Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wij nemen altijd een heel aantal van die puzzelstukken/vloerplaten mee die je normaal onder een zwembadje legt als vloerbedekking onder het slaapgedeelte en voortent. Dat isoleert primaB2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:26:
We staan op een super leuke (boeren) camping in Friesland, maar door de kleigrond hier is het na de laatste dagen wat sompig geworden. We zijn vrij nieuw met kamperen, wat is nou aan te raden in je voortent om op de grond te leggen? We hebben nu zo’n gronddoek met daarop het kuipzeil van de voortent. Maar het voelt nu gewoon nat en koud aan.
Niets lolligs aan. Tenzij je vloerverwarming gaat meenemen, is gewoon dikke sloffen de beste oplossing in een tent als de ondergrond vochtig/nat wordt. Dat of de tent op een houten vlonder zetten, maar zelfs dan zijn sloffen een probaat middel om warme voeten te houden. Maar met meer laagjes plastic ga je er niet komen.B2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
[...]
Leuk, maar dit soort reacties zou ik meer op een andere plek verwachten als je lollig wil zijn.
Ik stel een serieus bedoelde vraag wat de ervaringen zijn om dan iets op de grond te leggen.
Of je moet naar landen gaan waar de temp niet onder 20 graden komt, maar ik heb mijn sloffen dit jaar nog in zuid Frankrijk aangehad.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
@B2 Op welke camping sta je dan precies?
Ik ben wel nieuwsgierig geworden door jouw omschrijving:
“super leuke (boeren) camping in Friesland”
Als de grond nat en koud is herken ik het wel (koud kuipzeil in een gewone tent). Als je zoiets haalt dan scheelt het al enorm: https://www.obelink.nl/obelink-tenttapijt.htmlB2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
[...]
Leuk, maar dit soort reacties zou ik meer op een andere plek verwachten als je lollig wil zijn.
Ik stel een serieus bedoelde vraag wat de ervaringen zijn om dan iets op de grond te leggen.
Dit soort tapijt gebruiken wij ook. Geeft toch al best wat isolatie (gegeven de geringe dikte) en loopt lekker. Daarnaast hou je een schoner gevoel in je voortent.MeltedForest schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:22:
[...]
Als de grond nat en koud is herken ik het wel (koud kuipzeil in een gewone tent). Als je zoiets haalt dan scheelt het al enorm: https://www.obelink.nl/obelink-tenttapijt.html
Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.
Als ik zie hoeveel afgeschreven autowerkplaatsen hier in de buurt leeg danwel bijna leeg staan, zou je zeggen dat daar best iets te vinden moet zijn. Misschien eens bij wat Bovag-bedrijven in de buurt rond koffietijd met een zak worstenbroodjes binnenwandelen om te netwerken?vso schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:09:
[...]
tja de klussen die ik voor ogen heb is niet een dagje werk oid .. en best ingrijpend dat je niet met je gezin ergens kan staan .. of voor de deur is ook niet ideaal . een werkplaats zou ideaal zijn. (hoeft geen brug te zijn)
Van de andere kant moeten er ook de nodige boerenschuren zijn die nog niet tot wietplantage of syndrugslab zijn omgebouwd. Wel lastiger netwerken in die kringen.
Leuk te horen! ben zelf ook erg tevreden verder met m'n auto. Rij er inmiddels alweer 9 jaar in, mijn dochter van 10 weet ook niet anders en is ook wel een beetje gehecht aan deze autoHopjesvla79 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:35:
[...]
Gaan met die banaan! Ik stouw de Twingo dit weekend ook weer vol richting de Ecrins.
Trackrecord van mijn Twingo:
- 200 kilometer boven de poolcirkel in Zweeds Lapland
- verscheidene colletjes: Galibier (en dan helemaal, niet dat suffe tunneltje onder de col door (ok laatste stuk moest in de 1)), Tourmalet etc
- Grossglockner Hochalpstrasse
- Mangart pas (tot 23%)
Wel geinig dat je er nog een karretje achter heb, dat zie je niet zo vaak
Je vraagt echt iets ontzettend banaals 'help ik heb koude voeten'. Enigszins in de lijn der verwachtingen dat je 'lollige' reactie krijgt tochB2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
[...]
Vaak bu'j te bang!
Vet! Ik kan het wel waarderen, een moderne Twingo lijkt me een leuke auto. Motor achterin..Hopjesvla79 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:35:
[...]
Gaan met die banaan! Ik stouw de Twingo dit weekend ook weer vol richting de Ecrins.
Trackrecord van mijn Twingo:
- 200 kilometer boven de poolcirkel in Zweeds Lapland
- verscheidene colletjes: Galibier (en dan helemaal, niet dat suffe tunneltje onder de col door (ok laatste stuk moest in de 1)), Tourmalet etc
- Grossglockner Hochalpstrasse
- Mangart pas (tot 23%)
Wel geinig dat je er nog een karretje achter heb, dat zie je niet zo vaak
Behoudens Lapland ben ik ook de genoemde passen/bergen al op geweest. De Mangart Saddle met m'n Peugeot 208. Nu is dat niet behelpen, want daar lag een 110pk diesel in. Geweldige pas om even heen en weer te doen. Bovenaan in alle rust een boekje lezen met prachtig uitzicht op Oostenrijk.
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik zou me met een paar hierboven genoemde combinaties niet echt veilig voelen. Je komt altijd wel boven, maar de vraag is vooral wat je snelheid dan nog is. Als je op de Duitse Autobahn ingehaald gaat worden door vrachtwagens, is het wat mij betreft tijd om wat anders in te zetten als trekker... Ik vind dat persoonlijk levensgevaarlijk, die tientonners die om je heen naar boven stampen. En dan heb ik het nog niet eens over de weg naar beneden gehad...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Als je goed had gelezen vraag ik dat niet en heb ik het nergens over koude voeten. Ik vraag wat anderen op de grond leggen bij nattige koude grond. Maar begrijpend lezen is er bij sommigen niet meer bij en menen gelijk schijtlollig te moeten doen.-tom-562 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:15:
[...]
Je vraagt echt iets ontzettend banaals 'help ik heb koude voeten'. Enigszins in de lijn der verwachtingen dat je 'lollige' reactie krijgt toch
Gelukkig zijn er ook tweakers die nog serieus kunnen reageren zoals @_Hades_ , @MeltedForest en @kemphaas. Dank jullie voor de nuttige tips.
Ik denk niet dat ze het 'lollig' hebben bedoeld, zoals ze zelf ook al hebben uitgelegd.B2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:27:
[...]
Als je goed had gelezen vraag ik dat niet en heb ik het nergens over koude voeten. Ik vraag wat anderen op de grond leggen bij nattige koude grond. Maar begrijpend lezen is er bij sommigen niet meer bij en menen gelijk schijtlollig te moeten doen.
Gelukkig zijn er ook tweakers die nog serieus kunnen reageren zoals @_Hades_ , @MeltedForest en @kemphaas. Dank jullie voor de nuttige tips.
Dat de oplossing jouw niet aanstaat kan je toch ook gewoon vriendelijk verwoorden i.p.v. dit soort felle reacties?
don't mind me
Als je een kuipzeil hebt, hoe kan het dan nat zijn, condens? Want een kuipzeil is waterdicht.B2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:26:
We staan op een super leuke (boeren) camping in Friesland, maar door de kleigrond hier is het na de laatste dagen wat sompig geworden. We zijn vrij nieuw met kamperen, wat is nou aan te raden in je voortent om op de grond te leggen? We hebben nu zo’n gronddoek met daarop het kuipzeil van de voortent. Maar het voelt nu gewoon nat en koud aan.
Wij hebben onder onze kuiptent (de waard) een plastic liggen, daarmee blijft de onderkant lekker schoon, maar er zit wel vocht tussen.
Voor de tent een plastic met daar overheen een anti wortel doek. Maar in Nederland of in de bergen wordt dat we vochtig.
Hou er rekening mee dat als het ‘s nachts vochtig is en overdag niet goed droog/warm dat alles met kamperen wel een beetje klammig wordt na een aantal dagen. Dit heb je vooral in Nederland. Zuidelijker droogt het overdag altijd wel goed.
Het beste wat je kunt doen is dan verwarmen. Een klein elektrisch of gaskacheltje in de voortent.
Het zijn flauwekul “oplossingen” die geenszins iets te maken hebben met de initiële vraag en “oplossing” roepen bij een niet genoemd probleem.Pindakaas schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:30:
[...]
Ik denk niet dat ze het 'lollig' hebben bedoeld, zoals ze zelf ook al hebben uitgelegd.
Dat de oplossing jouw niet aanstaat kan je toch ook gewoon vriendelijk verwoorden i.p.v. dit soort felle reacties?
Als je niet inhoudelijk of alleen primair kan reageren dan komt dat verre van serieus over.
Ik denk dat ik eens ga kijken naar iets wat voor volgend jaar op het al liggende worteldoek kan.
We hebben er nu ook al een kuipzeil over, misschien iets met houten vlonders zodat het iets van de directe grond af ligt.
[ Voor 16% gewijzigd door B2 op 10-08-2021 09:42 ]
Dus dat geeft jou het recht om die mensen een sneer uit te delen?B2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Het zijn flauwekul “oplossingen” die geenszins iets te maken hebben met de initiële vraag en “oplossing” roepen bij een niet genoemd probleem.
Als je niet inhoudelijk of alleen primair kan reageren dan komt dat verre van serieus over.
Reageer dan zelf ook alleen inhoudelijk anders kom je net zo onserieus over
don't mind me
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
B2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:26:
het na de laatste dagen wat sompig geworden.
wat is nou aan te raden in je voortent om op de grond te leggen?
Maar het voelt nu gewoon nat en koud aan.
Niets. Het neerleggen van de kachel wordt ten strengste afgeraden in de gebruiksvoorschriften. En iets anders kun je niet neerleggen op de grond in de voortent om het niet nat en koud te laten voelen aan iets anders dan voeten.
Tenttappijt is wel lekker, maar dat kan nog steeds koud zijn. In dat geval is sokken helemaal geen rare opmerking, ik trek dan vaak gewoon m'n wandelsokken aan. Dat is net wat lekkerder.B2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 21:26:
Verder hebben we vaak ook nog een speelkleed van de kleine (zo'n kleed met folie aan de onderkant tegen vocht/vuil) en die op de grond leggen als extraatje is dan soms ook wel lekker.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik denk dat we met nogal verschillend perspectief ertegenaan kijken. Juist de suggestie van het leggen van 20 m² vlondertegels onder je tent zal voor 90% van de bezoekers van dit topic leiden tot een beeldscherm vol koffie.B2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Het zijn flauwekul “oplossingen” die geenszins iets te maken hebben met de initiële vraag en “oplossing” roepen bij een niet genoemd probleem.
Ik denk dat ik eens ga kijken naar iets wat voor volgend jaar op het al liggende worteldoek kan.
We hebben er nu ook al een kuipzeil over, misschien iets met houten vlonders zodat het iets van de directe grond af ligt.
We hebben inderdaad ook al van die Decathlon tapijtjes. Die werken goed. Het probleem is niet zozeer dat het koud aan de voeten is, maar dat het drassig aanvoelt. Wellicht heb ik dat initieel minder goed duidelijk gemaakt en kwamen daar de kerstsok opmerkingen op af.Gonadan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Tenttappijt is wel lekker, maar dat kan nog steeds koud zijn. In dat geval is sokken helemaal geen rare opmerking, ik trek dan vaak gewoon m'n wandelsokken aan. Dat is net wat lekkerder.
Verder hebben we vaak ook nog een speelkleed van de kleine (zo'n kleed met folie aan de onderkant tegen vocht/vuil) en die op de grond leggen als extraatje is dan soms ook wel lekker.
Na rondgang op de camping wordt dit hier schijnbaar wel meer gedaan, dus ik denk dat die 90% dan niet hier zitBacchus schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:18:
[...]
Ik denk dat we met nogal verschillend perspectief ertegenaan kijken. Juist de suggestie van het leggen van 20 m² vlondertegels onder je tent zal voor 90% van de bezoekers van dit topic leiden tot een beeldscherm vol koffie.
Dat zijn dan tenten die er gewoon vast / het hele seizoen staan gok ik? Kan me niet voorstellen dat je voor een paar weken vakantie een stapel vlonders mee gaat nemen naar de camping?B2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
Na rondgang op de camping wordt dit hier schijnbaar wel meer gedaan, dus ik denk dat die 90% dan niet hier zit
Wij hebben ook wel ooit gehad dat het grondzeil in de voortent van de vouwwagen op een waterbed leek. Zo lang het er maar niet doorheen komt is dat wel te overzien
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dat is wel een super tip thx die neem ik mee voor volgend jaar ..._Hades_ schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:18:
[...]
Wij nemen altijd een heel aantal van die puzzelstukken/vloerplaten mee die je normaal onder een zwembadje legt als vloerbedekking onder het slaapgedeelte en voortent. Dat isoleert prima
Op die lijn doorgezet:
We hebben in het begin de moeite genomen om een inventaris aan te leggen ... van de inhoud v.d caravan en ik Google Keep
- bankje voor,
- serviceluik,
- wc,kastje(s),
- dissel,
- bankjes achter..
oftewel een overschot aan "verberg" plekken ..
En los de "verbruiks" artikelen .. zoals handwas/wasmachine pods/poeder maar ook suiker/melk/zoetjes en poeder (m)elk of kleine kruiden die we thuis opsparen
Want wat moet je met 6 stormbanden,3 koffiezet apparaten + waterkoker(s)

Voor of na / tijdens raadplegen we Google Keep ..
- wat te doen voor vertrek
- wat waar staat.. (hebben we het?)
Het scheelt gewoon veel stress en geld
[ Voor 56% gewijzigd door vso op 10-08-2021 11:45 ]
Tja vanalles
Mijn serieuze antwoord zou ook gewoon iets als sloffen of dikke sokken zijn geweest. Ik neem altijd sloffen mee als we gaan kamperen, vaak draag ik ze niet, maar als het nat en koud is, zijn ze wel heerlijk. Nemen ook een heel stuk minder ruimte in beslag dan een heel grondzeil/tapijt/houten vlonders.B2 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 22:41:
[...]
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als de helling goed lang aanhoud en een vrachtwagen combi niet heel zwaar beladen kom je ook met normaliter genoeg vermogen in je auto of camper toch nog wel adem te kort soms.JanHenk schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 09:17:
Ik moet wel eerlijk zeggen, ik zou me met een paar hierboven genoemde combinaties niet echt veilig voelen. Je komt altijd wel boven, maar de vraag is vooral wat je snelheid dan nog is. Als je op de Duitse Autobahn ingehaald gaat worden door vrachtwagens, is het wat mij betreft tijd om wat anders in te zetten als trekker... Ik vind dat persoonlijk levensgevaarlijk, die tientonners die om je heen naar boven stampen. En dan heb ik het nog niet eens over de weg naar beneden gehad...
Een van mijn vorige campers: 2.5 tdi van fiat, 115pk 4 cilinder diesel, geen flauwe motor, opbouw Hymer niet super groot.
Plaatje er bij omdat het tenslotte een kampeer topic is..
De helling vanuit Como naar de Gotthardtunnel.. dat is toch wel een lange klim, niet super steil maar op een gegeven moment moet je terug naar zijn 4 en dan net niet net wel de 3.
Dan kom je rond de 85 a 90km/u ongeveer uit.
Een flinke vrachtwagen combi komt je dan voor bij hoor.
Normaal is een dergelijke camper echt wel snel genoeg om overal makkelijk mee te komen.
Zelfde geld met een trekauto + caravan combi. Als dat wat zwaar wordt en een wat ouderwetsere ongeblazen 1.8 of 2.0 benzine motor in het vooronder heeft dan kunnen de lange klimmen toch wel wat lastig worden om de vrachtwagens voor te blijven.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ah dat is wat anders inderdaad, daar kan je weinig aan doen. Ik las dat je al doek hebt wat water door laat dus het zit dan echt in de grond. De grond moet gewoon drogen en als je een kleigrond hebt of iets dergelijks dan kan dat langer duren dan je vakantie als pech hebt.B2 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:26:
We hebben inderdaad ook al van die Decathlon tapijtjes. Die werken goed. Het probleem is niet zozeer dat het koud aan de voeten is, maar dat het drassig aanvoelt. Wellicht heb ik dat initieel minder goed duidelijk gemaakt en kwamen daar de kerstsok opmerkingen op af.
Heb dat zelf ooit meegemaakt, één heel flinke bui en daarna twee weken waterbedeffect onder je tent. Meuren dat dat deed toen we gingen opbreken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat gaat hier ook wel gebeuren heb ik vage vermoedenGonadan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:10:
[...]
Heb dat zelf ooit meegemaakt, één heel flinke bui en daarna twee weken waterbedeffect onder je tent. Meuren dat dat deed toen we gingen opbreken.
Net al stiekem even tussen het kuipzeil en het worteldoek gekeken, maar dat wordt nog wel een uitdaging om schoon te krijgen. Denk dat ik het maar in een vuilniszak doe, thuis laten drogen en dan schoonmaken.
Nu speel ik met de gedachte om de BBQ aan te sluiten op de gasflessen van de caravan. 2 redenen hiervoor:
- Caravan fles heb ik toch mee
- Caravan fles gaat veel langer mee dan de 4 weken van de 907
Zelf heb ik een 904 aan m'n Cadacje hangen, die gebruik ik nu voor koken en grillen. Heb onderhand echter een vouwwagen en die heeft ook een eigen fles, maar ik ga beiden bljiven mee nemen. Heb geen zin om het steeds af- en aan te moeten koppelen en het is gewoon lekker om de grill net buiten je luifel te zetten als je flink aan de gang gaat.knutsel smurf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:42:
Voor de caravanners en misschien ook camperaars onder ons, zoals we allemaal wel gemerkt hebben vragen ze op campings steeds vaker om geen kolen BBQ te gebruiken. Ik heb dus een Gas BBQ, een Weber Q1400. Bij deze BBQ heb ik dat rottige kleine gas busje al vervangen voor een CampingGaz R907.
Nu speel ik met de gedachte om de BBQ aan te sluiten op de gasflessen van de caravan. 2 redenen hiervoor:Voordeel van die relatief kleine gasfles is dat je hem makkelijk ergens anders mee naar toe neemt. Wat zouden jullie doen?
Daarnaast is het meteen een soort back-up, ik heb altijd gas bij me als er een tank leeg raakt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit jaar dus Oostenrijk. Bekend mee met de wintersport, maar in de zomer nog nooit geweest. Mede door de soepelere eisen mbt cronona-vaccinaties viel ons oog op dit land. Daarbij was het nog wel een dingetje dat we door Duitsland zouden moeten, en dat is een stuk strenger. Dus de ochtend van vertrek nog een sneltest geboekt.
Dat ging allemaal redelijk soepel. Mijn groene vinkje was al snel binnen, maar die van mijn vrouw en kinderen kwamen maar niet. Wat bleek: die waren in de spambox van mijn vrouw beland

Stap twee, aanmelden op https://www.einreiseanmeldung.de/#/. Ook hier hetzelfde geintje. Ik was zo aangemeld, maar vrouw en kinderen niet. Wat bleek: zij gebruikt Edge en kennelijk was dat net de browser die moeite had om de uploads van de testbewijzen uit te voeren. Thanks, Microsoft...
Dus....in plaats van voor de lunch vertrekken werd het half twee. Nou ja, het is ongeveer 500km naar de tussenstop, dus dat moet makkelijk kunnen....tot je er achter komt dat die mooie snelle Duitse Autobahnen ook veel onderhoud nodig hebben, en je dus flink tijd verliest in files. En als caravantrekker mag je je dan op de rechtbaan tussen de vrachtauto's nestelen, want die hebben ook een inhaalverbod op die trajecten
Deze camping heeft een echt doortrekkersveld: Maakt niet uit hoe laat je aankomt, de slagboom gaat open. Volgend dag betalen en de kentekenregistratie opent de slagboom weer. Het veld is zo ingericht dat je aangekoppeld kan overnachten, wat weer veel werk scheelt bij vertrek.
Dag twee dus vol goede moed weer de autobahn op. Helaas, nog steeds veel wegwerkzaamheden, wat ook nu weer resulteerde in effectieve reistijd van 7+ uur.
Maar goed, toen waren we dan ook eindelijk in Mayrhofen beland. Deze camping hadden we vooraf gereserveerd, en maar goed ook want het was echt het laatste plekje.
We hadden de boel nog niet opgezet of een pittige hagelbui ratelde over ons dakje. Verder was het de eerste week prima weer, de tweede week wat natter, maar nog prima weer om veel te doen.
De camping zelf was prima. Superdeluxe sanitair, een zwembad voor de kinderen en een restaurant voor je schnitzel
Minder waren de Tiroler muziekavonden, het afvalbrengstation als buren en het gebrek aan een sportveldje.
Aanrader: de dure maar o zo nuttige Zillertal activcard waarmee je de liften in kan, het OV kan gebruiken en toegang hebt tot een aantal openluchtzwembaden. Die kaart hebben we bijna dagelijks gebruikt. Er is rond de bergstations zoveel te doen. Men heeft overal wel een speeltuin, meer, rondwandeling of iets anders aangelegd. Echt erg goed verzorgd allemaal.
Na twee weken was het tijd om af te breken en op huis aan te gaan. Helaas was het de hele ochtend nat, dus ook de luifel moest nat ingepakt worden. Ook de terugweg was een feest van wegwerkzaamheden en ongelukken, dus ook dit maal waren het twee lange dagen in de auto.
Nog even een plaatje voor de sfeerimpressie. Ja, we stonden op grind, maar dat had als voordeel dat we geen soppige ondergrond hadden na een regenbui.
ja er staat een potje pindasaus op tafel. Mijn vrouw had met vooruitziende blik wat nasi gemaakt voor vertrek en dat in de vriezer gedaan. Kwam goed uit toen we laat aankwamen en er snel eten gemaakt moest worden.
:strip_exif()/f/image/O2M1uUtmQRM4n4Ll5xlWNDWu.jpg?f=fotoalbum_large)
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Inderdaad ruimte, dat is de keyPLAE schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:58:
Nou dat is inderdaad wel een pittig dilemma ja. Als ik de ruimte had zou ik ze allebei meenemen. Dan kun je ter plekke nog beslissen. Ik ben benieuwd naar de andere reacties.
We hebben veel van eten op barbeque gemaakt en viel me mee hoelang zon blik meeging (circa 1 week). Aangezien het kooktoestel het begeven heeft, ga ik denk ik switchen naar safari chef (LP) met dual power pack. Die kan ik dan als BBQ gebruiken maar ook als kooktoestel. Noodpitje gaat dan fungeren als tweede pitje. En dan wellicht als backup wel een campinggaz slang erbij.
Of toch maar grotere dakkoffer kopen
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Mooi verslag! Wij gingen misschien iets eerder op vakantie naar Zwitserland (ook via Duitsland), maar wij waren binnen 24 uur door Duitsland. We hebben helemaal geen einreiseanmeldung aangemaakt of laten testen. Was allemaal niet nodig als je binnen 24 uur weg was. Nu mag je trouwens niet meer overnachten, maar dik 3 weken geleden mocht dat nog wel.TheOmen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:05:
Vorige week teruggekomen uit Oostenrijk. Een kort (nou ja...) verslagje.
Je hebt dezelfde voortent als ik heb, heb de mijne net binnen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je deze voortent hebt opgezet?
Door jouw verslag werd ik wel geïnteresseerd in die camping, ook m.b.t. de Zillertal activcard. Dat zijn echt handige kaarten. Maar toen ik de reviews op zoover las werd het wat minder.
Ik heb jaren zo een goedkoop gas bbq gehad met van die lava steentjes er in.knutsel smurf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:42:
Voor de caravanners en misschien ook camperaars onder ons, zoals we allemaal wel gemerkt hebben vragen ze op campings steeds vaker om geen kolen BBQ te gebruiken. Ik heb dus een Gas BBQ, een Weber Q1400. Bij deze BBQ heb ik dat rottige kleine gas busje al vervangen voor een CampingGaz R907.
Nu speel ik met de gedachte om de BBQ aan te sluiten op de gasflessen van de caravan. 2 redenen hiervoor:Voordeel van die relatief kleine gasfles is dat je hem makkelijk ergens anders mee naar toe neemt. Wat zouden jullie doen?
In de camper gas aansluiting had ik een 2 stuk gemaakt, extra kraantje en een paar meter gasslang.
Vanuit het "gas luik" van de camper, dat op de locatie van de bijrijdersdeur zat, legde ik dan die slang naar de bbq die net onder de luifel een paar meter naast de camper stond.
Jaren zo gebruikt, werkte perfect.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Die meren zijn opslag voor water voor de sneeuwkanonnen in de winter, toevallig kan je ze ook als zomervertier gebruikenTheOmen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:05:
Er is rond de bergstations zoveel te doen. Men heeft overal wel een speeltuin, meer, rondwandeling of iets anders aangelegd. Echt erg goed verzorgd allemaal.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Ik zat aan een gelijke oplossing te denken ik heb overigens 2 gasflessen in de caravan. Dus wilde er ook zo'n truma gas regelaar in die switched van fles als er 1 leeg is.Bommes schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:30:
[...]
Ik heb jaren zo een goedkoop gas bbq gehad met van die lava steentjes er in.
In de camper gas aansluiting had ik een 2 stuk gemaakt, extra kraantje en een paar meter gasslang.
Vanuit het "gas luik" van de camper, dat op de locatie van de bijrijdersdeur zat, legde ik dan die slang naar de bbq die net onder de luifel een paar meter naast de camper stond.
Jaren zo gebruikt, werkte perfect.
Unico Verona?Red devil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:29:
[...]
Je hebt dezelfde voortent als ik heb, heb de mijne net binnen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je deze voortent hebt opgezet?
That's him, de carbon blue Zou in nov worden geleverd maar we werden tijdens vakantie gebeld dat hij klaar was. Kan mooi met herfstvakantie mee.
[ Voor 21% gewijzigd door Red devil op 10-08-2021 19:49 ]
eerste jaren nam ik ook 2 flessen mee in de camper, maatje groter dan in de gemiddelde caravan.knutsel smurf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:26:
[...]
Ik zat aan een gelijke oplossing te denken ik heb overigens 2 gasflessen in de caravan. Dus wilde er ook zo'n truma gas regelaar in die switched van fles als er 1 leeg is.
Van die 11kg flessen.
Ook meerder keren wezen winter kamperen.
Zo een duo control nooit gemist eigenlijk. In 1 van mijn campers zat het al in toen ik die kocht, nooit gebruikt.
Sowieso nam ik in het voorjaar/zomer nooit meer dan 1 fles gas mee.
Heb zo een vul nippel dus even wegen, uit rekenen hoeveel er nog in zit en bijvullen met lpg.
Of naar een lokaal gas vul station, die vulde ook bij in plaats van om te wisselen.
In de camper is de boiler ook op gas. in de eerste paar campers was het een gescheiden apparaat, latere zat zo een Truma combi ding in.
Nu in de caravan heb ik een kleinere fles, een oranje, hier voor nog nooit gezien.
Truma kacheltje heb ik nog niet gebruikt, moet een keertje na gekeken worden.
Koelkast is een 230 volt mini ding enkel dus koken op gas.
BBQ neem ik nu weer een kolen ding mee engok het maar dat het mag op de camping.
Mijn ouders hebben een grijze...ik heb hem nooit opgezet, wel de opstelling van mijn ouders vergeleken met de snaarstrakke opstelling bij bax recreatie... Stonden vlak bij op de campingRed devil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:48:
[...]
That's him, de carbon blue Zou in nov worden geleverd maar we werden tijdens vakantie gebeld dat hij klaar was. Kan mooi met herfstvakantie mee.
Let op dat je de voorste flappen niet te ver naar binnen zet, buitenste punt moet op drie meter diepte komen, oftewel dik 60 centimeter nog naar voren vanuit je buis. Als je de middenbuis gebruikt zet je die ook schuin naar 't drie meter punt.
Laat je niet gek maken door die man van het filmpje, die heeft het vast al 1000 keer gedaan
Ik weet het, maar ze hebben ze wel erg mooi aangekleed om er in de zomer iets speciaals van te maken.LordSinclair schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:39:
[...]
Die meren zijn opslag voor water voor de sneeuwkanonnen in de winter, toevallig kan je ze ook als zomervertier gebruiken
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Wel harde eis is dat het een beetje gezellig licht is.
We hebben nu van die potlampjes en dat werkt prima om wat te vinden, maar gezellig is het niet.
4 standen licht: kaarslicht en dan 3 standen wit licht.
https://www.bol.com/be/nl...wEcYEKHv7b5hoC1LQQAvD_BwE
We gebruiken hem ook in huis op de baby kamer om haar in de nacht te verschonen..
[ Voor 10% gewijzigd door Bommes op 10-08-2021 21:52 ]
Omdat we een overnachting hadden en niet exact wisten of we binnen die 24 uur weer het land uit zouden zijn hebben die einreiseanmeldung maar wel gedaan. Als het technisch allemaal goed was gegaan was het een eenvoudige procedure, maar ja... voor de terugreis hoefde het niet omdat we uit een groen land kwamen.Red devil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:29:
[...]
Mooi verslag! Wij gingen misschien iets eerder op vakantie naar Zwitserland (ook via Duitsland), maar wij waren binnen 24 uur door Duitsland. We hebben helemaal geen einreiseanmeldung aangemaakt of laten testen. Was allemaal niet nodig als je binnen 24 uur weg was. Nu mag je trouwens niet meer overnachten, maar dik 3 weken geleden mocht dat nog wel.
We hebben een oud model (geen slikrand met klittenband, wat op de nieuwe modellen zit). Volgens mij staat ie in nog geen half uurtje, als je met z'n tweeën bent om de luifel door de goot te leiden en om de boog in te ritsen. Meeste werk zit 'm in het netjes afspannen en haringen timmeren.Je hebt dezelfde voortent als ik heb, heb de mijne net binnen. Hoe lang duurt het ongeveer voordat je deze voortent hebt opgezet?
De slechte reviews zijn zo ik kan beoordelen van een tijd geleden, ze hebben de boel flink op de schop genomen. Het sanitair is werkelijk geweldig, douches die in een hotel niet zouden misstaan.Door jouw verslag werd ik wel geïnteresseerd in die camping, ook m.b.t. de Zillertal activcard. Dat zijn echt handige kaarten. Maar toen ik de reviews op zoover las werd het wat minder.
Ja, er was soms herrie van de eerder door mij genoemde Tiroler muziekavonden en het afvalbrengstation dat soms vroeg in de ochtend containers ging verplaatsen, maar van de kampeerders eigenlijk nooit.
Wij hebben in ieder geval na afloop het idee om nog een keer terug te komen. Op de camping is niet veel, maar als je iedere dag op pad gaat (evt. met die Activcard) heb je verder niet zo veel nodig.
Wij hadden ook een dergelijke kaart via de camping 2 jaar geleden in Oostenrijk, daar gingen we regelmatig mee naar boven met de liften.TheOmen schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:53:
[...]
De slechte reviews zijn zo ik kan beoordelen van een tijd geleden, ze hebben de boel flink op de schop genomen. Het sanitair is werkelijk geweldig, douches die in een hotel niet zouden misstaan.
Ja, er was soms herrie van de eerder door mij genoemde Tiroler muziekavonden en het afvalbrengstation dat soms vroeg in de ochtend containers ging verplaatsen, maar van de kampeerders eigenlijk nooit.
Wij hebben in ieder geval na afloop het idee om nog een keer terug te komen. Op de camping is niet veel, maar als je iedere dag op pad gaat (evt. met die Activcard) heb je verder niet zo veel nodig.
Soms is het misschien maar beter om die reviews niet te lezen, anders had je deze camping ws niet gekozen. Het is alleen dat ik altijd even wil zien hoe de plekken erbij staan, heb geen zin in die straatjes en wil een mooie grote (groene) plek.
Huh? Wij dan ook gok ikThe Legend schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 10:47:
[...]
Voor de zekerheid: die kussens van de bankjes zijn onderdeel van je bed (en dus niet bedoeld als kussens voor de bankjes). Die horen in de slaapcabine gestopt te worden zodat je bed 1,40m breed wordt en de slaapcabine strak gespannen kan worden.
Op de camping in Frankrijk heel veel Mercury’s gezien, bijna zonder uitzondering met de luifel ‘verkeerd’ opgezet door de laatste boogstok van de voortent en de boogstok van de luifel te ver naar buiten te zetten waardoor die veel te laag komt te staan. Boogstokken horen in de dezelfde lijn van de voortent te staan.
:strip_exif()/f/image/mPIj7T7Ii14DJItVozO5fOtn.jpg?f=fotoalbum_large)
"Mekker, blaat"
quick connect van cadac ertussen frutselen ..knutsel smurf schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:42:
je hebt hem ook haaks.
eventueel adapter(s) nodig maar houd het wel flexibel ..
Tja vanalles
Ik heb mijn ideale campinglamp gevonden in de Sofirn LT1.Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
Wat gebruiken de andere kampeerders hier voor verlichting later op de avond? En dan op een oplaadbare accu. Liefst zo'n, maar dat is geen harde eis.
We hebben nu van die potlampjes en dat werkt prima om wat te vinden, maar gezellig is het niet.
Die werkt op 1 tot 4 18650 accu's, is oplaadbaar op USB-C en het licht is helemaal regelbaar. Zowel in felheid als in kleurtemperatuur, van standje kaarslicht tot felle witte bouwlamp.
Hij gaat ook nog eens lang mee en is heel netjes gebouwd. Enige nadeel is dat hij best zwaar is en daardoor wellicht niet ideaal om op te hangen.
De kinderen hebben beide een gele waka waka en die zijn voor hun erg handig doordat ze niet zo fel zijn en ze in de zon opgeladen kunnen worden.
Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
Wat gebruiken de andere kampeerders hier voor verlichting later op de avond? En dan op een oplaadbare accu. Liefst zo'n, maar dat is geen harde eis.
:strip_exif()/f/image/7n1RvPaR3kQtRfjeToViAYS7.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet het meest gezellige licht, maar heel goed te doen. En werkt ook als powerbank voor je telefoon.Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
https://www.coleman-shop....m-ion-lantaarn-zwart.html
:strip_exif()/f/image/ZtChFGgDTJefAYSBB3Q6b65x.jpg?f=fotoalbum_large)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met de kippen op stok en voor nood een maglite.Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
ligt eraan hoe crea-bea je bent .Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
YouTube: YouTube heeft leuke verlichting "tips"
een 5v-24 volt step down converter met of zonder usb + je boormachine accu of een kant en klare powerbank als voedings bron (al dan niet 3d-geprint) kom je al een heel eind.
En alles wat met verlichting oid 2 of 3 AA of AAA gevoed word kan je simpel om-bouwen naar USB variant any soldeerbout (zelfs 5v usb) zal genoeg zijn .. je hebt toch 100den usb kabeltjes 1 op offeren als donor . is ook geen issue toch ?
bij ali-expres of dichter bij huis AC-tion heeft diverse usb verlichting ..

dan hoef je alleen de "kleur" licht die jij als "gezellig" vind in te stellen.
En betreft fixeren aan/in/op de tent een flexibele telefoon houder (zo'n buigbare staaf) of wat magneetjes uit
een oude HD ... en er zijn 100den wegen naar rome ..
Tja vanalles
Vaak bu'j te bang!
behalve dat wij geen maglite hebben, maar een Fenix CL25R. Dat is onze "looplamp". We hebben ook nog een kleintje, de Fenix CL09, die we in de binnentent hangen. Is meer dan genoeg licht voor ons.Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:09:
[...]
Met de kippen op stok en voor nood een maglite.
(ooit gekocht dankzij deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/55728341).
@Bommes die lamp heb ik begin deze zomer ook gekregen, is inderaad een leuke campinglamp. Hij is mij alleen een beetje te groot (pakruimte is minimaal als we met de MX5 gaan)
Tegenwoordig zijn LED lampen helemaal niet meer standaard "koud" licht en zijn ze bijna allemaal oplaadbaar via USB.
Dat zou mijn grootste angst zijn met een fietsdrager op de wissel van de caravan. Volgens mij zou ik dan niet meer lekker mijn bochtjes kunnen maken!Gonadan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:59:
Vanavond maar even getest hoeveel ruimte ik voor de fietsendrager over houd bij maximale stuuruitslag, meer dan zat toch?
[Afbeelding]
Ziet er prima uit. Er komen nog wel fietsen op. Ondanks dat de banden rond zijn en omhoog lopen zou dat nog een effect kunnen hebben op de effectieve hoek tussen auto en aanhanger?Gonadan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:59:
Vanavond maar even getest hoeveel ruimte ik voor de fietsendrager over houd bij maximale stuuruitslag, meer dan zat toch?
[Afbeelding]
Heb ook met fietsen op de dissel gereden en imho gaat dat allemaal prima. Die hoek heb je, als je goed inschat, (nagenoeg) nooit nodig. Anders kun je altijd nog een mover instaleren! 😎 (vet!)
[ Voor 5% gewijzigd door Jochem op 11-08-2021 08:05 ]
Dat ziet er goed uit, dankjewel! Eens inlezen.wouter3 schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:26:
[...]
Ik heb mijn ideale campinglamp gevonden in de Sofirn LT1.
Die werkt op 4 18650 accu's, is oplaadbaar op USB-C en het licht is helemaal regelbaar. Zowel in felheid als in kleurtemperatuur, van standje kaarslicht tot felle witte bouwlamp.
Hij gaat ook nog eens lang mee en is heel netjes gebouwd. Enige nadeel is dat hij best zwaar is en daardoor wellicht niet ideaal om op te hangen.
De kinderen hebben beide een gele waka waka en die zijn voor hun erg handig doordat ze niet zo fel zijn en ze in de zon opgeladen kunnen worden.
Hoewel aanlokkelijk, ga ik op de camping liever voor iets kant en klaars gemaakt voor de toepassing.vso schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:17:
[...]
ligt eraan hoe crea-bea je bent .
YouTube: YouTube heeft leuke verlichting "tips"
een 5v-24 volt step down converter met of zonder usb + je boormachine accu of een kant en klare powerbank als voedings bron (al dan niet 3d-geprint) kom je al een heel eind.
En alles wat met verlichting oid 2 of 3 AA of AAA gevoed word kan je simpel om-bouwen naar USB variant any soldeerbout (zelfs 5v usb) zal genoeg zijn .. je hebt toch 100den usb kabeltjes 1 op offeren als donor . is ook geen issue toch ?
bij ali-expres of dichter bij huis AC-tion heeft diverse usb verlichting ..
[Afbeelding]
dan hoef je alleen de "kleur" licht die jij als "gezellig" vind in te stellen.
En betreft fixeren aan/in/op de tent een flexibele telefoon houder (zo'n buigbare staaf) of wat magneetjes uit
een oude HD ... en er zijn 100den wegen naar rome ..
Kom ik toevallig dit topic tegen en ook nog eens toevallig met een fotootje van een Mercury. Even polsen bij jullie: valt er bij jullie überhaupt iets te stellen aan de wagen en/of voortent? Ja, de opties zijn er natuurlijk, maar die van ons staat zo monsterlijk strak, dat ik geen enkele boog- of wagenstok ooit verder dan het eerste gaatje heb kunnen zetten. En als de plek een beetje scheef is kom ik met de elastieken aan de disselkant van de wagentent überhaupt niet bij de grond.
Ik wil er eigenlijk nog wel eens mee langs De Wit, daar zijn mijn ouders ook erg goed geholpen toen ze een issue hadden met hun Malawi, maar dan moet ik daar weer een dag voor speciaal die kant op rijden en daar heb ik nog geen zin in gehad

Als je graag in het Zillertal wilt kamperen kan ik camping Hell aanbevelen. Zit wat meer in het begin van het dal, vlak voor Fugen. Hele mooie, luxe camping met veel voorzieningen. Met de Zillertal Activ card ga je zo verder het dal in, bus en trein stoppen op loopafstand van de camping.Red devil schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 17:29:
[...]
Door jouw verslag werd ik wel geïnteresseerd in die camping, ook m.b.t. de Zillertal activcard. Dat zijn echt handige kaarten. Maar toen ik de reviews op zoover las werd het wat minder.
Hehe, een maglite.. Nostalgie.. Heb ik hier ook nog een klassiek 2D-xenon-model van liggen.. Aardig geschikt als zelfverdedigingsknuppel (de 4D doet dat nog beter) maar inmiddels hopeloos achterhaald als zaklamp.Erapaz schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 01:09:
[...]
Met de kippen op stok en voor nood een maglite.
De Maglite doet 27 lumen, mijn Eagtac D25A (1AA) doet al 10x zoveel, mijn ZL SC600 Mk3 (1x18650) doet 50x zoveel..
Mooie camping! Deze gaat op het lijstje. Zillertal kaart is wel prijzig maar zie net dat ze ook een familie optie hebben:johan_L schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:22:
[...]
Als je graag in het Zillertal wilt kamperen kan ik camping Hell aanbevelen. Zit wat meer in het begin van het dal, vlak voor Fugen. Hele mooie, luxe camping met veel voorzieningen. Met de Zillertal Activ card ga je zo verder het dal in, bus en trein stoppen op loopafstand van de camping.
Specially for families: Purchase two adult cards (parents), and children born in or after 2006 can travel free (ID must be shown)!
[ Voor 5% gewijzigd door Red devil op 11-08-2021 08:31 ]
Als je een beetje actieve vakantie hebt (vaak met OV en regelmatig met een kabelbaan omhoog) haal je de kosten van de Activ kaart er makkelijk uit.Red devil schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:30:
[...]
Zillertal kaart is wel prijzig maar zie net dat ze ook een familie optie hebben:
[...]
Onze vakanties zijn wel aardig actief, maar ik vind de flexibiliteit van eigen auto wel fijn. Die OV optie zou ik met name interessant om in grote steden te komen. Maar denk dat de kosten van kabelbaan + zwembad al genoeg zijn om een kaart te rechtvaardigen.johan_L schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:39:
[...]
Als je een beetje actieve vakantie hebt (vaak met OV en regelmatig met een kabelbaan omhoog) haal je de kosten van de Activ kaart er makkelijk uit.
Gonadan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:58:
Dan lijkt het dit keer toch de laatste keer met onze tent geweest te zijn, heeft het baasje het toch richting de veertien jaar uitgehouden en kan eigenlijk nog prima door.
Van de week kwam echter de vouwwagen waarvan wij denken gelukkig te worden langs op Marktplaats en hebben gelijk en afspraak gemaakt om te kijken want we stonden op een camping die aardig in de buurt was. Lang verhaal kort, we hebben mondeling akkoord en ik mag binnenkort weer beginnen aan een deels nieuwe kampeeruitrusting.
Ik zie dat je eindelijk een vouwwagen hebt gevonden, leuk hoor, gefeliciteerd!Gonadan schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 23:59:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Livingstone als je er weg mee bent geweest. Zou ik je daar eens wat vragen over mogen stellen?
En je fietsenrek kan net
Die stokken in de bak (bij het opzetten) toch wel?Stalensnuitje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:18:
[...]
Kom ik toevallig dit topic tegen en ook nog eens toevallig met een fotootje van een Mercury. Even polsen bij jullie: valt er bij jullie überhaupt iets te stellen aan de wagen en/of voortent? Ja, de opties zijn er natuurlijk, maar die van ons staat zo monsterlijk strak, dat ik geen enkele boog- of wagenstok ooit verder dan het eerste gaatje heb kunnen zetten. En als de plek een beetje scheef is kom ik met de elastieken aan de disselkant van de wagentent überhaupt niet bij de grond.
Ik wil er eigenlijk nog wel eens mee langs De Wit, daar zijn mijn ouders ook erg goed geholpen toen ze een issue hadden met hun Malawi, maar dan moet ik daar weer een dag voor speciaal die kant op rijden en daar heb ik nog geen zin in gehad
Bak neerzetten, uitklappen, omhoog schuiven naar 1e gaatje, tent erom, afspannen en dan vaak op alle 4 de stokken binnen gaat ie nog wel een gaatje.
De grote bogen soms aan 1 kant een gaatje, soms 2, maar zelden meer omdat de voortent inderdaad al behoorlijk strak staat. De 'keuken' boog over het algemeen het meest. Stuk wat
Als de wagen wat scheef staat klopt het met de elastieken, camping in mei liep aardig af naar de dissel, daar hebben we toen langere elastieken op gezet en gebruikt om hem vast te zetten. Camping deze zomer juist iets andersom (thv dissel iets hoger dan rest plek) dan heb je alles wel vast op de reguliere elastieken. Is per keer ff kijken, hebben die lange elastieken er nu standaard bij aanhangen en nog een lading in de campinggereedschapskist.
[ Voor 5% gewijzigd door djidee op 11-08-2021 08:59 ]
"Mekker, blaat"
Nee, niks. Eerste klik, klaar. En de voortentbogen al helemaal niet eigenlijk, gevoelsmatig staan ze dan al strak in de hoek van het grondzeil...djidee schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:56:
[...]
Die stokken in de bak (bij het opzetten toch wel)?
De grote bogen soms aan 1 kant een gaatje, soms 2, maar zelden meer omdat hij inderdaad al behoorlijk strak staat. De 'keuken' boog over het algemeen het meest.
Heb een kleine LED maglite (gaan ook met hun tijd mee). Komt een berg licht uit kun je mensen mee verblinden, knuppelen is niet meer nodig.Bacchus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:27:
[...]
Hehe, een maglite.. Nostalgie.. Heb ik hier ook nog een klassiek 2D-xenon-model van liggen.. Aardig geschikt als zelfverdedigingsknuppel (de 4D doet dat nog beter) maar inmiddels hopeloos achterhaald als zaklamp.
De Maglite doet 27 lumen, mijn Eagtac D25A (1AA) doet al 10x zoveel, mijn ZL SC600 Mk3 (1x18650) doet 50x zoveel..
Even voor je opgezocht, 332 lumen: https://maglite.com/colle...re?variant=15599818965055
Bak meestal wel 1Stalensnuitje schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Nee, niks. Eerste klik, klaar. En de voortentbogen al helemaal niet eigenlijk, gevoelsmatig staan ze dan al strak in de hoek van het grondzeil...
Voortent aardig kracht zetten en dan gaat ie 1 hoekje, keuken vaakst. Wellicht ondergrond afhankelijk, bepaald wel hoe strak je bogen staan denk ik, als dat wat ongelijk is, zit er wellicht ruimte. Bedenk me namelijk dat het deze keer andere hoeken waren waar ik er 1 bij kon drukken, je zou verwachten dat het niet uitmaakt welke kant van de boog. Zal expert (ega) eens vragen als ze wakker is
"Mekker, blaat"
Met een vrouw die regelmatig het openluchtbad van Mayrhofen gebruikte, en de diverse liften die we hebben genomen, hadden we de kaart er al heel snel uit. Met zo'n kaart ga je natuurlijk wel sneller even een berg op voor een uurtje spelen in de speeltuin bij het bergstation....Red devil schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:42:
[...]
Onze vakanties zijn wel aardig actief, maar ik vind de flexibiliteit van eigen auto wel fijn. Die OV optie zou ik met name interessant om in grote steden te komen. Maar denk dat de kosten van kabelbaan + zwembad al genoeg zijn om een kaart te rechtvaardigen.
OV hebben we niet gebruikt (wel overwogen, maar dan 'omdat het kan'), de vallei is met fiets en auto prima te berijden. Grote steden, in dit geval Innsbruck, liggen buiten de zone.
Voor sfeerverlichting hebben we een 30 jaar oude Colman benzinelamp
[ Voor 17% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2021 09:23 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
* Orion84 heeft jaren gebruik gemaakt van zo'n coleman benzine lamp met 2 kousjes. Tegenwoordig een Biolite BaseLantern XL in gebruik: https://eu.bioliteenergy.com/products/baselantern-xlJelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:
Vaak gecombineerd met een string sitelights: https://eu.bioliteenergy.com/products/sitelight-string
/f/image/Ud8O90xPuuLTYvY7baXxT3uZ.png?f=fotoalbum_large)
Instelbare kleur, oplaadbaar via USB, functioneert ook als USB powerbank en dus als basis station voor die sitelights. Bediening via een app op je telefoon, incl. automatisch inschakelen als je in de buurt komt (als je na een avondwandeling terug komt bij je tent bijvoorbeeld).
Die BaseLantern wordt niet meer verkocht en is recent opgevolgd door de Alpenglow serie: https://eu.bioliteenergy.com/products/alpenglow-500
Verder nog wat LED zaklampen (fenix/olight) en koplampjes (petzl/biolite). En als het puur voor de gezelligheid is dan werkt een paar kaarsen natuurlijk ook (al dan niet citronella)
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 11-08-2021 09:39 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wij gebruiken een Feuerhand 276. In het blauw:Jelte schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 21:43:

Oplaadbaar (niet met accu, maar met lampolie). Goed in te stellen qua hoeveelheid licht. En gezelliger dan dit krijg je het niet
Ik denk dat ik moet stoppen met volgen van dit topic, wordt veel te duurOrion84 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:33:
[...]
Die BaseLantern wordt niet meer verkocht en is recent opgevolgd door de Alpenglow serie: https://eu.bioliteenergy.com/products/alpenglow-500
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Die heb ik ook, maar eigenlijk vind ik het maar niets. Ja misschien handig als je echt in het pikkedonker aan het wandelen bent, maar de rest van de tijd?Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:21:
Wij hebben Petzl LED hoofdlampjes. Topdingen, altijd je handen vrij. Zit ook een rode LED in als je mensen niet wil verblinden.
Voor sfeerverlichting hebben we een 30 jaar oude Colman benzinelampPrachtig ding.
- nachts is er eigenlijk altijd wel wat licht buiten om genoeg te zien. Met een hoofdlamp zie je alleen wat er in de lichtstraal ziet. Zonder zie ik dan meer
- rode led is handig, maar dan moet je hem wel gebruiken. Genoeg mensen die dat niet doen, naar je kijken je dus compleet verblinden. Heel irritant, want dan ben ik mijn nachzicht even kwijt
- niet gezellig, want je ziet iemand zijn gezicht niet meer, alleen dat lichtje.
Maar in het donker wandelen in de bergen (zonder maan) of in een grot, dan zeker een petzl.
Dat ziet er inderdaad ook goed uit. Alleen is de RGB functie niet bepaald nodig en heeft het een kleinere niet vervangbare accu ten opzichte van die Sofirn LT1. Deze is wel mooierOrion84 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 09:33:
[...]
* Orion84 heeft jaren gebruik gemaakt van zo'n coleman benzine lamp met 2 kousjes. Tegenwoordig een Biolite BaseLantern XL in gebruik: https://eu.bioliteenergy.com/products/baselantern-xl
Vaak gecombineerd met een string sitelights: https://eu.bioliteenergy.com/products/sitelight-string
[Afbeelding]
Instelbare kleur, oplaadbaar via USB, functioneert ook als USB powerbank en dus als basis station voor die sitelights. Bediening via een app op je telefoon, incl. automatisch inschakelen als je in de buurt komt (als je na een avondwandeling terug komt bij je tent bijvoorbeeld).
Verder nog wat LED zaklampen (fenix/olight) en koplampjes (petzl/biolite). En als het puur voor de gezelligheid is dan werkt een paar kaarsen natuurlijk ook (al dan niet citronella)
En het gaat ook erom dat je je boek een beetje kunt lezen of bijvoorbeeld een spel op tafel kunt spelen.
Die citronella kaars geeft dan niet echt genoeg licht, of je moet er een aantal neerzetten misschien.
Zeker gezellig, gaat weinig boven een echte vlam qua gezelligheid.eamelink schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:05:
[...]
Wij gebruiken een Feuerhand 276. In het blauw:
[Afbeelding]
Oplaadbaar (niet met accu, maar met lampolie). Goed in te stellen qua hoeveelheid licht. En gezelliger dan dit krijg je het niet
Maar het heeft wel wat nadelen wat mij betreft:
- lampen olie mee
- relatief groot
- verbrandt een brandstof, dus niet duurzaam
Gaat wel enorm lang mee, dus die led lampen op een accu moeten nog wel wat bewijzen qua levensduur. Dan is die Sofirn wel interessant, want die kun je helemaal uit elkaar halen en misschien wel onderdelen vervangen (in ieder geval de accu).
Het zijn ook geen sfeerlampjes nee. Maar voor 's avonds een spelletje doen gebruik ik dus een benzinelamp. Vind ik een stuk gezelliger en meer 'camping' dan een LED ding. Maar goed, onze kampeerinsteek is dat we los zijn van alles van electriciteit nodig heeft.Jelte schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:20:
[...]
Die heb ik ook, maar eigenlijk vind ik het maar niets. Ja misschien handig als je echt in het pikkedonker aan het wandelen bent, maar de rest van de tijd?
- nachts is er eigenlijk altijd wel wat licht buiten om genoeg te zien. Met een hoofdlamp zie je alleen wat er in de lichtstraal ziet. Zonder zie ik dan meer
- rode led is handig, maar dan moet je hem wel gebruiken. Genoeg mensen die dat niet doen, naar je kijken je dus compleet verblinden. Heel irritant, want dan ben ik mijn nachzicht even kwijt
- niet gezellig, want je ziet iemand zijn gezicht niet meer, alleen dat lichtje.
Maar in het donker wandelen in de bergen (zonder maan) of in een grot, dan zeker een petzl.
Als je een lamp op lampolie of benzine te groot vindt heeft Campingaz ook lampjes op een klein bommetje. Minder warm licht maar nog steeds beter dan LED en heel klein.
En duurzaam... tja. Wij hebben in drie jaar kamperen één fles lampolie verbruikt en de lamp zelf gaat al 30 jaar mee plus een paar kousjes. Wil ik een LED lamp nog maar zien halen.
[ Voor 13% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2021 10:30 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom ben ik het ook gaan proberen inderdaad, ik wil graag vooraf weten waar ik aan toe ben en niet verrast worden door een *kloenk* als ik toevallig door een krap straatje probeer te komen.Red devil schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 07:58:
Dat zou mijn grootste angst zijn met een fietsdrager op de wissel van de caravan. Volgens mij zou ik dan niet meer lekker mijn bochtjes kunnen maken!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hi Ha Hopjesvla
- Bij gebruik in de voortent of onder een luifel met zijschermen zit je zelf in de schadelijke dampen. In het hoogseizoen zal dit minder een bezwaar zijn dan voor iemand die (ook) in voor- en naseizoen kampeert.
- Brandgevaar, zeker in combinatie met kinderen en/of huisdieren die niet altijd even voorzichtig of oplettend zijn
- Kans op lekkage van stinkende en tentdoek-aantastende brandstof.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Die zouden er in principe langs moeten steken, dus volgens mij niet. Daarbij is de voorste fiets van een vijfjarige, dus die is korter dan de drager breed is.Jochem schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:03:
Ziet er prima uit. Er komen nog wel fietsen op. Ondanks dat de banden rond zijn en omhoog lopen zou dat nog een effect kunnen hebben op de effectieve hoek tussen auto en aanhanger?
Vooruit kan het dus nooit mis gaan, dat is fijn om te weten. Bij achteruit rijden wel, maar dat kan ook zonder fietsen mis gaan. Voordeel van een vouwwagen is dan weer dat je niet moeilijk gaat doen met steken maar hem er gewoon zelf heen trekt. Ik heb niet het postuur van het klassieke vooroordeel van de computernerd dus trek die kar zelf gewoon lachend de straat door en de stoep op, dus op z'n plek krijgen moet dan ook wel lukken. Zeker als m'n vriendin helpt.Heb ook met fietsen op de dissel gereden en imho gaat dat allemaal prima. Die hoek heb je, als je goed inschat, (nagenoeg) nooit nodig. Anders kun je altijd nog een mover instaleren! 😎 (vet!)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat ligt een beetje aan je hoofdlamp. Mijn ervaring met Petzl-achtigen is vergelijkbaar: ze hebben een standje nuke en een standje niet-zo-nuke met beiden een vrij smalle bundel. Dat geeft bovenstaande effecten.Jelte schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:20:
[...Quote Petzl hoofdlamp...]
Die heb ik ook, maar eigenlijk vind ik het maar niets. Ja misschien handig als je echt in het pikkedonker aan het wandelen bent, maar de rest van de tijd?
Mijn Zebralight heeft dat standje nuke (~500 lm) ook wel maar hij heeft ook veel heel veel lagere standen die veel bruikbaarder zijn. (Ik denk dat ik hem meestal op iets van 0,5 à 3 lm gebruik) Daarbij is de lichtbundel veel breder dan van de meeste Petzls.
Voor het boekje lezen vind ik de ingebouwde verlichting van mijn Kindle (Mk 4 dacht ik?) geniaal. Kan ook mooi op een héél klein standje. Helpt je natuurlijk geen zier bij een spelletje alleen.Jelte schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:22:
[...]
En het gaat ook erom dat je je boek een beetje kunt lezen of bijvoorbeeld een spel op tafel kunt spelen.
Die citronella kaars geeft dan niet echt genoeg licht, of je moet er een aantal neerzetten misschien.
Komend weekend gaan we hem even proberen, dus als je vragen hebt komt maar op.Luuk84 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:54:
Ik zie dat je eindelijk een vouwwagen hebt gevonden, leuk hoor, gefeliciteerd!
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Livingstone als je er weg mee bent geweest. Zou ik je daar eens wat vragen over mogen stellen?
En je fietsenrek kan net
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ware het niet dat lichtopbrengst nu net weer niet het enige is waar een Maglite om draait.Bacchus schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 08:27:
Hehe, een maglite.. Nostalgie.. Heb ik hier ook nog een klassiek 2D-xenon-model van liggen.. Aardig geschikt als zelfverdedigingsknuppel (de 4D doet dat nog beter) maar inmiddels hopeloos achterhaald als zaklamp.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ons idee van kamperen is op een mooi, rustige plek een tent neerzetten. En dat je na paar keer struikelen al in een mooi wandelgebied bent. Zelf zat ik te denken in de buurt van de Veluwe of in de buurt van de Schoorlse Duinen. De natte voorzieningen van de camping moeten wel schoon zijn.
Nu is mijn vraag, heeft iemand een aanrader?
Een ander vraag...
De basic dingen hebben we al: tent (met genoeg "normale" haringen), slaapzak, luchtbed
We gaan donderdagavond het volgende halen:
hoekharingen, tarp, klapstoelen waar je ook in kan liggen, tafeltje, lamp, grondzeil/worteldoek
Ben ik iets "belangrijks" vergeten?
deze mogelijk, maar ik verwacht dat alles een beetje vol gaat zitten ; https://www.hogeveluwe.nl/nl/bezoek-het-park/kamperenstreamnl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:31:
***members only***
Ons idee van kamperen is op een mooi, rustige plek een tent neerzetten. En dat je na paar keer struikelen al in een mooi wandelgebied bent. Zelf zat ik te denken in de buurt van de Veluwe of in de buurt van de Schoorlse Duinen. De natte voorzieningen van de camping moeten wel schoon zijn.
Een ander vraag...
De basic dingen hebben we al: tent (met genoeg "normale" haringen), slaapzak, luchtbed
hoekharingen, tarp, klapstoelen waar je ook in kan liggen, tafeltje, lamp, grondzeil/worteldoek
Hoe en wat ga je doen met eten?
Rol WC papier
Ik heb nog nooit gehoord van worteldoek in de toepassing van een grondzeil; worteldoek laat water juist door wat een grondzeil juist moet voorkomen.
Kleren voor alle weersomstandigheden zijn wel handig, zeker met dit rare zomerweer.
Er zijn een hoop kleine dingen die je niet noodzakelijk nodig hebt maar die toch wel handig zijn maar voor een weekendje wel geskipt kunnen worden denk ik. Als wij inpakken lijkt het wel een volksverhuizing heb ik soms het idee.
En je stinkt naar de rook. En je buren als ze pech hebben ook.Anton2610 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:05:
Een mooi klein kampvuur geeft ook fijn licht. En helpt nog eens tegen de muggen.
Ik ben fel tegenstander van open vuur op campings.
[ Voor 21% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-08-2021 11:38 ]
Bedankt voor je tip!maartend schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:35:
[...]
deze mogelijk, maar ik verwacht dat alles een beetje vol gaat zitten ; https://www.hogeveluwe.nl/nl/bezoek-het-park/kamperen
Hoe en wat ga je doen met eten?
Rol WC papier
"U kunt uw plek op de camping niet vooraf reserveren.
U kunt op de dag zelf na 11 uur 's morgens bij de portier van Ingang Hoenderloo informeren over het aantal beschikbare plaatsen op de camping."
Zuur als je er bent en er is geen plek...
En we eten buiten de camping. Zo basic willen we nou ook weer niet kamperen
Worteldoek komt van dit topic. Juist omdat het water doorlaat.Dr. Strangelove schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:36:
Als je eten op een 'externe' manier regelt scheelt dat een hoop zooi (bestek, borden, fornuis, gas, koelbox etc.).
Ik heb nog nooit gehoord van worteldoek in de toepassing van een grondzeil; worteldoek laat water juist door wat een grondzeil juist moet voorkomen.
Kleren voor alle weersomstandigheden zijn wel handig, zeker met dit rare zomerweer.
Er zijn een hoop kleine dingen die je niet noodzakelijk nodig hebt maar die toch wel handig zijn maar voor een weekendje wel geskipt kunnen worden denk ik. Als wij inpakken lijkt het wel een volksverhuizing heb ik soms het idee.
En dat is ook de reden dat we eerst 2 nachten willen kijken of het iets is. Kunnen we meteen noteren wat wij missen tijdens het kamperen.
Mijn tip zou zijn om een eerste keer vooral niet teveel mee te nemen.streamnl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:31:
***members only***
Een ander vraag...
Onderdak, spullen om te slapen en iets om te kunnen zitten. Daarnaast uiteraard dingen zoals kleren en persoonlijke verzorging.
hoekharingen/tarp/tafel/lamp/worteldoek zijn allemaal leuk, maar heb je in de basis niet nodig. Mocht kamperen je niet bevallen zit je ook niet met deze spullen opgescheept.
Als je in zo'n campingwinkel loopt kom je van alles tegen waarvan je denkt: Oja dat zou wel eens handig kunnen zijn en voor je het weet sleep je weer een hele achterbank aan spullen mee.
Mocht het kamperen je bevallen, kan je uiteraard altijd nog bedenken wat je extra zou willen aanschaffen.
2 jaar geleden op de Harskamperdennen gestaan, super fijne camping op de Veluwe. De achteruitgang van de camping uit en je staat letterlijk op de hei. Vraag me wel af of ze niet compleet vol zitten deze zomer.streamnl schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:31:
***members only***
Waterzak/jerrycan? Altijd wel prettig om water bij de hand te hebben.Een ander vraag...
En als je stroom wil gaan gebruiken, een campingstekkerblok en een verlengkabel (met van die blauwe stekkers), je zal niet de eerste zijn die tot de onaangename ontdekking komt dat het verloopstukje van de campingpaal precies andersom is
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Hi Ha Hopjesvla
En in dat licht (Anton2610 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 11:05:
Een mooi klein kampvuur geeft ook fijn licht. En helpt nog eens tegen de muggen.
@Orion84 had deze geloof ik, werkt dit ook een beetje als kampvuurtje of moet je dan die grotere hebben? Ben op zich wel benieuwd naar de levensduur van zoiets, je zit toch steeds een bak elektronica heet te stoken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@wouter3
Dat is ook het plan. Liever nu iets "missen", dan al te veel mee willen nemen.
@Chiron
Een hele mooie camping! Ik noteer hem in mijn lijstje.
(helaas minimaal 4 nachten. Vrouwlief moet maandag gewoon werken)
We willen de eerste keer zonder stroom proberen. Dan dwingen wij ons ook op de gsm niet constant te gebruiken als het even stil is.
@Hopjesvla79

Ik moest ook zoeken en ik meen dat dit de naam was.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Van de zijkant slecht te zien, maar volgens mij staat deze prima. De ‘standaard’ zonneluifel van de Mercury loopt naar beneden af dus die staat lager dan de voortent, maar als je de buizen ver buiten de lijn met de voortent zet krijg je een rare hoek in je doek en komt de luifel lager dan hij bedoeld is. De extra zonneluifel die daar dan voor komt, is dan ook te laag en meestal is die dan ook niet meer goed af te spannen. Op jouw foto staat ‘ie volgens mij strak,
Ik ben toch malle pietje niet!