Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 06:08
Wormaap schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:01:
[...]

Octomore hangt erg af van welke je precies hebt. De 7.3 is mijn favoriete whisky. Zwaar peated, maar een heel stuk subtieler dan je zou verwachten. Vanille, crème brûlée, dat soort smaken. De rook zit daar vooral in de afdronk. Die proef je dan wel ook de volgende ochtend nog :+
De 7.1 is veel meer wat je verwacht als je de getallen leest. Een beetje alsof je een hap uit een net-gebruikte barbecue neemt. Maar op een goede manier. Ook daar zitten wel weer meer verschillende smaken in dan je zou verwachten :)
De 9.1 vond ik dan weer tegenvallen. Op zich een heel aardige whisky, maar niet het soort smaakexplosie waar ik een Octomore voor drink. Gelukkig proefde ik die gratis op een festival, dus dan is't niet zo erg :+
De 7.3 zag ik dit voorjaar bij drankgigant of drankdozijn staan voor rond de €80. Hád ik hem maar besteld....kost nu weer ongeveer thuis het dubbele en dat is mij een brug te ver. Daar heb ik 2-3 andere flessen voor die ik ook erg lekker vind. Highland Park dark origins bijvoorbeeld, weliswaar iets heel anders dan peated whisky.

18 September lekker fietsen in Limburg

• Naboo
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 15-06 08:43

Naboo

#WINNING!! DUH!

* Naboo heeft twee flessen Ardbeg Wee Beastie staan... durf ze amper open te maken _O-

De 10 en Uigedael _O_

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:11
Widow schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 18:38:
Vanmiddag ook maar even langs Makro gereden.. reed weg met een Macallan 12, Old Pulteney 12 en een Highland Park Dragon Legend. De laatste twee zijn nieuw voor mij, maar ik lees er positieve dingen over :) ik ben iig klaar voor de tweede lockdown :+
De Dragon Legend drinkt makkelijk weg en smaakt goed.

Had gisteren een fles mee (zelf van de week de fles open getrokken en één glaasje gehad) naar m'n ouders, omdat ik wel het vermoeden had dat moeders hem zou kunnen waarderen. Niet al te sterk van smaak, je proeft goed deze in sherry vaten heeft gerijpt en toch een (licht) rokerige afdronk heeft.

Dat vermoeden klopte aardig. Voor het eten had ze al drie glaasjes ingeschonken en vaders had ook al twee (ruime) glazen op. Zelf had ik niks gedronken, omdat ik nog moest rijden.
Na het eten zag ik ze smaakvol naar de fles kijken, dus heb hem daar maar achter gelaten.. Ben benieuwd als ik ze van de week zie, hoe veel dat er nog in zit (als er nog wat in zit...).

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:41
Van het weekend een 'proeverijtje' gehouden. Voor mn verjaardag wat flessen gehaald bij de Makro (zie enkele posts terug ) en 2 flessen cadeau.

Mijn persoonlijke voorkeur licht bij de rokerige whiskys. De peated islay zullen we maar zeggen (Laphroiag, Caol Ila en consorten..)
Daarnaast bestaat mijn collectie uit ' vanalles wat :+ ' . Soms willen gasten ook wel eens een ' lichte' whisky proeven, en dan vallen de peated islay's vaak al af...

Enfin,
Afgelopen weekend geproeft:

- Kilchoman Machir. (Cadeau en voor mij nieuw)
- Glenfiddich 18 (nieuw voor mij)
- Gragganmore 12
- Glen Scotia Double Cask
- Glendronnach 12
- Speyburn 10 (Cadeau en voor mij nieuw)

Ik zal geen uitgebreid verhaal er van maken. :P

Positief verrast:
- Kilchoman Machir: Lekkere, lichte rook in de eerste dronk. Smaakt ebt wel snel weg, maar fijn om te drinken.
Niet zo ' pittig' of ' zwaar' als de laphroiag.

- Glenfiddich 18: Buiten mijn comfort zone, maar erg lekker! Warme, kruidige smaak. Zeker voor herhaling vatbaar.

' Wel oke, maar niet verrast'
- Glen Scotia Double Cask,
- Glendronnach 12

Niks negatiefs, smaakte prima. Maar..wat gewoontjes?

' ..Voor het bezoek ;) '

Speyburn 10. Heel lichte, bloemige whisky. Voor mij persoonlijk ' te licht' . Iets om dagelijks te drinken.
Gragganmore: te vlak, sprak me niet aan.

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

De DonderdagDeal bij Drankdozijn is vandaag de The Macallan 12 Years Fine Oak Triple Cask Matured van €59,50 voor €44,95.

[Voor 4% gewijzigd door JohanKupers op 26-11-2020 07:14]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-06 12:40
Deze week eindelijk nog eens een nieuwe fles geopend: de Jura Seven Wood. Jura's zijn meestal niet de meest complexe whisky's, maar met name van de Turas Mara heb ik toch altijd erg genoten. Ook de Seven Wood heeft de kenmerken die je van een Jura kan verwachten (fruit, vanille, noten), maar toch met een iets scherpere afdronk. Ik had een drupje water toegevoegd, maar dat lijkt deze niet meteen nodig te hebben. Alvast geen ontgoocheling.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Voodoo
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-06 14:11

Voodoo

Lurker

Voor de snelle beslissers op black friday: Glendronach 18 years Allardice in de aanbieding voor €100 ex verzendkosten à €7.
https://www.whiskysite.nl...-years-old-allardice.html

• Bambi105
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06:25
In het kader van Black Friday: zijn hier whiskydrinkers met ervaring met de Peatheart van AnCnoc (drankgigant 50 eu) en de Blackpitts van Teeling (Verhaar 46 eu)?

Ik lees dat het twee non-Islay peatmonsters zijn, maar ik ben benieuwd of het onderscheid met de grote Islay's wel te merken is. Iemand enig idee?

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:06
Wat bij D12 ingeslagen (€ van/voor):

Kavalan King Car Whisky 70cl57,5037,95
Scarabus Islay Single Malt 1ltr54,9529,95
Nikka from The Barrel 50cl32,9529,95
Glenfiddich Project XX Single Malt 70cl49,9534,95

Op de Nikka na niet eerder gekocht, dus ben benieuwd.

[Voor 31% gewijzigd door Atomsk op 27-11-2020 12:15]

_██_
(ಠ_ృ)

• Norali
  • Registratie: november 2020
  • Laatst online: 13-01 17:10
Ik wil een single malt whiskey, niet te sterk van smaak, cadeau geven alleen heb er echt 0 verstand van. Heeft iemand aanbevelingen voor een ietwat ‘speciale’ whiskey of gewoonweg een lekkere whiskey tot maximaal 200 eu?

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:04

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Norali schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:18:
Ik wil een single malt whiskey, niet te sterk van smaak, cadeau geven alleen heb er echt 0 verstand van. Heeft iemand aanbevelingen voor een ietwat ‘speciale’ whiskey of gewoonweg een lekkere whiskey tot maximaal 200 eu?
Heb je enig idee waar degene waar de fles voor bedoeld is van houdt? Heeft die persoon zelf al wat staan waar je op voort kan borduren?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Norali
Orion84 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:31:
[...]

Heb je enig idee waar degene waar de fles voor bedoeld is van houdt? Heeft die persoon zelf al wat staan waar je op voort kan borduren?
Tomintoul drinkt hij wel eens en volgens mij Glenfiddich ook. Verder vond hij bijvoorbeeld JW blue label niet zo. Single malt heeft zijn voorkeur voor zover ik me dat goed herinner. Dat is alle informatie die ik heb!

• inhico
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06:13
Norali schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:18:
Veel lastiger kan een adviesvraag niet zijn. Er zijn twee eisen: niet te sterk van smaak en maximaal €200,-

Wat betekent niet te sterk van smaak? Ik kan me voorstellen geen turf, weinig rook en niet teveel sherry. Maar is een vatsterkte ook te sterk van smaak?

Een budget van €200 is tamelijk ruim. En eigenlijk een absurde prijs voor een fles drank. In die prijsrange gaat het niet meer alleen om de smaak, maar ook om presentatie, leeftijd, zeldzaamheid, reputatie etc. Dat zijn overigens voor de liefhebber valide argumenten om zo'n whisky aan te schaffen. Kun je dat ook eens proeven. Dus als je iemand daar een plezier mee kunt doen, dan is dat het wel waard lijkt me.

Een tip die ik zou kunnen geven is dan een Rosebank. Gesloten distillery met zeer goede reputatie. Het was een lowland-distillery. Kenmerk: zachte subtiele whisky. De naam Rosebank op het etiket maakt de fles meteen 2x zo duur. Maar daarmee heb je wel iets bijzonders.

Andere mogelijkheden: een Mortlach of een oude Longmorn. Beide smaakvol, maar niet extreem.
En talloze andere mogelijkheden.

[Voor 3% gewijzigd door inhico op 27-11-2020 16:43]

...

• Norali
inhico schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:39:
[...]

Veel lastiger kan een adviesvraag niet zijn. Er zijn twee eisen: niet te sterk van smaak en maximaal €200,-

Wat betekent niet te sterk van smaak? Ik kan me voorstellen geen turf, weinig rook en niet teveel sherry. Maar is een vatsterkte ook te sterk van smaak?

Een budget van €200 is tamelijk ruim. En eigenlijk een absurde prijs voor een fles drank. In die prijsrange gaat het niet meer alleen om de smaak, maar ook om presentatie, leeftijd, zeldzaamheid, reputatie etc. Dat zijn overigens voor de liefhebber valide argumenten om zo'n whisky aan te schaffen. Kun je dat ook eens proeven. Dus als je iemand daar een plezier mee kunt doen, dan is dat het wel waard lijkt me.

Een tip die ik zou kunnen geven is dan een Rosebank. Gesloten distillery met zeer goede reputatie. Het was een lowland-distillery. Kenmerk: zachte subtiele whisky. De naam Rosebank op het etiket maakt de fles meteen 2x zo duur. Maar daarmee heb je wel iets bijzonders.

Andere mogelijkheden: een Mortlach of een oude Longmorn. Beide smaakvol, maar niet extreem.
En talloze andere mogelijkheden.
Ik ben me ervan bewust dat het een erg lastige vraag is. Maar ik denk dat je me erg goed hebt geholpen! Hoe je Rosebank beschrijft klinkt eigenlijk exact als een fles die bij mijn man past. Heel erg bedankt!

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:06
House Of Hazelwood 25 Year Old is ook wel een aardige: mooie artdeco-stijl fles. De whisky zelf is vrij subtiel en gebalanceerd. Het is echter wel een blended malt.

_██_
(ಠ_ృ)

• inhico
@Norali hmmm, naar aanleiding van je post even wat verder gekeken naar Rosebank, maar daar wordt inmiddels wel de hoofdprijs voor gevraagd. Zal niet meevallen daar nog iets van te vinden voor €200. Mijn flessen zijn aangebroken, dus daar heb je niet veel aan :).

Dan een alternatief: Bladnoch. Ook Lowland, ook gesloten, Maar weer geopend...

Of een Mortlach van Adelphi: wel heel vol, niet extreem. Bij Whisky van Zuylen binnen het budget.

Alternatieven, in mijn ervaring smaakvol, maar niet uitgesproken (niet gecheckt op actuele prijzen):
Balvenie Portwood
Balvenie Founders Reserve
Glengoyne 18 yo (Glengoyne is ook tamelijk subtiel. Je kunt aan de kleur ook een beetje zien wat je kunt verwachten. Hoe donkerder hoe groter de kans op sherry invloeden. En dat kan dan weer wat extreem worden.

...

• Norali
Ik ga ze allemaal opslaan en dan even één voor één goed bekijken. Ik zag inderdaad dat de Rosebank niet in de buurt komt van 200 euro.

En de tip over de kleur is ook echt heel handig voor iemand die hier totaal geen verstand van heeft haha. Bedankt!

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
Omdat het toch al een gek jaar is, besloten om zelf ook eens gek te doen en voor de verandering eens een Japanse whisky te kopen.

Het is Hibiki Harmony geworden, die was nog enigszins betaalbaar :P en de reviews zijn over het algemeen ook erg lovend.

Deze kerst ga ik hem eens proeven.

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-06 17:30
Enkele jaren geleden dronk ik af en toe wel eens whisky, de laatste jaren eigenlijk amper meer. Waarom? Geen idee, want ik vind het wel lekker.

Nu had ik afgelopen weekend een Duvel barrel aged op Laphroaigh vaten en kwam echt die licht rokerige whisky smaak er lekker doorheen en kreeg ik dus weer zin in whisky!

Ik zou ergens rondom de feestdagen eens willen kijken of ik wat vrienden kan interesseren voor een tasting.
Wat zijn goede, niet al te dure (max 30a40/fles, bonuspunten als er kleine flesjes van verkrijgbaar zijn), whisky's om mensen die weinig whisky ervaring hebben (waaronder ikzelf) te introduceren in de verschillende whisky's en hun smaakprofielen?

• terror-oehoe
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 16-06 16:45
Thompson schreef op donderdag 3 december 2020 @ 09:58:
Enkele jaren geleden dronk ik af en toe wel eens whisky, de laatste jaren eigenlijk amper meer. Waarom? Geen idee, want ik vind het wel lekker.

Nu had ik afgelopen weekend een Duvel barrel aged op Laphroaigh vaten en kwam echt die licht rokerige whisky smaak er lekker doorheen en kreeg ik dus weer zin in whisky!

Ik zou ergens rondom de feestdagen eens willen kijken of ik wat vrienden kan interesseren voor een tasting.
Wat zijn goede, niet al te dure (max 30a40/fles, bonuspunten als er kleine flesjes van verkrijgbaar zijn), whisky's om mensen die weinig whisky ervaring hebben (waaronder ikzelf) te introduceren in de verschillende whisky's en hun smaakprofielen?
Hieronder drie smaakprofielen (opbouwend) met redelijk instapprijzen:

The Glenlivet Founder's Reserve
Nikka Days
--
Aberlour 12 years Sherry Cask Matured of double cask (wel verschillend in smaak)
Glendronach 12 years
Balvenie 14 years Caribbean Cask
--
Talisker Distillers Edition
Ardbeg 10 years

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
@Thompson Woon je in de buurt van een slijter? In veel gevallen kun je daar e.e.a. proeven voor je iets aanschaft, om een zo een geïnformeerde keuze te maken. Ik vermoed dat hier meer bruikbare info uit zal komen dan het vragen op een forum, hoezeer men hier ook met whisky bezig mag zijn.
Ook worden er weleens tasting sets aangeboden, met allerhande insteken (op gebied in Schotland/whisky's van over de hele wereld/verschillende expressies van één distilleerderij/de range van een onafhankelijke bottelaar etc, etc), dit kan ook een interessante manier zijn om relatief snel en goedkoop snel je smaak te ontdekken.

• Thompson
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17-06 17:30
Dank voor de tips, met die whisky's in het achterhoofd eens een bezoekje aan de lokale slijter brengen.

• Bambi105
Altijd mooi zo'n tasting @Thompson! Ik heb recent via whiskysite.nl een verzameling 60 ml tasters kunnen kopen met een hele brede range aan smaken en prijzen.

Daar kan je zo een vijftal whisky's in kleine hoeveelheden vandaan halen voor hele redelijke prijzen, mocht de groep kleiner uitvallen. Als je 2 keer een 60 ml flesje haalt, hebt je in ieder geval al 4 hele drams of 8 halve drams, voor het geval mensen niet katjelam willen zijn na het proeven van 4 - 5 whisky's.

Het is ook een stuk goedkoper dan in een whiskycafe zitten en je hebt zo ook toegang tot bijvoorbeeld een 29 jaar oude Spica van North Star, zonder direct een een fortuin voor de fles neer te leggen.

Ik sluit me aan bij @terror-oehoe wat betreft de smaakprofielen (licht vs sherry/rumvat invloed vs turf) en zou in de categorie "licht" nog een Lowlands of een Ierse whiskey suggereren.

Jameson Crested 10 bijvoorbeeld. Een stuk lekkerder dan de Jameson die iedereen kent. Of een Redbreast 12.

Qua lowlands heb je Auchentoshan Three Wood of Auchentoshan 12 die binnen het budget vallen. Of een Bladnoch 17 taster (6 cl) die op rode wijn vaten heeft gelegen.

Proost!

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-06 16:15
Hebben jullie gezien dat DrankDozijn op het moment best veel whiskies in de aanbieding heeft :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-06 10:49
Sinds enkele jaren ben ik ook begonnen met whisky drinken. De glendronach parliament was voor mij het begin en het beviel me goed. Inmiddels heb ik een Dalmore sigar malt en een Bowmore 25 staan. Gister is dit aangevuld met de highland park 25 en ben echt heel benieuwd naar deze. De Bowmore 25 is echt een aanrader wanneer iemand iets zoekt in die richting. Die beleving en afdronk zijn echt fantastisch.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 01:30
Ik zal me ook eens melden. Ik kan genieten van een Schotse, maar ben eigenlijk echt een bourbon liefhebber. Vorig jaar in Oekraïne geweest en in Kiev een fancy whiskytent aangedaan. De enige reden dat we daar iets te zoeken hadden was omdat het Kiev was. Diezelfde tent meer naar het westen en ik had het geld er niet voor over :)

Een aantal zeer bijzondere en mooie whisky's gehad, maar ook eens zijn beste bourbon laten serveren. Dat was een 2012 batch van Booker's. Man, dat was direct met stipt de beste bourbon die ik gedronken had.

Je ziet ze niet vaak zomaar staan maar laatst had de lokale drankhandel er 2 van de 2020 batch staan. Meteen gekocht en vandaag geopend. Ik hield er rekening mee dat iets wat je op vakantie ervaart in een later stadium tegenvalt. Dat was met deze absoluut niet het geval. Barrel strength, dus een redelijke kick, maar enorm veel smaak. Anderhalf uur over gedaan en elke nip was genieten.

Ik ben een tevreden mens... ;) Nu is het zoeken naar iets wat er tegenop kan, tips zijn welkom.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

gekkemarc schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:27:
Sinds enkele jaren ben ik ook begonnen met whisky drinken. De glendronach parliament was voor mij het begin en het beviel me goed. Inmiddels heb ik een Dalmore sigar malt en een Bowmore 25 staan. Gister is dit aangevuld met de highland park 25 en ben echt heel benieuwd naar deze. De Bowmore 25 is echt een aanrader wanneer iemand iets zoekt in die richting. Die beleving en afdronk zijn echt fantastisch.
Nou je begint in ieder geval niet met bocht, dat zijn flinke whiskys, zowel in smaak als in prijs. :)
De Dalmore Cigar Malt is één van mijn favorieten, en de Parliament is ook niet verkeerd, dus je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de Bowmore. Maar eens kijken of ik er ergens een testertje of zo van kan vinden; 285 euro voor een fles zonder 'm van tevoren geproefd te hebben, dat doe ik denk ik maar niet... ;)

Nomen nescio

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Nou... ik heb me een pesthumeur!!
Ik heb de afgelopen weken Corona gehad en raad eens... je smaak en reuk verandert. Nu mag je raden wat ik ineens niet meer lekker vind... Whisky vind ik niet meer te drinken, alle smaak is weg en alleen een scherp drankje blijft over.

Bier is een zoet drankje geworden en ook koffie drink ik niet meer voor het lekkere. Ik hoop heel erg dat de smaak weer terug komt.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 00:19

Toff

FP ProMod
stevens20 schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 12:14:
Ik hoop heel erg dat de smaak weer terug komt.
Ja, dat is flink balen. Je schijnt ervoor te kunnen trainen: https://www.google.com/se...&q=reuk+trainen+na+corona

• gekkemarc
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 14-06 10:49
Bra-Jo schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 11:39:
[...]

Nou je begint in ieder geval niet met bocht, dat zijn flinke whiskys, zowel in smaak als in prijs. :)
De Dalmore Cigar Malt is één van mijn favorieten, en de Parliament is ook niet verkeerd, dus je hebt me nieuwsgierig gemaakt naar de Bowmore. Maar eens kijken of ik er ergens een testertje of zo van kan vinden; 285 euro voor een fles zonder 'm van tevoren geproefd te hebben, dat doe ik denk ik maar niet... ;)
Zou het mogelijk zijn om testers te krijgen van 25 jaar oude whisky's?

• SunnieNL
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 22:35
gekkemarc schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:08:
[...]

Als je 10 mensen vind, kost het je 30 euro pp om het te testen :)

Enfin, ff voorstellen. Ik ben paar jaar terug whisky gaan drinken. Afgelopen jaar door online tastings is de collectie iets te hard toegenomen doordat er in de tastings soms specials voorbij komen die ik dan toch wil hebben :p

Zowel Schotse, Japanse, Nederlandse en Israëlische whisky in de collectie.
Mijn huidige collectie is te vinden op https://www.whiskybase.com/profile/pkaak/collection

Zoals je kan zien, loopt mijn smaak nogal uit een. Over algemeen is alles wat een sherry vat heeft aangeraakt wel goedgekeurd :) iets minder fan van Peated, al kunnen sommigen zeker wel mijn goedkeuring krijgen.

Paar toppers van afgelopen jaar die ik heb ontdekt:
Nikka Yoighi Apple Brandy wood finish, Akashi White Oak Cabernet franc cask, Bus whisky Sherry cask, Glenfiddich Fire and Cane.

Signature here?

• hfos
  • Niet online
gekkemarc schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:08:
[...]

Ja, en nog wel ouder. Meld je aan op het whiskyforum en kijk onder 'Vraag en aanbod' bij 'Samples gevraagd/aangeboden', daar komen bij tijd en wijle nog wel oudere voorbij. Verwacht alleen niet dat je ze voor een tientje in je glas hebt zitten...

• Nick_S
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 17-06 16:40

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Ik heb van m'n ouders een fles whisky voor m'n verjaardag gehad, maar ik kan er weinig over vinden.

Deze lijkt er nog het meeste op:
https://www.whiskybase.co...87243/lismore-12-year-old

Maar er staat er nog 1 op die site:
https://www.whiskybase.co...91205/lismore-12-year-old

Is er een manier om meer informatie over deze whisky te krijgen? Klopt het bijvoorbeeld dat deze alleen in de jaren 80 op de fles is gegaan en dus al ongeveer 30-40 jaar oud?

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:19

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb met de kerst een sample cadeau gekregen van de Edradour Sherry Decanter 2008 met 58,2%. Dit is de beste caskstrength die ik ooit geproefd heb! Zo veel meer smaak dan een abunadh, maar wel erg sterk. Niks bitter, lekker stevig sherry'ig.
De smaak is vergelijkbaar met de Glenlivet Bochel 11yr die ik ooit van @hfos als sample gekregen heb, maar dan donkerder, nog sherry'iger, zoeter en ook iets sterker. Ik heb wel meerdere bijna 60+'ers gedronken, maar alleen de Abunadh is me te branderig.
Ik had gezegd dat ik geen grote fles meer zou bestellen, omdat ik gewoon veel te langzaam drink, maar ik vind em zo lekker dat ik na het drinken meteen de grote fles heb besteld. Nou is me over de jaren heen sowieso opgevallen dat de goeie Edradours erg lastig te krijgen zijn. Vandaar nooit in de gelegenheid geweest om een grote fles te bestellen.
Er zijn er nog 2 voorradig: https://www.whiskysite.nl...er-12-years-old-2008.html

[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 27-12-2020 13:19]

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Yonix
  • Laatst online: 22:14

Yonix

Gamertag: Yonix360

Hoppa! 🥃

Intel Core i9-10900KF | Asus Maximus XII Hero | Asus TUF Gaming RTX 3090 | Corsair LPX (32GB) | Samsung 850 EVO (500GB) - 860 EVO/QVO (1TB/1TB) - 970 EVO (1TB) | Acer Predator X27P | be quiet! Dark Base 700 | Xbox Series X | Sony PlayStation 5

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 22:41
@Nick_S

Op het net inderdaad niet bijzonder veel info over te vinden. Ik las wel het volgende:

"
Lismore 12 Year Old Blend
A 12 year old blend produced by William Lundie & Co.

William Lundie & Co is now owned by J & G Grant, owners of Glenfarclas.

Lismore label bottled as both blends and single malts.

Prestige Blended Scotch Whisky.
Royal Heritage Deluxe 21 year old Blended.
Tribute various vintages as blended.

Majority went for export.

Now a subsidiary of J & G Grant of Glenfarclas distillery. "

De fles kan best 30 jaar oud zijn, de whisky heeft 'slechts' 12 jaar gerijpt. (Zoals ook op het etiket staat ;)
Zodra de whisky gebottled wordt stopt het tellen van jaren ;)

[Voor 23% gewijzigd door fender89 op 27-12-2020 14:04]

• mace
  • Laatst online: 07-04 00:01

mace

Sapere Aude

Nick_S schreef op zondag 27 december 2020 @ 04:10:
Klopt het bijvoorbeeld dat deze alleen in de jaren 80 op de fles is gegaan en dus al ongeveer 30-40 jaar oud?
Zou leuk zijn als je op die manier zou kunnen rekenen, maar helaas. ;) Het is een 12 jaar oude whisky.

Ik ken hem niet maar ik weet wel de blends in de jaren 80 een stuk beter van kwaliteit waren dan de blends van nu.

[Voor 15% gewijzigd door mace op 27-12-2020 16:36]

• Vrijdag
  • Registratie: januari 2005

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 04:21

Wormaap

Moderator Foto & Video
mace schreef op zondag 27 december 2020 @ 16:35:
[...]

Zou leuk zijn als je op die manier zou kunnen rekenen, maar helaas. ;) Het is een 12 jaar oude whisky.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het gewoon leuk is om een idee te hebben van hoe oud zo'n fles is :)
Hier heb ik een fles Glen Talloch (jaja, de populairste whisky van Nederland :+) staan die volgens mij 20 jaar open bij mijn ouders in de kast heeft gestaan. Hij smaakt naar rubber luchtbedventielen en ik gebruik hem als dreigement bij proefavonden met vrienden :+

Ticking away, the moments that make up a dull day

• inhico
Ik ken hem niet maar ik weet wel de blends in de jaren 80 een stuk beter van kwaliteit waren dan de blends van nu.
De kwaliteit van blends nu is echt niet minder dan in de jaren 80, zeker niet van de grote merken. Wel waren er toendertijd meer spannende blends, met vaak een wat hoger aandeel malt. Er zijn tegenwoordig wel veel goedkopere blends met een hoog aandeel grain-whisky. Die waren die er in de jaren 80 ook, die merken zijn niet voor niets weer verdwenen. En ook anno nu zijn er uitstekende blends verkrijgbaar.
Dus je kunt niet zonder meer stellen dat een blend uit de jaren 80 beter is dan een blend van nu.

...

• mace

mace

Sapere Aude

inhico schreef op maandag 28 december 2020 @ 09:32:
[...]

De kwaliteit van blends nu is echt niet minder dan in de jaren 80, zeker niet van de grote merken. Wel waren er toendertijd meer spannende blends, met vaak een wat hoger aandeel malt. Er zijn tegenwoordig wel veel goedkopere blends met een hoog aandeel grain-whisky. Die waren die er in de jaren 80 ook, die merken zijn niet voor niets weer verdwenen. En ook anno nu zijn er uitstekende blends verkrijgbaar.
Dus je kunt niet zonder meer stellen dat een blend uit de jaren 80 beter is dan een blend van nu.
Vind ik zelf niet. Als je een black label uit de jaren 80 vergelijkt met de black label van nu, is het verschil dag en nacht. Tuurlijk was er toen ook rommel net als nu maar de kwaliteit van het standaard spul was wel beter dan nu.

• Toff
  • Laatst online: 00:19

Toff

FP ProMod
Nick_S schreef op zondag 27 december 2020 @ 04:10:
Ik heb van m'n ouders een fles whisky voor m'n verjaardag gehad, maar ik kan er weinig over vinden.
Ik denk dat het een relatiegeschenk is geweest van OOCL, en van de grootste zeecontainerbedrijven. 12 jaar oud blijft na botteling 12 jaar oud, maar mogelijk heeft de fles verzamelwaarde? Lijkt erop dat hij open is, als ik de foto bekijk. Snel opdrinken lijkt mij de beste optie.

• mace

mace

Sapere Aude

Toff schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:05:
[...]

Ik denk dat het een relatiegeschenk is geweest van OOCL, en van de grootste zeecontainerbedrijven. 12 jaar oud blijft na botteling 12 jaar oud, maar mogelijk heeft de fles verzamelwaarde? Lijkt erop dat hij open is, als ik de foto bekijk. Snel opdrinken lijkt mij de beste optie.
Ja, met een beetje pech is de kurk uitgedroogd en is er een bult uit verdampt. Dan heb je dus een soort zwak-alcoholisch graansapje. Niet echt lekker.

• Nick_S
  • Laatst online: 17-06 16:40

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Toff schreef op maandag 28 december 2020 @ 23:05:
[...]

De fles is inderdaad een paar dagen geleden open gegaan. O-) Verjaardagscadeautje, ouders, geen verstand van whisky, dus ik dacht dat ie gewoon bij de slijter vandaan kwam. Blijkbaar is het toch een wat oudere fles, dus de volgende keer eens informeren waar hij dan wel vandaan gekomen is. De verzamelwaarde is er dus wel vanaf. (Zag ook online dat hij niet extra veel opbracht, dus ook daar heb ik achteraf geen spijt van.) Maar toch leuk om ook eens een wat ouder flesje (qua leeftijd, niet qua bottelen) in handen te hebben.

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:58

Honesty

kattenneus!

2020 in whisky:
Voor kerst gehad, batch 62 eigenlijk had ik hem al gekocht bij de makro met 25% korting maar laten inpakken omdat ik eigenlijk nooit zo van de cadeautjes ben. Maar ik vond hem lekker de 1e kerstdag en nu opnieuw weer, smaakt zoet en toch niet scherp, zeker niet de allerlekkerste maar zeker voor die prijs bij de makro(44 voor 60%) vond ik het best te doen. Helaas geen jaaraanduiding maar denk dat ik volgend jaar nog wel een andere batch durf te proberen. Ben nu wel benieuwd naar de 16y

Glendronach(ik heb nu nog alleen de 12y) is voor mij wel de parel van afgelopen jaar, veel meer pareltjes waren er niet afgelopen jaar. Dus van dat merk hoop ik ook wat oudere versies te proeven komend jaar.

Glenfiddich 12, drink ik ieder jaar op 29 december omdat ik ooit van mijn vader zo'n fles gehad heb (vandaag zijn geboortedag) dus die drink ik na die tijd nog 1 keer per jaar. Ieder jaar proef ik weer iets anders en nu viel die ondanks dat die gerijpt was in sherry casks(las ik nu pas op de fles) erg tegen.
Kan zijn dat mijn smaak er ieder jaar op vooruit gaat, zeker sinds de laatste jaren steeds duurdere flessen geprobeerd.

glenkichie 12 vind ik echt niet lekker, gekocht bij de makro voor rond de 24 euro en geen spijt van maar is mijn smaak niet.

macallan 12 double casks, veel te duur, wel lekker maar zeker niet 75 euro waard, ook niet die 50 die ik had betaald.

[Voor 64% gewijzigd door Honesty op 29-12-2020 19:37]

festina lente

• St@m
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17-06 17:41

St@m

@ Your Service

Sinds enkele weken ben ik whisky aan het leren drinken. Al enkele lekkere geproefd (speyside) en vanmiddag bij de slijter een Talisker 10yo gehaald (klein flesje).

Ok.. dat ruikt even anders.. en dat smaakt ook wel even anders. Ik denk niet helemaal mijn ding, maar na 1 glas kan ik dat nog niet helemaal zeggen.

Als ik dan ga kijken wat andere mensen ervaren moet ik wel een beetje lachen hoor, helemaal epistels met tig smaken..

Maar ben benieuwd of dit een leuke hobby kan worden :)

Nu een Dalwhinnie 15yo proberen.
Edit: Ja, veel lekkerder

[Voor 20% gewijzigd door St@m op 29-12-2020 21:49]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deathchant schreef op zondag 27 december 2020 @ 13:18:
Ik heb met de kerst een sample cadeau gekregen van de Edradour Sherry Decanter 2008 met 58,2%. Dit is de beste caskstrength die ik ooit geproefd heb! Zo veel meer smaak dan een abunadh, maar wel erg sterk. Niks bitter, lekker stevig sherry'ig.
De smaak is vergelijkbaar met de Glenlivet Bochel 11yr die ik ooit van @hfos als sample gekregen heb, maar dan donkerder, nog sherry'iger, zoeter en ook iets sterker. Ik heb wel meerdere bijna 60+'ers gedronken, maar alleen de Abunadh is me te branderig.
Ik had gezegd dat ik geen grote fles meer zou bestellen, omdat ik gewoon veel te langzaam drink, maar ik vind em zo lekker dat ik na het drinken meteen de grote fles heb besteld. Nou is me over de jaren heen sowieso opgevallen dat de goeie Edradours erg lastig te krijgen zijn. Vandaar nooit in de gelegenheid geweest om een grote fles te bestellen.
Er zijn er nog 2 voorradig: https://www.whiskysite.nl...er-12-years-old-2008.html
En binnen:

Zoals ik al zei: ik moet i.p.v. proeven echt eens meer gaan drinken ;)
Dit zijn mijn 4 "bijzonderste" whisky's die ik echt superlekker vind (en nu nog van de samples "leef" :P ):

v.l.n.r. 56%, 58,2%, 57,1%, 57,7%

EDIT: ownee, ik heb nog een 5e, bijzondere whisky die ik in de eerste lockdown had gekocht:

Edradour cask strength, door The Ultimate gebotteld, 57,1%

[Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 30-12-2020 21:53]

• hfos
  • Niet online
Deathchant schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:46:
[...]Dit zijn mijn 4 "bijzonderste" whisky's die ik echt superlekker vind (en nu nog van de samples "leef" :P ):
[Afbeelding]

EDIT: ownee, ik heb nog een 5e, bijzondere whisky die ik in de eerste lockdown had gekocht: Edradour cask strength, door The Ultimate gebotteld, 57,1%
Ja, mochten ze ooit open gaan, ik houd me aanbevolen voor een sample ;) Beste wensen alvast!

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
St@m schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:11:
Sinds enkele weken ben ik whisky aan het leren drinken. Al enkele lekkere geproefd (speyside) en vanmiddag bij de slijter een Talisker 10yo gehaald (klein flesje).

Ok.. dat ruikt even anders.. en dat smaakt ook wel even anders. Ik denk niet helemaal mijn ding, maar na 1 glas kan ik dat nog niet helemaal zeggen.

Als ik dan ga kijken wat andere mensen ervaren moet ik wel een beetje lachen hoor, helemaal epistels met tig smaken..

Maar ben benieuwd of dit een leuke hobby kan worden :)

Nu een Dalwhinnie 15yo proberen.
Edit: Ja, veel lekkerder
Die hele epistels komen vanzelf wel. Net zoals bij elke 'acquired taste' duurt het even voordat je de onderliggende smaken en geuren gaat herkennen. Want in het begin kom je nog niet enorm door de overduidelijke smaken en aroma's als 'turf/rook' en 'heel veel alcohol' (al is die een beetje afhankelijk van hoe je in het algemeen met sterke drank bent) heen.
Dus, vooral lekker blijven proeven en ontdekken. En ook hier eindigt een proefglas nog wel eens in 'fuck it, gewoon lekker en verder niets' :P

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:43

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Wil graag een whisky kopen voor een speciale gelegenheid. Budget 100-130 euro.

Whisky's die ik lekker vond de laatste paar keren:
-Redbreast 15y old (zeer goed bevallen!)
-Glenmorangie the Duthac (ook erg goed)
-the Glenlivet Captain's Reserve

Wat raden jullie aan?

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:26
Deruxian schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:50:

Wat raden jullie aan?
Kavalan Solist Bourbon Cask vind ik erg lekker en komt in die prijs range. Zet komt daarnaast in een hele sjieke verpakking.

Dat gezegd hebbende zou ik voor dat bedrag 2 flessen kopen, waarvan sowieso 1 Bruichladdich. Dat merk maakt naar mijn idee de lekkerste whisky. Zij het in een soms wat saaie niet aansprekende fles/verpakking.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

• Bambi105
Deruxian schreef op zondag 24 januari 2021 @ 21:50:

Wat raden jullie aan?
Het klinkt alsof je van volle fruitige whisky's houdt met een lange afdronk (drievoudige gedistilleerde Redbreast 15), die Glenlivet wijst op iets notigs, iets ronds en karamel-achtigs en The Duthac is een Oloroso sherry + virgin oak gelagerde whisky, dus ook weer vol gedroogd fruit en vanille/vers bourbonhout invloeden. Kortom, volle smaken, niet bang voor de extremen.

In de hoek van Glenmorangie blijven is dan zeker geen verkeerde, met bijvoorbeeld A Tale of Cake. Dan zijn er nog een paar Glen's die passen, zoals de GlenAllachie 12 Oloroso of de GlenDronach 16/18/21 (ff kijken of er ergens een aanbieding is).
In de nieuwste lijn van Arran zit ook een heerlijke 18 jaar oude van erg hoge kwaliteit, die goed in dit spectrum past.

Als je het over een heel andere boeg durft te gooien (voor zulk geld is het wel een risico naar een atypsche tip van een vreemde uit te gaan) dan zijn er 30-40 jaar oude Armagnac's te krijgen voor die prijs met tenminste 43-46% ABV's. Dat zijn nog eens zogenaamde "sherrybombs", vol van smaak en echt wat anders. Zeker als een leeftijd op een drank voor je meespeelt in het verhaal/de sfeer. Van Wees in Amersfoort barst er van.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:21:
[...]
of de GlenDronach 16/18/21 (ff kijken of er ergens een aanbieding is).
In de nieuwste lijn van Arran zit ook een heerlijke 18 jaar oude van erg hoge kwaliteit, die goed in dit spectrum past.
Er is geen standaad 16yr van Glendronach ;) Die andere 2 zou ik met gemak aanraden....ware het niet dat je ze gewoon niet meer voor een normale prijs kunt krijgen. De 18yr allardice is al meer dan 110 euro, waanzin. En de parliament (21yr) is al helemaal absurd.

Die heb ik in 2018 nog voor 82 euro gekocht (aanbieding).
Ook de Glengoyne 21yr wat een erg goeie whisky is, is niet meer te krijgen voor een normale prijs :'(
De Kavalan Solist Sherry cask heb ik 3 jaar geleden in de aanbieding gekocht voor 98 euro. Nu dik boven de 110 euro.

Ik ben hartstikke fan van de Glendronach 18yr en 21yr, maar omdat ik ze lange tijd heb meegemaakt voor onder de 100 euro, ben ik nu van mening dat het het niet meer waard is om 50% hogere prijzen te betalen bij wijze van. Dus ik ben wat dat betreft wel biased. Dus als je voor 130 euro een Parliament kunt krijgen en je vindt em echt de shit, dan het het dat duidelijk wel waard voor je.
Een echt goeie whisky mag wat mij betreft wel wat kosten, ongeacht leeftijd, maar voor 130-140 euro zit ik persoonlijk dan toch in een categorie dat ik wat "apartere" whisky's wil proberen. Maar dan nog, de 130-140 euro categorie valt bij mij zelf niet meer in de probeerhoek; dan moet ik toch al zeker een sample hebben geproefd die ik dan dusdanig goed vind om die prijs eraan uit te geven.

Waar dat eerst dus een goeie glendronach was, komen nu andere whisky's naar voren in de prijscategorie tot 100 of 110 euro. Zo ben ik achter pareltjes gekomen zoals de Edradour sherry decanter, de Edradour 9yr caskstrength (the ultimate ), en onder andere een speciaal voor NL afgevulde Glengoyne van 12yr op cask strength.
Ik zag laatst een 12 jarige Glenallachie voorbij komen op vatsterkte uit 1 cask gebottled door een independant bottler (FIRST CASK) voor 79 euro, maar hij is alweer weg. De smaaknotities waren echt verrukkelijk (sigaardoos wat je ook in de 18yr Allardice proeft, kersen, kruiden...bijzonder lange afdronk), maar ik heb em niet gepakt omdat ik laatst al een Edradour gekocht heb (ik moet sneller drinken :P).

• Bambi105
@Deathchant Ik heb je vaker gehoord over de Edradour Sherry Decanter en hij klinkt als de hemel. Die gaat nu zeker op mijn lijst. Heb je toevallig ook ervaring met de Edradour Caledonia?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:43:
@Deathchant Ik heb je vaker gehoord over de Edradour Sherry Decanter en hij klinkt als de hemel. Die gaat nu zeker op mijn lijst. Heb je toevallig ook ervaring met de Edradour Caledonia?
Ja die Sherry Decanter is echt super, althans de versie die ik heb, aangezien deze decanters ook elke keer weer met een nieuwe batch komen, net zoals de Aberlour Abunadh.

De Caledonia heb ik geen ervaringen mee, maar als daar een sample van te krijgen is, ga ik die volgende keer meebestellen. Wat ik me kan herinneren zou het geen mega krachtige sherrysmaak zijn, maar wat subtieler, zoals Glengoyne. Op zich niet verkeerd, maar ik hou meer van het krachtige. Maar deze caledonia staat sowieso op de sample lijst om besteld te worden (kep nu 9 flessen, 1tje open dus ik moet sneller drinken of een nóg langere periode laten tussen 2 aankopen in, en ik koop 1x/jaar wat, of misschien 2x :) )
Er was lang geleden een 15yr Fairy Flag die ik in 2017 heb proberen te bemachtigen (enkelen in het whiskybase forum wilden em verkopen, maar tegen absurde prijzen), maar deze wordt niet meer gemaakt, ik heb daar Edradour zelf voor benaderd en komt ook niet meer terug :'(

Volgende keer wanneer ik weer naar Schotland kan gaan, wil ik ook eens binnen wippen, echter ligt het niet echt op de weg naar mijn bestemmingen. Ik slaap meestal in Spean Bridge, dus op zich moet ik toch wel eventjes om kunnen rijden naar Pitlochry ;)

• Bambi105
Deathchant schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:51:
[...]

Ja die Sherry Decanter is echt super, althans de versie die ik heb, aangezien deze decanters ook elke keer weer met een nieuwe batch komen, net zoals de Aberlour Abunadh.
Dit jaar komt er nog een groot moment om te vieren met vrienden, dan staat deze in ieder geval op de shortlist! Heb je er destijds ook de 100-110 euro voor neergelegd? Leeftijd zegt deze tijd niet veel over de kwaliteit van een whisky en ik zou iedere dag nog 80-90 euro neerleggen voor een cask strength laphroaig 10 of springbank 12, maar je wilt natuurlijk zo min mogelijk voor de bubbel betalen, zoals je al aangeeft in je post met betrekking tot de oudere GlenDronachs.

Je ingetogenheid in aanschaffen is je te prijzen _/-\o_

@Deruxian ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk gaat worden. Stuur je een reactie zodra je je aanschaf hebt aangebroken?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bambi105 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Dit jaar komt er nog een groot moment om te vieren met vrienden, dan staat deze in ieder geval op de shortlist! Heb je er destijds ook de 100-110 euro voor neergelegd? Leeftijd zegt deze tijd niet veel over de kwaliteit van een whisky en ik zou iedere dag nog 80-90 euro neerleggen voor een cask strength laphroaig 10 of springbank 12, maar je wilt natuurlijk zo min mogelijk voor de bubbel betalen, zoals je al aangeeft in je post met betrekking tot de oudere GlenDronachs.

@Deruxian ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk gaat worden. Stuur je een reactie zodra je je aanschaf hebt aangebroken?
Ik heb 104 euro betaald "destijds". Dat was 27 december :P Die sherry decanters zijn nooit echt supergoedkoop geweest, maar ze stijgen nu wel.
En idd, leeftijd speelt geen rol nee. Meestal koop ik niet "gewoon" wat, ik wil het eerst proeven, want als ik het niet lekker genoeg vind, koop ik het ook niet. Die sherry decanter was ik allang aan het overwegen, en door een sample wat ik van mijn partner had gekregen met kerst, en zo verbaasd was hoe lekker die was, meteen gekocht.
Kep hier slechts 2 whisky's staan die ik op de gok gekocht heb zonder eerst geproefd te hebben en dat is de Glengoyne 12yr single cask for the netherlands en de Edradour 9yr cask strength (bottled door the ultimate). De smaaknotities waren ook echt om te smullen.
Oh en de Glendronach Distillery Manager cask 1441, die ik in de distillery zelf geproefd en ook afgevuld heb uit het vat daar, ben ik ook echt heel blij mee! De smaken die daarin zitten, representeren precies wat je in Schotland in de lente ruikt: gorse (hier noemen ze het gaspeldoorn). Dit is een doornstruik met gele bloemetjes die erg sterk naar lavendel en kokos ruikt en in de lente veel overwoekert. Exact die geur, proef je in die whisky en dat op 57,7%. Echt een superwhisky van 11,5 jaar oud.

Ik weet niet of ingetogenheid perse een ding is hoor :P Ik ben geen hoarder/verzamelaar. Ik drink veel te weinig en veel te langzaam (ik proef meer), dus wat moet ik met zoveel flessen? Ik kan ook niet álle pareltjes kopen he ;)
De flessen die ik nu heb zijn wel echt pareltjes waar ik me op verheug om open te trekken (als mijn huidige 2 flessen, The Balvenie 15yr Single barrel en de Glendronach 21yr Parliament) op zijn.

[Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 26-01-2021 11:52]

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-06 12:40
Ik denk dat ik nu al mijn whisky van het jaar gevonden heb: de Arran Machrie Moor. Ik had 'm een jaartje geleden al eens geproefd, maar pas sinds vorige week staat er een fles in de kast. Het gaat hier om de 'gewone' uitgave, want ik ben er nu achter gekomen dat er een stuk of zes soorten zijn.

Enfin, de fles ging gisteren open en hij was nog beter dan ik me herinnerde. Erg licht van kleur en geur, zoet-fruitig met wat rook erachter aan. Zo is ook de smaak: beetje zoet, maar niet té, dan rokerig, maar goed in balans terwijl je steeds het fruitige blijft proeven.

Ik ben nu best wel benieuwd naar de andere expressies!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• SunnieNL
jullie hebben mij nu zo nieuwsgierig gemaakt naar de Sherry Decanter dat ik hem maar gekocht heb :)

Signature here?

• Bambi105
Potdorie Deathchant, you beautiful bastard, you did it again! Ik zou voor Edradour gaan werken... De Sherry Decanter komt ook mijn kant op!

De bestelling werd het dubbel en dwars waard met de aanschaf van nog 2 flessen Celp . Dit is een Van Wees botteling van een "single Islay spirit". Deze heet zo omdat er een tak zeewier in zit, waardoor het geen Schotse whisky meer mag worden genoemd. Het open geheim is, is dat het een 6 jaar oude, 55% ABV Laphroaig is. Ongekleurd, ware het niet dat de zeewier het een licht groene gloed geeft.

Noem het gimmicky, verprutsing van goede Laphroaig of gewoon goor als je niet van zeewier houdt, maar ik heb al 1 fles geopend staan en vind 'm heerlijk! In mijn ogen is het praktisch een Cask Strength Laphroaig die, als ik de heer Van Wees mag geloven, op zijn best is als die jong is. Fun fact, blijkbaar was de eerste Ultimate botteling een 7 jaar oude Laphroaig. (Bron: Han van Wees op een druilerige zaterdagochtend, net voor de eerste lockdown). De prijs van een Cask Strength Laphroaig 10 is ook niet leuk meer trouwens, daarom liever 2 flessen van the next best thing!

Whiskybase geeft heel gemengde recensies, maar ieder zo zijn ding he. Zijn er anderen met Celp ervaringen? Of de Laphroaig 10 Cask Strength?

• inhico
Celp ken ik niet, ik heb wel verschillende versies gehad van de Laphroaig 10 CS. Is al wel een tijdje geleden en toen was ie niet zo duur. Ik wist 'm zeker te waarderen, maar of het huidige prijs van €124 waard is... Ik zou het er niet aan uitgeven.
Maar goed, ik heb makkelijk praten met een aardige collectie die ik begin van deze eeuw heb opgebouwd, toen je voor veel minder geld heel wat leuks kon kopen.

...

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

SunnieNL schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:43:
jullie hebben mij nu zo nieuwsgierig gemaakt naar de Sherry Decanter dat ik hem maar gekocht heb :)
Bambi105 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:07:
Potdorie Deathchant, you beautiful bastard, you did it again! Ik zou voor Edradour gaan werken... De Sherry Decanter komt ook mijn kant op!
OMG })
Kep nou niet het idee dat ik zoveel overtuigingskracht erachter heb gegooid. Ik ben er gewoon zelf erg lyrisch over. Smaken verschillen he, dus wel liev naar mij blijven als jullie em niet lekker vinden he :(:) ;)

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Voor mijn komende verjaardag alvast een cadeautje gekregen. Omdat ik zowel van Whisky als Rum hou vonden ze dit wel een leuke optie:

Ben benieuwd.

[Voor 14% gewijzigd door JohanKupers op 27-01-2021 14:56]

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Deruxian
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23:43

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Bambi105 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 15:03:
[...]

Het is de Kavlan Solist Sherry Cask 58.6 geworden. Op aanraden van een van bovenstaande posts, waarvoor allereerst dank :)

Hij ligt inderdaad wat in het verlengde van whiskeys zoals Redbreast 15 years Pot Still en de Glenlivett the Duthac. Van laatsgenoemde had ik nog genoeg voor een glaasje dus deze kon ik mooi voor het vergelijk eerst drinken voordat ik de Kavlan ging drinken.

De Glenmorangie the Duthac heb ik inmiddels een flink aantal glazen van gedronken en vind ik vrij toegankelijk maar niettemin heb er erg van kunnen genieten. De geur wordt gekenmerkt door met name vanille en wat fruitige tonen zoals appel en peer. Smaak eveneens vanille maar ik proef ook rozijn en toffee. Heel licht kruidig. Afdronk met name een combinatie van voorgaande smaken en geuren.

Later op de avond de Kavlan opengemaakt. Dit is wel even wat anders. Geur en smaak en afdronk zijn allemaal een stuk complexer. Cacao is hetgeen wat overheerst samen een mix van diverse specerijen. De sherry proef je ook terug. Noten en vijgen is ook iets wat je ruikt en proef. Ergens ook iets van hooi en/of hout.
Afdronk overheerst met name cacao en specerijen.

Ben ook heel benieuwd hoe deze whiskey smaakt in combinatie met 99% chocolade (die van Lindt!) of iets met vijgen erbij.

Ik heb hem op cask strength gedronken.

In vergelijking met the Duthac wel een wat moeilijkere whiskey om te proeven en alle smaken en geuren goed thuis te brengen. Ben ook heel benieuwd naar de glazen die gaan volgen want ik verwacht dat hij bij elk glas nog beter zal worden. Dit had ik ook met de Readbreast 15 yo.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Deruxian schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:29:
[...]

Het is de Kavlan Solist Sherry Cask 58.6 geworden. Op aanraden van een van bovenstaande posts, waarvoor allereerst dank :)

Ben ook heel benieuwd hoe deze whiskey smaakt in combinatie met 99% chocolade (die van Lindt!) of iets met vijgen erbij.

Ik heb hem op cask strength gedronken.

In vergelijking met the Duthac wel een wat moeilijkere whiskey om te proeven en alle smaken en geuren goed thuis te brengen. Ben ook heel benieuwd naar de glazen die gaan volgen want ik verwacht dat hij bij elk glas nog beter zal worden. Dit had ik ook met de Readbreast 15 yo.
Ten eerste gefeliciteerd, een knappe whisky, ik ben er zelf ook dol op! Als je al dacht dat een Glendronach behoorlijk sherry'ig was....dan heb je deze nog niet geprobeerd ;) De kavalan is zeer goed op cask strength te drinken!
Hou je een whisky langer dan 10 seconde in je mond? Want door dat te doen kom je veel sneller op smaken die je herkent vind ik zelf.

Oh wat mij trouwens opvalt: peated whisky's worden vaak met hartige snacks gegeten, worstjes, kaas e.d. en fruitige whisky's worden dan vaker met chocolade, kaneelbroodjes, rozijnen e.d. gegeten...
Ik heb dit zelf uitgeprobeerd, en misschien ligt het aan mijn smaak, maar ik vind het juist andersom veel lekkerder: bij fruitige zoete whisky's juist hartige snacks eten, en chocola en kaneelbroodjes e.d. bij peated whisky's.
Misschien komt dat uit hetzelfde smaak-principe uit mij voort dat ik bijvoorbeeld echt geen stuk chocolade wil hebben wanneer ik een glas chocomel drink, net zoals ik ook niet echt limonade kan drinken als ik winegums eet. Bah :)

• frank..
  • Laatst online: 17-06 17:23
inhico schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:39:
Celp ken ik niet, ik heb wel verschillende versies gehad van de Laphroaig 10 CS. Is al wel een tijdje geleden en toen was ie niet zo duur. Ik wist 'm zeker te waarderen, maar of het huidige prijs van €124 waard is... Ik zou het er niet aan uitgeven.
€124 voor een Laphroaig 10 CS? Ik krijg de mijne morgen binnen. Heb er 8 tientjes voor betaald rechtstreeks via de website van Laphroaig. Ik had de mazzel dat hij gratis verzonden werd anders komt er 9 euro bij. 8)

• frank..
JohanKupers schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 14:55:
Voor mijn komende verjaardag alvast een cadeautje gekregen. Omdat ik zowel van Whisky als Rum hou vonden ze dit wel een leuke optie:

[Afbeelding]

Ben benieuwd.
Nice! :9
Ik heb hem gehad. Eerste glas moest ik even aan wennen maar nadat de fles een tijdje open is geweest...woow! Hij doet zijn naam echt eer aan met `Rebel`. :*)

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

frank.. schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:31:
[...]

Nice! :9
Ik heb hem gehad. Eerste glas moest ik even aan wennen maar nadat de fles een tijdje open is geweest...woow! Hij doet zijn naam echt eer aan met `Rebel`. :*)
Gisteren meteen een glas gehad en hij is inderdaad even wennen. maar goed dat heb ik wel met meerdere whisky's dus dat gaat vast goedkomen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• frank..
JohanKupers schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:38:
[...]

Gisteren meteen een glas gehad en hij is inderdaad even wennen. maar goed dat heb ik wel met meerdere whisky's dus dat gaat vast goedkomen.
Dat heb ik ook ja... soms zet ik ze even weg en een paar dagen/weken later smaken ze al veel beter.
Denk dat het bij deze bij jou ook wel goed gaat komen ;)

Wat ook wel aanraders zijn als je van rum-finish houd... Glenfiddich fire & cane en Glen Scotia - malt festival 2019 (rum finish).
Stuk minder heftig als Rum Rebel maar ook erg lekker!

• inhico
€124 voor een Laphroaig 10 CS? Ik krijg de mijne morgen binnen. Heb er 8 tientjes voor betaald rechtstreeks via de website van Laphroaig. Ik had de mazzel dat hij gratis verzonden werd anders komt er 9 euro bij.
Dat is al een veel betere prijs. D12 wil er €125 voor hebben. Geniet ervan!

...

• Bambi105
frank.. schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 16:26:
[...]

€124 voor een Laphroaig 10 CS? Ik krijg de mijne morgen binnen. Heb er 8 tientjes voor betaald rechtstreeks via de website van Laphroaig. Ik had de mazzel dat hij gratis verzonden werd anders komt er 9 euro bij. 8)
Dat is goed om te weten frank..! Ik had geen idee dat dat nog eens goedkoper uit kon vallen.

• frank..
inhico schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 17:35:
[...]

Dat is al een veel betere prijs. D12 wil er €125 voor hebben. Geniet ervan!
Dat gaat wel lukken denk ik :9

D12 is niet altijd even goedkoop inderdaad. Zeker met dit soort releases. Hetzelfde laatst met de Ardbeg Blaaaack. Ook bijna 150 euro bovenop de prijs.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Van de week m'n laatste dram Laphroaig Lure weggemaakt... ;(
Dus vandaag ff opD12 gekeken, en hij was zowaar in de aanbieding. :*) Maandag of dinsdag komt ie binnen. En aangezien ik in een gulle bui voor mezelf was, op de gok ook nog een GlenDronach 12 years Original en een Laphroaig Triple Wood meebesteld, erg benieuwd naar.

En voor de mrs Irish Mist Honey Liqueur :r

Nomen nescio

• Bambi105
Bra-Jo schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 15:17:
Van de week m'n laatste dram Laphroaig Lure weggemaakt... ;(
Dus vandaag ff opD12 gekeken, en hij was zowaar in de aanbieding. :*) Maandag of dinsdag komt ie binnen. En aangezien ik in een gulle bui voor mezelf was, op de gok ook nog een GlenDronach 12 years Original en een Laphroaig Triple Wood meebesteld, erg benieuwd naar.
Wat vind je van de Lore t.o.v. de 10 yo? De prijs is zelfs met korting het dubbele. Zijn er bijzondere verschillen die hem in verhouding de moeite waard maken?

Die GlenDronach 12 is zeker de gok waard imo. Niet daverend bijzonder, maar van hoge kwaliteit. Een fijne 'daily drinker' met karakter en net dat beetje sherry.

Enjoy!

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Bambi105 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Wat vind je van de Lore t.o.v. de 10 yo? De prijs is zelfs met korting het dubbele. Zijn er bijzondere verschillen die hem in verhouding de moeite waard maken?

Die GlenDronach 12 is zeker de gok waard imo. Niet daverend bijzonder, maar van hoge kwaliteit. Een fijne 'daily drinker' met karakter en net dat beetje sherry.

Enjoy!
Tnx. :)
Laphroaig: echt geen idee. De Lore ken ik, is lekker dus nu opnieuw gekocht. De 10yo heb ik nog nooit gehad, das dus de gok. :) Ik hoop dat die een beetje in de buurt komt, dat het een alternatief is voor de Lor voor inderdaad de helft van het geld.

Nomen nescio

• dvanspijker
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 23:21
Verkeerde topic |:(

[Voor 96% gewijzigd door dvanspijker op 30-01-2021 19:14]

• frank..
Bambi105 schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 16:18:
[...]

Enjoy!
De Lore is echt veel voller van smaak dan de 10yo.
Er is gebruik gemaakt van 5 verschillende vaten waaronder sherry en quartercasks.
En het is een mix van Laphroaigs tussen de 7 en 21 jaar oud.
https://www.laphroaig.com/en/lore

De 10yo is alleen gerijpt op ex-bourbonvaten.

Af en toe is hij in de aanbieding bij D12 voor 59 euro. Dan is hij wat mij betreft zeker die extra euro's waard. :9

[Voor 6% gewijzigd door frank.. op 02-02-2021 14:47]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@SunnieNL @Bambi105 Hoe bevalt de Edradour?

• inhico
Even wat anders... Om precies te zijn een tip:
Op youtube zijn allerlei filmpjes te vinden met masterclasses etc van Charlie MacLean. Ik heb ooit een live masterclass met hem meegemaakt: heel leerzaam. Heel goede tips over hoe je goed kunt proeven etc. Hele handige tips die echt behulpzaam zijn. Uiteraard zijn zijn oordelen persoonlijk, dus mogelijk anders dan je eigen oordelen.

Zeker het kijken waard.

Deze bijvoorbeeld:

Masterclass

[Voor 22% gewijzigd door inhico op 03-02-2021 11:47]

...

• Bambi105
Ik kon niet wachten hem te kopen, maar zal wel even wachten met openen. Er volgt hopelijk later dit jaar een memorabel moment waarop deze met vrienden geopend zal worden! @SunnieNL heb jij hem wel geopend?

• SunnieNL
Bambi105 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 19:09:
[...]

Ik kon niet wachten hem te kopen, maar zal wel even wachten met openen. Er volgt hopelijk later dit jaar een memorabel moment waarop deze met vrienden geopend zal worden! @SunnieNL heb jij hem wel geopend?
Nee, ik twijfelde wel sterk afgelopen weekend, maar besloten hem nog even dicht te houden.
Maar kans is groot dat ik hem vrijdagavond aanbreek, want kan eigenlijk niet wachten hem te proberen :P

[Voor 4% gewijzigd door SunnieNL op 02-02-2021 19:41]

Signature here?

• SunnieNL
Bij een avondje The Hobbit en de grote slag om de berg, moest een goede whisky.
Bij openen ruikt het al zeer goed. Even laten ademen in t glas, ruikt vol maar toch ook zacht. Eerste slok, wat een palet. Heerlijk, pittig, scherp randje. Redelijk zachte afdronk waar iets later het pittige even terug schiet.

(Ben niet heel goed in het verder omschrijven :) )

Super bedankt voor het aanraden!

Signature here?

• allstarted1
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:45
Deathchant schreef op woensdag 30 december 2020 @ 21:46:
[...]

En binnen:
[Afbeelding]

Zoals ik al zei: ik moet i.p.v. proeven echt eens meer gaan drinken ;)
Dit zijn mijn 4 "bijzonderste" whisky's die ik echt superlekker vind (en nu nog van de samples "leef" :P ):
[Afbeelding]

EDIT: ownee, ik heb nog een 5e, bijzondere whisky die ik in de eerste lockdown had gekocht:
[Afbeelding]
Edradour cask strength, door The Ultimate gebotteld, 57,1%

*Kucht* Was vorige week even aan het scrollen door het topic en kwam al snel tot het besef dat ik geen bijzondere fles meer heb staan, behalve een private cask bottling van Bruichladdich en single cask van Glendronach 14yrs. Mijn geopende Glendronach Parliament is namelijk leeg gegaan op 14 december, de eerste verjaardag van mijn dochter. Die fles ging 8 maanden daarvoor open toen we het nieuws aan mijn ouders vertelden, en vervolgens een glas bij ieder ander bijzonder moment gedurende de zwangerschap en na de geboorte.

Was dus weer hoog tijd voor een mooie fles en ik was dus om toen ik de berichten las. Hoewel ik deze hopelijk bij een andere gelegenheid zal openen. Een tweede mag best even op hem/haar laten wachten :D

De Bunna is gewoon een fijne whisky voor tussendoor. Niet te rokerig, maar verrassend zacht. Mooi van smaak en niet al te duur. Prima voor dit soort avonden!

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

• inhico
Off topic:
Mijn geopende Glendronach Parliament is namelijk leeg gegaan op 14 december, de eerste verjaardag van mijn dochter. Die fles ging 8 maanden daarvoor open toen we het nieuws aan mijn ouders vertelden
Dus jij hebt je ouders verteld dat ze grootouders werden toen je dochter 4 maanden oud was?

...

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 06:58

Honesty

kattenneus!

.

[Voor 99% gewijzigd door Honesty op 07-02-2021 09:37]

festina lente

• allstarted1
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19:45
inhico schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:11:
Off topic:

[...]

Dus jij hebt je ouders verteld dat ze grootouders werden toen je dochter 4 maanden oud was?
Euh...het was laat, haha. :P De fles ging dus al flink wat eerder open. Ze is 14 december 2019 geboren - de Parliament werd in april van dat jaar geopend. Laatste glas is opgegaan op 14 december 2020. Had het bodempje overgeschonken naar een proefbuisje zodat de smaak behouden bleef.

En balen - een nieuwe fles gaat nu voor zo'n 160/170 euro. Had hem destijds voor, ik meen, 120 euro in huis gehaald.

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

• inhico
Mooi dat ie goed heeft gesmaakt.... Ik zie dat de prijs van de Parliament afhankelijk is van de versie (jaar van bottelen). Botteling uit 2018 kost bij D12 €125,-. De 2019-botteling is daar €25 duurder.
Ik ken ze overigens geen van beide. Moet ik maar eens verandering in brengen...

...

• Bambi105
SunnieNL schreef op zondag 7 februari 2021 @ 00:21:
[...]

Bij een avondje The Hobbit en de grote slag om de berg, moest een goede whisky.
Bij openen ruikt het al zeer goed. Even laten ademen in t glas, ruikt vol maar toch ook zacht. Eerste slok, wat een palet. Heerlijk, pittig, scherp randje. Redelijk zachte afdronk waar iets later het pittige even terug schiet.

(Ben niet heel goed in het verder omschrijven :) )

Super bedankt voor het aanraden!
Heerlijk! Goed om te horen!

• Lone
  • Laatst online: 21:37
Wie heeft er zin om mee te denken? Ik ga een whiskyproeverij organiseren voor een aantal collega's en ben aan het brainstormen welke whiskies ik zal kiezen.

Randvoorwaarden:

Aantal mensen:10
Budget: 40 euro p.pp (houdt rekening met 1 euro per sample flesje)
Aantal whiskies: 6 tot 7
Niveau: Loopt een beetje uiteen van mensen die net het verschil tussen en blend en een single malt kennen tot mensen die al 10-15 verschillende single malts geproefd hebben.

Mijn idee voor nu is om een aantal whiskies te kiezen om de verschillende streken te laten proeven. Vervolgens van een paar van die whiskies om een finish of een hogere sterkte te laten proeven.

Eerste lijstje:
  • Balvenie - 12 Years Old - Double Wood (40 euro)
  • Balvenie - 14 Years Old - Caribbean Cask (65 euro)
  • Aberlour - 12 Years Old - Non Chill-Filtered (42 euro)
  • Aberlour - A'Bunadh - Batch 66 (65 euro)
  • Springbank - 10 Years Old (43 euro)
  • Talisker - 10 Years Old (33 euro)
  • Ardbeg - 10 Years Old (40 euro)
Ik ben nog vooral aan het twijfelen over de twee Balvenie's. Het is in mijn ogen een klassieke highlander en de rum finish is als ik me goed herinner duidelijk aanwezig maar twijfel een beetje of ik voor 65 euro niet beter iets anders kan kiezen. Balvenie is tegenwoordig vaak redelijk prijzig met zijn speciale versies.

Iemand advies?

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 22:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Die Caribbean Cask is wel erg lekker, en heeft door de rum finish een hele aparte (na)smaak.

De A'Bunadh is natuurlijk een sherrybom, ook altijd goed. Daarbij is het ook leuk om het verschil met of zonder drupje water te laten proeven. Hij is wel lastig in een rijtje te zetten vind ik: normaal ga ik van zoetig naar zwaar jodium/rokerig, maar de A'Bunadh is zo sterk dat het de smaak van wat erna komt wel beinvloedt terwijl het qua regio en smaak wat later in een serie zou passen.

Ik had verwacht dat de Aberlour 12yo goedkoper zou zijn. Is dat de double matured? Als instapper kan je anders kiezen voor de 10yo. Ook lekker, iets goedkoper en lijkt minder op de Balvenie 12yo

Voor een toegankelijke starter kan je in plaats van de Aberlour of Balvenie 12yo ook gaan voor bijvoorbeeld een lowland: Auchentoshan threewood. Triple distilled en met verschillende finishes, dus ook iets bijzonders imho.

Bij zo'n hoeveelheid flessen zou ik wel kijken bij D12 of iets vergelijkbaars, dan bespaar je aardig wat tov de plaatselijke Gall.

De Talisker vind ik persoonlijk wat minder speciaal. Dan zou ik eerder gaan voor een Bunnahabhain of Laphroaigh

[Voor 23% gewijzigd door gwystyl op 10-02-2021 09:49]

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:15:
Wie heeft er zin om mee te denken? Ik ga een whiskyproeverij organiseren voor een aantal collega's en ben aan het brainstormen welke whiskies ik zal kiezen.

Randvoorwaarden:

Aantal mensen:10
Budget: 40 euro p.pp (houdt rekening met 1 euro per sample flesje)
Aantal whiskies: 6 tot 7
Niveau: Loopt een beetje uiteen van mensen die net het verschil tussen en blend en een single malt kennen tot mensen die al 10-15 verschillende single malts geproefd hebben.

Mijn idee voor nu is om een aantal whiskies te kiezen om de verschillende streken te laten proeven. Vervolgens van een paar van die whiskies om een finish of een hogere sterkte te laten proeven.

Eerste lijstje:
Ik ben nog vooral aan het twijfelen over de twee Balvenie's. Het is in mijn ogen een klassieke highlander en de rum finish is als ik me goed herinner duidelijk aanwezig maar twijfel een beetje of ik voor 65 euro niet beter iets anders kan kiezen. Balvenie is tegenwoordig vaak redelijk prijzig met zijn speciale versies.

Iemand advies?
Een tijdje geleden heb ik ook een proeverij voor collega's opgezet. Ik heb toen voor vijf whiskies gekozen. 7 is een redelijk gangbaar aantal voor een tasting met whiskydrinkers, maar als je een wat gemengder publiek hebt is dat m.i. best veel. Als je relatief veel 'beginners' in de groep hebt zou ik ook overwegen om iets meer in te zetten op grotere verschillen. Al heb ik toen wel een Aberlour 12 en een Balvenie Double Wood gebruikt, en daar hadden ook de beginners wel een mening over :)
Flesjes kunnen een stuk goedkoper, ik heb toen 30mL flesjes (dus een goede dram, of twee keer voor de wat minder doorgewinterde drinker) met dop voor 30 cent per stuk gevonden. Als je interesse hebt zoek ik de link wel even voor je op :)
Wat qua kosten (en daarmee keuze) interessant kan zijn is om uit je eigen collectie te schenken. Ik heb toen vier eigen flessen half leeggegoten en in ruil daarvoor de halve fles Highland Park Single Cask die na de proeverij over was gehouden. Want met 10 mensen krijg je geen vijf of zeven flessen leeg in een proeverij, dus dan moet je verzinnen wat je met die halve flessen gaat doen.
De Caribbean Cask vind ik persoonlijk erg lekker, dus daar ben ik wat bevooroordeeld in :9

• Lone
Bedankt voor de feedback en adviezen!

De whisky zal ik halen bij www.whiskyvanzuylen.nl. Dit is mijn standaard adres en alleen als het echt veel scheelt zal ik het ergens anders halen. Van Zuylen is meestal goed geprijst, zeker geen Gall&Gall prijzen.

@gwystyl
Die Aberlour is deze: https://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/aberlour/2599 Ik vond hem wel interessant vanwege de iets hogere sterkte. De normale versie is een paar euro goedkoper.

Wat betreft de gelijkenis met de Balvenie, dan moet ik misschien toch de Balvenie aanpakken omdat ik juist sherry casks wilde laten proeven bij de Aberlour's. Ik zat nog de denken aan twee Glenmorangie's die hebben ook een aantal finishes maar daar heb ik niet veel ervaring mee. Glenmorangie heeft nooit mijn interesse kunnen pakken.

Wat betreft de Talisker. Ik vind hem altijd wel bijzonder en interessant, wel stevig maar geen turf. Ik wilde niet meerder geturfde whiskies doen dus de Laphroaig is dan niet handig. Bunnahabhain is wel een optie inderdaad

@Wormaap
Ik heb lang gezocht naar flesjes en ben benieuwd welke jij hebt gebruikt. Ik ga nu voor deze: https://www.whiskysite.nl...bottle-with-cap-6-cl.html
Ik ben van plan om 6cl per sample te doen. Dan deel je de flessen redelijk op.

Eigen collectie heb ik ook aan gedacht alleen ik heb niet veel toegankelijke flessen staan die een beetje schappelijk geprijsd zijn.

Goed om te horen dat jij de Caribbean Cask ook een goede keus vind.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
@Lone Aberlour en Balvenie zijn de 2 waar ik standaard naar grijp, zegt wel wat :) Carribean Cask is erg lekker. Double cask ook. Aberlour A'bunadh is mijn favoriet

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:25:
@Wormaap
Ik heb lang gezocht naar flesjes en ben benieuwd welke jij hebt gebruikt. Ik ga nu voor deze: https://www.whiskysite.nl...bottle-with-cap-6-cl.html
Ik ben van plan om 6cl per sample te doen. Dan deel je de flessen redelijk op.

Eigen collectie heb ik ook aan gedacht alleen ik heb niet veel toegankelijke flessen staan die een beetje schappelijk geprijsd zijn.

Goed om te horen dat jij de Caribbean Cask ook een goede keus vind.
Even gezocht, ik heb toen deze flesjes gebruikt. De gedachte daarbij was dat 30mL voor een tasting meer dan voldoende is (een aantal mensen hebben daar zelfs maar de helft van gebruikt). En op die manier heb ik de prijs op 25 euro per persoon kunnen houden, inclusief verzending (mijn collega's zitten door het hele land, en in coronatijd samenkomen voor een tasting ging hem niet worden). Daarvoor heb ik Elijah Craig Small Batch Bourbon, Aberlour 12, Balvenie Double Wood, Caol Ila 12 en de eerder genoemde Highland Park Single Cask rondgestuurd.
60mL gaat hopelijk niemand tijdens een tasting opmaken, maar dan blijft er natuurlijk wel iets over om later nog van te genieten :)

• Lone
Wormaap schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:57:
[...]

Even gezocht, ik heb toen deze flesjes gebruikt. De gedachte daarbij was dat 30mL voor een tasting meer dan voldoende is (een aantal mensen hebben daar zelfs maar de helft van gebruikt). En op die manier heb ik de prijs op 25 euro per persoon kunnen houden, inclusief verzending (mijn collega's zitten door het hele land, en in coronatijd samenkomen voor een tasting ging hem niet worden). Daarvoor heb ik Elijah Craig Small Batch Bourbon, Aberlour 12, Balvenie Double Wood, Caol Ila 12 en de eerder genoemde Highland Park Single Cask rondgestuurd.
60mL gaat hopelijk niemand tijdens een tasting opmaken, maar dan blijft er natuurlijk wel iets over om later nog van te genieten :)
Thnx voor de link, helaas zijn de 60ml flesjes niet op voorraad. Zou echter niet heel veel schelen, ze zijn daar ook 80 cent per stuk. Het idee is idd dat mensen wat overhouden.

• Robkazoe
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 04:20
gwystyl schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:45:
Die Caribbean Cask is wel erg lekker, en heeft door de rum finish een hele aparte (na)smaak.

De A'Bunadh is natuurlijk een sherrybom, ook altijd goed. Daarbij is het ook leuk om het verschil met of zonder drupje water te laten proeven. Hij is wel lastig in een rijtje te zetten vind ik: normaal ga ik van zoetig naar zwaar jodium/rokerig, maar de A'Bunadh is zo sterk dat het de smaak van wat erna komt wel beinvloedt terwijl het qua regio en smaak wat later in een serie zou passen.

Ik had verwacht dat de Aberlour 12yo goedkoper zou zijn. Is dat de double matured? Als instapper kan je anders kiezen voor de 10yo. Ook lekker, iets goedkoper en lijkt minder op de Balvenie 12yo
Ik ben groot fan van de Aberlour maar ik vind de 10yo van Aberlour echt met afstand de slechtste Aberlour. Als je een Aberlour haalt, betaal dan een tientje meer en haal de 12yo.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Robkazoe schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:25:
[...]

Ik ben groot fan van de Aberlour maar ik vind de 10yo van Aberlour echt met afstand de slechtste Aberlour. Als je een Aberlour haalt, betaal dan een tientje meer en haal de 12yo.
Ik ben juist meer over de 10yr te spreken dan de reguliere 12yr...Beter pak je een 12yr NCF-versie met 48%, die overtreft beiden. Maar zo zie je, smaken verschillen :)

• terror-oehoe
  • Registratie: maart 2020
  • Laatst online: 16-06 16:45
Lone schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 09:15:
Eerste lijstje:
Wellicht je Aberlour A'Bunadh inwisselen voor een Glenlivet Nadurra Oloroso of misschien zelfs een volle rijke Glenlivet 18yrs? Zelf ben ik niet zo'n fan Talisker, maar ik begrijp dat je hem er tussen hebt staan. Al had ik hem gewijzigd naar de Port Ruige of the Distillers Edition.

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
denk dat die ardbeg, talisker en springbank allemaal niet zo bijzonder zijn. Ik zou liever die ardbeg (wat imo niet zo'n hele speciale whiskey is) weglaten en dan die aberlour 12 years 'upgraden' en er 1 klatser van 80 euro bij doen die net wat specialer/ouder is dan de rest. Dan heb je net wat meer diversiteit in het aanbod

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

Pagina: 1 ... 27 28 29 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True