Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:15:
Wie heeft er zin om mee te denken? Ik ga een whiskyproeverij organiseren voor een aantal collega's en ben aan het brainstormen welke whiskies ik zal kiezen.
Randvoorwaarden:
Aantal mensen:10
Budget: 40 euro p.pp (houdt rekening met 1 euro per sample flesje)
Aantal whiskies: 6 tot 7
Niveau: Loopt een beetje uiteen van mensen die net het verschil tussen en blend en een single malt kennen tot mensen die al 10-15 verschillende single malts geproefd hebben.
Mijn idee voor nu is om een aantal whiskies te kiezen om de verschillende streken te laten proeven. Vervolgens van een paar van die whiskies om een finish of een hogere sterkte te laten proeven.
Eerste lijstje:
- Balvenie - 12 Years Old - Double Wood (40 euro)
- Balvenie - 14 Years Old - Caribbean Cask (65 euro)
- Aberlour - 12 Years Old - Non Chill-Filtered (42 euro)
- Aberlour - A'Bunadh - Batch 66 (65 euro)
- Springbank - 10 Years Old (43 euro)
- Talisker - 10 Years Old (33 euro)
- Ardbeg - 10 Years Old (40 euro)
Ik ben nog vooral aan het twijfelen over de twee Balvenie's. Het is in mijn ogen een klassieke highlander en de rum finish is als ik me goed herinner duidelijk aanwezig maar twijfel een beetje of ik voor 65 euro niet beter iets anders kan kiezen. Balvenie is tegenwoordig vaak redelijk prijzig met zijn speciale versies.
Iemand advies?
De belangrijkste tip die ik voor proeverijen heb gekregen en nu volmondig doorgeef is niet te veel laten proeven. Vijf whiskies kan je palet nog aan, maar ook na 5 halve drams is het gedaan met de hele fijne proefzin.
Dat is ook een reden om op te bouwen naar de sherry bomb en peat monsters, dat zijn na 3-4 whiskies echte crowd pleasers.
Gezien je voorkeur voor balvenie en aberlour zijn die 12 doublewood en 12 48% ncf een fijne stap 1 en 2.
Het voorstel voor een (cask strength) bourbon of rye kan ik volmondig beamen (four roses small batch, elijah craig small batch, wild turkey rare breed) omdat het zo anders is, maar zonder bourbonvaten is er bijna geen scotch.
Alternatief (betaalbaar) voor de a'bunadh is de glenallachie 10 cask strength batch 3 of 4. Wordt frequent verkozen boven de a'bunadh, waarvan men zegt dat de laatste batches minder indruk maken dan de eerste.
Wat betreft islay is Ardbeg imo top als klapper van de avond, eventueel de corryvreckan als je budget het toelaat. Of de Kilkerran Heavily Peated batch (3?).
En een peated islay die mijn enkel-balvenie-drinkende maat heerlijk vindt is de Van Wees Bunnahabhain Stoaisha 5 yo. Super smooth whisky waarbij de jonge turf in de geur en nasmaak altijd weer indruk maken. Dit zou ik als vervanger van de talisker voorstellen. Ook leuk om een indy bottelaar erbij te halen.
Zoiets:
1. Balvenie 12 doublewood
2. aberlour 12 48% ncf
3. Wild turkey rare breed of GlenAllachie 10 cask strength
4. Van wees Bunna Stoaisha 5 yo
5. Ardbeg 10 of corryvreckan