Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 07:52
Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:39:
Mag ik ook even een gevalletje voorleggen?

Hoekkeuken, 3 bij 3 meter
LInkerwand, begint met halfhoge kast 60 breed. Twee ladenkasten, elk 90 breed. In de hoek een hoekkast, maar even irrelevant voor mijn dilemma.

De kookplaat (70cm) zou dan in het midden boven de beide ladenkasten komen. Echter, dit levert mij aan de rechterkant een 'werkplek' van slechts 55cm op (180-70, /2). Dat vind ik eigenlijk te weinig, als ik er zo voorsta.

Nu zit ik te denken om de kookplaat asymmetrisch boven de beide ladenkasten te doen, zodat er links 40, en rechts 70cm overblijft. De afzuigkap wordt 90 (45graden hoekgeval, niet zoals op de tekening), en zal dus aan beide zijden nog 10 cm breder zijn dan de kookplaat.

Mijn vraag is dan ook: is het verstandig om die kookplaat asymmetrisch te plaatsen, of ziet dat er niet uit als hij niet netjes evenredig boven beide laden komt.

[Afbeelding]
Is het een optie twee hoge kasten te maken met daarin de oven? Dan draai je bijv wasbak/plaat om en heb je al het hoge rechts zitten.
Anders zou ik 60-120-60 doen, bij 120 heb je aan beide zijdes 25 cm over + 60 cm—> 85 cm werkruimte (als dit mag, 25 cm vanaf de hogere kast een plaat) Let trouwens op dat bovenkant oven, onderkant afzuigkap en onderkant kastjes om de hoek allemaal op 1 lijn liggen, lijkt nu niet zo te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
lonehitman schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 21:07:
[...]

Mooie opstelling! Ik zou sowieso zonder afzuigkap doen.

Wij hebben inmiddels een nieuw ontwerp gekregen van een lokale keukenboer. We zijn blij met het ontwerp en zijn in afwachting van een prijs. Graag jullie kritische blik. Is dit een praktische opstelling?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie, grote keuken. Kan de maten niet helemaal zien, maar alles is gecentreerd. Hou je dan genoeg werkruimte over, of is het wellicht beter zowel kookplaat als wastafel iets uit het midden te plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:03
We hebben vandaag de laatste details besproken en een nieuwe offerte gemaakt, ik heb gezegd dat ik maandag ga bellen met akkoord of niet. Uiteindelijk heb ik voor Systemat gekozen i.p.v. Motivo (classic), want het voelde veel beter aan en de afwerking in lava grijs was erg mooi. Ook de glazen zijkanten van de lades zijn erg mooi. Doorloop hebben we 1,20m gemaakt i.p.v. 1m. Ik zou graag wat feedback willen over de prijs. Het gaat me niet om de onderste uit de kan halen, ik ben geen wonder in onderhandelen, maar het moet ook niet te gek worden natuurlijk. Prijs inc. montage is 23K

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ga later nog een koof maken over de volledige lengte. Best makkelijk te maken zelf, hopelijk krijg ik dat strak voor elkaar. Ik heb ook nog de "Shelf" met gesture control in actie gezien van Jansen & Bont, briljant maar reteduur :(

@lonehitman Staat je huis er al of moet het nog gebouwd worden? Is het geen optie om die raam tussen je keuken te halveren, werkblad door te trekken en daar je kookplaat te zetten? Dan heb je een geheel open werkblad aan je bargedeelte. Dan heb je ook nog eens uitzicht op tuin als je aan het koken bent i.p.v. een muur (als ik het goed zie).

[ Voor 7% gewijzigd door mister_S op 11-01-2020 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:13
Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:39:
Mag ik ook even een gevalletje voorleggen?

[Afbeelding]
Persoonlijke mening uiteraard, maar ik zou dit zo nooit doen. Die oven die er zo boven uit steekt, ik vind het er niet uit zien, maar veel belangrijker is dat je zelfs met je assymetrische opstelling veel te weinig echte werkruimte overhoud (in een hoekje is het niet fijn werken), en het er ook onrustig uitziet. Dus: oven toch naar beneden, ik zou dat onder de kookplaat doen (waarom is dat zo vervelend? Ik weet niet beter), dit dan op de plek van de middelste van de drie kastjes. Dan heb je alleen wel wat minder laden. Oh en dan links en rechts van de kookplaat uiteraard symmetrisch qua laden.

Misschien nog bovenkastjes links en rechts van de afzuigkap, maar dan moet je van die bovenkast rechts haast wel een hoekkast maken. Het bestaat allemaal wel maar kan me voorstellen dat je dat niet mooi vindt. En misschien ouderwets. Maar wel praktisch gebruik van de ruimte. IMO natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 11-01-2020 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:37
@Rolandet @Wilke
tada, paintskills to the max :)
Ik heb de oven ook onder de kookplaat, bevalt me prima (al probeer ik bij een grotere keuken dit wel anders te doen)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fLhGmFBG/keuken-tweakersx.jpg

[ Voor 35% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

mitsumark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:11:
@Rolandet @Wilke
Ik heb de oven ook onder de kookplaat, bevalt me prima (al probeer ik bij een grotere keuken dit wel anders te doen)

[Afbeelding]
Lijkt me ook beter.
Los van dat kan een kookplaat niet boven de zijkant van lades volgens mij. Dat past niet vanwege de nodige inbouwhoogte van de kookplaat.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
@mister_S het huis staat er nog niet. Met deze opstelling dan heb je tijdens het koken zicht op de eethoek en op de openslaande deuren naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:11:
[...]

Ja die muur is open, maar parallel wordt echt niet hier :)
Kan je de keuken niet wat groter maken? Extra kast richting de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:16
@mister_S onze keuken (3 paginas terug), ook Systemat, met Siemens apparatuur en een Quooker (van Quooker dus), komt op 18.9. Met composiet blad. Jij hebt iets meer aanrecht. Ik vind het geen hele gekke prijs, maar denk wel dat het wellicht iets goedkoper kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Scr33x0r Bedankt, dat is goed vergelijkingsmateriaal. Dekton tikt hard aan helaas, 5m2 blad ongeveer. Is jouw prijs met montage, dus inc. leidingen verzetten? Zijn dat ook kasten boven de ovens, vier stuks? Hoe krijg je die open zonder grepen?

[ Voor 20% gewijzigd door mister_S op 12-01-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10-2023
lonehitman schreef op zondag 12 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Kan je de keuken niet wat groter maken? Extra kast richting de woonkamer?
Eeerm, nee, dan zou die in het looppad van de woonkamer naar de achterkamer/keuken staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Wilke schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:28:
[...]

Persoonlijke mening uiteraard, maar ik zou dit zo nooit doen. Die oven die er zo boven uit steekt, ik vind het er niet uit zien, maar veel belangrijker is dat je zelfs met je assymetrische opstelling veel te weinig echte werkruimte overhoud (in een hoekje is het niet fijn werken), en het er ook onrustig uitziet. Dus: oven toch naar beneden, ik zou dat onder de kookplaat doen (waarom is dat zo vervelend? Ik weet niet beter), dit dan op de plek van de middelste van de drie kastjes. Dan heb je alleen wel wat minder laden. Oh en dan links en rechts van de kookplaat uiteraard symmetrisch qua laden.

Misschien nog bovenkastjes links en rechts van de afzuigkap, maar dan moet je van die bovenkast rechts haast wel een hoekkast maken. Het bestaat allemaal wel maar kan me voorstellen dat je dat niet mooi vindt. En misschien ouderwets. Maar wel praktisch gebruik van de ruimte. IMO natuurlijk.
Hahah, jij adviseert precies alle dingen die ik níet meer wil :)

De oven gaat absoluut niet weer in de onderkastjes. Jij weet wellicht niet beter, ik heb 'm in mijn vorige huis op 1.20 hoogte gehad en dat was perfect. Daarnaast wil ik minimale kastjes boven, en de kookplaat assymetrisch zou juist ruimte opleveren op mijn werkruimte. Immers, hij gaat dan meer naar links, en zo houd je dus rechts meer ruimte over, conform de huidige situatie.
fmb schreef op zondag 12 januari 2020 @ 08:34:
[...]

Lijkt me ook beter.
Los van dat kan een kookplaat niet boven de zijkant van lades volgens mij. Dat past niet vanwege de nodige inbouwhoogte van de kookplaat.
Kookplaat kan wel boven de zijkant van lades, en bij een inductieplaat zelfs nog makkelijker door de geringe diepte. Zo is het ook door de verschillende keukenboeren voorgesteld (boven de beide laden)
mitsumark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 00:11:
@Rolandet @Wilke

[Afbeelding]
Die paint gaat jou prima af :)
Maar goed, deze open variant heb ik al bekeken, zelfs nog met een schiereilandje, maar dat levert weer dat 'omlopen' probleem op.

Ik heb inmiddels besloten om voor de assymetrische opstelling te gaan. Eén van de keukenboeren waar ik offerte's heb gehad heeft dat uitgetekend, en ik krijg daar wel een goed gevoel bij.

Bedankt allen voor het meedenken.
Afbeeldingslocatie: http://www.talstra.com/keuken/keuken_tweakers2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.talstra.com/keuken/keuken_tweakers3.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Rolandet op 12-01-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
mister_S schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:48:
@Scr33x0r Bedankt, dat is goed vergelijkingsmateriaal. Dekton tikt hard aan helaas, 5m2 blad ongeveer. Is jouw prijs met montage, dus inc. leidingen verzetten? Zijn dat ook kasten boven de ovens, vier stuks? Hoe krijg je die open zonder grepen?
Ja incl plaatsen, maar nieuwbouw dus al het leidingwerk komt gewoon precies goed.

Die kasten boven de ovens worden push to open, we verwachten daar toch niet vaak bij te hoeven, dus dan gewoon PTO.. ben er normaal niet weg van, dubbele handeling, maar voor dit is het prima..

We zijn nog wel aan het kijken wat we gaan doen met de hele kastenwand hoor, twijfelen er nog een beetje over..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:38
Als ras autist krijg ik hier toch echt wel de kriebels van ;(

Ik snap dat de ruimte beperkt is, aan de rechterkant twee hoge kasten en rechts helemaal laag? Zou dat nog een overweging kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
nooberke schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Als ras autist krijg ik hier toch echt wel de kriebels van ;(

Ik snap dat de ruimte beperkt is, aan de rechterkant twee hoge kasten en rechts helemaal laag? Zou dat nog een overweging kunnen zijn?
Ik neem aan dat je 'links' helemaal laag bedoelt?
Ook die overweging is gemaakt, maar ik vind 2 hoge kasten rechts niet mooi, omdat je dan de gootsteentegen de hoek aan moet hebben. Dat heb ik nu ook, en vind ik juist erg vervelend. (en anders de gootsteen vrijwel direct tegen een hoge kast aan, maar dat vind ik al helemaal niets).

Ik snap wat je bedoelt over die kriebels. Ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan met deze beslissing, maar ik denk niet dat het míj gaat storen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
Rolandet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:37:
[...]

Ik neem aan dat je 'links' helemaal laag bedoelt?
Ook die overweging is gemaakt, maar ik vind 2 hoge kasten rechts niet mooi, omdat je dan de gootsteentegen de hoek aan moet hebben. Dat heb ik nu ook, en vind ik juist erg vervelend. (en anders de gootsteen vrijwel direct tegen een hoge kast aan, maar dat vind ik al helemaal niets).

Ik snap wat je bedoelt over die kriebels. Ik ben ook niet over 1 nacht ijs gegaan met deze beslissing, maar ik denk niet dat het míj gaat storen :)
wellicht niet gezien, maar waarom geen 120-60, dan hou je de kookplaat gecentreerd en heb je toch genoeg werkruimte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rolandet no offence, maar serieuze vraag: wat voor feedback verwacht je? Als de keuze al vast staat valt er weinig eer te behalen voor ons hier ;)

De evidente oplossingen voor meer werkruimte zijn volgens mij toch wel uitgeput zo vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandet
drfrisbee schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:03:
[...]

wellicht niet gezien, maar waarom geen 120-60, dan hou je de kookplaat gecentreerd en heb je toch genoeg werkruimte?
Dan heb ik ook overwogen, maar dan komt de kookplaat weer te ver naar links (kookplaat is 70cm). De afzuigkap is nl 90, en die zou dan nagenoeg tegen de lijn van de halfhoge kast zitten, dat leek mij niet mooi :)
MikeyMan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:16:
@Rolandet no offence, maar serieuze vraag: wat voor feedback verwacht je? Als de keuze al vast staat valt er weinig eer te behalen voor ons hier ;)

De evidente oplossingen voor meer werkruimte zijn volgens mij toch wel uitgeput zo vrees ik.
Ik heb mijn vraag hier gister geschreven, en ben vervolgens de hele avond aan het meten geweest, met vrienden erbij.
Ik was gewoon even nieuwsgierig wat men er hier van vond.

Het enige waar ik naar zocht was meningen over het aldanniet assymetrisch plaatsen van de kookplaat. Alle andere ideeën over de indeling, en mijn feitelijke verdediging van die keuze, heeft mijn mening wel gesterkt, dus daar kan ik iedereen voor bedanken :)

[ Voor 28% gewijzigd door Rolandet op 12-01-2020 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:53
@Rolandet kun je die oven niet in de hoge kast rechts kwijt? Ik lees niet wat je daar gepland hebt, ik gok een hoge koelkast of koel-vriescombinatie?

Eventueel zou je daar een lagere koelkast kunnen plaatsen (120cm?) met daarboven de oven? En dan de vriezer onder het blad (dat wordt dan geen hele grote...) of in een andere ruimte (bijkeuken, trapkast, garage, weet ik het)?

Snap dat je deze opties ook niet ideaal vindt maar die 60cm extra werkblad zou mij heel veel waard zijn. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Xander schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:27:
@Rolandet kun je die oven niet in de hoge kast rechts kwijt? Ik lees niet wat je daar gepland hebt, ik gok een hoge koelkast of koel-vriescombinatie?

Eventueel zou je daar een lagere koelkast kunnen plaatsen (120cm?) met daarboven de oven? En dan de vriezer onder het blad (dat wordt dan geen hele grote...) of in een andere ruimte (bijkeuken, trapkast, garage, weet ik het)?

Snap dat je deze opties ook niet ideaal vindt maar die 60cm extra werkblad zou mij heel veel waard zijn. :)
Inderdaad is de werkbladruimte wel wat waard. In mijn huidige plan is er links van de kookplaat 40, en rechts 70cm over. + de hoek en de 1e kast naast de gootsteen.

Wat ik er niet bij heb gezegd is dat de keuze voor een koelvriescombinatie al vaststaat. Dat is nl de bestaande die nog maar een paar jaar oud is.
Sorry voor de verwarring in dat deel van het verhaal. En omdat die keuze vaststaat, is daar rechts eigenlijk niets anders mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Rolandet op 12-01-2020 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Rolandet helder, wellicht niet goed de 'hulpvraag' gelezen. Mijn OCD zou niet geholpen zijn met een apparaat 'uit het lood' met de naden van de kast. Kookplaat boven de rechter kast zorgt misschien wel voor minder spetters tegen de zijkant van de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
MikeyMan schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:40:
@Rolandet helder, wellicht niet goed de 'hulpvraag' gelezen. Mijn OCD zou niet geholpen zijn met een apparaat 'uit het lood' met de naden van de kast. Kookplaat boven de rechter kast zorgt misschien wel voor minder spetters tegen de zijkant van de kast.
Ik heb me wijs laten maken dat je minder spettert met inductie. Maar ach, de plaat komt nu 5cm verder van de zijkast dan de huidige setup, en ik heb d'r nu al geen last van ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@Rolandet is rechts van de koelkast een ramenpartij of iets dergelijks? Of kunnen daar eventueel ook kastjes?
https://i.postimg.cc/CLzqm5KS/R.jpg

Ik zou met de kookplaat misschien nog verder naar links gaan, 30 om 80 of zelfs 20 om 90? Aan de linkerkant leg je hooguit iets neer, daar ga je niet snijden. Rechts wil je dan zoveel mogelijk snijruimte.

Of imo een nog betere optie: de kookplaat recht boven de rechter kastjes, zodat je links de 80-90-100 snijruimte hebt.
Wel zorgen voor voldoende licht tussen oven en kookplaat, lijkt een donker hoekje te worden en dan snij je zo je vingertopje eraf :)

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRkH4X5k/downloadx.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2020 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Meer mensen die hier apparatuur met Home Conect hebben?

Ik kan met de app praktisch alles met de oven. Soort verwarming kiezen, temperatuur, tijdsduur, tijdstip van aan gaan. Alleen één belangrijk dingetje niet... het daadwerkelijk starten.

Je moet het starten op afstand dan activeren op het apparaat, wat ik uiteraard al gedaan had maar het lijkt erop dat dat elke keer als je de oven open trekt weer opnieuw moet activeren op het apparaat. Op die manier heeft het afstand starten niet echt toegevoegde waarde.
Meer mensen met dit euvel en wellicht een oplossing weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
mitsumark schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:08:
@Rolandet is rechts van de koelkast een ramenpartij of iets dergelijks? Of kunnen daar eventueel ook kastjes?

Ik zou met de kookplaat misschien nog verder naar links gaan, 30 om 80 of zelfs 20 om 90? Aan de linkerkant leg je hooguit iets neer, daar ga je niet snijden. Rechts wil je dan zoveel mogelijk snijruimte.
Of imo een nog betere optie: de kookplaat recht boven de rechter kastjes, zodat je links de 80-90 snijruimte hebt.
De koelkast eindigt tegen een muur, waar de deur naar de bijkeuken inzit. Daar kan dus verder niets gesitueerd worden.

Zoals ik aangaf wil ik links niet te weinig ruimte hebben, want de afzuigkap is 90 breed, maar is rechts van de kookplaat mijn werkruimte. Daar 70, icm met de 'hoek' en de ruimte links van de spoelbak is genoeg

Ik heb nu nl 80 naast m'n gasplaat, maar na de hoek begint meteen de gootsteen.

Dikke winst dus met de nieuwe configuratie.

Afbeeldingslocatie: http://www.talstra.com/keuken/huidige.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Rolandet op 12-01-2020 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:19

Reinier

\o/

En heel erg outside of the box: de oven in een soort opzetkast in de hoek? Dan heb je helemaal links 60cm winst.
Lastig te visualiseren wellicht, maar ik heb het heel zeker wel eens gezien.
Of zo'n Siemens-oven met lift links van de afzuigkap hangen. Ik weet niet of ze zulke ovens nog hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Reinier schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:48:
En heel erg outside of the box: de oven in een soort opzetkast in de hoek? Dan heb je helemaal links 60cm winst.
Lastig te visualiseren wellicht, maar ik heb het heel zeker wel eens gezien.
Of zo'n Siemens-oven met lift links van de afzuigkap hangen. Ik weet niet of ze zulke ovens nog hebben.
Ik kan me d'r niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd.

Hoe zijn jouw paint-skillz? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
B-Real schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:18:

Ik kan met de app praktisch alles met de oven. Soort verwarming kiezen, temperatuur, tijdsduur, tijdstip van aan gaan. Alleen één belangrijk dingetje niet... het daadwerkelijk starten.

Je moet het starten op afstand dan activeren op het apparaat, wat ik uiteraard al gedaan had maar het lijkt erop dat dat elke keer als je de oven open trekt weer opnieuw moet activeren op het apparaat. Op die manier heeft het afstand starten niet echt toegevoegde waarde.
Vergelijkbaar met mijn wasmachine met home connect, omwille van veiligheid gaat dit niet anders, iemand kan bvb iets van plastic in de oven hebben gedaan. Vervolgens denk jij, lekker remote de oven op voorverwarmen zetten.

Ik vind met name het "wasmachine klaar" signaal erg handig, ik kan strak achter elkaar wassen draaien zonder dat ik een irritante zoemer laat afgaan met slapende kinderen op de verdieping. Verder bekijk ik remote wel eens hoeveel wasmiddel er nog in de reservoirs zit.

Voor de oven zie ik er behalve voorverwarmen en e.v.t. "gerecht is klaar signaal" wanneer je elders bent niet heel veel meerwaarde in.
Homeconnect, leuk om te hebben maar voor mij persoonlijk niet een must op een oven.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2020 16:26 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Rolandet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:51:
[...]

Ik kan me d'r niet zoveel bij voorstellen eerlijk gezegd.

Hoe zijn jouw paint-skillz? :)
Is wat lastiger, maar hieronder een voorbeeld van zo'n situatie.

Je wint geen ruimte, maar de ruimte is wel beter bruikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/x854GbHS/Knipsel.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/J7TwB9QH/Knipsel.jpg

Edit: of zoiets als hieronder, maar dat lijkt me dan weer minder mooi.

[ Voor 22% gewijzigd door mitsumark op 12-01-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Precies!
Ik zat in de IKEA-keukenplanner te prutsen maar met een telefoon is dat lastig (en eigenlijk niet ondersteund).

Of dus zoiets naast de afzuigkap. Dan heb je de oven wel op hoogte, zonder dat je werkblad inlevert:

Afbeeldingslocatie: https://www.keukenloods.nl/images/artikelen/hb76p570.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron!n
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-09 21:27
wij hebben ongeveer dezelfde indeling qua keuken ten opzicht van de kamer en hebben de volgende 2 opstellingen voorgesteld gekregen:
hoek met bora en hoge kast

Hoek met afzuiging en apothekerskast

Ik ga nog een paar kleine aanpassingen hieraan verrichten, maar we kiezen wel voor 1 van deze opstellingen.

What's in the case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Ron!n schreef op zondag 12 januari 2020 @ 18:13:
wij hebben ongeveer dezelfde indeling qua keuken ten opzicht van de kamer en hebben de volgende 2 opstellingen voorgesteld gekregen:
[Afbeelding: hoek met bora en hoge kast]

[Afbeelding: Hoek met afzuiging en apothekerskast]

Ik ga nog een paar kleine aanpassingen hieraan verrichten, maar we kiezen wel voor 1 van deze opstellingen.
Ook mooi inderdaad. Ik heb de kraan links, en kookplaat rechtsvariant ook nog bekeken. Kon me niet bekoren, maar dat hangt ook heel erg van de ruimte af waar je'm plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Reinier schreef op zondag 12 januari 2020 @ 17:21:
Precies!
Ik zat in de IKEA-keukenplanner te prutsen maar met een telefoon is dat lastig (en eigenlijk niet ondersteund).

Of dus zoiets naast de afzuigkap. Dan heb je de oven wel op hoogte, zonder dat je werkblad inlevert:

[Afbeelding]
Ha, wat een cool ding. Best een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Maar niet meer te koop volgens mij.
Rolandet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:35:
[...]

De koelkast eindigt tegen een muur, waar de deur naar de bijkeuken inzit. Daar kan dus verder niets gesitueerd worden.
Maar naast die deur heb je nog een stuk muur zo te zien. Je kunt ook je oven in de muur verwerken zodat hij aan de achterkant in de bijkeuken uitsteekt. Kost je geen kast :)

[ Voor 85% gewijzigd door Reinier op 12-01-2020 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolandet
Reinier schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:22:
Maar niet meer te koop volgens mij.

[...]

Maar naast die deur heb je nog een stuk muur zo te zien. Je kunt ook je oven in de muur verwerken zodat hij aan de achterkant in de bijkeuken uitsteekt. Kost je geen kast :)
whahaha, ja maar dan moeten de wasmachine en droger een end opschuiven. Ik heb maar een hele kleine bijkeuken (die is ten koste gegaan van de uitbreiding van de keuken, toen de eetkamer 4 meter is uitgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Of een lift oven :)

Afbeeldingslocatie: https://bedrijvenregister.bakkersinbedrijf.nl/wp-content/uploads/2012/12/nieuws_boretti-liftoven1-590x636.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Dat is gewoon de oven die ik noemde, maar dan ondersteboven neergezet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Rolandet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:35:
[...]

Zoals ik aangaf wil ik links niet te weinig ruimte hebben, want de afzuigkap is 90 breed, maar is rechts van de kookplaat mijn werkruimte. Daar 70, icm met de 'hoek' en de ruimte links van de spoelbak is genoeg

Ik heb nu nl 80 naast m'n gasplaat, maar na de hoek begint meteen de gootsteen.

Dikke winst dus met de nieuwe configuratie.

[Afbeelding]
Je keuken zit in een donker hoekje in je huis. Als ik jou was, zou ik de bijkeuken verwijderen en daar de keuken neerzetten, uitgaande dat je bijkeuken wel een buitenmuur heeft en dus ramen mogelijk maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Appie Heijn
Inmiddels zijn we 3 keukenzaken verder...
Bij Ekelhoff wel een erg goed en prettig gesprek gehad.
Onderstaande is eruit gekomen.
Toelichting:
Het kozijn boven de kookplaat is inpandig (woonkamer zit aan de andere kant van het glas)
De openslaande deuren worden een metaal/glaswand naar de woonkamer toe.

Spec's:
Schüller kasten, Onyxzwart matt anti fingerprint
Tip-on op de koelkast (met vriesvak bovenin)
Glazen zijwandjes keukenkastjes
Graniet werkblad 2cm

Apparatuur:
Kookplaat: Bora Pure/Puru (recirculatie)
Koelkast: Siemens iQ500 177,5 KI82LAD30
Stoomoven: Siemens iQ700 HS836GVB6
Oven/magnetron: Siemens iQ700 HM836GPB6
Vaatwasser: Siemens iQ300 SX836D01QE
Quooker Combi+

Incl verlichting/inleg/afvalsysteem e.d.
Incl montage

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik twijfel nog wat of de prijs nou niet nog wat naar beneden kan :) doel was eigenlijk om onder de 20k te blijven.
Iemand die er iets zinnigs over kan roepen? Wat ik mij nog kan herinneren is dat de apparatuur net onder de 9k zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/utjeeLOPigZ2xpbdZdgvFEk0/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tVxuEoTbbqvjGcBEBrFLJVIb/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CzTGrJ0hv3HHZ3VTMQgKiXxe/medium.jpg
Andere indeling maar de materialen zijn hetzelfde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4KHk1MfwHZCg1x2Jxc2VHEUt/medium.jpg
Qua overgang lijkt dit ook erg mooi, de gootsteen is toch echt van een ander materiaal dan het blad.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 08-03-2020 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lonehitman
Appie Heijn schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:02:
Inmiddels zijn we 3 keukenzaken verder...
Bij Ekelhoff wel een erg goed en prettig gesprek gehad.
Onderstaande is eruit gekomen.
Toelichting:
Het kozijn boven de kookplaat is inpandig (woonkamer zit aan de andere kant van het glas)
De openslaande deuren worden een metaal/glaswand naar de woonkamer toe.

Spec's:
Schüller kasten, Onyxzwart matt anti fingerprint
Tip-on op de koelkast (met vriesvak bovenin)
Glazen zijwandjes keukenkastjes
Graniet werkblad 2cm

Apparatuur:
Kookplaat: Bora Pure/Puru (recirculatie)
Koelkast: Siemens iQ500 177,5 KI82LAD30
Stoomoven: Siemens iQ700 HS836GVB6
Oven/magnetron: Siemens iQ700 HM836GPB6
Vaatwasser: Siemens iQ300 SX836D01QE
Quooker Combi+

Incl verlichting/inleg/afvalsysteem e.d.
Incl montage

€22.475
Ik twijfel nog wat of de prijs nou niet nog wat naar beneden kan :) doel was eigenlijk om onder de 20k te blijven.
Iemand die er iets zinnigs over kan roepen? Wat ik mij nog kan herinneren is dat de apparatuur net onder de 9k zat.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben je niet bang dat een tipon koelkast snel stuk gaat of dat dit gaat irriteren omdat je moet wachten tot dat je de deur open kan doen? Of is dit niet zo'n systeem met een motortje?

Ontwerp is mooi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
B-Real schreef op zondag 12 januari 2020 @ 15:18:

Ik heb twee Home Connect ovens. Onze grote oven doet wat jij omschrijft. Onze combi magnetron niet, daar blijft starten op afstand altijd aan staan. Die kan ik altijd op afstand starten en stoppen. Hoe het kan weet ik niet. Onze Espresso inbouw met Home Connect is vorige keer van landcode veranderd op afstand, omdat die steeds na een paar dagen zijn Wifi verloor. Dat is nu opgelost, maar misschien is dat met de ovens ook wel zoiets? Siemens monteur kon mij niet uitleggen waarom mijn twee ovens verschillend werken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
lonehitman schreef op zondag 12 januari 2020 @ 21:49:
[...]

Ben je niet bang dat een tipon koelkast snel stuk gaat of dat dit gaat irriteren omdat je moet wachten tot dat je de deur open kan doen? Of is dit niet zo'n systeem met een motortje?

Ontwerp is mooi!
Thanks, we zijn ook erg blij met deze opzet, het is een samenvoeging van 3 eerdere ontwerpen aangevuld met een meer dan prima advies bij Ekelhoff. Het enige wat ons nog wat tegenhoud is de prijs.

Betreffende de tipon, dit is alleen maar een los motortje achter de deur, die hem een drukkertje geeft, zit verder niet in de koelkast ofzo. Ziet er wel veel mooier uit op deze manier. Andere optie is om een kleinere koelkast te nemen met een vriezer eronder dan kan de greeplijst van de rechterzijde doorlopen helemaal naar links. Heeft echter niet onze voorkeur omdat we in de keuken alleen wat brood in de vriezer doen en hiervoor niet dagelijks naar de garage willen lopen.

Op zich niet zo, heb het in de showroom gezien en het leek mij vrij basic en betrouwbaar, de adviseur vertelde dat ze per jaar nog geen handvol hoefden te repareren op enkele 1000 keukens per jaar. (tja dat moet je maar geloven dan maar ;) )

PS: Heb nog wat foto's toegevoegd.

[ Voor 42% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2020 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:44
Nu onze nieuwbouwwoning behoorlijk begint op te schieten, ga ik ook bijdragen leveren in dit topic. Al wel een long-time reader. Deze is post is vooral delen van ons traject tot nu toe - behalve de vraag of 4.000 aan zijwandpanelen (2x eiland, 2x hoge kast en 1x zijde kastenwand - Schröder HPL afwerking) normaal is en of we daar bij andere leveranciers ook rekening mee moeten houden.

Onze wens was vanaf het begin als een woonkeuken met spoeleiland.
De beschikbare ruimte is ongeveer 5,1 meter lang bij 5,8 breed, waarbij aan de "onderzijde" de woonkamer met een breedte van 3,3m doorloopt.
  • Lange zijde: 2 ladekasten met binnenlade van 120cm, lemans hoekkast van 125cm. Grote kookplaat (90cm) en diagonale wandafzuigkap.
  • Hoge zijde: 3 hoge kasten, waar mogelijk laden, met stoomoven, combimagnetron en inbouwkoelkast
  • Spoeleiland: 2,40 breed bij +/- 1 meter diep. Aan wandzijde vaatwasser + kokendwater kraan + kasten met deuren, andere zijde ondiepe ladekasten. 2x 120cm of 4x 60 cm.
Werkbladoppervlakten bedragen ongeveer 365x60cm en 240x100cm. Zie schets hieronder.

plattegrond
Plaatje komt uit een serie overzichten die we uiteindelijk aan de aannemer hebben gestuurd voor aanpassing leiding en elektra.

Wij hebben geen vastomlijnd budget, maar onze gedacht is dat het voor 20.000-22.500 te doen moet zijn. Geen design wensen, wel kwalitatief goed spul.

Projectleverancier kwam met een prijsopgave van 29.000
25.000 met teruggaaf vervallen standaard keuken. Teruggaaf krijgen we hoe dan ook terug als de standaard vervalt. Merk kastjes was Novitelli (Hacker Classic?), kunststof gelamineerd werkblad en Siemens IQ 700 apparatuur. Prijs was nog zonder aanpassing leidingwerk. Er viel verder niet praten over de prijs; that is it. Projectgenoten gesproken met gelijke ervaringen met de leverancier, Voortman in Apeldoorn. Hier hebben we voor bedankt en de aannemer gevraagd leiding- en elektra aansluitingen op te leveren in de woning (kosten: 2.500) en later op zoek te gaan naar een keuken.

Nu is het later
En zijn we begonnen met het bezoeken van keukenleveranciers. Wensenlijst qua apparatuur is wel iets veranderd - zie de lijst onder "Wat" in de tabel onderin de post. Ook hebben we zelf wat meer kunnen uittekenen in Sketchup wat we willen

1 2

Ons plan is vooralsnog om drie verschillende soorten zaken te bezoeken:
  • Een lokale ondernemer
  • Een keten - wordt Keukensale - wilde geen DMG. Punt.
  • Een "internetaanbieder" - wordt Thuiskeukens.nl
Offerte van de lokale ondernemer is binnen, Keukensale en Thuiskeukens bezoeken we volgende week. We wonen wel buiten het werkgebied van Thuiskeukens monteurs, zouden we dan nog zelf moeten zoeken.

Offerte lokale ondernemer bedraagt 25.500
Waarbij de "Wat" uit de tabel onderin deze post bestaat uit Bosch serie 8 spul, een 60cm combimagnetron ipv 45cm + lade en een Liebherr koelkast (KpeF 4350):

Offerte lokale ondernemer
Schröder kasten - front HPL extreem mat15.446
Apparatuur - zie tekst boven12.329
Keramisch werkblad - Jetstone Estatuario 2+2cm7.974
Afrondingskorting-/- 10.249
Totaal25.500

Ons lijkt het veel te veel. Hierin valt vooral op dat er 4.000 aan zijwanden in de offerte staat (2x eiland, 2x hoge kast en 1x zijde kastenwand) - is dat normaal? Verder waren we ook niet al te gek van de beschikbare kleuren fronten en werkbladen. Alleen Bosch was mogelijk, andere apparatuur of deze zelf aanschaffen kon niet. Al met al een tegenvallende ervaring. We kregen ook het idee meneer er ook niet zo'n zin in had. Volgende week beter?

Tabelletje
Met apparatuur die we willen (kolom "Wat"), wat onze keuze zou zijn als we daar volledig vrij in zijn ("Merk/type") en voor hoeveel de apparatuur verkrijgbaar is ("Internetprijs").

WatMerk/typeInternetprijs
Kookplaat - 90cmNovyPro 17781.400
Afzuigkap - 90cmNovy Vision 78381.000
Bakoven - 60cmSiemens IQ 700 HB675GBS1700
Combimagnetron - 45cmSiemens IQ 700 CM633GBS1750
Warmhoudlade - 15cmSiemens IQ 700 BI630CNS1350
Koelkast - vrij zonder vriesLiebherr KbbS 43501.800
Vaatwasser XLSiemens IQ 700 SX678X36TE800
Totaal6.800

Ja, zonder installatiekosten. En keukenleveranciers gaan dit nooit matchen. Maar beetje in de richting lijkt me niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bosch en Siemens is alvast een pot nat... Net als gaggenau (en in mindere mate neff)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
Z___Z schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:26:
[...]

Je keuken zit in een donker hoekje in je huis. Als ik jou was, zou ik de bijkeuken verwijderen en daar de keuken neerzetten, uitgaande dat je bijkeuken wel een buitenmuur heeft en dus ramen mogelijk maken.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
RRCreations schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:26:
Ook ik heb een nieuwbouw project. Het huis wordt in de buurt van Q3 opgeleverd. Wij gaan nu actief op zoek naar keukens. We hebben afspraken staan in Duitsland, Bemmel & Kroon en SmartDesign om te kijken wie de beste keuken voor een redelijke prijs kan aanbieden.

Onze keuken ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Geen speciale maten of kunstgrepen. Heel simpel maar functioneel. We zijn zelf maar 1.70 en 1.60 dus >95 cm is meer dan genoeg. Ik zou graag Siemens of Miele apparatuur willen. Ik hoef niet de topmodellen hebben, ze moeten simpelweg aan en uit gaan (hoewel meer functies hoe beter). Ons budget is 20k. Verwachten jullie dat ik daarmee toch een hogere segment kan kopen zoals Siematic/Next 125 of moet ik settelen met het midden segment?

Ik had ook hier gelezen dat als je geen speciale wensen hebt (zoals wij) dat de meer waarde van het hogere segment heel weinig is. Is de kwaliteit niet simpelweg beter?
Eerste offerte binnen;

16.400 bij Bemmel & Kroon. Allemaal Siemens apparatuur & Schuller kasten. Bij Nolte kreeg ik een vergelijkbaar aanbod en dat zag er naar mijn idee beter uit. Het grappig was dat de verkoper zij dat de meerprijs naar Next 125 maar 800,- euro zou zijn (instaplijn). Ik heb dus ook op basis daarvan een offerte opgemaakt. Zaterdag gaan wij naar Duitsland, kijken wat daar te bieden hebben. Ik twijfel tevens een afspraak te maken bij een Systemat leverancier, is Systemat vergelijkbaar met Next 125 of toch iets minder? Volgens de openingspost zou het vergelijkbaar zijn maar toch kosten zij veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-09 23:54

fmb

Rolandet schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Kookplaat kan wel boven de zijkant van lades, en bij een inductieplaat zelfs nog makkelijker door de geringe diepte. Zo is het ook door de verschillende keukenboeren voorgesteld (boven de beide laden)
Ik baseerde dit op basis van onze recent geplaatste keuken, maar daar is de kookplaat veel dikker/hoger bedenk ik me nu. Ik heb een inductieplaat met kookveldafzuiging (Bora Pure).

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 13:36
Appie Heijn schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:28:
[...]

Op zich niet zo, heb het in de showroom gezien en het leek mij vrij basic en betrouwbaar, de adviseur vertelde dat ze per jaar nog geen handvol hoefden te repareren op enkele 1000 keukens per jaar. (tja dat moet je maar geloven dan maar ;) )
_O-
Dit systeem word echt nauwelijks verkocht en dat is niet voor niets.
Je koelkast is het meest gebruikte apparaat in een keuken, die deur moet gewoon makkelijk en snel te openen zijn.
Doe jezelf en je medebewoners een plezier en zet gewoon een mooie greep op die koelkast die bijvoorbeeld lijkt op die van de Siemens ovens.

@Hrolfr
Weet je welk model front van Häcker er is aangeboden? Ik vind de prijs ook behoorlijk fors.
Het blad is ook extreem duur, daar zijn waarschijnlijk wel goedkopere alternatieven voor te vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door Kapitein Merijn op 13-01-2020 09:43 ]

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:12
RRCreations schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:16:
[...]

Eerste offerte binnen;

16.400 bij Bemmel & Kroon. Allemaal Siemens apparatuur & Schuller kasten. Bij Nolte kreeg ik een vergelijkbaar aanbod en dat zag er naar mijn idee beter uit. Het grappig was dat de verkoper zij dat de meerprijs naar Next 125 maar 800,- euro zou zijn (instaplijn). Ik heb dus ook op basis daarvan een offerte opgemaakt. Zaterdag gaan wij naar Duitsland, kijken wat daar te bieden hebben. Ik twijfel tevens een afspraak te maken bij een Systemat leverancier, is Systemat vergelijkbaar met Next 125 of toch iets minder? Volgens de openingspost zou het vergelijkbaar zijn maar toch kosten zij veel minder.
Over de prijs valt weinig te zeggen. Dat kan pas als je een overzicht verstrekt van de apparatuur. Merk alleen is niet voldoende, want er zit een enorm verschil tussen instaplijn Siemens en toplijn Siemens.

Ik heb geen ervaring met Next125 dus kan over het verschil tov Systemat niet oordelen. Ik weet wel dat wij heel tevreden zijn met Systemat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
@Kapitein Merijn Je bedoelt oorspronkelijk door de projectleverancier van in totaal 29k? Daar kan ik alleen "Novitelli UNO G327" - kleur 43 Wit" terugvinden in offerte. Leverancier gaf aan dat het eigen merk van Häcker classic was.

Het blad van 8k komt weer van de lokale ondernemer vandaan, die ook 15k vraagt voor Schröder kasten (HPL front). Totale offerte voor 25,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
Hrolfr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:59:
@Kapitein Merijn Je bedoelt oorspronkelijk door de projectleverancier van in totaal 29k? Daar kan ik alleen "Novitelli UNO G327" - kleur 43 Wit" terugvinden in offerte. Leverancier gaf aan dat het eigen merk van Häcker classic was.

Het blad van 8k komt weer van de lokale ondernemer vandaan, die ook 15k vraagt voor Schröder kasten (HPL front). Totale offerte voor 25,5k.
Dan mag je project leverancier zich de ogen uit de kop schamen... De Uno is echt het goedkoopste front wat Häcker in het assortiment heeft. Sowieso vind ik het schandalig dat er bedrijven zijn die een Häcker classic aan durven bieden als een keuken +15k kost.

Word de keuken helemaal dezelfde kleur? Zwart HPL is niet echt aan te bevelen ivm vlekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
Kapitein Merijn schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Dan mag je project leverancier zich de ogen uit de kop schamen... De Uno is echt het goedkoopste front wat Häcker in het assortiment heeft.

Word de keuken helemaal dezelfde kleur? Zwart HPL is niet echt aan te bevelen ivm vlekken.
Wij hebben het idee, ook gezien het aantal mensen dat we spreken die ook niet bij projectleverancier afnemen, dat deze zaak rond kan komen van de mensen die er wel in mee gaan. Of geen zin hebben in het gedoe buiten de standaard projectkeuken.

Het zwart HPL betreft anti-vingerprint, dat dan weer wel. Sowieso waren we niet zo gek van de beschikbare kleuren, dit was “the best available” - in de zaak dan. Ik had niet het idee dat lang niet van ieder materiaal in elke kleur een sample beschikbaar was. Later hebben we nog de catalogus van Schröder bekeken, een snelle rekensom bevestigde dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-09 13:54
Hrolfr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 09:59:

Ook gezien je vorige post lijkt me een prijs rond 20k realistischer.

Afmetingen en kasten van onze keuken zijn redelijk vergelijkbaar. Ik heb nu een offerte van 18.5k voor hacker systemat av 6000 kasten, AEG apparatuur (middenlijn), wijnkoeler en composieten gepolijste werkbladen. Hier komt nog een losstaande range cooker (ca. 2.2k) bij.

Btw, waarom zo'n idioot grote spoelbak + xl vaatwasser? (just curious)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Wat betekenen eigenlijk de type aanduidingen beginnend op AV van Systemat? Volgens de verkoopster krijgen we AV1097-GL omdat we oud eiken willen, dat lijkt te kloppen als ik met google zoek. Is het dus niet zo dat AV6xxx bijvoorbeeld nieuwer en/of beter is dan AV1xxx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
mister_S schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:58:
Wat betekenen eigenlijk de type aanduidingen beginnend op AV van Systemat? Volgens de verkoopster krijgen we AV1097-GL omdat we oud eiken willen, dat lijkt te kloppen als ik met google zoek. Is het dus niet zo dat AV6xxx bijvoorbeeld nieuwer en/of beter is dan AV1xxx?
Is puur de benaming van het front en heeft niks met modeljaar te maken ofzo. De AV6000 is bijvoorbeeld een mat gelakt front.

Welke kleur Dekton blad krijg jij op de keuken? Is de prijs incl. aanpassen van leidingwerk en dergelijke?
Ik vind de prijs namelijk redelijk hoog als je kijkt naar de samenstelling van de keuken. Vooral omdat het geen duur front is en omdat er veel grote (goedkope) kasten zijn gebruikt. Een spoelkast van 120cm zou ik bijvoorbeeld nooit willen zonder lades.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrolfr
Biohazzard21 schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:47:
[...]

Ook gezien je vorige post lijkt me een prijs rond 20k realistischer.

Afmetingen en kasten van onze keuken zijn redelijk vergelijkbaar. Ik heb nu een offerte van 18.5k voor hacker systemat av 6000 kasten, AEG apparatuur (middenlijn), wijnkoeler en composieten gepolijste werkbladen. Hier komt nog een losstaande range cooker (ca. 2.2k) bij.

Btw, waarom zo'n idioot grote spoelbak + xl vaatwasser? (just curious)
Dank, goed om te horen dat ik met mijn inschatting niet totaal van het padje af ben.

De idioot grote spoelbak was de eerste zwarte die ik zo snel in de Sketchup bibliotheek kon vinden. Een normale vaatwasser zorgt bij ons voor wat kleine irritaties. Als we een XL toch kwijt kunnen doen we dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hrolfr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:46:
[...]

Dank, goed om te horen dat ik met mijn inschatting niet totaal van het padje af ben.

De idioot grote spoelbak was de eerste zwarte die ik zo snel in de Sketchup bibliotheek kon vinden. Een normale vaatwasser zorgt bij ons voor wat kleine irritaties. Als we een XL toch kwijt kunnen doen we dat.
Ik zou nooit een zwarte spoelbak nemen. Tenzij misschien door-en-door gekleurd.
Twee keer een vork erin, en je zit tegen een (zilverkleurige) kras aan te kijken.

Disclaimer; tenzij het inmiddels wel mogelijk is om een volledig gekleurde variant te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
MikeyMan schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Ik zou nooit een zwarte spoelbak nemen. Tenzij misschien door-en-door gekleurd.
Twee keer een vork erin, en je zit tegen een (zilverkleurige) kras aan te kijken.

Disclaimer; tenzij het inmiddels wel mogelijk is om een volledig gekleurde variant te krijgen.
Deze zijn er tegenwoordig van een soort van composiet. (zwart). Wateronthardertje nemen en je hebt geen centje pijn met een zwarte(edit Composieten) spoelbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

lonehitman schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:55:
[...]

Deze zijn er tegenwoordig van een soort van composiet. (zwart). Wateronthardertje nemen en je hebt geen centje pijn met een zwarte spoelbak.
Die kalk geloof ik wel. Gaat mij om de beschadigingen erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@Kapitein Merijn prijs is all-in. Blad wordt zwartachtig, danae satin of iets dergelijks.
We hadden ook een iets goedkopere offerte van een andere zaak, wel met vergelijkbare siemens apparaten, maar toch voor deze zaak gegaan. Ze hebben directe communicatie met de aannemer (daar betaal je ook wat voor natuurlijk) en bij hun krijg je 2 jaar extra garantie op atag. Ik heb nu dus één aanspreekpunt, niets te maken met aannemer en atag.

[ Voor 65% gewijzigd door mister_S op 13-01-2020 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
mister_S schreef op maandag 13 januari 2020 @ 12:34:
@Kapitein Merijn prijs is all-in. Blad wordt zwartachtig, danae satin of iets dergelijks.
We hadden ook een iets goedkopere offerte van een andere zaak, wel met vergelijkbare siemens apparaten, maar toch voor deze zaak gegaan. Ze hebben directe communicatie met de aannemer (daar betaal je ook wat voor natuurlijk) en bij hun krijg je 2 jaar extra garantie op atag. Ik heb nu dus één aanspreekpunt, niets te maken met aannemer en atag.
Dat scheelt inderdaad een hoop. Inclusief installatiewerk is de prijs niet zo gek denk ik.
Geven ze 10 jaar garantie op Atag? Atag verlengd zelf de garantie namelijk al naar 8 jaar. Mocht je een storing hebben aan een apparaat zal het ook altijd Atag zijn die bij je voor komt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
4 of meer apparaten van Atag krijg je 8 jaar garantie inderdaad, dit wordt aangevuld met 2 jaar dus. Dat je het gevoel hebt te veel te betalen heb je altijd denk ik, keukens vind ik enorm duur (misschien onderschat ik de productie ervan). Als je bekijkt hoe lang je het waarschjinlijk gaat gebruiken, valt het toch weer mee. Het is ook een gevoelskwestie, hier werd niets opgedrongen.
Aan de reacties hier te zien betalen we niet 5-10K te veel zo te zien, dat is goed genoeg denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Hrolfr schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:19:
[...]

Wij hebben het idee, ook gezien het aantal mensen dat we spreken die ook niet bij projectleverancier afnemen, dat deze zaak rond kan komen van de mensen die er wel in mee gaan. Of geen zin hebben in het gedoe buiten de standaard projectkeuken.

Het zwart HPL betreft anti-vingerprint, dat dan weer wel. Sowieso waren we niet zo gek van de beschikbare kleuren, dit was “the best available” - in de zaak dan. Ik had niet het idee dat lang niet van ieder materiaal in elke kleur een sample beschikbaar was. Later hebben we nog de catalogus van Schröder bekeken, een snelle rekensom bevestigde dat.
Je hebt het over Voortman Apeldoorn toch? Ik heb daar mijn huidige keuken (3,5 jaar geleden) ook vandaan, zijn we ook geweest voor onze nieuwe keuken na de goede ervaringen van de vorige keer. Ze waren iets duurder dan bijvoorbeeld een I-Kook of Keukenloods (bij die laatste dus nu mijn keuken gekocht), maar er zat niet super veel tussen. De keuken die eerder in dit topic vermeld werd heb ik dus nu gekocht voor 18.9, bij Voortman was ik 21 kwijt geweest. Tis toch aardig wat geld en in alle optieken dezelfde keuken, behalve de kokendwaterkraan, bij Keukenloods de Quooker, bij Voortman de Selzsius. Allebij Hacker Systemat, zelfde opstelling, iets ander blad, maar allebei composiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hrolfr
Scr33x0r schreef op maandag 13 januari 2020 @ 15:23:
[...]
Je hebt het over Voortman Apeldoorn toch?
Eerste alinea over de de projectleverancier wel. Het verbaasde me met de positieve ervaringen die ik daarvoor heb gelezen, ook hier. Project leverancier modus of zo? Liever een keer 8k marge dan 2 keer 4k? Misschien toch maar weer een poging wagen als we met andere leveranciers er niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Eerste keer was bij mij ook project leverancier.. Wij hebben toen 12k betaald voor Novitelli Uno idd met Whirlpool apparatuur.. 2 hoge kasten 3 lage kasten en een eiland van 3 x 80cm lades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Heeft iemand hier ervaring met het merk Omnia? Ik kan hier weinig tot niets over vinden namelijk.

Dit merk wordt verkocht door Steenhuizen keukens in Leeuwarden. Na een zoektocht kan ik de keuken alleen linken aan Schmidt keukens.

[ Voor 49% gewijzigd door lonehitman op 13-01-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneh91
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-01 11:25
Goedenavond mede-tweakers! Ik ben inmiddels enkele weken aan het meekijken in dit topic en ben echt onder de indruk van de hoeveelheid en de kwaliteit van de informatie wat hier gedeeld wordt! Dit moest ik alvast kwijt.

Wij hebben een jaren-60 huis gekocht waarin we een nieuwe keuken laten plaatsen. Wij willen graag een eiland van 3,2m * 1,1 en daarachter een kastenwand aan de kopse kant. Aan alle kanten van het eiland zit tenminste 1,10-1,20 meter.

Inmiddels hebben we een offerte binnen. Merk kasten is Ballerina en front is type Sherwood (houtlook kunststof). Tussen de haakjes de internet prijs.

Kasten Ballerina Sherwood € 9.800,43 € 9.800,43

Apparatuur
Koelkast Liebherr ICUS3324-20 / L (€ 999,00) € 999,00
Inductieplaat Novy 1724 (€ 826,28) € 1.709,00
Miele combi oven Miele H 7840 BP (€ 3.399,00) € 3.499,00
Miele stoomoven Miele DGC7845 (€ 3.999,00) € 3.999,00
Afzuigplaat Novy 6810 (€ 1.999,00) € 1.999,00
Vaatwasser Miele G 7150 (€ 999,00) € 1.349,00
Quooker Pro3 (€ 950,00) € 1.545,00
Accessoires doeco sifon (€ 0,00) € 44,95
Accessoires doeco hera led (€ 0,00) € 245,00
Accessoires doeco led plafond (€ 0,00) € 265,62

Werkblad Arte Neoloth Iron Copper (€ 2.500) € 5.684,60

Montage (€ 3.380,00) € 3.380,00
Keukenspullen (€ 189,24) € 189,24
Ledlichten onder keukenblad (€ 982,77) € 982,77

Korting -€ 4.941,00 -€ 4.941,00

Totaal (€ 25.082,72) € 30.750,61

Een paar vragen:
1) Is het praktisch, gezien de grote prijsverschillen op apparatuur en werkblad, los de keukenkasten + kookplaat en afzuiging te bestellen bij de keukenleverancier en zelf het blad en overige apparatuur te plaatsen? Iemand hier ervaringen mee?
2) Iemand ervaring met Ballerina? Vergelijkbaar met Systemat?
3) Keramiek blad van 20 mm van Neolith Iron Copper? Zijn er ervaringen van mensen die een dergelijk keramiek blad al jaren hebben qua slijtage en duurzaamheid?
4) Wij zaten te denken aan led-verlichting in de greeplijsten (a la Siematic SLX pure). De leverancier kwam met een onbekend merk wat geen ondersteuning heeft voor bijv. Homekit? Zijn er tweakers dit bijv. een hue led strip hebben gemonteerd in greeplijsten/onder de kasten?
5) Tevens zijn we gecharmeerd van keramisch parket. Dit willen we zowel in de woonkamer als in de keuken laten leggen. Zijn er ervaringen en gouden tips, waarom wel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• echthard
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 13:39
Ballerina krijgt in Duitsland op een bepaald forum een flink hoger cijfer dan Systemat en Schuller. Ik heb ze met elkaar vergeleken en denk dat ik hierdoor zeker Ballerina wil gaan checken. https://www.kuechen-forum.de/vergleichen/?id=181,292,180

Ze hebben kastjes in dezelfde kleur als de frontjes. Systemat heeft enkele kleuren en Schuller alleen wit.

Zou alleen niet zo gauw weten waar ik Ballerina kan gaan checken in Noord Holland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
Onze ballerina keuken wordt volgende week maandag gezet, komen van Schuller af, die overigens ook heel goed bevallen is, onze keuken is na 7 jaar nog zo goed als nieuw :)

Via de Ballerina nl site kun je trouwens opvragen waar er keukenboeren zitten met Ballerina keukens.

[ Voor 23% gewijzigd door Martinusz op 14-01-2020 07:09 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 21:23
@Kneh91 Ik weet je budget niet; maar in plaats van de Liebherr ICUS 3324 zou ik je adviseren om voor een Liebherr koel-/vriescombinatie met DuoCooling te gaan, bijvoorbeeld de ICS 3324 (€ 1199). Deze combinatie is praktisch hetzelfde, maar koel- en vriesdeel hebben elk een aparte thermostaat en temperatuurregeling. Hiermee heb je een constantere temperatuur in het vriesdeel. Zeker als je de vriezer vaak gebruikt om in te vriezen maakt dit een groot verschil, de vriezer merkt dan dat de temperatuur stijgt en zal alleen het vriesdeel gaan koelen.
Bij de ICUS 3324 zit er alleen temperatuursensor in het koeldeel waar de vriezer op meedraait. M.a.w.: als de temperatuur in het koeldeel stijgt gaat de compressor het hele apparaat tegelijk koelen totdat het koeldeel weer op temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Kapitein Merijn schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:18:
@Scr33x0r
Ik zou de verticale greeplijst laten vallen en een mooie greep op die deur plaatsen. Haecker heeft op dit moment een zeer ruime keus in zwarte grepen. Zoals @Barry|IA ook al aangeeft word dit in de praktijk echt niet fraai met al die losse wandjes ertussen.

Haecker heeft ook de mogelijkheid om de deuren boven de nis en apparatuur uit 1 deel te maken. Dit is weliswaar iets duurder maar wel veel rustiger.

Persoonlijk vind ik de bar echt afbreuk doen aan het geheel. Het is echt wel een fraaie keuken maar die bar is de meest eenvoudige oplossing die je kan bedenken en totaal niet in verhouding tot de rest van de keuken.

Heb je speciale wensen mbt je kookplaat? Ik zou echt niet meer kiezen voor een plafondunit maar voor een Bora. Veel efficiënter en waarschijnlijk nog goedkoper ook.
Even link naar oude post, dan weten we waar we over praten: Scr33x0r in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Ik ben wel benieuwd of jullie andere oplossingen voor de kastenwand hebben? Doordat ik perse een koelkast van 178 wil heb je gewoon een verticale greep nodig, we hebben nu van die opleg grepen op onze koel-vries combi en dat is echt ruk bij het open doen van de koelkast. Je vingers glijden er af en toe af en doet best zeer hehe :-) Of zou je alleen een greep op de koelkast doen en de rest niet?

Andere optie voor mij zou zijn om de zijwanden van de nis dus gewoon zwart te doen, kan je in iedergeval de tussenwandjes door laten lopen.

Grepen is een optie, maar ben bang dat het beetje afbreuk doet aan de keuken. Qua vloer komt er een licht/beige eiken (pvc) visgraat onder, als het gietvloer of gelijksoortig was geweest dan had ik een houten kastenwand best mooi gevonden denk ik.

Het zit/bar gedeelte aan het eiland gaan we achterwege laten, onze tafel komt daar net achter, dus beetje onzin om dan nog een zitgedeelte aan het eiland te doen terwijl er nog geen 1,5m vanaf een grote eettafel komt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SzD2OeS.png

Na overleg met keuken leverancier toch gekozen om plafondunit te houden, ik word nu echt gek van de recirculatie in ons huis, als ik wat sta te bakken staat het hele huis blauw. We kunnen wel door de fundering naar buiten, maar schijnt gedoe te zijn met buizen/ongedierte roosters, regenwater gebeuren etc? De leverancier had er blijkbaar geen zin in, daarnaast is de technische tekening met dus afvoer naar buiten door het dak al ontvangen door de aannemer. En we kunnen mooi spotjes boven de keuken doen. Hier lig ik iig het minste wakker van :-) De wand vind ik een ding, andere optie is om het niet tot het plafond te doen en dan te laten uitsteken uit de muur zeg maar, dus dan maken we de ombouw gelijk met de plint diepte:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IBioqpy.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:41
Ik blijf het toch bizar vinden hoe in Nederland *iedereen* een 'merkkeuken' (Siematic, Hacker, ...) lijkt te kopen, terwijl in België *altijd* wordt geopteerd om dit uit te besteden aan een schrijnwerker :)

*niet te letterlijk nemen :) *

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
Kwakkel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:13:
Ik blijf het toch bizar vinden hoe in Nederland *iedereen* een 'merkkeuken' (Siematic, Hacker, ...) lijkt te kopen, terwijl in België *altijd* wordt geopteerd om dit uit te besteden aan een schrijnwerker :)

Denk dat het aanbod hier anders is? Vaak zijn het dan lokale vakmannen, in mijn geval ga ik dus 150km verderop wonen, om dan iemand te vinden is best lastig.

We zijn nu bij wat grotere zaken geweest die door heel Nederland plaatsen. We hadden een vakman in de buurt gevonden, volgens mij eerder hier voorbij gekomen, maar die wilde niet plaatsen waar wij gaan wonen.. tja dan houdt het op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:25
Scr33x0r schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Even link naar oude post, dan weten we waar we over praten: Scr33x0r in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

Ik ben wel benieuwd of jullie andere oplossingen voor de kastenwand hebben? Doordat ik perse een koelkast van 178 wil heb je gewoon een verticale greep nodig, we hebben nu van die opleg grepen op onze koel-vries combi en dat is echt ruk bij het open doen van de koelkast. Je vingers glijden er af en toe af en doet best zeer hehe :-) Of zou je alleen een greep op de koelkast doen en de rest niet?

Andere optie voor mij zou zijn om de zijwanden van de nis dus gewoon zwart te doen, kan je in iedergeval de tussenwandjes door laten lopen.

Grepen is een optie, maar ben bang dat het beetje afbreuk doet aan de keuken. Qua vloer komt er een licht/beige eiken (pvc) visgraat onder, als het gietvloer of gelijksoortig was geweest dan had ik een houten kastenwand best mooi gevonden denk ik.
....
In mijn nieuwe keuken heb ik van die opleggrepen omdat ik niet overal van die grote naden/openingen willde hebben zoals bij een greeploze keuken.
Op mijn koelvriescombinatie zitten ze ook en ik heb geen probleem met vingers die er af glijden.
Heb jij misschien schuin aflopende opleg grepen? Want ik heb haakse, zoals deze: Afbeeldingslocatie: https://www.sombroekkeukens.nl/images/Media/Details/greeploos_greep_bovenop_front.jpg
Ik heb zwarte grepen op mijn matte (bijna) zwarte fronten en dat staat zeer strak.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
Mr_Blobby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:58:
[...]
In mijn nieuwe keuken heb ik van die opleggrepen omdat ik niet overal van die grote naden/openingen willde hebben zoals bij een greeploze keuken.
Op mijn koelvriescombinatie zitten ze ook en ik heb geen probleem met vingers die er af glijden.
Heb jij misschien schuin aflopende opleg grepen? Want ik heb haakse, zoals deze: [Afbeelding]
Ik heb zwarte grepen op mijn matte (bijna) zwarte fronten en dat staat zeer strak.
Ik heb precies dezelfde. Van onderen, dus voor de vriezer prima. Maar die van de koelkast staat dus haaks omhoog.. mijn vrouw klaagt steeds dat het zeer doet :-) De koelkast sluit natuurlijk goed, en komt dan best wat kracht bij kijken om hem te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:29
mister_S schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:53:

Wat vinden jullie van de opstelling en prijs? Alle advies is welkom.
ik zou de vaatwasser nooit op die plek plaatsen. Als de vaatwasser geopend is, heeft iedereen die ook in de keuken aanwezig is er last van. Ik zou hem naar één van de hoeken van de keuken plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:32
(jarig!)
Kwakkel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:13:

Ik woon in Nederland en laat het ook door een keukenboer op maat maken, dus niets merk maar gewoon handwerk. Maar inderdaad wordt hier, zeker als je via de bekende keukenzaken koopt, veelal een merkkeuken besteld. Ik heb eigenlijk nooit zo gesnapt wat daar het voordeel van is, echt goedkoper is het nl. ook niet.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Mr_Blobby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 12:58:
[...]
Heb jij misschien schuin aflopende opleg grepen? Want ik heb haakse, zoals deze: [Afbeelding]
Ik heb ze ook en wil ze niet meer vanwege de relatief scherpe hoeken. Dat is bij zwaardere deuren (koelkast en vriezer) niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwakkel
redwing schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 13:30:
[...]

Ik woon in Nederland en laat het ook door een keukenboer op maat maken, dus niets merk maar gewoon handwerk. Maar inderdaad wordt hier, zeker als je via de bekende keukenzaken koopt, veelal een merkkeuken besteld. Ik heb eigenlijk nooit zo gesnapt wat daar het voordeel van is, echt goedkoper is het nl. ook niet.
Waarschijnlijk deels ook hoe het verkocht wordt :)
Toen wij (8 jaar geleden) een nieuwe keuken kochten, passeerden we o.a. ook bij Siematic (filiaal in Wilrijk). Daar prezen ze Siematic aan. Ze hadden ook een 'eigen' lijn, meer in ons budget, en even degelijk e.d., maar zonder een aantal snufjes en zo (vraag me de details maar niet meer: iets te lang geleden :))
Onze uiteindelijke keuze deed het omgekeerd: zij hebben een eigen lijn, op maat gemaakt etc .... Als we wilden, konden we ook voor de 'fabriekskeukens' gaan... Dan krijgt je 'maatkeuken' al een positievere weerklank dan andersom natuurlijk :)

Qua prijs weet ik niet of het elkaar uiteindelijk zoveel ontloopt. Wij betaalden indertijd een 17-18k voor eiland (1m60 of 1m80 op 0.9 diep) met inductieplaat, kastenwand met lage kasten + hangkasten van 2m40 of 2.60 (met vaatwasser, anderhalve spoelbak) en 1.2m kolomkasten (koelkast van 1m78 in 1 kolom, andere 1 (stoom)oven + bergruimte).
Alle toestellen (near)topline AEG + Novy dampkap. Wel, naar reactie van de sales EN designer, fors onderhandeld. Al moesten we niet veel moeite doen: enkel de offerte van de eigen lijn van de Siematic verdeler vermeldt, moest de sales 'even gaan nakijken', maar hij kwam redelijk snel terug met een 'ok' :) Volgens onze architect toen, waren het 'normale prijzen'. Vermits we soortgelijke prijzen kregen bij de andere bedrijven, we hier het best onze smaak vonden EN we zowel met de verkoper als de designer een positief contact hadden, daar ook maar getekend :)
Nu nog steeds tevreden van, buiten de vaatwasser van AEG. Maar goed, steken we dan maar op een maandagochtendmodel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 04-09 19:14
We zijn inmiddels bezig een keuken uit te zoeken voor onze nieuwbouwwoning. Wonen momenteel in België en hebben vier jaar geleden met goede ervaringen bij IXINA een keuken gekocht. Zijn daar pas weer langs geweest voor de keuken voor het nieuwe huis (wat in Nederland staat). Zal wanneer ik wat meer tijd heb daar offerte + tekeningen van delen \O/.

IXINA zegt twee verschillende Duitse leveranciers te hebben. Weet iemand hier toevallig welke dat zijn? Een snelle zoektocht levert Nobilia op, maar ben benieuwd wie de andere leverancier is...?

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
zeroxcool schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:10:
We zijn inmiddels bezig een keuken uit te zoeken voor onze nieuwbouwwoning. Wonen momenteel in België en hebben vier jaar geleden met goede ervaringen bij IXINA een keuken gekocht. Zijn daar pas weer langs geweest voor de keuken voor het nieuwe huis (wat in Nederland staat). Zal wanneer ik wat meer tijd heb daar offerte + tekeningen van delen \O/.

IXINA zegt twee verschillende Duitse leveranciers te hebben. Weet iemand hier toevallig welke dat zijn? Een snelle zoektocht levert Nobilia op, maar ben benieuwd wie de andere leverancier is...?
Ga ook eens langs bij Eggo: leveren exact hetzelfde, maar Ixina werkt op commissie en Eggo niet. Maakt dat bij Eggo vaak net dat tikkeltje meer kan.
(Enfin, vernam ik van een collega toen die paar jaar geleden nieuwe keuken kocht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Laatst online: 04-09 19:14
Kwakkel schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:31:
[...]

Ga ook eens langs bij Eggo: leveren exact hetzelfde, maar Ixina werkt op commissie en Eggo niet. Maakt dat bij Eggo vaak net dat tikkeltje meer kan.
(Enfin, vernam ik van een collega toen die paar jaar geleden nieuwe keuken kocht.)
Grappig, ik las dat het moederbedrijf van Nobilia ook een belang heeft in Eggo. De Eggo zit hier in de buurt een paar deuren verderop van de IXINA. We zijn daar voor de vorige keuken ook eens geweest maar hadden daar toen een minder fijn gevoel bij (wat norse verkoper die weinig zin had om ons plan eens uit te tekenen -- ik snap zoiets dus niet hè :/). Maar sowieso de moeite waard om opnieuw eens binnen te lopen met dit verhaal in ons achterhoofd.

Moet wel zeggen dat zowel de pre- als after-sales van IXINA buitengewoon was: vriendelijk en zeer behulpzaam / meedenken bij maken offerte, goede garantie afhandeling van kapotte koelkast binnen garantie plus vervanging van spoelbak die opeens scheurtje had paar maanden na oplevering. Dus dat zijn wel een paar pre's...

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
True - niet alles is nauwkeurig te vatten in een prijs natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Net als met een auto of het huis zelf, het gevoel is belangrijker dan een "paar euro" .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Laatst online: 10-09 08:39
Wij zijn ook in de weer voor een keuken in ons nieuwbouwhuis. De projectleverancier is Keukenvision (Hacker) waar we een eerste gesprek hebben gehad. Helaas weet Keukenvision dat ze een voordeel hebben tov andere leveranciers (2500 euro) en lijken we er niet uit te komen. We zijn bij Bemmel en Kroon langs geweest, ze bieden goede prijs voor de apparatuur maar de keuken (Pronorm) is helaas geen maatwerk waardoor we een 9 cm lijst aan weerszijden van de keuken hebben, dit willen we niet.

We denken er nog aan om bij thuiskeukens.nl langs te gaan. Van wat ik lees bieden ze prima prijzen voor apparatuur en een keuken van Hacker of Systemat. Als ik me niet vergis is Systemat een maatwerk keuken.

Hebben jullie wellicht nog tips voor een goede keukenleverancier in de regio tussen Amsterdam en Den Haag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hrolfr
Kris schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:47:

We denken er nog aan om bij thuiskeukens.nl langs te gaan. Van wat ik lees bieden ze prima prijzen voor apparatuur en een keuken van Hacker of Systemat. Als ik me niet vergis is Systemat een maatwerk keuken.
Wij gaan zaterdag bij thuiskeukens langs, zal je laten weten hoe het ging. Denk niet echt maatwerk, maar wel veel keuze in breedte van onderkasten: 15-30-40-45-50-60-80-90-100-120 cm volgens hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Met Hacker of Systemat bedoel je Häcker Classic en Häcker Systemat neem ik aan ;)

Er is wel wat maatwerk mogelijk, zo heb ik een maatwerk bovenkast waar mijn Novy exact in ingebouwd is, een aantal deuren zijn in de hoogte verlengd zodat geen blendes nodig waren en er zijn apparaatkasten omgebouwd tot planken plus oven in plaats van koelkast plus oven.
In de artikelencatalogus vind je ook dieptereductie, hoogtereductie e.d. terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris
  • Laatst online: 10-09 08:39
Hrolfr schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Wij gaan zaterdag bij thuiskeukens langs, zal je laten weten hoe het ging. volgens hun site.
Thanks!
Reinier schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:26:
Met Hacker of Systemat bedoel je Häcker Classic en Häcker Systemat neem ik aan ;)

Er is wel wat maatwerk mogelijk, zo heb ik een maatwerk bovenkast waar mijn Novy exact in ingebouwd is, een aantal deuren zijn in de hoogte verlengd zodat geen blendes nodig waren en er zijn apparaatkasten ombebouwd tot planken plus oven in plaats van koelkast plus oven.
In de artikelencatalogus vind je ook dieptereductie, hoogtereductie e.d. terug.
Ja dat bedoel ik inderdaad. Wij waarschijnlijk een spoelbak nodig van 78cm, het zou mooi zijn als die op maat gemaakt kan worden, off iig 70cm ipv 60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:56
@Kris Bij thuiskeukens is ook de mogelijkheid om apparatuur en/of werkblad los te bestellen. Zo bestellen wij alleen de kasten, apparatuur bij Bemmel/Kroon en blad bij 123werkbladen. En ja, dit is een risico in april als de zaak erin gezet moet worden. We gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29
Ter voorbereiding op de plaatsing van de keuken, sta ik op het punt om een koof te maken voor de afzuiging. Deze komt over de hele breedte van de wand met de twee hoge kasten. Mooi moment om daar eventueel wat extra verlichting in aan te brengen. De keukenboer denkt dat het niet echt nodig is en dat de wandkast (2 x 100 cm) met verlichting en de afzuigkap genoeg licht zouden moeten geven. Zelf denk ik dat ik toch twee spotjes plaats op het stuk links van de kap (120 cm aanrecht, dus 40 uit de muur en om de 40 cm) en eentje rechts van de kap in het midden van dat stukje (55 cm aanrecht)

Wat denken jullie? Zou het inderdaad genoeg zijn of toch maar een paar erbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RkciSxsCNH2C85mbMeLqN1F9/thumb.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door GermanPivo op 16-01-2020 14:23 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 15:06
Joopieboy schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 11:18:
[...]

Wat een leuke keuken, heb je ook wat duidelijkere en grotere foto's? :)
Heb in mijn originele post het plaatje ge-update.

[ Voor 15% gewijzigd door ocrammarco op 16-01-2020 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanTorrent
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-04-2021
Hallo allemaal, ik lees ook een paar weken mee en heb inmiddels wat keuken zaken bezocht. We hebben inmiddels een 95% vast beeld van de opstelling (kastenwand + eiland), blad (is de laatste 5% onzekerheid ivm smaakverschil tussen mij en partner) en apparatuur.

Dit betekend dat we het aankoopproces efficiënt in kunnen richten want alle offertes zullen dezelfde basis hebben en we kunnen binnen een half uur / drie kwartier weer buitenstaan. Voor de duidelijkheid we gaan geen bulthaup met pronorm vergelijken maar zitten in het hoge midden segment (c2, next125, ballerina)

Onze aankoop strategie is als volgt, wij vertellen aan de keuken verkoper/designer/consulent/architect/boer het volgende:

1. We gaan langs max 5 leveranciers om een reeel prijsbeeld te krijgen
2. De zaak met de beste service (snelheid van offerte, advies, verhaal, gevoel) krijgt sowieso de optie om onze laagste prijs te matchen
3. Punt 2 gaat alleen op als de offerte niet meer dan 10% afwijkt van de laagste offerte

Op deze manier denken we aan een goede prijs en service te komen. Wat zijn jullie gedachten?

Een ander punt waar ik over na zat te denken en waar ik nieuwsgierig ben naar jullie gedachtes/ervaringen is het volgende:

De keuken is voor een nieuwbouw huis dat begin 2021 zal worden opgeleverd (start bouw net voor de bouwvak). De vraag die ik me afstel is het volgende: waarom zou ik de keuken in 1x compleet bestellen? Is het niet verstandiger om nu de kasten te bestellen, te wachten op een aanbieding, prijsdaling of introductie van een nieuw beter apparaat en deze dan op een later moment te kopen? De nismaten en aansluitingen zijn al 100 jaar (bij wijze van spreken) hetzelfde dus de opstelling en het leiding schema zal niet veranderen.

Siemens komt bijvoorbeeld naar ik heb begrepen met een nieuwe kookplaat met afzuiging in april (smallere afzuiging, lager geluidsniveau maar wel krachtiger eventueel ook in 70cm). Zoals vaak zal dit met een prijs premie gaan tov het "oude" apparaat of het oude apparaat zakt in prijs ivm oud model.

Op zijn minst zal de keukenzaak begrijpen dat we prijsbewust zijn en misschien helpt het in zn offerte als we de apparatuur wel "nu" kopen...beetje hun eigen drukmiddel gebruiken maar dan tegen ze.

Op werkbladen zie ik ook weleens aanbiedingen voorbij komen dus daar zou hetzelfde voor kunnen gelden.

Wat ik van dit forum begrijp is dat je ongeveer 12 weken van te voren je keuken afroept dus dan heb je tot dan om je apparatuur definitief te maken.

Mijn vraag hoe verwachten jullie dat een keukenzaak hierop gaat reageren? Wat zou het negatieve gevolg van deze aanpak kunnen zijn? Je kan het ook bij aankoop zeggen dat je alles bij die keukenzaak koopt in de volgende x maanden mits concurrerend geprijsd.

Misschien is het maar een hersenspinsel maar ik ben benieuwd maar jullie gedachten/ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanvv78
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-03-2021
@JanTorrent Poeh, die strategie mag je natuurlijk uitvoeren, maar ik denk als je zo bij mij binnen zou komen ik direct al klaar zou zijn. De betere keukenzaken bieden gewoon een goede basisprijs, daar kan soms iets van af, maar niet zoals bij DMG groep. En omdat niet alles 1-op-1 over te nemen is, sta je ook niet met 45min weer buiten. Maar goed je kan het proberen, ik ben benieuwd welke goede zaken hier in mee gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JanTorrent schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:05:
Hallo allemaal, ik lees ook een paar weken mee en heb inmiddels wat keuken zaken bezocht. We hebben inmiddels een 95% vast beeld van de opstelling (kastenwand + eiland), blad (is de laatste 5% onzekerheid ivm smaakverschil tussen mij en partner) en apparatuur.

Dit betekend dat we het aankoopproces efficiënt in kunnen richten want alle offertes zullen dezelfde basis hebben en we kunnen binnen een half uur / drie kwartier weer buitenstaan. Voor de duidelijkheid we gaan geen bulthaup met pronorm vergelijken maar zitten in het hoge midden segment (c2, next125, ballerina)

Onze aankoop strategie is als volgt, wij vertellen aan de keuken verkoper/designer/consulent/architect/boer het volgende:

2. De zaak met de beste service (snelheid van offerte, advies, verhaal, gevoel) krijgt sowieso de optie om onze laagste prijs te matchen
3. Punt 2 gaat alleen op als de offerte niet meer dan 10% afwijkt van de laagste offerte
Nu ben ik geen keuken verkoper. Maar volgens mij kan je veel beter iemand enthousiast maken voor een project, dan het gevoel geven dat je een lastige klant gaat zijn. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:10
@JanTorrent De keukenboeren die ik gesproken heb gaven aan dat ze nieuwe apparatuur gewoon 1 op 1 doorzetten. Dus mocht tegen die tijd er een nieuw model Siemsens zijn dan pakken ze die ipv diegene die oorspronkelijk geoffreerd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
sanvv78 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:30:
@JanTorrent Poeh, die strategie mag je natuurlijk uitvoeren, maar ik denk als je zo bij mij binnen zou komen ik direct al klaar zou zijn. De betere keukenzaken bieden gewoon een goede basisprijs, daar kan soms iets van af, maar niet zoals bij DMG groep. En omdat niet alles 1-op-1 over te nemen is, sta je ook niet met 45min weer buiten. Maar goed je kan het proberen, ik ben benieuwd welke goede zaken hier in mee gaan.
Ja misschien is dat zo inderdaad vandaar dat ik het even test hier. Maar ja als iemand 20-30k gaat uitgeven dan kun je er klaar mee zijn maar geld is geld. Ik geloof niet dat een keuken verkoper scherper prijst voor aardige mensen

Niet dat wij geen vriendelijke mensen zijn want onze gedachte was juist andersom, we zijn eerlijk over wat we komen doen en verspillen we niemand zn tijd. Ik verwacht ook dat de verkoper verwacht dat je naar meerdere zaken gaat dus kun je dat beter eerlijk zeggen en aangeven wat je verwacht.

Qua tijd besteding: kasten en lades zijn nou eenmaal 30, 60 of 90cm breed (als je het binnen hetzelfde merk weet te houden zeker) en anders zijn de afwijkingen minimaal en kun je alles binnen een afwijking van 10 cm krijgen.

Maar nu ga ik me een beetje verdedigen terwijl ik je comment juist waardeer maar het is onze bedoeling door open en transparant te zijn de best prijs kwaliteit te krijgen. Als jij zegt dat werkt niet moeten we er over nadenken.

Maar bedankt voor je tijd! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
twain4me schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:43:
[...]

Nu ben ik geen keuken verkoper. Maar volgens mij kan je veel beter iemand enthousiast maken voor een project, dan het gevoel geven dat je een lastige klant gaat zijn. ;)
Ja maar ik wil dus helemaal niet lastig zijn maar open en eerlijk over wat ik kom doen en hoe we het doen. Maar misschien heb je helemaal gelijk hoor dus sowieso bedankt voor je reactie en het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
@Nielzsche ah kijk dat is goed om te weten maar is natuurlijk wel lastig na te gaan of dat ook zo gaat. Het is (helaas) zo dat het vertrouwen in keukenverkopers niet heel hoog is misschien ten onrechte laten we het hopen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 22:27
JanTorrent schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 12:05:

Op deze manier denken we aan een goede prijs en service te komen. Wat zijn jullie gedachten?

Een ander punt waar ik over na zat te denken en waar ik nieuwsgierig ben naar jullie gedachtes/ervaringen is het volgende:

De keuken is voor een nieuwbouw huis dat begin 2021 zal worden opgeleverd (start bouw net voor de bouwvak). De vraag die ik me afstel is het volgende: waarom zou ik de keuken in 1x compleet bestellen? Is het niet verstandiger om nu de kasten te bestellen, te wachten op een aanbieding, prijsdaling of introductie van een nieuw beter apparaat en deze dan op een later moment te kopen? De nismaten en aansluitingen zijn al 100 jaar (bij wijze van spreken) hetzelfde dus de opstelling en het leiding schema zal niet veranderen.

Siemens komt bijvoorbeeld naar ik heb begrepen met een nieuwe kookplaat met afzuiging in april (smallere afzuiging, lager geluidsniveau maar wel krachtiger eventueel ook in 70cm). Zoals vaak zal dit met een prijs premie gaan tov het "oude" apparaat of het oude apparaat zakt in prijs ivm oud model.

Op zijn minst zal de keukenzaak begrijpen dat we prijsbewust zijn en misschien helpt het in zn offerte als we de apparatuur wel "nu" kopen...beetje hun eigen drukmiddel gebruiken maar dan tegen ze.

Op werkbladen zie ik ook weleens aanbiedingen voorbij komen dus daar zou hetzelfde voor kunnen gelden.

Wat ik van dit forum begrijp is dat je ongeveer 12 weken van te voren je keuken afroept dus dan heb je tot dan om je apparatuur definitief te maken.

Mijn vraag hoe verwachten jullie dat een keukenzaak hierop gaat reageren? Wat zou het negatieve gevolg van deze aanpak kunnen zijn? Je kan het ook bij aankoop zeggen dat je alles bij die keukenzaak koopt in de volgende x maanden mits concurrerend geprijsd.

Misschien is het maar een hersenspinsel maar ik ben benieuwd maar jullie gedachten/ervaringen
Ik denk dat de meeste keukenzaken er zo doorheen prikken als ze doorhebben dat het puur om "price-matchen" gaat, zeker als je (te) stellig bent in hoe de keuken er uit moeten komen te zien en je dus eigenlijk alleen naar de prijs onder aan de streep kijkt. Hangt er wel een beetje af naar welke zaken je gaat natuurlijk, maar een kleinere zaak zal per definitie niet dezelfde prijzen hanteren als een grote dozenschuiver.
Persoonlijk zou ik er juist opener ingaan, elke keukenverkoper zal weer een ander idee hebben over indeling, apparatuur, diepte blad/eiland, etc. Misschien kom je zelf ook tot nieuwe inzichten. 1 op 1 vergelijken zal in de praktijk toch moeilijk gaan, want elke zaak heeft zo zijn eigen voorkeur voor merk apparatuur en leverancier werkbladen (of kan ze gewoon goedkoper leveren).

Wat je wel kan doen is bijv. langs Bruynzeel gaan (verkopen Next onder eigen naam) en de offerte doorsturen naar Bemmel & Kroon (verkoopt ook Next).
Als je er echt het maximale uit wil halen, koop kasten los (Systemat via Thuiskeukens bijvoorbeeld), apparatuur via Keukenloods/123apparatuur en een blad via de vele internet-aanbieders. Uiteraard wel met meer risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanTorrent
@HKP32 thanks, dat zelf samenstellen zie ik niet zo zitten want dat gaat nooit goed met mij.

Het gaat oprecht niet om prijs matchen maar om iedereen gewoon snel scherp te krijgen en te voorkomen dat we tijd van elkaar verspillen maar het moet inderdaad juist niet verkeerd overkomen. Dus bedankt
Pagina: 1 ... 112 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1