Leuk topic! Zelf ben ik ergens in 2011 begonnen met een paar 5fingers KSO. Een paar jaar geleden ontdekte ik Vivobarefoot, en gedurende de afgelopen paar jaar heb ik m'n vloot schoenen inmiddels vrijwel volledig vervangen door "barefoot" varianten. Over het algemeen 5fingers, en Vivobarefoot, maar mijn laatste paar is een set hardloopschoenen van Altra.
Binnen de term "barefoot" zijn er trouwens een aantal factoren die een schoen "barefoot" maken. Je hebt namelijk te maken met een wide toe box, zero drop, en zero-stack. Maar niet alle schoenen hebben alledrie die eigenschappen (mijn Altra's zijn bijvoorbeeld wel wide toe box, zero drop, maar hebben een stack hoogte van 3cm dempend foam).
Wide toe box wil zeggen dat de leest 'voetvormig' is, ipv dat de tenen in een punt bijelkaar worden gedrukt. Dit is een garantie voor bunions/naar binnen gebogen grote tenen. De Chinese ingebonden klompvoetjes zijn hierbij een extreem voorbeeld. Met een wide toe box hebben je tenen alle ruimte om te spreiden waardoor je voet niet inelkaar gedrukt zit.
Zero drop betekent dat er geen hak in zit. Bij 'traditionele' schoenen (zoals ook nike air max etc) sta je op een helling, je hiel staat hoger dan je voorvoet/tenen. Als je zulke (wat wij kennen als gewone) schoenen de hele dag draagt sta je dus eigenlijk continu op een helling, en dit kan een hele range van problemen opleveren omdat het je hele houding tot en met je nek beinvloedt. Je knieen zijn lichtjes gebogen, je bekken kantelt, en dit is een recept voor bijvoorbeeld onderrugklachten.
Zero stack betekent dat de zool zo minimalistisch mogelijk is, en dit betekent dus weinig of praktisch geen demping. Waarmee je wel het meeste 'gevoel' hebt, alsof je echt op blote voetzolen loopt. Ikzelf ren vooral op verhard/asfalt/beton, dus was een beetje demping wel gewenst en zo kwam ik op Altra uit.
De mobiliteit van mijn tenen en vooral de stand van mijn grote tenen is de laatste jaren echt enorm verbeterd, alles staat weer 'recht' en ik merk het enorm met bijvoorbeeld het op een been staan. Dan sta je een stuk stabieler dan wanneer je bunions hebt en je grote teen naar binnen staat. Voor mensen met de meest misvormde voeten is er dus nog hoop

maar het is wel iets wat je geleidelijk aan moet wennen. Helemaal als je ook 'barefoot' wil gaan hardlopen. Valkuil van geoefende lopers op 'traditioneel' schoeisel is dat ze barefoot meteen teveel kilometers gaan maken, en dan krijg je geheid blessures.
Diagrammetje met een voorbeeld hoe 'zero drop' je lichaamshouding kan beinvloeden:
[
Voor 3% gewijzigd door
Chiron op 17-06-2025 17:27
]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."