Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Whisky / Whiskey] Drink je dat? Wat? Favorieten? - Deel 6 Overzicht

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Smultie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Dat noem je niet dunnetjes maar subtiel. De HP is dan ook geen Islay.
Zou fijn zijn als we hier zelf mogen bepalen hoe we iets noemen...

Mi Notebook Air 13" 7200U --- Pocophone F1 --- Synology DS213 --- RPi3 met LibreElec --- Nvidia Shield Tablet

• Case_C
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:33

Case_C

[Team Carrack]

Verwacht morgen 2 flessen Ileach Peated Cask strength te ontvangen, zal wel een ervaring worden. De standaard Ileach Peaty was een erg fijne whisky.

Ook nog een kleine fles Loch Lomond 14y peaty, had er daar 2 van besteld, maar helaas slechts 1 op voorraad. Ach als hij bevalt kan ik die nog wel bij Drankgigant vinden gok ik.

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:27
coob schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 09:23:
[...]

Ik heb toevallig een HP 12 gekregen laatst. Niks mis mee hoor maar ik vind hem maar dunnetjes.
Deze bv heeft veel meer karakter vind ik.
En deze al helemaal.
Interessante site zeg. Thnx voor het delen

• HellPunk
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10:57
Bruichladdich is snel mijn favoriete merk aan het worden. Ik had eerst de Classic Laddie en nu heb ik al een paar keer genoten van de Rock Farm. Relatief jong, maar toch een ronde, fruitige smaak met net genoeg bitter om het interessant te houden. Top!

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• Bean77
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 12:15
HellPunk schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 16:34:
Bruichladdich is snel mijn favoriete merk aan het worden. Ik had eerst de Classic Laddie en nu heb ik al een paar keer genoten van de Rock Farm. Relatief jong, maar toch een ronde, fruitige smaak met net genoeg bitter om het interessant te houden. Top!
Misschien heeft @hfos nog een aantal gouden tips voor je. Volgens mij heeft hij zowat aandelen Bruicladdich ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• hfos
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 20:43:
[...]

Misschien heeft @hfos nog een aantal gouden tips voor je. Volgens mij heeft hij zowat aandelen Bruicladdich ;)
Shhh! :X :9
Ja, Bruichladdich is een fijne distilleerderij met dito whisky en mensen. Er komen de laatste tijd mooie expressies naar buiten, helaas sommige iets te duur en/of gelimiteerd maar de standaard range biedt al een paar leuke opties. Ik heb nog een mooie 25yo dichtzitten voor de komende winter. Dat die maar lang en koud mag uitpakken ;)

• Deathchant
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-04 15:19

Deathchant

Don't intend. Do!

hfos schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Ja, Bruichladdich is een fijne distilleerderij met dito whisky en mensen. Er komen de laatste tijd mooie expressies naar buiten, helaas sommige iets te duur en/of gelimiteerd maar de standaard range biedt al een paar leuke opties. Ik heb nog een mooie 25yo dichtzitten voor de komende winter. Dat die maar lang en koud mag uitpakken ;)
Bij drankdozijn staat een Glendronach van 24yr met een goeie cask aldus whiskybase. 250 euro. "Valt mee" ;)

Canon: 6D | 16-35 F4 | 70-200 II
Zeiss: 50MP | 100MP
Te koop: Canon 40D | Canon 10-22 | Carryspeed FS-PRO

• hfos
  • Niet online
Deathchant schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 23:51:
Bij drankdozijn staat een Glendronach van 24yr met een goeie cask aldus whiskybase. 250 euro. "Valt mee" ;)
... Met een score van 9/10 door 'Daniel' die dat naar eigen zeggen baseert op de score op Whiskybase, hij heeft de fles nog dicht zitten... 8)7 Bedankt Daniel! (interessant detail: op WB heeft één persoon op dit moment een open fles...)
Van Glendronach gesproken trouwens, die prijzen voor de nieuwe 15yo Revival zijn ook al weer behoorlijk idioot momenteel!

• Bean77
hfos schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 09:48:
[...]

... Met een score van 9/10 door 'Daniel' die dat naar eigen zeggen baseert op de score op Whiskybase, hij heeft de fles nog dicht zitten... 8)7 Bedankt Daniel! (interessant detail: op WB heeft één persoon op dit moment een open fles...)
Van Glendronach gesproken trouwens, die prijzen voor de nieuwe 15yo Revival zijn ook al weer behoorlijk idioot momenteel!
Daar heb je gelijk in. De Glendronach hype is groot deze dagen. Ik ben blij dat ik nog een 2-tal oude 15-jarigen heb staan. En met de Allardice vermaak ik mij ook meer dan prima.
Overigens lees ik her en der dat de nieuwe revival wel ok is.

Ik heb overigens nog een lijntje uitstaan in Denenmarken voor een Glendronach 1992, 26 years old - 48%, Oloroso Sherry Cask en een Glendronach 2007, 11 years old - 46%, P.X. Sherry Cask. Hopelijk binnenkort een update. :9~

Bean77 wijzigde deze reactie 10-10-2018 10:18 (3%)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Wie legt me dit uit:
Veiling
Retail
Zie niet wat er zo speciaal is aan de Veiling fles? Misschien mis ik iets?

Oef net m'n bestelling binnen :/ , daar mogen ze nog wat leren qua impakken. Flessen platverpakt, met wat piepschuim en luchtkussentjes.. doos had al een puncture te verduren gehad in vervoer. Gelukkig geen vocht in de doos, maar schrok wel even van de staat waarin ik doos ontving.

Case_C wijzigde deze reactie 10-10-2018 14:29 (22%)

Star Citizen Tweakers Referral Code Generator - Gathering of Tweakers Incorporated - Predator 15 Review

• hfos
  • Niet online
Case_C schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:02:
Wie legt me dit uit:
Veiling
Retail
Ik heb altijd de indruk dat op Catawiki mensen met meer geld dan verstand op dingen bieden maar dat kan ook aan mij liggen. Het kan natuurlijk ook gewoon een gevalletje kunstmatig prijs opdrijven zijn, kijken of er andere mensen in trappen.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 12:43

Wormaap

Moderator Foto & Video
hfos schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 22:14:
[...]

Onlangs heb ik de Octomore 7.3 mogen proeven, en dat vond ik een absoluut feest. Maar voor ~200 euro vind ik'm wat duur als 'gewone' whisky (deze fles was een cadeau voor een vriend, die hem gelukkig ter plekke opentrok :+). Heb jij enig idee of wat van de 'normalere' Bruichladdichs vergelijkbaar zijn? Ik vond het vooral opvallend dat er eindeloos veel meer smaken in zaten dan de 'super heavy peating' doet vermoeden. Eigenlijk proefde ik nauwelijks rook, die zat veel meer in de geur dan in de smaak.

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• Secsytime
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 12:44

Secsytime

Automagisch

Wie legt me dit uit:
Veiling
Retail

Oef net m'n bestelling binnen :/ , daar mogen ze nog wat leren qua impakken. Flessen platverpakt, met wat piepschuim en luchtkussentjes.. doos had al een puncture te verduren gehad in vervoer. Gelukkig geen vocht in de doos, maar schrok wel even van de staat waarin ik doos ontving.
Misschien wordt die niet overal uitgebracht, of overal even vroeg?

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Secsytime schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 18:21:
[...]
Misschien wordt die niet overal uitgebracht, of overal even vroeg?
Dat zou inderdaad goed kunnen, maar verder.. behalve als je alles van Johnny Walker of aGoT moet hebben zou ik 'm niet halen. Voor hetzelfde geld een Balblair 05 binnen, en ik vermoed dat die een stuk interessanter gaat zijn.

• mark-k
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 25-04 07:05

mark-k

AKA markkNL

Wie legt me dit uit:
Veiling
Retail

Mijn fles ook maar te koop zetten dan :X

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Heeft iemand van jullie de Edradour straight from the cask (sherry) al eens gehad? Is een halve liter fles, geen 0,7. Ik ben erg benieuwd naar deze en ik vraag me af hoe deze zich onderscheidt t.o.v. bijvoorbeeld een Abunadh.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Ik lees hier vaker dat jullie wel eens een aangebroken fles verkopen als ie niet bevalt. Waar doen jullie dat? Marktplaats, een whiskey forum ofzo?
Ik heb uit de VS een fles rye meegenomen die wat tegenvalt, maar om die nu het riool in te gieten...

Nomen nescio

• jovael
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 25-04 21:45
Bra-Jo schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:54:
Ik lees hier vaker dat jullie wel eens een aangebroken fles verkopen als ie niet bevalt. Waar doen jullie dat? Marktplaats, een whiskey forum ofzo?
Ik heb uit de VS een fles rye meegenomen die wat tegenvalt, maar om die nu het riool in te gieten...
Misschien een idee om hem in een mix te gebruiken met gingerale of cola?

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:33
Sinds 3 maanden ook begonnen met wiskey. Ik kreeg en tijd geleden eerst een Walker red label om mee te starten. Dat was best te prumen.
Toen van vrouwlief een fles glenfiddich 12 jaar oud gekregen, das toch andere koek.
En in Parijs voor echt heel weinig, ik geloof €33 een glenfiddich 15 gekocht. Damn...
Die is dus nu bijna op. En dan is nu de vraag whats next?

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

jovael schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:28:
[...]

Misschien een idee om hem in een mix te gebruiken met gingerale of cola?
Heiligschennis! :o

Op zich wel een idee, maar niemand in mijn vrienden- en familiekring drinkt dat soort mixjes.
Ach, uiteindelijk was het ding maar iets van 29 dollar, denk dat ik 'm maar doneer aan m'n ouders ofzo.

Nomen nescio

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Gisteren de Ileach Peated cask strenght aangebroken. Rookbommetje in de neus, smaak nog niet echt kunnen doorgronden gezien ik wat verkouden ben. Lekkere afwisseling van de frisse Arran 10 .

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@Dj Neo Ziggy welkom whiskyvriend ;) Glenfiddich 15 is idd goed! Wat dacht je van een Balvenie 14yr caribbean cask of een Glendronach 12yr, erg smaakvolle whisky's en zijn beiden anders dan de glenfiddich maar passen toch een beetje rond het palet van die GF15.

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 10:33
Bedankt voor de hints @deathchant
Ik ga vandeweek even inkopen doen

Eeyup! As spoken by Big Macintosh

• Firesphere
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 02:12

Firesphere

Yoshis before Hoshis

downtime schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

Dat noem je niet dunnetjes maar subtiel. De HP is dan ook geen Islay.
Ieder zijn smaak. Ik ben het oneens met je statement.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Voodoo
  • Laatst online: 11:07

Voodoo

Lurker

Deathchant schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 00:01:
Maar smaak is subjectief en rookwhisky's zijn totaal niet mijn ding. Ik moet krachtig, kruidig en sherryig hebben, dus geef mij maar een balvenie 15yr sherry cask, Kavalan Solist Sherry cask of een Glendronach ;)
Ging opzoek naar de kruidige sherry whisky's die je suggereerde, en de Balvenie is zo'n €100. Vind de Glendronachs (12 & 18) lekker, maar vind €100 teveel om aan 1 enkele fles uit te geven (die ik niet ken). Heb je toevallig nog andere aanraders uit dat segment die wat betaalbaarder zijn?

• hfos
  • Niet online
Wormaap schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:29:
[...]Onlangs heb ik de Octomore 7.3 mogen proeven, en dat vond ik een absoluut feest. Maar voor ~200 euro vind ik'm wat duur als 'gewone' whisky (deze fles was een cadeau voor een vriend, die hem gelukkig ter plekke opentrok :+). Heb jij enig idee of wat van de 'normalere' Bruichladdichs vergelijkbaar zijn? Ik vond het vooral opvallend dat er eindeloos veel meer smaken in zaten dan de 'super heavy peating' doet vermoeden. Eigenlijk proefde ik nauwelijks rook, die zat veel meer in de geur dan in de smaak.
De Octomore is een vrij uniek iets. Het is begonnen als experiment, en alle gerst voor de Octomore komt bij één boerderij vandaan. Dat zijn twee van de redenen dat hij relatief duur is. Soms kun je een leuke deal scoren trouwens, houd de diverse online acties in de gaten.
Ik beschouw het overigens zeker niet als een whisky om even voor de lol in te schenken, het moet minstens behoorlijk koud zijn. Behalve de Octomore OBA, die is verdacht toegankelijk... 8)
CtrAltDelicious schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 15:50:
[...]Ging opzoek naar de kruidige sherry whisky's die je suggereerde, en de Balvenie is zo'n €100. Vind de Glendronachs (12 & 18) lekker, maar vind €100 teveel om aan 1 enkele fles uit te geven (die ik niet ken). Heb je toevallig nog andere aanraders uit dat segment die wat betaalbaarder zijn?
Heb je toevallig de Arran Cask Finish serie al geprobeerd? Momenteel zijn de Sauternes, Amarone, Port, Marsala en Madeira-versies verkrijgbaar en die zijn -zeker voor dat geld- helemaal niet gek. Die laatste heb ik nog niet geprobeerd trouwens, gaat ook op mijn lijst...

• Voodoo

Voodoo

Lurker

hfos schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 16:45:
[...]
Heb je toevallig de Arran Cask Finish serie al geprobeerd? Momenteel zijn de Sauternes, Amarone, Port, Marsala en Madeira-versies verkrijgbaar en die zijn -zeker voor dat geld- helemaal niet gek. Die laatste heb ik nog niet geprobeerd trouwens, gaat ook op mijn lijst...
Nee, deze zijn nog nieuw voor me, zal hier zeker eens naar zoeken. Welke is volgens jou de topper onder de bovenstaande ?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

@CtrAltDelicious 100 euro is ook best wat geld voor één fles, dus dat snap ik volkomen.
De Aberlour Abunadh is sterk sherryig en zelfs cask strength en valt rond de 50 euro. Een erg "efficiënte" whisky als je 't mij vraagt.

Een Glen Garioch 15yr sherry cask is ook erg lekker, maar de balvenie 15yr sherry cask vind ik persoonlijk lekkerder. Minder wrang, ietsje zoeter, maar die is zoals je zegt al wat duurder. Die Glen Garioch moet rond de 70 euro zitten.

Het ligt ook een beetje eraan wat je zoekt in een sherried whisky. Je hebt krachtig en kruidig, mild kruidig en wat zoeter en zachtere sherried whisky's. Glendronach is één van de krachtigere sherried whisky's, dus wat meer lederachtige donkere smaken en hintjes van tabak. Glenfarclas is wat zachter, zij gebruiken vaak 3rd of 4rth fill sherryvaten die die krachtigere kruidige smaak wat temperen. Daardoor vind ik Glenfarclas vaak wat "afgevlakt" smaken. Glengoyne is juist er tussen in: kruidig maar toch zacht.
Waar ik een Glendronach 18yr krachtig vind, vind ik een Glengoyne 18 ietsje meer wat je je van sherried whisky's voorstelt, namelijk milder en zoeter maar toch die kruidige sherry invloed, en een Glenfarclas 18 vind ik dan (sorry dat ik het zeg) een smakelozere sherried whisky. Ook hun 21 en 25 jarige vind ik niet bijzonder, maar zijn wel goedkoop (de 21yr kun je al voor onder de 80 euro krijgen en de 25yr soms onder de 100 euro).

Dus kijk eens naar een abunadh of Glen Garioch, die vallen wel onder de krachtigere sherried whisky's vind ik, maar hebben ietsje minder complexe smaak dan een glendronach.
Een Glengoyne 18yr vind ik ook een erg goed uitgebalanceerde sherried whisky en ook onder de 80 euro te krijgen.

• Grindtegel
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 12:48
Deathchant schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 23:07:
Heeft iemand van jullie de Edradour straight from the cask (sherry) al eens gehad? Is een halve liter fles, geen 0,7. Ik ben erg benieuwd naar deze en ik vraag me af hoe deze zich onderscheidt t.o.v. bijvoorbeeld een Abunadh.
Ik heb al enkele Edradours op en vind ze tot nu toe allemaal top, degene die jij noemt heb ik niet geproefd, maar gezien de kwaliteit van alle (sherried) Edradours die ik heb geproefd zal die vast ook goed zijn.

Ik ken de 12y Caledonia, de 15 jarige Fairy Flag, de 13 jarige cask strength sherry decanter en de 2008 cask strength via The Ultimate. Allemaal top en op de 12 jarige Edradour na beter dan de Aberlour (die ik ook erg goed vind overigens)

Grindtegel wijzigde deze reactie 11-10-2018 20:03 (6%)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die Decanter...waar kan ik dat mee vergelijken? Het is een erg dure fles vind ik...Is het nog smaakvoller dan de Abunadh?

• Grindtegel
Alweer even geleden dat ik de decanter heb gehad, vol van smaak, een echte sherry bom en als ik het me goed herinner beetje vergelijkbaar met de Glendronach 18 maar dan iets milder misschien.

Mooie fles ook trouwens, lekker zwaar.

Mocht je nog ergens een Fairy Flag weten te vinden: die is helemaal top, misschien dat ik die nog beter vind dan de Glendronach 18

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Die fairy flag ben ik idd naar op zoek ja, maar vroegah waren daar samples van bij whiskysite, die zie ik nu niet meer. Ik wil toch graag eerst ff proeven voordat ik 80 euro ertengenaan gooi. De Glendronach 18 is echt super, ik hou van die tabaksmaak/geur. De 21yr parliament overtreft die allardice wel. Fles maakt me minder uit, inhoud gaat het om ;) Ik ben niet zo iemand die zulke dingen op de plank laat staan verstoffen ;)

De grootste sherrybom die ik ooit heb gehad is toch wel de Kavalan Solist Sherry en daarna met uitstek de Glendronach 21yr single cask #339.

• Grindtegel
De Edradour 2008 van The Ultimate (60,2%) heb ik nu in mijn glas, die is toch ook wel erg lekker, misschien wel stiekem nog iets beter nog dan de Allardice. De Parliament is idd ook super, zou graag eens een oude(re) single cask van Glendronach proberen maar die zijn wel erg aan de prijs, de duurste fles die ik tot nu toe heb opengetrokken is rond de 100euro. Heb overigens nog wel een Solist Vinho Barrique staan die me constant uitdaagt om opengetrokken te worden (heb al wel een sample op dus weet hoe deze smaakt; nl smaakexplosie) maar ik kan het maar niet doen...

• Bean77
Grindtegel schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:43:
De Edradour 2008 van The Ultimate (60,2%) heb ik nu in mijn glas, die is toch ook wel erg lekker, misschien wel stiekem nog iets beter nog dan de Allardice. De Parliament is idd ook super, zou graag eens een oude(re) single cask van Glendronach proberen maar die zijn wel erg aan de prijs, de duurste fles die ik tot nu toe heb opengetrokken is rond de 100euro. Heb overigens nog wel een Solist Vinho Barrique staan die me constant uitdaagt om opengetrokken te worden (heb al wel een sample op dus weet hoe deze smaakt; nl smaakexplosie) maar ik kan het maar niet doen...
Ik vind het zelf ook het lastigst om dure flessen open te maken. Ergens het gevoel van dat het zonde is dat het weg is. Nu staat hier een 200 euro+ single cask van glendronach open. Het lekkerste wat ik ooit op heb, maar ja, op is helaas dadelijk echt op :(

• Grindtegel
Wat betreft mijn opmerking van net mbt Edradour 2008 iets beter dan de Allardice: heb net nog een paar nipjes van de 18y Glendronach op en die is toch wel beter merk ik nu, donkerder, meer chocolade.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Grindtegel, die vinho barrique heb ik ook een sample van. Die is ook echt geweldig!
Ik heb regelmatig duurdere flessen open. Zoals ik al zei: daar moet gewoon van gedronken en genoten worden, niet om achter een vitrine aanbeden te worden om zijn verpakking ;)

Ik heb zojuist ook de allardice op en wat is dat toch een perfect staaltje whisky. De balvenie 15yr sherrycask is ook top!
Ik wil je best een kleine sample sturen van die glendronach 21yr singlecask als je interesse hebt?

• sassymousasi
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 25-04 15:06
Iemand de Proper 12 whiskey geprobeerd?

• Grindtegel
Deathchant schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 00:45:
Grindtegel, die vinho barrique heb ik ook een sample van. Die is ook echt geweldig!
Ik heb regelmatig duurdere flessen open. Zoals ik al zei: daar moet gewoon van gedronken en genoten worden, niet om achter een vitrine aanbeden te worden om zijn verpakking ;)

Ik heb zojuist ook de allardice op en wat is dat toch een perfect staaltje whisky. De balvenie 15yr sherrycask is ook top!
Ik wil je best een kleine sample sturen van die glendronach 21yr singlecask als je interesse hebt?
Dat is een super aardig aanbod van je waarvoor reuze dank, echter... ga ik het toch afslaan. Ik ken mezelf, eenmaal geproefd wil ik hem dan dalijk ook. En mijn whiskey uitgaven rijzen nu al de pan uit ;)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Je moet flink je best doen om die cask #339 nog te kunnen bemachtigen...dies van batch 14 namelijk (2 jaar oud) en gelimiteerd tot 547 flessen.

Hehe, ja ik heb nu nog een Balvenie 15yr SC open, een Aberlour 12yr NCF, tig samples, en de Glendronach 21yr en Kavalan moeten nog open...Maar ik heb al een jaar nu dat ik die Edradour decanter, straigh from the cask en fairy flag toch echt eens wil proberen....

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:07:
Sinds 3 maanden ook begonnen met wiskey. Ik kreeg en tijd geleden eerst een Walker red label om mee te starten. Dat was best te prumen.
Toen van vrouwlief een fles glenfiddich 12 jaar oud gekregen, das toch andere koek.
En in Parijs voor echt heel weinig, ik geloof €33 een glenfiddich 15 gekocht. Damn...
Die is dus nu bijna op. En dan is nu de vraag whats next?
Glenlivet 15 ;-)

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Bean77 schreef op zondag 7 oktober 2018 @ 14:34:
[...]

Dat biedt perspectieven voor een whiskykast in de woonkamer ;) Ik zit op zolder met bijna al mijn flessen :'(
Hopelijk niet te warm op zolder in de zomer? Want dat is niet heel goed voor Whisky

• Ds1997
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21-03 17:15
gisteren voor het eerst ardbeg 10 geproefd en ik moet zeggen hij bevalt me wel. Het was ook mijn eerste Islay whisky die ik geprobeerd heb.

• Bean77
wimpie007 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:58:
[...]

Hopelijk niet te warm op zolder in de zomer? Want dat is niet heel goed voor Whisky
klopt, we hebben daar een goede airco zodat er een redelijk constante temperatuur is.
Ds1997 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 10:40:
gisteren voor het eerst ardbeg 10 geproefd en ik moet zeggen hij bevalt me wel. Het was ook mijn eerste Islay whisky die ik geprobeerd heb.
Hmm heb ik hier ook nog liggen. Kwam in een erg leuke warehouse blik. Misschien maar eens gaan proberen, maar het is wel uit mijn whisky comfort zone. Wat voor whisky drink je verder?

• Ds1997
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 21-03 17:15
Hmm heb ik hier ook nog liggen. Kwam in een erg leuke warehouse blik. Misschien maar eens gaan proberen, maar het is wel uit mijn whisky comfort zone. Wat voor whisky drink je verder?
verder heb ik tot nu toe HP 10 en 12, Balvenie trippelcask, Redbreast 12 en Glenlivet Founders reserve geprobeerd en deze bevallen me ook goed

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Bean77
@Grindtegel je had het eerder over singlecasks. Moest vandaag nog op zolder zijn en maar een foto gemaakt van mijn verzameling Glendronach singlecasks. En daar zit zelfs een handfilled versie bij.

edit: foto is niet super duidelijk, maar zie in deze link mijn whiskybase verzameling

Bean77 wijzigde deze reactie 13-10-2018 20:12 (21%)

• Grindtegel
Kwijl kwijl, prachtige verzameling heb je!

• Bean77
Grindtegel schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:20:
Kwijl kwijl, prachtige verzameling heb je!
Met de huidige whiskyprijzen begint het wel lastig te worden om zulke aankopen te verantwoorden.
Aan de andere kant de allardice, een glengoyne 15 ofzo zijn ook prima whisky's. Gewoon genieten van wat er in je glas zit. En dan niet een dram van een paar druppels die je soms voorbij ziet komen, maar gewoon een lekkere dram waar je van kunt genieten.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Members only:

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-04 22:18
Deathchant schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:52:
Members only:
Wel knap "from time and sherry casks alone", zoals ze claimen op de doos. Nog nooit zo'n donkere whisky gezien hier, maar uiteindelijk gaat het om de smaak

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Deathchant schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:52:
Members only:
Die ziet er mooi uit! Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Secsytime schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:18:
[...]

Die ziet er mooi uit! Waar heb je hem gekocht als ik vragen mag?
Ah tuurlijk, helemaal vergeten te vermelden: https://www.whiskysite.nl...ngle-cask-2685-for-t.html

Moet je de code WS2018 invullen en dan krijg je nog eens 10% korting.

EDIT: er staat weliswaar "geen voorraad", maar ik zou em gewoon bestellen. Als ie niet meer leverbaar is krijg je je geld toch wel terug. Gewoon doen!

Deathchant wijzigde deze reactie 17-10-2018 20:33 (16%)

• Bean77
Toff schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:25:
[...]

Wel knap "from time and sherry casks alone", zoals ze claimen op de doos. Nog nooit zo'n donkere whisky gezien hier, maar uiteindelijk gaat het om de smaak
Laat je niet afleiden door de kleur. Ik geloof ook zeker dat het 'from time and sherry casks alone' is. Maar we weten allemaal niet wat voor sherry casks dat zijn. Heel goed mogelijk dat het agressieve first fill casks zijn. Dan kan zo'n kleur heel normaal zijn. Maar goed die info is helaas niet bekend. Wat wel erg opmerkelijk is dat deze slechts 12 jarige cask strenght is op maar 56%. Misschien dat er iets gebeurt is met deze casks waardoor ze hem nu gebottled hebben?

Toevallig heb ik zelf ook een paar flessen glengoyne en daar maar een foto van gemaakt.(zie onder). Je ziet duidelijk het verschil tussen de 3 oak flessen en de 3 sherry flessen. Allen overigens 'from time and sherry/oak casks alone'. Qua kleur is het appels en bananen vergelijken met de 12yo omdat de foto's onder flink andere omstandigheden zijn gemaakt, maar lijkt alsof de 21 en 25 echt wel stukken donkerder zijn. Wel lijkt de 12yo wat donkerder te zijn tov de cask strenght, maar dat is een oak cask en misschien ook wel jonger (geen leeftijd aanduiding) dan de 12yo.

Ik verschoot wel 10 kleuren toen ik zag dat de 12yo maar liefst 100 euro kost! Even duur als de 21yo. Eigenlijk is de 21yo dan nog wel goedkoper omdat daar een betere verpakking/presentatie in verwerkt is. Dus als je de verpakkingskosten weglaat is de 21yo goedkoper. Dat vind ik wel redelijk bizar. In geen 100 jaar zou ik 100 euro voor een 12yo betalen. 65, maar echt uiterlijk 70 max zou een veel reëlere prijs zijn voor die fles. Of zou jij er wel 100 voor neerleggen?
Voor mij wel duidelijk dat ook Glengoyne bevangen is van de whisky prijzen gekte helaas. Maar iedereen uiteraard zijn eigen keuze en portemonnee.

Ik ben wel blij dat ik de glengoyne familie weer eens gezien heb na een flinke tijd in de koker/kistje in de kast. :)

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Tja als je je waarde van whisky legt in statische analyses, kleur, verpakking, alcoholpercentage, dan vergeet je mijns inziens waar 't om gaat: geur smaak en genieten ongeacht wat een whisky kost.

• Bean77
'Ongeacht wat een whisky kost' kan ik mij helaas niet permitteren helaas, dus ik ben zelf wel op zoek naar de balans om een dergelijk bedrag te rechtvaardigen.
Maar zoals ik eigenlijk al min of meer afsloot
Bean77 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 09:23:
[...]
Maar iedereen uiteraard zijn eigen keuze en portemonnee.

• Grindtegel
Heb net een fles Hazelburn 13 Oloroso opengetrokken. Man die is lekker zeg.Springbank meets sherry, wat een topper.

Typische Springbank geur en smaak maar dan met een vleug sherry die duidelijk aanwezig is maar perfect gebalanceerd. Ook erg zacht ondanks 47% en "maar" 13 jaar.

Springbank is toch wel mijn favoriete destilleerderij. Nu nog een keer de Longrow 18 aanschaffen en proberen.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Grindtegel schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:40:
Heb net een fles Hazelburn 13 Oloroso opengetrokken. Man die is lekker zeg.Springbank meets sherry, wat een topper.

Typische Springbank geur en smaak maar dan met een vleug sherry die duidelijk aanwezig is maar perfect gebalanceerd. Ook erg zacht ondanks 47% en "maar" 13 jaar.

Springbank is toch wel mijn favoriete destilleerderij. Nu nog een keer de Longrow 18 aanschaffen en proberen.
Dat kan ik me goed voorstellen. Velen vinden juist die ziltige/zoet/rook mix een perfecte combo. Probeer ook de Lagavulin Distillers Edition eens. Zit in hetzelfde straatje, alleen nóg wat voller van smaak.

• Bean77
En wat heeft iedereen vandaag in het glas zitten?
Ik schenk mij vanavond een dram Deanston 20yo in en mogelijk ook nog een Benromach 15 yo.

Benromach heeft ook nog een 10yo is ook vrij goed is voor een vriendelijk budget.

• hfos
  • Niet online
Ik twijfel nog, ik neig naar iets simpels vanavond. Port Askaig 100° of zo. Absoluut geen hoogvlieger, gewoon lekkere turf op 57.1%.

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
Heel simpel een glas laphroaig 10, te druk om echt van iets speciaals te genieten.

• Bean77
Gewoon lekker van genieten :) Lekker onthaasten met een fijne dram is altijd goed.

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Bean77 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:45:
En wat heeft iedereen vandaag in het glas zitten?
Ik schenk mij vanavond een dram Deanston 20yo in en mogelijk ook nog een Benromach 15 yo.

Benromach heeft ook nog een 10yo is ook vrij goed is voor een vriendelijk budget.
De Benromach 10 had ik zondagavond in mijn glas, heerlijk!

De Deanston 20 kan ik nergens vinden, is dat een unieke whisky?

• Bean77
CtrAltDelicious schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

De Benromach 10 had ik zondagavond in mijn glas, heerlijk!

De Deanston 20 kan ik nergens vinden, is dat een unieke whisky?
Benromach is in het algemeen wat onbekend bij het grote publiek, maar ze maken echt goede whisky. De 10 proof staat hier ook nog, maar die is nog dicht.

Wat betreft deanston, zie hieronder de links van de 20 en 10. Beide 'gelimiteerde' oplage en vooral in Duitsland te verkrijgen.
https://www.whiskybase.co...5098/deanston-20-year-old
https://www.whiskybase.co...0469/deanston-10-year-old

Vooral het onderschrift "un-chill filtered (exactly as it should be)" vind ik wel grappig.

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:35

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Whiskyverzameling opnieuw in de kast gezet na de grote verbouwing. Het stond eerst als bovenste rij van 4 naast elkaar staande Billy boekenkasten, nu is het 1 dedicated Billy met deuren. (Primair om te voorkomen dat de katten de flessen uit de kast trekken maar nu het eenmaal staat, ziet het er ook wel héél chique uit.)

Anyway, vanavond stapel vrouwen over de vloer, dus word ik (zoals altijd) geacht mijn vertier boven te zoeken. Misschien maar eens een Teeling (Ierse whisky) of Laphroagh Quarter Cask mee naar boven slepen en daar wat van genieten.

Morgenavond de kachel aan en lekker met een glas en vuur genieten.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• unezra

unezra

Zo!

https://www.lakesdistille...imenez-finish-of-the-one/
The ONE - Pedro Ximenez Sherry Cask finish

Een Britse blend. Niet heel speciaal-speciaal, maar zeker een leuke aanvulling op de verzameling. :)

Verder staan er, onder het genot van de documentaire "Synth Britannia" (YouTube: Synth Britannia) nog een Connemara (Peated Single Malt Irish Whiskey) en een Laphroaigh Quarter Cask op het programma voor vanavond. (Voor het gemak maar 3 whisk(e)y's naar boven gesjouwd zodat de dames beneden gewoon vrij kunnen kletsen zonder dat ik langs kom om wat te drinken te pakken.)

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

unezra schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 12:46:
Misschien maar eens een Teeling (Ierse whisky) of Laphroagh Quarter Cask mee naar boven slepen
Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Teeling heb ik gekocht op aanraden van de lokale slijter, en die bevalt best goed (de Teeling, niet per se de slijter). Laphroaig heb ik tot mijn schaamte nog nooit gehad, wil 'm wel proberen maar ik zou het jammer vinden als het een turf- of rookbom zou blijken te zijn...
* Bra-Jo is meer van de zachte, lichte

Nomen nescio

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

Bra-Jo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:41:
[...]
<>k zou het jammer vinden als het een turf- of rookbom zou blijken te zijn...
Dan laat je de Laphroaig beter links liggen. Is echt wel een peat-bom. Helemaal mijn smaak maar niet die van jou.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• hfos
  • Niet online

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-04 08:59
:) Staat hier in de kast, is erg lekker :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

_O-

OK, dat lijkt me duidelijk. :D Tnx allen!

Nomen nescio

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ChaserBoZ_ schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:05:
[...]

:) Staat hier in de kast, is erg lekker :)
:r :r :r

hehe, ik moet echt niks hebben van rook/vingerverf/teer/asbak whisky :P :P (heb ik nu iemand beledigd? :P)

• Grindtegel
Een rokertje is op zijn tijd (of vaker) erg lekker hoor. Vind zelf de Laphroaig Quarter Qask en Lagavulin 16 erg goed ( en betaalbaar). De Ardbeg 10 is ook lekker fruitig en fris ondanks zijn rook. Persoonlijk vind ik de Uigedail nog een stuk beter maar die is wel een stuk zwaarder en ziltiger.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-04 08:59
Deathchant schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:18:
[...]

:r :r :r

hehe, ik moet echt niks hebben van rook/vingerverf/teer/asbak whisky :P :P (heb ik nu iemand beledigd? :P)
Nee, des te meer is er voor mij :+

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:39

franssie

Save the albatross

Dat vat het wel redelijk samen - heerlijk! Merk net dat mijn fles leeg is dus morgen even langs te drankboer.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• hfos
  • Niet online
Als ik iets aan mag raden m.b.t. de Laphroaig, probeer eens een 10yo Cask Strength te bemachtigen. Daar zijn nu een tiental batches van verschenen en het tilt de whisky naar een heel ander niveau! En is, relatief gezien, niet eens zo heel duur.

• unezra

unezra

Bra-Jo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:41:
[...]

Hoe verhouden die twee zich tot elkaar? Teeling heb ik gekocht op aanraden van de lokale slijter, en die bevalt best goed (de Teeling, niet per se de slijter). Laphroaig heb ik tot mijn schaamte nog nooit gehad, wil 'm wel proberen maar ik zou het jammer vinden als het een turf- of rookbom zou blijken te zijn...
Als je zacht en licht wil moet je Iers gaan drinken. Behalve dan Conemara, maar daar staat ook héél duidelijk op de fles dat 'ie peated is. :) Iers is over het algemeen wat zachter, ronder, liever.

Persoonlijk vind ik rook wel lekker op zijn tijd. Niet iets waar ik altijd zin in heb maar zeker iets dat wanneer ik in de stemming ben, smaakt naar meer.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

unezra schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:42:
[...]

Als je zacht en licht wil moet je Iers gaan drinken. Behalve dan Conemara, maar daar staat ook héél duidelijk op de fles dat 'ie peated is. :) Iers is over het algemeen wat zachter, ronder, liever.

Persoonlijk vind ik rook wel lekker op zijn tijd. Niet iets waar ik altijd zin in heb maar zeker iets dat wanneer ik in de stemming ben, smaakt naar meer.
Yep, weet ik. :) Buiten de Teeling heb ik oa. ook Tullamore Dew en Bushmills staan (en Jameson, voor de whiskey-cola-heidenen). Maar mijn favorieten zijn toch de lichtere Schotse: Dalmore (Cigar Malt :9 ), Strathisla, Glenmorangie (Quinta Ruban), dat werk.

Nomen nescio

• unezra

unezra

Bra-Jo schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:59:
[...]

Yep, weet ik. :) Buiten de Teeling heb ik oa. ook Tullamore Dew en Bushmills staan (en Jameson, voor de whiskey-cola-heidenen). Maar mijn favorieten zijn toch de lichtere Schotse: Dalmore (Cigar Malt :9 ), Strathisla, Glenmorangie (Quinta Ruban), dat werk.
Hmm. Probeer ook eens Säntis Malt - Himmelberg.

https://www.saentismalt.com/sortiment.html

Een Zwitserse whisky. Voor mij een van mijn favorieten.

Ik vind Schots heerlijk, maar vind het leuk om het niet-Schotse te ontdekken. Iers, maar dus juist ook whisk(e)y uit wat minder standaard whisk(e)y landen zoals Zwitserland, de UK, etc.

Natuurlijk gaat het om de smaak, maar als ik nu een whisky koop is land van herkomst zeker een van de dingen waar ik naar kijk. Een goede Schotse laat ik niet staan maar als ik 1 fles wil kopen en ik kan een bekende Schotse of een minder bekende niet-Schotse kopen, terwijl ik de smaak even goed vind (mag wel totaal anders zijn), ga ik voor de niet-Schotse.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Gonadan

Moderator Foto & Video
franssie schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:44:
[...]

Dat vat het wel redelijk samen - heerlijk! Merk net dat mijn fles leeg is dus morgen even langs te drankboer.
Het is weer wilde whisky dagen bij G&G.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Voodoo

Voodoo

Lurker

Hebben jullie tips/aanbevelingen op het gebied van prijs/kwaliteit voor het aanschaffen van een aantal glencairn glazen? Houd me aanbevolen! _/-\o_

• PeaceNlove
  • Registratie: juni 2004
Gonadan schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:14:
[...]

Het is weer wilde whisky dagen bij G&G.
Beetje jammer dat je vervolgens in de winkel komt en een van de speciale klantenkaart aanbiedingen blijkt er niet te zijn.
Nu maar een Cardhu 12 meegenomen.

• unezra

unezra

CtrAltDelicious schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:44:
Hebben jullie tips/aanbevelingen op het gebied van prijs/kwaliteit voor het aanschaffen van een aantal glencairn glazen? Houd me aanbevolen! _/-\o_
Ben er persoonlijk niet zo'n fan van.
Het is een redelijk klassiek glas, maar mijn favoriet is een glas als dit:

Al lijkt die van mij nog wat breder, ronder en boller. Meer iets als dit:

Ach, er zijn ook mensen die een zwart Norlan Glass aanschaffen...

Ik vind ze niet eens mooi... Laat staan goed om whisky uit te drinken. (Dubbelwandig, ondoorzichtige buitenkant. Je whisky warmt niet op en je halve beleving is naar de knoppen.)

• BonJonBovi
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 25-04 08:03
Ik heb recentelijk de Talisker Skye gekocht en die bevalt me zeer goed. Waar in het spectrum van rokerigheid valt deze eigenlijk?

• Bean77
Nomnom, mail gehad dat mijn 2 Deense Glendronachs onderweg zijn naar NL. Ik had ze zelfs nog niet eens betaald. Inmiddels gedaan, maar het vertrouwen in vaste klanten is groot.

Craig heeft trouwens een erg leuke Arran. Het is een preorder. Dus als hier nog fans zijn, sla toe! Ik deel graag deze tips met jullie.

Wat betreft glazen gebruik ik glencairn glazen. Ik heb zelfs 2 houten glencairn 'glazen' :P Hoewel dat meer voor de grap is.

(foto gejat, maar is dezelfde)

• Grindtegel
Ik gebruik naast de Glencairn ook vaak een Stölzle Lausitz nosing glas, die is ook best fijn.

Zou ook wel eens dat glas wat Horst Luening gebruikt proberen, volgens mij is dat een fijn glas om uit te drinken.

Grindtegel wijzigde deze reactie 23-10-2018 20:14 (0%)
Reden: typo

• unezra

unezra

De kachel is voor de 2e keer aan, ik heb nog vakantie, dus prima excuus whisky te drinken en piano te spelen. :)
(Nu in een paar dagen al meer whisky gedronken dan de afgelopen maanden.)

Toch de Millstone 2008 PX Cask maar weer eens uit de kast getrokken. Door vrienden omschreven als "bedroven cointreaux", maar op momenten vind ik 'm toch écht wel lekker. Al smaakt het inderdaad raar voor een whisky.

https://www.whiskybase.co...76/millstone-2008-px-cask

(Verder een glaasje Connemara en Craigellachie 13 yo gedronken. Die laatste is stiekem héél erg lekker.)

EDIT:
Ook de Penderyn Myth maar eens ingeschonken. Een whisky uit Wales.
Zacht! Fluweel, zo zacht. :)

https://www.thewhiskyexchange.com/p/28167/penderyn-myth

unezra wijzigde deze reactie 23-10-2018 20:51 (15%)

• Toff
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-04 22:18
BonJonBovi schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:05:
Ik heb recentelijk de Talisker Skye gekocht en die bevalt me zeer goed. Waar in het spectrum van rokerigheid valt deze eigenlijk?
Google eens op "Whisky Flavour Map", dan vind je bijvoorbeeld deze:
https://www.malts.com/med...full_bodied_and_smoky.pdf
Zelf ken ik de Skye niet, maar de Talisker Storm wel. Wanneer je die fles opent, komt de rook er haast uit. ;)
@Noxa Dan zou ik ze liever hier bestellen bijvoorbeeld:
https://www.bol.com/nl/p/...6-stuks/9200000076563232/
Voor € 26,95 ga ik echt niet vier keer bij de kringloop kijken (tijd is ook geld).

Mijn voorkeur gaat echter uit naar glazen die wat steviger staan, bijvoorbeeld deze:

(zitten vaak in gift sets).

Toff wijzigde deze reactie 23-10-2018 21:52 (47%)

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:27
Ja, even bij de lokale kringloop winkel binnen wandelen en bij de glazen kijken. Zo ben ik aan mijn glazen gekomen. Niet altijd kans van slagen en niet meteen 4 stuks maar wel een stuk goedkoper.

• hfos
  • Niet online
Bean77 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:55:
Craig heeft trouwens een erg leuke Arran. Het is een preorder. Dus als hier nog fans zijn, sla toe! Ik deel graag deze tips met jullie.
[Afbeelding]
Damn, dat wil ik ook wel. Nette prijs voor een 21yo Arran. Überhaupt nette prijs voor een 21yo whisky tegenwoordig. :/

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Bean77 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:55:
[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, moet alleen even op zoek naar een creditcard :P . De Glendronach 15y, is daar ook leuk aan de prijs. Vanmiddag dus ook nog maar even langs de Gall, kijken wat ze daar op voorraad hebben :p .

• Bean77
hfos schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Damn, dat wil ik ook wel. Nette prijs voor een 21yo Arran. Überhaupt nette prijs voor een 21yo whisky tegenwoordig. :/
Ik had hem zelf ook denk ik gehaald als ik de Glendronachs niet had gekocht.
Case_C schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Bedankt voor de tip, moet alleen even op zoek naar een creditcard :P . De Glendronach 15y, is daar ook leuk aan de prijs. Vanmiddag dus ook nog maar even langs de Gall, kijken wat ze daar op voorraad hebben :p .
Graag gedaan, ik deel deze tips graag met alle whisky vrienden :) Ik heb de nieuwe 15 zelf nog niet geproefd helaas. Nog wel 2 oude dicht staan hier. Ook de schuld van de lekkere allardice overigens.

• Bean77
Vandaag post gehad. De 2 parels zijn thuis :) Ze blijven voorlopig nog wel dicht omdat er genoeg andere flessen zijn die ook nog open mogen.
Michael had er attent ook nog een whisky magasinet bijgesloten, maar helaas is mijn Deens niet zo heel goed :P

Al met al erg blij met deze aanvulling op de Glendronach verzameling. Oh de 25yo wordt overigens gezien als de 'grootvader' van de oude 15yo, dus dat beloofd tzt veel :)

• coob
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 09:15
hfos schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:49:
Als ik iets aan mag raden m.b.t. de Laphroaig, probeer eens een 10yo Cask Strength te bemachtigen. Daar zijn nu een tiental batches van verschenen en het tilt de whisky naar een heel ander niveau! En is, relatief gezien, niet eens zo heel duur.
Als ik dan bedenk dat die cask strength een paar jaar geleden gewoon bij D12 te koop was voor 45€ kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik er toen niet een aantal heb ingeslagen.
Ik dacht destijds dat doe ik nog wel eens. Nu is ie haast niet meer aan te komen en zeker niet voor dat geld.

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

coob schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:58:
[...]

Als ik dan bedenk dat die cask strength een paar jaar geleden gewoon bij D12 te koop was voor 45€ kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik er toen niet een aantal heb ingeslagen.
Ik dacht destijds dat doe ik nog wel eens. Nu is ie haast niet meer aan te komen en zeker niet voor dat geld.
En over een paar jaar sla je jezelf voor de kop omdat je ze nu niet hebt gekocht :+ :+

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik heb afgelopen week contact gehad met Edradour en helaas is de 15yr fairy flag definitief ten einde en wordt dus niet meer verkocht. Jammer, die had ik graag willen proeven. Dus als iemand toch nog met goed zoeken ene ergens kan krijgen, dan sla je slag zou ik zeggen.

• unezra

unezra

Misschien morgen eens naar Verhaar, op zoek naar 1 of 2 flessen whisky.
Geen idee wat ik tegen ga komen, denk dat ik iets zwaars, uitgesprokens wil dat wat ouder mag zijn.

Liefst niet-Schots, maar misschien dat ik met 1 of 2 Schotten thuis kom.

(Ik heb onszelf een kachel kado gedaan. Nu mag ik een mooie fles uit zoeken om rustig bij de kachel op te drinken.)

Paar uur later: Mezelf maar eens een glaasje Sheep Dip ingeschonken.
"Woven from 16 different malt whiskies."

Een blend van net iets meer dan 3 tientjes en stiekem vind ik 'm iedere keer weer lekker en uitdagend smaken. Hij smaakt ánders. Beetje raar. Kan het niet goed omschrijven. Waarschijnlijk wel een die als 'ie ooit op is, ik ga vervangen door een nieuwe fles.

https://www.masterofmalt....eep-dip/sheep-dip-whisky/

Dag later...

https://www.whiskybase.co...tillery-young-single-malt
Een whisky die nog geen whisky mag heten. "Aged Malt Spirit" - Young Single Malt.

Smaakt stiekem érg lekker en complex. Beetje scherp maar het heeft potentie.

Deze van mijn vrouw gekregen:

https://www.whiskybase.co...nriach-18-year-old-dunder

Als de dood dat 'ie alsnog tegen valt, niet kunnen proeven en het is niet per-se een goedkope fles. (Lees: Met afstand de duurste die ik nu in mijn collectie heb. Iets van €160 bij Verhaar.) Maar goed, maar 1 manier om daar achter te komen en dat is 'm zo open maken...

unezra wijzigde deze reactie 27-10-2018 19:43 (74%)

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 10:59
Op advies van @Foritain onlangs de Bunnahabhain 12 years unchilfiltered besteld. En omdat je nooit alleen moet drinken, ook maar Glendronach 12 en Glen Scotia 15 erbij besteld.

De fles Bunnahabhain open getrokken bij de haard vandaag. Is eigenlijk best een mooie whisky. Beetje zoetere geur, maar qua smaak niet.

Overigens nieuw in dit topic, maar drink al een aantal jaar Whisky's en al heel wat smaken geprobeerd. Favorieten zijn toch wel de rokkerige islays vaak. Maar ook de Milestone Rye 100 of Paul John Bold vind ik erg leuk. Recent de Jura 10 opgemaakt en dat is dan wel weer een hele mooie zachte whisky.

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik ben afgelopen zaterdag bij de spirit of Maastricht geweest. Was erg gezellig.
Ik heb daar Jurgen van Whiskyhuis België ontmoet en even mee gekletst, hele aardige nuchtere (no pun intended) gozer.

Voor degene die helemaal hyped up zijn aan de Glendronach Single Cask batches...batch 17 lijkt er aan te komen en hij gaf aan dat hij wel gewoon van plan is om ze weer te binnen te krijgen en te verkopen.
Dus, ben je een liefhebber, zorg dat je er vroeg bij bent en stuur hem een mail om alvast te reserveren. Dus struin internet af voor nieuws over batch 17, bel Glendronach zelf op om om info te vragen, als er info bekend is, zoek je fles uit en en stuur Whiskyhuis dan spoedig je mail met de specifieke fles die je wilt hebben.
https://whiskyhuis.be/contact.html

Hij heeft bij de spirit of Maastricht in ieder geval altijd de grootste verzameling bij zich. Ik heb bij hem een speciale Glenrothes 17yr sherry cask (cask strength) geproefd van The Ultimate....Ik was, als groot sherried-whiskyliefhebber, toch teleurgesteld. Hij deed me denken aan een Benriach 17yr px: flink peperig, "slechts" 1 smaaktype over de hele linie en een magere afdronk. Er gebeurde weinig. Wel jammer.
Ook heb ik toch de Glendronach 15yr Revival (2015 bottledate) bij hem geprobeerd. Ik ken deze whisky al goed, maar ik kon 't niet laten :) Wat een heerlijke Glendronach zeg. Ik begon zelfs te twijfelen of deze niet stiekem toch beter was dan de Allardice. Maar de Allardice heeft een tabaksmaak in de afdronk, dus ++.

@hfos Ik heb het toch niet kunnen laten om een Octomore 7.1 te proberen. Stinkzooi :r :r Maar na 5 minuutjes "wennen" vond ik de smaak toch verrassend zoet, vanillig en fruitig, en deze zeer jonge whisky kun je zonder problemen puur drinken. De Abunadh bijvoorbeeld, die heeft ongeveer hetzelfde percentage, maar kan ik niet zonder druppels water drinken...brandt veel te erg, maar de Octomore dus wel.
Geur: :r :r
Smaak: eerst :r en daarna :/ en daarna :*)
Afdronk: eerst :*) en daarna :r :r :r

Ik moet wel zeggen dat ze het goed voor elkaar krijgen om zo'n jonge whisky toch zo'n ontzettend smaakvol karakter te geven en ook elke paar seconde een andere smaakbeleving. Daarna had ik dus totaal geen zin meer om een andere rokerige te proberen. We blijven het elk jaar gewoon proberen ;) Misschien een Octomore als laatste doen dan ;) Er was ook een whisky bij, onbekend merk, maar dat was echt net alsof ik gerookte makreel en asbak door elkaar rook -> ;w

Waar ik het meest over verrast was, was een zachte, kruidige rum uit de dominicaanse republiek (ja ja, geen whisky, ik weet 't).

Had me echt erg positief verrast. Ze hadden ook een Balvenie 14yr rum cask, en die was anders dan de caribbean cask. Die laatst genoemde is gefinished waar de rum cask echt de volle 14yr op rumvaten gelegen had, maar ja, ik was te "groen" om te proberen want dat kostte me 5 euro....Tja, Nederland he, o-ve-ral moeten ze geld voor hebben. 30 euro entree is niet genoeg, je moet dan ook nog eens bijna elke dram betalen. Ik had voor mezelf 10 euro erbovenop gegooid en daar had ik dan die Glenrothes voor geprobeerd, de Revival, een Abunadh, Octomore en die rum.

Oh en ik had de Bushmills 21yr geprobeerd, waar iedereen zo laaiend enthousiast over was, Horst Luning van whisky.de, Thomas Thiemeyer van derwhiskyclub en nog vele andere whisky-youtubers die er lovend over waren...Ik vond em dus echt tegenvallen. Ik vond em behoorlijk grassig/veenwaterig ruiken, en qua smaak was het net alsof ie de neiging had om zeer vol te smaken, maar dat uiteindelijk niet deed. Erg jammer.

Ik vind het wel altijd gezellig, leuke ervaringen, en allerlei onbekende whisky's, rums e.d. kunnen proeven.
Vorige keer was ik erg gecharmeerd van de Writers Tears whisky en de Copperpot; dit keer was het dus die rum.
Oh en de Kraken rum...jemig zeg wat was dat een zoete kruidenmengeling...nee, die vond ik echt té. De rum hierboven was vele malen sophisticater, bij gebrek aan een betere term.

Deathchant wijzigde deze reactie 28-10-2018 21:41 (3%)

• Grindtegel
mooi verslag, wel grappig dat je een Octomore gaat proberen als je niet van rook houdt, hahaha, die afdronk he :P. Probeer eens een quarter qask van Laprhroaig, die is een stuk vriendelijker.

ik vind de BenRiach 17 px best goed, maar het is nou eenmaal een px based whiskey en Oloroso (Glendronach) is dan toch een stuk spannender.

Als je eens wat anders wilt proberen zou je ook eens een cask strength Elijah Craig bourbon kunnen proberen. Erg complex en zwaar, beetje de glendronach onder de bourbons zeg maar

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Grindtegel schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:08:
mooi verslag, wel grappig dat je een Octomore gaat proberen als je niet van rook houdt, hahaha, die afdronk he :P. Probeer eens een quarter qask van Laprhroaig, die is een stuk vriendelijker.

ik vind de BenRiach 17 px best goed, maar het is nou eenmaal een px based whiskey en Oloroso (Glendronach) is dan toch een stuk spannender.

Als je eens wat anders wilt proberen zou je ook eens een cask strength Elijah Craig bourbon kunnen proberen. Erg complex en zwaar, beetje de glendronach onder de bourbons zeg maar
Ik voel die "verplichting" richting @hfos; hij wilt me aan de Islay whisky's krijgen :P Ik probeer het wel hier en daar vaker, maar het "lukt" me gewoon niet :P
Laphroaig die jij zegt, en ook de 10yr, ook geprobeerd. Ik denk dat ik Laphroaig de smerigste islay whisky vind die er bestaat ;) Lagavulin distillers edition nog de beste (voor zover ik dat vind).

Glendronachs heeft genoeg PX gefinishte whisky's die ik erg goed vind. De 21yr parliament vind ik echt goed, de 12yr Original en cask #339 single cask. Echt toppers!
"het is nou eenmaal px based"....Tja, de Benriach px-based whisky's zijn voor mij hét voorbeeld dat px-vaten niet altijd alles zeggen. Glendronach heeft tot nu toe voor mij geen enkele px-whisky gemaakt die ik slecht vind. Er is altijd een complex smaakpalet (meerdere smaken die door je mond gaan) aanwezig bij Glendronach. Bij Benriach is het voor mij slechts 1 smaak met wat punch van de alcohol en that's it.
Maar hey, smaak is volledig subjectief ;) Als jij die Benriach 17px lekker vind, dan heb je in ieder geval voor een redelijk goed bedrag een goeie whisky in huis, en dáár gaat het om.
Die Elijah Craig ga ik onthouden, bedankt voor de tip!

Pagina: 1 ... 16 ... 19 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True