookvocht meer in huis. Ja ik verlies er wat warmte mee, maar dat valt mee: E=m*cp*dT met m=500m3/hr*0,5hr/kookbeurt*365kookbeurten/yr*1,3kg/m3, cp=1005J/kgK en dT=5C, geeft E=500*0.5*365*1.3*1005*10=596MJ, ofwel 17m3 gas equivalent. daar laat ik het niet voor.
Nu denk ik dat de Siemens en Bora elkaar niet veel ontlopen, qua functionaliteit, gemak en prestaties. Qua kwaliteit, uiterlijk en opties zit het daar ook zeker wel goed. Qua pannenruimte zit ik daar met kookzones van 24*40 (siemens) en 23*46 (Bora) wel krap gegeven mijn wensen, vooral de siemens.
De Gutmann heeft 3 mega voordelen:
- Ik vind hem -by far- de mooiste, een superstrakke uitstraling.
- 5 pitten in 3 zones (met name dat ze in drie zones staan dus er zijn drie grote pannen te plaatsen).
- 2 afzuig-gleuven, Waarbij ik de geurigste pan in het midden kan zetten die aan 2 kanten wordt afgezogen. Ik ben toch wel bang dat bij een grote pan de buitenkant van de kookplaat toch minder wordt afgezogen dan de kant die naast de afzuig gleuf zit.
Nadeel van de Gutmann is dat ik er nog nooit van gehoord had, en geen idee heb hoe die scoren op gebruiksgemak en kwaliteit. Wat zijn jullie gedachtes daarbij? Enige hulp in hoe ik deze afweging moet maken?
Airdry is inderdaad de benaming welke AEG gegeven heeft aan zijn toestellen wanneer een programma afgelopen is, de deur automatisch open gaat om natuurlijk te ventileren en zodoende de vaat droogt. Vooral handig met plastic, destijds speciaal aangeschaft in de vorige woning met de kleine i.v.m. flessen etc.Anoniem: 1312336 schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:38:
[...]
En dat levert dan problemen op bij AEG, Bosch/Siemens/Neff als de vaatwasser geïntegreerd is met een front erop, of is er iets anders aan de hand? Gebruik zo'n programma nu eigenlijk standaard in mijn huidige keuken, zonder automatisch openen, dus ik krab me nu wel even op mijn hoofd qua of de Neff dan wel handig is in de nieuwe keuken.
In mijn vorige keuken had ik toen ook het top model van AEG met Airdry, echter geen doorlopend (dubbel) front. Dus dit ging goed, echter nu met de nieuwe keuken is het met een doorlopend front geen aanrader. Zoals hierboven aangehaald, heb je dit met elk merk. Een vriend van mij heeft Miele en heeft zelfs met zijn 22mm MDF front last van het gewicht, laat staan een dubbel front.
Kijk eens bij thuiskeukens.nlJanTorrent schreef op zondag 19 januari 2020 @ 21:46:
@Kapitein Merijn je hebt natuurlijk 100% gelijk het zit hem altijd in de details.
Probleem is echter, ik ben de keuken verkoper die mij kan uitleggen wat het echte verschil is tussen een siematic pure xls of een urban of classic of de next125 types 960 870 570 950 enz nog niet tegengekomen.
Het is ook precies dat wat een keuken kopen zo ontransparant maakt. Bij een auto weet je dat je bij een 5 serie een grotere auto hebt dan bij een 3 serie maar bij een keuken weet je het niet en een grotere motor maakt hem sneller maar is ook logischerwijs duurder.
Kijk een hoge kast van Ikea kost bijvoorbeeld 100, wat mag dan een siematic hoge kast kosten en wat een next 125 en wat een pronorm?
Het zou gewoon zo fijn winkelen zijn als er een zaak zou zijn die gewoon zegt: een hoge kast van siematic kost E1250 dus vijf van die kasten is E 6250, een kast van 60cm met drie planken kost E 400 en eentje van 90cm E450 en eentje van 120cm is E 525 als u pronorm kiest en en E50 meer per kast als je het van Schueller neemt.
Misschien wel een gat in de markt ....al zal niet ieder merk hieraan mee willen doen omdat het dan helder is hoeveel duurder ze zijn voor weinig.
Dank, duidelijk. Gaat dus om wel of niet de greeplijst door laten lopen, niet zozeer om welke vaatwasser het is. Goed om te weten.MikeyMan schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 19:59:
[...]
Als je je greeplijst door wilt laten lopen bij de vaatwasser zul je dubbele fronts moeten plaatsen. Daarmee wordt de deur te zwaar.
Das voor iedere vaatwasser een slecht idee.
Je kan je vaatwasser ook in de kasten wand plaatsen. Dan kunnen de greeplijsten gewoon doorlopen.
Bij ons bracht dat later weer een ander probleem met zich mee. Omdat een horizontale greeplijst bij een koelkast en vriezer van 178cm niet mogelijk is hebben wij uiteindelijk besloten om de kasten wand touch to open te maken.
Dus een servo drive voor de koel/vries en een veel te dure vaatwasser met knock to open (G 7595 SCVi XXL). Kan zijn dat we alsnog een hendel voor alleen de koelkast en vriezer doen, even kijken als het staat. Loopruimte is 1,05, ik wil niet iedere keer tegen de hendels aan lopen.
Wij willen sowieso al een Miele, wij hebben nu een rebranded AEG (Atag) en die werkt slecht, vaak dat vuil in de kopjes blijft zitten en hij maakt te veel herrie als hij aan staat.
Zeker als je een open keuken hebt moet je er op letten dat de vaatwasser niet te veel lawaai maakt.
Bij ons bracht dat later weer een ander probleem met zich mee. Omdat een horizontale greeplijst bij een koelkast en vriezer van 178cm niet mogelijk is hebben wij uiteindelijk besloten om de kasten wand touch to open te maken.
Dus een servo drive voor de koel/vries en een veel te dure vaatwasser met knock to open (G 7595 SCVi XXL). Kan zijn dat we alsnog een hendel voor alleen de koelkast en vriezer doen, even kijken als het staat. Loopruimte is 1,05, ik wil niet iedere keer tegen de hendels aan lopen.
Wij willen sowieso al een Miele, wij hebben nu een rebranded AEG (Atag) en die werkt slecht, vaak dat vuil in de kopjes blijft zitten en hij maakt te veel herrie als hij aan staat.
Zeker als je een open keuken hebt moet je er op letten dat de vaatwasser niet te veel lawaai maakt.
[ Voor 10% gewijzigd door EiT op 08-02-2020 22:36 ]
Druk en zetfouten voorbehouden.
Ja, ik zie dat de topmodellen van Neff open assist hebben en daarmee greeploos zijn. Bij Miele lijkt Knock2open te beginnen bij de 7590 en die zitten weer boven Neff qua prijs. Een doorlopende greeplijst is aan die kant van de keuken sowieso geen must, dus dit is heel goed om te weten voor de afwegingen.EiT schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 22:32:
Je kan je vaatwasser ook in de kasten wand plaatsen. Dan kunnen de greeplijsten gewoon doorlopen.
De huidige vaatwasser staat in de bijkeuken en daar horen we niets van. Straks komt het in een open keuken te staan, dan is een stillere nodig. Ik zie modellen van 39-41 db staan, maar ook 44 db. Stiller is vast beter, al denk ik dat vriezers en koelkasten meer geluid maken dan de vaatwassers.
Precies de reden dat wij voor de combinatie zijn gegaan die next125 single Line noemt.
Onderste lades tip on, en alleen bovenaan een greeplijst.
Onderste lades tip on, en alleen bovenaan een greeplijst.
@De Cheetah
Het lijkt me sterk dat de ruimte op de Bora kookplaat te klein is. Het verschil in kookopervlak met de Siemens is juist gigantisch. Als je bedenkt dat de kookplaat maar 50 cm diep is dan ga je die 6 cm verschil echt wel merken. Op de Siemens passen geen 2 grote pannen achter elkaar waar dat bij de Bora wel mogelijk is.
Daarnaast werkt Siemens nog steeds met 4 langwerpige spoelen die ook nog ca. 1 cm uit elkaar liggen waardoor je een panbodem nooit gelijkmatig warm krijgt. Met koken merk je hier niet veel van maar met bakken is dit duidelijk merkbaar.
De Bora heeft 2 gelijke, vierkante spoelen achter elkaar die je koekenpan of grillplaat veel gelijkmatiger verwarmd.
Los daarvan zou ik altijd voor de Bora kiezen omdat deze veel beter doordacht is. Zo hangt de motor bijvoorbeeld onder het kookveld waardoor het haast onmogelijk is om daar vocht/vet in te zuigen. Bij het bsh apparaat zit de motor onderin het toestel waardoor alles wat niet door de (slechte) vetfilter word opgevangen zo de motor word ingezogen.
De Guttman heb ik geen ervaring mee maar het is wel een goed merk. Beetje de Novy van Duitsland zeg maar. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de kookplaat als ik zie dat de motor niet onder het toestel zit. Dit houd dus in dat je toch ergens kastruimte verliest en de luchtstroming lijkt me dan niet optimaal.
Het lijkt me sterk dat de ruimte op de Bora kookplaat te klein is. Het verschil in kookopervlak met de Siemens is juist gigantisch. Als je bedenkt dat de kookplaat maar 50 cm diep is dan ga je die 6 cm verschil echt wel merken. Op de Siemens passen geen 2 grote pannen achter elkaar waar dat bij de Bora wel mogelijk is.
Daarnaast werkt Siemens nog steeds met 4 langwerpige spoelen die ook nog ca. 1 cm uit elkaar liggen waardoor je een panbodem nooit gelijkmatig warm krijgt. Met koken merk je hier niet veel van maar met bakken is dit duidelijk merkbaar.
De Bora heeft 2 gelijke, vierkante spoelen achter elkaar die je koekenpan of grillplaat veel gelijkmatiger verwarmd.
Los daarvan zou ik altijd voor de Bora kiezen omdat deze veel beter doordacht is. Zo hangt de motor bijvoorbeeld onder het kookveld waardoor het haast onmogelijk is om daar vocht/vet in te zuigen. Bij het bsh apparaat zit de motor onderin het toestel waardoor alles wat niet door de (slechte) vetfilter word opgevangen zo de motor word ingezogen.
De Guttman heb ik geen ervaring mee maar het is wel een goed merk. Beetje de Novy van Duitsland zeg maar. Ik heb echter wel mijn twijfels bij de kookplaat als ik zie dat de motor niet onder het toestel zit. Dit houd dus in dat je toch ergens kastruimte verliest en de luchtstroming lijkt me dan niet optimaal.
Ik gebruik al jaren (sinds ik op m'n zelf woon) BK Conical pannen. Die hebben eerst een aantal jaren op gas gestaan en nu op inductie. En hoewel er altijd gezegd wordt dat pannen die eenmaal op gas hebben gestaan niet meer op iets anders kunnen (vaak trekt de bodem krom door gas), werken deze nog altijd perfect.MikeyMan schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:49:
[...]
We hebben voordat we op inductie overgingen nieuwe Tefal pannen gekocht. Wel hetzelfde type als we hiervoor hadden. Maar wellicht valt daar idd nog winst te halen. Nog tips voor goede pannen?
Na ongeveer 13 jaar (zolang heb ik ze al) is het alleen de witte lak aan de buitenkant die lelijk begint te worden. Maar nu verkopen ze sowieso alleen nog volledig RVS-uitvoeringen (waarschijnlijk om die reden).
Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.
Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1