[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 80 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-12 13:54
Whiskymania Dornoch 2025 (deel 2 van ??)

Blinde notities:

Geur: mega fruitbom, boomgaard fruit, appel en peren, geel fruit, ook een fermentatie noot, misschien een lichte melkzuur noot. Verder mineraal achtig, kalksteen, verse was aan de lijn.

Smaak: honing en mosterd! Nog nooit eerder samen in 1 whisky gehad. Weer fruitig, ietwat ei/custard/vanille vla romigheid. Beetje vettig? Wasachtig? Bijenwas, maar niet heel sterk. Dan een lichte funk.
Korte nasmaak, zeker na die Springbank.

Dit was het: Clynelish 26 yo 1992/2019 (50.1%, Hidden Spirits)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b8hPdWLEpzMKGFm47GzDWT-tCQg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Z97KiTB8GrO7lBVaQtv6s3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRGNwGmK3-TYMjqoC7KXRKNRzjA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IGp8gfE3rXSKhodQMEsIVYDN.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was natuurlijk lekker en bijzonder, maar viel in het niet bij de rest. Uiteraard een voorrecht om te proeven!

De Candlekitty 15 van Decadent Drams van de avond ervoor vond ik aan alle kanten lekkerder, beter, sterker. Verder hieronder wat kiekjes van ons Clynelish/Brora bezoekje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUZDu72UOxmCJk0MGQwJCOTMr_o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EKehCE3LjNHsQKpLogrhXik2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u38ox6RleFzVm4wYLpYSjEmw4HM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdQbbooi0ZMh6h1p7wWYQbNj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAGMCpDz0R0dfSnisIc_KxeSMIY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QqJmKyI5fXk6TxMHr72E7ovT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_tKJytyPgNPKBfQMXJMXRfMN-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6gQZvdJVUc1nIkCmimNdbMl.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bambi105
Whiskymania Dornoch 2025 (deel 3 van ??)

Alweer blinde notities vandaag. Wij waren als publiek 'geblindeerd' en we moesten allemaal raden welke whisky het was. Als je het goed had kreeg je iets. Of iets ludieks (90'ies Caol Ila 25yo highball) of iets bijzonders (mijn tafelgenoot won een dram van een 1973 Teaninich 51yo en hij liet hem de hele tafel langs gaan. Ik kon het alleen maar ruiken, maar het rook naar soya karamel).

Maar goed, de notities dus:

Geur: bittere amandelolie/échte marsepein, citrusschil, gemberpoeder, gemberpickle, heel hartig en ietwat vissig. Echt funky, maar niet Campbeltown funk. Eerder Jamaicaanse, ester-achtige funk. Fermentatie?

Smaak: wow, anders nu, tropisch én industrieel, mineralen en olie, parrafineolie (goed om je houten hakblok mee in te smeren). Een wonderlijk mengsel van tropische vruchten en een Ben Nevis-achtige (lekker)vunzige toon. Buitengewoon.

Beter dan de Clynelish! Een dikke 9, anders dan alles wat ik ooit gedronken heb.

En wat was het, een Signatory 1964 Longmorn 30yo op een refill "oak cask" 53,2%

Wat een ervaring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P-dRSwqs76x91bfUn3WjIYvqsLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8pA3wmh3pXO09ay2zaf8DvU4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Bambi105 op 03-12-2025 20:15 ]

• Bambi105
PS. Ik zie nu ineens waar Fragrant Drops hun inspiratie qua labeling vandaan heeft (zie boven en onder). Of lees ik er te veel in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-eqU66yqgYkHLGG_xBgrG1LMixw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7enmXXBOfM8JWcAaCp7s8ecY.jpg?f=fotoalbum_large

• Bambi105
Whiskymania Dornoch 2025 (deel 4 & 5 van ??)

Vandaag mijn twee favorieten, misschien van de avond, maar mogelijk van het hele weekend.

1. Neus: extreem vol, diep, rond, vriendelijk en complex. Vooral boomgaardfruit en notig, licht bitter, maar op enig moment ruik ik de typische toon: ginseng! Een deels zoete, deels bittere wortel met een typisch, eigen parfum. Valt maar in 1 woord uit te drukken: ginseng. Wow!

1. Smaak: intens! Hoge ABV, maar niet omwille van de alcohollucht of smaak, maar omdat mijn mond en tong er op reageert. Drogend eerst, maar dan loopt het water in mijn mond. Een olie-achtige, zeker vettige, volle sensatie. Niet zalf-achtig, maar je merkt dat het een hogere viscositeit heeft. En wederom, die ginseng!

Ik doe er veel water bij en laat er veel tijd overheen gaan en de smaak blijft maar evolueren. Steeds vriendelijker, maar consistent in hoe vol het smaakt. De bitter verdwijnt, frisheid van appels en abrikozen komt in de plaats en de ginseng speelt de hoofdrol van begin tot eind.

Een 10. Eenvoudig de beste whisky, staat met gemak naast en eigenlijk ook boven de White Horse Lagavulin en de Ben Nevis 1973.

2. Geur: Wederom complex, maar nu meer industrieel. Gasrook, uitgeblazen kaars, heel vol, maar ook floraal! Rook (geen turf) maar vooral bloemig. Geen potpourri, maar witte bloemen en later: aardbei en bijenwas. Dit is echt een beest!

2. Smaak: krankzinnig. Een smaak die niet uit elkaar is te futselen. Eigenlijk overweldigend, maar samen ook heel erg lekker. De bloemigheid en de industriele toon blijft in de smaak, Ook de bijenwas, honing, lichte drop toon (honingdrop) en later, met water en tijd: marsepein. De rook is niet meer te vinden in de smaak.

Deze te proeven naast die hierboven is ongelofelijk. Ze passen bij elkaar, maar ze versterken elkaars eigen karakteristieken. Industrieel, floraal en honing versus boomgaardfruit, vettigheid en ginseng.

Ik voel me de koning te rijk!

En wat drink ik:

1. Glen Ord 16 yo 'Manager's Dram' (66.2%, OB, 1991)
Wow! Mijn eerste Glen Ord. Wat een eye opener dacht ik. En een van de jongste whiskies die avond. Ik zat tegenover iemand die volmondig instemde dat dit de lekkerste van de avond was. En hoewel hij sterk smaakte, was 66,2% (!!!) echt niet te schatten.

2. Glenlochy 30 yo 1963/1993 (52.1%, Signatory Vintage, sherry, cask #761)
Een in 1983 gesloten distilleerderij in Fort William, buurman van Ben Nevis. Dat verklaart misschien het industriële? Bijzonder om te mogen drinken, deze laatste druppels.

Het is fijn om te weten wat voor mij nu echt een 10 is. Maar het blijft een bewegend doel. En uiterst persoonlijk. Twee tafelpartners gaven de geturfde whiskies later in de line-up met gemak hun 10. Maar ik weet nu wat het summum is voor mij. Niet dat ik dit ooit weer ga vinden, maar ik ga met veel plezier deze tonen zoeken in wat ik al heb staan en wat bereikbaar is voor mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SuqeyrDq3Mr_PPHpcuBhG4o7cUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0E1bCsFmHpoS8wetmvFxiOe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SK73ssRPc-cIk5aalcvaQQHqmN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9EWL330BWb1l5AFNa3cniAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dY4lUYwQSeVTewn0oca0KWw7GYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR6fr766zTuxwOCpyaXBzg2k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6horUTxsJyBq5n_HA0SpN9HKlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqxAcoejy9yY01mVq6wf6FrG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Bambi105 op 04-12-2025 19:22 ]

• Bambi105
Whiskymania Dornoch 2025 (deel 6 van ??)

De volgende dram was ook absoluut een bom, namelijk de Glenfarclas 105 uit ca. 1976-1978. Een echt rauwe, dirty sherry whisky, maar nog uit de tijd dat er een stuk meer 'echte' sherryvaten waren. Iemand had meteen Glenfarclas geroepen, toen ik nog aan een metalige, industriele sherried Ben Nevis dacht.

Gelukkig zat die persoon aan tafel, dus kreeg hij een heerlijk sampletje van een 1967 Glenfarclas 70 proof 7-8yo. Die had Phil Thompson gevonden op een "farmers market" en had of op bourbon of op uitgeput sherryhout gelegen.

Notities voor de 105:
Geur: pruimen, industrieel, lichte citrus, diepe sherry tonen, 'ietwat linkwood achtig' schreef ik op (ik weet niet meer wat ik daarmee bedoelde..).
Smaak: brute sherry, ietwat bitter, maar verder veel gedroogde pruimen, cherry coca cola/dr pepper, cola zonder prik!

De '67 Glenfarclas was een stuk meer citrus, ook heel intens, maar geen enkele sherrytoon. En de industriele toon was juist subtiel. Een enorm vriendelijke en lekkere dram, maar de 105 was beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8GU8YiAmUkiVizy9Rtnrv3qtL8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L282bfbfGJeTOburyhZDn32c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VpugusFmzBQqCy5JbJ0prEx_ag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ekRRfnrcAett5pz5oy2GOeY1.jpg?f=fotoalbum_large

Whiskyfun heeft beiden niet, maar dit lijkt wel in lijn te liggen met wat ik had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-eEaN_4V33OzX_6BpABULdV7s0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrjkrGSsrk6tHOzmAs83vixo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Bambi105 op 06-12-2025 21:38 ]

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:43
donleone83 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 17:40: Ik liep afgelopen week even bij hem binnen en hij had ook de Springbank 12 Cask Strength staan. Man die is ook goed. Was nieuw voor mij. Heb even getwijfeld maar hem voor nu even laten gaan.
Sommige problemen lossen zichzelf op. Ik was er gisteren voor wat Sinterklaascadeaus en dacht: “als hij er nog staat neem ik hem mee” maar de 2 flessen die hij nog had waren helaas weg.

Vandaag vierden we Sinterklaas en kwam er een verpakking voorbij die erg veel op een fles whisky leek. Blijkt dat mijn vrouw hem vorige week meteen voor mij is gaan halen nadat ik er ook thuis over begonnen was 😂

[ Voor 7% gewijzigd door donleone83 op 07-12-2025 17:32 ]

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-12 20:55
Onlangs begonnen met het drinken van Whiskey en het bevalt mij wel :) Begonnen met een fles Benriach 10 en afgelopen week Red Breast 12 gekocht. Benriach 10 beviel mij al goed maar Red Breast 12 is van deze 2 duidelijk mijn favoriet.

Binnenkort maar weer opzoek naar een volgende fles, wat is een aanrader voor een beginner in lijn van Red Breast 12? Of iets totaal anders wat ik echt moet proeven?

• Bambi105
@schumi1986 Je eerste ervaringen doen me denken aan die van mij. Ik heb ook erg genoten van Red Breast 12!

Als je iets in hetzelfde spectrum wil drinken, maar toch iets anders dan kan je niet missen door de stap naar Bunnahabhain 12 te maken. Ongeturfd Islay, volgens mij net als Redbreast een mooie balans tussen sherry en bourbon invloeden.

Arran 10 is in dit spectrum ook uitstekend als opvolger en nog steeds een favoriet, ookal post ik de laatste tijd over unobtainiums.

Als je net iets anders wil, de Craigellachie 13 of Kilkerran 12. Iets rauwer, meer bourbon invloed, maar ook complexer!

Dan houd ik eerst ff mn mond over peated of sherried (of peat+sherry) tips ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Bambi105 op 08-12-2025 22:36 . Reden: Grammatica ]

• correcto
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:16
Mooie suggesties van @Bambi105 die in lijn liggen met wat je hebt gedronken, maar toch ook je blik gaan verbreden.
Daarop aanvullend zou ik een Benromach 10 en Edradour 10 willen aanraden. Beide goed verkrijgbaar en beide prima instappers. Bovendien, als 1 van beide je goed bevalt is er binnen dat merk nog voldoende ruimte om verder op onderzoek uit te gaan.

Geniet er van!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12 11:54
@schumi1986 Als je in de buurt van Eindhoven woont, moet je eens een keer langsgaan bij Whiskylab.
Daar kunnen ze je wel wat dingen aanraden aan de hand van wat je hebt geprobeerd en wat helemaal fijn is, je kunt daar wat tasters halen.

• Bambi105
@correcto @schumi1986 100% die suggesties als je wat meer ruige en complexe whisky wil proberen. Zowel Benromach als Edradour zijn parels!

De 43% Benromach 10 is ook erg vriendelijk op die verdunning, zonder te veel in te leveren.

De Edradour 10 is recent vernieuwd en heeft sindsdien niet 40, niet 43 maar 46% abv en krijgt een goeie score op Dramface. Ik heb alleen de Signatory Edradour 10 op 46% geproefd en dat is een sherry topper van heb ik jou daar!

• Slight
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
ubje schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:05:
@schumi1986 Als je in de buurt van Eindhoven woont, moet je eens een keer langsgaan bij Whiskylab.
Prima stekje, kan ik aanbevelen +1

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-12 11:31
@Bambi105 Wat een trip joh, dat is niet hoe ik mij Dornoch Castle herinner in ieder geval :+

K to the KillaZ

• Bambi105
KillaZ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:33:
@Bambi105 Wat een trip joh, dat is niet hoe ik mij Dornoch Castle herinner in ieder geval :+
Ze hebben nog wat goed te maken bij je idd! Ik heb niet eens de klappers van het weekend opgetypt ;) Die twee 10-en waren nog maar het begin...

• KillaZ
Bambi105 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:49:
[...]

Ze hebben nog wat goed te maken bij je idd! Ik heb niet eens de klappers van het weekend opgetypt ;) Die twee 10-en waren nog maar het begin...
Oke dat staat echt haaks op wat ik daar heb gedronken ja :+ Al zijn jouw pareltjes niet van Dornoch zelf toch?

K to the KillaZ

• Bambi105
KillaZ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:08:
[...]

Oke dat staat echt haaks op wat ik daar heb gedronken ja :+ Al zijn jouw pareltjes niet van Dornoch zelf toch?
Ik heb daar wel twee Dornochs kunnen drinken. Cask #144 en een private cask #240 van een man aan een tafel naast me die zijn eigen fles voor ons open trok. Vooral die 240 was ongelofelijk goed, niet alleen voor een 5yo maar als whisky an sich. Springbank level wat mij betreft. De 144 was heavily peated en een compleet ander dier, maar het mooie distillaat scheen daar nog mooi doorheen. Makkelijk een Dramface 7 voor #144 en makkelijk een 8,5 voor de Dornoch #240.

Ben dus ook erg blij met mn Ardnoch, want die ruikt spot on als #240!

• KillaZ
Bambi105 schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:23:
[...]

Ik heb daar wel twee Dornochs kunnen drinken. Cask #144 en een private cask #240 van een man aan een tafel naast me die zijn eigen fles voor ons open trok. Vooral die 240 was ongelofelijk goed, niet alleen voor een 5yo maar als whisky an sich. Springbank level wat mij betreft. De 144 was heavily peated en een compleet ander dier, maar het mooie distillaat scheen daar nog mooi doorheen. Makkelijk een Dramface 7 voor #144 en makkelijk een 8,5 voor de Dornoch #240.

Ben dus ook erg blij met mn Ardnoch, want die ruikt spot on als #240!
Nee ik bedoel van de bar zelf, het was een groot assortiment (volgens mij zelfs nog een foto hier gepost), maar ik herken niet de pareltjes die jij wel hebt. :)

K to the KillaZ

• Bambi105
KillaZ schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 10:50:
[...]

Nee ik bedoel van de bar zelf, het was een groot assortiment (volgens mij zelfs nog een foto hier gepost), maar ik herken niet de pareltjes die jij wel hebt. :)
Gotcha - de helft kwam uit de persoonlijke stash van MacRaild en de helft uit die van de Thompson Bros.

De bros had ik buiten de tasting nog even gesproken en die zeiden dat de bar deels wordt bevoorraad als topje van een ijsberg met de pareltjes erin zoals ik heb beschreven. Er stond ook een Silent Stills Glenlochy uit het jaar 0 op de bar toen ik er was en nog een hele trits 1960's, 70's en 80's malts en blends.

Maar de Whiskymania tasting was uiteraard bedoeld als iets speciaals voor alle pelgrims die de tocht wilden maken naar Noord-Schotland.

• Bambi105
Whiskymania Dornoch 2025 (deel 7 van ??) --> we naderen het einde

Ik ga even de twee Caol Ila's bij langs. Toevallig hadden zowel de Bros als Angus een Caol Ila mee. Dat waren #8 en #9 van de line-up.

Blinde notities:
#8:
Geur: tropisch (overrijp tropisch fruit), medicinaal, mineralenolie, medium geturfd, lichte citrus en een beetje zilt.
Smaak: complex, intens en weer heel lastig te ontwaren. Met tijd en water: kruidig, plantaardig, laurier, zoete kruidige turf, lichte citrus. Geen drogende, maar echt een zoetige whisky.

#9:
Geur: asrook, asbak met sigaretten (ja, geen sigarenrook), floraal, maar ook chorizo, later ook die zilte toon. Immens, blijvend ontwikkeling met tijd en water. BBQ.
Smaak: diepe fruitige sherrytonen, aardbei, wortelgroenten, gember, dikke, plakkerige turf, teer? Heel olie achtig, heel mooi mondgevoel, hoge ABV, maar niks jongs over zich. Een van de meest in-your-face whiskies van het weekend, en dat zegt wat! De lekkerste van het weekend? Nog niet, maar in zijn genre (peat + sherry) absoluut de lekkerste die ik ooit heb gedronken.

Hoe twee whiskies van hetzelfde merk, zo kunnen verschillen.. Je weet het wel, maar je vergeet het iedere keer weer! Dit is een van de mooiste kanten van whisky. Deze twee whiskies waren absoluut bijzonder, #8 was hoger dan een 8 en #9 was krankzinnig en hoger dan een 9, maar zo bijzonder als de voorgaande, dat konden ze gewoon niet raken.

En wat was het?

#8: Caol Ila 1974 22yo 57,1%
#9: Caol Ila 1980/1995 (63.7%, Scotch Malt Whisky Society, #53.10)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSPt49DK8gV5L_nIRTGIFsvKjFM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J7vYWoErhfbGNOanDncSw1Hx.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFdLFuy3wfyp34LNj6SsYsphB0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3LHqb2xTFdHCS9Yo1C8UaBI.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar het einde van de nabeschouwing.

In de tussentijd drink ik weer wat drammetjes in Nederland. Zoals de Mystery Malt Inchmurrin 12 naast een sample van de Dramtime Semillon cask Loch Lomond 11 op cask strength. Een hele leuke een-op-een tasting, waarbij de fruitigheid van Loch Lomond als een soort rode draad door beide whiskies gaat, maar de 11yo ex-Semillon vat is net dat beetje geturfd, wat rauwer, maar ook wat minder gebalanceerd. De Inchmurrin 12 is een pure witte en gele vruchtenbom, compleet in balans en vriendelijk.

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-12 20:55
Bedankt @Bambi105 en @correcto bedankt, genoeg om deze week met jullie input de locale slijter te bezoeken :)

@ubje ja! woon 15min van Eindhoven vandaan, goede tip! Ga daar zeker binnenkort eens een kijkje nemen
Pagina: 1 ... 79 80 Laatste