Leuk topic om te volgen, en dan zelf ook misschien om wat aan toe te voegen.
Zelf heb ik in het verleden met hardlopen altijd last gehad van mijn rechter voet. Nadat 1 van mijn vrienden al een periode ervoor was begonnen met barefoot running, werd het me aangeraden om dit een poging te geven. Dit was rond 2021, toen het nog een stuk moeilijker was om alternatieven te vinden voor de hardloop sets.
Nou heb ik op beide voeten lichtelijke knobbels aan de randen, waardoor schoenen vinden die breed genoeg zijn altijd al een probleem is geweest voor me. Meerdere malen schoenen gehaald bij winkels die je voeten opmeten, en helaas altijd met hetzelfde resultaat: Een verdoofde voet na een kilometer of 5.
Allereerst ben ik begonnen met een set Sockwa's, waarna ik ben overgestapt op de Vibram KSO's.
Na een tijd inlopen, bleek dat de 5 kilometer makkelijk te passeren was zonder een verdoofde voet. Ondertussen ben ik een jaar of 4 verder, en ren ik meerdere halve marathons op de KSO's.
De wetenschap dan:
Hoewel allang bekend is dat de mens al ruim 30000 jaar op "schoeisel" loopt, is dit ongeveer 100 jaar pas echt veranderd sinds schoenen een aanpassing in vorm kregen. Met deze aanpassing werden puntschoenen geïntroduceerd, maar natuurlijk ook de voor velen herkenbare
"bunion-shaped" schoenen. Vanaf 1970 kwam daar dan de ontwikkeling van zolen en hardloop schoenen met demping bij.
Hoewel er geen hard bewijs is dat dit type schoen zorgt voor blessures, zijn er wel statistische onderzoeken die proberen te onderzoeken in hoeverre er een patroon is. Er zijn
artikelen die zien dat ongeveer 79% van de huidige hardlopers jaarlijks een blessure oplopen. Het voornaamste verschil in de afgelopen 50 jaar is de overstap van een
Forefoot Strike (FFS) naar een
rearfoot strike (RFS) landing.
Ook hierin geldt helaas dat moeilijk is te zeggen welke van de 2 methoden beter is, maar het volgende is wel aangetoond: Een
RFS landing vergt hogere krachten van de kniën. En de FFS landing vergt juist meer krachten van de voet en enkels.
Hoewel de link ontzettend moeilijk aan te tonen is, zijn er wel onderzoeken die aantonen dat:
- De voet spieren sterker worden na barefoot rennen
- Platvoeten minder voorkomen bij bevolkingsgroepen die barefoot lopen
- Er is speculatie dat Proprioceptie verbeterd door zonder ondersteuning te lopen. Huidige datasets zijn niet toereikend en significant genoeg voor een definitieve conclusie.
- Een kleine groep Amerikaanse militairen kreeg een significante afname in Anterior compartment syndroom, na de overstapt op de FFS landings methode.
Zoals ik het tot zover zie: De huidige onderzoeken wijzen aan dat er duidelijk verschillen zijn tussen de landingsmethodes, en type blessures die je als hardloper kan krijgen. In hoeverre de klassieke methode of barefoot de betere methode is blijft speculeren.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over
De 2 zijn namelijk niet hetzelfde, maar schijnen wel een
vergelijkbare impact op de menselijke anatomie te hebben.
En om maar direct te waarschuwen: Beide methodes zijn niet voor iedereen. Sommigen zweren bij barefoot running, waarbij anderen continue blessures oplopen of een “zwaar” gevoel hebben met lopen.
Voor mezelf merk ik dat hardlopen mij relatief gemakkelijk afgaat, maar ik na een werkdag van 8 uur gevoelsmatig “vermoeide” voeten heb.
Al met al: Doe wat je wilt, kies wat je bevalt. Ik zie mezelf voorlopig niet terug gaan naar normale hardloop schoenen!
Momenteel gebruiker van: Vibram KSO, Vibram Furoshiki's, Sockwa's, Xero Zelen, en nog een setje cheapo Aventera's (af te raden). Momenteel zoekend naar een vervanger van de KSO, die nog iets breder moet zijn in de voorvoet.
R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5