Let op, het gaat wel om het maximaal toelaatbaar gewicht van de combinatie. Een snelle blik in de
Autoweek Carbase leert dat zo'n Megane 1914 kg mag wegen. Voor een aanhanger met een maximaal toelaatbaar gewicht van meer dan 1583 kg is dan dus een E-rijbewijs nodig!
Even los van wat er mag, zou ik ook zeker niet het maximum opzoeken.
Ik heb zelf een Skoda Octavia Greentech 1.6 TDI met 105 pk, die mag 1500 kg trekken, maar met mijn caravan van zo'n 1200 kg erachter (1300 max toelaatbaar) vind ik de combinatie al niet denderend qua stabiliteit. En die 105 pk houdt ook niet over, het kan en je zal er overal mee komen, maar het is niet fantastisch. Ik ben daarom zeer blij met de 40 pk die ik erbij heb laten chippen. Maar dan nog moet ik veel voorzichtiger zijn qua snelheid en beladen dan met mijn vorige Octavia, die van zichzelf zo'n 100 kg zwaarder was (en een 170 pk diesel had).
@
Dennis1812 Ik zou ook zeker naar een goede rijschool gaan en eens een proefles nemen voor BE. En als dat bevalt, gewoon direct doorpakken en je BE halen. Daar krijg je nooit spijt van. De regels worden in de loop der jaren alleen maar scherper, en als je over 5 of 10 jaar een elektrische auto (=zwaar!) voor je caravan zet, is de kans zeer groot dat je alsnog BE nodig hebt.
EDIT: Ik zie nu het screenshot van Dennis, hij moet dus bij een aanhanger TMM van >1627 BE hebben. En inderdaad opletten dat het totaal van de combinatie véél lager is dan de som van beide TMM's. En als je dus een vol beladen 1700 kg caravan achter je Megane hangt, mag de Megane daadwerkelijk maar 1573 wegen, wat de combinatie alleen maar nóg instabieler maakt. Advies is meestal dat de caravan zo 70-80 % van het beladen trekkend voertuig mag wegen voor een stabiele combinatie. In dat (theoretische, maar Renault vindt het prima...) geval is hij dus 108% !!
Bovendien heb je dan t.o.v. rijklaar gewicht maar 186 kg laadvermogen. Dat is één passagier en 100 kg spullen...
[
Voor 24% gewijzigd door
Wild Chocolate op 06-08-2021 10:31
]