Na het lezen van vele ervaringen hier toch ook maar zelf eens wat posten!
manmanman, 417 pagina's. En dan ook nog het nieuwbouw topic... Maar veel geleerd!
Voor een nog te bouwen nieuwbouwhuis op zoek naar een nieuwe keuken, en bij meerdere zaken in Nederland en Duitsland lans gegaan om inspiratie op te doen en na te denken over de opzet.
We hebben best specifieke wensen, die vast anders zullen zijn dan veel mensen hier. Hier gingen we het proces mee in:
- Genoeg opbergruimte ivm lading keukenapparatuur, pannen, etc. En omdat het kan

- Genoeg werkblad ruimte ivm uitstallen van spullen, en veel ruimte om te kunnen werken
- Open keuken, maar met iets verhoogde bar om 1) sociale plek in de keuken en 2) inkijk vanaf de woonkamer/eettafel beperken
- Donkere deuren (bij voorkeur donker blauw, anders matzwart/grafiet) met een kader
- Lichte kleur werkblad (hard materiaal) met wat karakter (marmer-look oid)
- Fornuis (rood, inductie, 90cm) met bijpassende afzuigkap (denk SMEG Portofino)
- Zo min mogelijk (géén) RVS
Apparatuur
Op het fornuis na hoeven we qua verdere apparatuur niks gek – combi-magnetron moet eten opwarmen, de afwasser hoeft alleen schoon te maken, en de koel/vries moet dan wel weer genoeg ruimte hebben. Magnetron als combi omdat het een beetje overkill is de fornuis oven op te warmen voor 1 saucijzenbroodje, bij wijze van spreken. Kwamen bijna overal op AEG of Siemens uit met vergelijkbare prijzen.
Werkblad
Werkblad een cm of 4 dik en iets verhoogd (95 a 96cm). Met 78cm kastjes is dat prima. Bruynzeel’s Maxi lijn heeft 85cm, dat is ook wel fijn. Nolte gaat tot 90, maar dan blijft er wel héél weinig plint over (of dunner werkblad of hoger werkblad, beide niet ideaal).
Dekton of composiet ben ik nog niet helemaal over uit, door de verhalen ben ik toch wat bezorgd over het tegen de rand van het werkblad tikken. Al schijnt Dekton dat beter te doen dan standaard keramiek, dat werkblad moet natuurlijk wel een tijdje mee 😉 Alleen schijn je met composiet, en dan zeker de lichtere kleuren, bv geen hete deksels er op te kunnen leggen want dan ga je heel snel kringen zien. Iemand hier ervaringen mee of tips over?
Opstelling
Al vrij snel duidelijk dat we een soort verlengde U opstelling wilden. Uiteindelijk uitgekomen op de afbeelding hieronder. Koel-vries en combi-magnetron in de hoge kasten, vaatwasser er direct naast (tussen gootsteen en hoge kast). De gootsteen bewust niet onder het raam, daar sta ik liever te snijden/voorbereiden dan te wassen. Muren/vloeren zijn we nog niet over uit, dus die zijn puur illustratief. Kleur zal donker blauw worden, een van de renders is echter grijs - dat negeren dus

Fornuis en afzuigkap moeten allebei rood zijn.
Offertes
De prijzen variëren nogal, maar de bandbreedte valt me mee. Aangezien de apparatuur globaal hetzelfde is waar ik ben geweest specificeer ik die niet mee. Uiteraard ook bij de projectleverancier langs geweest. Dezelfde opstelling zou dan 20k kosten ná aftrek stelpost voor een Rotpunkt keuken. Alleen al door adviesprijzen van het fornuis te hanteren verliezen we daar 2k tov andere partijen).
Members only: prijzen
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Allemaal inclusief montage.
Door goed huiswerk te doen alleen bij zaken uitgekomen waar je meteen een faire prijs krijgt en waar goed met je wordt meegedacht, zonder van die pressie praktijken en gigantische kortingen. De prijzen lijken me daardoor ook ok. Nadeel is dat ik bij de meeste een goed gevoel heb, dus dat maakt de keuze wel iets lastiger.. Prijs is een factor, maar zeker niet bepalend. Ik heb liever een goede keuken en rust dan gedoe maar minder geld kwijt. Ik neig nu naar de Schüller of Häcker uit Duitsland, puur op basis van de gesprekken en mogelijkheden. Ik zie dat dat ook de goedkoopste 2 in mijn lijst zijn, maar dat is toeval haha.
Ben benieuwd naar wat jullie er van vinden!