[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
@hfos Vreemd? Als ik de link bekijk, (vanaf computer op het werk..) kom ik er zonder problemen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 08:50
Zit te twijfelen om deze te kopen:
https://whiskyvanzuylen.nl/whisky/product/tobermory/5785

Mensen hier die hem toevallig kennen?

Ik heb ooit eenzelfde soort gehad maar dan via een Wilson and Morgan Barrel Selection, maar daar ben ik de destilleerderij van vergeten. Best kans dat het dezelfde was :+
Ik weet wel dat dat (in mijn herinnering, toentertijd uiteraard) een van de lekkerste Whisky's is die ik ooit gehad heb.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
fender89 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:14:
@hfos Vreemd? Als ik de link bekijk, (vanaf computer op het werk..) kom ik er zonder problemen op.
Op mijn telefoon werkt het ook gewoon. Apart. Verder zie ik niet direct iets wat iets toevoegt aan mijn Whiskybase profiel, dus daar houd ik het even lekker bij. Moet ik straks alles op meerdere plekken bij gaan houden..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:58

Honesty

kattenneus!

Noxa schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 22:15:
[...]

Ik deel je ervaring met whisky beursen/proeverijen. Vorig jaar op The Spirit Maastricht geweest en vorige maand in Arnhem op een beurs. Entree prijzen zijn al aan de maat en ter plekke betaal je aanzienlijke prijzen voor een paar druppels in je glas.

Wat mij betreft een reden om niet meer te gaan. Dan koop ik liever een sample set via het whisky forum oid en ga ik me daar aan wagen. Want voor de prijs van 2 tickets kun je een paar hele goede samples op de kop tikken.
Kan je dan niet beter ergens in het midden van het land afspreken met een groepje tweakers, iedereen een zelfde soort geprijsde fles en dan maar drams uitruilen of samples ruilen. Desnoods met marge

Ik probeer wel altijd een fles per maand te kopen(drink maximaal 2 glaasjes per avond(en dan vaak maar 1 avond per week) en doorzakken doe ik liever met bier) dus ik heb nu ook een fles of 10 open staan, en ze gaan dus niet al te snel leeg.
Heb zelf wel het idee dat de smaak afzwakt hoe langer de fles open staat, nu heb ik een glaasje Lagavullin 16, die smaakte toen ik de fles openmaakte als een explosie maar nu al minder sterk, ook deze drink maar af en toe dus denk niet dat ik er aan gewend ben geraakt.

In het zelfde smaakpalet finlaggan old reserve mogen ontdekken, had mijn schoonvader gekocht voor zijn zoon en ik kreeg de kans om een glaasje te proberen(deze zou ik zelf niet zo snel durven kopen vanwege de wisselende reacties) Voor mij begon hij als een scherpe lagavullin, heel warm en aangenaam maar zodra de slok halverwege mijn keel was kwam er een nare nasmaak achteraan die ik wel kon plaatsen, maar niet wilde herkennen. Ik denk bijna een nasmaak van een goedkope whisky. Kan me bijna niet voorstellen dat finlaggan van1 malt gemaakt is maar we zullen het nooit weten.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik werd vanmorgen gemailed door dramtime.nl waarin ze me zeiden dat ze nog 1 fles hadden van de glendronach 26yr cask 847 met 59,8% ABV uit de batch 17 reeks voor 339,95 euro, dus 10 euro goedkoper dan drankdozijn. Ze zijn voor 300 pond uitgekomen vanaf de Distillery dus als je een liefhebber bent, bel ze op, want goedkoper dan dit wordt 't niet!

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Daarnet een hele lekkere fles gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/10/2019-10-31-12.16.50-Medium.jpg
Over een paar uurtjes mag die open, mooi moment ervoor!

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 22:28
Na lang zoeken & bieden op veilingen: vandaag ben ik de eigenaar geworden van 2 flessen Glenfiddich Winter Storm Batch 1 _/-\o_
en 3 flessen Glenfiddich Snow Phoenix _/-\o_ ! Zodra ze binnen zijn zal ik wat foto's posten.
Allen voor een mooi prijsje onder de waarde.

De Glenfiddich fans zullen mijn enthousiasme wel snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik verleden week naar de Gall aangezien ik nog wat bonnen had liggen: slijtersbonnen en boncadeau. Dus 2 leuke flesje uitgekozen, naar de kassa: sorry mijnheer deze bonnen accepteren we al 5 jaar niet meer :?

Ok, dus maar gewoon even betaald en op internet maar eens gekeken: inderdaad beide bonnen zijn failliet verklaard 5 jaar terug :-(
Boncadeaus kunnen gelukkig nog voor bedrag -10% administratie omgezet worden in geld.

Pff nu weet ik weer waarom ik een hekel heb aan bonnen als cadeaus.

Gelukkig 2 flesjes om het verdriet te verzachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Verwijderd schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 02:43:
[...]

Als je Lagavulin 16 de beste whisky vind dat je al gedronken hebt vraag ik mij toch serieus af hoe veel whisky's je al gedronken hebt? Zeker geen slechte whisky maar toch een tikkeltje saai als je het mij vraagt.
Meer dan 100 whiskeys gedronken. Prijzen varierend van 15 euro tot honderden euros. Van 8 jaar oud tot 30 jaar oud maar de Lagavulin blijft in mijn top 3 staan.
Kheb flink wat reacties gehoord op de Lagavulin, maar je bent de eerste die hem saai noemt. :X

Ik verbaas me dan ook over de reactie's. Lagavulin werd lang gezien als een juweeltje welke goed te betalen is. Blijkbaar is de whiskey nu ineens 'saai'.....

[ Voor 11% gewijzigd door ChojinZ op 04-11-2019 13:55 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vandaag de Scarabus Islay Single Malt besteld als donderdagdeal bij Drankdozijn.

Voor die net geen € 22 kon ik hem niet laten liggen.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
@JohanKupers, oeh thanks voor de tip. Vanavond misschien ook maar eens bestellen :)

[ Voor 14% gewijzigd door Melkunie op 07-11-2019 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
JohanKupers schreef op donderdag 7 november 2019 @ 12:46:
Vandaag de Scarabus Islay Single Malt besteld als donderdagdeal bij Drankdozijn.

Voor die net geen € 22 kon ik hem niet laten liggen.
Hij lijkt inmiddels uitverkocht te zijn :?

In ander nieuws, had al enige tijd geleden de Glengoyne 12 gekocht, maar nog niks over geschreven. Zacht, fruitig, smaak is mooi gebalanceerd, niet gek voor "maar" 12 jaar. Een lekkere whisky die je niet kan laten liggen voor dat geld..

Afbeeldingslocatie: https://img.thewhiskyexchange.com/900/ggoob.12yov4.jpg

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Widow schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:02:
[...]

Hij lijkt inmiddels uitverkocht te zijn :?
Zul je zien, heb ik de laatste uit het schap. :p

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninck
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 15:01
Widow schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:02:
In ander nieuws, had al enige tijd geleden de Glengoyne 12 gekocht, maar nog niks over geschreven. Zacht, fruitig, smaak is mooi gebalanceerd, niet gek voor "maar" 12 jaar. Een lekkere whisky die je niet kan laten liggen voor dat geld..
:Y heel herkenbaar. Wellicht onbekend feitje: tis de laagst gelegen highland distilleerderij volgens de tourguide, zo laag dat de vaten liggen te agen in de lowlands

Overigens is de cask strength ook echt een aanrader!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:20
ChojinZ schreef op maandag 4 november 2019 @ 13:51:
[...]

Meer dan 100 whiskeys gedronken. Prijzen varierend van 15 euro tot honderden euros. Van 8 jaar oud tot 30 jaar oud maar de Lagavulin blijft in mijn top 3 staan.
Kheb flink wat reacties gehoord op de Lagavulin, maar je bent de eerste die hem saai noemt. :X

Ik verbaas me dan ook over de reactie's. Lagavulin werd lang gezien als een juweeltje welke goed te betalen is. Blijkbaar is de whiskey nu ineens 'saai'.....
Toen ik in 2006 voor het eerst in de voorloper van dit topic kwam, waren de peated Islays het spul dat je als kenner dronk, en Lagavulin 16 de gouden standaard. Tegenwoordig lees ik hier vooral over subtiele bloemetjeswhiskies, want dat is voor mensen met een ontwikkeld palet. Toch grappig hoe iets als whisky ook gewoon trendgevoelig is :)

* Wormaap vindt alle richtingen lekker, zolang er maar wat te ontdekken is qua smaak :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
Ninck schreef op donderdag 7 november 2019 @ 14:19:
[...]

:Y heel herkenbaar. Wellicht onbekend feitje: tis de laagst gelegen highland distilleerderij volgens de tourguide, zo laag dat de vaten liggen te agen in de lowlands

Overigens is de cask strength ook echt een aanrader!
Ik zie de cask strength te koop inderdaad O+ is wel heel verleidelijk, cask strength staat nog wel ergens op mijn verlanglijstje. Maar ik heb nog zoveel staan op het moment :X het schiet ook niet echt op, sommige staan hier al 2 jaar, waar mondjesmaat uit genipt wordt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CzjY4lq.jpg
  • Ardbeg 10
  • Teeling plantation rum (uit vaten waar rum in zat)
  • Lagavulin 16
  • Fuji Sanroku - schijnt mondjesmaat geexporteerd te worden, dus toen ik hem tegenkwam maar gekocht
  • Glenfiddich IPA experiment
  • Glengoyne 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazz_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 21:48
De Glenfiddich IPA is een lekkere whisky imo, heb ik vorig jaar rond kerst gekocht. Pas rond pasen was de fles pas volledig op :) (Maar ik heb dan ook dit jaar bitter weinig alcohol gedronken).
Voor de volgende kerstvakantie zou ik wel eens de Glenfiddich Fire & Cane willen proberen, en daarnaast ga ik ook terug enkele van mijn favorieten gaan halen zodat ik terug een jaartje voortkan: Ardbeg Corryvreckan, Laphroaig QC en Kilchoman Machir Bay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

tazz_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:11:
De Glenfiddich IPA is een lekkere whisky imo, heb ik vorig jaar rond kerst gekocht. Pas rond pasen was de fles pas volledig op :) (Maar ik heb dan ook dit jaar bitter weinig alcohol gedronken).
Voor de volgende kerstvakantie zou ik wel eens de Glenfiddich Fire & Cane willen proberen, en daarnaast ga ik ook terug enkele van mijn favorieten gaan halen zodat ik terug een jaartje voortkan: Ardbeg Corryvreckan, Laphroaig QC en Kilchoman Machir Bay
Die laatste twee zijn deze week in de aanbieding bij Drankdozijn.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vandaag in de donderdagdeal bij Drankdozijn de Deanston 10 years Bordeaux Red Wine Cask Finish met een korting van € 30 (van € 64,95 voor € 34,95).

Afbeeldingslocatie: https://www.weinquelle.com/fotos/s20093.png

Deanston 10 years Bordeaux Red Wine Cask Finish is een experimentele uitgave van de Deanston distilleerderij. Deze tien jaar oude whisky rijpt in eerste instantie op ex-bourbonvaten alvorens een korte finish op ex-rodewijnvaten uit Bordeaux is toegepast. Deze combinatie voorziet de Deanston 10 years Bordeaux van zoetige en fruitige lagen.

Tonen van honing, karamel, gesuikerde gerst, kruiden en citrus vullen elkaar aan in de neus. Hints van toffee openen in de mond, opgevolgd door het beste van honing, mout en druiven. Dit ontwikkelt zich naar tonen van peper en pure chocolade. De afdronk is lang, fruitig met hierbij een subtiele toets van kruiden.

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaantje_
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:41
JohanKupers schreef op donderdag 12 december 2019 @ 07:40:
Vandaag in de donderdagdeal bij Drankdozijn de Deanston 10 years Bordeaux Red Wine Cask Finish met een korting van € 30 (van € 64,95 voor € 34,95).

Deanston 10 years Bordeaux Red Wine Cask Finish is een experimentele uitgave van de Deanston distilleerderij. Deze tien jaar oude whisky rijpt in eerste instantie op ex-bourbonvaten alvorens een korte finish op ex-rodewijnvaten uit Bordeaux is toegepast. Deze combinatie voorziet de Deanston 10 years Bordeaux van zoetige en fruitige lagen.

Tonen van honing, karamel, gesuikerde gerst, kruiden en citrus vullen elkaar aan in de neus. Hints van toffee openen in de mond, opgevolgd door het beste van honing, mout en druiven. Dit ontwikkelt zich naar tonen van peper en pure chocolade. De afdronk is lang, fruitig met hierbij een subtiele toets van kruiden.
Die staat dus morgen op de plank erbij... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 15:34
Bean77 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 21:12:
[...]

Ben benieuwd wat je van de glengoyne vindt.
Nou hij is eindelijk open. Hij is niet wat ik er van had verwacht, maar dat maakt hem niet slecht.

Ik ruik en proef, vreemd genoeg, een hint van Grappa die de zoete tonen wat terug duwt. Na een tijd in het glas te hebben gestaan en met wat water vind ik het een leuke combinatie van peper, caramel (?) En de Grappa.

Niet de beste die in de kast staat, maar voor de afwisseling prima.

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 23:08
tazz_ schreef op zaterdag 9 november 2019 @ 23:11:
Voor de volgende kerstvakantie zou ik wel eens de Glenfiddich Fire & Cane willen proberen
De Glenfiddich IPA vind ik óók geweldig. Maar fire&cane viel weer tegen, scherp, peper, bijtend zurig op de tong. Nasmaak heel vlot weg. Nodigt niet uit tot een tweede fles waar de IPA dat wél doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als beginnend whiskeydrinker ga ik voor de kerstvisite mijn eerste fles Ierse kopen. De Makro heeft de Jameson Caskmates IPA in de aanbieding en dat lijkt me wel wat om te proberen.
Als alternatief hebt ik Connemara 40% Irish single malt .
Of ga ik nu iets heel erg doms doen ? :+

[ Voor 11% gewijzigd door nokiaan958GB op 16-12-2019 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juronymous
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-08 13:55
nokiaan958GB schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:35:
Als beginnend whiskeydrinker ga ik voor de kerstvisite mijn eerste fles Ierse kopen. De Makro heeft de Jameson Caskmates IPA in de aanbieding en dat lijkt me wel wat om te proberen.
Connemara is een peated whiskey, iets waar je (en je kerstvisite) van moet houden dus. Persoonlijk vind ik die heel prettig. De Jameson is een wat veiliger keuze, maar drinkt ook goed weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Goed dat je er over begint. Er is van Connemara en "original" en een "peated" toch of zijn ze allemaal in meere of mindere mate "peated"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juronymous
nokiaan958GB schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:51:
Goed dat je er over begint. Er is van Connemara en "original" en een "peated" toch of zijn ze allemaal in meere of mindere mate "peated"?
Alle whiskies van Connemara zijn bij mijn weten peated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

En Connemara is de enige Ierse Whiskey, die triple-distilled is. De rest komt niet verder dan double.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:34
Freee!! schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:58:
En Connemara is de enige Ierse Whiskey, die triple-distilled is. De rest komt niet verder dan double.
nee hoor:

http://whiskyadvocate.com/know-triple-distilled-whisky/
Irish whiskey has a long history of triple-distilling. Blends like Jameson, Midleton, and Tullamore D.E.W., single pot still whiskeys such as Redbreast, Powers, Green Spot, and Dublin-distilled Teeling, and single malts including Bushmills and Dingle are all triple-distilled.
dus oa. deze zijn triple distilled
https://teelingwhiskey.co...hiskeys/single-pot-still/
https://www.redbreastwhis...ast-cask-strength-whiskey

En mijn persoonlijke Ierse favoriet ook:
http://walshwhiskey.com/o...ters-tears-cask-strength/

(alhoewel een Connamara ook erg :9~ :9~ :9~ is )
;)

[ Voor 9% gewijzigd door Hopjesvla79 op 17-12-2019 08:31 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Widow
Ik zou lekker die Jameson bij de Makro halen :) peated whisky is denk ik niet de beste keuze om mee te beginnen. De een vind het smaken naar gerookt zeewater, de ander zweert er bij. En het zou zonde zijn om alle whiskies af te schrijven omdat je er net een trof die misschien wat te heftig was. Wat dat betreft is Jameson een veilige keuze.

Afbeeldingslocatie: https://imagestoreretrieval.mitra.nl/Product/Front/601826/5ac631da-5f2d-42da-aafc-bd78662d974b.png?h=410&w=410
In ander nieuws, ik heb mn Glenfiddich IPA experiment opgemaakt :'( een whisky die ik erg kan waarderen. Ik had in eerste instantie verwacht dat deze erg naar bier zou smaken (omdat deze uit vaten komt waar IPA bier in gezeten heeft). Zeker met een IPA verwacht je dan een bepaalde bitterheid. Maar het bleek meer fruitig te zijn, misschien een hint chocola, een vrij rijke smaak, en totaal niet rokerig. Zowel ik als ms. Widow vond deze whisky erg lekker :)

[ Voor 28% gewijzigd door Widow op 17-12-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 22:21
Hallo,

Dit topic is nieuw voor mij. Het komt goed uit dat ik hem gevonden heb want ik sta op het punt om een nieuwe fles te halen maar weet niet goed wat. Wat ik wel weet is at ik absoluut géén rokerige whisky wil! Een klein beetje een (droge) hout-smaak vind ik dan wel weer lekker.

Onderstaande flessen zijn voor mij bekend:
GlenMorangie The Original: Erg lekker, al meerdere flessen van gehad maar wil iets met wat meer pit
Jameson: Vlak en niets speciaals. Zou hem niet nog een keer halen
GlenFiddich 12jr: Prima whisky om altijd een flesje van te hebben of voor een feestje
Bowmore 18jr: Gerookt, en dat is iets wat ik écht niet kan waarderen
Bowmore 15jr: Zie 18jr...
TheGlenLivet Founders Ed. : Wat matjes maar wel lekker
Chivas Regal 12jr: Opzich lekker maar geen smaak die er uit springt
AnCnoc: geen idee meer welke maar ik denk me te herinneren dat ik er erg over te spreken was.

Dan heb ik nog wat andere "supermarkt whiskies"(mag ik dat zo zeggen?) gehad zoals Jhonny Walker, Famous Grouse, Jack Daniels. Dat zijn geen whiskies waar ik op een avond eens lekker een glas van pak.

Ik drink altijd puur, zonder ijs of rocks, meestal ben ik tevreden met een Speyside whisky. Hebben jullie tips als je deze lijst ziet? Ik ben erg benieuwd.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
stevens20 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:10:
Hallo,

Dit topic is nieuw voor mij. Het komt goed uit dat ik hem gevonden heb want ik sta op het punt om een nieuwe fles te halen maar weet niet goed wat. Wat ik wel weet is at ik absoluut géén rokerige whisky wil! Een klein beetje een (droge) hout-smaak vind ik dan wel weer lekker.
[...]
Ik drink altijd puur, zonder ijs of rocks, meestal ben ik tevreden met een Speyside whisky. Hebben jullie tips als je deze lijst ziet? Ik ben erg benieuwd.
Glengoyne 12 iets voor je? De tekst begint goed met"Completely unpeated", en deze is goed betaalbaar :)

https://www.masterofmalt....goyne-12-year-old-whisky/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Niet online
Of eens een glendronach proberen?
Van je lijstje zou Glenmorangie het meest in de buurt komen, maar ik vind ze toch wel heel anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juronymous
defusion schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 09:19:
Of eens een glendronach proberen?
Van je lijstje zou Glenmorangie het meest in de buurt komen, maar ik vind ze toch wel heel anders.
Wilde ook net GlenDronach zeggen. :9~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bastiaantje_
Hallo,

Ik zou eens naar een Aberlour kijken! Zeker als je zegt dat een Speyside je wel bevalt. De 12 jaar oud is een mooie instapper. De A'bunadh is ook een topper! Laatstgenoemde is wel cask strenght en erg gesherried. Wellicht niet de eerste keus gezien je voorgaande whisky's. :)

Zoals @Widow al aangaf is de Glengoyne ook een fijn gesherriede (toegankelijke) whisky. Ik zou persoonlijk eerder voor de 15 jaar gaan. Iets meer smaak en niet zo lafjes.

[ Voor 9% gewijzigd door bastiaantje_ op 17-12-2019 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarZ
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-08 08:33
bastiaantje_ schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 10:14:
[...]

Ik zou eens naar een Aberlour kijken! Zeker als je zegt dat een Speyside je wel bevalt. De 12 jaar oud is een mooie instapper. De A'bunadh is ook een topper! Laatstgenoemde is wel cask strenght en erg gesherried. Wellicht niet de eerste keus gezien je voorgaande whisky's. :)

Zoals @Widow al aangaf is de Glengoyne ook een fijn gesherriede (toegankelijke) whisky. Ik zou persoonlijk eerder voor de 15 jaar gaan. Iets meer smaak en niet zo lafjes.
Ik ben ook nieuw in dit topic maar ik kan de Aberlour 100% aanbevelen. Heerlijke whisky.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Hallo,

Onderstaande flessen zijn voor mij bekend:
GlenMorangie The Original: Erg lekker, al meerdere flessen van gehad maar wil iets met wat meer pit
Jameson: Vlak en niets speciaals. Zou hem niet nog een keer halen
GlenFiddich 12jr: Prima whisky om altijd een flesje van te hebben of voor een feestje
Bowmore 18jr: Gerookt, en dat is iets wat ik écht niet kan waarderen
Bowmore 15jr: Zie 18jr...
TheGlenLivet Founders Ed. : Wat matjes maar wel lekker
Chivas Regal 12jr: Opzich lekker maar geen smaak die er uit springt
AnCnoc: geen idee meer welke maar ik denk me te herinneren dat ik er erg over te spreken was.

Dan heb ik nog wat andere "supermarkt whiskies"(mag ik dat zo zeggen?) gehad zoals Jhonny Walker, Famous Grouse, Jack Daniels. Dat zijn geen whiskies waar ik op een avond eens lekker een glas van pak.

Glenrothes reserve, Glen Devron 10y en Glengoyne 10y zijn alle drie erg lekker en betaalbaar voor als je niet van peat houd.

edit: ook Highlan Park 10y wil ik nog wel even toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Allemaal dank voor de adviezen. Ik heb alles opgeschreven en ben ermee naar de Cheers!(worden blijkbaar ook wel eens proeverijen gehouden) gegaan en heb verteld wat ik wel en niet wil en al gehad heb. Daarop adviseerde hij een Aberlour, GlenDronach en GlenGoyne. Zijn adviezen komen dus aardig overeen met wat jullie zeggen. Vanwege de aanbieding gegaan voor de Dronach. Deze is niet gerookt, is toegankelijk maar heeft wel power en sluit aardig aan op wat ik gehad heb.

Vanavond maar eens openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Welke heb je dan gekocht van Glendronach? Als je de kans krijgt om de 18yr Glendronach eens te proberen...dies echt uitstekend!

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Deathchant schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:49:
Welke heb je dan gekocht van Glendronach? Als je de kans krijgt om de 18yr Glendronach eens te proberen...dies echt uitstekend!
Ik heb de 12jr. gekocht. Dat was volgens hem een prima keus. Ik vind zo rond de 40 euro ook wel genoeg moet ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:41

Case_C

[Team Carrack]

stevens20 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 13:37:
[...]
Ik heb de 12jr. gekocht. Dat was volgens hem een prima keus. Ik vind zo rond de 40 euro ook wel genoeg moet ik zeggen.
Ach ja, die goede oude tijd dat ze voor €28,- online te krijgen waren is alweer even geleden. Heb nog 1 fles uit 2013 staan volgens mij, maar dit blijft nog wel even dicht :) .

Heb zelf momenteen een Glenkichnie 12 als "neutrale" Whisky staan.
Overigens niet te vergeten, een Balvenie DoubleWood, ook een aanrader. Als die in de aanbieding langskomt.

Heb zelf ook weer een lijstje gereed staan om te bestellen, de voorraadkast barst wel uit z'n voegen... daar moet nog wat aan gedaan worden.
  • Aberlour 10,
  • AnCnoc 12,
  • Old Pulteney 12,
  • Glenfarclas 12,
  • Glenfarclas 18 (voor maar €40,-/liter, komt neer op €28,- van een normale fles.. voor een prima 18y.)
En nog iets steviger,
  • Talisker Storm,
  • Talisker 10, leuk om eens te vergelijken met de storm.
  • Laphroaigh 10,
Nog een beetje schuiven, en kijken of er donderdag nog iets leuks in de aanbieding is. Wil er eigenlijk ook nog wel iets bijzonders aan toevoegen, dan moeten er wat flessen uit de selectie.. aardig wat flessen weer voor €25,- bij DD, dan is het lastig kiezen.

Wat nog wel op de lijst staat, maar nog niet aan de beurt is.
  • Oban 14,
  • Clynelish 14,
  • Dalwhinni 15,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Die Oban en Dalwhinni zaten hiervoor bij mij in de whiskykast. Ondertussen weer een aantal nieuwe daarin gezet, gezien de vorige opperdeop zijn

[ Voor 14% gewijzigd door JohanKupers op 17-12-2019 14:26 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Overigens koop ik nooit 2 keer dezelfde fles. altijd blijven proeven en zoeken naar iets nieuws.
Maaaaaar, ik heb een fles die ik altijd heb en is mijn all-time favoriet voor een zeer goede prijs.

Voor mij is dat Caol ila 12y (29 tot 35 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Case_C schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:05:
  • Oban 14,
  • Clynelish 14,
  • Dalwhinni 15,
Mij waren deze niet goed bevallen....Ik vind ze erg "flauw" smaken. Heel weinig smaak, weinig diepgang...erg waterig. De Clynelish is uit dit rijtje voor mij de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
Persoonlijk denk ik dat bushmills als beginner prima te drinken is. Ik vond hem zelf een stuk lekkerder dan jameson.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Deathchant schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:36:
[...]
Mij waren deze niet goed bevallen....Ik vind ze erg "flauw" smaken. Heel weinig smaak, weinig diepgang...erg waterig. De Clynelish is uit dit rijtje voor mij de beste.
Kan het me voorstellen, vandaar dat ze nog niet gekocht zijn. Oban en Clynelish lijken me ook interessanter dan die Dalwhinnie, waar ik nog een Winter Gold van heb staan.

Maarja zo wil je alles toch even proberen. :9

BlueSS50 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:30:
Overigens koop ik nooit 2 keer dezelfde fles. altijd blijven proeven en zoeken naar iets nieuws.
Maaaaaar, ik heb een fles die ik altijd heb en is mijn all-time favoriet voor een zeer goede prijs.

Caol Ila moet ik ook nog steeds, word even wachten op die 29 euro ;) . Ook wel heerlijke winterwhisky's overigens. Maar als er een goede aanbieding is, dan wil ik flessen wel opnieuw kopen hoor, zeker als 't goede whisky is.

Weet nog wel de Bowmore 9y voor €24,-.. nu niet meer te krijgen. Maar eeuwig spijt dat ik toen slechts 1 fles extra had besteld... Sherry & Smoke in een heerlijke jonge combi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Deathchant schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:36:
[...]

Van dit rijtje vind ik de Clynelish inderdaad de beste maar over het algemeen vond ik die ook wel lekker, en prijstechnisch ook wel meevallen(rond de 30 volgens mij)
Clynelish was mijn eerste tip voor @stevens20
BlueSS50 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 11:58:
[...]

Glenrothes reserve, Glen Devron 10y en Glengoyne 10y zijn alle drie erg lekker en betaalbaar voor als je niet van peat houd.

edit: ook Highlan Park 10y wil ik nog wel even toevoegen.
Wat is het verschil met de Glenrothes 12 en reserve, de 12 heb ik afgelopen jaar genoten en vond ik toch ook wel lekker, was mijn tweede tip.

De derde is BenRiach, ik had de 10y versie omdat ik toen nog probeerde onder de 35 euro te kopen.

ps Jameson vind ik ook een supermarkt whiskey heb altijd wel 1 zo'n soort open staan voor sterke koffie of voor in de cola.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Voor mix whisky kun je gewoon de goedkoopste nemen. :+

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Poeh, maken jullie notities bij/na het drinken? :+

Ik ben een zondagmiddagdrinker. In de winter drink ik maximaal 2 flesjes whiskey naast andere winterse dranken zoals jenever, berenburg of jagemeister etc. Dat is te weinig om nog te onthouden hoe de 10e fles die ik daarvoor gedronken heb smaakte :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
De GlenDronach 12yr bevalt me goed! Met name de droge houtsmaak bevalt me erg goed. Daarnaast is hij in zijn afdronk best lang aanwezig en kruidig (pepertje?). In de mond mag hij van mij misschien iets voller zijn maar dat wil niet zeggen dat het niet lekker is.

Ik ben zeer tevreden met deze aankoop, zou hem dan ook zeker adviseren. Goede tip! Mijn d(r)ank is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty

Honesty

kattenneus!

nokiaan958GB schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:30:

Ik ben een zondagmiddagdrinker. In de winter drink ik maximaal 2 flesjes whiskey naast andere winterse dranken zoals jenever, berenburg of jagemeister etc. Dat is te weinig om nog te onthouden hoe de 10e fles die ik daarvoor gedronken heb smaakte :(
Ik zelf maak geen notities maar weet vaak nog wel de smaak van whisky's die ik waardeerde. Ìk dronk van mijn 23e tot mijn 32e denk ik malt whisky en ben toen een tijdje gestopt geweest(kinderen, zonde van het geld etc) maar sinds een jaar of drie weer begonnen met eens per 2 maanden een flesje kopen en langzaam op te drinken en herkende de whisky's die ooit favoriet waren meteen weer. Net zoals een mooie vrouw die op je netvlies blijft staan, staat een whisky voor altijd in je smaakgeheugen, alleen wordt deze nooit ouder en blijft die altijd even mooi. Wel kom je vaker mooiere whisky's tegen:)
Als voorbeeld ik heb afgelopen jaar dalwinny 15, glenmorangie, glengoyne en dufftown gedronken maar die zijn me allemaal niet bijgebleven. Daar in tegen weet ik van de andere whisky's van afgelopen jaar nog redelijk hoe ze smaken en wil ik die ook ooit nog een keer kopen.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Laatst online: 14:04

inhico

pw

Deed ik vroeger wel regelmatig: meestal kort in een paar steekwoorden geur, smaak en afdronk. Voor mij geldt een beetje dat als je notities maakt, je nog aandachtiger proeft.

Vaak is het nog best lastig om te omschrijven wat je ruikt en proeft. Het zijn vooral associaties en die klinken lang niet altijd positief. Bijvoorbeeld een diesel(-achtige) geur (hoor je wel vaker bij Springbank). Of zwavel bij gesherryde whisky. Dat zijn geen negatieve kwalificaties, maar alleen een manier om te omschrijven wat je waarneemt. Kan heel persoonlijk zijn.
Andere geuren/smaken zijn duidelijker herkenbaar zoals de vanille-achtige tonen van Amerikaans eiken, of uiteraard de turfrook van peaty whisky.

En dan leuk om te zien of je bij een volgende keer proeven van dezelfde whisky hetzelfde waarneemt.
Als je het goed en consequent (en veel) doet kun je misschien op een gegeven moment whiskies of distilleerderijen herkennen aan geur/smaak.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Honesty schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 20:25:
[...]

[...]

Wat is het verschil met de Glenrothes 12 en reserve, de 12 heb ik afgelopen jaar genoten en vond ik toch ook wel lekker, was mijn tweede tip.
De reserve is de 'goedkopere' instapper. Daarna komt de 12y.
Ik drink dagelijks whisky in de herfst en winter ( a whisky a day keeps the docter away) en probeer daarom ook de beste prijs kwaliteit te zoeken. De Glenrothes reserve die ik nu open heb koste volgens mij iets van 30,-.

Ook erg goed (voor door de week) en unpeated is de Deanston Virgin Oak voor ca 23,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

Heb dit jaar toch maar even mijn verzameling on-hold gezet, iets teveel uitgegeven dit jaar :). Nu maar eens gaan orienteren welke collecties ik nu ga verzamelen.

Ik merk dat sommige edities nagenoeg niet voorkomen op whiskybase. Iemand anders een plek waar ik kan verifieren welke waarde een fles heeft en of het ook een legitieme editie is?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Squishie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:36:
Heb dit jaar toch maar even mijn verzameling on-hold gezet, iets teveel uitgegeven dit jaar :). Nu maar eens gaan orienteren welke collecties ik nu ga verzamelen.

Ik merk dat sommige edities nagenoeg niet voorkomen op whiskybase. Iemand anders een plek waar ik kan verifieren welke waarde een fles heeft en of het ook een legitieme editie is?
Vergeet je ook niet de whisky op te drinken?

Daar is het tenslotte voor gemaakt, niet om te verzamelen en in de kast te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Squishie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:36:

Je kunt zelf flessen aanmelden bij Whiskybase. Als er iets mee aan de hand is krijg je vanzelf reactie.
Overigens is de waarde van de fles, zoals vermeld op whiskybase niet meer dan een indicatie. En een niet erg betrouwbare. Bijvoorbeeld de waarde van een Caol Ila distillery botteling van 25 jaar (een absolute aanrader en bang for your buck) staat op €180. Deze is in de praktijk ongeveer €150 en bij Drankdozijn een paar keer per jaar in de donderdag-aanbieding voor €100.

edit: wat belangrijker is: de waarde zegt weinig of niets over de kwaliteit of de smaak.

[ Voor 4% gewijzigd door inhico op 18-12-2019 15:33 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

Vandaag op de kerstmarkt op het werk nog een tweetal flessen gescoord bij de Mitra stand:
  • Glen Turner Double Cask Port Finish
  • Tamnavulin Double Cask Matured
En een whisky gerelateerd bier:
  • Gouden Carolus Cuvee van de Keizer Whisky Infused
:9

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

BlueSS50 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 11:50:
[...]

Vergeet je ook niet de whisky op te drinken?

Daar is het tenslotte voor gemaakt, niet om te verzamelen en in de kast te zetten...
No worries er staat genoeg open :)!
Ik heb 3 verschillende categorien:

1) investering, sommige flessen doen het nou eenmaal erg goed ;).
2) flessen voor special occasions >100-250 euro
3) gewoon drinken <100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

inhico schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:31:
[...]

Je kunt zelf flessen aanmelden bij Whiskybase. Als er iets mee aan de hand is krijg je vanzelf reactie.
Overigens is de waarde van de fles, zoals vermeld op whiskybase niet meer dan een indicatie. En een niet erg betrouwbare. Bijvoorbeeld de waarde van een Caol Ila distillery botteling van 25 jaar (een absolute aanrader en bang for your buck) staat op €180. Deze is in de praktijk ongeveer €150 en bij Drankdozijn een paar keer per jaar in de donderdag-aanbieding voor €100.

edit: wat belangrijker is: de waarde zegt weinig of niets over de kwaliteit of de smaak.
Dat wil ik dus voorkomen, iets kopen waarvan niet zeker is of het 'echt' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
JohanKupers schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:46:
Vandaag op de kerstmarkt op het werk nog een tweetal flessen gescoord bij de Mitra stand:
  • Glen Turner Double Cask Port Finish
  • Tamnavulin Double Cask Matured
En een whisky gerelateerd bier:
  • Gouden Carolus Cuvee van de Keizer Whisky Infused
:9
Gouden Carolus Cuvee van de Keizer Whisky Infused is echt een ontzettend lekker bier. Let wel goed op de temperatuur van je bier als je gaat drinken. Dit bier moet je zeker niet uit de koelkast drinken. Even op temperatuur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

foekie01 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:53:
[...]

Gouden Carolus Cuvee van de Keizer Whisky Infused is echt een ontzettend lekker bier. Let wel goed op de temperatuur van je bier als je gaat drinken. Dit bier moet je zeker niet uit de koelkast drinken. Even op temperatuur laten komen.
Gouden regel bij bier is alcoholpercentage is drinktemperatuur, dat werkt in 99.99% van de gevallen. :).

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

JohanKupers schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:56:
[...]

Gouden regel bij bier is alcoholpercentage is drinktemperatuur, dat werkt in 99.99% van de gevallen. :).
Ik zou 0.0 toch echt niet invriezen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanKupers
  • Niet online

JohanKupers

Würüm? Dürüm!

mark-k schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:58:
[...]

Ik zou 0.0 toch echt niet invriezen :+
Dat kan de smaak alleen maar ten goede komen. :+

Maar goed, in mijn whisky drink kast staan nu de volgende 6 exemplaren te wachten:
  1. Bowmore 12
  2. Caol Ila 12
  3. Deanston 10 Bordeaux Red Wine Cask Finish
  4. Kilchoman Machir Bay
  5. Scarabus
  6. Speyburn 10

[ Voor 38% gewijzigd door JohanKupers op 18-12-2019 16:03 ]

⛔ Trackers of betalen ⛔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Squishie schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:51:
[...]
Dat wil ik dus voorkomen, iets kopen waarvan niet zeker is of het 'echt' is.
Wat voor flessen koop je dan (en waar) dat je niet zeker weet of ze echt zijn? Ik denk niet dat als je met echte ‘investeringsflessen’ bezig bent je teveel op Whiskybase wilt leunen. Er zijn ongetwijfeld speciaalzaken of zo waar je beter met twijfelgevallen naartoe kunt.

• Squishie
  • Niet online

Squishie

Not So....

hfos schreef op woensdag 18 december 2019 @ 22:11:
[...]

Wat voor flessen koop je dan (en waar) dat je niet zeker weet of ze echt zijn? Ik denk niet dat als je met echte ‘investeringsflessen’ bezig bent je teveel op Whiskybase wilt leunen. Er zijn ongetwijfeld speciaalzaken of zo waar je beter met twijfelgevallen naartoe kunt.
Met name online via veilingen. Daarom geef ik aan dat Whiskybase vrij onvolledig is.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Als volledige n00b hoop ik hier hulp te krijgen bij het volgende:

Mijn papa drinkt dus graag Whisk(e)y en een fles voor Kerst is altijd gewenst. Voorkeur gaat uit naar Schots of Iers, Single Malt en 10/12 jaar+ (ouder mag altijd, maar budget is hier de beperkte factor…). Budget is 50 of 60 euro ongeveer, afhankelijk van de meerwaarde.

Zijn huidige collectie bevat zo snel gezien:
• The Dalmore 12
• Dalwhinnie 15
• Glenlivet Founder’s Reserve
• Tullamore dew 14 year
• Ancnoc 16
• Glenfiddich special reserve 12
• Aberlour 12
• Redbreast 12

Ik heb wat gegoogled en kwam op de volgende opties uit (longlist):
Highland park 12 years viking honour
The Balvenie doublewood 12 years
Compass Tree the spice tree blended

Wat past jullie inziens het beste bij zijn huidige verzameling/veronderstelde voorkeur? En zijn er nog pareltjes die ik over het hoofd zie?

Dank alvast :9

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Nu online
Ik zou het meest blij zijn als ik van deze 3 de Highland park zou krijgen.

Overweeg ook een GlenGoyne of een Glenrothes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Stufferdt Ik denk dat een balvenie 14yr Caribbean cask em nog wel eens zou kunnen verrassen. Nu 52,50 euro:
https://drankdozijn.nl/ar...years-caribbean-cask-70cl

Vrij a-typische balvenie; vrij krachtig qua smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bastiaantje_
Ik zou zelf ook voor de Balvenie gaan. Doublewood is prima qua prijs/kwaliteit, maar de caribbean cask is ook smaakvol en wellicht wel leuk gezien de rum finisch.

Als extra tip zou ik deze; https://drankdozijn.nl/ar...3p9A69EAYYASABEgLp6PD_BwE of https://drankdozijn.nl/ar...3xUgRHEAQYASABEgIPs_D_BwE willen geven.

De Balvenie is 'in zekere zin' limited en leuk om te hebben. De Glenallachie is core-range maar erg kruidig, zoetig en smaakvol en heerlijk om erbij te hebben op de plank. Zeker met dit koelere weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

@Stufferdt Zou persoonlijk de Balvenie Doublewood 12y kiezen.

Ook een tip,
https://www.drankgigant.nl/bladnoch-10-years.html
En wat betaalbaarder als kado:
https://drankdozijn.nl/ar...dhu-10-years-giftset-70cl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frank..
  • Laatst online: 15:12
nokiaan958GB schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 21:30:

Ik gebruik hiervoor de app 'whisky suggest'. Hier kan je je collectie invoeren en je notities in kwijt. Ook kan je lezen wat anderen ervan vinden. En met een beetje mazzel waar ze het goedkoopst zijn.

De teller staat bij mij al op 147 :9

• frank..
  • Laatst online: 15:12
BlueSS50 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 14:30:

Hier ook de all time favoriet. Smaakt altijd.

Er is nog een fles die ik meerdere keren heb gekocht: Laphroaig Brodir portcask finish. Iets zoeter dan de 10yo en gevaarlijk lekker. Mocht je deze eens willen proberen dan zal ik voor de final batch gaan, batch 1 en 2 zijn erg prijzig en het verschil is minimaal. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Stufferdt schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:23:

Mijn papa drinkt dus graag Whisk(e)y en een fles voor Kerst is altijd gewenst. Voorkeur gaat uit naar Schots of Iers, Single Malt en 10/12 jaar+ (ouder mag altijd, maar budget is hier de beperkte factor…). Budget is 50 of 60 euro ongeveer, afhankelijk van de meerwaarde.

Zijn huidige collectie bevat zo snel gezien:
• The Dalmore 12
• Dalwhinnie 15
• Glenlivet Founder’s Reserve
• Tullamore dew 14 year
• Ancnoc 16
• Glenfiddich special reserve 12
• Aberlour 12
• Redbreast 12

Ik heb wat gegoogled en kwam op de volgende opties uit (longlist):
Highland park 12 years viking honour
The Balvenie doublewood 12 years
Compass Tree the spice tree blended

Wat past jullie inziens het beste bij zijn huidige verzameling/veronderstelde voorkeur? En zijn er nog pareltjes die ik over het hoofd zie?

Dank alvast :9
Als ik voor mijzelf praat, zou ik de HP aanraden, is wel wat scherper dan de Balvenie. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Squishie schreef op donderdag 19 december 2019 @ 08:28:Met name online via veilingen. Daarom geef ik aan dat Whiskybase vrij onvolledig is.
Enkele veilingsites hebben daar zelf een dienst voor (een tijdje geleden is een vervalser opgepakt m.b.v. whisky.auction bijvoorbeeld). En Whiskybase is zoals eerder gezegd zo compleet als je het zelf maakt, ze zijn voor een overgroot deel afhankelijk van ingebrachte informatie. Heb zelf ook flessen en foto's toegevoegd, en zeker met zeldzamere flessen kun je niet verwachten dat mensen die zomaar op de plank hebben staan - en als ze dat wel hebben zijn het waarschijnlijk niet het soort mensen wat data gaat submitten bij Whiskybase ;)
Stufferdt schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:23:

Heb van de week de Kilkerran Cask Strength op re-charred Oloroso casks gekocht voor 60 euro, hij zit nog dicht maar voor dat geld schijnbaar een prima deal. Zijn er 15.000 van gemaakt dus zullen vermoed ik best weer voor die prijs verschijnen.

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Weet ook wat er bij de bestelling bij gaat komen. Een Tomintoul 14y, schijnt een uitstekende whisky te zijn als ik Ralphy mag geloven :p . Klinkt als een lekkere voor het voorjaar. Maar je kan 'm maar vast in de kast hebben staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Nog een aanrader: Craigallachie 13 y.o.

...

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
Ik lees hier veel mensen die, volgens mij, malt's drinken. Persoonlijk ben ik niet echt van het rokerige in de whiskey. Ik vind dat al snel overheersen. Ik ga vaker op zoek naar een blend of een bourbon en merk dat ik deze lekkerder vind. Wel leuk dat je smaak zo kan verschillen, want ik heb een goede vriend en die houd juist enorm van rokerige whiskey. Dat is dan leuk als je bij elkaar whiskey komt drinken en toch liever die van jezelf hebt ;)

Ik ben benieuwd of jullie wellicht nog wat tips hebben. Ik vind bijvoorbeeld de Woodford Reserve en Elijah Craig Small Batch erg lekker. Deze heb ik nog in bezit of tot kort in bezit gehad. In het verleden heb ik ook goedkopere whiskeys als Chivas Regal (12y), Grant's en Tullamore Dew gedronken. Deze waren ook aardig. Ik heb overigens standaard een fles Four Roses staan als een groepjes vrienden langs komt en we gaan whiskey drinken.

Ik zat zelf te denken om eens een Japanse Whiskey te proberen (Nikka from the Barrel) en/of de Four Roses small batch. Heeft iemand daar ervaring mee?

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

inhico schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:47:
Staat toevallig sinds dit jaar in de kast te wachten ;) . Maar wil eigenlijk eerst de 12 y.o. proberen, voor ik aan de 13 y.o begin.

Overigens wel een heel mooi label :) .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

@Goelan
Een malt is niet persé rokerig. Sterker nog de meeste malts zijn niet bijzonder rokerig. Daarnaast wordt vaak rokerig en peaty (turf) op één hoop gegooid; en dat is niet correct.

Ik weet niet zo heel veel van blends. Wel dat een blend niet hoeft onder te doen voor een malt. Voor de wat spannender blends zou je eens kunnen kijken naar blends van Berry Brothers en Adelphi. Of Compass Box.

Ben ook geen expert in Japanse whisky, maar wat ik daarvan heb geproefd was altijd prima spul. Gewoon proberen dus, dat is nou net de lol.

[ Voor 14% gewijzigd door inhico op 19-12-2019 14:21 . Reden: aanvulling ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:11

Chiron

Moderator Discord
Malt hoeft niet per se te betekenen dat het rokerig is inderdaad.

Probeer eens een Glenkinchie 12y, Tomatin 12y, of Bunnahabhain 12y.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17-06 07:27
Ik moet ook niet alle Malt's over één kam scheren ;)

Bedankt voor de tips. @inhico Die van de Compass Box The Spice Tree had ik al eens voorbij zien komen. Die lijkt mij ook wel interessant. @Chiron Thanks voor de tips. Ik ga er eens naar kijken.

• Honesty

Honesty

kattenneus!

Goelan schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:08:
Ik lees hier veel mensen die, volgens mij, malt's drinken. Persoonlijk ben ik niet echt van het rokerige in de whiskey. Ik vind dat al snel overheersen. Ik ga vaker op zoek naar een blend of een bourbon en merk dat ik deze lekkerder vind. Wel leuk dat je smaak zo kan verschillen, want ik heb een goede vriend en die houd juist enorm van rokerige whiskey. Dat is dan leuk als je bij elkaar whiskey komt drinken en toch liever die van jezelf hebt ;)

Ik ben benieuwd of jullie wellicht nog wat tips hebben. Ik vind bijvoorbeeld de Woodford Reserve en Elijah Craig Small Batch erg lekker. Deze heb ik nog in bezit of tot kort in bezit gehad. In het verleden heb ik ook goedkopere whiskeys als Chivas Regal (12y), Grant's en Tullamore Dew gedronken. Deze waren ook aardig. Ik heb overigens standaard een fles Four Roses staan als een groepjes vrienden langs komt en we gaan whiskey drinken.

Ik zat zelf te denken om eens een Japanse Whiskey te proberen (Nikka from the Barrel) en/of de Four Roses small batch. Heeft iemand daar ervaring mee?
Chivas is niet bepaald 1 van de goedkopere blends net even nagekeken maar dacht dat die duurder was.

Het is inderdaad een misverstand dat malt whisky rokerig of naar turf smaakt, ik denk persoonlijk de lekkerste niet:) Smaken verschillen natuurlijk, er zijn verschillende regio's in schotland en als jij bourbon en blends lekkerder vind zal ik meer zoeken in de lowland of highland malt whisky. De eilanden zal ik dan links laten liggen. Ik zelf vind Cardhu 12 erg lekker, die is ook wat zoeter dan de meeste andere schotse whisky's.

Ik heb altijd 4Roses in huis, voornamelijk wel altijd de single barrel, die is iets ouder dan de small batch of de normale en daardoor ook minder scherp. Verder vind ik de speyside de mooiste regio, inderdaad niet te veel turf of rook, maar een beetje van alles wat. Het is normaal dat iedereen zijn eigen favoriet heeft dat is hier op het forum ook, de een zweert bij de een en de andere bij de andere.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
Chiron schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:23:
Malt hoeft niet per se te betekenen dat het rokerig is inderdaad.

Probeer eens een Glenkinchie 12y, Tomatin 12y, of Bunnahabhain 12y.
De laatste van de 3 die je noemt is een Islay en wel peated/rokerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Juronymous schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:13:
[...]

Niet alle whisky van Islay is peated/rokerig. Bijvoorbeeld deze Bunnahabhain is niet erg rokerig. Wel wat rokeriger dan die andere 2, maar in de verste verte geen Ardbeg of Laphroaig.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 15:29

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Sterker nog, de meeste whisky's van Bunnahabhain zijn niet peated. Pas de laatste tijd komen er een aantal peated whisky's uit. De meeste overigens erg lekker.

Overigens is het vrij evident wat ik lekkere whisky's vind (kijkende naar mijn webicon en onderschrift :)

[ Voor 26% gewijzigd door Equator op 20-12-2019 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
inhico schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:25:
[...]

Niet alle whisky van Islay is peated/rokerig. Bijvoorbeeld deze Bunnahabhain is niet erg rokerig. Wel wat rokeriger dan die andere 2, maar in de verste verte geen Ardbeg of Laphroaig.
Mee eens, maar voor iemand die geen rokerig/peated whiskey wil, is wellicht zelfs Bunnahabhain nog een brug te ver. ;)

En zelfs Ardbeg heeft nonlightly-peated whiskey (dacht even te herinneren dat Blasda non-peated is, maar Google leert dat die lightly-peated is).

[ Voor 10% gewijzigd door Juronymous op 20-12-2019 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
BlueSS50 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:34:
Ik zou het meest blij zijn als ik van deze 3 de Highland park zou krijgen.

Overweeg ook een GlenGoyne of een Glenrothes
Nee, nog meer keuzestress :'( Staan genoteerd :9
Deathchant schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:35:
@Stufferdt Ik denk dat een balvenie 14yr Caribbean cask em nog wel eens zou kunnen verrassen. Nu 52,50 euro:
https://drankdozijn.nl/ar...years-caribbean-cask-70cl

Vrij a-typische balvenie; vrij krachtig qua smaak.
Hij drinkt graag een glaasje 's avonds, dus dan is 'vrij krachtig' misschien wel geschikt. Ik neem 'm mee!
bastiaantje_ schreef op donderdag 19 december 2019 @ 09:45:
Ik zou zelf ook voor de Balvenie gaan. Doublewood is prima qua prijs/kwaliteit, maar de caribbean cask is ook smaakvol en wellicht wel leuk gezien de rum finisch.

Als extra tip zou ik deze; https://drankdozijn.nl/ar...3p9A69EAYYASABEgLp6PD_BwE of https://drankdozijn.nl/ar...3xUgRHEAQYASABEgIPs_D_BwE willen geven.

De Balvenie is 'in zekere zin' limited en leuk om te hebben. De Glenallachie is core-range maar erg kruidig, zoetig en smaakvol en heerlijk om erbij te hebben op de plank. Zeker met dit koelere weer!
Oh kijk, eensgezindheid over de Balvenie :D
Ik neem ze mee!
Joopieboy schreef op donderdag 19 december 2019 @ 10:56:
[...]

Als ik voor mijzelf praat, zou ik de HP aanraden, is wel wat scherper dan de Balvenie. :)
Hmm, je maakt het lastig :9
hfos schreef op donderdag 19 december 2019 @ 11:18:
[...]
Heb van de week de Kilkerran Cask Strength op re-charred Oloroso casks gekocht voor 60 euro, hij zit nog dicht maar voor dat geld schijnbaar een prima deal. Zijn er 15.000 van gemaakt dus zullen vermoed ik best weer voor die prijs verschijnen.
Listed!

Conclusie, ik heb voor de komende 5 jaar in ieder geval inspiratie voor Kerst-, verjaardag- en Vaderdagcadeautjes voor mijjn papa _/-\o_ Allen dank en ik laat zeker nog weten wat het is geworden + wat vaders er van denkt O+

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Sterker nog, de meeste whisky's van Bunnahabhain zijn niet peated. Pas de laatste tijd komen er een aantal peated whisky's uit. De meeste overigens erg lekker.
Aardig weetje: oospronkelijk (einde 19e eeuw) maakte Bunnahabhain ook vooral/uitsluitend peated whisky en zijn daarmee gestopt in de jaren 60 van vorige eeuw. Sindsdien lange tijd slechts sporadisch een peated batch. Sinds begin deze eeuw weer vaker.

En mee eens: lekker spul.

Overigens was ooit ook buiten Islay peated whisky normaal.

@Juronymous Ik weet zo snel geen unpeated whisky van Ardbeg. Zou ik best eens willen proeven. Ik meen dat de eerste Kildalton uit 1980 het resultaat was van een unpeated run, maar latere versies waren geloof ik weer wel min of meer peated.

[ Voor 24% gewijzigd door inhico op 20-12-2019 10:38 . Reden: aanvulling ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
inhico schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 10:31:
[...]

@Juronymous Ik weet zo snel geen unpeated whisky van Ardbeg. Zou ik best eens willen proeven. Ik meen dat de eerste Kildalton uit 1980 het resultaat was van een unpeated run, maar latere versies waren geloof ik weer wel min of meer peated.
Wat ik zo kan vinden ondersteund dit inderdaad. Blasda werd blijkbaar voor release wel als opvolger van Kildalton gebracht, maar ook de Blasda bleek toch peated. Verder kan ik inderdaad ook weinig vinden over unpeated/non-peated Ardbeg.
Verbaasde me trouwens toen ik de huidige prijzen van de Blasda zag. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Juronymous schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 07:13:
[...]

Nope, Islay betekent niet per definitie dat het peated/rokerig is.
In tegenstelling tot alle andere whisky's van Bunnahabhain is bij de 12y de mout gedroogd met warme lucht ipv turf :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico

inhico

pw

Verbaasde me trouwens toen ik de huidige prijzen van de Blasda zag.
Kijk eens naar Port Ellen, Brora of Rosebank 8)7 . Dan is zo'n Blasda een koopje.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juronymous
inhico schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 12:51:
[...]

Kijk eens naar Port Ellen, Brora of Rosebank 8)7 . Dan is zo'n Blasda een koopje.
Dat geloof ik, maar die je nu noemt heb ik allemaal niet recent gehad. Mijn fles Blasda heb ik volgens mij vorig jaar opgemaakt, misschien zelfs dit jaar en daar heb ik denk ik de helft van de huidige prijs voor betaald, maximaal. Hanteer namelijk ook de 100 euro grens voor mijn flessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Whisky is voor mij net zoiets als vis of sigaren: ik vind het er heel lekker uit zien maar ik lust het niet. (ja whisky gemengd met cola, maar dat is zonde)

De enige sterke drank die ik uiteindelijk puur lust is Slivovitsj, ik heb jaren met een Serviër samengewerkt en zijn privé aardig vaak gaan 'borrelen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Niet online
Stufferdt schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 08:49:
Conclusie, ik heb voor de komende 5 jaar in ieder geval inspiratie voor Kerst-, verjaardag- en Vaderdagcadeautjes voor mijjn papa _/-\o_ Allen dank en ik laat zeker nog weten wat het is geworden + wat vaders er van denkt O+
Tip: de Kilkerran is nu (weer even) verkrijgbaar voor €59,95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 23:08
Goelan schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:08:
Ik lees hier veel mensen die, volgens mij, malt's drinken. Persoonlijk ben ik niet echt van het rokerige in de whiskey. Ik vind dat al snel overheersen. Ik ga vaker op zoek naar een blend of een bourbon en merk dat ik deze lekkerder vind.
Malt whisky of single malt whisky wil niet direct zeggen dat er een rokerig karakter moet zijn. Neem je een Highland dan is er zéker geen rook. Neem een Bowmore black rock, Glendronach, Glenmorangie (the duthac!) of Highland Park (dark origins!) en dat heeft zeker geen rook. Geen blend (bah) maar toch een echte single malt zonder die jodium/teer rook smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 06:49
Ramon 73 schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 20:26:
[...]

Malt whisky of single malt whisky wil niet direct zeggen dat er een rokerig karakter moet zijn. Neem je een Highland dan is er zéker geen rook. Neem een Bowmore black rock, Glendronach, Glenmorangie (the duthac!) of Highland Park (dark origins!) en dat heeft zeker geen rook. Geen blend (bah) maar toch een echte single malt zonder die jodium/teer rook smaak.
Een Highland zeker geen rook??
En de Taliskers dan bijvoorbeeld?

Bowmore black rock geen rook??
Kleur: donker amber. Neus: aroma’s van turfrook, samen met krentjes en rozijnen, zwarte peper, cacaobonen en gekonfijte sinaasappel. Smaak: rijk samenspel van turfrook en Sherry-invloeden, gevolgd door tonen van zwarte bessen, strooptoffee en kruidige kaneel. De afdronk heeft een prachtige balans tussen tonen rokerige turf en zeezout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Netwerkt
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-12-2020
Mijn lijstje:
Dalwhinnie 15 years
Monkey Shoulder
Johnnie Walker Triple Cask Edition
Chivas Regal
Bowmore

Iemand nog tips/aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Netwerkt schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:42:
Mijn lijstje:
Dalwhinnie 15 years
Monkey Shoulder
Chivas Regal
Bowmore

- Glendronach 12yr
- Balvenie 14yr caribbean cask
- Writers Tears copper pot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:33

rg-mohwa

Phoe Hé

Netwerkt schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:42:
Mijn lijstje:
Dalwhinnie 15 years
Monkey Shoulder
Chivas Regal
Bowmore

Dalwhinnie wintergold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
inhico schreef op donderdag 19 december 2019 @ 13:47:
Afgelopen weekend me laten verrassen door deze, wat een fijne ronde zachte niet-peaty whisky is dat :) Meteen op de wishlist gezet om zelf nog een keer aan de kast toe te voegen.

Andere suggestie voor een fijne smoothe whisky: Glen Grant 10y. Schots restaurant Hielander wil 'm nog weleens bij het dessert serveren :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Zaterdag in Galeria Kaufhof in Aken nog een fles van een van mijn favoriete distilleerderijen weten te scoren, te weten de Jura Seven Wood. Niet de goedkoopste, maar omdat ik nog een kortingsbon had viel het aan de kassa erg mee :).

De moderne Jura's hebben wel hun voor- en tegenstanders en als je de reviews leest vormt deze botteling daar geen uitzondering op. Ik moet 'm zelf nog proeven, ik laat mijn bevindingen nog weten ;) .

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Pagina: 1 ... 23 ... 78 Laatste