Zuid Zwitserland ook een optie? Heb een paar keer bij het meer van Lugano gestaan, mooie campings daar. Voordeel van Zwitserland geen gedoe met tests/qr codes etc, je mag zo naar binnen.Ojjorz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:27:
Is er nog iemand die een leuke camping voor tenten weet in Noord-Italie? Dan denk ik vooral aan de regio Trentino/Bolzano, liefst tegen de bergen aan of er net in.
Ik vind het moeilijk om een leuke camping te vinden. Veel is gericht op campers en caravans, bijvoorbeeld met gravelplekken. De tentkampeerders krijgen dan 30m2 in een rijtje zonder scheiding... Niet echt charmant.
De faciliteiten zijn niet echt belangrijk. Een meertje of zwembad is meegenomen.
Kan ook nog wel ja. Alleen vind ik Zwitserland eigenlijk gewoon te duur. We blijven zuinige HollandersErapaz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:07:
[...]
Zuid Zwitserland ook een optie? Heb een paar keer bij het meer van Lugano gestaan, mooie campings daar. Voordeel van Zwitserland geen gedoe met tests/qr codes etc, je mag zo naar binnen.
Wat is je favo camping aan het meer van Lugano?
Vorig jaar onder weg naar de F1 van Mugello op Monte Generosso gestaan. Heel kleine camping, maar erg rustig en zwemmen vanaf de camping. Aan de andere kant van het spectrum heb je TCS camping Lugano waar je ook direct aan het meer kunt staan.Ojjorz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:18:
[...]
Kan ook nog wel ja. Alleen vind ik Zwitserland eigenlijk gewoon te duur. We blijven zuinige Hollanders
Wat is je favo camping aan het meer van Lugano?
Qua duur valt Zwitserland wel mee, alle waar naar zijn geld zeg ik maar (minder tokkie Hollanders en het is hier erg mooi). Als je naar de supermarkt prijzen krijgt is groente en fruit van de streek goedkoper dan in Nederland. Brood is dezelfde prijs als in Nederland. Vlees uit de regio is even duur als biologisch vlees in Nederland. Aangezien wij alleen biologisch eten zijn de boodschappen hier dus even duur.
Maar verder prima dat men denkt dat Zwitserland duur is, blijft het hier lekker rustig.
Dat is dus precies nul verschil met omruilen en eventueel keurjaren betalen.Drardollan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:06:
Vullen is zo fijn, betaal je enkel gebruik. En na 10 jaar koop je eens een nieuwe fles.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb t slechts eenmaal meegemaakt in Duitsland, en daar zat netjes een kWh meter in de kast en kon je het zelf netjes in de gaten houden. Dikke primaDrardollan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 10:10:
[...]
Zo zit ik er ook in, maar dan wel met echte meters en normale tarieven. Ben al een paar keer genaaid door een camping die zei dat ik 7kW per dag gebruikt had a 45 cent de kW. Dat gebruikt mijn hele huis amper op een dag, dus mijn caravan zeer zeker niet.
Als ik een andere caravan koop, en dat is binnen nu en 3 jaar, dan ga ik een kWh meter inbouwen. Want de toekomst is ongetwijfeld betalen per kW, maar dan wil ik voorkomen dat ik de winstpakker van de dag wordt
Enkel als je helemaal leeg bent. Anders gaan ze met wat geluk wegen, maar vaak is het zo omruilen.Gonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:03:
[...]
Dat is dus precies nul verschil met omruilen en eventueel keurjaren betalen.
Maar het scheelt dat ik een vulstation om de hoek heb
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Zoals het hoort inderdaad. De campings waar ik het gezien heb zat de meter fijn achter een gesloten deurtje of enkel digitaal uit te lezen bij de receptie.Phony schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 18:43:
[...]
Heb t slechts eenmaal meegemaakt in Duitsland, en daar zat netjes een kWh meter in de kast en kon je het zelf netjes in de gaten houden. Dikke prima
Nu zullen 9 van de 10 campings goudeerlijk zijn,
maar we weten allemaal wat er gebeurd als je schimmige bedrijven een vinger geeft.
Ja als je preventief zou gaan ruilen dan gooi je gas weg in dat geval inderdaad, bij de groene fles deed ik dat ook (die wordt meestal niet bijgevuld). Dat wordt echt mierenneuken om muntjes af en toe. Ik heb besloten dat die paar euro gas besparen de moeite niet is op het grotere geheel.Drardollan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:41:
Enkel als je helemaal leeg bent. Anders gaan ze met wat geluk wegen, maar vaak is het zo omruilen.
Maar het scheelt dat ik een vulstation om de hoek heb
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb net de Safari Chef opgehaald, hij is gewoon nieuw! Inclusief alle accessoires (en voor een losse gasfles) . Ik ben blij, dit wordt nu al mijn favoriete kooktoestelGonadan schreef op maandag 26 juli 2021 @ 21:01:
[...]
Er was wel verschil tussen de oude en de nieuwe maar ik weet niet meer wat. Misschien accessoires?
Let wel op of je hem hebt voor een externe gasfles of met busje direct op het toestel. (Zie HP/LP discussie hierboven)

Vaak bu'j te bang!
Haha nu al favoriet? Is dat puur op zicht of heb je hem ook al gebruikt.-tom-562 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:38:
[...]
Ik heb net de Safari Chef opgehaald, hij is gewoon nieuw! Inclusief alle accessoires (en voor een losse gasfles) . Ik ben blij, dit wordt nu al mijn favoriete kooktoestel(helaas deelde mijn vriendin m'n enthousiasme niet
die vond het wel een 'ok ding'
))
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Op het zichtGonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:54:
[...]
Haha nu al favoriet? Is dat puur op zicht of heb je hem ook al gebruikt.
Vaak bu'j te bang!
Rustige hoek helaas niet...ik "geniet volop" van de bingo/discoGonadan schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:28:
[...]
Haha dat is wel heel toevallig, nu ja, of toch eigenlijk niet.
Dan hoop ik voor je dat je nog in een rustige hoek staat. Wij zijn er nog tot donderdag (als ik niet weggestuurd word voor het opvoeden voor andermans kinderen) maar daarna denk ik niet snel weer. Precies wat jij beschrijft is daarom we hier vroeger wel met heel veel plezier gestaan hebben.
In recensies is dit verschil helaas nog niet terug te zien, anders hadden we het kunnen weten. Misschien maar even toekomstige teleurstellingen helpen voorkomen?

Nou met het volume van deze bingo maakt het weinig uit waar je op de camping staat volgens mij. Het maakt voor mijn gevoel niet eens uit aan welke kant van Drents-Friese Wold je staat.hippiepaci schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:19:
[...]
Rustige hoek helaas niet...ik "geniet volop" van de bingo/discoOverdag lekker op pad geweest en in het bos gespeeld en geklauterd dus dat was leuk. Inmiddels de herrie wel zat. Normaal ben ik niet zo van het schrijven van reviews, maar denk dat ik er nu maar mee ga beginnen. Morgen lekker een dagje zwemmen en dan donderdag verkassen naar een camping waar ze promoten met de afwezigheid van animatie
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik hoor niks hoor, en zit ook in gemeente de WoldenGonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:22:
[...]
Nou met het volume van deze bingo maakt het weinig uit waar je op de camping staat volgens mij. Het maakt voor mijn gevoel niet eens uit aan welke kant van Drents-Friese Wold je staat.
Mijn adresje vult gelukkig groen welGonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:37:
[...]
Ja als je preventief zou gaan ruilen dan gooi je gas weg in dat geval inderdaad, bij de groene fles deed ik dat ook (die wordt meestal niet bijgevuld). Dat wordt echt mierenneuken om muntjes af en toe. Ik heb besloten dat die paar euro gas besparen de moeite niet is op het grotere geheel.

Wij hebben hier op het veldje van de 10 plekken slechts 1 iemand zonder Braai-tom-562 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:38:
[...]
Ik heb net de Safari Chef opgehaald, hij is gewoon nieuw! Inclusief alle accessoires (en voor een losse gasfles) . Ik ben blij, dit wordt nu al mijn favoriete kooktoestel(helaas deelde mijn vriendin m'n enthousiasme niet
die vond het wel een 'ok ding'
))
Zelf heb ik een Carri Chef 2 en gebruik die eigenlijk dagelijks. Veel met de Paella pan, maar gisteren de pizzasteen en vandaag de BBQ Plancha. Zowel bruikbaar buiten als in de voortent. Sinds ik dit ding heb worden de gaspitten binnen enkel nog gebruikt om in de ochtend broodjes te bakken (Omnia campingoven, ook een geweldig ding!).
Dit topic is slecht voor mij, nu wil ik ook een Omnia campingovenDrardollan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:28:
[...]
Wij hebben hier op het veldje van de 10 plekken slechts 1 iemand zonder Braai![]()
Zelf heb ik een Carri Chef 2 en gebruik die eigenlijk dagelijks. Veel met de Paella pan, maar gisteren de pizzasteen en vandaag de BBQ Plancha. Zowel bruikbaar buiten als in de voortent. Sinds ik dit ding heb worden de gaspitten binnen enkel nog gebruikt om in de ochtend broodjes te bakken (Omnia campingoven, ook een geweldig ding!).
Vaak bu'j te bang!
Niet nodig, broodjes bakken kan in de chef.-tom-562 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:45:
[...]
Dit topic is slecht voor mij, nu wil ik ook een Omnia campingoven
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb gewoon drie pitten in de bermkeuken waar ik meer dan voldoende aan heb en vraag me oprecht af wat ik met zo'n braai zou moeten en wat ik niet met een pan kan. Bbq'en doen we iig niet echt.
Omdat ik toevallig nog een plekje over had heb ik wel voor de lol een pizza oven van huis meegenomen dit keer. Trekt slechts 1200W en is dus zelfs op 6A geen enkel probleem. Eerder warmden we wel eens pizza's op tijdens vakantie, maar nu smaken ze net zo heerlijk en vers als thuis ^_^ En binnen 5 minuten klaar.
Ik weet niet of een braai de steen makkelijk boven de 350 graden krijgt en hoe het met bovenwarmte zit, maar ik zie graag t tegendeel
Met alleen warmte van onder met een deksel erop is t niet veel anders dan een pizzasteen op een bbq en dat is niet echt wat ik zoek. Wel eens geprobeerd, maar was er niet echt tevreden over.
Heb al enkele keren gezien dat ie voor pizza's wordt gebruikt en dat lijkt me op zich wel lachen.
Omdat ik toevallig nog een plekje over had heb ik wel voor de lol een pizza oven van huis meegenomen dit keer. Trekt slechts 1200W en is dus zelfs op 6A geen enkel probleem. Eerder warmden we wel eens pizza's op tijdens vakantie, maar nu smaken ze net zo heerlijk en vers als thuis ^_^ En binnen 5 minuten klaar.
Ik weet niet of een braai de steen makkelijk boven de 350 graden krijgt en hoe het met bovenwarmte zit, maar ik zie graag t tegendeel
Heb al enkele keren gezien dat ie voor pizza's wordt gebruikt en dat lijkt me op zich wel lachen.
[ Voor 38% gewijzigd door Phony op 02-08-2021 23:08 ]
Ah, niet eens aan gedacht. Deksel er op natuurlijkGonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Niet nodig, broodjes bakken kan in de chef.
Vaak bu'j te bang!
Heb de omnia oven gehad maar nooit echt enthousiast over geweest
Vorige week verkocht want sinds vorig jaar de Coleman oven. Die werkt in mijn ogen fijner
Vorige week verkocht want sinds vorig jaar de Coleman oven. Die werkt in mijn ogen fijner
:strip_exif()/f/image/i86excYHn7ZxkZonOuRqLCFT.jpg?f=fotoalbum_large)
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Goed gebruikte vakantieaanhanger met al die stickers. Racefan?harley schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:17:
Heb de omnia oven gehad maar nooit echt enthousiast over geweest
Vorige week verkocht want sinds vorig jaar de Coleman oven. Die werkt in mijn ogen fijner [Afbeelding]
werk in een motorzaak en gaan met de motor op vakantie
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
@Ojjorz http://www.campingganthaler.com/
11 jaar geleden gestaan bij een groepsreis. In de buurt van Bolzano, prima sanitair (destijds) en een zwembad.
11 jaar geleden gestaan bij een groepsreis. In de buurt van Bolzano, prima sanitair (destijds) en een zwembad.
[ Voor 3% gewijzigd door Peetman op 03-08-2021 12:22 ]
inderdaad prima camping.Peetman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:20:
@Ojjorz http://www.campingganthaler.com/
wij hadden alleen ongelofelijk r*k weer toen we daar een week waren, geen droge dag meegemaakt.
wel Otzi bekeken in Bolzano en een stukje weinstrasse gedaan.
specs : wil je niet weten
Gezien zijn gebruikersnaam, koopt hij gewoon vaak onderdelenJochem schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:54:
[...]
Goed gebruikte vakantieaanhanger met al die stickers. Racefan?

We hadden inderdaad een paar Odysees op de korrel die aan deze eisen voldeden. Helaas bleek dat ze qua doek niet al te best meer waren, in mijn ogen geen 1000-1500 waard (ook al zat er een zijtent+voortent bij).Phony schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 15:18:
[...]
Odyssee is een goede keuze! Die gebruiken wij nu ook een paar jaar naar volle tevredenheid. Let op dat de zijkant (gastencabine) er niet standaard bijzit. En qua luifel heb je ook meerdere modellen. Wij hebben er een die geen stok hoeft in het midden en dat is erg prettig. Een stok in het midden staat voor ons toch wel in de weg.
Ook betrof het veelal de safari-kleurstelling, overdag handig qua warmte en licht, maar dus ook vroeg licht in de tent.
Nu van de stalling een Cabanon Mercury kunnen lenen als tussenoplossing.
Lekker grote tent en 2 volwaardige bedden (deze helaas zonder lattenbodem, maar wel 2x tuddal topper).
Helaas wat lastiger opzetten en inpakken. De kar is ook een behoorlijk stuk smaller vergeleken met een Trigano/Jamet.
Zin in
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jij was toch wel van de Macarena?Gonadan schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 20:58:
@hippiepaci ik wist niet dat jij ook een disco organiseerde?![]()

Vandaag in Meppel naar het zwembad geweest dus verder niks mee gekregen van de camping...tot nu dan

Dat is geen gebruikersnaam, gewoon mijn echte naamWild Chocolate schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:02:
[...]
Gezien zijn gebruikersnaam, koopt hij gewoon vaak onderdelen
Dat is een hele nette stalling dan! Mooi dat je voor nu geholpen bent. Wellicht kun je na het hoogseizoen iets leuks op de kop tikkenDopdeDouwer schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:01:
[...]
We hadden inderdaad een paar Odysees op de korrel die aan deze eisen voldeden. Helaas bleek dat ze qua doek niet al te best meer waren, in mijn ogen geen 1000-1500 waard (ook al zat er een zijtent+voortent bij).
Ook betrof het veelal de safari-kleurstelling, overdag handig qua warmte en licht, maar dus ook vroeg licht in de tent.
Nu van de stalling een Cabanon Mercury kunnen lenen als tussenoplossing.
Lekker grote tent en 2 volwaardige bedden (deze helaas zonder lattenbodem, maar wel 2x tuddal topper).
Helaas wat lastiger opzetten en inpakken. De kar is ook een behoorlijk stuk smaller vergeleken met een Trigano/Jamet.
Zin in
Aangenomen dat die kar van henzelf is en niet gewoon van een andere klant.Phony schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 00:07:
Dat is een hele nette stalling dan!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sssst! Niet zo hardGonadan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Aangenomen dat die kar van henzelf is en niet gewoon van een andere klant.
Hij heeft er genoeg staan, dus dat zal het probleem niet zijnGonadan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
Aangenomen dat die kar van henzelf is en niet gewoon van een andere klant.
Wij vertrekken morgen richting Slovenië om te kamperen met een tent. Door de verscherpte maatregelen in Duitsland (geen uitzondering betreft quarantaine bij geen vaccinatie voor kleine kinderen), moeten we nu in 1 streep naar Oostenrijk rijden. Gaat nog een uitdaging worden met een 4 en 3 jarige
.
Iemand toevallig nog tips qua route of leuke rustplaats?
Every magical journey begins with a single step
Misschien is in de avond rijden een optie? Werkte goed bij mijn kids hebben lekker geslapen namelijk.Bowen_HAFX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:14:
Wij vertrekken morgen richting Slovenië om te kamperen met een tent. Door de verscherpte maatregelen in Duitsland (geen uitzondering betreft quarantaine bij geen vaccinatie voor kleine kinderen), moeten we nu in 1 streep naar Oostenrijk rijden. Gaat nog een uitdaging worden met een 4 en 3 jarige.
Heb me een paar dagen doodgeërgerd aan een piepje waarvan ik dacht dat het een spelletje op een telefoon of een ander elektronisch (kut) apparaat was. Begon pas rond schemering, maar hield soms helemaal op, soms bleef het doorgaan. Had een paar keer op het punt gestaan om de caravan hiernaast om te gooien...
Tot ik erachter kwam dat het vanuit het struikje naast onze plek kwam. En het leek misschien ook wel op een kuikentje ofzo.
Even Google: vroedmeesterpad. Man, wat haat ik die dieren. Lijken nog beschermd te zijn ook...
Tot ik erachter kwam dat het vanuit het struikje naast onze plek kwam. En het leek misschien ook wel op een kuikentje ofzo.
Even Google: vroedmeesterpad. Man, wat haat ik die dieren. Lijken nog beschermd te zijn ook...
Zolang het op gescheiden potten is, no problemo.barrymossel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:55:
Oh ja, waar ik dus echt niet aan kan wennen: simultaan schijten. Vroeger nooit zo'n problemen mee gehad, maar volgend jaar is het sowieso privé sanitair...
🤪
barrymossel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:54:
Heb me een paar dagen doodgeërgerd aan een piepje waarvan ik dacht dat het een spelletje op een telefoon of een ander elektronisch (kut) apparaat was. Begon pas rond schemering, maar hield soms helemaal op, soms bleef het doorgaan. Had een paar keer op het punt gestaan om de caravan hiernaast om te gooien...
Op Wiki staan geluidsfragmenten mocht iemand zich afvragen hoe dat dan klinkt: Wikipedia: Vroedmeesterpad
[ Voor 7% gewijzigd door renegrunn op 04-08-2021 22:20 ]
Helaas haha. Vind m'n vrouw vreselijk!wienesroa schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:04:
[...]
Zolang het op gescheiden potten is, no problemo.
🤪
We got 'em!!renegrunn schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:18:
[...]
feest der herkenning! Was een aantal jaren geleden met een groepje vrienden, elkaar tijdens het eerste ontbijt nog net niet stijf gescholden om de vraag welke gek zo zat de piepen/fluiten. 2e nacht: zelfde verhaal. Dag daarna was er wel iemand zo loos om te Googlen om tot dezelfde conclusie te komen...
Op Wiki staan geluidsfragmenten mocht iemand zich afvragen hoe dat dan klinkt: Wikipedia: Vroedmeesterpad
:strip_exif()/f/image/kmCqWmyCxEc92KzY66tzL3TE.jpg?f=fotoalbum_large)
Nou ja, het buurjongetje die kwam helpen zoeken. Rotjong heeft hem weer terug gezet. Kan moeilijk nu kokend water op die plek gooien, aangezien ie zo trots was...
Wagenziekpilletjes. Slapen z eheel goed op. 1 bij vertrek, kun je 5 uur doorrijden.Bowen_HAFX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:14:
Wij vertrekken morgen richting Slovenië om te kamperen met een tent. Door de verscherpte maatregelen in Duitsland (geen uitzondering betreft quarantaine bij geen vaccinatie voor kleine kinderen), moeten we nu in 1 streep naar Oostenrijk rijden. Gaat nog een uitdaging worden met een 4 en 3 jarige.
Haha dit meen je. Zijn er nu ineens drie in verschillende toonhoogten. Gecombineerd met krekels. #fml
Krekels zijn toch juist tof? Het is voor het eerst rustig genoeg om ze te horen hier, en de camping is alles behalve stil.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ha ha ha, ja die padden. Er is trouwens ook een uilensoort die een vrijwel identiek geluid maken. Wij moeten er ieg altijd hard om lachen als we ze weer horen. Scheelt, hopelijk, dat je nu weet dat het natuurlijk is en niet een of ander electrisch geluid.
Edit:
Het gaat dus om de Dwergooruil:
https://www.vogelgeluid.nl/dwergooruil/?type1558
Vooral het geluid van de roep klinkt, zeker buiten , als het geluid van de pad. Het geluid van de zang is een soort autoalarm piep.
Edit:
Vooral het geluid van de roep klinkt, zeker buiten , als het geluid van de pad. Het geluid van de zang is een soort autoalarm piep.
[ Voor 30% gewijzigd door Hopjesvla79 op 04-08-2021 22:45 ]
Hi Ha Hopjesvla
Haha inderdaad. Die uil lijkt wel net wat meer te galmen. Maar gelukkig hebben we er nu eentje gevonden en weten we zeker dat het een pad is! Maar ja, wat doe je eraan?Hopjesvla79 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:38:
Ha ha ha, ja die padden. Er is trouwens ook een uilensoort die een vrijwel identiek geluid maken. Wij moeten er ieg altijd hard om lachen als we ze weer horen. Scheelt, hopelijk, dat je nu weet dat het natuurlijk is en niet een of ander electrisch geluid.
Edit:
Misschien een beetje laat, maar prulletjes (speelgoed) van een paar euro (Marskramer, Action, AliExpress, ect) doen het hier altijd goed als zoethouder. Naast zo nu en dan een snoepje en pas drinken een half uur voordat de stop in zicht komt.Bowen_HAFX schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:14:
Wij zijn naar Spanje (overnachting in Millau) om 4:00 ‘s nachts vertrokken en pas na 3 uur de eerste stop om te ontbijten. Vervolgens een +/- twee uurtje na Parijs de iPad hulplijn ingeschakeld en twee uur later waren we bij de overnachting. Avondeten via UberEats besteld en ondertussen de kinderen even laten rondrennen bij de B&B. De tweede dag was nog maar drie uurtjes rijden met een pauze van een half uurtje.
Voor de terugreis twijfelen we nog maar gaan we waarschijnlijk ‘s ochtend vertrekken en op ons gemakje gaan rijden om rond middennacht thuis te zijn. Als het echt drama is zoeken we ergens een hotel op.
Aantal jaren geleden was ik met een vriend kamperen in Frankrijk, toen zat er een krekel naast onze tent. En serieus, die klonk zó hard...! We dachten alle twee dat het echt een krekel van een meter groot moest zijn ofzoGonadan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:32:
Krekels zijn toch juist tof? Het is voor het eerst rustig genoeg om ze te horen hier, en de camping is alles behalve stil.
Een beetje natuurgeluiden is heerlijk. Vooral de oceaan op de achtergrond 's avonds. Een betere 'soundtrack' is er niet
[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 04-08-2021 23:05 ]
Vaak bu'j te bang!
Dan moet ik de caravan uit, en dat wil je nou net niet op een koude ochtend. Lekker de Omnia op het fornuis in de caravan en wakker worden met de geur van versgebakken broodGonadan schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:52:
[...]
Niet nodig, broodjes bakken kan in de chef.
En dan net als thuis je eigen pot te moeten poetsen. Ik bedank er vriendelijk voor, ik heb vakantie.barrymossel schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 21:55:
Oh ja, waar ik dus echt niet aan kan wennen: simultaan schijten. Vroeger nooit zo'n problemen mee gehad, maar volgend jaar is het sowieso privé sanitair...
Maar sowieso boeit het mij niet, poep maar naast mijn bord. Als je maar niet spettert

Ik maak hier dus alles netjes schoon, ivm de walk of shame. Staat er net eentje te wachten terwijl zelfs de bril vol zit... Nee, dat kan ik niet.Drardollan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:23:
[...]
En dan net als thuis je eigen pot te moeten poetsen. Ik bedank er vriendelijk voor, ik heb vakantie.
Maar sowieso boeit het mij niet, poep maar naast mijn bord. Als je maar niet spettert
<knip> Voor vooroordelen en denigrerende / rolbevestigende praat is geen plek op Tweakers.
[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 05-08-2021 18:47 ]
If anything, verkassen. Zij waren er eerst
Haha daar verschillen wij dan in. Ik zit op zo'n ochtend nog liever met een fleece jas aan buiten dan dat ik binnen ga blijven hangen, maar daarom ook geen caravan voor mij.Drardollan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:21:
[...]
Dan moet ik de caravan uit, en dat wil je nou net niet op een koude ochtend. Lekker de Omnia op het fornuis in de caravan en wakker worden met de geur van versgebakken brood
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gisteren door gegaan naar de volgende camping. De tent opgebouwd en aan het einde van de middag nog tijd gehad om even in het zwembad te springen met de kids. In de avond marshmallows bij het kampvuur als toetje. Toen de kids sliepen zelf ook nog even bij het vuur gezeten.
De hele dag geen animatie bel of harde muziek...wat een verademing. Stuk meer rust hier, erg fijn.
De hele dag geen animatie bel of harde muziek...wat een verademing. Stuk meer rust hier, erg fijn.
Onze oldtimer caravan heb ik een paar weken terug naar Triorep in Scherpenzeel gebracht.
De as is een rubber geveerde as, waar voor zover wij weten nooit iets aan gedaan is wat betreft onderhoud.
Het viel wel op dat de caravan wat laag op zijn wieltjes stond en dat het geheel best wel achterover hing achter onze auto.

Ook bij onze vorige auto was dit zo:

Ze hebben de as er onder vandaan gesleuteld wat bij dit soort caravans wil zeggen dat er ook een groot deel van het onderstel onderuit gaat.
Ze trekken dan op een speciaal toestel de as uiteindes er uit en persen het geheel met nieuwe rubbers terug in elkaar.

Bij de wielen gemeten is het geheel hiermee 4cm omhoog gekomen

Omdat het een kamperen topic is, wat kampeer ervaringen met ons kleintje.
Ergens in mei een weekendje naar Drenthe, toen was ze net geen 3 maanden oud.

Boven ons "vaste bed" achterin de caravan had/heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt waar ze in ieder geval dit jaar nog in/op kan slapen.
Over het bed heb ik een soort van "brug" gemaakt, die in klap baar is dus tijdens het rijden op de vloer van de caravan gelegd kan worden.

Daarop staat het bovenste deel van haar cosleeper, zo is ze net als thuis lekker dichtbij ons. En slaapt ze ook nog een gewoon in haar eigen bedje. En slapen heeft ze als een roosje gedaan.

Wat we als kastje hadden gemaakt voor wat (Ikea) dozen bleek een ideaal verschoon plekje te zijn.

En voor de ouders onder ons, ben maar niet bang ff snel voor de foto een stap achter uit gedaan, de rest van de tijd tijdens het verschonen heb ik haar goed vast gehouden.
De as is een rubber geveerde as, waar voor zover wij weten nooit iets aan gedaan is wat betreft onderhoud.
Het viel wel op dat de caravan wat laag op zijn wieltjes stond en dat het geheel best wel achterover hing achter onze auto.

Ze hebben de as er onder vandaan gesleuteld wat bij dit soort caravans wil zeggen dat er ook een groot deel van het onderstel onderuit gaat.
Ze trekken dan op een speciaal toestel de as uiteindes er uit en persen het geheel met nieuwe rubbers terug in elkaar.

Bij de wielen gemeten is het geheel hiermee 4cm omhoog gekomen

Omdat het een kamperen topic is, wat kampeer ervaringen met ons kleintje.
Ergens in mei een weekendje naar Drenthe, toen was ze net geen 3 maanden oud.

Boven ons "vaste bed" achterin de caravan had/heb ik een tijdelijke oplossing gemaakt waar ze in ieder geval dit jaar nog in/op kan slapen.
Over het bed heb ik een soort van "brug" gemaakt, die in klap baar is dus tijdens het rijden op de vloer van de caravan gelegd kan worden.

Daarop staat het bovenste deel van haar cosleeper, zo is ze net als thuis lekker dichtbij ons. En slaapt ze ook nog een gewoon in haar eigen bedje. En slapen heeft ze als een roosje gedaan.

Wat we als kastje hadden gemaakt voor wat (Ikea) dozen bleek een ideaal verschoon plekje te zijn.

En voor de ouders onder ons, ben maar niet bang ff snel voor de foto een stap achter uit gedaan, de rest van de tijd tijdens het verschonen heb ik haar goed vast gehouden.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Triorep is ongeveer de enige in NL die dit kan / doet voor zover ik weet. Is bij mijn huidige caravan ook gedaan enkele jaren geleden. Leuk en vriendelijk bedrijf, vakkundig werk en qua kosten viel het mij ook goed mee.Bommes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 11:56:
Onze oldtimer caravan heb ik een paar weken terug naar Triorep in Scherpenzeel gebracht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Grote kans dat het deze units waren:-tom-562 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 23:04:
[...]
Aantal jaren geleden was ik met een vriend kamperen in Frankrijk, toen zat er een krekel naast onze tent. En serieus, die klonk zó hard...! We dachten alle twee dat het echt een krekel van een meter groot moest zijn ofzo![]()
we konden er alle twee niet van slapen.
Een beetje natuurgeluiden is heerlijk. Vooral de oceaan op de achtergrond 's avonds. Een betere 'soundtrack' is er niet
https://www.ivn.nl/afdeli...-zindering-uit-het-zuiden. Die kunnen er wel wat van ja
Klopt, er zijn er nog een paar die het kunnen maar dat is goed zoeken.Drardollan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 12:40:
[...]
Triorep is ongeveer de enige in NL die dit kan / doet voor zover ik weet. Is bij mijn huidige caravan ook gedaan enkele jaren geleden. Leuk en vriendelijk bedrijf, vakkundig werk en qua kosten viel het mij ook goed mee.
Vooraf was de offerte €550 met afrekenen bleek de teller gestopt te zijn bij €450.
Erg schappelijke prijs vind ik.
Gezien de redelijk goede staat van de rest van de caravan was het voor ons dit meer dan waard.
Na ruim 15 jaar met de camper op pad te zijn geweest moet ik wel ff wennen aan de caravan.
Het is allemaal net wat meer werk na aankomst en voor vertrek van de camping.
Straks na onze verhuizing hebben we een eigen oprit en garage, kan ik tenminste lekker knutselen aan de caravan.
Want het ding heeft nog wel wat aandacht nodig. Mag ook wel met 45 jaar oud, dat ben ik ook en ook bij mij beweegt het niet allemaal meer zoals vroeger
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
@Bommes Leuk ding inderdaad! Dat is geinig om te zien om de camping. Dat oogt toch heel anders dan zo'n saai wit hok.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Die tractor mag de Lander naar Italië trekken in september als het met de verkoop van onze woning en beetje wil opschieten.
Beide ben ik erg benieuwd naar
De verkoop van de woning ende Captur is een 0.9 TCE versie met "maar" 90pk.
Nou weegt dit caravannetje niet heel veel dus het zal wel goed komen.
Beide ben ik erg benieuwd naar
De verkoop van de woning ende Captur is een 0.9 TCE versie met "maar" 90pk.
Nou weegt dit caravannetje niet heel veel dus het zal wel goed komen.
Pffft kamperen met regen is toch echt wel minder leuk. De jura is niet best de laatste dagen. Vee modder en alles wordt toch klam in de tent.
Als het volgend weekend maar goed weer is, dan gaan wij weer, vorig weekend al genoeg regen gehad tijdens het weekend.
Dit weekend een uitvaart, dus geen kamperen..
Dit weekend een uitvaart, dus geen kamperen..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Iemand ervaring met bijvullen van Campingaz in Slovenie? Zit daar nu, maar vind alleen winkels met cartouches. Is nog wel een optie voor mijn cadac safari volgens mij, maar niet voor mijn kookstelletje
Herkenbaar, al 2x code oranje in Slovenie gehad de afgelopen dagen met erg veel regen…TrailBlazer schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:11:
Pffft kamperen met regen is toch echt wel minder leuk. De jura is niet best de laatste dagen. Vee modder en alles wordt toch klam in de tent.
Als er maar genoeg van zijn valt het geluid na een tijdje niet meer op, net als bij de huiskamerklok, althans dat is mijn ervaring. Al zijn drie van die padden waarschijnlijk wel een ander verhaalGonadan schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 22:32:
Dé reden dat wij een dag eerder terug zijn gegaan.eamelink schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:27:
Morgen na de lunch stap ik op de fiets met m’n oudste dochter on twee nachtjes te kamperen![]()
Hoe zou het weer zijn?
[Afbeelding]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Dan lijkt het dit keer toch de laatste keer met onze tent geweest te zijn, heeft het baasje het toch richting de veertien jaar uitgehouden en kan eigenlijk nog prima door.
Van de week kwam echter de vouwwagen waarvan wij denken gelukkig te worden langs op Marktplaats en hebben gelijk en afspraak gemaakt om te kijken want we stonden op een camping die aardig in de buurt was. Lang verhaal kort, we hebben mondeling akkoord en ik mag binnenkort weer beginnen aan een deels nieuwe kampeeruitrusting.
Van de week kwam echter de vouwwagen waarvan wij denken gelukkig te worden langs op Marktplaats en hebben gelijk en afspraak gemaakt om te kijken want we stonden op een camping die aardig in de buurt was. Lang verhaal kort, we hebben mondeling akkoord en ik mag binnenkort weer beginnen aan een deels nieuwe kampeeruitrusting.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aart Kok Livingstone.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij deze ga ik het topic ook volgen om inspiratie en ideeën op te doen.
Sinds een week staat er een Renault megane estate diesel 110pk voor de deur die tot 1700kg mag trekken.
Ga deze winter mijn BE rijbewijs halen en we willen als het financieel ook allemaal lukt volgend jaar in de lente/begin zomer een 2e hands(of nieuw, of niet verdiept in opties en prijzen) caravan gaan zoeken om samen met onze dochter wat makkelijker en vaker op vakantie te kunnen.
Mochten er tips zijn qua winkels die heel goed zijn om eens langs te gaan om te oriënteren of andere tips of ideeën. Roep het vooral
.
Kampeerervaring van mij:
- jaren in tent met scouting bijna maandelijks een kamp. Langste kamp was een goede maand
- als personeel op een festival (iets ander niveau dan de bezoekers 😅)
- heel vroeger 1x caravan vakantie met mijn vader. Weet er niks zinnigs meer van
Van mijn vrouw:
- niks, ik heb haar geïntroduceerd aan bungalow huisjes en vakanties die geen all inclusief hotel zijn in Turkije.
Al is kamperen nu wel haar idee.
Sinds een week staat er een Renault megane estate diesel 110pk voor de deur die tot 1700kg mag trekken.
Ga deze winter mijn BE rijbewijs halen en we willen als het financieel ook allemaal lukt volgend jaar in de lente/begin zomer een 2e hands(of nieuw, of niet verdiept in opties en prijzen) caravan gaan zoeken om samen met onze dochter wat makkelijker en vaker op vakantie te kunnen.
Mochten er tips zijn qua winkels die heel goed zijn om eens langs te gaan om te oriënteren of andere tips of ideeën. Roep het vooral
Kampeerervaring van mij:
- jaren in tent met scouting bijna maandelijks een kamp. Langste kamp was een goede maand
- als personeel op een festival (iets ander niveau dan de bezoekers 😅)
- heel vroeger 1x caravan vakantie met mijn vader. Weet er niks zinnigs meer van
Van mijn vrouw:
- niks, ik heb haar geïntroduceerd aan bungalow huisjes en vakanties die geen all inclusief hotel zijn in Turkije.
Al is kamperen nu wel haar idee.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
@Dennis1812
Leuk vooruitzicht!
Je hoeft natuurlijk niet een caravan van 1700 kg te zoeken.
Als je 1500 kg neemt, heb je waarschijnlijk niet eens rijbewijs E achter B nodig?
Leuk vooruitzicht!
Als je 1500 kg neemt, heb je waarschijnlijk niet eens rijbewijs E achter B nodig?
Mee eens. Heb de regels ervan gegoogled.djiedjee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:08:
@Dennis1812
Leuk vooruitzicht!
Desondanks gaan de pakketten voor niet heel veel geld momenteel en vind ik het ook wel fijn om een keer goed geoefend te hebben met iets ander mijn auto terwijl ik er instructies voor krijg.
Ken zelf weinig mensen met een caravan of grote aanhanger. En heb geen ervaring daarmee.
Wil het wel goed (en vooral) veilig doen straks. Daarom leek zoon cursus mij een idee.
Altijd een slim plan, zie zoveel mensen op forums etc. voorbij komen die niet weten hoe ze hem eigenlijk goed moeten aankoppelen, of wat de regeltjes nu echt zijn. Zo'n cursus helpt echt wel.Dennis1812 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:14:
[...]
Mee eens. Heb de regels ervan gegoogled.
Desondanks gaan de pakketten voor niet heel veel geld momenteel en vind ik het ook wel fijn om een keer goed geoefend te hebben met iets ander mijn auto terwijl ik er instructies voor krijg.
Ken zelf weinig mensen met een caravan of grote aanhanger. En heb geen ervaring daarmee.
Wil het wel goed (en vooral) veilig doen straks. Daarom leek zoon cursus mij een idee.
Met onze combi moest ik wel aan een BE want alles boven de 750KG is al te zwaar.
Vriendin heeft de eerste les net gehad (viel wel tegen, maar die moest allerlei shit doen die ik helemaal nooit hoefde te doen.. ) in oktober door omstandigheden nog een les en examen..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Zelfs als @Dennis1812 wel 1700kg trekt (het maximale wat zijn auto mag) zal hij nog geen BE nodig hebben, zolang het gewicht van de auto onder de 1800kg blijft. Pas bij een combinatie zwaarder dan 3500kg heb je BE nodig, zie https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturendjiedjee schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:08:
@Dennis1812
Leuk vooruitzicht!
Een paar rijlessen nemen is altijd een goed idee, maar volledig BE rijbewijs gaan halen is dus overbodig.
[ Voor 10% gewijzigd door MeltedForest op 06-08-2021 07:36 ]
Geen idee waar Slovenie ligt, maar als je in Slovenië bent zegt Campingaz dit over de verkrijgbaarheid van de cilinders:Blik1984 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:55:
Iemand ervaring met bijvullen van Campingaz in Slovenie? Zit daar nu, maar vind alleen winkels met cartouches. Is nog wel een optie voor mijn cadac safari volgens mij, maar niet voor mijn kookstelletje
/f/image/PEfm9Bre3MZgZiwMX0NLvb7R.png?f=fotoalbum_large)
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Als je niet al je kennis en goede gedrag overboord gegooid hebt na het halen van rijbewijs B dan is het halen van E achter B ook niet meer dan een paar lesuren. Als je dan toch al een paar lessen doet kan je het net zo goed meteen officieel maken, misschien komt het ooit nog van pas.MeltedForest schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:35:
Een paar rijlessen nemen is altijd een goed idee, maar volledig BE rijbewijs gaan halen is dus overbodig.
Nu ik een vouwwagen krijg overweeg ik het ook weer om het gewoon eens te doen, ook al heb je het niet nodig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Dennis1812 op het caravan forum gaan best wat ontevreden verhalen rond over de Mégane als je er mee richting het maximale trek gewicht gaat.
Waar woon je ergens in het land?
Bij Eindhoven in de buurt (in Best) zit een hele grote caravan verkoper. Daar kun je echt veel verschillende caravans bekijken.
https://www.coppensrekreatie.nl/
Ze hebben ook nog een hoop camping artikelen, altijd leuk om door heen te snuffelen.
Enigszins in de buurt van Oss zit https://www.caravancenter.nl/
Ik ben er nog nooit geweest maar vanaf de A50 kun je ze al zien, volgens mij een grote zaak met veel caravans.
Waar woon je ergens in het land?
Bij Eindhoven in de buurt (in Best) zit een hele grote caravan verkoper. Daar kun je echt veel verschillende caravans bekijken.
https://www.coppensrekreatie.nl/
Ze hebben ook nog een hoop camping artikelen, altijd leuk om door heen te snuffelen.
Enigszins in de buurt van Oss zit https://www.caravancenter.nl/
Ik ben er nog nooit geweest maar vanaf de A50 kun je ze al zien, volgens mij een grote zaak met veel caravans.
Maar als je toch al met die paar rijlessen bezig bent, dan kun je er net zo goed meteen een examen achteraan plakken. Je weet nooit waar dat goed voor is. Zo'n dagcursus een paar uur les en aansluitend het examen is voor de meeste mensen die een grote redelijk jonge caravan kunnen aanschaffen wel te overzien.MeltedForest schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:35:
[...]
Komt nu bijvoorbeeld die caravan van 1700kg er en is de volgende auto 200-300 kg groter dan de huidige, dan is BE ineens wel nodig.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
1700 kg trekken met een maximaal beladen auto van 1800 kg is de eerste no-go. Daar ga je echt spijt van krijgen! Zeker met 1700 kg in de vorm van een caravan die waarschijnlijk richting de 8 meter gaat mag je dan wel zeer zorgvuldig beladen. Daar is net een hele discussie over geweest.MeltedForest schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:35:
[...]
Zelfs als @Dennis1812 wel 1700kg trekt (het maximale wat zijn auto mag) zal hij nog geen BE nodig hebben, zolang het gewicht van de auto onder de 1800kg blijft. Pas bij een combinatie zwaarder dan 3500kg heb je BE nodig, zie https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
@Dennis1812 Persoonlijk zou ik voor een kleiner model zoeken en eerst wat ervaring op doen. Voor één of zelfs twee kinderen heb je echt niet zo iets zwaars en lomps nodig.
Zelf heb ik trouwens ook geen BE maar wel een caravan van 1500kg en gereden met een Kia Sportage en hoewel het stabiel was die niet vooruit te branden. Voor de basis van hoe met een aanhanger te rijden kom je ook een heel eind met YouTube video’s over wat je bij z’n proefexamen mag verwachten. Als je combinatie ook geschikt is met een B rijbewijs is dat wel handig wanneer je iets overkomt en je vrouw het over moet nemen.
Hierdoor heb ik wel een paar jaar geleden mijn E gehaald, maar had toen al een paar jaar met de lichtere auto + caravan rondgereden.
Dat was in het begin wel veel spannender dan een bagagewagentje, vooral op smalle bergweggetjes.
Ik moet wel zeggen: de adviezen die je hier regelmatig voorbij ziet komen over belading en rijgedrag zijn minstens zo belangrijk, daar krijg je minimale info over tijdens de rijlessen E.
De youtube-filmpjes die hier voorbij zag komen hebben mij in ieder geval veel duidelijk gemaakt.
Ik zou je dan ook niet direct aanraden om voor een caravan 1700 kg te gaan, dat is in jouw geval heel snel over de aanbevolen 75% van het gewicht de van auto heen.
Dat is ook de reden dat we nu een veel zwaardere auto hebben.
Edit: helemaal eens met @Deveon
Dat was in het begin wel veel spannender dan een bagagewagentje, vooral op smalle bergweggetjes.
Ik moet wel zeggen: de adviezen die je hier regelmatig voorbij ziet komen over belading en rijgedrag zijn minstens zo belangrijk, daar krijg je minimale info over tijdens de rijlessen E.
De youtube-filmpjes die hier voorbij zag komen hebben mij in ieder geval veel duidelijk gemaakt.
Ik zou je dan ook niet direct aanraden om voor een caravan 1700 kg te gaan, dat is in jouw geval heel snel over de aanbevolen 75% van het gewicht de van auto heen.
Dat is ook de reden dat we nu een veel zwaardere auto hebben.
Edit: helemaal eens met @Deveon
Ivow85 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:46:
[...]
Komt nu bijvoorbeeld die caravan van 1700kg er en is de volgende auto 200-300 kg groter dan de huidige, dan is BE ineens wel nodig.
Thanks @Bommes die winkels zijn beiden in de buurt! Gaan we eens rondneuzen en ook kijken welke caravan in welke gewichtsklasse gaat.
Volle bak max gewicht is ook niet perse de insteek wel willen we in elk geval een caravan die we uiteindelijk met 2 kinderen ook goed kunnen benutten.
Liever ook wat kleiner maar wat luxer dan andersom.
Maar de winkels van @Bommes klinken als een mooi startpunt.
Volle bak max gewicht is ook niet perse de insteek wel willen we in elk geval een caravan die we uiteindelijk met 2 kinderen ook goed kunnen benutten.
Liever ook wat kleiner maar wat luxer dan andersom.
Maar de winkels van @Bommes klinken als een mooi startpunt.
Een Megane is geen mega grote auto, ik zou daar ook niet meteen 1700kg achter hangen. Vind het trekgewicht trouwens écht hoog voor zo'n formaat auto
Ik heb een tijdje een Toyota Avensis gehad met een 2.4 liter benzinemotor en 170PK, die mocht maar 1400kg trekken
(die is nog een stukje groter dan een Megane)
Vaak bu'j te bang!
-tom-562 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:19:
Een Megane is geen mega grote auto, ik zou daar ook niet meteen 1700kg achter hangen. Vind het trekgewicht trouwens écht hoog voor zo'n formaat autoIk heb een tijdje een Toyota Avensis gehad met een 2.4 liter benzinemotor en 170PK, die mocht maar 1400kg trekken
(die is nog een stukje groter dan een Megane)
:strip_exif()/f/image/cVS155pyOSJ9XdKNi8xlwOWl.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik lees het wel goed toch? Ivm alle verbaasde reacties hier.
@Dennis1812
voor een MTM van 1873 is het echt bizar hoog inderdaad.
Dat het mag wil niet zeggen dat je het ook moet doen :-)
Sterker nog: wij hadden een auto met een vergelijkbaar gewicht; zelfs 1500 kg erachter vond ik niet echt OK.
Als je in NL blijft kan het misschien wel trouwens...
Sterker nog: wij hadden een auto met een vergelijkbaar gewicht; zelfs 1500 kg erachter vond ik niet echt OK.
[ Voor 47% gewijzigd door djiedjee op 06-08-2021 09:43 ]
Heerlijk dik 2 weken op boswachterscamping Veerse Gat gestaan. Was 2e keer dus voorlopig laatste keer. Wel hele zut aan spulllen mee en 1 belangrijke stang had ik redelijk aan gort getrokken met vastsjorren surfplank
maar goed kan nog steeds lelijke lassen leggen zeg maar. Daar hoef ik het niet voor terug te sturen. Nog lading hammerrite erover en klaar voor komende jaren. Heb allle lassen van de smitveld eens bekeken en tjemig wat een goedkoop prutswerk is dat eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/t5PrihZpssSDMqI6rCXG1Ts4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t5PrihZpssSDMqI6rCXG1Ts4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/73JsuRLvOSdfuGS1RV6pONNY.jpg?f=fotoalbum_large)
Over een week gaan we naar oostenrijk, om daar een weekje met een 3 persoons tent te kamperen.
We hebben een aantal campings in de regio aangeschreven, maar al hun 'vaste' plekken zijn al volgeboekt.
De meeste campings hebben ook een kleiner veldje voor kleine tentjes waar je kan staan als er plek is.
Hiervoor kan/mag je alleen niet reserveren.
Nu willen we de gok wagen om gewoon die kant op te rijden en bij een aantal campings te checken of er plek is op zo'n veldje.
Wie heeft daar ervaring mee? Is er meestal wel plek? Of kom ik na 3 uur rondrijden toch noodgedwongen bij een hotel of pension uit...
We hebben een aantal campings in de regio aangeschreven, maar al hun 'vaste' plekken zijn al volgeboekt.
De meeste campings hebben ook een kleiner veldje voor kleine tentjes waar je kan staan als er plek is.
Nu willen we de gok wagen om gewoon die kant op te rijden en bij een aantal campings te checken of er plek is op zo'n veldje.
Wie heeft daar ervaring mee? Is er meestal wel plek? Of kom ik na 3 uur rondrijden toch noodgedwongen bij een hotel of pension uit...
Dat het mag, betekent niet dat het ook verstandig is en/of prettig rijdt.Dennis1812 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
[Afbeelding]
Of het nog prettig rijdt hangt voor een heel groot deel af van hoe de gewichtsverdeling is. Hang een tandem-as aanhanger achter je Megane en laadt hem met stenen tot 1700kg en je zal een best prima rijgedrag hebben (er van uitgaande dat de stenen goed over de vloer van de aanhanger verdeeld zijn). Al het gewicht lig vrij laag en niet al te ver van de achteras.
Een caravan van 1700kg is echter een stuk breder, hoger en langer dan die aanhanger met bouwmateriaal. Daardoor trekt elke beweging van de caravan veel harder aan de auto dan de bewegingen van die even zware aanhanger. Dus je rijgedrag wordt door die caravan ook veel meer beïnvloedt dan door de zware lage aanhanger.
Bij mijn vorige werk reed ik met aanhangers die feitelijk rijdende werktuigen waren. De ene aanhanger van 700kg was 6m lang met relatief veel gewicht aan de uiteinden van de constructie, dus ver van de as. Dat ding reed als een draak achter de Opel Astra. 85-90km/u was echt het maximum wat verantwoord was.
Een andere aanhanger van 4m lang, met de as 3 meter vanaf de trekhaakkogel en het meeste gewicht geconcentreerd vlak achter de as woog ongeveer 1200kg. Deze aanhanger lag door de meest gunstige gewichtsverdeling die er is écht als een blok op de weg en achter dezelfde Opel Astra kon je hiermee probleemloos 110-120km/u rijden.
En dit zijn dan nog aanhangers met een 'open' constructie. Een caravan heeft een heel groot zij-oppervlak waardoor niet alleen de gewichtsverdeling een rol speelt, maar ook de wind een rol kan gaan spelen in de stabiliteit van de combinatie tijdens het rijden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Vermogen is niet zo van belang voor hoe verantwoordt het is. Nog niet zo heel lang geleden reed elke aannemer in een bus van 2000+kg met zware aanhanger, met een 70-100pk diesel zonder turbo. Gebrek aan vermogen zorgt alleen dat het wat langzamer gaat. Dat kun je weliswaar als vervelend ervaren tijdens een lange reis, maar het echte gevaar zit hem juist in het 'te snel' gaan voor wat de combinatie aan kan. Wat dat betreft is een combinatie die qua gewichten/stabiliteit op het randje zit dus eigenlijk juist beter af (veiliger) met weinig motorvermogen. Want dan gaat je snelheid niet zo makkelijk over de kritische grens heen.djiedjee schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:21:
@Dennis1812
Sterker nog: wij hadden een vergelijkbare auto met een stuk meer vermogen; zelfs 1500 kg erachter vond ik niet echt OK.
Maximale massa inclusief laadvermogen toch?MeltedForest schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:35:
[...]
Zelfs als @Dennis1812 wel 1700kg trekt (het maximale wat zijn auto mag) zal hij nog geen BE nodig hebben, zolang het gewicht van de auto onder de 1800kg blijft. Pas bij een combinatie zwaarder dan 3500kg heb je BE nodig, zie https://www.rijksoverheid...met-aanhangwagen-besturen
Want zover ik weet mag ik met mijn S-Max die 1800kg kan trekken maar ~950kg trekken zonder BE rijbewijs.
Eens met Ivow85, mijn opmerking ging ook eigenlijk niet over het vermogen maar over de gewichtsverhouding auto/caravan.
Gemiddeld in NL ging het best goed met 1500kg caravan erachter.
Waar het bijvoorbeeld echt spannend was: in het buitenland, bergaf met winderige situatie, wij halen een vrachtwagen in met bijna 100km /u en worden op dat moment zelf ingehaald door een grote bestelbus met ong 140km/uur.
Het is dat de belading in orde was...
Gemiddeld in NL ging het best goed met 1500kg caravan erachter.
Waar het bijvoorbeeld echt spannend was: in het buitenland, bergaf met winderige situatie, wij halen een vrachtwagen in met bijna 100km /u en worden op dat moment zelf ingehaald door een grote bestelbus met ong 140km/uur.
Het is dat de belading in orde was...
[ Voor 13% gewijzigd door djiedjee op 06-08-2021 09:41 ]
Kan wel, de max toelaatbare massa incl laadvermogen van de S-max is dan waarschijnlijk veel hoger.
FRANQ schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:38:
[...]
Maximale massa inclusief laadvermogen toch?
Want zover ik weet mag ik met mijn S-Max die 1800kg kan trekken maar ~950kg trekken zonder BE rijbewijs.
[ Voor 4% gewijzigd door djiedjee op 06-08-2021 09:43 ]
ik doe niets anders, reserveer nooit. Daarmee accepteer je natuurlijk wel dat er een kans is dat er geen plek is, maar de laatste keer dat me dat is gebeurt kan ik me even niet herinneren. Zorg gewoon dat je een lijstje paraat heb staan met alternatieven, dan komt het allemaal wel goed. Het is maar net hoe flexibel je hiermee wil/kan zijn...GeleFles schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:32:
Over een week gaan we naar oostenrijk, om daar een weekje met een 3 persoons tent te kamperen.
Hi Ha Hopjesvla
Het is inderdaad correct, maar kijk ook naar F3. Als je auto volgeladen is (en dat wil je) mag er nog maar 1400 kg achter. Het is haast onveranderd te noemen dat Renault dit zo laat keuren. Overigens ook het enige merk waar ik het van ken dat F3 geen optelsom is.Dennis1812 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
[Afbeelding]
Met twee kinderen kan je ook prima uit de voeten met een caravan van <1000 kg hoor, het is met name luxe die aantikt op de weegschaal.
Stelregel is toch dat de caravan max 70% mag wegen van de (volbeladen) auto? M'n vader gaat misschien een caravan aanschaffen, met een maximum toelaatbare massa van 1500kg. Mijn auto (BMW 320i cabrio) weegt leeg 1415kg, mag maximaal 1835kg wegen en mag 1500kg trekken.
Nu wil ik de caravan eigenlijk wel een keer een weekendje lenen. Als ik hem tot ~1400kg belaad, moet dat volgens mij prima gaan achter mijn auto
ben benieuwd!
Blijf het overigens krom vinden dat ik de caravan wel met mijn auto mag trekken met alleen rijbewijs B, maar niet met de V60 T8 van m'n vader (leeggewicht ~1900kg, 400pk). Weet wel welke auto stabieler rijdt
Nu wil ik de caravan eigenlijk wel een keer een weekendje lenen. Als ik hem tot ~1400kg belaad, moet dat volgens mij prima gaan achter mijn auto
Blijf het overigens krom vinden dat ik de caravan wel met mijn auto mag trekken met alleen rijbewijs B, maar niet met de V60 T8 van m'n vader (leeggewicht ~1900kg, 400pk). Weet wel welke auto stabieler rijdt

Een vrachtwagen rijdt nog stabieler, maar dat is niet het criterium of je er in mag rijden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8