[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:22
gwystyl schreef op maandag 17 oktober 2016 @ 19:55:
Ik vond de 12yo lekkerder dan de 18yo, dus ik zou er eerst een sample van proberen voor je er meer geld aan uit gaat geven dan aan de 12yo :)
Ik vind de 12 ok maar de 18 echt een pareltje. Zo zie je maar dat smaken verschillen. De 18 is wel echt een compleet andere whisky met een licht rokerige nasmaak. Hij is wat meer peated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 18-10-2016 20:45 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Ik heb jullie hulp nodig :)

Meestal heb ik zo'n 4 flesjes whisky in de pricerange van 30-50 euro staan. Bijvoorbeeld op dit moment:
Dalwhinnie 15 jaar
The Glenlivet 12 jaar
Aberfeldy 12 jaar
Balvenie double wood 12 jaar
Talisker 10 jaar

Nu ben ik (mede door de Talisker) er achter gekomen dat ik die turf geur prima vind, maar de rokerigheid van een Whisky als Talisker niet echt kan waarderen.

Nu ben ik écht gek op ananas en dat was ook een reden om The Glenlivet 12 te kopen aangezien daar een hint in zit naar ananas.

Nu komt het:

Mijn pa is morgen in Andorra en wil whisky flessen voor mij meenemen, omdat het daar nogal 'goedkoop' schijnt te zijn. Dus ik wil mijn budget wat oprekken naar de wat duurdere flessen. Dus dan komen we uit bij de 18-21 jaar oude flessen, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.

Hebben jullie tips, bepaalde merken die ik moet uitproberen etc? Ik weet dat het echt om eigen smaak gaat, maar weet zeker dat jullie mij tips kunnen geven. Weet iemand misschien toevallig nog een whisky met hints naar fruit of ananas in het bijzonder in de wat duurdere flessen?

Liefst blijf ik ver weg van de rokerige whisky.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Glenlivet Nadurra 16
http://drankdozijn.nl/art...cask-strength-b0614c-70cl

vind k toch wel erg lekker.
Balvenie 14 caribean cask kun je ook proberen.

[ Voor 13% gewijzigd door Koos2009 op 19-10-2016 00:11 ]

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Laatst een weekendje naar Spanje geweest, en ik kon het op de terugweg niet laten om in de Duty Free shop bij de whisky te kijken. Prijzen vielen me nogal tegen, en het viel me op dat er geen enkel peil op te trekken viel. Zo heb ik een whisky zien staan die bij bijvoorbeeld Gall&Gall 90 euro kost, maar in de Duty Free 60. Anderen waren juist weer duurder, of exact dezelfde prijs.

Bovendien werd m'n vlucht nogal dringend omgeroepen toen ik in de shop stond dus uiteindelijk geen fles genomen. Maar eenmaal bij de kassa (had wel iets anders gevonden) zag ik een setje proefflesjes van de Glenfiddich Cask Collection, die ik niet kon weerstaan:

Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/nnjqll.jpg

Nog niet geproefd, ben wel erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Leoon. schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 22:11:
Ik heb jullie hulp nodig :)

Meestal heb ik zo'n 4 flesjes whisky in de pricerange van 30-50 euro staan. Bijvoorbeeld op dit moment:
Dalwhinnie 15 jaar
The Glenlivet 12 jaar
Aberfeldy 12 jaar
Balvenie double wood 12 jaar
Talisker 10 jaar

Nu ben ik (mede door de Talisker) er achter gekomen dat ik die turf geur prima vind, maar de rokerigheid van een Whisky als Talisker niet echt kan waarderen.

Nu ben ik écht gek op ananas en dat was ook een reden om The Glenlivet 12 te kopen aangezien daar een hint in zit naar ananas.

Nu komt het:

Mijn pa is morgen in Andorra en wil whisky flessen voor mij meenemen, omdat het daar nogal 'goedkoop' schijnt te zijn. Dus ik wil mijn budget wat oprekken naar de wat duurdere flessen. Dus dan komen we uit bij de 18-21 jaar oude flessen, maar daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten.

Hebben jullie tips, bepaalde merken die ik moet uitproberen etc? Ik weet dat het echt om eigen smaak gaat, maar weet zeker dat jullie mij tips kunnen geven. Weet iemand misschien toevallig nog een whisky met hints naar fruit of ananas in het bijzonder in de wat duurdere flessen?

Liefst blijf ik ver weg van de rokerige whisky.
Speyside whisky's zijn over het algemeen niet rokerig en wel fruitig/bloemig/zoetig/zomers.
Ook aan te raden als je van fruitig houd: yamazaki. Japanse whisky met fruitige smaak (die ik gekocht had proefde duidelijk naar sinasappel). Ik heb zelf nog maar één yamazaki gehad, die beviel prima. Maar omdat ik zelf meer van de rokerige whisky's houd (talisker is mijn favoriet, gevolgd door ardbeg / lagavulin) weet ik niet of er nog veel verschil in yamazaki's zit. Er zijn genoeg japanse whisky's die het érg goed doen en veel prijzen winnen, dus zeker de moeite waard om eens te gaan proeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 10:58

Oekol

waka waka hey hey

Tehh schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 11:46:
[...]

Speyside whisky's zijn over het algemeen niet rokerig en wel fruitig/bloemig/zoetig/zomers.
Ook aan te raden als je van fruitig houd: yamazaki. Japanse whisky met fruitige smaak (die ik gekocht had proefde duidelijk naar sinasappel). Ik heb zelf nog maar één yamazaki gehad, die beviel prima. Maar omdat ik zelf meer van de rokerige whisky's houd (talisker is mijn favoriet, gevolgd door ardbeg / lagavulin) weet ik niet of er nog veel verschil in yamazaki's zit. Er zijn genoeg japanse whisky's die het érg goed doen en veel prijzen winnen, dus zeker de moeite waard om eens te gaan proeven.
Bedankt voor de tip van Speyside whisky, dat had ik precies nodig.

Tot nu toe dit gekocht:

DALWHINNIE DISTILLERS EDITION 1996/2012
Glenfarclas 18 yo

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:14
Hi folks,

Meestal ben ik in dit forum als stille genieter aanwezig, maar deze keer heb ik een vraagje aan de kenners.
Ik was van de week mijn nieuwe flitser aan het testen, en wat gebruik je daarvoor, je favorite Whiskey glas natuurlijk!
Whiskey glas
Dit is, als ik me niet vergis een Tumbler. Een mooi stukje loodglas.

Mijn vraag is deze: wat is jullie favoriet, en vooral waarom?
Ik ben wezen rondsnuffelen op diverse sites en je komt een aantal modelen tegen, de Tumbler, een klein tulpglaasje op een ranke voet en nog eenzelfde maar dan op een dikke voet c.q. bodem.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Ik heb twee van die kleine tulpglaasjes zonder voet en dat zijn wel echt mijn favoriete exemplaren.
Vorig jaar zomer gekocht bij Aberlour:
Afbeeldingslocatie: https://www.markenglas.de/images/product_images/popup_images/10537_0_aberlour_destillerie_glas_glablw09140006_01.jpg

Daarnaast nog twee van die standaard Glencairn glazen die volgens mij bijna iedereen wel heeft.

Als er dan nog meer mensen whisk(e)y willen drinken, heb ik nog wat van die Duralex Picardie glaasjes in verschillende maten, van espresso tot waterglas.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
@Dreamscape: Die Aberlour is zeker een mooi glas, misschien een idee om daar eens voor te gaan shoppen.
Ik heb ook nog een gladde tumbler, maar vind die niet zo lekker vasthouden.
Ligt die Aberlour, lekker in de hand?

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Hij ligt lekker in de vingers. Het is een stuk kleiner dan zo'n grote tumbler, dus niet iets om met de volle hand vast te pakken.De kelk heeft ongeveer het formaat van een Glencairn-glas, maar is 2 cm minder hoog. En dan dus zonder de dikke voet van een Glencairn.

Heb hem verder nog nergens gezien. Toen ik op afbeeldingen ging zoeken vond ik ditzelfde glas met een opdruk van The Arran ipv Aberlour. Geen idee of dit spul zo ergens te koop is. Ik heb hem zelf dus bij Aberlour in Schotland gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Thnx voor de info. Heb even rondgeneust bij de drankgigant en heb volgens mij een redelijke lookalike gevonden. Genoeg keuze daar heb ik gemerkt.
Afbeeldingslocatie: https://www.drankgigant.nl/media/catalog/product/cache/1/image/300x400/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/h/whisky_glas_tumbler.jpg

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:58

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik dronk vroeger altijd uit die standaard proefglaasjes (soort glencairn glas op voet)
Afbeeldingslocatie: https://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/m9Jst4LWSkIwP-I_DGSjp3Q.jpg
, maar sinds ik een paar glencairn glazen heb gebruik ik die eigenlijk alleen nog maar. De zware voet ligt wat lekkerder in de hand en de whisky is nog steeds makkelijk met de hand op te warmen.
Ik heb ook een paar mooie tumblers maar die vond ik niet fijn drinken dus daar staan nu op verjaardagen gebaksvorkjes en lepeltjes in o-)

Dat Aberlour glas is ook wel erg mooi trouwens....

[ Voor 8% gewijzigd door gwystyl op 19-10-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-12-2024
Ik mag mij hier ook melden! Ik heb een founders reserve van The Glenlivet staan, 12 yo Deveron en een bodempje Japanse whisky nog. Ik ben (nog) geen ervaren drinker maar een verzameling van lekkere drank opbouwen heb ik wel zin in :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Hoezo geen ervaren drinker? Je hebt de rest van die Japanner toch opgedronken, neem ik aan? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Megajr
Klopt! Het wegkrijgen van alcohol oefen ik al jaren op en dat gaat mij ook aardig goed af ( ;) ) maar dan voornamelijk bieren en dat aangevuld met een IPA of iets anders bijzonders hier en daar. Ik dronk af en toe wel eens iets als the famous grouse, bushmills, Jack Daniels of goedkope blends die niet te drinken waren (zelfs niet in cola).

Het is meer het ontdekken wat ik lekker vind en het(beter) herkennen van smaken en geuren waar ik niet heel ervaren mee bent.
Dan staat er in de winkel bijvoorbeeld 'afdronk van zus met een ditje en een smaakprofiel van een aantal dingen' en dan neem ik een slok en kom ik niet veel verder dan lekker of niet lekker :P daar moet nog wel wat verbetering in te brengen zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
apollo13 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 21:10:
Hi folks,

Meestal ben ik in dit forum als stille genieter aanwezig, maar deze keer heb ik een vraagje aan de kenners.
Ik was van de week mijn nieuwe flitser aan het testen, en wat gebruik je daarvoor, je favorite Whiskey glas natuurlijk!
[afbeelding]
Dit is, als ik me niet vergis een Tumbler. Een mooi stukje loodglas.

Mijn vraag is deze: wat is jullie favoriet, en vooral waarom?
Ik ben wezen rondsnuffelen op diverse sites en je komt een aantal modelen tegen, de Tumbler, een klein tulpglaasje op een ranke voet en nog eenzelfde maar dan op een dikke voet c.q. bodem.
Daar drink ik ook altijd uit. Kreeg voor mijn verjaardag vier flessen en bbq spul. Mensen kennen mij goed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Ik heb van mijn vrouw (toen nog vriendin) een setje glazen gekregen met zo'n ronde onderkant. Toen besteld ergens in Duitsland, nu volgens mij goed te verkrijgen via het interwebz.

Zoiets dus, alleen dan zonder die blokjes er in.
Afbeeldingslocatie: http://www.decoraza.nl/media/catalog/product/cache/8/image/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/b/a/bar-whiskyglas.jpg

Er wordt alleen whisky uit gedronken en ze worden (bijna) altijd met de hand afgewassen en -gedroogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Afbeeldingslocatie: https://onstuimig-foodlog.s3.amazonaws.com/images/uploads/redactietest.jpg

Van de Ikea :+

Serieus een perfect glas voor whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megajr
Tehh schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:22:
Ik heb van mijn vrouw (toen nog vriendin) een setje glazen gekregen met zo'n ronde onderkant. Toen besteld ergens in Duitsland, nu volgens mij goed te verkrijgen via het interwebz.

Zoiets dus, alleen dan zonder die blokjes er in.
[afbeelding]

Er wordt alleen whisky uit gedronken en ze worden (bijna) altijd met de hand afgewassen en -gedroogd.
Chique zulke glazen. Mocht je nog op zoek zijn naar zulke blokjes; HEMA verkoopt ze op het moment voor €3. Ik ben wel van plan om een set te scoren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
418O2 schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 08:16:
Daar drink ik ook altijd uit. Kreeg voor mijn verjaardag vier flessen en bbq spul. Mensen kennen mij goed :P
Ik kreeg voor mijn verjaardag een paar sokken, een zak nootjes en twee tekeningen van mijn kinderen... Gelukkig had ik al eerder een Ardbeg uit 1976 voor mezelf gekocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:34
Ik heb altijd wel een paar flesjes sterke drank.
Op het moment een talisker 10, laphroaig cx cask en quarter cask, bowmore black rock 1L , bruichladdich organic barley 1L

Daarnaast nog 2 flesjes cognac, een baron otard vsop en een hine homage grand cru met early landed cognac van verschillende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Members only:

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
apollo13 schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 22:59:
Thnx voor de info. Heb even rondgeneust bij de drankgigant en heb volgens mij een redelijke lookalike gevonden. Genoeg keuze daar heb ik gemerkt.
[afbeelding]
Daar heb ik er hier 2 van staan. Werken prima. Heb voor bourbon andere glazen en soms gebruik ik van Chivas het glas met de houten onderkant of van Talisker degene met de bolle onderkant.

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Raznov schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:41:
[...]

Daar heb ik er hier 2 van staan. Werken prima. Heb voor bourbon andere glazen en soms gebruik ik van Chivas het glas met de houten onderkant of van Talisker degene met de bolle onderkant.
Goed om te horen, heb er vanavond 2 van besteld, plus nog het standaard Glencairn Whiskyglas.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb twee exemplaren van deze Talisker rocking glasses. Wat een flop. Zodra de ondergrond (bv. een dienblad) beweegt gaan het glas en de inhoud alle kanten op. Zonde van je goede whisky.

Een Glencairn is echt veel beter.

Afbeeldingslocatie: http://thumbs.picclick.com/00/s/MTAwMFg3NTA=/z/71MAAOSwRGlXqKJ6/$/Talisker-Rocking-Rounded-Self-Righting-Whiskey-Glass-_57.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 22-10-2016 02:47 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Uncle Mel schreef op vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:09:
[afbeelding]

Van de Ikea :+

Serieus een perfect glas voor whisky
Das een vaas toch?

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 13:17
Had een goede grap geweest maar nee:

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/be/nl/images/products/ivrig-glas__0378880_PH114741_S4.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27
Bij de Makro in Nijmegen een Talisker port ruighe gescoord voor 25€ Inc.
Stonden er nog een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Nou, valt tegen zeg die Talisker port ruighe.
Is de normale prijs van rond de 40€ niet waard wat mij betreft.
Beetje een "simpel" whiskietje. Weinig beleving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
coob schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 19:51:
Nou, valt tegen zeg die Talisker port ruighe.
Is de normale prijs van rond de 40€ niet waard wat mij betreft.
Beetje een "simpel" whiskietje. Weinig beleving...
Ik drink haast alleen maar Islays maar vind de Talisker Port Ruighe echt een prachtige whisky. Uitgesproken en stabiel in smaak, met een krachtige nadronk die lang blijft hangen. Gun hem nog een kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
donleone83 schreef op zondag 23 oktober 2016 @ 20:33:
[...]

Ik drink haast alleen maar Islays maar vind de Talisker Port Ruighe echt een prachtige whisky. Uitgesproken en stabiel in smaak, met een krachtige nadronk die lang blijft hangen. Gun hem nog een kans!
Gedaan maar ik blijf het een eenvoudige dram vinden.
Er gebeurd weinig zeg maar.
Afdronk is ook erg kort juist vind ik.
Volgens mij vond ik de "gewone" 10 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
Ik Heb er een keer een sample van gehad maar ik was toen niet positief onder de indruk. De sherry was wel heel erg overweldigend aanwezig, daar is Aberlour Abunadh niks bij. Voor mij iets te veel van het goede maar ik wil hem nog wel een keer proeven want is alweer even geleden dat ik hem op had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Niet online
Heeft er iemand ervaringen met whisky's van Craigellachie? Er komt binnenkort een speciale limited editie op de markt die ik misschien wel wil 'sponsoren', maar ik ben totaal niet bekend met het merk. Volgens mastersofmalt een whisky die zowel rokerig als fruitig is met ook veel eik (bij de 13 jarige dan). Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar wat meer dingen zoals:

Hoe aanwezig is de smaak van eiken? En is het dan groen eiken of oud/rokerig eiken?
Hoe zoet zijn deze whisky's?

Ik ben normaal een voornamelijk islay drinker, maar ook een 'gewone' glenfiddich kan ik erg van genieten (de rich oak special van glenfiddich vind ik een beetje too much oak) en een fruitige whisky als yamazaki is ook genieten op zijn tijd. Veel zoeter moet het niet worden...

Iemand bekend met Craigellachie? Bij voorkeur iemand die ook kan genieten van Talisker/ Lagavulin....

Als iemand overigens groot fan is van Craigellachie en benieuwd is naar deze limited editie doe dan even een PM. Ik heb zo 't vermoeden dat je deze dan niet wil missen en hij wordt maar aan een selecte groep aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Onlangs gaf ik een Caol Ila weg welke de ontvanger direct opende en die smaakte mij zeer goed.
Mijzelf heb ik nu een Highland Park gegund, die heb ik lang geleden eens gedronken en beviel toen goed.
Dit keer kan ie me echter niet bekoren. In vergelijking met de Caol Ila vind ik de smaak nogal 'dun' en vind ik er geen richting in.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jovael
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 16:40
Misschien een leuke tip. Op drinkzz.nl hebben ze ook whisky en met de kortingscode, NPLWIJN krijg je 20 euro korting.
Het is wel bij besteding van 50 euro of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Members only:

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelink
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-11-2020
Inderdaad houd ik van wat uitgesproken whiskey zoals ook Laphroaig. Springbank had ik ook op mijn lijstje staan, kon ik op dat moment niet vinden -in Duitsland, waar de prijzen ook niet echt veel lager meer zijn.

[advertentie] gooi uw afgedankte USB sticks en SD-kaartjes van geringe capaciteit niet weg maar geef ze aan mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:39
Ik heb mezelf eens drie NASjes cadeau gedaan:

NAS

De HP is eigenlijk voor als ik bezoek heb van meer dan 2 personen :+ .
De Caol Ila heb ik op de gok gekocht. Op gaat die toch wel.
De Fin heb ik in maart op het whiskyestival in Gent geproefd. Het eerste wat ik dacht is Lagavulin maar dan een beetje anders. Nu eindelijk maar eens aangeschaft. Eerste de beste hondenweer-dag gaat die open.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Afgelopen week toevallig ook een Finlaggan geproefd, had er nog nooit van gehoord maar hij is erg goed bevallen!

Overigens, mocht je een keer in Brussel zijn en (zoals ik) totaal niet van bier gediend zijn, maar toch de kroeg in willen: zoek La Porte Noire eens op. Heerlijke ondergrondse tent met 80 whiskies op de plank, waaronder verschillende Ardbegs en Laphroaigs (en andere Islays) en nog veel meer prima whiskies :)

In tegenstelling tot vrijwel alle andere Brusselse kroegen, waar ze honderden bieren op de kaart hebben, en onder "Whisky" alleen Jack Daniels en J&B staan }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Ik heb vorige week mijn bestelde glazen binnen gekregen, tijd voor een kleine review.
Whisky glazen

1. Spey Dram – 10cl
2. Spey Tumbler – 20cl
3. Glencairn – 17cl

Nummer 1 is toch zonder twijfel mijn favoriet. Ligt lekker in de hand. Je kan er lekker mee nippen.
Nummer 2 komt op de derde plek terecht, dit doordat hij het minst lekker in de hand ligt. Hij is net even te groot.
Nummer 3 komt op en goede tweede plek. Ligt goed in de hand, maar zonder voetje was beter geweest.

Vergelijken bij mijn normale tumbler is de geur veel makkelijker op te snuiven, dit natuurlijk door de tulpvorm van de glazen.
Al met al meer dan tevreden met mijn aankoop.

[ Voor 3% gewijzigd door apollo13 op 31-10-2016 19:41 ]

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Heb je in de foto niet toevallig nummer 2 en 3 omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
dreamscape schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:43:
Heb je in de foto niet toevallig nummer 2 en 3 omgewisseld?
Yep, komt er van als je haast maakt, thnx.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Laatste dagen erg aan het genieten van mn GlenDronach 12. De GF15 solera is dan spontaan wel erg tam, de leer-experience zet zich door :)

Afgelopen weekend eindelijk een keer wat andere dingen kunnen proeven, vooral tot de conclusie gekomen dat ik het echt bij de Sherry-cask whisky moet houden, al lonkt the Balvenie Caribbean cask inmiddels ook wel.

Ik schrok mij overigens echt kapot van de Laphroaig Quarter Cask, wat een verschrikkelijke geur komt daar vanaf (is dat turf?). De geur was voor mij reden om de resterende 1-2 flesjes op de planning maar een dagje op te schuiven, want mijn hele stemming ging naar de .... Overigens vond ik hem op de tong verre van onaardig, maar die geur man.. jeetje, was er meteen klaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik weet niet of jullie het weten, maar bij Gall & Gall zijn alle whisky's in de aanbieding. Ik heb zelf een Talisker Port Ruighe (€36) en een Lagavullin 16 (€44, geloof ik) meegenomen. Ik kwam er voor een Talisker en kende deze nog niet en die Lagavullin heb ik meegenomen omdat de winkeleigenaar mij beloofde dat ik die lekker zou vinden. Dus als je nog een excuus zoekt om wat nieuws te halen, het is nu in de aanbieding :P

Over een paar weken ga ik ook weer naar een proeverij oOo
Foritain schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:00:
Ik schrok mij overigens echt kapot van de Laphroaig Quarter Cask, wat een verschrikkelijke geur komt daar vanaf (is dat turf?). De geur was voor mij reden om de resterende 1-2 flesjes op de planning maar een dagje op te schuiven, want mijn hele stemming ging naar de .... Overigens vond ik hem op de tong verre van onaardig, maar die geur man.. jeetje, was er meteen klaar mee.
Ik denk dat je jodium bedoelt. Heerlijke whisky O+

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Ample Energy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:26:
Ik weet niet of jullie het weten, maar bij Gall & Gall zijn alle whisky's in de aanbieding. Ik heb zelf een Talisker Port Ruighe (€36) en een Lagavullin 16 (€44, geloof ik) meegenomen. Ik kwam er voor een Talisker en kende deze nog niet en die Lagavullin heb ik meegenomen omdat de winkeleigenaar mij beloofde dat ik die lekker zou vinden. Dus als je nog een excuus zoekt om wat nieuws te halen, het is nu in de aanbieding :P

[...]

Twee prima keuzes. Als je Laphroaig lekker vindt, ga je ook genieten van de Lagavulin. Zelf vind ik de Talisker Port Ruighe ook prachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

donleone83 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:33:
[...]

Twee prima keuzes. Als je Laphroaig lekker vindt, ga je ook genieten van de Lagavulin.
Da's allerminst zeker. De Laphroaig die ik ooit probeerde was niet te drinken. Jodium is blijkbaar niet mijn ding. Maar Lagavulin vind ik een prima whisky. Daar proef ik die jodium niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Ample Energy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:26:

[...]

Nogmaals, Bij de Makro in Nijmegen heb ik een Talisker Port Ruighe meegenomen voor 25€ inc.
Stonden er nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Die Bruine schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 20:09:
Ik heb mezelf eens drie NASjes cadeau gedaan:

[afbeelding]

De HP is eigenlijk voor als ik bezoek heb van meer dan 2 personen :+ .
De Caol Ila heb ik op de gok gekocht. Op gaat die toch wel.
De Fin heb ik in maart op het whiskyestival in Gent geproefd. Het eerste wat ik dacht is Lagavulin maar dan een beetje anders. Nu eindelijk maar eens aangeschaft. Eerste de beste hondenweer-dag gaat die open.
Die Finlaggan ben ik ook benieuwd naar.
Alleen vind ik hem wel duur als je de cask strength voor 3 tientjes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
downtime schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

Da's allerminst zeker. De Laphroaig die ik ooit probeerde was niet te drinken. Jodium is blijkbaar niet mijn ding. Maar Lagavulin vind ik een prima whisky. Daar proef ik die jodium niet in.
Over het algemeen zullen Islay liefhebbers van andere Islays houden. En als je Laphroaig lust met zijn jodium en zijn turf, zal je Lagavulin hoogstwaarschijnlijk ook lekker vinden juist omdat hij minder heftig en minder uitgesproken is. Hij is wat zoeter, dieper van smaak en wat minder slap in the face dan een Laphroaig. Eens dat het andersom niet het geval hoeft te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
Of een Bunnahabhain bv, wel Islay maar toch heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:01
coob schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:39:
[...]

Nogmaals, Bij de Makro in Nijmegen heb ik een Talisker Port Ruighe meegenomen voor 25€ inc.
Stonden er nog meer.
Zo, dan had ik er waarschijnlijk wel een paar extra meegenomen. Maar ik kom nooit in Nijmegen en heb zelf geen Makro-pas, dus ik hou het bij deze ene ;)
donleone83 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:33:
[...]
Twee prima keuzes. Als je Laphroaig lekker vindt, ga je ook genieten van de Lagavulin. Zelf vind ik de Talisker Port Ruighe ook prachtig.
Ik ben heel benieuwd! Ik hoop dat die Port Ruighe wat complexer is dan de 10 of Skye. Die vind ik heerlijk, maar heel spannend zijn ze niet meer.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Ample Energy schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:00:
[...]

Zo, dan had ik er waarschijnlijk wel een paar extra meegenomen. Maar ik kom nooit in Nijmegen en heb zelf geen Makro-pas, dus ik hou het bij deze ene ;)

[...]

Ik ben heel benieuwd! Ik hoop dat die Port Ruighe wat complexer is dan de 10 of Skye. Die vind ik heerlijk, maar heel spannend zijn ze niet meer.
De port finish voegt echt wat toe, vind ik. Deel je je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb hier standaard een fles Finlaggan staan, dat is mijn budget optie voor Islay whisky.

FYI: Finlaggan heeft geen eigen distileerderij. Ze kopen vaten van een of meer Islay distileerderijen en verkopen die onder eigen naam. Ik denk zelf dat het jonge Lagavullin, maar dat weet ik niet zeker. De smaak schijnt een beetje te schommelen, het kan ook zijn dat ze partijen van meerdere distileerderijen kopen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Niet met een bepaalde whisky in gedachte, maar ik krijg de laatste tijd de indruk dat er steeds meer ingewikkelde processen worden bedacht, om nog meer complexiteit of smaak in de drank te krijgen. Zoveel tijd in vat A, dan zoveel in vat B en als het kan ook nog in vat C, waar weer iets anders in heeft gezeten. Het is misschien vloeken in de kerk, maar naar mijn gevoel devalueert "single malt" hierdoor eerder, dan dat het een meerwaarde oplevert. Bovendien ontstaat het risico, dat opeenvolgende batches totaal anders gaan smaken, waardoor er mogelijk allerlei kunstgrepen uitgehaald zullen worden, om de "originele" smaak te reproduceren. Tegen die tijd zit je erg dicht op blended whisky, waar op zich niets mis mee is, maar wat niet is wat ik zoek, als ik een single malt wil.
Hoe denken jullie hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

donleone83 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:42:
[...]

Over het algemeen zullen Islay liefhebbers van andere Islays houden. En als je Laphroaig lust met zijn jodium en zijn turf, zal je Lagavulin hoogstwaarschijnlijk ook lekker vinden juist omdat hij minder heftig en minder uitgesproken is. Hij is wat zoeter, dieper van smaak en wat minder slap in the face dan een Laphroaig. Eens dat het andersom niet het geval hoeft te zijn.
Het wisselt. Lagavulin, Caol Ila, Bowmore, Bunnahabhain vind ik allemaal prima. Laphroaig en Ardbeg laat ik liever staan. En er staat hier nu een Kilchoman te wachten op een geschikt moment om 'm te openen. Ben benieuwd in welke categorie die valt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Foritain schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 20:00:
Laatste dagen erg aan het genieten van mn GlenDronach 12. De GF15 solera is dan spontaan wel erg tam, de leer-experience zet zich door :)

Afgelopen weekend eindelijk een keer wat andere dingen kunnen proeven, vooral tot de conclusie gekomen dat ik het echt bij de Sherry-cask whisky moet houden, al lonkt the Balvenie Caribbean cask inmiddels ook wel.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Wat vind je van die dalwhinnie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foritain
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Klinkt niet bijster aantrekkelijk :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Die Bruine
Irritant zeg, ik dacht echt dat een reply had gepost pfff.

De Finlaggan PF heb ik zoals gezegd in Gent geproefd. De Schot die hem daar inschonk vertelde mij dat een small batch PF 2016 hetzelfde zou smaken omdat er maar 1 batch van is. Ik heb daar ook de Ileach Peaty geproefd. Wij waren beide van mening dat de Finlaggan PF een Lagavulin kon zijn en dat de Ileach wel erg naar Caol Ila smaakte.
Normaal gesproken zou ik geen Finlaggan kopen juist omdat je niet weet wat je krijgt. Als ik trek heb in Lagavulin moet je mij echt geen Caol Ila of Laphroaig geven. Maar vanwege de toezegging dat ik de gok wel kan wagen met een een PF 2016, heb ik dat dus ook gedaan. Ik heb nog wat Lagavulin 16 en nu dus de Cao Ila Moch staan om te vergelijken, dat laat ik dan ook nog wel weten.
En de prijs? 38,- voor een aangepaste Lagavulin of Caol Ila vind ik nog wel te doen. Dat is of 10,- korting op een Lagavulin óf 4,- meer voor een Caol Ila. Dat is een apart smaakje mij wel waard. Zeker omdat ik deze heb geproefd en lekker vond.

Mijn favoriete glas is over het algemeen een Glencairn glas. Maar het komt ook wel voor dat ik persé uit een Spey Tumbler wil drinken. Hangt er een beetje van af hoe de whisky valt. Voornamelijk non-peated whiskies in elk geval.
Ik heb ook twee joekels van een Ardbeg glazen. Ardbeg drink ik dan ook uitsluitend uit die glazen. Ik vind dat echt lekker wegdrinken. De Torfa drink ik ook het liefst uit die glazen. En waarschijnlijk geldt dat voor meer van dat soort whiskies.

@ Toff
Ik kan wel begrip opbrengen voor jouw zorgen. Persoonlijk heb ik niets tegen ge-blend in eigen huis. Zo gaat dat al jaren, zo niet eeuwen.
Wat ik zeker wel met je eens ben, tenminste als dat jouw stelling is, is dat er teveel whiskies uitkomen met een finish die wat mij betreft echt nergens over gaat. Ik zou even mijn lijst erbij moeten pakken, maar ik heb echt teveel whiskies geproefd waarvan ik dacht, waar zij ze nou mee bezig...
Ik moet wel bekennen dat er wel wat complexe whiskies zijn waar ik van kan genieten. Glen Scotia vind ik niet lekker (meeste varianten) maar de DC is een uitzondering. Daarin proef ik complexiteit die mij aanstaat.
En toch begrijp ik denk ik wel jouw punt. Soms kun je moe worden van al die fancy shit. Daarom heb ik bijvoorbeeld ook altijd een Dalwhinnie 15 staan (Deathchant omschrijft het goed, en toch heb ik hem altijd in huis). Die score ik niet hoog. Maar dat is tenminste gewoon whisky. Soms wil ik whisky drinken en proeven. En niet decadent toffee, mandarijn of weet ik veel wat proeven. Zonder afbreuk te doen, "neutrale" whiskies. En dat is denk ik jouw punt. Die zijn nu in de minderheid, zeker de betaalbare. Althans, zo ervaar ik het wel ja.
Volgende week in Den Haag en zeker ook maart in Gent ga ik in elk geval op missie om "normale/neutrale" whiskies te (her)ontdekken. Een tijd geleden heb ik een fles Glen Deveron 16 gekregen. Niets te complex met veertien smaken fusion. Gewoon (voor mij) lekkere normale whisky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Zie dat er ook advent-kalenders zijn voor de Whisky liefhebber. Lijkt me erg leuk om te proberen, maar als ik die prijs zie van de mastersofmalt versie heb ik toch iets van twijfels of het 't wel waard is. (Voor 't zelfde geld kan ik ook 4 mooie flessen kopen waar ik heel veel langer mee doe dan zo'n kalender :9 )

Hoe zijn de kerst-wensen hier gesteld?

• Toff

Toff

FP ProMod
Case_C schreef op donderdag 10 november 2016 @ 11:43:
Hoe zijn de kerst-wensen hier gesteld?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Langston HC 18
Black Snake 2
Balblair 99
Balvenie 17
Edradour 12
Tomintoul 14
Glencadam 14
Tomatin 88
Bunnahabhain 18
Ledaig Peated 10
Laphroig Tripple
Bunnahabhain Toiteach
Edradour 10
Hyde 10
SPEY 12
SPEY 18
Tobermory Non-Peated
Glenglassaugh Evolution
Glenn Garioch Sherry
Glenn Garioch Virgin Oak
Glenrothes 1995

Die staan nu op redelijke volgorde. Er horen daar nog wel een paar tussen te zitten, maar òf die heb ik al òf ik vind ze nu nog te prijzig.
Ik ga in elk geval ook de bekendere "commercieel succesvolle" merken af die ik nu al wat jaren links laat liggen. Mijn laatste Glenlivet 15 bijvoorbeeld is van 2010 ergens denk ik zo. Genoeg te her-ontdekken in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
Gisteravond heb ik genoten van mijn laatste glaasje Nikka White, fles is nu leeg.
Dus besloten om een andere fles te openen, eentje die ik heb gekregen.
Dat is de Cardhu geworden. 12 jaar oud, Speyside.

Pfff, wat valt die tegen zeg. Een erg zoete Whisky die smaakt naar karamel.
Dat is dan ook zowat het enige dat je proeft. Een afdronk is er niet, slok weg, smaak weg!
Als je iemand zou vertellen dat dit niet een Whisky is, maar een Rum of Vieux, dan zouden ze je geloven.

Persoonlijk zou ik jullie afraden om deze te kopen, just my 2 cents.

apollo13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik ben zelf nog heel nieuw in het hele whisky-gebeuren, maar ik begin dit 'levenswater' meer en meer te appreciëren :)
Onlangs een workshop meegevolgd (whisky voor beginners), daar heb ik een 6-tal verschillende soorten kunnen proeven (waaronder de Cardhu 12, Dalwhinnie 15, Oban, Singleton Spey Cascade, Talisker, Lagavulin, etc).
Deze konden me allemaal bekoren, alleen is de Talisker en de Lagavulin nog een beetje té voor iemand als mij.

Hoe kan ik best mijn 'kennis' verder opbouwen?
Als ik me ergens in wil vastbijten dan ga ik er ook volledig voor.
Voor mijn eindejaars heb ik een mooie collectie (mogen) selecteren, voorlopig kom ik bij volgende flessen:
* Aberfeldy 12 years
* Cardhu 12 years
* Glenfiddich Rich Oak
* Highland Park 12Y
* Singleton Tailfire

Redelijk wat flessen om te beginnen, maar ik krijg nog een mooie korting (15%), daarom dat ik er wat meer durf te bestellen :)
Kent iemand overigens een goed boek, gewoon als extra leesvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:03
Hoi den deze,

Wat ik zelf een prachtig boek vind is "de whisky wereldatlas" van dave broom

Isbn 978-90-8989-452-6

Zeer compleet met duidelijke uitleg en mooie foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

En ga vooral wat whisky avonden en proeverijen af, steek je ook een hoop van op, en het is gezellig! :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
fender89 schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:39:
Hoi den deze,

Wat ik zelf een prachtig boek vind is "de whisky wereldatlas" van dave broom

Isbn 978-90-8989-452-6

Zeer compleet met duidelijke uitleg en mooie foto's
Dit boek heb ik ook al zien staan, maar is deze intussen al niet wat 'gedateerd'?
Uitgave van oktober 2011?
Lijkt me op het eerste zicht wel een mooi boek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Den Deze schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:33:

Hoe kan ik best mijn 'kennis' verder opbouwen?
Als ik me ergens in wil vastbijten dan ga ik er ook volledig voor.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den Deze
De Glenfiddich Rich Oak staat al klaar in mijn winkelmandje :)
De Balvenie ook, maar de 12Y.
Deze staat momenteel in promo (scheel toch weer enkele euro's) of is die niet te pruimen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Den Deze schreef op zondag 13 november 2016 @ 17:33:
De Glenfiddich Rich Oak staat al klaar in mijn winkelmandje :)
De Balvenie ook, maar de 12Y.
Deze staat momenteel in promo (scheel toch weer enkele euro's) of is die niet te pruimen?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Den Deze schreef op zondag 13 november 2016 @ 11:33:
Kent iemand overigens een goed boek, gewoon als extra leesvoer?
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-09 11:50
Ik kan mij hier niet echt in herkennen, ik verbaas me elke keer weer over Benriach, en dan met name de 15 jarige 'aparte' expressies, zoals de Tawny Port cask finish of PX Sherry, heerlijk. Als enige uitschieter (naar beneden) de standaard 12 jaar variant, die vond ik iets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@acid dat mag ook he ;) Gelukkig smaken verschillen.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Kan iemand mij uitleggen wat er hier aan de hand is? Want ik zie geen verschil in de Whisky's. Prijsfout?
http://drankdozijn.nl/art...12-years-single-malt-1ltr €26,95
http://drankdozijn.nl/art...12-years-single-malt-70cl €33,50

Heb momenteel de Glendronach 12yr en Glenlivet FR open staan. Beide Whisky's smaken me erg goed, waar ik de Glendronach beter vind smaken na een avondje sporten. Erg fruitig, met toch redelijk diepe aroma's. De Glenlivet is dan weer naar mijn beleving minder complex, fruit met in de afdronk iets van eiken. (Alles herkennen gaat me nog niet helemaal goed af :P , maar 't proeven lukt gelukkig wel :9 )

Nu zit ik naar de volgende flessen te kijken, ook om wat meer variatie in smaak te kunnen proberen. (Iets 'pittigers'/peat.) Waar kan ik dan het beste beginnen? Heeft iemand een tip, of staat dat er al bij?
  • Finlaggan Old Reserve
  • The Ileach Peaty
  • Glenfarclas 12yr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Dude, serieus!? Kijk nog eens naar jouw post en de links die er nu staan, vooral het einde ;) .

In Glenfarclas proef ik weinig tot geen turf. Maar als je Glendronach lekkerder vindt dan Glenlivet, durf ik wel te wedden dat je Glenfarclas ook lekkerder gaat vinden. Past beter in dat rijtje.
De Ileach peated is goed bevallen. Ik heb nog geen fles, maar die gaat er wel komen denk ik (afhankelijk van de prijs). Van Finlaggan heb ik alleen de PF gehad en die bevalt mij ook wel. Voorlopige en voorzichtige omschrijving als Lagavullin met een lichte twist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 23:00
Case_C schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:51:
Kan iemand mij uitleggen wat er hier aan de hand is? Want ik zie geen verschil in de Whisky's. Prijsfout?

Heb momenteel de Glendronach 12yr en Glenlivet FR open staan. Beide Whisky's smaken me erg goed, waar ik de Glendronach beter vind smaken na een avondje sporten. Erg fruitig, met toch redelijk diepe aroma's. De Glenlivet is dan weer naar mijn beleving minder complex, fruit met in de afdronk iets van eiken. (Alles herkennen gaat me nog niet helemaal goed af :P , maar 't proeven lukt gelukkig wel :9 )

Nu zit ik naar de volgende flessen te kijken, ook om wat meer variatie in smaak te kunnen proberen. (Iets 'pittigers'/peat.) Waar kan ik dan het beste beginnen? Heeft iemand een tip, of staat dat er al bij?
  • Finlaggan Old Reserve
  • The Ileach Peaty
  • Glenfarclas 12yr
Members only:

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 19:05
Die Bruine schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:20:
Dude, serieus!? Kijk nog eens naar jouw post en de links die er nu staan, vooral het einde ;) .

[...]
Ik denk dat ie bedoelt dat de literfles goedkoper is. 8)7

Overigens een van de beste bang-for-your-buck whiskies, vooral de Glenfarclas 105 (Cask Strength) :9~

[ Voor 15% gewijzigd door RedPixel op 16-11-2016 08:52 ]

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Die Bruine schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:20:
Ja 't enige wat ik zie is dat de 70cl fles ruim €20,-/liter duurder is dan de literfles :+ een beetje apart is dat wel. Neem aan dat je daar ook op doelt? Zie dan ook geen reden om daar de 70cl fles van aan te schaffen.
In Glenfarclas proef ik weinig tot geen turf. Maar als je Glendronach lekkerder vindt dan Glenlivet, durf ik wel te wedden dat je Glenfarclas ook lekkerder gaat vinden. Past beter in dat rijtje.
De Ileach peated is goed bevallen. Ik heb nog geen fles, maar die gaat er wel komen denk ik (afhankelijk van de prijs). Van Finlaggan heb ik alleen de PF gehad en die bevalt mij ook wel. Voorlopige en voorzichtige omschrijving als Lagavullin met een lichte twist.
De Glenfarclas had ik inderdaad geselecteerd voor de 'sherry'. En met wat ik daarvan hoor heb ik er wel goede verwachtingen van.

The Ileach peaty kan je al voor €22,50 halen, volgens mij gaat die prijs niet veel lager worden? En wat ik daarvan lees aan recensies, verwacht ik wel dat die ook gaat bevallen :) .

Voor de flessen van €20,-/€30,- durf ik 't risico wel te nemen dat ik een fles wellicht niet zo fantastisch ga vinden. Maar samples zijn zeker een idee voor de duurdere flessen.

Daarnaast lijkt mij een proeverij veel leuker om nieuwe whisky's te leren kennen dan samples. Moet alleen eens gaan kijken waar en wanneer ze bij mij in de buurt georganiseerd worden.

wwwhizz schreef op woensdag 16 november 2016 @ 08:51:
[...]
Ik denk dat ie bedoelt dat de literfles goedkoper is. 8)7
Exact, en niet zo'n klein beetje ook :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
Drankdozijn en drankgigant hebben wel vaker van zulke aanbiedingen. Hoe ze het presteren is mij een raadsel, maar ik maak er dankbaar gebruik van ;) .

Een Ileach peated voor 22,50 kan ik je dan wel degelijk aanbevelen. Ik heb hem alleen geproefd, maar had het toch wel een 10,- hogere prijs verwacht eerlijk gezegd. Wellicht dat het wegvalt na een glas, maar voor die prijs zeg ik alsnog doen.

En wat vind je dichtbij/in de buurt? Ik meen van een vriend gehoord te hebben dat er in november een whisky proeverij is. Ik heb wel flyers gezien van Whiskybase. Lijkt mij interessant. Verwacht daar alleen niet flessen die je snel zal kopen of makkelijk kan vinden. Zeker niet bij DD of DG.
Maar alsnog de moeite waard denk ik. https://www.whiskybase.com/gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik drink eigenlijk alleen nog Isle of Jura Superstition en Glenfiddich Rich Oak. Dat houdt het ook meteen betaalbaar.

Ik heb ook Isle of Jura 21 year old gehad, maar die prijs ging mij opbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Case_C schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:51:
Bijzonder, mijn Glenfarclas 105 had dat ook, de 1 liter versie was goedkoper dan de 70 cl fles. Niet alleen relatief maar ook absoluut. Mijn slijter begreep het ook niet maar volgens zijn computer klopte de prijzen. Hij zou z'n collega met meer verstand van zaken om uitleg vragen maar ik ben sindsdien niet meer daar geweest.

We hadden de theorie dat Glenfarclas de kwaliteit verlaagd heeft, met zo'n NAS kan dat eenvoudig, en dat we een oude en een nieuwe fles naast elkaar hadden staan maar op grond van het etiket konden we dat niet achterhalen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Nu online

Case_C

[Team Carrack]

Die Bruine schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:18:
En wat vind je dichtbij/in de buurt? Ik meen van een vriend gehoord te hebben dat er in november een whisky proeverij is. Ik heb wel flyers gezien van Whiskybase. Lijkt mij interessant. Verwacht daar alleen niet flessen die je snel zal kopen of makkelijk kan vinden. Zeker niet bij DD of DG.
Maar alsnog de moeite waard denk ik. https://www.whiskybase.com/gathering
Rotterdam is wel te doen met het OV (neem aan dat het OV wel verstandiger is dan met de auto :+ ).

Zal eens gaan kijken voor kaartjes :) , lijkt me leuk om zoiets eens bij te wonen. Kijken of ik nog wat collega's enthousiast kan maken.

Members only:

[ Voor 22% gewijzigd door Case_C op 16-11-2016 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
Case_C schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:08:
[...]
Zal eens gaan kijken voor kaartjes :) , lijkt me leuk om zoiets eens bij te wonen. Kijken of ik nog wat collega's enthousiast kan maken.
Members only:

[ Voor 35% gewijzigd door Toff op 16-11-2016 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-09 11:59
CAPSLOCK2000 schreef op woensdag 16 november 2016 @ 13:34:
[...]

Bijzonder, mijn Glenfarclas 105 had dat ook, de 1 liter versie was goedkoper dan de 70 cl fles. Niet alleen relatief maar ook absoluut. Mijn slijter begreep het ook niet maar volgens zijn computer klopte de prijzen. Hij zou z'n collega met meer verstand van zaken om uitleg vragen maar ik ben sindsdien niet meer daar geweest.

We hadden de theorie dat Glenfarclas de kwaliteit verlaagd heeft, met zo'n NAS kan dat eenvoudig, en dat we een oude en een nieuwe fles naast elkaar hadden staan maar op grond van het etiket konden we dat niet achterhalen.
1 Liter-bottelingen worden doorgaans uitgebracht voor de travel retail. Wellicht kunnen ze er niet van af komen en hebben ze de bottelingen opengesteld voor de reguliere retailers. Op whiskysite.nl is de 18yo liter wel eens in de aanbieding voor €49,99.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
apollo13 schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:47:
Gisteravond heb ik genoten van mijn laatste glaasje Nikka White, fles is nu leeg.
Dus besloten om een andere fles te openen, eentje die ik heb gekregen.
Dat is de Cardhu geworden. 12 jaar oud, Speyside.

Pfff, wat valt die tegen zeg. Een erg zoete Whisky die smaakt naar karamel.
Dat is dan ook zowat het enige dat je proeft. Een afdronk is er niet, slok weg, smaak weg!
Als je iemand zou vertellen dat dit niet een Whisky is, maar een Rum of Vieux, dan zouden ze je geloven.

Persoonlijk zou ik jullie afraden om deze te kopen, just my 2 cents.
Cardhu is één van de eerste single malts die ik geproefd hebt, als introductie-whisky kan ik 'm best aanraden. Ik ben nu bezig aan een fles Special Cask Reserve, die is wel iets complexer. Een smaakbom zal het nooit worden, maar dat kan ook niet als je weet dat de productie voornamelijk in de Johnny Walker-blends gaat.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
HellPunk schreef op donderdag 17 november 2016 @ 12:52:
[...]

Cardhu is één van de eerste single malts die ik geproefd hebt, als introductie-whisky kan ik 'm best aanraden. Ik ben nu bezig aan een fles Special Cask Reserve, die is wel iets complexer. Een smaakbom zal het nooit worden, maar dat kan ook niet als je weet dat de productie voornamelijk in de Johnny Walker-blends gaat.
Dat een overgroot deel van de productie in blends verdwijnt zegt niets over de kwaliteit of smaak van een merk. Kijk bijvoorbeeld naar Glen Ord, Caol Ila en Dailuaine. De single malts van bovengenoemde distilleries zijn uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellPunk
ElArmaSecreta schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:39:
[...]

Dat een overgroot deel van de productie in blends verdwijnt zegt niets over de kwaliteit of smaak van een merk. Kijk bijvoorbeeld naar Glen Ord, Caol Ila en Dailuaine. De single malts van bovengenoemde distilleries zijn uitstekend.
Kijk, die kende ik niet, behalve dan Caol Ila, maar ik wist niet dat die ook in blends ging. Bedankt voor de tips ;)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
HellPunk schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 08:43:
[...]

Kijk, die kende ik niet, behalve dan Caol Ila, maar ik wist niet dat die ook in blends ging. Bedankt voor de tips ;)
Blended malts zijn trouwens ook erg goed te drinken. Johnnie Walker Green Label is erg goed en ook Monkey Shoulder is een leuke blended malt voor een zeer schappelijke prijs.
Vanavond weer eens een proeverij, hopen dat er wat leuks klaar staat :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
ElArmaSecreta schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:21:
[...]

Blended malts zijn trouwens ook erg goed te drinken. Johnnie Walker Green Label is erg goed en ook Monkey Shoulder is een leuke blended malt voor een zeer schappelijke prijs.
Vanavond weer eens een proeverij, hopen dat er wat leuks klaar staat :o
Bij mij wordt vanavond een fles Arran plechtig geopend, ben zeer benieuwd. Of misschien kies ik toch voor de Jura Turas-Mara, ik ben er nog niet uit :? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElArmaSecreta
HellPunk schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 11:28:
[...]

Bij mij wordt vanavond een fles Arran plechtig geopend, ben zeer benieuwd. Of misschien kies ik toch voor de Jura Turas-Mara, ik ben er nog niet uit :? :)
Ik heb ook een fles Arran open staan, de 14 jaar oude. Eerlijk gezegd heb ik geen Jura in de kast staan, vanwege de slechte publiciteit ben ik daarvan weggebleven. Maar de Turas-Mara doet het zo te zien goed op whiskybase. Heb je in ieder geval iets om naar uit te kijken O-)
Pagina: 1 ... 4 ... 78 Laatste