[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Verwijderd
Ik heb nog niks, mijn collega kon de whiskey die ik wilde niet vinden in de winkel, ze noemde wel een heleboel andere merken op (bizar gewoon, die lidl daar heeft meer keuze dan de gall en gall hier). Ze gaat hem nu online bestellen, maar is eerst een week op vakantie. Dus ik heb pas halverwege januari mijn whiskey en opsturen naar Nederland doet de Lidl daar helaas niet.Obelink schreef op woensdag 21 december 2016 @ 19:01:
Dat is echt bocht. Koop dan die bourbon.
Het duurt dus nog even helaas voordat ik kan zeggen of hij lekker is.
Ze hebben daar ook een soort kerstcake die erg zwaar is, die smaakt erg lekker bij cognac of whiskey. Maar ik neem aan dat ze die wel meekrijgt van haar familie, ik heb ook een vriendin met haar hele family in Engeland en die cake staat daar elk jaar op tafel. Ik ga er altijd tussen kerst en oud en nieuw heen, komt altijd een berg whiskey en wat al niet meer op tafel en haar vader is een oud zeeman en die gaat op een gegeven moment tommy cooper nadoen en als hij genoeg gezopen heeft gaat hij de hele avond zeemansliederen zingen en whiskey schenkenMegajr schreef op woensdag 21 december 2016 @ 10:05:
Mijn vriendin is deze kerst bij familie in Engeland. Die heeft ook de instructie gekregen om als ze een Lidl ziet daar binnen te stappen
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2016 21:30 ]
Haha, volgens mij kom je op zo'n moment niets te kort in elk geval. Ik denk eerder zelfs nog te veel dan te weinig
Old Keeper toevallig? Die hebben ze bij elke Lidl in Duitsland wel staan. Niet te zuipen dat spul, maar ideaal voor in de cola of culinair gebruikVerwijderd schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 21:59:
Ik zag ook een fles whiskey voor iets van 8 euro op die site staan? Geen idee of dat wat is, maar ik ben hem vergeten te bestellen. Ga ik wel een keer doen, als het ergens naar smaakt heb ik een heel goedkoop flesje, misschien ideaal om te mixen met cola ofzo.
Dat is geen "soort" kerstcake, dat is christmas pudding. Bestaat vooral uit rozijnen en is inderdaad nogal machtig. Zal best prima gaan met whisky.Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2016 @ 21:26:
[...]
Ze hebben daar ook een soort kerstcake die erg zwaar is, die smaakt erg lekker bij cognac of whiskey. Maar ik neem aan dat ze die wel meekrijgt van haar familie, ik heb ook een vriendin met haar hele family in Engeland en die cake staat daar elk jaar op tafel. Ik ga er altijd tussen kerst en oud en nieuw heen, komt altijd een berg whiskey en wat al niet meer op tafel en haar vader is een oud zeeman en die gaat op een gegeven moment tommy cooper nadoen en als hij genoeg gezopen heeft gaat hij de hele avond zeemansliederen zingen en whiskey schenken
Kast werdt wat leeg, dus maar eens wat besteld:
Glenfarclas 105 Single Malt 1ltr
Arran 18 years Single Malt 2016
Scallywag Blended Malt
+ nog een Glengoyne bij de G&G.
_██_
(ಠ_ృ)
Nee ik geloof dat hij/wij toch echt christmas cake bedoelt. Ook heel erg lekkerAtomsk schreef op donderdag 22 december 2016 @ 14:40:
[...]
Dat is geen "soort" kerstcake, dat is christmas pudding. Bestaat vooral uit rozijnen en is inderdaad nogal machtig. Zal best prima gaan met whisky.
Kast werdt wat leeg, dus maar eens wat besteld:
Glenfarclas 105 Single Malt 1ltr
Arran 18 years Single Malt 2016
Scallywag Blended Malt
+ nog een Glengoyne bij de G&G.
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Helaas bij de Real geen enkele single malt Whisky in de reclame deze kerst. Vreemd.
[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij
Ik had hem toevallig over en een stukje ruimte over. Ik kan er 6 flessen (wel kijken naar grootte) in kwijt. Dus zo heeft die nog een 2e leven na cd/dvd kastObelink schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:12:
Dat is natuurlijk ook een leuke bestemming voor een Ikea Benno.
Helaas bij de Real geen enkele single malt Whisky in de reclame deze kerst. Vreemd.
De wereld is niet zo groot via internet, zoveel leuke aanbiedingen overal
Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
Met haar ben ik al een aantal keren naaar een proeverij geweest. Ik merk dat ik een gevarieerde smaak heb en soms een hele dure, maar andere keren ook goed betaalbaar. Zo kan ik heerlijk genieten van een Glenlivet Founders Reserve.
Vandaag heb ik mezelf, op advies van schoonmoeders, maar deze als kerstcadeau gegeven...

[ Voor 9% gewijzigd door wolly_a op 24-12-2016 21:25 ]
PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita
Een Billy is er ook prima voor te gebruiken.Obelink schreef op zaterdag 24 december 2016 @ 10:12:
Dat is natuurlijk ook een leuke bestemming voor een Ikea Benno.

Vooral met een paar glazen planken i.p.v. hout.
Vind de Glengoyne niet zo bijzonder trouwens. Beetje middelmatig.
met een theelepeltje water erbij, wordt hij wel een stuk beter. Toch wel een goede whisky.
[ Voor 11% gewijzigd door Atomsk op 27-12-2016 16:10 ]
_██_
(ಠ_ృ)
Van mijn tante heb ik dit leuke Whiskey-geschenk gekregen:

Ik ben, met name, benieuwd naar de Glenlivet en Chivas Regal.
Van mijn zusje heb ik deze leuke Whiskey mogen ontvangen:

Geen idee wat het is, maar we gaan er vast van genieten.
Verder heb ik afgelopen vrijdag een heerlijke Millstone Single Malt op. Wat was dat lekker zeg!
[ Voor 10% gewijzigd door Yonix op 26-12-2016 13:07 ]
Aangezien ik nu ziek op de bank zit heb ik hem nog niet kunnen proberen. Heeft iemand hier er ervaring mee?
Dat is geen whiskey maar een whiskeylikeur, namelijk whiskey met honing. Best prima, als je ervan houdt.Yonix schreef op maandag 26 december 2016 @ 13:06:
Van mijn zusje heb ik deze leuke Whiskey mogen ontvangen:
[afbeelding]
Geen idee wat het is, maar we gaan er vast van genieten.
@Yonix: dat setje heb ik ook een keer gekregen, zijn alle drie erg lekker!
Toevallig heb ik er een paar in weer een andere Ikea kast staan:Atomsk schreef op maandag 26 december 2016 @ 12:04:
[...]
Een Billy is er ook prima voor te gebruiken.
[afbeelding]
Vooral met een paar glazen planken i.p.v. hout.
Vind de Glengoyne niet zo bijzonder trouwens. Beetje middelmatig.

Ook geschikt voor de Vodka:

Dat begrijp ik nooit. 'Teveel open hebben staan'. Je kan de dop er toch op doen! Hoeveel procent zal er nou verdampen na opening? Daarnaast wordt de smaak van de whisky pas na 2 tot 3 jaar (bij een halfvolle fles) aangetast nadat de fles geopend is. Na zo een lange tijd is de fles allang leeg. Toch?Robicide schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:11:
Heeft iemand hier toevallig al eens Glenfiddich IPA op? Heb 'm met kerst van m'n ma gekregen, erg benieuwd maar ik heb al te veel open staan![]()
Hoewel je wel smaakverschil merkt (al na een paar maanden) heb ik er ook altijd tussen de 5 en 10 open staan. Verschillende situaties vragen toch om een andere smaak. Ook wat je gegeten hebt of aan het eten bent, wat je nog meer verwacht te drinken die dag/avond en dat soort zaken spelen mee met wat je gaat drinken.Relative schreef op woensdag 28 december 2016 @ 04:11:
[...]
Dat begrijp ik nooit. 'Teveel open hebben staan'. Je kan de dop er toch op doen! Hoeveel procent zal er nou verdampen na opening? Daarnaast wordt de smaak van de whisky pas na 2 tot 3 jaar (bij een halfvolle fles) aangetast nadat de fles geopend is. Na zo een lange tijd is de fles allang leeg. Toch?
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
'S avonds geprobeerd maar dat was wel even schrikken zeg. Best wel een scherpe zware smaak. Maar een ijsklontje erin gegooid en toen begon ik de Whiskey pas te proeven ipv de scherpte. Was wel even verrast dat ik smaak begon te proeven.
Zal wel even duren voordat hij leeg is maar ga nu zeker ook andere whiskey's proberen.
Volgende keer een Dalwhinnie kopen voor dat geld. Dan heb je ten eerste een "echte" whisky en nog eens een lekkere ook. Zeker voor die prijs!RedHat schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:34:
Van het weekend voor het eerst whiskey gedronken. Naar Gall en Gall gereden en zag Jack Daniels staan. 35 euro voor een fles, stond in het schap van zwaardere Whiskey, of dat echt zo is geen idee.
'S avonds geprobeerd maar dat was wel even schrikken zeg. Best wel een scherpe zware smaak. Maar een ijsklontje erin gegooid en toen begon ik de Whiskey pas te proeven ipv de scherpte. Was wel even verrast dat ik smaak begon te proeven.
Zal wel even duren voordat hij leeg is maar ga nu zeker ook andere whiskey's proberen.
Zeer zacht. Ik weet niet of je toegang hebt tot het Het Centrale Vodka Topic!
Jack Daniels is ook Bourbon. Ik drink bourbon en ik houd van de scherpe smaak. Maar lijkt me niks voor beginners. IJsklontjes in whiskey doen ze alleen in domme films. Paar druppels of een beetje water om de smaak los te maken of als verdunning is prima.RedHat schreef op woensdag 28 december 2016 @ 20:34:
Van het weekend voor het eerst whiskey gedronken. Naar Gall en Gall gereden en zag Jack Daniels staan. 35 euro voor een fles, stond in het schap van zwaardere Whiskey, of dat echt zo is geen idee.
's-Avonds geprobeerd maar dat was wel even schrikken zeg. Best wel een scherpe zware smaak. Maar een ijsklontje erin gegooid en toen begon ik de Whiskey pas te proeven ipv de scherpte. Was wel even verrast dat ik smaak begon te proeven.
Ja, natuurlijk. Dank je.Obelink schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:07:
[...]
Zeer zacht. Ik weet niet of je toegang hebt tot het Het Centrale Vodka Topic!
*knip* die kinderachtige meta-discussie moet maar eens afgelopen zijn.
Ok even de pedantmodus aan: Jack is geen bourbon, maar een Tennessee whiskey. Het verschil is geografisch en de productiemethode, namelijk de houtskoolfiltering. Zie: Wikipedia: Tennessee whiskeyJack Daniels is ook Bourbon. Ik drink bourbon en ik houd van de scherpe smaak. Maar lijkt me niks voor beginners. IJsklontjes in whiskey doen ze alleen in domme films. Paar druppels of een beetje water om de smaak los te maken of als verdunning is prima.
[ Voor 6% gewijzigd door naitsoezn op 29-12-2016 12:47 . Reden: off-topic over AZ / TL en mo-tags ]
Dus newbie of aspirant whisky liefhebbers, vraag hier gerust om tip of een zetje in de goede richting. Het is niet altijd beter voor je portemonnee maar wel beter voor de vergeving!
Wordt er hier ook nog een goede champagne open getrokken met oud en nieuw?
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
IJs, neat, scheutje water, ijs + scheutje water. Het mag allemaal hoor. Gewoon wat je zelf het lekkerste vind.Obelink schreef op donderdag 29 december 2016 @ 10:07:
[...]
[...]
Jack Daniels is ook Bourbon. Ik drink bourbon en ik houd van de scherpe smaak. Maar lijkt me niks voor beginners. IJsklontjes in whiskey doen ze alleen in domme films. Paar druppels of een beetje water om de smaak los te maken of als verdunning is prima.
_██_
(ಠ_ృ)
Dus alhier de vraag wat de betere opvolger zou kunnen worden voor die FG, nog niet teveel afwijkend in prijs en smaak.
Hier staat een klein flesje Glenlivet founders reserve open. Blij dat het een kleine fles is want het is niet mijn ding. Mij te zoet en zacht.
Je hebt gelijk.mace schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:16:Ok even de pedantmodus aan: Jack is geen bourbon, maar een Tennessee whiskey. Het verschil is geografisch en de productiemethode, namelijk de houtskoolfiltering. Zie: Wikipedia: Tennessee whiskey
Heb je een whisky handel in de buurt anders dan de G&G? Daar kunnen ze je vaak veel beter helpen en de meeste winkels laten je ook wat proeven voor dat je wat koopt.stresstak schreef op donderdag 29 december 2016 @ 15:30:
Vraagje. Mijn vrouw drinkt enkel en alleen Famous Grouse (..) Nou zou ik haar graag iets anders willen adviseren maar de knaap bij G&G drinkt zelf niet en kon me niet verder helpen.
Dus alhier de vraag wat de betere opvolger zou kunnen worden voor die FG, nog niet teveel afwijkend in prijs en smaak.
Ik kan niet in je portemonnee kijken maar je zult wat meer uit moeten geven dan wat een famous Grouse kost. Maar de instappers van de bekende schotse whisky boeren zijn vaak al aanzienlijk smaakvoller dan de blend van Famous Grouse.
Benriach 12yo
Highland Park 12yo
Arran 12yo (maar nog beter de 14 jaar oude)
Dalwhinnie 15 yo
Monkey Shoulder (een blend maar wel een goede voor zijn prijs)
Neen, niet echt. Dan moeten we naar de grote stad. Verder geen punt.Noxa schreef op donderdag 29 december 2016 @ 17:03:
Heb je een whisky handel in de buurt anders dan de G&G? Daar kunnen ze je vaak veel beter helpen
-
instappers van de bekende schotse whisky boeren zijn vaak al aanzienlijk smaakvoller dan de blend van Famous Grouse.
Dank voor de tips en als ik er een 'nieuwe hobby' bij heb meld ik me hier wel weer.
Eerst maar eens inlezen en -proeven.
Voor een blend bizar goed. Hele volle smaak met een hele fijne sherry op de tong, ultiem prettige, warme nadronk en een hintje citrus die in mijn mond blijft hangen. De 50 euro meer dan waard. Ik heb een heleboel veel slechtere single malts uit deze prijscategorie gedronken.
Omdat ik de laatste tijd meer ben overgestapt op speciaalbier (Robicide schreef op dinsdag 27 december 2016 @ 09:11:
Heeft iemand hier toevallig al eens Glenfiddich IPA op? Heb 'm met kerst van m'n ma gekregen, erg benieuwd maar ik heb al te veel open staan![]()
Deze kerst heb ik een waardebon gekregen voor de lokale slijterij, ben nog aan het twijfelen of ik voor de andere Experimental ga (Project XX) of bijvoorbeeld een Aberlour A'bunadh die al een tijdje op mijn lijst staat.
Sinds kort ben ik ook bezig met het ontdekken van Whisky. Begonnen met Jack Daniels, vond ik best lekker. Ik heb nu een fles Glen Talloch, Glen Hood en een fles AnCnoc staan.. Allemaal heel lekker! Tips voor een volgende fles zijn altijd welkom.Noxa schreef op donderdag 29 december 2016 @ 12:24:
Jack Daniels, is ook gewoon echt niet lekker. Een mijns inziens doet het ook afbreuk aan "echte whisky". Het zou ook zo zonde zijn als mensen Jack drinken om eens een whisky te proberen en vervolgens afhaken omdat ze het tegen vonden vallen.
Dus newbie of aspirant whisky liefhebbers, vraag hier gerust om tip of een zetje in de goede richting. Het is niet altijd beter voor je portemonnee maar wel beter voor de vergeving!
Wordt er hier ook nog een goede champagne open getrokken met oud en nieuw?
Ook zou ik graag een mooie karaf / glazenset willen aanschaffen, ik vind dat vreselijk mooi staan. Ik weet niet of dit de kwaliteit van de drank ten goede komt?
Interessant! De 27y Glenalba krijgt ook erg goede recensies, alsmede ook de Ben Bracken Speyside 25ydonleone83 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:27:
Vandaag de Glenalba 35yo ontvangen uit Duitsland en open getrokken, de fameuze Lidl huismerk whisky van 50 euro die door Jim Murray met 95.5 punten beloond is in de categorie blends in de nieuwe whisky bible.
Voor een blend bizar goed. Hele volle smaak met een hele fijne sherry op de tong, ultiem prettige, warme nadronk en een hintje citrus die in mijn mond blijft hangen. De 50 euro meer dan waard. Ik heb een heleboel veel slechtere single malts uit deze prijscategorie gedronken.
En karaf is leuk maar je moet inderdaad een goede kopen die lucht dicht is. Je whisky zal van smaak veranderen als het blootgesteld wordt aan lucht.Amens schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 10:52:
[...]
Sinds kort ben ik ook bezig met het ontdekken van Whisky. Begonnen met Jack Daniels, vond ik best lekker. Ik heb nu een fles Glen Talloch, Glen Hood en een fles AnCnoc staan.. Allemaal heel lekker! Tips voor een volgende fles zijn altijd welkom.
Ook zou ik graag een mooie karaf / glazenset willen aanschaffen, ik vind dat vreselijk mooi staan. Ik weet niet of dit de kwaliteit van de drank ten goede komt?
En de glencairn glazen worden in het algemeen beschouwd als het beste whisky glas. Die krijg je vaak ook bij een whisky proeverij.
Ik koop ze bij de kringloop, dat staan ze regelmatig en zijn ze 10x goedkoper dan nieuw.
Erg benieuwd naar, waar heb je deze besteld? Begreep dat deze alleen via Lidl in DE en UK werd verkocht?donleone83 schreef op donderdag 29 december 2016 @ 21:27:
Vandaag de Glenalba 35yo ontvangen uit Duitsland en open getrokken, de fameuze Lidl huismerk whisky van 50 euro die door Jim Murray met 95.5 punten beloond is in de categorie blends in de nieuwe whisky bible.
Inderdaad via een vriend in DE. Die heeft hem via de Lidl webshop besteld. In de UK staat die gewoon overal in de schappen.Raznov schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 14:17:
[...]
Erg benieuwd naar, waar heb je deze besteld? Begreep dat deze alleen via Lidl in DE en UK werd verkocht?
Die 105 is een lekkere whisky. Maar slurpen doe ik die niet bij 60%.418O2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 21:21:
Vandaag een glenfarclas 105 gehaald als slurpfles. Prima te doen, lekker afdronk.
Licht zoetig en mooi rond. Wellicht wat te zacht voor sommigen.
[ Voor 25% gewijzigd door Koos2009 op 30-12-2016 23:19 ]
Vaak ben je te bang.marcelmg2 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 22:43:
[...]
Die 105 is een lekkere whisky. Maar slurpen doe ik die niet bij 60%.
Met slurpen bedoel ik een whisky die niet al te duur is en die je dus vrij makkelijk wegzuipt ipv drinkt
Bedankt voor de tip. Ik heb een paar flessen besteld die ik bij familie die vlak over de grens wonen laat bezorgen.donleone83 schreef op vrijdag 30 december 2016 @ 15:40:
[...]
Inderdaad via een vriend in DE. Die heeft hem via de Lidl webshop besteld. In de UK staat die gewoon overal in de schappen.
Eerder rond de 80-90 maar dat is persoonlijk.
In de 3e wereld hebben ze dit soort problemen niet hoor...Deathchant schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 21:48:
***members only***
Daar zijn ze al blij als ze eten hebben.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
In een facebook groep wordt die voor 80 euro aangeboden. Dat is een nette prijs voor deze whisky vind ik.Koos2009 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:53:
Vandaag de Highland Park 18 open gemaakt. Smaakt prima, goed vol en "uitgebalanceerd". Toch zou ik er geen 150 voor over hebben.
Zwaar favoriet (en ontzettend deur) Talisker, 63 North. Als het glas op tafel staat en ik zit in de bank dan ruik ik hem gewoon.....
Johann Sebastian Bach
Ik denk dat je Talisker 57° North bedoelt.Nivida_intel schreef op zondag 1 januari 2017 @ 10:45:
Ik ben sinds 2015 ook bekeerd tot de whiskey......
Zwaar favoriet (en ontzettend deur) Talisker, 63 North. Als het glas op tafel staat en ik zit in de bank dan ruik ik hem gewoon.....
63 North lijkt niet te bestaan.
74.49 EUR voor 70cl bij Gall & Gall maar ik zie 'm ook voor €63,99 voor een liter online staan. Dat valt voor een 18 jaar oude single malt nog wel mee als ik heel eerlijk ben.
BTW Hou je er rekening mee dat het spul dat Schotland komt whisky heet en whiskey (met een e) uit onder andere Ierland? Zie: Wikipedia: Whisky
Voor andere landen dan Ierland en de USA (met e) en Schotland en Canada (zonder e) is het volgens mij minder gedefinieerd. Als ik naar mijn eigen verzameling kijk, zie ik daar dat whisky voor niet-Ierland en niet-Schotland de overhand heeft. (Whales, Nederland, Frankrijk, Zwitserland.)
Komend jaar ga ik op zoek naar andere landen buiten Schotland en Ierland. Liefst ook buiten Japan, hoewel die naar ik hoor prima whiskies maken, is Japan inmiddels een standaard whisk(e)y land en ik ben juist benieuwd naar hoe de whiskies uit niet-standaard landen smaken. Wel een beetje budget bewust, ik geef niet snel en graag meer dan 50 - 60 EUR voor een fles, uitzonderingen daargelaten. (Andere hobby van me is whiskies van onder de 30 EUR proberen. Al meerdere malen echt *uitstekende* single malts en blends gevonden voor tussen de 20 en 30 EUR. Prima manier om een diverse verzameling te krijgen zonder d'r meteen een godsvermogen aan uit te hoeven geven.)
EDIT:
Mocht je eens in de buurt van de Bilt zijn en je hebt wat geld op zak: https://www.whiskyshop.nl/
Verhaar heeft een Schotse single-malt afdeling zo groot als een gemiddelde woonkamer en je mag proeven. Meneer heeft er zelf serieus veel verstand van en is niet te beroerd je eens het verschil te laten proeven tussen een dure en goedkope whisky, waarbij het absoluut niet is gezegd dat dure whisky altijd beter smaakt. Ze hebben daar flessen van 20 EUR tot een paar duizend EUR staan, bij geeft zelf ook aan dat die extreem dure flessen zelden door echte liefhebbers worden gekocht. Da's meer een prestige object of bedoeld om te beleggen. De verschillen worden ook steeds subtieler, als een dure oude whisky al beter is, dan is het verschil ZO subtiel dat het niet het prijsverschil tussen 50 en 5000 EUR rechtvaardigd.
Ook fijn, meneer zegt zelf ook dat oud niet per-se beter is. Dat is een misvatting. Je hebt heel goede oude (en dus meestal dure) whiskies maar je hebt ook uitstekende, heel betaalbare varianten. Leeftijd zelf zegt heel erg weinig. (Al vind ik het zelf ook wel *mooi* om een oude dure fles in handen te hebben. Da's dan deels ook vanwege het gevoel. Het idee dat zo'n fles zo lang heeft liggen rijpen, dat heeft gewoon wat. Whisk(e)y drinken heeft naast met smaak, ook te maken met alles er omheen. De rituelen, de ouderdom, het idee dat het om een drank gaat met veel misterie, het exclusieve, etc.)
[ Voor 29% gewijzigd door unezra op 01-01-2017 11:06 . Reden: Verhaal over Verhaar d'r bij getiept ]
Waar haal jij die 18 jr vandaan? 57° North lijkt mij een NAS. Als Talisker een 18 jarige voor minder dan € 80 verkocht dan had ik die allang geprobeerd.unezra schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:00:
[...]
Ik denk dat je Talisker 57° North bedoelt.
63 North lijkt niet te bestaan.
74.49 EUR voor 70cl bij Gall & Gall maar ik zie 'm ook voor €63,99 voor een liter online staan. Dat valt voor een 18 jaar oude single malt nog wel mee als ik heel eerlijk ben.
http://www.whisky-amsterd.../talisker-57-north-liter/downtime schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:14:
[...]
Waar haal jij die 18 jr vandaan? 57° North lijkt mij een NAS. Als Talisker een 18 jarige voor minder dan € 80 verkocht dan had ik die allang geprobeerd.
"Deze single malt is afkomstig van een zorgvuldige samenvoeging van bourbon- en sherry vaten waarin de malt de gehele periode van 18 jaar heeft gerijpt."
Daar dus.
EDIT: Ik zie nu wel dat in de beschrijving beneden staat dat het 0,7l is en geen liter. De fles op de afbeelding is *wel* een liter.
[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 01-01-2017 11:34 ]
Ik denk dat die site er gewoon naast zit. Op de Talisker site wordt niet over een leeftijd gesproken, op de fles staat ook niks, wat doet vermoeden dat het aanmerkelijk jonger dan 18 jaar is.unezra schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:31:
[...]
http://www.whisky-amsterd.../talisker-57-north-liter/
"Deze single malt is afkomstig van een zorgvuldige samenvoeging van bourbon- en sherry vaten waarin de malt de gehele periode van 18 jaar heeft gerijpt."
Daar dus.
EDIT: Ik zie nu wel dat in de beschrijving beneden staat dat het 0,7l is en geen liter. De fles op de afbeelding is *wel* een liter.
Volgens mij werkt het zo: Whisky wordt vaak gemaakt door verschillende batches uit eigen huis te mengen. Daarbij bepaalt de jongste batch welke leeftijd er vermeld mag worden. Dus als 8 jarige whisky wordt gemengd met 16 jarige dan moet je het resultaat 8 jr noemen. En omdat veel whisky's tegenwoordig uit jonge batches bestaan, maar klanten niet premium prijzen voor zulke jonge whisky willen betalen, wordt het age statement vaak achterwege gelaten en zo ontstaat een NAS.
Ik ben er idd bang voor. Nog even zitten Googlen en reguliere 18yo's zitten zo tussen de 90 en 100 EUR (ik dacht er 1 van 81 EUR gevonden te hebben maar da's ex. BTW dus dat telt niet).downtime schreef op zondag 1 januari 2017 @ 11:54:
[...]
Ik denk dat die site er gewoon naast zit. Op de Talisker site wordt niet over een leeftijd gesproken, op de fles staat ook niks, wat doet vermoeden dat het aanmerkelijk jonger dan 18 jaar is.
Yep en ik geloof er ook wel in dat het aloude adagium dat een hoge leeftijd gelijk staat aan een hoge kwaliteit, een misverstand is. Het is niet alleen marketing waarom ze dat doen. Ergens vind ik het persoonlijk jammer, juist een leeftijd op een fles draagt voor mij bij aan de beleving. Ik zit nog steeds na te denken over of ik voor mijn 40e of 42e verjaardag een 40yo of 42yo wil kopen, ondanks de exhorbitante prijzen die je daar voor neer telt.Volgens mij werkt het zo: Whisky wordt vaak gemaakt door verschillende batches uit eigen huis te mengen. Daarbij bepaalt de jongste batch welke leeftijd er vermeld mag worden. Dus als 8 jarige whisky wordt gemengd met 16 jarige dan moet je het resultaat 8 jr noemen. En omdat veel whisky's tegenwoordig uit jonge batches bestaan, maar klanten niet premium prijzen voor zulke jonge whisky willen betalen, wordt het age statement vaak achterwege gelaten en zo ontstaat een NAS.
Leeftijd, prijs, exclusiviteit zijn voor mij factoren die *ook* mee spelen in de keuze van een whisk(e)y. Het is voor mij niet alleen de smaak, maar juist alles er omheen. Het verhaal. Soms ook waar ik een whisk(e)y heb gekocht. (Bij een speciale gelegenheid, in de distellery zelf, op vakantie, etc.) De totale beleving.
Zo heb ik 2 verschillende flessen Edu uit Frankrijk. Gemaakt van Boekweit. Stokerij met 2 ketels en daar op vakantie gekocht. Die flessen heb ik nu een paar jaar in huis en de bodem is nog niet in zicht.
Voor mijn trouwerij heb ik juist een Ierse whiskey gekocht (Tyrconnell) (wel in Nederland), 2 flessen, 1 die daar open mocht (met wat vrienden, mijn vrouw drinkt geen whiskey), die is nog half vol. De 2e fles staat in de kast. In mijn drinktempo kan ik over 5 jaar nog steeds een slok nemen van mijn trouwerij whiskey.
Of de whiskey die we bij de oprichting van de stichting dronken, ook een Ierse. Teeling in dit geval, maar dan weer een bijzondere uitvoering.
Op vakantie in Frankrijk kocht ik op een van de laatste dagen een Aberlour 10yo, compleet in doos met hout-opdruk en nepleer. (Voor 20 of 30 EUR.)
Dat soort dingen maken voor mij het drinken van whisk(e)y tot wat het is. Ik drink het alleen heel erg weinig. Ben ZO zuinig d'r mee, dat ik van mijn vrouw de opdracht heb gekregen om nu eens te gaan drinken van de verzameling en niet alleen maar de verzameling uit te breiden.
Ik drink misschien 1-2 glazen whisk(e)y per maand en dat is eigenlijk al veel. Het meeste whisk(e)y gaat op als ik hier eens met vrienden zit of een privé whisk(e)yproeverij organiseer. Staan d'r opeens 40-60 flessen op tafel. Meer dan je ooit in een avond kunt proeven. Haardvuur aan, vrienden, goede whisk(e)y, mooie verhalen. Iedereen neemt wat flessen mee en dat zijn niet zelden ook de betere whiskies. Zelf koop ik meestal voor de gelegenheid 1-2 flessen, wel afgestemd met de vrienden dat we niet met dubbele flessen aan komen zetten.
Fin, ik dwaal af, maar dit is whis(e)y drinken voor mij dus en dat gaat veel verder dan enkel de smaak. Daarom vind ik het ook zo leuk om te experimenteren met whisk(e)y uit niet-whisk(e)y landen en whiskies onder de 30 EUR. Het stadium dat het alleen single-malt uit Schotland mag zijn ben ik allang voorbij.
Heb hem voor 104 gehaald.Deathchant schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:54:
De HP18 kost toch ook geen 150 euro? Die was laatst nog voor 89 ergens te koop...
Lag bij een winkel in haarlem voor 150. Vond het wel duur.
Koos2009 schreef op zondag 1 januari 2017 @ 17:59:
[...]
Heb hem voor 104 gehaald.
Lag bij een winkel in haarlem voor 150. Vond het wel duur.
[ Voor 7% gewijzigd door Bean77 op 02-01-2017 01:11 ]
Met dit in het achterhoofd heb ik 'm op oudjaarsavond toch opengetrokken, en hij bevalt erg goed! Al moet ik zeggen dat ik zelf de subtiele IPA smaakjes er niet heel erg uit haal, maar ik ben dan ook absoluut geen bierliefhebberRelative schreef op woensdag 28 december 2016 @ 04:11:
[...]
Dat begrijp ik nooit. 'Teveel open hebben staan'. Je kan de dop er toch op doen! Hoeveel procent zal er nou verdampen na opening? Daarnaast wordt de smaak van de whisky pas na 2 tot 3 jaar (bij een halfvolle fles) aangetast nadat de fles geopend is. Na zo een lange tijd is de fles allang leeg. Toch?
Crowdpleaser schreef op maandag 2 januari 2017 @ 11:10:
Ik heb van het weekend een Glenlivet 18 jaar gekocht, mijn eerste Glenlivet, en een echte 18 jaar als je het mij vraagt! Kan niet tippen aan de eerder genoemde Highland Park 18 qua complexiteit, maar is erg in balans qua smaken!
Ik maak eigenlijk geen onderschijd meer tussen een malt of een blend, heb ik de afgelopen jaren blends gedronken die geweldig zijn, lees Japanse Blends. Het is maar net waar ik zin in heb op een bepaald moment, dat loopt bij mij van een Glenmorangie Original (zacht, fruitig en bloemig) tot een Laphroaigh 10 (heftig, rokerig en zout met een beetje vanille), maar soms ook zoet (glenmorangie Nectar D' or of 18 jaar) en alles wat er tussen zit.
Zaterdag worden ze voor me meegenomen. Ik ben erg benieuwd.
Laat me weten wat je er van vindt! Zoals eerder gezegd ben ik zeer positief verrast.mace schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:25:
Nou mijn flessen Glen Alba 35 zijn afgeleverd op mijn Duitse smokkeladres.
Een Zwitserse, gerijpt op eiken houten biervaten met een finish op wijnvaten.
Mijn artikel voor een klein landelijk blad is naar de hoofdredacteur, prima excuus om dat te vieren met deze mooie whisky. Ruikt naar honing, wel tikje scherpe afdronk maar wel een whisky waar ik heel erg blij van word.
Oh interessant, bier en wijn vaten. Ik heb de Dreifaltigkeit gehad en die vond ik erg lekker, bijzonder en lekker!unezra schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 20:55:
Vanavond de Säntis Malt, Edition Himmelberg maar eens open getrokken.
Een Zwitserse, gerijpt op eiken houten biervaten met een finish op wijnvaten.
Mijn artikel voor een klein landelijk blad is naar de hoofdredacteur, prima excuus om dat te vieren met deze mooie whisky. Ruikt naar honing, wel tikje scherpe afdronk maar wel een whisky waar ik heel erg blij van word.
Finlaggan is dus gewoon een bottelarij, en dat hoeft niet verkeerd te zijn. De zichzelf respecterende single-malts zoeken ook een bepaalde constante, dus mogelijk dat de "afgekeurde" partijen dan opgekocht worden door b.v. Finlaggan.CAPSLOCK2000 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:33:
Ik heb hier standaard een fles Finlaggan staan, dat is mijn budget optie voor Islay whisky.
FYI: Finlaggan heeft geen eigen distileerderij. Ze kopen vaten van een of meer Islay distileerderijen en verkopen die onder eigen naam. Ik denk zelf dat het jonge Lagavullin, maar dat weet ik niet zeker. De smaak schijnt een beetje te schommelen, het kan ook zijn dat ze partijen van meerdere distileerderijen kopen.
Van de week heb ik me een flesje gescoord en gisteren geopend, en ja, mij smaakt het prima. Wat is het? Volgens mij geen Caol Ila, Laphroiag of Bowmore. Heel lange afdronk. En kom na ruim meer dan een uur in de keuken, ruik ik het nog uit het lege glas.
[ Voor 6% gewijzigd door Obelink op 07-01-2017 12:30 . Reden: wat het niet is ]
Slecht idee... Hoe laat?
Ik heb rond de 90 betaald voor de 21, in 2007 bij de stokerij. Voor die prijs een fenomenale whisky.Koos2009 schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 22:53:
Vandaag de Highland Park 18 open gemaakt. Smaakt prima, goed vol en "uitgebalanceerd". Toch zou ik er geen 150 voor over hebben.
Slecht idee... Hoe laat?
Volgens mij zijn het niet eens "afgekeurde" partijen. Whiskystokerijen produceren veel meer dan wat ze als single malt verkopen. Het meeste gaat in blends. Dit gaat natuurlijk niet op voor alle stokerijen, maar bij de grote jongens vaak wel. Het betere spul zal idd wel in de eigen bottelingen gaan, maar vervolgens hebben ze nog genoeg whisky over die prima is. Wat wel zo is is dat Finlaggan een stuk jonger is dan de bottelingen van de stokerij zelf.Obelink schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 21:02:
[...]
Finlaggan is dus gewoon een bottelarij, en dat hoeft niet verkeerd te zijn. De zichzelf respecterende single-malts zoeken ook een bepaalde constante, dus mogelijk dat de "afgekeurde" partijen dan opgekocht worden door b.v. Finlaggan.
Finlaggan is, naar verluid, Lagavulin.Van de week heb ik me een flesje gescoord en gisteren geopend, en ja, mij smaakt het prima. Wat is het? Volgens mij geen Caol Ila, Laphroiag of Bowmore. Heel lange afdronk. En kom na ruim meer dan een uur in de keuken, ruik ik het nog uit het lege glas.
Over jonge whisky gesproken; we weten natuurlijk allemaal wel dat tegenwoordig veel jonge whisky wordt verkocht zonder leeftijdsaanduiding en met een mooie marketingnaam. Dan kan de producent er jonge whisky in gooien, minimaal 3 jaar, zonder dat op het label te hoeven te vermelden.
Jonge whisky hoeft alleen helemaal niet slecht te zijn, Finnlaggan is daar een voobeeld van. Een ander voorbeeld welke ik onlangs geprobeerd heb is Benromach 5YO. Dit is een single malt van een kleine stokerij, die het gewoon aandurft om eerlijk te zijn en te vermelden hoe oud de whisky is.
Het is een heerlijke whisky, en ik heb ontzettend respect voor Benromach dat ze gewoon eerlijk zijn en de leeftijd op de fles zetten, in plaats van een mooie marketingnaam. Hulde!
[ Voor 30% gewijzigd door mace op 07-01-2017 14:58 ]
Verwijderd
Lol een 129 euro kostende whisky blindelings kopen? Dat zou ik nooit gedaan hebbenVerwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 21:56:
Puur en alleen door de review van Deathchant zojuist de Kavalan Solist Sherry besteld. Ik vertrouw blindelings op het oordeel van een mede sherry whisky liefhebber
[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 10-01-2017 01:05 ]
Vorige week heb ik op een schotse veiling twee leuke flesjes whisky (nou ja.1 whisky en 1 whiskey) gescoord. Deze zijn vandaag bezorgt en het leek mij leuk om deze met jullie te delen en iets over mij en m'n whisky ervaring te delen.
Mijn whisky hobby is ooit begonnen met het proeven van een Glenfiddich 12yrs en daarmee ontdekt dat niet alle whisky's naar benzine smaken. Sterker nog er bestaat blijkbaar een hele wereld van whiskypracht!
(Mijn ervaring tot dan toe waren enkel whiskeys die zelfs een glas cola of kop koffie zouden verpesten)
Enige tijd daarna ben ik ook andere destilleerderijen gaan ontdekken waaronder verschillende flessen van "Highland Park". Dit werd vrijwel direct mijn goto merk.
Highland Park:
- Highland Park 12 Yrs
- Highland Park 18 Yrs
- Highland Park 21 Yrs
- Highland Park Svein
- Highland Park Dark Origins
- Highland Park 16 Yrs Thor
- Oh ja en een Highland Park 30 Yrs (miniatuur
)
Door de jaren heen dan ook van alles en nog wat gekocht en geproefd, met vrienden verschillende proeverijtjes georganiseerd. Ik ben ook zeker geen verzamelaar, maar vooral een genieter.
Twee merken (beide onafhankelijke bottelaars) waar ik nog wel een zwak voor heb en regelmatig een fles van koop als deze mijn pad kruist zijn: "Maltman" en "Blackadder". Met beide nog nooit een slechte ervaring gehad!
Maltman:
- Mortlach 14 Yrs
- Mortlach 22 Yrs (aanrader!)
- Ben Nevis 17 Yrs
- Bruichladdich 12 Yrs
- Bunnahabhain 22 Yrs
- Blacksnake Vat #2 First Venom
- RawCask Peet Reek
- RawCask Laprhoaig 12Yrs (1998)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1990) (De nummer 1 whisky die ik ooit geproefd/gekocht heb)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1990) (Zo genoten van de eerste fles dat ik anderhalf jaar later een tweede fles uit dezelfde batch heb opgezocht)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1992) (één van de twee flessen die vandaag zijn binnengekomen. Erg benieuwd hoe deze zich verhoud ten opzicht van bovenstaande)
- RawCask A drop of Irish (Sherry cask finished) (De tweede fles die vandaag is binnengekomen)
Ik zal zeker vaker op deze thread rondhangen om wat te delen of tips op te doen.
Ohja: Zoals beloofd mijn aanwinsten die vandaag zijn bezorgd:

[ Voor 6% gewijzigd door Grenco op 10-01-2017 16:11 . Reden: Foto's toegevoegd ]
Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!
Blijkt ie nu bij DD in de aanbieding te zijn. Lijkt me op het eerste gezicht een leuke fles, en van de whiksy's die ik tot nog toe heb geprobeerd was de Glendronach 12y nog het meest in de smaak gevallen
Case_C schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:43:
Tussen de middag ook hier nog even de plaatselijke Gall binnen gelopen om te 'kijken'. Nou dat is gelukkig gelukt, daar de Glendronach 18Y gezien voor een "klein" prijsje.
Blijkt ie nu bij DD in de aanbieding te zijn. Lijkt me op het eerste gezicht een leuke fles, en van de whiksy's die ik tot nog toe heb geprobeerd was de Glendronach 12y nog het meest in de smaak gevallen.
Grenco schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 16:03:
Leuk om te zien dat Tweakers.net zo'n actieve groep mede whiskyliefhebbers kent. Ik moet eerlijk bekennen dat ik afgelopen weekend deze thread pas ontdekt heb, maar ik ben de laatste jaren dan ook maar lafjes actief geweest op de T.net forums. (Tijd om daar wat verandering in aan te brengen)
Vorige week heb ik op een schotse veiling twee leuke flesjes whisky (nou ja.1 whisky en 1 whiskey) gescoord. Deze zijn vandaag bezorgt en het leek mij leuk om deze met jullie te delen en iets over mij en m'n whisky ervaring te delen.
Mijn whisky hobby is ooit begonnen met het proeven van een Glenfiddich 12yrs en daarmee ontdekt dat niet alle whisky's naar benzine smaken. Sterker nog er bestaat blijkbaar een hele wereld van whiskypracht!
(Mijn ervaring tot dan toe waren enkel whiskeys die zelfs een glas cola of kop koffie zouden verpesten)
Enige tijd daarna ben ik ook andere destilleerderijen gaan ontdekken waaronder verschillende flessen van "Highland Park". Dit werd vrijwel direct mijn goto merk.
Highland Park:Tegenwoordig heb ik al lange tijd geen HP fles meer aangeschaft, want doordat ik graag naar whisky festivals mag gaan ook ontdekt dat je voor de mooiste ervaringen vaak niet moet kijken bij de bekendste destilleerderijen, maar dat de wat onbekendere vaak ook pareltjes op de markt brengen (tegen een veel vriendelijkere prijs) Dit geldt zeker ook voor een aantal onafhankelijke bottelaars.
- Highland Park 12 Yrs
- Highland Park 18 Yrs
- Highland Park 21 Yrs
- Highland Park Svein
- Highland Park Dark Origins
- Highland Park 16 Yrs Thor
- Oh ja en een Highland Park 30 Yrs (miniatuur
)
Door de jaren heen dan ook van alles en nog wat gekocht en geproefd, met vrienden verschillende proeverijtjes georganiseerd. Ik ben ook zeker geen verzamelaar, maar vooral een genieter.
Twee merken (beide onafhankelijke bottelaars) waar ik nog wel een zwak voor heb en regelmatig een fles van koop als deze mijn pad kruist zijn: "Maltman" en "Blackadder". Met beide nog nooit een slechte ervaring gehad!
Maltman:Blackadder:
- Mortlach 14 Yrs
- Mortlach 22 Yrs (aanrader!)
- Ben Nevis 17 Yrs
- Bruichladdich 12 Yrs
- Bunnahabhain 22 Yrs
Tot slot nog een blend die ik zeker het vermelden waard vind. De "Royal Thistle". Zeer betaalbaar en daarmee een prachtige 'everyday whisky'.
- Blacksnake Vat #2 First Venom
- RawCask Peet Reek
- RawCask Laprhoaig 12Yrs (1998)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1990) (De nummer 1 whisky die ik ooit geproefd/gekocht heb)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1990) (Zo genoten van de eerste fles dat ik anderhalf jaar later een tweede fles uit dezelfde batch heb opgezocht)
- RawCask Glen Garioch 23Yrs (1992) (één van de twee flessen die vandaag zijn binnengekomen. Erg benieuwd hoe deze zich verhoud ten opzicht van bovenstaande)
- RawCask A drop of Irish (Sherry cask finished) (De tweede fles die vandaag is binnengekomen)
Ik zal zeker vaker op deze thread rondhangen om wat te delen of tips op te doen.
Ohja: Zoals beloofd mijn aanwinsten die vandaag zijn bezorgd:
[afbeelding]
[afbeelding]
Nee, de Glen Garioch 15 Yrs ken ik niet ik heb de 1990 editie van Blackadder wel eens side by side vergeleken met de 12 jaar oude Glen Garioch en een 18 jaar oude Glen Garioch gebotteld door nog een andere partij (kan helaas de foto met de 3 flessen niet zo snel vinden, ik weet dan ook niet meer zeker wie die laatste bottelaar was)
Die 18 jaar oude viel mij erg tegen. Ik meende dat die op Bourbon vaten had gerijpt. Ik herinner mij dat deze een zeer vlakke, droge smaak had. Duidelijke wijn/tannine tonen en een rokerige neus + afdronk die bij de Blackadder en de Glen Garioch niet aanwezig was.
De Blackadder naast de Glen Garioch was zeker wel interessant te noemen. Ondanks het behoorlijke leeftijdsverschil kon je heel duidelijk proeven dat de 'originele' Glen Garioch het beginpunt was voor de Blackadder. Beide fruitig en kruidig te noemen, vrijwel geen peaty tonen. Eerste echte verschil dat je merkte aan de neus en de eerste smaak is het alcohol% verschil. De Blackadder had volgens mij ruim 10% meer alcohol dan de jongere Glen Garioch. Daarnaast zou ik de Blackadder als veel kruidiger omschrijven en de de 'originele" GG als fruitiger. Het echte grote verschil zat hem vooral in de afdronk en hoe de smaak zich ontwikkelde naarmate het glas wat warmer werd; bij de GG bleef het fruitige wat hangen, maar de afdronk was van wat korte duur. Bij de Blackadder verdween het kruidige naar de achtergrond en werd het een zoet feestje, fruit, karamel en koffie staat mij bij. Zeer lange, warme afdronk
Ik ben benieuwd naar je ervaring met de 15 jaar oude GG als je hem opentrekt.
Hoe vond je de Glenfarclas 15 Yrs eigenlijk? Ik heb een jaar of twee geleden een masterclass gehad van Glenfarclas en het staat mij bij dat de 15 en 25 jaar oude whiskys de enige twee waren waar ik echt over te spreken was. (Al moet ik eerlijk bekennen dat ik mijn smaakpalet vooraf al wat verpest had met te krachtige/ rokerige whisky's die de eerste paar Glenfarclasses daardoor waarschijnlijk niet tot hun recht deden komen.)
Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!
Ik schrijf 'afgekeurde' niet voor niets tussen aanhalingstekens. Maar er zal best een selectie plaatsvinden vinden welke vaten er uit gaan, en welke blijven om tot Lagavulin te rijpen. Lagavulin is best wel een dure whisky. Het is dus mogelijk dat ze er voor kiezen geen 'goedkope' whisky op de markt te brengen om de exclusiviteit van Lagavulin te waarborgen.mace schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 14:54:
[...]
Volgens mij zijn het niet eens "afgekeurde" partijen. Whiskystokerijen produceren veel meer dan wat ze als single malt verkopen. Het meeste gaat in blends. Dit gaat natuurlijk niet op voor alle stokerijen, maar bij de grote jongens vaak wel. Het betere spul zal idd wel in de eigen bottelingen gaan, maar vervolgens hebben ze nog genoeg whisky over die prima is. Wat wel zo is is dat Finlaggan een stuk jonger is dan de bottelingen van de stokerij zelf.
[...]
Finlaggan is, naar verluid, Lagavulin.
...
Met een beetje detective werk zal best wel uit te vinden zijn waar het overschot van Lagavulin naar toe gaat en de inkoop van Finlaggan vandaan komt. Maar is dat zo belangrijk om te weten? Het gebeurd in zoveel sectoren van de handel dat producten elders worden geproduceerd dan waar het merk voor staat.
Aan de andere kant, nieuwsgierig is de mens. Het is zo lang geleden dat ik Lagavulin geproefd heb dat ik geen vergelijking meer kan maken. Daar komt de verleiding al op eens een fles te kopen en te zoeken naar de overeenkomsten. En kijk, met het in stand houden van de mythe genereren ze dus extra aandacht en mogelijk omzet voor de beide merken.
[ Voor 3% gewijzigd door Obelink op 11-01-2017 12:57 . Reden: enkele formuleringen veranderd ]
Ik heb hem geprobeerd en hoewel mijn eerste indruk positief is, vind ik het enorm jammer dat hij zo sterk bijgekleurd is. Ik heb het idee dat de smaak er behoorlijk negatief door wordt beïnvloedt.donleone83 schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:35:
Laat me weten wat je er van vindt! Zoals eerder gezegd ben ik zeer positief verrast.
Ik moet er nog wat tijd mee spenderen voordat mijn oordeel geveld is.
Ja, dat lijkt me aannemelijk.Obelink schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 12:23:
Ik schrijf 'afgekeurde' niet voor niets tussen aanhalingstekens. Maar er zal best een selectie plaatsvinden vinden welke vaten er uit gaan, en welke blijven om tot Lagavulin te rijpen. Lagavulin is best wel een dure whisky. Het is dus mogelijk dat ze er voor kiezen geen 'goedkope' whisky op de markt te brengen om de exclusiviteit van Lagavulin te waarborgen.
Ik vind het altijd wel leuk, hoort een beetje bij het "spel". Verder is het gewoon prima whisky en moeten we niet zo zeuren maar gewoon drinken.Met een beetje detective werk zal best wel uit te vinden zijn waar het overschot van Lagavulin naar toe gaat en de inkoop van Finlaggan vandaan komt. Maar is dat zo belangrijk om te weten? Het gebeurd in zoveel sectoren van de handel dat producten elders worden geproduceerd dan waar het merk voor staat.
Aan de andere kant, nieuwsgierig is de mens. Het is zo lang geleden dat ik Lagavulin geproefd heb dat ik geen vergelijking meer kan maken. Daar komt de verleiding al op eens een fles te kopen en te zoeken naar de overeenkomsten. En kijk, met het in stand houden van de mythe genereren ze dus extra aandacht en mogelijk omzet voor de beide merken.
[ Voor 58% gewijzigd door mace op 11-01-2017 13:12 ]
Verwijderd
Ik heb eindelijk mijn flessen ook. Twee weken vakantie en week ziek, moet nog proeven, heb alleen nog een paar dagen medicijnen waar ik geen alcohol bij mag drinken. Ik ben benieuwd, flessen en dozen zijn al erg mooi. Ik drink meestal islay whisky, dus ik weet nog niet wat ik ervan ga vinden.mace schreef op dinsdag 3 januari 2017 @ 21:25:
Nou mijn flessen Glen Alba 35 zijn afgeleverd op mijn Duitse smokkeladres.
Wat voor soort whisky is de glenalba (uit welk gebied)?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2017 22:12 ]
Verwijderd
Ik weet niet hoe MO tags werkenDeathchant schreef op maandag 9 januari 2017 @ 22:39:
[...]
Lol een 129 euro kostende whisky blindelings kopen? Dat zou ik nooit gedaan hebben
***members only***
Het is een blend, dus meerdere gebieden. Het doet me vooral speyside aan qua smaak, erg zacht.Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:05:
[...]
Ik heb eindelijk mijn flessen ook. Twee weken vakantie en week ziek, moet nog proeven, heb alleen nog een paar dagen medicijnen waar ik geen alcohol bij mag drinken. Ik ben benieuwd, flessen en dozen zijn al erg mooi. Ik drink meestal islay whisky, dus ik weet nog niet wat ik ervan ga vinden.
Wat voor soort whisky is de glenalba (uit welk gebied)?
Verwijderd
@MajinZ, really?
Heeft iemand al de Aberlour 12yr NCF geprobeerd?
Wel bang dat mijn standaard nu gelijk wat is verschoven, maar dat zullen we wel zien.
Je kan je er maar druk om maken...
Gnosis schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:08:
Ik heb de Glendronach 12yo gekocht op basis van de tips van Deathchant en Bean77 aan anderen en die whisky is zoals al gezegd echt heel lekker. Echt een volle smaak en precies naar mijn gading. Dus bedankt voor het geven van de tips aan anderen.
Wel bang dat mijn standaard nu gelijk wat is verschoven, maar dat zullen we wel zien.
Klein glaasje geproefd en kan hem zeer waarderen

Eerste indruk, lekker, vol en peperig. Ook wel een beetje zoet.
If it aint fixed, it's broken.
Heb gisteren de Dalmore 12 besteld dus daar ben ik wel benieuwd naar. De Talisker Skye heb ik hier ook staan, en heb dezelfde indruk van die fles. De neus heeft veel turf, maar een stuk zachter dan The Illeach peaty. Ik vind het wel leuk dat je bij die whisky's het palate echt een verassing is, en dat je dan behoorlijk complexe kruidige smaak tegenkomt.Tjebakka schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 21:43:
Vanavond een fles Talisker Skye gekocht. M'n Dalmore 12 y en Monkey Shoulder waren op en ik wilde wel wat anders.
Eerste indruk, lekker, vol en peperig. Ook wel een beetje zoet.
Gelijk ook de Benriach 12 en Glendronach 18 gehaald. Die Glendronach komt eerst naast de Glendronach 91/16 te staan
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Crowdpleaser schreef op maandag 16 januari 2017 @ 11:54:
Ik heb dit weekend een Lagavulin 16 gekocht, heb ik al tijden op het oog maar is er gewoon nooit van gekomen. Erg bijzonderde whisky die naar mijn smaak erg naar BBQ-rook, iets wat ik nooit eerder geproefd heb ookal heb ik enige ervaring met verschillende laphroiags, ardbegs enzovoort. Ik vind hem ook vrij zoet, caramel en rook vind ik een prima combinatie, iets meer rook zou van mij mogen, maar dan pak ik toch wel een laphroaig. Voor de prijs zeker een aanradertje.
Ik denk het wel, maar op een andere manier, ik vind de lagavulin wat droger op een of andere manier, al is de Laphroaig zouter en zilter. De Ardbeg 10 is weer fruitiger, al vind ik die qua rook ook iets minder vergeleken met de Laphroaig 10, de Ugedail is daarin ook weer wat zoeter maar toch ook fruitiger, of was dat de corryvreckan? Maarja, het blijft een smaak en voorkeursding denk ik, net als jij digitaal fotografeerd, en ik analoog