Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:27
@Deathchant,leuk nog een mede Tweaker! Ik was er ook en heb me goed vermaakt. Ik was aangenaam verrast door hoe rustig het was. Het was een bescheiden event met niet al te veel publiek. Ruim de tijd om te kletsen en dingen te proeven.

De rum van Tres Hombres had ik al eens op en is inderdaad heel erg lekker! En de Octomore was voor mij juist een openbaring, heel erg lekker. Ik ga hem ooit eens kopen, wachten op een aabieding.

Verder vooral lang staan kletsen met die kerel van Bruichalddich. Over de markt en hun visie daar op, mooie gast en een goed verhaal. Bruichalddich is ook een whisky die niet echt op mijn kaart stond maar nu dus wel. Lekker spul.

• Xanthian
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:31
Ik heb een Bowmore Mission Gold
Met een oplage van maar 479 flessen is deze wel uniek, lijkt mij.

Maar is dit zo'n fles die je moet bewaren of ooit opdrinken?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe speciaal die is.

De verkoper zij ooit dat het een "collectors item" was maar ik wou gewoon een 21 jarige whiskey met cask strength.

• Robinvdh5
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 12:48

Robinvdh5

Wubbalubbadubdub!

Even een schaamteloze x-post vanuit het Heb je iets nieuws en MOET je het gewoon showen deel 123 topic:

De afgelopen weken twee nieuwe Whisky's in huis gehaald:

niet de beste foto, camera van de Oneplus 6 valt best wel tegen..

De Jameson Black Barrel en de Dalmore 12 years. :9

Weddings are basically funerals with cake.

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:15
unezra schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 18:41:
Misschien morgen eens naar Verhaar, op zoek naar 1 of 2 flessen whisky.
Geen idee wat ik tegen ga komen, denk dat ik iets zwaars, uitgesprokens wil dat wat ouder mag zijn.

Liefst niet-Schots, maar misschien dat ik met 1 of 2 Schotten thuis kom.

(Ik heb onszelf een kachel kado gedaan. Nu mag ik een mooie fles uit zoeken om rustig bij de kachel op te drinken.)

Paar uur later: Mezelf maar eens een glaasje Sheep Dip ingeschonken.
"Woven from 16 different malt whiskies."

Een blend van net iets meer dan 3 tientjes en stiekem vind ik 'm iedere keer weer lekker en uitdagend smaken. Hij smaakt ánders. Beetje raar. Kan het niet goed omschrijven. Waarschijnlijk wel een die als 'ie ooit op is, ik ga vervangen door een nieuwe fles.

[Afbeelding]
https://www.masterofmalt....eep-dip/sheep-dip-whisky/

Dag later...

[Afbeelding]
https://www.whiskybase.co...tillery-young-single-malt
Een whisky die nog geen whisky mag heten. "Aged Malt Spirit" - Young Single Malt.

Smaakt stiekem érg lekker en complex. Beetje scherp maar het heeft potentie.

Deze van mijn vrouw gekregen:
[Afbeelding]
https://www.whiskybase.co...nriach-18-year-old-dunder

Als de dood dat 'ie alsnog tegen valt, niet kunnen proeven en het is niet per-se een goedkope fles. (Lees: Met afstand de duurste die ik nu in mijn collectie heb. Iets van €160 bij Verhaar.) Maar goed, maar 1 manier om daar achter te komen en dat is 'm zo open maken...
En hoe bevalt de Benriach? Heb hier nog een 17px staan die ooit nog eens open gaat. Ik vind het een leuk merk met interessante flessen.

Jurgen van Whiskyhuis is idd wel een aanrader. Doe ik al jaren wat bestellingen bij wat betreft single cask glendronachs. Niet de beste prijzen daar, maar wel marktconforme prijzen. Hoewel... bedenk me dat mijn laatste bestellingen via lokale Schotse contacten gingen omdat Jurgen niks kreeg. Anyway aardige vent!

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 10:59
@Robinvdh5 hoe bevalt de founders reserve? Ik vond die wat tegenvallen door te weinig smaak / diepgang. De Dalmore of de 15 lijkt me wel tof.

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Deathchant schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:37:@hfos Ik heb het toch niet kunnen laten om een Octomore 7.1 te proberen. Stinkzooi :r :r Maar na 5 minuutjes "wennen" vond ik de smaak toch verrassend zoet, vanillig en fruitig, en deze zeer jonge whisky kun je zonder problemen puur drinken. De Abunadh bijvoorbeeld, die heeft ongeveer hetzelfde percentage, maar kan ik niet zonder druppels water drinken...brandt veel te erg, maar de Octomore dus wel.
Goed gedaan (y) Octomore is, zoals je aangeeft, gewoon een beetje wennen, het is zeker niet iets om even tussendoor naar binnen te werken, je moet er een beetje moeite voor doen en dan kan je zomaar beloond worden!
Er was ook een whisky bij, onbekend merk, maar dat was echt net alsof ik gerookte makreel en asbak door elkaar rook -> ;w
Toevallig de Säntis Malt Dreifaltigkeit? Komt op mij over als een rookoventje vol paling.

Er zijn trouwens ook prima non-peated Islays hé, zoals Bruichladdich en Bunnahabhain. Of een wat oudere geturfde, waar de scherpe randjes vanaf zijn. Heb hier nog een mooie Laphroaig 21yo staan bijvoorbeeld.

Misschien kom ik volgend jaar ook wel weer naar Maastricht (ik zat helemaal vol dit weekend..!), dan neem ik wat fijne samples Octomore voor je mee ;)
Xanthian schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:58:
Ik heb een Bowmore Mission Gold
Met een oplage van maar 479 flessen is deze wel uniek, lijkt mij.

Maar is dit zo'n fles die je moet bewaren of ooit opdrinken?
Ik heb eigenlijk geen idee hoe speciaal die is.

De verkoper zij ooit dat het een "collectors item" was maar ik wou gewoon een 21 jarige whiskey met cask strength.
Jep, opdrinken! Lijkt inderdaad een 21yo cs. Maak 'm lekker soldaat.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Bean77 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:09:
[...]
En hoe bevalt de Benriach? Heb hier nog een 17px staan die ooit nog eens open gaat. Ik vind het een leuk merk met interessante flessen.
Smaakt prima!

Hij veranderd een paar keer van smaak, is vrij rokerig in het begin en word dan wat rum-zoet. Stuitert een beetje op en neer en smaakt láng na.

Blijf zo'n fles wel altijd lastig vinden. Bij Verhaar zei de meneer ooit dat een fles van €2000 zeker niet 10x zo bijzonder of lekker is als een fles van €200. Hij heeft ook bewezen dat een dure Single Malt, niet per-se lekkerder of beter is dan een goedkopere blend of dat een blend niet per-se slechter is dan een Single Malt. Die man wist heerlijk alle standaard opvattingen te decimeren. Ik mag dat wel. Eerlijk advies en wars van de poeha.

Die Benriach smaakt dus echt meer dan prima en smaakt zéker naar een duurdere whisky, maar het blijft wel subtiel en je moet er heel bewust op letten.
Jurgen van Whiskyhuis is idd wel een aanrader. Doe ik al jaren wat bestellingen bij wat betreft single cask glendronachs. Niet de beste prijzen daar, maar wel marktconforme prijzen. Hoewel... bedenk me dat mijn laatste bestellingen via lokale Schotse contacten gingen omdat Jurgen niks kreeg. Anyway aardige vent!
Ik kom af en toe bij Verhaar en af en toe bij de whiskyproeverij in Wageningen. Verhaar durf ik heen met in mijn hoofd vaag waar ik naar op zoek ben (of iets van "dit en dat, maar dán totaal anders"). Ze meeste mensen die daar werken drinken zelf whisky en hebben er echt verstand van. (Laatste keer geholpen door een dame die ook meer dan prima kennis had van wat ze verkocht.)

Zelf ben ik vooral buiten Schotland aan het ontdekken en maak op een whiskyproeverij er een sport van om te kijken naar niet-whiskylanden. Dat is echt een missie. Niet dat ik geen Schots drink op zo'n moment, maar mijn zoektocht is echt naar bijzondere whisky's uit "rare landen".

Daarom vind ik de M&H die ik nu heb ook heel leuk. De enige Israëlische whisky die officieel ook nog niet eens whisky mag heten. Komt uit Tel Aviv en ze verwachten over een paar jaar wél iets te hebben dat officieel whisky mag heten en geen "single malt spirit".

Naast Israel, heb ik whiskies uit Ierland, Wales (technisch de UK dus), de UK, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, de USA (geen Single Malt though) en natuurlijk Schotland. Daar moet nog een keer India en Japan bij komen, maar ik hoop ook op whiskies nog heel andere landen die misschien 1 of 2 distilleries hebben en waarbij je het niet verwacht. (Zoals dus Zwitserland, die met hun Säntis Malt echt een fantastische whisky weten te maken. De Säntis Himmelberg is voor mij een van de topwhiskies in mijn kast.)

Ik ga ook een volgende keer wat specifieker kijken naar kleinere verpakkingen. 50cl enzo. Een 70cl fles doe ik veel te lang mee en een 50cl fles is per cl misschien duurder, maar netto vaak goedkoper. Meestal als ik whisky ga drinken drink ik er een aantal op een avond en een vrij bescheiden bodempje per keer. Tussendoor omspoelen met water, etc. Het gaat mij echt om de diverse smaken. In the end heb ik vaak niet veel meer dan het equivalent van 2 of 3 biertjes achter mijn kiezen. Vaak ook minder.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-04 15:19

Deathchant

Don't intend. Do!

@unezra Leuk die verkenningstocht :) Kijk eens naar Kavalan. Taiwanese whisky. De Solist-serie is erg goed. Ik heb er enkelen geproefd en zelfs 1 fles gekocht (de solist sherry cask) en ik vind ze echt uitstekend. Vooral die sherry cask, wat is dat een sherrybom zeg. Heel vol van smaak. De Vinho-Barrique gooit nog een schepje bovenop de complexiteit.
In Taiwan is de gemiddelde temperatuur 22 graden. Dus je hebt veel meer angels share, ik denk dat de whisky's daarom ook wat duurder zijn omdat ze gewoon veel minder uit 1 vat kunnen halen. Het voordeel van zulke temperaturen is dat de whisky veel sneller rijp wordt. Dit komt doordat de poriën van het hout veel wijder open staan en er dus veel meer en sneller smaak aan de whisky gegeven wordt (en natuurlijk ook kleur). Een 8 tot 10 jarige Kavalan kun je vergelijken met een 18-21 jarige Schotse whisky als het om smaakcomplexiteit gaat.

Misschien wat voor jou?

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• unezra

unezra

Deathchant schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:16:
@unezra Leuk die verkenningstocht :) Kijk eens naar Kavalan. Taiwanese whisky. De Solist-serie is erg goed. Ik heb er enkelen geproefd en zelfs 1 fles gekocht (de solist sherry cask) en ik vind ze echt uitstekend. Vooral die sherry cask, wat is dat een sherrybom zeg. Heel vol van smaak. De Vinho-Barrique gooit nog een schepje bovenop de complexiteit.
In Taiwan is de gemiddelde temperatuur 22 graden. Dus je hebt veel meer angels share, ik denk dat de whisky's daarom ook wat duurder zijn omdat ze gewoon veel minder uit 1 vat kunnen halen. Het voordeel van zulke temperaturen is dat de whisky veel sneller rijp wordt. Dit komt doordat de poriën van het hout veel wijder open staan en er dus veel meer en sneller smaak aan de whisky gegeven wordt (en natuurlijk ook kleur). Een 8 tot 10 jarige Kavalan kun je vergelijken met een 18-21 jarige Schotse whisky als het om smaakcomplexiteit gaat.

Misschien wat voor jou?
Oh, dat klinkt zéker heel goed!

Tweakers heeft volgens mij geen custom wishlist. :) Toch eens kijken of ik dat kan fabrieken. Taiwan heb ik ook nog niet in de collectie en wat je omschrijft word ik blij van.

Beetje duurder vind ik niet erg, ik vind het leuk om goedkope whiskies te proberen (heb wel eens de missie gehad 3 goede whiskies op of rond de €30 te kopen en dat is in gevallen geslaagd), vind het ook leuk om soms wat meer geld uit te geven. Max is altijd wel een € of 80 geweest, met die Benriach als flinke uitschieter. (Die fles was €160.) Aan de andere kant, ik drink relatief weinig whisky en ben meer een soort van hoarder. Hetgeen voorkomt dat ik daarin door schiet is de fysieke grootte van de kast: Ik heb één Billy. Daar moet het in passen. Moet ik nog rekening houden met de hoogte van de fles ook, er gaat een keer een moment komen waarop ik naar Verhaar ga met een meetlint en zeg "ik wil een goede whisky van die en die prijsklasse met een maximale verpakkingshoogte van zus en zoveel centimeter", domweg omdat ik op dat moment enkel op die plank nog ruimte heb. (Ik heb iets van 3 verschillende max hoogtes, eigenlijk 4 maar ik geloof dat de laagste hoogte maar iets van 15cm is dus het word een uitdaging dáár een fles bij te zoeken. Daar liggen nu dus klim en whisky boeken.)

• Noxa
+1 voor Kavalan! Ooit een fles Vinho Barrique gekocht voor €70,- later dat jaar wonnen ze de 1e prijs bij de IWA en was ze niet meer te betalen. Jammer eigenlijk.

Kijk ook eens naar Amrut (Portonova of Peated) die zijn ook echt dikke prima! Een "betaalbare" Japanner is bijvoorbeeld Nikka Pure Malt Taketsuru NAS. Ooit in Frankrijk op de kop getikt voor paar tientjes en was erg lekker.

• hfos
  • Niet online
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:37:
[...]Tweakers heeft volgens mij geen custom wishlist. :) Toch eens kijken of ik dat kan fabrieken. Taiwan heb ik ook nog niet in de collectie en wat je omschrijft word ik blij van.
Wishlist kun je maken op Whiskybase. Kun je ook je collectie en proefervaringen bijhouden. Zitten wel meer Tweakers, zoals o.a. Bean77 en ikzelf. Ik zie zelf op die site dat ik verschillende Kavalans vrij hoog heb beoordeeld, met als uitzondering een Concertmaster Port cask finish, die zit nu ook bij een paar andere whiskies in een klein (3 liter) vaatje, kijken of er iets op na te rijpen valt.

• Robinvdh5

Robinvdh5

Wubbalubbadubdub!

nldls schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:17:
@Robinvdh5 hoe bevalt de founders reserve? Ik vond die wat tegenvallen door te weinig smaak / diepgang. De Dalmore of de 15 lijkt me wel tof.
De Dalmore én de 15 zijn mijn grote favorieten tot nu toe, de founders reserve vind ik persoonlijk wat minder. De smaak hiervan is inderdaad minder sterk.

Weddings are basically funerals with cake.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:43

Wormaap

Moderator Foto & Video
Ook hier zaterdag in Maastricht geweest. Uiteindelijk veel teveel geproefd om op het eind van de dag nog helemáál te weten wat ik er nou van vond. Maargoed, dat gebeurt een beetje als je alles wil proeven :X
Laphroaig Triple Wood vond ik erg lekker. Daarnaast de Octomore 7.1 en 8.1 geproefd. 7.1 vond ik wat overdreven qua rook/turf, de 8.1 wat subtieler. Maar van de drie Octomores die ik nu geproefd heb vind ik de 7.3 toch ruimschoots de lekkerste :)
De Bushmills 21YO vond ik helemaal niks, na een paar nipjes heb ik de rest van m'n glas weggegeven.
Verder bij de Bruichladdich stand drie stuks geproefd. Ik vond ze allemaal lekker, maar ben vergeten te noteren welke het waren... Sowieso volgens mij The Classic Laddie (blauwgroene fles). En één was 'heavily peated', dus dat zal wel een Port Charlotte geweest zijn. Maar degene die ik me als het lekkerst herinner stond er tussen :+

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Noxa
Wormaap schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:16:
Ook hier zaterdag in Maastricht geweest. Uiteindelijk veel teveel geproefd om op het eind van de dag nog helemáál te weten wat ik er nou van vond. Maargoed, dat gebeurt een beetje als je alles wil proeven :X
Laphroaig Triple Wood vond ik erg lekker. Daarnaast de Octomore 7.1 en 8.1 geproefd. 7.1 vond ik wat overdreven qua rook/turf, de 8.1 wat subtieler. Maar van de drie Octomores die ik nu geproefd heb vind ik de 7.3 toch ruimschoots de lekkerste :)
De Bushmills 21YO vond ik helemaal niks, na een paar nipjes heb ik de rest van m'n glas weggegeven.
Verder bij de Bruichladdich stand drie stuks geproefd. Ik vond ze allemaal lekker, maar ben vergeten te noteren welke het waren... Sowieso volgens mij The Classic Laddie (blauwgroene fles). En één was 'heavily peated', dus dat zal wel een Port Charlotte geweest zijn. Maar degene die ik me als het lekkerst herinner stond er tussen :+
Islay Barley 2007 :*)

Ik maak om die reden foto's van de whisky die ik goed vond.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Noxa schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:30:
[...]

Islay Barley 2007 :*)

Ik maak om die reden foto's van de whisky die ik goed vond.
Thanks! Het was mijn eerste keer, en de Bruichladdichs waren zeker niet mijn eerste drams :9 :$ :7
Volgende keer gaat er een notitieblokje mee :)

• nldls
Wormaap schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:16:
Sowieso volgens mij The Classic Laddie (blauwgroene fles).
Dat is inderdaad een leuke whisky. Zowel qua fles als qua smaak. Ik vind hem wel een beetje aan de zachte smaak. Zeker niet peated, maar wel een leuke toevoeging aan de colllectie.

• Noxa
Ik knap dus volledig af op die fles. Vind het echt geen porem. Jammer eigenlijk want er zit prima whisky in.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
De fles ziet er wel een béétje uit als een mixdrankje van de Aldi. Maar van de andere kant gaat Bruichladdich natuurlijk ook wel voor een eigenwijs imago. Ik vind't wel grappig :)

• nldls
Kan prima voor die fles. Wil er geen 12 van die hebben, maar 1 flesje is prima en staat er ook leuk tussen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Balen, mijn Glendronach batch 14 Single cask PX-#339, 21yr, 53% is op :'(
Ik heb behoorlijk wat van de fles weggegeven als samples aan collega's zodat ze konden proeven, maar het merendeel heb ik zelf gehad en ik heb er écht van genoten.

2016:

Nu:

Batch 15 en 16 ben ik "misgelopen", omdat ik geen 350 euro voor een 25yr Glendronach wilde betalen. Ik ga eens kijken voor een fles van batch 17 en dan met name een oloroso sherry cask uitzoeken, want die van batch 14 was een PX. Schijnt dat de oloroso sherry cask nóg veel tabakkiger zou moeten zijn, dus ik hou mijn ogen open. Gaat 't weer naar een hoge prijs toe van 250 euro+ dan zal ik afhaken.

• unezra

unezra

Beetje inspiratie in de vorm van dode bomen gekocht:

Whisky Almanak - 5de geheel herziene editie - 2018/2019
https://www.bol.com/nl/p/whisky-almanak/9200000095526135/

1001 whisky's die je geproefd moet hebben!
https://www.bol.com/nl/p/...-hebben/9200000009935864/

Leuke boekwerken. :) Bij de eerste staat ook een ruwe indicatie van de prijs, de 2e niet. Daar kunnen dus zomaar absurd dure whiskies tussen zitten. In ieder geval eens goed doorheen bladeren. Dit weekend de kachel maar weer lekker hoog, mét een paar glazen whisky.

unezra wijzigde deze reactie 31-10-2018 16:45 (24%)

• unezra

unezra

hfos schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:59:
[...]

Wishlist kun je maken op Whiskybase. Kun je ook je collectie en proefervaringen bijhouden. Zitten wel meer Tweakers, zoals o.a. Bean77 en ikzelf. Ik zie zelf op die site dat ik verschillende Kavalans vrij hoog heb beoordeeld, met als uitzondering een Concertmaster Port cask finish, die zit nu ook bij een paar andere whiskies in een klein (3 liter) vaatje, kijken of er iets op na te rijpen valt.
Oh, dat is wel leuk!
Misschien kan @jfeelders een lijstje maken in de TS voor diegenen die willen?

Altijd leuk om via zo'n site elkaars profnotities bij te houden.

Hmmm, die nieuwe kast én de kachel (en misschien ook de winter), hebben mijn hang naar whisky wel weer aangewakkerd. Jarenlang permanent meer gekocht dan ik dronk, misschien 1-2x per 2 maanden een glaasje, soms 2. Afgelopen paar weken (vakantie) alweer echt een paar glazen gedronken.

Ik moet ook eens afstappen van dat het spul duur is dus je er zuinig mee moet doen. Sure, zuinig, absoluut. Niet gaan slebberen en sommige whiskies maar heel af en toe drinken, maar 5+ jaar met een fles doen is ook weer zo wat.

• Bean77
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Oh, dat is wel leuk!
Misschien kan @jfeelders een lijstje maken in de TS voor diegenen die willen?

Altijd leuk om via zo'n site elkaars profnotities bij te houden.

Hmmm, die nieuwe kast én de kachel (en misschien ook de winter), hebben mijn hang naar whisky wel weer aangewakkerd. Jarenlang permanent meer gekocht dan ik dronk, misschien 1-2x per 2 maanden een glaasje, soms 2. Afgelopen paar weken (vakantie) alweer echt een paar glazen gedronken.

Ik moet ook eens afstappen van dat het spul duur is dus je er zuinig mee moet doen. Sure, zuinig, absoluut. Niet gaan slebberen en sommige whiskies maar heel af en toe drinken, maar 5+ jaar met een fles doen is ook weer zo wat.
Voeg mij maar toe hoor op whiskybase, daar staat echt werkelijk alles wel zo'n beetje op. Mijn link staat in de post van hfos. Leuk om zo te zien wat een ieder zoal heeft etc. Zeker als je de nodige flessen hebt is het wel handig om het hier bij te houden en bovendien kun je overal inloggen.

Overigens ben ik met je eens dat je gewoon lekker van de whisky hoort te genieten en daar hoort een goed gevulde whiskyglas bij. Lekker van genieten.

Trouwens goede herinnering want ik heb mijn nieuwe Deense Glendronachs gelijk toegevoegd.
@hfos ik zie dat er nog geen afbeeldingen beschikbaar zijn, moet ik nog wat uploaden of zit er al wat in de wachtrij?

Bean77 wijzigde deze reactie 31-10-2018 17:27 (5%)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• hfos
  • Niet online
unezra schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:58:
Hangt er vanaf waarom je er 5+ jaar mee doet! Als hij telkens blijft staan omdat iets anders (lekkerders) de voorkeur krijgt is dat ook wel een teken. Echt lekkere flessen worden bij mij niet oud. Tenzij ik er meerdere van heb (vaak in het geval van gelimiteerde oplages), dan wil ik nog wel eens iets bewaren voor later. Zoals de Ardbeg Alligator, Kilchoman Port Cask Matured (1e editie) en de Octomore OBA. Maar met name van de Alligator zou ik nog wel eens een doosje of twee willen tegenkomen... :9~

Wat trouwens ook kan helpen, is een set 'sampleflesjes' (bijvoorbeeld deze) in huis halen en van de whiskies die je graag drinkt maar niet direct op wilt maken een paar drams achterhouden voor later. Dan blijf je ook niet met allemaal open flessen zitten.

Off topic:
Bean77 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:15:
@hfos ik zie dat er nog geen afbeeldingen beschikbaar zijn, moet ik nog wat uploaden of zit er al wat in de wachtrij?
Sorry, ben er al even geen moderator meer. Ik kreeg het te druk met iets anders, en daarnaast werd ik bijna depressief van de troep die er doorgaans aangeleverd werd. Ik was op een gegeven moment meer aan het weigeren dan aan het goedkeuren.
Er staan duidelijke richtlijnen en voorbeelden bij als je een foto wilt submitten: behoorlijke resolutie, neutrale achtergrond, hele fles erop etc, maar je zou eens moeten zien wat voor low-res, raar gekadreerde, in extreem ongunstig licht genomen foto's in een bizar drukke omgeving (stenen muur of allerlei andere spullen in de achtergrond etc.) er worden aangeleverd. Open flessen, achter een koker, rare reflecties, noem maar op... Dus als je iets hebt van behoorlijke kwaliteit, laat denk ik vooral komen!

• unezra

unezra

hfos schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:04:
[...]
Hangt er vanaf waarom je er 5+ jaar mee doet! Als hij telkens blijft staan omdat iets anders (lekkerders) de voorkeur krijgt is dat ook wel een teken. Echt lekkere flessen worden bij mij niet oud. Tenzij ik er meerdere van heb (vaak in het geval van gelimiteerde oplages), dan wil ik nog wel eens iets bewaren voor later. Zoals de Ardbeg Alligator, Kilchoman Port Cask Matured (1e editie) en de Octomore OBA. Maar met name van de Alligator zou ik nog wel eens een doosje of twee willen tegenkomen... :9~
Voor mij zijn het vooral speciale herinneringen. Vond het al heel erg dat er een fles Glenmorangie op ging, omdat we die tijdens een vakantie hebben gekocht. :) (Bij de distillery.) Zo heb ik er meer. Zeker niet iedere fles maar ik heb denk ik toch snel een 10-tal flessen in huis, als het er niet meer zijn, waar ik op de eoa manier een herinnering bij heb. Sommige whiskies zijn relatief makkelijk te vervangen (Oban 14 bijvoorbeeld, de eerste single-malt die ik ooit kocht en waardoor ik whisky ben gaan drinken. Er zal altijd wel een Oban 14 te koop zijn.) andere whiskies zijn juist nooit meer te vervangen of is de herinnering echt aan díe speciale fles. (Zoals die Glenmorangie, waar een UK label op zit dat het extra speciaal maakt. In NL koop je geen fles met UK label.)

Van 1 whisky heb ik ooit 2 flessen gekocht: Tyrconnell.
Die heb ik samen met wat gasten gedronken op onze trouwerij. De ene fles mocht op, de andere fles bleef thuis in de kast. In the end is nog geen halve fles op gegaan en heb ik dus nog anderhalve fles staan. :)

Dus dat is het vooral, unieke exemplaren, herinneringen, soms een combinatie van die 2. (En om dan maar de lege flessen te bewaren is ook zo wat.)
Wat trouwens ook kan helpen, is een set 'sampleflesjes' (bijvoorbeeld deze) in huis halen en van de whiskies die je graag drinkt maar niet direct op wilt maken een paar drams achterhouden voor later. Dan blijf je ook niet met allemaal open flessen zitten.
Ook een goed idee ja. Sowieso denk ik dat ik in de toekomst vaker ga kijken naar 50cl en kleinere flessen. 70cl is best veel.

Hmmm, het is vrijdag, misschien vanavond de kachel maar weer aansteken en een paar fijne glazen drinken. :) (Hoewel het ook verleidelijk is lekker muziek te gaan maken maar dat kan morgen ook nog.)

• unezra

unezra

@Bean77 @hfos Ik heb zojuist dan toch maar een account aangemaakt. :)
https://www.whiskybase.com/profile/unezra/

Logisch nog niet mijn hele collectie er in gezet, maar ik vond 2 whiskies die op de wishlist moesten dus goed excuus meteen een account aan te maken. (Ik heb jullie uitgenodigd.)

Anderen die mee lezen: Voel je vrij me toe te voegen.

• Bean77
Ik vroeg mij af of er hier nog mensen zijn die verder nog iets doen rondom hun whisky, bepaalde gewoontes e.d.
Wat ik bijvoorbeeld doe ik is dat ik van elke fles die ik open maak een sample flesje vul en deze bewaar. Ondertussen staan hier al van allerlei soorten flesjes, de gedachte is dat wanneer ik op een later moment een whisky zou willen vergelijken ik met de sample een optie heb. Het vergelijken heeft nog niet plaatsgevonden met als gevolg dat ik alles nog heb liggen (nee dat zijn geen lades vol :P )
Sample flesjes gaan ook netjes in de parafilm en worden voorzien van etiket.
hfos schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 09:04:
[...]

Sorry, ben er al even geen moderator meer. Ik kreeg het te druk met iets anders, en daarnaast werd ik bijna depressief van de troep die er doorgaans aangeleverd werd. Ik was op een gegeven moment meer aan het weigeren dan aan het goedkeuren.
Er staan duidelijke richtlijnen en voorbeelden bij als je een foto wilt submitten: behoorlijke resolutie, neutrale achtergrond, hele fles erop etc, maar je zou eens moeten zien wat voor low-res, raar gekadreerde, in extreem ongunstig licht genomen foto's in een bizar drukke omgeving (stenen muur of allerlei andere spullen in de achtergrond etc.) er worden aangeleverd. Open flessen, achter een koker, rare reflecties, noem maar op... Dus als je iets hebt van behoorlijke kwaliteit, laat denk ik vooral komen!
Belangrijke dingen altijd eerst! Maar was het echt zo erg? Je ziet aan de foto's op de site wel wat de standaard is wat er aan profielfoto's gebruikt wordt. Maar dat er mensen zijn die echt van alles insturen.....
Ik zal binnenkort wel wat uploaden, dan hebben je collega's wat te kiezen :P
unezra schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:37:
[...]
Hetgeen voorkomt dat ik daarin door schiet is de fysieke grootte van de kast: Ik heb één Billy. Daar moet het in passen. Moet ik nog rekening houden met de hoogte van de fles ook, er gaat een keer een moment komen waarop ik naar Verhaar ga met een meetlint en zeg "ik wil een goede whisky van die en die prijsklasse met een maximale verpakkingshoogte van zus en zoveel centimeter", domweg omdat ik op dat moment enkel op die plank nog ruimte heb. (Ik heb iets van 3 verschillende max hoogtes, eigenlijk 4 maar ik geloof dat de laagste hoogte maar iets van 15cm is dus het word een uitdaging dáár een fles bij te zoeken. Daar liggen nu dus klim en whisky boeken.)
Haha herkenbaar van de billy. Ik had mijn whisky eerst staan in 3 half hoge 80cm billy kasten. En idd op hoogte. De balvenie, glenfarclas, springbank etc hoogte. De Highland park hoogte, de glenronach koker hoogte en dan grootste hoogte ivm verpakking etc. Maar die laatste stonden vaak vanuit praktische redenen niet in de billy. Tegenwoordig gebruik ik een kallax omdat ik daar de diepte ook mee in kan. Maar daarvan is de breedte per vak dus weer niet ideaal. Tijd voor een echte op maat gemaakte whiskykast voor de verzamelaar haha. Overigens staan mijn 3 duurste flessen in de woonkamer. Zeker de tomintoul 1977 is een leuke eye catcher.
unezra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:24:
@Bean77 @hfos Ik heb zojuist dan toch maar een account aangemaakt. :)
https://www.whiskybase.com/profile/unezra/

Logisch nog niet mijn hele collectie er in gezet, maar ik vond 2 whiskies die op de wishlist moesten dus goed excuus meteen een account aan te maken. (Ik heb jullie uitgenodigd.)

Anderen die mee lezen: Voel je vrij me toe te voegen.
Geaccepteerd, je hebt er stiekem al 4 staan zie ik ;) Je kan ook bij hfos en bij mij kijken wat wij in de collectie hebben. Mijn collectie heb ik afgelopen zomer wat uitgedund met flessen die ik toch 1-2-3 niet zou open maken.

Bean77 wijzigde deze reactie 02-11-2018 11:11 (9%)

• basvdijk1647
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23-04 19:32

basvdijk1647

aka Osiris

Deathchant schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 15:38:
Balen, mijn Glendronach batch 14 Single cask PX-#339, 21yr, 53% is op :'(
Ik heb behoorlijk wat van de fles weggegeven als samples aan collega's zodat ze konden proeven, maar het merendeel heb ik zelf gehad en ik heb er écht van genoten.

2016:
[Afbeelding]

Nu:
[Afbeelding]

Batch 15 en 16 ben ik "misgelopen", omdat ik geen 350 euro voor een 25yr Glendronach wilde betalen. Ik ga eens kijken voor een fles van batch 17 en dan met name een oloroso sherry cask uitzoeken, want die van batch 14 was een PX. Schijnt dat de oloroso sherry cask nóg veel tabakkiger zou moeten zijn, dus ik hou mijn ogen open. Gaat 't weer naar een hoge prijs toe van 250 euro+ dan zal ik afhaken.
Nice fles! Het is jammer dat de prijzen zo de pan uit beginnen te rijzen. 250+ doet mij ook afhaken. En dan te bedenken dat je vroeger voor 100 eur toch prima flessen kon krijgen...

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / WhiskyPrijzen.nl whisky prijsvergelijker

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@basvdijk1647 Ik had 198 euro betaald voor die fles en heb er dus 2 jaar over gedaan om op te maken. Veel collega's en vrienden hebben meegenoten omdat ik ze samples had gegeven ervan. Ze vonden em allemaal echt superlekker, en ik vond em zelf ook echt een van de beste whisky's die ik ooit heb gehad. Dus daaraan merk ik gewoon dat ik 't gewoon waard vind om zo heel af en toe zo'n fles te kopen.
Maar idd, 250 euro+ gaat me wat ver.

Ik heb bij de Distillery van Glendronach een manager distillers Edition zelf afgevuld, gelabeld met handtekening van hun en in hun records opgeslagen, cask #1441 voor 83 pond. 11 jaar oud, erg donker van kleur (first fill sherryvat) en 57,7% en die is ook zo ongelooflijk lekker. Ik weet niet of je ooit in Schotland bent geweest in mei, maar de typische lavendel/kokosgeur die de goarse (=gaspeldoorn) daar heeft zit gewoon in die whisky. Dat had ik nooit geweten als ik niet bij de Distillery was geweest dus ik beschouw mezelf als zeer lucky ;) Ik geniet daar op dezelfde manier van, dus dan zie je dat 't prijskaartje niet boeit, als 't maar lekker is ;)

Ik heb een maand geleden een speciale glengoyne gekocht die ongeveer hetzelfde is: 12 jaar, 56%, zeer donker van kleur, 98 euro, speciaal voor NL en sterk gelimiteerd (rond de 250 flessen). Ik heb em nog niet open maar dat gaat wel snel gebeuren als mijn balvenie op is. En dan wil ik deze glengoyne gaan vergelijken met die glendronach manager distillers cask, maar meestal weet ik dat daar geen winnaar uit komt met dat soort flessen; je geniet equally van alles en het boeit op een gegeven moment niet meer zoveel omdat je beiden superlekker vind. De ene keer heb je zin in een flinke zoete kerstcake whisky, de andere keer in een sterke houtwhisky.

Dus mocht je ooit zo'n dure glendronach willen proberen: de genietervaring en uiteraard de smaak vind ik 't wel waard.

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

@Deathchant Toegegeven ik heb weleens > 200 eur uitgegeven voor een fles. Voor mij is nu de sport om een ind. bottler te vinden die leuke dingen maakt voor een acceptabele prijs. Een tijd geleden ben ik zo bij Jack Wiebers uitgekomen: https://drammer.com/nl/wh...wiebers-special-selection Ik vond het een erg goede prijs/kwaliteit verhouding en was verbaasd dat hij onder 50 euro te krijgen was. Had hem eerder op 80-90 geschat.

Ontwikkelaar van de Drammer whisky app voor Android en iOS / WhiskyPrijzen.nl whisky prijsvergelijker

• hfos
  • Niet online
Bij de onafhankelijke bottelaar is vaak best wat te halen. Natuurlijk zitten daar ook middenmootjes tussen maar de kans dat je daar voor een schappelijke prijs tegen iets echt moois aanloopt is groter dan bij veel merken zelf. Ik heb een week of twee geleden de nieuwe Ardbeg Twenty Something geproefd: de ca. €600 die die in NL moet kosten haalde ik daar echt niet uit...

• unezra

unezra

Hmm...

Ik dacht dat mijn eerste whisky ooit een Oban 14yo was, maar ik zie net ergens Glen Ord voorbij komen.
Volgens mij was het Glen Ord.

Toch maar even op mijn wishlist gezet en binnenkort een flesje scoren ergens. (Ik zie 'm alleen niet bij Gall staan, misschien dat Verhaar 'm heeft.)

• unezra

unezra

Beetje late reactie, had 'm nog gemarkeerd als unread. :)
Bean77 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:40:
Ik vroeg mij af of er hier nog mensen zijn die verder nog iets doen rondom hun whisky, bepaalde gewoontes e.d.
Wat ik bijvoorbeeld doe ik is dat ik van elke fles die ik open maak een sample flesje vul en deze bewaar. Ondertussen staan hier al van allerlei soorten flesjes, de gedachte is dat wanneer ik op een later moment een whisky zou willen vergelijken ik met de sample een optie heb. Het vergelijken heeft nog niet plaatsgevonden met als gevolg dat ik alles nog heb liggen (nee dat zijn geen lades vol :P )
Ik bewaar de plastic overdop als die er is en zet die terug op de fles. Snij 'm los en plaats 'm terug.

Het gebeurt een enkele keer dat iemand die overdop vervolgens in de doos dondert en stuk maakt helaas, groot drama maak ik daar niet van maar leuk vind ik het niet. Het is míjn whisky, dus míjn regels. :)

Verder geen bijzondere gewoontes. Behalve dan dat ik zelden 2 glazen van dezelfde whisky achter elkaar drink. Het is geen heilig "niet mogen", maar ik probeer het wel te voorkomen. (Of het moet écht slebberwhisky zijn en ik al in enige staat van intoxinatie zijn.)
[...]
Haha herkenbaar van de billy. Ik had mijn whisky eerst staan in 3 half hoge 80cm billy kasten. En idd op hoogte. De balvenie, glenfarclas, springbank etc hoogte. De Highland park hoogte, de glenronach koker hoogte en dan grootste hoogte ivm verpakking etc. Maar die laatste stonden vaak vanuit praktische redenen niet in de billy. Tegenwoordig gebruik ik een kallax omdat ik daar de diepte ook mee in kan. Maar daarvan is de breedte per vak dus weer niet ideaal. Tijd voor een echte op maat gemaakte whiskykast voor de verzamelaar haha. Overigens staan mijn 3 duurste flessen in de woonkamer. Zeker de tomintoul 1977 is een leuke eye catcher.
Kallax is te diep voor in de woonkamer plus dat ik geen whiskies achter elkaar wil zetten. Ik heb één uitzondering in de kast staan. Een fles die ik op onze bruiloft in duplo heb gekocht en waarvan maar een halve is opgegaan. Daarvan staat de 2e fles achter de eerste en de doos dáár weer achter.

Die fles was ook bewust in duplo gekocht. Éen ging mee naar waar het feestje was en is daar open gegaan. (Uiteraard in overleg met de gelegenheid.) Die mocht op. De 2e wilde ik hebben om altijd bij die whisky aan het trouwen te kunnen denken dus die zal nog wel even dicht blijven en als 'ie open gaat, doe ik er een paar jaar mee.
[...]
Geaccepteerd, je hebt er stiekem al 4 staan zie ik ;) Je kan ook bij hfos en bij mij kijken wat wij in de collectie hebben. Mijn collectie heb ik afgelopen zomer wat uitgedund met flessen die ik toch 1-2-3 niet zou open maken.
:)
Ik heb er vandaag weer een bij gezet, binnenkort eens een moment vinden de collectie compleet te maken. Het zijn een ruwe 36 flessen op het moment, allemaal open op 2 na waarvan 1 die duplo van de trouwerij is. De ander dácht ik dat 'ie open was, maar dat was 'ie niet.

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

Bean77 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:40:

[...]
Ik doe hetzelfde. Een aantal jaar geleden heb ik een stuk of 50 glazen flessen gekocht van 200ml. Van elke fles die ik open giet ik 200ml over en die gaat apart. Met het idee dat ik over 20 jaar nog eens iets uit deze tijd kan proeven om eventueel te vergelijken.

basvdijk1647 wijzigde deze reactie 09-11-2018 20:19 (50%)

• unezra

unezra

Iemand nog tips voor goede whiskys met een fles en dooshoogte lager dan 20cm?

Reden: Ik heb nog 1 plank over in mijn whiskykast en die is 20,5cm hoog. Hoger past niet. Het enige dat ik daar dus in kan zetten zijn flessen en dozen van 20cm of lager. Liefst bewaar ik de doos (zet hem achter de fles), dus dooshoogte is ook belangrijk.

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:50

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Aberlour A'Bunadh of Bruichladdich Barley? Ik heb ze nooit gemeten, maar over het algemeen zijn Aberlour en Bruichladdich flessen niet zo hoog. Apart selectiecriterium :)

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• unezra

unezra

gwystyl schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:26:
Aberlour A'Bunadh of Bruichladdich Barley? Ik heb ze nooit gemeten, maar over het algemeen zijn Aberlour en Bruichladdich flessen niet zo hoog. Apart selectiecriterium :)
Die eerste heb ik, die past niet. :)

Och, het is weer eens wat anders. Het is ook geen must, de kast hoeft niet volledig vol maar ik heb een dedicated Billy voor mijn whisky en omdat ik een aantal extreem hoge flessen heb zoals Penderyn, heb ik om het aantal flessen te maximaliseren, de planken op verschillende hoogtes moeten zetten.

(En mijn sortering geweld aan moeten doen. Het staat grofweg bij elkaar, maar er staat ook spul op planken enkel omdat de fles te hoog is *of* juist relatief laag zodat 'ie geen ruimte in neemt van een een fles die te hoog is.)

Misschien dat ik eens in het 50cl segment kan kijken. Die flessen zijn vaak wat lager.
(En eens bij Verhaar langs met een meetlat in de handen. "Wat heb je staan waarvan de doos lager is dan 20cm." Bij Verhaar durf ik die vraag wel aan. :))

Wil sowieso wat meer 50cl flessen in huis halen. Per fles goedkoper.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 23-04 21:44
Gisteren met teamgenoten een avondje speciaalbier gehouden. Op een gegeven moment als afsluiter een glaasje wisky gepakt. De Glenfiddich IPA voorgezet gekregen.

Zelf nog geen echte wisky drinker maar deze kon mij wel bekoren. Wil binnenkort eens wat meer proberen... iemand een tip? Mag eventueel per dm. Ben eigenlijk opzoek naar kleine flessen om diverse soorten te proberen...

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:44

Secsytime

Automagisch

koentjuh1987 schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:23:
Gisteren met teamgenoten een avondje speciaalbier gehouden. Op een gegeven moment als afsluiter een glaasje wisky gepakt. De Glenfiddich IPA voorgezet gekregen.

Zelf nog geen echte wisky drinker maar deze kon mij wel bekoren. Wil binnenkort eens wat meer proberen... iemand een tip? Mag eventueel per dm. Ben eigenlijk opzoek naar kleine flessen om diverse soorten te proberen...
Als je gewoon dingen wilt proberen, kun je beter naar een "festival" of proeverij gaan. Is altijd super gezellig en vaak op bijzonder mooie locaties.

• koentjuh1987
Secsytime schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:51:
[...]

Als je gewoon dingen wilt proberen, kun je beter naar een "festival" of proeverij gaan. Is altijd super gezellig en vaak op bijzonder mooie locaties.
Thnx ik ga eens rondkijken naar iets wat er in de buurt wordt georganiseerd.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@koentjuh1987
https://www.whiskysite.nl...ples/whisky-samples-6-cl/

Ja ik weet dat het in verhouding wat duurder is, maar in plaats van een bedrag van 50 euro aan één fles uitgeven, geef je het nu uit aan verschillende samples.

Je kunt zeker een stuk of 6 a 7 goeie samples krijgen om te proeven. Uit elke sample haal je 3 drams (3x2cl) waarbij je echt wel kunt bepalen wat je lekker vindt en wat niet.

Om maar iets te noemen:

1: Bournbon cask whisky:
3,99 euro: https://www.whiskysite.nl...-oid-first-fill-6-cl.html

2: Bourbon, granig, licht rokerig:
3,99 euro: https://www.whiskysite.nl...rk-12-years-old-6-cl.html

3: Vol, krachtig, rokerig:
5,49 euro: https://www.whiskysite.nl...in-16-years-old-6-cl.html

4: Vat sterkte (zeer hoog alcoholpercentage), op sherryvat gerijpte whisky:
6,49 euro: https://www.whiskysite.nl...bunadh-batch-60-6-cl.html

5: Op rum vaten gefinishte bourbon whisky:
6,49 euro: https://www.whiskysite.nl...-caribbean-cask-6-cl.html

Volle, krachtige sherryvat whisky wat verder op leeftijd:
6: 7,99 euro: https://www.whiskysite.nl...s-old-allardice-6-cl.html

Subtotaal: 34,44 euro
Verzendkosten: 6,95 euro
Totaal: 41,39 euro

Dan heb je toch een zeer uitgebreid smaakpalet, van zachte whisky's tot volle, krachtige whisky's gerijpt op de meest gangbare vaten.
Dan is die 42 euro naar mijn idee toch wel goed besteed.

• koentjuh1987
Deathchant schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:59:
@koentjuh1987
https://www.whiskysite.nl...ples/whisky-samples-6-cl/

Ja ik weet dat het in verhouding wat duurder is, maar in plaats van een bedrag van 50 euro aan één fles uitgeven, geef je het nu uit aan verschillende samples.

Je kunt zeker een stuk of 6 a 7 goeie samples krijgen om te proeven. Uit elke sample haal je 3 drams (3x2cl) waarbij je echt wel kunt bepalen wat je lekker vindt en wat niet.

Om maar iets te noemen:

1: Bournbon cask whisky:
3,99 euro: https://www.whiskysite.nl...-oid-first-fill-6-cl.html

2: Bourbon, granig, licht rokerig:
3,99 euro: https://www.whiskysite.nl...rk-12-years-old-6-cl.html

3: Vol, krachtig, rokerig:
5,49 euro: https://www.whiskysite.nl...in-16-years-old-6-cl.html

4: Vat sterkte (zeer hoog alcoholpercentage), op sherryvat gerijpte whisky:
6,49 euro: https://www.whiskysite.nl...bunadh-batch-60-6-cl.html

5: Op rum vaten gefinishte bourbon whisky:
6,49 euro: https://www.whiskysite.nl...-caribbean-cask-6-cl.html

Volle, krachtige sherryvat whisky wat verder op leeftijd:
6: 7,99 euro: https://www.whiskysite.nl...s-old-allardice-6-cl.html

Subtotaal: 34,44 euro
Verzendkosten: 6,95 euro
Totaal: 41,39 euro

Dan heb je toch een zeer uitgebreid smaakpalet, van zachte whisky's tot volle, krachtige whisky's gerijpt op de meest gangbare vaten.
Dan is die 42 euro naar mijn idee toch wel goed besteed.
Thnx!

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
3 uur geleden maar een Finlaggan Original gehaald. 20 euro, 8 euro korting. Lekker veel jodium en turf tonen. Hou daar van. ;)

Black Bottle was ook wel netjes. Goede rokerige instapper. Ging voor 15 euro de deur uit, want Gall wilde de flessen kwijt.

Voor de rest heb ik een jaar of twee een rondje ierland gedaan. Daar komt West Cork voor mij het beste uit de bus. Wat een merk, zeg. Poeh. Maar eerlijk is eerlijk. Vind die rokerige Whiskeys meer mijn ding.

• Uncle Mel
  • Laatst online: 11:04
unezra schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 08:46:
Iemand nog tips voor goede whiskys met een fles en dooshoogte lager dan 20cm?

Reden: Ik heb nog 1 plank over in mijn whiskykast en die is 20,5cm hoog. Hoger past niet. Het enige dat ik daar dus in kan zetten zijn flessen en dozen van 20cm of lager. Liefst bewaar ik de doos (zet hem achter de fles), dus dooshoogte is ook belangrijk.
Nikka from the barrel, favorietje hier:

Bruichladdich is net zo hoog als de Aberlour

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
Gister even mijn Cardhu 12 opgemeten met mijn iPhone en daar kwam ik zo rond de 20cm uit, die zou je ook kunnen proberen

• Bean77
Ik zal morgen eens twee flessen opmeten die er mogelijk aan voldoen.

Trouwens soms kom je leuke foto's tegen, zoals deze van Tom :9~ :9~

Bovendien kun je zien dat heel veel flessen open zijn. Wat mij het meest opviel is dat hij vertelde dat een fles na circa 2 maanden zijn karakter begint te verliezen. Dus niet te lang sippen aan een fles dus ;)
Hij vertelde dat hij zijn flessen na gebruik (geeft soms tastings) conserveert met gas erin. Dat is wel serieus omgaan met de whiskyflessen, maar goed, hij heeft ook een serieuze verzameling _/-\o_

• unezra

unezra

Bean77 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:21:
Ik zal morgen eens twee flessen opmeten die er mogelijk aan voldoen.

Trouwens soms kom je leuke foto's tegen, zoals deze van Tom :9~ :9~
[Afbeelding]

Bovendien kun je zien dat heel veel flessen open zijn. Wat mij het meest opviel is dat hij vertelde dat een fles na circa 2 maanden zijn karakter begint te verliezen. Dus niet te lang sippen aan een fles dus ;)
Hij vertelde dat hij zijn flessen na gebruik (geeft soms tastings) conserveert met gas erin. Dat is wel serieus omgaan met de whiskyflessen, maar goed, hij heeft ook een serieuze verzameling _/-\o_
Oh jee... Hier staan flessen niet zelden 2 jaar open. Sommigen langer. (Mijn verzameling is niet zo serieus though.)

Ik hou van keuze en drink niet heel veel whisky. (Al ben ik nu, met de winter, een betere kast, de kachel, dit topic en een FB groep wel weer meer whisky gaan drinken.)

• Bean77
unezra schreef op woensdag 14 november 2018 @ 23:39:
[...]

Oh jee... Hier staan flessen niet zelden 2 jaar open. Sommigen langer. (Mijn verzameling is niet zo serieus though.)

Ik hou van keuze en drink niet heel veel whisky. (Al ben ik nu, met de winter, een betere kast, de kachel, dit topic en een FB groep wel weer meer whisky gaan drinken.)
Ik probeer het bij 4 open flessen te houden. Anders blijft het echt te lang open. Maakt het ook wel leuk om echt te moeten kiezen wanneer een fles leeg is en een nieuwe open kan.

Ik heb 1 fles die precies 20cm is. De andere is helaas iets hoger
Wel aan de prijzige kant helaas. De fles is echt uber mooi. Het glas is ook erg dik.
https://www.whiskybase.co...42852/teeling-21-year-old

De Arran is helaas 23cm hoog en valt buiten je range:
https://www.whiskybase.co...niversary-limited-edition

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

We hebben ooit met een groep whiskyvrienden bij https://www.flessenland.n...200ml-glazen-flessen.html 100 flessen besteld en deze onder de groep verdeeld.

Zodra een fles hier open gaat, giet ik ze over in 200ml flessen. Zo kan ik veel meer flessen tegelijk open hebben zonder dat de smaak snel achteruit gaat. Plus het is makkelijker afwisselen en ruilen met anderen :)

• Uncle Mel
  • Laatst online: 11:04
Geen dichte flessen hier behalve de Blanton

• diefightdie
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 25-04 10:40
na al lange tijd mee te lezen op dit forum, heb ik zelf ook eindelijk maar eens een accountje op whiskybase aangemaakt.
Voel je vrij om te kijken wat ik in de collectie heb en om mij toe te voegen: https://www.whiskybase.com/profile/diefightdie/collection

Leuk om whisky-liefhebbers op dit forum te zien spreken over wat zij nú weer voor wat lekkers geproefd hebben :) Vooral de posts met foto's maken het lezen extra leuk!

Foto van vitrine met whisky's komt er nog aan.

• Bean77
diefightdie schreef op zondag 18 november 2018 @ 02:06:
na al lange tijd mee te lezen op dit forum, heb ik zelf ook eindelijk maar eens een accountje op whiskybase aangemaakt.
Voel je vrij om te kijken wat ik in de collectie heb en om mij toe te voegen: https://www.whiskybase.com/profile/diefightdie/collection

Leuk om whisky-liefhebbers op dit forum te zien spreken over wat zij nú weer voor wat lekkers geproefd hebben :) Vooral de posts met foto's maken het lezen extra leuk!

Ik heb je een invite gestuurd. Foto's van whisky is altijd goed hier :)

Hier na de komst van de Deense Glendronachs een beetje stil op whisky aankopen. Ondertussen maar genieten van een Benromach 15, Glendronach 18 en een Deanston 20 die open staan :9

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:33

Case_C

[Team Carrack]

basvdijk1647 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:56:
We hebben ooit met een groep whiskyvrienden bij https://www.flessenland.n...200ml-glazen-flessen.html 100 flessen besteld en deze onder de groep verdeeld.

Zodra een fles hier open gaat, giet ik ze over in 200ml flessen. Zo kan ik veel meer flessen tegelijk open hebben zonder dat de smaak snel achteruit gaat. Plus het is makkelijker afwisselen en ruilen met anderen :)
Dat zijn inderdaad mooie/handige flessen daarvoor. Had ooit nog gezocht naar shop die simpele/nette kleinere flessen verkoopt. Heb je dan flessen met een kurk of dop? Als je zo'n fles langer hebt wil de kurk bij hergebruik wel wat van de vorige whisky hebben overgenomen.

Haha, ik kan me me de loskomende lijm voorstellen :+ . Flesje openmaken, plop... kurk er nog in. Houten dopje in de hand :P . Zal vanavond eens kijken wat ik kan gebruiken voor thuis.

Case_C wijzigde deze reactie 20-11-2018 10:40 (10%)

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

@Case_C Ik heb zelf losse kurken erbij besteld in een verhouding 1 op 3, dus 1 fles heeft 3 kurken. Ik heb expres gekozen voor "nep kurken" omdat deze minder snel afbreken. Tip: doe de kurken niet in de afwas, maar gooi ze weg na gebruik, door het warme water smelt de lijm :+

• Atomsk
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:49
whiskysite.nl heeft wel aardige Black Friday deals nu. Heb er zelf een Octomore 7.1 en een Laphroaig An Cuan Mor besteld.

_██_
(ಠ_ృ)

• basvdijk1647

basvdijk1647

aka Osiris

Voor de gebruikers van de Drammer whisky app: als je in het menu naar aanbiedingen gaat, kun je deze sorteren op prijs en kortingspercentage. Zo kun je makkelijk zien waar de meeste korting wordt gegeven.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Vandaag de Springbank local barley 9 yo binnen gekregen, ben erg benieuwd! Is de eerste local barley die ik heb weten te bemachtigen.

• Bean77
Secsytime schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:52:
[Afbeelding]

Vandaag de Springbank local barley 9 yo binnen gekregen, ben erg benieuwd! Is de eerste local barley die ik heb weten te bemachtigen.
Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Ik heb hier de 11 local barley staan, maar ik denk niet dat die de komende 10 jaar open gaat :P

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Bean77 schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:29:
[...]

Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. Ik heb hier de 11 local barley staan, maar ik denk niet dat die de komende 10 jaar open gaat :P
Omdat je nog zoveel hebt staan of? :P

• Bean77
Secsytime schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:31:
[...]

Omdat je nog zoveel hebt staan of? :P
Dat eerste vooral :9 Daarnaast wil ik de nog in mijn collectie zijnde springbank flessen nog wel gaan verkopen. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan Highland park als het op wat meer 'soortgelijke' whisky aankomt.

• diefightdie
diefightdie schreef op zondag 18 november 2018 @ 02:06:

Belofte maakt schuld. Zie fotos :)

Voor- & zij aanzicht
https://tweakers.net/ext/f/GFRZFTSt3WtCzhG1sCEs7Veg/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/4o5HWwurAyG4TaWP6h7IIiWT/thumb.jpg

Per 'niveau'
https://tweakers.net/ext/f/ulGXSrcoetYnXHI6CCPsjG5X/thumb.jpg

Balvenie doublewood staat er, maar hier komt de The Balvenie Founder's Reserve 10y te staan.
https://tweakers.net/ext/f/skgHh2ovRp5bdi4OCuCLr4Z2/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/VtcipsYjT01g0vttzE4eUA3T/thumb.jpg

diefightdie wijzigde deze reactie 26-11-2018 23:19 (7%)

• hfos
  • Niet online
Ik heb de boel laatst ook even vluchtig met de telefoon op de foto gezet (excuses voor de belabberde kwaliteit, ik zal het binnenkort eens netjes doen).

Links een Billy (hier met open deur), in het midden aan de bovenkant een Ikea-vitrine (weet de naam niet meer, is al een tijdje uit de handel. Heb hem zelf wit gemaakt) met daaronder een zelfgemaakte dichte kast. Rechts nog een standaard Ikea vitrine met daaronder nog een kleine zelfgemaakte opslag.
Elke kast zit van voor tot achter strak vol met whisky en/of toebehoren. Het prettige aan de Billy vind ik dat je de hoogte van de vakken behoorlijk strak kunt instellen.
De onderste kast in het midden heb ik ook op twee manieren op hoogte gemaakt, van binnen passen er twee lagen 'normale' flessen in met daarboven een dikke twintig Port Charlotte Valinches, en tegelijkertijd brengt de kast de vitrine aan de bovenkant op dezelfde hoogte als de twee andere kasten. Zo oogt het iets minder rommelig als de boel dicht is.

• Nightspark
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 08:40
diefightdie schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:19:
[...]

Belofte maakt schuld. Zie fotos :)

Voor- & zij aanzicht
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Per 'niveau'
[Afbeelding]

Balvenie doublewood staat er, maar hier komt de The Balvenie Founder's Reserve 10y te staan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi! Hoe is die Glenfiddich IPA? De moeite waard?

• diefightdie
Nightspark schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:25:
[...]

Mooi! Hoe is die Glenfiddich IPA? De moeite waard?
Die is nog dicht. Pas als ik een 2e fles bemachtig & andere op heb, zal deze open gaan :)

• revox862
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 25-04 18:58
Momenteel aan de Deanston 18. Heerlijk.

Verzamelijk bestaat o.a. uit Balvenie 14 Caribbean, Balvenie 17 Doublewood, Aberlour A'bunadh, Glen Garioch 12, Dalwhinnie 15, Nikka From the Barrel, Lagavulin 16 en andere.

• Tehh
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 25-04 12:11
Morgen ga ik een soort van uitgebreid koken en als nagerecht wilde ik (vanille)ijs met whisk(e)y serveren. Een soort van dit idee.

Nu heb ik zelf wel een aantal whisky's thuis staan, maar dat zijn met name islay whisky's. Ik heb zo het gevoel dat ik beter voor een zoete, zachte whisk(e)y kan gaan. Ook vanwege de prijs...
Nu heb ik ooit een Cardhu gehad, die is redelijk betaalbaar en ook wel vrij zoet. Heeft iemand nog andere ideeën?
Ik zou ook ijs kunnen maken met bacon, pistachenootjes etc en dat dan juist wel combineren met een rokerige whisky, maar feit blijft dat ik 't een beetje zonde vind van mijn whisky dan... :$

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Zomaar wat ideeen: Glenrothes Select Reserve, Nikka Coffey, Abelferdy 12y?
Misschien is juist frisse scherpe tonen in de whisky nog wel lekkerder bij ijs, compenseert misschien de zoetheid een beetje?

FireDrunk wijzigde deze reactie 30-11-2018 10:41 (46%)

Even niets...

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Tehh schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:35:
Morgen ga ik een soort van uitgebreid koken en als nagerecht wilde ik (vanille)ijs met whisk(e)y serveren. Een soort van dit idee.

Nu heb ik zelf wel een aantal whisky's thuis staan, maar dat zijn met name islay whisky's. Ik heb zo het gevoel dat ik beter voor een zoete, zachte whisk(e)y kan gaan. Ook vanwege de prijs...
Nu heb ik ooit een Cardhu gehad, die is redelijk betaalbaar en ook wel vrij zoet. Heeft iemand nog andere ideeën?
Ik zou ook ijs kunnen maken met bacon, pistachenootjes etc en dat dan juist wel combineren met een rokerige whisky, maar feit blijft dat ik 't een beetje zonde vind van mijn whisky dan... :$
Glen Garioch 12, Nikka blended, Glendronach 12 of Glen Moray Port/Sherry?

Weet niet voor hoeveel mensen je kookt (neem aan 3 cl per glas?), maar anders zou je ook een Glenfiddich fire & cane kunnen halen. Zoete rum en een kleine hint peat, heb je er zelf ook nog wat aan na het diner of een goed excuus om een te halen :P :+

Edit: Bourbon zou ook kunnen natuurlijk, misschien een Makers Mark of Bulleit?

Secsytime wijzigde deze reactie 30-11-2018 11:16 (3%)

• thiemo seys
  • Laatst online: 25-04 22:00
Nu dat het bijna kerstmis is, dacht ik mezelf een paar flessen whiskey cadeau te geven. Ik drink nu al een paar maanden af en toe whiskey en dat bevalt wel :P

De flessen die ik al heb zijn en lekker vond zijn: Lagavulin 16, Jameson en Glent Grant.

Talisker skye en aberfeldy 12 vond ik dan juist weer wat minder.

Hierbij rekening houdend, wat denken jullie van de volgende flessen?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die glenfarclas 105 zou ik eruithalen. Als je al een cask strength wilt hebben, neem dan een Aberlour Abunadh, vele malen complexer dan deze "waterige" glenfarclas 105.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
En de Laphroaig. Als ie nog op voorraad is:

• thiemo seys
  • Laatst online: 25-04 22:00
wagenveld schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:13:
En de Laphroaig. Als ie nog op voorraad is:
[Afbeelding]
Spijtig genoeg is de 2018 uitverkocht, 2017 is wel nog beschikbaar.

Wat denken jullie er dan van als ik de glenfarclas en laphroaig weg doe en vervang door DOUGLAS LAING'S BIG PEAT CHRISTMAS 2017?

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-04 22:18
thiemo seys schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:34:
Hierbij rekening houdend, wat denken jullie van de volgende flessen?
Wat denk je van een eenvoudige Aberlour 10 y/o? Is een Speyside, net als je Glen Grant, en een beetje "allemans vriend", waar je niet snel een buil aan zult vallen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Laphroaig is een beetje hit or miss. Het is best lang geleden dat ik de Lagavulin 16 gehad heb, maar ik herinner me hem als redelijk afgerond. Laphroaig 10 is echt ‘kick in the teeth’ rook en jodium. Ik ben zelf geen groot fan, maar ken ook mensen die het geweldig vinden. Zeker iets dat je eens moet ervaren, naar mijn mening :) Wel afhankelijk van wat je niet lekker vond in de Talisker Skye, want die heeft naar mijn idee wat vergelijkbare smaakjes, maar in veel mindere mate.
Glendronach 12YO is zeker een aanrader. Heel wat anders, en veel vriendelijker. Maar fijn warm, en relatief veel in te ontdekken, helemaal voor zijn prijs :)
A’bunadh is ook erg lekker, maar als je nog op zoek bent naar je smaak kun je voor die prijs ook bijna twee andere goede flessen halen. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar het is een overweging :)

Hier onlangs de Port Charlotte Scottish Barley binnengekregen. Vol, rokerig, maar toch relatief smooth. Ik ben fan :)
Daarna met een vriend een Octomore 7.1 opengetrokken. Vergelijkbaar (goh :P) maar dan wat heftiger. Ik vind de Octomores toch wel heel erg de moeite waard :)

Wormaap wijzigde deze reactie 03-12-2018 13:46 (10%)

• Bean77
Het is ook lastig omdat we niet echt weten wat zijn wens is te kopen.
Als ik nu geen flessen zou hebben, maar 4 flessen voor een schappelijke prijs zou moeten kopen dan zou ik gaan voor de glendronach 12, benromach 10 (boven een Highland park 12), glenfiddich 14 rich oak en een balvenie double wood. Richting cask strenght zou ik zeker nog niet gaan, tenzij je al weet dat je het type whisky echt lekker vind.

Maar er zijn ook genoeg samples te koop in whiskygroepen op facebook als je je niet gelijk aan een fles wilt wagen. Dat is een goedkopere variant om links en rechts wat te proeven. Ik heb overigens nooit ergens een sample van gekocht.

• Atomsk
  • Laatst online: 08:49
thiemo seys schreef op zondag 2 december 2018 @ 22:28:
[...]

Spijtig genoeg is de 2018 uitverkocht, 2017 is wel nog beschikbaar.

Wat denken jullie er dan van als ik de glenfarclas en laphroaig weg doe en vervang door DOUGLAS LAING'S BIG PEAT CHRISTMAS 2017?
Big Peat is me nog nooit tegengevallen. Zowel de gewone als de cask strenght. Zolang je maar van peat houdt natuurlijk... ;)

2018 is nog wel leverbaar trouwens: https://www.drankgigant.n...ristmas-edition-2018.html

Atomsk wijzigde deze reactie 03-12-2018 18:26 (10%)

_██_
(ಠ_ృ)

• hfos
  • Niet online
Van peat gesproken, gisteren nog wat leuks in de post:

Ben erg benieuwd naar de middelste twee, allebei nieuw voor mij.

hfos wijzigde deze reactie 04-12-2018 13:29 (32%)

• Bean77
Soms zie je online wel eens drams voorbij komen (zie foto) 8)7
Aan de andere kant heb ik ook wel eens drams voorbij zien komen van een paar druppeltjes erin zo krenterig men is.

Nu maar eens genieten van een lekkere Benromach 15 :)

• hfos
  • Niet online
Damn, dat is een intimiderende hoeveelheid whisky. Daar doe ik zeker een week mee!

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:22
Smal glaasje he :P

Maar gewoon lekker genieten 8)

• Bean77
Joopieboy schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 17:11:
Smal glaasje he :P

Maar gewoon lekker genieten 8)
Klopt smal glaasje, maar toch een 8) beeld haha.

Merk overigens dat ik in de wintermaanden meer whisky drink dan rond de zomer. Hebben anderen dit ook?

• palthe
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:26
Bean77 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:25:
[...]

Merk overigens dat ik in de wintermaanden meer whisky drink dan rond de zomer. Hebben anderen dit ook?
Ja, herken ik me wel in. Nu lekker aan het genieten van BenRiach Birnie Moss, ook echt een winter whisky ;)

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:22
Bean77 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 00:25:
[...]

Ja same here, zomer pak ik liever een gewoon biertje vaak, of een hele lichte whisky. Nu met dit soort dagen geniet ik wat vaker ervan. :)

• Strider
  • Registratie: november 2001
Kan er iemand een goede Nederlandse Whisky aanraden? Ik ga hem zelf niet drinken, cadeautje :)
Prijs: +/- €70,-

Ik zat zelf te denken aan een Millstone.

BlaBlaBla

• franssie
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

Strider schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:16:
Kan er iemand een goede Nederlandse Whisky aanraden? Ik ga hem zelf niet drinken, cadeautje :)

Een mooie Nederlandse Korenwijn zit dan dichter in buurt. En ja die smaken bijna zo goed als (een jonge) Whisky en ik heb meerdere proeverijen meegemaakt waarbij ze er niet uitgehaald werden.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Toff
Strider schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 23:16:

Net als @franssie zit ik te denken aan een mooie jenever. Fleur van https://indebuurt.nl/denh...aags-bedrijf-verve~10503/ had, nadat ik mijn favo whisky had aangeduid, in geen tijd een perfecte jenever voor mij ingeschonken.

• Toff
dubbel

Toff wijzigde deze reactie 03-01-2019 01:08 (98%)

• Strider
  • Registratie: november 2001
Is de Nederlandse Korenwijn en de Nederlandse Jenever beter dan de Nederlandse Whisky? Is het zo slecht gesteld? :+

Ik heb zelf ook wel eens een Korenwijn geprobeerd maar ik was er eerlijk gezegd niet kapot van.

BlaBlaBla

• Toff
@Strider Er zullen best Nederlandse Whiskies zijn, die de moeite waard zijn (maar ik heb ze nog nooit geprobeerd) en er zijn zeker ook slechte Korenwijnen. Die van Bols - in stenen kruik en met een "C" - is imho een fijne goed verkrijgbare instapper voor een whiskydrinker die weleens iets anders wil proberen.
De 5 jaar oude Korenwijn van van Kleef en de evenoude jenever van dezelfde distilleerderij steken daar wat mij betreft met kop en schouders bovenuit, maar ze zijn "single barrel" gerijpt op kleine vaten, dus veel houtsmaak en de botteling kan per vat verschillen.

• mace
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 24-04 23:36

mace

Sapere Aude

Ik ben zelf ook wel te spreken over Filliers, dit is een Belgische (nabij Gent) producent van jenever, korenwijn e.d.

• Bitzer
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 21-04 15:04
Geprofiteerd van de Gall reclame en voor €20,99 een Finlaggan Old Reserve in huis gehaald. Het is niet moeilijk recensies te vinden van mensen die het smerig of zelfs walgelijk vinden. Een goede reden om dit eens te proberen.
Het kost (nu) één euro meer dan Finlaggan Original waarvan ik nog een ongeopende fles heb staan en die mij bijstaat als Laphroaig-achtig. Misschien een jonge 'afgekeurde' Laphroaig.

Ik heb lang niet alle whisky's van deze wereld geproefd maar de Old Reserve is wel de meest extreme whisky die ik ooit in huis heb gehad. De geur doet me eerder denken aan een vers gebreeuwd schip dan aan een kostelijke drank. Meestal ben ik niet zo bezig met de geur maar hier verdwijnt keer op keer mijn neus in het glas. Nooit eerder voelde ik aarzeling de eerste slok te nemen maar als ik deze fles niet zelf had gekocht, ontzegeld en ontkurkt weet ik niet of ik had durven drinken.

Waar het naar smaakt? Het is niet voor niks dat mensen het smerig vinden ha ha ha. Dit is geen Laphroaig. Lagavullin heb ik ooit wel geproefd maar kan ik me niet meer voor de geest halen, te lang geleden. Het is ook zeker geen Caol Ila. Naar mijn eigen subjectieve mening allemaal natuurlijk.

Eigenlijk schieten woorden me te kort de smaak te omschrijven. Ik ontdek nog steeds nieuwe tonen. Als je in bent voor iets heftigs, voor avontuur, als je open staat voor een extreme ervaring, dan moet je het gewoon eens proberen. Voor die €20,99 is er in ieder geval geen whisky die je een vergelijkbare ervaring bied.

Noot: iemand die ik dit heb laten lezen meende dat ik een miskoop had gedaan. Die begreep het dus niet.

Bitzer wijzigde deze reactie 05-01-2019 21:06 (3%)

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-04 22:37

Honesty

kattenneus!

Bitzer schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 20:50:
Geprofiteerd van de Gall reclame en voor €20,99 een Finlaggan Old Reserve in huis gehaald. Het is niet moeilijk recensies te vinden van mensen die het smerig of zelfs walgelijk vinden. Een goede reden om dit eens te proberen.
Het kost (nu) één euro meer dan Finlaggan Original waarvan ik nog een ongeopende fles heb staan en die mij bijstaat als Laphroaig-achtig. Misschien een jonge 'afgekeurde' Laphroaig

Eigenlijk schieten woorden me te kort de smaak te omschrijven. Ik ontdek nog steeds nieuwe tonen. Als je in bent voor iets heftigs, voor avontuur, als je open staat voor een extreme ervaring, dan moet je het gewoon eens proberen. Voor die €20,99 is er in ieder geval geen whisky die je een vergelijkbare ervaring bied.

Noot: iemand die ik dit heb laten lezen meende dat ik een miskoop had gedaan. Die begreep het dus niet.
Ik heb een keer een website gezien die Finlaggan helemaal de hemel in schreven, maar misschien was die website gesponsord door de importeur. Ik weet ook niet of ik hem nu nog durf te proberen omdat vlakke whisky's meestal mijn voorkeur hebben. Met Kerst The glenrothes 12 gehad en die vond ik echt lekker vlak, of subtiel zoals andere zouden zeggen. Eerste slok dacht ik dat het heel erg naar Glenfiddich smaakte maar nadat ik een slok GF nam was glenrothes wel een heel stuk milder. Dus was een fijne ervaring.

A.S. Weekend is er bij de Makro als weekenddeal 25% korting op whiskey/whisky. De laatste keer had ik het idee om flessen in te slaan die altijd bij de G&G's liggen maar bijna nooit in de aanbieding zijn(verwacht geen bijzondere bottelingen). De laatste keer voelde ik me wel genept bij de Makro omdat toen veel whisky's niet meededen aan die 25% waardoor ik met andere whisky's thuiskwam dan dat ik eigenlijk zou willen. Maar als je toch een pasje hebt(makkelijk aan kan komen) en toch de tijd hebt kan je altijd kijken of je pareltjes kan vinden.

Verder doe ik voor mezelf mee aan Ikpas Gewoon een maandje niet drinken omdat het afgelopen jaar met die mooie zomer en de vele terrasdagen het drinken wel erg gemakkelijk werd. Zoals vele als jullie is het bij zomers ook wat lichtere dranken en juist in de winter de zwaardere.

festina lente

• BlueSS50
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 25-04 14:14
Ik heb beide Finlaggans gehad (meerdere malen) en vind dit een van de beste prijst/kwaliteit whisky's. ik vond de old reserve wel iets beter en is die ene euro meer zeker waard.

Ook mijn alcohol gebruik staat een maandje stil.... mijn laatste dram was een Laprhoaig 10y op 1-1 rond een uur of 1... (ben blij als het 1 februari is)

• Melkunie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:42
Deze een paar maanden geleden al gekocht, maar gisteravond pas opengemaakt. Denk dat ik mijn favoriete whisky gevonden heb. Wat is dit genieten zeg O+

https://i.imgur.com/71qUH6Kt.jpg

• Honesty
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 25-04 22:37

Honesty

kattenneus!

€37.46
€29.95
€42.73
€26.67

Zoals al gezegd geen echte pareltjes kunnen scoren bij de Makro maar door de 25% korting toch weer wat kunnen aanvullen voor een mildere prijs als bij de webwinkels. Omdat ik in januari niet drink staan ze allemaal nog dicht maar 2 van de 4 heb ik al een keer geproefd. Cardhu is mijn favoriete whisky en stond lang te twijfelen tussen 15 en 18 jaar maar vond het verschil zo groot(12 was €27, 15 was €37.5 maar 18 was €54) wellicht de volgende keer. Verder hebben ze bij de Makro bijna alleen het standaard slijter werk.

festina lente

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Ik snap dat niet drinken in januari niet..

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-03 18:38
Secsytime schreef op zondag 13 januari 2019 @ 18:30:
Ik snap dat niet drinken in januari niet..
Als je veel drinkt heeft het niet drinken gedurende 1 maand als effect dat je lever kan herstellen en weer groter gaat worden (hij krimpt namelijk bij teveel alcoholische versnaperingen voor langere tijd). Voor wie veel drinkt is het niet drinken gedurende 1 maand verstandig en dit is wetenschappelijk aangetoond begrijp ik van wat video's die ik toevallig dit weekeinde erover heb gezien.

Ik vraag me dan wel af wat veel drinken is, ik heb jaren niet gedronken ivm jicht, maar de dokter zei dat ik met de medicatie die ik heb (om een jichtaanval te voorkomen) gewoon elke dag een biertje of een borrel kan drinken, dus na jaren niet drinken ben ik daarmee weer begonnen. Ik drink in iedergeval maar 1 keer per maand veel als het onze kroegavond is, maar verder... ik snap het ook niet zo. Drink dan 1 borrel per avond ipv meerdere, hoef je ook niet te stoppen voor 4 weken.

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Hobbykok schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:10:
[...]

Als je veel drinkt heeft het niet drinken gedurende 1 maand als effect dat je lever kan herstellen en weer groter gaat worden (hij krimpt namelijk bij teveel alcoholische versnaperingen voor langere tijd). Voor wie veel drinkt is het niet drinken gedurende 1 maand verstandig en dit is wetenschappelijk aangetoond begrijp ik van wat video's die ik toevallig dit weekeinde erover heb gezien.

Ik vraag me dan wel af wat veel drinken is, ik heb jaren niet gedronken ivm jicht, maar de dokter zei dat ik met de medicatie die ik heb (om een jichtaanval te voorkomen) gewoon elke dag een biertje of een borrel kan drinken, dus na jaren niet drinken ben ik daarmee weer begonnen. Ik drink in iedergeval maar 1 keer per maand veel als het onze kroegavond is, maar verder... ik snap het ook niet zo. Drink dan 1 borrel per avond ipv meerdere, hoef je ook niet te stoppen voor 4 weken.
Als je zoveel drinkt dat een maand stoppen nodig is om je lever te "herstellen", is het misschien verstandiger om je drinkgedrag aan te passen...

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Toff schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:54:
@Strider Er zullen best Nederlandse Whiskies... dus veel houtsmaak en de botteling kan per vat verschillen.
Als het goed is heeft Gall een Nederlandse Whisky in haar schappen. Geloof dat het Milton heet. Best een prijzige ook. :o

• palthe
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:26
Ivysaur schreef op maandag 14 januari 2019 @ 03:44:
[...]

Als het goed is heeft Gall een Nederlandse Whisky in haar schappen. Geloof dat het Milton heet. Best een prijzige ook. :o
Millstone. Die werd hierboven al genoemd ;-).

palthe wijzigde deze reactie 14-01-2019 07:08 (7%)

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True