[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Vorige week eens een "Johnnie Walker Red Rye Finish Blenders Batch" geprobeerd. Was goedkoop, volgens JW is het een experimentele en innovatieve blend, maar mijn conclusie is dat het toch niet veel bijzonders is. :)

Indruk: zoet, vrij zacht voor een blend. Neigt naar een bourbon. Afdronk is echter vrijwel niet aanwezig en het blijft een simpele blend. Is wel te doen met ijs.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:12

4x2

lộn xộn quá

Deathchant schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:42:
Kun je het verschil omschrijven tussen de sherry en de vino barrique?
Lang geleden (midden en eind 2015), maar meen dat de vinho barrique wat rokeriger was (nog steeds vrij beperkt overigens)
Ben sowieso geen held in smaken omschrijven.
De vinho barrique had wel meer diepgang dan de sherry, maar om lekker weg te drinken vond ik die laatste wat fijner.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 14:42
Bean77 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:55:
Het was even zoeken naar het topic ;)

Vorige week een mooie fles kunnen vinden. Maar omdat die vanuit de UK moest komen maar 2 gekocht om de verzendkosten meer te verantwoorden 8)7

Vandaag binnen gekomen en ben er erg blij mee :*)

p.s. let ook op het zinnetje onder de tekst Un-Chill filtered ;)

[afbeelding]
Ik ben zeeeeer benieuwd hoe je deze vind. Zie de smaaknotitie's wel verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:56

Deathchant

Don't intend. Do!

Iets zegt me dat deze niet zo snel open zal gaan :P

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:49
Er zijn ook nog wel wat nodige dichte flessen om uit te kiezen :P

https://www.whiskybase.com/profile/bean77/collection

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ik zie een hoop bekenden :-). Zo'n plankje wil ik ook wel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:06
Inderdaad een goed gevulde plank, dat zou ik van mijn leven niet op krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Ik heb toch nog een paar aankopen gedaan.

- The Balvenie 14 Caribbean Cask (experiment - best lekker)
- Lagavulin 16 (op advies van een kennis - man, wat een bijzondere smaak!)

En verrassend, niet een single malt - Jack Daniels Tennesse Honey.
Deze laatste is bijzonder lekker icm Ginger Ale, ijs en een schijfje limoen.

De plank staat nu vol, eerst maar weer even sparen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:11

gwystyl

Beugeltje dan maar?

e.looijenga schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:41:
Ik heb toch nog een paar aankopen gedaan.

- The Balvenie 14 Caribbean Cask (experiment - best lekker)
Beide erg fijne whiskies _/-\o_
En verrassend, niet een single malt - Jack Daniels Tennesse Honey.
Deze laatste is bijzonder lekker icm Ginger Ale, ijs en een schijfje limoen.

De plank staat nu vol, eerst maar weer even sparen :-)
Tja, zo heb ik voor vrouwlief een Bushmills Honey gekocht. De slijter had haar wat laten proeven, en op dat moment vond ze het erg lekker. Ik denk dat er nu één glaasje uit is. Ik heb het zelf alleen toen geproefd, maar misschien moet ik dat ook eens op een warme dag door de Ginger Ale gooien. En anders kijken of ik er iemand anders blij mee kan maken, want ik verwacht niet dat vrouwlief dat ergens binnenkort gaat opmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
e.looijenga schreef op maandag 13 maart 2017 @ 09:41:
Ik vind dat nogal een heftige whisky om iemand zomaar te adviseren, moet je toch wel aangegeven hebben dat geturfde whisky je ding is. Lagavulin lijkt me niet echt iets van 'ja hoor, die is wel okee'; je houdt ervan of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Meh, gewoon proberen. Beetje de horizon verbreden kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Oh, dat absoluut, daar ben ik het helemaal mee eens! Desalniettemin ga ik niet zomaar tegen iemand zeggen dat 'ie een Lagavulin moet kopen als hij z'n horizon wil verbreden :P Overigens vind ik het persoonlijk een van de mooiste standaardexpressies die er te verkrijgen zijn. En misschien vind je de Ardbeg Uigeadail ook wel lekker trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Die hadden ze niet staan, net als de Corryvreckan. Anders had ik ook die nog meegenomen. Die zijn beide erg lekker ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Oh, dus je hebt al meer Islays op, dat helpt. Port Charlotte is mijn zwakte, de 10yo 2nd edition zou nu vrij redelijk verkrijgbaar moeten zijn. Het proberen zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Bedankt voor de tip! Ik heb zelf nog geen flessen Islays gehad. Ik ken de Lagavulin en de Ardbeg alleen doordat ik ze elders heb gedronken of slechts geproefd. Tot dusver bestond de voorraad voornamelijk uit sherrycask whiskys zoals de bv Aberlour 18, Glendronach 18 en 21, Glenfiddich 18 SMR enz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 23:19

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Een tijdje meegelurkt, en nu toch ook maar eens een post. Geen grote collectie hier, maar wel een paar goede flessen. Ergens moet je beginnen he :P

Laatst de Glenfiddich 15yo Distillery Edition gedronken, en die beviel toch wel heel erg goed!

Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://shop.glenfiddich.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/g/l/glenfiddich-distillery-edition-product-extra-image-2.jpg

Verder nog even wachten op een goed moment om de 17 jaar oude Belvenie open te maken, is toch wel een beetje te bijzonder om zo even op te maken zegmaar :X

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Lagavulin 16, mijn notities:

Neus: zoutig, zoete weeige geur alsof er iets aan het rotten is in de fles, turf, jodium.

Smaak: gedroogd fruit, rokerig, zout/ziltig, alsof je aan een plank likt die uit de zee komt.

Nasmaak: erg lang, rokerig, iets vanille maar toch ook nog iets scherp.

Gisteravond een genoten van een 2 tal glazen. Wat een bijzondere smaak!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
En de Balvenie 14 Caribean Cask

Neus: honing, bruine suiker, vanillle, scherpte van alcohol.

Smaak: zeer zacht, honingachtig in het begin, rum na een paar tellen erg duidelijk, daarna vanille en scherp.

Nasmaak: creme brulee, peper, blijft niet lang hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
Ik heb deze ook overgeslagen, ik vond hem juist veel en veel te sherry achtig, niet mijn cup of tea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
DikkeBMW schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:36:
Laatst de Glenfiddich 15yo Distillery Edition gedronken, en die beviel toch wel heel erg goed!
Mijn eerste whisky ooit was de Glenfiddich 12yo. Later een proefsetsetje gekocht met de 12, 15 en 18 yo erin. Ik weet niet of dat de Distillery Edition was. Van deze drie beviel de 15 yo mij het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkeBMW
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-06 23:19

DikkeBMW

Dikke BMW jongens!

Pat911 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 15:22:
[...]

Mijn eerste whisky ooit was de Glenfiddich 12yo. Later een proefsetsetje gekocht met de 12, 15 en 18 yo erin. Ik weet niet of dat de Distillery Edition was. Van deze drie beviel de 15 yo mij het beste.
De gewone 15yo smaakt anders dan de 15yo distillery. Ofja ik moet zeggen: dat zijn 2 verschillende soorten. Ik vind tot nu toe eigenlijk alle Glenfiddich die ik geprobeerd heb wel goed smaken!

Qua gewone simpele whisky (bang for buck) vind ik de standaard Jameson ook erg goed :$

fookin mad fer it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:36
Even een reminder; komend weekend zijn er weer proeverijen in Gent. www.whiskyfestival.be. Dat is voor de onderste helft van NL maar drie uur rijden. Dus wellicht de moeite waard voor mensen die eens willen gaan proeven.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
DikkeBMW schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:35:
[...]

De gewone 15yo smaakt anders dan de 15yo distillery. Ofja ik moet zeggen: dat zijn 2 verschillende soorten. Ik vind tot nu toe eigenlijk alle Glenfiddich die ik geprobeerd heb wel goed smaken!

Qua gewone simpele whisky (bang for buck) vind ik de standaard Jameson ook erg goed :$
Thanks voor de info.

Jameson kan me niet zo bekoren. Dan heb ik liever een Dimple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Gisteravond een Linkwood 37 geproefd. Helaas niet een eigen fles, en het bleef ook maar bij 1 glaasje Maar lekker genoeg om hem hier te plaatsen, helaas te duur voor mij.

Neus: zeer zacht, apple, meloen, iets van marsepein.

Smaak: pittig/warm, fruit en deed me ook denken aan boerenjongens ijs (rozijnen).

Nasmaak: lang en peperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door Bean77 op 04-05-2017 15:11 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Bean77 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:25:
Beetje dooie boel hier ;) Tijd voor een leuk plaatje van een nieuwe aanwinst.
Ja, leuk plaatje, maar... hoe smaakt dit?
Zelf ben ik niet zo dol op al die nieuwe smaakjes, "choices" of "editions", maar er kan natuurlijk altijd een winner tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Springbank, ik heb alleen de 10 gehad en die vond ik fantastisch! Ben benieuwd wat je van deze vind,

Zelf ben ik stieken aan het kijken voor een Glenmorangie Signet, wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Crowdpleaser schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:55:
Springbank, ik heb alleen de 10 gehad en die vond ik fantastisch! Ben benieuwd wat je van deze vind,

Zelf ben ik stieken aan het kijken voor een Glenmorangie Signet, wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Toff schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 00:55:
[...]

Ja, leuk plaatje, maar... hoe smaakt dit?
Zelf ben ik niet zo dol op al die nieuwe smaakjes, "choices" of "editions", maar er kan natuurlijk altijd een winner tussen zitten.
Mijn probleem is dat ik teveel heb staan en deze waarschijnlijk voorlopig nog dicht blijft (net als de Signet die hier ook staat).
Springbank 10 heb ik toevallig op dit moment ook open staan. Ik vind hem beter dan de Highland Park 12 en de 46% doet denk ik ook veel goeds aan deze whisky. Voor de prijs zeker een interessante fles. Overigens heb ik nu ook de Benromach 10 (normale versie) open staan en ik vind hem verassend goed (ook gelet op de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:41
Gisteren het laatste glas uit de fles Cardhu Special Reserve gehaald waardoor er weer een plekje vrij is in de kast, dus ik zit uit te kijken naar iets om dat weer op te vullen ;) .

De laatste tijd gaat mijn smaak het meeste uit naar dingen als Bowmore en Jura, maar de nieuwe fles hoeft daar niet per sé bij aan te sluiten. De slijterij waar ik meestal koop raadde me een Ardmore aan, maar omdat ik nog een Bruichladdich Classic heb staan zoek ik iets dat iets aan de minder rokerige kant is, misschien een Dalmore of Aberlour A'bunadh? Iemand met de gouden tip? :*)

Hij mag overigens iets meer kosten, pakweg €60-75 is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door HellPunk op 31-03-2017 10:44 ]

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
HellPunk schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:43:
Gisteren het laatste glas uit de fles Cardhu Special Reserve gehaald waardoor er weer een plekje vrij is in de kast, dus ik zit uit te kijken naar iets om dat weer op te vullen ;) .

De laatste tijd gaat mijn smaak het meeste uit naar dingen als Bowmore en Jura, maar de nieuwe fles hoeft daar niet per sé bij aan te sluiten. De slijterij waar ik meestal koop raadde me een Ardmore aan, maar omdat ik nog een Bruichladdich Classic heb staan zoek ik iets dat iets aan de minder rokerige kant is, misschien een Dalmore of Aberlour A'bunadh? Iemand met de gouden tip? :*)

Hij mag overigens iets meer kosten, pakweg €60-75 is geen probleem.
Leg iets bij en probeer eens een Glendronach 18 Allardice _/-\o_.

Edit: Overigens op het internet wel rond de € 65,- te krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door e.looijenga op 31-03-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
toevallige 'stumble upon' dit draadje, leuk om te lezen wat andere tweakers allemaal in de kast hebben staan, en met mate(n) drinken.
Zelf drink ik sporadisch (<1 glas per week), maar biedt whisky wel altijd een 'momentje' om even te bezinnen. Door dit lage gebruik is de doorloop van eigen flessen ook vrij laag, en moet ik het vooral van een proeverij op z'n tijd of "iemand anders z'n kast" hebben om wat variatie te halen.
Ik houd zelf van wat peat, zowel de simpele 'in your face' als wat meer complex, zolang de peat maar "in dienst" is van de smaak, en niet knallen om het knallen (octomore looking at you).

Zelf heb ik momenteel in de kast staan (momenteel de ledaig en lag16 open):
lagavulin 16
lagavulin 8
bunnahabhein 12
ledaig 10

en de glasbak heeft sowieso de Laphroaigs (PX, 10) en Ardbegs (corryvreckan, 10) al verslonden.

mocht iemand nog een leuk adviesje hebben, ik sta er altijd voor open, helemaal als je me van Islay af kan krijgen (onder de 75 euro..) en toch wat turf kan bieden (zoals de bovengenoemde ledaig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:25
dyrc schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:31:
toevallige 'stumble upon' dit draadje, leuk om te lezen wat andere tweakers allemaal in de kast hebben staan, en met mate(n) drinken.
Zelf drink ik sporadisch (<1 glas per week), maar biedt whisky wel altijd een 'momentje' om even te bezinnen. Door dit lage gebruik is de doorloop van eigen flessen ook vrij laag, en moet ik het vooral van een proeverij op z'n tijd of "iemand anders z'n kast" hebben om wat variatie te halen.
Ik houd zelf van wat peat, zowel de simpele 'in your face' als wat meer complex, zolang de peat maar "in dienst" is van de smaak, en niet knallen om het knallen (octomore looking at you).

Zelf heb ik momenteel in de kast staan (momenteel de ledaig en lag16 open):
lagavulin 16
lagavulin 8
bunnahabhein 12
ledaig 10

en de glasbak heeft sowieso de Laphroaigs (PX, 10) en Ardbegs (corryvreckan, 10) al verslonden.

mocht iemand nog een leuk adviesje hebben, ik sta er altijd voor open, helemaal als je me van Islay af kan krijgen (onder de 75 euro..) en toch wat turf kan bieden (zoals de bovengenoemde ledaig).
Amrut, peated cask strenght! Whisky uit India, gerijpt in een warm klimaat. Een hele fruitige whisky met een punch waar menig islay jaloers van wordt.
Ik heb gisteren een fles the ultimate Ballechin 2005 gekocht. Ballechin is het peated broertje van Edradour. Heb hem nog niet op maar de recensies zijn enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 05:53
Ik ben zelf een cognac drinker. Drink momenteel een Remy Martin XO.

Vroeger heb ik een Dimple geprobeerd maar die kon me niet echt bekoren.

Hebben jullie tips voor mij.

Ik hou van zoet en fruitig. De prijs is niet van belang, het moet goed zijn en lekker.
Ik drink cognac ook sporadisch.

Misschien dat ik ook maar naar de whisky-festival ga.

[ Voor 8% gewijzigd door goovy75 op 31-03-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
goovy75 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:18:

Ik hou van zoet en fruitig. De prijs is niet van belang, het moet goed zijn en lekker.

Linkwood 37 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goovy75
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-06 05:53
Linkwood 37 :)
Ben niet zo van de chocola :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
goovy75 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:25:
[...]

Ben niet zo van de chocola :P
Dat komt goed uit dan:

Neus: zeer zacht, apple, meloen, iets van marsepein.

Smaak: pittig/warm, fruit en deed me ook denken aan boerenjongens ijs (rozijnen).

Nasmaak: lang en peperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_das
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-01 14:42
dyrc schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:31:
Vorig jaar naar Islay geweest en daar de laphroaig triple wood tegengekomen. Ondertussen aan de 2de fles bezig :9~

Ik hou van zoet en fruitig.
Glenmorangie zoet~ of Glengoyne (18y mmm) fruitig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser

Als whiskydrinker heb ik afgelopen jaar verschillende cognacs gedronken, erg lekker en zou graag nog een een chateau de huppelepup willen drinken, maar het zal nooit whisky worden. Ik denk dat je overigens van een Glenmorangie (Nectar D'or bijvoorbeeld) of van een Nikka Cofee malt erg blij zult worden, of je probeerd eens iets anders dan fruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-06 11:48
hfos schreef op maandag 13 maart 2017 @ 16:07:
Oh, dus je hebt al meer Islays op, dat helpt. Port Charlotte is mijn zwakte, de 10yo 2nd edition zou nu vrij redelijk verkrijgbaar moeten zijn. Het proberen zeker waard.
Ik sluit me aan bij beide tips 8) De Port Charlotte fles van mij was zeker lek, hij was zo snel leeg.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-06 07:55
Zelf en enorme fan van islay single malts. Kan altijd wel genieten van een goede peated whisky. Met name

- Bowmore
- Ardbeg 10
- Lagavulin 16
- Bunnahabhain

Laatst met saint patty's een ierse peated whisky geprobeerd, Connemara. Enige (echte) peated whisky van Ierland. Aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Septimamus schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 22:39:
Zelf en enorme fan van islay single malts. Kan altijd wel genieten van een goede peated whisky. Met name

- Bowmore
- Ardbeg 10
- Lagavulin 16
- Bunnahabhain

Laatst met saint patty's een ierse peated whisky geprobeerd, Connemara. Enige (echte) peated whisky van Ierland. Aanrader
Bunnahabhain maakt, als eigenlijk enige islay distillery, voornamelijk non peated whisky. Alleen hun "moine" lijn is peated. Dat gezegd hebbende, de Bunnahabhain 12yo zou bij iedere whisky liefhebber in de kast moeten staan! Top whisky!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-06 07:55
Noxa schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 23:22:
[...]

Bunnahabhain maakt, als eigenlijk enige islay distillery, voornamelijk non peated whisky. Alleen hun "moine" lijn is peated. Dat gezegd hebbende, de Bunnahabhain 12yo zou bij iedere whisky liefhebber in de kast moeten staan! Top whisky!
Wat leuk, wist ik nog niet. Altijd leuk om wat bij te leren over whisky. Ik hrb de Bunnahabain bij een maat mogen drinken en die was wel redelijk peated. Waarschijnlijk dan de "moine" geweest.

Maar volledig met je eens. Hele goede whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Septimamus schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 18:20:
[...]

Wat leuk, wist ik nog niet. Altijd leuk om wat bij te leren over whisky. Ik hrb de Bunnahabain bij een maat mogen drinken en die was wel redelijk peated. Waarschijnlijk dan de "moine" geweest.

Maar volledig met je eens. Hele goede whisky.
Ik ben wel erg benieuwd naar de moine oloroso. Dat lijkt mij een hele mooie whisky.
Overigens nog wel een glenfarclas 40 (5cl, officiele sample) gekocht en een Macallan Sienna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredfles
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Hey tof, wist niet dat dit topic er was. Leuk om te lezen dat er meer liefhebbers zijn van dit heerlijke goedje.
Ondanks dat m'n vrouw het niet leuk vind dat ik naar "medicijnen" ruik, blijf ik het toch lekker drinken ;)
Op 't tafeltje thuis:
- Glenmorangie 18yr
- Ardbeg Alligator
- Auchentoshan 21yr
- Lagavulin distillers' edition
- Lagavulin 16yr (all time fav)
- Dalwhinnie 15yr
- Caol ila 12yr
- Jack Daniels gold medal
- Millstone 5yr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Ingenieur
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-06 19:11
Ik ben sinds twee jaar aan de whisky verknocht en heb inmiddels een aantal soorten gehad.

Ik ben nu bijna door mijn Lagavulin, Bowmore heen dus wil een paar nieuwe flessen proberen.

Mijn smaak ligt bij de iets mildere whisky: Old Pulteney en Highland Park vind ik erg lekker. Ardbeg vond ik nog net te heftig. Hebben jullie suggesties?

Verder nog een aanrader van mijn kant: Redbreast Irish Pot Still Whiskey. Behoorlijk toegankelijk en een dropachtige afdronk.
fredfles schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:50:
Hey tof, wist niet dat dit topic er was. Leuk om te lezen dat er meer liefhebbers zijn van dit heerlijke goedje.
Ondanks dat m'n vrouw het niet leuk vind dat ik naar "medicijnen" ruik, blijf ik het toch lekker drinken ;)
Op 't tafeltje thuis:
- Glenmorangie 18yr
- Ardbeg Alligator
- Auchentoshan 21yr
- Lagavulin distillers' edition
- Lagavulin 16yr (all time fav)
- Dalwhinnie 15yr
- Caol ila 12yr
- Jack Daniels gold medal
- Millstone 5yr
Zo te lezen ben je wel van de "jodium" whiskies inderdaad :P

[ Voor 5% gewijzigd door De Ingenieur op 04-04-2017 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
De Ingenieur schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 15:30:
Ik ben sinds twee jaar aan de whisky verknocht en heb inmiddels een aantal soorten gehad.

Ik ben nu bijna door mijn Lagavulin, Bowmore heen dus wil een paar nieuwe flessen proberen.

Mijn smaak ligt bij de iets mildere whisky: Old Pulteney en Highland Park vind ik erg lekker. Ardbeg vond ik nog net te heftig. Hebben jullie suggesties?

Verder nog een aanrader van mijn kant: Redbreast Irish Pot Still Whiskey. Behoorlijk toegankelijk en een dropachtige afdronk.

[...]

Zo te lezen ben je wel van de "jodium" whiskies inderdaad :P
Misschien eens kijken/verdiepen richting benromach 10, springbank 10 en de kilkerran 12(40 a 50 euro verkrijgbaar). Allen voor een redelijk lage prijs verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo2005
  • Laatst online: 14:28
Wat leuk ik wist niet eens dat er een topic hiervoor was (bookmarked!).
Als beginnende Whisky drinker ben ik nog erg zoekende naar wat er allemaal is. Dus tips zijn altijd welkom.

Tot nu toe blijft dit mijn favoriet.
https://www.whiskybase.co...urret-triple-wood-edition

Ik heb mijn collectie ook even toegevoegd.
https://www.whiskybase.com/profile/oizopower/collection

[ Voor 8% gewijzigd door MrOizo2005 op 05-04-2017 15:11 ]

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-06 14:55
Whisky in de aanbieding bij Amazon.de:
https://www.amazon.de/b/r...KR8XB7XF&node=11969842031

o.a. Laphroaig, Bowmore en Oban Little Bay

Iemand nog aanraders uit de aanbiedingen?

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Eergisteren een fles Lagavulin Distillers Edition opengetrokken (2014). Hier de review:

Geur
Had ik maar twee flessen Lagavulin 16 gekocht.

Smaak

Nasmaak

Conclusie

Ben ik tevreden met deze whisky? Nee.

Ik had erg hoge verwachtingen, maar helaas. Wat ik met name proef is water en een kleine hint die wijst op rook. Misschien ga ik het vanaf nu toch maar laten bij de Lagavulin 16 en Ardbeg Uigeadail ;) (En hoeveel Islay's zou je uberhaupt in je standaard collectie moeten (willen) hebben?).

Heeft er nog iemand een suggestie voor een geweldige Islay die de 3e in m'n repertoire zou moeten worden? Ik houd me aanbevolen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
Anoniem: 311786 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:50:
Eergisteren een fles Lagavulin Distillers Edition opengetrokken (2014). Hier de review:

Geur

Smaak

Nasmaak

Conclusie

Ben ik tevreden met deze whisky? Nee.

Ik had erg hoge verwachtingen, maar helaas. Wat ik met name proef is water en een kleine hint die wijst op rook. Misschien ga ik het vanaf nu toch maar laten bij de Lagavulin 16 en Ardbeg Uigeadail ;) (En hoeveel Islay's zou je uberhaupt in je standaard collectie moeten (willen) hebben?).

Heeft er nog iemand een suggestie voor een geweldige Islay die de 3e in m'n repertoire zou moeten worden? Ik houd me aanbevolen!
Jammer dat hij je zo tegen gevallen is. Ik vind de distiller edition wel erg lekker!

Andere Islay zeg je? Kilchoman al geprobeerd? Bunnahabhain natuurlijk, alhoewel het geen peated whisky is. Geen islay maar wel in jouw straatje, Ledaig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Noxa schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:36:
Geen islay maar wel in jouw straatje, Ledaig!
Ledaig 10 vind ik een afrader. Ik waardeer Islays en drink graag een Lagavulin, Caol Ila, Bunnahabhain, Bowmore of Kilchoman. Maar Ledaig 10 komt niet eens in de buurt van dat niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Noxa schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:36:
[...]

Jammer dat hij je zo tegen gevallen is. Ik vind de distiller edition wel erg lekker!

Andere Islay zeg je? Kilchoman al geprobeerd? Bunnahabhain natuurlijk, alhoewel het geen peated whisky is. Geen islay maar wel in jouw straatje, Ledaig!
Van Kilchoman heb ik er 3 staan: Loch Gorm 2014, Machir Bay 2014 en de Sanaig. Ik heb ook een sample van de 100% Islay geproefd en die vond ik toch best wel smerig :p Kilchoman is natuurlijk ook nog een broekie, dus de huidige releases zijn nog vrij jong. Ik volg deze distillery echter op de voet en ik moet zeggen dat het steeds beter wordt.

Bunnahabhain spreekt me dan weer wat minder aan, maar zal daar toch es een keer een sample van bestellen. Who knows!

Je Ledaig tip zal ik opvolgen, zal er hier ooit nog wel eens op terugkomen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 09:35
Longrow peated zou ook nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
Anoniem: 311786 schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 19:50:
De Lagavulin 16 en de Ardbeg Uigeadail staan ook hoog op mijn lijstje van favoriete whisky's, rokerig en toch zoet en erg complex.
En dat vind ik ook van de Laphroaig Quarter cask. Een vriendelijk geprijsd alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcelmg2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 00:02:
[...]

De Lagavulin 16 en de Ardbeg Uigeadail staan ook hoog op mijn lijstje van favoriete whisky's, rokerig en toch zoet en erg complex.
En dat vind ik ook van de Laphroaig Quarter cask. Een vriendelijk geprijsd alternatief.
True... very true. Enige probleem wat ik met de Laphroaig Quarter Cask heb (en dat geldt ook voor de Ardbeg 10) is dat ik mezelf dan de vraag stel of ik deze zou willen drinken in plaats van een Ardbeg Uigeadail of Lagavulin 16. Als het antwoord op die vraag nee is, dan drink ik dus uiteindelijk geen Laphroaig Quarter Cask :p

Wat ik dus zoek is een mogelijke 3e Islay die dusdanig goed is dat ik mezelf deze vraag niet hoef te stellen ;) Geen absolute must natuurlijk, maar variatie is zeker v.w.b. whisky nooit verkeerd. Ik zal ook nog eens wat Laphroaig's op m'n "to sample" lijstje zetten :) En die Longrow Peated natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980
  • Laatst online: 30-04 11:57

kazz1980

Goh... Ik hier?

Hoe heb ik dit topic kunnen missen??

Inmiddels alweer geruime tijd liefhebber en aardige collectie in huis.
De topper voor mij (momenteel): Laphroaig 15 yr. Net dat stukje complexer dan de 10, en vooral een heerlijke rokerige turf smaak.

De Quarter Cask van Laphroaig kan ik ook zeer waarderen.
Verder heb ik nog een Cardhu 12, Monkey Shoulder, Glenrothes en diverse andere in de kast staan.
Ook een paar Amerikanen geprobeerd (niet single Malt), Jim Beam, Johnie Walker, Jack Daniels. Maar dat is het toch echt niet!

Mensen nog suggesties? Met name in de hoek van de Laphroaig-smaak?
Mijn budget is beperkt - dus ik zoek ze wel echt uit!... ;)

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:36
Ileach Peaty
Finlaggan Original
Finlaggan Old Reserve
Connemara

Allemaal goed betaalbaar via D12 of DG. En in jouw geval zeker het proberen waard.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57
kazz1980 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:04:
Hoe heb ik dit topic kunnen missen??

Inmiddels alweer geruime tijd liefhebber en aardige collectie in huis.
De topper voor mij (momenteel): Laphroaig 15 yr. Net dat stukje complexer dan de 10, en vooral een heerlijke rokerige turf smaak.

De Quarter Cask van Laphroaig kan ik ook zeer waarderen.
Verder heb ik nog een Cardhu 12, Monkey Shoulder, Glenrothes en diverse andere in de kast staan.
Ook een paar Amerikanen geprobeerd (niet single Malt), Jim Beam, Johnie Walker, Jack Daniels. Maar dat is het toch echt niet!

Waar heb je de Laphroaig 15 vandaan? Is al een paar jaar uit de handel, vervangen door de (veel minder goede) 18.

Laphroaig Triple Wood al eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

donleone83 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:41:
[...]
Waar heb je de Laphroaig 15 vandaan? Is al een paar jaar uit de handel, vervangen door de (veel minder goede) 18.
Was een tijdje terug tijdelijk te krijgen als jubileum uitgave... Ik zie dat ze er bij de Drankgigant nog hebben: https://www.drankgigant.n...imited-edition-200th.html
Laphroaig Triple Wood al eens gehad?
Nope. de moeite? (in vergelijk met andere Laphroaigs)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
kazz1980 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:44:
[...]

Was een tijdje terug tijdelijk te krijgen als jubileum uitgave... Ik zie dat ze er bij de Drankgigant nog hebben: https://www.drankgigant.n...imited-edition-200th.html

[...]

Nope. de moeite? (in vergelijk met andere Laphroaigs)?
Thanks, maar ik vind die prijs echt te gortig. Ik kocht hem bij de distillery online een paar jaar geleden voor 31 pond (met verjaardagskorting).

Ik vind de Triple Wood echt geweldig. De wood finish voegt echt wat toe. Een van mijn favo whisky's qua prijs/kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

donleone83 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:56:
[...]
Thanks, maar ik vind die prijs echt te gortig. Ik kocht hem bij de distillery online een paar jaar geleden voor 31 pond (met verjaardagskorting).

Ik vind de Triple Wood echt geweldig. De wood finish voegt echt wat toe. Een van mijn favo whisky's qua prijs/kwaliteit.
Vraag en aanbod he ;) Is inmiddels lastig te krijgen, dus duur... Ik heb hem zelf voor 80 gehaald (twee stuks meteen... Meteen mijn duurste Whisky aankoop ooit!).

Triple Wood gaat op de wishlist ;) thx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
marcelmg2 schreef op maandag 10 april 2017 @ 00:02:
[...]

Ik dronk voornamelijk sherry whisky, maar de Lagavulin 16 komt wel in de top 2 binnen in mijn lijstje. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Leuk om te zien dat er zoveel islay liefhebbers zijn, zelf heb ik voor het eerst een cognacje gekocht, om eens wat af te wisselen, erg lekker, maar geen whisky!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik heb mezelf getrakteerd de laatste week met maar liefst zes flessen:

- Dalwhinnie 15
- Dalmore 12
- Dalmore Cigar malt
- Lagavulin 16
- Bowmore small batch
- Glenlivet 18

Genieten geblazen :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:49
kazz1980 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:04:
Talisker 10 en Bowmore 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
donleone83 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 12:41:
[...]

Volgens mij is dat precies andersom, de 18 gaat/is er uit en wordt vervangen voor de 15.
http://wordsofwhisky.com/laphroaig-18-phased-years-end-2016/

En al heb ik de15yo nooit geproefd, ik vind de 18yo zo'n beetje de lekkerste whisky die er is. Jammer dat hij zo verschrikkelijk duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Ik heb hier nog een flesje van de 21 staan. Ik had er ooit twee, maar de eerste was wel heel snel leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazz_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:04
(jarig!)
Ik ben sinds iets meer dan een jaar ook begonnen met whisky drinken, eerst een aantal speyside whisky's gedronken en sinds enkele maanden ben ik bij de islay's geraakt.
Eerst had ik een talisker 10 geprobeerd maar dat was het echt niet voor mij.
Daar had ik nog wat getwijfeld om een andere islay te proberen maar toch blij dat ik het onlangs gedaan heb: ik had me een ardbeg 10 aangeschaft en die beviel mij heel erg, voor mij de beste tot nu toe :)
Nu heb ik een Caol Ila 12 openstaan, en die bevalt me ook heel goed, maar voor mij mss net 1 stapje onder de ardbeg

staan zeker nog op mijn wishlist:
Laphroaig 10
Lagavulin 16
Ardbeg uigeadail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:01
Anoniem: 311786 schreef op maandag 10 april 2017 @ 08:53:
[...]

True... very true. Enige probleem wat ik met de Laphroaig Quarter Cask heb (en dat geldt ook voor de Ardbeg 10) is dat ik mezelf dan de vraag stel of ik deze zou willen drinken in plaats van een Ardbeg Uigeadail of Lagavulin 16. Als het antwoord op die vraag nee is, dan drink ik dus uiteindelijk geen Laphroaig Quarter Cask :p

Wat ik dus zoek is een mogelijke 3e Islay die dusdanig goed is dat ik mezelf deze vraag niet hoef te stellen ;) Geen absolute must natuurlijk, maar variatie is zeker v.w.b. whisky nooit verkeerd. Ik zal ook nog eens wat Laphroaig's op m'n "to sample" lijstje zetten :) En die Longrow Peated natuurlijk ;)
Grootste verrassing qua Islay whisky's voor mij de afgelopen jaren is de relatief nieuwe stokerij "Kilchoman". In dit topic is die al meerdere malen voorbij gekomen. Op het moment heb ik de Machir Bay 2014 editie hier staan. Ten tijde van het bottelen slechts 4 jaar oud(!), maar een ontzettend smaakvolle en uitgebalanceerde whisky. Ieder jaar wordt een deel van deze single-malt batch gebotteld, waardoor je de smaakontwikkeling van de rijping kan volgen (die van 2015 is dus 5 jaar oud, die van 2016 is 6 jaar oud, enz.). Iedereen die ik hem laat proeven heeft hem direct in zijn top 5 gezet in ieder geval. Bij mij zelf op nr 2 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistymo
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-03-2022
Goh wat leuk dat er een GoT whisky forum is, haha nooit geweten dat deze bestond 😁. Ik drink regelmatig een glas whisky en heb aardig wat flessen versleten. Wat ik altijd een lekkere whisky vond was de glenmorangie portwooded, maar blijkbaar is deze er niet meer. Heb wel de quinta Ruby gekocht maar proefde toch anders.

Ben net terug van een citytrip uit Tokyo en dacht koop daar een mooie Japanse whisky, maar de aged zijn bijna niet te vinden. Heb uiteindelijk in 1 winkel een hibiki 17 kunnen scoren. Wil eigenlijk nog zo,n fles kopen maar zie ze nergens. Dacht dan heb ik 2 flessen een om te drinken en ander voor de verzameling. Heb de fles namelijk nog niet open gemaakt. Iemand die deze hibiki 17 ergens heeft liggen en hem weg wilt doen.? En best wel benieuwd of iemand hem al geproefd heeft en wat die er van vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Noxa schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:17:
[...]

Volgens mij is dat precies andersom, de 18 gaat/is er uit en wordt vervangen voor de 15.
http://wordsofwhisky.com/laphroaig-18-phased-years-end-2016/

En al heb ik de15yo nooit geproefd, ik vind de 18yo zo'n beetje de lekkerste whisky die er is. Jammer dat hij zo verschrikkelijk duur is.
Dat zou dan weer nieuw zijn. In iets van 2010 is de 18 op de markt gebracht als vervanger van de15 namelijk. Mooi als ze het weer terugdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

donleone83 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 00:46:
[...]

Dat zou dan weer nieuw zijn. In iets van 2010 is de 18 op de markt gebracht als vervanger van de15 namelijk. Mooi als ze het weer terugdraaien.
Dat is voor mij inderdaad ook nieuw.... De 18 heeft de 15 vervangen. En die zou nooit meer terugkomen. Daarom moest je er destijds snel bijzijn toen er tijdelijk 15 uitgebracht werd.... :/ Beetje misleidend als ze dan nu alsnog gewoon de 15 weer gaan uitbrengen (heb ik er voor niks twee dure flessen van gekocht...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistymo schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:44:
Ben net terug van een citytrip uit Tokyo en dacht koop daar een mooie Japanse whisky, maar de aged zijn bijna niet te vinden. Heb uiteindelijk in 1 winkel een hibiki 17 kunnen scoren. Wil eigenlijk nog zo,n fles kopen maar zie ze nergens. Dacht dan heb ik 2 flessen een om te drinken en ander voor de verzameling. Heb de fles namelijk nog niet open gemaakt. Iemand die deze hibiki 17 ergens heeft liggen en hem weg wilt doen.? En best wel benieuwd of iemand hem al geproefd heeft en wat die er van vond.
Het grote probleem van Japanse whisky is dat het de afgelopen jaren enorm populair is geworden. Ik weet nog wel dat ik zo'n 2 jaar terug een Hibiki 12 heb gekocht voor ongeveer €50,-. Das war einmal ;w

Maar ze zijn nog wel te vinden, alleen moet je soms wat verder zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op Ebay of whiskybase.com (kun je daar ook meteen je eigen profiel aanmaken ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistymo
Anoniem: 311786 schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:21:
[...]

Het grote probleem van Japanse whisky is dat het de afgelopen jaren enorm populair is geworden. Ik weet nog wel dat ik zo'n 2 jaar terug een Hibiki 12 heb gekocht voor ongeveer €50,-. Das war einmal ;w

Maar ze zijn nog wel te vinden, alleen moet je soms wat verder zoeken. Kijk bijvoorbeeld eens op Ebay of whiskybase.com (kun je daar ook meteen je eigen profiel aanmaken ;)).
Ja ik heb het inderdaad gemerkt, maar dacht in japan toch wel wat te scoren. Heb het niet zo op die veiling sites zoals ebay en cata, vandaar dat ik liever rechtstreeks koop. Trouwens hoe smaakte die 12y en is ie met een bepaalde scotch te vergelijken?

WTF net even op whiskybase.com gekeken en voor een 17y vragen ze minimaal €250,- oplopend naar €300,-. Pfff had ook nog de mogelijkheid om een 30y te kopen een week geleden maar daar vroegen ze 120.000 yen voor, achteraf als ik zie wat die flessen kosten via veilingen dan was het best een goede investering geweest >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Mistymo op 12-04-2017 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mistymo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 09:26:
[...]

Ja ik heb het inderdaad gemerkt, maar dacht in japan toch wel wat te scoren. Heb het niet zo op die veiling sites zoals ebay en cata, vandaar dat ik liever rechtstreeks koop. Trouwens hoe smaakte die 12y en is ie met een bepaalde scotch te vergelijken?
In Hibiki's stoppen ze aardig wat Grain Whisky van de Chita distillery, wat de whisky een "mellow" (zachte?) smaak en feeling geeft. Iets soortgelijks ben ik tot nu toe nog niet tegengekomen. Alle Hibiki's die ik tot nu toe heb gehad (en op de 30's na heb ik ze vrijwel allemaal 8)) zijn in ieder geval geweldig! Een Japanese Harmony (de vervanger van de 12) scoort wat mij betreft ook erg hoog en die is nog redelijk geprijsd en volop verkrijgbaar.
[...]
WTF net even op whiskybase.com gekeken en voor een 17y vragen ze minimaal €250,- oplopend naar €300,-. Pfff had ook nog de mogelijkheid om een 30y te kopen een week geleden maar daar vroegen ze 120.000 yen voor, achteraf als ik zie wat die flessen kosten via veilingen dan was het best een goede investering geweest >:)
Had je dat nou maar eerder geweten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistymo
Naja blij in ieder geval dat ik de 17y heb meegenomen voor een mooi prijsje :). Zoek alleen nog een 2e zodat ik er 1 dicht kan laten. Als die japanse whisky's zo ontzettend mooi zijn dan word het denk ik maar weinig gedronken door de forum members, want lees er niet veel over hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunaticc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-06 10:31
Mistymo schreef op woensdag 12 april 2017 @ 10:02:
[...]

Naja blij in ieder geval dat ik de 17y heb meegenomen voor een mooi prijsje :). Zoek alleen nog een 2e zodat ik er 1 dicht kan laten. Als die japanse whisky's zo ontzettend mooi zijn dan word het denk ik maar weinig gedronken door de forum members, want lees er niet veel over hier.
Ik heb al zo'n anderhalf jaar een Hibiki 12 staan, ook ongeopend :$ Destijds €70 voor betaald, ik zie dat dat nu de prijs van de Harmony is. Sowieso niet normaal hoe hard die Japanse whisky's gaan. Ik heb ooit de Yamazaki Distiller's Reserve gekregen (€60~) en ik was dus ook wel benieuwd naar de Hakushu.. die kostte de laatste keer dat ik keek €110 8)7

Ik ben overigens al enige tijd op zoek naar een GlenDronach Single Cask uit 1991. Als iemand weet waar ik die een kan kopen voor een normale prijs, dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 738905

Ik heb inmiddels een halve kast glenalba 35 (en de jongere) staan, kan ik jaren mee vooruit. Even wat ingekocht bij mijn collega die in Duitsland is gaan wonen. We bestellen nu met collega's elke 3 maand whiskey bij haar (en anderer drank) :D _/-\o_

Ideaal zeg, voor iedereen die een collega in Duitsland heeft: www.lidl.de is fantastisch voor alle drank, wat een prijzen. Lijkt wel alsof het gratis is.
Pfff had ook nog de mogelijkheid om een 30y te kopen een week geleden maar daar vroegen ze 120.000 yen voor, achteraf als ik zie wat die flessen kosten via veilingen dan was het best een goede investering geweest >:)
Raak je zo'n dure fles wel kwijt? Het is wel een gok. Ik heb hier ook een zeldzaam bordspel dat 1000 euro waard is volgens gameboardfreak (de verkoopplaats voor dat soort games), zelf gekocht voor 10 euro. Maar na 2 jaar heb ik nog geen bod gehad terwijl er honderden mensen hem op de verlanglijst hebben staan. Dus tja, iets zien voor een prijs en het daarvoor verkopen zijn twee verschillende dingen.

Maar misschien is de whiskey markt veel levendiger dan de bordspellen markt.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 738905 op 17-04-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Anoniem: 738905 schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:23:
[...]
Raak je zo'n dure fles wel kwijt? Het is wel een gok.
Zelf baal ik er eigenlijk van, dat flessen die ik voor normale prijzen heb gekocht inmiddels voor een veelvoud te koop worden aangeboden. Heeft niets met de kwaliteit te maken, maar alles met de zeldzaamheid.
Dilemma: Gewoon opdrinken, of verkopen en er drie gangbare, ook lekkere, flessen voor terugkopen? :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Toff schreef op maandag 17 april 2017 @ 22:59:
[...]

Zelf baal ik er eigenlijk van, dat flessen die ik voor normale prijzen heb gekocht inmiddels voor een veelvoud te koop worden aangeboden. Heeft niets met de kwaliteit te maken, maar alles met de zeldzaamheid.
Dilemma: Gewoon opdrinken, of verkopen en er drie gangbare, ook lekkere, flessen voor terugkopen? :(
Hangt ervanaf hoe je in de liquide middelen zit (slappe was). Uiteindelijk heb je het geld al uitgegeven en mis je het niet meer waarschijnlijk dus lekker houden. Aan de andere kant als je een fles verkoop en er drie voor terugkrijgt. Wat populair (dus duur) is, is niet altijd beter als je gewoon op je eigen smaak durft af te gaan. Er is veel 'hype (meeloperij)' dus als je dat spelletje doorkrijgt kan je wat gaan handelen.
Maar het blijft een dillema - wat je verkoopt proef je niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:40

Secsytime

Automagisch

Bean77 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 15:25:
Beetje dooie boel hier ;) Tijd voor een leuk plaatje van een nieuwe aanwinst.
Gelukkig kon ik deze tegen de normale winkelprijzen kopen.

[afbeelding]
Ben al een poosje op zoek naar deze van Springbank, waar heb je hem voor een normale prijs kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Secsytime schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:45:
[...]

Ben al een poosje op zoek naar deze van Springbank, waar heb je hem voor een normale prijs kunnen krijgen?
Ik heb hem voor 130 van iemand overgenomen in een facebook groep over whisky. Ik zie ze inmiddels al voor 150+ aangeboden worden. Belachelijk ook die springbank hype.

Als het goed is wordt vanmiddag nog 2 flessen bezorgd hier die al redelijk wat jaren in het vat hebben gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:40

Secsytime

Automagisch

Bean77 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 13:54:
[...]

Ik heb hem voor 130 van iemand overgenomen in een facebook groep over whisky. Ik zie ze inmiddels al voor 150+ aangeboden worden. Belachelijk ook die springbank hype.

Als het goed is wordt vanmiddag nog 2 flessen bezorgd hier die al redelijk wat jaren in het vat hebben gezeten.
Tsja, nu het beleggen in whisky hip is zitten wij met de gebakken peren :'( dure flessen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:47

mark-k

AKA markkNL

Een vraagje over de houdbaarheid van whiskey (vooral qua smaak etc dan, de alcohol zorgt er wel voor dat het niet bederft). Mijn opa had nog een stel flessen staan met 10-50 procent van de inhoud er nog in. Nu een vriend van me aan de whiskey heeft gekregen en mijn opa een paar maanden geleden overleden is heb ik die flessen momenteel thuis staan. Zou dit nog fatsoenlijk te drinken zijn? Of is het waarschijnlijk niks meer doordat ze al enkele jaren open staan (minimaal 5, waarschijnlijk nog wel een veelvoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Sterk afhankelijk van hoe leeg de flessen zijn. Als je nog tot een derde gevuld hebt zou het in principe niet aan kwaliteit achteruit moeten gaan tot 2 jaar lang. De sluiting is immers van kurk, waar lucht doorheen ontsnapt. Je kunt parafilm gebruiken om je flessen goed te sluiten zodat er geen lucht meer via de kurk naar buiten kan.
Het is altijd beter om een kleine hoeveelheid (minder dan 1/4e) om te gieten in sampleflesjes of kleinere flesjes indien je dit langer wilt blijven bewaren.
Het wil overigens niet zeggen dat whisky van 5 of 10 jaar oud in een fles niet meer te drinken is; dat moet je proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Deathchant schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:03:
Sterk afhankelijk van hoe leeg de flessen zijn. Als je nog tot een derde gevuld hebt zou het in principe niet aan kwaliteit achteruit moeten gaan tot 2 jaar lang. De sluiting is immers van kurk, waar lucht doorheen ontsnapt. Je kunt parafilm gebruiken om je flessen goed te sluiten zodat er geen lucht meer via de kurk naar buiten kan.
Het is altijd beter om een kleine hoeveelheid (minder dan 1/4e) om te gieten in sampleflesjes of kleinere flesjes indien je dit langer wilt blijven bewaren.
Het wil overigens niet zeggen dat whisky van 5 of 10 jaar oud in een fles niet meer te drinken is; dat moet je proberen :)
Sommige zijn ook echt niet veel meer, soms zelfs dat er 2 exact dezelfde flessen met nog maar een beetje staan, geen flauw idee waarom hij niet eerst de ene leeggemaakt heeft voor hij de andere opende.

Maar hoezo sluiting van kurk? Voor zover ik zie hebben ze allemaal een schroefdop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mark-k schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:58:
[...]

Sommige zijn ook echt niet veel meer, soms zelfs dat er 2 exact dezelfde flessen met nog maar een beetje staan, geen flauw idee waarom hij niet eerst de ene leeggemaakt heeft voor hij de andere opende.

Maar hoezo sluiting van kurk? Voor zover ik zie hebben ze allemaal een schroefdop.
No offence, maar in dat laatste geval kun je je afvragen of je er überhaupt aan moet beginnen. Whisky met schroef dopen, Hibiki daar gelaten, zijn meestal geen toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gooi alles in 1 fles en kijk wat je krijgt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Noxa schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:02:
[...]

No offence, maar in dat laatste geval kun je je afvragen of je er überhaupt aan moet beginnen. Whisky met schroef dopen, Hibiki daar gelaten, zijn meestal geen toppers.
Fles van meer dan 1000 euro met een schroefdop: https://www.thewhiskyexch...nfiddich-1965-12-year-old

Dus dat zegt mij persoonlijk niet veel. Houd er rekening mee dat ik pas net begin, heb nou 2x n whiskey gehad en was dus ook nog niet echt van plan om 100 euro voor een fles uit te geven ofzo. Het is voor mij meer een manier om een stel verschillende whiskeys te proberen zonder meteen een set flessen te moeten kopen en daarbij erachter te komen wat me wel en niet bevalt (en daarnaast ook als soort van herinnering aan mn opa op dat moment), maar dan moet het natuurlijk niet volledig van smaak veranderd zijn doordat het al een tijd vrij leeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mark-k schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:30:
[...]

Fles van meer dan 1000 euro met een schroefdop: https://www.thewhiskyexch...nfiddich-1965-12-year-old

Dus dat zegt mij persoonlijk niet veel. Houd er rekening mee dat ik pas net begin, heb nou 2x n whiskey gehad en was dus ook nog niet echt van plan om 100 euro voor een fles uit te geven ofzo. Het is voor mij meer een manier om een stel verschillende whiskeys te proberen zonder meteen een set flessen te moeten kopen en daarbij erachter te komen wat me wel en niet bevalt (en daarnaast ook als soort van herinnering aan mn opa op dat moment), maar dan moet het natuurlijk niet volledig van smaak veranderd zijn doordat het al een tijd vrij leeg staat.
Heb je wat namen en rugnummers van die flessen, wellicht kunnen we je op weg helpen?
Wellicht zit weer een pareltje tussen of kunnen we anderszins het in perspectief plaatsen.

Als je beginner bent is het hoe dan ook leuk om te proeven. Maar om je nou stuk te bijten op een fles van 2 tientjes gekocht in de jaren 90 bij de Lidl... Dat zou ook zonde zijn. I've been there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Noxa schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:48:
[...]

Heb je wat namen en rugnummers van die flessen, wellicht kunnen we je op weg helpen?
Wellicht zit weer een pareltje tussen of kunnen we anderszins het in perspectief plaatsen.

Als je beginner bent is het hoe dan ook leuk om te proeven. Maar om je nou stuk te bijten op een fles van 2 tientjes gekocht in de jaren 90 bij de Lidl... Dat zou ook zonde zijn. I've been there.
True, zal morgen eens checken. Volgens mij zijn het wel redelijk standaard zaken, niet echt iets duurs of exotisch, maar vind het ook moeilijk om iets weg te gooien wat mn opa misschien wel voor n reden bewaard had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17:37
Misschien is de Laphroaig PX Cask een goede kandidaat. Het leek me een beetje een gimmick en mogelijk is hij alleen op vliegvelden verkrijgbaar, maar ik vind het een absolute aanrader.

Wat zoeter dan de Lagavulin 16, (bijna) net zo complex en een heel mooie aanvulling. Ik heb een aantal keer in mijn handen gestaan met de Lagavulin Distillers Edition, maar na jouw review ben ik blij dat ik 'm niet gekocht heb.
Lagavulin 16 is absoluut mijn favoriete whisky, de Ardbeg Uigeadail heb ik nog niet geproefd, maar de Laphroaig PX vind ik een erg goede aanvulling. Ik grijp er zelfs vaker naar dan naar de Lagavulin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:40
Craigellachie 13 gekocht. Had hem eerder al eens gehad, maar ik vind hem echt geweldig lekker.

Pittig, maar wel vol smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lapa schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:26:
[...]

Misschien is de Laphroaig PX Cask een goede kandidaat. Het leek me een beetje een gimmick en mogelijk is hij alleen op vliegvelden verkrijgbaar, maar ik vind het een absolute aanrader.

Wat zoeter dan de Lagavulin 16, (bijna) net zo complex en een heel mooie aanvulling. Ik heb een aantal keer in mijn handen gestaan met de Lagavulin Distillers Edition, maar na jouw review ben ik blij dat ik 'm niet gekocht heb.
Lagavulin 16 is absoluut mijn favoriete whisky, de Ardbeg Uigeadail heb ik nog niet geproefd, maar de Laphroaig PX vind ik een erg goede aanvulling. Ik grijp er zelfs vaker naar dan naar de Lagavulin.
Toch weer die PX die telkens weer naar voren komt ;)

Ik ga een sample regelen, thnx!

Nog even een kleine edit:

De Lagavulin Distillers Edition viel mij heel erg tegen, maar misschien is het wel jouw nieuwe beste whisky ooit ;) Probeer anders zeker eens een sample, je weet maar nooit ;)

Regarding de Uigeadail, die moet je echt proberen! Sterker nog, ik zou je willen aanbevelen hier gewoon een fles van te kopen, dat kan echt niet fout gaan. Ik twijfel al jaren of ik de Lagavulin 16 of de Ardbeg Uigeadail de beste Islay vind, maar ik ben en blijf aan het twijfelen. Misschien moet ik ze toch maar eens een gedeelde eerste plaats geven. Anyway, de Uigeadail is echt een monsterlijk goede whisky en je gaat daar echt enorm van genieten als je de Lagavulin 16 beschouwd als jouw beste whisky :) En zo niet, dan neem ik de fles van je over (voor minder dan de aanschafprijs, uiteraard ;)).

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 311786 op 21-04-2017 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddye
  • Registratie: Juli 2013
Ik drink nog niet zo heel lang whisky, maar de Lagavulin 16 is een whisky die ik zeker nog een keer zal kopen als deze fles op is. Verder heb ik niet heel veel verschillende whiskies gedronken, dus er gaat nog een smaakwereld voor me open. De Lagavulin 16 staat in ieder geval in de top 3, maar dat is ook niet moeilijk al je maar 3 verschillende whiskies hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Noxa schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:48:
[...]

Ok, ik verwacht niet veel speciaals aangezien ik al wat gezocht had, maar dit is wat er tussen zit:
Teachers
Jim Beam
Angus McNeil
Ballantines
2 verschillende Paddy (hier zit misschien nog wel een goede tussen, die heb ik nog niet thuis, maar lijkt uit mn gedachte hierop: https://www.masterofmalt....whiskey-1l-1980s-whiskey/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
mark-k schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:34:
[...]

Ok, ik verwacht niet veel speciaals aangezien ik al wat gezocht had, maar dit is wat er tussen zit:
Teachers
Jim Beam
Angus McNeil
Ballantines
2 verschillende Paddy (hier zit misschien nog wel een goede tussen, die heb ik nog niet thuis, maar lijkt uit mn gedachte hierop: https://www.masterofmalt....whiskey-1l-1980s-whiskey/)
Dan ben ik bang dat ik je toch teleur moet stellen. Ook voor een beginner is hier niet zo veel aan. Het waren nooit echt spannender whisky's en met de jaren zullen ze er niet beter op geworden zijn.

Echter whisky vergaat niet zo snel dus probeer het eens zou ik zeggen. Voel je vooral niet schuldig als het je niet smaakt.
Pagina: 1 ... 8 ... 77 Laatste