Doe het zelf' autoradio op basis van een Raspberry PI?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 618566

Topicstarter
Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met een 'doe het zelf' autoradio op basis van een Raspberry PI?
Bijvoorbeeld deze i-carus lijkt mij erg interessant.

Ik ben door alle mogelijkheden en voor en nadelen aan het twijfelen geraakt over wat ik wil gaan kopen:
  • een standaard 2-din autoradio met touchscreen, GPS-navigatie en usb & sd mediaplayer (bijvoorbeeld Parrot)
  • een Raspberry autoradio (heel veel opties, veel vrijheid door eigen besturingssysteem, bijvoorbeeld DAB+, OBD koppeling met motormanagement, GPS, enz, enz.)
  • een Android autoradio (vroeger blijkbaar traag maar ik zie tegenwoordig ook veel goede recenties)
Extra info:

Raspberry autoradio

Voorbeelden van Car PC's op Youtube

Een willekeurige Android 4.4 autoradio

Android autoradio 2

Android autoradio 3

Parrot autoradio

Ik heb onderstaande gerelateerde forums al bekeken:

Tips mbt zoektocht naar Android autoradio

2DIN autoradio ervaringen

Android in auto

Welke alles-in-1 autoradio dubbel din te kopen?

Wensen voor een autoradio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:09

houthakker

Poehé

Ik denk dat je moet nadenken over welke functie en eigenschappen het meest belangrijk vind;
- navigatie; dan is android "the way to go", je hebt dan de meeste apps ter beschikking
- radio/cd/mp3; (en snel operationeel), dan kun je weer beter kijken naar een traditionele 2 din.
- multimedia (spotify / video), dan zou je weer kunnen kijken naar car pc maar ook android scoort hier goed.

Wat vooral belangrijk is, is de userexperience. Als je verwacht dat als je de sleutel om draait, de muziek gaat spelen en met 1 druk op de knop je van zender kan wisselen, zou ik niet voor raspberry pi of car pc gaan. Het kost namelijk ontzettend veel tijd (en soms ook nog tijdens gebruik) om dit allemaal fijn te laten werken.

Wil je een platform waar je veel op kan customizen en vind je "open source" belangrijk kan een Raspberry Pi interessant zijn, maar een android verslaat denk ik zal snel dit platform door de lage prijzen, goede beschikbaarheid, bouwkwaliteit en de hoeveel apps (en kies je de juiste heb je ook hulp / firmware van community)

Ik heb zelf een android display in mijn auto wat voor navigatie prima is (is ook maar 5"), al is het nadeel door de app updates het steeds trager word. Voor alle andere functies (carkit, muziek streamen, radio) gebruik ik liever mijn standaard radio.

Die parrot draait overigens ook op android

[ Voor 16% gewijzigd door houthakker op 06-07-2016 11:05 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16-06 17:05

donny007

Try the Nether!

Een vierde optie is om een radio te nemen die Android Auto/Apple Carplay ondersteunt. Dan wordt je telefoon overgenomen door de radio, je apps krijgen een autovriendelijke interface.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56
houthakker schreef op woensdag 06 juli 2016 @ 10:52:

Die parrot draait overigens ook op android
android 2.3 :X

[ Voor 21% gewijzigd door Pittie op 06-07-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Weet waar je aan begint als je zelf wat wil gaan bouwen. Ik heb zelf 3 auto PC's gehad, de laatste was zelfs in een 'speciale 2DIN' gemaakt voor mITX systemen, maar elk aspect wat normaal lijkt bij een autoradio zal je zelf moeten oplossen.

Wil je geen aparte versterker, moet je werken met die mini-versterkers, hebben weer aparte 12V nodig. Radiobuttons en draaibuttons krijg je niet zomaar werkend, of werken weer precies niet in het programma waarin je wil gaan draaien. Ik draaide dan wel windows, waar grootste probleem nog navigatie was (daar zijn wel aantal zeer goede versies, maar die worden al lange tijd niet meer bijgewerkt). Laatste probleem werd, dat hele ding bleek niet eens te passen (ik kon maar 21cm diep, hele module was 24cm diep).

Uiteindelijk gegaan voor zo'n prebuild android systeem, die dingen zijn nooit supersnel (of je praat als snel 800-1200 euro), resolutie is matig, versterker is matig, maar het werkt, alles wat je uit de android store kan halen, kan je er op draaien. Nadeel omdat er een custom rom op zit (om de knoppen te laten werken) dat updaten naar nieuwe versie niet makkelijk is (en veelal trager zal zijn).

Omdat er zo ziekelijk veel van die android-units zijn, is er ook heel veel in te vinden en ontwikkeling gaat altijd wel ergens verder door paar hobbyisten.

En qua prijs raad ik je bijna altijd aan dat ding uit het buitenland te halen, zelfs met importheffingen blijven ze goedkoper dan 99% van de webwinkels hier. Die willekeurige 4.4 link, ebay heb je die onder de 250 euro (dan nog 21% en heffing), blijf je ver onder die 449. Een random die 5.1.1 draait voor onder 300 euro.

[ Voor 15% gewijzigd door SinergyX op 06-07-2016 12:36 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:19
Ik heb al een tijdje de spullen liggen om een raspberry in de auto te plaatsen maar ik ga deze voor audio wel aansluiten op de autoradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-06 12:25
Die I-cares is wel een mooi apparaatje hoor. Jammer dat de website hier niet lekker werkt (registreren etc) .
Zodra de DAB+ module er is zou dit zo maar eens een vervanger kunnen zijn voor mijn huidige radio.

Ben wel benieuwd hoe makkelijk alles zelf aan te sluiten is (en dan bedoel ik over de ingebouwde achteruit rij camera)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 23:18

seninha

god's right foot

Ik heb 4 jaar lang met een CarPC in mijn Mercedes ML gereden.
Is echt geweldig maar heeft veel onderhoud nodig.

Had toentertijd (2005) een radio uit amerika laten overkomen. Leuk om te zien dat je tegenwoordig veel kleinere units heb.
Kort daarna heb ik nog de aller eerste CarPC radio gekocht. Werkte perfect.

Veel tijd aan besteed, maar was heel gaaf om te hebben

iRacing Profile Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSupraLife
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20-05 16:14
ik ben momenteel met hetzelfde project bezig, daarbij maar ik gebruik van de volgende hardware:
- Raspberry pi 3
- 7" official touchscreen
- Allo Boss DAC (voorheen Hifiberry DAC pro, vervangen vanwegen verlies in lagen tonen/bass, Allo boss daarintegen heeft het minder op Hogere tonen, maar dat is in mijn geval geen probleem)

hierop draai is 3 besturingssystemen:
- LibreElec (media))
- Retropie (voor de passagiers in de file uiteraard 😉)
- Raspbian (console / a2dp, ook omdat het gemakkelijk om alles te configureren)

momenteel toch bezig om Android zover te krijgen dat deze er ook op draait, maar de builds zijn nog vrij onstabiel naar mijn mening en ben momenteel bezig om een eigen build samen te stellen en deze later toe te voegen.

de 'multi-boot' is deels geregeld door een versie die multibootpi.com heeft geleverd, dat is weer gebaseerd op noobs waardoor alle systemen zijn eigen boot en kernel behouden, in tegenstelling tot berryboot.

mijn ervaring is dat het redelijk goed werkt, maar ik ben al 3 maanden bezig met alles naar behoren in te stellen, ik zal later nog wat foto's toevoegen van mijn setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Voordeel van de Pi over een hardwarematige implementatie is dat je vanalles kan toevoegen.
Streamen over Bluetooth,
Airplay,
mp3'tjes vanaf een USB stick laden of op de interne SD kaart,
Webradio (minder handig in de auto, hoewel, met een 4g dongle dr aan..?)
navigatie/webbrowser/entertainment/etc..

en als je 't echt wilt:
een USB FM tuner?
usb cd/dvd speler
en uiteraard kan je altijd nog een ouderwetsche Aux ingang tussen de 'pi en de versterker klussen..

Enige nadeel is dat 't ding 20+ seconden dr over doet om op te starten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-06 15:45
Dit is ook een project waar ik op dit moment zelf mee bezig ben.

Ik kwam er na wat onderzoek achter dat veel mensen ook Kodi gebruiken met een gemodiceerde skin, dit zag er ook wel interessant uit, en zijn meerdere filmpjes van te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:03
Als ik aan een RPi denk, denk ik ook meteen aan corrupte SD kaartjes.

Voor de rest wel een mooi hobby project waar ik wel interesse in heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

AlexanderB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 03:15:
Voordeel van de Pi over een hardwarematige implementatie is dat je vanalles kan toevoegen.
Streamen over Bluetooth,
Airplay,
mp3'tjes vanaf een USB stick laden of op de interne SD kaart,
Webradio (minder handig in de auto, hoewel, met een 4g dongle dr aan..?)
navigatie/webbrowser/entertainment/etc..

en als je 't echt wilt:
een USB FM tuner?
usb cd/dvd speler
en uiteraard kan je altijd nog een ouderwetsche Aux ingang tussen de 'pi en de versterker klussen..

Enige nadeel is dat 't ding 20+ seconden dr over doet om op te starten..
Kwam, zoveel bijzonders is dat ook weer niet, de android DIN2's kunnen in de basis dat allemaal, bonus vaak nog aparte camera ingang (rear-cam) en enkel zelfs dash-cam, het is gewoon een fullblown android met de store en features die daar bij komen kijken.

Hoewel Android 5 rustig 30sec boot heeft, zijn de nieuwere modellen met android 6 en aantal ervan hebben een 'instant boot' als je je radio deels aan de accu laat hangen.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Anoniem: 920941

Ben zelf ook met een projectje bezig.....

Heb al een 2 din radio met eigenlijk alles erop en eraan, echter geen odbII uilees

Nu wil ik een Raspberry gaan aanschaffen die alleen het motor managent uitleest en weergeeft op het hdmi scherm (moet ik ook nog erbij aanschaffen ) de odbII kabel heb ik ook al...

Voor de rest hoeft hij niet te doen, scherm wordt wel ingebouwd...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 920941 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 09:59:
Ben zelf ook met een projectje bezig.....

Heb al een 2 din radio met eigenlijk alles erop en eraan, echter geen odbII uilees

Nu wil ik een Raspberry gaan aanschaffen die alleen het motor managent uitleest en weergeeft op het hdmi scherm (moet ik ook nog erbij aanschaffen ) de odbII kabel heb ik ook al...

Voor de rest hoeft hij niet te doen, scherm wordt wel ingebouwd...
Als je een android 2din hebt, kan je beter een bluetooth odb2 reader gebruiken, voor android heb je aardig wat apps voor odb2 informatie.

SinergyX schreef op donderdag 14 september 2017 @ 10:08:
[...]

Als je een android 2din hebt, kan je beter een bluetooth odb2 reader gebruiken, voor android heb je aardig wat apps voor odb2 informatie.
helaas heb ik op de radio hier geen aansluiting voor.... en vindt het wel een mooi gezicht als je een apart scherm hem met alle info van de auto op het scherm

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Anoniem: 920941 schreef op donderdag 14 september 2017 @ 11:25:
[...]

helaas heb ik op de radio hier geen aansluiting voor.... en vindt het wel een mooi gezicht als je een apart scherm hem met alle info van de auto op het scherm
Weet niet precies welke informatie je zoekt? Er zijn wat kant en klare HUD oplossingen die wat basale informatie uit je auto doorsturen, meestal maar een 20-30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

heb je een voorbeeld...had al gegoogled maar kom ver boven de 200
Pagina: 1