Smaakt prima!
Hij veranderd een paar keer van smaak, is vrij rokerig in het begin en word dan wat rum-zoet. Stuitert een beetje op en neer en smaakt láng na.
Blijf zo'n fles wel altijd lastig vinden. Bij Verhaar zei de meneer ooit dat een fles van €2000 zeker niet 10x zo bijzonder of lekker is als een fles van €200. Hij heeft ook bewezen dat een dure Single Malt, niet per-se lekkerder of beter is dan een goedkopere blend of dat een blend niet per-se slechter is dan een Single Malt. Die man wist heerlijk alle standaard opvattingen te decimeren. Ik mag dat wel. Eerlijk advies en wars van de poeha.
Die Benriach smaakt dus echt meer dan prima en smaakt zéker naar een duurdere whisky, maar het blijft wel subtiel en je moet er heel bewust op letten.
Jurgen van Whiskyhuis is idd wel een aanrader. Doe ik al jaren wat bestellingen bij wat betreft single cask glendronachs. Niet de beste prijzen daar, maar wel marktconforme prijzen. Hoewel... bedenk me dat mijn laatste bestellingen via lokale Schotse contacten gingen omdat Jurgen niks kreeg. Anyway aardige vent!
Ik kom af en toe bij Verhaar en af en toe bij de whiskyproeverij in Wageningen. Verhaar durf ik heen met in mijn hoofd vaag waar ik naar op zoek ben (of iets van "dit en dat, maar dán totaal anders"). Ze meeste mensen die daar werken drinken zelf whisky en hebben er echt verstand van. (Laatste keer geholpen door een dame die ook meer dan prima kennis had van wat ze verkocht.)
Zelf ben ik vooral buiten Schotland aan het ontdekken en maak op een whiskyproeverij er een sport van om te kijken naar niet-whiskylanden. Dat is echt een missie. Niet dat ik geen Schots drink op zo'n moment, maar mijn zoektocht is echt naar bijzondere whisky's uit "rare landen".
Daarom vind ik de M&H die ik nu heb ook heel leuk. De enige Israëlische whisky die officieel ook nog niet eens whisky mag heten. Komt uit Tel Aviv en ze verwachten over een paar jaar wél iets te hebben dat officieel whisky mag heten en geen "single malt spirit".
Naast Israel, heb ik whiskies uit Ierland, Wales (technisch de UK dus), de UK, Frankrijk, Nederland, Zwitserland, de USA (geen Single Malt though) en natuurlijk Schotland. Daar moet nog een keer India en Japan bij komen, maar ik hoop ook op whiskies nog heel andere landen die misschien 1 of 2 distilleries hebben en waarbij je het niet verwacht. (Zoals dus Zwitserland, die met hun Säntis Malt echt een fantastische whisky weten te maken. De Säntis Himmelberg is voor mij een van de topwhiskies in mijn kast.)
Ik ga ook een volgende keer wat specifieker kijken naar kleinere verpakkingen. 50cl enzo. Een 70cl fles doe ik veel te lang mee en een 50cl fles is per cl misschien duurder, maar netto vaak goedkoper. Meestal als ik whisky ga drinken drink ik er een aantal op een avond en een vrij bescheiden bodempje per keer. Tussendoor omspoelen met water, etc. Het gaat mij echt om de diverse smaken. In the end heb ik vaak niet veel meer dan het equivalent van 2 of 3 biertjes achter mijn kiezen. Vaak ook minder.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.