Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Mijn zwak voor vrijwel alles wat Bruichladdich uitbrengt blijft gerechtvaardigd... Heb nu sinds een weekje(*) een fles van The Ternary Project open en hij is al voor meer dan een derde leeg. 30% Bruichladdich (non-peated), 40% Port Charlotte ('heavily peated') en 30% Octomore ('super heavily peated') en een hele trits aan vatentypes. Eigenlijk best een on-Bruichladdich product want ze hebben 'transparantie' hoog in het vaandel, maar tegelijk onmiskenbaar qua smaak/beleving.
Ik zou zeggen dikke aanrader mits je turf waardeert, maar de prijs zal mensen tegenhouden. Wat jammer, maar begrijpelijk is.

(* Eigenlijk iets langer maar covid kwam even tussendoor gezeild om de boel te bederven)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Monkeyk2010
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21-09 16:10
Leuk, kom eigenlijk nu pas deze thread tegen :)
Ik heb al een behoorlijke verzameling, maar sinds dit weekend weer twee flesjes erbij

Coopers choice blair athol 11jaar op een sherryvat (dus niet alleen z`n laatste jaren.)

En een "goedendoel" flesje 24y glenrothes

Beide ERG lekker, en een van de favo`s naast mijn byob-c flessen (mobsters and mopeds, build your own bearded commando).
Vindt sowieso dat Coopers Choice lekkere flesjes heeft in hun nieuwe releases! en nog enigzins betaalbaar.

[Voor 4% gewijzigd door Monkeyk2010 op 12-05-2021 12:43]

• Monkeyk2010
Die heb ik ook, zeker aanradertje, en idd sherry en smokie kan prima samen :)

• SunnieNL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21-09 07:20
Monkeyk2010 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 12:40:
Leuk, kom eigenlijk nu pas deze thread tegen :)
Ik heb al een behoorlijke verzameling, maar sinds dit weekend weer twee flesjes erbij

Coopers choice blair athol 11jaar op een sherryvat (dus niet alleen z`n laatste jaren.)
Ok, nu ben ik nieuwsgierig.. 11 jaar op sherryvat.
Alleen ik heb mijzelf zo beloofd niets meer te kopen deze maand en mijn kast is vol.

Signature here?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Monkeyk2010
SunnieNL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Alleen ik heb mijzelf zo beloofd niets meer te kopen deze maand en mijn kast is vol.
De nieuwe Cooper's choice Tomintoul (madeira Cask) is ook een aanrader!

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:04
SunnieNL schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 14:53:
[...]

Nieuwe kast erbij dus ;) Zo is het bij mij ook gegaan en staan er inmiddels al wat kasten vol haha.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SunnieNL
Bean77 schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 22:10:
[...]

Nieuwe kast erbij dus ;) Zo is het bij mij ook gegaan en staan er inmiddels al wat kasten vol haha.
Mijn collectie groeit al veel te hard :) Zit nu op ruim 50 flessen die er staan.
De Cooper 11 jaar Sherry was erg lekker.

Via een vriend van me de Akkeshi Kanro ( https://www.whiskybase.co.../167008/the-akkeshi-kanro ) kunnen proeven. Het is dat ik die echt veel te duur vind, anders had ik daar zeker een fles van gekocht. Ik hou niet van peated, wat deze wel is. Maar die Kanro is daarnaast zeer fruitig. Na paar slokken blijft die lekker lang hangen. Zeer aangenaam. Zeker een aanrader.

Signature here?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jans9208
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 18-05 10:19
Ik vond laatst deze website, Spam is niet toegestaan.

Een vrij nieuwe website die whisky aanbiedt van o.a. Drankdozijn en andere website. Zeer overzichtelijk!

Een van mijn all-time favorites is Aberlour A'bunadh. Een whisky die op Oloroso vaten rijpt en zelfs een beetje naar cognac neigt vanwege het ronde en zachte karakter!

Ik heb al heel veel whisky geproefd in de afgelopen jaren en mijn voorkeur gaat toch een beetje uit naar de sherry casks zoals Dalmore, Aberlour, Glenfarclas en Glendronach. Met name laatstgenoemde is een hele goede whisky gezien de prijs. De 12 jaar oude zeker het proberen waard!

[Voor 6% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 20:06]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21-09 16:37

Toff

FP ProMod
@jans9208 Die site mag dan "zeer overzichtelijk" zijn, hij voert niet persé naar de goedkoopste aanbieder...
Ik klikte op een van de eerste aanbiedingen: vanwege spam ook deze link verwijderd. Svp TR indienen ipv te reageren. voor € 15,95, maar wanneer ik op "Bekijk Aanbieding" klik, kom ik op https://drankdozijn.nl/artikel/fles-glen-moray-classic-70cl refferal verwijderd voor € 17,95... Zoek ik dan een beetje, dan vind ik https://www.drankgigant.nl/glen-moray-elgin-classic.html voor € 16,95. Het is maar één voorbeeld, maar schiet mij maar lek. Wat is het verdienmodel van spam verwijderd?

[Voor 20% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 20:07]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:39
Toff schreef op maandag 17 mei 2021 @ 23:20:
@jans9208 Die site mag dan "zeer overzichtelijk" zijn, hij voert niet persé naar de goedkoopste aanbieder...
Ik klikte op een van de eerste aanbiedingen: <knip> voor € 15,95, maar wanneer ik op "Bekijk Aanbieding" klik, kom ik op https://drankdozijn.nl/artikel/fles-glen-moray-classic-70cl<knip> voor € 17,95... Zoek ik dan een beetje, dan vind ik https://www.drankgigant.nl/glen-moray-elgin-classic.html voor € 16,95. Het is maar één voorbeeld, maar schiet mij maar lek. Wat is het verdienmodel van <knip> ?
Een gloednieuwe website zonder contract informatie, gloednieuwe Social media accounts en overal exact dezelfde 1 alinea tekst. Geen KvK of informatie over de eigenaar op de site te vinden en geen enkele review op google.

Verdienmodel lijkt affiliatie links met nep aanbiedingen.

Hoop red flags voor mij. Is @jans9208 misschien de eigenaar? Toevallig ook webdesigner...

[Voor 12% gewijzigd door Ardana op 18-05-2021 20:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@n3othebest You are the best! Onnozele ikke...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:39
Overigens werkt het sorteren op prijs ook echt niet. Slecht in elkaar geknutseld template shop.

Onze grote vriend @jans9208 heeft toevallig ook op Twitter een bericht over die site geplaatst

https://twitter.com/simonjanssen/status/1386389560674996225

Misschien even wachten op zijn reactie voordat ik verder ga speculeren

[Voor 59% gewijzigd door n3othebest op 18-05-2021 00:01]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 21-09 15:30

Het is gebeurd! De Cask Strength 12 yo van Edradour (Sherry Decanter) is open. Wat een heerlijke whisky. Ik kan de bevooroordeling door mijn investering hierin niet geheel wegcijferen, maar ik ga wel mijn best doen in een klein proeverijtje binnenkort. Dan zet ik hem naast de Edradour 10 van Signatory (46%) en de Glendronach Hielan (8 yo, 46%).

Tot nu toe is het de meest soepele cask strength die ik geproefd heb. Ook de rauwige zwavelige nasmaak die ik in sherry cask whisky's vind, mist hier geheel.

Het is nog maar 1 dram geweest en een 'neck pour' dus dit zegt nog maar weinig voor mij, maar ik ben geweldig blij met deze fles. Het enige wat ik in de buurt vind komen in een 21 jaar oude Dailuaine (2nd fill sherry cask, licht geturfd) van Van Wees uit 1989 en de Springbank 12 cask strength van vorig jaar. Niet in termen van exacte smaak, maar in diepte en lengte van smaakbeleving.

Dank @Deathchant voor de suggestie!

Ps. De tumblers waren voor water ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:20

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:55:
[Afbeelding]

Het is gebeurd! De Cask Strength 12 yo van Edradour (Sherry Decanter) is open. Wat een heerlijke whisky. Ik kan de bevooroordeling door mijn investering hierin niet geheel wegcijferen, maar ik ga wel mijn best doen in een klein proeverijtje binnenkort. Dan zet ik hem naast de Edradour 10 van Signatory (46%) en de Glendronach Hielan (8 yo, 46%).

Tot nu toe is het de meest soepele cask strength die ik geproefd heb. Ook de rauwige zwavelige nasmaak die ik in sherry cask whisky's vind, mist hier geheel.

Het is nog maar 1 dram geweest en een 'neck pour' dus dit zegt nog maar weinig voor mij, maar ik ben geweldig blij met deze fles. Het enige wat ik in de buurt vind komen in een 21 jaar oude Dailuaine (2nd fill sherry cask, licht geturfd) van Van Wees uit 1989 en de Springbank 12 cask strength van vorig jaar. Niet in termen van exacte smaak, maar in diepte en lengte van smaakbeleving.

Dank @Deathchant voor de suggestie!

Ps. De tumblers waren voor water ;)
Glad you like it. Ik vind het ook één van de beste, zo niet dé beste caskstrength die ik heb gehad. De Glenlivet Bochel is ook echt zeer goed (maar veel te duur).

Ik moet heel eerlijk zeggen dat zwavelachtige, en vooral die tabakdozensmaak en nasmaak die bijvoorbeeld de GD 18yr Allardice heeft (en ook vele limited caskstrengths van hen) wel erg lekker vind.

Canon: 6D | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP | 135 APO

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-09 16:38

dijkmane

biertje ?

Deze vandaag gekocht.

geproeft bij een proeverij, thuis, met een selectie van door de slijterij gemaakte keuze lijst en miniflesjes.
deze was mijn favoriet :

specs : wil je niet weten

• Bambi105
@dijkmane Had deze nou op de rode wijn STR casks gelegen of haal ik het door de war met een andere? Ik denk de kleur te herkennen.

Het is een beetje een bummer en smaken verschillen, maar die kwam gek genoeg als slechtste uit een recente tasting die ik had :/ Misschien lag het aan de overige whisky's die erg lekker waren. Ik ga 'm vanavond nog maar eens proeven en ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

dit is inderdaad de STR rode wijn versie
met zn drieen vonden we deze de beste van de proeverij

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
@dijkmane dan hebben we dezelfde gehad! Gisteravond heb ik m weer geroken en geproefd en kwam ie veel beter uit de verf. Rood fruit, de rode wijn is heel lekker te ruiken, diepe en lange smaak door de STR treatment, soms port-achtig, al met al een veel betere smaakbeleving dan hiervoor! Ik blijf me verbazen over whisky...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bambi105

In navolging op een eerdere post heb ik wat fotografisch bewijs van een klein proeverijtje waarbij vlnr de GlenDronach 8 The Hielan' met de GlenDronach 12 en de Signatory Edradour 10 (uit 2010) en de Edradour 12 Sherry Cask Strength (Sherry Decanter) met elkaar zijn vergeleken.

Toen we begonnen was het al duidelijk dat de vergelijking niet geheel eerlijk is door de GlenDronachs erbij te pakken. De 8 heeft zowel op bourbon als op sherry vaten gelegen, maar de 12 en de twee Edradours enkel op sherry. Maar wat voor sherry hadden die Edradours in hemelsnaam!

Het type vat (first fill, second fill, type sherry, etc.) moet ook wel verschrikkelijk veel doen zeg.. De twee Edradours hebben in 10 a 12 jaar zo veel meer sherry invloeden opgenomen dan de andere twee. Ik denk dat dat dus wel first fills moeten zijn geweest. En ik verdenk de beide Edradours ervan dat deze niet zo maar een "sherry infused"/"sherry treated"/etc. vat heeft gehad, maar dat hier daadwerkelijk een lekkere sherry lang in heeft staan rijpen voor het vat naar Schotland ging. Ook kan ik het me zo voorstellen dat in de Sherry Decanter niet alleen 12 jaar oude whisky zit. Kent iemand toevallig meer details van deze Edradours?

De Signatory is met zijn 60 euro kostprijs zeker niet 55 euro minder in kwaliteit dan de Sherry Decanter. Het is circa 80% de juiste richting op. Maar zoals de 80:20 regel stelt, wegen die laatste loodjes het zwaarst. De Sherry Decanter is vol, maar niet overheersend, zelfs niet op vatsterkte. Een prachtig uitgebalanceerde drank met enorme complexiteit.

De GlenDronach 8 doet bijna niet meer mee, niet alleen om de smaakexplosie van de Edradours, maar ook omdat de GlenDronach 12 zo soepel is met nét die extra sherry touch die hem voller en ronder maakt. Maar de 25 euro die ik heb gespendeerd aan de GlenDronach 8 was zeker goed besteed. Na een goeie druppel water is het een "dagelijkse drinker" met een randje. Want op 46% en nog ongefilterd en ongekleurd (dat zijn ze binnenkort niet meer) is deze alles behalve saai. Tenzij je er een sherrybom of peatmonster tegenover zet...

• crimby
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-09 09:27
Ik zoek een cadeautje voor een vriend van ons. Hij heeft ons fijn geholpen en wij willen hem bedanken. Hij is redelijk gek van whisky, maar ik heb daar zelf geen verstand van.

Nu kreeg ik de tip om voor de Bowmore 18 years deep & complex te gaan. Hij houdt van licht rokerig en chocolade tinten.
Die bowmore is nogal prijzig... hebben jullie tips voor alternatieven?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:34
Talisker is rokerig, maar niet geturfd. Chocola heb ik er niet in kunnen ontdekken, maar dat heb ik sowieso nog nooit in een whisky geproefd. Is natuurlijk persoonlijk.
ik ben zelf wel gecharmeerd van Talisker Dark Storm. Prima betaalbaar.

...

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:07
Talisker is wel erg saai en één dimensionaal imo, daar is wel wat leukers voor te vinden. Misschien even langs je lokale slijter?

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• crimby
  • Laatst online: 21-09 09:27
Catch22 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:02:
Talisker is wel erg saai en één dimensionaal imo, daar is wel wat leukers voor te vinden. Misschien even langs je lokale slijter?
Meestal weten de mensen op Tweakers meer dan de lokale wat dan ook haha! Vandaar dat ik het altijd eerst hier eens probeer _/-\o_

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Bambi105 Kennelijk hou je wel van sherried whisky's. Echt, als je de kans kunt grijpen: Kavalan Solist Sherry Cask!
De Edradours zijn volgens mij allebei first fill sherryvaten. Overigens heb ik een 9yr Edradour caskstrength hier staan van The Ultimate. Ik ben benieuwd hoe die signatory smaakt! 80% van de sherry decanter voor "maar" 60 euro klinkt goed!

• dyrc
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 21:13:
Ik zoek een cadeautje voor een vriend van ons. Hij heeft ons fijn geholpen en wij willen hem bedanken. Hij is redelijk gek van whisky, maar ik heb daar zelf geen verstand van.

Nu kreeg ik de tip om voor de Bowmore 18 years deep & complex te gaan. Hij houdt van licht rokerig en chocolade tinten.
Die bowmore is nogal prijzig... hebben jullie tips voor alternatieven?
"highland park the dark" tikt de vakjes peat + chocolade, maar die is nog 2x de prijs van de bowmore...

ongevraagd advies: peated whisky + chocola (is goed te combineren!)
Lagavulin 16, dat kost je ~65 euro, + een reep Tony cholonely caramel/zeezout.
als 't nog goedkoper moet dan kan je de lagavulin vervangen voor een andere Islay zoals een Ardbeg 10 (~45 euro).

(laphroiag doet 't dan weer beter met after eight bij mij....)

edit: suggesties zijn de "obvious" Islays, veilige cadeaus.
(ik zit wel heavy op de peat met m'n suggesties, je zou nog een ledaig 10 kunnen pakken dat is wat lichter in peat en prijs)

[Voor 9% gewijzigd door dyrc op 03-06-2021 22:35]

• Catch22
crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Meestal weten de mensen op Tweakers meer dan de lokale wat dan ook haha! Vandaar dat ik het altijd eerst hier eens probeer _/-\o_
Een echte slijter (geen Gall) kan je vaak wel goed advies geven

Peated kan mij niet bekoren dus daar kan ik je niet mee helpen

AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19:45

Honesty

kattenneus!

crimby schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Misschien scapa glansa, zit tegen highland park aan maar mist wel veel diepgang tegen over die bowmore of de duurdere hp's maar is wel rokerig en karamel(ipv chocolade)

Prijs is natuurlijk ook een dingetje je mag een fles van 150 euro niet vergelijken met een fles van 100 en die weer niet met een fles van 50 etc etc
Dus een budget is ook wel handig.

festina lente

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 20:50

Case_C

[Team Carrack]

Heb me deze week ook aardig laten gaan betreft het bestellen van whisky.

Afgelopen mei 30 jaar geworden, en had mijzelf nog niet echt een cadeautje gedaan :+ ...
Dus weer een fles uit m'n geboortejaar kunnen scoren, Deanston 28y 1991 gerijpt op muskaatwijnvaten.

Daarnaast nog 2 flessen Victoriana besteld, reden waarom hier wel bekend gok ik. Dacht ze eerst bij DD te bestellen, maar daar waren ze dus al op...
1x Coal Ila 12

2 Arran Quarter Cask
2 Arran Sherry Cask
Mortlach 12
Singleton of Dufftown 18

De Mortlach gaat denk ik als eerste aangebroken worden, eens zien wat dat is :) .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bambi105
Dat is een mooie aanschaf inderdaad, ik voel mee met je portemonnee! Ik denk ook me maar meer te gaan storten op Glen Scotia nu Springbank zo matig te verkrijgen is en (begrijpelijk) steeds duurder wordt. Die Victoriana zal zeker meer bekijks trekken vanaf deze week dus goed om er vast eentje achter houden. De Mortlach 12 zal ook niet teleurstellen als je voor Arran, Deanston en Cambpeltown whisky's gaat.

De Caol Ila is de enige vreemde eend in de bijt in je lijstje, interessant! Heb je wel eens een Caol Ila van een onafhankelijke bottelaar gehad? Ik zit me nu te verlekkeren bij het idee van de nieuwe 11 jaar oude James Eadie Caol Ila op vatsterkte. Maar ik heb enkel nog maar de originele Caol Ila 12 gedronken (en mogelijk een jongere vorm van Caol Ila in een Finlaggan of de Scarabus).

@Deathchant Ja, sherried whisky's prikkelen me wel op de juiste manier, op een zelfde manier als heavy peated of goeie virgin oak gerijpte whisky's doen. Ik ben erg geinteresseerd in die Kavalan, al hoop ik er eerst eens een glas van te drinken.

Wat dat betreft, ik verhuis binnenkort naar de regio van Zwolle. Hebben jullie in die omgeving aanraders waar ik niet alledaagse whisky kan kopen danwel drinken?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Deathchant Ja, sherried whisky's prikkelen me wel op de juiste manier, op een zelfde manier als heavy peated of goeie virgin oak gerijpte whisky's doen. Ik ben erg geinteresseerd in die Kavalan, al hoop ik er eerst eens een glas van te drinken.
Ik kan je toch echt aanbevelen om eens in plaats van 1 fles van 50 euro voor datzelfde bedrag je winkelwagentje vol te gooien met (niet alledaagse) whisky. Dan knal je gelijk deze in je winkelwagentje ;) :
https://www.whiskysite.nl...sherry-cask-586-6-cl.html

Overigens, ik ben helemaal niet van de rookzooi, maar ik heb vorig jaar een zeer aangename Bowmore gehad:
Bowmore 15yr Laimrig. Verrassend diep smaakje moet ik zeggen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Bambi105 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:10:
Dat is een mooie aanschaf inderdaad, ik voel mee met je portemonnee! Ik denk ook me maar meer te gaan storten op Glen Scotia nu Springbank zo matig te verkrijgen is en (begrijpelijk) steeds duurder wordt. Die Victoriana zal zeker meer bekijks trekken vanaf deze week dus goed om er vast eentje achter houden. De Mortlach 12 zal ook niet teleurstellen als je voor Arran, Deanston en Cambpeltown whisky's gaat.
Het is zomer, en dan zijn die noten wel prettiger dan een rokerige whisky.
De Caol Ila is de enige vreemde eend in de bijt in je lijstje, interessant! Heb je wel eens een Caol Ila van een onafhankelijke bottelaar gehad? Ik zit me nu te verlekkeren bij het idee van de nieuwe 11 jaar oude James Eadie Caol Ila op vatsterkte. Maar ik heb enkel nog maar de originele Caol Ila 12 gedronken (en mogelijk een jongere vorm van Caol Ila in een Finlaggan of de Scarabus).
Tja een van de Islay's die ik nog niet had geprobeerd, Ardnahoe, Bruichladdich en Kilchoman staan ook nog op dat lijstje :P .

Lagavullin en Bunnahabhain zijn daarin wel favoriet, met Ardbeg Talisker en Laphroaigh daaropvolgend. Natuurlijk is elke batch anders, maar puur gekeken op de beperkte ervaring die ik er tot nu toe mee heb gehad zou ik het op die volgorde zetten :p .

edit: correctie, op het werk aan whisky denken is geen goede combi :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:34
Case_C schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:45:
[...]
Het is zomer, en dan zijn die noten wel prettiger dan een rokerige whisky.

[...]

Tja een van de Islay's die ik nog niet had geprobeerd, Ardnahoe, Bruichladdich en Kilchoman staan ook nog op dat lijstje :P .

Lagavullin en Bunnahabhain zijn daarin wel favoriet, met Ardberg Talisker en Laphroaigh daaropvolgend. Natuurlijk is elke batch anders, maar puur gekeken op de beperkte ervaring die ik er tot nu toe mee heb gehad zou ik het op die volgorde zetten :p .
Correctie: Ardberg moet zijn Ardbeg. En Talisker is geen Islay.

...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frank..
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:02
Bambi105 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 15:10:

Jeb je wel eens een Caol Ila van een onafhankelijke bottelaar gehad? Ik zit me nu te verlekkeren bij het idee van de nieuwe 11 jaar oude James Eadie Caol Ila op vatsterkte.
Probeer eens de Coal Ila van The Ultimate. Dat is een nederlandse bottelaar die altijd wel goed spul heeft.
En als je hem nog kunt vinden is de Mortlach van hun ook wel een goede :)

• Bambi105

In het kader van verhuizen moest het bodempje van deze gouwe ouwe op! Een licht geturfde Dailuaine die veel body krijgt door 18 jaar op een refill (ik denk 3rd fill) ex-sherry vat. Het deed me realiseren hoe lastig 18+ jarige whiskies ondertussen te verkrijgen zijn voor een redelijke prijs. Iemand nog tips?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 22:25

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Ik wilde zeggen (zeker gezien de sherry finish): Glendronach Allardice. Maar ik zie net dat die inmiddels twee keer zo duur is dan toen ik die in 2017 voor het laatst bestelde :X

Maar er zijn nog wel wat opties zo te zien:
https://drankdozijn.nl/gr...rteerOp=price&ascdesc=asc

[Voor 30% gewijzigd door Orion84 op 18-06-2021 16:54]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jewepe
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 19-09 19:53
Voor degenen onder ons met een wat grotere beurs is dit nieuwe bedrijfje uit Groningen begonnen met het veilen van whiskeys.

De volgende veiling begint over 2 uurtjes

https://europeanwhiskyauctions.com/

budget

[Voor 4% gewijzigd door jewepe op 19-06-2021 07:41]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Het spijt me, maar ik kan niet echt enthousiast worden van het zoveelste bericht over mensen die willen meeliften op de 'whiskyhype' en even snel geld willen verdienen aan een steeds moeilijker betaalbare liefhebberij.
Heb al zoveel van die makkelijk-scoren berichten gezien in de media de laatste tijd over hoe het vloeibare goud gegarandeerd meer waard wordt en een solide investering zou zijn, waardoor Jan met de pet denkt even snel rijk te worden. Daarnaast barst het al van de online whiskyveilinghuizen, en wie gaat mij garanderen dat deze websitebouwers echt van namaak kunnen onderscheiden? Nee, bedankt...

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Vanwege vaderdag is er weer 20% korting bij de makro.
Ik heb gekozen voor
Benriach 10(12 hadden ze niet)
Highland park valnut
Arberg udigal
Abelour a bunadh omdat die weer op is

festina lente

• Bambi105
@Honesty lekker man, ik kan niet instaan voor de BenRiach 10 en valknut, maar de Ardbeg Uigeadail is zeker een must have!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Honesty schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 13:41:
Vanwege vaderdag is er weer 20% korting bij de makro.
Ik heb gekozen voor
Benriach 10(12 hadden ze niet)
Highland park valnut
Arberg udigal
Abelour a bunadh omdat die weer op is
Benriach 10 was niet bijster bijzonder(ik had de oude 10y al eens) maar kan ook komen omdat de rest van mijn flessen gemiddeld 2x zo duur is.
Highland park Valnut smaakt naar HP niets meer niets minder, nadeel vind ik wel de donkere fles want die gaat niet leeg lijkt het. lijkt wel iets zachter dan de 12y 18y is te lang geleden
Abelour a bunadh heb ik dankzij hier ooit gekocht en vind ik superlekker, qua prijs valt die ook mee 50 euro maar wel 60% dus eigenlijk 1.5 fles.Drink deze standaard met half water
Arberg udigal niet vies maar ook niet echt mijn smaak, wel heel apart qua smaak in ieder geval, hou hem erbij maar denk niet dat ik hem snel bijvul als die op is
Verder hebben ze bij de makro de lagavullin 16 niet meer en ik denk hem nergens meer onder de 50 euro te vinden dus die smaak moet het in mijn herinnering doen, voor mij is 50 euro per fles een beetje de max. Ooit lang geleden zo gek geweest(20 jaar geleden) om 180 euro voor een fles van 27 jaar oude cardhu te betalen maar achteraf gezien was dat zo gek nog niet. Ik heb hier geleerd wat een nas whisky is toen ze nog redelijk zeldzaam waren maar ik heb de vrees dat het ooit de norm word. Dus sla in wat je kan inslaan.

[Voor 23% gewijzigd door Honesty op 17-07-2021 19:31]

festina lente

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Ik heb de nieuwe Laphroaig Càirdeas 2021 besteld (58.9, triple matured) ondanks het hoge prijskaartje. Ik kon nog wa oude punten inwisselen voor wat korting en ik kon me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een Laphroaig heb gekocht, dus we gaan het meemaken.
Verder is het -afgezien van de incidentele Port Charlotte release- vrij rustig in whiskyland. Ik ben me door mijn open flessen aan het werken, zo heb ik een vrij aardige 13yo Glenrothes van Càrn Mòr naast me staan. Niks wereldschokkends, maar wel een goede illustratie van hoe independent bottlers nog best bfyb kunnen leveren (in tegenstelling tot sommige ob's die het tegenwoordig behoorlijk bont maken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 22:54
hfos schreef op zondag 18 juli 2021 @ 08:05:
Ik heb de nieuwe Laphroaig Càirdeas 2021 besteld (58.9, triple matured) ondanks het hoge prijskaartje. Ik kon nog wa oude punten inwisselen voor wat korting en ik kon me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een Laphroaig heb gekocht, dus we gaan het meemaken.
Verder is het -afgezien van de incidentele Port Charlotte release- vrij rustig in whiskyland. Ik ben me door mijn open flessen aan het werken, zo heb ik een vrij aardige 13yo Glenrothes van Càrn Mòr naast me staan. Niks wereldschokkends, maar wel een goede illustratie van hoe independent bottlers nog best bfyb kunnen leveren (in tegenstelling tot sommige ob's die het tegenwoordig behoorlijk bont maken).
Punten? :|

Had ik ergens punten kunnen sparen door het kopen van Whisky?

Wat }:O

Acties:
  • +2Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Blaauw87 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:04:
[...]
Punten? :|

Had ik ergens punten kunnen sparen door het kopen van Whisky?

Wat }:O
Als 'vriend' van Laphroaig kun je punten sparen. Bij een fles zit een code die je op de site in kunt wisselen voor whisky of merchandise. Ze zijn recentelijk geswitcht van systeem en toen werden mijn 'oude' punten in nieuwe omgezet, en daar kon ik een paar tientjes korting mee krijgen, dus op die manier.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De Glenallachie 15yr staat al sinds het begin van het jaar op de verlanglijst; orange peel en tobacco...ik dacht die MOET ik proberen, maar nooit gekocht omdat ik te weinig drink, en ik heb al zoveel flessen (stuk of 7) nog dicht...Er was nog 1 plekje op mijn kasje vrij, dus ik dacht, doe eens gek:

Vanavond proberen!

Wat ik overal lees, schijnt deze een zeer geslaagde whisky te zijn, bijna een GD15 revival van vroeger. Glenallachie heeft nu Billy Walker (vroeger bij Glendronach) als master distiller, en naar wat ik zo lees her en der, zou hij zich vooral bezig houden met uitstekende casks uitzoeken. Dus ik ben erg benieuwd!

EDIT: volgens mij had ik em al eens gepost, maar vinden jullie de gelijkenis tussen Horst Lüning en Voldemort niet sprekend?

[Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 31-07-2021 20:59]

• Monkeyk2010
Deathchant schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:58:
De Glenallachie 15yr staat al sinds het begin van het jaar op de verlanglijst; orange peel en tobacco...ik dacht die MOET ik proberen, maar nooit gekocht omdat ik te weinig drink, en ik heb al zoveel flessen (stuk of 7) nog dicht...Er was nog 1 plekje op mijn kasje vrij, dus ik dacht, doe eens gek:
[Afbeelding]

Vanavond proberen
Ben zeer benieuwd wat je er van vindt! Zit al een tijdje te twijfelen of ik deze aanschaf, qua smaak zit het wel in mijn straatje.

• Monkeyk2010
Zelf ook weer twee nieuwe flesjes, the first Cask schijnt een glenmorangie te zijn. Laat glenmorangie (vooral de 18 jaar) een favo zijn.
Glen elgin (claxtons) ook een sherry butt.

• Bambi105
Deathchant schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:58:
De Glenallachie 15yr staat al sinds het begin van het jaar op de verlanglijst; orange peel en tobacco...ik dacht die MOET ik proberen, maar nooit gekocht omdat ik te weinig drink, en ik heb al zoveel flessen (stuk of 7) nog dicht...Er was nog 1 plekje op mijn kasje vrij, dus ik dacht, doe eens gek...

Vanavond proberen!
Lekker @Deathchant, ik ben benieuwd naar je bevindingen.
Monkeyk2010 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 08:31:
Zelf ook weer twee nieuwe flesjes, the first Cask schijnt een glenmorangie te zijn. Laat glenmorangie (vooral de 18 jaar) een favo zijn.
Glen elgin (claxtons) ook een sherry butt.
Mooie IB's @Monkeyk2010 ! Ik vind First Cask tot nu toe niet tegenvallen. Onlangs heb ik de Linkwood 11 van First Cask geopend en die geeft een heel andere smaaksensatie dan de peaty of sherried whisky's waar ik van kan genieten. Juist heel krachtig bloemig, fris en grassig van smaak. Ik ben erg benieuwd hoe je 'geheime' Glenmorangie jou smaakt.

Dit weekend heb ik met wat maten ook de Great King's Street Glasgow Blend van Compass Box geproefd. Geen wonder dat die prijzen heeft gewonnen! Wat lekker! Een peaty-sherried whisky o.b.v. Laphroaig en een 1st fill Sherry butt Benrinnes met een beetje Clynelish. En met z'n 30-40 eu per fles een prijsvechter t.o.v. de Ardbeg Uigeadail.

• Monkeyk2010
Oeh lekker compass box, mijn favo van hun blijft toch wel "this is not a luxury whiskey" hier heb ik nog een gesloten fles van 🥰.
Ik heb ook de festival variant die ook erg lekker is! De first Cask gaat binnenkort open ben zeer benieuwd.

• Bambi105
Monkeyk2010 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:58:
Oeh lekker compass box, mijn favo van hun blijft toch wel "this is not a luxury whiskey" hier heb ik nog een gesloten fles van 🥰.
Ik heb ook de festival variant die ook erg lekker is! De first Cask gaat binnenkort open ben zeer benieuwd.
Allemachtig @Monkeyk2010 , dat is een investering van een jewelste geweest of niet? Ik zou dat soort whiskies toch graag eens willen proeven, maar ik had al pijn in mn bankrekening toen ik de Edradour Sherry Decanter kocht. Tijd weer voor een whisky festival of whiskybar.

Is er iemand hier trouwens bekend met het internationale whisky festival in Den Haag? Ik heb van m'n maten een ticket gekregen en ben wel benieuwd naar ervaringen en tips!

• Monkeyk2010
Bambi105 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Allemachtig @Monkeyk2010 , dat is een investering van een jewelste geweest of niet? Ik zou dat soort whiskies toch graag eens willen proeven, maar ik had al pijn in mn bankrekening toen ik de Edradour Sherry Decanter kocht. Tijd weer voor een whisky festival of whiskybar.

Is er iemand hier trouwens bekend met het internationale whisky festival in Den Haag? Ik heb van m'n maten een ticket gekregen en ben wel benieuwd naar ervaringen en tips!
It's a hobby 😂

• hfos
  • Niet online
Bambi105 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 16:09:
[...]Is er iemand hier trouwens bekend met het internationale whisky festival in Den Haag? Ik heb van m'n maten een ticket gekregen en ben wel benieuwd naar ervaringen en tips!
Ik ken het alleen van reputatie, van mensen die ik op andere festivals/events heb gesproken. Het schijnt meer bekend te staan als zuipfestijn dan een plek waar liefhebbers komen om te genieten. Omdat ik er zelf dus nooit ben geweest weet ik niet of dat ook daadwerkelijk waar is, maar ik heb het uit diverse, niet-gerelateerde bronnen vernomen dus er zal een kern van waarheid in zitten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Voor degene die de Edradour Sherry Decanter nog eens wilde kopen, nu tientje goedkoper:
https://drankdozijn.nl/ar...sherry-cask-strength-70cl

• hfos
  • Niet online
Deathchant schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:45:
Voor degene die de Edradour Sherry Decanter nog eens wilde kopen, nu tientje goedkoper:
https://drankdozijn.nl/ar...sherry-cask-strength-70cl
Vanwege een kleine verbouwing net al mijn open en dichte flessen weer in mijn handen gehad (staan hier nu overal om me heen tot mijn nieuwe kast klaar is) en tot de realisatie gekomen dat het allemaal misschien een beetje veel is en ik beter wat uit kan dunnen... dus bedankt;) :+

• Bambi105
hfos schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Ik ken het alleen van reputatie, van mensen die ik op andere festivals/events heb gesproken. Het schijnt meer bekend te staan als zuipfestijn dan een plek waar liefhebbers komen om te genieten. Omdat ik er zelf dus nooit ben geweest weet ik niet of dat ook daadwerkelijk waar is, maar ik heb het uit diverse, niet-gerelateerde bronnen vernomen dus er zal een kern van waarheid in zitten.
Dank @hfos, fingers crossed dat de kwaliteit dit jaar hoger is dan wat je hebt gehoord.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:16

mace

Sapere Aude

Ik vond het altijd wel een prima festival op zich, alleen is het altijd mega druk. En mensen zijn zeker merkbaar vrolijker en rumoeriger naar gelang de avond vordert, maar goed, dat hoort er ook wel bij.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 14:51:
[...]

Lekker @Deathchant, ik ben benieuwd naar je bevindingen.
@Bambi105 Gister open getrokken. Hij ruikt sherry'ig, en best zoet. Qua smaak is ie ook best zoetig en lekker kruidig. Zoals wat zurig veenwater ruikt, zo smaakt deze ook heel lichtjes. Ik denk dat dat het granige is ofzo. En vaak merk ik sowieso dat ik bepaalde smaken benoem zoals het eigenlijk ruikt. Qua nasmaak moet ik zeggen dat ie vrij droog is. Niet vreselijk houtig/bitter, maar nét even dat granige nasmaakje.
Ik vind em eigenlijk best ok. Als ik daily zou drinken, zou ik het mijn daily driver kunnen noemen. De Balvenie 15yr Single Barrel sherry cask vond ik toch net effe iets meer mijn ding.
Als ik em naast de Glendronach 15yr revival (de oude versie, want daar heb ik nog een sample van) zet, moet ik toch zeggen dat de smaak van de revival net effe wat complexer is.

De tabakdoosgeur/nasmaak die in deze Glenallachie zou zitten alsmede de banaan en sinaasappelzest merk ik niet op helaas.

Kep nog eens wat youtube filmpjes gekeken en de meesten zeggen dat de 46% helemaal prima is....To be honest, ik vind dat ie wel wat meer mag hebben. Of ben ik nou de afgelopen tijd zo verwend dat ik hoofdzakelijk caskstrengths geproefd heb :P ?
De GD21yr heeft 48% en daarbij vind ik het goed. De 18yr allardice van Glendronach vind ik eigenlijk ook helemaal prima met die 46%.

Ik heb eigenlijk altijd wel dat ik de eerste portie van een gloednieuwe fles minder goed vind dan wanneer de fles wat leger is. Misschien zit het maar in mijn hoofd ofzo :P
Ik ga sowieso vanavond opnieuw een glaasje inschenken. Eens kijken of die, nu het spits afgebeten is, beter smaakt ;)

EDIT: ik moet toch terugkomen op wat ik gister schreef. Ik heb gisteravond opnieuw geproefd. De 46% is helemaal prima, dus scratch that :) Ik heb em gister eventjes een kwartier laten staan. Op kamertemperatuur geroken+geproefd en ook na wat opwarming door mijn hand. Ik rook nu dus wél heel sterk die bananengeur, of ja, van de Haribo snoepjes, niet echte bananen. De sinaasappelzest rook ik niet, maar proefde ik wel een beetje. Oude sigaardoos/tabaksdoos nog steeds niet te bekennen.
In ieder geval mijn 2e tasting gister was wel een stuk beter, en ik zou em gelijk zetten met de Balvenie 15yr single barrel sherry cask.
Vind ik em beter dan de oude GD 15yr revival? Nee, niet beter, maar anders.
Erg fijne whisky voor 54,95 moet ik zeggen. Dus als je van sherried whisky's houdt, dan is dit je ding en hoef je geen 100 euro+ uit te geven voor een Balvenie 15yr SC.

[Voor 20% gewijzigd door Deathchant op 03-08-2021 12:09]

• dijkmane

dijkmane

biertje ?

gekregen op verjaardag, mooie aanvulling op de collectie;

Auchentoshan 12y ( triple distilled )
Togouchi premium
Zuidam Millstone Oloroso cask
Cardhu 12y

• Bambi105
Deathchant schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

@Bambi105 Gister open getrokken. ....

Ik heb eigenlijk altijd wel dat ik de eerste portie van een gloednieuwe fles minder goed vind dan wanneer de fles wat leger is. Misschien zit het maar in mijn hoofd ofzo :P
Ik ga sowieso vanavond opnieuw een glaasje inschenken. Eens kijken of die, nu het spits afgebeten is, beter smaakt ;)

EDIT: ik moet toch terugkomen op wat ik gister schreef. Ik heb gisteravond opnieuw geproefd. De 46% is helemaal prima, dus scratch that :) Ik heb em gister eventjes een kwartier laten staan. Op kamertemperatuur geroken+geproefd en ook na wat opwarming door mijn hand. Ik rook nu dus wél heel sterk die bananengeur, of ja, van de Haribo snoepjes, niet echte bananen. De sinaasappelzest rook ik niet, maar proefde ik wel een beetje. Oude sigaardoos/tabaksdoos nog steeds niet te bekennen.
In ieder geval mijn 2e tasting gister was wel een stuk beter, en ik zou em gelijk zetten met de Balvenie 15yr single barrel sherry cask.
Vind ik em beter dan de oude GD 15yr revival? Nee, niet beter, maar anders.
Erg fijne whisky voor 54,95 moet ik zeggen. Dus als je van sherried whisky's houdt, dan is dit je ding en hoef je geen 100 euro+ uit te geven voor een Balvenie 15yr SC.
Leuk om te horen @Deathchant en wat jammer dat de oude Glendronach Revival niet meer zo gemaakt wordt, maar van welke whisky kan je dat eigenlijk nog zeggen... Ik heb onlangs nog de nieuwe Revival gedronken (non-chill filtered, natural colour, 46%) en hoewel die significant beter is dan de 12 yo (chill filtered, caramel coloured, 43%) is het zeker niet meer het dier dat het ooit was.

Die eerste slok, de neckpour, heeft inderdaad nooit de wow factor die een half lege fles heeft he (behalve misschien de Sherry Decanter ;) ). Ik verbaas me er ook iedere keer weer over en heb me flink vergist in hoe weinig indruk een fles in eerste instantie maakt, terwijl die in tweede instantie (en na "een minuut in het glas voor ieder jaar in het vat") complexer en smaakvoller werd. Bijv. de Glendalough Pot Still Irish Whisky was vreselijk flets en saai bij glas 1 en werd een dag in een houtzagerij bij glas 3+!

Nu moet ik maar de whisky uit mijn kop zetten deze ochtend en aan het werk! Proost!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 07:45:
[...]

Nu moet ik maar de whisky uit mijn kop zetten deze ochtend en aan het werk! Proost!
Met thuiswerken zul je merken dat werk & whisky in 1 zin genoemd kunnen worden ;)

Ik heb nog een oude revival hier dicht in de parafilm staan. In 2016 gekocht (bottled date 2015) gekocht voor 49,95 :) Dus die blijft sowieso nog wel dicht. Dat is dan ook de enige "investeerwhisky" die ik heb. De rest moet echt ooit open :) Voorlopig heb ik de volgende flessen dus open:
- Glenallachie 15
- Abunadh batch 66
- HP 12yr
- Balvenie 14 caribbean cask
- GD 21 parliament
.
Wanneer een fles bijna op is, vul ik een sampleflesje van die fles, zodat ik altijd nog eens terug kan proeven en vergelijken met soortgelijke whisky's op een later moment. Dan kun je ook goed die eerste openingsslok vergelijken met een sample die je dan van een bijna lege fles hebt afgevuld ;)

• Bambi105
Deathchant schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:32:
[...]

Wanneer een fles bijna op is, vul ik een sampleflesje van die fles, zodat ik altijd nog eens terug kan proeven en vergelijken met soortgelijke whisky's op een later moment. Dan kun je ook goed die eerste openingsslok vergelijken met een sample die je dan van een bijna lege fles hebt afgevuld ;)
Ja, dit! 100 kudos voor zo'n "archief". Ik zweer er ook bij, hoewel ik nog in opbouwende fase zit, maar als ik 10-20 jaar verder ben dan bedank ik mijn oude ik ongetwijfeld!

Prachtig, zo'n Revival. Ik wens je toe dat je die ooit lekker kan opdrinken met iemand die het ook waardeert ipv dat het na het doorlopen van een veilingsite blijft verstoffen op een "verzamelaar" z'n kast om ooit kapot te vallen of na 100 jaar nog ergens in een kluis ligt niks te doen.

Hoewel iedereen wel die post-apocalyptische jager-verzamelaar wil zijn in het jaar 3715 die de kluis weet te kraken met een fles van Billy Walker's Revival erin.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 18-09 13:16

mace

Sapere Aude

Weinig kan tippen aan de oude Revival. De GA15 is leuk maar het komt op mij over als een whisky die lang heeft liggen rijpen in normale of matige vaten waar vervolgens een enorm dikke sherry-saus overheen is gegoten. Helemaal niet vies, maar het mist toch wel de complexiteit van de GD.

Verder bewaar ik ook samples, zo ook de oude GD15 heb ik nog 2 sampleflesjes van. Ook de Yamazaki Sherry Cask uit 2013 heb ik samples van bewaard, en de oude Longmorn 16. Maar ik doe het dus eigenlijk alleen maar met whisky die niet meer op de markt is. Als een whisky nog wel te koop is voor een redelijke prijs en hij beviel goed dan haal ik gewoon nog een fles en zet ik die achter in de kast voor over een paar jaartjes.

• SunnieNL
Goede tip om op het einde wat sample flesjes te vullen. Ga ik ook maar doen :)

Heb net een sample op van een Arran Barrel Reserve (43%) en een Suntory Toki (43%). En ondanks dat ze vrij jong zijn, vind ik ze wel goed. Lekker licht van smaak, toch nog best interessante neus en wat korte afdronk.
Denk zelfs dat mijn moeder de Arran wel OK zou vinden. En voor de prijs hoef je beiden niet te laten.

Signature here?

• Jthem
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 19-09 21:34
Hallo samen,

Volg dit forum al geruime tijd en dacht ook ik ga me aanmelden, IPV meelezen is meepraten toch leuker!

Sinds eind vorig jaar pas echt gaan verzamelen/inslaan en al zeg ik zelf op korte tijd leuke collectie.

Paar mooie tips vanuit het forum zoals nu de Edradour 12 years sherry cask ..

• Bambi105
Jthem schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:01:
Hallo samen,

Volg dit forum al geruime tijd en dacht ook ik ga me aanmelden, IPV meelezen is meepraten toch leuker!

Sinds eind vorig jaar pas echt gaan verzamelen/inslaan en al zeg ik zelf op korte tijd leuke collectie.

Paar mooie tips vanuit het forum zoals nu de Edradour 12 years sherry cask ..
Lekker @Jthem , heb je een thema in je verzameling zitten of heb je vanalles wat?

• Jthem
Bambi105 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:09:
[...]

Lekker @Jthem , heb je een thema in je verzameling zitten of heb je vanalles wat?
Vandaag 2 nieuwe besteld:
Edradour 12 years 2007 bourbon cask
Glenallachie 2014 van Wilson en Morgan

Dit zijn de whisky's die ik nu heb:
Aberlour 16.
Glenfiddich 15 solera
Aberfeldy 16
Glenallachie 12
Aberlour 14
Glenlivet captain
Glendronach 11 years
Aberfeldy 15 exceptional cask
Aberlour 16

Iets specialere
Edradour 12 years sherry cask
Millstone double sherry
Glenallachie 18
Glengoyne 21
Aberlour a bunnadh 69
Glenallachie 10 sherry
Glenlivet code
Glenallachie 12 signatory
Old pulteney 18

Glendronach 21 ( werkelijk 24jaar)
Glenfiddich 21 rum cask

• Bambi105
@Jthem dat is een beste highland/speyside verzameling en geen peathead zo te zien ;) Heb je de GlenAllachie 12 van Signatory ook open staan naast de OB GlenAllachie 12? Ik ben wel benieuwd naar hun verschillen.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met de nieuwe jonge distilleerderijen als Ardnamurchan en Torabhaig? Of de inmiddels al iets minder jonge Wolfburn? Bij het overwegen van een aanschaf houdt het me vaak tegen dat hun 3 yo whisky of NAS whisky tegen de 40-60 euro aan lopen, terwijl ze A. nog maar weinig hebben kunnen tonen van hun kwaliteit en B. het toch erg jonge whiskies zijn.

Een jonge whisky is gewoon een ander dier dan een 21 yo whisky, dus echt 1 op 1 naast elkaar leggen is niet altijd even eerlijk. Maar ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat hun prijs wordt bepaald door het feit dat ze zo veel opslagkosten hebben van hun vaten in 3 jaar (t.o.v. een standaard 8/10/12/15/etc yo.)

• Monkeyk2010
Bambi105 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:25:
@Jthem
Heeft iemand hier trouwens ervaring met de nieuwe jonge distilleerderijen als Ardnamurchan en Torabhaig?
Ik heb de eerste release van Ardnamurchan (09.20:01) nog steeds in de kast staan als "investeringsflesje" en daarvoor geproefd. Was wel lekker hoor maar als ik kijk wat ze voor de eerste release nu vragen 7(8)7 laat ik hem lekker dicht en blijft het een investering voor later (al heb ik daar een hekel aan...)

• Jthem
Bambi105 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:25:
@Jthem dat is een beste highland/speyside verzameling en geen peathead zo te zien ;) Heb je de GlenAllachie 12 van Signatory ook open staan naast de OB GlenAllachie 12? Ik ben wel benieuwd naar hun verschillen.

Heeft iemand hier trouwens ervaring met de nieuwe jonge distilleerderijen als Ardnamurchan en Torabhaig? Of de inmiddels al iets minder jonge Wolfburn? Bij het overwegen van een aanschaf houdt het me vaak tegen dat hun 3 yo whisky of NAS whisky tegen de 40-60 euro aan lopen, terwijl ze A. nog maar weinig hebben kunnen tonen van hun kwaliteit en B. het toch erg jonge whiskies zijn.

Een jonge whisky is gewoon een ander dier dan een 21 yo whisky, dus echt 1 op 1 naast elkaar leggen is niet altijd even eerlijk. Maar ze kunnen in ieder geval niet zeggen dat hun prijs wordt bepaald door het feit dat ze zo veel opslagkosten hebben van hun vaten in 3 jaar (t.o.v. een standaard 8/10/12/15/etc yo.)
Hé Bambi105,

Nee de Glenallachie 12 van signatory staat mooi in de wacht, heb wel hoge verwachtingen eigenlijk...Zoals ik het lijstje geschreven had is ook de volgorde van openen.
Bovenste rijtje de whisky's tussen 35 en 55 euro en
2e rijtje 70+ euro whisky. Alleen aan denken waar ik de Edradour 2007 Bourbon tussen ga zetten, gewoon achteraan weer of toch stiekem ergens ertussen haha...De Edradour Sherry cask was ik "helaas" genoodzaakt eerder te openen aangezien de verzending en verpakking niet heel goed gingen..

• Jthem
Monkeyk2010 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Ik heb de eerste release van Ardnamurchan (09.20:01) nog steeds in de kast staan als "investeringsflesje" en daarvoor geproefd. Was wel lekker hoor maar als ik kijk wat ze voor de eerste release nu vragen 7(8)7 laat ik hem lekker dicht en blijft het een investering voor later (al heb ik daar een hekel aan...)
Haha heerlijk, heb dat met de glendronach 21 die 24 jaar oud is...durf hem niet te openen omdat het zo speciaal is...

• Bambi105
Monkeyk2010 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:33:
[...]

Kan je nog iets specifieks herinneren van de whisky of was het praktisch 'generieke 3 yo hogshead whisky X'?

Ik geef je groot gelijk het als investering te houden, dan kan je er later een echt lekkere whisky van halen!

Het is jammer dat hiermee geen eerlijk signaal aan de distilleerderij wordt gegeven, dat hun whisky bijv. helemaal niet zo bijzonder is (door lage sales na matige reviews). Maar dat ze dus door 'investeringskopers' de illusie krijgen dat hun product niet verbeterd hoeft te worden, want de vraag blijkt (mogelijk) veel groter dan het aanbod.

Als ze echter wel echt lekker zijn/toegevoegde waarde hebben, zoals een 3 yo bourbon of octomore, dan zal ik fier achter die jonge distilleerderijen staan en ze met mijn geld aanmoedigen daar meer van te maken!

Die indruk krijg ik wel van de recensies van Wolfburn namelijk. Al is dat maar een indruk.

• Bambi105
Jthem schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:03:
[...]
De Edradour Sherry cask was ik "helaas" genoodzaakt eerder te openen aangezien de verzending en verpakking niet heel goed gingen..
Geluk bij een ongeluk :9 Hopelijk is er niks bij het transport verloren gegaan!

• Monkeyk2010
Ik vindt het, helemaal voor de leeftijd, echt wel een serieuze whisky. Niet ultra complex maar een betere doordeweekse zeg maar. Bij mij past hij in het rijtje, glenlivet illicit (deze is wel een beetje beter) , glenallachie 10, en zit Zeer dicht bij Duncan Taylor octave Royal brackla 2011(is 4 jaar oud).
Voor mij in ieder geval niet kenmerkend genoeg om hem open te trekken :)

Momenteel aan het genieten van een Byob-c (build your your own bearded commando) 38 jaar oud (wel een graan whisky maar na 38 jaar zeer smakelijk) is een Cameronbridge.

• Bambi105
Monkeyk2010 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:14:
Ik vindt het, helemaal voor de leeftijd, echt wel een serieuze whisky. Niet ultra complex maar een betere doordeweekse zeg maar. Bij mij past hij in het rijtje, glenlivet illicit (deze is wel een beetje beter) , glenallachie 10, en zit Zeer dicht bij Duncan Taylor octave Royal brackla 2011(is 4 jaar oud).
Voor mij in ieder geval niet kenmerkend genoeg om hem open te trekken :)

Momenteel aan het genieten van een Byob-c (build your your own bearded commando) 38 jaar oud (wel een graan whisky maar na 38 jaar zeer smakelijk) is een Cameronbridge.
Bedankt voor de inzichten, interessant! En een Cameronbridge zou ik niet gauw aandacht geven maar 38 jaar is geen kattepis! Proost!

• Jthem
Bambi105 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:04:
[...]

Geluk bij een ongeluk :9 Hopelijk is er niks bij het transport verloren gegaan!
Nee nee alleen de verpakking rondom dop was beschadigd waardoor die niet meer echt "dicht" was . Wel mooie kortingsbon gekregen die ik nog keer moet gebruiken ....

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Jthem schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:41:
[...]

Dit zijn de whisky's die ik nu heb:
Aberlour 14
Aberlour 16

Iets specialere

Aberlour a bunnadh 69
Ik heb nu al twee flessen a bunnadh gehad(nu 66 nog open en daarvoor 65) en vind ze superlekker, maar is die 16 minder dan de a bunnadh? Ik drink dus niet snel genoeg, heb ook meerdere keuzes:)
De a bunnadh is nu mijn favoriete whisky(qua prijs/kwaliteit verhouding) omdat die bij de makro afgeprijsd rond de 50 zit en dan ook nog eens cask strenght.

[Voor 5% gewijzigd door Honesty op 10-08-2021 22:17]

festina lente

• Jthem
Heb nog geen a bunnadh gehad dus kan er nog geen vergelijking op maken. De 16 is heerlijk maar moet bekennen dat Aberlour wel beetje me basis is...

Heb van aberlour de 10, 12, 14, 16 en cash anmah gehad (laatste vind ik ook heerlijk)

[Voor 23% gewijzigd door Jthem op 11-08-2021 09:02]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Jthem schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:46:
Heb nog geen a bunnadh gehad dus kan er nog geen vergelijking op maken. De 16 is heerlijk maar moet bekennen dat Aberlour wel beetje me basis is...

Heb van aberlour de 10, 12, 14, 16 en cash anmah gehad (laatste vind ik ook heerlijk)
Dan moet je toch écht eens een abunadh proberen. Ik ben eigenlijk verder niet echt te spreken over de core range van Aberlour, zelfs de 18 jarige niet. Te weinig complex, mist diepte en kracht. Als ik dan ene moest kiezen uit die core range, dan zou ik de 10 jarige kiezen.
De abundah vind ik dan toch de beste. Is toch eigenlijk ook een whisky die iedereen eens geproefd moet hebben ;)

[Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 11-08-2021 17:29]

• Jthem
Ja stond lang op mijn lijstje en toevallig 2 weken geleden in reclame bij Gall dus dacht dit is het teken haha...

Aberlour kan ik wel waarderen zachte volle smaak voor paar glazen van te drinken samen met Glenallachie en Aberfeldy de basis. Geen hoogvlieger maar goede "basiswhisky" zonder teveel poespas. Vind hem in ieder geval beter dan de Glenfiddich en Glenlivet..(op de project XX na)

Moet wel zeggen dat ik de Aberlour 12 j. het minste vind. 16 jarige bevalt mij prima en casg anmah ook wel. De verwachtingen van de 'a bunnadh zijn uiteraard hoog.

• Jthem
Vandaag mijn twee flessen mogen ontvangen wat een feest om naar te kijken....

Edradour 2007 Bourbon cask
Glenallachie 2014 Wilson en Morgan 6years

Wat een te gekke flessen

• Toff

Toff

FP ProMod

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Denk dat hij op de inhoud doelt :P , fles zal niet bijzonder zijn gok ik zo.

Maar inderdaad foto's zijn altijd leuk :) .

• Toff

Toff

FP ProMod
Case_C schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 18:43:
[...]

Denk dat hij op de inhoud doelt :P , fles zal niet bijzonder zijn gok ik zo.

Maar inderdaad foto's zijn altijd leuk :) .
Nou, die Glenallachie die ik kon vinden lijkt een heel gewone fles, maar die Edradour zou zomaar een bijzondere karaf kunnen zijn. Vandaar mijn verzoek om foto's.

• Jthem

• Jthem
Toff schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:05:
[...]

Nou, die Glenallachie die ik kon vinden lijkt een heel gewone fles, maar die Edradour zou zomaar een bijzondere karaf kunnen zijn. Vandaar mijn verzoek om foto's.
Klopt normale fles maar door de simpelheid en verpakking ziet die er gewoon veel exclusiever uit dan de 45 euro...

• Vrijdag
  • Laatst online: 00:05
Nou, net mijn eerste kennismaking met een Glendronach 12yrs. Vind het wel tegenvallen eigenlijk.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik vind het eigenlijk hetzelfde als een Tamnavulin of een Singleton. Vrij scherp, proef vooral alcohol. Ik had me er toch wat anders bij voorgesteld. Misschien is een sherrycask gewoon niks voor mij, want een Balvenie 12yrs vond ik ook niet te zuipen :{

Naja, dan maar in de cola er mee.

[Voor 4% gewijzigd door Vrijdag op 13-08-2021 22:11]

• Bambi105
Vrijdag schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:11:
Nou, net mijn eerste kennismaking met een Glendronach 12yrs. Vind het wel tegenvallen eigenlijk.

Het zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik vind het eigenlijk hetzelfde als een Tamnavulin of een Singleton. Vrij scherp, proef vooral alcohol. Ik had me er toch wat anders bij voorgesteld. Misschien is een sherrycask gewoon niks voor mij, want een Balvenie 12yrs vond ik ook niet te zuipen :{

Haha, Vrijdag, ik twijfel tussen satire/sarcasme en een oprechte teleurstelling in GlenDronach :P

Ervanuitgaande dat je je oprecht verbaast, begrijp ik het wel ten dele als je net de eerste slok uit de hals van je nieuwe fles hebt gedronken. De nieuwe GD 12 heeft maar weinig sherrycask invloed over zich, maar is na enkele cl extra ruimte in de fles een tamelijk volle, soepele Highlander. Als je hem wat tender love and care geeft (10-12 min in het glas laten staan plus max een halve theelepel water op een 30 ml dram) en je favoriete andere whisky ernaast, dan krijg je nog best wat lekkers voor een <35 euro whisky. Dan proef je ook subtiel de sherry.

Hij is alleen absoluut niet te vergelijken met een echte sherried whisky als de geprezen Edradours hier.

Godspeed met de GD, ik wens je er (nog) meer plezier mee dan een whisky-cola cocktail!

• Catch22

Wat vind je wel lekker? Balvenie 12 is echt een allemansvriend, kan me haast niet voorstellen dat je die als whiskey drinker niet lekker kan vinden.

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Cola erbij is wel vloeken :P , maar inderdaad die nieuwe GD12's zijn zeker niet meer wat het geweest is.
Ik heb nog 1 fles uit 2013, die blijft voorlopig nog even dicht, en best pak ik die pas nadat ik de huidige stand van zaken weer geproefd heb :P .

• Vrijdag
@Bambi105 Het is oprechte teleurstelling. Ik heb her en der lovende kritieken gelezen en gehoord, maar ik vind het toch echt tegenvallen. Het is vooral alcohol scherp, merk weinig andere smaken. Misschien met een drupje water proberen.

@Catch22 Nou, dat zijn op dit moment Laproaigh 10yrs, Talisker 10yrs, Glenkinchie 12yrs, Glenrothes 12yrs, Knockando 12yrs, Bowmore 12yrs, Big Peat, Lagavulin 16 yrs, Caol Ila 12yrs, Dalwhinnie Winter's Gold, Aberlour 12yrs en, jazeker, Famous Grouse :P
Heb de Balvenie 12 eens geprobeerd, maar ik vond het maar niks.

@Case_C Ik heb helaas geen ervaring met eerdere GD's. Dit is mijn eerste fles, heb ik gisteren gekocht. Zijn de eerdere batches anders qua smaak dan?

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Vrijdag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 00:00:
@Bambi105 Het is oprechte teleurstelling. Ik heb her en der lovende kritieken gelezen en gehoord, maar ik vind het toch echt tegenvallen. Het is vooral alcohol scherp, merk weinig andere smaken. Misschien met een drupje water proberen.

@Catch22 Nou, dat zijn op dit moment Laproaigh 10yrs, Talisker 10yrs, Glenkinchie 12yrs, Glenrothes 12yrs, Knockando 12yrs, Bowmore 12yrs, Big Peat, Lagavulin 16 yrs, Caol Ila 12yrs, Dalwhinnie Winter's Gold, Aberlour 12yrs en, jazeker, Famous Grouse :P
Heb de Balvenie 12 eens geprobeerd, maar ik vond het maar niks.

@Case_C Ik heb helaas geen ervaring met eerdere GD's. Dit is mijn eerste fles, heb ik gisteren gekocht. Zijn de eerdere batches anders qua smaak dan?
Voor mij was glendronach een van de ontdekkingen van dit topic(ardbeg uigeadail vond ik zelf minder ook via hier)

Voor mij:

Laproaigh 10yrs, Talisker 10yrs,Beide onbekend
Glenkinchie 12yrs, 5/10 opvlakkig
Glenrothes 12yrs, 8/10 helemaal mijn smaak
Knockando 12yrs, Bowmore 12yrs, Big Peat, onbekend
Lagavulin 16 yrs, Caol Ila 12yrs, Superlekker en complex, zeker de lagavullin vond ik in het begin niks maar na enkel glaasjes beviel die steeds beter(wel 1 glas per proefperiode) 8/10
Dalwhinnie Winter's Gold,(15 vond ik al niks, deze nas lijkt me nog minder)
Aberlour 12yrs(de aberlour a bunadh is mijn favo nu maar is ook sherryd, dus misschien niet helemaal je smaak. 9/10
Heb van de Balvenie, de 14y caribien cask ook hoog zitten maar was ten tijde dat ik die kocht ook de duurste die ik had.

Famous Grouse :P niks mis met blends, die drink ik vaak als laatste of zoals jij Glendronach nu in de cola.

Over batch maak ik me wel zorgen dronk altijd graag benriach maar de nieuwe batches(hebben ook een andere fles ) smaken me veel minder. Kan ook zijn dat de standaard hoger is geworden natuurlijk.
Hoop oprecht dat de kwaliteit het zelfde is sinds eeuwen, maar ik vrees ervoor.
Ik heb de pech gehad dat ik sinds 1996 whisky drink en daardoor veel heb kunnen proeven wat nu onhaalbaar is,

Over fles gesproken:

Mijn highland park Valknut
Is bijzonder donker, ik heb geen idee hoeveel er nu inzit, ik had liever een blanke.

Maar ik ben ook niet het type van flessen bewaren.

[Voor 12% gewijzigd door Honesty op 14-08-2021 20:20]

festina lente

• Vrijdag
Nou, ik kan er maar niet aan wennen. Ook niet met een flinke scheut water. Het enige wat ik proef is alcohol en nul andere smaken. Jammer, ben bijna in staat om de hele fles maar gewoon leeg te kieperen. Morgen maar een fles cola halen.

Iemand een idee of de Glenmorangie the original hier heel erg op lijkt of juist meer zachter en smaakvoller is? Ik twijfel er over.

• SunnieNL
Net de tastingbox van glenmorangie aangebroken. Wel leuk, met tasting video er bij.
https://www.moethennessy....ing-door-dr-bill-lumsden/

Favoriet is toch wel de Nectar D’Or. al mag ik de 14 jaar Port Finish ook wel.
Ook wel fijn om eens de basis te proeven. Ik ken ze eigenlijk alleen van een tasting waar de Nectar D’Or voorbij kwam.

Signature here?

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Vrijdag schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:34:
Nou, ik kan er maar niet aan wennen. Ook niet met een flinke scheut water. Het enige wat ik proef is alcohol en nul andere smaken. Jammer, ben bijna in staat om de hele fles maar gewoon leeg te kieperen. Morgen maar een fles cola halen.

Iemand een idee of de Glenmorangie the original hier heel erg op lijkt of juist meer zachter en smaakvoller is? Ik twijfel er over.
zal hem gewoon verkopen of ruilen

festina lente

• Vrijdag
Honesty schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 00:04:
[...]

zal hem gewoon verkopen of ruilen
Misschien ook wel een idee inderdaad. Zal eens rondvragen bij vrienden.

• Bambi105
Vrijdag schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

En mocht je hem niet verkocht krijgen, dan zijn er altijd andere methoden van gebruik:

Geen whisky, maar ook zeker geen memorabele rum ;)

• Jthem
Wat doe je met de rum ? Haha...

• Catch22
Vrijdag schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Of even een corona test doen ;)

• Vrijdag
Catch22 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:16:
[...]

Of even een corona test doen ;)
Mijn Caol Ila smaakt nog steeds opperbest :P

• Bambi105
Jthem schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:00:
Wat doe je met de rum ? Haha...
Die vond zijn weg in de snede in de banaan en kon nog lekker koken tussen het zachtgegaarde en licht rokerige bananenvlees. Helaas zal 1/3de naast de banaan zijn geglipt en heeft daarmee alleen de buitenzijde extra geblakerd.. Gelukkig wordt de Havana Club op het minimum toelaatbare 40% gebotteld en was het geen overproof O-)

• Jthem
Bambi105 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:43:
[...]

En mocht je hem niet verkocht krijgen, dan zijn er altijd andere methoden van gebruik:

[Afbeelding]

Geen whisky, maar ook zeker geen memorabele rum ;)
Vind de maestro daarvan ook wel lekker
Pagina: 1 ... 29 30 31 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee