[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:32
418O2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:52:
denk dat die ardbeg, talisker en springbank allemaal niet zo bijzonder zijn. Ik zou liever die ardbeg (wat imo niet zo'n hele speciale whiskey is) weglaten en dan die aberlour 12 years 'upgraden' en er 1 klatser van 80 euro bij doen die net wat specialer/ouder is dan de rest. Dan heb je net wat meer diversiteit in het aanbod
Een whiskyproeverij met 'beginners' zonder een rokerige Islay kan toch niet :P

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Wormaap schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:53:
[...]

Een whiskyproeverij met 'beginners' zonder een rokerige Islay kan toch niet :P
Kan prima wmb :P Maar laat dan de talisker of springbank weg. Het is nu wel vrij smal, of ben je dat niet met me eens?

Het leuke van een proeverijtje is dat je iets kan proeven wat je normaliter misschien te duur vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
418O2 schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 16:54:
[...]

Kan prima wmb :P Maar laat dan de talisker of springbank weg. Het is nu wel vrij smal, of ben je dat niet met me eens?

Het leuke van een proeverijtje is dat je iets kan proeven wat je normaliter misschien te duur vindt
De twee Balvenies én twee Aberlours zou ik zelf ook niet snel doen nee. Het verschil tussen een 'normale' en een meer bijzondere expressie van dezelfde distillery begrijp ik, maar twee keer hoeft w.m.b. niet zo.
Springbank ben ik zelf niet bekend genoeg mee om wat van te vinden, maar Talisker zou van mij ook niet per se hoeven. Maar er zit vast een gedachte achter :)
In het proeverijtje dat ik had georganiseerd zaten vooral mensen die niet veel met whisky hadden, dus ik had een bourbon (Elijah Craig) omdat dat verwant maar toch wel anders is, twee keer highland met wat sherry (Aberlour 12 en Balvenie Double Wood) om te laten proeven dat vergelijkbare whiskies toch heel anders kunnen smaken, een Islay (Caol Ila 12) omdat dat m.i. een smaak is waar whisky 'berucht' om is, en dan een redelijk high-end cask strength whisky (Highland Park Single Cask) om te laten proeven hoe smaakvol het kan worden als je wat dieper in de buidel tast :)
Als je meer whiskydrinkers in de groep hebt kan wat smaller natuurlijk wel. Ik heb ook wel eens met vrienden een 'rondje Islay' gedaan, en van elke distillery op het eiland een whisky genomen. Ook heel leuk, maar dat zou ik nooit doen met mensen die niet al met whisky bezig zijn.

Voor mensen die niet met whisky bezig zijn is 40-50 euro voor een fles ook al snel heel duur, dus 'iets proeven dat je niet snel zelf zou kopen' tik je heel snel in :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wormaap op 10-02-2021 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 12:15
Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:15:
Wie heeft er zin om mee te denken? Ik ga een whiskyproeverij organiseren voor een aantal collega's en ben aan het brainstormen welke whiskies ik zal kiezen.

Randvoorwaarden:

Aantal mensen:10
Budget: 40 euro p.pp (houdt rekening met 1 euro per sample flesje)
Aantal whiskies: 6 tot 7
Niveau: Loopt een beetje uiteen van mensen die net het verschil tussen en blend en een single malt kennen tot mensen die al 10-15 verschillende single malts geproefd hebben.

Mijn idee voor nu is om een aantal whiskies te kiezen om de verschillende streken te laten proeven. Vervolgens van een paar van die whiskies om een finish of een hogere sterkte te laten proeven.

Eerste lijstje:
  • Balvenie - 12 Years Old - Double Wood (40 euro)
  • Balvenie - 14 Years Old - Caribbean Cask (65 euro)
  • Aberlour - 12 Years Old - Non Chill-Filtered (42 euro)
  • Aberlour - A'Bunadh - Batch 66 (65 euro)
  • Springbank - 10 Years Old (43 euro)
  • Talisker - 10 Years Old (33 euro)
  • Ardbeg - 10 Years Old (40 euro)
Ik ben nog vooral aan het twijfelen over de twee Balvenie's. Het is in mijn ogen een klassieke highlander en de rum finish is als ik me goed herinner duidelijk aanwezig maar twijfel een beetje of ik voor 65 euro niet beter iets anders kan kiezen. Balvenie is tegenwoordig vaak redelijk prijzig met zijn speciale versies.

Iemand advies?
De belangrijkste tip die ik voor proeverijen heb gekregen en nu volmondig doorgeef is niet te veel laten proeven. Vijf whiskies kan je palet nog aan, maar ook na 5 halve drams is het gedaan met de hele fijne proefzin.

Dat is ook een reden om op te bouwen naar de sherry bomb en peat monsters, dat zijn na 3-4 whiskies echte crowd pleasers.

Gezien je voorkeur voor balvenie en aberlour zijn die 12 doublewood en 12 48% ncf een fijne stap 1 en 2.

Het voorstel voor een (cask strength) bourbon of rye kan ik volmondig beamen (four roses small batch, elijah craig small batch, wild turkey rare breed) omdat het zo anders is, maar zonder bourbonvaten is er bijna geen scotch.

Alternatief (betaalbaar) voor de a'bunadh is de glenallachie 10 cask strength batch 3 of 4. Wordt frequent verkozen boven de a'bunadh, waarvan men zegt dat de laatste batches minder indruk maken dan de eerste.

Wat betreft islay is Ardbeg imo top als klapper van de avond, eventueel de corryvreckan als je budget het toelaat. Of de Kilkerran Heavily Peated batch (3?).

En een peated islay die mijn enkel-balvenie-drinkende maat heerlijk vindt is de Van Wees Bunnahabhain Stoaisha 5 yo. Super smooth whisky waarbij de jonge turf in de geur en nasmaak altijd weer indruk maken. Dit zou ik als vervanger van de talisker voorstellen. Ook leuk om een indy bottelaar erbij te halen.

Zoiets:

1. Balvenie 12 doublewood
2. aberlour 12 48% ncf
3. Wild turkey rare breed of GlenAllachie 10 cask strength
4. Van wees Bunna Stoaisha 5 yo
5. Ardbeg 10 of corryvreckan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:12
Thx voor alles reacties. Misschien dat ik idd overschat hoeveel whiskies goed is. De reden dat ik op dit aantal kwam is omdat ik zowel een aantal regio's wilde laten zien als inzoomen op 2 aspecten. De keuze voor talisker en springbank kwamen voort uit mijn optiek dat deze goed laten zien wat whisky ook kan zijn naar de klassieke Highland stijl of de turf gestookte whisky. Maar daar zou er wel een van weg kunnen. De keuze voor aberlour en balvenie kwamen vooral door de twee speciale versies, niet perse omdat ik een voorkeur voor heb voor de basis versies. Ik vind die glenallachie 10 cask strength wel een goeie optie omdat ik die zelf niet ken. Als er 1 of 2 whiskies minder zijn is het idd wel mooi om te kijken of een van de whiskies nog wat bijzonderder kan. Ik ga er nog eens over nadenken en zal morgen of overmorgen een nieuwe versie van het lijstje posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 06:44

inhico

pw

Nou, dan maar een kleine duit voor in het zakje. Als je beginners wilt laten proeven is het leuk om zoveel mogelijk uiteenlopende smaken/typen voorbij te laten komen. Tegelijkertijd is meer dan een stuk of 6 al snel teveel van het goede. Zelf zou ik niet bourbons en malt whiskies in één proeverij doen, tenzij je alle extremen wilt laten proeven. Maar al die Amerikaanse whiskeys zijn eigenlijk heel wat anders dan Schotse malts. Wellicht leuker om dat in een aparte proeverij te doen.

Vrij standaard (maar niet voor niks) is een proeverij waarin de verschillende Schotse regio's zijn vertegenwoordigd. Eigenlijk is er maar beperkt een relatie tussen regio en smaak, maar het is wel een klassieke opzet. Cask strength vind ik zelf altijd het meest interessant, maar is voor beginners vaak wat te heftig. En met dit publiek kun je prima uit de voeten met de standaard-edities. Kun je in een latere proeverij misschien alsnog meer bijzonder spul laten proeven.
Verder zou ik geen finishes in de proeverij opnemen. Ik moet toegeven dat ik niks heb met gefinishde whiskies (m.u.v. van een enkele Balvenie of Glenmorangie). Het lijkt vaak een poging om een niet zo best vat nog verkoopbaar te maken. Maar ik ben dus niet helemaal objectief.

Van je lijstje zijn Springbank, Talisker en Ardbeg alvast goede keuzes (in mijn ogen).
Springbank omdat het een eigen smaakprofiel heeft. Vindt niet iedereen geweldig, maar is een eigen stijl. En een aparte regio (Campbelltown). Talisker is ook zo'n whisky met een eigen profiel: rokering, maar niet peaty (regio Islands). Alternatief zou Highland Park kunnen zijn, een stuk minder uitgesproken dan Talisker. En een peaty whisky hoort er ook bij. Hoeft niet persé van Islay te komen, maar als je de verschillende regio's in je proeverij wil hebben, is een Islay een must. Laphroaig, Caol Ila of Lagavulin zijn prima alternatieven.
Hebben we nog Lowlands. Je zou een Auchentoshan of een Glenkinchie kunen nemen. Beide lichte whisky. De eerste is 3x gedistilleerd hetgeen nog wel eens als karakteristiek voor een lowlander wordt genoemd.
En dan nog Highland en Speyside. Onderscheid is niet zo groot. Waarschijnlijk leuker om er een gesherriede whisky bij doen. Dat zou die Speysider kunnen zijn: Glenfarclas. Aberlour kan natuurlijk ook. En een die gerijpt is op Amerikaans eiken/Bourbon vaten. Clynelish is een highlander, maar een speysider als Cragganmore is ook zeer de moeite waard.
En dan heb ik er nog velen niet genoemd. Keuze, keuzes. Misschien ook maar een tweede proeverij organiseren.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Islay kunnen wel aardig heftig zijn voor beginners. Vooral de Laphroaig is wel de stoerste bink van het groepje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Prutzertje schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:59:
Islay kunnen wel aardig heftig zijn voor beginners. Vooral de Laphroaig is wel de stoerste bink van het groepje.
Octomore gaat nog een stapje verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
mark-k schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 22:34:
[...]

Octomore gaat nog een stapje verder.
Die kende ik nog niet. Die maar is eens proberen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:16
Ik zou bij een beginner proeverij juist een zo verschillend mogelijke smaakpallet proberen te kiezen.
Oftewel; een op bourbon vaten gebaseerde schotse single malt (Balvenie zit je goed), een sherry vat single malt (ik zou dan zelf voor Edradour gaan of anders de Bunnahabhain 12jaar wat imo zo ongeveer de beste prijs/kwaliteit whiskey is die er is). Ook een rokerige single malt mag niet ontbreken en dan vind ik een Lagavulin 16y de meest klassieke die er is, beter gebalanceerd is er bijna niet.
Dan voor de verandering juist wel een Bourbon zodat de mensen goed het verschil proeven tussen whiskey en bourbon. Elijah Craig is top en betaalbaar.
Als laatste zou ik dan een Ierse whiskey doen, weer compleet anders en vaak veel smoother dan een schotse whiskey, bijvoorbeeld een Teeling of Redbreast 12y. Vooral een beginner zal een Ierse whiskey waarderen want lekker zacht (over het algemeen dan).

just my 2 cents

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-08 20:14

Toff

FP ProMod
Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:15:
Eerste lijstje:
  • Balvenie - 12 Years Old - Double Wood (40 euro)
  • Balvenie - 14 Years Old - Caribbean Cask (65 euro)
  • Aberlour - A'Bunadh - Batch 66 (65 euro)
  • Talisker - 10 Years Old (33 euro)
  • Ardbeg - 10 Years Old (40 euro)
Ik zou die Talisker 10 y/o vervangen door de Talisker Storm, om te laten zien dat een NAS niet onder hoeft te doen voor een AS. Sterker nog: je krijgt een stuk meer expressie in deze versie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lone
  • Laatst online: 07:12
Na een nachtje slapen is dit de nieuwe lijst:

Op proef volgorde:
  • Balvenie - 12 Years Old - Single Barrel (63 euro)
  • Glenallachie - 10 Years Old - Cask Strength - Batch 4 (60 euro)
  • Ardbeg - Uigeadail (54 euro)
Idee er achter: Minder whiskies, nu 30 euro p.p. maar zeker met een aantal speciale dingen die ook voor de mensen die al wat meer ervaring hebben interessant. De volgorde is logischer, door de Ardbeg ook CS te maken heb je niet het probleem dat je na een CS whisky weer terug naar een normale gaat. Heb uiteindelijk met de Balvenie 12 year single cask een mooie tussen vorm tussen de normale 12 en de speciale Caribbean Cask gevonden.

Voor de mensen die bourbons en Ierse whiskies aanraden. Ik wil graag in Schotland blijven, misschien dat ik als vervolg een keer een proeverij met verschillende landen doe.

• Bambi105
Lone schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:16:

Op proef volgorde:
  • Balvenie - 12 Years Old - Single Barrel (63 euro)
  • Glenallachie - 10 Years Old - Cask Strength - Batch 4 (60 euro)
Idee er achter: Minder whiskies, nu 30 euro p.p. maar zeker met een aantal speciale dingen die ook voor de mensen die al wat meer ervaring hebben interessant. De volgorde is logischer, door de Ardbeg ook CS te maken heb je niet het probleem dat je na een CS whisky weer terug naar een normale gaat. Heb uiteindelijk met de Balvenie 12 year single cask een mooie tussen vorm tussen de normale 12 en de speciale Caribbean Cask gevonden.

Voor de mensen die bourbons en Ierse whiskies aanraden. Ik wil graag in Schotland blijven, misschien dat ik als vervolg een keer een proeverij met verschillende landen doe.
Om van te smullen! Mooi besluit, ook de Springbank en Uigeadail. Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-09 22:12
Dag Liefhebbers,
Prachtig topic om heel wat paginas door te scrollen! Dit is mijn eerste post hier, gelijk een vraag :?

Ik ben al jaren bezig met speciaal bier en heb hier sterk mijn voorkeuren in. Daarbij had ik ook veel "supermarkt"-whisky's. Maar deze begonnen toch wat te vervelen. En na dit topic te hebben ontdekt heb ik onlang Balvenie 12 years Double Wood, en Michter's Bourbon besteld. Poah. Top spul zeg! d:)b

Maar pindakaas gaat wel een beetje als een rode draad door mijn leven. In speciaalbier kan je dit goddelijke spul ook goed in kwijt. Maar in whisky's vind ik het nog best lastig te vinden. Mijn vraag dus, zijn er whisky's waar de pindakaas smaken goed in terug komen? O-)

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Leuk @Smotske, hoe meer zielen..! Ik ben ook benieuwd naar ervaringsdeskundigen die pindakaas hebben gevonden in hun malts!

Hazelnoot en amandel vind ik nog wel eens terug, maar het hartige van gebrande, gemalen pinda nog niet. Misschien in de meer ruige malts als Mortlach?

@Smotske, vraag voor jou! Ben je bekend met de Beersky van Muiffel trouwens? Ooit van de tap kunnen drinken in De Toeter Groningen en was op slag verliefd op het imo perfecte midden tussen speciaalbier en whisky.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
Ja! ik ben bekend met hun whisky bier. Carolus uit België heeft hun whisky-infused (toppertje), maar Muiffel brouwt met whiskymout. Ff wennen, maar is erg lekker. Tijd om weer eens te proeven. Tip nr.1 is al binnen :9

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07:14
@Smotske Dan zou je eigenlijk moeten zoeken of een speciaalzaak Skrewball (Peanut butter whiskey) heeft.
Geen idee of dat is wat je zoekt, is een flavored whisky, dus de pindakaas smaak komt daar niet van het rijpen of het destillatie proces, maar is volgens mij gewoon als smaak toegevoegd. Heb 'm zelf nooit gehad, maar weet dat ie bestaat. Zal alleen wel lastig te vinden zijn hier in NL denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
@Bucephalus Yep, die zag ik ook. Beetje een gehypet denk ik, maar voor zover ik kan zien alleen verkrijgbaar in de states...

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:04
Soms moet je je zelf gewoon verwennen, omdat het kan..

Sláinte! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILGxXjcpgDTiLpqkhmI9OBejl7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pQGU0trDERth5bn2nDqv4d1K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

fender89 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:46:
Soms moet je je zelf gewoon verwennen, omdat het kan..

Sláinte! :)

[Afbeelding]
Prima keuze. Geniet ervan!

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Tijdje geleden geproefd, daarna op de wishlist gezet...
Lastig te vinden, Nikka heeft deze maar 1 jaar op de markt gebracht. Eind jaren 80 experimenteerde Nikka en bracht o.a een whisky gebaseerd op mout en Rogge in 1987. In Japan was het niet echt een succes, vandaar maar het 1 jaar op de markt brengen. Dat maakt hem nogal lastig te vinden nu. Na een sample vond ik hem heerlijk en nadat ik hem vorige week ineens in een Japanse webstore tegenkwam, is die vandaag door dhl afgeleverd :)
Tja, en nu... weiger ik hem open te maken op t moment :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdutnchWuGjNSIJLRfkeMFJOehM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgbhhqQVKh7QHdUJJShECTJX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Lone schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:16:

Op proef volgorde:
Die Uigeadail is echt een topper. Heb ik zelf inmiddels meerder flessen van gekocht. Maar of je dat een beginner wilt aandoen... Ik zou ze van te voren wel ff goed waarschuwen... Uigeadail is niet bepaald voor watjes. >:)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Ik heb na een tijdje geen whiskey meer gehad te hebben een bestelling geplaatst voor Lagavulin 8 en Maker's Mark ( en bitters voor Old Fashioned).

Tot nu toe was Lagavulin 16 de beste fles die ik in huis heb gehad en ik hoop dat de 8 de verwachtingen waar zal maken.

Heeft iemand nog suggesties voor een andere fles van 30-40 euro die hierbij zou kunnen passen? Andere whiskeys die ik zeer lekker vond waren onder andere Talisker Skye / Storm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joesv schreef op zondag 21 februari 2021 @ 15:06:
Ik heb na een tijdje geen whiskey meer gehad te hebben een bestelling geplaatst voor Lagavulin 8 en Maker's Mark ( en bitters voor Old Fashioned).

Tot nu toe was Lagavulin 16 de beste fles die ik in huis heb gehad en ik hoop dat de 8 de verwachtingen waar zal maken.

Heeft iemand nog suggesties voor een andere fles van 30-40 euro die hierbij zou kunnen passen? Andere whiskeys die ik zeer lekker vond waren onder andere Talisker Skye / Storm.
Als liefhebber van Talisker en Lagavulin zou ik voor Highland Park 12 gaan. Het zijn de drie whiskies die ik steevast in huis heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105

Als het gaat om lekkere peated whiskies met hun eigen karakter zoals Lagavulin, dan denk ik dat veel mensen je de Ardbeg 10 aan zouden raden of de Laphroaig 10. Ardbeg vind ik dan voller, ronder en heftiger turf en Laphroaig is wat frisser, ziltig, met 'medicijnkast geur' en alsnog stevig geturfd.

Wil je wat anders dan de gebaande wegen dan maakt Arran een erg lekkere cask strength geturfde whisky, de Machrie Moor: https://drankdozijn.nl/ar...e-moor-cask-strength-70cl

Of een zogenaamde 'dirty malt' uit de Highlands, Ballechin, met veel turf maar ook meer hartige tonen die kort op sherryvaten heeft gelegen: https://drankdozijn.nl/artikel/fles-ballechin-10-years-70cl

Ik vind ook dat Finlaggan meer credits mag krijgen met hun Old Reserve van 20-21 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
SunnieNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 20:32:
Tijdje geleden geproefd, daarna op de wishlist gezet...
Lastig te vinden, Nikka heeft deze maar 1 jaar op de markt gebracht. Eind jaren 80 experimenteerde Nikka en bracht o.a een whisky gebaseerd op mout en Rogge in 1987. In Japan was het niet echt een succes, vandaar maar het 1 jaar op de markt brengen. Dat maakt hem nogal lastig te vinden nu. Na een sample vond ik hem heerlijk en nadat ik hem vorige week ineens in een Japanse webstore tegenkwam, is die vandaag door dhl afgeleverd :)
Tja, en nu... weiger ik hem open te maken op t moment :p

[Afbeelding]
Gaaf concept! Waar heb je 'm vandaan? En hoe smaakte de sample verder?

De Japanse whisky business wordt flink opgeschud door de nieuwe regelgeving en nu blijken toch een hoop Japanse merken simpelweg enkel of deels omgekatte Schotten te zijn die zijn verpakt in Japan (Nikka from the Barrel, Togouchi, o.a.). Enig idee wat de origine is van die je nu hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ

De Lagavulin 8y is helaas aangepast. De 'nieuwe' versie vind ik persoonlijk een stuk minder. De prijs is wel 2 tientjes gezakt, maar dat is wel te proeven.
Bambi105 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Ik vind ook dat Finlaggan meer credits mag krijgen met hun Old Reserve van 20-21 euro.
Zeker! Prijstechnisch is de Old Reserve van Finlaggen ook heel lastig te verslaan. Voor dat geld krijg je bijna geen betere Schotse whiskey.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-09 13:22
Bambi105 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:35:
[...]

Gaaf concept! Waar heb je 'm vandaan? En hoe smaakte de sample verder?

De Japanse whisky business wordt flink opgeschud door de nieuwe regelgeving en nu blijken toch een hoop Japanse merken simpelweg enkel of deels omgekatte Schotten te zijn die zijn verpakt in Japan (Nikka from the Barrel, Togouchi, o.a.). Enig idee wat de origine is van die je nu hebt?
Japan heeft de whisky’s ook leren maken in Schotland :)
Deze is sowieso gebrouwen in Japan, waar het graan vandaan kwam weet ik niet. Het is een blend van een paar distilleries van Nikka zelf.
Eerlijk gezegd durf ik niet meer te zeggen waar die naar smaakte, het is al even geleden dat ik hem op had. Maar had de sample flesje bewaard met een 9.5 erop geschreven :)

Heb hem van https://www.kabukiwhisky.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
Die Finlaggan Old Reserve viel hier in de vriendengroep zó slecht dat de eigenaar hem principiëel door de plee heeft gespoeld :X Als je me laat kiezen tussen die en Glen Talloch dan twijfel ik :P

Maargoed, daarom is whisky natuurlijk nogal smaakafhankelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Bedankt! Leuk om op te grasduinen.
SunnieNL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Japan heeft de whisky’s ook leren maken in Schotland :)
Klopt als een bus ;) Het is alleen dat bijv. de Togouchi voor een belangrijk deel uit Ben Nevis bestaat (Ben Nevis is gekocht door Nikka) en "verjapanst" is door het te blenden met jonge Japanse spirit en te lageren in een treintunnel (voor wat dat waard is). Je kan je voorstellen dat de enorm toegenomen interesse in Japanse whisky niet bepaalt bijdraagt aan een hoger percentage "Japan" in een Japanse whisky, maar dat het eigenlijk voor het belangrijkste deel goedkopere verscheepte Schotse whisky is.
SunnieNL schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Eerlijk gezegd durf ik niet meer te zeggen waar die naar smaakte, het is al even geleden dat ik hem op had. Maar had de sample flesje bewaard met een 9.5 erop geschreven :)
Dat moet erg lekker zijn geweest. Ben benieuwd naar de proefnotities als je die eens aanbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
Wormaap schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:51:
Die Finlaggan Old Reserve viel hier in de vriendengroep zó slecht dat de eigenaar hem principiëel door de plee heeft gespoeld :X Als je me laat kiezen tussen die en Glen Talloch dan twijfel ik :P

Maargoed, daarom is whisky natuurlijk nogal smaakafhankelijk :)
Oh lord, ja, smaken verschillen enorm zeg... 'Door de plee' & een vergelijking met 'Glen Talloch', heiligschennis :o :9

Nou is het wel zo dat elke batch Finlaggan behoorlijk kan wisselen. Ik heb op enig punt twee open flessen gehad en die waren buitengewoon eenvoudig uit elkaar te halen. En de één was ook lekkerder dan de ander. Jammer genoeg nummeren ze de batches niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Wormaap schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:51:
Klinkt nogal overdreven. ;)

Kijk, je hoeft een Whiskey niet lekker te vinden. Maar zo slecht istie echt niet en desnoods gebruik je zoiets om te mixen of te koken.
Zelfde geld voor Glen Talloch. Vlak en saai. Maar zo slecht dat ik em weg zou gieten? Nah.... Zet ik wel in om te mixen/koken of als slobberaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
downtime schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:53:
[...]

Als liefhebber van Talisker en Lagavulin zou ik voor Highland Park 12 gaan. Het zijn de drie whiskies die ik steevast in huis heb.
Dankje! Ik denk dat ik hem binnenkort maar ophaal. Ik twijfelde of ik Highland Park mee moest bestellen, goed om te weten dat als ik het wel gedaan had het een goede whiskey zou zijn.
Bambi105 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:28:
[...]

Als het gaat om lekkere peated whiskies met hun eigen karakter zoals Lagavulin, dan denk ik dat veel mensen je de Ardbeg 10 aan zouden raden of de Laphroaig 10. Ardbeg vind ik dan voller, ronder en heftiger turf en Laphroaig is wat frisser, ziltig, met 'medicijnkast geur' en alsnog stevig geturfd.

Wil je wat anders dan de gebaande wegen dan maakt Arran een erg lekkere cask strength geturfde whisky, de Machrie Moor: https://drankdozijn.nl/ar...e-moor-cask-strength-70cl

Of een zogenaamde 'dirty malt' uit de Highlands, Ballechin, met veel turf maar ook meer hartige tonen die kort op sherryvaten heeft gelegen: https://drankdozijn.nl/artikel/fles-ballechin-10-years-70cl

Ook jij bedankt voor de tips! Hoe zit het met de smaak van Finlaggen Old Reserve? Is het rokerig of wat zachter?
ChojinZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 18:40:
[...]

De Lagavulin 8y is helaas aangepast. De 'nieuwe' versie vind ik persoonlijk een stuk minder. De prijs is wel 2 tientjes gezakt, maar dat is wel te proeven.

[...]

Zeker! Prijstechnisch is de Old Reserve van Finlaggen ook heel lastig te verslaan. Voor dat geld krijg je bijna geen betere Schotse whiskey.
Helaas.Hopen dat het mij nog wel bevalt en de volgende keer gewoon de 16 jaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
ChojinZ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 20:22:
[...]

Klinkt nogal overdreven. ;)

Kijk, je hoeft een Whiskey niet lekker te vinden. Maar zo slecht istie echt niet en desnoods gebruik je zoiets om te mixen of te koken.
Zelfde geld voor Glen Talloch. Vlak en saai. Maar zo slecht dat ik em weg zou gieten? Nah.... Zet ik wel in om te mixen/koken of als slobberaar. :)
Er zijn genoeg whiskies die ik niet bijzonder of saai vind, maar die ik ook niet weg zou smijten hoor :) Maar deze twee vind ik gewoon oprecht te smerig om te drinken. Ieder moet verder lekker zelf weten wat'ie wel of niet drinkt, en ik ben ook niet uit op een discussie ofzo. Ik vond het gewoon grappig om het lot van een fles Finlaggan te delen }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105
@Joesv De Old Reserve had (in de twee batches die ik heb gedronken) veel turfrook maar ook asrook/uitgedoogde kooltjesrook. Absoluut niet zo licht in turf als de Highland Park 12 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
Wormaap schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:29:
[...]

Er zijn genoeg whiskies die ik niet bijzonder of saai vind, maar die ik ook niet weg zou smijten hoor :) Maar deze twee vind ik gewoon oprecht te smerig om te drinken. Ieder moet verder lekker zelf weten wat'ie wel of niet drinkt, en ik ben ook niet uit op een discussie ofzo. Ik vond het gewoon grappig om het lot van een fles Finlaggan te delen }:O
Ow, ervaringen delen mag natuurlijk altijd! Maar ik vind het zo zonde klinken als iemand een fles drank van 2 tientjes weg smijt.
Zonde man! Zoiets moet je de volgende keer bewaren voor een spare-ribs marinade of voor mix-drankjes voor gasten die het toch niet uitmaakt wat ze precies drinken. 8)

En als het nu echt kattepis is: Gewoon bij de schoonmaak spullen/eerste hulp kit zetten. Handig als ontvetter of als de jodium op is. :+
Joesv schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:03:
[...]

Helaas.Hopen dat het mij nog wel bevalt en de volgende keer gewoon de 16 jaar halen.
Gaan we zeker doen! (y) Wil zelf ook nog een keer de 10y proberen. Kan die ook weer van mijn lijstje af.

[ Voor 14% gewijzigd door ChojinZ op 21-02-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:19

Honesty

kattenneus!

Liever een tientje meer voor iets echts dan de finlaggen, kan zijn dat mijn smaak meer bij in de speyside ligt maar heb deze een keer geproeft (na veel bombarie van fans) dat het de goedkope lagavullin was en net zo smaakte maar vond er een erge nasmaak aanzitten dat ik hem(ik hou van goedkoop) nooit zou willen kopen.
ben wel met je eens dat je voor 20 euro niet veel kan kopen.
De lagavullin 8 lijkt me niks omdat je voor een tientje meer de 16 kan kopen, ik kies dan altijd voor een hogere leeftijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Honesty op 21-02-2021 21:57 ]

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Honesty schreef op zondag 21 februari 2021 @ 21:54:
[...]

Liever een tientje meer voor iets echts dan de finlaggen, kan zijn dat mijn smaak meer bij in de speyside ligt maar heb deze een keer geproeft (na veel bombarie van fans) dat het de goedkope lagavullin was en net zo smaakte maar vond er een erge nasmaak aanzitten dat ik hem(ik hou van goedkoop) nooit zou willen kopen.
ben wel met je eens dat je voor 20 euro niet veel kan kopen.
De lagavullin 8 lijkt me niks omdat je voor een tientje meer de 16 kan kopen, ik kies dan altijd voor een hogere leeftijd.
Het verschil was helaas wel iets meer, 25 euro. Als het een tientje was had ik de 16 wel meegenomen.

Ach, ik zal zien hoe hij is. Als het me niet bevalt weet ik ook dat ik die 8 niet meer moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 04-09 15:37
Zijn er ook sites waar je dichte 2e hands flessen kan verkopen aan liefhebbers?
Nee niet om winst te maken maar meer om MP te mijden en die flessen anders niet opkomen haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

wimpie007 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:44:
Zijn er ook sites waar je dichte 2e hands flessen kan verkopen aan liefhebbers?
Nee niet om winst te maken maar meer om MP te mijden en die flessen anders niet opkomen haha
Diverse mogelijkheden: whiskybase bijvoorbeeld. Kun je bovendien een idee krijgen wat je ongeveer kunt vragen. Als je wilt veilen, dan is ebay misschien wat?
Ik heb in het verleden (10 - 15 jaar terug) vrij veel leuks gescoord via ebay.de.
Maar ik zou zelf niet verkopen via ebay ivm de kopersbescherming van hun. En veilingsites vragen commissie.

Misschien kun je ze hier bij vraag&aanbod aanbieden. En er zijn liefhebbers-sites met een forum (levenswater.nl bijvoorbeeld).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
[...]

Helaas kan ik beamen dat hij wel wat minder is dan ik had verwacht.Hoewel ik hem wel lekker vind, komt het niet op mijn lijstje van whiskeys die ik weer opnieuw ga halen / bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
In de krant van zaterdag las ik over het ingredient rogge. Het amerikaanse Jim Beam werd als producent van Rye Whiskey met minimaal 51% rogge genoemd.

Denk dat ik voor de gein maar eens een flesje ga scoren.

Las op Gall: "Heeft in het tweede distillatie van het productieproces een alcoholpercentage onder de 80%. Bourbon bevat 60-70% alcohol". Is dat dan nog wel een beetje te drinken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Het zou me niet verbazen als ze 80 proof bedoelen, wat een heel stuk lager is. 80 (volume)% alcohol zou ik alleen gebruiken om dingen te ontsmetten ;)

Een andere optie is dat ze het na het destilleren op vat leggen en na x tijd doorverdunnen naar ongeveer 43%. Er staat me iets van bij dat Auchentoshan ook rond de 80% zat na (3x) destilleren, en dat ze het dan verdund op vat leggen door verdamping verlies je wat vocht en wordt het alcoholpercentage weer hoger.

Ik heb wel eens een flesje Millstone Rye gehad, en die vond ik wel erg lekker. Het heeft een wat minder scherpe, zachtere smaak dan normale whisky.

[ Voor 34% gewijzigd door gwystyl op 28-02-2021 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Of ze bedoelen dat het zoveel is tijdens productie, voordat ze het aanlengen met water?

Ik wil me ook nog eens een flesje rye halen, o.a. omdat ik ook graag cocktails maak, en de manhattan wel eens wil proberen. Bulleit rye schijnt ook goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik heb een paar maanden geleden een flesje Knob Creek "Straight Bourbon Whiskey" en een Knob Creek "Straight Rye Whiskey" leeg gedronken om eens wat anders te proberen dan de Schotse whiskies die ik meestal drink. Het verschil in smaak tussen die twee is zeker goed te proeven, en ik beschouw mezelf niet als een bijzonder kritische drinker, maar ik kan niet zeggen welke ik nou de lekkerste vond. Zoveel ontliep het elkaar nu ook niet. Als je één van de twee niet lekker vindt dan acht ik de kans klein dat je de ander wel lekker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-09 23:12

Persoonlijke favorieten:
Port Askaig, lijkt veel op Laphroaig maar nog iets uitgesprokener van smaak
As we get it van Ian McLeod. Nas en geen destilleerderij bekend. Cask strength dus niet voor beginners. Mijn absolute favoriet voor peat lovers. Maar hiervoor moet je wat ervaring opgedaan hebben om deze te kunnen waarderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grindtegel
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-09 16:16
nokiaan958GB schreef op zondag 28 februari 2021 @ 21:54:
In de krant van zaterdag las ik over het ingredient rogge. Het amerikaanse Jim Beam werd als producent van Rye Whiskey met minimaal 51% rogge genoemd.

Las op Gall: "Heeft in het tweede distillatie van het productieproces een alcoholpercentage onder de 80%. Bourbon bevat 60-70% alcohol". Is dat dan nog wel een beetje te drinken? :?
ik heb wel cask strength bourbons van 68% gehad maar die ga ik echt niet puur drinken.

Een goede en redelijk betaalbare rye is die van Michter's, die is echt lekker. Mijn favoriet is Pikesville Rye, maar dan zit je wel op zo'n 85euro voor een fles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Ik heb bij Drankdozijn de Douglas Laing's Remarkable Regional Malts With A Twist besteld. De whisky's van Douglas Laing bevallen mij altijd wel, dus vooral benieuwd naar deze limited blend.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanKupers op 01-03-2021 07:07 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bambi105

Dat is ook een leuke wereld om in te stappen. Bulleit Rye kan ik iedereen aanraden, zeker voor de prijs. In tegenstelling tot de standaard 51% rogge die voor Rye Bourbon verplicht is, zit er in Bulleit Rye 95% rogge. Dat verschil ga je wel proeven als je er een Bourbon of Scotch naast legt.

Onlangs heb ik een gokje genomen met de Torpedoed Tulip, resultaat van samenwerking tussen Zuidam en Brewdog. Een 46% ABV rogge whiskey van Hollandsche bodem, die zijn er niet zo veel. Die kost ook wel bijna het dubbele van de Bulleit. Wordt dat het waard? Dat is de gok... Ik kon er maar weinig recensies over vinden. Zijn er tweakers met ervaring met de Torpedoed Tulip? Ik heb de mijne nog niet open gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bedankt!

Met jullie tips heb ik weer een paar aanknopingspunten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joesv
  • Niet online
Ramon 73 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:57:
[...]

Persoonlijke favorieten:
Port Askaig, lijkt veel op Laphroaig maar nog iets uitgesprokener van smaak
As we get it van Ian McLeod. Nas en geen destilleerderij bekend. Cask strength dus niet voor beginners. Mijn absolute favoriet voor peat lovers. Maar hiervoor moet je wat ervaring opgedaan hebben om deze te kunnen waarderen.
Dankje voor de tips, ik neem het mee wanneer ik weer nieuwe fles(sen) ga bestellen / halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 25-08 10:41
Laatst deze Craigellachie 13yo gehaald in de aanbieding bij G&G :) nu paar keer geproeft en hij bevalt goed. Neus is fruitig maar heeft ook wat stevigs. De smaak is eerst nog niet zo aanwezig, daarna even iets dat lijkt op sterke alcohol, maar daarna wat sterkere smaken, caramel achtig. De afdronk is niet superlang, verrast ook niet, maar is wel wat je er van verwacht. Voor het geld een lekkere aanwinst in ieder geval :) value for money whisky.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXiqM1uSk07nBnzttCjPlaoy0Rw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nQOXilN09k5VqsdEYHTMvXGG.png?f=user_large

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 17:22
gwystyl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:01:
Het zou me niet verbazen als ze 80 proof bedoelen, wat een heel stuk lager is. 80 (volume)% alcohol zou ik alleen gebruiken om dingen te ontsmetten ;)

Een andere optie is dat ze het na het destilleren op vat leggen en na x tijd doorverdunnen naar ongeveer 43%. Er staat me iets van bij dat Auchentoshan ook rond de 80% zat na (3x) destilleren, en dat ze het dan verdund op vat leggen door verdamping verlies je wat vocht en wordt het alcoholpercentage weer hoger.
De whisky wordt op het vat juist alleen maar minder sterk.
De alcohol verdampt eerder namelijk.
Daarom hebben oude cask strengths meestal een lager alocohol percentage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
@coop @gwystyl Die opmerking wilde ik eerder ook maken, maar het blijkt niet zo simpel te zijn. De verdamping van water is o.a. afhankelijk van de relatieve vochtigheid. Hoe hoger de luchtvochtigheid, hoe minder de waterverdamping. Zie bv hier: https://www.whiskywise.nl/blog/the-angels-share

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

@coob als water met alcohol in een open bak zit klopt dat inderdaad, dus het voelde voor mij ook raar om het op te schrijven, maar dat was wat ik me herinnerde van de tour bij Auchentaushan

Dank @Toff voor een lichte onderbouwing erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toff

Toff

FP ProMod
gwystyl schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 22:14:
Dank @Toff voor een lichte onderbouwing erbij
Ho ho, niet te snel... Juist in Scotland in de luchtvochtigheid zo hoog, dat jouw stelling onder druk komt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 13:12

mace

Sapere Aude

gwystyl schreef op zondag 28 februari 2021 @ 22:01:

Nee ze bedoelen echt 80%. De regelgeving van bourbon is daar vrij streng in. Het mag maximaal tot 80% gedestilleerd worden. Vervolgens mag bourbon met maximaal 62,5% het vat in, dus wordt het wat aangelengd voordat het het vat ingaat.

Als laatste kan het dus na rijping gebottled worden op elke gewenste sterkte, als het maar meer is dan 40% (en dat is dus wél 80 proof ;) ) Het is dus zéker niet altijd 60% of 70%.

Wat overigens grappig is aan Bourbon en andere Amerikaanse whiskey is dat door het hete klimaat de verdamping van water sneller kan gaan dan die van de alcohol. Het is dus goed mogelijk dat het destillaat met 62,5% het vat ingaat, maar er hoger uitkomt.
(B) CLASS 2: “WHISKY” (ALSO WHISKEY) – ALCOHOL DISTILLED FROM A FERMENTED MASH OF GRAIN.
Distilled to less than 190° proof.
Distillate should have “the taste, aroma, and characteristics generally attributed to Whisky”.
Stored in oak containers (except corn whisky, details below).
Bottled 80° proof (40% ABV) or higher.
This term also includes mixtures of distillates that fall into the above, but don’t have a specific designation below (it’s the umbrella/catchall term).
(b)(1)(i) “Bourbon Whisky”, “Rye Whisky”, “Wheat Whisky”, “Malt Whisky”, or “Rye Malt Whisky”

Distilled from a fermented grain mash.
Mash must contain at least 51% corn (Bourbon Whiskey), rye (Rye Whiskey), wheat (Wheat Whiskey), malted barley (Malt Whiskey) or malted rye grain (Rye Malt Whiskey).
Distilled no higher than 160° proof (80% ABV).
Put into a charred new oak container no higher than 125° proof (62.5% ABV).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Widow schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 14:29:
Laatst deze Craigellachie 13yo gehaald in de aanbieding bij G&G :) nu paar keer geproeft en hij bevalt goed. Neus is fruitig maar heeft ook wat stevigs. De smaak is eerst nog niet zo aanwezig, daarna even iets dat lijkt op sterke alcohol, maar daarna wat sterkere smaken, caramel achtig. De afdronk is niet superlang, verrast ook niet, maar is wel wat je er van verwacht. Voor het geld een lekkere aanwinst in ieder geval :) value for money whisky.

[Afbeelding]
Heb hem ook gekocht. Lang geleden was hij net zo duur als nu in de aanbieding.

Deze wordt niet slechter van een druppel water trouwens. Echt 1 druppel
418O2 schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 21:53:
Vanavond naar booze en wines geweest hier op het dorp (Hoogkerk). Na anderhalf uur naar buiten gekomen met een dalmore 15 en craigellachie 13.

De dalmore is mooi vol en rond. Iets duurder, maar het smaakpalet maakt het het waard. Werd me aangeraden door een andere klant. Kon alleen de 12 proeven maar daardoor was ik wel erg benieuwd naar de 15. En die is dus lekker en een stuk beter.

De craigellachie is bijzonder. Veel pit dat verloopt naar een smaakvolle pittige afdronk. Is een relatief onbekende, maar verastte me echt!

Blij mee! Wil ook een beetje meer ontdekken dan de laphroaig en ardbegs (die ik overigens erg lekker vind), want er is zoveel meer. Na een paar glazen ging ik de aberlour en balvenie carribean ook erg waarderen. Die zitten qua smaak toch in een hele andere hoek.
Grappig om terug te lezen. Het pad dat ik toen in ben geslagen ben ik wel verder in gegaan. Maar wel blijven hangen bij de flessen van max 60-70 euro

[ Voor 36% gewijzigd door 418O2 op 04-03-2021 00:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Bambi105 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 08:51:
[...]

Dat is ook een leuke wereld om in te stappen. Bulleit Rye kan ik iedereen aanraden, zeker voor de prijs. In tegenstelling tot de standaard 51% rogge die voor Rye Bourbon verplicht is, zit er in Bulleit Rye 95% rogge. Dat verschil ga je wel proeven als je er een Bourbon of Scotch naast legt.

Onlangs heb ik een gokje genomen met de Torpedoed Tulip, resultaat van samenwerking tussen Zuidam en Brewdog. Een 46% ABV rogge whiskey van Hollandsche bodem, die zijn er niet zo veel. Die kost ook wel bijna het dubbele van de Bulleit. Wordt dat het waard? Dat is de gok... Ik kon er maar weinig recensies over vinden. Zijn er tweakers met ervaring met de Torpedoed Tulip? Ik heb de mijne nog niet open gemaakt.
Ik heb zelf de Torpedoed Tulip en vind hem erg smaakvol. Zuidam maakt zeer goede roggewhisky.

Hier een review van WhiskyJason:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Toff schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 23:52:
[...]

Ho ho, niet te snel... Juist in Scotland in de luchtvochtigheid zo hoog, dat jouw stelling onder druk komt. ;)
Nee hoor die stelling klopt wel: de luchtvochtigheid in Schotland is zo hoog dat er nauwelijks water verdampt uit de vaten. Alcohol verdampt wel en daarom neemt de hoeveelheid alcohol langzaam maar zeker af. Er zijn vrolijke engelen daar in Schotland.

Naar ik heb begrepen is de situatie in bijvoorbeeld Japan anders, met als gevolg dat daar het alcoholpercentage niet hard daalt met de jaren.

edit: oops, ik zie dat dat allemaal al voorbij is gekomen, overbodige post dus. Sorry.

[ Voor 6% gewijzigd door inhico op 04-03-2021 09:09 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Dan maar een ander weetje: in Schotland is het alcoholpercentage van de net gestookte whisky meestal ergens tussen 75-80%. En meestal wordt dat zonodig aangelengd met water tot (ik meen) 7365% en gaat zo het vat in. Dat doen vrijwel alle distillerijen en heeft te maken met onder meer belastingen.
Die belastingen zijn afhankelijk van de hoeveelheid alcohol en er worden heel veel vaten uitgewisseld, immers de meeste whisky gaat in de blends. En dan is het handig om een paar standaarden te hebben.
Overigens het sterkste wat ik ooit in een fles heb gezien en over de tong gehad was 66,5%. Vrij pittig...

[ Voor 10% gewijzigd door inhico op 04-03-2021 10:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:57

Deathchant

Don't intend. Do!

Er zijn ook zat 25+ jarige Glendronachs limited editions (die voorheen jaarlijks in batches uitkwam) die nog steeds op de 58 of 59% zitten, dus kun je nagaan met hoeveel percentage dat ze 25 jaar geleden in het vat gingen.
Ik weet nu even niet of een individuele distillery bepaalt hoe hoog de head/heart/tail is (percentage alcohol) of dat ergens in de wet staat. Schotland heeft namelijk in speciale wetten vastgelegd wanneer je iets een scottish whisky mag noemen, maar volgens mij staat er niet in wat het maximale percentage is waarin het een vat mag in gaan.
Normaliter doet een master distiller alleen de "heart" in een vat (al dan niet aangelengd). De Head en de Tail gaan weer terug het distilleerproces in omdat die niet geschikt genoeg zouden zijn om te drinken. Ik heb al zeker 8 distilleries bezocht en ik haal zovaak shit door elkaar 8)7

In Taiwan is de gemiddelde temperatuur 22c, waar de vaten in schotland gemiddeld op een veel lagere temperatuur liggen. Een enkele distillery houdt het klimaat constant maar de meeste anderen laten het gewoon met rust. In Taiwan kun je je dus voorstellen dat door de warmte de poriën van het hout veel wijder open staan wat uiteraard sneller meer smaak aan de whisky geeft, maar daar staat wel een hogere verdamping tegenover. Dus na 10 jaar kunnen ze een stuk minder flessen bottelen dan dat dat het geval zou zijn in Schotland. Een 10 jarige taiwanese whisky smaakt dan ook vaak alsof ie veel ouder is.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Deathchant schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 14:05:
Ik weet nu even niet of een individuele distillery bepaalt hoe hoog de head/heart/tail is (percentage alcohol) of dat ergens in de wet staat. Schotland heeft namelijk in speciale wetten vastgelegd wanneer je iets een scottish whisky mag noemen, maar volgens mij staat er niet in wat het maximale percentage is waarin het een vat mag in gaan.
Inderdaad, dat is niet bij wet bepaald. Er is wel een maximaal percentage voor de destillatie, dat is 94,8%.
Volgens mij is er niemand die hem op die sterkte in het vat stopt, omdat dat de rijping niet ten goede komt. 63,5% is de meest gebruikelijke vulsterkte, maar dat kan oplopen tot wel 70% of meer en wie weet wat men 30+ jaar geleden allemaal uitspookte?
In Taiwan is de gemiddelde temperatuur 22c, waar de vaten in schotland gemiddeld op een veel lagere temperatuur liggen. Een enkele distillery houdt het klimaat constant maar de meeste anderen laten het gewoon met rust. In Taiwan kun je je dus voorstellen dat door de warmte de poriën van het hout veel wijder open staan wat uiteraard sneller meer smaak aan de whisky geeft, maar daar staat wel een hogere verdamping tegenover. Dus na 10 jaar kunnen ze een stuk minder flessen bottelen dan dat dat het geval zou zijn in Schotland. Een 10 jarige taiwanese whisky smaakt dan ook vaak alsof ie veel ouder is.
Ik vind dit zelf ook een interessant fenomeen. Het is inderdaad zo dat in warme klimaten drank sneller rijpt dan in koelere klimaten. Wat wel zo is is dat het niet direct te vergelijken is. Dwz. dat een Kavalan bijv. misschien al op 4 jaar een heel eind is in de rijping qua invloed van het vat t.o.v. een speysider die misschien pas met 10 jaar op hetzelfde punt is. Echter waar de schoen wringt wmb. is dat een snelle, hete rijping niet 100% equivalent is aan een langame, koele. De tijd maakt echt wel uit want bij de snel gerijpte whiskies heb je vooral invloed van het hout, maar bij langzamer gerijpte whisky zit er toch echt wel een laag van complexiteit in die je alleen maar met een rustige, langdurige rijping kunt krijgen.

Twee extreme voorbeelden:

1. Balcones Texas single malt. Is slechts 1 jaar en een aantal maanden oud. Mag dus niet eens whisky heten in Europa. Door de extreem hete zomers in Texas is de interactie met het hout echt enorm. Erg bijzondere smaakvolle, en ook zeer donkere whisky. Die moet je ook zeker niet jaren en jaren in het vat laten liggen bakken in de Texaanse zomers want dan blijft er niks over dan het gevoel dat je op een gebruikt theezakje aan het zuigen bent.

2. Rum uit de caribiën die door Franse en Italiaanse rumhuizen naar Europa wordt gehaald om daar te rijpen in Franse wijnkelders. Als je een rum 15 jaar in een vat laat zitten op Jamaica blijft er ook niet veel goeds meer van over, maar de combinatie van Jamaicaans destillaat en rijping in een gematigd klimaat is echt een winnende combinatie. Daar temt die langzame rijping het brisante karakter van de rum en blijft er echt een prachtig complex geheel over. Dat lukt je met snelle rijping gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02
Leuk om af en toe het topic door te lezen, de variatie in smaken en voorkeuren zijn hier niet geheel verrassend. Interessant om ieder zijn smaak ervaringen te lezen, daarom dat ik mij ook eens ga mengen in dit topic.

Nu durf ik bijna al een bier-snob noemen, de Whisky begin ik pas eigenlijk sinds 1,5 jaar wat meer gericht te kopen. Ik merk dat ik zelf meer van de zachtere smaken hou en dan ook meestal uitkom bij Speyside of Highlands. Rokerige flessen kan ik van genieten, vind het alleen niet lekker genoeg om hier echt een fles voor te kopen.

Onlangs voor het eerst een wat duurdere fles gekocht, eigenlijk meer om te kijken wat dit doet met de smaak en of ik het wel lekker zou vinden. Het is een Edradour 11 years 2009 Exclusive Selection 70cl geworden. De rozijnen en en vijgen komen bij mij duidelijk naar voren, ondanks de hogere alcohol percentage verpest dit voor mij niet de smaak. Ooit eens een Kavalan Solist Vinho Barrique 58,6% gedronken en dat was mij toch té heftig.

Wat zijn flessen die jullie aanraden die qua smaak in de buurt komen met de Ebradour 11y? Ik wil eens kijken wat er nog meer lekker is rondom dit 'smaakpalet' :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Blaauw87 dat is een whisky gerijpt op sherryvaten. Als je daar op gaat zoeken vind je er vast een boel meer die je zou kunnen gaan proberen.

Als je geen bezwaar hebt tegen cask strength is wellicht de A'Bunadh reeks van Aberlour een interessante, deze bijvoorbeeld: https://drankdozijn.nl/ar...our-abunadh-batch-68-70cl

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Blaauw87 : Prima suggestie van Orion84. Hou er bij A'Bunadh rekening mee dat elke batch anders smaakt.
Verder: er zijn veel verschillende whisky's met sherry-invloed en die kunnen ook enorm van elkaar verschillen. Het kan heel erg 'zwavelig' worden. Sommigen vinden dat verschrikkelijk, anderen juist lekker.
Ik denk dat je ook wel wat van je gading kan vinden bij Glenfarclas. Smaakvol en schappelijk geprijsd.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaauw87
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:02
Thanks beiden! Zal er eens naar kijken, mocht ik er een hebben aangeschaft zal ik het hier ook even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Voor mijn verjaardag een flesje glen livet founders reserve gekocht, ik wilde eigenlijk de Dalmore 15 kopen maar die was uitverkocht en toen viel me oog op de glenlivet voor 25 euro, lekker goedkoop.
Hij is niet bijzonder maar ook niet heel slecht, de eerste slok was lekker mild en zacht naar toen ik mijn andere whisky's erbij pakte en vergeleek bleef er niet veel van over. Lekker om weg te drinken maar ik zal hem niet zo snel op een speciale dag pakken.

Die Abbelour abhundah is inderdaad lekker en 60% dus eigenlijk valt de prijs dan ook wel mee. Glendronach is ook wel lekker sherryig.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Honesty schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:25:
Voor mijn verjaardag een flesje glen livet founders reserve gekocht, ik wilde eigenlijk de Dalmore 15 kopen maar die was uitverkocht en toen viel me oog op de glenlivet voor 25 euro, lekker goedkoop.
Hij is niet bijzonder maar ook niet heel slecht, de eerste slok was lekker mild en zacht naar toen ik mijn andere whisky's erbij pakte en vergeleek bleef er niet veel van over. Lekker om weg te drinken maar ik zal hem niet zo snel op een speciale dag pakken.

Die Abbelour abhundah is inderdaad lekker en 60% dus eigenlijk valt de prijs dan ook wel mee. Glendronach is ook wel lekker sherryig.
Datzelfde had ik ook met die glenlivet idd, viel n beetje tegen. Zoals je zegt niet slecht, maar zeer 'saai'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:03
Orion84 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:28:
@Blaauw87 dat is een whisky gerijpt op sherryvaten. Als je daar op gaat zoeken vind je er vast een boel meer die je zou kunnen gaan proberen.

Als je geen bezwaar hebt tegen cask strength is wellicht de A'Bunadh reeks van Aberlour een interessante, deze bijvoorbeeld: https://drankdozijn.nl/ar...our-abunadh-batch-68-70cl
Goede suggestie. Ik zou daar ook een glengoyne 15 of 18 jaar aan willen toevoegen. En daarnaast Glendronach waar ik zelf groot fan van ben _/-\o_

Edit: @Blaauw87 een Highland Park dark origins is misschien ook wel een interessante whisky.

[ Voor 13% gewijzigd door Bean77 op 07-04-2021 09:53 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Laatst online: 15-09 17:22
Dan kun je daar ook een Glenfarclas 105 aan toevoegen.
105 Cask Strength botteling heeft gerijpt op sherry vaten uit Sevilla, waar Oloroso en Fino sherry in heeft gerijpt.
Kost geen drol en ook nog eens op vatsterkte.
Imo een veel betere bang for the bucks dan de A'bunadh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Het wordt er zo niet makkelijker op....
Allemaal goede suggesties hierboven. En dan nog een paar:
Longmorn en Mortlach. Of Glen Elgin 12.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Glenfarclas is wel een 'filler'. Dat is prima drinkbaar, maar aan mijn maatstaf "Zou ik die pakken als ik 1 glas op een avond drink" scoort hij niet zo hoog ;)

Meer 1 als je al 3-4-5 goede whiskeys op hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Laatst online: 07:18

Case_C

[Team Carrack]

418O2 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:28:
Glenfarclas is wel een 'filler'. Dat is prima drinkbaar, maar aan mijn maatstaf "Zou ik die pakken als ik 1 glas op een avond drink" scoort hij niet zo hoog ;)

Meer 1 als je al 3-4-5 goede whiskeys op hebt
Ook prima te gebruiken om de 40% op te krikken van een lichte whisky :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Case_C schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:34:
[...]

Ook prima te gebruiken om de 40% op te krikken van een lichte whisky :) .
Nou dat zou ik dus weer nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

418O2 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:35:
[...]

Nou dat zou ik dus weer nooit doen.
Van een goede whisky niet, maar de 'reserves' etc. heb ik daar geen moeite mee.

Let wel, het moet wel een beetje willen mixen. Smoke en Sherry laat ik vooralsnog gescheiden :p .

[ Voor 17% gewijzigd door Case_C op 07-04-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Case_C schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:36:
[...]

Die zou ik dan nog eerder door de cola doen. Glenfarclas is op zichzelf nog wel te drinken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Blaauw87 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:24:
Leuk om af en toe het topic door te lezen, de variatie in smaken en voorkeuren zijn hier niet geheel verrassend. Interessant om ieder zijn smaak ervaringen te lezen, daarom dat ik mij ook eens ga mengen in dit topic.

Nu durf ik bijna al een bier-snob noemen, de Whisky begin ik pas eigenlijk sinds 1,5 jaar wat meer gericht te kopen. Ik merk dat ik zelf meer van de zachtere smaken hou en dan ook meestal uitkom bij Speyside of Highlands. Rokerige flessen kan ik van genieten, vind het alleen niet lekker genoeg om hier echt een fles voor te kopen.

Onlangs voor het eerst een wat duurdere fles gekocht, eigenlijk meer om te kijken wat dit doet met de smaak en of ik het wel lekker zou vinden. Het is een Edradour 11 years 2009 Exclusive Selection 70cl geworden. De rozijnen en en vijgen komen bij mij duidelijk naar voren, ondanks de hogere alcohol percentage verpest dit voor mij niet de smaak. Ooit eens een Kavalan Solist Vinho Barrique 58,6% gedronken en dat was mij toch té heftig.

Wat zijn flessen die jullie aanraden die qua smaak in de buurt komen met de Ebradour 11y? Ik wil eens kijken wat er nog meer lekker is rondom dit 'smaakpalet' :+
Ik vond die Vinho Barrique nou net een hele complexe, diepe smaak hebben en met die 58% ook niet echt branderig overkomen. Een Abunadh vind ik veel branderiger overkomen to be honest. Maar smaken verschillen :) Die Edradour....Wellicht is de Sherry Decanter van datzelfde merk wat voor je?
Ik kan je vertellen dat ik dit tot nu toe de beste cask strength is die ik ooit heb gehad.

Ikzelf zou niet gaan voor Glenfarclas, en ook niet de Glenfarclas 105. Ja, economisch een goeie bang for the buck, maar erg smakeloos. Een abunadh heeft veel meer smaak. Maar goed, is natuurlijk mijn eigen mening dan he.
Glenfarclas vind ik eigenlijk over de gehele linie wat slapjes qua smaak. Als je echt van stevig sherried whisky houdt, ben je bij Glendronach aan het goeie adres.
Een goeie zeer smaakvolle sherried-whisky, maar wel iets zachter dan Glendronach is ook Glengoyne. Met name de 21yr is complex, heel erg in balans en ook zacht en tegelijkertijd vol van smaak. Deze zit overigens in dezelfde prijsrange als de Edradour sherry Decanter.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
Ik kan zelf nauwelijks wachten mijn Sherry Decanter te openen (contract is bijna ondertekend) dus tot die tijd kan ik alleen aanraden wat ik ken. GlenAllachie doet fenomenale zaken in de sherried sferen met de 10 yo cask strength (batch 3 en 4) de standaard 12 (46%), maar ook de 15.

Wat een kleur, geur en smaak in een unchillfiltered en ongekleurde Schot voor een enorm redelijke prijs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 22:10:
Ik kan zelf nauwelijks wachten mijn Sherry Decanter te openen (contract is bijna ondertekend) dus tot die tijd kan ik alleen aanraden wat ik ken. GlenAllachie doet fenomenale zaken in de sherried sferen met de 10 yo cask strength (batch 3 en 4) de standaard 12 (46%), maar ook de 15.

Wat een kleur, geur en smaak in een unchillfiltered en ongekleurde Schot voor een enorm redelijke prijs!
Ik ga zeer binnenkort een sample ontvangen van die Glenallachie 15yr. Mijn verwachtingen zijn iig best hoog. Ik kijk ernaar uit.
Die 10yr cask strength staat eigenlijk niet op mijn vizier...ik ga die eens even opzoeken, thanks for the tip!

EDIT: de Edradour Sherry Decanter is nu onder de 100 euro: https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-57-8.html
Moet je wel 3 dagen wachten ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Deathchant op 09-04-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-09 22:29
Case_C schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:36:
[...]

Let wel, het moet wel een beetje willen mixen. Smoke en Sherry laat ik vooralsnog gescheiden :p .
Hoeft ook niet... ;)
Afbeeldingslocatie: https://www.whiskynotes.be/wp-content/uploads/2020/01/peat-sherry-elements-of-islay-whisky-exchange.jpg

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Inderdaad.
Zie ook Ardbeg Uigedael

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
Deathchant schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:34:
[...]
EDIT: de Edradour Sherry Decanter is nu onder de 100 euro: https://www.drankgigant.n...l-cask-strength-57-8.html
Moet je wel 3 dagen wachten ;)
Op de site staat dat ie over 2-4 weken leverbaar is, is geen 3 dagen meer :? is dat net veranderd?

Trouwens iets geheel ongerelateerd aan whisky, maar als je toch bij Drankgigant gaat bestellen, bestel voor de lol ook een flesje Pacharan Zoco. Is een Spaanse sleedoornlikeur die ik in Spanje regelmatig tegenkwam. Echt heerlijk voor warme zomerse dagen, en kost maar 13,50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Widow schreef op donderdag 15 april 2021 @ 14:22:
[...]

Op de site staat dat ie over 2-4 weken leverbaar is, is geen 3 dagen meer :? is dat net veranderd?
Mijn eerste post was dan ook enkele dagen geleden, dus ja dan bestaat de kans dat je nu langer moet wachten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
Deathchant schreef op donderdag 15 april 2021 @ 15:00:
[...]

Mijn eerste post was dan ook enkele dagen geleden, dus ja dan bestaat de kans dat je nu langer moet wachten :)
Oeps, ik ben weer lekker wakker haha. Ik heb wss alleen naar de tijd gekeken dat je had gepost, niet naar de datum.. dacht dat je post van eerder vandaag was.

Anyhow, ik heb de Edradour besteld, kijken hoe die is, ik ben erg benieuwd! Ik heb ook een Wolfburn 155 besteld, is een small batch whisky :)

[ Voor 12% gewijzigd door Widow op 15-04-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:11

Oekol

waka waka hey hey

Al jaren aan het twijfelen voor een mooie kast voor mijn flessen. Mijn huidige wordt te vol en rommelig door het aantal flessen. De nieuwe kast kan echter niet op een zon arme plek staan. Echter als ik onderstaande kast neerzet en dan de whisky aan de linkerkant uit de zon zet is het geen probleem volgens onderstaand onderzoek: https://scotchwhisky.com/...conditions-affect-whisky/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EZ3E-eaE5yhdGI9T5P7jCkBel8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nXi92QmYZeA9wUaajFZDPmgC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Oekol op 26-04-2021 12:47 ]

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Oekol schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:54:
Al jaren aan het twijfelen voor een mooie kast voor mijn flessen. Mijn huidige wordt te vol en rommelig door het aantal flessen. De nieuwe kast kan echter niet op een zon arme plek staan. Echter als ik onderstaande kast neerzet en dan de whisky aan de linkerkant uit de zon zet is het geen probleem volgens onderstaand onderzoek: https://scotchwhisky.com/...conditions-affect-whisky/

Foto komt later, kan die nu niet toevoegen blijkbaar?
Je kunt ook een beetje doordrinken. Dan krijgt het geen kans om achteruit te gaan.

Lastig dilemma als je net geprofiteerd hebt van deze geweldige aanbieding: https://drankdozijn.nl/ar...50-years-single-malt-70cl

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

inhico schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:28:
[...]

Je kunt ook een beetje doordrinken. Dan krijgt het geen kans om achteruit te gaan.

Lastig dilemma als je net geprofiteerd hebt van deze geweldige aanbieding: https://drankdozijn.nl/ar...50-years-single-malt-70cl
Die heb jij gekocht? 8)7
Holy cow

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Oekol schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:47:
[...]

Die heb jij gekocht? 8)7
Holy cow
Ja, doosje vol, voor een feestje...

Als je zoveel geld uitgeeft voor een whisky, dan doe je dat niet voor de kwaliteit of de smaak.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
inhico schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:19:
[...]

Als je zoveel geld uitgeeft voor een whisky, dan doe je dat niet voor de kwaliteit of de smaak.
Morgen toch? Hoe laat en waar ook alweer?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

inhico schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:19:
[...]

Nee precies gelukkig. Dan had ik liever een AMG pakket op m'n auto laten installeren, net zo nutteloos maar iets beter besteed. Want met zo'n AMG pakket kan je rondrijden en door welke buurt dan maar showen wat voor spoilers je hebt en lekker revven. d:)b

Zit nu in de tuin te kijken en moet goed komen met de kast. Vrijdag gaan we terug naar de winkel en kopen we hem. Helemaal blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Oekol schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:40:
[...]

Nee precies gelukkig. Dan had ik liever een AMG pakket op m'n auto laten installeren, net zo nutteloos maar iets beter besteed.
Met een AMG pakket kun je niet speculeren. Zo'n flesje koop je als investeringsobject en niet om op te drinken. Een soort crypto maar dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

downtime schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:05:
[...]

Met een AMG pakket kun je niet speculeren. Zo'n flesje koop je als investeringsobject en niet om op te drinken. Een soort crypto maar dan anders.
Ik zag hem inderdaad al op de bekende whisky prijzen site staan voor 26k als goedkoopste. Aan mij niet besteed, kan er toch niet afblijven :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

De laatste jaren volg ik het wat minder, maar een groot deel van mijn flessen heb ik gekocht tussen 2003 en 2009. Een paar daarvan zijn nu een paar duizend Euro waard (Brora, Port Ellen). Mij hebben ze hooguit 150 Euro gekost. Beleggen kon dus heel aardig. Of dat nog steeds goed te doen is weet ik niet. De distilleerders en bottelaars weten ook hoeveel ze kunnen vragen.

Mogelijk ga ik ooit een deel ervan verkopen (was oorspronkelijk niet echt het doel), maar ik kan nu ook gewoon een zeldzame (en lekkere) whisky open trekken.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Kwam toevallig eens op de .de van DD. Wat blijkt nu, de meeste flessen zijn daar doorgaans enkele euro's goedkoper... Dus ga eens kijken of ik daar kan bestellen :P .

Qua verzending stellen ze het volgende:
"DrankDozijn.de verschickt Ihre Bestellungen nach Deutschland, in die Niederlande und nach Belgien & Frankreich. Der Versand ist immer gratis bei einer vollen DrankDozijn VE (12 Fächern) oder Bestellungen ab €150,-."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Case_C schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:24:
Kwam toevallig eens op de .de van DD. Wat blijkt nu, de meeste flessen zijn daar doorgaans enkele euro's goedkoper... Dus ga eens kijken of ik daar kan bestellen :P .

Qua verzending stellen ze het volgende:
"DrankDozijn.de verschickt Ihre Bestellungen nach Deutschland, in die Niederlande und nach Belgien & Frankreich. Der Versand ist immer gratis bei einer vollen DrankDozijn VE (12 Fächern) oder Bestellungen ab €150,-."
Die paar euro verschil is niet toevallig het verschil tussen 19% btw in Duitsland en 21% hier? Dat zouden ze als het goed is moeten aanpassen als ze naar NL verzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Wormaap schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:59:
[...]
Die paar euro verschil is niet toevallig het verschil tussen 19% btw in Duitsland en 21% hier? Dat zouden ze als het goed is moeten aanpassen als ze naar NL verzenden.
Willekeurig mandje met 5 flessen (4x aanbieding)

DE: 185,85
NL: 195,75
FR: 223,95

Verschil is net wat meer dan die 2%, gaat meer richting 5% minder. Frankrijk ~14% duurder.

Heb wel sterk een deja vu gevoel bij dit onderwerp, en dat er wel wat mee aan de hand was :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
Case_C schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:28:
[...]

Willekeurig mandje met 5 flessen (4x aanbieding)

DE: 185,85
NL: 195,75
FR: 223,95

Verschil is net wat meer dan die 2%, gaat meer richting 5% minder. Frankrijk ~14% duurder.

Heb wel sterk een deja vu gevoel bij dit onderwerp, en dat er wel wat mee aan de hand was :P .
Even terugzoekend in dit topic lijkt het erop dat de accijns ook verschilt en verrekend wordt bij het bestellen. Dat waren oudere berichten, dus ik ben wel benieuwd naar wat het tegenwoordig doet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Wormaap schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:35:
[...]

Even terugzoekend in dit topic lijkt het erop dat de accijns ook verschilt en verrekend wordt bij het bestellen. Dat waren oudere berichten, dus ik ben wel benieuwd naar wat het tegenwoordig doet :)
Bij bestellen switched hij naar land van het afleveradres, oh well.
Verschil zit dan inderdaad in accijns.. mopper mopper kunnen we dan gewoon niet kijken naar gidsland Duitsland voor hoe dat moet :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Omdat we vanavond voor het eerst weer naar een concert gaan(fieldlab dus corona proof) heb ik mezelf getrakteerd op een fles Scapa Skiren. Normaal koop ik altijd mijn flessen in de actie bij de makro en dan koop ik er meteen 6 waar ik meestal een jaar mee doe maar vind zoals nu leuk om op een speciale dag een aparte fles te kopen en te proeven zodat als ik het komende jaar hem weer drink ik terug denk aan vandaag.

Skiren was nu bij de Gall 50 euro en stond al een tijdje op de lijst om hem een keer te proberen omdat ik Highland park ook lekker vind.
De geur vind ik vrij mat, je ruikt weinig alcohol in verhouding met de andere whisky's terwijl het een nas is dus waarschijnlijk lekker jong.
De smaak is in verhouding met Highland park ook wel redelijk vlak, zacht, zoet en de nasmaak is een beetje zurig.

Ik kan nog niet zeggen dat ik hem echt lekker vind, het is geen liefde op het eerste gezicht in ieder geval maar het is wel een bijzondere smaak. Heb er net een cardhu 15 en glenlivet naast geproeft en die zijn beide een stuk scherper. Kleine notitie is wel dat ik maar soms een whisky meteen lekker vind zelfs lagavullin 16 vond ik pas na een glas of 5(op verschillende avonden natuurlijk) lekker worden. en ook met deze begin ik wel meer smaken te ontdekken maar hij blijft vrij zoet.
Macallan 12 begint wel een beetje in de buurt te komen qua zachtheid maar mist de zoetheid. Ik heb nu even geen HP staan maar die komt er met vaderdag wel en dan ben ik benieuwd of ze toch gelijkenissen hebben in mijn hoofd smaakt HP heel anders.

Festina lente

Pagina: 1 ... 28 ... 78 Laatste