r.gerdes schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:46:
[...]
Wat een verhaal zeg. Hopelijk dat je het dit jaar wel haalt! Goede leerschool denk ik om te weten waar je grenzen liggen.Had je nog andere/beter schoenen kunnen fixen voor de vierdaagse? En, volgens mij sliep je in Arnhem. Ben je de hele week nog in Arnhem blijven slapen?
Eigenlijk wilde ik hier niet uitgebreid op reageren, maar ik denk toch dat 't een verhaal wordt.
In het kort: nee, geen nieuwe schoenen gehaald, wel lekker in Arnhem gebleven. Dag 2 en 3 rustig aan gedaan, met sportmassages omdat ik zo zielig was. Dag 4 nog even heen en weer naar Nijmegen geweest. Wilde nog naar Lux, maar daar draaide net die dag geen films i.v.m. de laatste dag van de 4Daagse. Wel weer
een nieuw adresje voor lunch ontdekt. Overigens paste m'n laptop in m'n fietstas, en heb ik 'm dit keer meegenomen. Was extra gewicht, maar kwam wel van pas in m'n hotel.
Schoenen 2025
Ik heb op m'n gewone schoenen gelopen. Dit zijn geen wandelschoenen. Hetzelfde merk (Five Ten), en ongeveer (maar niet exact, ik weet het niet meer precies) zelfde type als waarmee ik m'n eerste 4Daagse heb gelopen. Eigenwijs genoeg om het gewoon nog een keer te proberen met dat soort schoenen, net niet eigenwijs genoeg om niet te realiseren dat het eigenlijk beter moet.. MAAR.. Ik heb echt een teringhekel aan schoenen kopen, of kleding in het algemeen, en na de fiasco van de vorige wandelschoenen heb ik 't uitgesteld, en uiteindelijk dus gewoon afgesteld. Na m'n eerste ervaring was mijn verwachting om geleidelijk (normale) blaren te krijgen in de loop van de week. Iets wat ik compleet acceptabel zou vinden en geen probleem.
Probleem is dus.. Het ging minder geleidelijk dan de vorige schoenen. Als ik me goed herinner, begon ik het na 15KM al te voelen, maar van m'n eerste ervaring wist ik dat het onderweg fixen van blaren nogal wat tijd kon gaan kosten, die ik liever niet kwijt was. Zonder het te checken ging ik er van uit dat de blaar nooit een te groot probleem ging vormen, en wilde het dus pas na de finish laten fixen. Ik ben meerdere blarenposten voorbij gelopen, inclusief die ene die hier goed staat aangeschreven, ben even de naam kwijt. Had m'n 4Daagse (en ik) anders gelopen als ik direct de eerste blarenpost bezocht had? Wellicht. Waarschijnlijk zelfs.
Ik heb de foto's van het Rode Kruis helaas niet, maar voor de beeldvorming: het probleem was alleen m'n rechtervoet. De, hoe noem je dat, bal van je voet? Daar zat geen blaar op, het was één grote blaar. Dat hele gedeelte was gewoon weg. M'n schoen was letterlijk doordrenkt met bloed, wat me pas tegen het einde opviel..
Maar goed. Klinkt allemaal dramatisch.. Maar 't blijft een blaar. Paar dagen rust, en ik had er al iets minder last van, nog een week later en het was weer redelijk hersteld.
Dingen die ik anders deed 2025
Beter, slechter, neutraal, of geen idee?
- Ik heb géén wandelwol gebruikt. Ik had het idee dat het de eerste keer actief voor (extra) problemen zorgde, omdat het gewoon te krap wordt in je schoenen. Het voelde niet fijn.
- Ik heb geen voetencreme gebruikt. Ik had niet het idee dat het hielp, en kostte me 's ochtends meer tijd en geklieder. Niet zeker wat ik met m'n bijna volle tube Gehwol ga doen.
- Ik had een beter idee van wat ik met avondeten wilde doen. Eerste keer kwam ik soms niet toe aan goed avondeten omdat ik te laat terug kwam bij hotel, en niet bekend was met leuke restaurants (die nog open waren). Die dinsdag ben ik geloof ik gaan eten bij Moeke, die ik nog kende van de eerste keer, en die op m'n fietsroute ligt.
- Sportmassages geregeld. Ik had nog nooit eerder een sportmassage (van een leuke meid) gehad, maar het beviel enorm. Ik moest de eerste helaas cancelen vanwege m'n blaarverzorging.. Maar ik bleef toch in Arnhem, dus heb ondanks dat ik uit de race lag toch gewoon 2 afspraken gemaakt voor dag 2 en 3.
- Wat extra snacks meegenomen, in de vorm van proteïne bars die ik uit de lokale AH haalde. Ik had hier vantevoren mee moeten experimenteren.. Ik heb verschillende geprobeerd. Qua smaak bevielen ze me niet allemaal, maar qua energie hielpen ze wel degenlijk had ik het idee. Ook wat vaker gestopt bij eetkraampjes langs de weg.
- Zoals al gezegd.. Ik had er zin in, en ben naar Arnhem gefietst. Ik moet eerlijk bekennen dat dat ook een overbelastte knie opleverde..Ik was al bekend met het fenomeen. Ik denk niet dat dit me de kop had gekost, want ik had veel meer last van die blaar dan van m'n knie.
- Mijn hotelkamer had een koelkast (in tegenstelling tot de kamer bij de eerste keer) waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt. Voor de hele week chocomel geregeld (die ik dan uiteindelijk niet nodig bleek te hebben), voor bij de terugkomst in hotel.
- Onderweg maar 3x 1L spa touch of lemon (touch of mint is er helaas niet meer) meegenomen, i.p.v. 2x spa en 2x kokoswater. Volgens mij is dat kokoswater erg goed (schijnt ook wat ectrolyten te bevatten), maar ik vind het lauw gewoon niet erg lekker, het moet ijskoud zijn.. En na m'n ongelukje de eerste keer ben ik er huiverig voor. En 4 liter aan drank is gewoon te veel voor een gemiddelde dag. Het fietst net iets lekkerder.
Analyse
Ik deed een aantal dingen beter, een paar factoren zijn voor mij een unknown. Had wandelwol geholpen? Ik vond het de eerste keer écht niet fijn, dus ik ben overtuigd van niet, en ben niet van plan het dit jaar weer te gaan proberen. De Gehwol echt geen idee. Logistiek deed ik het iets beter. Ik heb niet al m'n boodschappen van Schiedam naar Arnhem meegenomen, maar het meeste daar gehaald, ik had meer snacks voor onderweg (ik wil niet te veel afhankelijk zijn van kraampjes), en ik had meer adresjes voor eten. (tip die ik kreeg van een collega die daar gestudeerd heeft, maar ik heb een
adres voor pannenkoeken. Ik neem aan dat de sportmassages geholpen zouden hebben, en anders waren ze gewoon erg lekker. Ik heb voor de laatste keer helemaal niet specifiek getraind.. en heb niet het idee dat dit, in ieder geval wat conditie betreft, uitmaakte.
Ik was al na de eerste keer overtuigd dat 't voornaamste probleem de schoenen is, en heb voor de 2de keer verzaakt dit probleem op te lossen. Iets wat ik niet direct doorhad, was dat m'n schoenen al wat slijtageplekken hadden. Zo lang had ik ze niet, en ik heb er niet (echt) mee getraind, dus heb het niet gecheckt. De rechterschoen had een redelijke slijtageplek, waar dus mijn blaar zat.. Het rare is, ik gebruik die schoenen, ruim een half jaar later, nog steeds, zelfs nu ik 2 (vooralsnog ongebruikte) nieuwe paar schoenen heb liggen ter vervanging. Voor kleine afstanden (<10KM) zitten ze nog steeds erg fijn. En voor fietsen, waar ze voor gemaakt zijn, al helemaal.
Dingen die ik (nog) ga doen in aanloop van de 4Daagse 2026- Het spreekt voor zich, maar ik ga schoenen kopen. Waarschijnlijk meerdere.
- Zodra het beter weer wordt, ga ik meer trainen.
Puur voor m'n wandelconditie vind ik dit dus niet nodig.. Maar ik was sowieso al meer van plan te gaan wandelen.. maar dan voor m'n hardloopconditie. Ik ben vorig jaar begonnen met hardlopen. Iets wat ik me al eerder had moeten realiseren, maar wat ik nu (meer) doe dankzij praktijkervaring, maar ook doordat ik me meer verdiept heb in hardlopen en sporten algemeen.. Trainen is niet alleen voor het fysieke, 't is ook om alle te ontdekken wat wel en niet werkt qua randzaken, zoals je gear en andere logistieke dingen. Sommige dingen vallen te improviseren, maar je gear moet gewoon goed zijn. Zo weet ik dat m'n niet-wandelrugzak en m'n spijkerbroeken prima geschikt zijn voor mij persoonlijk, om 50KM mee te wandelen. M'n schoenen daarentegen zijn kut.. Althanks voor 50KM wandelen. - Kijken wat ik met m'n Gehwol ga doen? Ik ben dus niet van plan het tijdens de 4Daagse te gebruiken, maar ik las ergens dat 't eigenlijk de bedoeling is om 't in de weken er voor te gebruiken. Ik heb de tube toch al, dus ik kan het proberen.
Wat ik anders ga doen, of juist hetzelfde, tijdens de 4Daagse 2026- Ik neem weer m'n Schoenbanaantjes mee. Fantastisch als het weer tegenvalt en m'n schoenen nat worden.
- Nóg beter m'n eten voor onderweg regelen. Qua snack worden het denk ik deze dingen.. Moet ik nog wat vaker testen, maar ze bevallen me wel volgens mij. Maar ik moet even kijken hoe ik de wat substantiëlere lunch wil regelen.
- De sportmassages zijn een blijvertje.
- Als het weer goed is, ga ik wéér fietsen. Gewoon iets meer de langere afstanden trainen komende maanden, dan komt het wel goed. Want het was wel echt een leuke (extra) uitdaging. Om een gegeven moment zat ik me af te vragen waarom ik opeens zo langzaam ging.. Ja jongen, dat is de Utrechts heuvelrug! Die hoogtemeters heb je niet in de randstad.. Het stuk direct na Rotterdam was leuk, en na Utrecht tot Arnhem is prachtig. Maar wel even wennen dus.
- Ik heb voor m'n hotel (dezelfde weer) een dag extra geregeld. Kost me een hap extra geld, maar ik heb een extra rustdag na m'n fietstocht, kan de officiële opening meemaken, en heb meer de tijd om Nijmegen centrum te ontdekken, en meer tijd om de nodige boodschappen te regelen.
- Zonder er uitgebreid op in te gaan.. Ik ga iets aan.. een droge bilspleet doen. Volgens mij een onderwerp wat ook hier niet uitgebreid besproken wordt, maar wel degenlijk een probleem is. Ik heb 't er zelf in ieder geval nooit over gehad. De eerste keer zat het duidelijk het lopen niet in de weg, maar fijn was anders. De 2de keer niet over nagedacht, en ik ben gestopt voordat het een groot probleem kon worden. Maar ik weet inmiddels wel dat het een probleem is waar ik iets aan moet doen. Ik zie mensen het over vaseline hebben, maar ik ga denk ik talkpoeder gebruiken (of het poeder wat ik gebruik, wat technisch geen talk is)
De zoektocht naar schoenen 2026
Dat is dus de grote vraag, wat ga ik aan de schoenen doen. Wat ik ook doe, ik ga 't waarschijnlijk in de onconventionelere hoeken zoeken.
Ik heb barefoot schoenen besteld. Ik ga het er uitgebreider over hebben in
het betreffende topic wanneer ik ze binnen heb. Maar ik kreeg van de verkoper al te horen dat het voor de 4Daagse al "te laat" is, omdat je er geleidelijk aan moet wennen. Voor de 4Daagse specifiek (of in ieder geval die van dit jaar) gaat 't 'm dus waarschijnlijk niet worden, maar ik ga er sowieso meer mee wandelen, en hoop dat dat bijdraagt aan sterkere voeten die wat meer kunnen hebben misschien? In de winkel zaten ze lekker in ieder geval, maar of ze 50KM lekker zitten weet ik dus nog niet.
Het plan was om online dan maar wat te proberen, wat wat gedoe oplevert. Ik had m'n oog laten vallen op wat schoenen van On Running, niet het typische merk dat je voorbij ziet komen i.v.m. de 4Daagse. Ze hebben die schoenen bij OutdoorXL, maar niet alle (nieuwe) modellen, dus vandaar online. En dan testen.
Naar OutdoorXL wil ik op zich ook nog steeds gaan om te kijken. Qua non-goretex wandelschoenen is het aanbod beperkt, maar ze hebben in het algemeen een uitgebreide selectie, dus als ik toch de wat onconventionelere dingen ga proberen, kan ik het nog steeds daar proberen. Overigens moet ik daar ook nog Falke wandelsokken halen. Ik heb Wright sokken toen (eerste keer) gehaald, maar die bevielen niet echt. Verder qua sokken niks gedaan. Maar voor hardlopen heb ik Falke sokken gehaald, en die bevallen uitstekend. Ik weet niet in hoeverre de wandelsokken verschillen, maar ik kan ze vast gebruiken.
Ten slotte.. kan ik m'n hardloopschoenen proberen. Hardloopschoenen kopen ging een stuk probleemlozer dan wandelschoenen. Ik heb bij Runner's World vorig jaar wat schoenen geprobeerd, één paar mee naar huis genomen, en daar loop ik nog steeds mee, en ze bevallen prima. Ze zijn niet perfect, ze veroorzaakten in het begin blaren, maar na lang inlopen is het vrijwel weg. Ik vermoed dat 't terug kan komen als ik langere afstanden hardloop, maar dat kan ik nog niet. De afstanden zijn inmiddels wel langer dan m'n typische wandelafstanden (want vooralsnog train ik geen lange afstanden, 9KM is de max op dit moment). Volgens mij heb ik geen blaarvorming bij wandeltempo, maar testen moet dat uitwijzen. Zelfs als dat wel het geval is, dan zitten de blaren op hele specifieke, ongebruikelijke plekken, waar ze geen onoverkomelijk probleem zijn. In ieder geval, ik moet dat binnenkort maar 'ns gaan testen, en indien ze geschikt (lijken te) zijn, dan heb ik of de oplossing, of in ieder geval een goede backup.
Één ding weet ik wel, ik ga niet meer lopen op m'n Five Ten schoenen.
Sjezus wat een tekst. Ik heb een virtuele sticker voor iedereen die dat allemaal gelezen heeft.
Dat hele fietsen naar Arnhem gedoe slaat wel erg specifiek op mij, maar hopelijk was er daarnaast nog wat algemeen bruikbare info, ter leering ende vermaak enzo.
Maar misschien toch even een
TL;DR- Ouwe schoenen

- Fietsen

- Meer eten

- Sportmassages

- Blaren direct laten verzorgen.

- Nieuwe schoenen

Make lovecraft not warcraft.