Hét grote barefoot schoenen topic | ||||||
![]() | ||||||
Waarom dit topic?! | ||||||
Barefoot schoenen laten je voeten natuurlijk bewegen en versterken je voetspieren, wat zorgt voor een betere houding en stabiliteit. Traditionele schoenen met verhoogde hakken en smalle teenboxen kunnen leiden tot een slechtere houding en voetproblemen. Barefoot schoenen hebben een brede teenbox, waardoor je tenen natuurlijk kunnen spreiden, wat bijdraagt aan een betere balans. Begin rustig met korte wandelingen om je voeten te laten wennen. Ze zijn een geweldige keuze voor een natuurlijke loopervaring. Van slowchat tot aankoophulp, van nieuwe upgrades, van supermooie tot ronduit slechte ervaringen.... voor ongezouten barefoot scheonen-meningen kunt u hier terecht! | ||||||
Inhoudsopgave | ||||||
De overstap naar minimalistische schoenen | ||||||
Ontdek de Geheime Kracht van Barefoot Schoenen: Loop als Nooit Tevoren, maar Pas Op voor Deze Valstrik! | ||||||
De overstap naar barefoot schoenen is een geleidelijke aanpassing waarbij je je voeten de tijd geeft om te wennen aan een meer natuurlijke manier van lopen. Het gaat erom dat je je voeten sterker maakt en je looptechniek verbetert door langzaam te beginnen en je lichaam goed te beluisteren. Het is een proces van aanpassing dat geduld en aandacht voor je lichaam vereist, waarbij je voeten geleidelijk aan wennen aan het nieuwe gevoel en de vrijheid die barefoot schoenen bieden. Het is belangrijk om de overgang niet te snel te maken maar te beginnen met een half uur per dag en rustig opbouwen om het risico op blessures te minimaliseren. Bare-feet is niet voor iedereen! Ik adviseer het wel om te proberen en nee bare-feet schoenen hoeven niet duur te zijn. Het vergt wel een gewenningsperiode en kan dus ook echt niet werken. Ik weet er zelf te weinig van af om hier advies over te kunnen geven. Wat ik wel weet is dat deze benadering, van achter gezien de reden is waarom een wig/steunzool wordt geadviseerd bij mensen.
| ||||||
Voeten trainen? | ||||||
Voet oefeningen zijn cruciaal voor stabiliteit, balans en het voorkomen van blessures, maar worden vaak overgeslagen. Veel mensen zijn zich niet bewust van hun belang of vinden ze onwennig, waardoor ze ze negeren totdat er problemen ontstaan Voetentrainen? Teenbox? Ja maar vooral een zool van 2-3mm dik. Geen demping, leren afrollen. Een enorme aanpassing voor velen van ons die ook niet goed uit kan pakken. Het is vooral je botspieren en beenbenen trainen. Je kunt heel goed zien aan de vormen van de mensen hun kuiten of ze barefoot lopen. Kortere stappen, betere botspieren, andere houding tijdens het lopen, voor heel veel mensen kan het goed werken en voor heel veel mensen ook niet. Er is een reden dat je niet te jong mag zijn om bijvoorbeeld zaalvoetbal te spelen. De ontwikkeling van je lichaam om klappen op te vangen, evenals de sportschool is van belang om blessure vrij te kunnen leven. @osseh's reactie is een goede indicatie. Misschien nog een aanvulling op het woord afrollen, vaak wordt er gesproken van afrollen van achter de voet gezien. Genaamd Overpronatie (enkel-voet zwenkt naar binnen), Neutraal (enkel-voet blijft vertikaal) en (over)Supinatie (enkel-voet zwenkt naar buiten. Afrollen is ook wat raakt als eerst de grond, ben je een hak loper? Tenen loper? Komt je voet vlak op de grond terecht? En hoe volgt de rest van de voet (en je lichaam) deze beweging. | ||||||
Boeken tips | ||||||
Zelf vind ik in dit geval een fysiek boek fijner(ik heb een ereader) aanzien in het boek van Katy ook voet oefeningen staan, kan je er naar toe bladeren.
| ||||||
Podcast | ||||||
Meerdere afleveringen in onderstaande podcasts gaan over barefoot schoenen.
| ||||||
Schoenen en sokken | ||||||
Kan iedereen over op barefoot schoenen? | ||||||
Nee, zeker niet. Je kunt je voorstellen dat als je orthopedisch schoeisel draagt, je niet over gaat op schoenen zonder ondersteuning. Of iemand die veel reumatische klachten heeft en juist een zachte, ondersteuning fijn vindt, gaat ook niet voor het plezier slapper schoeisel dragen. Toch zul je je verbazen over hoeveel mensen met succes uiteindelijk zijn over gegaan op barefoot schoenen. Daarnaast is het geen zwart-wit. Waar de ene persoon gemakkelijk een bergwandeling van 4 uur maakt op minimalistische schoenen, is het voor de ander een grote vooruitgang om in huis over te stappen op barefoot schoenen. Ieder zijn ontwikkeling is uniek. | ||||||
Factoren van een barefoot schoen | ||||||
Binnen de term "barefoot" zijn er trouwens een aantal factoren die een schoen "barefoot" maken. Je hebt namelijk te maken met een wide toe box, zero drop, en zero-stack. Maar niet alle schoenen hebben alledrie die eigenschappen (mijn Altra's zijn bijvoorbeeld wel wide toe box, zero drop, maar hebben een stack hoogte van 3cm dempend foam). Wide toe box wil zeggen dat de leest 'voetvormig' is, ipv dat de tenen in een punt bijelkaar worden gedrukt. Dit is een garantie voor bunions/naar binnen gebogen grote tenen. De Chinese ingebonden klompvoetjes zijn hierbij een extreem voorbeeld. Met een wide toe box hebben je tenen alle ruimte om te spreiden waardoor je voet niet inelkaar gedrukt zit. Zero drop betekent dat er geen hak in zit. Bij 'traditionele' schoenen (zoals ook nike air max etc) sta je op een helling, je hiel staat hoger dan je voorvoet/tenen. Als je zulke (wat wij kennen als gewone) schoenen de hele dag draagt sta je dus eigenlijk continu op een helling, en dit kan een hele range van problemen opleveren omdat het je hele houding tot en met je nek beinvloedt. Je knieen zijn lichtjes gebogen, je bekken kantelt, en dit is een recept voor bijvoorbeeld onderrugklachten. Zero stack betekent dat de zool zo minimalistisch mogelijk is, en dit betekent dus weinig of praktisch geen demping. Waarmee je wel het meeste 'gevoel' hebt, alsof je echt op blote voetzolen loopt. Ikzelf ren vooral op verhard/asfalt/beton, dus was een beetje demping wel gewenst en zo kwam ik op Altra uit. De mobiliteit van mijn tenen en vooral de stand van mijn grote tenen is de laatste jaren echt enorm verbeterd, alles staat weer 'recht' en ik merk het enorm met bijvoorbeeld het op een been staan. Dan sta je een stuk stabieler dan wanneer je bunions hebt en je grote teen naar binnen staat. Voor mensen met de meest misvormde voeten is er dus nog hoop | ||||||
Waar te koop | ||||||
Het is niet zo dat je random een schoenenwinkel binnenstapt en daar barefoot schoenen aantreft. Hier de op barefoot gerichte stenen winkels in NL ![]() ![]() Barefoot & More Kleine Oord 86 6811HZ Arnhem De Trek Haarlemmerplein 25 H 1013HP Amsterdam en Nieuwsteeg 55 1621EC Hoorn Iedereen loopt Noordzandstraat 85 B 8000 Brugge Barefoot Belgium Nationalestraat 151 Antwerp, Belgium 2000. Bij bever hebben ze in de winkels de Vibram five vingers Bever Alle merken heb een webshop, maarja altijd lastig omdat je niet kan passen. Zellf ben ik erg tevreden van de aandacht en service die ze in B&M winkel geven. | ||||||
Teen sokken | ||||||
Teensokken bieden verschillende voordelen, zoals betere teenuitlijning, verhoogd comfort door minder wrijving, verbeterde bloedsomloop, en kunnen voetproblemen zoals blaren en schimmelinfecties voorkomen. Ze ondersteunen ook de natuurlijke functie van de voetspieren. Merken
![]() Wat een prijzen zeg, ongeveer €15 per paar, heb ze besteld bij Barefoot & More dus 5 paar = gratis. om precies te zijn €12.54 per paar in mijn geval. Ja, je kan ze bij oom Ali een stuk goedkoper halen, hoe de kwaliteit en wat voor materialen gebruiken ze? | ||||||
Wat zeggen Experts? | ||||||
Annabelle Pont Roëlle Lepstra Monique Gieske Saskia de Waal | ||||||
Wat zegt de wetenschap | ||||||
Hoewel allang bekend is dat de mens al ruim 30000 jaar op "schoeisel" loopt, is dit ongeveer 100 jaar pas echt veranderd sinds schoenen een aanpassing in vorm kregen. Met deze aanpassing werden puntschoenen geïntroduceerd, maar natuurlijk ook de voor velen herkenbare "bunion-shaped" schoenen. Vanaf 1970 kwam daar dan de ontwikkeling van zolen en hardloop schoenen met demping bij. Hoewel er geen hard bewijs is dat dit type schoen zorgt voor blessures, zijn er wel statistische onderzoeken die proberen te onderzoeken in hoeverre er een patroon is. Er zijn artikelen die zien dat ongeveer 79% van de huidige hardlopers jaarlijks een blessure oplopen. Het voornaamste verschil in de afgelopen 50 jaar is de overstap van een Forefoot Strike (FFS) naar een rearfoot strike (RFS) landing. Ook hierin geldt helaas dat moeilijk is te zeggen welke van de 2 methoden beter is, maar het volgende is wel aangetoond: Een RFS landing vergt hogere krachten van de kniën. En de FFS landing vergt juist meer krachten van de voet en enkels. Hoewel de link ontzettend moeilijk aan te tonen is, zijn er wel onderzoeken die aantonen dat:
En dan hebben we het nog niet eens gehad over
En om maar direct te waarschuwen: Beide methodes zijn niet voor iedereen. Sommigen zweren bij barefoot running, waarbij anderen continue blessures oplopen of een “zwaar” gevoel hebben met lopen. Voor mezelf merk ik dat hardlopen mij relatief gemakkelijk afgaat, maar ik na een werkdag van 8 uur gevoelsmatig “vermoeide” voeten heb. Al met al: Doe wat je wilt, kies wat je bevalt. Ik zie mezelf voorlopig niet terug gaan naar normale hardloop schoenen!
| ||||||
losstaande info | ||||||
Podotherapeuten krijgen vanuit de opleiding de passieve manier diagnose stellen en daar steunzool voor maken, wil je op de actieve manier aan de slag kijk dan voor een Feet in motion expert https://www.feetinmotion.nl/experts Hier een mooi nieuwsartikel met bijbehorend filmpje. https://www.rtvdrenthe.nl...d-over-schoenen-en-voeten |
[ Voor 59% gewijzigd door walterworld op 17-06-2025 20:26 ]