[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 99 ... 274 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@Bommes Verwacht niet teveel van een 12v koelkast, meestal is het met name om het spul koud te houden maar niet koud te krijgen, gooi er een fles ijs in en je hebt hetzelfde resultaat. Om deze reden hebben wij een traditioneel (smal) tafelmodel in de voortent staan. Heb je overigens met deze geen last van het geluid bij het aanslaan?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-08 21:45
Erapaz schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Op eten moet je nooit besparen, zeker niet in je vakantie. En kamperen is al lang niet meer alleen voor de supermarktbrood-eters hoor, als je ziet dat mensen hier zelfs hele ovens meeslepen en nespresso apparaten ombouwen :)
Nochthans denk ik dat jij de enige bent hier die 7,50 voor een brood acceptabel vindt :P

Ik geef ook veel aan eten uit op vacantie. Lekkere worst, goede wijn, elke dag vers brood en fruit, kaasjes, you name it. Maar lekker is niet noodzakelijk duur en zeker niet als je het in b.v. Frankrijk op een dorpsmarkt koopt.

Wij (tentkampeerders) waren in de markt voor een 12V koelkast maar de verkoper in de kampeerwinkel was daar erg eerlijk over; alleen doen als je toch al zeker weet dat je alleen maar op plekken gaat staan met electriciteit (nee dus). Resultaat is hetzelfde als een stapel icepacks.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-08 13:34

Bommes

Capo del formaggio

Deveon schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:13:
@Bommes Verwacht niet teveel van een 12v koelkast, meestal is het met name om het spul koud te houden maar niet koud te krijgen, gooi er een fles ijs in en je hebt hetzelfde resultaat. Om deze reden hebben wij een traditioneel (smal) tafelmodel in de voortent staan. Heb je overigens met deze geen last van het geluid bij het aanslaan?
Nee het ding is vrij stil, Ik hoor het wel als hij aan gaat maar ik word er niet wakker van of zo.
Voor 12 volt bedoelde ik een vaste inbouw compressor koelkast.
Dat werkt wel op 12 volt, kost ook een aardige duit.

In mijn campers zaten altijd absorptie koelkasten, 12, 230 en gas.
Die werkte eigenlijk ook altijd wel okay. Zeker met een paar pc ventilators achter het bovenste rooster.
In de Hymer B644 die ik gehad heb zat zo een hoge dometic koelkast. Automatisch schakelen tussen 12, 230 of gas. Echt heel luxe, super ruim en ook met mega hoge buiten temperaturen bleef het er nog goed koud in.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1628798539-600-x-450px-IMG_8615.jpg

Maar goed dat past niet in onze huidige caravan.

Denk dat de beste oplossing is dat ik de huidige koelkast van stroom ga voorzien tijdens het rijden via een omvormer in de auto.
En mocht er in de toekomst ruimte te kort zijn dan koop ik er wel zo een draagbare dometic 12, 230 volt absorptie ding bij met zo een boven klep.

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 12-08-2021 22:03 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-08 19:51
Heb ook verschillende koelkasten gehad, op 12v en gas ( waarbij die op gas een stuk beter werkt)
op 12v en 220 maar dat was allemaal dmv peltier, dus bij echt hoge temperaturen alsnog bedorven voedsel. 4 Jaar geleden en compressorkoelkast gekocht low budget, koelt als een gek ( tot onder nul ook bij 35 graden) helaas is die vorig jaar overleden in de aanhanger op de terugweg over de belgische wegen :(
Enkele weken geleden de Mobicool MCF40 gekocht.
Afbeeldingslocatie: https://www.mobicool.com/ui/productimages/85/67/dometic_mcf40_9600024952_68567_11.png?mw=580&mh=580&hash=CA37CF48B6F442F5E8A592DBFF4C3FC4
Ja die is wat duurder maar op 12v en 220v en alleen compressortechniek en een stukje compacter. (
365x446x584 mm)
bij de test was die in ieder geval vrij snel van 20 naar 6 graden. Je hoort de ventilator dan wel even draaien maar so be it.

[ Voor 5% gewijzigd door harley op 12-08-2021 22:10 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-08 19:53
Bowen_HAFX schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Eerste avond was perfect. Goed plekje lekker rustig, totdat de 1 ouder disco tegenover ons begon. Om mijn vierjarig zoontje te citeren: 'Dit is niet normaal pappa...'. _O-

Vandaag is het zo druk geworden dat ik letterlijk over de stroomkabels struikel. Nu pas waardeer ik de luxe pas echt ik om buiten het hoogseizoen om te kunnen kamperen.

Maar goed, de camping buren uit Limburg even geholpen met hun stroomvoorziening door een kabelmof en verlengkabel te lenen. Maar besloten er het beste van te maken :+ .

Qua camping, wifi best wel klote, echt tyfus druk, sanitair is redelijk, mensen zijn gemoedelijk en vriendelijk. Maar nog nooit op zo'n drukke camping gestaan (met zoveel Nederlanders....).

Gaan misschien toch nog een keer van camping veranderen. Als iemand nog een goede tip heeft in Slovenië hoor ik het graag!
Vandaag aangekomen camping Sobec en helemaal prima. Mooie ruime plek aan de rivier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3orziYxTdkLUjXwpbzRg05LZi_Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DprH5g6bIGT80LFnQDL37eby.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-08 19:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 gaat de Makita maar eens voor het eerst echt grondig op de proef stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LYiY7yPrsp4d79f52L8RW_Wbw1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dUzoQoliZ26Rk7VmxhjOxe5R.jpg?f=fotoalbum_large https://www.makita.nl/artikel/dcw180z.html

Compressor koelbox die werkt op 12/24V DC, 230V AC of op 18V accu (plek voor 2 stuks voor extra runtime). Kan vriezen en koelen ( -18°C / -10°C / 0°C / 5°C / 10°C) en ook verwarmen (55°C / 60°C).

Past qua tweaker gehalte mooi in het rijtje van de eerder genoemde biolite verlichting en branders B)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• harley
dacht dat die mobicool al duur was, en dan ook maar amper de helft inhoud, maar wel ook op accu.
Dit jaar gaat de auto accu niet mee omdat we kampeerplekken met stroom hebben, maar ik heb ook een losse autoaccu soms mee op vakantie (was eigenlijk voor de karstentent pomp) maar die bleek ook handig voor verlichting en opladen telefoon te zijn :D

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-08 16:48
Gonadan schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

De laatste keer dat ik pannenkoeken op de camping at waren het gewoon kant en klare, beetje opwarmen en klaar. :')
Ieuw!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:37
Erapaz schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Op eten moet je nooit besparen, zeker niet in je vakantie. En kamperen is al lang niet meer alleen voor de supermarktbrood-eters hoor, als je ziet dat mensen hier zelfs hele ovens meeslepen en nespresso apparaten ombouwen :)
Als ik elke 2 dagen een brood van 7,50 moet kopen dan heb ik minstens 10 dagen in de maand geen eten…

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
Dr. Strangelove schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 21:23:
[...]

Nochthans denk ik dat jij de enige bent hier die 7,50 voor een brood acceptabel vindt :P

Ik geef ook veel aan eten uit op vacantie. Lekkere worst, goede wijn, elke dag vers brood en fruit, kaasjes, you name it. Maar lekker is niet noodzakelijk duur en zeker niet als je het in b.v. Frankrijk op een dorpsmarkt koopt.

Wij (tentkampeerders) waren in de markt voor een 12V koelkast maar de verkoper in de kampeerwinkel was daar erg eerlijk over; alleen doen als je toch al zeker weet dat je alleen maar op plekken gaat staan met electriciteit (nee dus). Resultaat is hetzelfde als een stapel icepacks.
Beetje gekke verkoper dan, wij hebben deze: https://www.dometic.com/n...coolfreeze-cdf-18-_-64067

Werkt ook op 12v (in de auto bijvoorbeeld). Koelt tot -18, dus je kunt je brood zelfs ingevroren van thuis meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Waarom zou je brood op vakantie bevroren willen houden? Daarnaast vraag ik mij af of de 12V niet met name bedoeld is om het bevroren te houden en niet om het brood te bevriezen. Als je enkel 12 volt tot je beschikking hebt wordt het een uitdaging om bijvoorbeeld frisdrank koud te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-08 12:00
DeBaroN schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Vandaag aangekomen camping Sobec en helemaal prima. Mooie ruime plek aan de rivier.
[Afbeelding]
Zijn inderdaad mooie plekken! Hier op de vrije keuze plekken is het behoorlijk drukker geworden. Kan iedereen die naar Sobec komt toch wel aanraden om een plek te reserveren. Hoewel, het geeft ook wel veel entertainment. Mensen die s'avonds terugkomen en op hun parkeerplek een tent zien staan. Kwam ook een jong Duits stel aan met caravan, hevig aan het woorden wisselen met elkaar, trekt die knakker de scheerlijnen bij een andere tent woest uit de grond, gooit lampje aan de kant, zet halfgebakken weer terug. Vervolgens haalt ie de motor uit de caravan en scheurt ermee naar de receptie. Nu mag ik zelf ook wel graag een beetje harder rijden, maar op een camping met overal kleine kinderen is het gewoon gestoord. Dus ik in mijn beste Duits vragen of ie een beetje kan matigen met mijn snelheid en zich kan gedragen . Slovenen hadden een auto parkeerplek gereserveerd met een stoel. Komt een kampeerbusje aan, zet stoel aan de kant en begint met opzetten. Worden we 's avonds wakker van de woordenwisseling.

Ja, het is een soort van Wilde Westen hier _O- .

Maar zal nog even gedag zeggen wanneer we naar de rivier lopen! Fijne vakantie toegewenst :) .

P.s.
Grotten van Postonja zijn overigens wel een aanrader in Covid tijd. Voelt nog steeds als massa toerisme, maar dan slechts een fractie van anders gok ik.

Ben benieuwd naar de Makita koelbox ervaring.

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 11:11

Wailing_Banshee

You're Next

Erapaz schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 15:32:
[...]

Klinkt erg vermoeiend allemaal. We nemen gewoon een pot nutella en een pot pindakaas mee.
Wij nemen altijd een pot pindakaas, unox leverworst (blikjes) en van die mini's met hagelslag/vlokken mee. Als die pot pindakaas leeg is, kopen we een pot nutella lokaal. Dat hebben ze namelijk overal in Europa :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:35:
Waarom zou je brood op vakantie bevroren willen houden? Daarnaast vraag ik mij af of de 12V niet met name bedoeld is om het bevroren te houden en niet om het brood te bevriezen. Als je enkel 12 volt tot je beschikking hebt wordt het een uitdaging om bijvoorbeeld frisdrank koud te krijgen.
sorry maar dat is onzin.
wij hebben al jaren in onze camper ook een 12v compressor koelbox en die vriest al je spullen tot -18 als je dat wil (en dan kun je ze er als +20 graden ingooien als je wil).
dat is zo'n dometic koelbox.

wij hebben hem altijd op 3 graden staan en dat houdt hij ook aan zelfs als de bus vol in de zon staat en de binnenkant 40+ graden wordt _/-\o_

edit: misschien dat jij nog 12v absorbtie koelboxen in gedachten hebt die max 20 graden onder omgevingstemperatuur kunnen koelen => die kunnen in de hitte wel last hebben dat ze het niet koel genoeg kunnen houden. compressor koelboxen hebben daar totaal geen last van en zijn ook nog eens veel energiezuiniger

[ Voor 16% gewijzigd door Leipo op 13-08-2021 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:38:
* Orion84 gaat de Makita maar eens voor het eerst echt grondig op de proef stellen:
[Afbeelding] https://www.makita.nl/artikel/dcw180z.html

Compressor koelbox die werkt op 12/24V DC, 230V AC of op 18V accu (plek voor 2 stuks voor extra runtime). Kan vriezen en koelen ( -18°C / -10°C / 0°C / 5°C / 10°C) en ook verwarmen (55°C / 60°C).

Past qua tweaker gehalte mooi in het rijtje van de eerder genoemde biolite verlichting en branders B)
Als Makitagebruiker is dit wel erg 8) maar de prijs zeg... en de inhoud is ook nogal minimaal. Hoe lang draait hij op twee volle accu's?

Die Mobicool dingen zien er wel interessant uit, dik 200 knaken voor iets dat wel goed koelt dus. Was me niet bewust dat die compressordingen op 12V bestonden. Misschien toch iets voor volgend jaar.
Bowen_HAFX schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:42:
[...]

Ja, het is een soort van Wilde Westen hier _O- .
Klinkt als de hel voor mij, dit is toch het tegenovergestelde wat je van je vacantie wil? Het is alsof dit halve topic naar die camping gaat en het is me een raadsel waarom. Er zijn duizenden campings in Europa met mooie plekjes zonder dergelijk geneuzel lijkt me.

[ Voor 24% gewijzigd door Dr. Strangelove op 13-08-2021 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:21

-tom-562

Oliesjeik

Orion84 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 22:38:
[Afbeelding] https://www.makita.nl/artikel/dcw180z.html

Ok, die wil ik (als Makita gebruiker met een bult LXT accu's) 8) Jammer dat het ding zo tering duur is (en ik heb al een Mobicool compressor koelbox staan)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 08:52:
[...]

Als Makitagebruiker is dit wel erg 8) maar de prijs zeg... en de inhoud is ook nogal minimaal. Hoe lang draait hij op twee volle accu's?
Volgens Makita:
Met twee 5,0 Ah LXT accu's kun je 4 uur vriezen op -18 C, 14 uur koelen op 5 C of 3 uur verwarmen op 60 C.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Tja, als je dus niet aan de stroom hangt ben je dan ipv elk etmaal icepacks uitwisselen batterijen aan het uitwisselen. Wel een stuk koeler natuurlijk.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 22:54

Cheezus

Luiaard

Wat betreft de 12v koelkast discussie: hiermee heb ik heerlijk koud bier, ook als het bier eerst 40 graden was in de auto Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlEkzw-meSDYyzRg_GiZFHidHZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1g78LI0ufP6jwpGEUFJ9lQpH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJEhOMkbdVj7eRwZStXG_u9x9L8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXG5F3y4cjEGX5636eU6CZH9.jpg?f=fotoalbum_large

Met een mobicool FR40 (zelfde als bovengenoemde mcf). Niet afhankelijk van stroom op een camping of hier niet extra voor te hoeven betalen. Lekker groene tweaker gehalte toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-08 18:55
Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:35:
Als je enkel 12 volt tot je beschikking hebt wordt het een uitdaging om bijvoorbeeld frisdrank koud te krijgen.
Dit gaat op voor de meeste set-ups met absorbtiekoelkasten/koelboxen.

Een compressor koelkast/box zal op 12V normaal gesproken net zo goed koelen als op 230V.

Wat betreft boodschappen en dergelijke:
Wij nemen broodjes, drinken en fruit mee voor onderweg en nog een 'noodrantsoen' voor als je bijvoorbeeld laat aankomt op de camping. De rest halen we ter plekke wel. En dan kopen we graag wat lokale broodsoorten, vleeswaren, kaas en dergelijke. Omdat we toch Nederlanders zijn, nemen we vaak nog wel wat mini-verpakkingen hagelslag e.d. mee. Gewoon om een keertje af te wisselen.

Reizen we binnen één dag naar onze bestemming, dan leggen we gewoon wat bevroren flesjes water onderin de koelbox en gaan de etenswaren en drankjes voor onderweg voorgekoeld de box in. Dan blijft het allemaal wel koud.
Reizen we 2 dagen, dan sluiten we onderweg de box ook aan. Werkt prima.

Op bestemming hebben we de caravan koelkast en de losse koelbox. Beide werken dan indien voorhanden op 230V en anders op gas. En ondanks dat het oudjes zijn, gaat dat uitstekend. De koelkast 'binnen' is zeer klein en gebruiken we uitsluitend voor spullen die écht koud moeten blijven (zuivel, vlees/vleeswaren). Daardoor wordt het deurtje niet vaak geopend en dat helpt natuurlijk enorm bij het op temperatuur houden. De koelbox 'buiten' (in de voortent of onder de luifel) gebruiken we voor frisdranken, sappen, bier/witte wijn/rosé en indien kraanwater niet zo smakelijk is ook flessenwater. Tijdens een hete zomerdag gaat deze koelbox vaak open en moet er ook regelmatig een lege fles vervangen worden voor een warme volle fles. Ondanks dat de koelbox op zich goed werkt, is hierdoor de temperatuur niet zo constant.

De caravan koelkast is uit 1972 en is af fabriek ingebouwd. De koelbox zal uit de jaren 80 zijn en heb ik voor 4 tientjes gekocht. Beiden van Electrolux (tegenwoordig Dometic)

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Wat betreft eten, ik neem alleen voor onderweg wat mee, en voor de middag. En uiteraard een paar koude biertjes vanuit thuis. Niks is zo lekker om een koude klets te drinken als het hele kamp staat 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Erapaz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 07:05:
[...]

Beetje gekke verkoper dan, wij hebben deze: https://www.dometic.com/n...coolfreeze-cdf-18-_-64067

Werkt ook op 12v (in de auto bijvoorbeeld). Koelt tot -18, dus je kunt je brood zelfs ingevroren van thuis meenemen.
Dit is er dan ook niet eentje die je zomaar in een kampeerwinkel tegen gaat komen, deze is specifiek gemaakt voor 12V. De meeste boxen voor kamperen hebben 12V als extraatje, vaak doen ze dan geen compressie meer maar via een peltierelement o.i.d.

Denk dat een verkoper een koelbox van 600+ voor in een tent niet snel kwijt zal raken. De Mobicool dingen van 200-300 vinden velen al te duur en te lomp. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

-tom-562 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:48:
Niks is zo lekker om een koude klets te drinken als het hele kamp staat 8)
Uit de oude doos...Check:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1628844920-600-x-450px-IMG_20170807_183612.jpg

Kamp opgebouwd.. ook check:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1628844920-600-x-450px-IMG_20170807_185639.jpg

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:57
We gaan misschien (afhankelijk van maatregelen) eind september/begin oktober m'n zusje opzoeken in Stockholm. We = ik en m'n ouders. We waren van plan met de auto te gaan en in het zuiden van Zweden te overnachten en de volgende dag verder te rijden. Het liefst natuurlijk op een camping, maar dan wel in een huisje ofzo (ouders zijn op leeftijd).

Iemand tips? Mijn collega heeft familie met een camping in Zweden maar die hebben besloten het hele jaar dicht te blijven vanwege 'rona en ben bang dat er meer zijn die dat doen.

Het plan is om een paar dagen in Stockholm de toerist uit te hangen met m'n zusje, en dan al rondtoerend langzaam weer richting Nederland te gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door FastFred op 13-08-2021 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Orion84 schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 09:38:
[...]

Volgens Makita:

[Met twee 5,0 Ah LXT accu's kun je 4 uur vriezen op -18 C, 14 uur koelen op 5 C of 3 uur verwarmen op 60 C]
naast dat ik me nog nooit in sous vide koken heb geintreseert .. is 3 uur genoeg om vlees te garen ? ;)

* vso snapt dat het 2 draadjes omwisselen zijn om te verwarmen maar hmm ik zie daar zeer beperkt nut voor

@-tom-562 ik heb op aliexpres een aantal makita --> usb adapters voor 10,- per stuk ge-scoort .. idee was om een make-shift powerbank te maken . met 4 stuks oid kan je een mover / noodaccu op de camping realiseren.

maar omdat powerbanks met USB-C (5v,9v,12v en soms 20v) kunnen leveren .. mits ze aan de standaard voldoen :) ...

anyway ik zoek een goeie 230v 12v koelkast en/of vriezer iets groter kwa inhoud dan de dometic die ik nu heb (oud model kist) als die nu 40L heeft oid dan 50L .. ik zag modellen met vriezer/koel apart oid .. maar hmm ik hoef niet zeer veel ruimte .. 50L / 20 L oid .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05:59

Dennis1812

Amateur prutser

Een lekkere biefstuk gaat je wel lukken.

Al heb ik ze liever lager in kerntemp.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-08 14:59

ThunderNet

Flits!

FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:56:
We gaan misschien (afhankelijk van maatregelen) eind september/begin oktober m'n zusje opzoeken in Stockholm. We = ik en m'n ouders. We waren van plan met de auto te gaan en in het zuiden van Zweden te overnachten en de volgende dag verder te rijden. Het liefst natuurlijk op een camping, maar dan wel in een huisje ofzo (ouders zijn op leeftijd).

Iemand tips? Mijn collega heeft familie met een camping in Zweden maar die hebben besloten het hele jaar dicht te blijven vanwege 'rona en ben bang dat er meer zijn die dat doen.

Het plan is om een paar dagen in Stockholm de toerist uit te hangen met m'n zusje, en dan al rondtoerend langzaam weer richting Nederland te gaan.
Waar in Zweden wil je precies zitten? Zuid-zweden is een ruim begrip (ik vind stockholm zelf ook onder zuid-zweden vallen). Als je een wat preciezere locatie weet, weet ik vast nog wel wat dingetjes :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
ThunderNet schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:04:
[...]

Waar in Zweden wil je precies zitten? Zuid-zweden is een ruim begrip (ik vind stockholm zelf ook onder zuid-zweden vallen). Als je een wat preciezere locatie weet, weet ik vast nog wel wat dingetjes :)
Hahah ik ben uberhaubt nog nooit noordelijker geweest dan Oslo/Stockholm, vandaar :P

Ik wil er in 1 dag comfortabel heen kunnen rijden. Die collega z'n familie heeft een camping in Vrigstad, net geen 1000km voor ons. Veel noordelijker dan dat wil ik eigenlijk niet zitten, dan is het de volgende dag nog iets van 400km naar Stockholm.

De vorige keer dat ik naar Zweden ben geweest, was met scouting. De eindbestemming was toen Bengtsfors en we hebben overnacht bij een scouting club in de buurt van Helsingborg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
ga je via de brug of neem je een veerboot? (en zo ja: welke lijn?)
dan kan ook nog wel effect hebben op het te geven advies :P

zo gaan wij meestal relaxed de eerste dag naar Kiel, overnachten op de boot naar Gotenburg en reizen dan de volgende dag verder richting het noorden

[ Voor 37% gewijzigd door Leipo op 13-08-2021 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Leipo schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:19:
ga je via de brug of neem je een veerboot? (en zo ja: welke lijn?)
dan kan ook nog wel effect hebben op het te geven advies :P
Brug, scheelt maar een kwartier op reistijd. Maakt toch niet heel veel uit, je komt op praktisch hetzelfde punt Zweden binnen.

De eerste keer dat ik naar Zweden ging, ook met scouting, hebben we de boot genomen van Frederikshaven naar Goteborg. Nooit. Meer. Midden in de nacht in Frederikshaven de boot op, 4 uur lang geen oog dicht gedaan op die boot en dan verder rijden :X

[ Voor 37% gewijzigd door FastFred op 13-08-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
Gonadan schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:49:
[...]

Dit is er dan ook niet eentje die je zomaar in een kampeerwinkel tegen gaat komen, deze is specifiek gemaakt voor 12V. De meeste boxen voor kamperen hebben 12V als extraatje, vaak doen ze dan geen compressie meer maar via een peltierelement o.i.d.

Denk dat een verkoper een koelbox van 600+ voor in een tent niet snel kwijt zal raken. De Mobicool dingen van 200-300 vinden velen al te duur en te lomp. :P
Gewoon gekocht bij de Wit - Schijndel hoor. 600 is adviesprijs, heb 350 betaald. Je hebt er een adapter voor voor 230V. Qua grootte niet veel groter dan onze vorig Campinggaz peltier koelbox van 60 euro. Wel super praktisch met indelen en koude cola onderweg, lekker man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:20:
[...]
Maakt toch niet heel veel uit, je komt op praktisch hetzelfde punt Zweden binnen.
ligt er aan welke boot je pakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.stenaline.nl/-/media/Images/NL/overtochten/stena-line-routemap-2021.jpg
Rostock<>Trelleborg is wel wat anders dan Frederikshavn<>Goteborg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-08 14:59

ThunderNet

Flits!

FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:20:
[...]

Brug, scheelt maar een kwartier op reistijd. Maakt toch niet heel veel uit, je komt op praktisch hetzelfde punt Zweden binnen.
Brug, of bruggen?

Je kan namelijk de veerpont nemen tussen puttgarden en rodby, en dan de brug naar Malmo. Dit jaar heb ik er voor gekozen om door heel denenmarken heen te rijden.

Tip van flip: Regel een abbonnement op de brug: https://www.oresundsbron.com/en/prices (heet een bropass).. abbo kost 44eur/jaar, maar door de kortingen die je krijgt, heb je dat er direct alweer uit :).

Solhälls Familjecamping heeft een paar cabins, vlakbij de snelweg bij Angelholm, niets bijzonders en ook qua sanitair niets bijzonders, maar does the job. Of Hotel Finn in Lund is opzich ook wel een geschikt plekje voor een enkele overnachting :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@ThunderNet ik heb echt een grafhekel aan veerboten dus > bruggen. Kolding > Odense > Helsingborg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Erapaz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Gewoon gekocht bij de Wit - Schijndel hoor. 600 is adviesprijs, heb 350 betaald. Je hebt er een adapter voor voor 230V. Qua grootte niet veel groter dan onze vorig Campinggaz peltier koelbox van 60 euro. Wel super praktisch met indelen en koude cola onderweg, lekker man.
Een compressor koelbox is inderdaad de aangewezen keuze als je zowel op 12V als op 230 V probleemloos wilt koelen. Heb zelf een Mestic 25, kost rond de €300, binnen een half uur van 20 naar 6 graden, ongeacht de buitentemperatuur. Gebruikt ook weinig stroom, wat essentieel is als je met een camper niet aan de paal staat. Dan zijn compressorboxen al helemaal de enige keuze, de andere (absorptie etc.) zijn veel te onzuinig op 12V en/of maken enorme herrie of koelen onvoldoende als het warm is buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:14
FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:33:
@ThunderNet ik heb echt een grafhekel aan veerboten dus > bruggen. Kolding > Odense > Helsingborg
Ik vond zelf de combinatie Puttgurden-Rodby en Helsingör - Helsingborg wel prima, scheelt je bijna 200km rijden en je kunt mooi even pauzeren op de boot. Zijn allebei ook kippenstukjes, dus geen nachtboot of iets dergelijks.

Wat je (denk ik) qua overnachting zoekt heet in het Zweeds een stuga, die vind je op heel veel plaatsen, niet alleen op campings. Misschien vergemakkelijkt dat de zoektocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:09

franssie

Save the albatross

[...]

Ik heb er ook eentje en die dingen zijn inderdaad top, kunnen ook goed vriezen. Enige nadelige is dat er weinig inpast door de compressor en dat ze zwaar zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
franssie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Ik heb er ook eentje en die dingen zijn inderdaad top, kunnen ook goed vriezen. Enige nadelige is dat er weinig inpast door de compressor en dat ze zwaar zijn.
Kan inderdaad minder min dan onze vorige, maar omdat je een verhoogd gedeelte hebt wel praktischer. In de vorige verdween alles onderin. Omdat hij goed koelt staat er ook geen water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Stalensnuitje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:41:
[...]

Ik vond zelf de combinatie Puttgurden-Rodby en Helsingör - Helsingborg wel prima, scheelt je bijna 200km rijden en je kunt mooi even pauzeren op de boot. Zijn allebei ook kippenstukjes, dus geen nachtboot of iets dergelijks.

Wat je (denk ik) qua overnachting zoekt heet in het Zweeds een stuga, die vind je op heel veel plaatsen, niet alleen op campings. Misschien vergemakkelijkt dat de zoektocht.
Heb die route ook genomen op de heenweg. Totale reistijd naar Linkoping 12 uur. Op de terugweg door Denemarken gereden en 16 uur over gedaan. Google maps gaf niet zoveel verschil aan, maar die boot/brug combo is verreweg het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:14
Erapaz schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

Heb die route ook genomen op de heenweg. Totale reistijd naar Linkoping 12 uur. Op de terugweg door Denemarken gereden en 16 uur over gedaan. Google maps gaf niet zoveel verschil aan, maar die boot/brug combo is verreweg het snelst.
Jij noemt boot-brug-combi, maar ik noemde boot-boot ;) Beiden prima overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

vso schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
naast dat ik me nog nooit in sous vide koken heb geintreseert .. is 3 uur genoeg om vlees te garen ? ;)
Een lading worstenbroodjes warm houden deed ie in elk geval prima afgelopen winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat ligt meer in lijn met de prijs van een goede koelbox inderdaad, mijn Mobicool was ook niet goedkoop volgens mij.

Koelen doen die peltierdingen wat mij betreft ook prima, maar compressor gaat toch een stukje harder. Het grote voordeel vind ik echt dat er nu geen condens meer uit de deksel in de koelbox druipt wat ik steeds op moet ruimen. :P
franssie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Hij is ruimer dan de elektrische koelbox die ik hiervoor had, maar nu in de vouwwagen zit er één die ook op gas kan, die heeft weer wat minder ruimte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Stalensnuitje schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 11:53:
[...]

Jij noemt boot-brug-combi, maar ik noemde boot-boot ;) Beiden prima overigens.
Je hebt gelijk, foute aanname van mijn kant. De brug is natuurlijk Kopenhagen - Malmö.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Voronwë schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 20:19:
Heb je nog een foto van je houtbranders? Nu ben ik wel benieuwd.
Ik had al eens eerder geantwoord op je vraag, maar ik ben er sindskort achter hoe die dingen heten: grumpy stove. Je hebt ook nog de 'happy stove', en de 'big bad stove'.

Enorm praktisch hoewel je wel continue hout moet blijven voeden. Maar wel erg duur, wij hebben ze voor een euro p/stuk ofzo na laten maken door een kennis die op werk wat tijd over had achter de CNC machine.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 13-08-2021 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@FastFred ik ben zelf erg fan van de Firebox, heb zelf de Firebox Nano voor het kleine, dagelijkse werk op vakantie. heb er ook een trangia spiritus brander bij voor de plekken met firebans of als er geen hout te vinden is (kale bergen)

groot onderdeel van onze vakanties is koken op hout in alle vormen: toch veel leuker dan koken op gas :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-08 15:47
Iemand toevallig een tip waar ik maandlenzen kan kopen in Frankrijk?

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
@JP_S Lenzen als in, die dingen die in je oog gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Cheezus schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 10:18:
Wat betreft de 12v koelkast discussie: hiermee heb ik heerlijk koud bier, ook als het bier eerst 40 graden was in de auto [Afbeelding]

[Afbeelding]

Met een mobicool FR40 (zelfde als bovengenoemde mcf). Niet afhankelijk van stroom op een camping of hier niet extra voor te hoeven betalen. Lekker groene tweaker gehalte toch :)
wekt die ook genoeg op bij schaduw of heb een een accu eraan gehangen?

Oftewel, wat is je setup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32
JP_S schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 13:18:
In Spanje zonder cylinder gewoon bij de pharmacie, dus daar zou ik even gaan kijken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 22:54

Cheezus

Luiaard

Jelte schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 17:08:
[...]
wekt die ook genoeg op bij schaduw of heb een een accu eraan gehangen?

Oftewel, wat is je setup?
Op de 2e foto zie je de accu, regelaar en 12v plug/USB en voltage monitor van Ali.
Accu is een 35 Ah deep cycle gel accu, regelaar een victron Blue Solar PWM controller en paneel ook van victron 80 Wp. Met de schakelaar kan ik het usb/voltage monitor gedeelte uitzetten (scheelt verbruik als deze niet gebruikt wordt) de 12v socket wordt door de koelkast gebruikt en staat gewoon altijd aan.
Omdat het weer goed samengaat met een koelkast op zonne-energie (koelkast slaat vaak aan bij warm weer, maar dan is er meestal ook genoeg zo'n en andersom, koelkast hoeft weinig te doen bij koud regenachtig weer als het zonnepaneel ook weinig levert). Zowel bij 35+ graden als een week lang regen werkt dit dus prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Momenteel heb ik een in de caravan een 12V accu aan een druppellader hangen voor de verlichting en enkele waterpompen. Dit nog een ouderwetse loodaccu (25kg) en zo goed als overleden. Nu heb ik alleen ook nog een powerbank met USB-C (tot 20 volt) in hoeverre zou ik deze met minimale investering voor mijn caravan kunnen gebruiken?

Daarnaast heb ik ook nog een andere powerbank (5 volt) en nog een ander (tot 20 volt) waarvan waarschijnlijk enkel de cellen nog in orde zijn. Nu wil ik daar zelf niet aan gaan knutselen, maar zijn er partijen die daar nog iets mee kunnen om daar een werkende oplossing van te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
wouter3 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:26:
[...]

Ik heb mijn ideale campinglamp gevonden in de Sofirn LT1.
Die werkt op 1 tot 4 18650 accu's, is oplaadbaar op USB-C en het licht is helemaal regelbaar. Zowel in felheid als in kleurtemperatuur, van standje kaarslicht tot felle witte bouwlamp.
Hij gaat ook nog eens lang mee en is heel netjes gebouwd. Enige nadeel is dat hij best zwaar is en daardoor wellicht niet ideaal om op te hangen.

De kinderen hebben beide een gele waka waka en die zijn voor hun erg handig doordat ze niet zo fel zijn en ze in de zon opgeladen kunnen worden.
Ik heb de Sofirn besteld. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:54:
Momenteel heb ik een in de caravan een 12V accu aan een druppellader hangen voor de verlichting en enkele waterpompen. Dit nog een ouderwetse loodaccu (25kg) en zo goed als overleden. Nu heb ik alleen ook nog een powerbank met USB-C (tot 20 volt) in hoeverre zou ik deze met minimale investering voor mijn caravan kunnen gebruiken?

Daarnaast heb ik ook nog een andere powerbank (5 volt) en nog een ander (tot 20 volt) waarvan waarschijnlijk enkel de cellen nog in orde zijn. Nu wil ik daar zelf niet aan gaan knutselen, maar zijn er partijen die daar nog iets mee kunnen om daar een werkende oplossing van te maken?
de powerbank(s) zaken die je voor ogen hebt, zijn beperkt in het aantal Ampere dat ze kunnen en diverse beveiliging(en) die je al dan niet moet overwinnen ..

Watt = Volt x Ampere zoals je weet .. immers elke camping heeft een 4A,6A of 10A elektra voorziening ..

Een 15L dompel pomp doet bv 12v x 2A = 24W x 2 (gootsteen/wc) -50W
Elke lamp in je caravan is 1 a 2x 10W per "unit" .. 6 units , voor,midden,achter,wc, buitenlamp .. dus 60-120W makkelijk ..
vergeet dan niet de koelkast etc .. niet ..

Zeg 200W / 12V = 16.7A een 16.000mAH powerbank dus trek je zo leeg .. of je tript de overspannings beveiliging , nu is die beveiliging een kweste van usb-c ding eruit en er weer in maar handig is punt 2

je kan nog beter paar boormachine accu's in serie/parallel zetten of je of je elektrische fiets accu met een step down converter met een hoge A rating .. ertussen :) omdat de conversie van hoog --> laag minder warmte genereert ..

Als jij geen zin hebt om te knutselen zou ik gewoon een nieuwe accu scoren en monteren.

FYI de lampjes die in je verlichting zitten en soms dompel pompjes kunnen 12v (11.8v tot 13.8v) en vaak ook 24v aan.. dus een 20v li-ion boormachine accu werkt dan zonder converters ook wel ..

maar ik weet niet of je koelkast/dompelpomp dat overleeft ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 19:54:

Alle verlichting vervangen voor LED.
Druppellader vervangen voor een fatsoenlijke lader/voeding.
Accu vervangen voor een gel accu, of wanneer dat te duur is een (semi) tractie accu.
Vooral door de verlichting door LED te vervangen kun je het dagen vol houden op een accu.
Dat scheelde bij mijn camper echt bizar veel.

Haal die accu er trouwens wel uit als je je caravan in de winter stalling zet en hang hem thuis aan die druppellader die je nog hebt. (Het liefste in een vorst vrije ruimte).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
@vso Het gaat het met name om de pompen want verlichting gebruiken we met drie kleine kinderen nauwelijks (straks denken ze dat de nacht voorbij is :+) en de koelkast kan op locatie prima op 230 en werkt onderweg vanwege de Multicon stekker toch niet, al zou dat met een fatsoenlijke accu misschien juist wel een optie zijn.

De betreffende powerbank doet helaas enkel op 20V 5A maar daaronder slechts 3A, maar hoe zorg ik ervoor dat ik het juist voltage eruit haal? Enkel een kabeltje zal weinig doen denk ik..

@Bommes LED is inderdaad wel een goed idee. Al is het alleen maar voor de veiligheid gezien mijn kinderen niet bekend zijn met het concept dat lampen heet kunnen zijn..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:39
Wellicht een open deur, maar wat dacht je van een opticien?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 21:49:
[...]

Alle verlichting vervangen voor LED.
Druppellader vervangen voor een fatsoenlijke lader/voeding.
Accu vervangen voor een gel accu, of wanneer dat te duur is een (semi) tractie accu.
Vooral door de verlichting door LED te vervangen kun je het dagen vol houden op een accu.
Dat scheelde bij mijn camper echt bizar veel.

Haal die accu er trouwens wel uit als je je caravan in de winter stalling zet en hang hem thuis aan die druppellader die je nog hebt. (Het liefste in een vorst vrije ruimte).
vervangen door led is wel effectief als je puur accu wilt ja .. mee eens . maar dat is relevanter voor een camper dan voor een caravan . .200w reduceren naar 50w lijkt me voor een caravan de moeite niet .

maar imho kan je beter een goeie 12v aansluiting van auto --> caravan hebben .. met een accu bewaking die hoog genoeg staat voor je start motor aan te laten slaan ..

"noodstroom" tja .. zaklamp is voldoende imho .. maar als je echt een use-full backup wil hebben zou ik voor je li-ion boormachine accu de volgende omvormer aanschaffen ..
https://www.amazon.nl/Lam...onnepaneel/dp/B089QHXHZ5/

alleen je boormachine accu sluit je aan op de "solarpanel" en niet op de accu (wel opletten dat de omvormer 18v/20v solar panel(s) aan kan ..
1) dan ontlaad de boormachine accu wel ..maar die hebben toch onderspannings beveiliging ..
2) je kan nog een (lood) accu aansluiten

denk dat ik dit zelf ook ga doen (14,4 boormachine accu's ..)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Deveon schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 22:49:
@vso Het gaat het met name om de pompen want verlichting gebruiken we met drie kleine kinderen nauwelijks (straks denken ze dat de nacht voorbij is :+) en de koelkast kan op locatie prima op 230 en werkt onderweg vanwege de Multicon stekker toch niet, al zou dat met een fatsoenlijke accu misschien juist wel een optie zijn.

De betreffende powerbank doet helaas enkel op 20V 5A maar daaronder slechts 3A, maar hoe zorg ik ervoor dat ik het juist voltage eruit haal? Enkel een kabeltje zal weinig doen denk ik..
usb-c naar 12v adapter ? al gegoogled ?
of zoek een 24v --> 12v omvormer .. voor je boormachine accu :)
die multicon stekker (van 7polig naar 13 issue?) of gewoon de verkeerde omvormer stekker oid ? zou daar ook ff naar google(n) ..

tja weetje denk dat je het probleem beter goed aan kan pakken .. onderweg smerige wc's los je snel op met een bereikbare wc in de caravan en een beetje spoelwater .. gewoon 1ste benzine station na de NL grens wat water in je "schoonwater" tank mikken. en 12v kan je desnoods via een verleng kabel via de auto onderweg tappen .. en 1 van de bovenstaande oplossingen in geval van "nood" ..

je gastank/caravan reservewiel. en gevulde koelkast in de auto scheelt veel gewicht in de caravan .. en lichte troep kan je beter in de caravan mikken

ik heb altijd een boormachine bij me met li-ion om de poten uit te zwengelen ..

maaruh

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/20f81c55c2ce3586bd5072100b1a9b96.jpeg
https://www.lidl-shop.nl/...-met-powerbank/p100310486

ik heb de mijne van ali-expres gehaald :)

https://www.ikea.com/nl/n...-lamp-usb-zwart-70291232/ voor de kids als ze in een tent gaan met de powerbank ..
https://www.ikea.com/nl/n...led-zaklamp-wit-10399546/ is ook wel prettig als "nachtlampje" zowel in de oplader als los te gebruiken .. alleen bij mij in de caravan staat het stopcontact in de verkeerde richting ..

https://nl.aliexpress.com/item/4000141945623.html deze doen het ook goed :) heb ze in een waterfontein voor de katten hier thuis. wellicht een idee voor de losse jerrycan

het is dat de koelkast moet werken en het pompje goed genoeg moet zijn ..om water rond te pompen ..

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 14-08-2021 01:11 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dat waterpompje.. dat ging vroeger gewoon met een batterij in onze caravans toen ik nog een kleine Bommes was.
De lampen waren meestal tweevoudig, 1 schakelaar + peertje voor 230 volt en 1 zelfde setje voor 12 volt (achter de auto).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08 15:37
Je kan kijken bij een Hypermarche, of in de winkel zelf of vaak zit er ook een opticien in het gebouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Bommes schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 09:06:
Dat waterpompje.. dat ging vroeger gewoon met een batterij in onze caravans toen ik nog een kleine Bommes was.
De lampen waren meestal tweevoudig, 1 schakelaar + peertje voor 230 volt en 1 zelfde setje voor 12 volt (achter de auto).
Dat pompje gaat bij mij nog steeds op 2 stuks van deze:

Afbeeldingslocatie: https://www.kampeerwereld.nl/custom/page/page_content_img/696839/32034_varta-varta-blok-batterij-6v.jpg

Met een schakelaar ergens in de buurt van de kraan. Tegenwoordig kan dat ook met een schakelaar in de kraan natuurlijk. Hoeveel minuten per dag zou zo'n waterpompje nou echt gebruikt worden? 5 minuten per dag is al héél veel (bij 10l/min is dat 2,5 volle jerrycans van 20 liter). Dan heb je het over een gebruikte accu capaciteit van nog geen 0,2Ah per dag.

Overigens is de hele berekening van @vso wel wat riant anno 2021. Wie met de accu (en evt een zonnepaneel) wil toekomen, zal toch al zeker wel de verlichting in de caravan hebben vervangen voor LED? Dan kom je op 1 a 2 watt per lichtpunt. Met 10W totaal aan verlichting kom je een heel eind. Dat brand in voor- en naseizoen dan 3 uurtjes per avond (20.00-23.00u?) Maakt 3Ah per dag.

Een smartphone accu heeft zo'n 3Ah capaciteit @ 5 volt. Ga je die vanuit je 12V accu laden, kost je dat nog eens 1,25Ah uit je caravan accu per smartphone per dag. Maar hee.. je zet hem toch gewoon tijdens die rit naar dat mooie kasteel/stadje/wandelroute in je autolader? Afijn, doe je dat niet, dan kost 2 smartphones laden nog eens 2,5Ah per dag.

Licht + water + telefoon kost ruim genomen dus 6Ah @12 volt per dag.
Koelen wordt een ander verhaal. In verhouding tot licht en het waterpompje vreet dat echt stroom. Op een accu zonder externe energiebron is dat niet lang vol te houden, of je moet aan wel heel grote accu's gaan denken (niet realistisch vanwege gewicht, ruimte en kosten). Wil je off-grid meerdere dagen kunnen koelen, dan moet je ofwel denken aan een (compressor)koelkast in combinatie met zonnecellen, of wel aan een absorptiekoelkast op gas.
Zelf ga ik voor de tweede optie, naast een kleine accu en klein zonnepaneel voor licht + water + opladen telefoon. Op een 5kg gasflesje kan de koelkast + gasfornuisje een paar weken vooruit.

[ Voor 3% gewijzigd door Ivow85 op 14-08-2021 14:41 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:00

Garyu

WW

Zo, het is gelukt hoor. Zonder aanhanger of dakbox alles in de auto geladen, drie kinderen er in, en nog door de achteruitkijkspiegel kunnen kijken. 8 uurtjes rijden (inclusief pauzes), tenten staan, luchtbedden opgeblazen en de eerste nacht overleefd.

Omdat het al flink donker was kon ik alleen de binnentent niet vinden, dus vreesde al dat die thuis was blijven liggen. Maar nee, de volgende ochtend toch nog eens goed gezocht, hadden we fijn de tent eroverheen opgezet :D. Bij 32 graden overdag en 22 graden 's nachts natuurlijk ook niet echt nodig gehad.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je visie is best gelimiteerd, ik ga niet voor veel geld alles naar led ombouwen .. om "off-grid" te kunnen camperen. 6A, 10A of liever 16A bij de plek is wel erg prettig.

tenzij je het goed doet .. maar ga dan voor alles usb ..

Anders neem gewoon een accu die overcapaciteit heeft .. en /of zorg dat je op gas over kan schakelen ..
wc's heb je ook met hand"pomp" .. en een jerrycan voor water voldoet ook :)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 19:05

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QP53Tr0_Tf1NE9mLj4DxJXYj_Mk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFFjX5G5k3L685WbgNkr1tEJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zo ik ben weer terug van 3 weken en 2 dagen Denemarken. Na de eerste week had ik besloten dat de nespresso in het keukenkastje ingebouwd moest worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjcoBWZaRhGgkgeY5Xoispc5whA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQl5YKr6EVlZ7YX6B5NQUbag.jpg?f=fotoalbum_large
En nu is mijn volgende project een grotere li-ion accu tesamen met een grotere omvormer inbouwen zodat ik minstens 4 bakkies kan zetten en de vrouw de waterkoker kan gebruiken onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat is wel een interessante optie. Voordeliger dan een reguliere batterij, ruim voldoende (12v/8A) voor ons gebruik en heb ik de andere 50 weken van het jaar ook nog iets aan. Door hem voeden vanuit mijn huidige powerbanks misschien ook wel voldoende om onderweg de koelkast op te draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03:09

franssie

Save the albatross

knutsel smurf schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:31:
[Afbeelding]

Zo ik ben weer terug van 3 weken en 2 dagen Denemarken. Na de eerste week had ik besloten dat de nespresso in het keukenkastje ingebouwd moest worden.
[Afbeelding]
En nu is mijn volgende project een grotere li-ion accu tesamen met een grotere omvormer inbouwen zodat ik minstens 4 bakkies kan zetten en de vrouw de waterkoker kan gebruiken onderweg.
Heb je ooit de optie overwogen om gas te gebruiken om water te koken en koffie te zetten? Is voor wat betreft energie dichtheid wat efficiënter dan accu en omvormer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

Ik vind het te lang duren en teveel gedoe. De accu heeft als bijkomend voordeel dat bij stroomuitval ik ook wat langer een goed werkende koelkast heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• harley
Ik vind al dat wij eigenlijk teveel zooi meenemen als we gaan kamperen met het zijspan en aanhanger. Maar deze mensen slaan toch wel alles in mijn ogen

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D4XdWXV/Screenshot-20210809-131305.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En dan een senseo.

Je kijkt op een pagina waar luxe gedeeld wordt iets iedereen zal het woord beetje lezen.

Misschien ivm privacy wel even naam en foto zwart maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
vso schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 16:49:
[...]

Anders neem gewoon een accu die overcapaciteit heeft .. en /of zorg dat je op gas over kan schakelen ..
wc's heb je ook met hand"pomp" .. en een jerrycan voor water voldoet ook :)
lifepo4 is tegenwoordig wel een beetje de accu die je als stroomverbruikende kampeerder nodig hebt :)

doe zelf veel nachtvissen... en dat is ook een soort van kamperen, zeker als ik aan de maas ergens meerdere nachten blijf zitten...

heb zelf de volgende accu: https://www.sunstonepower...ersorgungsbatterie-mit-bt

en dat kun je totaal niet vergelijken met een loodaccu...ik gebruik ze ook voor een electro motor op de boot, en deze accu gaat net zo lang mee dan 2 loodaccus (semi-tractie) van 100 ampere....

en ze gaan vele malen langer mee dan een loodaccu qua levensduur

incl bluetooth, dus je ziet precies hoeveel % er nog in de accu zit

en mocht het ooit misgaan met kortsluiting of iets dergelijks zijn ze veel minder gevaarlijk dan li-ion

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 14-08-2021 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
harley schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:06:
Ik vind al dat wij eigenlijk teveel zooi meenemen als we gaan kamperen met het zijspan en aanhanger. Maar deze mensen slaan toch wel alles in mijn ogen

[Afbeelding]
Airco in een tent.. ben benieuwd of de plaats inclusief onbeperkt elektra is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[Afbeelding]
Fijn, zo'n buurman op de camping met een goedkope prut airco die continu herrie maakt :P
Wat een stom overdreven gedoe trouwens, zoveel zooi meenemen en dan in een tent, koop dan een fatsoenlijke caravan :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:24
-tom-562 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 07:34:
[...]

Fijn, zo'n buurman op de camping met een goedkope prut airco die continu herrie maakt :P
Wat een stom overdreven gedoe trouwens, zoveel zooi meenemen en dan in een tent, koop dan een fatsoenlijke caravan :P
Inderdaad. Wij hebben trouwens ook zo'n wasmachine gehad. Wat een drama, zo'n ding heeft natuurlijk geen water afvoer dus dat moet je zelf doen. Naspoelen was ook drama, uiteindelijk creeer je van die versteende handdoeken waar je zo iemand met kunt doodslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 23-08 06:29
Het is maar wat je luxe noemt, ik kan met toch echt veel betere bedden voorstellen.

Zoek dan gewoon een camping met privé sanitair en een goede wasserette. Scheelt heel veel gesleep

Zit hier al een week prima op Texel zonder airco 😄

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Daar hele wasmachine gebeuren snap ik ook niet zo goed.
Ik ben in 2016 met mijn camper 7 weken die Italië rond getrokken en had ook toen geen wasmachine bij me.
Even snel een (hand)wasje op de camping. En ergens halverwege een stop bij een wasserette.

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629014646-350-x-467px-IMG_20160617_181412.jpg

We hadden net genoeg was lijnen en touw bij ons
..
Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/08/1629014645-350-x-467px-IMG_20160617_193201.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Fijn uitzicht zo tegen die andere camper aan.

@Bommes aankomende week ga ik samen met mijn vrouw naar de winkels die je getipt hebt. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij gebrek aan tijd in verband met een aanstaande verhuizing (donderdag), geen lange kampeertrip maar een lang weekend (4 dagen) in de buurt.

Ik zit momenteel op Stortemelk (Vlieland) in een volledig ingerichte tent van vrienden van ons, die hier een seizoensplek hebben (twee zelfs).

Fantastische camping voor de tentkampeerder, uitstekend geschikt voor kinderen en op een unieke locatie, maar voor de dagelijkse bezigheden wel prijzig en ik zou hier zelf niet zoveel weken per jaar willen staan. Wel leuk om een keer mee te maken, bijzondere sfeer.

Het weer valt tot nu toe, gelukkig, alles mee. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dennis1812 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 10:23:
Fijn uitzicht zo tegen die andere camper aan.
En dan was er nog ruimte zat ook op die camping welke ook nog eens zonder vaste aangewezen plekken was.
Toch is er dan altijd een of andere piepo die hem recht voor jou deur zet.
En dat zijn eigenlijk ook altijd de meest luidruchtige camping buren die je juist niet wenst.

Op camperplaatsen ook zo vaak.
20 gemarkeerde plekken, 4 campers aanwezig nr5 komt aan een zeer hem op een halve meter naast jou.. 8)7

Zo vaak mee gemaakt al.. 1 keer hebben we de camper zelf maar naar een andere lege plek verzet.
Dat was op een camperplaats met gewoon parkeervakken, genoeg ruimte maar toch naast ons komt een mega grote camper staan.
Ramen gaan open, maar hij stond zo dichtbij dat hij ze niet helemaal open kon klappen
Ja zo dicht bij. :P
In de camper een compleet Italiaans gezin inclusief opa en oma, het leek wel of we ineens mogen in een voetbal stadion zaten...
Dus camper gestart, ander vak gezocht en daar wel een rustige nacht gehad.
@Bommes aankomende week ga ik samen met mijn vrouw naar de winkels die je getipt hebt. Ben benieuwd.
Altijd leuk om rond te snuffelen in dat soort zaken/winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Refro schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 09:36:
Het is maar wat je luxe noemt, ik kan met toch echt veel betere bedden voorstellen.

Zoek dan gewoon een camping met privé sanitair en een goede wasserette. Scheelt heel veel gesleep

Zit hier al een week prima op Texel zonder airco 😄
Echt luxe vind ik het ook niet.. ik zie een joekel van een polyester broeikas tent en iemand die al zijn witgoed van thuis meesleept op een te klein campingplekje :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-08 09:11
[quote]harley schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:06:

En dan noemen ze het zelf #glamping? _/-\o_

Serieus mensen, dit is waarom de wereld kapot gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik mis eigenlijk nog wel een belangrijk item bij de foto's die je van een ander deelde en dat is de terrasverwarmer, zodat je ook als het wat frisser is lekker buiten kan zitten ;)

Zonder gekheid: Kamperen vind ik juist leuk omdat het me weer een beetje terug bij de basis brengt.
Uiteraard heb ik wel goede basisspulletjes, maar al deze zogenaamde luxe zou mij alleen maar in de weg zitten. (ruimte/geluid etc)

Toevoeging: Overigens ben ik het eens met Bommes hieronder dat iedereen zijn eigen idee kan hebben over wat kamperen leuk maakt en hoeveel spullen je daarvoor nodig hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door wouter3 op 15-08-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Daftz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:39:
[quote]harley schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 23:06:

En dan noemen ze het zelf #glamping? _/-\o_

Serieus mensen, dit is waarom de wereld kapot gaat.
Ga dan gewoon in een hotel zitten denk ik dan :). Maar goed dat denk ik bij sommige vrachtwagens-die-als-camper-doorgaan ook wel. Kamperen is toch een beetje back to basic. Hier op de camping staat een paar plekken verder een camper met ernaast een satellietschotel op zijn eigen constructie waar je ook onder zou kunnen slapen zo groot...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Zijn hier ook Tentipi bezitters? Ik kampeer er nu 2 jaar mee en krijg altijd leuke reacties/gesprekjes. Maar helaas ben ik nog geen medebezitters in the wild tegengekomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@wouter3 en dan zonder die gekheid: iedereen heeft dat andere meningen over.

Ik ken mensen die met 5kg kampeerspullen op hun rug de bergen in trekken en compleet back to basic gaan wild kamperen.

Ik ken er echter ook die een 4500kg camper hebben. Met een queensize vrijstaand bed, douche cel, stofzuiger systeem, schotel en ga zo maar door.

Beide gaan kamperen, beide vinden hun vakantie helemaal het einde en zouden het niet anders willen.

@Garyu
Ik vind het wel beetje hautain om die camper of het voorbeeld van @harley af te doen als "dat is geen kamperen".
Dat jij het geen kamperen vind okay, jou mening.
Maar stellen dat het geen kamperen is vind ik niet pluis.

[ Voor 22% gewijzigd door Bommes op 15-08-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
Het is een mooie afspiegeling van de maatschappij. Gemak vs 'ongemak'. En dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.

Mijn nieuwe buren hebben een tegeltuin gemaakt "we houden niet van tuinieren, wat een gedoe", een joekel van een (zwarte) overkapping "tuin op het zuiden, je kunt nauwelijks buiten eten in die brandende hitte" (ja, met tegels om je heen gaat het hard), huis gelijk volgehangen met airco's en als er een blaadje op de oprit ligt dan wordt de bladblazer ter hand genomen.

Ieder z'n ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weet iemand een camping in Luxemburg waar de plek voor auto+tent wat meer “prive” is door afscheiding van hagen of gewoon grotere plekken?

Wij hebben de genoemde camping Martbusch geprobeerd maar daar zit je aan een straatje direct naast je onafgeschermde buurman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik wilde zeggen hier, waar ik heel afgelegen en rustig gestaan heb: https://www.campingtintesmuehle.lu/

Maar dat is al weer >10 jaar geleden en lijkt erop dat ze wat zijn uitgebreid / gemoderniseerd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Bommes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:31:

Ik ken mensen die met 5kg kampeerspullen op hun rug de bergen in trekken en compleet back to basic gaan wild kamperen.

Ik ken er echter ook die een 4500kg camper hebben. Met een queensize vrijstaand bed, douche cel, stofzuiger systeem, schotel en ga zo maar door.

Beide gaan kamperen, beide vinden hun vakantie helemaal het einde en zouden het niet anders willen.

@Garyu
Ik vind het wel beetje hautain om die camper of het voorbeeld van @harley af te doen als "dat is geen kamperen".
Laat ik het zo stellen: ik snap het gewoon niet. Voor hetzelfde geld zit je in een mooi hotel met alle voorzieningen die je blijkbaar niet kan missen, en het scheelt je een hoop gezeul met zo'n enorme camper.

Verder: Ieder zijn ding hoor, prima als iemand zo graag zijn vakantie doorbrengt! Ik ben ook niet iemand die snel met een mini tentje door Zweden gaat trekken. Een beetje sanitaire voorzieningen heb ik ook graag en ergens stromend water is ook niet vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

knutsel smurf schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:31:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/QVNW4LAKkW7/550x326.jpg is toch effectiever ? dan een dure omvormer :)

zou btw een ups overwegen .. (wegens de boost functie) jammer dat je iets voor li-ion/lipo ipv loodcel lading ertussen moet knutselen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:46
Garyu schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Laat ik het zo stellen: ik snap het gewoon niet. Voor hetzelfde geld zit je in een mooi hotel met alle voorzieningen die je blijkbaar niet kan missen, en het scheelt je een hoop gezeul met zo'n enorme camper.
Maar nu ga je er van uit dat de keuze voor kamperen een geldkwestie is. Niks is oha minder waar.

Ik kan me ook hotels veroorloven en alles. Geen zin in, doe mij maar rugzak/tent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Als je zo gaat kamperen zal het idd geen centen kwestie zijn. Maar pff

Als zo'n wasmachientje wat veel gedoe is en matig resultaat levert... De meeste campings hebben wel een 'wasserette' waar je voor een paar euro een machine met grote trommel kunt gebruiken. Gaat 5 tot 10 keer zo veel in. Wil je maar een paar kledingstukken even opfrissen of uitwassen kan je gewoon een teiltje water vullen. Zwart teiltje nemen. Wasgoed, wasmiddel en water er in. Lekker in de zon zetten en het water wordt vanzelf warm (40+ graden).

En airco? Je zit toch gewoon buiten als je zo verzot bent op kamperen. Met een degelijke tent is het binnen 's avonds zo afgekoeld.

Dit is vooral heel veel gesleep met zooi 'omdat het kan', terwijl veel van die dingen niet echt extra comfort opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knutsel smurf

knutsel smurf

vso schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

[Afbeelding] is toch effectiever ? dan een dure omvormer :)

zou btw een ups overwegen .. (wegens de boost functie) jammer dat je iets voor li-ion/lipo ipv loodcel lading ertussen moet knutselen
Waarom een ups? Mijn deze hebben vaak geen li-ion batterij waardoor zwaarder. De LifePO4 batterij is waarschijnlijk veel lichter dan een ups met eenzelfde capaciteit.
Voordeel van een ups is wel dat alles in 1 zit, en dus minder klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ivow85 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:58:

Als zo'n wasmachientje wat veel gedoe is en matig resultaat levert... De meeste campings hebben wel een 'wasserette' waar je voor een paar euro een machine met grote trommel kunt gebruiken. Gaat 5 tot 10 keer zo veel in. Wil je maar een paar kledingstukken even opfrissen of uitwassen kan je gewoon een teiltje water vullen. Zwart teiltje nemen. Wasgoed, wasmiddel en water er in. Lekker in de zon zetten en het water wordt vanzelf warm (40+ graden).

En airco? Je zit toch gewoon buiten als je zo verzot bent op kamperen. Met een degelijke tent is het binnen 's avonds zo afgekoeld.

Dit is vooral heel veel gesleep met zooi 'omdat het kan', terwijl veel van die dingen niet echt extra comfort opleveren.
Een fatsoenlijke tent kopen scheelt ook al een hoop qua temperatuur :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Laatst online: 23-08 06:29
Daftz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:30:
Zijn hier ook Tentipi bezitters? Ik kampeer er nu 2 jaar mee en krijg altijd leuke reacties/gesprekjes. Maar helaas ben ik nog geen medebezitters in the wild tegengekomen.
Nee geen bezitter er staat hier op Texel wel altijd een gezin met een tenttipi. Deze keer op een ander veld maar we hebben al gebuurd 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu

Garyu

WW

Ivow85 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 14:58:

Wij zitten nu in Italië met de tent. Overdag 35 graden, 's nachts koelt het af naar 24. Ik had wel een airco gewild deze week :D.

Maar verder zijn wij het eens geloof ik. Liever wat lichter bepakt kamperen, of wat meer luxe in een hotel. Je hele huishouden meeslepende naar de camping zou ik nooit aan beginnen. Ach smaken verschillen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Daftz schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:30:
Stonden vorig jaar twee weken naast een tentipi en dit jaar stond er ook één (volgens mij een huurtent).
Prima ding, maar ga mijn Lepelaar niet omruilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:31:

@Garyu
We kunnen er heel politiek correct over doen maar het idee van kamperen is nog altijd wel het vertoeven in open lucht en buiten recreëren, liefst met wat beperkingen. Als daar oplossingen gekozen worden waar men met meer luxe continu binnen zit dan een normaal mens thuis doet dan vind ik het helemaal niet zo'n probleem om te stellen dat dat niet echt meer kamperen is. :)

Het voorbeeld valt op dat gebied nog mee, maar hoop ik niet naast mij aan te treffen. Gelukkig helpt het als je bepaalde campings ontloopt. Overigens had @Garyu het over vrachtwagencampers en dan geef ik hem helemaal gelijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:06:
[...]
Als daar oplossingen gekozen worden waar men met meer luxe continu binnen zit dan een normaal mens thuis doet dan vind ik het helemaal niet zo'n probleem om te stellen dat dat niet echt meer kamperen is. :)
Meer luxe dan normaal thuis heb ik nog niet voorbij zien komen hoor. Hooguit een airco is discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Deveon schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:21:
Meer luxe dan normaal thuis heb ik nog niet voorbij zien komen hoor. Hooguit een airco is discutabel.
Gelukkig knip je niet precies het stuk eraf wat over het voorbeeld gaat...

Al moet ik zeggen dat ik naast een airconditioning ook wel vraagtekens heb bij mistsystemen voor je terras en feestverlichting. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Gonadan schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:29:
[...]

Gelukkig knip je niet precies het stuk eraf wat over het voorbeeld gaat...

Al moet ik zeggen dat ik naast een airconditioning ook wel vraagtekens heb bij mistsystemen voor je terras en feestverlichting. ;)
Het ging mij niet alleen om dat voorbeeld. Ik ben wel benieuwd hoeveel pagina’s je terug moet zoeken voor een glamping voorbeeld wat niet gebruikelijk is om thuis te hebben. Airco en mistsystemen zijn natuurlijk klimaat gerelateerd al is 30 graden in Nederland zonder airco ook geen pretje.
Pagina: 1 ... 99 ... 274 Laatste