Niet dat jij het doet, maar ik word nu gewoon even door jouw post getriggerd: ik hoor veel mensen "klagen" over de Glenfiddich tour(s). "Veel te massaal", "veel te toeristisch"...
Ik vraag me echt af of mensen dat roepen omdat anderen het roepen, of omdat ze denken dat wegblijven bij alles wat toeristisch is hen puurder maakt ofzo.
Dat iets toeristisch is, is vaak om een reden. Nooit afgaan op dat soort "snobisme", maar gewoon zelf gaan ondervinden.
Ik ben juist hartstikke te spreken over Glenfiddich. Ja, het is zeker niet zo dat je in een select klein gezelschapje iemand voor je alleen krijgt die elke machine zelf bedient en dan achteraf een special-edition caskstrength whisky uit 1 speciale cask te drinken krijgt waarbij je een lekker onderonsje met een guru/kenner kunt doen. Ze hebben een vrij groot aantal stills, grote lagers, maar het is op en top verzorgd! Je krijgt ook leuke extra info erbij over hoe diep het in de houtstaven doordringt en ze laten dat dan ook zien hoe dat uitziet bij 2nd fill, 3rd fill etc.
Ook leuk is dat zij een heel gebied om hen heen gekocht hebben waar alleen zij op mogen verbouwen qua graan etc.
Je krijgt 4 whisky's te proeven voor de standaard tour van 10 pond, en nee, je krijgt niet altijd een Schotse tourguide (wij hadden een Duits meisje), maar ze kennen hun verhaal erg goed.
Ik had er echt een goeie, gezellige en zeer kundige indruk van. Zag er allemaal goed verzorgd uit, niet te druk.
Oban lees ik veel klachten over op tripadvisor dat de mensen niet vriendelijk zijn, de tour niet speciaal genoeg...Het proces is gewoon overal hetzelfde; sterker nog, het begin van het proces is zelfs hetzelfde als hoe bier gemaakt wordt. Oban vond ik net wél heel leuk. Vriendelijke mevrouw, we kregen een speciale caskstrength whisky van 12yr die niet te koop zou komen in de winkel. Zeer lekker, veel lekkerder dan de redelijk smaakloze 14yr. En we mochten het tumbler glas mee naar huis nemen. Hartstikke leuk toch?
Dus ik herken me niet in al die verhalen op TripAdvisor.
De Harris Distillery ben ik heen geweest toen ze net pas geopend waren en ze maken nu nog alleen gin, maar ook dit was een hele leuke tour. Hun gin gaat als zoete broodjes over de toonbank. Zij gebruiken voornamelijk vaten waar eerst buffalo trace in heeft gezeten.
Abhainn Dearg...Tja, dat is een mini complex op Lewis en het ziet er allemaal een beetje D-I-Y uit, en hun whisky is niet te drinken (vind ik

), maar wel leuk om te zien dat ze zo enorm afgelegen toch whisky produceren.
Glendronach, ondanks mijn favoriet qua smaakpalet, is zeker niet de mooiste distillery, en ook niet de meest spannende ofzo. Daar krijg je echt helemaal niks extra's, ook qua informatie niet en ze doen een beetje te moeilijk wat betreft fotograferen, terwijl er niet eens wat bijzonders te zien is ofzo.
Glenfarclas, ondanks het niet mijn whisky is, was wel superleuk. Mooie distillery, netjes, en volledig in bezit van de originele familie nog. Ik heb daar, omdat de tourlady vond dat ik veel interesse had, een hele speciale whisky uit 1959 mogen proeven en eentje uit 1991, die allebei echt superlekker waren. Niks voor hoeven betalen, gewoon de standaard tour. Echt super.
De tasting room is erg mooi, veel rood en veel met hout en erg veel tartan
Maar elke distillery heeft zijn eigen touch, en ik heb er toch al veel bezocht: Talisker, Glenlivet, Oban, Glenfiddich, Glenfarclas, Harris Distillery, Abhainn Dearg, Highland Park, Glendronach, Glengoyne, Aberlour....
Als ik één van deze mocht uitkiezen die ik het "slechtste" vond, dan was het Talisker. De tourguide die wij hadden, klonk net alsof ze het maar aant af raffelen was. Slecht te verstaan, je werd constant gewezen op dingen die absoluut niet mochten etc. Als er een distillery massa-toeristisch te noemen is, dan vind ik toch wel dat het Talisker is. De ligging is mooi, de flessen + design is mooi, maar qua tour is het niet de beste; ik kreeg een beetje het "aan de lopende band"-idee als het ging om mensen inboeken en de tours geven.
Highland Park vond ik eigenlijk ook niet zo goed. Heel donker, veel zwart, maar da's smaak denk ik. Maar ze kwamen daar ook een beetje verbitterd over had ik het idee. Constant slechte zin hebben over de cruiseschepen die op Orkney aanmeren elke zomer en de hele tijd aan het klagen over mensen, vooral Engelsen, die daar alle huisjes opkopen en omdopen tot vakantiewoning enzo...Er zal best validiteit achter hun argumentatie zitten, maar ik vond het wel een beetje verbitterd overkomen op toeristen. Tenminste, zo heb ik het opgevat. Ik ben nou al 18x in Schotland geweest en ik weet een klein beetje hoe het allemaal werkt daar en ik vond dit toch wel echt te zuurpruimerig...Misschien teveel van hun eigen whisky gedronken