Het grote barefoot schoenen topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:34
Mede-auteurs:
  • osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:39

osseh

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Hét grote barefoot schoenen topic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P6kukjo-6RZxWLhvfQ33fRTCDOg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0rRVy2zPqz5BCs670Eq7V9TK.webp?f=fotoalbum_large
Waarom dit topic?!

Barefoot schoenen laten je voeten natuurlijk bewegen en versterken je voetspieren, wat zorgt voor een betere houding en stabiliteit. Traditionele schoenen met verhoogde hakken en smalle teenboxen kunnen leiden tot een slechtere houding en voetproblemen. Barefoot schoenen hebben een brede teenbox, waardoor je tenen natuurlijk kunnen spreiden, wat bijdraagt aan een betere balans. Begin rustig met korte wandelingen om je voeten te laten wennen. Ze zijn een geweldige keuze voor een natuurlijke loopervaring.

Van slowchat tot aankoophulp, van nieuwe upgrades, van supermooie tot ronduit slechte ervaringen.... voor ongezouten barefoot scheonen-meningen kunt u hier terecht!
Inhoudsopgave
De overstap naar minimalistische schoenen
Ontdek de Geheime Kracht van Barefoot Schoenen: Loop als Nooit Tevoren, maar Pas Op voor Deze Valstrik!
De overstap naar barefoot schoenen is een geleidelijke aanpassing waarbij je je voeten de tijd geeft om te wennen aan een meer natuurlijke manier van lopen. Het gaat erom dat je je voeten sterker maakt en je looptechniek verbetert door langzaam te beginnen en je lichaam goed te beluisteren. Het is een proces van aanpassing dat geduld en aandacht voor je lichaam vereist, waarbij je voeten geleidelijk aan wennen aan het nieuwe gevoel en de vrijheid die barefoot schoenen bieden. Het is belangrijk om de overgang niet te snel te maken maar te beginnen met een half uur per dag en rustig opbouwen om het risico op blessures te minimaliseren.

Bare-feet is niet voor iedereen! Ik adviseer het wel om te proberen en nee bare-feet schoenen hoeven niet duur te zijn. Het vergt wel een gewenningsperiode en kan dus ook echt niet werken.

Ik weet er zelf te weinig van af om hier advies over te kunnen geven. Wat ik wel weet is dat deze benadering, van achter gezien de reden is waarom een wig/steunzool wordt geadviseerd bij mensen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SATEkwC4uNSs9Vcrf-po-nKrCA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6CxcQfRmViyOMqkueMCfVFJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9AH3zx6DWkNVOb081v-pqjqyvJM=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/0g5nOvOXnNvWNzMcpX2xofaj.avif?f=fotoalbum_tile

Voeten trainen?
Voet oefeningen zijn cruciaal voor stabiliteit, balans en het voorkomen van blessures, maar worden vaak overgeslagen. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun belang of vinden ze onwennig, waardoor ze ze negeren totdat er problemen ontstaan
Voetentrainen? Teenbox? Ja maar vooral een zool van 2-3mm dik. Geen demping, leren afrollen. Een enorme aanpassing voor velen van ons die ook niet goed uit kan pakken. Het is vooral je botspieren en beenbenen trainen. Je kunt heel goed zien aan de vormen van de mensen hun kuiten of ze barefoot lopen.
Kortere stappen, betere botspieren, andere houding tijdens het lopen, voor heel veel mensen kan het goed werken en voor heel veel mensen ook niet.

Er is een reden dat je niet te jong mag zijn om bijvoorbeeld zaalvoetbal te spelen. De ontwikkeling van je lichaam om klappen op te vangen, evenals de sportschool is van belang om blessure vrij te kunnen leven. @osseh's reactie is een goede indicatie.

Misschien nog een aanvulling op het woord afrollen, vaak wordt er gesproken van afrollen van achter de voet gezien. Genaamd Overpronatie (enkel-voet zwenkt naar binnen), Neutraal (enkel-voet blijft vertikaal) en (over)Supinatie (enkel-voet zwenkt naar buiten.

Afrollen is ook wat raakt als eerst de grond, ben je een hak loper? Tenen loper? Komt je voet vlak op de grond terecht? En hoe volgt de rest van de voet (en je lichaam) deze beweging.
Boeken tips
Zelf vind ik in dit geval een fysiek boek fijner(ik heb een ereader) aanzien in het boek van Katy ook voet oefeningen staan, kan je er naar toe bladeren.
  • Katy Bowman - Barefoot: Sterke voeten voor een gezond lijf (vertaling door Ruth Langemeijer)
  • Christopher McDougall - Born to Run 2: The Ultimate Training Guide
https://barefootuniverse.com/books/
Podcast

Meerdere afleveringen in onderstaande podcasts gaan over barefoot schoenen.
Schoenen en sokken

Kan iedereen over op barefoot schoenen?
Nee, zeker niet. Je kunt je voorstellen dat als je orthopedisch schoeisel draagt, je niet over gaat op schoenen zonder ondersteuning. Of iemand die veel reumatische klachten heeft en juist een zachte, ondersteuning fijn vindt, gaat ook niet voor het plezier slapper schoeisel dragen. Toch zul je je verbazen over hoeveel mensen met succes uiteindelijk zijn over gegaan op barefoot schoenen. Daarnaast is het geen zwart-wit. Waar de ene persoon gemakkelijk een bergwandeling van 4 uur maakt op minimalistische schoenen, is het voor de ander een grote vooruitgang om in huis over te stappen op barefoot schoenen. Ieder zijn ontwikkeling is uniek.
Factoren van een barefoot schoen
Binnen de term "barefoot" zijn er trouwens een aantal factoren die een schoen "barefoot" maken. Je hebt namelijk te maken met een wide toe box, zero drop, en zero-stack. Maar niet alle schoenen hebben alledrie die eigenschappen (mijn Altra's zijn bijvoorbeeld wel wide toe box, zero drop, maar hebben een stack hoogte van 3cm dempend foam).

Wide toe box wil zeggen dat de leest 'voetvormig' is, ipv dat de tenen in een punt bijelkaar worden gedrukt. Dit is een garantie voor bunions/naar binnen gebogen grote tenen. De Chinese ingebonden klompvoetjes zijn hierbij een extreem voorbeeld. Met een wide toe box hebben je tenen alle ruimte om te spreiden waardoor je voet niet inelkaar gedrukt zit.

Zero drop betekent dat er geen hak in zit. Bij 'traditionele' schoenen (zoals ook nike air max etc) sta je op een helling, je hiel staat hoger dan je voorvoet/tenen. Als je zulke (wat wij kennen als gewone) schoenen de hele dag draagt sta je dus eigenlijk continu op een helling, en dit kan een hele range van problemen opleveren omdat het je hele houding tot en met je nek beinvloedt. Je knieen zijn lichtjes gebogen, je bekken kantelt, en dit is een recept voor bijvoorbeeld onderrugklachten.

Zero stack betekent dat de zool zo minimalistisch mogelijk is, en dit betekent dus weinig of praktisch geen demping. Waarmee je wel het meeste 'gevoel' hebt, alsof je echt op blote voetzolen loopt. Ikzelf ren vooral op verhard/asfalt/beton, dus was een beetje demping wel gewenst en zo kwam ik op Altra uit.

De mobiliteit van mijn tenen en vooral de stand van mijn grote tenen is de laatste jaren echt enorm verbeterd, alles staat weer 'recht' en ik merk het enorm met bijvoorbeeld het op een been staan. Dan sta je een stuk stabieler dan wanneer je bunions hebt en je grote teen naar binnen staat. Voor mensen met de meest misvormde voeten is er dus nog hoop ;) maar het is wel iets wat je geleidelijk aan moet wennen. Helemaal als je ook 'barefoot' wil gaan hardlopen. Valkuil van geoefende lopers op 'traditioneel' schoeisel is dat ze barefoot meteen teveel kilometers gaan maken, en dan krijg je geheid blessures.
Waar te koop

Het is niet zo dat je random een schoenenwinkel binnenstapt en daar barefoot schoenen aantreft.

Hier de op barefoot gerichte stenen winkels in NL :)F en BE :)B

Barefoot & More
Kleine Oord 86
6811HZ Arnhem

De Trek
Haarlemmerplein 25 H
1013HP Amsterdam

en

Nieuwsteeg 55
1621EC Hoorn

Iedereen loopt
Noordzandstraat 85 B
8000 Brugge

Barefoot Belgium
Nationalestraat 151
Antwerp, Belgium 2000.

Bij bever hebben ze in de winkels de Vibram five vingers
Bever

Alle merken heb een webshop, maarja altijd lastig omdat je niet kan passen.
Zellf ben ik erg tevreden van de aandacht en service die ze in B&M winkel geven.
Teen sokken
Teensokken bieden verschillende voordelen, zoals betere teenuitlijning, verhoogd comfort door minder wrijving, verbeterde bloedsomloop, en kunnen voetproblemen zoals blaren en schimmelinfecties voorkomen. Ze ondersteunen ook de natuurlijke functie van de voetspieren.
Merken
  • Knitido
  • injinji
  • Toetoe
  • Saguaro
Brede teen box
  • Feelgrounds
  • Skinners
Zelf heb ik hier de 2 bekendste teensok merken. Zoek de verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwk7T9p8FmUw0YDECTjtSQECDHQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXwPSSvnaOokKsDTsdCAfVwW.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een prijzen zeg, ongeveer €15 per paar, heb ze besteld bij Barefoot & More dus 5 paar = gratis. om precies te zijn €12.54 per paar in mijn geval.

Ja, je kan ze bij oom Ali een stuk goedkoper halen, hoe de kwaliteit en wat voor materialen gebruiken ze?
Wat zeggen Experts?
Annabelle Pont
Roëlle Lepstra
Monique Gieske
Saskia de Waal
Wat zegt de wetenschap
Hoewel allang bekend is dat de mens al ruim 30000 jaar op "schoeisel" loopt, is dit ongeveer 100 jaar pas echt veranderd sinds schoenen een aanpassing in vorm kregen. Met deze aanpassing werden puntschoenen geïntroduceerd, maar natuurlijk ook de voor velen herkenbare "bunion-shaped" schoenen. Vanaf 1970 kwam daar dan de ontwikkeling van zolen en hardloop schoenen met demping bij.

Hoewel er geen hard bewijs is dat dit type schoen zorgt voor blessures, zijn er wel statistische onderzoeken die proberen te onderzoeken in hoeverre er een patroon is. Er zijn artikelen die zien dat ongeveer 79% van de huidige hardlopers jaarlijks een blessure oplopen. Het voornaamste verschil in de afgelopen 50 jaar is de overstap van een Forefoot Strike (FFS) naar een rearfoot strike (RFS) landing.
Ook hierin geldt helaas dat moeilijk is te zeggen welke van de 2 methoden beter is, maar het volgende is wel aangetoond: Een RFS landing vergt hogere krachten van de kniën. En de FFS landing vergt juist meer krachten van de voet en enkels.
Hoewel de link ontzettend moeilijk aan te tonen is, zijn er wel onderzoeken die aantonen dat:
  • De voet spieren sterker worden na barefoot rennen
  • Platvoeten minder voorkomen bij bevolkingsgroepen die barefoot lopen
  • Er is speculatie dat Proprioceptie verbeterd door zonder ondersteuning te lopen. Huidige datasets zijn niet toereikend en significant genoeg voor een definitieve conclusie.
  • Een kleine groep Amerikaanse militairen kreeg een significante afname in Anterior compartment syndroom, na de overstapt op de FFS landings methode.
Zoals ik het tot zover zie: De huidige onderzoeken wijzen aan dat er duidelijk verschillen zijn tussen de landingsmethodes, en type blessures die je als hardloper kan krijgen. In hoeverre de klassieke methode of barefoot de betere methode is blijft speculeren.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over
  • Barefoot
  • Minimalist
De 2 zijn namelijk niet hetzelfde, maar schijnen wel een vergelijkbare impact op de menselijke anatomie te hebben.

En om maar direct te waarschuwen: Beide methodes zijn niet voor iedereen. Sommigen zweren bij barefoot running, waarbij anderen continue blessures oplopen of een “zwaar” gevoel hebben met lopen.
Voor mezelf merk ik dat hardlopen mij relatief gemakkelijk afgaat, maar ik na een werkdag van 8 uur gevoelsmatig “vermoeide” voeten heb.
Al met al: Doe wat je wilt, kies wat je bevalt. Ik zie mezelf voorlopig niet terug gaan naar normale hardloop schoenen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t8Vqd20SU5KMuchEs0BVu7r5fok=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eVAi3IemXz0tUcpmbkaewpot.png?f=fotoalbum_tile

losstaande info
Podotherapeuten krijgen vanuit de opleiding de passieve manier diagnose stellen en daar steunzool voor maken, wil je op de actieve manier aan de slag kijk dan voor een Feet in motion expert https://www.feetinmotion.nl/experts

Hier een mooi nieuwsartikel met bijbehorend filmpje.
https://www.rtvdrenthe.nl...d-over-schoenen-en-voeten

[ Voor 59% gewijzigd door walterworld op 17-06-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Moet ik iets veranderen, heb je er graag iets bij gezien? Laat het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06 09:43
Daar heb je een TR knop voor

[ Voor 95% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2025 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Waarvoor? Ik heb verschillende winkels en verschillende podotherapeuten vermeld.

[ Voor 3% gewijzigd door Outerspace op 16-06-2025 23:40 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Het komt nogal commercieel over allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Dhr. Satoshi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:29:
Wat kan ik veranderen zodat het minder commercieel overkomt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:44
walterworld schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:30:
[...]

Wat kan ik veranderen zodat het minder commercieel overkomt?
Wellicht wat meer info over het tech gedeelte? (Ja sarcasme)

Niet perse op jouw post maar ik vraag mij regelmatig af of ik per ongeluk op een Libelleachtig forum zit. Ik kom op Tweakers voor tech info maar het gaat steeds meer de breedte in. En dit onderwerp snap ik dus ook niet waarom dit op Tweakers staat.

Maar als de moderators het goed vinden ook prima want ik skip wel wat ik niet wil zien maar ik was toch even nieuwsgierig wat een barefootschoen was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Dhr. Satoshi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:29:
:? De startpost laat meerdere verschillende winkels én merken zien, wat alleen maar handig is als je op zoek bent naar dit soort schoenen, en komt wat mij betreft juist totaal niet commercieel over. Als het als reclame bedoeld was, dan was er één winkel en/of merk uitgelicht.

@walterworld goed initiatief! Ik ben benieuwd naar de ervaringen met barefoot schoenen, want het lijkt mij ook wel interessant, maar schoenen zijn niet iets waar ik zomaar even honderden euro's aan uit wil geven.
Turb0Turb0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:56:
[...]

Wellicht wat meer info over het tech gedeelte? (Ja sarcasme)

Niet perse op jouw post maar ik vraag mij regelmatig af of ik per ongeluk op een Libelleachtig forum zit. Ik kom op Tweakers voor tech info maar het gaat steeds meer de breedte in. En dit onderwerp snap ik dus ook niet waarom dit op Tweakers staat.

Maar als de moderators het goed vinden ook prima want ik skip wel wat ik niet wil zien maar ik was toch even nieuwsgierig wat een barefootschoen was.
Heel het forum gaat al over technische zaken, dit is Algemene Zaken, waar het juist niet over technische dingen hoeft te gaan. Wil je alleen technische dingen zien, dan kan je AZ beter mijden :)

[ Voor 37% gewijzigd door Hahn op 16-06-2025 17:00 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• corset
  • Laatst online: 16:04
wat ik zelf mis in de TS is de wetenschap erachter. Waarom werkt het? Welk wetenchappelijk onderzoek wijst hierop? En dan niet Podcaster Koos Hopeloos en Allard Alphamannetje maar onafhankelijk onderzoek

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
corset schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:00:
wat ik zelf mis in de TS is de wetenschap erachter. Waarom werkt het? Welk wetenchappelijk onderzoek wijst hierop? En dan niet Podcaster Koos Hopeloos en Allard Alphamannetje maar onafhankelijk onderzoek
Snap ik helemaal :) , ben zelf geen wetenschapper of podotherapeut. Hoe zie je dit voor je, dat ik een stukje van een studie kopieer die ik op Pubmed heb gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Leuk deze! Ben zelf al jaren Barefoot gebruiker met Leguano schoenen en Injinji teensokken. Het kost een beetje maar zijn ook erg degelijk.

Ben het zelf gaan gebruiken omdat ik aangeboren afwijkingen had aan de tenen en gewone schoenen niet te doen was.
; hoewel dat ondertussen operatief is opgelost, blijf ik ze dragen.

Het of en hoe van de wetenschap dat boeit wat minder. Het werkt voor mij een daar gaat het mij om. Wel heb ik ze na de operatie aan de orthopedisch chirurg laten zien en die gaf me een duimpje omdat Barefoot schoenen meer ruimte laten rond de tenen.

Ik gebruik ze trouwens ook bij lange wandelingen en in de kou zonder enige klachten.

Ben benieuwd hoe het hier gaat 'lopen'😋.

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Boeryepes schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:27:
Leuk deze! Ben zelf al jaren Barefoot gebruiker met Leguano schoenen en Injinji teensokken. Het kost een beetje maar zijn ook erg degelijk.

Ben het zelf gaan gebruiken omdat ik aangeboren afwijkingen had aan de tenen en gewone schoenen niet te doen was en hoewel dat ondertussen operatief is opgelost blijf ik ze dragen.

Het of en hoe van de wetenschap dat boeit wat minder. Het werkt voor mij een daar gaat het mij om. Wel heb ik ze na de operatie aan de orthopedisch chirurg laten zien en die gaf me een duimpje omdat Barefoot schoenen van ruimte laten rond de tenen.

Ik gebruik ze trouwens ook bij lange wandelingen en in de kou zonder enige klachten.

Ben benieuwd hoe het hier gaat 'lopen'😋.
Ik kan het mij wel voorstellen, als je helemaal nieuw bent in barefoot schoenen wereld en het zogezegd wetenschappelijk bewezen is waarom de bestaande merken geen barefoot schoenen maken.

Dubbele standaard? Als ze dit gaan doen geven toe dat ze klanten jarenlang hebben voorgelogen.
Nike had de Nike Free Run, daar zijn ze mee gestopt.

Nu kan ik hier iets plakken wat ik op Pubmed heb gevonden.
https://obsessedwithbaref...hould-consider-switching/

Hier een video van Matthew van Barefoot Strength (wetenschappelijk gebaseerd)
YouTube: 5 Barefoot Shoe Benefits (According to Science)
Ik volg deze persoon al een aantal jaar, deelt regelmatig wetenschappelijke papieren over Barefoot in jip en janneke taal.

[ Voor 3% gewijzigd door walterworld op 16-06-2025 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:44
Hahn schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:59:
[...]

:? De startpost laat meerdere verschillende winkels én merken zien, wat alleen maar handig is als je op zoek bent naar dit soort schoenen, en komt wat mij betreft juist totaal niet commercieel over. Als het als reclame bedoeld was, dan was er één winkel en/of merk uitgelicht.

@walterworld goed initiatief! Ik ben benieuwd naar de ervaringen met barefoot schoenen, want het lijkt mij ook wel interessant, maar schoenen zijn niet iets waar ik zomaar even honderden euro's aan uit wil geven.

[...]

Heel het forum gaat al over technische zaken, dit is Algemene Zaken, waar het juist niet over technische dingen hoeft te gaan. Wil je alleen technische dingen zien, dan kan je AZ beter mijden :)
Dat is precies mijn punt, Libelle onderwerpen hoeft van mij niet en ik skip het wel, maar het is toch een tech forum waar dit soort zaken een beetje vreemd is.

Maar ik ga snel weer naar een onderwerp over Formule 1 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:58
Turb0Turb0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Dat is precies mijn punt, Libelle onderwerpen hoeft van mij niet en ik skip het wel, maar het is toch een tech forum waar dit soort zaken een beetje vreemd is.

Wat is er tech aan “algemene zaken” dan? Naast de tech onderwerpen is er op het forum gewoon ruimte (altijd al geweest) voor andere zaken, politiek, tv, hobbies etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:18
Zijn je voeten/tenen in beginsel niet ook gewoon zo ontworpen dat ze vooral bloot goed te gebruiken zijn?
Dat is wat ik altijd dacht/geleerd heb volgens mij.
Alles wat je gaat afbinden of samendrukken aan je lichaam is -meestal- nooit handig/de bedoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-06 22:32
Turb0Turb0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 17:59:
[...]

Er is niks 'Libelle' aan schoenen :z En nee, dit is totaal niet vreemd op dit forum, kijk eens verder in AZ wat er zoal voor onderwerpen aangesneden worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Ik draag al bijna 5 jaar meestal barefoot schoenen.

Ik heb momenteel een paar zomerschoenen, een paar wandelschoenen, mijn veiligheidsschoenen voor het werk zijn geen barefoot maar ik heb wel gezocht naar een paar met aandacht voor voldoende ruimte voor de tenen.

Wetenschappelijk zal het waarschijnlijk niet voor iedereen een goede keuze zijn maar mij klinken de argumenten logisch. Vooral dan het aspect voldoende ruimte voor de tenen. In de mate van het mogelijke wil ik proberen om voetproblemen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik ben ruim een jaar geleden overgestapt op barefoot (fulltime, muv hardlopen).

Ik heb twee merken:
Vivobarefoot Novus Mid Men Obsidian

Zit nog vrij strak, ik vind de toebox nog vrij smal. Gebruik hem vooral in de winter of op hikes als ik dat doe.

Daarnaast twee schoenen van Xero:
Xero Shoes Nexus Knit Men Orion Blue
Xero Prio Suede - Men

Die Xero schoenen zitten echt zalig, maar zijn bijvoorbeeld niet waterdicht dus niet altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Vet dat hier een topic over is.

Ik loop altijd heel veel op blote voeten maar ging wel naar kantoor in pakschoenen en droeg buiten nog krappe sneakers, tot ik nadat we met corona meer thuis gingen werken begon te merken dat dat toch allemaal wel wat minder fijn begon te zitten.

Paar maanden geleden deze relatief goedkope schoenen gekocht en die heb ik bijna ieder weekend aan, zitten heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
GeeEs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:06:
Zijn je voeten/tenen in beginsel niet ook gewoon zo ontworpen dat ze vooral bloot goed te gebruiken zijn?
Alles wat je gaat afbinden of samendrukken aan je lichaam is -meestal- nooit handig/de bedoeling ;)
Zo is dat!

Alleen het lastige is als ik naar kantoor ga dat ik raar aangekeken ga worden en niet representatief overkom als ik op blote voeten binnen wandel, daar zijn barefoot schoenen ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaargod
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:48
Leuk topic!

Ik hardloop nu sinds een jaartje op Altra schoenen.
De Altra Escalante 4 is sinds kort ook mijn daily casual schoen.
Weliswaar niet barefoot, maar wel zero drop. Het is een begin ;)
De volgende stap is een bezoek aan Barefoot & More waar ik binnenkort wat barefoot schoenen wil gaan passen. De schoenen van Vivobarefoot spreken me erg aan, maar ik durf het niet aan ze online te bestellen dus laat me graag informeren in een speciaalzaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Gaargod schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:38:
Leuk topic!

De volgende stap is een bezoek aan Barefoot & More waar ik binnenkort wat barefoot schoenen wil gaan passen. De schoenen van Vivobarefoot spreken me erg aan, maar ik durf het niet aan ze online te bestellen dus laat me graag informeren in een speciaalzaak.
Mag ik je één tip geven voor B&M? Ga liever niet in het weekend, er zijn dan best veel bezoekers. waardoor je minder persoonlijk geholpen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
Gaargod schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:38:
Leuk topic!

Wat bij mij tegenviel bij de VivoBarefoot die ik heb was dat het nog best een keurslijf is. En niet een heel erg wijde toebox. Het is leer dus uiteindelijk liepen ze wel goed maar het had even nodig. Wellicht is dit bij andere modellen van hun anders.

Online hebben ze het wel eens over dat je echt niet het idee heb dat je een schoen aan hebt, dat had ik alleen bij die Xero schoenen.

Nadeel is dat je na een lange dag niet meer dat moment hebt “ah, zalig, de schoenen mogen uit”. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Bij deze is @Oon mede auteur van dit topic, In mijn opinie dient een topic niet door een persoon beheert te worden. maar dat het een gezamenlijke inspanning moet zijn.

Ik wil Jan alvast bedanken voor zijn toekomstige bijdragen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
GeeEs schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:06:
Belangrijk dingetje hierbij is dat de wereld er vooral niet meer voor gemaakt is. Door het bos of over het strand lopen op blote voeten is goed voor je, het zorgt voor stevigere spieren wat weer zorgt voor dat je beter in balans bent. Er is geen wetenschappelijke basis voor dat het beter zou zijn om contact met de grond te hebben, maar wel voor dat je voeten hun werk goed kunnen doen zonder dat ze worden samengeknepen.
Maar een geasfalteerde weg is bijvoorbeeld gemaakt om auto's grip te geven, dan moet je wel héle stevige voetzolen hebben om daar geen last van te krijgen. En je hebt bijvoorbeeld glas op straat waar je in kunt trappen wat ook niet heel fijn is.

Dus ja het is beter om je voeten de vrijheid te geven, maar die vrijheid moet je wel gegund zijn door de omgeving, en dat is op de meeste plekken helaas niet meer. Even los nog van dat mensen je vreemd aankijken als je de supermarkt in loopt op blote voeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik loop dagelijks op barefoot schoenen sinds 2017.

Vooral Vivobarefoot, heb ook Freet, maar ook soms Vibram Fivefingers. Vooral dagelijks gebruik en wandelingen.

Merk wel dat Vivobarefoot qua kwaliteit niet op vooruit gaat. Zolen slijten sneller en veters gaan sneller kapot.

Ik blijf bij barefoot schoenen, alleen ga ik waarschijnlijk een ander merk kiezen.
Groundies of Freet misschien.

Verder loopt het heerlijk.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Laatst online: 17:18
Oon schreef op maandag 16 juni 2025 @ 19:02:
[...]

Belangrijk dingetje hierbij is dat de wereld er vooral niet meer voor gemaakt is. Door het bos of over het strand lopen op blote voeten is goed voor je, het zorgt voor stevigere spieren wat weer zorgt voor dat je beter in balans bent. Er is geen wetenschappelijke basis voor dat het beter zou zijn om contact met de grond te hebben, maar wel voor dat je voeten hun werk goed kunnen doen zonder dat ze worden samengeknepen.
Maar een geasfalteerde weg is bijvoorbeeld gemaakt om auto's grip te geven, dan moet je wel héle stevige voetzolen hebben om daar geen last van te krijgen. En je hebt bijvoorbeeld glas op straat waar je in kunt trappen wat ook niet heel fijn is.

Dus ja het is beter om je voeten de vrijheid te geven, maar die vrijheid moet je wel gegund zijn door de omgeving, en dat is op de meeste plekken helaas niet meer. Even los nog van dat mensen je vreemd aankijken als je de supermarkt in loopt op blote voeten :+
Da's precies het punt van dit topic toch? :)
Als je dan schoenen draagt, doe je voeten en tenen dan een plezier met de juiste schoenen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• osseh
Leuk topic om te volgen, en dan zelf ook misschien om wat aan toe te voegen.

Zelf heb ik in het verleden met hardlopen altijd last gehad van mijn rechter voet. Nadat 1 van mijn vrienden al een periode ervoor was begonnen met barefoot running, werd het me aangeraden om dit een poging te geven. Dit was rond 2021, toen het nog een stuk moeilijker was om alternatieven te vinden voor de hardloop sets.

Nou heb ik op beide voeten lichtelijke knobbels aan de randen, waardoor schoenen vinden die breed genoeg zijn altijd al een probleem is geweest voor me. Meerdere malen schoenen gehaald bij winkels die je voeten opmeten, en helaas altijd met hetzelfde resultaat: Een verdoofde voet na een kilometer of 5.

Allereerst ben ik begonnen met een set Sockwa's, waarna ik ben overgestapt op de Vibram KSO's.
Na een tijd inlopen, bleek dat de 5 kilometer makkelijk te passeren was zonder een verdoofde voet. Ondertussen ben ik een jaar of 4 verder, en ren ik meerdere halve marathons op de KSO's.

De wetenschap dan:
Hoewel allang bekend is dat de mens al ruim 30000 jaar op "schoeisel" loopt, is dit ongeveer 100 jaar pas echt veranderd sinds schoenen een aanpassing in vorm kregen. Met deze aanpassing werden puntschoenen geïntroduceerd, maar natuurlijk ook de voor velen herkenbare "bunion-shaped" schoenen. Vanaf 1970 kwam daar dan de ontwikkeling van zolen en hardloop schoenen met demping bij.

Hoewel er geen hard bewijs is dat dit type schoen zorgt voor blessures, zijn er wel statistische onderzoeken die proberen te onderzoeken in hoeverre er een patroon is. Er zijn artikelen die zien dat ongeveer 79% van de huidige hardlopers jaarlijks een blessure oplopen. Het voornaamste verschil in de afgelopen 50 jaar is de overstap van een Forefoot Strike (FFS) naar een rearfoot strike (RFS) landing.
Ook hierin geldt helaas dat moeilijk is te zeggen welke van de 2 methoden beter is, maar het volgende is wel aangetoond: Een RFS landing vergt hogere krachten van de kniën. En de FFS landing vergt juist meer krachten van de voet en enkels.
Hoewel de link ontzettend moeilijk aan te tonen is, zijn er wel onderzoeken die aantonen dat:
  • De voet spieren sterker worden na barefoot rennen
  • Platvoeten minder voorkomen bij bevolkingsgroepen die barefoot lopen
  • Er is speculatie dat Proprioceptie verbeterd door zonder ondersteuning te lopen. Huidige datasets zijn niet toereikend en significant genoeg voor een definitieve conclusie.
  • Een kleine groep Amerikaanse militairen kreeg een significante afname in Anterior compartment syndroom, na de overstapt op de FFS landings methode.
Zoals ik het tot zover zie: De huidige onderzoeken wijzen aan dat er duidelijk verschillen zijn tussen de landingsmethodes, en type blessures die je als hardloper kan krijgen. In hoeverre de klassieke methode of barefoot de betere methode is blijft speculeren.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over
  • Barefoot
  • Minimalist
De 2 zijn namelijk niet hetzelfde, maar schijnen wel een vergelijkbare impact op de menselijke anatomie te hebben.

En om maar direct te waarschuwen: Beide methodes zijn niet voor iedereen. Sommigen zweren bij barefoot running, waarbij anderen continue blessures oplopen of een “zwaar” gevoel hebben met lopen.
Voor mezelf merk ik dat hardlopen mij relatief gemakkelijk afgaat, maar ik na een werkdag van 8 uur gevoelsmatig “vermoeide” voeten heb.
Al met al: Doe wat je wilt, kies wat je bevalt. Ik zie mezelf voorlopig niet terug gaan naar normale hardloop schoenen!

Momenteel gebruiker van: Vibram KSO, Vibram Furoshiki's, Sockwa's, Xero Zelen, en nog een setje cheapo Aventera's (af te raden). Momenteel zoekend naar een vervanger van de KSO, die nog iets breder moet zijn in de voorvoet.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuk topic. Ben geen loper, zal het ook nooit worden, maar ik kom wel tot de conclusie dat mijn overgrootvader een barefooter (is dat een woord?) avant la lettre was :)

De beste man was klompenmaker van beroep, en maakte deze houten klompen voor zichzelf (one off):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1phFtSX9u43jZq3u2KwTvzV3h0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbkywDSnJCAHPkoM23gpixtu.jpg?f=fotoalbum_large

Op de foto (ver pre WOII) zie je dat hij ze aan heeft. Maat 39 als ik me niet vergis, mensen werden toen nog niet zo groot als nu. Kan ze dus helaas niet aan, maar heb me laten vertellen dat het verschil in gewicht max dat van een dubbeltje is. Was een vakman :)
Paartje staat nu bij mijn ouders en komt ongetwijfeld ooit hier terecht :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:02
Ik ben voor dit topic, beetje weinig info want het gaat absoluut niet alleen maar over een bredere teenbox zoals de in de ts van @walterworld en hoop dat het ts wordt ge-update daarvoor.

Voetentrainen? Teenbox? Ja maar vooral een zool van 2-3mm dik. Geen demping, leren afrollen. Een enorme aanpassing voor velen van ons die ook niet goed uit kan pakken. Het is vooral je botspieren en beenbenen trainen. Je kunt heel goed zien aan de vormen van de mensen hun kuiten of ze barefoot lopen.
Kortere stappen, betere botspieren, andere houding tijdens het lopen, voor heel veel mensen kan het goed werken en voor heel veel mensen ook niet.

Ik heb jaren marathons gelopen op bare-feet schoenen. Ik ben fan, dat is zeker. Voor mij persoonlijk geen of veel minder blessure dan op ‘normale’ hardloopschoenen. Ik heb blijkbaar moeite met schoenen met demping bij het hardlopen of de wigvorm in de zool. Zoals de podoloog mij melde maak ik dan te lange stappen om de rest van mijn lichaam goed de klappen op te laten vangen. Hardlopen is erg belastend voor het lichaam, lopen kan dat ook zijn als het afwikkelen niet in verhouding gaat wat jouw lichaam aan kan. Dat is mij verteld.

Ik kom vanuit het hardlopen (ook op harde ondergronden en niet alleen sintelbanen) en mijn lichaam heeft zich daar op jonge leeftijd op aangepast. Dat is al een erg grote winst ten opzichte van mensen die er eind twintiger jaren of begin hun dertigste met hardlopen beginnen.

Er is een reden dat je niet te jong mag zijn om bijvoorbeeld zaalvoetbal te spelen. De ontwikkeling van je lichaam om klappen op te vangen, evenals de sportschool is van belang om blessure vrij te kunnen leven. @osseh’s reactie is een goede indicatie.

Bare-feet is niet voor iedereen! Ik adviseer het wel om te proberen en nee bare-feet schoenen hoeven niet duur te zijn. Het vergt wel een gewenningsperiode en kan dus ook echt niet werken.

Goed intitiatief dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Dagg schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:38:
Ik ben voor dit topic, beetje weinig info want het gaat absoluut niet alleen maar over een bredere teenbox zoals de in de ts van @walterworld en hoop dat het ts wordt ge-update daarvoor.

Ik heb jaren marathons gelopen op bare-feet schoenen. Ik ben fan, dat is zeker. Voor mij persoonlijk geen of veel minder blessure dan op ‘normale’ hardloopschoenen. Ik heb blijkbaar moeite met schoenen met demping bij het hardlopen of de wigvorm in de zool. Zoals de podoloog mij melde maak ik dan te lange stappen om de rest van mijn lichaam goed de klappen op te laten vangen. Hardlopen is erg belastend voor het lichaam, lopen kan dat ook zijn als het afwikkelen niet in verhouding gaat wat jouw lichaam aan kan. Dat is mij verteld.

Ik kom vanuit het hardlopen (ook op harde ondergronden en niet alleen sintelbanen) en mijn lichaam heeft zich daar op jonge leeftijd op aangepast. Dat is al een erg grote winst ten opzichte van mensen die er eind twintiger jaren of begin hun dertigste met hardlopen beginnen.

Er is een reden dat je niet te jong mag zijn om bijvoorbeeld zaalvoetbal te spelen. De ontwikkeling van je lichaam om klappen op te vangen, evenals de sportschool is van belang om blessure vrij te kunnen leven. @osseh’s reactie is een goede indicatie.

Goed intitiatief dit topic!
Vind je het goed als ik je stuk over demping en afrollen in de TS gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
walterworld schreef op maandag 16 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Vind je het goed als ik je stuk over demping en afrollen in de TS gebruik?
Zeker, daarvoor zitten we op Tweakers. Kennis delen.

Misschien nog een aanvulling op het woord afrollen, vaak wordt er gesproken van afrollen van achter de voet gezien. Genaamd Overpronatie (enkel-voet zwenkt naar binnen), Neutraal (enkel-voet blijft vertikaal) en (over)Supinatie (enkel-voet zwenkt naar buiten.

Afrollen is ook wat raakt als eerst de grond, ben je een hak loper? Tenen loper? Komt je voet vlak op de grond terecht? En hoe volgt de rest van de voet (en je lichaam) deze beweging.

Ik weet er zelf te weinig van af om hier advies over te kunnen geven. Wat ik wel weet is dat deze benadering, van achter gezien de reden is waarom een wig/steunzool wordt geadviseerd bij mensen.

Er zijn veel factoren belangrijk dat (ook het mentale aspect) bare-feet schoenen kunnen werken. Gelukkig vinden heel veel mensen op slippers lopen heerlijk. Die vergelijking kan mensen nog wel eens overtuigen om het toch te proberen en niet alleen omdat ze (loop)problemen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
Het klinkt voor mij meer als een sprookje. Het idee dat een paar rubberen lapjes onder je voeten je sterker en natuurlijker maken is bullshit. Maar er wordt natuulijk lekker op verdiend.
Wetenschappelijk bewijs is beperkt, tegenstrijdig of afwezig. Blessurerisico’s worden sterk onderschat. De industrie profiteert van onzekerheid en niche-marketing. Niet iedereen kan of mag over op minimalistisch schoeisel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
Gelukkig is het leven geen wetenschap @Dhr. Satoshi. Sprookje≠vaag kan ik mij goed voorstellen, het werkt wel voor een selecte groep mensen. Waarom denk je dat de meeste op ‘normale’ schoenen lopen? Daar valt nog meer aan te verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
Dhr. Satoshi schreef op maandag 16 juni 2025 @ 22:00:
Het klinkt voor mij meer als een sprookje. Het idee dat een paar rubberen lapjes onder je voeten je sterker en natuurlijker maken is bullshit. Maar er wordt natuulijk lekker op verdiend.
Wetenschappelijk bewijs is beperkt, tegenstrijdig of afwezig. Blessurerisico’s worden sterk onderschat. De industrie profiteert van onzekerheid en niche-marketing. Niet iedereen kan of mag over op minimalistisch schoeisel.
Je zou zeggen dat deze afbeelding uit de TS voldoende zou zeggen. Bij mij zit mijn grote teen niet in het midden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bgrJxPF0A4nA2YJ7xLoP3uk64Pc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0g5nOvOXnNvWNzMcpX2xofaj.avif?f=fotoalbum_large

Hier een 20 seconden durende video.

"NL onderzoek naar bijvoorbeeld de werking van barefoot schoenen is er niet naar mijn weten. Ook echt gedegen onderzoek naar het effect van trainen van de voeten is er (nog) weinig. Maar ook een kleiner onderzoek kan al heel waardevol zijn. Wij zijn in onze praktijk hier naar aan het kijken of we op een bepaalde manier data kunnen verzamelen om uiteindelijk iets zinvols te kunnen zeggen over wat we doen. Maar los van wetenschappelijk onderzoek: het overgrote deel van het zorglandschap heeft nog de overtuiging dat stevig schoeisel en sterk ondersteunende zolen noodzakelijk zijn om voet(gerelateerde) klachten te behandelen. Om dit om te kunnen buigen of het beeld te verruimen, is inderdaad onderzoek nodig en tijd. Wat wij merken binnen onze beroepsgroep is dat er steeds meer vraag komt vanuit therapeuten om hier meer kennis over op te doen. Met mijn online platform DareFoot bied ik ook trainingen aan voor therapeuten, om zo de (wetenschappelijk onderbouwde) kennis te verspreiden. Waar het voorheen een hype was, zijn we inmiddels al zover dat het normaal gevonden wordt. Echter is een curriculum aanpassen van een opleiding, zoals podotherapie, iets wat lang duurt en niet in een jaar verandert helaas. Podotherapeuten zoals Roëlle Lepstra en ik gaan gewoon lekker door waar we mee bezig zijn, en zo verspreidt het zich vanzelf."

Aldus podotherapeut Annabelle Pont.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 16:10

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Turb0Turb0 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:56:
[...]

De moderator (s) vindt het in dit geval prima. Algemene Zaken stands for 'Algemene zaken', dus ook voor dit onderwerp. Misschien een wat verder van je bed show, maar met een prima topicstart zie ik dat het goed genoeg leeft. En als er geen animo is, dan zakt het vanzelf weg ;)

offtopic:
Nee, ik loop niet op barefoots en wel op allstars zoals in de TS :+

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Heerlijk om dit allemaal te lezen en (h)erkenning te vinden in de ervaringen en kennis van mede-tweakers!

Nooit geweten dat het bunion-shape heet waar ik al heel mijn leven mee worstel in het vinden van schoenen. Om nog maar te zwijgen van podologen die me elke keer steunzolen aan wilde meten die van elke 'normale' schoen een pantoffel maken omdat die de verhoging de hiel geen steun meer krijgt.

Sinds de overstap op Barefoot/voet-vorm-schoen (en operatie) ben ik weer gelukkig op de voet. Gewenning ging snel en merk dat ik sindsdien meer FFS loop.

Onderbelicht nog in de reacties hier is het gevoel van het lopen. Het is heerlijk om te voelen wat er onder je voet gebeurt, elk steentje en bultje voel je een daar kun je heerlijk mindful op wandelen.

Voor mij geen dikke harde zolen meer, ik doe alles op mijn minimalistische Leguanos. Alleen bij puntige stenen pas ik een beetje op maar ook daar geniet ik van het gevoel.

Nat? Het is zo weer droog. Kou? Ook in de winter geen probleem want doordat de voet meer werkt, blijft ie lekker warm.

My precious 😁... passen me als een tweede huid. Duits dus en als ik weer eens in Duitsland ben, bezoek ik graag een Leguano shop. Fun fact: 2 jaar garantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szPNmfN4Yj-zdMtqycp1lSCVd44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppB4MzGLPwIR6F8xKTpUr3h1.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walterworld
Ik heb de TS een update gegeven met stukken van @Dagg en @osseh , dank beide voor deze aanvulling. :)

[ Voor 5% gewijzigd door walterworld op 17-06-2025 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
Oon schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:21:
Vet dat hier een topic over is.

Ik loop altijd heel veel op blote voeten maar ging wel naar kantoor in pakschoenen en droeg buiten nog krappe sneakers, tot ik nadat we met corona meer thuis gingen werken begon te merken dat dat toch allemaal wel wat minder fijn begon te zitten.

Paar maanden geleden deze relatief goedkope schoenen gekocht en die heb ik bijna ieder weekend aan, zitten heerlijk.
Aan de hand van dit topic en jouw ervaring heb ik zojuist deze schoenen gekocht.
Ik was al een tijdje aan het rondkijken en durfde de stap niet te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
tlpeter schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:07:
[...]

Aan de hand van dit topic en jouw ervaring heb ik zojuist deze schoenen gekocht.
Ik was al een tijdje aan het rondkijken en durfde de stap niet te nemen.
Ze zijn met 4mm + 5mm binnenzool nog redelijk stevig, dus zeker met de lage prijs goed om het een keer te proberen. Ik zat in hetzelfde schuitje; wilde het wel graag een keer proberen maar ik had geen zin om veel geld uit te geven aan schoenen die ik nooit draag, en dit was een mooie instapprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:29
@Oon Ik weet niet of deze schoenen hier ook onder vallen maar wat jaartjes terug gesport op de Inov-8 xtalon 210. Dit zijn schoenen met veel grip voor in modder veel gebruikt bij survival/obstakel runs.

https://survivalmateriale...lon-g210-v2-yellow-black/

Hier moest ik echt best lang aan wennen en door een blessure eigenlijk nooit meer aangetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zawaponga
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Dit zijn mijn barefoot hardloopschoenen, best wel duur maar ze voelen fijn en zelfs op harde ondergronden als straten heb ik geen problemen.

https://www.vivobarefoot....ns?colour=Insignia%20Blau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Zawaponga schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 12:42:
Dit zijn mijn barefoot hardloopschoenen, best wel duur maar ze voelen fijn en zelfs op harde ondergronden als straten heb ik geen problemen.

https://www.vivobarefoot....ns?colour=Insignia%20Blau
Een paar hardloopschoenen van de bekende merken zit je ook tegen die prijs.
Terwijl zij hogere oplages hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:43
Ah, mijn mensen :)! Ik ren 50/60 km per week momenteel op Altra's (meer 0 drop dan barefoot) gemixt met Merell's (wel Barefoot).

Wandelen/gewoon lopen doe ik op Xero's, Lems & Merells (dus wel veel barefoot) en heb laatst mooie Xero sandalen gekocht voor de zomer. Ik had veel blessures maar, de laatste jaren niet meer door veel functionele training tussen het rennen door te doen, en ook het dragen van barefoots. We zijn momenteel het Pieterpad aan het lopen, dus breng veel tijd door op m'n voeten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Met nogal brede voorvoet/tenen zat ik op den duur aan schoenen van minstens maat 47 om geen pijnlijke tenen te krijgen. Nadeel was dat ik dan vaker struikelde omdat de schoenen eigenlijk te lang waren, maar zo kwamen m'n tenen op een breder deel uit.

Denk dat ik zo'n 7-8 jaar geleden begonnen ben met de overstap naar barefoot, en nooit meer teruggegaan. Echt wennen was het voor mij niet, ik liep al zoveel mogelijk op blote voeten of slippers (omdat schoenen niet lekker zaten).

Casual is Wildings mijn favoriet, voor nette schoenen Groundies. Daarnaast nog in het bezit van een aantal Vivo's, want daar was ik toen mee begonnen.

Heb ook een paar jaar op Vibram Fivefingers hardgelopen, doe het nog steeds af en toe, maar sinds ik meer en langere stukken ben gaan rennen zoek ik vaak toch wat meer demping. Voor hardlopen nu dus Altra of Topo. Beide géén barefoot, wel een lekker brede toebox, en minimaler dan de meeste hardloopschoenen tegenwoordig.

Met deze breder gevormde schoenen is mijn maat nu overigens 45/46. Veel mensen gaan langzaam naar grotere maten als ze hun voeten de ruimte geven, ik kon dus kleiner omdat ik nu op lengte ipv breedte kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

interessant topic, ik weet dat ik op vakantie in Afrika uitgebreid de voeten van de gids heb zitten bestuderen. Deze beste man liep als een goede 45 jaar op blote voeten door de afrikaanse bush. Zijn tenen stonden ook een heel stuk verder uit elkaar dan bij ons schoenen dragende westerlingen. Toen vroeg ik mij al af waarom we in het westen onze tenen zo opsluiten in onze schoenen en dat als we ze vrij laten of we dan net zulke brede voeten krijgen.

Ik wist toen niet dat dit soort schoeisel bestond, wel eens de vibram five fingers in het wild gezien. Is dat barefoot lopen een alles of niets aangelegenheid of kan je bijv alleen in het weekend dat soort schoenen dragen? Of is het een eenrichtingsstraat, eenmaal die schoenen en nooit meer andere schoenen omdat dat niet meer past?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:37:
interessant topic, ik weet dat ik op vakantie in Afrika uitgebreid de voeten van de gids heb zitten bestuderen. Deze beste man liep als een goede 45 jaar op blote voeten door de afrikaanse bush. Zijn tenen stonden ook een heel stuk verder uit elkaar dan bij ons schoenen dragende westerlingen. Toen vroeg ik mij al af waarom we in het westen onze tenen zo opsluiten in onze schoenen en dat als we ze vrij laten of we dan net zulke brede voeten krijgen.

Ik wist toen niet dat dit soort schoeisel bestond, wel eens de vibram five fingers in het wild gezien. Is dat barefoot lopen een alles of niets aangelegenheid of kan je bijv alleen in het weekend dat soort schoenen dragen? Of is het een eenrichtingsstraat, eenmaal die schoenen en nooit meer andere schoenen omdat dat niet meer past?
Wisselen is prima mogelijk. Voor mijzelf geldt dat ik ben begonnen met de fivefingers, en dan puur en alleen voor het hardlopen. In het dagelijks leven droeg ik toen gewoon normale schoenen met een vrij lompe zool.
Momenteel ben ik alle schoenen die kapot zijn aan het vervangen voor barefoot/minimalist modellen, maar draag ook nog zeker schoenen met een normale zool tussendoor.

Ondertussen merk ik alleen wel dat mijn voorkeur ligt richting de barefoot modellen. Maar wat daarin ook meehelpt is dat je eindelijk van die afgeknepen voorkanten af bent, dat gedeelte is zelfs beter dan het verschil in zool.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:56
Hier ook al een paar jaartjes op diverse barefoots achter de rug.
Even uit m'n hoofd:
Eerste paar was Freet Pace. Beviel mij erg goed.
Vervolgens een keer een paar Groundies New Port gehad maar die vond ik niet echt heel prettig en sleten vrij hard als ik het me goed herinner.
Daarna een paar Vivobarefoot Primus Lite III. Daar heb ik inmiddels twee jaar vrijwel dagelijks mee gelopen, en die zijn momenteel via Revivo op een uitstapje voor een revisie/opknapbeurt/reparatie :)

Op het moment een goedkoop merkloos paar van Aliexpress om het gat even op te vangen. Heb nog wel wat diverse sneakers, maar die staan vrijwel ongebruikt in de kast.

Voor wielrennen gebruik ik wel gewoon traditionele fietsschoenen, en in de sportschool een squatschoen, dus ook geen barefoot. Ik mis het op dat moment niet.

Ik ervaar niet echt bijzondere voordelen oid, maar de ruimte voor je tenen en wat meer gevoel met hoe de grond voelt vind ik wel heel prettig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 13:37:

Niet dat ik hier zoveel mensen tegenkom op blote voeten maar toch zie soms echt vervormde voeten waarbij de tenen helemaal tegen elkaar gegroeid zijn. Meestal voor het schoonheidsideaal.

Objectief beschouwd zijn naaldhakken en zo toch echt niet normaal. Je maakt je voeten helemaal kapot.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21

Chiron

Moderator Discord
Leuk topic! Zelf ben ik ergens in 2011 begonnen met een paar 5fingers KSO. Een paar jaar geleden ontdekte ik Vivobarefoot, en gedurende de afgelopen paar jaar heb ik m'n vloot schoenen inmiddels vrijwel volledig vervangen door "barefoot" varianten. Over het algemeen 5fingers, en Vivobarefoot, maar mijn laatste paar is een set hardloopschoenen van Altra.

Binnen de term "barefoot" zijn er trouwens een aantal factoren die een schoen "barefoot" maken. Je hebt namelijk te maken met een wide toe box, zero drop, en zero-stack. Maar niet alle schoenen hebben alledrie die eigenschappen (mijn Altra's zijn bijvoorbeeld wel wide toe box, zero drop, maar hebben een stack hoogte van 3cm dempend foam).

Wide toe box wil zeggen dat de leest 'voetvormig' is, ipv dat de tenen in een punt bijelkaar worden gedrukt. Dit is een garantie voor bunions/naar binnen gebogen grote tenen. De Chinese ingebonden klompvoetjes zijn hierbij een extreem voorbeeld. Met een wide toe box hebben je tenen alle ruimte om te spreiden waardoor je voet niet inelkaar gedrukt zit.

Zero drop betekent dat er geen hak in zit. Bij 'traditionele' schoenen (zoals ook nike air max etc) sta je op een helling, je hiel staat hoger dan je voorvoet/tenen. Als je zulke (wat wij kennen als gewone) schoenen de hele dag draagt sta je dus eigenlijk continu op een helling, en dit kan een hele range van problemen opleveren omdat het je hele houding tot en met je nek beinvloedt. Je knieen zijn lichtjes gebogen, je bekken kantelt, en dit is een recept voor bijvoorbeeld onderrugklachten.

Zero stack betekent dat de zool zo minimalistisch mogelijk is, en dit betekent dus weinig of praktisch geen demping. Waarmee je wel het meeste 'gevoel' hebt, alsof je echt op blote voetzolen loopt. Ikzelf ren vooral op verhard/asfalt/beton, dus was een beetje demping wel gewenst en zo kwam ik op Altra uit.

De mobiliteit van mijn tenen en vooral de stand van mijn grote tenen is de laatste jaren echt enorm verbeterd, alles staat weer 'recht' en ik merk het enorm met bijvoorbeeld het op een been staan. Dan sta je een stuk stabieler dan wanneer je bunions hebt en je grote teen naar binnen staat. Voor mensen met de meest misvormde voeten is er dus nog hoop ;) maar het is wel iets wat je geleidelijk aan moet wennen. Helemaal als je ook 'barefoot' wil gaan hardlopen. Valkuil van geoefende lopers op 'traditioneel' schoeisel is dat ze barefoot meteen teveel kilometers gaan maken, en dan krijg je geheid blessures.

Diagrammetje met een voorbeeld hoe 'zero drop' je lichaamshouding kan beinvloeden:
Afbeeldingslocatie: https://gronanda.com/cdn/shop/files/3_54838d75-49bc-41fb-aca4-c8e7118cde88.png

[ Voor 3% gewijzigd door Chiron op 17-06-2025 17:27 ]

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-06 17:35

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Vivo schoenen verslijten te snel bij mij. Ik ben erg blij met Xero z-trek sandalen, die gaan meer dan een jaar mee - 8 maanden per jaar.

Merrell schoenen vind ik ook erg fijn, maar zijn prijzig..

Five fingers kan ik niet dragen omdat ze te snel gaan stinken... Ik vind het niet praktisch. En je wordt ook constant aangestaard door Jan en alleman.

Hier in Spanje, verkoopt Amazon het merk Saguaro. Zijn Chinese schoenen. Deze hebben een lekkere brede 'toebox' en zijn 20 - 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:36
Leuk topic! Mijn vriendin draagt ze al jaren en ik zoek ze al jaren. Ik leef op grote voet; maat 51 / size 16 en wil eerst passen voordat ik iets laat verschepen dat ik niet meer kan retourneren :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
Chiron schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 17:25:
Leuk topic! Zelf ben ik ergens in 2011 begonnen met een paar 5fingers KSO. Een paar jaar geleden ontdekte ik Vivobarefoot, en gedurende de afgelopen paar jaar heb ik m'n vloot schoenen inmiddels vrijwel volledig vervangen door "barefoot" varianten. Over het algemeen 5fingers, en Vivobarefoot, maar mijn laatste paar is een set hardloopschoenen van Altra.

Diagrammetje met een voorbeeld hoe 'zero drop' je lichaamshouding kan beinvloeden:
[Afbeelding]
Topper, ik voeg dit toe. Dankjewel. _/-\o_ :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• walterworld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Niet online
Leuk om te lezen maar die teenschoen foto is dan weer zo'n overbodige framing ... er zijn genoeg andere modellen die de 'normale' medemens meer aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:37
Ik houd dit topic ook even in de gaten. De zoektocht naar goede en lekker lopende schoenen ging al jaren moeizaam, totdat ik drie jaar geleden bij Lems uitkwam. Een brede teendoos, zero drop, weinig demping en vooral lekker breed. Heb eerst een paar lage Boulder Boots gekocht in de VS, maar met het verzenden en de importheffingen was dat wel een flinke investering. Ze liepen echter heerlijk, al sleet de binnenkant van de hak wel wat te snel. Vorig jaar een paar Primal Zen's besteld in Belgïe en daar ben ik echt heel blij mee. Heerlijk luchtig, net iets meer demping dan de Boots en voor mij de ideale pasvorm. Heb er zelf wel altijd (dunne) sokken bij aan, maar volgens mij worden ze wel gepromoot als barefoot.

Ik droeg ze overigens het liefste zonder de meegeleverde kurk zooltjes, maar na een half jaren begonnen er wat kleine gaatjes in het voetbed te vallen. Zoek er eigenlijk nog een paar hele dunne nieuwe zooltjes voor, maar de meesten zijn niet breed genoeg. Heeft er iemand nog tips?

Lems heeft sinds kort trouwens ook een Europese webshop, wat wel een aanwinst is, al worden nog niet alle modellen aangeboden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:21

Chiron

Moderator Discord
danoontjeh schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 16:21:
Voor wielrennen gebruik ik wel gewoon traditionele fietsschoenen, en in de sportschool een squatschoen, dus ook geen barefoot. Ik mis het op dat moment niet.
En dat is helemaal prima, er valt zelfs wat voor te zeggen om voor een hardloopsessie wel op een schoen met drop te staan. Het idee is dan dat je die schoen alleen tijdens het sporten aan hebt, en niet de hele dag.

Fietsschoenen hebben weer hele andere eigenschappen, omdat de voet daarin niet mag schuiven/bewegen, hoort ie nauw aan te sluiten. En de zool moet onbuigbaar rigide zijn, vanwege de krachtoverbrenging op het pedaal/crank.

Zelf heb ik ook klikpedaalschoenen op de fiets, maar ben wel overgestapt op Lake's, die hebben een iets bredere leest en dat vinden mijn voeten wel prettig.

Ik ken mensen die het juist heel fijn vinden om barefoot schoenen te dragen in de sportschool, en zeker bij het squatten. Meer gevoel en grondcontact dan dat bestaat niet, behalve op blote voeten squatten, al kan het natuurlijk zijn dat je wel wat enkelstabilisatie/support nodig kan hebben.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:56
Chiron schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:51:
[...]
Zelf heb ik ook klikpedaalschoenen op de fiets, maar ben wel overgestapt op Lake's, die hebben een iets bredere leest en dat vinden mijn voeten wel prettig.

Ik ken mensen die het juist heel fijn vinden om barefoot schoenen te dragen in de sportschool, en zeker bij het squatten. Meer gevoel en grondcontact dan dat bestaat niet, behalve op blote voeten squatten, al kan het natuurlijk zijn dat je wel wat enkelstabilisatie/support nodig kan hebben.
Ik overweeg zelf ook Lake's, maar vond het zonde om een paar fietsschoenen in goede staat zomaar weg te doen voor enkel die reden. Dus tegen de tijd dat ik wat anders nodig heb ga ik daar wel eens naar kijken.\

De squatschoenen zijn in mijn geval vooral vanwege de hoge heel-toe drop, zo'n 17mm in mijn geval uit m'n hoofd. Mijn enkelmobiliteit is niet zo geweldig, en zonder die hak wordt diep squatten lastig, en dat vind ik juist zo leuk om te doen.
Pagina: 1