Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650
De PX cask van laphroaig is ook erg lekker.sandpatt schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:02:
Ondertussen is de QC toegekomen, maar ga proberen hem nog even dicht te laten. Momenteel veel flessen die openstaan.
Ik ben alvast benieuwd om het gamma van Laphroaig te leren ontdekken.
Meteen ook mijn lapje grond gekregen via Friends of Laphroaig (jammer dat ze geen alcohol naar BE sturen).
Ligt het aan mij of zijn de mogelijkheden op hun website beperkt? Ik kan bv geen punten inwisselen, zie ook niet hoeveel die waard zijn, virtual whisky cabinet zie ik niet, enz...
Qc maar dan nog 9 maanden op sherry gefinished.
Wel even lezen in incognito scherm maar zal een manier kunnen zijn om whisky te testen op echtheid als ik het goed lees.
Festina lente
Als ik het goed lees, komen die webstructuren alleen voor bij Amerikaanse "whisky's" en niet bij echte whisky's, omdat de Amerikaanse versie in nieuwe vaten rijpt, waardoor er meer vaste stoffen in de drank komen. Het niet voorkomen van webstructuren lijkt mij geen bewijs voor echtheid?
Op de online auction van whiskyauctioneer is er nog niet te veel van te merken
Ik geloof dat wodka werd "aangeraden" tegen corona, dus zolang dat er nog genoeg is, zal het wel meevallen met de prijzen voor de single maltacotone777 schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:30:
Ben benieuwd wat de invloed van huidige crisis op single malt prijs zal zijn
Op de online auction van whiskyauctioneer is er nog niet te veel van te merken
Op zich het stoken zelf zal misschien nu wel stil liggen, maar hetgeen dat in vat zit, zit er goed. Of er echt een probleem gaat ontstaan, gaan we maar binnen 12 jaar weten.
[ Voor 8% gewijzigd door Arator op 06-04-2020 10:37 ]
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Met slechts 5 jaar oud, is de legendarische rokerigheid van Ardbeg ongetemd door leeftijd en onthult dit het innerlijke beest van dit nieuwe Islay monster.
inhoud: 70cl
alcoholpercentage: 47.4%
prijs: 4 tientjes
Hij blijft toch lange tijd in het gamma.
[ Voor 36% gewijzigd door sandpatt op 07-04-2020 19:21 ]
...
Dat gaat wel smaken. Cheers!
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ik ben geen drinker, dus 0 verstand van alcohol. Via via hoorde ik dat diegene blij wordt van:
- Single malt
- En het moet geen jodium/krijt smaak hebben, zegt mij verder niets
Diegene die mij tipte zei verder:
- niet de Lagavulin 16 (want jodium smaak)
- maar wel bijvoorbeeld Balvenie Caribbean Cask 14 of Teeling Single Malt
- Glenfiddich 18
[ Voor 5% gewijzigd door c-nan op 11-04-2020 13:02 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Ben zelf wel fan van glenmorangie voor toegankelijke whisky. Heb momenteel een Lasanta open staan, en daarvoor een Quinta Ruban.
Of gewoon een van de getipte whiskies kopen, dan is het altijd goed
De Caribbean cask is erg lekker!c-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:55:
Ik wil voor iemand een fles whisky cadeau doen, eventueel met glazen.
Ik ben geen drinker, dus 0 verstand van alcohol. Via via hoorde ik dat diegene blij wordt van:Budget is een paar tientjes tot 200,-
- Single malt
Diegene die mij tipte zei verder:Zelf vond ik verder:
Iemand tips, suggesties?
- Glenfiddich 18
Kavalan heeft ook genoeg in de product range wat waarschijnlijk in zijn smaakpalet valt, kun je zelf uitzoeken qua prijs wat je er aan uit wilt geven.
Laatst heb ik van een vriend een Glenmorangie Allta gekregen. In het straatje 'Lagavulin, wel Balvenie Caribbean Cask' zou dat een mooie keuze kunnen zijn. Zit ook leuk in het midden van het budgetc-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:55:
Ik ben geen drinker, dus 0 verstand van alcohol. Via via hoorde ik dat diegene blij wordt van:Budget is een paar tientjes tot 200,-
- Single malt
Iemand tips, suggesties?
- Glenfiddich 18
Ticking away, the moments that make up a dull day
aberlour a'bunadhc-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 12:55:
- Single malt
Iemand tips, suggesties?
- Glenfiddich 18
https://www.drankgigant.n...dh-batch-60-highland.html
Is weer is wat anders als die afgemixte 40% whisky's
En geen jodium te bekenen, whisky met krijtsmaak ken ik sowieso niet en jodium is waarschijnlijk de geur, als je jodium in je whisky proeft dan zou ik de fles meteen leegkieperen. (sowieso wie heeft er wel is jodium geproeft om te kijken hoe het smaakt
Dank voor alle reacties. Zal vanavond eens googlen/reviews lezen van de genoemde whisky’s.
EU DNS: 86.54.11.100
De ontvanger zal ook wel een "46%, non-chill filtered, non-caramel coloured" single malt kunnen waarderen, dus als je je zoektermen een klein beetje wil aanscherpen, zou ik die whisky's vooral een kans geven.
Recente toppers met bovenstaande kenmerken die uitkwamen zonder peat/jodium/krijt zijn:
- Deanston 12 (ronder, smoother, een "goud-standaard" whisky)
- GlenDronach 15 revival (meer sherry, meer uitbundigheid)
- Hazelburn (van het tophuis Springbank, maar dan zonder peat)
Of je haalt een prachtige blend van Compass Box, zoals de Spice Tree of de Oak Cross. Dat zijn absolute schoonheden van een interessant bedrijf die gesteund mogen worden.
Succes!
Nou ja, ik vind 4 tientjes echt te duur hiervoor. Voor dat held heb je ook een normale 10 jaar oude ardbeg.inhico schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:08:
Voor vier tientjes kun je je geen buil vallen. Als je tenminste van peaty Islay houdt uiteraard.
En voor 3 tientes heb je bijvoorbeeld een Laphroaig Quarter Cask.
Om het even in perspectief te plaatsen.
Het is inderdaad nog maar de vraag of de Wee Beastie er mee weg komt om 15-20 eu duurder te zijn dan zijn jonge tegenhangers als Finlaggan en de Scarabus. Maar ik ga er zeker een dram van halen zodra de Malt Vault weer open is!Philip Ross schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:39:
[...]
Nou ja, ik vind 4 tientjes echt te duur hiervoor. Voor dat held heb je ook een normale 10 jaar oude ardbeg.
EDIT: Kilchoman uit het lijstje van "jonge tegenhangers" weggehaald, omdat Kilchoman ook begint bij de prijs van een Ardbeg 10, maar vaak nog 5-7 jaar oud is.
[ Voor 13% gewijzigd door Bambi105 op 20-04-2020 21:53 . Reden: Door Frank.. gewezen op een foutje m.b.t. whisky prijs. ]
En in dit segment is de leeftijd niet zo boeiend.
...
Mocht je er niet uitkomen, dan is het misschien leuk om een proefpakket van Tasting Collection te geven. Kun je zo duur maken als je wil, en je vriend kan zelf bepalen wat ie de moeite waard vindt. Zie https://www.tastingcollec...ons/whisky-proeverij.htmlc-nan schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:35:
Haha geweldig, iedereen noemt iets anders op. Zo wordt het voor mij niet makkelijker
Dank voor alle reacties. Zal vanavond eens googlen/reviews lezen van de genoemde whisky’s.
Nomen nescio
Veel mensen focussen op de leeftijd, alsof ouder altijd beter zou zijn. En er kan dan ook meer geld voor worden gevraagd. Dus als er jong spul in zit wordt er vaak geen leeftijd genoemd: bijvoorbeeld Aberlour A'Bunadh of Laphroiag Quarter Cask. Die laatste is overigens een (geslaagde) poging om rijpingsprocessen te versnellen door een kleiner vat te gebruiken. En daardoor voor minder geld een goede whisky te kunnen leveren.
Als er geen leeftijd wordt genoemd kun je ervanuit gaan dat er vrij jonge whisky in de blend zit. Maar in ieder geval weet je dat de whisky minimaal 3 jaar oud is.
...
Ik ben vorig jaar de kleine stokerij van Stauning gaan bezoeken. Ik denk dat ik al hun vaten die momenteel in opslag hebben staan, volledig kwijt kan in het hondenhok in mijn tuin. Zij konden maar zo beperkt produceren, en er was zoveel vraag, dat zij totaal geen vaten overhielden om te laten "agen". Zelfs hun destillaat, zonder dat het op vat gelegen heeft, kunnen ze zonder problemen verkopen (als Stauning Curious)
Lucky man! Ben benieuwd naar je gedachten. Geniet ervan!sandpatt schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 23:12:
Vandaag van mijn zus toevallig een Ardbeg Wee Beastie cadeau gekregen. Erg blij mee!
Thanks, ik laat hem nog even dicht wss aangezien ik eigenlijk te veel flessen heb openstaan...Bambi105 schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:35:
[...]
Lucky man! Ben benieuwd naar je gedachten. Geniet ervan!
Maar de kans is even groot dat ik er niet kan aan weerstaan en hij vanavond al open is
Kilchoman machir bay is ook rond de 40 euro. Volgens mij de goedkoopste Kilchoman?Bambi105 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:50:
[...]
Het is inderdaad nog maar de vraag of de Wee Beastie er mee weg komt om 15-20 eu duurder te zijn dan zijn jonge tegenhangers als Kilchoman, Finlaggan en de Scarabus. Maar ik ga er zeker een dram van halen zodra de Malt Vault weer open is!
Maargoed, ik heb de Wee Beastie inmiddels aangebroken en ik moet eerlijk zeggen: niet verkeerd maar toch iets meer van verwacht. Met `Beastie` verwacht je dat je glazuur van je tanden knalt maar dat viel toch iets tegen. Je proeft inderdaad dat hij vrij jong is, vooral in het begin van de slok. Finlaggan en Scarabus hebben dit nog veel meer en daarom vind ik persoonlijk deze wel een klasse lager dan deze Ardbeg. Zal ik hem nog een keer kopen?...Nee. Voor bijna hetzelfde geld heb je de 10yo. Die is toch wel een stukkie lekkerder
[ Voor 8% gewijzigd door frank.. op 20-04-2020 14:50 ]
mee eens...zeker als je ze online besteld.Philip Ross schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 10:39:
[...]
Nou ja, ik vind 4 tientjes echt te duur hiervoor. Voor dat held heb je ook een normale 10 jaar oude ardbeg.
Het leuke van Whisky is dat je in tegenstelling tot wijn flessen open kunt hebben en één glaasje van je voorkeur kunt proeven en dat niet meteen de hele fles op moet.
Ben vrij simpel begonnen met Famous grouse, Gants, Jameson en nog een paar blends in deze hoek en recent ook wat single malts gaan proeven, namelijk;
Auchentoshan Springwood, deze vond ik wel lekker, al was hij naar mijn idee niet super speciaal.
The Glenlivet Captain's Reserve, deze vond ik heel ingetogen en was echt niet mijn smaak, veel te zacht.
Nikka from the barrel, mooie Whisky, rijk van smaak, maar voor mij te zoet
Highland park 12, mooi en heeft veel smaken en geuren aan boord, heeft nog wel ergens een zoetje, weet nog niet helemaal of ik dit nou lekker vind of niet.
Arran Small Batch Saint Emilion Cask 2009, was vrij scherp en zuur volgensmij, is niet echt in mijn gedachten blijven hangen.
Ardmore legacy, licht rokerig, moet echt wel even wennen hier aan, maar kwa smaak vond ik deze erg prettig, niet zo zoet.
Laphroaig 10 years, de geur was vrij heftig en was ik nog niet meteen fan van, maar de smaak vond ik heel erg goed.
Zouden jullie mij misschien een beetje op weg kunnen helpen om mijn proefavontuur te vervolgen? Houd dus denk ik van geturfde whisky, maar niet met een zeer heftige rookgeur/smaak. Teveel zoet heeft absoluut niet mijn voorkeur.
Had zelf al in gedachten: Glendronach 12, Springbank 10, Talisker 10, Arran 14. Past dit goed bij wat ik zoek denken jullie?
Huh, wat? Hoeft dat niet?detim schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
Het leuke van Whisky is dat je in tegenstelling tot wijn flessen open kunt hebben en één glaasje van je voorkeur kunt proeven en dat niet meteen de hele fles op moet.
Weer iets geleerd.
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb een aantal jaar in een slijterij gewerkt, en ik kan je vertellen dat dit niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Dan ging het wel om goedkope blend whisky's en voornamelijk om oost-europese klantendreamscape schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:42:
[...]
Huh, wat? Hoeft dat niet?
Weer iets geleerd.
https://www.flickr.com/photos/tosemime/
Je zit volgens mij best wel goed met dat lijstje, hoewel de glendronach 12 niet helemaal past in het rokerige hoekje. Wel een erg lekkere whisky in de sherry cask hoek.detim schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
Had zelf al in gedachten: Glendronach 12, Springbank 10, Talisker 10, Arran 14. Past dit goed bij wat ik zoek denken jullie?
Ik denk dat Springbank helemaal spot on is voor wat je beschrijft.
De Ardbeg Uigedail is wellicht teveel peat voor je, maar is een mooie variatie op peated whisky's met sterke sherry invloeden.
Ben benieuwd wat het wordt!
Lagavulin 16, ietjes duurder dan bovenstaande maar op internet voor zo'n 50 euro te krijgen. Springbank 10 is de beste die je opnoemt. Alles van Springbank (hazelburn en longrow ) is top en de 10 een mooie inkomer die zeer betaalbaar is.detim schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
Andere whisky's met een hele goede prijs kwaliteit verhouding vind ik:
Bunnahabhain 12
Laphroiag Quarter Cask
Glengoyne 12
Talisker dark storm en Craigallachie 13 (niet rokerig). Springbank zou je eens moeten proberen, maar heeft wel een wat afwijkend profiel. Vindt niet iedereen even geweldig.
En eigenlijk is er heel veel moois te proeven. Ook in het betaalbare segment. Gewoon proeven en ontdekken!
...
Vaak een mooie combi van wat rook en een beetje zoet. Loch Lomond 12 past bijvoorbeeld prima in dat rijtje.
Voor mij nog steeds de lekkerste whisky die ik gehad heb, dus er is een fles onderweg

Haha true, ze produceren enorm veel maar uiteindelijk slechts een klein deel er van wordt single malt. De rest gaat voornamelijk als grain whisky naar de blends. Single Malts van Loch lomond zijn minder bekend, ook in dit topic zie je ze niet veel. Wat mij betreft te weinig iigArator schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:29:
Loch Lomond niet zo gekend? Die zetten zoveel af dat het per trein wordt vervoerd, en de bekendste kapitein is er fan van 😉
[Afbeelding]
Ik kende het als whisky vanuit de Kuifjes-boeken. Als student leerde ik Loch Lomond kennen als een liedje (The Bonnie Banks O'Loch Lomond') dat nogal veel gezongen werd op cantussen. Toen ik een 20 jaar geleden Schotland voor het eerst bezocht, leerde ik dat er echt een loch bestond met die naam. Pas vele jaren later, leerde ik dat de whisky die kapitein Haddoch zo graag dronk, ook echt bestond. Ik ging er altijd vanuit dat het als whiskymerk toch wel verzonnen wasTosemime schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:08:
[...]
Haha true, ze produceren enorm veel maar uiteindelijk slechts een klein deel er van wordt single malt. De rest gaat voornamelijk als grain whisky naar de blends. Single Malts van Loch lomond zijn minder bekend, ook in dit topic zie je ze niet veel. Wat mij betreft te weinig iig
Wat ik trouwens ook te weten kwam tijdens mijn bezoek aan Schotland, iets oostelijk van Loch Lomond ligt Loch Drunkie, waarvan ook een whisky met die naam bestaat, al is er wel wat mysterie rond wie die ooit gemaakt heeft.
En nog iets verder Loch Venachar, misschien iets minder geschikt als naam voor een whisky
Talisker en Springbank zijn zeker een goede keus. Van Talisker zijn ook zeker de Distillers editions het proberen waard. Net iets voller van smaak.detim schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:11:
N
Kilchoman en Caol Ila 12 zijn ook erg lekker. Beide aardig rokerig maar niet zo heftig als Laphroaig.
Sindsdien altijd op zoek naar een echt goeie Edradour...en afgelopen week gevonden!
Ik kreeg de mail van whiskysite.nl, zag de Edradour Dark Sherry staan van The Ultimate, 9 yr, 57,1% cask strength, niet gekleurd, non-chill filtered, smaaknotities opgezocht: helemaal mijn smaak, dus ik wilde bestellen direct nadat ik de mail had gekregen, bleek ie uitverkocht te zijn

Hij is nog donkerder dan de Glendronach 21yr:

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Die fles is nu vrijwel leeg, heb laatst een nieuwe gekocht: eentje uit 2010 @ 59%Deathchant schreef op zondag 17 mei 2020 @ 21:59:
Ik heb van @hfos eens een Edradour sample gekregen, nadat ik de Sherry Decanter en de Fairy Flag niet meer kon krijgen. De sample was 9 yr en mega lekker!!
Ik kan trouwens ook de Kilkerran 8yo cs aanraden, heb hem laatst geprobeerd en is een knaller. Helaas is er een enorme run op geweest waardoor hij hier nu erg moeilijk voor een schappelijke prijs te koop is...
...
Die Kilkerran Springbank die je me mee had gestuurd met die Edradour, was ook erg goed. Ik hou normaliter totaal niet van ook maar iéts van rook. Maar dit was wel goed! @Wormaap 's kameraard had me een Bowmore 15yr LAIMRIG van 54,1% laten proeven en kep het met een "het zal wel rokerig zijn"-verwachting gedronken, maar damn, die was ook écht goed!hfos schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:26:
[...]
Die fles is nu vrijwel leeg, heb laatst een nieuwe gekocht: eentje uit 2010 @ 59%Zodra hij open is misschien weer eens samples uitwisselen
![]()
Ik kan trouwens ook de Kilkerran 8yo cs aanraden, heb hem laatst geprobeerd en is een knaller. Helaas is er een enorme run op geweest waardoor hij hier nu erg moeilijk voor een schappelijke prijs te koop is...
Zodra de fles Edradour open gaat, komt er een sample je kant op
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Top, deal. Vanavond trouwens weer wat moois in de post.Deathchant schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:09:
[...]Zodra de fles Edradour open gaat, komt er een sample je kant op
:fill(white):strip_exif()/f/image/pYBpgWJgJlWIfMpgG0sqNI0d.png?f=user_large)
Scoren momenteel allebei 90+ op WB - dit zal nog wel dalen de komende tijd maar toch, goed teken.
Ben erg benieuwd naar de oloroso finish.
Kan ik dit twee keer liken?hfos schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:31:
[...]
Top, deal. Vanavond trouwens weer wat moois in de post.
[Afbeelding]
Scoren momenteel allebei 90+ op WB - dit zal nog wel dalen de komende tijd maar toch, goed teken.
Ben erg benieuwd naar de oloroso finish.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vn1uvAl5JQ4F1X51sAGBsZzN.jpg?f=user_large)
Mijn eigen nieuwe aanwinsten. Al is de Laga helaas een cadeautje
[ Voor 16% gewijzigd door Wormaap op 18-05-2020 22:49 ]
Heb al een aantal proefglaasjes genomen, Lagavulin 16 valt goed in de smaak, springbank 10 ook en de Glendronach alhoewel die in een andere hoek zit bevalt me ook wel. Tevens vond ik ook de Bowmore 12 heel lekker en heb ik een flesje besteld. De kilchoman sanaig had ik ook geprobeerd, maar die vond ik net iets to much eigenlijk. Maargoed, nog zoveel te proeven en te ontdekken.
Wat me wel opvalt is dat ik een proef flesje highland park 12 had en hier best wat rook kon proeven. Nu heb ik een fles highland park 12y viking honour gekocht en proef hier veel minder rook, moet echt mijn best doen om überhaupt rook te bespeuren. Zit er verschil in diverse bottelingen of wen je aan het rokerige dat het niet meer zo opvalt ofzo?
De geur is er bijna niet
De smaak kan niet zeggen dat het lekker is, de smaak in het begin is nietszeggend en wordt nooit echt sterk, de nasmaak is niet superlekker maar dus blijf je maar drinken om die smaak weg te spoelen, etc etc
Wat wel heel aparte is de whisky is heel zacht doet me eerder aan bourbon denken. Je voelt niks in je keel. Ik lees net op internet het verschil tussen malt en grain, had ik ook voor de koop kunnen doen maar snap nu beter waardoor die zo zoet is, van het weekend maar eens vergelijken met de bourbons die ik heb, zal me verbasen als deze niet gemaakt is van mais.
:strip_exif()/f/image/5y15iG4953DznllKel1kaogA.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Honesty op 19-05-2020 21:07 ]
Festina lente
Ik heb er even een opgehaald net, heeft ergens een rauw randje, maar zodra je daar overheen bent is het een soepele whisky die lekker wegdrinkt op warme zomeravonden. Leuke “value for money” whisky, maar niet iets heel speciaals.
:strip_exif()/f/image/pkY9j86LhfgVHSQznxGYizCE.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door Widow op 20-05-2020 18:52 ]
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Geen gekke deal, ik heb er afgelopen jaar een vergelijkbaar bedrag voor neergelegd en zou het niet nog eens doen. Na e.e.a. te hebben rondgeneusd is de whisky mogelijk een in Japan gebottelde Schotse whisky van lagere kwaliteit. Dat rauwe randje herken ik en herinner ik me als een van de weinige dingen van deze whisky.Widow schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:28:
Voor de geïnteresseerden met een Makro pas, de Tenjaku whisky is daar nu in de aanbieding voor 15,99 ex btw, of 19,35 met btwniet de meest spannende whisky ooit, maar wel goedkoper dan elders.
Ik heb er even een opgehaald net, heeft ergens een rauw randje, maar zodra je daar overheen bent is het een soepele whisky die lekker wegdrinkt op warme zomeravonden. Leuke “value for money” whisky, maar niet iets heel speciaals.
[Afbeelding]
Ik zou hem laten staan en er nog een paar euro bovenop doen voor een lekkere blend of gewoon het dubbele uitgeven voor een single malt (minder dan het dubbele zelfs!).
[ Voor 0% gewijzigd door Bambi105 op 20-05-2020 20:48 . Reden: Een woord vergeten: na 'afgelopen' heb ik 'jaar' toegevoegd. ]
Om een beetje een gemêleerd aanbod te hebben zat ik te denken aan de volgende flessen.
Auchentoshan Tree Wood
Nikka from the Barrel
Lagavulin 16
Elijah Craig Small Batch
Zelf heb ik nog een Ardbeg 10 staan.
Volgens mij heb ik met bovenstaande wel redelijk wat verschillende smaakprofielen. Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan hoor ik dat graag
Al een prima lijstje lijkt me. Ardbeg en Lagavullin hebben enigzins een vergelijkbaar profiel. Kan leuk zijn om toch de verschillen proberen te proeven.
Als je het smakenpalet wat wil uitbreiden zou je kunnen denken aan een gesherryde whisky. Dan is Glenfarclas een hele goede en een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Glefarclas 15 en 21. Maar ook de 10, 12 en 18 zijn prima.
Andere mogelijkheden: Talisker: wel rokerig, maar geen turf. Springbank een nogal eigen profiel. En een een heel "cleane" is Craigallachie 13.
...
Volstrekt eens met de aanvulling van een sherry cask whisky. Die oudere glenfarclas(sen?ses?) hebben een heel vriendelijke prijs en die 15 staat bij mij ook hoog aangeschreven t.a.v. de rest van de 10-er reeks.inhico schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:01:
@TommyknockerNL
Als je het smakenpalet wat wil uitbreiden zou je kunnen denken aan een gesherryde whisky. Dan is Glenfarclas een hele goede en een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Zelf ben ik wel gecharmeerd van de Glefarclas 15 en 21. Maar ook de 10, 12 en 18 zijn prima.
Je kan ook maar zo veel proeven voordat je het verschil niet goed meer onderscheidt. Dus 4-5 whisky's op een avond is zeker afdoende.
Enjoy!
Dus zou ik wel een beetje vooraan in je proeverij zetten. Op het eind na al die peat/rook proef je m waarschijnlijk niet meer.
ach ja, graan whisky is zomers door je cola goed te doen hoorHonesty schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 21:00:
Net weer wat flessen van de gall binnen, de vreemdste was THREE BROTHERS 20 YEARS SINGLE GRAIN, koste 22 euro per flesje wat voor 20 jaar niet echt duur is, maar goedkoop is vaak duurkoop.
De geur is er bijna niet
De smaak kan niet zeggen dat het lekker is, de smaak in het begin is nietszeggend en wordt nooit echt sterk, de nasmaak is niet superlekker maar dus blijf je maar drinken om die smaak weg te spoelen, etc etc
Wat wel heel aparte is de whisky is heel zacht doet me eerder aan bourbon denken. Je voelt niks in je keel. Ik lees net op internet het verschil tussen malt en grain, had ik ook voor de koop kunnen doen maar snap nu beter waardoor die zo zoet is, van het weekend maar eens vergelijken met de bourbons die ik heb, zal me verbasen als deze niet gemaakt is van mais.
[Afbeelding]
maar ik ben ook nog nooit een grain whisky tegen gekomen die me bevalt. (schotse dan uiteraard)
Mooie lijst om diverse smaken door te nemen. De arbeg 10 heeft als enige overeenkomst met de lagavulin dat ie rokerig is maar verder compleet anders dus die kun je gerust erbij nemen.TommyknockerNL schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 10:54:
Binnenkort krijg ik een vriend over de vloer, nu wil ik hem wat verschillende whisk(e)y's laten proeven en wil ik voor mijn eigen collectie nog een paar flessen kopen.
Om een beetje een gemêleerd aanbod te hebben zat ik te denken aan de volgende flessen.
Auchentoshan Tree Wood
Nikka from the Barrel
Lagavulin 16
Elijah Craig Small Batch
Zelf heb ik nog een Ardbeg 10 staan.
Volgens mij heb ik met bovenstaande wel redelijk wat verschillende smaakprofielen. Mocht iemand nog een goede suggestie hebben dan hoor ik dat graag.
Ik ken alleen de Nikka niet kwa smaak, maar als die bloemig is dan past ie perfect. Heb je van alles wat.
Mooi ook dat je een bourbon erbij hebt en dan meteen de beste (betaalbare) bourbon naar mijn mening. Als je van bourbon houdt zou je ook eens gek moeten doen en een Eliah Craig Barrel Proof kopen, dat is echt topspul
Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je lijstje....
...
Onderstaande is besteld.inhico schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:33:
@TommyknockerNL
Nu ben ik wel nieuwsgierig naar je lijstje....
Auchentoshan Three Wood
Nikka from the Barrel
Lagavulin 16
Elijah Craig Small Batch
De wijzen komen uit het Oosten!
Singlemaltsamples.be heeft flesjes van 4 cl, maar ik geloof niet dat ze naar Nederland verschepen, maar je kan natuurlijk altijd navragen.
Zij hebben toch meestal wel wat specialere samples in hun paketten zitten, maar zijn ook wel aan de prijs.
Aangezien mijn whiskybudget al aardig opschoot maar een paar goedkopere flessen meegenomen dit keer: Tamnavulin Double Cask en Tomatin 12. Beide onder de 30 euro. De Tamnavulin nog niet eerder gehad, de Tomatin wel en die beviel prima.
Morgenavond maar eens proeven.
Om zelf van start te te gaan, de beste by far (letterlijk) en welke mij altijd bij zal blijven is 'Old Imperial Bar', in het gelijknamige hotel in Tokio.
/f/image/nLyLbEcHKDih8qAoVQ5gnx7Q.png?f=fotoalbum_large)
De flessen die je ziet staan zijn vrijwel 90% whisky. De ronde cirkels op de bar: spotlights. Bestel je een glas, laten ze de fles bij je staan, letterlijk in de spotlight.
Mijn Japanse favoriet welke ik aan deze bar heb over gehouden: Nikka Miyagikyo Single Malt, 15 yr. Thuis nooit een fles van gehaald, tikkeltje te duur
Dichter bij huis: Whiskycafé L&B, Amsterdam. Normaliter loop ik met een grote boog om dit gedeelte van de stad heen, maar dit is een top bar met meer dan 2000 flessen aan keuze. Erg charmant en kleine bar, maar daarmee snel heel druk helaas.
Ik probeer dan liever verschillende biertjes, en laat het proeven van nieuwe whisky's over aan momenten als een proeverij of bezoek bij vrienden die wat hebben staan.
Van Zuylen heeft ook veel leuke samples, misschien zit daar wat tussen.NoepZor schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:19:
Weet iemand waar je leuke proefpakketten kunt halen? Mijn schoonvader is whiskyliefhebber en we willen een proeverij geven voor vaderdag. Echter wat we kunnen vinden is zo'n "tasting collection" of soortgelijk. Dan heb je 6 buisjes met een 25ml aan whisky, waarvan een deel nog een blend is, voor het niet te minne bedrag van 41,50 excl. verzenden. Is er ergens een pakket te koop welke een betere prijs / kwaliteit kent? Of zijn er kleine flessen te koop van Japanse whisky's voor een leuke prijs? Op bijv. gall.nl kom ik niet verder dan voornamelijk schotse whisky. Alvast dank
https://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/?verpakking=sample
Finlaggan Eilan Mor
Finlaggan Original Peated
Om wat Islay op voorraad te hebben. Dat was er wel doorheen.
Speyburn 10y
Voor wat frisheid in de zomer.
Niet te gek duur, die Finlaggan O.P. was nog geen 19 euro
Eind vorig jaar was ik een paar dagen in Bath, en daar ben ik bij The Hideout geweest. Heel klein, ondergronds, maar super sfeervol en met vakkundig en vriendelijk personeel. Nu is Bath sowieso een leuke plaats maar dit was toch wel een hoogtepunt van mijn paar dagen daar.renegrunn schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:00:
Naast van whisky, drink je dat? Ben ik eigenlijk ook benieuwd naar jullie ervaringen in, wáár drink je dat behalve thuis? Ofwel, welke whisky bar mag je niet overslaan?
Ik heb daar een whisky gedronken die ouder was dan ikzelf (was zo’n dat-wil-ik-nog-eens-doen-dingetje), een 43 jaar oude Ben Nevis.
http://hideoutbath.co.uk/
Mijn favoriet blijft De Toeter in Groningen. Vooral met de Stubborn Charlotte (jonge Port Charlotte op Rivesaltes of Sauternes vaten waarvan ze zelf een vat gekocht hebben) en hun eindeloze lijst aan andere whisky(e)y's.
Ik ben benieuwd naar de andere pareltjes in den lande!
Sommige gespecialiseerde whiskyzaken 'herbottelen' flessen in kleinere flesjes. In Zwolle zit een zaak (Bartels) die flesjes van 14 cl (140 ml) heeft, je betaald redelijk naar rato van de grote fles dus ga uit van ongeveer een tientje voor zo'n flesje van 14 cl. Hij had altijd best wel veel keuze, in elk geval genoeg voor een uitgebreide tasting sessie.NoepZor schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:19:
Weet iemand waar je leuke proefpakketten kunt halen? Mijn schoonvader is whiskyliefhebber en we willen een proeverij geven voor vaderdag. Echter wat we kunnen vinden is zo'n "tasting collection" of soortgelijk. Dan heb je 6 buisjes met een 25ml aan whisky, waarvan een deel nog een blend is, voor het niet te minne bedrag van 41,50 excl. verzenden. Is er ergens een pakket te koop welke een betere prijs / kwaliteit kent? Of zijn er kleine flessen te koop van Japanse whisky's voor een leuke prijs? Op bijv. gall.nl kom ik niet verder dan voornamelijk schotse whisky. Alvast dank
Binnenkort (18 juni) een online proeverij via Van der Heijden, waar zes ambassadeurs elk een whisky behandelen. Als je schoonvader whiskyliefhebber is is deze misschien wel leuk omdat het geen standaard dertien-in-een-dozijnsetje zal zijn.NoepZor schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:19:
Bij Van der Heijden hebben ze sowieso wel meer sets, maar ik weet niet of ze die ook online hebben staan. Heb hier een aardige van Gordon & MacPhail liggen waar ik nog mee bezig ben, met een Craigellachie 1997-2013, Glenburgie 10yo, Mortlach 15yo, Speymalt Macallan 2006-2015, Old Pulteney 15yo en Caol Ila 2005-2015. Vooralsnog erg de moeite waard!
Nog steeds niet goedkoop, maar je ziet maar zelden prijzen onder de 100 euro voor een Octomore. Komt nog wel 6,95 verzendkosten bij.
_██_
(ಠ_ృ)
Ik persoonlijk ben geen fan van die tasting pakketjes. Ja het ziet e leuk uit, maar je koopt in bovenstaand voorbeeld 150 ml whiskey voor 41.50 excl verzenden, daar kun je ook een hele mooie 700 ml voor kopen (of zelfs 2).NoepZor schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:19:
Hattrick: Thorgal Eagles
Op www.hetwhiskyforum.nl worden diverse samples aangeboden voor aardige prijzen. Lees geen woeker prijzen van sommige sites. Ook hele exclusieve whisky.NoepZor schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:19:
De 9.1 vond ik zelf stiekem wel een beetje tegenvallen toen ik'm proefde. Een stuk minder extreem qua smaak dan de 7.1 en de 7.3. Niet dat dat't een slechte whisky maakt, maar't is voor mij niet waar ik een Octomore voor haalAtomsk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:12:
€99,99, aardige deal: https://www.whiskysite.nl...e-156-ppm-edition-91.html
Nog steeds niet goedkoop, maar je ziet maar zelden prijzen onder de 100 euro voor een Octomore. Komt nog wel 6,95 verzendkosten bij.
Ja, lees net dat deze wat aan de milde kant is. Voorheen de 7.1 en 7.2 gehad. Nou ja, we zien wel.Wormaap schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:44:
[...]
De 9.1 vond ik zelf stiekem wel een beetje tegenvallen toen ik'm proefde. Een stuk minder extreem qua smaak dan de 7.1 en de 7.3. Niet dat dat't een slechte whisky maakt, maar't is voor mij niet waar ik een Octomore voor haal
_██_
(ಠ_ృ)
Het gaat bij die setjes dan ook niet om kwantiteit maar om het ontdekken/ervaren zonder dat je gelijk hele flessen hoeft te gaan kopen. Ik koop zelf regelmatig samplesets (ook op hetwhiskyforum wat @Noxa aanhaalt), dat scheelt me bergen geld omdat daar ook zaken voorbij komen waar ik zelf nooit hele flessen van zou willen/kunnen aanschaffen... Of misschien twijfel ik over een (kostbare) aanschaf en kan ik aan de hand van een sample beslissen of ik alsnog een flink bedrag tegen een hele fles aan moet gooien, of niet.bregweb schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:22:
[...]
Ik persoonlijk ben geen fan van die tasting pakketjes. Ja het ziet e leuk uit, maar je koopt in bovenstaand voorbeeld 150 ml whiskey voor 41.50 excl verzenden, daar kun je ook een hele mooie 700 ml voor kopen (of zelfs 2).
Hattrick: Thorgal Eagles
Heb er net een stuk of 4 vergeleken, en betaal je voor een sample per ml ongeveer 25% meer dan een volle fles (bij flessen tussen € 75-100).
Bij goedkopere flessen is de marge wat hoger, maar nog altijd zeker niet het dubbele ofzo. En ze verkopen ook losse sample flesjes voor €1.
Als ik het zo omreken kom ik ongeveer uit op fles+10%+€1 per sample. Valt me erg mee.
ben zelf ook geen fan van samples maar dat komt ook omdat ik whisky pas waardeer na een glas of 5, niet op dezelfde avond natuurlijk maar moet wel altijd een tijdje wennen. Kan me voorstellen dat ik dan een sample niet lekker vind en dan de whisky afschiet terwijl ik na een tijdje de smaak wel begin te waarderen.defusion schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:02:
Ik heb regelmatig samples besteld op whiskysite.nl
Heb er net een stuk of 4 vergeleken, en betaal je voor een sample per ml ongeveer 25% meer dan een volle fles (bij flessen tussen € 75-100).
Bij goedkopere flessen is de marge wat hoger, maar nog altijd zeker niet het dubbele ofzo. En ze verkopen ook losse sample flesjes voor €1.
Als ik het zo omreken kom ik ongeveer uit op fles+10%+€1 per sample. Valt me erg mee.
Op whiskysite ook weleens gekeken naar de prijzen en die vielen me ook wel mee, een 6cl sample is met reageerbuisje ongeveer 10% van de normale prijs van een fles. Alleen zijn veel van de gangbare flessen weleens in bij de gall of een andere winkel in de aanbieding en dan wordt het verschil al snel groter. Dus mijn methode is het niet, ik koop liever 1 keer per 2 maanden een nieuwe fles en als die tegenvalt gaat die wat sneller op dan de smaken die me echt bevallen.
Qua aanbiedingen, bij de makro is aankomend weekend vaderdag weekend en dan zijn alle malt whisky's 25% korting, de prijs is meestal al scherp maar zeker met deze acties is de prijs vaak scherper dan bij DD D12 pf gall klantenpas, verwacht alleen geen super speciale whisky's de gangbare merken tot 18 jaar is de max wel.
mijn lijstje is
macallan 12
scapa skirem
lagavullun 16
aberour 16
benriach 10y + heart of speyside
balvenie 12y
6 flessen max dus waarschijnlijk moet ik al gaan strepen.
Festina lente
Zat vandaag even te kijken op hun site, wat een onhandig gebeurenHonesty schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:36:
[...]
Qua aanbiedingen, bij de makro is aankomend weekend vaderdag weekend en dan zijn alle malt whisky's 25% korting, de prijs is meestal al scherp maar zeker met deze acties is de prijs vaak scherper dan bij DD D12 pf gall klantenpas, verwacht alleen geen super speciale whisky's de gangbare merken tot 18 jaar is de

Die site is inderdaad onhandig, gelukkig hebben ze niet zo groot assortiment in Den Bosch zodat je niet al te veel moet zoeken, alleen van Dalmore hadden ze nu veel staan.Widow schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:29:
[...]
Zat vandaag even te kijken op hun site, wat een onhandig gebeurende ene single malt is wel afgeprijst, de ander weer niet. Is dat altijd zo daar?
Ik reken gewoon prijs zonder aktie keer 90%(namelijk 25% eraf en daarna 21,5% erbij) en dan komt het in de buurt.
Maar de prijzen kloppen niet altijd, nu zag ik dat Cardhu 15y en 12y even duur waren, nu vind ik ze ook even lekker dus daarom maar de 15y mee genomen. (2e is om weg te geven)
Ancnoc stond ook niet boven op mijn lijstje maar was 13,50 dus kon ik ook niet laten.
The macallan 12 stond wel al lang op mijn lijstje
Benriach 10y vond ik lekker, Heart of speaside was een tientje goedkoper dus die nu maar meegenomen
Lagavullan heb ik nog over getwijfeld, vind die lekker en nu was die iets van 44 euro, maar omdat ik die al heb gehad wilde ik de Lagavulin distillers edition kopen, maar toen toch maar gekozen voor Balvenie 14 caribbean cask, die kwam hier ook vaak voorbij en denk ook dat die meer in mijn straatje komt, ben doorgaans meer van de Speyside.
Omdat ik meer dan 200 euro opgemaakt had kreeg ik ook een voucher van 40 euro voor de volgende keer dus ik heb een goede vaderdag zondag. Dus was nu voor 6 flessen 140,00 kwijt.
:strip_exif()/f/image/BfhRg3A4cWYe4kFp2KaGbzGm.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 70% gewijzigd door Honesty op 19-06-2020 14:50 ]
Festina lente
Ben net even langsgereden. De prijzen in de kassa klopten ook niet helemaal, over de helft van de flessen werd geen korting berekend. Gelukkig werd het snel opgelost bij de klantenservice. Was in totaal ongeveer 220 euro kwijt, hoe zat dat bij jou met die voucher? Was dat een aparte actie?Honesty schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:15:
[...]
Die site is inderdaad onhandig, gelukkig hebben ze niet zo groot assortiment in Den Bosch zodat je niet al te veel moet zoeken, alleen van Dalmore hadden ze nu veel staan.
:strip_exif()/f/image/LHsEtIGX68s0zpTtgyVzWqlZ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Widow op 19-06-2020 15:28 ]
Heb je'm al binnen? En zo ja: hoe bevalt'ie?Atomsk schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:40:
[...]
Ja, lees net dat deze wat aan de milde kant is. Voorheen de 7.1 en 7.2 gehad. Nou ja, we zien wel.
Is alleen voor Horeca en gold cards, kreeg hem ook pas na een discussie mee:)Widow schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:24:
[...]
Ben net even langsgereden. De prijzen in de kassa klopten ook niet helemaal, over de helft van de flessen werd geen korting berekend. Gelukkig werd het snel opgelost bij de klantenservice. Was in totaal ongeveer 220 euro kwijt, hoe zat dat bij jou met die voucher? Was dat een aparte actie?
[Afbeelding]
Normaal is wel dat je over actie flessen geen korting krijgt, wat logisch is natuurlijk, dus bijvoorbeeld glenlivit kreeg je 5 euro korting op, dan is het of die 5 euro korting of 25%.
[ Voor 11% gewijzigd door Honesty op 19-06-2020 15:28 ]
Festina lente
Ah thx, dan ga ik daar even achter aanHonesty schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:25:
[...]
Is alleen voor Horeca en gold cards, kreeg hem ook pas na een discussie mee:)
Nou, maar eens opengemaakt dan
Een 7,5/10
_██_
(ಠ_ృ)
Nog gelukt met die voucher? Op die glengoyne na heb ik ze ook allemaal in mijn hand gehad, goede keuze in ieder geval.Widow schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:24:
[...]
Ben net even langsgereden. De prijzen in de kassa klopten ook niet helemaal, over de helft van de flessen werd geen korting berekend. Gelukkig werd het snel opgelost bij de klantenservice. Was in totaal ongeveer 220 euro kwijt, hoe zat dat bij jou met die voucher? Was dat een aparte actie?
[Afbeelding]
Die benriach heart of speyside is wel lekker, iets scherper dan de 10y, volgende keer de 12y wil ik nog proberen.
Acnoc 12y viel een beetje tegen maar die was zo goedkoop(13,50) dat ik er ook niets van verwachte.
Was je ook in DB of een andere, ben benieuwd of bij de grotere makro's (delft best etc etc) ze meer speciale hebben.
Festina lente
Ik heb een Glendronach 21 Parliament meegenomen voor 74 euro.
Voucher is niet gelukt, vorig jaar hadden we een gold card maar kennelijk is het dit jaar een gewone kaart geworden. Nou ja, helaas. Ben in Beverwijk geweest, aanbod is daar op zich prima. Niet echt specials maar genoeg keuze van de bekende whiskies.Honesty schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:35:
[...]
Nog gelukt met die voucher? Op die glengoyne na heb ik ze ook allemaal in mijn hand gehad, goede keuze in ieder geval.
Die benriach heart of speyside is wel lekker, iets scherper dan de 10y, volgende keer de 12y wil ik nog proberen.
Acnoc 12y viel een beetje tegen maar die was zo goedkoop(13,50) dat ik er ook niets van verwachte.
Was je ook in DB of een andere, ben benieuwd of bij de grotere makro's (delft best etc etc) ze meer speciale hebben.
Ik heb ze nog niet open gemaakt, heb twee andere flessen die bijna leeg zijn, die eerst op moeten