Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:17
mister_S schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:53:
[…]
Een paar twistpunten tussen mijn betere wederhelft en ik.
- Ik wil de Bora Pure, zij de afzuigkap. Ik vind het persoonlijk een vreemd aanhangsel zo boven het eiland, maar zij vind een zwarte afzuigkap wel mooi staan ("anders is het zo kaal"). Ik moet wel toegeven dat het handig is met die lampjes.
- Dubbele spoelbak of niet. Ik vind één goed genoeg, maar zij wil er twee zonder een duidelijk reden.
- Indeling van de hoge kasten. Nu staan ze alle vier aan de linkerkant, dit vind ik mooi i.v.m. lichtinval vanuit de glaspartij rechts. Rechterblad kan ook mooi een koffie apparaat staan. Ik denk dat ik me ook een beetje opgesloten zou voelen als we twee hoge kasten links en twee hoge kasten tegen de muur rechts zouden doen. Volgens haar is het zo echter niet symmetrisch en zou het raar kunnen staan.
- De ovens zagen er best klein uit, het leek erop dat je er amper een hele kip erin krijgt. Schat ik dit verkeerd in?

Wat vinden jullie van de opstelling en prijs? Alle advies is welkom.
- Afzuigkap boven eiland vind ik vreselijk, bij ons hangen er twee grote hanglampen boven en is het niet kaal.
- Zou in ieder geval zorgen dat de spoelbak groot is. Erg fijn met afwassen van ovenroosters.
- Ik vind deze kastenwand ook niet symmetrisch. Wij hebben links en rechts hoge kasten maar om te voorkomen dat je dan een “gat” krijgt hebben wij tussen de hoge kasten: 1) een plank bovenop die de kastrand afdekt, 2) een plaat tegen de muur over de volle breedte en hoogte in zelfde kleur als fronten en 3) een legplank over de hele breedte waarop we potten, boeken, etc kunnen zetten/leggen. Zo vormt de kastenwand 1 geheel.
- Ovens zijn klein ja, zijn 45cm modellen, er zijn grotere modellen.

Prijs heb ik geen mening over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:05
Bedankt voor jullie feedback. De spoelbakken zijn extra breed, hier hadden we dus twee van ingetekend. Ik heb liever meer werkblad, hopelijk weet ik mijn wederhelft te overtuigen. ATAG heeft ook ovens in 60CM, maar volgens de verkoopster werd dit zelden gekozen door mensen omdat voor beetje meer oven de prijs sterk oploopt (voor beide ovens samen +600 euro). Ik neig meer naar de 60CM variant, maar 2x45CM lijkt me eigenlijk ook wel genoeg.

Wat betreft opstelling, links is de woonkamer en rechts de tuin. liks is er een muur van 2.5M, daarna doorgang van 1.3M en onder de trap van 1.8M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom Dekton? We vonden een composiet in een bepaalde kleur erg mooi, helaas was deze niet naadloos te krijgen in ons geval. Toen zag mijn vrouw een andere kandidaat, bleek Dekton te zijn. Als je het voelt en ziet is het toch een klasse apart. Graniet vinden we niet zo mooi.
Weet je zeker dat naadloos belangrijker voor je is dan het prijsverschil? Ik vond het Dekton dat ik zag wel echt duur.
- De ovens zagen er best klein uit, het leek erop dat je er amper een hele kip erin krijgt. Schat ik dit verkeerd in?
Het lukt mijn ouders wel om goed te stomen en bakken in ovens van 45 centimeter (al heb ik nog nooit een hele kip bij ze gegeten), maar zelf ga ik vanwege de grootte toch voor 60 centimeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Als je het naast elkaar ziet, composiet en dekton, vind ik persoonlijk dat er heel wat verschil is. Het voelt heel anders en het ziet er ook natuurlijker uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:46
- Dubbele spoelbak of niet. Ik vind één goed genoeg, maar zij wil er twee zonder een duidelijk reden.
Is een 1.5 spoelbak een overweging? 2 is echt overkill IMHO sinds vaatwassers bestaan, jammer van de ruimte. Maar: een kleintje extra waarin je even de vaatdoek kunt uitspoelen of je handen wassen terwijl iemand net staat te koken en bv. groentes te wassen of iets af te gieten, dat kan nog wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14-09 07:52
mister_S schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:33:
Als je het naast elkaar ziet, composiet en dekton, vind ik persoonlijk dat er heel wat verschil is. Het voelt heel anders en het ziet er ook natuurlijker uit.
Het is heel ander materiaal. Voor grote bladen kan je bij composiet een mooiere naad afwerking (maar dat is bij jou dus geen issue) krijgen vind ik. Dekton is veel harder en duurzamer materiaal.

[ Voor 4% gewijzigd door Mokum80 op 05-01-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 31-08-2024
@mister_S
Zelf zou ik tussen t eiland en de spoel kant meer dan 1 meter ruimte maken. 120 cm geeft meer ruimte als de vaatwasser open staat. Inruimen als de klep open staat is niet fijn als je met je kont tegen t eiland komt. Laat staan als er iemand staat te koken. Of: plaats de vaatwasser meer naar rechts, naast de spoelbak. Dan valt dit naast t eiland ipv erachter. Een halve spoelbak , naast je grote spoelbak, kan handig zijn. 2 grote is overkill.

Wij zijn voor een novy mood afzuig gegaan. Is geen grote lelijke kap, wel iets wat hangt aan t plafond en meteen verlichting geeft bij t koken. Zelf denk ik blijer te worden met een inductie plaat wat volledig vlak is en minimaal schoonmaak werk is. In april komt de keuken.. dus kan geen ervaring geven van deze kap.
De ovens, dat is ook lastig. Ik zal zelf geen grote nodig hebben. Maar bij twijfel kan je beter voor groot gaan. Of 1 groot en onder de kleine een lade maken. Eventueel een warm houd lade.
Persoonlijk ben ik van de symmetrie als het noodzakelijk is. In jullie keuken ontwerp zou ik nu niets veranderen, geeft meer licht en een ruimtelijker gevoel. Succes met al deze afwijkende adviezen.

[ Voor 4% gewijzigd door ivonb op 05-01-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@mister_S ik weet niet of de ATAG ovens krapper van binnen zijn dan bij Miele, maar ik heb al 10 jaar 2x 45 cm, en nog nooit ruimtegebrek gehad. En daar worden best hele kippen en taarten in gebakken.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2020 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 15:06
mister_S schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 23:05:
Bedankt voor jullie feedback. De spoelbakken zijn extra breed, hier hadden we dus twee van ingetekend. Ik heb liever meer werkblad, hopelijk weet ik mijn wederhelft te overtuigen. ATAG heeft ook ovens in 60CM, maar volgens de verkoopster werd dit zelden gekozen door mensen omdat voor beetje meer oven de prijs sterk oploopt (voor beide ovens samen +600 euro). Ik neig meer naar de 60CM variant, maar 2x45CM lijkt me eigenlijk ook wel genoeg.

Wat betreft opstelling, links is de woonkamer en rechts de tuin. liks is er een muur van 2.5M, daarna doorgang van 1.3M en onder de trap van 1.8M.
Zijn het 2 identieke ovens? Ik heb zelf 1 60 variant (siemens) en ik zou niet anders willen. Je kan namelijk meerdere sledes er in doen. Is echter iets minder van belang als je er 2 hebt.

2x spoelbak is echt zonde van de ruimte als je ook vaatwasser hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Bedankt allemaal voor het meedenken. Wat betreft afzuigkap vs. Bora Pure, ik ga vragen of we beide situaties kunnen zien op een 3D ontwerp. Ik maak me wel zorgen over de Bora Pure, ik hou van gekruid koken, maar een afzuigkap boven het eiland zie ik persoonlijk niet mooi staan.
Spoelbak gaan we voor één stuk, die is al extra breed en meer dan genoeg. Vaatwasser ga ik naar rechts van de spoelbak halen, je komt inderdaad bijna tegen het eiland als je het opent.
Zo op het oog leek 45CM ATAG oven dezelfde grootte te hebben als een Siemens en Miele, maar op internet zie ik dat de Miele volgens specs toch een grotere inhoud in liters heeft. Ik denk dat ik maar moet slikken en voor 60CM moet gaan voor wat meer euros, achteraf wil ik geen spijt krijgen. We dachten eigenlijk aan max 18K, daar zitten we dus overheen.

edit: misschien de CS6692D i.p.v. de CS4692D (stoomoven) en de magnetron/oven gewoon 45CM houden. Ziet dat er een beetje goed uit twee afwijkende maten ovens naast elkaar?

edit2: ik kan 0,0 ervaringen vinden met Motivo (de kasten). Moet ik me daar zorgen om maken? Het zag er best stevig en goed uit, maar verder weet ik niet waar ik op moet letten. Ik schrik toch wel van de prijzen voor de kasten. Alle apparatuur op internet kopen zal me ~8K kosten, tel hierbij 1K op omdat het internet is komen we uit op 9K voor apparaten. Voor montage willen ze 2.5K, laten we dat maar nemen. Komen we uit op 11.5K. Tel hierbij 3K voor dekton, ruwe schatting. Dan houden we dus 6.5K over voor de kasten en plinten. Is dit normaal voor een huismerk? Het zijn behoorlijk veel kasten en frontjes in ons geval, maar ik vind het best prijzig voor kunststof met houtlook.

[ Voor 33% gewijzigd door mister_S op 05-01-2020 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja volgens mij zijn die Miele ovens net hoger van binnen dan de concurrentie.

Pizza's over drie niveaus en taart over twee lukt best. Zes niet te grote pizza's is weleens gelukt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 05-01-2020 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
2,5 K voor montage... is denk ik veel te veel. Wij betalen 1250 hiervoor. De keuken is wel iets kleiner. (2 hoge kasten, eiland 240x120 en 2 x 120 cm lage kasten naast de hoge kasten. ) waar wel al de leidingen op de juiste plek moeten zitten.

Denk ook aan stroompunten in je eiland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kizke
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:05
mister_S schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:33:
edit2: ik kan 0,0 ervaringen vinden met Motivo (de kasten). Moet ik me daar zorgen om maken? Het zag er best stevig en goed uit, maar verder weet ik niet waar ik op moet letten. Ik schrik toch wel van de prijzen voor de kasten. Alle apparatuur op internet kopen zal me ~8K kosten, tel hierbij 1K op omdat het internet is komen we uit op 9K voor apparaten. Voor montage willen ze 2.5K, laten we dat maar nemen. Komen we uit op 11.5K. Tel hierbij 3K voor dekton, ruwe schatting. Dan houden we dus 6.5K over voor de kasten en plinten. Is dit normaal voor een huismerk? Het zijn behoorlijk veel kasten en frontjes in ons geval, maar ik vind het best prijzig voor kunststof met houtlook.
Motivo is Hacker Classic, naar mijn weten niets mis mee, geen hoogvlieger maar degelijke kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Mooi om te weten, ik dacht dat het een huismerk was. Het voelde stevig en betrouwbaar aan, eerlijk gezegd kon ik niet zoveel verschil ontdekken met Systemat. Ik ben niet gaan springen op de lades :)

Inmiddels vandaag bij drie keukenzaken geweest, in totaal is het vijf nu. Is wel genoeg denk ik. Ze zitten allemaal rond dezelfde prijs. Vandaag geen goede ervaringen gehad, het waren ook de bekende keukenboeren van DMG. Bij eentje kregen we de mededeling dat we aan 35K moesten denken i.v.m. grootte keuken, maar als we vandaag vóór 18:00 tekenen zou 25K misschien lukken als hij zijn best deed. Acties liepen toevallig 18:00 uur af. Een tweede zaak gaf de offerte niet mee, dan zou ik op internet kijken en het zou altijd goedkoper kunnen. Natuurlijk gaat de consument op internet rondkijken. In de derde zaak zat een medewerker verveeld achter zijn bureau, daar kan ik niet tegen. Ze hadden ook alleen AEG van de grote merken en geen graniet/dekton.

Al met al was de ervaring van gisteren de beste. Tekening mocht gewoon naar huis en offerte was duidelijk gespecificeerd, allemaal geen probleem ook al waren ze uren met ons bezig. Ik ga even een mailtje sturen naar die zaak met deze wijzigingen:
- vaatwasser rechts van spoelbak i.p.v. links
- ovens 60CM i.p.v. 45CM. Eén of allebei ben ik nog niet over uit, misschien ziet het er niet goed uit als je verschillende maten neemt.
- 3D tekening mét en zonder afzuigkap, dan kunnen we beslissen over kap of Bora.
- Prijsopgave met 78CM Systemat kasten

Nogmaals bedankt voor het meedenken, blijft toch een gevoels- en smaakkwestie. Het gevoel dat je toch wel genaaid wordt zal niet weg gaan denk ik :)

@ivonb Stroompunten hebben we een dubbele rechts op aanrecht, voor koffieautomaat. En twee dubbele aan de rechterflank van eiland voor de airfryer die nu en dan zijn werk moet doen. Verder kon ik niets bedenken.

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 05-01-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

mister_S schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:33:
Bedankt allemaal voor het meedenken. Wat betreft afzuigkap vs. Bora Pure, ik ga vragen of we beide situaties kunnen zien op een 3D ontwerp. Ik maak me wel zorgen over de Bora Pure, ik hou van gekruid koken, maar een afzuigkap boven het eiland zie ik persoonlijk niet mooi staan.
Spoelbak gaan we voor één stuk, die is al extra breed en meer dan genoeg. Vaatwasser ga ik naar rechts van de spoelbak halen, je komt inderdaad bijna tegen het eiland als je het opent.
Zo op het oog leek 45CM ATAG oven dezelfde grootte te hebben als een Siemens en Miele, maar op internet zie ik dat de Miele volgens specs toch een grotere inhoud in liters heeft. Ik denk dat ik maar moet slikken en voor 60CM moet gaan voor wat meer euros, achteraf wil ik geen spijt krijgen. We dachten eigenlijk aan max 18K, daar zitten we dus overheen.

edit: misschien de CS6692D i.p.v. de CS4692D (stoomoven) en de magnetron/oven gewoon 45CM houden. Ziet dat er een beetje goed uit twee afwijkende maten ovens naast elkaar?

Als je voor een 45 en een 60cm variant gaat, kan je overwegen een warmhoudlade onder de 45cm oven te plaatsen. Dan is het optisch weer ongeveer net zo groot als een 60cm oven.
Zo'n ding leek mij overbodig, maar sinds ik mijn borden eens voorverwarmd heb in de oven, heb ik toch spijt dat ik daarvoor niet een lade heb gekocht.

Oh en vergeet nou niet naar de Bora Pure X te kijken. Koppelbare zones is echt heel handig!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas22
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-11-2024
Hi allemaal,

Donderdag voor het eerst naar een keukenzaak gegaan (van de DB keukengroep). We hebben een nis waar ik kasten van 220 hoog in wil (plafond is 257). De huidige keuken is greeploos (Siematic van 15 jaar oud) en de nieuwe willen we ook greeploos.

We willen een greep die precies onder het keukenblad loopt. Echter de verkoper gaf aan dat bij een koelkast van 178/180 geen horizontale greep mogelijk is (op hoogte precies onder keukenblad). Bij kleinere maat koelkast wel, maar niet bij 178. De kasten waar we naar keken, zijn van rotpunkt. Echter, volgens mij zijn er wel leveranciers die een horizontale greep bij 178 kunnen leveren (dacht bij rational). Verticaal gaat niet vanwege de 5 cm die dit aan ruimte kost.

Andere mensen ervaring of dit kan? Een vriezer of vriesgedeelte heb ik niet nodig (opperde de verkoper ook als oplossing).

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Bas22 op 05-01-2020 16:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Vandaag een offerte ontvangen voor een Siematic Pure SLX met similaque frontjes en led verlichting in de greeplijsten. Keuken is in parallel opstelling.

Apparatuur is van Siemens (studioline)
vaatwasser: SN857X00PE
afzuigkap: LC97FQP60
inductiekookplaat: EX977LXV5E
oven: HB875G5B1
koelkast: KI81RAD30
vriezer: GI81NAC30

Keramisch blad Basalt black satin van Jetstone (met spatwand van 20cm), totale lengte van blad exclusief spatwand is 493 cm

[img]https://ibb.co/cbDbzjw]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/f848ms9/1.jpg

[img]https://ibb.co/g9BvcQx]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jf1VjqS/2.jpg
Zo ziet de opstelling er uit

Voor een indruk van de frontjes en het blad:
[img]https://ibb.co/9Vb1Vn8]Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/61HT1Yn/3.jpg

Totaalprijs was 31.800 euro waarvan 17.900 euro voor de kasten, 7000 euro voor de apparaten, kraan en spoelbak en 5000 euro voor het blad en spetwand. 1720 euro voor de montage
Ik vond het zelf aan de dure kant, heb nog niet onderhandeld over de prijs.

[ Voor 7% gewijzigd door assassin85 op 05-01-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kneh91
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-01 11:25
assassin85 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 20:33:
Vandaag een offerte ontvangen voor een Siematic Pure SLX met similaque frontjes en led verlichting in de greeplijsten. Keuken is in parallel opstelling.

Keramisch blad Basalt black satin van Jetstone (met spatwand van 20cm), totale lengte van blad exclusief spatwand is 493 cm

Totaalprijs was 31.800 euro waarvan 17.900 euro voor de kasten, 7000 euro voor de apparaten, kraan en spoelbak en 5000 euro voor het blad en spetwand. 1720 euro voor de montage
Goede smaak, ik ben ook voor deze keuken wezen kijken maar had ook vrij snel door dat t bovenin het siematic segment zit. Ze hanteren nu hogere prijzen omdat dit een nieuw model (2020?) is. De vorige Pure lijn is nu goedkoper geprijsd, deze mist o.a. de led-strip wat een heel mooi effect heeft.

Mag ik vragen bij welke keukenboer je geweest bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:40
Kneh91 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:02:
[...]

Goede smaak, ik ben ook voor deze keuken wezen kijken maar had ook vrij snel door dat t bovenin het siematic segment zit. Ze hanteren nu hogere prijzen omdat dit een nieuw model (2020?) is. De vorige Pure lijn is nu goedkoper geprijsd, deze mist o.a. de led-strip wat een heel mooi effect heeft.

Mag ik vragen bij welke keukenboer je geweest bent?
Ik ben bij Aswa in Hilversum geweest. Ben van plan om ook langs andere Siematic dealers te gaan.

De combinatie van het dunne blad en led strips in de greeplijsten + similaque frontjes is ook hetgeen wat mij erg aantrekt. Ben alleen erg benieuwd of ik deze keuken naar rond de 25k kan ‘onderhandelen’

[ Voor 15% gewijzigd door assassin85 op 05-01-2020 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:55
assassin85 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Ik ben bij Aswa in Hilversum geweest. Ben van plan om ook langs andere Siematic dealers te gaan.

De combinatie van het dunne blad en led strips in de greeplijsten + similaque frontjes is ook hetgeen wat mij erg aantrekt. Ben alleen erg benieuwd of ik deze keuken naar rond de 25k kan ‘onderhandelen’
Mijn ervaring met aswa is dat er wel iets te onderhandelen is, maar zoveel als jij eraf wilt, gaat verwacht ik niet lukken. Aswa was bij ons (in de eerste offerte) al behoorlijk scherp (nuva keukens was 4000,- duurder, keukenloods 500,- goedkoper, maar met een minder mooi blad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-08 19:28

amahusu

taking over the world!

Wij gaan deze maand beginnen met de bouw van ons zelf ontworpen huis en daar hoort natuurlijk een keuken in. De keuken an sich is vrij recht-toe-recht-aan met 1 lang werkblad en een eiland, verder geen hangende kastjes of moeilijkdoenerij. Deze bestellen we bij IKEA. Apparatuur van IKEA vonden we wat minder, dus alle inbouwapparaten bestellen we los en plaatsen we zelf. Vanwege prijs/kwaliteit/design gekozen voor Siemens en nu 1 offerte binnen van een partij (fysieke winkel) die alles kan leveren:

• € 1449,- incl. btw. Inductie kookplaat: Siemens EX977LXV5E
• € 879,- incl. btw. Inbouw combimagnetron: Siemens HM636GNS1
• € 599,- incl.btw Inbouw oven: Siemens HB636GBS1
• € 619,- incl. btw. Inbouw koelkast: Siemens KI81RAD30
• € 705,- incl. btw. Inbouw vriezer: Siemens GI81NAC30
• € 699,- incl. btw. Inbouw vaatwasser: Siemens SN657X01PN
• € 1135,- incl. btw. Kokend waterkraan: Quooker COMBIFRCHR
• € 2119,- incl btw. Afzuigkap: Novy 7550

Totaal: € 8204

Natuurlijk heb ik zelf ook rondgekeken en prijzen vergeleken op internet, qua prijs zou ik dit ook bij elkaar kunnen shoppen bij 1 of 2 webshops.

Wat denken jullie dat nog mogelijk is? Zou ik van die €8204 nog veel af kunnen dingen omdat we alles bij 1 leverancier kopen en bijna alles van 1 merk is? Of wordt dat lastig voor een local shop en kan ik de internetprijzen niet hiermee vergelijken?

[ Voor 5% gewijzigd door amahusu op 06-01-2020 07:41 ]

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapitein Merijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:13

[img]https://ibb.co/cbDbzjw][Afbeelding]

[img]https://ibb.co/g9BvcQx][Afbeelding]

[img]https://ibb.co/9Vb1Vn8][Afbeelding]

Siematic maakt erg mooie keukens maar deze prijs schrik ik toch wel van.
Los van de verlichting in de greeplijst is het eigenlijk niks bijzonders. Het werkblad is bij veel leveranciers een actie kleur en de apparatuur is ook niet heel spannend. Maak van die Siematic een Systemat en je kan lekker voor 10k een nieuwe tv + audio aanschaffen ;)

@Bas22 Dat is onmogelijk. De greeplijst van een greeploze keuken word namelijk in de romp van de kast gefreesd.
Een verticale greeplijst is de enige optie bij een 178cm apparaat. Je zou ook kunnen kiezen voor push-to-open maar dat moet je eigenlijk niet willen bij een apparaat wat je zo vaak gebruikt.
Een mooie greep op een apparaten wand vind ik overigens best fraai. Bij Miele kan je bijvoorbeeld de grepen ook los bestellen om op de koelkastdeur te monteren.

Untappd: Kapitein_Merijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Bas22 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 16:58:
Hi allemaal,

Donderdag voor het eerst naar een keukenzaak gegaan (van de DB keukengroep). We hebben een nis waar ik kasten van 220 hoog in wil (plafond is 257). De huidige keuken is greeploos (Siematic van 15 jaar oud) en de nieuwe willen we ook greeploos.

We willen een greep die precies onder het keukenblad loopt. Echter de verkoper gaf aan dat bij een koelkast van 178/180 geen horizontale greep mogelijk is (op hoogte precies onder keukenblad). Bij kleinere maat koelkast wel, maar niet bij 178. De kasten waar we naar keken, zijn van rotpunkt. Echter, volgens mij zijn er wel leveranciers die een horizontale greep bij 178 kunnen leveren (dacht bij rational). Verticaal gaat niet vanwege de 5 cm die dit aan ruimte kost.

Andere mensen ervaring of dit kan? Een vriezer of vriesgedeelte heb ik niet nodig (opperde de verkoper ook als oplossing).

Alvast bedankt!
Ik ben bij Arma en een aantal anderen geweest. Qua kasten zaten ze wel goed qua prijs maar het blad was zomaar 1000 euro duurder dan de concurrenten en ook qua apparatuur waren ze niet gunstig wat betreft de prijs. Montage was ook duur maar daar staat dan wel 10 jaar garantie op de montage tegenover. Zeg ik overigens zonder dat ik weet of dat echt van waarde is of dat het meer een gevoelskwestie is.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
amahusu schreef op maandag 6 januari 2020 @ 07:39:
Wij gaan deze maand beginnen met de bouw van ons zelf ontworpen huis en daar hoort natuurlijk een keuken in. De keuken an sich is vrij recht-toe-recht-aan met 1 lang werkblad en een eiland, verder geen hangende kastjes of moeilijkdoenerij. Deze bestellen we bij IKEA. Apparatuur van IKEA vonden we wat minder, dus alle inbouwapparaten bestellen we los en plaatsen we zelf. Vanwege prijs/kwaliteit/design gekozen voor Siemens en nu 1 offerte binnen van een partij (fysieke winkel) die alles kan leveren:

• € 1449,- incl. btw. Inductie kookplaat: Siemens EX977LXV5E
• € 879,- incl. btw. Inbouw combimagnetron: Siemens HM636GNS1
• € 599,- incl.btw Inbouw oven: Siemens HB636GBS1
• € 619,- incl. btw. Inbouw koelkast: Siemens KI81RAD30
• € 705,- incl. btw. Inbouw vriezer: Siemens GI81NAC30
• € 699,- incl. btw. Inbouw vaatwasser: Siemens SN657X01PN
• € 1135,- incl. btw. Kokend waterkraan: Quooker COMBIFRCHR
• € 2119,- incl btw. Afzuigkap: Novy 7550

Totaal: € 8204

Natuurlijk heb ik zelf ook rondgekeken en prijzen vergeleken op internet, qua prijs zou ik dit ook bij elkaar kunnen shoppen bij 1 of 2 webshops.

Wat denken jullie dat nog mogelijk is? Zou ik van die €8204 nog veel af kunnen dingen omdat we alles bij 1 leverancier kopen en bijna alles van 1 merk is? Of wordt dat lastig voor een local shop en kan ik de internetprijzen niet hiermee vergelijken?
Vette afzuigkap.
Ik heb ook mijn apparatuur los gekocht en dat is best een uitdaging moet ik zeggen om 1 leverancier te hebben dus dat is bij jou in ieder geval al gelukt. Ik kreeg toen best veel korting en aanvullende garantie (maar dat was volgens mij vanuit Siemens) omdat ik heel zwikje van Siemens had, dus daar kan je volgens mij best over onderhandelen. Over wat voor verschil praten we met de webshops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas22
  • Laatst online: 14-11-2024
Kapitein Merijn schreef op maandag 6 januari 2020 @ 10:40:
[...]

@Bas22 Dat is onmogelijk. De greeplijst van een greeploze keuken word namelijk in de romp van de kast gefreesd.
Een verticale greeplijst is de enige optie bij een 178cm apparaat. Je zou ook kunnen kiezen voor push-to-open maar dat moet je eigenlijk niet willen bij een apparaat wat je zo vaak gebruikt.
Een mooie greep op een apparaten wand vind ik overigens best fraai. Bij Miele kan je bijvoorbeeld de grepen ook los bestellen om op de koelkastdeur te monteren.
Hmmm en een metalen greep (Meer een sleuf aangezien we greeploos willen blijven) die onder en boven deel met elkaar verbindt. Zou zoiets wel kunnen? De siematic van 15 jaar terug heeft een metalensleuf die op die manier op de koelkastdeur zit, maar die koelkast is maar 120? Hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-09 06:57
Bas22 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Hmmm en een metalen greep (Meer een sleuf aangezien we greeploos willen blijven) die onder en boven deel met elkaar verbindt. Zou zoiets wel kunnen? De siematic van 15 jaar terug heeft een metalensleuf die op die manier op de koelkastdeur zit, maar die koelkast is maar 120? Hoog.
Ja dat kan. Maar dit zal niet bij elk merk kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

ocrammarco schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:50:
[...]

Vette afzuigkap.
Ik heb ook mijn apparatuur los gekocht en dat is best een uitdaging moet ik zeggen om 1 leverancier te hebben dus dat is bij jou in ieder geval al gelukt. Ik kreeg toen best veel korting en aanvullende garantie (maar dat was volgens mij vanuit Siemens) omdat ik heel zwikje van Siemens had, dus daar kan je volgens mij best over onderhandelen. Over wat voor verschil praten we met de webshops?
ja die Novy recirculatiekap is echt mooi, wij wilden niet zo'n lompe afzuigunit boven het eiland en een unit in het plafond vonden we ook niet ideaal (zuigt ook veel lucht uit de kamer). Met zo'n Novy heb je gewoon een mooie hanglamp + afzuiging boven je plaat :)

Maar bij Bemmel & Kroon heb ik bovenstaande via de webshop voor 7500 aangeboden gekregen. En ook bij een DMG partner zouden we in die richting uitkomen. Maar beide dus webshops en weinig overhead, dus ben benieuwd wat een lokale keukenspecialist hiertegenover kan zetten

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@amahusu waarschijnlijk minder grote inkoop, dus ook minder marge van de fabrikant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Die novy mood ziet er wel erg goed uit en ze hebben het in het zwart! Hoe zijn de prestaties ervan? Het is een afwijkende vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

mister_S schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:22:
Die novy mood ziet er wel erg goed uit en ze hebben het in het zwart! Hoe zijn de prestaties ervan? Het is een afwijkende vorm.
Wij hebben de 7550 in het echt gezien bij officiele dealer, hij is echt aanzienlijk stiller dan de standaard eilandkappen. Afzuiging voelde ook krachtig aan, moeilijk te vergelijken, maar leek me minstens net zo krachtig als een normale afzuigkap (op de hoogste stand sowieso en dan ook nog eens stukken minder luidruchtig).

edit: mochten meer mensen interesse hebben in zo'n Novy, misschien kunnen we dan een mini inkoopactie doen zodat ik een paar tegelijkertijd kan bestellen en de prijs wat verder zakt :+

[ Voor 14% gewijzigd door amahusu op 06-01-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivonb
mister_S schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:22:
Ik ga deze in t zwart in april krijgen. Kan daarna verslag doen. Maar, alles beter dan de afzuigkap van 25 jaar oud, die we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

[img]https://ibb.co/9Vb1Vn8][Afbeelding]

Erg mooie keuken! Nieuwe pure is echt gaaf,had hem nog niet gezien.
Wij hebben ook een Siematic besteld, volgens mij de zelfde serie. Moeten nog het een en ander definitief maken qua bestelling. Maar waren er inderdaad ook achter dat het een duurder merk is maar ook een klasse hoger als de meerdere keukens die we gezien hadden. Het was voor ons of Siematic of next125. Dit puur vanwege het afwerking niveau en gevoel in de keuken , mooi rondom gespoten fronten, niks van kunststof. Ook de lade indelingen sprak ons erg aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:18

Shunt

Boe

assassin85 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Waarom specifiek Siematic? Ik zie nu niet echt direct iets er uit springen wat puur en alleen bij SieMatic kan.
En als je eerder richting de 25k wilt gaan zou het wellicht te overwegen zijn (ook bij ASWA) eens naar Pronorm te kijken.

Dikke kans dat mijn volgende keuken wel een SieMatic gaat worden want volgens mij zijn die zo'n beetje de enige die zo mooi een blad door kunnen laten lopen in een zijwand in een ogend geheel (stond er eentje in de showroom bij Aswa Helmond) Verder heb ik mijn keuken ook door Aswa laten plaatsen waar mijn vorige keuken bij Nuva vandaan kwam.

Als ik nu weer een nieuwe zou kopen zou ik direct (na een paar indicatie offertes) naar ASWA rijden. Zet service was SUPER (dit was hun externe partij) Nog nooit mensen met zo veel zorgvuldigheid en extra zorg alles zien voor bereiden uitpakken neerzetten. Geen losse bakken met gereedschap door het huis alles netjes in een super koffer en iets wat ik bij nuva niet had twee monteurs die het blad er samen op legde en dus geen hulp van mij nodig hadden. 8)7

Leuk detail is dat Nuva dezelfde kasten kan leveren als ASWA (Pronorm) maar dan wel een uitgeklede variant, het zal geen honderde euros zijn maar dingen als het aluminum bodem plaatje in de wasbak kast was er bij Nuva niet bij. Ook de anti slip materialen in de lades zat er bij Nuva niet bij. Afwerking in de zijwanden onder het barretje zat er bij nuva niet bij.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
@amahusu goed om te horen dat het prima werkt. Ziet het er in het echt ook mooi uit? Ik heb deze nergens gezien. Ik wil geen lompe kap boven het eiland en eigenlijk ook geen zone kwijt zoals bij de bora, dus zou deze novy ideaal zijn.

@Shunt de dingen die jij noemt zijn hier bij nuva gewoon standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heyer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:23
Hallo allen,

Voor ons nieuwbouwhuis zijn we afgelopen zaterdag bij de projectleverancier geweest. Deze heeft een ontwerp gemaakt van een Siematic S2 keuken, kleur oak onyx en een composiet blad 1cm dikte. Het is een rechte opstelling van 4,20m met aan het begin en eind een hoge kast. Tussen de hoge kasten komt onder 2x een ladeblok van 1,20m en de vaatwasser, boven komen lage wandkasten 2x 1,20m en 1x 60cm.

Er komt een oven, inductieplaat, vaatwasser, hoge koelkast, aparte vriezer, quooker combi en afzuigkap in. Tijdens het ontwerp is er gewerkt met Bauknecht apparatuur omdat hier nog een goede korting op zou zitten maar exacte typenummers heb ik niet.

Nu hebben we wel de 3D tekening meegekregen en verder alleen een prijs. Het totaal zou op 23K komen, hierbij is rekening gehouden met de "project korting". Tijdens het ontwerpen heb ik gezien dat er rond de 7K aan apparatuur in zou zitten wat betekent dat de keuken zelf 15K zou zijn (de installatie zou 1K kosten).
Zonder de korting zou de keuken op dik 27K komen.

Wanneer ik zelf alle apparatuur opzoek maar dan van Bosch of Siemens en hierbij de duurste lijn neem kom ik op ongeveer 7K uit.

Wanneer ik dit topic lees lijkt me dit nogal aan de prijs voor een redelijk kleine keuken (zelfs voor Siematic kasten) en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 20:50
heyer schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:00:
Hallo allen,

Voor ons nieuwbouwhuis zijn we afgelopen zaterdag bij de projectleverancier geweest. Deze heeft een ontwerp gemaakt van een Siematic S2 keuken, kleur oak onyx en een composiet blad 1cm dikte. Het is een rechte opstelling van 4,20m met aan het begin en eind een hoge kast. Tussen de hoge kasten komt onder 2x een ladeblok van 1,20m en de vaatwasser, boven komen lage wandkasten 2x 1,20m en 1x 60cm.

Er komt een oven, inductieplaat, vaatwasser, hoge koelkast, aparte vriezer, quooker combi en afzuigkap in. Tijdens het ontwerp is er gewerkt met Bauknecht apparatuur omdat hier nog een goede korting op zou zitten maar exacte typenummers heb ik niet.

Nu hebben we wel de 3D tekening meegekregen en verder alleen een prijs. Het totaal zou op 23K komen, hierbij is rekening gehouden met de "project korting". Tijdens het ontwerpen heb ik gezien dat er rond de 7K aan apparatuur in zou zitten wat betekent dat de keuken zelf 15K zou zijn (de installatie zou 1K kosten).
Zonder de korting zou de keuken op dik 27K komen.

Wanneer ik zelf alle apparatuur opzoek maar dan van Bosch of Siemens en hierbij de duurste lijn neem kom ik op ongeveer 7K uit.

Wanneer ik dit topic lees lijkt me dit nogal aan de prijs voor een redelijk kleine keuken (zelfs voor Siematic kasten) en ik ben nieuwsgierig naar jullie mening.
Is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Ik heb zelf een identieke situatie 2x120cm, vaatwasser, 2x120cm en 2 hogere kasten van 60cm met daarin combi-oven, koffiezetter, koelkast en nog een gewone kast.

Deze heb ik door een interieurbouwer op maat laten maken (eiken fronten, blum ladesystemen en massief betonnen blad van 8cm met betonnen wasbak.). Apparatuur heb ik via keukenloods los gekocht.

Apparatuur €5.500 (Atag Matrix/Magna serie icm Novy afzuigkap)
Kasten+blad €6.000
Totaal: €11.500

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/hs7f6dm/Keuken1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:16
Terugkomend op: Scr33x0r in "Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3"

We gaan waarschijnlijk het zitgedeelte laten vallen, 1meter achter dat zitje begint onze stoelen + tafel en zoals jullie al zeiden beetje onzin wellicht.

Ik twijfel nog een beetje over de kastenwand, om toch voor grepen te gaan, of om ervoor te kiezen om het nisje gewoon zwarte zijkanten te laten hebben, met eventueel composiet tegen de muur en het werkblad dan ook van composiet ipv hout.

We twijfelen nog een beetje over koof + novy afzuigunit + afzuiging naar buiten, bora inductie met afzuiging + afvoer naar buiten of een inductie afzuiging + plasma filter..

Recirculatie hebben we nu en bevalt eigenlijk best slecht, ben daarom beetje huiverig voor het laatste. Geen koof bouwen is mooi clean en vervalt het gezeik van een aannemer vinden voor het bouwen ervan.. Afvoer door fundering naar buiten kan volgens de aannemer van ons huis..

[ Voor 14% gewijzigd door Scr33x0r op 07-01-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 16:11
Ruudje88 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:01:

Is inderdaad behoorlijk aan de prijs. Ik heb zelf een identieke situatie 2x120cm, vaatwasser, 2x120cm en 2 hogere kasten van 60cm met daarin combi-oven, koffiezetter, koelkast en nog een gewone kast.

Deze heb ik door een interieurbouwer op maat laten maken (eiken fronten, blum ladesystemen en massief betonnen blad van 8cm met betonnen wasbak.). Apparatuur heb ik via keukenloods los gekocht.

Kasten+blad €6.000

[Afbeelding]
Mooie ombouw rond je hoge kasten, inclusief de nis met spotjes erboven. Dit is precies wat wij ook willen. Ben me nu aan het oriënteren hoe ik dat ga doen (qua materialen, bouwen etc).
Heb je dit zelf gedaan, of laten doen? En toevallig een idee hoe dit gedaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42

Totaalprijs was 31.800 euro waarvan 17.900 euro voor de kasten, 7000 euro voor de apparaten, kraan en spoelbak en 5000 euro voor het blad en spatwand. 1720 euro voor de montage
Mooie keuken. Aangezien je in Hilversum geweest bent kan ik je Marco living in Naarden als tip meegeven, daar hebben wij alles besteld en we waren erg te spreken over de offerte en manier van werken. geen keukenboer en dus geen afding ellende met bellen met de baas/ manager, nu kiezen voor X% korting of even achter kijken en voila 3k er af.

De kasten zit overigens de dikste marge op, zo'n 65% dus daar kan je mooi over beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door douwe.nl op 07-01-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
Huh die wist ik nog niet ben wel bij gebroeders de wilde geweest zij zitten praktisch er naast. Daar geweest en nooit meer iets van gehoord, dus dat was einde verhaal. Wel in hun werkplaats geweest dat zag er wel goed uit. Maar Marco living ga ik onthouden als ik nog wat maatwerk nodig heb, weet je ook of ze eigen werkplaats hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 22:42
ocrammarco schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:16:
Huh die wist ik nog niet ben wel bij gebroeders de wilde geweest zij zitten praktisch er naast. Daar geweest en nooit meer iets van gehoord, dus dat was einde verhaal. Wel in hun werkplaats geweest dat zag er wel goed uit. Maar Marco living ga ik onthouden als ik nog wat maatwerk nodig heb, weet je ook of ze eigen werkplaats hebben?
Nee geen eigen werkplaats, komt allemaal op bestelling uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-09 11:27
Ook ik heb een nieuwbouw project. Het huis wordt in de buurt van Q3 opgeleverd. Wij gaan nu actief op zoek naar keukens. We hebben afspraken staan in Duitsland, Bemmel & Kroon en SmartDesign om te kijken wie de beste keuken voor een redelijke prijs kan aanbieden.

Onze keuken ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/98LTJmH/97-A846-A2-D062-4821-8-C36-4224-EB52-CC38.jpg

Geen speciale maten of kunstgrepen. Heel simpel maar functioneel. We zijn zelf maar 1.70 en 1.60 dus >95 cm is meer dan genoeg. Ik zou graag Siemens of Miele apparatuur willen. Ik hoef niet de topmodellen hebben, ze moeten simpelweg aan en uit gaan (hoewel meer functies hoe beter). Ons budget is 20k. Verwachten jullie dat ik daarmee toch een hogere segment kan kopen zoals Siematic/Next 125 of moet ik settelen met het midden segment?

Ik had ook hier gelezen dat als je geen speciale wensen hebt (zoals wij) dat de meer waarde van het hogere segment heel weinig is. Is de kwaliteit niet simpelweg beter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tjah, voor mij persoonlijk een voorbeeld van een eiland in een te kleine ruimte.
Sta eens op van je stoel en kijk hoeveel ruimte dat inneemt. 98cm is niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
MikeyMan schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 21:28:
Tjah, voor mij persoonlijk een voorbeeld van een eiland in een te kleine ruimte.
Hier sluit ik me bij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielzsche
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:10
Ruudje88 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 16:01:
[...]

Kasten+blad €6.000

[Afbeelding]
Fraaie keuken, lijkt wel bijna olijfhout zo met dat patroon.
Wij zagen bij Tinello een hele mooie keuken met olijfhout, dat maakt het wel heel duur jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
Hmm, ik kan ervoor kiezen om het eiland simpelweg 10cm minder breed te maken. Echter zeggen mijn vrienden (die ook een eiland hebben) dat 95 cm meer dan voldoende is. Nogmaals we zijn ook gewoon korte (& slanke) mensen. Ik zal dit wel bij de keukenzaken navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RRCreations schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:31:
[...]

Hmm, ik kan ervoor kiezen om het eiland simpelweg 10cm minder breed te maken. Echter zeggen mijn vrienden (die ook een eiland hebben) dat 95 cm meer dan voldoende is. Nogmaals we zijn ook gewoon korte (& slanke) mensen. Ik zal dit wel bij de keukenzaken navragen.
Tsjah, als je argumenten als kort en lang moet gaan aandragen ter verdediging, heb je volgens mij al best door dat het te krap is.

Ter indicatie, ik ben net even tegen mijn tafel aan gaan staan met de stoel in mijn knieholtes. Tussen blad en achterkant stoel neemt dit 85cm in. En dan sta ik stil.
Ga er maar vanuit dat je met 95 cm constant tegen de muur zit aan te beuken, laat staan dat er iemand achter langs moet lopen.

Alles onder de 1m20 is m.i. te krap voor een eiland, zeker als hieraan gezeten moet worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2020 07:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
Wij zijn bezig met een nieuwe keuken en zitten te kijken naar een eiland opstelling. Maar is er een "gouden regel" qua ruimte rondom het eiland en eigenlijk meer de afstand tussen het eiland en de achterwand waar ook keukenkastjes komen.
Op het eiland komt waarschijnlijk alleen een wasbak+kraan, bij de achterwand komt de kookplaat, in een zijwand komen de ovens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Norinco schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:16:
Wij zijn bezig met een nieuwe keuken en zitten te kijken naar een eiland opstelling. Maar is er een "gouden regel" qua ruimte rondom het eiland en eigenlijk meer de afstand tussen het eiland en de achterwand waar ook keukenkastjes komen.
Op het eiland komt waarschijnlijk alleen een wasbak+kraan, bij de achterwand komt de kookplaat, in een zijwand komen de ovens.
Nee, mensen op GoT zijn redelijk kritisch en vinden soms 1,20m het minimum. Online en bij keukenzaken lees je dat minimaal een meter benodigd is. Ik heb straks 1,10m aan beide zijden en dat fungeert enkel als doorloop of plek om te staan bij mij, geen bar. Heb ik nagemeten en voor ons is dat prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivonb
@Norinco Bij de lange kanten van het eiland ( 240x 120 cm) heb ik 120 cm tussen muren en eiland (je wil immers je vaatwasser kunnen in en uitruimen zonder ernaast te moeten staan of klem te zitten tussen de muur en niet meer kunnen bukken. Aan 1 kopse kant heb ik 2 hogen kasten en de rest lage kasten welke een bankje creëren van 240 cm. Dit als alternatief van een bar. Welke meestal niet gebruikt of een opslag plek worden van papieren. Tussen kopse kant eiland en de lage kasten zit 100 cm. De koelkast en de vriezer met ovens zitten in de hoge kasten welke precies niet tegen t eiland aan kijken zodat ik maximaal ruimte heb om er in te komen.
Denk na bij t ontwerpen van een eiland of het wel functioneel wordt. En niet een "ik wil wel maar ik kan niet" ontwerp. Denk ook eens aan een schiereiland ontwerp al alternatief. En er is niets mis met een mega ruime U keuken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocrammarco
Norinco schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 08:16:
Gouden regel is in ieder geval wel meer dan een meter. Ik heb zelf parallel opstelling waarbij smalste punt (hij is niet helemaal parallel) 90 cm is (dat waren allemaal alarmbellen bij keukenboeren), de ruimte was eenmaal niet groter. Dit is echt wel krap en als er andere ontwerpen mogelijk zijn zou ik echt wel richting de 1,2mtr gaan met gevolg een ander ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
De keuken kan bij ons maximaal 4,5 meter breed worden. In die breedte wordt de vaatwasser op hoogte opgenomen. Deze komt dus niet in het eiland. Verder worden de ovens in de zijwand op hoogte opgenomen. Dus moet ik alleen rekening houden met de toegankelijkheid als deze open staan.
Als ik dus tussen de 1,1 en 1,2 meter rekening houd om langs het eiland te lopen, dan wordt het eiland tussen de 2,3 en 2,1 meter breed. De diepte ben ik eigenlijk vrij in. Die kan ik ook 2 meter maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
Wij zijn nog in twijfel wat wij voor ons zelf een mooier ontwerp vinden. Jullie mening? 2 losse blokken of een L-vorm. De plaats en de afmeting van het raam kunnen wij nog wijzigen.
Of heeft iemand hier nog een ander idee?

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/01/08/Screenshot_20200108-223630_Gallery.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/01/08/Screenshot_20200108-223638_Gallery.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/01/08/Screenshot_20200108-223649_Gallery.jpg

Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2020/01/08/Screenshot_20200108-223655_Gallery.jpg

[ Voor 242% gewijzigd door lonehitman op 08-01-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lonehitman schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:39:
Wij zijn nog in twijfel wat wij voor ons zelf een mooier ontwerp vinden. Jullie mening? 2 losse blokken of een L-vorm.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Gezien dat de afmeting van het raam veranderd niet echt te vergelijken. zo veranderd ook het uitelijk van de gevel en daar heb je geen plaatje van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
twain4me schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:18:
[...]

Gezien dat de afmeting van het raam veranderd niet echt te vergelijken. zo veranderd ook het uitelijk van de gevel en daar heb je geen plaatje van :+
Die hoeft natuurlijk niet te veranderen. Alleen als je voor de twee blokken kiest dan zorgt een raam tot aan de grond voor een mooiere lichtinval. Mijn vrouw vindt twee losse blokken mooier. Ik zou voor de L opstelling gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKP32
  • Laatst online: 14-09 22:27
Leuk topic! Ben het al een tijdje aan het volgen vanwege aankoop nieuwe keuken. In principe ligt het ontwerp al vast (zal ik nog wel posten), nu de details nog :+

Heeft er wellicht iemand de nieuwe AV2070 (metallic) fronten van Häcker in het echt gezien? En heeft iemand ervaringen met de Häcker showroom in DE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:26
ocrammarco schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:23:
[...]

Gouden regel is in ieder geval wel meer dan een meter. Ik heb zelf parallel opstelling waarbij smalste punt (hij is niet helemaal parallel) 90 cm is (dat waren allemaal alarmbellen bij keukenboeren), de ruimte was eenmaal niet groter. Dit is echt wel krap en als er andere ontwerpen mogelijk zijn zou ik echt wel richting de 1,2mtr gaan met gevolg een ander ontwerp.
Ik denk dat het nogal uitmaakt of beide kanten alleen lage kasten zijn of dat er ook hoge tussen zitten. Beiden kanten hoog met 1m20 voelt waarschijnlijk claustrofobisch, terwijl 1 meter of minder maar beide kanten laag nog ruimtelijk kan voelen/lijken.
Hoe minder ruimte, hoe beter je moet nadenken over welke apparatuur je tegenover elkaar zet.
Ik ben bij winkels geweest waarbij 1 meter als minimum werd aangehouden, maar voorkeur 1m20, maar ik ben ook bij winkels geweest met meerdere opstellingen op 90cm en zelfs 1 op 80cm, maar die laatste werd mij écht te krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mitsumark schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 00:11:
[...]

Ik denk dat het nogal uitmaakt of beide kanten alleen lage kasten zijn of dat er ook hoge tussen zitten. Beiden kanten hoog met 1m20 voelt waarschijnlijk claustrofobisch, terwijl 1 meter of minder maar beide kanten laag nog ruimtelijk kan voelen/lijken.
Hoe minder ruimte, hoe beter je moet nadenken over welke apparatuur je tegenover elkaar zet.
Ik ben bij winkels geweest waarbij 1 meter als minimum werd aangehouden, maar voorkeur 1m20, maar ik ben ook bij winkels geweest met meerdere opstellingen op 90cm en zelfs 1 op 80cm, maar die laatste werd mij écht te krap.
Dit is sowieso een goede opmerking. Lichtinval en zaken om het eiland heen zijn wel flink bepalend. Ik ken in m'n familie een eiland waar maar 95 ertussen zit, maar dat komt ruimtelijker over dan een ander eiland in m'n familie met 1,20. Ook als je er daadwerkelijk staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Punt is vooral dat als je er nog een paar stoelen/krukken neerzet het gauw te krap wordt. Een keer enthousiast opstaan en er zit een deuk in je stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Iemand ervaring met het opleuken van een zijpaneel?

Onze keuken wordt ongeveer dit:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/WfdmWfk/sketchup-penthouse2.png

Het zijpaneel aan kant van de bar leent zich om op te leuken. Helaas is mijn sketchup trial verlopen dus kan geen eigen texture toevoegen, maar als voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6Wcm1q/sketchup-penthouse4.png

Kan je een dergelijk wandje wellicht leuk maken met een muursticker, beschilderen of zelfs behang?

Wij hebben nu overigens 1m22 tussen kastenwand en eiland, maar willen dit denk ik met 5cm terugbrengen naar 1m17. Lijkt ons voldoende ruimte tussen een kastenwand en een eiland, wat niet hetzelfde is als een werkblad tegenover een eiland qua hoeveel ruimte je nodig hebt denk ik. Scheelt namelijk met hoever de keuken richting de zithoek komt.

[ Voor 23% gewijzigd door Hertog_Martin op 09-01-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
Iemand ervaring met Kuchen Marquant in Breda?

We zijn er gister geweest en super geholpen, vriendelijk en vakkkundig personeel met ontwerpen.

Nu is mijn heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de keukens en installatie ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
Eens, en dan moet die (schuif?)deur er ook nog achter.
RRCreations schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:31:
[...]

De keukenzaak gaat natuurlijk niet zeggen dat het niet kan. In het beste geval hoor je: “ja het is niet heel ruim, maar het kan zeker wel hoor”.
Verwijderd schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 07:10:
[...]

Dit is sowieso een goede opmerking. Lichtinval en zaken om het eiland heen zijn wel flink bepalend. Ik ken in m'n familie een eiland waar maar 95 ertussen zit, maar dat komt ruimtelijker over dan een ander eiland in m'n familie met 1,20. Ook als je er daadwerkelijk staat.
Wij hebben 95 cm tussen eiland en kastenwand (links en rechts hoge kast, ertussen lage), dat gaat prima maar had graag 10cm meer gehad. Hoewel we ruimte genoeg hebben in de keuken, was het verder de ruimte in plaatsen van het eiland lastig ivm alle leidingen (diverse elektra en gas) en afvoeren die ook verplaatst moesten worden. Maar het probleem met de keuken van @RRCreations is vooral de zeer beperkte ruimte tussen muur en eiland ivm de bar (maar ook zonder bar vind ik eiland op die manier zinloos, je wil toch niet tegen een muur aankijken tijdens het koken als je een eiland hebt?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:24
michelv5 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:28:
Iemand ervaring met Kuchen Marquant in Breda?

We zijn er gister geweest en super geholpen, vriendelijk en vakkkundig personeel met ontwerpen.

Nu is mijn heeft iemand ervaring met de kwaliteit van de keukens en installatie ervan?
Mijn moeder is heel tevreden over Jan van Sundert uit etten-leur, misschien interresant alternatief om een bezoekje te doen. En niet ver van Breda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michelv5
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16-07-2024
nooberke schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:02:
[...]

Mijn moeder is heel tevreden over Jan van Sundert uit etten-leur, misschien interresant alternatief om een bezoekje te doen. En niet ver van Breda
Daar zijn we eergister geweest en enigzins afgewimpeld omdat we nog niet de exacte maatvoering wisten van de te leggen stalen balk.
Doordat we dit nog niet exact wisten werden we weggestuurd en zeiden ze maak maar n afspraak als je t weet.

Mijn collega is er ook zeer tevreden over en na jou bericht toch misschien een tweede kans geven dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ice82
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13-09 12:52
michelv5 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:05:
[...]

Daar zijn we eergister geweest en enigzins afgewimpeld omdat we nog niet de exacte maatvoering wisten van de te leggen stalen balk.
Doordat we dit nog niet exact wisten werden we weggestuurd en zeiden ze maak maar n afspraak als je t weet.

Mijn collega is er ook zeer tevreden over en na jou bericht toch misschien een tweede kans geven dan.
Jan van Zundert is een prima zaak, met goede service. Qua prijs liggen ze wel fors hoger dan gebruikelijk, zeker gezien de merken die ze verkopen (Nobilia, Hacker classic en Systemat, en Tristar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Door deze laatste pagina begin ik te twijfelen aan de 1m ruimte tussen kastenwand/aanrecht en eiland. Is er een bepaalde perfecte afmeting dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mister_S schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:26:
Door deze laatste pagina begin ik te twijfelen aan de 1m ruimte tussen kastenwand/aanrecht en eiland. Is er een bepaalde perfecte afmeting dan?
Tsjah, ga er vanuit dat in de meeste eensgezinswoningen een eiland met goed fatsoen niet past.

Perfecte afmeting...? Ligt aan het gebruik lijkt me. Begin eens een lade en een vaatwasserdeur tegen elkaar open te zetten. Dan zit je denk ik rond de meter inderdaad.
Maar een stoel iets te enthousiast naar achteren kleunen wordt dan al gauw krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Keuken is 5,75 bij 5,4. 60cm kastenwand + 1m ruimte + 1m eiland, houden we dus 2,80 over in de breedte. Misschien toch eiland wat meer opschuiven.
Alles moet op papier gezien het huis er nog niet staat, dus alles blijft een beetje gokken.

[ Voor 24% gewijzigd door mister_S op 09-01-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
Ik zal het even bekijken en bespreken bij keukenzaken over de afstand tussen kastenmaker/muur en eiland. Ik kan helaas geen andere opstelling nemen in mijn eengezinswoning omdat het anders een keuken wordt die niet bij de gebruikte ruimte past, dus geen schiereiland, u-keuken of andere mogelijkheden. Eventueel laat ik de stoelen achterwege, ik wil namelijk geen muren beschadigen. Over een (lege) muur gesproken, we zijn van plan om een muurschildering te plaatsen.

Het is denk ik ook puur per situatie en persoon verschillend wat wel en niet kan. Ik heb hier ook gelezen dat er minimaal 120 cm afstand moet zijn tussen de het eiland en kastenwand terwijl anderen zeggen dat dat juist het maximale moet zijn omdat het anders onprettig werkt (waar ik mee eens ben). Als er geen rekening wordt gehouden met de personen en situatie dan kan een (goed bedoelde) juist averechts werken.

Ik zal het met meerdere keukenzaken bespreken, ook zij hebben baat bij dat ik tevreden moet zijn. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
mister_S schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:35:
Keuken is 5,75 bij 5,4. 60cm kastenwand + 1m ruimte + 1m eiland, houden we dus 2,80 over in de breedte. Misschien toch eiland wat meer opschuiven.
Alles moet op papier gezien het huis er nog niet staat, dus alles blijft een beetje gokken.
Als de kastenwand bestaat uit allemaal hoge kasten, is 1m weinig maar echt niet enorm krap hoor. De hoge kasten zullen een wat beklemmender gevoel geven dan lage kasten, en daarbij komt nog dat openslaande kasten gevoelsmatig meer ruimte zullen innemen dan lades van lage kasten.

Misschien eens in een keukenzaak kijken en meten, vooral met deuren, lades, vaatwasser, etc. open. Je lijkt genoeg ruimte te hebben om te verschuiven, maar als je dat niet zou hebben, zou ik me niet al te druk maken over 1m ruimte. Dat is echt niet zo krap dat je je niet meer kunt bewegen ;)
RRCreations schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:16:
[…]
Ik kan helaas geen andere opstelling nemen in mijn eengezinswoning omdat het anders een keuken wordt die niet bij de gebruikte ruimte past, dus geen schiereiland, u-keuken of andere mogelijkheden.
[…]
Dat moet wel een heel bijzondere ruimte zijn dan, want in bijna elke ruimte met afmetingen als die van jou passen allerlei andere keukenopstellingen.

[ Voor 20% gewijzigd door cryptapix op 09-01-2020 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjakieZulu
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11-09 18:37
mister_S schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:26:
Ik heb een kookeiland van 3,0 x 1,1 m. De afstand tussen lange zijde eiland en kastenwand is 1,1 m. Beide kopse kanten staan 1,1 m van muur en schuifdeur. De afstand tussen andere lange zijde eiland en eethoek (2,8 x 0.9 m) is 1,4 m.

Qua "adem" ruimte rondom het eiland zijn de genoemde afstanden echt het minimum (mijn bescheiden mening). Tijdens Kerst stonden we op een gegeven moment met 10 personen aan het eiland te koken ... supergaaf :-)

Bij mij is de keukenindeling integraal mee genomen in het tekenwerk van de architect (zelfbouw). Zo is de kastenwand verzonken in de muur richting bijkeuken en berging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
cryptapix schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:18:

[...]

Dat moet wel een heel bijzondere ruimte zijn dan, want in bijna elke ruimte met afmetingen als die van jou passen allerlei andere keukenopstellingen.
Ronduit onhandig ingedeeld. Aan beide kanten (onder en boven) is het namelijk vol open (beneden is het vol met glas). Maar mocht je ideeën hebben dan hoor ik het graag. Plaatje vind je paar berichten boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
RRCreations schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 20:28:
[...]

Ronduit onhandig ingedeeld. Aan beide kanten (onder en boven) is het namelijk vol open (beneden is het vol met glas). Maar mocht je ideeën hebben dan hoor ik het graag. Plaatje vind je paar berichten boven.
Ik had het plaatje gezien, maar nu met je uitleg snap ik het. Een U of parallel is inderdaad niet mogelijk. Een schiereiland haaks op de kastenwand kan natuurlijk wel.

Overigens nog een ander dingetje: je spoelbak zit wel heel erg op het randje. Ik zou de vaatwasser naar de middelste kast in eiland verplaatsen zodat je spoelbak ook wat kan opschuiven. Als je het zo laat, wordt dat al snel een kliederboel op de zijwanden van je eiland ;) Sowieso vind ik het persoonlijk fijn als je aan beide kanten naast de spoelbak wat spullen kwijt kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RRCreations ik heb het even opgemeten voor je in mijn keuken.
Heb 1m20 tussen mijn eiland en een kastenwand met nis (fotos hier ook in keuken).
Qua flow is dat m.i. prima. We werken geregeld ana beide kanten, en kunnen ook nog makkelijk langs elkaar heen lopen.

Als ik de vaatwasser open zet, en de lade er tegenover ook, blijft er nog 11 centimeter tussen over. Dat is vooral nuttig voor het uitruimen natuurlijk. Je zou hier nog een cm of 10 kunnen besparen dus. Veel meer m.i. niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 22:02
Andere vraag, ideeën voor keuken met hoog plafond (3m80)?

Gepland is nu:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tkq1Vy9/sketchup-highceiling1.png

Maar wellicht kastenwand stapelen tot plafond:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/wgj3wW5/sketchup-highceiling2.png

Of open kasten er boven zoals bij deze bar:

Afbeeldingslocatie: https://www.vacaturesindehoreca.nl/wp-content/uploads/2016/12/stan-en-co-def1.jpg

Ook voor boven het eiland moet er nog iets verzonnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Weer wat geleerd deze pagina, bedankt allen! Thuis even zeer professioneel gemeten in de keuken, i.c.m. dozen en prullenbakken, 1 meter tussen kastenwand/aanrecht en eiland lijkt inderdaad best krap. Als je een kast opent kom je bijna met je kont tegen de denkbeeldige eiland aan. Ik denk dat ik voor 1,2m ga.

@Hertog_Martin wordt dat niet enorm onhandig met zulke hoge kasten? Hoge plafonds zijn prachtig, maar inderdaad een probleem met zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRCreations
@MikeyMan

Bedankt voor de tip, mooie keuken heb je zeg. Wij wilden ook zoiets maar dan van next 125, even kijken of dat gaat lukken. Ik zal denk ik ook mijn eiland verkleinen; 1,2 meter loopafstand gaat mij simpelweg niet meer lukken maar wel 105 en 108 cm aan de zijden.

@cryptapix

Dank voor je ideeën, ikzelf vind het niet mooi/leuk dat de buren de achterkant van mijn vrouw kunnen zien of dat ze niet ‘open’ kan koken/wassen als ze daadwerkelijk bezig is in de keuken. Ik wilde graag dat ze naar buiten kan kijken of direct naar de woonkamer. Dat geeft mij en haar een beter gevoel.

We zullen inderdaad de vaatwasser in het midden plaatsen met de spoelbak wat meer weg van het randje. De tekening is eigenlijk meer voor de aansluiting die we 1,5 jaar voor oplevering moesten inleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@RRCreations thanks! Wij begonnen bij next, maar dit was voor ongeveer hetzelfde bedrag precies op maat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Laatst online: 13:52
Onze vorige keuken had een tussenafstand van 1,40, dat was echt ruim. Bij de nieuwe keuken hebben we voor een breder eiland gekozen en is de tussenafstand circa 1,20. Nog steeds ruim.
Iemand kan de vaatwasser aan het inruimen zijn en de ander kan er makkelijk achter langs lopen, staan te koken of een lade open trekken.

Meten is weten, maar ik denk dat kleiner dan een meter doorgaans echt niet wenselijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
RRCreations schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
@MikeyMan

Bedankt voor de tip, mooie keuken heb je zeg. Wij wilden ook zoiets maar dan van next 125, even kijken of dat gaat lukken. Ik zal denk ik ook mijn eiland verkleinen; 1,2 meter loopafstand gaat mij simpelweg niet meer lukken maar wel 105 en 108 cm aan de zijden.

[…]
Zeker mooie keuken. Ik ben nu wel benieuwd @MikeyMan, hoe bevalt dat bargedeelte zo? En dan ben ik met name benieuwd naar het gebruik van de kastjes onder de bar. Wij hadden zoiets ook in ons eerste ontwerp, maar het leek ons uiteindelijk onhandig en is een van de redenen dat wij niet voor een bar hebben gekozen (naast wat ik eerder in topic al schreef over wangen vs zijpanelen tot grond)..
RRCreations schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:30:
[…]

@cryptapix

Dank voor je ideeën, ikzelf vind het niet mooi/leuk dat de buren de achterkant van mijn vrouw kunnen zien of dat ze niet ‘open’ kan koken/wassen als ze daadwerkelijk bezig is in de keuken. Ik wilde graag dat ze naar buiten kan kijken of direct naar de woonkamer. Dat geeft mij en haar een beter gevoel.

We zullen inderdaad de vaatwasser in het midden plaatsen met de spoelbak wat meer weg van het randje. De tekening is eigenlijk meer voor de aansluiting die we 1,5 jaar voor oplevering moesten inleveren...
Haha, die argumenten kan ik wel volgen ja :) En een schiereiland aan de onderzijde waarbij je naar buiten kijkt is wellicht wat vreemd, hoewel je dan wel een bar aan de raamzijde kunt maken (lijkt mij minder erg dat de buren de achterkant van de mensen aan de bar zien). Maar dan sta je helaas met je rug naar de kamer te koken, ook niet optimaal.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 10-01-2020 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@cryptapix We hebben best veel kastruimte, maar ook gigantisch veel keukenspullen.
Ik moet zeggen dat ik nieteens weet wat er in die kasten staat (volgens mij het BBQ servies, wat restanten glazen en keukengerei die we niet vaak gebruiken). Maar ik weet wel dat ze aardig vol zitten :P

De bar zelf bevalt prima en wordt ook flink gebruikt. Eigenlijk altijd met ontbijt en lunch, en vaak ook met avondeten. Enige nadeel is dat we toch geregeld tegen de deurtjes aan zitten met de voeten. Vooral bij het gaan zitten of verzitten. Die zullen naar ik aanneem nog wel een keerjte vervangen moeten worden.

Kan de opmerking over de zijwangen niet meer herinneren, maar ik vind de huidige oplossing met het 'zwevende' eiland nog steeds geslaagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
MikeyMan schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:40:
@cryptapix We hebben best veel kastruimte, maar ook gigantisch veel keukenspullen.
Ik moet zeggen dat ik nieteens weet wat er in die kasten staat (volgens mij het BBQ servies, wat restanten glazen en keukengerei die we niet vaak gebruiken). Maar ik weet wel dat ze aardig vol zitten :P

De bar zelf bevalt prima en wordt ook flink gebruikt. Eigenlijk altijd met ontbijt en lunch, en vaak ook met avondeten. Enige nadeel is dat we toch geregeld tegen de deurtjes aan zitten met de voeten. Vooral bij het gaan zitten of verzitten. Die zullen naar ik aanneem nog wel een keerjte vervangen moeten worden.

Kan de opmerking over de zijwangen niet meer herinneren, maar ik vind de huidige oplossing met het 'zwevende' eiland nog steeds geslaagd.
Wij hebben min of meer dezelfde opstelling en herken het wel. Ik weet ook niet meer precies wat er in de kastjes aan de voorzijde van het eiland staat ;) Ik wilde de bar echter niet zoals jij hem hebt omdat ik dacht dat de kastjes zo lastig te bereiken worden. Dat zal ongetwijfeld ook zo zijn, maar ik wou niet al op voorhand accepteren dat in die kastjes dan ‘ongebruikte’ spullen moesten komen (wat nu in de praktijk wel zo is....). Dat je tegen de kastjes schopt had ik niet meegenomen als argument. Wel een goede trouwens, hoewel het bij ons mee zal vallen omdat we niet met schoenen door het huis lopen.

De wangen zijn prachtig ja. Wij hebben dat ook. Ik wilde dat per se omdat het alternatief platen tot de grond is en dat vind ik zo lelijk. Ik blijk echter (zowel hier op got als bij de keukenzaak) een van de weinige te zijn die dat vindt.

Maar, door die wangen was er ook geen bar meer mogelijk op de andere manieren: 1) dat je onder het keukenblad zit in het gat van de kasten, daarvoor is een plaat tot de grond nodig en is een wang niet mogelijk, en 2) in de lengte van het eiland, want dan zou de wang namelijk volledig onzichtbaar maken en dat wou ik niet. Dus, uiteindelijk geen bar.

Ik mis toch wel een bar moet ik toegeven. De oplossing: we gaan een losse (ronde) bartafel (voor 4-5p) in de woonkeuken zetten. In de eetkamer zetten we dan nog een eettafel neer van ongeveer 2.50-3.00 meter lang zodat we daar met meer mensen kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
We hebben inmiddels een paar 3D afbeeldingen ontvangen voor onze afspraak morgen. Ik zou graag jullie opmerkingen willen. De eerste twee fotos zijn met en zonder afzuigkap.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:11
ivonb schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:05:
@Norinco Bij de lange kanten van het eiland ( 240x 120 cm) heb ik 120 cm tussen muren en eiland (je wil immers je vaatwasser kunnen in en uitruimen zonder ernaast te moeten staan of klem te zitten tussen de muur en niet meer kunnen bukken. Aan 1 kopse kant heb ik 2 hogen kasten en de rest lage kasten welke een bankje creëren van 240 cm. Dit als alternatief van een bar. Welke meestal niet gebruikt of een opslag plek worden van papieren. Tussen kopse kant eiland en de lage kasten zit 100 cm. De koelkast en de vriezer met ovens zitten in de hoge kasten welke precies niet tegen t eiland aan kijken zodat ik maximaal ruimte heb om er in te komen.
Denk na bij t ontwerpen van een eiland of het wel functioneel wordt. En niet een "ik wil wel maar ik kan niet" ontwerp. Denk ook eens aan een schiereiland ontwerp al alternatief. En er is niets mis met een mega ruime U keuken.
Dit vind ik wel een opmerkelijke. Wij hebben de ruimte om achter de vaatwasser te staan maar ik sta altijd aan de zijkant om de vaatwasser uit te ruimen. Of ik heb hele korte armen maar als ik "achter de klep" ga staan kan ik de schone vaat niet op het aanrecht pakken.

Feit blijft dat je wel voldoende werkruimte moet overhouden uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonehitman
mister_S schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:55:
We hebben inmiddels een paar 3D afbeeldingen ontvangen voor onze afspraak morgen. Ik zou graag jullie opmerkingen willen. De eerste twee fotos zijn met en zonder afzuigkap.

***members only***
Mooie opstelling! Ik zou sowieso zonder afzuigkap doen.

Wij hebben inmiddels een nieuw ontwerp gekregen van een lokale keukenboer. We zijn blij met het ontwerp en zijn in afwachting van een prijs. Graag jullie kritische blik. Is dit een praktische opstelling?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KuRoWpK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CEytbJx.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NDGbr3F.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door lonehitman op 11-01-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
Wordt een beetje krap met één van die ovens recht tegenover je schiereiland, maar ik denk dat dit de beste opstelling is voor die ruimte. Alle praktische zaken staan bij elkaar. Veel lichtinval vanuit de ramen, dat vind ik altijd mooi. Waar gaat die zwarte deur heen? Is het mogelijk die te laten vervallen?

[ Voor 6% gewijzigd door mister_S op 11-01-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mister_S schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:33:
Wordt een beetje krap met één van die ovens recht tegenover je schiereiland, maar ik denk dat dit de beste opstelling is voor die ruimte. Alle praktische zaken staan bij elkaar. Veel lichtinval vanuit de ramen, dat vind ik altijd mooi. Waar gaat die zwarte deur heen? Is het mogelijk die te laten vervallen?
Als je voor die oven nou een Neff hide and slide neemt heb je nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
mister_S schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:33:
die deur gaat naar onze bijkeuken. Om die nou te laten vervallen... de ruimte tussen de kastenwand en het schiereiland is ongeveer 90 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
@lonehitman Leek erop dat je twee deuren naar de tuin had lopen, bijkeuken had ik niet aan gedacht. Ik denk dat dit de beste opstelling is voor die ruimte, indeling ziet er praktisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonehitman
@mister_S we zouden ook nog voor een L opstelling kunnen gaan. Maar wil graag een barretje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10-2023
Mag ik ook even een gevalletje voorleggen?

Hoekkeuken, 3 bij 3 meter
LInkerwand, begint met halfhoge kast 60 breed. Twee ladenkasten, elk 90 breed. In de hoek een hoekkast, maar even irrelevant voor mijn dilemma.

De kookplaat (70cm) zou dan in het midden boven de beide ladenkasten komen. Echter, dit levert mij aan de rechterkant een 'werkplek' van slechts 55cm op (180-70, /2). Dat vind ik eigenlijk te weinig, als ik er zo voorsta.

Nu zit ik te denken om de kookplaat asymmetrisch boven de beide ladenkasten te doen, zodat er links 40, en rechts 70cm overblijft. De afzuigkap wordt 90 (45graden hoekgeval, niet zoals op de tekening), en zal dus aan beide zijden nog 10 cm breder zijn dan de kookplaat.

Mijn vraag is dan ook: is het verstandig om die kookplaat asymmetrisch te plaatsen, of ziet dat er niet uit als hij niet netjes evenredig boven beide laden komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.talstra.com/keuken/keuken_tweakers.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:39:
Mag ik ook even een gevalletje voorleggen?

Hoekkeuken, 3 bij 3 meter
LInkerwand, begint met halfhoge kast 60 breed. Twee ladenkasten, elk 90 breed. In de hoek een hoekkast, maar even irrelevant voor mijn dilemma.

De kookplaat (70cm) zou dan in het midden boven de beide ladenkasten komen. Echter, dit levert mij aan de rechterkant een 'werkplek' van slechts 55cm op (180-70, /2). Dat vind ik eigenlijk te weinig, als ik er zo voorsta.

Nu zit ik te denken om de kookplaat asymmetrisch boven de beide ladenkasten te doen, zodat er links 40, en rechts 70cm overblijft. De afzuigkap wordt 90 (45graden hoekgeval, niet zoals op de tekening), en zal dus aan beide zijden nog 10 cm breder zijn dan de kookplaat.

Mijn vraag is dan ook: is het verstandig om die kookplaat asymmetrisch te plaatsen, of ziet dat er niet uit als hij niet netjes evenredig boven beide laden komt.

[Afbeelding]
Wat gebeurt er aan de linker kant? Is het een optie om er een paralelle opstelling van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@Rolandet En de oven gewoon wat lager?

Kost je wat kastruimte, maar levert je veel meer vrij blad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
MikeyMan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:48:
[...]

Wat gebeurt er aan de linker kant? Is het een optie om er een paralelle opstelling van te maken?
Links is de doorloop vanaf de woonkamer. Paralel is eigenlijk geen optie, omdat ik dan steeds ergens 'omheen' moet lopen om in de keuken te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:07:
[...]

Links is de doorloop vanaf de woonkamer. Paralel is eigenlijk geen optie, omdat ik dan steeds ergens 'omheen' moet lopen om in de keuken te komen.
Die muur is eigenlijk helemaal open?
Parallel levert je wel relatief de meeste kast/werkruimte op t.o.v. een L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
MikeyMan schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:10:
[...]

Die muur is eigenlijk helemaal open?
Parallel levert je wel relatief de meeste kast/werkruimte op t.o.v. een L.
Ja die muur is open, maar parallel wordt echt niet hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
mitsumark schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:59:
@Rolandet En de oven gewoon wat lager?

Kost je wat kastruimte, maar levert je veel meer vrij blad op.
True, maar het gaat mij vooral om de 'werk'ruimte rechts van het kookblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Rolandet schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:32:
[...]
True, maar het gaat mij vooral om de 'werk'ruimte rechts van het kookblad.
Oven naar beneden, kookplaat nog verder naar links, heb je aan beide kanten 90cm?
(of kookplaat zelfs weer helemaal in het midden van de linker lades)

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 11-01-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandet
mitsumark schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 18:39:
[...]

Oven naar beneden, kookplaat nog verder naar links, heb je aan beide kanten 90cm?
Aah zo, nou snap ik 'm :)

Hmm, ja zou nog een overweging kunnen zijn, maar ik had al eerder besloten dan een oven op die hoogte wel fijn is (heb 'm nu nl onder gasplaat, en da's op z'n zachtst gezegd niet prettig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:31
Hier is vandaag de keukenvloer gelegd met Portugese cementtegels 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sV7cQSJ6dSZ8gcHYTXSnF1cd/full.jpg

zoals het moet worden:
Keuken achteraanzicht
Keuken vooraanzicht

Float like a butterfly, sting like a bee.

Pagina: 1 ... 111 ... 525 Laatste

Let op:
Dit topic kan gebruikt worden voor het volgende:
• Vragen over de keuken, denkend aan indeling, materialen, kastjes, apparatuur, etc.
• Welke kastjes, aanrechtbladen en apparatuur te kiezen
• Ervaringen met verkopers en keukenboeren
• Tips & Tricks denk hierbij aan hulp bij het zelf installeren en onderhouden van de keuken.
• Jouw indeling. Plaats gerust een foto of tekening, maar maak het niet te bont met hele buildlogs.

Voor badkamers: Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1
Showen met je keuken kan hier: Tweakers Keuken showroom! - Vestiging 1