Goed. Volgens mij ben ik hier de Ierland-kenner. Ik ga elke jaar naar Ierland en heb de afgelopen 4 jaar heel veel Ierse whiskey gedronken. Iets te veel, hehe.
Hier komt het:
Bushmills: Komt uit Noord-Ierland. Perfect voor de beginner. De whiskey's zijn niet vies of verdienen geen schoonheidsprijs, maar het zijn wel verdomd aardige whiskey's voor een beginner. Vooral die Honey doet het goed bij de vrouwtjes en de '10 jaar' zou ik aanraden als een doordeweekse whiskey
Jameson: Prima merk. Mij iets te popiopie. Weinig smaak. De caskmates zijn aardig om te proberen. Ik zou het enkel drinken als het in de aanbieding is en voor op feestjes.
Paddy's (Paddy Irish): Mijn to go whiskey. Ook lekker voor in je Irish Coffee
Killbeggan: De normale versie zou ik niet halen. De duurdere ben ik zeer tevreden over. Geeft een soort boterige smaak over je tong. Heel vreemd, maar toch lekker.
Clontarf: Prima te doen. Je hebt zo'n uitprobeerset met alle drie uitgaven. Halen!
Tullamore: Niks bijzonders. Prima whiskey
Connemara: De enige rokerige whiskey uit Ierland. Als je van rokerig/turf houdt zou ik deze zeker halen. Is ook mijn favoriete Ierse whiskey
West Cork: Dit merk heeft een speciaal plekje in mijn hart. Ik zou vooral de Cask Strength en Black Cask aanraden. Strength heeft dat boterige smaakje over je tong dat ik wel kan waarderen. De normale versie van 25 euro vind ik niet te zuipen. En de overige edities moet je van houden.
Teeling: De normale versie is prima. De duurdere zou ik sowieso in huis halen. Smaakte mij prima. Zou alleen wachten tot het in de aanbieding is.
Tyreconnel: Gangbare versie niets bijzonders. De duurdere is al een stuk beter.
Powers: Dat is echt een bocht. Geen aanraden
Writers Tears: Alle versies van dit merk moet je op aanbieding halen. Veel te duur voor hun prijs, maar er zitten een aantal goede tussen.
Quiet man: Deze heeft weer zo'n boterige smaakje over je tong. Echt lekker. Gewoon halen.
The Irish Man: Ik vind de goedkopere versie wat saai, maar prima te doen. De duurdere versie is mijn favoriet van dit merk. Ik kan het niet beschrijven. Het was alsof ik weer voor het eerst verliefd werd.
Wild Geese: Heel mooi verhaal, heel mooie fles. Halen die hap.
Conclusie:
Er zijn nog veel duurdere merken en edities, enzovoort, maar vind dat Ierse whiskeys niet te duur moeten zijn. Dan kan je beter kijken naar rokerige/turfachtige whiskeys van het eiland Islay. Die whiskey's zijn complexer. In het algemeen lijken de Ierse whiskeys te veel op elkaar. Alle merken zijn aardig zacht, ruiken altijd naar appel of vanille. Ierse whiskeys zijn ook vrij saai. Boven de 25 euro zijn ze wat rijker, onder de 25 euro zijn het zuip en/of mix-whiskeys. De regel is dat je Ierse Whiskey's altijd in de aanbieding moet halen.
[
Voor 51% gewijzigd door
Ivysaur op 23-10-2019 15:16
]