[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 24 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Heb een Scarabus en een Connamara 12 van de Kerstman gekregen, en een cadeaukaart. Volgens mij willen ze mij niet van de drank afhouden, maar aan de drank helpen. :D

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Ivysaur schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:51:
Heb een Scarabus en een Connamara 12 van de Kerstman gekregen, en een cadeaukaart. Volgens mij willen ze mij niet van de drank afhouden, maar aan de drank helpen. :D
Die Connemara is lekker :9~

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Ivysaur
  • Niet online
Sssst... :d ben nu met de Scarabus bezig. Lees dat die wat jong is en wat gemiddeld drinkt. Ben benieuwd.
Edit: Oh ja. Ik proef het. Een hele jonge Laprioagh :> ''De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht''

[ Voor 15% gewijzigd door Ivysaur op 26-12-2019 01:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bucephalus
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:09
Heb zojuist ook weer een paar (voorlopig) bewaar whisky's binnen gekregen.

- Laphroaig 7y 2011 (jack wiebers bottling, world of orchids serie)
- Aultmore 10y 2006 (jack wiebers bottling, world of orchids serie)
- Blair Athol 29y 1988 (jack wiebers bottling, world of orchids serie)

Deze 3 ook deels omdat m'n vriendin gek is van orchideën, en hoewel ze geen whisky lust, heeft ze dan toch een paar leuke etiketten om naar te kijken :)

Verder nog een Octomore 02.1 via catawiki aangeschaft, fles zo te zien gesigneerd door Jim McEwan.

En van m'n vriendin is nog een verjaardagscadeautje voor mij onderweg, waarschijnlijk een talisker 25y of de highland park 17y The Dark.... Ze doet een beetje geheimzinnig welke het is, haha...
Wordt als het goed is op mijn verjaardag bezorgd dinsdag.

Eerste kerstdag nog een Lagavulin 8y open getrokken. Dat was weer genieten na het kerstdiner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-06 16:41
Ik heb recent een Ardmore 2008 unchillfilterd uncoloured whisky gekocht. Ben er zeer benieuwd naar maar wil hem ook nog wel even dicht laten.

Ben ook gestart met de collectie bijhouden in Whisky Suggest app om zo wat overzicht te krijgen in wat ik heb (gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Ja, die app gebruik ik ook. Hou er ook nog een whiskybase account naast, is ook wel handig moet ik zeggen. Zeker om prijzen te vergelijken van whisky's die je graag wilt hebben. De bekende NL webshops zijn niet altijd de voordeligste, dus soms kan het lonen om iets in België of Duitsland te bestellen, maar hangt wel heel erg van de fles af die wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
- Scarabus is prima te doen. Iets te jong, maar wel een soort Laproiag. Zou dan liever iets anders halen. Ziltige lange nasmaak welk mij ook wel kan bekoren.

- Connamara 12. Misschien vinden jullie mij gek, maar ik vind de normale stuk lekkerder. Die ook wat meer bite. Deze 12 jaar is eigenlijk wat zoet. Rokerig, zoet, vanille, misschien een beetje appel. Nasmaak verdween wel wat sneller dan die Scarabus. Het is een soort mengelmoes van de traditionele Ierse en het rokerige van Islay. Misschien dat het na een week anders/beter tot zijn recht komt.

Heb ook een cadeaukaart ontvangen van de Kerstman. Eens kijken wat ik daar mee haal tijdens de wilde whiskey dagen. Denk de Big Peat, met dat rare gele mannetje.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivysaur op 30-12-2019 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Kleine update: Het is de Talisker 25y geworden :)

Maar voordat ik daar aan begin wil ik mezelf wat meer trainen om wat meer nuances op te pikken van verschillende whisky's. Iemand nog goede tips daarvoor? Tot nu toe was het vooral "ja, dit vind ik lekker!" of "nee, dit is m niet helemaal voor mij". De dominante smaken kan ik dan wel redelijk oppikken, maar nu de nuances nog....

Heb om te beginnen wat kleine flesjes van verschillende whisky's gekocht van de met kerst gekregen vvv bon. Deze wil ik dan gaan proeven samen met wat tasting notes of youtube reviews er naast en kijken wat ik daar van proef. Smaak blijft subjectief natuurlijk, maar het leek me wel een startpunt.
De aangeschafte flesjes zijn: Glenmorangie original 10y, Oban 14, cragganmore 12, glendronach 18 allardice, 3x compass box (peat monster, story of the spaniard, the spice tree).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

De Gall en Gall klantenkaart met een jaar verlengd en met de daarbij gekregen 25% kortingscoupon de Aberfeldy 16 Years Distillers Edition besteld voor € 41.24. :9

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06:26

inhico

pw

Bucephalus schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:32:
Kleine update: Het is de Talisker 25y geworden :)

Maar voordat ik daar aan begin wil ik mezelf wat meer trainen om wat meer nuances op te pikken van verschillende whisky's. Iemand nog goede tips daarvoor? Tot nu toe was het vooral "ja, dit vind ik lekker!" of "nee, dit is m niet helemaal voor mij". De dominante smaken kan ik dan wel redelijk oppikken, maar nu de nuances nog....

Heb om te beginnen wat kleine flesjes van verschillende whisky's gekocht van de met kerst gekregen vvv bon. Deze wil ik dan gaan proeven samen met wat tasting notes of youtube reviews er naast en kijken wat ik daar van proef. Smaak blijft subjectief natuurlijk, maar het leek me wel een startpunt.
De aangeschafte flesjes zijn: Glenmorangie original 10y, Oban 14, cragganmore 12, glendronach 18 allardice, 3x compass box (peat monster, story of the spaniard, the spice tree).
Uitstekende keuze, die Talisker 25!

Wat betreft proeven en nuances oppikken: er is naar mijn idee maar één mogelijkheid: veel proeven... Niet echt een straf, lijkt me.
En dan jezelf dwingen dat aandachtig te doen door proberen eerst de geur te omschrijven, daarna ook de smaak en de afdronk. Gewoon noteren welke associaties bij je opkomen als je ruikt en proeft. En dat kunnen best ogenschijnlijk vreemde associaties zijn zoal stallucht, babykots, diesel, oude bibliotheek, limonade. Beetje extreem soms, maar wel termen die ik ben tegengekomen (ook bij doorgewinterde proevers). Het gaat erom wat het bij jou oproept. En als je dat probeert te noteren, dan dwing je jezelf nog meer. En vergelijk dan eens je notities met eerdere gelegenheden.

edit: ik zou eerst zelf proeven en noteren en er niet meteen notities etc van anderen naast leggen. Maar dat is mijn keuze.

Extra leuk en spannend (althans dat vind ik) is blind proeven. Dus dat je niet weet wat je in je glas hebt.

En nog een tip: als je wel eens een whiskyfestival of iets dergelijks bezoekt: probeer eens een masterclass van een bekende whiskygoeroe. Enorm leerzaam.

[ Voor 3% gewijzigd door inhico op 06-01-2020 14:22 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-06 21:07
Ivysaur schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:38:
- Scarabus is prima te doen. Iets te jong, maar wel een soort Laproiag. Zou dan liever iets anders halen. Ziltige lange nasmaak welk mij ook wel kan bekoren.
Een soort Lagavulin. Scarabus is stiekem Lagavulin, wel jong inderdaad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Pssst... dit weekend alle 700ml whiskies met 25% korting bij de Makro :p

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

JohanKupers schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:46:
Vandaag de Scarabus Islay Single Malt besteld als donderdagdeal bij Drankdozijn.

Voor die net geen € 22 kon ik hem niet laten liggen.
Deze is nu in de normale aanbieding bij Drankdozijn voor € 29.50

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Weet iemand hier, waar ik behalve op Whiskybase, mijn flessen kan aanbieden?
Ik stop met de hobby, dus wil van m'n flessen af. Niet met doel om er winst op te maken trouwens.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:27

Case_C

[Team Carrack]

@Naboo
Wellicht plaatsen in V&A overige? Dan heb je de lezers hier in ieder geval al als potentieel koper :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaantje_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08-2023
Naboo schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:08:
Ik stop met de hobby, dus wil van m'n flessen af. Niet met doel om er winst op te maken trouwens.
Er is wel een nederlandstalig whiskyforum, hier is ook een vraag/aanbod gedeelte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bucephalus
Als er wat leuke flessen tussen zitten kan je Catawiki misschien proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Naboo : je kunt ook het forum van levenswater.nl proberen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:07
Op Facebook heb je ook een 2-tal whisky verkoop groepen. Via die groepen heb ik ook al veel verkocht.

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Case_C schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:12:
@Naboo
Wellicht plaatsen in V&A overige? Dan heb je de lezers hier in ieder geval al als potentieel koper :P .
Had ik naar gekeken, maar weet dus niet of alcohol verkocht mag worden.
Al is het vanwege eindigen hobby en dus geen handelswaar.
Bucephalus schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:32:
[...]

Als er wat leuke flessen tussen zitten kan je Catawiki misschien proberen?
Heb ik aan gedacht, maar daar zijn ze net niet interessant genoeg voor en met de kosten van Catawiki er bij
verwacht ik daar eerder een verlies onder de streep.
Bean77 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 13:16:
[...]

Op Facebook heb je ook een 2-tal whisky verkoop groepen. Via die groepen heb ik ook al veel verkocht.
Klopt, daar staan ze ook te koop. Maar geen reactie, alleen likes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
bastiaantje_ schreef op maandag 20 januari 2020 @ 12:15:
[...]

Er is wel een nederlandstalig whiskyforum, hier is ook een vraag/aanbod gedeelte. :)
Dit is hetwhiskyforum.nl maar daar moet je een minimale tijd lid zijn/aantal posts hebben voor je toegang hebt tot het vraag/aanbod gedeelte.

@Naboo Ik zie mensen whisky verkopen via Marktplaats, misschien is dat een optie? Heb je anders een link naar je WB, misschien dat mensen in deze thread wel geïnteresseerd zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

hfos schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:33:
[...]

Dit is hetwhiskyforum.nl maar daar moet je een minimale tijd lid zijn/aantal posts hebben voor je toegang hebt tot het vraag/aanbod gedeelte.

@Naboo Ik zie mensen whisky verkopen via Marktplaats, misschien is dat een optie? Heb je anders een link naar je WB, misschien dat mensen in deze thread wel geïnteresseerd zijn...
Op marktplaats mag officieel geen alcohol verhandeld worden. Dus die advertenties zullen er niet lang staan denk ik.

Ik heb overleg gehad met admin, ik mag advertentie plaatsen. Dus die zal er vanavond zijn. :)

Edit: Post staat in V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Gisteren nog in Duitsland een Pike Creek uit de aanbieding meegenomen voor € 24,99, benieuwd naar mijn eerste Canadese Whisky.

Afbeeldingslocatie: https://s7d9.scene7.com/is/image/SAQ/12401987_is?$saq%2Dprod%2Dtra$

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
Over whiskies in Duitsland gesproken, ik had eind vorig jaar een Queen Margot opgehaald bij de Lidl. Is een blend, en kost maar 13 euro. Je verwacht niet veel voor dat geld, maar Lidl stelde niet teleur. Het is een fruitige en frisse whisky, niet rokerig, wel vrij jong. Bij een whiskyavond met vrienden viel deze erg goed in de smaak. Als je voor weinig geld gewoon een lekkere whisky wilt is deze voor jou bedoeld!

https://www.lidl.de/de/qu...ky-8-jahre-40-vol/p308168

Daarnaast heb ik van het weekend een whiskyvat gekocht 8) een lege, bij een vatenhandel in de buurt van Zwolle. Het doel is om het vat te gebruiken als regenton. De vaten worden met een laagje water erin bewaard, omdat ze anders uitdrogen. Dus het vat geleegd en achterin de auto gezet. Een paar uur later stapte ik in de auto en er zat een geur in mn auto die ik het beste kan omschrijven als ruiken aan een whiskyglas waar gisteravond whisky in gezeten heeft. Heel fruitig, niet alcoholisch, soort "eau de whisky" :+ het verbaast me echt dat dat vat nog zoveel geur in zich heeft. Toen ik ging rijden vertrok de geur vrij snel. Thuis aangekomen heb ik de tekst op het vat eens goed geinspecteerd en het bleek een vat van Heaven Hill Distillery Inc te zijn, waar bourbon whisky in gezeten heeft. Geen idee hoe een vat uit Kentucky in het koude nederland terecht is gekomen, maar ik ga er binnenkort een mooie regenton van maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dik_voormekaar
  • Laatst online: 21-06 13:21
Bourbon vaten mogen maar 1x gebruikt worden voor de bourbon, daarna worden ze nog al eens gebruikt voor het rijpen van bier. Grote kans dat ze hier voor gebruikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nou als zo'n 90% van de Schotse whisky op ex-bourbon vaten ligt lijkt het me waarschijnlijker dat ze daar wegkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
wagenveld schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:41:
Nou als zo'n 90% van de Schotse whisky op ex-bourbon vaten ligt lijkt het me waarschijnlijker dat ze daar wegkomen ;)
Ik zat te denken, wat als ik dat vat vol gooi met wodka/gin en een jaar laat staan. Volgens mij krijg je daar best een lekker drankje van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Widow schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Ik zat te denken, wat als ik dat vat vol gooi met wodka/gin en een jaar laat staan. Volgens mij krijg je daar best een lekker drankje van.
Als je dat vat wilt volgooien met flessen van iets kom je n tweede hypotheek aan het afsluiten :+

Edit: zie net bij de Duitse Lidl dat je een 30L vat kunt bestellen... https://www.lidl.de/de/ben-bracken-whiskyfass-30l/p302982

[ Voor 15% gewijzigd door mark-k op 04-02-2020 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Widow schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 09:17:
Over whiskies in Duitsland gesproken, ik had eind vorig jaar een Queen Margot opgehaald bij de Lidl. Is een blend, en kost maar 13 euro. Je verwacht niet veel voor dat geld, maar Lidl stelde niet teleur. Het is een fruitige en frisse whisky, niet rokerig, wel vrij jong. Bij een whiskyavond met vrienden viel deze erg goed in de smaak. Als je voor weinig geld gewoon een lekkere whisky wilt is deze voor jou bedoeld!
... en van andere Duitse whiskies gesproken, ik heb gisteren de 'laatste' Glen Els geproefd. Prachtig hoor, zoet doch complex. Niet heel hoog in de alcohol en daardoor out-of-the-box erg drinkbaar. Prijs viel me ook niet vreselijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
mark-k schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Als je dat vat wilt volgooien met flessen van iets kom je n tweede hypotheek aan het afsluiten :+

Edit: zie net bij de Duitse Lidl dat je een 30L vat kunt bestellen... https://www.lidl.de/de/ben-bracken-whiskyfass-30l/p302982
Ben je ook best wel Brack wanneer je dat leegdrinkt. :+

Zelf laatst een fles Nikka Taketsuru 17 yo gekocht, als "belegging". Is van de markt gehaald, dus benieuwd wat het de komende jaren gaat doen.
Afbeeldingslocatie: https://www.11malts.com/128-large_default/nikka-taketsuru-17-years.jpg

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

mark-k schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 12:03:
[...]

Zo'n 30l vat lijkt me ook wel gaaf om te hebben van een beetje echt 'merk' en dan 30 jaar laten liggen in de kelder om hem dan zelf te bottelen, dan heb je altijd iets voor een verjaardag om te geven.

Die Queen Margot had ik ook van mijn moeder gehad, ze had hem gewonnen bij kaarten ofzo en dacht dat het een goede whisky was, maar ook al had ik hem al voorbestemd voor de cola hij viel mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Honesty op 04-02-2020 19:01 ]

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

Honesty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Zo'n 30l vat lijkt me ook wel gaaf om te hebben van een beetje echt 'merk' en dan 30 jaar laten liggen in de kelder om hem dan zelf te bottelen, dan heb je altijd iets voor een verjaardag om te geven.

Die Queen Margot had ik ook van mijn moeder gehad, ze had hem gewonnen bij kaarten ofzo en dacht dat het een goede whisky was, maar ook al had ik hem al voorbestemd voor de cola hij viel mee.
Weet je hoe lang 30 jaar is? En dan heb je nog ongeveer 9L over als je geluk hebt, puur door verdampen van je whisky. En dan elke dag je vat checken op lekken etc. Nee laat mij maar gewoon een paar flesjes kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Honesty schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 18:59:
[...]

Dat gaat niet zomaar, tenminste niet met een 'eigen' distillaat. Je kunt wel investeren in een cask bij een distilleerderij bijvoorbeeld, maar dat is tegenwoordig behoorlijk aan de prijs.

Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld zo'n klein vat kopen en dat vullen met bijvoorbeeld restjes (of wat je maar wilt) en dat lekker zijn ding laten doen. Of je vult het eerst een maandje met sherry of port en daarna gooi je er een goedkope blend in, gewoon kijken wat het doet. Heb zelf zo'n 3 litertje op mijn bureau staan en dat is best lollig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
hfos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:41:
[...]
Wat je wel kunt doen is bijvoorbeeld zo'n klein vat kopen en dat vullen met bijvoorbeeld restjes (of wat je maar wilt) en dat lekker zijn ding laten doen. Of je vult het eerst een maandje met sherry of port en daarna gooi je er een goedkope blend in, gewoon kijken wat het doet. Heb zelf zo'n 3 litertje op mijn bureau staan en dat is best lollig.
Als jullie nou allemaal je restjes bij mij inleveren, gooi ik het in dat vat (van 190 liter) en laat ik het een paar jaar staan :p hebben we straks onze eigen GoT whisky! Uiteraard met Henk op het label :+

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/15506b1790fb0d03349ed59371af60fa08abe6a0/?url=http%3A%2F%2Fmembers.brabant.chello.nl%2F%7Ej.oerlemans%2Ftweakers%2FTweaky.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
Nog een reden om je whisky collectie op peil te houden: https://www.scotsman.com/...cted-deadly-flu-1-5084964 ;)

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voodoo
  • Laatst online: 08-01 13:46

Voodoo

Lurker

hfos schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 08:41:
[...]

Dat gaat niet zomaar, tenminste niet met een 'eigen' distillaat. Je kunt wel investeren in een cask bij een distilleerderij bijvoorbeeld, maar dat is tegenwoordig behoorlijk aan de prijs.

Dit klinkt interessant! Heb je al leuke ervaringen hiermee? Zo'n kraantje lijkt me gevaarlijk, is de drempel om het rijpingsproces te verkorten redelijk laag :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Voodoo schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Dit klinkt interessant! Heb je al leuke ervaringen hiermee? Zo'n kraantje lijkt me gevaarlijk, is de drempel om het rijpingsproces te verkorten redelijk laag :+
Mijn (beperkte) ervaring is omdat het zo'n klein vat is, er relatief veel werking is met het hout dus e.e.a. verdampt sneller dan je denkt. Ik had er toch zeker 2,5 liter aan diverse kladjes ingegooid, en binnen een jaar was daar nog maar bijna een volle fles van over. Was overigens wel mooi donker, maar ook erg houtig.
Ga nu het vat reinigen en behandelen met sherry of port en het dan nog eens proberen. Kraantje is ideaal trouwens, af en toe even checken hoe het ervoor staat is geen overbodige luxe met zo'n snelle 'rijping.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

*knip* Linken naar je eigen V&A posts valt onder spam en is dus niet de bedoeling.

[ Voor 86% gewijzigd door Yorinn op 11-02-2020 20:35 ]

• Widow
Ik heb een andere mogelijkheid gevonden: https://spek.amsterdam/product/snippers-whisky/

Is dus een glazen fles met daarin snippers van een whiskyvat, met een kurk erop. Verdampt dus niet. Ik heb er nu eentje staan waar ik wodka in heb gedaan, en met een paar dagen zie je dan de transparante wodka ineens kleur begint te krijgen. Werkt dus wel :) nu maar eens kijken hoelang eea moet staan voordat het een beetje goed smaakt.

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
@Widow Moet er persoonlijk niet aan denken, aan Wodka met eikensmaak, dus voor mij is dit een dure manier om goede Wodka te verpesten.
Moet je straks uitschenken via een Melita koffiefilter, om de drab uit je glas te houden?
Ik zou eerder een glaasje Bourbon door de Wodka doen (of nog liever door een goedkope Whisky).
Maar goed, het is wel weer eens wat anders. Ik hoop dat het je gaat smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Het is weer zover:
Afbeeldingslocatie: https://www.gall.nl/dw/image/v2/BCLJ_PRD/on/demandware.static/-/Sites-gall-nl-Library/default/dw6c472068/Shopbanners/WK8-9-shop-whisky-1200x274.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door JohanKupers op 17-02-2020 13:45 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Damn wat zijn ze weer schrikbarend duur zeg……..
Gelukkig wel gratis bezorging 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Bean77 op 17-02-2020 14:21 ]

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:15

bert pit

asdasd

Voor mij is de Muccle Flugga toch wel de beste koop rond de 40 Euro.

Na er een stuk o 300 verschillende geproefd te hebben kan ik vrij goed zeggen waar mijn voorkeur ligt: duidelijk in Speyside. De verfijning gaat mij boven het blockbuster gehalte.

[ Voor 57% gewijzigd door bert pit op 17-02-2020 14:30 ]

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomsk
Widow schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:39:
Ik heb een andere mogelijkheid gevonden: https://spek.amsterdam/product/snippers-whisky/

Is dus een glazen fles met daarin snippers van een whiskyvat, met een kurk erop. Verdampt dus niet. Ik heb er nu eentje staan waar ik wodka in heb gedaan, en met een paar dagen zie je dan de transparante wodka ineens kleur begint te krijgen. Werkt dus wel :) nu maar eens kijken hoelang eea moet staan voordat het een beetje goed smaakt.
Dat is min of meer hetzelfde idee als "Mama Juana": rum in een fles met bamboescheuten (al zit daar ook nog rode wijn en honing bij).
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/g/5A0AAOSwpspbeOc-/s-l300.jpg
Bean77 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:21:
[...]

Damn wat zijn ze weer schrikbarend duur zeg……..
Gelukkig wel gratis bezorging 8)7
Ja, zelfs met "kaarthoudersvoordeel" ben je vaak goedkoper uit bij d12. Bij sommige gelijke prijs en dan heb je wat voordeel omdat er geen verzendkosten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Atomsk op 17-02-2020 15:00 ]

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Atomsk schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Dat is min of meer hetzelfde idee als "Mama Juana": rum in een fles met bamboescheuten (al zit daar ook nog rode wijn en honing bij).
[Afbeelding]

[...]

Ja, zelfs met "kaarthoudersvoordeel" ben je vaak goedkoper uit bij d12. Bij sommige gelijke prijs en dan heb je wat voordeel omdat er geen verzendkosten zijn.
Ze vermarkten het leuk dat het goede deals zijn, maar dat is slechts een uitzondering helaas.
Om een paar voorbeelden te geven hoe groot de verschillen zijn met een paar flessen die ik heb vs de geweldige aanbiedingen van Gall&gall:
Highland park 25, GG=377,-. Ik heb hem gekocht voor 303,-
Glengoyne 25, GG=282,-. Ik heb hem gekocht voor 225,-
The Glenlivet 25, GG=246,-. Ik heb hem gekocht voor 203,-
The Glenlivet 21, GG= 173,-. Ik heb hem gekocht voor 149,-

Hopelijk opent het een aantal ogen dat G&G niet het beloofde land is, in ieder geval niet qua prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 11:12
Widow schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:39:

Ik heb hem ook gekregen in een kerstpakket, staat al sinds 2e kerstdag in een donker hoekje van de voorraadkast. Ik laat hem nog een maandje staan en dan ben ik erg benieuwd :)

Edit: Tip, klein stukje tape om de dop en de fles dat deze niet per ongeluk losschiet, de dop zit er niet heel vast op.

[ Voor 7% gewijzigd door brbr4thepc op 17-02-2020 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32

Deathchant

Don't intend. Do!

Bean77 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Ze vermarkten het leuk dat het goede deals zijn, maar dat is slechts een uitzondering helaas.
Om een paar voorbeelden te geven hoe groot de verschillen zijn met een paar flessen die ik heb vs de geweldige aanbiedingen van Gall&gall:
Highland park 25, GG=377,-. Ik heb hem gekocht voor 303,-
Glengoyne 25, GG=282,-. Ik heb hem gekocht voor 225,-
The Glenlivet 25, GG=246,-. Ik heb hem gekocht voor 203,-

Hopelijk opent het een aantal ogen dat G&G niet het beloofde land is, in ieder geval niet qua prijs ;)
Gall & Gall staat nou niet echt bekend om een slijterij te zijn waar ze zich focussen op uitzonderlijke of bijzondere whisky's, maar meer focussen op "de mainstream", in die zin dat een 21 jarige toch wel al meer richting het high-end gaat, dus dat ze een Glengoyne 25 verkopen is best bijzonder te noemen.

G&G is zeker te duur, als je kijkt waar het voor te koop staat bij Drankdozijn/Drankgigant, maar de prijzen die jij opnoemt zijn ook niet representatief voor een (web)winkelprijs.
Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om een Gall & Gall op deze manier te vergelijken met Facebook groepen of andere 2e hands markthandels waar je je Glengoyne 25 gekocht hebt. 225 euro heeft ie nooit gekost in een winkel of Drankdozijn en dat zal ie ook niet snel gaan kosten.
282 euro is nog steeds duur, en best een groot verschil met 225 euro, maar volgens mij is ie in een officiele drankhandel/winkel nog niet vaak zo goedkoop geweest. Drankgigant heeft em een tijd gehad voor 279 euro, waarbij Drankdozijn daar rond de 15-20 euro boven zat en whiskysite.nl nog eens 15 euro erboven.

Dus je kunt beter zeggen dat (web)winkels niet de heilige graal zijn qua prijzen, maar dat je voor de beste whiskyprijzen beter 2e hands kunt zoeken (faceboekgroepen, veilingen, whiskybase-marktplaats e.d.). Drankdozijn en goedkope webshops (al dan niet uit een ander land) zijn dan de next-best-thing, en op het allerlaatste pas G&G.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Het loont sowieso om de diverse winkels met elkaar te vergelijken en soms is de Gall & Gall de goedkoopste, omdat je bij afhalen in het filiaal geen verzendkosten betaald en bij een ander site wel, waardoor die andere site netto duurder is.

Ik heb dan het voordeel dat de Gall en Gall bij de Albert Heijn in zit, waar ik ook mijn normale boodschappen haal, dus ik ben er toch al. :)

[ Voor 3% gewijzigd door JohanKupers op 17-02-2020 16:23 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Widow
G&G is gewoon makkelijk ;) je haalt zo een fles van het een of ander. En in de basis hebben ze best leuke dingen, wil je meer, dan kom je al snel bij speciaalwinkels of sites. Ik heb ook wel eens in Duitsland geweest om dingen in te slaan, maar dan ben je ook drie uur aan het rijden. En mijn eigen tijd is ook wat waard, dus koop ik meestal bij G&G.

Ik had er laatst een Glenlivet Captains Reserve gehaald maar die is ook niet om over naar huis te schrijven. Schijnt op sherryvaten gelegen te hebben, dus had verwacht dat dat in de smaak zou zitten. Maar in plaats van een smaak waarbij je alle ingrediënten los kan proeven, en je uren kan fantaseren over wat je proeft, is dit gewoon één massief geheel waar ik iig niks uit kan halen. Het is niet slecht, maar voor het geld zijn betere whiskies te krijgen. Ik geef er een 6 voor iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Deathchant schreef op maandag 17 februari 2020 @ 16:04:
[...]

Gall & Gall staat nou niet echt bekend om een slijterij te zijn waar ze zich focussen op uitzonderlijke of bijzondere whisky's, maar meer focussen op "de mainstream", in die zin dat een 21 jarige toch wel al meer richting het high-end gaat, dus dat ze een Glengoyne 25 verkopen is best bijzonder te noemen.

G&G is zeker te duur, als je kijkt waar het voor te koop staat bij Drankdozijn/Drankgigant, maar de prijzen die jij opnoemt zijn ook niet representatief voor een (web)winkelprijs.
Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om een Gall & Gall op deze manier te vergelijken met Facebook groepen of andere 2e hands markthandels waar je je Glengoyne 25 gekocht hebt. 225 euro heeft ie nooit gekost in een winkel of Drankdozijn en dat zal ie ook niet snel gaan kosten.
282 euro is nog steeds duur, en best een groot verschil met 225 euro, maar volgens mij is ie in een officiele drankhandel/winkel nog niet vaak zo goedkoop geweest. Drankgigant heeft em een tijd gehad voor 279 euro, waarbij Drankdozijn daar rond de 15-20 euro boven zat en whiskysite.nl nog eens 15 euro erboven.

Dus je kunt beter zeggen dat (web)winkels niet de heilige graal zijn qua prijzen, maar dat je voor de beste whiskyprijzen beter 2e hands kunt zoeken (faceboekgroepen, veilingen, whiskybase-marktplaats e.d.). Drankdozijn en goedkope webshops (al dan niet uit een ander land) zijn dan de next-best-thing, en op het allerlaatste pas G&G.
Ik heb 4 voorbeelden genoemd van flessen die G&G aanbiedt. Ik vertel alleen waar ik ze voor gekocht heb. En het loont dus flink om wat onderzoek te doen, dat staat denk ik wel vast.

Het is onjuist dat je stelt dat (web)winkels niet de heilige graal zijn qua prijzen. 2 (de 2 glenlivets) van de 4 voorbeelden van mij komen daar vandaan. Zelfs voorbeelden dat lokale slijters interessanter zijn dan online webwinkels of facebookgroepen.
Je kunt simpelweg geen gradatie aanbrengen van goedkoop naar duur, want dat verschilt. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs G&G de scherpste prijs hebben (meestal hebben ze dan een fout gemaakt).

Dus ontdek de wereld, het is groot, alles is relatief dichtbij en zoals je hebt kunnen zien kan het behoorlijk lonend zijn :) Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.

[ Voor 3% gewijzigd door Bean77 op 17-02-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Bean77 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:24:
[...]

Het is onjuist dat je stelt dat (web)winkels niet de heilige graal zijn qua prijzen. 2 (de 2 glenlivets) van de 4 voorbeelden van mij komen daar vandaan. Zelfs voorbeelden dat lokale slijters interessanter zijn dan online webwinkels of facebookgroepen.
Je kunt simpelweg geen gradatie aanbrengen van goedkoop naar duur, want dat verschilt. In uitzonderlijke gevallen kan zelfs G&G de scherpste prijs hebben (meestal hebben ze dan een fout gemaakt).

Dus ontdek de wereld, het is groot, alles is relatief dichtbij en zoals je hebt kunnen zien kan het behoorlijk lonend zijn :) Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.
Klinkt alsof je veel tijd erin gestoken hebt. Ik kan me herinneren dat je ergens zei dat je graag tips wilt delen met whiskyvrienden.
Zou je hier die facebook groepen aub willen delen waar je goeie deals kunt scoren, alsmede die goeie webwinkels waar jij onderzoek naar gedaan hebt, dan help je je medetweaker enorm, zodat zij ook daar de boel kunnen neuzen i.p.v. naar de Gall en Gall te moeten :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 17-02-2020 22:04 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Deathchant schreef op maandag 17 februari 2020 @ 21:54:
[...]

Klinkt alsof je veel tijd erin gestoken hebt. Ik kan me herinneren dat je ergens zei vorig jaar dat je graag tips wilt delen met whiskyvrienden.
Zou wel fijn zijn als je hier die facebook groepen zou willen delen waar je goeie deals kunt scoren, alsmede die goeie webwinkels waar jij onderzoek naar gedaan hebt, dan help je je medetweaker enorm, zodat zij ook daar de boel kunnen neuzen i.p.v. naar de Gall en Gall te moeten. We zien het graag tegemoet! :*)
Als je iets verder had gekeken dan je neus lang was 8)7 :+
Maar laten we ontopic gaan ipv de ander de maat proberen te nemen ;)
[...]

Bean77 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:00:
[...]

Benromach is in het algemeen wat onbekend bij het grote publiek, maar ze maken echt goede whisky. De 10 proof staat hier ook nog, maar die is nog dicht.

Wat betreft deanston, zie hieronder de links van de 20 en 10. Beide 'gelimiteerde' oplage en vooral in Duitsland te verkrijgen.
https://www.whiskybase.co...5098/deanston-20-year-old
https://www.whiskybase.co...0469/deanston-10-year-old

Vooral het onderschrift "un-chill filtered (exactly as it should be)" vind ik wel grappig.
Bean77 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:55:
Nomnom, mail gehad dat mijn 2 Deense Glendronachs onderweg zijn naar NL. Ik had ze zelfs nog niet eens betaald. Inmiddels gedaan, maar het vertrouwen in vaste klanten is groot.

Craig heeft trouwens een erg leuke Arran. Het is een preorder. Dus als hier nog fans zijn, sla toe! Ik deel graag deze tips met jullie.
[Afbeelding]

Wat betreft glazen gebruik ik glencairn glazen. Ik heb zelfs 2 houten glencairn 'glazen' :P Hoewel dat meer voor de grap is.

(foto gejat, maar is dezelfde)
[Afbeelding]

[ Voor 42% gewijzigd door Bean77 op 17-02-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De vraag blijft dan toch staan of je jouw kennis omtrent waar je het beste kunt kopen wilt delen met anderen, dat is toch ontopic?

EDIT:
[...]

Dit zegt niet welke facebookgroepen je precies bedoelt, en welke webwinkels?

[ Voor 54% gewijzigd door Deathchant op 17-02-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Naboo schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 16:59:
[...]
Klopt, daar staan ze ook te koop. Maar geen reactie, alleen likes :P
Deathchant schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:05:
De vraag blijft dan toch staan of je jouw kennis omtrent waar je het beste kunt kopen wilt delen met anderen, dat is toch ontopic?

EDIT:

[...]

Dit zegt niet welke facebookgroepen je precies bedoelt, en welke webwinkels?
Zucht...... Je ziet aan de reageerder dat hij precies weet welke groepen dit zijn, anders had ik het hem fijn uitgelegd.........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-06 13:35
Bean77 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:42:
[...]

Zo kan ik het ook, ik heb de Glenlivet 21 voor 97.50 gekocht ;-) wel lang geleden haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
wimpie007 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 00:57:
[...]

Zo kan ik het ook, ik heb de Glenlivet 21 voor 97.50 gekocht ;-) wel lang geleden haha
Ik wat minder lang geleden dan jou vermoed ik zo haha, maar 97,50 is wel een erg goede deal :)
Ach het kopen van whisky was pakweg 10-15 jaar een stuk leuker dan tegenwoordig.

Ik ben wel benieuwd of mensen hier een standaard whisky hebben dat ze altijd wel op de plank hebben staan die ze drinken.
Voor mij is dat de glendronach 18.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:43

Bob Popcorn

Plop!

Zo, maar even de whiskey geupdate, fles begon leeg te raken en ik wil wel een lekker glaasje hebben staan:
  • Tomatin Cù Bòcan
  • Cardhu Amber Rock
  • Spey Trutinã Single Malt
Ik hou van lichte, zoetige whiskeys. Daar heb ik deze ook op uitgekozen. Ben benieuwd, iemand ervaring met bovenstaande flessen? :)

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Ik ben wel benieuwd of mensen hier een standaard whisky hebben dat ze altijd wel op de plank hebben staan die ze drinken.
Voor mij is dat de glendronach 18.
Voor mij zijn dat Caol Ila 25yo of Talisker Dark Storm.
Die eerste is eens in de zoveel tijd bij Drankdozijn in de aanbieding voor €99,- en dat is echt goedkoop voor een super whisky. En past bij de grens die ik mezelf een paar jaar geleden heb opgelegd van maximaal €100 per fles.

En die Talisker is een betaalbare stevige whisky en lijkt helemaal niet op die Caol Ila, maar overbrugt de periode dat die niet in de aanbieding is....

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

inhico schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:27:
[...]

Voor mij zijn dat Caol Ila 25yo of Talisker Dark Storm.
Die eerste is eens in de zoveel tijd bij Drankdozijn in de aanbieding voor €99,- en dat is echt goedkoop voor een super whisky. En past bij de grens die ik mezelf een paar jaar geleden heb opgelegd van maximaal €100 per fles.

En die Talisker is een betaalbare stevige whisky en lijkt helemaal niet op die Caol Ila, maar overbrugt de periode dat die niet in de aanbieding is....
stuur maar een notice als die caol lla 25 weer bij DD is, dan bestel ik hem graag. Mijn drempel is €50 per fles maar bij uitzondering ga ik er graag overheen. Heb ook ooit een caol ila geproeft via Gall's whisky van de maand, volgens mij van een andere bottelaar en ook cask strenght. Deze was ook wit(zonder caramel) en qua smaak was die toch wel bijzonder, als ex-roker smaakte die zelfs als een asbak leeg gedropen in de whisky. Vond het een leuk experiment. Daarna nooit meer zoiets gevonden wat toch lekker was en wat ver van mijn smaak af stond,

Wat ik altijd in huis heb, maar nu even niet(wel de 15y variant) is Cardhu 12y, geen andere variant is voor mij zo speciaal als de 12 jaars. Volgend jaar heb ik deze variatie al 25 jaar in huis.

Over goedkoop kopen en de prijs nu: 500 pond vs 180 euro destijds(2001)

https://www.thewhiskyexch...73-27-year-old-rare-malts

Deze heb ik zelfs nooit gekocht omdat ik hem kreeg van de collega's die heb zouden oppikken bij een slijterij volgens mij kostte die toen 180 euro wat toen ook een onmens bedrag was maar door de wisseling van guldens en euro's een stuk makkelijker dan van 100 euro naar een whisky van 200 euro nu.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 08:10:
[...]Ik ben wel benieuwd of mensen hier een standaard whisky hebben dat ze altijd wel op de plank hebben staan die ze drinken.
Ik kom daar niet aan toe, ik koop veel meer dan ik drink. Gisteren een interessante Glenlossie van Càrn Mòr en die Glen Els van laatst gehaald, en toen zaten er bij thuiskomst ook nog eens tien mooie samples in de post. Heb momenteel zo'n 15 flessen open, best veel voor mijn doen. Maar het komt er dus op neer dat ik een behoorlijke achterstand heb, en het dus zinloos is één specifieke whisky de hele tijd te kopen. Zeker als er nog zoveel anders is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Ik probeer toch altijd een flesje Stauning in de kast te hebben. Is die op, is het voor mij reden om nog eens naar Denemarken te rijden. Momenteel heb ik de heather smoked mezcal finished staan, en die gaat op 29/02 open op een tasting met vrienden.
Verder heb ik ook de neiging om vooral naar het zoetere werk te gaan ipv de zware bombastische rook- en turfwhisky's. Een hele leuke vind ik de Glenmorangie Quinta Ruban 12 year port finish, en de Balvenie Carribean cask 14 years.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Arator schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 01:16:
Ik probeer toch altijd een flesje Stauning in de kast te hebben. Is die op, is het voor mij reden om nog eens naar Denemarken te rijden. Momenteel heb ik de heather smoked mezcal finished staan, en die gaat op 29/02 open op een tasting met vrienden.
Stauning! Daar ben ik een paar jaar geleden geweest toen ik in de buurt op vakantie was. Toen was het nog een heeel klein distilleerderijtje. Toen was al wel bekend dat er met een flinke investering een heel stuk bijgebouwd zou gaan worden maar op dat moment was het nog alleen maar een flink uit de hand gelopen hobbyproject. Ik heb toen een volstrekt middelmatige 'distillery only' rye cask meegenomen, letterlijk het enige wat ze te koop hadden in wat voor een winkel moest doorgaan. Ben wel benieuwd waar ze nog meer mee gaan komen.

Ben toen in een ander deel van Denemarken bij Fary Lochan geweest, die -volgens de scores op Whiskybase- ook erg goed bezig zijn. Daar werd ik, ondanks dat ik onaangekondigd op een 'gesloten dag' binnenviel, enorm gastvrij ontvangen.

[ Voor 4% gewijzigd door hfos op 19-02-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
hfos schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:08:
[...]

Ik kom daar niet aan toe, ik koop veel meer dan ik drink. Gisteren een interessante Glenlossie van Càrn Mòr en die Glen Els van laatst gehaald, en toen zaten er bij thuiskomst ook nog eens tien mooie samples in de post. Heb momenteel zo'n 15 flessen open, best veel voor mijn doen. Maar het komt er dus op neer dat ik een behoorlijke achterstand heb, en het dus zinloos is één specifieke whisky de hele tijd te kopen. Zeker als er nog zoveel anders is.
Die glen els ziet er wel erg donker uit op het plaatje van whiskybase. Is dat in het echt ook zo? Zou een hele mooie kunnen zijn, beloofd in ieder geval veel goeds!
Maar poeh 15 flessen open. Ik heb er maar 3 open, waaronder dus de Glendronach 18, een Tomatin 14yo Port en een Deanston 20. Dat vind ik persoonlijk wel genoeg met mijn drink tempo.

Nog leuke flessen in aantocht vanuit Bruichladdich of is het even stil voor de storm ;)
Tijdje geleden wat ruimte gemaakt door een flink aantal flessen te verkopen. Blijkt dat Whisky soms ook een erg goede belegging kan zijn. Nu een beetje rustig en kritisch aan het rondkijken voor leuke buitenkansjes. Heb nog genoeg flessen om te drinken, dus niks moet en alles mag :)
Arator schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 01:16:
Verder heb ik ook de neiging om vooral naar het zoetere werk te gaan ipv de zware bombastische rook- en turfwhisky's. Een hele leuke vind ik de Glenmorangie Quinta Ruban 12 year port finish, en de Balvenie Carribean cask 14 years.
Ah de Quinta Ruban moet ik ook ooit nog eens proberen. De balvenie vind ik zelf ook altijd een fijne whisky. Ik ben zelf ook niet van het rokerige en blijf er persoonlijk van weg. Maar dat is het mooie van Whisky, ieder zijn ding en smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
hfos schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 08:35:
[...]

Stauning! Daar ben ik een paar jaar geleden geweest toen ik in de buurt op vakantie was. Toen was het nog een heeel klein distilleerderijtje. Toen was al wel bekend dat er met een flinke investering een heel stuk bijgebouwd zou gaan worden maar op dat moment was het nog alleen maar een flink uit de hand gelopen hobbyproject. Ik heb toen een volstrekt middelmatige 'distillery only' rye cask meegenomen, letterlijk het enige wat ze te koop hadden in wat voor een winkel moest doorgaan. Ben wel benieuwd waar ze nog meer mee gaan komen.
Ik ben van najaar (eindelijk) in de stokerij zelf geweest van Stauning. Daarvoor haalde ik altijd mijn flesje bij https://www.whisky.dk, omdat die een shop hadden niet zo ver van de autostrade, een half uurtje omrijden ofzo.
Die nieuwe stokerij in Stauning was open van vorig jaar, en de eerste testen waren bezig. Daar waar ze vroeger max 100.000 liter konden stoken per jaar, kunnen ze met de nieuwe met gemak naar 300.000 liter gaan.

De shop is nog altijd een houten desk weggeduwd in een hoekje van wat ooit een stalling is geweest. Ze verkopen ook alleen maar een paar bepaalde flessen die ze dan op voorraad hebben. Wil je een andere, moet je al naar een echte winkel.

Die middelmatige rye kan soms veel geld waard zijn. Ik had vroeger de young rye second opinion. Flesje mooi leeggedronken maar daar vragen ze nu online 4000 dkk voor. Het is delen door 7 ongeveer voor de prijs in euro.

edit:
op google maps kan je de nieuwe stokerij van Stauning mooi zien staan naast de oude. Prachtige architectuur vind ik het trouwens
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iisRJgl6mKqKYUNQl51snjDf/full.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Arator op 19-02-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
@Arator Ik bestel zo nu en dan via https://tonden.dk/
Deze winkel ligt iets onder Kopenhagen en vermoedelijk niet echt op je route. Maar mocht je er eens in de buurt zijn dan is het wel leuk om daar eens te kijken.
De verkoper Michael is een hele aardige toffe vent. Ook zeer behulpzaam en ze hebben daar ook zo nu en dan wat eigen uitgaven van bekende merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Bean77 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:47:[...]
Die glen els ziet er wel erg donker uit op het plaatje van whiskybase. Is dat in het echt ook zo? Zou een hele mooie kunnen zijn, beloofd in ieder geval veel goeds!
Hier heb je ze allebei, niet gek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0caLhd5UYBAj2WlWunJlJSsc/full.jpg
Arator schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:09:
[...]De shop is nog altijd een houten desk weggeduwd in een hoekje van wat ooit een stalling is geweest. Ze verkopen ook alleen maar een paar bepaalde flessen die ze dan op voorraad hebben. Wil je een andere, moet je al naar een echte winkel.
Klinkt bekend, heb net even gezocht maar ik heb geen foto's van expliciet de winkel gevonden. Wel deze, die ik tijdens de tour heb geschoten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNpY8N6VefrNPPzxmW1zYZpV/full.jpg
Die middelmatige rye kan soms veel geld waard zijn. Ik had vroeger de young rye second opinion. Flesje mooi leeggedronken maar daar vragen ze nu online 4000 dkk voor. Het is delen door 7 ongeveer voor de prijs in euro.
Ach, het is vooral een aardige herinnering aan een interessante vakantie. Ik heb genoeg flessen die ontzettend over de kop zijn gegaan, daar haalt deze het vast niet bij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Glendronach liefhebbers die interesse hebben in een 27yo single cask px (ca 250 pond inclusief tasting glass) kunnen mij een DM sturen voor meer info over deze actie van een winkel.

[ Voor 7% gewijzigd door Bean77 op 19-02-2020 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stappieterug
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 08:08
Ik volg dit thread al een poos, en de G&G discussie verleid me nu om ook eens te reageren.

Ik gebruik promotiedagen als de G&G Wilde whisky dagen om ideeen op te doen.
met als resultaat dat ik me voor heb genomen dat de volgende fles die ik koop een Dalmore Port Wood Reserve wordt.
ik zal binnenkort eens rondshoppen waar die het goedkoopst te krijgen is. Over duur/niet goedkoop gesproken: een ding waar ik me in eerste instantie over verbaasde toe ik enkele jaren terug in Schotland was, was dat de flessen over het algemeen goedkoper in Nederland te vinden zijn dan in de distileerderij zelf. In Schotland is het in elk geval alleen interessant om te kijken naar de flessen die ze exclusief in de distileerderij verkopen.

Al ben ik de eerste om te zeggen dat ik die fles Dalmore Port Wood niet nodig heb.
N.a.v. enkele posts eerder ben ik eens gaan tellen in mijn kast, en ik kwam tot 30 flessen waarvan er 'slechts' 3 dicht zitten (ik verbaasde me enigzins dat er 3 waren, ik dacht dat er nog maar 1 dichte stond).
Nu moet ik wel toegeven dat er een aantal bij staan waar nog slechts een laatste dram of 1,5 (Glendorach 15, en Mortlach 12, ik kijk naar jullie) in zit.
Het meerendeel is Schotse malt, al zit er een verdwaalde Japanner, Indier, Ier of bourbon tussen.
Ik heb een redelijke verscheidenheid staan, al zitten er ook een aantal tussen van dezelfde distileerderij (Dalmore 12/15, Glendronach 12/15/18, Glengoyne 10/12/CS, etc) en is het aantal peated flessen niet heel hoog.

Dit grote aantal heeft deels te maken met het feit dat 3 jaar geleden een maat van mij emigreerde en zijn open flessen niet kon/mocht meenemen. Leverde mij ~10 flessen op. Daar komt bij dat er na een etentje met gasten meestal enkele flessen op tafel gaan en er wat verschillende whiskys worden geproeft.

Ik drink zelden 2x glazen achter elkaar hetzelfde en ben meer van 3-4 drams van verschillende whisky op een avond, dan 1 groot glas van hetzelfde. Op deze manier zitten er flessen tussen die al 5+ jaar open staan.

Op deze manier wordt het echter wel prijzig, en ik beperk me dan ook tot een prijs limiet van ~60e per 70cl fles.
Ja, whisky van boven de 100e zijn erg lekker, maar het smaakverschil is over het algemeen nu ook weer niet zo groot in vergelijking een fles van 50-60e dat ik het waard vind om zelf aan te schaffen (kado krijgen is uiteraard een ander verhaal).

Als ik nu een whisky moet aanwijzen als: er is altijd een fles in huis, dan neig ik naar de Tomatin 14 Port wood, de Mortlach 12 Wee Witchy. Die gaan bij mij wel op de boodschappenlijst als ik merk dat de fles leeg is. Dat betekent dus echter niet dat die fles snel opgaat (doe makkelijk 1-1,5jaar met 1 van deze whisky's)

Op whisky festivals/proeverijen ben ik echter de laatste jaren eigenlijk alleen nog geinteresseerd in de independent bottlers, zoals Cadenhead (een wat meer bekende) en die kan je dan eindelijk eens proberen voordat je een fles aanschaft.
Zij hebben vaak een leuke variatie op de standaard flessen van de grote merken. Ik kan bijvoorbeeld de Cadenhead 20y Laphroaig aanraden.

"I would like to cancel my subscription to your problems"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Ja, whisky van boven de 100e zijn erg lekker, maar het smaakverschil is over het algemeen nu ook weer niet zo groot in vergelijking een fles van 50-60e dat ik het waard vind om zelf aan te schaffen (kado krijgen is uiteraard een ander verhaal).
Mee eens dat de smaak/kwaliteit niet evenredig toeneemt met de prijs. Om dat meteen wat te ontkrachten: mijn duurste fles ooit was ca €250,- en dat is nog steeds de lekkerste die ik ooit heb gehad (Glen Grant 34 y.o. SMS).
Die fles wordt nu aangeboden voor €2000,-. In mijn ogen is geen enkele whisky dat waard, hoe lekker ook

Ik hanteer tegenwoordig zelf een limiet van €100,-, en dan nog ben ik terughoudend als het boven de €60,- komt.
Ik heb ongeveer 150-200 flessen staan waarvan ca 20-30 geopend. Daar zitten er een paar bij (Brora) die inmiddels tegen de €2000,- waard zijn en waar ik iets meer dan €100 heb betaald. Bespottelijke prijzen, maar wel leuk om er eens eentje open te kunnen trekken. En misschien toch maar een paar verkopen..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 22-06 01:19
Ik zag deze glazen in een youtube filmpje en ze dachten echt verschil te proeven. Daarbuiten vind ik ze ook nog eens prachtig

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/1375/7035/products/Norlan-Whisky-Glass-Black-Rim.jpg?v=1506504123
https://norlanglass.com/products/norlan-whisky-glass-vaild

[ Voor 16% gewijzigd door 418O2 op 26-02-2020 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Stappieterug schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:38:
een ding waar ik me in eerste instantie over verbaasde toe ik enkele jaren terug in Schotland was, was dat de flessen over het algemeen goedkoper in Nederland te vinden zijn dan in de distileerderij zelf. In Schotland is het in elk geval alleen interessant om te kijken naar de flessen die ze exclusief in de distileerderij verkopen.
Ik was voor de eerste keer in Schotland in 2003. Het toeval wou dat ik een B&B had uitgekozen die werd uitgebaat door een whiskyverzamelaar. Daarvoor nooit niet echt fan geweest van whisky, maar die man heeft me toen wegwijs gemaakt in de whisky wereld. En één van de dingen die hij me toen op het hart drukte, was om geen fles te kopen die bij ons ook in de winkel stond, omdat ze bij ons goedkoper waren.
Die kerel zette de flessen tot 1000 pond ( 8)7) gewoon in z'n dressoir, de duurdere gingen in de kluis. Die had bijvoorbeeld het kistje staan van 150 jaar Johnnie Walker. Hij heeft het kistje opengedaan, maar aankomen was uit den boze O-)

Toen ik de eerste keer in Denemarken in een shop binnenging, en ze daar vroegen wat ik zocht, heb ik ze mooi duidelijk gemaakt dat ik enkel op zoek was naar flessen die amper te verkrijgen zijn buiten Scandinavië. De laatste jaren is dat aanbod ook sterk uitgebreid, daar waar ik vroeger vooral kon kiezen tussen Stauning en MackMyra, zijn het nu al 15tal stokerijen die er in het schap staan.
inhico schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:30:
[...]
Ik heb ongeveer 150-200 flessen staan waarvan ca 20-30 geopend.
:o
418O2 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:01:
Ik zag deze glazen in een youtube filmpje en ze dachten echt verschil te proeven. Daarbuiten vind ik ze ook nog eens prachtig

[Afbeelding]

[YouTube: Chefs vs Normals: Reviewing High(er) End Kitchen Gadgets]
En die moeten we serieus nemen met hun ijsbergen in hun glas? :9

[ Voor 15% gewijzigd door Arator op 26-02-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online

Ik moet zeggen dat de Norlan echt een andere ervaring brengt dan een 'normale' Glencairn. Maar het meest interessant vind ik op dit moment een '1920s' Professional Blender's Whisky Glass,' ook niet goedkoop maar ik heb niet al te lang geleden een mooie Balvenie in allebei geprobeerd en het Blender's Glass stak er met kop en schouders bovenuit. Let wel: ik heb tot nog toe slechts éénmaal vergeleken, binnenkort zal ik er meer mee experimenteren.

Afbeeldingslocatie: https://img.thewhiskyexchange.com/900/glass_1920.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-06 16:37
Scarabus 1L voor 29,95€ bij DD!

• wimpie007
  • Laatst online: 14-06 13:35

[Afbeelding]

[YouTube: Chefs vs Normals: Reviewing High(er) End Kitchen Gadgets]
Ik heb de 'normale' ervan. Schandelijk duur maar presenteert leuk. Zat in een koker met een mooie poetsdoek erbij haha

• inhico

inhico

pw

Mijn favoriete glas om te proeven is de "copita". Lijkt/is een sherryglas. The Nose (Richard Paterson) gebruikt ze in dit filmpje: https://youtu.be/YVG1U-faqHY.

Was wat lastig aan te komen; ik heb ooit een flinke lading kunnen overnemen van het Whiskyfestival Noord Nederland. Staat dan helaas wel het wapen van stad Groningen op, maar daar proef je niks van...

Een redelijke tweede vind ik het tulpglas. Die is vrij makkelijk verkrijgbaar. Het standaard Glencairn-glas vind ik niet zo geweldig. Is wel stevig, hetgeen een voordeel kan zijn op whiskyfestivals.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Stappieterug schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:38:
Als ik nu een whisky moet aanwijzen als: er is altijd een fles in huis, dan neig ik naar de Tomatin 14 Port wood, de Mortlach 12 Wee Witchy. Die gaan bij mij wel op de boodschappenlijst als ik merk dat de fles leeg is. Dat betekent dus echter niet dat die fles snel opgaat (doe makkelijk 1-1,5jaar met 1 van deze whisky's)
Grappig de Tomatin 14 Port wood staat hier momenteel open :P
hfos schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Ik moet zeggen dat de Norlan echt een andere ervaring brengt dan een 'normale' Glencairn. Maar het meest interessant vind ik op dit moment een '1920s' Professional Blender's Whisky Glass,' ook niet goedkoop maar ik heb niet al te lang geleden een mooie Balvenie in allebei geprobeerd en het Blender's Glass stak er met kop en schouders bovenuit. Let wel: ik heb tot nog toe slechts éénmaal vergeleken, binnenkort zal ik er meer mee experimenteren.
[/url]
Ziet er gaaf uit en ben benieuwd naar je ervaringen ermee. Ik gebruik nu zelf de glencairn om te drinken. Heb ook een houten variant ervan (leuk kickstarter project), maar die is meer voor de show ivm smaak etc.
Tijdje geleden al eens gekeken naar andere glazen dan glencairn om te proberen, maar deze (en de nolan) zien er goed uit. Ik lees graag je updates over dit glas :)
Bean77 schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:29:
Glendronach liefhebbers die interesse hebben in een 27yo single cask px (ca 250 pond inclusief tasting glass) kunnen mij een DM sturen voor meer info over deze actie van een winkel.
Geen DM's gehad, maar zelf wel ingeschreven op deze cask 5850, 27 yo PX en vanochtend het mooie bericht gehad dat ik ben ingeloot voor deze exclusieve whisky! Gelijk mijn order betaald, dus hopelijk ergens eind volgende week binnen, plus het speciaal gegraveerde tasting glas.

Het is een initiatief van een internationale groep Glendronach liefhebbers op facebook samen met Mike (abbeywhisky.com). Rachel Barrie (master blender van Glendronach) heeft speciaal voor de groep nog een video gemaakt over deze fles whisky. Erg leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Vraagje. Tijdens onze jaarlijkse tasting met vrienden, komt volgend vraagje boven. Een van de deelnemers heeft een fles williams lawsons geërfd, met bottelingsdatum november 1968. De vraag is natuurlijk, doen we de fles open of is ze iets waard. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toff
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-06 19:19

Toff

FP ProMod
Arator schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:24:
Vraagje. Tijdens onze jaarlijkse tasting met vrienden, komt volgend vraagje boven. Een van de deelnemers heeft een fles williams lawsons geërfd, met bottelingsdatum november 1968. De vraag is natuurlijk, doen we de fles open of is ze iets waard. Iemand een idee?
Lijkt mij een William (zonder "s") Lawsons blended whisky, waar de bottelingsdatum nogal irrelevant is. Kan het mis hebben, maar er gaat niets boven een fijn glas onder vrienden. Proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Arator zet de fles op ebay en koop van het geld een andere fles of veel.
Er is altijd wel iemand die het jaanrtal leuk vindt ivm een trouwdag of verjaardag maar het bottelen zal de drank zich niet merkbaar ontwikkeld hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Gisteren weer eens een flesje Balvenie Caribbean Cask gehaald, was bij de Gall & Gall in de aanbieding en kon hem niet laten staan. De vorige keer echt van genoten en wilde eigenlijk een Doublewood halen (mijn standaardwhisky) maar kon hem voor 53 euro niet laten staan. Vanavond maar eens openmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Toff schreef op zondag 1 maart 2020 @ 01:55:
[...]
Kan het mis hebben, maar er gaat niets boven een fijn glas onder vrienden. Proost!
1 keer per jaar brengen we een paar flessen samen en doen we een kleine tasting, en proberen we aan foodpairing te doen. Doen we nu al een jaar of 9.
Dit was de collectie van gisteravond. Staat ook 2 x een rum tussen
@sebasd De Balvenie Caribbean cask stond er ook tussen (2de van links)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wF2cCNsEIsJvF915lygZtqnL/full.jpg
@franssie ik zal het doorgeven. Kan de rest van de groep alleen maar goed mee zijn :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bean77
Vandaag stond de bezorger voor de deur. Erg snel geleverd door Mike van Abbeywhisky. Doet die weer goed _/-\o_

De kleur is heerlijk donker. Ik zal het nog moeten vergelijken met mijn andere 27yo, maar zeker donkerder dan alle andere single casks die ik heb. Het glas kreeg je erbij en als Glendronach liefhebber vind ik dat wel erg leuk collectors item.

Ben wel erg benieuwd wanneer ik hem ga openen want nomnomnom wat ziet het er lekker uit :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pS00mSP6juHbc4yvfx77N-jrKig=/800x/filters:strip_icc()/f/image/AmEJQ5t2eNq0HH2EGsVMDce0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanthian
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 03-06 11:14
De kast met Whiskey begon weer leeg te raken, dus bij Drankdozijn even een paar Taliskers gehaald.

Talisker 10 yo
Talisker 18 yo
Talisker Dark Storm

Daar kan ik weer even mee voor uit.
Talisker 18 yo nog nooit gedronken dus ik ben wel benieuwd naar die fles.

Ik had laatst een fles whisky waar de kurk van afbrak. Die fles stond al een jaar of 10 rechtop in de kast en achteraf was dat niet zo handig. Ik heb nog een paar flessen die al heel lang staan, kan ik die het beste even op de zij leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Xanthian schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 07:35:
De kast met Whiskey begon weer leeg te raken, dus bij Drankdozijn even een paar Taliskers gehaald.

Talisker 10 yo
Talisker 18 yo
Talisker Dark Storm

Daar kan ik weer even mee voor uit.
Talisker 18 yo nog nooit gedronken dus ik ben wel benieuwd naar die fles.

Ik had laatst een fles whisky waar de kurk van afbrak. Die fles stond al een jaar of 10 rechtop in de kast en achteraf was dat niet zo handig. Ik heb nog een paar flessen die al heel lang staan, kan ik die het beste even op de zij leggen?
1x per jaar even op ze kop en weer terug.
Maar je kan altijd een slechte kurk hebben, dus bewaar er een paar in een la ergens en dan heb je altijd een reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Even op hun zij leggen of ondersteboven houden kan geen kwaad inderdaad. Niet op hun zij laten liggen. Dan heb je namelijk juist meer kans op problemen met je kurk. Heb dat gemerkt bij een vriend van me die nooit whisk(e)y drinkt en een paar flessen in zijn wijnrek had liggen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben laatst op een whiskyproefavondje geweest met wat vrienden en ik was aangenaam verrast door 2 whisky's. Ik ben totaal niet van het rokerige maar deze whisky vond ik toch wel erg goed:
Bowmore 15yr LAIMRIG, 54,1%. Goeie combi van een flinke kracht/kick, beetje zoetig (vermoedelijk sherry? Geen idee, kep verder niet op de fles gekeken), en wat rokerig zonder die extreme ziltigheid die je proeft in Lagavulin, Laphroaig, Talisker enzo.
Ik ben benieuwd of er meer van dit soort spul is; zou mijn smaak aan het veranderen zijn? Want dat rokerige gedoe vind ik nog steeds :puke: maar als het subtieler is dan is het (y)

En ook de Nikka from the barrel 51,4% (stond verder niks op) vond ik lekker. Mijn eerste japanner :) Ik heb goed mijn best gedaan om echt het exacte verschil te kunnen proeven tussen schots en deze japanner, maar als het een blind tasting geweest zou zijn, zou ik het verschil niet kunnen aanduiden, waar ik dat met iers vs schots wél kan.

De Glendronach batch 7 cask strength heeft me dus ook aangenaam verrast; waar ik batch 5 en 6 best lekker vond (maar niet zo lekker als de 18 en 21), vond ik deze batch 7 echt punchy. Heel erg zoet, nog zoeter dan de Balvenie 14yr Caribbean Cask. Was bijna rum-zoetheid, en dat scherpe van de hige alcoholpercentage was eigenlijk wel prettig :D Good stuff!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Nu online
Deathchant schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 11:50:
En ook de Nikka from the barrel 51,4% (stond verder niks op) vond ik lekker. Mijn eerste japanner :) Ik heb goed mijn best gedaan om echt het exacte verschil te kunnen proeven tussen schots en deze japanner, maar als het een blind tasting geweest zou zijn, zou ik het verschil niet kunnen aanduiden, waar ik dat met iers vs schots wél kan.
Dat verschil dat je wel kan proeven tussen Iers en Schots en niet tussen Japans en Schots heeft volgens mij te maken met het productieprocédé. Japan heeft Schotland gekopieerd. Er zijn zelfs stokerijen gewoon steen voor steen verplaatst naar Japan. Ierland doet volgens mij een 3dubbel destillaat, de anderen maar 2 keer.
De Glendronach batch 7 cask strength heeft me dus ook aangenaam verrast; waar ik batch 5 en 6 best lekker vond (maar niet zo lekker als de 18 en 21), vond ik deze batch 7 echt punchy. Heel erg zoet, nog zoeter dan de Balvenie 14yr Caribbean Cask. Was bijna rum-zoetheid, en dat scherpe van de hige alcoholpercentage was eigenlijk wel prettig :D Good stuff!
Leuke voor zelf eens te zoeken, want die caribbean cask vind ik wel :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:08
Mijn favorieten in de categorie betaalbaar zijn: Coal Isla 12yo en Laphroig Quarter Cask. En op een whiskeyfestival proef ik graag even een Bruichladdich Octomore. Echter, het is al heel lang geleden dat ik een flesje heb gekocht, en dat bevalt prima.;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank..
  • Laatst online: 22-06 18:29
Zojuist de Octomore 10.2 binnen gekregen oOo
Was een leuke aanbieding bij drankdozijn...40 euro korting! Vanavond maar eens goed voor gaan zitten :9

[ Voor 3% gewijzigd door frank.. op 25-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:32
frank.. schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 11:55:
Zojuist de Octomore 10.2 binnen gekregen oOo
Was een leuke aanbieding bij drankdozijn...40 euro korting! Vanavond maar eens goed voor gaan zitten :9
De Octomore reeds geproefd? Zo ja, wat zijn je bevindingen?
Ik ben nog steeds aan het twijfelen om eens een fles aan te schaffen, maar vind het erg duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

sebasd

loopt op espresso

Gisteren twee nieuwe flessen binnen gekregen via Drankdozijn. Ben eens een keer voor een paar goedkopere single malts gegaan. Het hoeft tenslotte niet altijd allemaal 50+ euro te kosten..

- Glen Moray Sherry Cask Finish Elgin Classic (19,95)
- Tamnavulin Sherry Cask (24,95)

De Glen Moray gisteren opengemaakt en dat viel zeker niet tegen. Prima whisky voor die prijs. Vandaag is de Tamnavulin aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
sandpatt schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:39:
[...]

De Octomore reeds geproefd? Zo ja, wat zijn je bevindingen?
Ik ben nog steeds aan het twijfelen om eens een fles aan te schaffen, maar vind het erg duur.
Yup! Ik heb hem inmiddels geproefd.
Ik vind het altijd lastig om de smaak te beschrijven omdat dat voor iedereen verschillend is maar ik kan je wel zeggen dat de kwaliteit echt super is. Heel complex en gebalanceerd. De rook/turfsmaak overheerst niet zoals bij bv Laphroaig. Verder blijft het natuurlijk een Islay. Met 57% vond ik hem ook goed te doen zonder wat water.

Ik koop normaal ook niet van die dure flessen maar had deze maand een mazzeltje en hij was in de aanbieding dus ik dacht: je leeft maar 1 keer ;)
Of het deze hoge prijs waard is vind ik een goeie... het is zonder meer een topper die boven de meeste Islays uitstijgt. Maar eerlijk gezegt zou ik er nooit de volle prijs voor betalen.

Wat je zou kunnen doen is eerst een sample bestellen ergens. Dat doe ik ook vaak. Voor de octomore 10.2 had ik al een sample geproeft van de 10.1 (ook geweldig). Meestal bestel ik ze bij Whiskysite.nl. Ze hebben op dit moment de Octomore 9.1, 10.1, 10.2 en de 10.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bean77
Ik hoor wat geruchten dat de glengoyne 15 discontinued is. Her en der nog wel te verkrijgen maar op termijn dus eruit. In de officiële shop ook niet meer te krijgen. Mocht je het lekker vinden sla dan alvast een voorraadje in. Geen idee of de 15 er tijdelijk uitgaat of definitief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
frank.. schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 11:23:
[...]

Wat je zou kunnen doen is eerst een sample bestellen ergens. Dat doe ik ook vaak. Voor de octomore 10.2 had ik al een sample geproeft van de 10.1 (ook geweldig). Meestal bestel ik ze bij Whiskysite.nl. Ze hebben op dit moment de Octomore 9.1, 10.1, 10.2 en de 10.3
Ik probeer inderdaad eens te bestellen op whiskysite.nl maar verzenden deze ook naar België? Ik kan precies enkel afhaling in winkel selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Nu aan het nippen aan de Cameronbridge 34yr 1984 van Cadenhead's (52.8%, single grain). Mega zacht, maar mij een tikje te zoetig en wat te bourbonny. Geen verrassing na zo'n tijd op een bourbon vat.

Al met al leuk om geproefd te hebben, maar de rest van het proefflesje gaat naar de bourbon drinkende buurman :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-06 09:10
Zal je buurman erg blij mee zijn :)

Ik heb op mijn verjaardag weer een Clynelish 14 gekregen, zeer blij mee!

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
sandpatt schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Ik probeer inderdaad eens te bestellen op whiskysite.nl maar verzenden deze ook naar België? Ik kan precies enkel afhaling in winkel selecteren.
Naar België? Ik zie wel dat ze naar een heleboel landen in de EU verzenden maar België staat er niet tussen. Wel vreemd. Maar eens mailtje aan wagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
frank.. schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Naar België? Ik zie wel dat ze naar een heleboel landen in de EU verzenden maar België staat er niet tussen. Wel vreemd. Maar eens mailtje aan wagen?
Ik heb ze inderdaad eens een mailtje gestuurd, maar ik vrees ervoor. De HP18 in promo had ik er graag bijgekocht, jammer!

Ik ben eens aan het kijken om mijn eerste Laphroaig aan te schaffen. Met de QC doe ik niet verkeerd denk ik? Later dan eventueel eens Brodir of Lore proberen.
De Cairdeas spreekt me eigenlijk het meest aan, maar deze vind ik ook wat te duur.

[ Voor 7% gewijzigd door sandpatt op 29-03-2020 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank..
sandpatt schreef op zondag 29 maart 2020 @ 13:19:
[...]

Ik heb ze inderdaad eens een mailtje gestuurd, maar ik vrees ervoor. De HP18 in promo had ik er graag bijgekocht, jammer!

Ik ben eens aan het kijken om mijn eerste Laphroaig aan te schaffen. Met de QC doe ik niet verkeerd denk ik? Later dan eventueel eens Brodir of Lore proberen.
De Cairdeas spreekt me eigenlijk het meest aan, maar deze vind ik ook wat te duur.
QC is zeker een goede keuze. Net iets voller van smaak dan de 10yo.
Als je de Cairdeas direct na de jaarlijkse release via de Laphroaig website koopt zijn ze qua prijs wel vergelijkbaar met de Brodir en de Lore.
Volgens mij is de Cairdeas triple wood zelfs nog verkrijgbaar. Die staat bij mij nog dicht op de plank :P
Brodir vind ik persoonlijk een van de beste . Ik heb eerst de final batch gehad en ben nu bezig met de 2nd batch. Proef geen verschil dus de volgende wordt weer de final, die is wat goedkoper.
De Lore heb ik net leeg. Zeker lekker, maar zelfs voor een Laphroaig vond ik hem best heftig.

[ Voor 17% gewijzigd door frank.. op 30-03-2020 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandpatt
Ondertussen is de QC toegekomen, maar ga proberen hem nog even dicht te laten. Momenteel veel flessen die openstaan.
Ik ben alvast benieuwd om het gamma van Laphroaig te leren ontdekken.
Meteen ook mijn lapje grond gekregen via Friends of Laphroaig (jammer dat ze geen alcohol naar BE sturen).
Ligt het aan mij of zijn de mogelijkheden op hun website beperkt? Ik kan bv geen punten inwisselen, zie ook niet hoeveel die waard zijn, virtual whisky cabinet zie ik niet, enz...
Pagina: 1 ... 24 ... 77 Laatste