[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 30-08-2024
mathy_ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 22:54:
Vandaag een verlaat verjaardagscadeau gekregen van een vriend.

Klein glaasje geproefd en kan hem zeer waarderen

[afbeelding]
Heb je hiervan de 12 wel eens gehad? Erg goed met pure chocolade!

Die Hibiki Japanese harmony is overigens een van mijn favorieten! Mandarijnen <3

[ Voor 9% gewijzigd door Crowdpleaser op 16-01-2017 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Waarom denk je dat ik 'm ook poste.Hieronder het volledige plaatje
van de avond dat ik de hele fles kocht en ervan dronk.

Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/LXKKrnYKdhQ5/1k0.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 323791 op 16-01-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-06 07:22
Crowdpleaser schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:57:
[...]

Heb je hiervan de 12 wel eens gehad? Erg goed met pure chocolade!

Die Hibiki Japanese harmony is overigens een van mijn favorieten! Mandarijnen <3
1x maar had toen al teveel andere dranken op dat ik de smaak niet goed terug kan halen :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Anoniem: 323791 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 17:14:
Waarom denk je dat ik 'm ook poste.Hieronder het volledige plaatje
van de avond dat ik de hele fles kocht en ervan dronk.

[afbeelding]
Het voorbeeld van een in mijn ogen perfecte blend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnosis
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-06 08:30
Ik zie best vaak Japanse whisky langskomen en in de winkel. Vaak de Nikka from the barrel. Zit daar nog veel verschil in vergeleken met Schotse of Ierse (behalve de prijs :+, want goedkoop is anders)? Hebben ze iets waar je ze aan kan herkennen, iets typisch voor Japanse whisky's bijvoorbeeld?

Je kan je er maar druk om maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Gnosis schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:07:
Ik zie best vaak Japanse whisky langskomen en in de winkel. Vaak de Nikka from the barrel. Zit daar nog veel verschil in vergeleken met Schotse of Ierse (behalve de prijs :+, want goedkoop is anders)? Hebben ze iets waar je ze aan kan herkennen, iets typisch voor Japanse whisky's bijvoorbeeld?
Nikka from the barrel is echt een topwhisky, even wennen aan de 54,x procent alcohol, maar ook hierin spelen mandarijnen en bloemen een grote rol. Kijk even op de bekende drankwebsites, dan kun je ze volgens mij voor 30 euro krijgen. Let wel op dat het schenken van de eerste paar glazen nogal moeilijk is omdat de fles vierkant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Hebben mensen nog tips voor goede, betaalbare single malt of blended whisk(e)ys uit niet-whisk(e)y landen?
(Die liefst ook nog een beetje in NL te krijgen zijn.)

Dus eigenlijk alles dat niet komt uit Schotland, Ierland en Japan?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-06 15:20
unezra schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:45:
Hebben mensen nog tips voor goede, betaalbare single malt of blended whisk(e)ys uit niet-whisk(e)y landen?

Armorik uit Frankrijk is mij positief bij blijven staan toen ik het whiskyfestival in Den Haag bezocht. :)

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Frysk Hynder (Fries Paard, Friesland), Black Velvet (Canada) en Armorik (Bretagne) zijn een paar die me zo te binnen schieten. Verder komt er ook wel leuk spul uit Nieuw Zeeland en Cornwall.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Je bent net een paar dagen te laat, de Frysk Hynder was in de reclame voor 30 euro bij de slijterij van de Poiesz, een Friese supermarkt. De reguliere winkelprijs van 40-50 euro is wat hoog voor een whisky die niet verkeerd smaakt maar echt niet dat bedrag waard is. Het is afkomstig van een bierbrouwer die in Bolsward het Friese Us Heit bier produceert. Uit diverse reviews begrijp ik dat het whisky stoken er bij word gedaan en nogal amateuristisch gebeurd. In het noorden zie je soms ook kleine flesjes Frysk Hynder bij de slijter liggen. Leuk om te proberen of weg te geven. Frysk Hynder word vaak gekocht door Friezen die iets streekeigens willen kopen of weggeven.

Ook in Duitsland word whisky gestookt: http://www.deutsche-whiskys.de

[ Voor 6% gewijzigd door Obelink op 17-01-2017 19:27 . Reden: Deutschland whisky ]

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

@unezra: kijk eens naar het merk Kavalan, Taiwanese whisky. Gewoon op drankdozijn.nl te krijgen. Tip: als je toch wat meer wilt/kunt uitgeven, kijk dan eens naar de Solist serie.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27

Amrut uit India of Kavalan inderdaad. Al is die laatste erg duur geworden sinds het succes van de Vinho Barrique serie.
Ik heb de Amrut Portonova in de kast staan, dat is echt een top whisky!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57

Millstone? Nederlandse whisky van Zuidam uit Baarle-Nassau. Toppertje ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

donleone83 schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:12:
[...]
Millstone? Nederlandse whisky van Zuidam uit Baarle-Nassau. Toppertje ook.
Die heb ik op PX vaten, maar volgens mijn welgewaardeerde vrienden smaakt dat naar bedroven cointreaux... Het ruikt er ook wel een beetje naar ja. :(

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-06 21:49
Mijn favoriet blijft toch wel de Jura - Turas Mara

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-06 13:49

Onduidelijk is wat "betaalbaar" is voor jou. Maar een Amrut Fusion is voor een kleine 40 euro een 50% whisky een interessante optie.
Mocht het budget ruimer zijn dan kan de kavalan solist interessant zijn.
unezra schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:23:
[...]

Die heb ik op PX vaten, maar volgens mijn welgewaardeerde vrienden smaakt dat naar bedroven cointreaux... Het ruikt er ook wel een beetje naar ja. :(
Ik heb zelf nooit een Millstone op, maar ik vind dat er wel erg een hype van gemaakt wordt in verschillende whiskygroepen. Nadeel van hype's is dat ze zelden de verwachtingen waarmaken ;)

Ik ga volgende week eens op jacht naar 2 mooie flessen die ik op het oog heb. :9~

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:13

Case_C

[Team Carrack]

Bean77 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:09:
[...]
Ik ga volgende week eens op jacht naar 2 mooie flessen die ik op het oog heb. :9~
Je gaat 't zeker pas verklappen als je de flessen in bezit hebt gok ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-06 11:41
Ik heb erg genoten van mijn Mackmyra uit Zweden. Ik zie net dat hun assortiment grondig is uitgebreid sinds ik deze kocht (ik had een Brukswhisky). Als ik binnenkort opnieuw op zoektocht ga naar een nieuwe fles kijk ik hier zeker naar.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Case_C schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:29:
[...]

Je gaat 't zeker pas verklappen als je de flessen in bezit hebt gok ik? :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Herkenbaar :) , dat had ik met de volgende fles rechts op de foto. Daar had de slijterij er ook maar 1 van op voorraad staan :P .
Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door Case_C op 18-01-2017 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:06

Croga

The Unreasonable Man

Daar is één heel groot probleem aan....

In Schotland wordt gesteld dat iets pas Scotch mag heten als het minstens 10 jaar op het vat heeft gelegen. In Japan hoeden ze zich daar over het algemeen ook aan.

Nederlandse whisky durven ze rustig na 3 jaar op €50 per fles te verkopen. Hetzelfde geld voor het Franse spul en ik twijfel er niet aan dat het er in andere landen ook zo aan toe gaat. Maar 3 jaar gerijpte whisky is heel ander spul dan 10 jaar gerijpt. Het is veel agressiever met minder fijne smaken en meer grove smaken. Met überhaupt minder smaak aangezien veel van de smaak uit het hout komt en niet uit het product.

Begrijp me niet verkeerd; je moet het een keer geproefd hebben, alleen al voor de ervaring, maar niet tegen €50 voor een fles. Lang, lang geleden heb ik ooit het overschot van het ver-vatten van Lagavulin geproefd. 3 jaar oud en de meest agressieve whisky die ik ooit gehad heb. Maar daar betaalde ik €16 voor een fles voor. Voor Lagavulin interessant omdat ze het anders weg gooien (werd overigens niet als Lagavulin verkocht; je moet niet je merk gaan verwateren op die manier ;)).

Na jarenlang aan de schotten (en de occasional Ier) gezeten te hebben heb ik twee weken terug een kleintje Kavalan soldaat gemaakt (een vriendin van me komt oorspronkelijk uit het dorp waar dat gemaakt wordt) en de eerste twee drams van een fles Yamazaki. De Kavalan vergelijk ik liefst met een Highlander; aardig robuust maar weinig turf. De Yamazaki komt dichterbij mijn favoriete Speyside maar dan iets kruidiger. Beiden slechts een start aan mijn oosters avontuur. Maar ja, ik heb mijn vrouw beloofd eerst de staande flessen eens leeg te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Croga schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:19:
[...]
In Schotland wordt gesteld dat iets pas Scotch mag heten als het minstens 10 jaar op het vat heeft gelegen. In Japan hoeden ze zich daar over het algemeen ook aan.
"Scotch" wordt veelal door Amerikanen gebruikt om aan te geven dat het om een Schotse whisky gaat. Gewoon een naampje dus. Je mag het bij Schotse wet whisky noemen als het minimaal 3 jaar op Schotse bodem gerijpt heeft in eikenhouten vaten. Dus niet 10 jaar. Er zijn overigens meerdere regels daarvoor, ik weet ze niet meer allemaal uit mijn hoofd maar dit is wat ik keer op keer bij de Distilleries hoor:
- alleen eikenhout, geen ander hout; wellicht wel ander hout om te finishen. Dus 2 jaar in eikenhout en 1 jaar in andere houtsoort mag niet.
- alleen de ingrediënten die de Schotse wet voorschrijft mag gebruikt worden (barley, Scottish spring water en yeast), geen andere toevoegingen.
- graan moet op Schotse bodem verbouwd worden

Verder, zou je kunnen zeggen (maar niet bij wet vastgelegd) dat er copper stills gebruikt moeten worden. Het koper en de vorm/hoogte/mate van reflux beïnvloedt de smaak. Maar dit staat volgens mij niet specifiek in de Schotse wet.

Dan heb je nog dat de barley boven peatfires gedroogd worden maar dat hoeft niet. Kan ook airdry; immers niet elke whisky smaakt peaty.
Dan heb je nog dat het niet gebruikelijk is om hagelnieuwe vaten te gebruiken; er heeft eerst altijd bourbon of sherry ingezeten voordat 't gebruikt wordt voor Schotse whisky. Ook dat laatste zal volgens mij niet specifiek in de wet staan.

[ Voor 79% gewijzigd door Deathchant op 18-01-2017 14:10 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Deathchant schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:43:
"Scotch" wordt veelal door Amerikanen gebruikt om aan te geven dat het om een Schotse whisky gaat. Gewoon een naampje dus.
Mwah, da's wel een beetje kort door de bocht....

Je mag alles whisky noemen wat je wilt. Maar als je het "Scotch Whisky" wilt noemen moet het aan "de regeltjes" van de Scotch Whisky Association voldoen.

Je hebt gelijk dat het inderdaad 3 jaar is. Er stond mij bij dat het meer was maar ik herinner me nu dat één van de distillers me vertelde dat er in Edinburgh een groot magazijn is waar ze 3 jaar lang hun spullen opleggen en het daarna gebruiken om blends, zoals Johnny Walker's Red en Black label, mee te maken. Hij keek er erg zuur bij toen hij dat vertelde :)

Opleggen voor die 3 jaar moet inderdaad ook op eiken gebeuren en niets anders. Maar ik heb ook nog nergens vaten van een ander materiaal gezien. Blank of gebruikt wordt nergens beschreven.

Overigens is 3 jaar op eiken het enige wat ik kan vinden dat bij wet verplicht is om het Scotch te mogen noemen. Al het andere staat daar los van. Waar de barley of mout vandaan komt maakt niet uit. Of je koper gebruikt of niet maakt niet uit. Welke ingrediënten je gebruikt is niet gereguleerd.
(Dat gezegd hebbende heb ik bij de 8 distilleerderijen die ik bezocht heb nog niets anders gezien dan lokaal verbouwde barley, lokaal bron water, levende gist en koperen stills)

Zie http://www.scotch-whisky.org.uk/ voor meer details :)

Bedankt voor je reactie, triggerde me om het een keer goed op te zoeken :) Op de site hierboven staat nog veel meer detail, inclusief de letterlijke tekst van de volledige regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Lichtelijk off-topic:

Waarom gebruikt iedereen hier ineens het woord barley voor het graan/gewas dat in het Nederlands gewoon bekend staat als gerst :?

Overigens wordt voor whisk(e)y net als voor bier meestal gemoute gerst (malted barley) gebruikt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje:

Afbeeldingslocatie: https://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/1/image/300x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/e/ben_nevis_10_years_whisky.png

Wat wordt hier gevonden van bovenstaand,Ben Nevis, whisky. Ik heb het sinds kort een fles met bijbehorend 'bekertje' van mijn oude eenheid gekregen tijdens een gelegenheid en ik vind het ondanks zijn 'jeugdigheid' een goede whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Freee!! schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:09:
Lichtelijk off-topic:

Waarom gebruikt iedereen hier ineens het woord barley voor het graan/gewas dat in het Nederlands gewoon bekend staat als gerst :?

Overigens wordt voor whisk(e)y net als voor bier meestal gemoute gerst (malted barley) gebruikt.
Als ik de vraag voor mezelf moet beantwoorden: gewoonte van me om vaak in het Engels te denken (en dan ook uit te spreken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:59
Geen single malt, maar als ik de reviews mag geloven is dit geen slechte blend:
Afbeeldingslocatie: http://www.worldwhisky.nl/wp-content/uploads/nikkafromthebarrel-300x293.png

Zojuist gehaald en ik zal hem vanavond misschien eens proeven. Het zal in ieder geval een upgrade zijn ten opzichte van Johnnie Walker Red Label :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Misschien erg off-topic maar als ik dit soort flessen zien i.c.m. de doos dan bekruipt mij altijd een gevoel van "ziet er heel interessant uit"maar in de praktijk zal hij prima i.c.m. een colaatje mixen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deathchant schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:43:
[...]

"Scotch" wordt veelal door Amerikanen gebruikt om aan te geven dat het om een Schotse whisky gaat. Gewoon een naampje dus.
Volgens mij betekent het in de VS gewoon dat het whisk(e)y is. Afkomst doet er niet toe. Het kan dus ook op Amerikaanse of Canadese whisk(e)y slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Lijkt me sterk dat ze bedoelen scotch=whisk(e)y. Een canadese whisky scotch noemen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:42
Anoniem: 323791 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 19:51:
Misschien erg off-topic maar als ik dit soort flessen zien i.c.m. de doos dan bekruipt mij altijd een gevoel van "ziet er heel interessant uit"maar in de praktijk zal hij prima i.c.m. een colaatje mixen. :+
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:53
Anoniem: 323791 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:35:
Vraagje:

Wat wordt hier gevonden van bovenstaand,Ben Nevis, whisky. Ik heb het sinds kort een fles met bijbehorend 'bekertje' van mijn oude eenheid gekregen tijdens een gelegenheid en ik vind het ondanks zijn 'jeugdigheid' een goede whisky.
Zelf vorig jaar de distillery bezocht. Ligt in de prachtige omgeving van de glenn nevis.

Heb daar toen de 12yr californian red whine finish meegenomen.

Kan dus niet oordelen over de 10yr van jou. Maar als je toch iets anders wilt proberen kan ik bovenstaande zeker aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Deathchant schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 21:10:
Lijkt me sterk dat ze bedoelen scotch=whisk(e)y. Een canadese whisky scotch noemen :?
Toch doen ze het, gaat om de methode en ingrediënten en niet om de oorsprong. Het Amerikaanse alternative wordt over het algemeen bourbon genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddj01
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-06 12:07
Gister van een heerlijke ardbeg genoten

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16143309_1297705250309919_2759964953356228437_n.jpg?oh=787bed375457464692e9c779858af6c0&oe=5905AA02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Het was al lang geleden dat ik hem gehad had dus nog even van de reclame geprofiteerd en een Glen Grant 10 years old gescoord. Ik kon hem eerst niet vinden want de doos is tegenwoordig zwart in plaats van wit. Zwart is niet mijn kleur maar de nieuwe opmaak heeft zeker meer uitstraling dan de wat eenvoudige witte doos.

Door de extra rijping is de Glen Grant qua smaak heel wat evenwichtiger geworden. Nog wat scherpte maar daar houd ik van. Afdronk vind ik niet bijzonder. Zeker niet in vergelijking met de Finlaggan die ik hiervoor opende, die proef ik de volgende dag nog.

De Glen Grant is single malt of the year in Jim Murray's whisky bible 2016 maar ik zou niet weten waarom. Hij is niet verkeerd maar ik merk ik er verder niks niets bijzonders aan dat hem de ere titel zou doen verkrijgen. Met net zoveel plezier zou ik een Glenfiddich drinken.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-06 14:42
Zijn er hier ook al mensen die de Deanston 20 Year Oloroso Cask en Linkwood 37 hebben staan. Ben wel benieuwd naar smaaknotities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Daar ben ik inderdaad ook benieuwd naar, vooral die Deanston.
Ik vind opvallend weinig smaaknotities hier...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bean77
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 09:35
Kost dat nou als ik zo bot mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
coob schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:41:
[...]

Kost dat nou als ik zo bot mag zijn?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Prachtige fles! En die prijs valt me super mee. Ik heb vorig jaar een IB Ardbeg uit 1976 gescoord, en die was wel iets duurder. Gelukkig niet zo door als een OB, dat is gewoon niet leuk meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Mijn smaaknotitie van de Aberlour 18 wil ik jullie niet onthouden

Neus: citrus, toffee en een beetje rokerig
Smaak: vanille, beetje sherry aanwezig en ook wat zoethout lijkt het

Blijft lekker lang hangen in de mond en krijgt wat rokerigs/houterigs.

Een van mijn favorieten momenteel, met een naar mijn mening goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-06 17:15

Skef

Ik scheer.me

Afgelopen zaterdag in Edinburgh de Whisky Experience bezocht...
De 1,5 uur durende "Gold Tour" hebben we verlengd tot een 6 uur durende whisky-drink-sessie waarbij oa de volgende whisky's de revue passeerden:
- Bruichladdich 1985 DNA 85/27
- Smokehead Extra Black 18yr
- As We Get It Islay 8yr cask strength
- Bruichladdich Octomore Edition 07.1
- Balblair 90
- Glen Scotia Victoriana
En als onderdeel van de Gold Tour de volgende samples:
- Bowmore 12yr
- Glenkinchie 12yr
- Loch Lomond Original
- Glen Moray Classic

De meeste zijn flessen die ik gewoon zonde vind om voor thuis aan te schaffen, maar als je daar dan toch bent, dan kun je ze maar beter proberen ook...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
Ik heb al heel wat Lidl's in Duitsland gezien maar geen een waar ze meer verkopen dan het standaardaanbod aan whisky's. En dat gaat niet hoger dan Queen Margot blended. Nu wel een 'Wein' folder meegenomen waar ook aandacht voor 'Spirituosen' waar een Teeling single malt Irisch genoemd word. Ze verwijzen in de folder naar een website.

Een redelijk aanbod aan whisky's, gewone prut maar toch ook betere merken, en de in dit topic al genoemde Glenalba. Je kan sorteren op verkrijgbaar in de winkel, op de website, of op de website en in de winkel. Maar al die fraaie whisky's die er dan uitkomen heb ik nooit in een Lidl gezien.

Het is, terzijde, wel interessant dat de discounter Lidl zich probeert te profileren met kwaliteitsartikelen. In Duitsland loopt een reclamecampagne waarbij keuzes tussen een peperduur merkartikel, bv gesymboliseerd door een stoffige wijnfles , en het Lidl aanbod met de slogan „Du hast die Wahl“. De inrichting van de winkels word ook wat sjieker. Mogelijk dat ze zich hiermee willen onderscheiden van de Aldi, die nu ook merkartikelen verkoopt en een verbeterde inrichting heeft, maar meer zichzelf is gebleven. Andere discounters zoals Penny, Norma en Netto blijven tot nu toe een basis inrichting houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Vraagje:

[afbeelding]

Lekkere whisky inderdaad! beetje vreemd maar wel lekker.
Ben geen groot whisky kenner maar na de Caol Ila 12 (totaal niet vergelijkbaar) mijn favoriet.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hfos schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:25:
Prachtige fles! En die prijs valt me super mee. Ik heb vorig jaar een IB Ardbeg uit 1976 gescoord, en die was wel iets duurder. Gelukkig niet zo door als een OB, dat is gewoon niet leuk meer...
Thanks. Jup, ik heb mazzel gehad, want ik heb eerder al een beetje zitten kijken en de prijzen gingen eerder richting het dubbele dan dat ze in de buurt zaten van deze prijs.

Gisteren overigens nog 2 boeken besteld. Hebben we wat te bladeren als we aan het drinken zijn ;)
Whisky Classified van David Wishart en Malt Whisky Companion van Michael Jackson.
Ben benieuwd.
Skef schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 12:02:
Afgelopen zaterdag in Edinburgh de Whisky Experience bezocht...
De 1,5 uur durende "Gold Tour" hebben we verlengd tot een 6 uur durende whisky-drink-sessie waarbij oa de volgende whisky's de revue passeerden:
- Bruichladdich 1985 DNA 85/27
- Smokehead Extra Black 18yr
- As We Get It Islay 8yr cask strength
- Bruichladdich Octomore Edition 07.1
- Balblair 90
- Glen Scotia Victoriana
En als onderdeel van de Gold Tour de volgende samples:
- Bowmore 12yr
- Glenkinchie 12yr
- Loch Lomond Original
- Glen Moray Classic

De meeste zijn flessen die ik gewoon zonde vind om voor thuis aan te schaffen, maar als je daar dan toch bent, dan kun je ze maar beter proberen ook...
Hoe vond je de Balblair 90?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik was me af aant vragen: zijn er wetten/regels voor het aangeven of iets cask strength is of niet?

Bijvoorbeeld: Glendronach 21yr single cask #339, 53% ABV, PX Puncheon, limited to 547 bottles.
Er staat niet cask strength op de fles, alleen single cask, natural color of zoiets.
Er hoeft niet op de fles/doos geschreven te worden als iets bijgekleurd is, maar wat geldt er voor cask strength botteling?

Ik was ff aant rekenen...Links het aantal jaren in het vat, rechts de overgebleven inhoud na verliezen van 1,2% angels share op jaarbasis:
0   500
1   494
2   488,07
3   482,21
4   476,42
5   470,7
6   459,47
7   448,51
8   443,13
9   437,81
10   432,56
11   427,37
12   422,24
13   417,17
14   412,16
15   407,21
16   402,32
17   397,49
18   392,72
19   383,35
20   378,75
21   374,21
22   369,72

1 fles = 0,7 liter
374,21 / 0,7 = 534 flessen

Aangezien dit voorbeeld gelimiteerd is op 547 flessen, lijkt het erop dat er dus 13 flessen "missen" :)

Waar ik naartoe wil met dit verhaal: zijn deze flessen nou cask strength of niet? Om 547 flessen uit dit vat te krijgen terwijl er maar 534 flessen uitkomen, moet er toch iets van verdunning plaatsvinden of ben ik te pietleuterig aan het doen en de getallen te strak aant aanhouden?
De reden dat ik dit vraag is omdat Glendronach naast deze singlecask batches dus ook caskstrength batches heeft waarbij het wél op de fles staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:59
Ik denk dat je pietluttig doet ;). Als de vaten 1.15% verliezen ipv 1.2% dan haal je het al makkelijk. Dus ik zou eerder aannemen dat het verlies kleiner is dan dat ze het verdunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Deathchant schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:07:
Ik was me af aant vragen: zijn er wetten/regels voor het aangeven of iets cask strength is of niet?

Bijvoorbeeld: Glendronach 21yr single cask #339, 53% ABV, PX Puncheon, limited to 547 bottles.
Er staat niet cask strength op de fles, alleen single cask, natural color of zoiets.
Er hoeft niet op de fles/doos geschreven te worden als iets bijgekleurd is, maar wat geldt er voor cask strength botteling?

Ik was ff aant rekenen...Links het aantal jaren in het vat, rechts de overgebleven inhoud na verliezen van 1,2% angels share op jaarbasis:
0   500
1   494
2   488,07
3   482,21
4   476,42
5   470,7
6   459,47
7   448,51
8   443,13
9   437,81
10   432,56
11   427,37
12   422,24
13   417,17
14   412,16
15   407,21
16   402,32
17   397,49
18   392,72
19   383,35
20   378,75
21   374,21
22   369,72

1 fles = 0,7 liter

Aangezien dit voorbeeld gelimiteerd is op 547 flessen, lijkt het erop dat er dus 13 flessen "missen" :)

Waar ik naartoe wil met dit verhaal: zijn deze flessen nou cask strength of niet? Om 547 flessen uit dit vat te krijgen terwijl er maar 534 flessen uitkomen, moet er toch iets van verdunning plaatsvinden of ben ik te pietleuterig aan het doen en de getallen te strak aant aanhouden?
De reden dat ik dit vraag is omdat Glendronach naast deze singlecask batches dus ook caskstrength batches heeft waarbij het wél op de fles staat.
^^ Dat wat hij hierboven zegt + op de één of andere manier ga je de mist in na 6 jaar. Tot 5 jaar kan ik je volgen, maar bij 6 jaar loopt het opeens scheef :P

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jullie hebben gelijk, pietleuterig én rekenfoutje. Nvm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 12:28

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Gisteren met veel plezier deze mogen proberen:
https://imgur.com/a/sULX0

Wel stervens duur, maargoed, dan heb je ook wat. Morgen ofzo maar even een diepgaandere inspectie en smaaktest maken.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Gisteren bij Drankgigant een Bowmore 9 sherry cask voor 18,95€ besteld.
Nu is ie weer 36€ zie ik.
Voor die 19€ wil ik hem wel proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Deathchant schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 17:07:

0   500
1   494
2   488,07
3   482,21
4   476,42
5   470,7
6   459,47
7   448,51
8   443,13
9   437,81
10   432,56
11   427,37
12   422,24
13   417,17
14   412,16
15   407,21
16   402,32
17   397,49
18   392,72
19   383,35
20   378,75
21   374,21
22   369,72

1 fles = 0,7 liter

Zoals al gezegd. Die 1.2% is een gemiddelde.
En een Single cask hoeft niet perse ook een cask strength te zijn.

Single Cask – whisky that has not been combined with other casks in the distillery. Instead, it is taken straight from one cask, diluted with water then bottled. The result is a more distinct and less-consistent flavor from what you’d typically expect from a distiller. Since every batch from each cask is slightly different, the distinctions of the cask used to mature the whisky will affect the flavor uniquely in a Single Cask bottle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:45

Polariteit

Fietsende fotografeur

coob schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:13:
Gisteren bij Drankgigant een Bowmore 9 sherry cask voor 18,95€ besteld.
Nu is ie weer 36€ zie ik.
Voor die 19€ wil ik hem wel proberen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
coob schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Zoals al gezegd. Die 1.2% is een gemiddelde.
En een Single cask hoeft niet perse ook een cask strength te zijn.

Single Cask – whisky that has not been combined with other casks in the distillery. Instead, it is taken straight from one cask, diluted with water then bottled. The result is a more distinct and less-consistent flavor from what you’d typically expect from a distiller. Since every batch from each cask is slightly different, the distinctions of the cask used to mature the whisky will affect the flavor uniquely in a Single Cask bottle.
Ik vind het ook niet erg dat ze er water in hebben gegooid zolang de whisky maar goed blijft smaken. Aan de andere kant (ik heb de 339 ook) verwacht ik eigenlijk voor de prijs wel een echte cask strenght.
Aangezien Whisky tegenwoordig behoorlijk marketing is vind ik het onwaarschijnlijk dat ze "vergeten" zijn om cask strenght erop te zetten. Het staat er niet op omdat ik denk dat het ook niet is, wat jouw verhaal ook onderschrijft. Maar goed het blijven interpretaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:58

mace

Sapere Aude

Vraagje:

[afbeelding]

Uitstekende whisky. Een pareltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Na het succes van de Glendronach 21 bij mij thuis (ik kan er niet van afblijven) nog een, naar het schijnt, bijzondere fles gehaald.
Ivm een forse verkoudheid nog niet aan het drinken geweest, maar het ruikt in ieder geval fantastisch.

Afbeeldingslocatie: https://i1132.photobucket.com/albums/m574/elooijenga/IMG-20170202-WA0005_zpsiligbxdu.jpeg

Ik heb eerder al eens geroepen dat ik het thuis bij 2 geopende flessen houd, maar het giert een beetje uit de klauwen hier.

[ Voor 13% gewijzigd door e.looijenga op 03-02-2017 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De allardice zal voorlopig alleen maar duurder worden. Goeie koop! Laat je ons nog weten welke van de 2 je het lekkerst vindt en waarom ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Deathchant schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 09:28:
De allardice zal voorlopig alleen maar duurder worden. Goeie koop! Laat je ons nog weten welke van de 2 je het lekkerst vindt en waarom ;)?
Komt goed. Ik ken het prijsverloop niet, maar kan hem nu oppikken voor iets meer dan 70 euro (met gebruik van de kortingskaart van Gall en Gall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 16:16
Heb hier net in Frankrijk in de supermarkt een Aberlour 10 meegenomen voor twee tientjes. Het is geen 18 of A'bunadh, maar volgens mij is dat wel een prettige prijs.

Of zoals mijn vriendin (zonder veel verstand van single malts) zei: "Aberlour drinken als sloeberwhisky voor een blendprijs, dat heeft ook wel wat".

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-06 14:20

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mee eens, voor de prijs is het een hele nette whisky. Het is geen topper maar er is ook niks ernstig mis.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
Goed, de Allardice is geopend. Ik heb gemerkt dat ik mijn voorkeur uit gaat naar de 'sherry' whisky's. Deze Allardice bevalt dan ook bijzonder goed. Van de flessen die ik nu geopend heb staan, GF 18 Small Batch, Aberlour 18, Glendronach 21, Dalwhinnie, is dit nu al ver uit mijn favoriet.

Mijn mening over deze fles:

Neus: zeer complex, duidelijk sherry, iets nootachtigs, gedroogd fruit, suikerspin en zelfs iets van chocolade. Je kan hier rustig een paar minuten boven hangen en nog steeds nieuwe dingen ontdekken. Bijzonder

Smaak: met 46% zou een en ander best pittig te verwachten zijn, maar dit valt heel erg mee. Ik heb tot nog toe niet de neiging gehad de inhoud van mijn glas te verdunnen. Toffee, kaneel, sherry, kers, gember en pas op het eind een scherp gevoel op het puntje van de tong. Zeer lange nasmaak die blijft hangen, kersen, walnoot.

Bijzondere fles, deze gaat niet lang staan ben ik bang. Ik heb uit voorzorg direct alvast een nieuwe besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Leuke notes :) Waarom zou je die ook moeten verdunnen :P Enne...nog een fles? Good busy!

Proef je geen tabak op het einde of in de afdronk?
Nog een mening over GD18 vs GD21?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Deathchant schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:53:
Leuke notes :) Waarom zou je die ook moeten verdunnen :P Enne...nog een fles? Good busy!

Proef je geen tabak op het einde of in de afdronk?
Nog een mening over GD18 vs GD21?
Tabak is me niet opgevallen eerlijk gezegd, maar dat zal voor een ieder anders zijn.

zie mijn eerdere notities hieronder:

Glendronach - Geur, rokerig/espresso/citroen. Smaak, zacht/koffie/rozijn. Afdronk, beetje peperig.

Glenfiddich - Geur, fruitachtig/toffee. Smaak, erg zacht/toffee/sherry, Afdronk, turfachtig//nootachtig. Gevaarlijke doordrinker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ga de vraag dan toch nog een derde keer stellen dan ;)
Welke vind jij beter, Glendronach 18yr of Glendronach 21yr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Deathchant schreef op zondag 5 februari 2017 @ 11:20:
Ik ga de vraag dan toch nog een derde keer stellen dan ;)
Welke vind jij beter, Glendronach 18yr of Glendronach 21yr?
Ik neig naar de 18....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:11
Een tijdje terug heb ik van mijn vader een aantal boeken over Whisky cadeau gekregen. Hij had ze, voor weinig geld (€ 10,- totaal), op een rommelmarkt op de kop weten te tikken en dacht dat ik er wel blij mee zou zijn en dat klopt. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wQ3HIKce2Ukm0W70WuWGwOm7/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jjJnnz4qh1tOzwpg3n9B3afJ/medium.jpg

Leuk als naslagwerk en het kleurt de verzameling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

d:)b Ik hoor wel vaker dat men de 18 beter vindt dan de 21, de 21 is net ff wat zoeter ook en iets steviger en ook meer tabak....Vooral ook dat laatste kunnen mensen vaker niet zo lekker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Yonix schreef op zondag 5 februari 2017 @ 14:46:
Een tijdje terug heb ik van mijn vader een aantal boeken over Whisky cadeau gekregen. Hij had ze, voor weinig geld (€ 10,- totaal), op een rommelmarkt op de kop weten te tikken en dacht dat ik er wel blij mee zou zijn en dat klopt. :*)

[afbeelding]

[afbeelding]

Leuk als naslagwerk en het kleurt de verzameling. :)
Kijk, altijd leuk zo'n rommelmarkt.
De bovenste heb ik ook recent gekocht. David Wishart met whisky classified vind ik overigens ook een leuk boek.

Vanochtend zag ik de nieuwe aanbiedingen van een webshop en kon mij niet meer bedwingen. Balvenie 21 Madeira Cask en een Tobermory 15 besteld :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
Ik ben afgelopen weekend in Alkmaar bij een whisky speciaal zaak geweest, een klein zaakje tegenover de Karperton (parkeergarage) die wel wat standaard winkel whiskys verkoopt, maar over het algemeen bijzonder special editions verkoopt, ik heb er zelf een "Creative whisky 11 year old Cask Strenght Laphroiagh 54,9%" Gekocht, ik was op zoek naar eens iets bijzonders, en dat heb ik gekregen, zware peat (<3), heftige alcohol (burn) en een zachte blauwe bessen nasmaak maken deze whisky. Lijkt een beetje op de Ardbeg Corryveckan met zijn blauwe bessensmaak, maar is veel krachtiger qua peat en burn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 11:14
Meestal drink ik de standaard klassiekers zoals Ardbeg, Talisker, Coal Ila en zo. Maar laatst heb ik mij laten verleiden door Port Askaig 100 Proof.

Dit is toch wel even wat anders dan ik gewend ben. De prijs ook. Ik dacht eerst dat hij wat te stevig en teveel peat had. Maar na de tweede keer vind ik het precies goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Xanthian schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:57:
Meestal drink ik de standaard klassiekers zoals Ardbeg, Talisker, Coal Ila en zo. Maar laatst heb ik mij laten verleiden door Port Askaig 100 Proof.

Dit is toch wel even wat anders dan ik gewend ben. De prijs ook. Ik dacht eerst dat hij wat te stevig en teveel peat had. Maar na de tweede keer vind ik het precies goed.
Die Port Askaig ben ik ook erg benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Crowdpleaser schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 10:53:
Ik ben afgelopen weekend in Alkmaar bij een whisky speciaal zaak geweest, een klein zaakje tegenover de Karperton (parkeergarage) die wel wat standaard winkel whiskys verkoopt, maar over het algemeen bijzonder special editions verkoopt, ik heb er zelf een "Creative whisky 11 year old Cask Strenght Laphroiagh 54,9%" Gekocht, ik was op zoek naar eens iets bijzonders, en dat heb ik gekregen, zware peat (<3), heftige alcohol (burn) en een zachte blauwe bessen nasmaak maken deze whisky. Lijkt een beetje op de Ardbeg Corryveckan met zijn blauwe bessensmaak, maar is veel krachtiger qua peat en burn.
Die Ardbeg ben ik ook wel erg benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crowdpleaser
e.looijenga schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 08:37:
[...]

Die Ardbeg ben ik ook wel erg benieuwd naar :)
Zeker een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Onlangs weer een Lagavulin gehaald, dankzij een stapeltje vvv-bonnen is het een destillers edition geworden. Daar heb ik jaren geleden een paar glazen van gehad en ik vond hem toen erg lekker. Die had in port (pedro ximinez) vaten gezeten en had een heerlijk zoetige, rokerige, houtige nasmaak.
Zo'n fles is overigens wel erg prijzig zeg, omwille van de prijs had ik bijna een Coal Ila gehaald; maar omdat ik die nog nooit heb gehad ging ik voor het zekere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Uh....is Pedro Ximenez niet sherry?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthian
Deathchant schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 15:15:
Uh....is Pedro Ximenez niet sherry?
Ja, PX of wel Pedro Ximenez is sherry. Maar whisky wordt volgens mij wel eens gerijpt in sherry vaten. Het fijne weet ik er niet van maar het zelfde gebeurd ook met wijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik bedoel dat Teh zegt dat hij een Lagavulin had gehad die op portvaten gerijpt had en dan noemt hij het PX. PX = sherry, en port is niet sherry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
Omdat toevallig de Ardbeg Corryveckan te spraken kwam hier en mijn nieuwe aankoop, Port Askaig 100 Proof heb ik ze allebij eens even geproefd. Excuses voor de zeer wazige foto's,

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KMu43HI.jpg

Wat dat betreft ben ik niet echt een wisky fijnproever, maar deze twee whisky's vergelijken is wel leuk.
Heel veel kan ik er niet over zeggen, behalve dat de Ardbeg toch iets zachter is dan de Port Askaig. De Port Askaig is wat dat betreft toch wel erg scherp in zijn alcohol en turf.

Dat gezecht, de Ardbeg was al een tijdje verborgen in kast en stond daar 75% vol al een jaartje of twee te garen. Eerlijk gezegd wist ik niet dat ik hem nog had

* Xanthian maakt notitie om toch vaker whisky te drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27
Port Askaig is toch Caol Ila?

Voor de instappers maar ook andere liefhebbers, drankdozijn.nl heeft een hoop instap whisky's in de aanbieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Uigeadail is m'n favoriete Ardbeg: rokerig en veel diepgang. Corryveckan is echter ook niet verkeerd.

Momenteel de Glenfarclas 105 literfles aan het opmaken. Met een flinke scheut water erbij (1/3 ongeveer) best aangenaam: niet bijzonder complex of een lange afdronk, maar een prettige sherry whisky.

[ Voor 10% gewijzigd door Atomsk op 12-02-2017 18:47 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

[ Voor 26% gewijzigd door Deathchant op 19-02-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Deathchant schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 11:41:
Members only:
Zoet, maar ook droog? Daar kan ik me niets bij voorstellen. Kan je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Zijn weer whisky voordeelweken bij Gall en Gall. Incl. klantenkaart 67 euro voor een GlenFiddich 18 Small Batch Reserve. Prima!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Dat zijn altijd wel leuke kortingen, maar de code verloopt meestal voordat de 'nood' tot nieuwe flessen weer aanbreekt. Dat is mijn ervaring ermee.

Bedankt voor het delen iig, had er graag gebruik van gemaakt als ik gisteren niet al bij Drankgigant had besteld :P . Daar hebben ze momenteel ook leuke aanbiedingen.

Glenrothes Vintage Reserve €25,-
Bowmore 9 Years Sherry Cask €25,-
Bowmore Dark Rock (1l.) €29,-
Glenfiddich Reserve Cask (1l.) €38,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Members only:

[ Voor 16% gewijzigd door Bean77 op 24-02-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e.looijenga
Gister een fles IPA van Glenfiddich meegekregen van een collega. Die was er niet van onder de indruk. Nog niet geproefd, maar ruikt op zich niet verkeerd. Vanavond maar eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19-06 16:00
e.looijenga schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:09:
Gister een fles IPA van Glenfiddich meegekregen van een collega. Die was er niet van onder de indruk. Nog niet geproefd, maar ruikt op zich niet verkeerd. Vanavond maar eens proberen.
Die heb ik met kerst gekregen, ik vind 'm erg lekker! Ik haal er zelf niet echt iets bierigs uit, al vind ik dat ook geen ramp aangezien ik totaal geen bier lust :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58

4x2

lộn xộn quá

Verjaardagscadeau

Mezelf vorige week maar een verjaardagscadeautje gegeven, in het land van oorsprong zijn ze toch vrij goedkoop.
Eigenlijk zorgen dat ik m hier op kan drinken, kan ik nog een andere halen en meenemen naar Nederland :+

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

4x2 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:28:
[afbeelding]

Mezelf vorige week maar een verjaardagscadeautje gegeven, in het land van oorsprong zijn ze toch vrij goedkoop.
Eigenlijk zorgen dat ik m hier op kan drinken, kan ik nog een andere halen en meenemen naar Nederland :+
Een vriendin van me komt uit het "dorp" waar de distilleerderij staat, heeft vorig jaar een klein flesje voor me mee genomen.

Voor mij komt hij het dichtst bij Highlanders. Niet het rokerige van de eilanden, niet het zoete van de Speyside maar lekker er tussenin. Ik vondt hem wat feller dan de Yamazaki die ik er naast had staan.

Voor mij zou de Kavalan op dezelfde plank terecht komen als de Glen Morangie en de Tomatin. Lekker om tijdens een feestje te drinken, maar als ik een avondje van whisky wil genieten heb ik liever iets gecompliceerders als een A'bunadh of een Talisker Storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:58

4x2

lộn xộn quá

Ze hebben meer dan 1 verschillende versie he ;)
Heb zelf de gewone single malt, vinho barrique, solist sherry, fino en nu de solist bourbon al gehad.

Solist sherry is denk ik mn favoriet (met de Fino)

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Kun je het verschil omschrijven tussen de sherry en de vino barrique?

Pagina: 1 ... 7 ... 77 Laatste