Ik ben er helaas niet bij dit jaar. Ik was vorig jaar van plan een uitgebreid verslag te schrijven van m'n eerste keer, maar uiteindelijk niet gedaan. Ik zal toch nog even een verslagje doen van wat ik me herinner.
Voorbereiding: ik heb hard gezocht, maar kon geen geschikte wandelschoenen vinden.. Ben begonnen met m'n normale schoenen. Heb ook nauwelijks getraind, de langste afstand die ik heb gelopen voor de 4-Daagse was 25KM. Daar maakte ik me echter geen zorgen over, de schoenen wel. Maar ik was niet van plan dingen te cancellen vanwege gebrek aan goede schoenen.
Dag 0: ik was te laat voor aanmelden (aanmeldposten sloten eerder vanwege hitte en gecancelde 1ste dag). Ik denk dat ik die dag een film was wezen kijken in Lux, en een ijsje had gehaald in het centrum bij een goede ijssalon. Dit was ook dat ik er achter kwam dat ik de fietstocht van m'n hotel in Arnhem naar Nijmegen onderschatte, iets waar ik op dat moment niet naar uitkeek voor de rest van de week.
Dag 1: Ik wilde 'm eigenwijs gaan lopen, maar moest me eerst aanmelden, dus kon niet op tijd beginnen. Fiets route was wel gedeeltelijk over de looproute, dus ik kwam onderweg lopers tegen die de andere richting op gingen.. Rond 11 uur begonnen, raakte direct in het centrum verdwaald. Route werd niet aangegeven omdat het gecancelled was, en ik kende de route natuurlijk niet. Lege dorpen met versieringen waren een treurig gezicht.. Rond 18:30, vlak voor Arnhem, gaf ik het op, en nam de bus terug naar Nijmegen, want daar stond m'n fiets helaas. Anders was ik doorgewandeld naar m'n hotel.
Dag 2: ik weet niet meer zeker meer of het deze dag was of dag 3, maar ik heb shit snelbinders, en mijn rugzak viel van m'n bagagedrager. Pakken kokoswater lekten, dus goede start. Ik hou niet van foodwaste, dus had alles wat er in zit opgedronken, dus ruim een liter in één keer, dat was niet fijn. Nog minder fijn was dat de rest van de week mijn rugtas naar kokos rook.. Ik was hierdoor ook laat aan de start, en startte met de 40KM lopers. Ondanks alles, redelijk goed gefinished, ik geloof dat 't rond 15:00 was. Wat blaren, maar niks super ernstig.. nog.
Dag 3: Dit keer op tijd aan de start. overigens begon ik de fietsritten meer te waarderen, 't is een aparte sfeer om om 3 uur 's nachts van Arnhem naar Nijmegen te fietsen. Dit was de dag van de 7 heuvelen en de regen, was 't niet? Kwam onverwacht nog wat collega's tegen haha. Blaren werden erger, maar wel weer rond 15:00 gefinished. Bij terugkomst toch gebruik gemaakt van de Rode Kruis blarenpost..
Dag 4: Ik was iets laat, maar niet zo laat als dag 2. Hierdoor begon ik tijdens de pauze tussen de 50KM start en de 40KM start. Ik begon last te krijgen van de blaren, dus ik deed 't rustiger aan die dag, al liep ik nog wel behoorlijk mee met de stoet. Totdat ik ergens een pauze nam en weer een blarenpost bezocht. Ik was daar lang genoeg dat de stoet in de verste verte niet meer te bekennen was toen ik weer verder wilde, een rare gewaarwording. Heb toen nog een eind meegelopen met 2 andere medelopers, ben hun namen al kwijt helaas, maar zij liepen voor de 10de of 11de keer. Heb door de blaren meerdere pauzes ingelast, wat ik dag 2 en dag 3 (en dag 1) nauwelijks deed. Uiteindelijk wel de Via Gladiola bereikt, maar dan moet je nog een eind.. Ik realiseerde me dat ik nou wel erg rustig aan doen was, dus ben ondanks de pijn die laatste paar kilometer toch flink gaan doorstappen. Onderweg wel wat gladiola's van kinderen in ontvangst genomen.

Vlak voor de finish nog een zoen op m'n wang gekregen van een militaire dame

. En toch gehaald, volgens mij was m'n finishtijd die dag rond 17:30. M'n kruisje opgehaald, en vervolgens waarschijnlijk 2 uur niks gedaan op een bankje daar direct in de hoek haha.
Ik geloof dat de uitdrukking is dat "ik 'm op karakter heb uitgelopen". Precies zoals verwacht vonden m'n benen alles prima, ondanks dat ik er nauwelijks voor getraind had, geen spierpijn ofzo, ik had alleen last van blaren, en na de finish wilde m'n voeten absoluut niks meer.
De laatste fietstocht terug naar Arnhem ging moeizaam, heb 2 of 3 pauzes ingelast voor een fietstocht van 20KM.

Dit was na een tocht door het centrum, eigenlijk wilde ik de trein naar Arnhem pakken, maar door de drukte was dat niet mogelijk.. Uiteindelijk kwam ik rond 23:00 pas thuis, maar wel met m'n welverdiende gladiola's en kruisje op zak.
Ik heb nog een week als een ouwe opa gelopen met die blaren, 2 daarvan waren bloedblaren (m'n kleine teen was een mooi rood ballonnetje), en achteraf raakte ik 2 nagels kwijt. Maar alles is goed gekomen.
Belangrijkste les heb ik nu wel geleerd.. Ik meld me niet meer aan voordat ik goede schoenen heb. Dat is dus waarom ik er dit jaar niet bij ben. Binnenkort maar weer 'ns kijken voor schoenen, en hopenlijk volgend jaar weer wel van de partij.
Andere dingen die ik geleerd heb:
- Starten in de pauze tussen de 50KM lopers en de 40KM lopers bevalt mij het meest. Dan heb je start waar je lekker alle ruimte hebt. En je hebt alle aandacht van de studenten.
- Ik moet echt letten op goed eten, zowel tijdens als na de wandeltocht. Ik heb constant dorst (in het algemeen, niet alleen tijdens het lopen), maar ik had tijdens het lopen nauwelijks trek, en kreeg sommige eten nauwelijks door m'n keel. Voor volgende keer moet ik kijken wat ik daar op ga verzinnen, ik zit nu te denken aan granolabars of dat soort dingen.
- Op de eerste en laatste terugreis van Nijmegen naar Arnhem na, bevielen mij de fietstochten achteraf wel eigenlijk, ondanks dat ze ik ze onderschatte. Misschien geen 200 KM gelopen, wel 200KM gefietst die week haha. Ik denk dat ik volgende keer gewoon hetzelfde hotel neem in Arnhem.
TIP: voor wanneer het geregend heeft: ik had m'n boot bananas bij me, die komen uit de klimmerswereld. Zijn eigenlijk voor tegen de geur in je schoenen, maar absorberen ook vocht. In combinatie met warm weer zijn je schoenen de volgend dag gewoon weer droog.
Make lovecraft not warcraft.