Tijd voor een rare vraag!
Een tijdje terug had ik een heerlijke biefstuk van de barbecue, een stukje edelhert van de Oostvaardersplassen. Geen peper of zout, gewoon een puur stuk vlees.
Meteen bij de eerste hap dacht ik 'damn, deze smaak zou een whisky moeten zijn!'. Het was gerookt door de barbecue en wat metalig (rare gebakken). Nu ben ik op zoek naar een nieuwe fles en benieuwd of iemand hierbij denkt 'Ah! Melkunie moet duidelijk whisky X hebben!'
Nu is mijn ervaring met rokerige whiskys niet zo groot. Of misschien moet ik aan
peaty denken? Geen idee, denk niet dat ik daar ervaring mee heb.
Ik kan echter met zekerheid zeggen dat ik de Ardbeg en Laphroaig die ik heb geprobeerd écht niet lekker vond. Deze
Thomson Manuka Smoke - Progress Report vond ik daarentegen weer wél lekker. Ik heb deze allemaal veel te ver uit elkaar gedronken om er iets van een vergelijking tussen te maken.
Andere flessen die ik op heb en lekker vond zijn over het algemeen wat aan de zachtere (en zoetere?) kant.
Glenlivet, Chivas Regal, Bulleit (bourbon), Jameson, Dalmore 12, Balvenie 12 Double Wood, Balvenie 14 Caribbean Cask, Macallan Double Cask Gold. Hier moet ik het dus niet echt in zoeken.
Iemand een idee?