Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• downtime
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hoe bewaren jullie whisky bij dit weer? Ik heb gisteravond een glaasje gedronken maar warme whisky is toch niet zo lekker. Je hebt natuurlijk wijnkoelkasten maar daar kun je flessen alleen liggend in bewaren, wat voor whisky niet ideaal is, en een gewone koelkast is weer te koud. Een kelder is waarschijnlijk het ideaal maar mijn appartement leent zich daar niet zo goed voor.

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Dit weer drink ik sowieso niet, maar wat je kan proberen is door je glas te koelen in de koelkast en daar dan de whisky in te doen. :) Wat ik wel heb is een fles captain morgan die in de koelkast staan (goedkope bocht eigenlijk) en dat is om een borreltje te doen dikke prima. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:25:
Hoe bewaren jullie whisky bij dit weer? Ik heb gisteravond een glaasje gedronken maar warme whisky is toch niet zo lekker. Je hebt natuurlijk wijnkoelkasten maar daar kun je flessen alleen liggend in bewaren, wat voor whisky niet ideaal is, en een gewone koelkast is weer te koud. Een kelder is waarschijnlijk het ideaal maar mijn appartement leent zich daar niet zo goed voor.
Bij gebrek aan opties is het voor mij een kwestie van het weer doorstaan. Ik drink nu ook vrijwel niets, het zou hooguit iets lichts zijn (geen peat/CS/sherrybommen). En de collectie moet zich maar een paar dagen groot houden, gelukkig zijn deze temperaturen een uitzondering en geen regel, anders zou ik daar iets voor moeten verzinnen, bijvoorbeeld zo'n ding in de tuin of zo.

• smurfinmark
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 17-06 15:50
hfos schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Bij gebrek aan opties is het voor mij een kwestie van het weer doorstaan. Ik drink nu ook vrijwel niets, het zou hooguit iets lichts zijn (geen peat/CS/sherrybommen). En de collectie moet zich maar een paar dagen groot houden, gelukkig zijn deze temperaturen een uitzondering en geen regel, anders zou ik daar iets voor moeten verzinnen, bijvoorbeeld zo'n ding in de tuin of zo.
Wat ook een leuke optie is; whiskey cocktails.

Denk aan Whiskey Sour, Manhattan, Old Fashioned, dat soort zaken. Lekker koel, maar wel met whiskey smaak.

Alleen niet je goeie spul voor gebruiken, dat is een beetje onnodig :)

• jordyc
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07:40
Ik drink gewoon men whiskey's als ik daar zin in heb. Met dit weer gaat men voorkeur wel uit naar heel andere dingen dan in de winter. Een zware whiskey is nu niet lekker, maar ik kon gisteravond wel echt genieten van men Balvenie Caribean cask of van een Glenlivet.

• Togi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 15:54
Zelf ben ik met dit weer meer van andere dranken als een fris biertje, wijntje, limoncello of frisse mixjes maar je zou kunnen kijken voor iets als de Snow Grouse.
Of voor icecubes om het te koelen

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:39

Honesty

kattenneus!

downtime schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:25:
Ik heb een donkere kast voor de whisky en denk dat die met dit weer rond de 22 graden is, moet eerlijk zeggen dat ik whisky nu ook niet de meest ideale drank vind om te drinken, liever rosé of een licht biertje al drink in de avonden ook wel wat zwaarder. Toevallig zondag na een buurtbbq met wat wijn thuis nog in de tuin 2 jura's gedronken. Hoewel dat niet mijn favoriete whisky is smaakte die toch wel lekker na een avondje zware wijnen.

festina lente

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Voor dit weer hebben ze rum uitgevonden :)

[Voor 30% gewijzigd door Bundin op 12-08-2020 22:13]

I like bacon!

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:06
Nou, met whisky valt ook wel wat te doen bij warm weer:
  • Smokey Cokey cocktail (hier gaan ongetwijfeld wat mensen van hyperventileren, maar ik vind het persoonlijk erg lekker). De peat is zo sterk, dat deze ook door de cola nog goed te proeven is.
  • Een voor wie het liever puur houdt: de Johnny Walker White Walker is ook best te doen vanuit de koelkast of vriezer.

_██_
(ಠ_ృ)

• Arator
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 00:17
jordyc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:53:
maar ik kon gisteravond wel echt genieten van men Balvenie Caribean cask of van een Glenlivet.
die heb ik van de week ook nog gedronken.
Whiskey staat hier ook gewoon in een donkere kast in mijn hobbykamer. Met dit weer staat wel de airco op 23°.
Als het over rum gaat, ben ik eerder te vinden voor de Franse rums. Die hebben nogal redelijk strikte wetten omtrent hun drank, vooral voor hun champagne en cognac, maar die gelden dus ook voor de rum die op Franse bodem worden gemaakt. Van zodra dat er toevoegingen bijkomen, al is het maar karamel om te kleuren (en dat gebeurt nooit bij whiskey :X ), mag het geen rum meer heten. En ja, er wordt volop r(h)um gemaakt op Franse bodem, maar dan wel aan de andere kant van de wereld. (Guadeloupe, Martinique, Réunion, Frans-Guyana, en ik vermoed dat op Mayotte ook wel suikerriet kan groeien). En met dit weer, een Ti punch vieux (ook niet den duurste uit de kast hé :P )

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Er wordt genoeg rum aangesuikerd, maar zelfs in landen zonder wetgeving zijn er genoeg huizen die een schoon product opleveren. Waar wel veel mee wordt gesjoemeld is de leeftijd. Vaak solera, met de oudste op de fles. Niet naar kijken dus. Gelukkig is er heel veel prima smakende rum, ook van beperkte leeftijd. Het spectrum aan smaken is enorm. Maar dit is g~'n rum topic :)

[Voor 28% gewijzigd door Bundin op 13-08-2020 07:26]

I like bacon!

• JohanKupers
  • Registratie: juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vandaag maar even de donderdagdeal bij Drankdozijn beswteld.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17-06 16:15
Ik had laatst een fles bourbon gehaald, die vind ik met dit warme weer ook erg lekker. Bourbon is grotendeels van mais gemaakt waardoor je een zoetige smaak krijgt. Heerlijk zomers drankje!

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Met deze hitte drink ik ook helemaal geen whisky. Mijn leuke flessen gin zijn ondertussen wel allemaal bijna leeg, want een ijskoude G&T kan ik met dit weer erg waarderen :9
Daarnaast shake ik graag wat cocktailtjes. Maar op de één of andere manier vind ik cocktails met whisky of bourbon eigenlijk nooit lekker.

Ticking away, the moments that make up a dull day

• Jean Paul
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-05 16:15

Jean Paul

Reservebelg

Ik heb wel een aantal favorieten, en een recent nieuwe is van Nederlandse bodem: Millstone Peated PX. Verrassend lekker, zeker een aanrader!

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 07:33
Atomsk schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:47:
Nou, met whisky valt ook wel wat te doen bij warm weer:
  • Smokey Cokey cocktail (hier gaan ongetwijfeld wat mensen van hyperventileren, maar ik vind het persoonlijk erg lekker). De peat is zo sterk, dat deze ook door de cola nog goed te proeven is.
Ze zeggen Lagavulin, maar ik zou er lekker Johnnie Walker Black ingooien. Is wat lekkerder voor de portemonnee denk ik.

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 17-06 08:54
harmpie1147 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 07:40:
Dit weekend 25% korting op single malts bij de Makro. Alleen bij Makro Amsterdam is er een interessant assortiment.
Ik heb een Glendronach 21 Parliament meegenomen voor 74 euro.
Nijmegen heeft ook best wat staan hoor.

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Whisky Deal Dagen bij de Mitra:

⛔ Trackers of betalen ⛔

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

En nu de Wilde Whisky Dagen bij de Gall & Gall.

⛔ Trackers of betalen ⛔

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 06:55
Bedankt voor de tip. heb een o.a. een Big Peat laten thuisbezorgen. Vond het altijd al een fascinerend lelijke fles(doos) en nu kon ik het echt niet meer laten. :+

• stevens20
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:30
Hallo allemaal,

Er zijn weer aanbiedingen en mijn whisky is bijna op. Ik ben weer op zoek naar een nieuwe fles. Momenteel heb ik de neiging om eens gek te doen en te kijken wat een duurdere (rond 100,-) fles brengt.

Ik wil geen gerookte whisky, wel vind ik een drogere/houtige smaak/afdronk erg lekker.

Onderstaande flessen zijn voor mij bekend:
GlenMorangie The Original: Erg lekker, al meerdere flessen van gehad maar wil iets met wat meer pit
Jameson: Vlak en niets speciaals. Zou hem niet nog een keer halen
GlenFiddich 12jr: Prima whisky om altijd een flesje van te hebben of voor een feestje
Bowmore 18jr: Gerookt, en dat is iets wat ik écht niet kan waarderen
Bowmore 15jr: Zie 18jr...
TheGlenLivet Founders Ed. : Wat matjes maar wel lekker
Chivas Regal 12jr: Opzich lekker maar geen smaak die er uit springt
AnCnoc: geen idee meer welke maar ik denk me te herinneren dat ik er erg over te spreken was.
GlenDronach 12: lekkere fles maar mag wat meer power hebben. Ik zou deze wel een tweede keer kunnen kopen.
Singleton 12: wat scherpere en langere afdronk maar voor de rest wat vlak. Ik kan hem wel waarderen maar vind het meer iets om met wat vrienden op een gezellige avond een fles soldaat te maken.

Ik ben erg benieuwd of jullie een mooi advies kunnen geven. De Dronach heb ik ook op advies van hier gekocht en dat was een goed advies. Voor deze keer verruim ik het budget tot ongeveer 100,-. Ik ben op zoek naar een whisky om puur te drinken en lekker van te genieten.

In mijn online zoektocht kwam ik Balvenie DoubleWood tegen. Dat lijkt me wel wat maar ik heb geen idee of dit aansluit bij mijn smaak en wensen.

https://www.gall.nl/the-b...ars-geen-70cl-705306.html

[Voor 6% gewijzigd door stevens20 op 22-10-2020 22:39]

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 07:48

Secsytime

Automagisch

Kavalan concertmaster, never disappoints.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:26
stevens20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:48:
Hallo allemaal,

Er zijn weer aanbiedingen en mijn whisky is bijna op. Ik ben weer op zoek naar een nieuwe fles. Momenteel heb ik de neiging om eens gek te doen en te kijken wat een duurdere (rond 100,-) fles brengt.

Ik wil geen gerookte whisky, wel vind ik een drogere/houtige smaak/afdronk erg lekker.

GlenMorangie The Original: Erg lekker, al meerdere flessen van gehad maar wil iets met wat meer pit
GlenFiddich 12jr: Prima whisky om altijd een flesje van te hebben of voor een feestje
AnCnoc: geen idee meer welke maar ik denk me te herinneren dat ik er erg over te spreken was.
GlenDronach 12: lekkere fles maar mag wat meer power hebben. Ik zou deze wel een tweede keer kunnen kopen.
Singleton 12: wat scherpere en langere afdronk maar voor de rest wat vlak. Ik kan hem wel waarderen maar vind het meer iets om met wat vrienden op een gezellige avond een fles soldaat te maken.

Ik ben erg benieuwd of jullie een mooi advies kunnen geven. De Dronach heb ik ook op advies van hier gekocht en dat was een goed advies. Voor deze keer verruim ik het budget tot ongeveer 100,-. Ik ben op zoek naar een whisky om puur te drinken en lekker van te genieten.
Als ik zo naar je lijstje kijk denk ik dat je met 2x een fles van €50,- ook wel wat moois kan kopen.

Mag ik je iets van Bruichladdich aanraden? De Islay Barley bijvoorbeeld. Stond niet op mijn radar maar sinds ik het geproefd heb bij een whisky proeverij ben ik groot fan. De peated versie onder de naam Port Charlotte is ook fantastisch.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@stevens20 De double wood kan ik je van harte aanbevelen, net als de Caribbean Cask van Balvenie (ietsje zoeter). Als je inderdaad richting de duurdere flessen wil, is Allardice 18 van Glendronach imo een mooie keuze.
Daarnaast vind ik persoonlijk de Cigar Malt van Dalmore en de Quinta Ruban van Glenmorangie erg lekker, maar die zijn misschien wat te licht naar je smaak.

Edit: misschien ook een leuk idee is een set van Tasting Collection, bv deze: https://www.tastingcollec...ons/whisky-proeverij.html
65 euro voor 12 proefbuisjes, kun je mooi mee bepalen wat je lekker vindt of juist niet.

[Voor 25% gewijzigd door Bra-Jo op 23-10-2020 13:13]

Nomen nescio

• Arator
stevens20 schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:48:
Hallo allemaal,

In mijn online zoektocht kwam ik Balvenie DoubleWood tegen. Dat lijkt me wel wat maar ik heb geen idee of dit aansluit bij mijn smaak en wensen.

https://www.gall.nl/the-b...ars-geen-70cl-705306.html
Als je er hier kan aangeraken, een Stauning. Gelet op de voor- en afkeur, probeer eens de young rye. Niet verschieten van de prijs.
Ik heb ooit een 2nd edition gehad. Waren smaken die ik nog niet tegen ben gekomen bij een whiskey. Deed me denken aan berk en den.
Ik ging ze altijd in Denemarken halen, maar dit jaar zal het er niet van komen. Als je een leverancier weet te vinden, mag je het me altijd laten weten.

En anders de Glenmorangie Quinta Ruban. Heel smooth, maar wel een beetje onder het budget ;)

• Bambi105
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 06:25
Helemaal eens met @Noxa en @Bra-Jo wat betreft de Glendronach Allardice en een unpeated Bruichladdich.

Een andere unpeated Islay om een kans te geven is de Bunnahabhain 18, een fantastische stap omhoog van een al heerlijke bunna 12.

Als je echt een studie in hout wil hebben, dan is de Glendalough Pot Still Irish Whisky op Iers eikenhout nog te overwegen. Ruikt als de oude werkschuur van m'n vader nadat er net vers hout is gezaagd...

Maar die bovengenoemde whisky's zijn wel echt een kaliber hoger dan de Glendalough!

• Vaal
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:42

Vaal

𝖁𝖆𝖓 𝕭𝖎𝖓𝖘𝖇𝖊𝖗𝖌𝖊𝖓, 𝖑𝖚𝖑!

Secsytime schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 21:51:
Kavalan concertmaster, never disappoints.
Groot fan van deze Taiwanese whisky!

𝕾𝖏𝖔𝖓𝖓𝖎𝖊, 𝖟𝖊 𝖑𝖊𝖌 𝖔𝖕 𝖏𝖊 𝖜𝖆𝖌𝖊𝖓!

• hfos
  • Niet online
Arator schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:43:
[...]Als je er hier kan aangeraken, een Stauning. Gelet op de voor- en afkeur, probeer eens de young rye. Niet verschieten van de prijs.
Ik heb ooit een 2nd edition gehad. Waren smaken die ik nog niet tegen ben gekomen bij een whiskey. Deed me denken aan berk en den.
Ik ging ze altijd in Denemarken halen, maar dit jaar zal het er niet van komen. Als je een leverancier weet te vinden, mag je het me altijd laten weten.
Voor een distilleerderij in handen van Diageo vind ik ze inderdaad dun gezaaid, ik ging ervan uit dat er intussen wel veel meer voorhanden zou zijn intussen. Drankgigant heeft twee flessen, meer kom ik zo gauw niet tegen.

Een andere potentieel interessante Deense whisky is Fary Lochan, heb zowel deze als Stauning een paar jaar geleden bezocht en ze waren qua opzet en sfeer erg verschillend! Allebei nog erg klein, Stauning was net aan Diageo verkocht. Whiskies waren bij allebei erg jong, ben benieuwd wat er van rijpere versies terecht gaat komen.

• stevens20
Arator schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 01:43:
[...]

Als je er hier kan aangeraken, een Stauning. Gelet op de voor- en afkeur, probeer eens de young rye. Niet verschieten van de prijs.

En anders de Glenmorangie Quinta Ruban. Heel smooth, maar wel een beetje onder het budget ;)
Een beetje onder budget bestaat niet. Ik wil een mooie whisky die lekker is. Dat mag tot ongeveer 100,- kosten en mocht dat daar onder zitten is dat uiteraard ook goed. Zolang het er maar een is waar ik van kan genieten.

• Lone
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 07:45
Paar andere ideeën voor @stevens20 : Een Highland Park, Aberlour A'bunadh, Springbank of Talisker. Eens met andere dat het goed is om nu wat meer te proeven, evnt via samples, dan een duurdere fles te proeven.

• Arator
hfos schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 09:33:
[...]
Voor een distilleerderij in handen van Diageo vind ik ze inderdaad dun gezaaid, ik ging ervan uit dat er intussen wel veel meer voorhanden zou zijn intussen. Drankgigant heeft twee flessen, meer kom ik zo gauw niet tegen.

Een andere potentieel interessante Deense whisky is Fary Lochan, heb zowel deze als Stauning een paar jaar geleden bezocht en ze waren qua opzet en sfeer erg verschillend! Allebei nog erg klein, Stauning was net aan Diageo verkocht. Whiskies waren bij allebei erg jong, ben benieuwd wat er van rijpere versies terecht gaat komen.
Ik ben vorig jaar nog bij Stauning geweest, en zoals ik het had begrepen, zijn ze niet verkocht aan Diageo, maar heeft Diageo een hoop geld in Stauning gepompt, en krijgt daarvoor x% van het gemaakte destillaat. Stauning staat ook niet tussen de brands van Diageo.
In ieder geval waren ze vorig jaar nog steeds aan het proefdraaien in hun nieuwe stokerij. Ik dacht dat ze nog maar op 1/3 van hun capaciteit zaten van de hele installatie. Maar dat 1/3 was al meer dan hun oude stokerij aankon.

• stevens20
Lone schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:15:
Paar andere ideeën voor @stevens20 : Een Highland Park, Aberlour A'bunadh, Springbank of Talisker. Eens met andere dat het goed is om nu wat meer te proeven, evnt via samples, dan een duurdere fles te proeven.
Dank. De aberlour en highland Park komen inderdaad vaker voorbij en worden veelal positief beoordeeld.

Ik ga met jullie adviezen in het achterhoofd eens naar de slijterij in de stad en laat me daar verder adviseren.

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
stevens20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

Dank. De aberlour en highland Park komen inderdaad vaker voorbij en worden veelal positief beoordeeld.

Ik ga met jullie adviezen in het achterhoofd eens naar de slijterij in de stad en laat me daar verder adviseren.
Wat ook leuk is, is de Aberlour A'bunadh én een Glendronach Cask Strength halen. Allebei cask strength whiskies uit het zelfde gebied die op sherryvaten gerijpt hebben. Maar met een ontzettend verschillend karakter. Waar de Glendronach relaxt is als een labrador die z'n hoofd op je voeten legt bij het haardvuur, is de A'bunadh meer een valse pitbull die bloed ruikt :P Allebei geweldige whiskies, dat in ieder geval :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

stevens20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:42:
[...]

HP is een hele makkelijke en vriendelijke Whisky, zit in een net even andere hoek dan bv de Talisker. Die ik zelf dan echt niet kan waarderen door dat zilte of rokerige van sommigen. :)

• stevens20
Het rokerige is iets wat ik echt NIET wil! Ik heb daarmee heel snel de associatie met dat biertje waarvan je een slok neemt maar waar, zonder dat je het gezien hebt, een peuk in drijft.

• inhico
  • Laatst online: 06:13
Talisker is wel wat rokerig (maar niet peaty). En heel erg lekker wat mij betreft. De wat oudere varianten zijn zachter en "meer gebalanceerd" van smaak. En aanzienlijk duurder, maar je krijgt er veel voor terug. De 25yo zal buiten het budget vallen, maar de 18yo past misschien wel (niet gecheckt).
Springbank heeft een nogal eigen profiel, leuk om te proberen. Een heel andere mogelijkheid is The Glenlivet Nadurra. Moet je even mazzel hebben met de juiste batch (geldt ook voor A'bunadh).

...

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

stevens20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:53:
Het rokerige is iets wat ik echt NIET wil! Ik heb daarmee heel snel de associatie met dat biertje waarvan je een slok neemt maar waar, zonder dat je het gezien hebt, een peuk in drijft.
Dan is HP misschien ook niet zo’n goed idee.

• Lone
Ik ging er vanuit dat het vooral in de turf zat die niet beviel. In dat geval leken mij Talisker en HP goede nieuwe stijlen om te proberen, wel een ruwer karakter maar geen turf. Als je echter helemaal weg wil blijven van rook zijn het minder goede keuzes, hoewel een HP 12 in mijn ogen niet rokerig is.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 22:19

Deathchant

Don't intend. Do!

@stevens20 Als krachtig je ding is, zou ik de Balvenie double wood niet aanraden. Zelfs de 17 jarige variant ervan niet.
Het is al eens voorbij gekomen, maar als je meer power wilt hebben dan de Glendronach 12yr, dan is de 18yr echt dé upgrade die je moet hebben. Dit was vanaf het moment ik in aanraking kom mijn absolute favoriet; donker, sherry'ig en erg krachtig, afdronk van hout en licht hintje verse tabak. Ik hou echt niet van rokerig, dus een tabak-achtige afdronk moet je niet verwarren met rokerig!

De Abunadh is qua alcoholpercentage natuurlijk erg krachtig, maar als je krachtig bekijkt in de zin van volheid/smaakexplosie/kruidige smaken wint ie het mijns inziens absoluut niet van de Glendronach 18yr. De abunadh is overigens wel ook een whisky die je eigenlijk gewoon MOET hebben voor die prijs.

Een Glendronach 21yr is nóg een stapje hoger en geeft je ietsje meer pit en zoetigheid dan de 18yr, maar ik denk dat als ik puur de smaaksensatie beoordeel, dat voor mij de 18yr net iets meer in balans is, maar die 21yr kickt er ook echt wel in hoor :) Ik denk wel dat je meer betaalt bij je lokale slijterij dan bijvoorbeeld op drankdozijn.nl.

Wat ook een krachtige whisky is, is de Kavalan Solist Sherry Cask of Vinho Barrique. Die zijn vrij zoet, maar ze kicken er goed in kan ik je zeggen ;) Nadeel: ze zijn beiden duur. Ik heb die Solist Sherry Cask nog kunnen krijgen voor 98 euro enkele jaren geleden, maar het is niet ondenkbaar dat het nog eens in een aanbieding komt.

[Voor 12% gewijzigd door Deathchant op 23-10-2020 12:26]

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

downtime schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Dan is HP misschien ook niet zo’n goed idee.
Dit herken ik niet, leg uit?

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joopieboy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

Dit herken ik niet, leg uit?
Ik vind HP licht rokerig, net als Talisker trouwens, dus iemand die rook echt niets vind zal zelfs een HP waarschijnlijk niet waarderen. Op z’n minst is het dan een goed idee om even te proeven voor je een fles koopt.

[Voor 12% gewijzigd door downtime op 23-10-2020 13:30]

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

downtime schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ik vind HP licht rokerig, net als Talisker trouwens, dus iemand die rook echt niets vind zal zelfs een HP waarschijnlijk niet waarderen.
Mm ik herken met name de fruit en hout tonen erin, lekkere frisse en vrij zachte whisky die bij mij standaard in de kast staat. Wel grappig hoe smaken dan zoveel kunnen schelen. :)

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Joopieboy schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Mm ik herken met name de fruit en hout tonen erin, lekkere frisse en vrij zachte whisky die bij mij standaard in de kast staat. Wel grappig hoe smaken dan zoveel kunnen schelen. :)
Absoluut. Ik zag ook dat jij Talisker weer niet waardeert terwijl ik ze allebei lekker vind en ook van beide meestal wel een fles in huis heb. En dat terwijl ik nooit meer dan 4 of 5 soorten whisky in huis heb.

• stevens20
Ik ben uiteindelijk op advies van de slijter voor een Craigellachie 13 gegaan. Schijnt pittig te zijn met een drogere houtige afdronk. Omdat ik nog veel twijfel en de dronach18 besteld moest worden ben ik voor een niet al te dure gegaan en probeer ik weer wat nieuws.

• inhico
ah, die Craigellachie 13 is naar mijn idee echt bang for your buck: goede keuze. Ben benieuwd wat je er van vindt.

...

• Noxa
stevens20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 15:07:
Ik ben uiteindelijk op advies van de slijter voor een Craigellachie 13 gegaan. Schijnt pittig te zijn met een drogere houtige afdronk. Omdat ik nog veel twijfel en de dronach18 besteld moest worden ben ik voor een niet al te dure gegaan en probeer ik weer wat nieuws.
Nice, mooi nog 50 piek over voor die Bruichladdich ;). Geniet er van man.

• stevens20
Noxa schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:22:
[...]

Nice, mooi nog 50 piek over voor die Bruichladdich ;). Geniet er van man.
Precies! Deze bevalt me nu goed. Heeft een lekkere afdronk. Wat droog en prikkelend in de mond maar zeker niet teveel. Ik mis op de tong wel wat kracht, hij is meer scherp dan dat je verschillende smaken ontdekt. Dat is ook iets wat aan mij kan liggen. Wat mij betreft een lekkere whisky die ik iemand aan zou kunnen raden. Meestal kan je op driekwart van de fles wel zeggen of hij echt goed bevalt.

• Noxa
stevens20 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:09:
[...]

Precies! Deze bevalt me nu goed. Heeft een lekkere afdronk. Wat droog en prikkelend in de mond maar zeker niet teveel. Ik mis op de tong wel wat kracht, hij is meer scherp dan dat je verschillende smaken ontdekt. Dat is ook iets wat aan mij kan liggen. Wat mij betreft een lekkere whisky die ik iemand aan zou kunnen raden. Meestal kan je op driekwart van de fles wel zeggen of hij echt goed bevalt.
Het eerste glas is meestal niet representatief voor de hele fles. Volgende keer smaakt ze al anders. Ik heb die Craighelachie een keer gedronken op een proeverij. Toen vond ik hem wel ok maar ik was geen vrij snel vergeten toen ik andere whyskies had geproefd.

• stevens20
Noxa schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 08:08:
[...]
Het eerste glas is meestal niet representatief voor de hele fles. Volgende keer smaakt ze al anders. Ik heb die Craighelachie een keer gedronken op een proeverij. Toen vond ik hem wel ok maar ik was geen vrij snel vergeten toen ik andere whyskies had geproefd.
Kan ik me voorstellen. Ik heb wel gekregen waar ik om vroeg, de afdronk is wat ik erg lekker vind dus daar ga ik de komende 70cl maar eens goed van genieten.

Hebben jullie ook de ervaring dat je whisky met fases drinkt? Ik kan zo in een paar weken zeer regelmatig een glas pakken om daarna maanden lang niet naar whisky om te kijken.

• coob
stevens20 schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:21:
[...]

Kan ik me voorstellen. Ik heb wel gekregen waar ik om vroeg, de afdronk is wat ik erg lekker vind dus daar ga ik de komende 70cl maar eens goed van genieten.

Hebben jullie ook de ervaring dat je whisky met fases drinkt? Ik kan zo in een paar weken zeer regelmatig een glas pakken om daarna maanden lang niet naar whisky om te kijken.
Heb ik ook. Vooral wanneer de fles leeg is. :+

• stevens20
coob schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 11:55:
[...]

Heb ik ook. Vooral wanneer de fles leeg is. :+
Planning! Wanneer ik op 75% van een fles ben ga ik bezig met een nieuwe uitzoeken. Dan kan je nog opletten wat je een volgende keer meer wil of juist niet terug wil zien. Er staan nu vier flessen open.
Singleton 12 (gekregen)
Dronach 12 (op advies van dit forum gekocht, wordt opgevolgd door de 18jr wanneer die weer in de aanbieding is)
Craigellachie 13 (nu dus nieuw)
GlenFiddich 12 (doordrink whisky voor een avond doorzakken met vrienden)

Het liefst houd ik nog wat over zodat ik ze wat af kan wisselen om meer te vergelijken. Niet dat ik er wat van weet maar voor de ontwikkeling.

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Komend weekend zijn er weer whisky dagen bij de Makro, dit betekend 25% korting op de toch al wat scherpe prijs(max 6 flessen) de meeste weet ik al en zijn flessen rond de 25-30 euro.
Meestal doe ik ook twee keer gek en twijfel nu tussen:

Aberlour A'Bunadh of[/b] Aberlour 16 ?

The Dalmore 12 of The Dalmore 15 ?

LAGAVULIN DISTILLERS EDITION 2019 hadden ze laatst wel maar durfde ik ondanks dat ik de 16 erg lekker vond niet te halen(kwam op 70 euro) maar als die er dit weekend staan pak ik die mee ondanks dat het ten koste gaat van 2 andere flessen.

[Voor 34% gewijzigd door Honesty op 28-10-2020 16:04]

festina lente

• Honesty

Honesty

kattenneus!

[...]

Ik drink meestal in de herfst en de winter whisky en zware rode wijnen en de lente en de zomer meestal lichtere wijnen(rose en wit) en speciaal bier. Ik merk dat ik de zomer ook bijna niet taal naar whisky maar vaak dan ook niet kijk in de whiskykast.

festina lente

• inhico
@Honesty Als je het leuk vindt om te proeven, maar je budget je beperkt in je aanschaf: maak dan gebruik van de gelegenheid om iets te kopen wat je anders te duur vindt. Wat betreft Aberlour zou ik gaan voor de A'Bunadh. Altijd leuk, al zijn de verschillende batches niet hetzelfde. Bij de Dalmore: ken ik niet zo goed, maar als je nu de gelegenheid hebt om iets te proeven wat je anders te duur vindt: kies daar dan voor....

...

• Honesty

Honesty

kattenneus!

inhico schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 18:21:
@Honesty Als je het leuk vindt om te proeven, maar je budget je beperkt in je aanschaf: maak dan gebruik van de gelegenheid om iets te kopen wat je anders te duur vindt. Wat betreft Aberlour zou ik gaan voor de A'Bunadh. Altijd leuk, al zijn de verschillende batches niet hetzelfde. Bij de Dalmore: ken ik niet zo goed, maar als je nu de gelegenheid hebt om iets te proeven wat je anders te duur vindt: kies daar dan voor....
Dat ben ik dus ook van plan ik koop 4 flessen in de 25-30 range, en juist die 2 andere mogen 50+ of zo kosten, vanaf de 50 komt er denk ik ook meer verschil in de flessen, zo vond ik de lagavullin 16 qua smaak veel meer dan de macallan 12, balvenie 14 vond ik wel weer wat meer zijn prijs waard. Ik doe meestal 4 flessen in de 25-30 range en twee mogen er wel boven zitten.

A'bunadh heb ik het idee dat ik batch 65 moet ontlopen, maar zijn er betere batches? Abelour 16 stond verleden keer al op de lijst. Het verschil tussen die twee is bij de makro minder dan 5 euro.

Kies dus voor de dalmore 15 als er geen betere prijs/kwaliteit tussen komt. (scheelt 5 euro)

festina lente

• inhico
.
Honesty schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Dat ben ik dus ook van plan ik koop 4 flessen in de 25-30 range, en juist die 2 andere mogen 50+ of zo kosten, vanaf de 50 komt er denk ik ook meer verschil in de flessen, zo vond ik de lagavullin 16 qua smaak veel meer dan de macallan 12, balvenie 14 vond ik wel weer wat meer zijn prijs waard. Ik doe meestal 4 flessen in de 25-30 range en twee mogen er wel boven zitten.

A'bunadh heb ik het idee dat ik batch 65 moet ontlopen, maar zijn er betere batches? Abelour 16 stond verleden keer al op de lijst. Het verschil tussen die twee is bij de makro minder dan 5 euro.

Kies dus voor de dalmore 15 als er geen betere prijs/kwaliteit tussen komt. (scheelt 5 euro)
Ik ben niet helemaal bij, ik heb hier nog een A'Bunadh batch 16 staan: zeer aangenaam, maar al lang niet meer leverbaar. Maar ik weet zo snel niet welke recentere batches het beste zijn. Op Whiskybase kun je een idee krijgen hoe de verschillende batches worden gewaardeerd: https://www.whiskybase.com/search?q=a%27bunadh. Maar dat zijn vooral persoonlijke indrukken. Mijn ervaring met A'Bunadh batches is dat ze allemaal wel lekker zijn, maar dat er een aantal batches zijn die behoorlijk "zwavelig" zijn. Niet gek voor een gesherryde whisky, maar je moet er dan wel van houden.

...

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-06 12:40
[...]

Ja en nee :). Ik ben een strikte herfst/winterdrinker: tussen pakweg maart en september komt er geen single malt in het glas, maar als het weer wat naar de frisse kant gaat wordt wordt er minstens één keer per week wat ingeschonken.

Ik heb trouwens gisteren de bodem van m'n Jura Turas Mara bereikt, volgende week moet ik dus gaan beslissen welke fles ik nu ga openen: Jura Seven Wood, Connemara Peated of de Kaicho (ben even kwijt welke). Decisions decisions :) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

HellPunk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:24:
[...]

Ja en nee :). Ik ben een strikte herfst/winterdrinker: tussen pakweg maart en september komt er geen single malt in het glas, maar als het weer wat naar de frisse kant gaat wordt wordt er minstens één keer per week wat ingeschonken.
Ik heb dat ook dat ik liever in de herfst/winter wat drink. In lente en zomer eigenlijk steevast nooit. Niet omdat ik er principieel tegen ben, maar omdat ik er niet over nadenk of naar om kijk. Ik heb overigens wel een zeer mooie Edradour cask strength gescoord in april doordat ik toevallig eens niet de mail van whiskysite.nl had weggepleurd :P

Ik ben absoluut niet van het verzamelen of scalpen van whisky om te stockpilen of tegen woekerprijzen te verkopen, maar ik merk wel op dat ik nog steeds enkele flessen ongeopend heb:
- Edradour 9yr caskstrength limited edition
- Glendronach 18yr
- Glendronach Manager Distillery cask #1441 handfilled
- Kavalan Solist Sherry Cask
- Glengoyne 12yr limited edition cask strength (for Netherlands)

Kep deze flessen over de jaren heen gekocht omdat ik ze echt wilde hebben om te drinken, maar aangezien ik vreselijk lang doe met 1 fles en ik niet echt een dram per keer drink (maar ongeveer een kwart daarvan), blijven de flessen te lang gevuld :'( Ik heb nu (nog steeds) de Glendronach 21yr, de Aberlour 12yr NCF en de Balvenie 15yr SC (sherry cask) open (en nog steeds niet leeg).
Dus ik ga dan ook niet al die flessen tegelijk open trekken. En ik wil nog zoveel proeven en proberen....

TL:DR: ik drink te weinig :P

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:11
Laat ik mij hier ook eens melden :Y

Met de donkere (en toch wat koudere) avonden, gaat een lekker glaasje er wel in.
Kwam er achter dat onderstaande flessen al waren aangesproken / sommige bijna leeg waren:
Macallan Double Cask 12 yrs
Lagavulin 8 yrs
Bowmore 12 yrs
Chivas Regal 12 yrs
Glenlivet Founder's Reserve

Dus met de wilde whiskey dagen vorige week een aantal nieuwe flessen gekocht:
Caol Ila 12 yrs
Big Peat
Highland Park Dragon Legend
Singleton Dufftown 12 yrs
Ardberg 10 yrs
Glennfiddich 12 yrs
Millstone Rye

Voorlopig is de voorraad wel weer aangevuld en kan ik er weer tegen aan

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video

De Highland Park 12YO vond ik een beetje smaakloos. Maar toen ik op zoek was naar wat interessants voor een proeverij kwam ik deze tegen, en was ik toch benieuwd. Ik heb pas een heel klein glaasje geprobeerd, maar hij is zeker interessanter dan de gewone 12YO :) Waar die laatste in de neus naar mijn idee vooral een beetje rook heeft, heeft deze single cask vooral heel veel hout. Pas na een paar keer ruiken kwam dat rookachtige er een beetje bij. Qua smaak ook een stuk sterker (uiteraard), maar om daar echt iets van te vinden moet ik nog een paar glaasjes proeven :9

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Vorige post had ik gezegd dat ik eigenlijk meer een proever ben dan een drinker en mijn porties zijn altijd maar een kwart van een dram of een halve dram, that's it. Ik heb ook niet echt "behoefte" om na 2 slokken door te blijven gaan, tenzij ik bij een collega met wat kaasjes en worstjes aan de slag ga :) . 2 slokken is genoeg. Door hoeveel flessen gaan jullie eigenlijk per jaar? Een collega van me die kan een fles wel in 3 weken ophebben....

[Voor 9% gewijzigd door Deathchant op 29-10-2020 15:42]

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-06 12:40
Deathchant schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ben absoluut niet van het verzamelen of scalpen van whisky om te stockpilen of tegen woekerprijzen te verkopen, maar ik merk wel op dat ik nog steeds enkele flessen ongeopend heb:
- Edradour 9yr caskstrength limited edition
- Glendronach 18yr
- Glendronach Manager Distillery cask #1441 handfilled
- Kavalan Solist Sherry Cask
- Glengoyne 12yr limited edition cask strength (for Netherlands)
Mooie lijst! Ik heb altijd een fles of vijf geopend en twee of drie in de 'wachtrij'. Nu er volgende week eentje open gaat kan ik dus weer op zoek naar een nieuwe fles. Ik hoorde van een collega dat er bij ons in de buurt een nieuwe winkel is met een ruime keuze, daar ga ik even kijken of ze iets van m'n wishlist hebben::
  • Bunnahabhain Moine
  • Tomatin Caribbean of Tullamore Dew XO Caribbean
  • Inchmurrin 18
  • Machrie Moor

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Deathchant schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 15:41:
Vorige post had ik gezegd dat ik eigenlijk meer een proever ben dan een drinker en mijn porties zijn altijd maar een kwart van een dram of een halve dram, that's it. Ik heb ook niet echt "behoefte" om na 2 slokken door te blijven gaan, tenzij ik bij een collega met wat kaasjes en worstjes aan de slag ga :) . 2 slokken is genoeg. Door hoeveel flessen gaan jullie eigenlijk per jaar? Een collega van me die kan een fles wel in 3 weken ophebben....
Momenteel heb ik 10+ flessen open staan. Ik probeer dat wel wat te verminderen, want zo veel drink ik helemaal niet. Ik heb ondertussen mijn smaak redelijk ontdekt, dus ik koop nu rustigaan wat leukere flessen in plaats van wat meer flessen :) Een paar 'gewone 12YO single malts' wil ik wel in huis houden. Dan kan ik vrienden die niet hobbymatig met whisky bezig zijn maar het wel lekker vinden of willen proberen iets voorschotelen waar ik me niet voor hoef te schamen, zonder dat ik ze meteen een Octomore inschenk ofzo. Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn leukere spul te delen, maar dat is qua smaak vaak toch wat specifieker :)

• BastaRhymez
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:11
Ondanks dat ik toch best wat flessen open heb staan, ben ik niet een grote drinker. Wel een regelmatige drinker... Zo vind ik het wel lekker om 3 of 4 dagen in de week een glaasje te nuttigen. Daar kan ik dan ook echt wel even van genieten. Met een glaasje doe ik soms rustig een uurtje (of twee).

Verder heb ik een goede vriend die een goede whiskey ook wel kan waarderen. Als die langskomt, dan drinken we er vaak wel meer dan een glaasje, maar ook dan nemen we beide vaak wel de tijd om er van te kunnen genieten. Meer dan drie glaasjes p.p. gaan er dan ook niet doorheen op een avond.

Daarentegen drinkt mijn pa het soms weg als limonade (nee, niet in die hoeveelheid, maar wel in dat tempo). Dus als die langs komt, moet ik de goede flessen maar in de kast laten staan :+ Gelukkig is het meer een bierliefhebber, alhoewel hij nu zelf ook 2 flessen heeft gekocht (en die na een maand allebei al half leeg zijn :X ).

• Widow
Het kan heel rustig gaan, 9 tot 12 maanden met een fles. Ik drink niet vaak/veel, maar áls ik het drink moet het wel een moment zijn met een kaasje, olijfje, worstje. Echter als we gaan BBQen met vrienden gaat het wel wat harder, met een vuurtje in de tuinhaard gaat er zo een halve fles doorheen op een avond. Ik stem mn whisky voorraad daar ook op af, heb wat goedkopere whiskies voor bij BBQ/kampvuur en de "betere" voor de kaas/olijf/worst avonden.

Zit even te kijken naar wat Makro in de aanbieding heeft, daar zitten ook wel leuke dingen tussen. Blijft jammer dat hun "normale" prijzen zo hoog liggen, nu zitten ze met 25% korting net onder de gewone prijzen. Bijvoorbeeld Laga 16 kost 52,50 bij D12, en bij de Makro nu 48,29. Dan is de korting misschien 25%, ten opzichte van de marktprijs is het misschien 8% lager nu. Heeft iemand misschien al uitgezocht wat nu het voordeligste is bij hun?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb die onderverdeling niet waarbij ik "minder kwalitatieve" whisky's en kwalitatieve/duurdere whisky's afstem op een bepaalde avond of vriendengroep o.i.d. Als ik een GD 21yr wil drinken, dan drink(en) ik(/we) die gewoon, ongeacht wat voor avond het is of wie erbij is, en als iemand daar een paar glaasjes van wilt drinken vind ik dat best.
Als dat zou betekenen dat de fles leeg raakt, dan vind ik dat ook geen issue.

Ik bedenk me nou net dat ik ook eigenlijk helemaal geen standaard whisky's (12yr, ~20-35 euro) heb to be honest. Ik koop alleen wat ik écht lekker vind en langer van wil proeven/drinken en daar zitten vaak geen reguliere, standaard 12 jarige tussen. Ik vind een HP 12yr of een Glendronach 12yr absoluut niet slecht en hebben ook meer smaak dan bijvoorbeeld een balvenie/glenfiddich/glenlivet 12yr, maar ik vind ze gewoon wat te weinig smaak hebben om te willen kopen. Een Glendronach 18yr vind ik daarentegen de shit zeg maar, dus dan koop ik liever die want die vind ik veel lekkerder. En ik koop misschien 1x/jaar een fles whisky, dus ja, lekker boeiend dat het dan tegen de 100 euro is, maar ik doe er wel lang mee :)

Jawel, ik heb een Aberlour 12yr NCF 5 jaar geleden in de aanbieding gekocht voor 32,95 omdat ik die gewoon eens wilde proberen en ja, die is lekkerder dan de standaard 12yr, maar hij is naar verhouding ook nog steeds de volste fles die ik heb, omdat ik er eigenlijk nooit voor kies; ik heb immers een GD21yr open en een Balvenie 15yr SC open die ik veel lekkerder vind. Dus mijn vriendin mag die nemen als ze gerechten maakt waar een beetje whisky in moet :P

Uiteraard bedoel ik daar absoluut niks neerbuigends mee naar de "default" whisky's, ik vind ze prima om te proeven, alleen wil ik vaak graag wat krachtigers. Een Balvenie 14yr caribbean cask bijvoorbeeld of een Abunadh, of een Glendronach caskstrength...véél meer smaak.

Overigens, toen ik vóór de lockdown was uitgenodigd voor een whiskyavondje, merkte ik dat die hartige, zoutige snacks (worstjes, kaasjes, crackertjes e.d.) juist een erg goed contrast hebben met de wat meer zoetere sherried whisky's ipv rookwhisky's.
Ik zou zelf ook niet echt zoete spullen eten als ik een sherried whisky drink....heb ik wel gedaan in het begin, maar ik vind het toch niet zo lekker als wanneer ik hartige dingen erbij eet. Ik kan bijvoorbeeld ook nooit een boterham met pasta/hagelslag eten bij een glaasje chocomel, bah :)

EDIT: die kwam in mijn mailbox:
https://www.whiskysite.nl...gle-cask-2519-for-th.html

Lijkt me een aparte. Vanaf vandaag te krijgen (geen idee hoe lang).

[Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 30-10-2020 12:03]

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Widow schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Zit even te kijken naar wat Makro in de aanbieding heeft, daar zitten ook wel leuke dingen tussen. Blijft jammer dat hun "normale" prijzen zo hoog liggen, nu zitten ze met 25% korting net onder de gewone prijzen. Bijvoorbeeld Laga 16 kost 52,50 bij D12, en bij de Makro nu 48,29. Dan is de korting misschien 25%, ten opzichte van de marktprijs is het misschien 8% lager nu. Heeft iemand misschien al uitgezocht wat nu het voordeligste is bij hun?
Klopt dat ze met die 25% maar nipt onder DD zitten maar alle beetjes helpen, de laatste keer had ik de Laga 16 voor 44 euro bij de Makro met die 25% korting actie verleden jaar.
Bij de Makro heb je wel altijd whisky's die er uit gaan die scherp geprijsd zijn. Zo staat de Cardhu 15 er voor 29,90 met die 25% korting betaal je dan rond de 27 euro wat je normaal voor de 12 betaald.

Verder had ik vandaag bij de makro naast de A Bundadh(makro 47 DD 60) , Glenkichie12 makro 22,50 bij DD 33 euro) en Glendronach12 nu makro 28,40(DD33) en wat andere flessen. Natuurlijk allemaal klein geld maar ik woon er praktisch naast en pak dan meestal ook nog wel wat vlees en vis mee.
Ik heb nu gekozen voor de A bundadh als duurste fles(maar is cask strength dus is eigenlijk anderhalve fles)
en de rest gewoon in de 25-30 euro range.

Ik drink ongeveer 1 fles per 2 maanden maar staan hier ook altijd wel minimaal 4 flessen open. In de zomer veel minder, als het wat kouder wordt meestal wat meer. Als ik zoals nu wat nieuwe flessen heb dan drink ik meestal wat meer glazen ook om te vergelijken met wat ik al had staan. Maar dan wel kleine glaasjes en puur nippen voor de smaak.

festina lente

• Grindtegel
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:32
hmm ik ben dan de grootse alcoholist hier met 1 dram per avond (maar verder geen bier of wijn ofzo). Sinds een aantal jaar ben ik echt whiskey liefhebber maar ik merk wel dat mijn smaak steeds "duurder" wordt. Waar ik in den beginne nog wel met een flesje van een 30euro kon, ligt dat gemiddelde nu toch wel een stuk hoger (60 ofzo gok ik, misschien wel meer). Maar boeie, ik vind het lekker en kan er echt van genieten, zeker van een lekkere sherry bom van Edradour of een dikke bourbon van Elijah Craig.. Ga een steeds vaker voor de cask strength, dan kun je nog een beetje experimenteren met water (60% is een beetje veel om puur te drinken hahah)

[Voor 0% gewijzigd door Grindtegel op 30-10-2020 23:10. Reden: typo's]

• donleone83
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:48
Op zoek naar de gouden tip! Al een jaar of 15 een fervent whiskydrinker en in die tijd met name Islays ontzettend gaan waarderen. Hou van de turf- en rooksmaak. Daarnaast groot fan van port finishes. Gisteren mijn fles Laphroaig Brodir leeg gedronken. Wat een topper was dat. Sowieso een liefde voor haast alles wat Laphroaig maakt.

Verder in de kast onder andere een Säntis single malt uit Zwitserland (extreem rokerig, heerlijk na de bbq vooral), een Port Ruighe van Talisker, een Strathmill 12 yo (die ik wat vlak vind en wat scherp, beetje te makkelijke Speyside) en een paar weken geleden ook de laatste slok van Gordon & Macphail independent bottling van Ledaig genomen (die ook vrij briljant was).

Nu op zoek naar iets voor de wintermaanden met een sterke voorkeur voor een goede port finish. Hoeft niet per se een Islay te zijn. Ik kan natuurlijk de Glenmorangie Quinta Ruban kopen, toch weer voor de Laphroaig Brodir gaan, een Glen Dronach peated port overwegen maar ben benieuwd of ik nog pareltjes mis. Budget zo tot een euro of 80. Iemand de gouden tip?

• coob
Oeh, een Ardbeg uigedail voor 45€ inc. bij de Makro dit weekend!

• stevens20
Oeps, ik kwam “per ongeluk” in de Makro in Duiven. 25% Korting op alle whisky’s is toch wel aantrekkelijk dus dan raad je het wel.

Kom thuis met twee flessen:
GlenDronach 12 (pas gehad en was erg lekker)
GlenMorangie 10 (lang geleden meerdere flessen van gehad en was er destijds altijd wel blij mee, lekkere toegankelijke whisky)

• Honesty

Honesty

kattenneus!

donleone83 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 09:26:
Op zoek naar de gouden tip! Al een jaar of 15 een fervent whiskydrinker en in die tijd met name Islays ontzettend gaan waarderen. Hou van de turf- en rooksmaak. Daarnaast groot fan van port finishes. Gisteren mijn fles Laphroaig Brodir leeg gedronken. Wat een topper was dat. Sowieso een liefde voor haast alles wat Laphroaig maakt.

Verder in de kast onder andere een Säntis single malt uit Zwitserland (extreem rokerig, heerlijk na de bbq vooral), een Port Ruighe van Talisker, een Strathmill 12 yo (die ik wat vlak vind en wat scherp, beetje te makkelijke Speyside) en een paar weken geleden ook de laatste slok van Gordon & Macphail independent bottling van Ledaig genomen (die ook vrij briljant was).

Nu op zoek naar iets voor de wintermaanden met een sterke voorkeur voor een goede port finish. Hoeft niet per se een Islay te zijn. Ik kan natuurlijk de Glenmorangie Quinta Ruban kopen, toch weer voor de Laphroaig Brodir gaan, een Glen Dronach peated port overwegen maar ben benieuwd of ik nog pareltjes mis. Budget zo tot een euro of 80. Iemand de gouden tip?
Lagavullin 16y al eens gehad? Goedkoper en ook zeer lekker, er is ook distillers edition die nog beter moet zijn?

festina lente

• coob
stevens20 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:36:
Oeps, ik kwam “per ongeluk” in de Makro in Duiven. 25% Korting op alle whisky’s is toch wel aantrekkelijk dus dan raad je het wel.

Kom thuis met twee flessen:
GlenDronach 12 (pas gehad en was erg lekker)
GlenMorangie 10 (lang geleden meerdere flessen van gehad en was er destijds altijd wel blij mee, lekkere toegankelijke whisky)
Ik ben ook net terug van de Makro.
Met een Ardbeg Uigeadail en een Port Charlotte 10 heavily peated.
Erg scherp geprijsd nu!

• donleone83
Honesty schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 15:29:
[...]

Lagavullin 16y al eens gehad? Goedkoper en ook zeer lekker, er is ook distillers edition die nog beter moet zijn?
Ja uiteraard. Meerdere varianten inclusief meerdere DE versies. Heerlijke whisky. Ik zoek een verborgen parel, liefst port finish of in ieder geval iets zoets en rijks.

• coob
donleone83 schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 16:17:
[...]

Ja uiteraard. Meerdere varianten inclusief meerdere DE versies. Heerlijke whisky. Ik zoek een verborgen parel, liefst port finish of in ieder geval iets zoets en rijks.
Laphroaig brodir?
-edit
Had je net leeg zie ik.
Wel eens een Old ballantruan 10 geprobeerd?
Best apart.

[Voor 11% gewijzigd door coob op 31-10-2020 17:16]

• coob
Widow schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:22:
[...]

Net een Port Charlotte 10 heavily peated voor 46€ en een Uigeadail voor 45€ meegenomen. Scheelt samen toch minimaal 20€ met de goedkoopste webshops.

• Widow
Vanmiddag ook maar even langs Makro gereden.. reed weg met een Macallan 12, Old Pulteney 12 en een Highland Park Dragon Legend. De laatste twee zijn nieuw voor mij, maar ik lees er positieve dingen over :) ik ben iig klaar voor de tweede lockdown :+

• Honesty

Honesty

kattenneus!

coob schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:23:
[...]

Net een Port Charlotte 10 heavily peated voor 46€ en een Uigeadail voor 45€ meegenomen. Scheelt samen toch minimaal 20€ met de goedkoopste webshops.
Die staan samen klaar voor de volgende ronde, waarschijnlijk ergens rond januari weer.

festina lente

• Lone

Goede tip van die Makro korting. Ik heb het bovenstaande gehaald, vooral de HP 18 voor 75 euro was een goede deal. Hopelijk komt ie een beetje in de buurt van de laatste keer dat ik die had, 15 jaar geleden :)

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Vandaag mocht ik van m'n vrouw* een flesje kiezen omdat ik gisteren mijn laatste dram Glendronach 18y opgemaakt heb. ;(

Het is de Auchentoshan Three Wood geworden, omdat ik die houttonen normaal gesproken erg kan waarderen. En holy crap, deze is alsof je 'm door een houten rietje uit een houten beker drinkt! Er had wat mij betreft een tikje meer pit in mogen zitten, je merkt wel dat ie drie keer gedestilleerd is ipv de twee keer zoals de meeste andere Schotten. Maar hij bevalt me uitstekend!

*normaal gesproken betaal ik ze zelf, maar ze wilde me een kadootje geven, zomaar. O+

Nomen nescio

• Noxa

Als ik je smaak zo inschat houdt je van stevige gewaagde whisky. Dan zou ik je deze aanraden:
Ardbeg Uigeadail
Port Charlotte 10yo
Kilchoman (ze hebben een port cask maar de sanaig is ook al goed te doen)

Echt een keer los? Dan moet je een keer Octomore proberen.

• stevens20
Bra-Jo schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:18:
Vandaag mocht ik van m'n vrouw* een flesje kiezen omdat ik gisteren mijn laatste dram Glendronach 18y opgemaakt heb. ;(

Het is de Auchentoshan Three Wood geworden, omdat ik die houttonen normaal gesproken erg kan waarderen. En holy crap, deze is alsof je 'm door een houten rietje uit een houten beker drinkt! Er had wat mij betreft een tikje meer pit in mogen zitten, je merkt wel dat ie drie keer gedestilleerd is ipv de twee keer zoals de meeste andere Schotten. Maar hij bevalt me uitstekend!

*normaal gesproken betaal ik ze zelf, maar ze wilde me een kadootje geven, zomaar. O+
Ik ben erg benieuwd wat je er van vind. Ik kan de houttonen ook altijd wel waarderen dus ben erg benieuwd.

• Lone

De port finish die mij altijd bij is gebleven is de Balvenie 21 Portwood. Deze is echter wel twee keer je budget. Maar zeker een pareltje.

• donleone83
Noxa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Als ik je smaak zo inschat houdt je van stevige gewaagde whisky. Dan zou ik je deze aanraden:
Ardbeg Uigeadail
Port Charlotte 10yo

Dank, goede tips maar helaas wel al whisky’s die ik ken. De Uigeadail en de PC heb ik beiden al vaker gedronken (maar de Uigeadail is misschien wel weer eens een goede) en de Kilchoman Machir Bay heb ik al eens een fles van gehad. Vond hem toen best lekker maar alles van Kilchoman wel erg jong nog en daardoor niet zo rijk van smaak. Maar dat was ook alweer een jaar of 7 geleden. Octomore heb ik niet zoveel mee, ook wel eens geproefd op een proeverij. De Säntis die ik heb is denk ik net zo heftig maar rijker qua smaakpalet.
Lone schreef op zondag 1 november 2020 @ 07:37:
[...]

De port finish die mij altijd bij is gebleven is de Balvenie 21 Portwood. Deze is echter wel twee keer je budget. Maar zeker een pareltje.
Ik was hem al tegengekomen... het overwegen waard maar wel even een investering. Zal eens kijken of ik ergens een taster ofzo kan bestellen.

[Voor 9% gewijzigd door donleone83 op 01-11-2020 16:28]

• coob
Lone schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:41:
[Afbeelding]

Goede tip van die Makro korting. Ik heb het bovenstaande gehaald, vooral de HP 18 voor 75 euro was een goede deal. Hopelijk komt ie een beetje in de buurt van de laatste keer dat ik die had, 15 jaar geleden :)
Ben ook wel benieuwd naar die Wee Beastie!
Ik vind de Uigeadail wel zo goddelijk.
Als je daarna de PC 10 proeft is die ineens erg tam.

• Lone
@donleone83 Of kijken of je deze ergens op de kop kan tikken:

• donleone83
Lone schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:35:
@donleone83 Of kijken of je deze ergens op de kop kan tikken:
[Afbeelding]
Interessante optie, thanks! Ook aan de prijs maar de bundel met de Select of de 10yo maakt hem wel interessant!

• coob
Kom je niet aan voor een redelijke prijs ben ik bang.
-edit-
Hij is nog gewoon te koop bij Laphroaig zie ik.

[Voor 34% gewijzigd door coob op 01-11-2020 11:12]

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:50
Pfew, gelukkig las ik de makro actie op tijd in dit topic.
Dus hup naar de Makro en thuisgekomen met...:

Kunnen er weer tegenaan :p

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 06:08
Noxa schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:33:
[...]

Ardbeg Uigeadail
Port Charlotte 10yo

Octomore! Staat nog op de lijst....170ppm peat hoorde ik eens. Ik vind de Longrow met 50-55ppm al net iets te heftig om zonder water te drinken en voeg dan altijd 2-3 druppels water toe. Voor mij komt die dan veel beter tot zijn recht, net of de whisky "wakker" wordt en open gaat. Rare uitdrukking ,maar dat omschrijft het gevoel het beste.

18 September lekker fietsen in Limburg

• Lone

Hier nog even de flessen die hier open staan op dit moment.

• fender89
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 07:50
@Lone Hoe bevalt die Redbreast 12? Toevallig afgelopen dagen over aan het lezen geweest,
Heb momenteel geen Irish meer in mijn collectie , dus wilde die missschien gaan afschaffen :)

• Lone
fender89 schreef op zondag 1 november 2020 @ 13:49:
@Lone Hoe bevalt die Redbreast 12? Toevallig afgelopen dagen over aan het lezen geweest,
Heb momenteel geen Irish meer in mijn collectie , dus wilde die missschien gaan afschaffen :)
Die is heel fijn, tweede keer dat ik hem heb. Let op het is wel de cask strength versie. Ik heb ook de 15 jarige geprobeerd en die is ook goed maar kan in mijn ogen niet op tegen de volle smaak van de hogere sterkte.

• donleone83
coob schreef op zondag 1 november 2020 @ 11:09:
Kom je niet aan voor een redelijke prijs ben ik bang.
-edit-
Hij is nog gewoon te koop bij Laphroaig zie ik.
Overal - net een 2020 bottling uitgekomen. Internet staat er vol mee 😉

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ramon 73 schreef op zondag 1 november 2020 @ 12:19:
[...]

Octomore! Staat nog op de lijst....170ppm peat hoorde ik eens. Ik vind de Longrow met 50-55ppm al net iets te heftig om zonder water te drinken en voeg dan altijd 2-3 druppels water toe. Voor mij komt die dan veel beter tot zijn recht, net of de whisky "wakker" wordt en open gaat. Rare uitdrukking ,maar dat omschrijft het gevoel het beste.
Octomore hangt erg af van welke je precies hebt. De 7.3 is mijn favoriete whisky. Zwaar peated, maar een heel stuk subtieler dan je zou verwachten. Vanille, crème brûlée, dat soort smaken. De rook zit daar vooral in de afdronk. Die proef je dan wel ook de volgende ochtend nog :+
De 7.1 is veel meer wat je verwacht als je de getallen leest. Een beetje alsof je een hap uit een net-gebruikte barbecue neemt. Maar op een goede manier. Ook daar zitten wel weer meer verschillende smaken in dan je zou verwachten :)
De 9.1 vond ik dan weer tegenvallen. Op zich een heel aardige whisky, maar niet het soort smaakexplosie waar ik een Octomore voor drink. Gelukkig proefde ik die gratis op een festival, dus dan is't niet zo erg :+

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
coob schreef op zondag 1 november 2020 @ 09:30:
[...]

Ben ook wel benieuwd naar die Wee Beastie!
Ik vind de Uigeadail wel zo goddelijk.
Als je daarna de PC 10 proeft is die ineens erg tam.
Wee Beastie vind ik persoonlijk best tegenvallen :| De normale Ardbeg kan ik goed waarderen, de Uigeadail vind ik érg lekker. De Wee Beastie vind ik helemaal niet zo spannend als het verhaaltje beweert. Ik hoopte op een aanval van scherpte en rook, maar vind'm vooral vlak en smakeloos. Ik heb nog bijna een volle fles staan (had'm in al mijn enthousiasme gekocht zonder eerst ergens te proeven), dus misschien dat ik mijn mening later nog bij moet stellen. Maar de eerste paar glazen waren 'meh' :-(

• coob
donleone83 schreef op zondag 1 november 2020 @ 16:29:
[...]

Overal - net een 2020 bottling uitgekomen. Internet staat er vol mee 😉
Waren de vorige Cairdeas' niet op de dag dat ze uit kwamen al uitverkocht?
Wormaap schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:03:
[...]

Wee Beastie vind ik persoonlijk best tegenvallen :| De normale Ardbeg kan ik goed waarderen, de Uigeadail vind ik érg lekker. De Wee Beastie vind ik helemaal niet zo spannend als het verhaaltje beweert. Ik hoopte op een aanval van scherpte en rook, maar vind'm vooral vlak en smakeloos. Ik heb nog bijna een volle fles staan (had'm in al mijn enthousiasme gekocht zonder eerst ergens te proeven), dus misschien dat ik mijn mening later nog bij moet stellen. Maar de eerste paar glazen waren 'meh' :-(
Tja, de meeste whiskyhuizen komen de laatste jaren met zogenaamd spannende, vaak jonge of nas versies uit die helaas nogal eens tegenvallen.
De oude whisky raakt op heb ik het idee.

[Voor 59% gewijzigd door coob op 01-11-2020 18:29]

• Wormaap
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
coob schreef op zondag 1 november 2020 @ 18:22:
[...]

Tja, de meeste whiskyhuizen komen de laatste jaren met zogenaamd spannende, vaak jonge of nas versies uit die helaas nogal eens tegenvallen.
De oude whisky raakt op heb ik het idee.
Dat idee klopt, de oudere whisky is al jaren op aan het raken. Als ik even Google vind ik artikelen uit 2016 (deze bijvoorbeeld) die het erover hebben dat het toen al bijna tien jaar bezig was.
Op zich ben ik niet principiëel tegen NAS of jonge whisky. Heck, die Octomore 7.3 waar ik het in mijn vorige post nog over had is maar vijf jaar oud.
Maar als Ardbeg (een distilleerderij die toch bekend staat om sterk-smakende whiskies) een 5YO (doorgaans juist sterkere/scherpere smaken) op de markt brengt, dan verwacht ik iets dat de tanden uit m'n mond mept. Ik had hem liever smerig gevonden dan vlak en nietszeggend. Maarja, het kan niet altijd raak zijn :)

• donleone83
De oude Ardbeg still young uit 2006 ongeveer was heerlijk. Zo’n slap in the face ja. Scherp maar wel heel smaakvol.

Behalve dat de oudere whisky’s op raken is whisky de laatste 10 jaar in Azië extreem populair en een statussymbool geworden. Daardoor zijn de prijzen gestegen en is de vraag enorm toegenomen. Om aan de toenemende vraag te kunnen blijven voldoen zijn dus de jongere NAS op de markt gebracht en de aged ones gestegen in prijs.

• Grindtegel
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 23:32
Wormaap schreef op zondag 1 november 2020 @ 17:03:
[...]

ik vind hem ook tegenvallen, de 10 vind ik veel beter.
Pagina: 1 ... 26 ... 29 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True