[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 100 ... 269 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

knutsel smurf schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Waarom een ups? Mijn deze hebben vaak geen li-ion batterij waardoor zwaarder. De LifePO4 batterij is waarschijnlijk veel lichter dan een ups met eenzelfde capaciteit.
Voordeel van een ups is wel dat alles in 1 zit, en dus minder klussen.
waarom een ups ?

mijn APC UPS heeft een "boost' functie waarbij je tijdelijk meer kan leveren dan nodig ..
alternatief zou je een capacitor oid er tussen c.q erbij kunnen zetten .. voor de piekjes ..
Daarnaast zit er een netfilter eringebouwd niet geheel onwenselijk als je "gevoeligere" thuis meuk erop zet
Plus 24v naar 230v conversie (nette sinus versus nette sinus) gaat makkelijker ..
betreft de lood versus li-ion / lipo hoef je alleen een conversie ding ertussen te bouwen .. een laad regelaar.
een caravan variant van victorion oid . kost een vermogen .. terwijl een ups relatief easy op MP te scoren is

daarnaast kan je een er een arduino/Rpi aan hangen die je wellicht toch ook wilt hebben als wifi router box hebt .. (serieel connectie) als tweaker zijnde ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
vso schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding] is toch effectiever ? dan een dure omvormer :)

zou btw een ups overwegen .. (wegens de boost functie) jammer dat je iets voor li-ion/lipo ipv loodcel lading ertussen moet knutselen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iihH_vsnZdTZ5vT-fk82lz-q6k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qiBSnVl5ZIXSRHdgKwrPZ4OW.jpg?f=user_large

Ik vraag mijn af of dit nu wel een heel veilig idee is om in bv een rijdende auto.
Zag ook dat er een uitvoering is van een frituurpan,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:56

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

We kunnen er heel politiek correct over doen maar het idee van kamperen is nog altijd wel het vertoeven in open lucht en buiten recreëren, liefst met wat beperkingen. Als daar oplossingen gekozen worden waar men met meer luxe continu binnen zit dan een normaal mens thuis doet dan vind ik het helemaal niet zo'n probleem om te stellen dat dat niet echt meer kamperen is. :)

Het voorbeeld valt op dat gebied nog mee, maar hoop ik niet naast mij aan te treffen. Gelukkig helpt het als je bepaalde campings ontloopt. Overigens had @Garyu het over vrachtwagencampers en dan geef ik hem helemaal gelijk. ;)
Ook jij probeerde van je mening een feit te maken ;)
Volgens de van Dale
kam·pe·ren (kampeerde, heeft gekampeerd)
1
in tent, camper of caravan overnachten

Dat jij er de wens bij hebt om daar wat beperkingen in luxe aan te koppelen, is jou wens.

Ben wel benieuwd waar je de grens trekt, wat is volgens jou wel en wat dan niet meer kamperen?

Is die gekoppeld aan de grote van een camper?
Of heeft een grote luxe caravan met airco, schotel, vloerverwarming, oven, enz ook te weinig beperkingen?
Maar dan kom je in de knoop met die luxe safari glamping tenten, want ja daar zit vaak een complete keuken met vaatwasser in, een eigen badkamer en ga zo maar door.
Wacht een kampeerplaats met eigen sanitair?
Hoe past dat in jou ideeën?
Of een enorme oude oldtimer brandweer wagen met een hout kachel en een oud matras op de grond?

Wederom het is een mening, jou mening.
Dat mag, graag zelfs want we zijn gelukkig niet allemaal gelijk.
Maar het is geen feit.

En wat betreft de hoeveelheid buiten recreëren.
Ik ken tent kampeerders die hun weekje jaarlijkse vakantie op hun luchtbed in hun tent met een boek door brengen.
Maar ook mijn ouders met hun (net niet) vrachtwagen camper met al hun luxe die over 1 week weer voor 3 maanden rondreizen vertrekken. Daarbij recreëren ze veel meer buiten dan de mensen in mijn andere voorbeeld. Ze zitten zelfs met net geen vorst buiten in hun stoeltjes te ontbijten.

Tja.. zeg het maar.. :+
Ik houd wel van die verschillen, kan daar wel van genieten. Vind het een van de toffe dingen van kamperen. Zoveel verschillende mensen zoveel verschillende wensen.

Om toch ook nog wat beeld bij het praatje te hebben :)
2 uiterste van tijdens mijn kampeer tripjes

2013: Met de Vespa op tour door de Franse Alpen. Camping in Lanslebourg Mont Cenis.
Tentje, matje, slaapzak, kookspullen en wat kleren.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629054639-600-x-356px-IMAG0864_800x475.jpg

2016: Einde van 2,5 maand Italië, nog 1 nachtje in de Franse Alpen. Bijna boven op een pas. Niks geen voorzieningen gewoon een wildkampeer plek.
Camper met ruim bed, douche, koelkast/vriezer, boiler, schotel, zonnepanelen. Oh en die Vespa zit achter in de garage, samen met de elektrische fiets.. >:)
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629055020-600-x-450px-IMG_20160821_120257.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

onno oliver schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik vraag mijn af of dit nu wel een heel veilig idee is om in bv een rijdende auto.
Zag ook dat er een uitvoering is van een frituurpan,
Zullen we de rijdende auto maar achter wege laten :) ? met de vouwwagen reed ik wat makkelijker door dan met de caravan moet ik zeggen dus onderweg even stoppen en je rustpauze nemen is dan wel prettig.

Voor warm water zeker met 12v in de kofferbak is zo'n reis dompelaar handig voor thee/(oplos)koffie en/of soep

als je moet kiezen tussen "smerige" pompstation koffie versus (poeder) koffie dat je van te voren getest hebt .. is de keuze simpel toch, als je de luxe hebt voor een capsule/pad apparaat .. tja ga je voor die toch ?

wil je niet voor 12v gaan, kan je nog altijd een 1 pitter op de gasfles in de kofferbak of met aparte gastank kiezen .. en heet water op die manier ..

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:11

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bommes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:18:
2016: Einde van 2,5 maand Italië, nog 1 nachtje in de Franse Alpen. Bijna boven op een pas. Niks geen voorzieningen gewoon een wildkampeer plek.
Camper met ruim bed, douche, koelkast/vriezer, boiler, schotel, zonnepanelen. Oh en die Vespa zit achter in de garage, samen met de elektrische fiets.. >:)
[Afbeelding]
En zo te zien buiten leven, case closed. ;)

Een harde grens is er uiteraard niet, die moet iedereen voor zichzelf bepalen, maar laten we niet te gevoelig gaan doen over wat men nog als kamperen ziet. Je kunt gerust zelf wel de voorbeelden verzinnen waar je zelf ook vraagtekens krijgt waarom men nog op een camping zou willen staan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:59
Gonadan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:06:
[...]

het idee van kamperen is nog altijd wel het vertoeven in open lucht en buiten recreëren
Dit is inderdaad ook mijn beeld van kamperen (ik heb het stukje "liefst met ongemakken"er even vanaf geknipt, dat *kan* een resultante zijn van hoe je kampeert maar niet het doel).

Afhankelijk van soort trip, hoort daar bepaalde accomodatie bij. In europa liefts met de tent, ga ik rondreis in Amerika maken, liefst een camper. Stedentrip doe ik liever met hotel.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
lost95 schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 10:01:
Dit is inderdaad ook mijn beeld van kamperen (ik heb het stukje "liefst met ongemakken"er even vanaf geknipt, dat *kan* een resultante zijn van hoe je kampeert maar niet het doel).
Daarom schreef ik ook bewust beperkingen en niet ongemakken, het is zeker geen vereiste dat je je ongemakkelijk voelt.
Afhankelijk van soort trip, hoort daar bepaalde accomodatie bij. In europa liefts met de tent, ga ik rondreis in Amerika maken, liefst een camper. Stedentrip doe ik liever met hotel.
Dat heb ik ook inderdaad, maar van een stedentrip met hotel mag ik toch wel zeggen dat het geen kamperen is? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 14:59
Gonadan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:12:
[...]

Daarom schreef ik ook bewust beperkingen en niet ongemakken, het is zeker geen vereiste dat je je ongemakkelijk voelt.

[...]

Dat heb ik ook inderdaad, maar van een stedentrip met hotel mag ik toch wel zeggen dat het geen kamperen is? :P
Hangt van het hotel af :+

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-07 19:44
Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:38:
* Orion84 gaat de Makita maar eens voor het eerst echt grondig op de proef stellen:
[Afbeelding] https://www.makita.nl/artikel/dcw180z.html

Compressor koelbox die werkt op 12/24V DC, 230V AC of op 18V accu (plek voor 2 stuks voor extra runtime). Kan vriezen en koelen ( -18°C / -10°C / 0°C / 5°C / 10°C) en ook verwarmen (55°C / 60°C).

Past qua tweaker gehalte mooi in het rijtje van de eerder genoemde biolite verlichting en branders B)
Ben benieuwd hoe lang die het op 1 5AH 18volt accu van Makita doet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

wmeester schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Heb op de kampeerplek gewoon 230V. Maar vandaag met de auto weggeweest, koelbox mee om boodschappen te doen. Tijdens het rijden hangt ie aan de 12V, maar ook twee accu’s er in voor de periodes dat de auto geparkeerd staat. Inmiddels terug op de camping en al met al heeft ie zeker een paar uur zonder netvoeding gestaan en was de indicator gezakt van de max. 3 naar 2 streepjes van een van de twee accu’s (hij gebruikt ze een voor een).

Dat is op standje 5 graden en met redelijk wat spul er in. Het is hier ook niet mega warm. Dus echt hard hoeft ie niet te werken. Maar tot nu toe bevalt het prima zo. Groot genoeg voor een paar flesjes bier, een literfles frisdrank en wat vlees en kaas voor een paar dagen.

Wat wel onhandig is, is dat als je er geen accu’s in hebt zitten, hij niet automatisch aangaat als ie stroom krijgt. Dus als je ‘m aan 12V hebt hangen en je maakt een stop met de auto (tanken of zo), dan moet je daarna, na het weer starten van de motor eerst de koelbox aanzetten voor je weer gaat rijden.
Met accu er in blijft ie wel gewoon aan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op zich is dat dan wel weer prettig als je 12V niet geschakeld is (zoals in mijn kofferbak), kan hij ook niet zomaar de accu van je auto leeg trekken. :P

Ik ben er dit weekend achter gekomen dat de koelbox in m'n vouwwagen absorptie is, vond hem al zo stil. :+
Toch maar kijken komend jaar hoe die gaat bevallen als het warmer wordt, maar zelfs met dit weer merk je dat een compressie koelbox gewoon meer kracht heeft. (die krijgt m'n verse bier sneller koud)

[ Voor 50% gewijzigd door Gonadan op 16-08-2021 17:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:43
wmeester schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Even in de producteigenschappen gekeken (zie downloads op de gelinkte pagina):
14 uur koelen op 5 °C of 4 uur vriezen op -18 °C op 2*5,0AH.

Wel een gaaf ding, begin nu toch spijt te krijgen dat ik voor Bosch gekozen heb. Hoewel die nu toch niet achter kunnen blijven...

iRacing Profiel

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21-07 23:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0f9y-Dg2xejxAPUG0S5piE-XjSg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9OvZWvk34YXLphJNZ1mJROyC.jpg?f=fotoalbum_large

Wij zijn inmiddels ook gearriveerd in de Vendée de bosuil staat weer. Helaas is het niet echt warm in de avond dus de extra afsluitwand die ik zelf gemaakt heb hangt nu aan de luifel om toch enigszins behaaglijk te zitten, was eigenlijk voor regenachtige dagen bedoeld.

De mobicool isoleert in ieder geval goed, hadden wat drinken en laatste restanten vleeswaren uit de koelkast thuis meegenomen bij vertrek gisteren ochtend. En 1 bevroren anderhalve fles water. Daar zat nog steeds wat ijs is toen we vanmiddag aankwamen op de camping en toen ik hem na een uurtje rusten (ivm vervoer in de aanhanger) aanzette was de starttemperatuur 6 graden ! Onderweg is de koelkast niet aangeweest ook vannacht niet toch ruim 36 uur later.

[ Voor 3% gewijzigd door harley op 16-08-2021 22:14 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Lekker man, en ik denk dat ik je lievelingskleur weet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-07 18:14
harley schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 22:12:
[Afbeelding]

Wij zijn inmiddels ook gearriveerd in de Vendée de bosuil staat weer. Helaas is het niet echt warm in de avond dus de extra afsluitwand die ik zelf gemaakt heb hangt nu aan de luifel om toch enigszins behaaglijk te zitten, was eigenlijk voor regenachtige dagen bedoeld.

De mobicool isoleert in ieder geval goed, hadden wat drinken en laatste restanten vleeswaren uit de koelkast thuis meegenomen bij vertrek gisteren ochtend. En 1 bevroren anderhalve fles water. Daar zat nog steeds wat ijs is toen we vanmiddag aankwamen op de camping en toen ik hem na een uurtje rusten (ivm vervoer in de aanhanger) aanzette was de starttemperatuur 6 graden ! Onderweg is de koelkast niet aangeweest ook vannacht niet toch ruim 36 uur later.
Net een behoorlijke onweersbui achter de rug, maar door wat voorzorgsmaatregelen is alles netjes blijven staan en nog belangrijker droog gebleven. Vandaar de late post!

Wel jammer dat de Bosuil niet in metallic blauw geleverd wordt, of niet? :+

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wild Chocolate schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Die cijfers zeggen natuurlijk niet heel veel. Is dat met een volle koelkast die al op temperatuur is, of is dat incl. terugkoelen vanaf kamertemperatuur en bij welke buitentemperatuur?

Anyhow, vooralsnog werkt het voor mij zo prima om de momenten te overbruggen dat ie niet aan 12V/230V hangt en te zorgen dat ie aan blijft terwijl de auto uit staat en ik ‘m dus niet steeds na een stop weer aan moet zetten.

Toen ik ‘m thuis had staan had ik wel een beetje twijfels of ik me moet zou gaan storen aan de compressor op een meter afstand en met enkel een dun laagje polyester er tussen. Maar eigenlijk nog niets van gemerkt. Gok dat ie ‘s nachts ook nauwelijks aan hoeft te slaan gezien het kwik daalt tot een graad of 11 buiten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 21:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Voor mijn cadac skottelbraai heb ik zo’n blauwe campingaz fles bij me. Wanneer ruilen jullie deze om als hij echt leeg leeg is of als je denkt dat hij bijna leeg is? Ik heb er namelijk geen zin in om halverwege het koken zonder gas te zitten.

Nu zijn er volgens mij wel adapters van cv naar schroef maar welke moet ik dan hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
TrailBlazer schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:48:
Voor mijn cadac skottelbraai heb ik zo’n blauwe campingaz fles bij me. Wanneer ruilen jullie deze om als hij echt leeg leeg is of als je denkt dat hij bijna leeg is? Ik heb er namelijk geen zin in om halverwege het koken zonder gas te zitten.

Nu zijn er volgens mij wel adapters van cv naar schroef maar welke moet ik dan hebben?
Ik heb altijd een 901 fles als reserve bij mij. Of anders een tweede 904 fles. Dan kun je hem helemaal leegstoken. Gas uit deze flessen is best duur, ongeveer 20 euro per kg ? Dus dan is het zonde om er iets van 'weg te gooien' als je hem niet helemaal leeg terug in levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Wild Chocolate schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 21:54:
[...]

Wel een gaaf ding, begin nu toch spijt te krijgen dat ik voor Bosch gekozen heb. Hoewel die nu toch niet achter kunnen blijven...
14 uur koelen, betekent dat 14 uur de compressor aan. Of is hier al rekening gehouden met het feit dat zo'n compressor niet 100% van de tijd aanstaat?
Daarom ben ik op zoek naar een praktijk ervaring. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-07 21:40

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wmeester schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 08:55:
[...]

Ik heb altijd een 901 fles als reserve bij mij. Of anders een tweede 904 fles. Dan kun je hem helemaal leegstoken. Gas uit deze flessen is best duur, ongeveer 20 euro per kg ? Dus dan is het zonde om er iets van 'weg te gooien' als je hem niet helemaal leeg terug in levert.
Ik heb nu een 907 (erfstuk) een 901 is wel een optie dan kan ik die gebruiken. Een cv470 is goedkoper dan een 901 vulling. Ik heb al een brander voor het cv systeem dus een adapter zodat ik de cv cartridge als spare kan gebruiken zou toch ideaal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:02

Heb je geen keukenweegschaal? Ik weeg ze vaak even, zodat ik een iets beter gevoel heb bij wat er in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-07 15:23
Wij hebben sinds dit jaar dit apparaatje.
Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/8c780d28141694ac08add16ea453d665/4/3/430023-430023-images_main-gaslevel_classic-ecommerce.jpeg
Lijkt prima te werken, maar moet zich nog bewijzen in de praktijk.
Na twee weken koken in de caravan was het niveau niet erg veel gedaald.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je weet dat je de fles op een weegschaal kan zetten en - het gewicht wat op de tank staat = restant gas ?

je kan bij de receptie altijd vragen waar je ze om kan wisselen, c.q een bouwmarkt in hobbelen en daar ligt ook altijd wel gaspatronen aansluiting en gasslang. zou me er niet te druk om maken.

ik heb een skottelbraai na 10 jaar weg kunnen gooien na gebruik van een bijna lege tank .. maar of dat te wijten was aan de tank of een defect ? dunno .. in elk geval hij heeft het niet overleeft.

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harley
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 01:07:
[...]

Net een behoorlijke onweersbui achter de rug, maar door wat voorzorgsmaatregelen is alles netjes blijven staan en nog belangrijker droog gebleven. Vandaar de late post!

Hoezo ? Omdat de motor blauw is ? Er is blijkbaar zelfs een limited edition bosuil maar dat is volgens mij nog de 1e generatie die is iets kleiner.

Hierbij nog een foto van de afsluitwand. De ramen had ik helaas geen tijd meer voor om die er nog in te maken, en zie 2 kleine verbeterpunten. Maarja ik ben dan ook geen tentmaker, vind het nog niet zo slecht voor een eerste keer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61bSyMCOEV95KzQg8GuxFQQGdlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/23d60Fx7pOOjZvAasP7cSLbq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door harley op 17-08-2021 10:50 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 10:00:
je weet dat je de fles op een weegschaal kan zetten en - het gewicht wat op de tank staat = restant gas ?
+1
je kan bij de receptie altijd vragen waar je ze om kan wisselen, c.q een bouwmarkt in hobbelen en daar ligt ook altijd wel gaspatronen aansluiting en gasslang. zou me er niet te druk om maken.
Aangenomen dat de receptie gasflessen inruilt én ze op voorraad heeft. Meestal is dat alleen bij de grotere en/of luxere campings, moet je net staan. Van de drie campings die wij bezocht hebben had er maar één inruilmogelijkheid voor gasflessen, maar de 904 dan weer niet op voorraad. De dichtstbijzijnde locatie waar ik heen kon was een half uurtje rijden.

Het is allemaal best te overzien, maar ik ben zelf wel fan van iets van een back-up hebben. Dit keer was het mijn koffie die niet gezet kon worden, dat is niet zo'n punt, maar als ik net die fijne stukjes van de slager aan het grillen ben wil ik niet dat ik ze halverwege kan weggooien. :P
ik heb een skottelbraai na 10 jaar weg kunnen gooien na gebruik van een bijna lege tank .. maar of dat te wijten was aan de tank of een defect ? dunno .. in elk geval hij heeft het niet overleeft.
Lijkt me in ieder geval niet door een lege tank komen. Wat was er precies gebeurd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Voorheen met de groene propaanfles ruilde ik gewoon preventief om, daar was een vulling maar een tientje en deed je jaren mee. Nu ik campingaz heb (904) dacht ik aan een 901 als back-up, maar bij de vouwwagen die ik laatst kocht zat een 907 dus nu heb ik sowieso altijd twee flessen bij me. De 904 gebruik ik nu gewoon nog in combinatie met m'n Safarichef om buiten de tent te kunnen grillen en zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-07 21:59
Leuk systeem dat Campingaz maar toen onze 907 leeg was deze vacantie was er dus nergens in de buurt een volle te krijgen, en geen gebrek aan dealers. Uiteindelijk maar een 904 erbij gekocht dus.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 30-07 20:04
Gonadan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:52:
Het is allemaal best te overzien, maar ik ben zelf wel fan van iets van een back-up hebben. Dit keer was het mijn koffie die niet gezet kon worden, dat is niet zo'n punt, maar als ik net die fijne stukjes van de slager aan het grillen ben wil ik niet dat ik ze halverwege kan weggooien. :P
Je weet na enkele keren kamperen toch hoeveel gas je ongeveer gebruikt? Kan je meten door te wegen voor en na de vakantie. Na een vakantie of 5 heb je toch wel enig inzicht wat je per dag of week verbruikt?

Ik kampeer al meer dan 25 jaar en heb nog nooit zonder gas gestaan. Ook niet in een koude voorseizoen zoals afgelopen jaar.

Maar goed, ik laat mijn standaard groene fles over het algemeen preventief vullen elke zoveel tijd. Ga ik altijd met een volle fles het vakantieseizoen in. Het vulstation heeft een lagere gasprijs dan het omruilstation, waar je ook nog constant het gedoe hebt met jaartallen en mogelijk geld retour voor de resterende vulling.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 13:32:
Je weet na enkele keren kamperen toch hoeveel gas je ongeveer gebruikt? Kan je meten door te wegen voor en na de vakantie. Na een vakantie of 5 heb je toch wel enig inzicht wat je per dag of week verbruikt?

Ik kampeer al meer dan 25 jaar en heb nog nooit zonder gas gestaan. Ook niet in een koude voorseizoen zoals afgelopen jaar.

Maar goed, ik laat mijn standaard groene fles over het algemeen preventief vullen elke zoveel tijd. Ga ik altijd met een volle fles het vakantieseizoen in. Het vulstation heeft een lagere gasprijs dan het omruilstation, waar je ook nog constant het gedoe hebt met jaartallen en mogelijk geld retour voor de resterende vulling.
Nogal wiedes dat je nooit zonder gas zit als je hem preventief laat vullen, maar dat doe ik dus niet. Alleen wist je dat al vanuit onze eerder discussie, en mijn post hierboven. Je gaat met toch niet weer proberen te overtuigen hè? ;)

Verder breng ik nogal eens wijzigingen door in m'n uitrusting, dus het verbruik is nooit hetzelfde. Ook maakt het weer en de beschikbare lokale slager heel veel uit in m'n gasverbruik. :P

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 17-08-2021 13:54 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:52:
Aangenomen dat de receptie gasflessen inruilt én ze op voorraad heeft. Meestal is dat alleen bij de grotere en/of luxere campings, moet je net staan. Van de drie campings die wij bezocht hebben had er maar één inruilmogelijkheid voor gasflessen, maar de 904 dan weer niet op voorraad. De dichtstbijzijnde locatie waar ik heen kon was een half uurtje rijden.

Bedoelde meer dat je bij elke camping receptie informatie kan halen "waar" je gasfles kan omwisselen.. teminste dat lijkt me wel handig als camping eigenaar je die informatie paraat hebt .. maar mijn tekst was niet optimaal om dat eruit te halen ;) ..

je kan ook uit-eten gaan
Lijkt me in ieder geval niet door een lege tank komen. Wat was er precies gebeurd?
lege tank + skotelbraai .. ipv blauwe vlam een gele en na het overschakelen naar een vollere tank deed de braai niks meer .. wat ik toen via internet uitvond is dat het een bekend skotelbraai defect zou (kunnen) zijn .
als ik goed herriner een rubbertje (simpele fix oid)
inmiddels heb ik de braai op de schroothoop beland en ben overgestapt naar een Cadac 2-cook Pro Deluxe kooktoestel tot grote vreugde van de afwas-ploeg (not me) die braai vellen die je erin kan leggen gebruik ik ook nog ..
Skottel is wel leuk maar een ruimte vreter imho

btw in FR had ik nog wel een een goedkopere paela pan geschoord in de le-clerc (15,-) die is inmiddels weer doorverkocht ..

zodra je eten bijna klaar is draai je de kraan dicht v.d gasfles en ik verwarm nooit met een gaskachel(op de camping een kleinere elektrische kachel voldoet beter .. (zeker omdat ze valbeveiliging hebben)

@TheOmen wat is dat voor een apparaatje ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheOmen
vso schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:00:
[...]
g een kleinere elektrische kachel voldoet beter .. (zeker omdat ze valbeveiliging hebben)

@TheOmen wat is dat voor een apparaatje ?
You click the image, you get the info ;)

https://www.obelink.nl/gaslock-gaslevel-inhoudsmeter.html

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Werkt dit ook met Campinggaz type 904 :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
aReaRe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Werkt dit ook met Campinggaz type 904 :?
Ik ken die Campinggaz dingen niet zo goed. Volgens de specs van dit apparaatje:
Meet d.m.v. ultrasoon, Werkt op stalen gasflessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-07 11:31
En voor de mensen met de lichtgewicht groene flessen van Benegas. Deze zijn doorzichtig en je kan het gasniveau dus gewoon zien. Duurde bij mij ook even voordat ik dat door had :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheOmen schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:08:
[...]

Ik ken die Campinggaz dingen niet zo goed. Volgens de specs van dit apparaatje:

[...]
Bestellen maar :) Stalen fles.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:00:
Bedoelde meer dat je bij elke camping receptie informatie kan halen "waar" je gasfles kan omwisselen.. teminste dat lijkt me wel handig als camping eigenaar je die informatie paraat hebt .. maar mijn tekst was niet optimaal om dat eruit te halen ;) ..
Dat zou je wel denken inderdaad, maar de meid achter de balie deed mee aan het kampioenschap glazig kijken volgens mij. De gasfinder van Campingaz deed het een stuk beter. :D
je kan ook uit-eten gaan
Dat doe ik op vakantie dan ook met regelmaat. :9
Maar als ik mooi vlees op de grill heb liggen en dat krijg ik halverwege ineens niet meer eetbaar gaar dan is dat gewoon zonde natuurlijk. :'(
lege tank + skotelbraai .. ipv blauwe vlam een gele en na het overschakelen naar een vollere tank deed de braai niks meer .. wat ik toen via internet uitvond is dat het een bekend skotelbraai defect zou (kunnen) zijn .
als ik goed herriner een rubbertje (simpele fix oid)
Bijzonder, een kooktoestel zou daar toch tegen moeten kunnen zou je zeggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zelf ben ik altijd wel sceptisch over de nauwkeurigheid van dat soort methoden, meestal gaat er niets boven wegen (heb ook gewoon een veerunster liggen bijvoorbeeld). Met het niveau meten moet je wel goed rekening houden met de ziel (heet dat bij een gasfles ook zo?) van de fles, dat kan het beeld nogal vertekenen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Gonadan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Zelf ben ik altijd wel sceptisch over de nauwkeurigheid van dat soort methoden, meestal gaat er niets boven wegen (heb ook gewoon een veerunster liggen bijvoorbeeld). Met het niveau meten moet je wel goed rekening houden met de ziel (heet dat bij een gasfles ook zo?) van de fles, dat kan het beeld nogal vertekenen.
Ziel? Gasfles heeft toch geen ziel? Althans, de drie verschillende die wij hebben* zijn allemaal gewoon rond/eivormig/ovaal met een randje erom ivm rechtop staan.

* 901, 904 en 907

[ Voor 4% gewijzigd door Bra-Jo op 17-08-2021 15:46 ]

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:37:
[...]

Dat zou je wel denken inderdaad, maar de meid achter de balie deed mee aan het kampioenschap glazig kijken volgens mij. De gasfinder van Campingaz deed het een stuk beter. :D

[...]

Dat doe ik op vakantie dan ook met regelmaat. :9
Maar als ik mooi vlees op de grill heb liggen en dat krijg ik halverwege ineens niet meer eetbaar gaar dan is dat gewoon zonde natuurlijk. :'(

[...]

Bijzonder, een kooktoestel zou daar toch tegen moeten kunnen zou je zeggen.
Lol tja dat schiet niet op inderdaad, wel zonde van slecht personeel.

persoonlijk maak je me niet blij met duur voer van een ander .. alhoewel ik soms wel prettig verrast door word. :)

Ik heb een elektrische "contact" grill (kerstpakket ding) in de caravan gemikt gat in de grond en kolen oid erin .. als de grond te nat is alufolie ertussen .. of instant bbq, of puur op aanmaak blokjes (bah) ..
of een "koffer" model 1pitter met gasbus v.d action ..
* vso zweert dat het gaar wordt
(ps beetje gas lenen van buren is imho de betere optie..)

Die skotel was 10 jaar oud .. en gezien het eerst model was .. en zijn geld heeft opgebracht heeft laat ik er geen traan om zeker gezien het een pokke hoeveelheid ruimte in beslag nam .. ik had ook altijd 2 tanks bij me .. ik had een 3 pits ijzeren vouwkeuken (vouwwagen had geen eigen keuken) ..
die vouwkeuken moet ik ook nog een keer wegmikken

maar ja moet ertegen kunnen dat ben ik wel met je eens

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harley
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrbM-79VbLT4si6yFGcuaEfycyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XuavCXWHvPRMMDGHWTnMCvq5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik houd lekker bij mijn Coleman op benzine, ook nog de bijbehorende oven erbij en we kunnen behoorlijk gevarieerd koken

En voor de gasfles gebruikers, een bagageweegschaaltje (zo'n hangding) is behoorlijk compact en werkt ook als die niet vlak is want je tilt het op. Gebruik het zelf om de kogeldruk van de aanhanger te meten als ik twijfel..

[ Voor 18% gewijzigd door harley op 17-08-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07 14:36
@harley Nu kan ik het gemak van gas wel waarderen maar de betrouwbaarheid van een benzinevergasser kan me ook wel bekoren. Zeker in lastigere omstandigheden, koud weer, wisselende bestemmingen, kies ik eerder voor de (in mijn geval) Omnifuel dan de Campingaz. Extra voordeel van de Omnifuel is dan dat je hem ook op standaardblikken kan stoken en dankzij zijn vergasser, óók in koud weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maar betreft je gasfles vulling doe het lekker simpel .. (bagage haak/weeg dingus)

die omruil flessen tja na 2 of 3 vakanties gewoon lekker omruilen (6 jaar levensduur oid ..) betaal je alleen de vulling en dat beetje wat je verkwist is welicht minder erg als zonder gas zitten

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bra-Jo schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:45:
Ziel? Gasfles heeft toch geen ziel? Althans, de drie verschillende die wij hebben* zijn allemaal gewoon rond/eivormig/ovaal met een randje erom ivm rechtop staan.

* 901, 904 en 907
Vandaar mijn vraag of je het zo noemt. Het is inderdaad een cilinder met aangelaste rand, wat feitelijk een soort ziel creëert maar dan precies andersom qua vorm.
De terminologie verandert overigens niets aan het probleem dat het lastig meten en inschatten is als de bodem niet vlak is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 01:07:
[...]
Er is zeker een blauwe Bosuil! Een introductie /jubileum model.

Op Stortemelk heb ik er zeker 2 van gezien! Sowieso een De Waard-walhalla hier.

Gisteren stond er de hele dag een straffe 7 beaufort over de camping en de De Waards gaven geen krimp. De sporadische quechua daarentegen ..

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

JanHenk schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:59:
[...]

De sporadische quechua daarentegen ..
Die gingen vliegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:02
De vliegende quechas hebben we gister ook op kogerstrand gezien (met niemand erbij). Toch samen met een paar anderen toch maar terug gezet zo goed en kwaad als het kon. Wel geleerd dat een volle bierkrat een best goed ankerpunt is in de mulle zand 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Refro schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:39:
De vliegende quechas hebben we gister ook op kogerstrand gezien (met niemand erbij). Toch samen met een paar anderen toch maar terug gezet zo goed en kwaad als het kon. Wel geleerd dat een volle bierkrat een best goed ankerpunt is in de mulle zand 😀
Beetje zonde van het bier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:02
Gonadan schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 12:54:
[...]

Voorheen met de groene propaanfles ruilde ik gewoon preventief om, daar was een vulling maar een tientje en deed je jaren mee. Nu ik campingaz heb (904) dacht ik aan een 901 als back-up, maar bij de vouwwagen die ik laatst kocht zat een 907 dus nu heb ik sowieso altijd twee flessen bij me. De 904 gebruik ik nu gewoon nog in combinatie met m'n Safarichef om buiten de tent te kunnen grillen en zo.
Ik ben wel benieuwd waarom jij (en eventueel anderen) zijn overgestapt van de groene fles naar campingaz. Is dat de inwisselbaarheid overal, of de compatibiliteit met andere apparatuur?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Eddos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:26:
Ik ben wel benieuwd waarom jij (en eventueel anderen) zijn overgestapt van de groene fles naar campingaz. Is dat de inwisselbaarheid overal, of de compatibiliteit met andere apparatuur?
Oorspronkelijk ben ik voor de groene fles gegaan vanwege de prijs van een vulling, dat was verreweg de goedkoopste optie qua inruilen. Veel van de nu beschikbare alternatieven bestonden nog niet en vullen kon en mocht ook weer niet altijd.

Later bleek dat ik echt jaren met zo'n fles deed dus dat een discussie over kosten per vulling meer geneuzel in de marge was dan dat ik er serieus op zou besparen. De fles is echter wel lompgroot en dat is niet altijd handig.
Recent ben ik van kooktoestel over gestapt naar een Cadac SafariChef2 die een stuk handzamer was dan m'n oude. Daarnaast ook meteen overgestapt naar de 904 waardoor gasfles en kooktoestel samen ongeveer net zoveel ruimte innemen als puur mijn oude gasfles in z'n eentje. Hierdoor kon ik met fles in ene hand en kooktoestel in de andere gewoon makkelijk wandelen naar de plek waar ik eten wilde gaan verschroeien.
Het gas is duurder, maar het is zo handzamer en qua kosten te verwaarlozen in het grotere geheel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
aReaRe schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Beetje zonde van het bier :+
Dat vergaat niet hoor.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Laatst online: 26-07 22:56
Eddos schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 19:26:
[...]

Ik heb nooit een groene genomen, in de caravan hebben we 2x een lichtgewicht primagaz zijn niet eens overal inwisselbaar maar met 6 kg gas doe ik nu al 10 trips (alles bij elkaar 4 weken denk?) Koken regelmatig in de caravan, af en toe verwarming ook aan gehad en ben net op de helft van de fles ofzo. Inwisselbaarheid en kosten van het gas boeien me niet zoveel, ik heb sowieso altijd een reserve fles in de disselbak staan.

En heb nog een campingaz 907 met een losse gasbrander (van toen we nog met de tent kampeerden) voor als we toch tegen issues aan lopen, en die kan je overal verkrijgen.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik ga volgend jaar denk ik voor de r904. Ik heb nu een groene gasfles, daar zit nog 3/3,5 kg in (na 2 vakanties). Lekker cheap natuurlijk, maar het ding is zo moeilijk groot (nu heb ik wel een aanhangertje, dus de ruimte is er opzich wel, maar toch...).
Verder is het een beetje wat Gonadan zegt. Die grote groene flessen zijn veel goedkoper. Maar als ik het uitsmeer over alle jaren kamperen, is het gelul in de marge :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Met de camper aan huis en bijna elke maand wel een weekendje op pad met dat ding begon het gasverbruik toch ook wel mee te tellen.
Heb altijd de grijze propaan flessen gehad en liet ze vullen bij Piet gas in Veldhoven.
Op een gegeven moment ook gewisseld naar de groene fles, die ik ook daar liet vullen.
Bij een van de campers die ik kocht zat er een grote (70liter) gas tank onder gebouwd.
Een rode, speciaal voor het koken en stoken op gas.
Ideaal, gewoon voor elke grote trip ff bij vullen en voor de rest gene omkijken naar.
Ook tijdens vakanties nog bij te vullen dus echt top.

Camper daarna heb ik een losse staande LPG fles gekocht, die je met een vul set dus zelf kunt vol tanken bij het tank station.
Vul setje vast ingebouwd in de camper dus gewoon net als bij een auto die op LPG rijd zat er een vul nippel aan de buitenzijde onder in de bumper ergens.

Zeker met winter kamperen en de kachel vol aan gaat het gas er hard door heen.
Koudste was in het Zwarte woud, buiten zakte de tempereratuur naar -25 in de nacht.
Dan wil je wel stoken, maar ook met Pasen in NL tig jaar terug (2008) kan het ineens omslaan en moet de kachel weer aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629269469-600-x-450px-IMG_1883.JPG

Nu met de caravan heb ik een 5kg Simply Orange fles gekocht. Meer omdat er bij mij in de straat een dealer daarvan zit en ik dus snel en makkelijk aan een fles kon komen.
Truma kacheltje doet het toch nog niet in de caravan dus is het enkel een beetje koken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik lees net iets wat voor caravaners wel interessant is:
Zwitserland:
Sinds 1 januari 2021 mag je met een aanhangwagen of caravan met een toegestane maximummassa van < 3500 kg op auto(snel)wegen 100 km/h rijden mits het trekkende voertuig, de aanhanger en de wielen zijn goedgekeurd voor deze snelheid (raadpleeg eventueel de dealer of fabrikant).

Voor onze oldtimer <750 kg (dus witte plaat en geen kenteken bewijs) is dit wat lastiger want ik kan nergens meer een verklaring vandaan halen van de fabrikant.
Die bestaat niet meer.
Maar voor de wat modernere caravans is dit wel te regelen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Bommes met zo'n camper lijkt mij dat wel ideaal inderdaad, zeker als het gewoon ingebouwd is. Maar hoe doe je dat met stalling dan, of staat hij op eigen terrein? Meestal moet je de gasflessen namelijk verwijderen, wat voor mij ook weer een reden is om blij te zijn met handzaam. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Wij hadden de camper aan huis staan, alleen de laatste 2 jaar had ik een stalling.
Ivm klachten uit de buurt en dus handhaving maar dat is een ander verhaal.
De stalling die we uit eindelijk hadden had daarover geen voorwaarden opgenomen.

Stalling nu voor de caravan volgens mij ook niet, kan ik me ook niet echt voorstellen het is een buitenstalling.
Handzaam is bij dergelijke voorwaarden wel fijn.
Echter met een forse camper loopt het gas verbruik in de winter wel echt hard op.
Dan is een grote vaste tank echt wel nodig, of 2 keer 21kg flessen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
harley schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:04:
[Afbeelding]

Ik houd lekker bij mijn Coleman op benzine, ook nog de bijbehorende oven erbij en we kunnen behoorlijk gevarieerd koken

En voor de gasfles gebruikers, een bagageweegschaaltje (zo'n hangding) is behoorlijk compact en werkt ook als die niet vlak is want je tilt het op. Gebruik het zelf om de kogeldruk van de aanhanger te meten als ik twijfel..
Deze gebruik ik ook met veel plezier. Toch paar dagen geleden wel een 'wake up call' ervaring gehad. Had nog even een pan met bloemkool laten staan koken, terwijl we we aan het vlees waren begonnen. Om een reden mij onbekend, was de stoof uitgegaan (water uit de pan?), maar de benzine was dus blijven spuiten.

Daarna kreeg ik de stoof dus niet meer met een blauwe vlam aan, enkel oranje. Toen dacht ik dus heel even logisch na en bedacht me dat wel eens de hele stoof met benzine gevuld kon zijn. Beetje scheef gehouden, aangestoken, kwam een steekvlam die anderhalf meter de lucht in ging. Ben echt nog tien minuten bezig geweest om dat ding 'leeg' te branden....

Was wel de entertainment van het veld d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 09:53:
Wij hadden de camper aan huis staan, alleen de laatste 2 jaar had ik een stalling.
Ivm klachten uit de buurt en dus handhaving maar dat is een ander verhaal.
De stalling die we uit eindelijk hadden had daarover geen voorwaarden opgenomen.

Stalling nu voor de caravan volgens mij ook niet, kan ik me ook niet echt voorstellen het is een buitenstalling.
Handzaam is bij dergelijke voorwaarden wel fijn.
Echter met een forse camper loopt het gas verbruik in de winter wel echt hard op.
Dan is een grote vaste tank echt wel nodig, of 2 keer 21kg flessen.
Voor een camper gaat het vast hard ja, zeker met minder weer. Zo'n ding heeft dat toch ook als voordeel, meer vrijheid en minder afhankelijkheid van de fijnere zomermaanden.
Het zou trouwens goed kunnen dat het qua stalling met binnen en buiten te maken heeft. Caravans en vouwwagens worden bijna altijd in een binnenstalling geplaatst en ik heb nog nooit een stalling gezien waar je de gasflessen wél mocht laten zitten. Een tweede verschil is wellicht dat een caravan/vouwwagen altijd losse flessen heeft en eigenlijk nooit vaste inbouwtanks.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Bommes schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 08:53:
(...)
Truma kacheltje doet het toch nog niet in de caravan dus is het enkel een beetje koken.
Die heb ik bij mijn caravan zelf schoongemaakt en sindsdien werkt de kachel weer prima. Brander is bereikbaar van onder de caravan, daar zit een roostertje met daarboven de brander. Die heb ik toen schoongemaakt, tevens het deel waar je van binnenuit bij kan stofvrij gemaakt. Vernuftig systeem, brander gedeelte is volledig afgeschermd van het binnendeel, dus verbrandingsgassen kunnen nooit in de caravan komen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:33
Wild Chocolate schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:13:
[...]

Die heb ik bij mijn caravan zelf schoongemaakt en sindsdien werkt de kachel weer prima. Brander is bereikbaar van onder de caravan, daar zit een roostertje met daarboven de brander. Die heb ik toen schoongemaakt, tevens het deel waar je van binnenuit bij kan stofvrij gemaakt. Vernuftig systeem, brander gedeelte is volledig afgeschermd van het binnendeel, dus verbrandingsgassen kunnen nooit in de caravan komen.
Mijn kacheltje doet ook raar, zijn er wat guides te vinden op internet? Ik heb volgens mij zo'n standaard ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Red devil schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 21:26:
[...]

Mijn kacheltje doet ook raar, zijn er wat guides te vinden op internet? Ik heb volgens mij zo'n standaard ding.
Geen idee, ik heb het gewoon opengeschroefd en vond het vrij recht-toe-recht-aan.

Omdat het een gesloten systeem is, en je door het glaasje kan zien of je een mooie blauwe vlam hebt, durfde ik het wel aan. In het ergste geval blijft hij het niet doen...

Vaak zijn er voor dit soort klusjes ook wel YouTube video's te vinden, trouwens.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 18-08-2021 21:35 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Heb het kacheltje 1 keer aangedaan in ons Lander caravannetje.
Ging meteen aan maar ook meteen weer uit na los laten van de knop.
Thermo koppel defect dus of niet goed in de vlam gericht.

@Wild Chocolate bij mijn campers ook aan meerdere van die kacheltjes, boilers en koelkasten gesleuteld.
Inderdaad redelijk simpele techniek en op de koelkast na is de verbranding volledig afgeschermd van de binnenruimte in de caravan/camper.

We hebben een tijdje terug tijdens een weekendje weg gewoon een elektrisch kacheltje mee genomen. Zo een olie gevulde radiator, past precies onder het zitje voorin.
Nog geen belang gehad dus om de truma te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harley
Bowen_HAFX schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 12:25:
[...]

Deze gebruik ik ook met veel plezier. Toch paar dagen geleden wel een 'wake up call' ervaring gehad. Had nog even een pan met bloemkool laten staan koken, terwijl we we aan het vlees waren begonnen. Om een reden mij onbekend, was de stoof uitgegaan (water uit de pan?), maar de benzine was dus blijven spuiten.

Daarna kreeg ik de stoof dus niet meer met een blauwe vlam aan, enkel oranje. Toen dacht ik dus heel even logisch na en bedacht me dat wel eens de hele stoof met benzine gevuld kon zijn. Beetje scheef gehouden, aangestoken, kwam een steekvlam die anderhalf meter de lucht in ging. Ben echt nog tien minuten bezig geweest om dat ding 'leeg' te branden....

Tsjah, er zitten geen beveiligingen of wat dan ook op. Maar zo te horen heb je veel geluk gehad. Heb zelf een brandblusbusje erbij staan, nog nooit nodig gehad en dat hoop ik zo te houden.
Ook de tweede pit is altijd wat minder fel dan de eerste, maar met een beetje creatief zijn kun je wel goed koken. En ook de oven wordt regelmatig gebruikt. En altijd brandstof voorhanden dat is toch wel erg makkelijk.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

harley schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 23:31:
[...]En altijd brandstof voorhanden dat is toch wel erg makkelijk.
Desnoods een paar liter uit de tank van de motor aftappen :)

[ Voor 42% gewijzigd door aReaRe op 19-08-2021 21:46 ]

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
aReaRe schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:45:
[...]

Desnoods een paar liter uit de tank van de motor aftappen :)
Die rijdt, als ik me niet vergis, juist weer op gas :P :Y)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

JanHenk schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Die rijdt, als ik me niet vergis, juist weer op gas :P :Y)
De brommer van @Harley rijdt gewoon op peut :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• harley
Ligt eraan welke ik bijheb.
De goldwing 1500 rijdt inderdaad op LPG maar er zit natuurlijk ook nog de gewone benzinetank in. De gl1800 rijdt gewoon op benzine (nog geen LPG, weet ook nog niet of ik die ga ombouwen )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
[...] Om een reden mij onbekend, was de stoof uitgegaan (water uit de pan?), maar de benzine was dus blijven spuiten. [...] Toen dacht ik dus heel even logisch na en bedacht me dat wel eens de hele stoof met benzine gevuld kon zijn. Beetje scheef gehouden, aangestoken, kwam een steekvlam die anderhalf meter de lucht in ging. Ben echt nog tien minuten bezig geweest om dat ding 'leeg' te branden....
Mocht je niet direct willen gaan koken: benzines zijn vluchtig genoeg om gewoon aan de lucht te laten verdampen. Als het geen laag is die de moeite is om eruit te gieten, dan is het in een uur ofzo vanzelf weg, zeker met een beetje wind. Kerosines, diesel en andere dikke troep is een ander verhaal natuurlijk maar die kun je er ook niet uitfikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Hmmm. Na thuiskomst nog even onze Bardani Airwolf 340tc opgezet in de tuin om te drogen gaat er zon luchtbuis kapot. enig idee of deze na te bestellen zijn? Bardani zelf geeft niet echt thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

harley schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:07:
Ligt eraan welke ik bijheb.
De goldwing 1500 rijdt inderdaad op LPG maar er zit natuurlijk ook nog de gewone benzinetank in. De gl1800 rijdt gewoon op benzine (nog geen LPG, weet ook nog niet of ik die ga ombouwen )
LPG tank verstopt in de zijspan denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:07
thejoker80 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:27:
Hmmm. Na thuiskomst nog even onze Bardani Airwolf 340tc opgezet in de tuin om te drogen gaat er zon luchtbuis kapot. enig idee of deze na te bestellen zijn? Bardani zelf geeft niet echt thuis...
Even bellen met de serviceafdeling van De Wit in Schijndel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
wouter3 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Ik heb mijn ideale campinglamp gevonden in de Sofirn LT1.
Die werkt op 1 tot 4 18650 accu's, is oplaadbaar op USB-C en het licht is helemaal regelbaar. Zowel in felheid als in kleurtemperatuur, van standje kaarslicht tot felle witte bouwlamp.
Hij gaat ook nog eens lang mee en is heel netjes gebouwd. Enige nadeel is dat hij best zwaar is en daardoor wellicht niet ideaal om op te hangen.

De kinderen hebben beide een gele waka waka en die zijn voor hun erg handig doordat ze niet zo fel zijn en ze in de zon opgeladen kunnen worden.
Zo die is binnen. Een degelijk ding met een zeer complete duidelijke handleiding. Netjes hoor.
Nog niet in het wild gebruikt, maar ben er zeker blij mee.

Alleen zeggen ze nu op hun website dat je deze ook als powerbank kunt gebruiken. Dat is me nog niet gelukt. Misschien niet de juiste kabel (enige Usb-c -> Usb-c kabel is die van mijn scherm naar laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb net geprobeerd een eenpansgerecht proberen te bereiden op m'n Cadac Safari Chef, maar dat viel erg tegen... Ik vond de vlam erg zwak en bij een klein zuchtje wind viel de vlam helemaal weg..
Uiteindelijk ben ik verder gegaan op mijn Campinggaz 2 pits gasfornuis, en dat ging wel goed. Is die vlam zo zwak van die Safari Chef? Valt mij vies tegen anders...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik vind hem juist behoorlijk stevig, hij kan eigenlijk niet zacht genoeg. Heb je wel dat windscherm erop gelaten?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb onze caravan gisteren weer uit de stalling gehaald.
A.s. vrijdag vertrekken we richting Italië.

Al meteen vandaag wat klusjes gedaan:
Deur sloot niet goed. Bij dit type/merk caravan wil de schalen na al de jaren wel wat inzakken. Boven kant naar beneden en de zijkanten naar buiten dus.
Meestal houden de hoge kast en badkamer dit wel binnen de perken. Echter voordat we van deze kwaal af wisten heb ik de badkamer er al uit gesloopt.. :D

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629655852-600-x-338px-IMG_20200315_150905410.jpg

Er uit!!:

Afbeeldingslocatie: http://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629655852-600-x-338px-IMG_20200315_150928038.jpg

Wel een klein wandje voor terug gezet toen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629656029-340-x-544px-IMG_20210822_201329.jpg

Daar nu de zijkant aan vast gekoppeld en een beetje naar binnen getrokken.

Ook even wat elektra uitgezocht.
Constante plus zit wel aan de caravan zijde op de 7 polige stekker aangesloten. Bij mijn auto zit daar echter de mistlamp op.
Zou het kunnen aanpassen maar waar voor?
Nu toch geen koelkast aan boord die op 12 volt werkt. Wat het mee oplevert: lampjes die het doen in de caravan. Oh en na nog wat aanpassen in de caravan de waterpomp die het dan doet.
Beide heb ik niet echt nodig onderweg. Ha het dus nog niet aanpassen.

Plaatje van onze combinatie, bij Triorep op de plak een paar weken terug.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629656483-600-x-450px-IMG_20210717_110906.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
[...]

Had er nog nooit last van gehad, maar gisteren dus ook overkokende pan gehad waarna ik ineens benzine rook maar geen vlam meer zag. Dus ook maar even alles eraf 10 minuten gelucht voordat ik hem weer aanstak, dit vanwege deze post :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:03:
Ik vind hem juist behoorlijk stevig, hij kan eigenlijk niet zacht genoeg. Heb je wel dat windscherm erop gelaten?
Windscherm? Die pan moet je toch direct op de gaspit zetten? Of moet die "kuip" (of windscherm :p) er nog eerst op?

Edit:
Volgens mij ben ik idd dat windscherm vergeten :') ik heb net echt flink lopen vloeken op dat ding (we hadden mega honger, het regende en het was al bijna bedtijd voor mijn zoontje, dus dat zo'n kooktoestel dan ook niet mee werkt, daar kan ik dan slecht tegen :') :P)

[ Voor 28% gewijzigd door -tom-562 op 22-08-2021 20:34 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Hij kan zonder die 'kuip' maar ik doe altijd met. Schermt goed af en met een flinke pan gebruik je dan maximaal de hitte van de vlam.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

@Bommes ik ben helemaal geen caravanliefheber maar dat ding van jou is echt leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gonadan schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:37:
Hij kan zonder die 'kuip' maar ik doe altijd met. Schermt goed af en met een flinke pan gebruik je dan maximaal de hitte van de vlam.
Ik had nu de pan er direct bovenop gezet. Maar eerst die kuip (onderdeel E) en dan de pan zou dus beter moeten gaan? Het lijkt er trouwens op dat Safari chef 1 anders is dan 2. Bij 2 lijkt de brander echt 'boven' die kuip te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NDptbmhVOX82vMSmvljWHXVsl24=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/NcvuB07JufNnk6SLraR2SKfD.webp?f=fotoalbum_large

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:12
-tom-562 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:31:
[...]

Windscherm? Die pan moet je toch direct op de gaspit zetten? Of moet die "kuip" (of windscherm :p) er nog eerst op?

Edit:
Volgens mij ben ik idd dat windscherm vergeten :') ik heb net echt flink lopen vloeken op dat ding (we hadden mega honger, het regende en het was al bijna bedtijd voor mijn zoontje, dus dat zo'n kooktoestel dan ook niet mee werkt, daar kan ik dan slecht tegen :') :P)
Niet vloeken tegen m'n favoriete kookgadget: :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKkOgtuqVV3pkP1Ue7eyVqBbn-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJAicZwrIih71bDSa1do6Us4.jpg?f=fotoalbum_large
Heb er dit jaar nog een bijgekocht dus ik doe aan duo koken :+.De onderkant gebruik je als windscherm en vervanger :)

Een flinke pan met water koken kan even duren maar voor al de rest is het eerder dat de laagste stand nog te hoog is.

Overigens zit er in de laatste die ik kocht wel een klein verschil: 3 gaten in de zijkant van de onderbrak. Waarschijnlijk om te garanderen dat er een bepaalde hoeveelheid lucht bijkan.

* Rukapul heeft weinig talent voor eenpansgerechten :+

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 22-08-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is wel tweemaal versie 2, die heb ik ook. De exacte verschillen met versie 1 weet ik niet maar een pannetje verwarmen zal ook versie 1 zonder problemen moeten kunnen lijkt mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Reinier schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:59:
@Bommes ik ben helemaal geen caravanliefheber maar dat ding van jou is echt leuk!
Thanks.
Het is een Lander 401 uit ongeveer 1976 we hebben ding vorig jaar maart gekocht.
Een van oorsprong Italiaans merk.

Compleet impulsief, op zaterdagavond een beetje op MP kijken naar van alles en nog wat.
Zag deze staan, meteen zo iets van hé dat is een grappige caravan.
Zondag die gast gebeld, nee hij was niet open en hij wilde ook niet voor ons even zijn zaak openen.
Het was 2 uur rijden vanuit huis en we hadden daar pas een week later tijd voor.
Okay toch afspraak gemaakt ook weekend daarop langs te gaan

Beetje verder gegoogled op het merk, dat redelijk populair bleek te zijn.
Verkoper nog een keer gebeld omdat we een beetje bang waren dat het ding meteen verkocht zou zijn.
Uiteindelijk blind het ding via de telefoon gekocht. Geld over gemaakt en een week later dus er heen om hem op te halen.
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629662975-600-x-450px-IMG-20200313-WA0005~2.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
Bommes schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

Thanks.
Het is een Lander 401 uit ongeveer 1976 we hebben ding vorig jaar maart gekocht.
Een van oorsprong Italiaans merk.

Compleet impulsief, op zaterdagavond een beetje op MP kijken naar van alles en nog wat.
Zag deze staan, meteen zo iets van hé dat is een grappige caravan.
Zondag die gast gebeld, nee hij was niet open en hij wilde ook niet voor ons even zijn zaak openen.
Het was 2 uur rijden vanuit huis en we hadden daar pas een week later tijd voor.
Okay toch afspraak gemaakt ook weekend daarop langs te gaan

Beetje verder gegoogled op het merk, dat redelijk populair bleek te zijn.
Verkoper nog een keer gebeld omdat we een beetje bang waren dat het ding meteen verkocht zou zijn.
Uiteindelijk blind het ding via de telefoon gekocht. Geld over gemaakt en een week later dus er heen om hem op te halen.
[Afbeelding]
Begrijp ik het nu dan goed dat jij de kleurstelling van de auto aangepast hebt op die van de caravan? d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Bowen_HAFX haha ja inderdaad.. :Y

Nee is compleet toeval maar wel een tof toeval.
De grijze Peugeot 206 heeft het veld moeten ruimen omdat we een dochtertje hebben gekregen en het ding toch wel wat klein was met zijn 3en.

De zoektocht naar een opvolger van de huidige Captur wordt er wel moeilijker van natuurlijk want zoveel is er niet te vinden in deze kleuren :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 07:41:
@Bowen_HAFX haha ja inderdaad.. :Y

Nee is compleet toeval maar wel een tof toeval.
De grijze Peugeot 206 heeft het veld moeten ruimen omdat we een dochtertje hebben gekregen en het ding toch wel wat klein was met zijn 3en.

De zoektocht naar een opvolger van de huidige Captur wordt er wel moeilijker van natuurlijk want zoveel is er niet te vinden in deze kleuren :')
Gewoon bij Renault blijven , heb je de goede kleur in ieder geval :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

In onze caravan zit een "standaard" 230 huis koelkastje, formaatje mini.
Die kan onderweg niet aan, en nu de caravan uit de stalling is eigenlijk ook niet.

Zou het zin hebben om er 2 bevroren flessen water in te leggen op de ochtend van vertrek?
En dan de rest van de inhoud uit onze huis koelkast, wat te drinken, misschien wat te eten voor de eerste avond.

Of ben ik dan beter af om voor een paar tientjes zo een 12volt koelboxje te kopen?
De AH had er nog eentje in de aanbieding staan voor 24 euro dacht ik.
En die dan natuurlijk in de auto via de stekker aan te sluiten.
Of zelfs gewoon een passieve koelbox met die zelfde bevroren flessen water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:21:
Die kan onderweg niet aan, en nu de caravan uit de stalling is eigenlijk ook niet.

Zou het zin hebben om er 2 bevroren flessen water in te leggen op de ochtend van vertrek?
En dan de rest van de inhoud uit onze huis koelkast, wat te drinken, misschien wat te eten voor de eerste avond.

Of ben ik dan beter af om voor een paar tientjes zo een 12volt koelboxje te kopen?
Probeer je flessen suggestie thuis uit... Afhankelijk van hoelang je rijdt en hoe warm het is kan het geteste resultaat verschillen met de werkelijke vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Laatst online: 28-07 22:35

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Besteed die 24 euro liever aan bier of andere etenswaar want zo'n 12v is echt weggegooid geld naar mijn mening.

Bevroren flessen of gewoon een zak ijs werkt 200x beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Onze 12V van de appie kostte 50 euro maar werkt echt helemaal perfect. Vrij fors. Past veel in en ondanks 30+ graden buiten in Tsjechië kon hij alles perfect koud maken + houden. Zeer goede investering geweest.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Toevallig zag ik laatst een test hierover, ik zal hem nog eens opzoeken. Het komt er op neer dat standaard teksten als 12V werkt niet pertinent onwaar zijn, het verschilt echt heel erg per koelbox hoe hij presteert op gas/12V/230V.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij drinken allemaal water dus dat moet toch mee, dan maar bevroren op één fles(je) na en alles blijft koel in een simpele koeltas in de kofferbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:27

Persoonlijk zou ik dan een paar centen meer uitgeven en hier voor gaan
https://www.obelink.nl/mobicool-mt26-koelbox.html (lijkt me iets betere kwaliteit dan die van de appie)
Heb zelf alleen de 12v versie met een losse omvormer (heb er zelf nooit bij stilgestaan dat 220 erbij ook handig kon zijn dus vandaar een omvormer erbij gekocht) en zetten deze, naast de heen en terugreis ook tijdens een dagtrip in de kofferbak met bijv 1 of 2 bevroren 1,5 liter fles(sen) water als element (evt zorgen dat ie al wat voorgekoeld is vandaar de 220 versie)
Wat losse flesjes water of fris erbij, stuk brie en een stokbrood (brood er natuurlijk niet in 😉) en gaan.
Ook met boodschappen weet ik dat mijn kaasjes en vlees/vis gekoeld op de camping aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus

Bevroren flessen werkt prima. Liever meer kleintjes (bv 6x½) dan enkele grote (bv 2x1½) vanwege meer uitwisselingsoppervlakte. Stop het kastje verder goed vol met koud spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik denk dat ik even bij AH kijk of dat die ook op 230 volt kan zonder losse omvormer er bij.
Zo ja dan koop ik die voor die paar tientjes. Het is maar voor een paar keer per jaar.
@Togi jou voorbeeldje ziet er wel wat beter uit maar omdat ik verwacht er zo weinig gebruik van te maken weet ik niet of het dat wel waard is. Maar ja, goedkoop is duurkoop... :P

@Bacchus goede tip, veel losse kleine flesjes.

Mijn vrouw stopt liever onderweg gewoon bij een tankstation of zo om wat te drinken te kopen.
Maar omdat we nu onze kleine bij hebben lijkt het mij slimmer om wat meer te drinken en zo voor ons zelf mee te nemen. Misschien ook wel ff wat extra koken vanavond, invriezen en vrijdag mee nemen.
Dat maakt het allemaal wat flexibeler, als ons dochtertje dan de hele boel bij elkaar krijst en er is enkel een parkeerplaats zonder voorzieningen dan hebben we toch voor ons zelf wat te drinken/eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfDUF9O7qYJk3bOoc_9BqWTx16o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcs6lu33BPHbA4LqozfZgN6k.jpg?f=fotoalbum_large
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:53

The Legend

*Plop*

Och, offline blijven is wat mij betreft geen harde voorwaarde. Ik relax juist door lekker ‘het internet’ te lezen :p Kamperen is voor mij met name de hele dag buiten zijn (bij 25+ graden :p).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

naast een goed bed is een plek om droog (en relatief insect vrij) te kunnen zitten (voortent) wel erg belangrijk ..
dit soort tenten zijn leuk voor je kinderen .. bij de vouwwagen/caravan ..
waar je eventueel een elektrische kachel neer kan mikken :) als je in NL blijft

dus iets waar je niet meteen nat word als het regent .. (lees de "deur" opent)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
vso schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

naast een goed bed is een plek om droog (en relatief insect vrij) te kunnen zitten (voortent) wel erg belangrijk ..
dit soort tenten zijn leuk voor je kinderen .. bij de vouwwagen/caravan ..
waar je eventueel een elektrische kachel neer kan mikken :) als je in NL blijft

dus iets waar je niet meteen nat word als het regent .. (lees de "deur" opent)
Mee eens. En wij waren al aan het kijken bij verschillende kampeerwinkels wat wij interessant vinden. Ook met het oog op een hond die in de nabije toekomst erbij komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrnqyVw1K09nX1YOfRvu7BjdH8Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCqwxtz5QcTPx8hifg9qaoY5.jpg?f=fotoalbum_large

Zoiets lijkt ons wel leuk. De 310TC.
Op zo’n soort tent laten we ons binnenkort op informeren.

(En ik zag al dat sommige hier hem hebben)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Nou afgelopen twee weken op een Staatsbosbeheer camping gestaan in Drenthe. Heerlijk rustig, ruime plekken, zwemwater in de buurt en er is stiekem veel te doen in Drenthe.

Camping is zonder stroom, dus we hadden een powerbank meegenomen (een nieuwe, want oude kwijt).
Leggen we die op een dag in het toiletgebouw aan de lader, waar al 1,5 week allerlei dingen liggen op te laden, en gaan naar de dierentuin.
Komen na een lange dag vermoeid terug en loop naar de wc en wil de powerbank met OnePlus lader ophalen. Nergens te vinden.
Ik was pissig.

Toch maar de hoop gehouden dat iemand hem per ongeluk mee had genomen. Dus rondvragen op de camping. Iedereen was verbaasd, dat moet op deze camping toch gewoon kunnen?
Maar niemand had hem, dus dan maar verzekering ingeschakeld. Niet gedekt :(
Dan maar Staatsbosbeheer mailen om te vragen of er iemand per ongeluk een powerbank had meegenomen en op zoek was naar de eigenaar.
En ondertussen maar de telefoon laden in de auto. De hinder viel gelukkig mee, maar balen bleef het wel. Toch een beetje een nare smaak aan de vakantie.

Nu ben ik een paar dagen thuis en wordt gebeld door Staatsbosbeheer. Iemand heeft een Xtorm powerbank met een rode USB kabel en OnePlus lader gevonden. Is die van jouw? Ja!

Onze eerste ingeving bleek toch terecht te zijn. Één van een stel had de powerbank meegenomen, omdat ze precies dezelfde hebben. Thuisgekomen bleken ze twee dezelfde te hebben en een extra laadblok.
Toen hebben ze Staatsbosbeheer gemaild en zo was het cirkeltje weer rond.
Ze sturen het geheel naar mij op.

En dan te bedenken dat deze mensen op de laatste dag nog even de roze flamingo opblaasband van onze dochter hadden geleend bij het meertje. We hadden net hen niet gevraagd over de powerbank...

Vertrouwen in de mensheid weer wat hersteld :)
Pagina: 1 ... 100 ... 269 Laatste