Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:53

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter

Hij staat! Poar neem'n!

Je voorraad sprong meteen in het oog. :+

[Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 05-08-2020 16:26]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Corona meh

Gonadan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:26:
[Afbeelding]
Hij staat! Poar neem'n!

Je voorraad sprong meteen in het oog. :+
Weer eens wat anders dan de Jupiler's in Jellabie klushuis :+

GSX-Man: Ik neuk bijvoorbeeld alles dat een hartslag heeft of recent nog had.
SmurfLink: Spleten aan de onderkant zorgen wel vaker voor problemen... :+

• Bacchus
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18-09 13:19
aReaRe schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:59:
[...]

Weer eens wat anders dan de Jupiler's in Jellabie klushuis :+
Èn 20% extra bier per flesje/krat. :D

• tafmaf
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18-09 05:59
Dr.Snuggles schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:21:
Wij hebben dit jaar voor het eerst gekampeerd met de vouwwagen (Cabanon evasion). Deze hebben we vorig jaar in een opwelling gekocht op MP. Helaas bleek hij na een weekend regen toch niet zo waterdicht als geadverteerd....
Wij kregen de tip van een medekampeerder om de gehele tent met de hogedrukreiniger schoon te spuiten en hem hierna grondig van binnen en buiten opnieuw te impregneren. (Niet met een spuitbusje, maar met een blokkwast drenken in impregneermiddel tot de tent door en door nat is).
Nu klinkt dit goed, maar vroeg ik mij af of anderen al eens een hele tent opnieuw geïmpregneerd hebben en op welke manier dit gedaan is.
Lekt hij veel of op een paar plekjes?
Voor een hogedrukreiniger is je doek niet echt geschikt ben ik bang.
Maar als het om plekjes gaat kunt die proberen in te spuiten is het veel dan gewoon doek goed afspoelen en schoonmaken
Dan met de blokkwast aan de gang.

• aerofreak
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 06:55

aerofreak

Steve Jobs

aerofreak schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:32:
Zaterdag naar de Alpen in Frankrijk voor 2 weken, alleen zaterdag is het zwarte zaterdag. :/
We kunnen helaas niet eerder, want mn vrouw moet nog werken tot 13 uur op vrijdag en later vertrekken is ook niet echt een optie want maandag de 24e wacht de baas weer :'( . Vrijdag ben ik wel vrij om het rustig aan te doen en de auto in te pakken.

Ik heb nu bedacht om 2300h te gaan rijden, auto ingepakt voor het avondeten, daarna zelf nog even 4 uurtjes slapen en dan vertrekken.

Globaal tijdschema:
Vertrek: 2300h
Luxemburg: 0200h (tanken en toilet)
Dijon : 0530h
Lyon: 0830h?
Camping: 1100h? (150 km vanaf lyon)

Volgens deze site zou ik er dan redelijk vanaf komen, behalve op de A43 of A48. Het is natuurlijk koffiedik kijken, maar dit lijkt het beste of heeft iemand anders nog een gouden tip? :)
Was om 10 uur op de camping, geen drukte gezien 8)
Had het zelf wel zwaar rond 0400h toen heeft mn vrouw ff een uurtje kunnen sturen en kon ik een klein tukje doen. Was wel verrast door de hitte, maar alles staat, dus nu lekker genieten :)

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

• Jochem
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:31
aerofreak schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Had het zelf wel zwaar rond 0400h toen heeft mn vrouw ff een uurtje kunnen sturen en kon ik een klein tukje doen. Was wel verrast door de hitte, maar alles staat, dus nu lekker genieten :)
Pfew. Nachtje doorhalen. Respect! Dat lukt mij niet meer hoor. Vandaag (nu) slapen dus in 36oC tent/vouwwagen/caravan.

Hoe bedoel je dat je verrast was door de hitte?

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-09 21:21

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

Ik snap dat je niet tot op de graad nauwkeurig kan voorspellen, en ook regen is altijd lastig xD Maar je kan toch van te voren wel zien of het 20 of 30 graden ergens is? :P Techniek staat voor niets..

Afgelopen nacht slapen in een caravan van 28 graden lukte ook niet echt. Warmte wilde er gewoon niet uit. En toen het om 5 uur begon te regenen gingen ook de dakluiken een stuk dicht dus was er helemaal weinig verkoeling mee. Uiteindelijk wel een paar uur geslapen gelukkig.

Ook weer goed lek gestoken helaas :/ klote muggen. Ook al hou je alles nog zo dicht, er is er altijd wel 1 die binnen komt. En met al die hoekjes en gaatjes in de caravan waar ie kan verstoppen is het ook ondoenlijk ze te vinden xD.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
OverlandingNL Twitter | OverlandingNL Instagram

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
Jochem schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Pfew. Nachtje doorhalen. Respect! Dat lukt mij niet meer hoor.
Nou respect? De kans op ongelukken is 's nachts groter omdat je moe bent. En als je nog iemand in de auto hebt zitten met een rijbewijs dan kun je net zo goed om de 2 uur wisselen toch? Wijzelf vermijden 's nachts rijden, bv 5 uur vertrekken, en zorgen dat we tweede helft van de middag op de camping zijn.

Dit jaar niet, hoefde maar 1,5 uur te rijden. om 10 uur vertrekken, half twaalf op de camping.

PVoutput

• Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 10:24
Vandaag vetrokken vanuit huis (Drunen) naar Lyon. Echt heerlijk. Zo ontzettend rustig op de weg. Ben om 09:00 thuis vertrokken en kwam om 18:15 aan. Morgen verder naar de hoogte van Nice.

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:59
Onze decathlon werptent 3 seconde is het onderzeil van gaar. Meuren dat het ook doet. Daar ga je niet in liggen voor je plezier. Dus nodeloos hebben we nog geen tent op gezet hebben.
Decathlon vond het wel mooi dat we die nog in bezit hadden, maar we moesten een locatie bellen om te kijken of die het onderzeil zouden kunnen vervangen. Nog geen tijd voor gehad om dat te regelen.
Bij decathlon de 2sec black 210 x 210 besteld.
Later de grote tent maar eens opzetten ergens en proberen. Geen idee hoe uit te vinden of deze lekt of niet, omdat we hem niet in de tuin op kunnen zetten. Maar ook dat komt wel goed.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• Shabbaman
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09:21

Shabbaman

Got love?

We hebben de tent vorige week opgezet in de Drome. Zeven jaar geleden (in juni, op mijn eerste Vaderdag en daarom memorabel) stonden er een stuk minder huisjes op de camping, en het voordeel is nu dat er gewoon niemand is in het toiletgebouw. Zelfs met de helft van de wasbakken buiten gebruik (want afstand houden) heb ik nog niet hoeven te wachten tot ik aan de beurt was om af te wassen. In de 41 voorgaande kampeerjaren heb ik dat nog niet meegemaakt. Minder ideaal is buiten staan afwassen met een mondkapje op, wat als je alleen staat toch wat overtrokken lijkt. Maar goed.

Die tent is een Coleman Mackenzie, plastic tunneltent met dunne stokken. En zeven jaar oud (memorabel, zie boven). De rek lijkt er (letterlijk) wel uit, ik krijg 'm gewoon niet meer strak opgezet. We hebben ook het idee dat hij niet meer erg waterdicht is, maar omdat we al twee jaar geen regen meer gezien hebben op vakantie is dat wat lastig na te gaan. De ritsen worden steeds slechter, een stok is deels gebroken en bij de geleiders voor de stokken begint de stof te scheuren (zit aan de buitenkant van de tent, niet echt een groot probleem).

Vorig jaar hadden we eigenlijk al bedacht dat dit jaar misschien maar de laatste keer zou moeten zijn voor deze tent. We hadden vorig jaar ook zo'n oppomptent mee van de Decathlon (want meerdere campings, en deze tent opzetten kost minstens een half uur) , en die tent was eigenlijk zo op het oog in alles beter, behalve dat een kuip ontbrak (wie ontwerpt zo'n tent). Deze tent was al niet duur, ik geloof minder dan 300 euro, dus op zich is vervanging ook geen weggegooid geld. Dus ik heb nu het idee om 'm maar in de vuilnisbak van de camping achter te laten. Vooral omdat ik geen vertrouwen heb in een regenbui. Wat denken jullie daarvan? Is zo'n plastic tent nog een beetje waterdicht na tien vakanties en nul onderhoud?

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nul onderhoud is het probleem niet. Plastic ook niet.
Maar 10 jaar weinig regen en waarschijnlijk dus heel veel zon op de tijd.. Dat is funest.
Gezien je omschrijving zou ik hem ook achterlaten ja.

Maar heb zelf nog een macpac celest. Die is oppad tent geweest van het jaar voor de eeuwwisseling. Vaak gebruikt, maar wel avond opzetten, in de ochtend afbreken. En is nog in goede conditie (na een nieuwe rits).
En ook waterdicht.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:19
Ik ga volgende week weer een weekje kamperen, in Nederland. Ik hou mijn hart vast qua weer volgende week. Qua temperatuur prima, maar ook iedere dag fikse onweersbuien.

• Bacchus
Ach, neem gewoon een tent mee, dan komt het best goed. ;)

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Cyberpope schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:47:

Maar 10 jaar weinig regen en waarschijnlijk dus heel veel zon op de tijd..
Genoeg regen gezien, maar de afgelopen paar jaar waren gewoon... droog. En zonnig inderdaad.

• Smurf
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-09 13:45

Smurf

Detri

aerofreak schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:49:
[...]

Dan heb je geluk gehad zeker, of ik had pech vorig jaar. Ik rij ook altijd snachts, omdat het dan lekker opschiet in Duitsland. (We gaan de laatste jaren steeds weer naar Oostenrijk, leuke kleine camping die ons en de kinderen goed bevalt, en nog elk jaar vinden we nieuwe dingen om te doen in de omgeving daarvan.)
Normaal rijd ik altijd van zaterdag op zondag, maar vorig jaar hadden we besloten om een dag eerder te reserveren.
En dan staat er ineens een dikke rode streep met +60 minuten ernaast op de navigate..
Toen dus besloten om nooit meer van vrijdag op zaterdag te gaan rijden, en dit jaar ook weer "gewoon" filevrij naar Oostenrijk gereden afgelopen zaterdag/zondag.

Het is bij mij meestal niet een nacht overslaan trouwens. We vertrekken pas rond 2300u omdat we anders veel te vroeg op de camping zijn. Meestal duik ik dan rond een uur of 8 er nog even in. Toch nog even een paar uurtjes slaap meepikken, Sluit ook mooi aan op de after-dinner dip :P (op een normale avond ben ik om 8uur vaak moe, maar blijf ik zitten dan is dat 2 uur later weer helemaal over en moet ik mezelf er echt weer toe zetten om op een schappelijke tijd naar bed te gaan)

-insert charnames+lvl's here-

• M14
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:13
Kalentum schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Nou respect? De kans op ongelukken is 's nachts groter omdat je moe bent. En als je nog iemand in de auto hebt zitten met een rijbewijs dan kun je net zo goed om de 2 uur wisselen toch? Wijzelf vermijden 's nachts rijden, bv 5 uur vertrekken, en zorgen dat we tweede helft van de middag op de camping zijn.

Dit jaar niet, hoefde maar 1,5 uur te rijden. om 10 uur vertrekken, half twaalf op de camping.
Niet mee eens. Overdag kun je ook moe zijn en er door worden overvallen. Het valt en staat met hoe uitgerust je aan de trip begint.

Verder is het licht zien worden echt wel een mentale boost, waardoor in de ochtend en middag door rijden een stuk makkelijker gaat. Het donker zien worden heeft het tegenovergestelde effect. Dan wil je lichaam uit.

Verder is het van belang dat je 'vermoeidheid tijdens het rijden' op tijd herkend. Anders kan die volgende afslag echt een opgave zijn.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Kalentum
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online
M14 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:47:
[...]

Niet mee eens. Overdag kun je ook moe zijn en er door worden overvallen. Het valt en staat met hoe uitgerust je aan de trip begint.

Verder is het licht zien worden echt wel een mentale boost, waardoor in de ochtend en middag door rijden een stuk makkelijker gaat. Het donker zien worden heeft het tegenovergestelde effect. Dan wil je lichaam uit.

Verder is het van belang dat je 'vermoeidheid tijdens het rijden' op tijd herkend. Anders kan die volgende afslag echt een opgave zijn.
Ik zal mijn statement veranderen: De kans op ongelukken is 's nachts groter. Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...orijders-vaak-jong-of-oud . Mijn vermoeden is dat vermoeidheid een rol speelt. En ook al rijd je zelf als de beste, je bent niet alleen op de weg. Een idiote actie van iemand anders kan ook voor jou je vakantie wat eerder doen aflopen of een valse start geven.

Maar goed, dat moet iedereen zelf weten. Maar in 1 klap van 23 uur tot 10 uur rijden en daarbij ook nog eens niet om de 2 uur wisselen van bestuurder, dat zou ik nooit doen: vanwege mijn eigen gezin en van anderen.

Ik ben ook absoluut met je eens dat je vermoeidheid moet herkennen. Maar ik heb ook wel eens met een paar vrienden een stuk gereden waarbij 1 van de bestuurders om 1 of andere manier bij Lille had bedacht dat 'ie persé zelf door België wou rijden: hij wou pas bij Hazeldonk wisselen. Bij Antwerpen, waar we net voor de spits op de Ring kwamen merkte ik dat 'ie moe was maar hij vond zelf absoluut van niet. Ondertussen werden zijn correcties steeds groter, zijn remacties waren ietsje later etc etc. Het ging allemaal goed maar mijn punt is dat niet alle mensen goed zijn in het herkennen van vermoeidsklachten. Of een soort trots uit 'lang doorrijden' halen, ik weet niet het.

Gelukkig is het mogelijk om zelf je keuzes hier in te maken maar ik denk dat 's nachts rijden wel een wat hoger risico meebrengt waardoor het beter is om 's nachts rijden te vermijden. En het is vakantie dus lekker rustig aan!

PVoutput

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-09 09:00

Wailing_Banshee

You're Next

M14 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 00:47:
[...]

Wij zijn 1 keer (noodzaak) in 1 keer naar Zuid Spanje gereden (25 uur, met een uurtje slaap, 's morgens vroeg vertrokken). Het was heerlijk om die nacht in te rijden en vreselijk toen 's morgens die zon weer opkwam (heldere hemel + donkere grond + vermoeidheid is niet prettig :p) Maar het is inderdaad wel heel belangrijk om je vermoeidheid te herkennen, maar ook om te erkennen. In het begin reden we zo'n 3 uur per persoon, op het laatst wisselden we zo ongeveer elk kwartier.

En ik zou het helemaal niet doen als je de dag van te voren nog gewoon naar het werk bent geweest. Als wij eind deze maand naar Hongarije gaan, gaan we ook heel vroeg weg, maar dan hebben we al wel een paar dagen vrij gehad.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• tafmaf
Waarom in zulke lange ritten maken???.
Heb mijn slaapkamer achter mijn auto hangen waarom zou ik zolang achter elkaar gaan rijden.
Hier zou ik dus echt niet een vakantie gevoel van krijgen en de eerste dag helemaal gaar zijn.
En het is echt niet dat ik het niet gewent ben want zit met mijn werk best veel s'nachts op de weg.

• M14
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

In het begin reden we zo'n 3 uur per persoon, op het laatst wisselden we zo ongeveer elk kwartier.
Dat laatste heeft dan niet echt zin meer, dan ben je met z'n allen echt voorbij de reserve ;).

Overigens vind ik het niet prettig om elke x uur te wisselen. Ik kan prima lang aan een stuk rijden, dat is voor mij een soort concentratie/flow. Dat onderbreken door te wisselen werkt voor mij averechts.

Paar weken terug ben ik vanuit Oostenrijk naar NL gereden, 1100km met een dichte aanhanger met 2 motoren er in. Reistijd is dan ergens tussen de 13 en 16 uur. Om half 12 ' ochtends vertrokken, 2 uur 's nachts thuis. Alleen het laatste uur heb ik niet gereden.

En alleen stoppen met tanken (elke 300km) en nog een keer voor te eten ofzo. In ieder geval zo min en kort mogelijk stoppen. Je hebt er zo een paar uur bij, en op een dergelijke reistijd gaat dat optellen.

Maargoed, dit werkt voor mij en ik weet goed waar bij mij de grens ligt (jaren lang voor licht/geluid verhuurbedrijven op pad geweest, altijd diep in de nacht naar huis). Ik kan me voorstellen dat het anders werkt voor anderen.
tafmaf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:16:
Heb mijn slaapkamer achter mijn auto hangen waarom zou ik zolang achter elkaar gaan rijden.
Hier zou ik dus echt niet een vakantie gevoel van krijgen en de eerste dag helemaal gaar zijn.
En het is echt niet dat ik het niet gewent ben want zit met mijn werk best veel s'nachts op de weg.
Omdat mensen vaak maar een beperkte tijd hebben voor hun vakantie. 4 reisdagen ipv 2 telt dan behoorlijk op.

Overigens zou ik een reis naar Spanje ook over 2 dagen uitsmeren.

[Voor 20% gewijzigd door M14 op 11-08-2020 09:01]

• Rudolf
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 18-09 16:08
Een nachtje doorrijden zie ik niet als een straf, maar 25 uur wordt zelfs mij wel iets te gortig ;)

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Met drie kleine kinderen (6,4,2) waren wij eerst ook van plan om dit jaar in één ruk 's nachts naar Spanje te rijden, maar achteraf ben ik heel blij dat we overdag gereden hebben. Met 's nachts rijden slaapt niemand echt goed en als ik één ding geleerd heb is dat wanneer het hele huishouden een slaap te kort heeft dat het de sfeer niet ten goede komt. Zeker als de reis gevolgd wordt door het kritische moment van opbouwen :+

Mijn vakantie begint bij het inpakken en zodra de sfeer in de auto een kritische momentum bereikt stoppen wij (meestal plaspauzes), gooi ik de auto vol (meestal halve tanks zodat we stoppen om te tanken) en even een momentje om even te luchten. Dit jaar hebben we ook de les geleerd om na meer dan +/- 60 minuten rijden ook gewoon te wisselen van bestuurder, want tussen 2 en 3 uur merk je gewoon dat de focus afneemt en dan hoef je ook niet speciaal te stoppen om te wisselen. Scheelt ook dat we beide liever achter het stuur zitten dan er naast (saai). Verder proberen we wel rekening te houden dat ik de lastige stukken pak (Parijs, bergen, Lyon) en mijn vrouw vlakke wegen en tolwegen rijdt omdat ze wat minder ervaring heeft en daar minder prettig bij voelt, al ging de ring van Antwerpen op dinsdagmiddag in principe prima maar het was wel uitdagend.

Zowel heen en terug ook een overnachting gedaan waarbij we 's avonds nog even van het stadje konden genieten en 's ochtend na een relaxed ontbijt verder konden, feitelijk twee dagen extra vakantie. Volgend jaar het plan om op de heenreis zelfs een hele dag te reserveren tussen de twee ritten. Daarnaast moet ik er niet aan denken om dat eind te rijden met een aanhanger/caravan (of zonder vrij zicht in de binnenspiegel). Vanwege de kinderen maken wij al vrij veel stoppen en proberen alle andere reden om te stoppen dan ook te beperken. Terug hebben wij 10 uur gedaan over 800 km ondanks vrij veel tot 20 km boven de maximum snelheid (nu maar hopen op geen post, bedankt Flitsmeister). Het hele stuk maximaal 100 km/u rijden zou mij behoorlijk tegen staan en het viel mij onderweg ook op dat ik vele (ook moderne combinaties) caravans onderweg zag schudden.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• Rudolf
Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:02:
Het hele stuk maximaal 100 km/u rijden zou mij behoorlijk tegen staan en het viel mij onderweg ook op dat ik vele (ook moderne combinaties) caravans onderweg zag schudden.
De trekkertjes worden ook lichter en lichter... Voor de caravantrekkers geen goede ontwikkeling.

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Nu online
En de gebruikers gaan steeds slechter inpakken.. juiste verdeling van het gewicht is met een caravan ook niet onbelangrijk.

• Androo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-09 10:44
Wij hebben een vouwwagen, en we rijden op de heenweg altijd in 2 keer. ( totaal was 1200 km ).
Dit jaar een tussenstop gehad bij Lyon, ( 800km). Sochtens rond 07:00 vertrokken, en rond 3uur op de tussen camping.
De 2e dag nog een kleine 400km. ook rond 0700 vertrokken, en rond half 12 op de camping.

Op de terug reis, rijden we wel in 1 keer terug. We hebben dan ook geen "haast", maar je wilt wel gewoon naar huis. Zijn om 07:45 vertrokken, en waren terug Thuis rond 20:30.
totale reistijd zo'n 13 uur, waarvan 11,5uur Rij-tijd.

Voordeel van een vouwwagen ( mits je het gewicht goed verdeeld ) , gewoon de maximale snelheid kan rijden in het buitenland.

Ik rij zelf alleen, mijn vriendin rijdt niet graag met een vouwwagen.
We stoppen rond de 2/3uur om te tanken ( ik tank bij 50% ) , en om te eten.

• Deveon
  • Niet online
Androo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:57:
Voordeel van een vouwwagen ( mits je het gewicht goed verdeeld ) , gewoon de maximale snelheid kan rijden in het buitenland.
Tegenwoordig in Nederland ook hoor :+ Die 100 km/u op de perfecte wegen in Nederland was echt een bummer na met 140 km/u door de Ardennen. oOo Alleen jammer van die flitspalen die de Belgen graag onder aan de berg zetten.

• Androo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-09 10:44
Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Tegenwoordig in Nederland ook hoor :+ Die 100 km/u op de perfecte wegen in Nederland was echt een bummer na met 140 km/u door de Ardennen. oOo Alleen jammer van die flitspalen die de Belgen graag onder aan de berg zetten.
officieel mag je maar 90 in Nederland volgens mij..
jaa eens, moet zeggen dat de wegen in Belgie de afgelopen jaren wel een stuk beter zijn geworden.
Flitsmeister helpt me heel goed, ook in het buitenland :)

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-09 20:48
Gisteren de caravan terug naar z'n hok gebracht. Vrijdag thuisgekomen en het weekend gebruikt om alles te wassen en te poetsen zodat het er weer schoon in kon voor het volgende avontuur.
Vooraf hadden we besloten om naar de Auvergne te reizen, het 'vulkanen'-gebied ten zuidwesten van Clermont-Ferrand. Camping gevonden die aan onze eisen voldeed en die voor een week geboekt.
Met twee kinderen en een caravan (voor het eerst op zo'n lange trip) besloten de reis in tweeën te hakken en de eerste dag een doortrekcamping te zoeken als de tijd er rijp voor was.
Voorbij Parijs was het klaar voor de dag en reden we camping Les Petits Pres in Dourdan op. Die is helemaal ingericht voor doortrekkers. Geen uitgebreide voorzieningen maar wel een vlotte check-in en zo stond de boel al snel klaar voor een avondje.
De volgende ochtend ontbijten, snel de caravan weer aanhaken en het laatste stuk van de route aftikken.
In de loop van de middag aangekomen in Saint-Nectaire, camping La Clé des Champs. Vlak voor aankomst nog een stortbui moeten trotseren, maar bij aankomst trok het open en konden we caravan en luifel in de zon installeren.
De camping beviel (lekker zwembad, dorp in de buurt, mooie routes om te rennen, etc) dus besloten om ons bezoek te verlengen.
Voor de terugreis hebben we het iets anders aangepakt en een camping gezocht waar we wat langer zouden staan. Dat had wat voeten in de aarde, want het boekingssysteem was wispelturig met het aantal beschikbare plekken en telefonisch was er geen doorkomen aan. Maar uiteindelijk was dat geregeld en trokken we naar Mesnil-Saint-Pere, bij Troyes, aan het Lac D'orient.
Niet echt 'ons soort' camping (groot, veel animatie, niet echt uitdagende omgeving om te sporten), maar voor een paar dagen prima te doen.
Vooral het meer was heerlijk op de hete dagen en ook het zwembad is regelmatig bezocht.
De terugreis was 'uneventful' behalve dat we door Charleroi werden geleid (N5 -> E420), in NL in een kleine file terecht kwamen en dat we mazzel hadden over de Merwedebrug te zijn voordat die werd afgesloten

Wat mij opviel
  • Coronaregels in FR lijken per regio te verschillen (mondkapje altijd verplicht of alleen indien 1 meter afstand niet kan worden aangehouden) en de Fransen zijn er redelijk pragmatisch mee.
  • Het was rustig op de (tol)wegen, bijna overal lekker op de cruisecontrol 90-100 km/h kunnen aanhouden.
  • Het langzamere tempo vanwege de caravan was ik snel aan gewend, sit back and relex, enjoy the scenery 8)
  • Bijna geen tenten, vooral caravans en campers op de campings die wij bezochten. En dan ook nog eens opvallend veel Caravelairs in Saint-Nectaire. Om ons heen stonden vier/vijf andere Caravelairs en één Hobby (die moet zich ongemakkelijk hebben gevoeld tussen al dat plebs, he @TgR_KILLER :))
  • Bijna geen Nederlanders in Saint-Nectaire, vooral veel Fransen.
  • Veel Engelsen in Mesnil-Saint-Pere
  • Engelsen zijn king op het gebied van grote caravans en campers. Twee-assers, uitschuifbare compartimenten, emplacement-vullende lengtes, verzin het maar. Google maar eens op Elddis Crusader of Buccaneer Barracuda....
  • Alleen bij Engelse caravans gezien: een transit cover om je caravan schoon te houden tijdens het rijden 8)7

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
M14 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:56:
Maargoed, dit werkt voor mij en ik weet goed waar bij mij de grens ligt (jaren lang voor licht/geluid verhuurbedrijven op pad geweest, altijd diep in de nacht naar huis). Ik kan me voorstellen dat het anders werkt voor anderen.
Ook voor jou is die 'flow' gewoon een automatische piloot en ben je minder alert. Concentratie is nu eenmaal intensief en dus beperkt, daar zitten grenzen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat lange ritten per definitie onveilig zijn en dat je die niet moet maken, maar we hoeven ook niet te gaan doen alsof het niets uit maakt.
Ik vind het grote voordeel van 's nachts rijden dat het gewoon een stuk minder druk is en dat je, op een incidentele dronkenlap na, voornamelijk mensen tegen komt die bewust op een normale manier een lange afstand willen afleggen. Dat rijdt in die zin een stuk veiliger dan die totaalterror van diagonaal snijdende sleurhutters die je overdag tegen komt. ;)

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

Dat laatste heeft dan niet echt zin meer, dan ben je met z'n allen echt voorbij de reserve ;).
We waren met z'n tweeën, en ja, het was best lopend. Gelukkig hadden we toen net de Auris, met cruisecontrol. Als we nog de Yaris hadden gehad, weet ik niet of we het wel gered hadden zonder echt een paar uur te slapen.
Overigens vind ik het niet prettig om elke x uur te wisselen. Ik kan prima lang aan een stuk rijden, dat is voor mij een soort concentratie/flow. Dat onderbreken door te wisselen werkt voor mij averechts.

Paar weken terug ben ik vanuit Oostenrijk naar NL gereden, 1100km met een dichte aanhanger met 2 motoren er in. Reistijd is dan ergens tussen de 13 en 16 uur. Om half 12 ' ochtends vertrokken, 2 uur 's nachts thuis. Alleen het laatste uur heb ik niet gereden.

En alleen stoppen met tanken (elke 300km) en nog een keer voor te eten ofzo. In ieder geval zo min en kort mogelijk stoppen. Je hebt er zo een paar uur bij, en op een dergelijke reistijd gaat dat optellen.

Sinds dat we beiden ons rijbewijs hebben (het eerste jaar had ik alleen een rijbewijs), draaien we in principe om bij het tanken, dus elke 500km ongeveer. Maar alleen als we in 1 stuk rijden. Wat we het liefst natuurlijk niet doen, Maar zoals je al zei, als je maar een week hebt, en je bent daar al 4 dagen van kwijt voor de reis schiet het natuurlijk niet op. Ik ben liever 5 dagen op m'n plaats van bestemming dan 3!

En we zijn een jaar later weer naar Spanje gegaan en hebben toen ruim een week over de tocht gedaan. Veel prettiger!
tafmaf schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:16:
Wij hebben geen slaapkamer achter de auto hangen. En dat willen we ook niet. Maar zelfs al zouden we dat wel hebben, als we een weekje naar m'n moeder gaan, wil ik niet eerst een halve week moeten rijden (1500km heen en 1500km terug). Het liefst ga ik gewoon 3 weken, waarvan 2 weken heen, 1 week bij m'n moeder en dan in 1 dag terug naar huis.
Gonadan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Ook voor jou is die 'flow' gewoon een automatische piloot en ben je minder alert. Concentratie is nu eenmaal intensief en dus beperkt, daar zitten grenzen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat lange ritten per definitie onveilig zijn en dat je die niet moet maken, maar we hoeven ook niet te gaan doen alsof het niets uit maakt.
Onze eerste vakantie naar Hongarije was een half jaar nadat ik m'n rijbewijs had gehaald (ik was de 30 gepasseerd toen ik m'n rijbewijs haalde). M'n man had nog geen rijbewijs, dus ik moest alles alleen rijden. Het was onze eerste vakantie met de auto, de eerste keer naar het buitenland en ook nog eens de eerste keer dat we naar een land gingen waar we de taal niet van spraken. Best spannend dus. We wilden in 1 keer rijden, maar dat wilde gewoon niet. Mijn concentratievermogen was gewoon op. Dus net buiten Wenen een hotel langs de snelweg gezocht en daar geslapen (we waren toen op zo'n 2/3 van de route). De terugweg in 1 stuk gereden. Hartje zomer, bloedheet, in een Yaris zonder airco. Met continue de zon in je gezicht. Toen we thuis waren had ik het gevoel dat ik nog wel eens zo'n stuk kon rijden. Het verschil van een week werken en dan gaan rijden of een week niets doen en dan gaan rijden :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Wij hebben geen slaapkamer achter de auto hangen. En dat willen we ook niet. Maar zelfs al zouden we dat wel hebben, als we een weekje naar m'n moeder gaan, wil ik niet eerst een halve week moeten rijden (1500km heen en 1500km terug). Het liefst ga ik gewoon 3 weken, waarvan 2 weken heen, 1 week bij m'n moeder en dan in 1 dag terug naar huis.

[...]
Ieder zijn ding, maar zou je dan niet voor de heenreis 1 week en 6 dagen pakken en voor de terugreis twee dagen? Genoeg Franse dorpjes die erg leuk zijn voor één avond. Ik snap dat sommige maar "twee weken vrij krijgen van de baas" en daardoor zo snel mogelijk naar Spanje wil (of zoek iets dichter bij), maar vind het bijzonder om op de heenweg zo de tijd te nemen over vervolgens op de terugweg te gaan haasten en alsnog gesloopt thuis aankomen.

Als je zelf maar een week de tijd had zou ik gewoon lekker het vliegtuig pakken. Drie uurtjes en je bent er en alles eromheen zal ook niet meer dan 10 uur zijn.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

TheOmen schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:56:• Bijna geen tenten, vooral caravans en campers op de campings die wij bezochten. En dan ook nog eens opvallend veel Caravelairs in Saint-Nectaire. Om ons heen stonden vier/vijf andere Caravelairs en één Hobby (die moet zich ongemakkelijk hebben gevoeld tussen al dat plebs, he @TgR_KILLER :))
Haha ik heb me nog op geen 1 camping ongemakkelijk gevoeld, en denk ook niet dat dat gaat gebeuren :P. Iedereen zijn ding toch? Ik vind het heerlijk om over de camping te struinen en bekijken met wat voor kleine, of juist grote combinaties andere mensen onderweg zijn :).

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 16:05
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

Wij zijn 1 keer (noodzaak) in 1 keer naar Zuid Spanje gereden (25 uur, met een uurtje slaap, 's morgens vroeg vertrokken). Het was heerlijk om die nacht in te rijden en vreselijk toen 's morgens die zon weer opkwam (heldere hemel + donkere grond + vermoeidheid is niet prettig :p) Maar het is inderdaad wel heel belangrijk om je vermoeidheid te herkennen, maar ook om te erkennen. In het begin reden we zo'n 3 uur per persoon, op het laatst wisselden we zo ongeveer elk kwartier.

En ik zou het helemaal niet doen als je de dag van te voren nog gewoon naar het werk bent geweest. Als wij eind deze maand naar Hongarije gaan, gaan we ook heel vroeg weg, maar dan hebben we al wel een paar dagen vrij gehad.
In mijn jongere vrijgezelle jaren stapte ik om 19:00 uur 's avonds met 4 blikken Black Booster energiedrank in de auto om de volgende dag rond 14:00-15:00 uur aan te komen in de regio Valencia in Spanje. Onderweg 2 keer tanken (diesel) en misschien nog 2 extra plaspauzes plus wat beweging in de benen.
Dit zou ik nu echt niet meer kunnen en ook niet meer willen.

Enige jaren geleden met vrouw en kinderen op de achterbank in 1 ruk naar zuid-west Frankrijk, ook weer 's avonds weg omdat ik dit automatisch als beste optie zag. Net zoals vroeger 's avonds weg, 's nachts op lege rustige wegen rijden en overdag aankomen op locatie waardoor je heel praktisch gelijk kunt inchecken.
Dit bleek enige jaren ouder bij nader inzien niet meer zo makkelijk te gaan. Ondanks vaker stoppen en meer plaspauzes vond ik het een pittige trip en de vrouw plus kinderen nog meer... Het was dus geen succes...

De eerst volgende autovakantie naar Spanje besloten wij op een zondagochtend te gaan rijden en iets onder Lyon te overnachten zodat je de volgende dag de ochtensplits van de grote steden voorbij bent.
's Morgens goed geslapen, opgefrist, goed gegeten en met een volle tank het laatste stuk naar Spanje.
Dit beviel stukken beter omdat je veel fitterer aankomt en niet meer knikkebollend achter het stuur zit.
De terugweg bleven wij echter wel in 1 ruk doen, je was immers uitgerust, de vakantie was over dus dan graag snel weer naar huis. Maar ook dit ging met de jaren minder vlot. Het stuk vanaf Luxemburg waar je na de nodige kilometers Route du Soliel asfalt nog uren in het donker door heel Belgie en haar slechte wegen moet rijden werd op een gegeven moment een te grote opgave. Het laatste jaar dat wij dit deden kregen wij dat laatste stuk ook nog eens bakken regen wat extra veel van je reactievermogen vraagt en dat was ondanks wissels achter het stuur tussen mij en mijn vrouw de doorslag om ook niet meer in 1 ruk terug te rijden over zulke lange afstanden.

De laatste autovakantie naar Spanje hebben wij zowel op de heenrijs in zuid Frankrijk, als op de terugrijs in noord Frankrijk een overnachting geboekt en dit is eigenlijk de beste oplossing om te voorkomen dat je kapot op je bestemming aankomt. En of je nu 's nachts in Nederland aankomt, tot 10:00-12:00 uur op bed ligt en dan aan het uitpakcircus moet gaan beginnen, of je slaapt op route en komt rond 12:00 uur fris in Nederland aan om gelijk aan het uitpakcircus te beginnen, dat maakt tijdtechnisch niets uit. Je bent alleen veel minder moe.

Wij hoorden wel vaker dat men op de heen- en terugreis overnachtte, soms wel 2 overnachtingen als er een sleurhut achter de auto ging. Maar pas toen wij dit zelf gingen doen daalde de realiteit in dat dit eigenlijk toch wel prettiger en veiliger is. En heb je de beschikbare tijd dan kun je deze extra overnachtingen bij je totale vakantie plakken waardoor die nog wat langer is ook.

[Voor 5% gewijzigd door Theo74 op 11-08-2020 17:25]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Fototje van afgelopen weekend trouwens, voor het eerst de voortent op, bij 35 graden geen overbodige luxe voor wat schaduw..

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Ieder zijn ding, maar zou je dan niet voor de heenreis 1 week en 6 dagen pakken en voor de terugreis twee dagen?
Omdat als ik naar huis ga, ik ook naar huis wil.
Genoeg Franse dorpjes die erg leuk zijn voor één avond. Ik snap dat sommige maar "twee weken vrij krijgen van de baas" en daardoor zo snel mogelijk naar Spanje wil (of zoek iets dichter bij), maar vind het bijzonder om op de heenweg zo de tijd te nemen over vervolgens op de terugweg te gaan haasten en alsnog gesloopt thuis aankomen.
Wel alles lezen. We gaan naar m'n moeder, 1500km verderop. Ergens anders heen gaan schiet dan natuurlijk niet op, want dan gaan we niet naar m'n moeder. En wij zijn niet gesloopt na 1500km hoor.
Als je zelf maar een week de tijd had zou ik gewoon lekker het vliegtuig pakken. Drie uurtjes en je bent er en alles eromheen zal ook niet meer dan 10 uur zijn.
Hebben we 1 keer gedaan. Nooit weer. 2 uur naar Bremen, 2 uur wachten, 4 uur in het vliegtuig naar Malaga, en daarna 1 van de 2 weken stress omdat de vliegtuigen niet meer vlogen... (gelukkig was ons vliegtuig het eerste vliegtuig wat weer vloog en hadden wij dus per definitie een plek, genoeg mensen die stonden te dringen om een plekje te bemachtigen!, dit was in 2010).
Theo74 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:17:
[...]
Enige jaren geleden met vrouw en kinderen op de achterbank in 1 ruk naar zuid-west Frankrijk, ook weer 's avonds weg omdat ik dit automatisch als beste optie zag. Net zoals vroeger 's avonds weg, 's nachts op lege rustige wegen rijden en overdag aankomen op locatie waardoor je heel praktisch gelijk kunt inchecken.
Dit bleek enige jaren ouder bij nader inzien niet meer zo makkelijk te gaan. Ondanks vaker stoppen en meer plaspauzes vond ik het een pittige trip en de vrouw plus kinderen nog meer... Het was dus geen succes...
Het is natuurlijk altijd anders als je kinderen hebt. Maar wij zijn 1 keer 's nachts naar Hongarije gereden. Beviel ons totaal niet. Wij vertrekken liever om 5:00 uur en komen dan om 20:00 uur aan. Is voor ons minder vermoeiend. Nu hebben wij dan natuurlijk wel het voordeel dat het niet uitmaakt hoe laat we aankomen, we hoeven niet in te checken (m'n moeder blijft toch wel op :D) Als we gaan kamperen zorgen we er altijd voor dat we tussen 2 en 3 uur 's middags op de camping aankomen.
Wij hoorden wel vaker dat men op de heen- en terugreis overnachtte, soms wel 2 overnachtingen als er een sleurhut achter de auto ging. Maar pas toen wij dit zelf gingen doen daalde de realiteit in dat dit eigenlijk toch wel prettiger en veiliger is. En heb je de beschikbare tijd dan kun je deze extra overnachtingen bij je totale vakantie plakken waardoor die nog wat langer is ook.
Daarom zijn we ook niet meer naar m'n schoonmoeder geweest in Zuid Spanje. Frankrijk en Spanje vind ik niet zo leuk om in te trekken (ik spreek de taal niet en zij spreken geen talen die ik wel spreek). Vliegen binnen Europa doe ik niet meer, en het is te ver om in 1 dag te rijden (zelfs als je in 1 keer doorrijdt, red je het gewoon niet in 24 uur :p). En als we richting Hongarije trekken, gaan we meestal via Zwitserland en Italië. We hebben het ook een keer via Polen en Slowakije gedaan. En een keer via Oostenrijk geprobeerd...

Maar als we eens een keer 4 weken vakantie nemen, wil ik toch nog een keer naar Zuid Spanje rijden. Via de Rijn naar Zwitserland, dan richting Genua, en dan helemaal langs de Middellandse Zee kust naar Malaga. Die route had ik gepland, maar ik kreeg hem gewoon niet in 2 weken gepropt (dus een 3-weekse vakantie is dan te kort).

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 08:33:
[...]

Wel alles lezen. We gaan naar m'n moeder, 1500km verderop. Ergens anders heen gaan schiet dan natuurlijk niet op, want dan gaan we niet naar m'n moeder. En wij zijn niet gesloopt na 1500km hoor.

[...]
Idem dito. Mijn reactie was gericht op 2 weken voor de heenreis en 1 dag om terug te rijden. Persoonlijk heb ik geen moeite met lange afstanden, maar mijn kinderen forceren ons om wat vaker te stoppen en merk aan mijzelf ook dat zulke afstanden opsplitsen een stuk relaxder rijdt. Uit de heenreis begrijp ik dat jullie ook graag de omgeving verkennen en dat kan je natuurlijk op de terugreis ook doen. Zo ligt Beaune bijvoorbeeld op de helft en is leuk stadje en zo zijn er waarschijnlijk nog honderden tussen 500-1000 km afstand.

PS: De andere locatie was meer gericht op andere beperkte vakantie dagen en toch ver weg willen.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

[...]

Dat snap ik dus niet, ja dat wil iedereen, maar het gedeelte volwassen worden is toch onder andere leren dat wat je wil en wat verstandig is om te doen 2 verschillende dingen kunnen zijn.

Als je jong ben kan je niks gebeuren omdat je redelijk onsterfelijk bent. :P maar ergens moet er toch een zeker besef gaan komen als je wat ouder wordt.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:40
Flagg schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Dat snap ik dus niet, ja dat wil iedereen, maar het gedeelte volwassen worden is toch onder andere leren dat wat je wil en wat verstandig is om te doen 2 verschillende dingen kunnen zijn.

Als je jong ben kan je niks gebeuren omdat je redelijk onsterfelijk bent. :P maar ergens moet er toch een zeker besef gaan komen als je wat ouder wordt.
Het zit ook tussen de oren. Mijn vakantie begint als we thuis vertrekken (eigenlijk al met het inpakken) en eindigt als we thuis komen. Als je vind dat de reis niet bij de vakantie hoort, is het een noodzakelijk kwaad en wil je die zo kort mogelijk houden.

Zie ook zeker de meerwaarde van een extra overnachting. Niet alleen om te voorkomen dat je (te) vermoeid achter het stuur zit, maar ook omdat ik het gewoon leuk vind.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Flagg schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Dat klopt. Dus als we vinden dat het niet verantwoord is, doen we het niet. Alleen hebben we dat gevoel niet. We haasten ons zeker niet. En de reis is zelfs als we in 1 keer rijden onderdeel van de vakantie. Als we een pauze nodig hebben, stoppen we. En we rijden soms ook een stukje om, gewoon omdat dat mooier is (en file vrij :p)

Hmm, moet nog wel het een en ander regelen... Moeten nog een groene sticker hebben (vooral in Duitsland willen we nog wel eens van de snelweg af gaan om file's te vermijden) en een Oostenrijk sticker....

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Hmm, moet nog wel het een en ander regelen... Moeten nog een groene sticker hebben (vooral in Duitsland willen we nog wel eens van de snelweg af gaan om file's te vermijden) en een Oostenrijk sticker....
De Duitse heb ik al jaren, die is toch onbeperkt houdbaar. De Oostenrijkse is voor een X periode wat ik had uitgezocht begin dit jaar (net als de Zwitserse en Sloveense) dus dat moet je gewoon plannen. Vind ik ergens ook wel jammer, even wat bijboeken of toch doorreizen etc. is er dan ook niet bij.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

TgR_KILLER schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

De Duitse heb ik al jaren, die is toch onbeperkt houdbaar. De Oostenrijkse is voor een X periode wat ik had uitgezocht begin dit jaar (net als de Zwitserse en Sloveense) dus dat moet je gewoon plannen. Vind ik ergens ook wel jammer, even wat bijboeken of toch doorreizen etc. is er dan ook niet bij.
Dat verschil is natuurlijk nogal logisch. Die Duitse sticker is een indicatie van de milieuklasse van je voertuig, dat verandert niet. Voor Oostenrijk en Zwitserland heb je het dan neem ik aan over de tolvignetten en daar betaal je dus tol voor een bepaalde periode. Die vignetten kan je ook ter plaatse kopen als je besluit wat langer te blijven. En zijn ook voor korte periodes verkrijgbaar als je niet vooraf weet hoe lang je wilt blijven.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:01:
[...]
Hmm, moet nog wel het een en ander regelen... Moeten nog een groene sticker hebben (vooral in Duitsland willen we nog wel eens van de snelweg af gaan om file's te vermijden)
Tenzij je alternatieve route door een stadcentrum loopt kom je niet zomaar een milieuzone tegen hoor als je even van de snelweg gaat. Anyway handig om te hebben als je die kant uit gaat natuurlijk, maar als je het puur doet om af en toe een detour te kunnen nemen wellicht overbodig.
en een Oostenrijk sticker....
Voor Oostenrijk regel ik tol en vignetten tegenwoordig altijd via de Unterwegs app van asfinag (de oostenrijkse rijkswaterstaat zegmaar). Nadeel is wel dat je vignetten daar minimaal 18 dagen vooruit moet bestellen, dus voor last minute vignet regelen zal je het alsnog ergens fysiek moeten kopen (anwb winkel / benzinestation voor de grens...).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Jochem
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 08:31
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Tav de Oostenrijkse vignetten: "Er zijn vignetten met een geldigheid van 10 dagen, 2 maanden of 1 jaar." (bron: https://anwbvignetten.nl)

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Jochem schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

Tav de Oostenrijkse vignetten: "Er zijn vignetten met een geldigheid van 10 dagen, 2 maanden of 1 jaar." (bron: https://anwbvignetten.nl)
Ah ja, dat liep meteen rap op. Had ooit een vakantie uitgestippeld in Slovenië die 8 dagen was, zodat we een dag heen en terug konden door Oostenrijk zonder problemen :P
De kosten lopen best rap op namelijk.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

TgR_KILLER schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Ah ja, dat liep meteen rap op. Had ooit een vakantie uitgestippeld in Slovenië die 8 dagen was, zodat we een dag heen en terug konden door Oostenrijk zonder problemen :P
De kosten lopen best rap op namelijk.
Het is effectief gewoon iets minder dan €1 per dag (in elk geval via de asfinag shop). En je kan ook gewoon twee aansluitende 10 dagen vignetten nemen hè, als 1 vignet niet voldoende is, maar 2 maanden overkill is.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Orion84 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Het is effectief gewoon iets minder dan €1 per dag (in elk geval via de asfinag shop). En je kan ook gewoon twee aansluitende 10 dagen vignetten nemen hè, als 1 vignet niet voldoende is, maar 2 maanden overkill is.
True, dat klopt. Maar als ik een week in Slovenië ben vind ik 10 euro al meer dan zat als ik gewoon enkel door Oostenrijk heen wil rijden :P. Om dan 2 x 10 dagen te nemen omdat ik er 1 dag doorheen wil rijden... op de heen en terugweg.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Tsja, ik kan me daar nooit zo druk om maken, als ik op wintersport ga betaal ik ook per trip voor een 10 dagen vignet terwijl ik alleen op de heen en terugreis even een stukje vignetplichtige autobahn meepak. Het is peanuts vergeleken met de rest van de kosten van zo'n trip. En de wegen daar liggen er over het algemeen prima bij, dat mag best wat kosten :)

• Bacchus
TgR_KILLER schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:06:
[...]
True, dat klopt. Maar als ik een week in Slovenië ben vind ik 10 euro al meer dan zat als ik gewoon enkel door Oostenrijk heen wil rijden :P. Om dan 2 x 10 dagen te nemen omdat ik er 1 dag doorheen wil rijden... op de heen en terugweg.
Dat hoeft ook niet, je kan ook gewoon over de landwegen rijden als je het geen €10 waard vindt om je caravan niet vijf bergpassen over te moeten sleuren. Moet je wel een paar uur extra en een paar liter brandstof extra rekenen.

• harley
  • Registratie: augustus 1999
Oostenrijk gaat nog wel, Zwitserland is best prijzig met zijn 40 euro, ok wel heel jaar geldig maar wij komen er meestal maar 1x per vakantie op de heen OF de terugreis en dan is het best pittig.

Ook Frankrijk met de tolwegen maakt het af en toe best bont in mijn ogen. Dit jaar met de motor en vrijwel alle zien het ook als motor dus lager tarief. Behalve bij de duurste want daar werd ik herkend als auto :( (heb een motor met zijspan en aanhanger maar is nog steeds een motor volgens alle reglementen en tariefplannen, zijspan en aanhanger staan er zelfs bij vermeld als zijnde inclusief)

...

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
harley schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:48:
Oostenrijk gaat nog wel, Zwitserland is best prijzig met zijn 40 euro, ok wel heel jaar geldig maar wij komen er meestal maar 1x per vakantie op de heen OF de terugreis en dan is het best pittig.

Ook Frankrijk met de tolwegen maakt het af en toe best bont in mijn ogen. Dit jaar met de motor en vrijwel alle zien het ook als motor dus lager tarief. Behalve bij de duurste want daar werd ik herkend als auto :( (heb een motor met zijspan en aanhanger maar is nog steeds een motor volgens alle reglementen en tariefplannen, zijspan en aanhanger staan er zelfs bij vermeld als zijnde inclusief)
wat mensen wel vaak vergeten bij Oostenrijk is dat zowel de Brenner als de Tauern autobahn daar nog een schepje bij doen: dit jaar was ik voor Karinthie (21 dagen, dus ik mocht ook nog een dagje niet op de autobahn verschijnen) bij mekaar ook zo'n 45 euro kwijt (2 keer 9.50 voor vignet en 2 keer 12,50 voor Tauern autobahn) Dus goedkoop kan ik het inmiddels ook al niet meer noemen.

• Theo74
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14-09 16:05
[...]
Die gedachte ken ik heel goed, als je er klaar mee bent en je wilt naar huis, dan liefst zo snel mogelijk.
Zo zijn onze eerste autovakanties dus ook begonnen, snel er heen want de kinderen willen conform hun Whatsapp campingvrienden groep 's avonds op tijd voor de campingdisco zijn en je wilt zelf ook zo snel mogelijk in de vakantiemodus neerstrijken.
Maar goed, met de jaren wordt je helaas wat minder flexibel van lijf en komt ook de wijsheid. Dus op ten duur die extra overnachtingen op de heen- en terugreis.
[...]
Het is natuurlijk altijd anders als je kinderen hebt. Maar wij zijn 1 keer 's nachts naar Hongarije gereden. Beviel ons totaal niet. Wij vertrekken liever om 5:00 uur en komen dan om 20:00 uur aan. Is voor ons minder vermoeiend. Nu hebben wij dan natuurlijk wel het voordeel dat het niet uitmaakt hoe laat we aankomen, we hoeven niet in te checken (m'n moeder blijft toch wel op :D) Als we gaan kamperen zorgen we er altijd voor dat we tussen 2 en 3 uur 's middags op de camping aankomen.
Het 's nachts rijden heeft als voordeel dat je lege wegen hebt, het rustig aan de ogen aandoet en het vaak minder warm is. Echter moet je de tijd er voor wel goed uitgerust zijn want zodra het donker wordt gaan de hersens melatonine aanmaken en wil het lijf naar bed. Dat kun je alleen een keertje negeren als je lichamelijk fit en uitgerust bent. Anders wordt het halverwege de nacht knikkebollend achter het stuur en dat is ronduit gevaarlijk. Buiten het feit dat je kapot aankomt en 2 dagen van je vakantie verbruikt om lichamelijk bij te komen.
Daarnaast kan jij wel fit en uitgerust de 12 uur van Le Mans ingaan, maar je passagiers moeten ook die lange rijd opgevouwen in de auto zien door te komen. En dat weegt vaak het zwaarst, die trekken dit minder lang dan de chausffeur. Na wat uurtjes slapen, op de tablet, muziek luisteren, etc. zijn ze er echt klaar mee.
[...]
Daarom zijn we ook niet meer naar m'n schoonmoeder geweest in Zuid Spanje. Frankrijk en Spanje vind ik niet zo leuk om in te trekken (ik spreek de taal niet en zij spreken geen talen die ik wel spreek). Vliegen binnen Europa doe ik niet meer, en het is te ver om in 1 dag te rijden (zelfs als je in 1 keer doorrijdt, red je het gewoon niet in 24 uur :p). En als we richting Hongarije trekken, gaan we meestal via Zwitserland en Italië. We hebben het ook een keer via Polen en Slowakije gedaan. En een keer via Oostenrijk geprobeerd...
Als wij als eindbestemming Spanje aan zee hebben dan gebruiken wij de Route de Soleil om zo snel mogelijk op locatie aan de komen. De zones rondom de Route du Soliel zijn veelal industrieel of landbouw dus hier wil je toch niet stoppen. Voor mooie plekjes en uitzichten moet je echt zig zag door het binnenland van Frankrijk, waar je overigens veel vaker Engels sprekende mensen tegenkomt. Je schrikt er soms van...
Spanje is op het noorden en het binneland na 1 grote kattenbak alias vuilstort, zand, stenen, troep en vergeelde reclameboorden. Ook hier is weinig te vinden wat je doet besluiten om uit te stappen en rond te kijken.
Als je naar zuid Spanje wilt dan vind ik het vanuit Nederland simpel te lang om dit in 1 rit zonder overnachting te doen. Hierdoor ben je als vaker gezegd lichamelijk kapot bij aankomst en kost het je dagen om weer een beetje bij te komen, met de gedachten in je achterhoofd dat je ook weer terug moet...
Dit moet je echt in 2 a 3 dagen doen en je hier ook op instellen, niet jakkeren, het is immers vakantie. En kost dit te veel van je vrije dagen dan moet je misschien overwegen om zo'n autoreis helemaal niet te doen.
[...]
Maar als we eens een keer 4 weken vakantie nemen, wil ik toch nog een keer naar Zuid Spanje rijden. Via de Rijn naar Zwitserland, dan richting Genua, en dan helemaal langs de Middellandse Zee kust naar Malaga. Die route had ik gepland, maar ik kreeg hem gewoon niet in 2 weken gepropt (dus een 3-weekse vakantie is dan te kort).
Dit is zondermeer een mooie route maar absoluut een omweg richting Spanje. Het gros pakt Parijs - Lyon ofwel de "English Route du Soleil", of Luxemburg - Lyon, de 'normale' Route du Solei. Recht naar het zuiden.
Wil je zo'n site-seeing route via Zwitserland - Italie - Zuid Frankrijk en de Spaanse oostkust doen dan moet je hier inderdaad tijd voor nemen en deze extra route als een vakantie zien. Je zoekt vooraf leuke of mooie plakjes uit waar je wilt overnachten, kijkt hier desnoods een dag rond en gaat zo in enkele dagen of in een hele week richting Malaga. Je moet dit niet als een ralley zien waarbij je in elke stad je stempel moet halen om de finish te mogen halen, dat is erg vermoeiend en voegt niets toe. Waarom omrijden als je alleen die gebieden maar doorkruisd wilt hebben. Langs de kust van Spanje rijden zie je immers ook nauwelijks de zee, daarvoor moet je ook echt van de snelweg af en enkele kilometers richting de mooie uitzichten.

Wij zijn inmiddels in een tijd gekomen waarbij de kinderen zelf op vakantie kunnen en soms ook gaan. Na jaren van kijken op beurzen en praten met eigenaars, de lange stille wens vervult en een camper gehuurd.
Dit is een hele andere 'autovaktantie' want als je de straat uit rijdt ben je al half op je bestemming want dat is het huis wat je de gehele periode achterop hebt. De eerste keer was voor ons vooral proberen en tegelijk het mooie weer achterna aan het einde van de zomer. Dus iets te veel kilometers per dag en misschien ook wel te veel doorrijzen van camping naar camping. Dit is een hele andere manier van vakantie vieren, je combineerd al die mooie plekken en al die gave routes die je wilt rijden met de camper zodat het reizen en verblijven de vakantie wordt. Je bent niet meer onderweg naar een vakantiebestemming maar elke dag is er 1. Dit alles in complete vrijheid waar heen te gaan, hoe te rijden, hoe lang te blijven, wanneer weer door te gaan en hoelang in totaal weg te willen/kunnen blijven. Wij vinden dit wel wat na jaren van drukte op mega campings, of hotelbestemmingen met hun toeristische cliches. Lekker op je zelf, alle vrijheid en vooral de rust.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

• tafmaf
[...]

[...]

Omdat mensen vaak maar een beperkte tijd hebben voor hun vakantie. 4 reisdagen ipv 2 telt dan behoorlijk op.

Overigens zou ik een reis naar Spanje ook over 2 dagen uitsmeren.
Dan is dit het verschil.
Ik zorg dat de rit ergens naar toe ook als vakantie voelt.
Sterker nog we komen soms niet eens aan op de bestemming die we voor ogen hadden.

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 12:00

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Al die afstanden ... dit jaar eens in Nederland op vakantie, anderhalf uur naar zuid Limburg en tent bouwen maar :p

En na een week bijna 3 uur weer naar het noorden (en bijna langs huis) richting noord Holland :p

De temperatuur is wel verschrikkelijk, beperkt heel erg wat je kan/wil doen en op de camping waar we nu staan lijken we het enige stel zonder kids ... dat is ook vrij vervelend

Vitality Discoshow

• harley
  • Registratie: augustus 1999
Ikzelf heb niet zo'n probleem met lange afstanden, evenals nachts doorrijden (met de auto, zodat je kunt wisselen van bestuurder) maar doe het tegenwoordig toch wat rustiger aan. Inderdaad een extra tussenstop waar eventueel ook nog wat te zien/doen is en dan door. Dit jaar naar Normandië met een tussenstop/overnachting bij fécamp. Geen gehaast en gejaag.
Zondag s'ochtends aanrijden als je klaar bent en als dat een uurtje laten is dan is dat maar zo. Overnachting bij motel dus geen tijdsdruk voor opzetten tent. Dag erop toeristische route met stops naar de camping 350km verderop en einde van de middag je tentje in alle rust opzetten.

Het is vakantie en geen race, en we gaan kamperen niet kramperen.

Ik kan makkelijk 1100km op een dag rijden met de motor, maar ik ben niet alleen en ik rijd dus ben bezig vrouwlief zit achterop met een eigen muziekje en zoonlief in het zijspan met eigen muziekje maar is toch een lange zit voor hun op die manier (alhoewel zo onderweg wel eens van plaats wisselen) en dan hadden we nu op de heenweg droog niet te warm weer. Als het regent wordt het er niet fijner op ;)

[Voor 5% gewijzigd door harley op 12-08-2020 21:44]

...

• bwerg
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Orion84 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:54:
Tenzij je alternatieve route door een stadcentrum loopt kom je niet zomaar een milieuzone tegen hoor als je even van de snelweg gaat.
Volgens mij heb je bij Grenoble een milieusticker nodig, zelfs als je over de snelweg rijdt. Voor een groot deel van de Franse alpen is dat niet zo handig.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Orion84

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

bwerg schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

Volgens mij heb je bij Grenoble een milieusticker nodig, zelfs als je over de snelweg rijdt. Voor een groot deel van de Franse alpen is dat niet zo handig.
Sinds wanneer ligt Grenoble in Duitsland? :P

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-09 16:28
Na jarenlang kamperen in onze ruime Obelink Familia 6 tent hebben we besloten om deze weg te doen en op zoek te gaan naar een caravannetje. ( een kleintje, want de auto mag maar 1000kg trekken). De uitdaging is nu om een leuke caravan te vinden met een max laadvermogen van 1000kg met 4 slaapplekken (2 volw, 2 kids) het liefst met een stapelbed. Dan kunnen we ook tijdens korte weekendjes allemaal in de caravan slapen.

Iemand tips waarop te letten bij aanschaf van een oudere caravan?

• Bra-Jo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

emil_406 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:32:
Na jarenlang kamperen in onze ruime Obelink Familia 6 tent hebben we besloten om deze weg te doen en op zoek te gaan naar een caravannetje. ( een kleintje, want de auto mag maar 1000kg trekken). De uitdaging is nu om een leuke caravan te vinden met een max laadvermogen van 1000kg met 4 slaapplekken (2 volw, 2 kids) het liefst met een stapelbed. Dan kunnen we ook tijdens korte weekendjes allemaal in de caravan slapen.

Eerste wat bij me opkomt: de bodem. Als die niet goed is (vochtig/rot), dan ben je er snel klaar mee. Bijna alle andere problemen of (kleine) schades of achterstallig onderhoud is te fixen, maar een rotte bodem... :N
Koop een vochtmeter en doe wat checks, vooral rond de wielkasten en op de hoeken, binnen en buiten.

Verder even kijken naar de banden lijkt me, en de tent (als je er eentje vindt met tent tenminste). Daar met name naar de algemene status kijken ivm waterdichtheid, en naar de ritsen en de pees (daarmee maak je hem vast aan de caravan).

Nomen nescio

• Deveon
  • Niet online
Zo lang het onderstel maar in orde is. Voordeel van de oudere caravans is wel dat het bijna volledig met hout gemaakt is ipv plastic. Wat je veel ziet en wij ook hebben gedaan is de keuken verwijderen en vervangen voor een ledikant voor die vierde slaapplaats (110x190 noem ik geen twee persoons bed). Verder van binnen wit geverfd en alles gerelateerd met gas verwijderd.

Toevallig kwam ik laatste deze Kip tegen, al haal je uit de foto’s niet de staat van het onderstel en prijs is verdacht laag.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Theo74 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Die gedachte ken ik heel goed, als je er klaar mee bent en je wilt naar huis, dan liefst zo snel mogelijk.
Zo zijn onze eerste autovakanties dus ook begonnen, snel er heen want de kinderen willen conform hun Whatsapp campingvrienden groep 's avonds op tijd voor de campingdisco zijn en je wilt zelf ook zo snel mogelijk in de vakantiemodus neerstrijken.
Maar goed, met de jaren wordt je helaas wat minder flexibel van lijf en komt ook de wijsheid. Dus op ten duur die extra overnachtingen op de heen- en terugreis.
Geen kinderen. En zo oud zijn we ook nog niet... Misschien als we tegen de 60 komen, tegen die tijd wil ik toch een camper hebben...
Het 's nachts rijden heeft als voordeel dat je lege wegen hebt, het rustig aan de ogen aandoet en het vaak minder warm is. Echter moet je de tijd er voor wel goed uitgerust zijn want zodra het donker wordt gaan de hersens melatonine aanmaken en wil het lijf naar bed. Dat kun je alleen een keertje negeren als je lichamelijk fit en uitgerust bent. Anders wordt het halverwege de nacht knikkebollend achter het stuur en dat is ronduit gevaarlijk. Buiten het feit dat je kapot aankomt en 2 dagen van je vakantie verbruikt om lichamelijk bij te komen.
Dat valt dus erg mee. Die ene keer dat we 's nachts reden, was de eerste keer dat we 4! uur stil gestaan hebben in de file (2x 2 uur) in Duitsland. Voor de rest was het drukker op de weg dan wanneer we op zondag zouden rijden (wel vrachtwagens tegen geen vrachtwagens op zondag).
Daarnaast kan jij wel fit en uitgerust de 12 uur van Le Mans ingaan, maar je passagiers moeten ook die lange rijd opgevouwen in de auto zien door te komen. En dat weegt vaak het zwaarst, die trekken dit minder lang dan de chausffeur. Na wat uurtjes slapen, op de tablet, muziek luisteren, etc. zijn ze er echt klaar mee.
Mijn "passagier" mag gewoon rijden hoor. De situatie is volledig anders wanneer je geen rekening hoeft te houden met mensen op de achterbank.
Als wij als eindbestemming Spanje aan zee hebben dan gebruiken wij de Route de Soleil om zo snel mogelijk op locatie aan de komen. De zones rondom de Route du Soliel zijn veelal industrieel of landbouw dus hier wil je toch niet stoppen. Voor mooie plekjes en uitzichten moet je echt zig zag door het binnenland van Frankrijk, waar je overigens veel vaker Engels sprekende mensen tegenkomt. Je schrikt er soms van...
Spanje is op het noorden en het binneland na 1 grote kattenbak alias vuilstort, zand, stenen, troep en vergeelde reclameboorden. Ook hier is weinig te vinden wat je doet besluiten om uit te stappen en rond te kijken.
Als je naar zuid Spanje wilt dan vind ik het vanuit Nederland simpel te lang om dit in 1 rit zonder overnachting te doen. Hierdoor ben je als vaker gezegd lichamelijk kapot bij aankomst en kost het je dagen om weer een beetje bij te komen, met de gedachten in je achterhoofd dat je ook weer terug moet...
Dit moet je echt in 2 a 3 dagen doen en je hier ook op instellen, niet jakkeren, het is immers vakantie. En kost dit te veel van je vrije dagen dan moet je misschien overwegen om zo'n autoreis helemaal niet te doen.
Die ene keer zijn we via Parijs en Bordeaux naar het zuiden gereden. Geen idee of dat een bepaalde "Route" is (wij gaan nooit naar Frankrijk), maar het was de snelste route volgens TomTom. Terug zijn we wel over de Route du Soleil gereden (tenminste, dat stond op een gegeven moment op een bord langs de snelweg) want toen zijn we via Barcelona gereden. De terugweg hebben we wel iets langzamer gedaan (toen hebben we ergens nog op een parekeerplaats een paar uur geslapen). De noodzaak was toen een stuk minder.
Dit is zondermeer een mooie route maar absoluut een omweg richting Spanje. Het gros pakt Parijs - Lyon ofwel de "English Route du Soleil", of Luxemburg - Lyon, de 'normale' Route du Solei. Recht naar het zuiden.
Wil je zo'n site-seeing route via Zwitserland - Italie - Zuid Frankrijk en de Spaanse oostkust doen dan moet je hier inderdaad tijd voor nemen en deze extra route als een vakantie zien. Je zoekt vooraf leuke of mooie plakjes uit waar je wilt overnachten, kijkt hier desnoods een dag rond en gaat zo in enkele dagen of in een hele week richting Malaga. Je moet dit niet als een ralley zien waarbij je in elke stad je stempel moet halen om de finish te mogen halen, dat is erg vermoeiend en voegt niets toe. Waarom omrijden als je alleen die gebieden maar doorkruisd wilt hebben. Langs de kust van Spanje rijden zie je immers ook nauwelijks de zee, daarvoor moet je ook echt van de snelweg af en enkele kilometers richting de mooie uitzichten.
Normaal gesproken rijden we nooit snelweg, alleen als we snel van A naar B willen (dus als we in 1 keer naar Hongarije gaan bijvoorbeeld). En zelfs dan willen we Oostenrijk ook nog wel eens doorkruisen zonder snelweg. En ja, als we aan het trekken zijn, zien we het wel degelijk als een soort van rally waar we zoveel mogelijk plekken willen raken. Dat hebben we de tweede keer dat we naar Zuid Spanje gereden hebben ook gedaan, alleen zijn we toen via de Atlantische kust gereden (bij Oostende hadden we de eerste camping en vanaf daar helemaal naar het zuiden via de Normandische kust, vanaf daar doorgestoken naar Spanje (en dan moet je wel van de kust af :p)

Gisteren maar even een groene sticker besteld, ik denk dat ik dat Oostenrijk vignet pas koop onderweg. Zoals het er nu in Nederland aan toe gaat (al die asocialen die al op vakantie zijn geweest en nu lekker elkaar aan het aansteken zijn), zou het me niets verbazen dat we Duitsland/Oostenrijk/Hongarije niet eens inkomen...

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 12:56
Orion84 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:56:
[...]

Sinds wanneer ligt Grenoble in Duitsland? :P
weliswaar ging het hier voornamelijk over de Duitse stickers,maar in Frankrijk heb je ze ook nodig.. Of in ieder geval, zou je ze nodig kunnen hebben:

https://www.anwb.nl/vakan...jk/informatie/milieuzones

Is nog een vrij onbekend fenomeen.

• Shabbaman

Shabbaman

Got love?

Update tentstatus: het heeft geregend en het grondzeil blijkt lek *O* Dus nadenken of we 'm weer mee naar huis nemen hoeft niet meer.

• Bouke-p
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 08-09 17:18

Goed in de hoekjes voelen of eea vochtig is en gewoon een beetje naar de algehele staat van het ding kijken. En vooral ook ruiken, een caravan ruikt altijd wat vreemd maar als hij ergens rot is of schimmel heeft dan ruik je dat wel.
Verder zou ik goed naar de banden kijken(leeftijd+droogtescheuren) en kijken hoe de gasslangen er aan toe zijn.

En wat geluk hebben, wij hebben 2 jaar geleden voor 1100,- een Beyerland sprinter 390 gekocht(Via MP). Dat bleek toch wel echt een koopje te zijn en gelukkig was de verkoper zo eerlijk om hem toch aan ons te gunnen, ondanks verschillende veel hogere biedingen.

We hebben er zelf een stapelbed in gemaakt, boven het achterste bed. Mn oudste dochter past er nu niet meer in dus gaan we of voor een slaapcabine voor aan de voortent of gewoon een los tentje.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Bra-Jo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:29:
Eerste wat bij me opkomt: de bodem. Als die niet goed is (vochtig/rot), dan ben je er snel klaar mee. Bijna alle andere problemen of (kleine) schades of achterstallig onderhoud is te fixen, maar een rotte bodem... :N
Koop een vochtmeter en doe wat checks, vooral rond de wielkasten en op de hoeken, binnen en buiten.

Verder even kijken naar de banden lijkt me, en de tent (als je er eentje vindt met tent tenminste). Daar met name naar de algemene status kijken ivm waterdichtheid, en naar de ritsen en de pees (daarmee maak je hem vast aan de caravan).
Neem dak en wanden dan ook gelijk mee in die check, dat kan net zo goed rot zijn en dus lek. Dat kan er direct voor zorgen dat hij total loss is want hele stukken dak of wand vervangen of repareren kan aardig in de papieren lopen. Plus je moet afwachten of het daadwerkelijk opgelost is daarna.

• emil_406
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 19-09 16:28
Vanochtend wat caravanzaken langsgeweest en onze wensen uitgelegd. Minder dan 1000kg max gewicht ( meer mag de auto niet trekken) en 4 slaapplekken.

Ik kreeg op 2 plekken de tip om op zoek te gaan naar een caravan met een eigen gewicht van +/- 800 a 900 kg en een maximum massa van 1100/1200 te gaan. Deze schijn je door een administratieve handeling terug te kunnen zetten naar 1000kg maximum beladen gewicht. Daarnaast schijn je 10% te mogen "overladen".

Zodoende zouden we toch naar een caravan met een lengte van +/- 4,40 / 4,60m op zoek kunnen gaan.

Iemand ervaring met bovenstaande?

• Deveon
  • Niet online
Dat heeft niet met de auto te maken maar met het rijbewijs. Als jou auto maximaal 2300 kg mag wegen mag je met een B rijbewijs een aanhanger met maximaal 1200 kg achter hangen (totale combinatie 3500kg). Echter doordat je auto maar 1000 kg mag trekken moet de gewicht in de praktijk daar onder blijven. Voor het rijbewijs geld de theorie, voor de auto de praktijk.

Daarnaast zegt het leeggewicht ook niet alles, hoe ouder de caravan hoe verder het afwijkt met de realiteit. Onze caravan (1986) zit enkel met de standaard kampeer uitrusting waar die mee gestalt wordt al op het maximale gewicht. Wat ik dus meestal doe is de tentstokken in de auto gooien zodat de kleding in de kastjes kan.

Bij kamperen met een caravan verplaatst het bagage probleem van inhoud naar gewicht.

Edit: je mag inderdaad 10% overbeladen zijn, maar houdt rekening met afwijking van de meet apparatuur en natuurlijk je eigen veiligheid! De meetstations die tot 50 ton kunnen hebben wel eens een afwijking rond de 1000 kg (1 ton), vandaar de marge.

Wat wel helpt is dat kogeldruk niet telt voor de caravan maar geld voor de auto. Als je echt op het limiet wil gaan laden moet je goed weten hoe je moet laden én rijden. Bij voorkeur ook even langs een weegbrug (kost meestal 20-30 euro).

[Voor 23% gewijzigd door Deveon op 13-08-2020 16:27]

• JanB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:45

JanB

Het ken rotter !!!

De max toegestane massa terugzetten is een formuliertje invullen, opsturen naar de RDW en 59,20 euro overmaken. Na een paar dagen krijg je een nieuwe kentekencard met d aanpassing.

https://www.rdw.nl/partic...-van-uw-voertuig-wijzigen

[Voor 12% gewijzigd door JanB op 13-08-2020 16:22]

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

emil_406 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 15:59:
Vanochtend wat caravanzaken langsgeweest en onze wensen uitgelegd. Minder dan 1000kg max gewicht ( meer mag de auto niet trekken) en 4 slaapplekken.

Ik kreeg op 2 plekken de tip om op zoek te gaan naar een caravan met een eigen gewicht van +/- 800 a 900 kg en een maximum massa van 1100/1200 te gaan. Deze schijn je door een administratieve handeling terug te kunnen zetten naar 1000kg maximum beladen gewicht. Daarnaast schijn je 10% te mogen "overladen".

Zodoende zouden we toch naar een caravan met een lengte van +/- 4,40 / 4,60m op zoek kunnen gaan.

Iemand ervaring met bovenstaande?
Wat al gezegd is, maar ik herhaal het even. Voor wat de auto mag trekken geld de praktijk, dus dan is op kenteken terugzetten helemaal niet nodig. Gewoon zelf ervoor zorgen dat je niet meer laad dan dat de auto mag trekken!.

Het terugzetten op kenteken doet men vaak enkel als de combinatie boven de 3500 KG uit komt en je dus een BE rijbewijs zou moeten hebben, dan gelden de 'papieren gewichten' namelijk.

Maar wat ook al gezegd is. die 10% overbeladen is de marge van de meetapparatuur. Dus ga hem niet tot 1100 KG laden want dan kom je bedrogen uit. Daarnaast word (door de ANWB) als stelregel aangehouden dat je caravan max 70% van het gewicht van je auto mag zijn, beladen. Dus een caravan van 700 KG achter een auto van 1000 KG. Ik weet niet wat je auto weegt maar hou hier ook enigszins rekening mee ;).

Overigens laad je zo, zonder erbij na te denken, honderden kilo's in een caravan. Dus je moet echt extreem zorgvuldig gaan laden als je een caravan hebt waar je 'maar' 100 kilo gewicht in mag stoppen. Ook goed letten op opties!. Wij hebben met de voortent, accu, reservewiel al bijna 100 kilo aan opties op de caravan. En dan ligt er nog geen vork of beker in. We hebben voor bijna 80 kilo aan bestek, mokken, WC spul, en noem t maar op in de caravan liggen. Wij nemen alle kleren en dekens etc. altijd mee in de auto (meer ruimte) maar als je dat ook nog eens in de caravan wil leggen dan ga je dat nooit redden met 100 KG laadvermogen.

Last but not least, Bedenk ook even goed waar je allemaal heen wil sleuren en of je combinatie dat wel leuk vind. Zoals hierboven al eens gezegd kan je wel spelen met de kogeldruk etc. maar aangezien je 4 slaapplekken in de caravan wil hebben ga ik er vanuit dat de auto ook al vol zit.. + de kogeldruk + waarschijnlijk toch nog wat bagage. Ook de auto moet niet over zijn max gewicht heen komen ;). Buiten dat rijd t mogelijk van geen meter meer als je de bergen in wil en alle op de absolute max hebt zitten.

[Voor 10% gewijzigd door TgR_KILLER op 13-08-2020 20:28]

• MrFl0ppY
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18-09 16:20
Wat is het voor een auto als ik vragen mag? Is het een kleine/lichte auto of een grote auto met weinig vermogen? Op/over de max gaan zitten qua gewicht lijkt mij geen fijne situatie, zeker niet als je een keer heuveltje tegen komt. En dat doe je al snel in het buitenland.

En zoals gezegd, 100kg is niks met pakken. Dat ga je niet leuk vinden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• PageFault
  • Laatst online: 09-09 08:27
Deveon schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:19:
Dat heeft niet met de auto te maken maar met het rijbewijs. Als jou auto maximaal 2300 kg mag wegen mag je met een B rijbewijs een aanhanger met maximaal 1200 kg achter hangen (totale combinatie 3500kg). Echter doordat je auto maar 1000 kg mag trekken moet de gewicht in de praktijk daar onder blijven. Voor het rijbewijs geld de theorie, voor de auto de praktijk.

Daarnaast zegt het leeggewicht ook niet alles, hoe ouder de caravan hoe verder het afwijkt met de realiteit. Onze caravan (1986) zit enkel met de standaard kampeer uitrusting waar die mee gestalt wordt al op het maximale gewicht. Wat ik dus meestal doe is de tentstokken in de auto gooien zodat de kleding in de kastjes kan.

Bij kamperen met een caravan verplaatst het bagage probleem van inhoud naar gewicht.

Edit: je mag inderdaad 10% overbeladen zijn, maar houdt rekening met afwijking van de meet apparatuur en natuurlijk je eigen veiligheid! De meetstations die tot 50 ton kunnen hebben wel eens een afwijking rond de 1000 kg (1 ton), vandaar de marge.

Wat wel helpt is dat kogeldruk niet telt voor de caravan maar geld voor de auto. Als je echt op het limiet wil gaan laden moet je goed weten hoe je moet laden én rijden. Bij voorkeur ook even langs een weegbrug (kost meestal 20-30 euro).
Met een weegschaal kun je prima de kogeldruk bepalen. Zorg dat ie een beetje rond de 50 kg zit. Heel veel zwaarder duwt ie je auto achter heel erg naar beneden. Als hij te laag is of zelfs negatief, dan kun je je stuur onderweg elke kant op draaien, maar de caravan regelt dan wel waar jij heen gaat!

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:52
PageFault schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Met een weegschaal kun je prima de kogeldruk bepalen. Zorg dat ie een beetje rond de 50 kg zit. Heel veel zwaarder duwt ie je auto achter heel erg naar beneden. Als hij te laag is of zelfs negatief, dan kun je je stuur onderweg elke kant op draaien, maar de caravan regelt dan wel waar jij heen gaat!
Is wel weer afhankelijk van het gewicht natuurlijk Als je bewust 10% gaat overladen en dus naar 1100kg, zet je beter ook je kogeldruk rond een kg of 60. Dan is 50 weer het minimale.

• PageFault
  • Laatst online: 09-09 08:27
GermanPivo schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:17:
[...]

Is wel weer afhankelijk van het gewicht natuurlijk Als je bewust 10% gaat overladen en dus naar 1100kg, zet je beter ook je kogeldruk rond een kg of 60. Dan is 50 weer het minimale.
Als het maar niet 20 kg of minder is ;) Heb inmiddels genoeg caravans op de kop zien liggen, met name in Frankrijk, waar je 130 mag met die dingen :F

• GermanPivo
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11:52
PageFault schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:31:
[...]

Als het maar niet 20 kg of minder is ;) Heb inmiddels genoeg caravans op de kop zien liggen, met name in Frankrijk, waar je 130 mag met die dingen :F
Ja, vooral ook met 50 kg aan elektrische fietsen op de achterkant. :+

• Deveon
  • Niet online
PageFault schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:08:
[...]

Zelf ga ik meestal meer richting de 75-80 kg met z'n speciaal ding ervoor (€10 ofzo). Echter op de weegbrug kwam ik er achter dat het verschil in gekoppeld of ontkoppeld slechts 60kg betrof. Vermoedelijk heeft dit met de hoogte van de trekhaak te maken die blijkbaar in 20 jaar iets hoger is komen te zitten tenzij iemand anders een logische verklaring heeft. ;)

Een weegbrug zou ik trouwens iedereen wel aanraden om de caravan incl kampeeruitrusting op te wegen. Reich heeft ook weger waarmee je dat thuis of onderweg zou kunnen doen, maar dat is een stuk duurder dan één keer op de weegbrug. Voordeel is wel dat je daarmee ook het verschil tussen rechts en links kan halen (en het ook werkt voor je auto). Weten wat er achter je auto hangt geeft mij wel een ontzettend prettig gevoel.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

PageFault schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 12:31:
[...]
Dat laatste is sowieso al vragen om problemen. constructiesnelheid van de meeste caravans is max 100 km/u. Ook onze nieuwe caravan mag max 100. Dus leuk dat je in theorie 130 mag met een aanhanger, de meeste caravans zijn er niet voor gemaakt. Gaat het meestal goed? Ja, maar ik ben benieuwd wat je verzekering ervan zegt als je hem met 130 opvouwt.

Besides that, genoeg kogeldruk moet je altijd hebben. Wij hebben hem ook gewoon met een stok gemeten en een weegschaal. zaten rond de 75 KG. Maar er komt steeds wat bij en ligt er ook aan hoeveel water in welke tank zit. Maar ik zit altijd wel tussen de 70/80 KG. Caravan mag max 100 KG kogeldruk hebben en de auto veel meer, dus dat zit wel goed. Combinatie staat kaarsrecht, zie soms wel van die combinaties voorbij komen die bijna een V vormen, daar zou ik toch geen drempel mee willen nemen.

@Deveon Ik wil ook ooit nog de combi op een echte weegschaal zetten. Maar ik vind dus echt nergens in de buurt iets als ik wat google. Enkel bedrijven op een uur rijden. Vind het toch beetje zonde om de caravan uit de stalling te gaan halen (is al 20 min rijden) en dan nog 2 uur heen en weer om hem even te wegen. Buiten tijd kost me dat beetje teveel Diesel :p

[Voor 14% gewijzigd door TgR_KILLER op 14-08-2020 15:18]

• Deveon
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:14:
[...]
@Deveon Ik wil ook ooit nog de combi op een echte weegschaal zetten. Maar ik vind dus echt nergens in de buurt iets als ik wat google. Enkel bedrijven op een uur rijden. Vind het toch beetje zonde om de caravan uit de stalling te gaan halen (is al 20 min rijden) en dan nog 2 uur heen en weer om hem even te wegen. Buiten tijd kost me dat beetje teveel Diesel :p
In mijn geval was het ook maar Googlen en hopen dat iemand anders aangaf waar het kon en dus voordat die stalling in ging even langs gereden. Eventueel kan je bedrijven bellen die z'n ding hebben of je even langs mag komen. Sommige milieustraten wegen ook bij in en uitrijden, mogelijk kan je daar op een rustig tijdstip gebruik van maken. Wel allemaal redelijk onofficieel en offline.

• Pindakaas
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 08:09
[...]

Caravan mag max 100 KG kogeldruk hebben en de auto veel meer, dus dat zit wel goed.
Wat voor auto is dat?
Meeste auto's mogen vaak maar 75-100kg hebben dacht ik?

don't mind me

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Pindakaas schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:29:
[...]

Wat voor auto is dat?
Meeste auto's mogen vaak maar 75-100kg hebben dacht ik?
Toyota land Cruiser ;). Auto mag 130 KG hebben en de trekhaak 140 KG.
Deveon schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:28:
[...]

In mijn geval was het ook maar Googlen en hopen dat iemand anders aangaf waar het kon en dus voordat die stalling in ging even langs gereden. Eventueel kan je bedrijven bellen die z'n ding hebben of je even langs mag komen. Sommige milieustraten wegen ook bij in en uitrijden, mogelijk kan je daar op een rustig tijdstip gebruik van maken. Wel allemaal redelijk onofficieel en offline.
Onze milieu straat gaat hem niet worden. Daar kan ik met de combinatie nooit in/uit rijden, veel te krap allemaal xD

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TgR_KILLER schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:30:
[...]
Onze milieu straat gaat hem niet worden. Daar kan ik met de combinatie nooit in/uit rijden, veel te krap allemaal xD
Mijn antwoord was eerder: rustig bij een milieu straat???
[...]
Je hoeft het natuurlijk niet altijd te doen. Maar als je toch op vakantie gaat, die caravan inpakken, dan naar een weegbrug en daarna onthouden hoe je hem ingepakt had als het goed beladen is :p

• Rudolf
Dit jaar niet op vakantie geweest i.v.m. corona, maar ook omdat we onze vouwwagen eigenlijk best wel beu zijn. Hij staat ook al een half jaar op MP, maar kom er gewoon niet vanaf voor de prijs die ik in gedachte heb. Het opbouwen en afbreken staat me tegen, maar dat heb ik hier voorgaande jaren ook wel eens verteld.

Al een tijdje wat rondgeneusd naar een caravan. Afgelopen donderdag een mooie Knaus Sudwind tegengekomen uit 2019, showroommodel. Te mooi om te laten staan en voor een mooie prijs. 3 september wordt ie geleverd. Zin in!

Nu echt die vouwwagen kwijt zien te raken.....

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 12:00

KeRsTmAnNeKe

Jeuh oud icon

Inruilen niet mogelijk?

Vitality Discoshow

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Rudolf schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 09:41:
Al een tijdje wat rondgeneusd naar een caravan. Afgelopen donderdag een mooie Knaus Sudwind tegengekomen uit 2019, showroommodel. Te mooi om te laten staan en voor een mooie prijs. 3 september wordt ie geleverd. Zin in!
Gefeliciteerd! Mooie caravans die Knaussen :) showroom model is meestal ook nog lekker gunstig geprijsd, helemaal de 2019 modellen (aangezien de 2021 modellen er al aankomen)
Geen 1 'echte' caravan dealer zit te wachten op een vouwwagen, dat is heel andere business. Dus krijg je er meestal ook geen klap meer voor terug.
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 07:18:
[...]
Je hoeft het natuurlijk niet altijd te doen. Maar als je toch op vakantie gaat, die caravan inpakken, dan naar een weegbrug en daarna onthouden hoe je hem ingepakt had als het goed beladen is :p
Wij hebben de caravan de eerste keer gewogen, nou ja uitgegaan van het rijklaar gewicht + alles gewogen wat we erin hebben gegooid + kogeldruk gewogen.

Caravan staat nooit thuis, altijd 'start klaar' bij de stalling waar we hem ook altijd ophalen en meteen door rijden. Dus gewicht wat erin ligt veranderd eigenlijk nooit ;). Tassen met kleren etc. gaan allemaal in de auto mee.

[Voor 20% gewijzigd door TgR_KILLER op 17-08-2020 10:22]

• Rudolf
@KeRsTmAnNeKe @TgR_KILLER
Inderdaad, inruilen was geen optie. Mag hem daar wel opstellen en dat zij 'm dan voor mij verkopen. Zelfs de vouwwagenspecialist in Boxtel wil 'm niet hebben. (2010 Roadmaster). Zal er wel mee te maken hebben dat Roadmaster inmiddels gestopt is. Heb wat contacten lopen via Marktplaats momenteel. Heb een bod van € 2500,- wat ik eigenlijk te laag vind, maar hij neemt 'm mee zonder eerst op te zetten. Dat is dan ook wel weer handig.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Rudolf schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:38:
@KeRsTmAnNeKe @TgR_KILLER
Inderdaad, inruilen was geen optie. Mag hem daar wel opstellen en dat zij 'm dan voor mij verkopen. Zelfs de vouwwagenspecialist in Boxtel wil 'm niet hebben. (2010 Roadmaster). Zal er wel mee te maken hebben dat Roadmaster inmiddels gestopt is. Heb wat contacten lopen via Marktplaats momenteel. Heb een bod van € 2500,- wat ik eigenlijk te laag vind, maar hij neemt 'm mee zonder eerst op te zetten. Dat is dan ook wel weer handig.
Als ik vlug even op MP kijk zie ik er te koop van tussen de 1700 en 3500, sommige vragen voor 1 uit 2005 nog bijna de hoofdprijs en andere uit 2011 zijn weer goedkoper. Maar zal misschien ook aan opties etc. liggen. Maar als je er vanaf bent ben je er vanaf moet je dan maar denken? Als ie al zo lang op MP staat en zelfs een handelaar hem niet wil hebben..

• Rudolf
ja ik denk dat ik ook gewoon mijn verlies moet nemen. Sommige investeringen lopen nou eenmaal zoals ze lopen.

• Deveon
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Als ie al zo lang op MP staat en zelfs een handelaar hem niet wil hebben..
Op Marktplaats ben ik al verschillende handelaren tegen gekomen die geen inruil willen of hoge korting geven zonder inruil. Gezien de huidige situatie lijkt niemand voorraad te willen opbouwen voor volgend jaar.

@Rudolf Het seizoen is inmiddels ook (bijna) voorbij, dus je zal hooguit de koopjesjagers nu nog kunnen aantrekken. De meeste zullen de aankoop (weer gezien de huidige situatie) liever uitstellen.

[Voor 21% gewijzigd door Deveon op 17-08-2020 11:12]

• soepah
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16-09 14:04
Iemand ervaring met het inbouwen van een CEE aansluiting aan een vouwwagen en dan zelf een tweetal (spatwaterdichte) stopcontacten aanbrengen?
Ik zat te denken om zo'n CEE caravan aansluiting (https://www.dewitschijnde...1WfAWDEAQYAyABEgL5bvD_BwE) ergens in mijn Trigano Odyssee van 2010 aan te brengen, echter is de vraag waar..
zoals ik het zie heb ik 3 opties:

1. Ergens in de wand van de vouwwagen, voordeel is dat de rest van de bekabeling ook aan de binnenzijde in de bak van de vouwwagen kan, en dan de stekkerdozen achteraan zodat ik de koelkast er zo in kan prikken. Nadeel is dat deze wand vrij dik is, niet van hout maar ..(metalen / alu plaat materiaal?), en ik niet weet of het handig is om daar een gat / doorvoer in te maken.
edit: EN; waarmee maak ik dit gat?

2. andere optie is "Onder de bak", en alles onder de wagen te laten, is wel gevoeliger voor water & vuil. daarnaast ook mogelijke dingen die geraakt worden onderweg (opspringende steentjes e.d.)

3. Laatste optie is dat ik het in de bermkeuken ergens inbouw.

Iemand ervaringen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TgR_KILLER schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Wij hebben de caravan de eerste keer gewogen, nou ja uitgegaan van het rijklaar gewicht + alles gewogen wat we erin hebben gegooid + kogeldruk gewogen.

Caravan staat nooit thuis, altijd 'start klaar' bij de stalling waar we hem ook altijd ophalen en meteen door rijden. Dus gewicht wat erin ligt veranderd eigenlijk nooit ;). Tassen met kleren etc. gaan allemaal in de auto mee.
Ja, dat hadden we vroeger thuis ook, maar dan met een camper. Tassen met schoon beddegoed, handdoeken en kleding en wat ontbijtspul en we konden weg :D

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Wailing_Banshee schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ja, dat hadden we vroeger thuis ook, maar dan met een camper. Tassen met schoon beddegoed, handdoeken en kleding en wat ontbijtspul en we konden weg :D
Wij kunnen de caravan gewoon ZEER lastig kwijt in de straat, hebben ook geen eigen oprit ofzo. Dus staat ie beter achter slot en grendel bij de stalling. Via website netjes te 'boeken' wanneer we weer weg gaan en hem komen halen/brengen. Nu 5 keer gedaan en werkt prima :). Ik zeul teveel mee in de auto maar ach, auto is groot dus neem je vanzelf meer mee denk ik haha.
soepah schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:31:
Iemand ervaring met het inbouwen van een CEE aansluiting aan een vouwwagen en dan zelf een tweetal (spatwaterdichte) stopcontacten aanbrengen?
Ik zat te denken om zo'n CEE caravan aansluiting (https://www.dewitschijnde...1WfAWDEAQYAyABEgL5bvD_BwE) ergens in mijn Trigano Odyssee van 2010 aan te brengen, echter is de vraag waar..
Geen ervaring mee persoonlijk, misschien wel slim idee om na de CEE aansluiting wel een zekering te zetten voor je hem doorzet naar stopcontacten? Ik zie weleens van die fancy stopcontacten voorbijkomen met een combinatie met stopcontacten + USB aansluitingen. Misschien is dat wat?

Ik zou zelf denk ik opteren om dat ding aan de zijkant/voorkant te maken. Kabels (en zekering kastje) aan de binnenkant van de bak en dan de stopcontacten dus aan de binnenkant van de vouwwagen weer maken. Wel even goed afkitten oid dat er zeker geen vuil en vocht bij kan komen natuurlijk.

• Deveon
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Wij kunnen de caravan gewoon ZEER lastig kwijt in de straat, hebben ook geen eigen oprit ofzo. Dus staat ie beter achter slot en grendel bij de stalling.

[...]
Bij ons is er ruimte zat, maar gelukkig steekt de gemeentelijke APV daar een stokje voor. Boven de 2.4 meter maximaal 3 dagen, al heb ik geen klachten gehoord toen die er een aantal weken stond ivm verbouwing. Ik zou niet vrolijk worden als er allemaal campers en caravans in de buurt komen te staan.

[Voor 0% gewijzigd door Deveon op 17-08-2020 15:56. Reden: 2.4 ipv 2 meter]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:51:
[...]

Bij ons is er ruimte zat, maar gelukkig steekt de gemeentelijke APV daar een stokje voor. Boven de 2 meter maximaal 2 dagen geloof ik, al heb ik geen klachten gehoord toen die er een aantal weken stond ivm verbouwing. Ik zou niet vrolijk worden als er allemaal campers en caravans in de buurt komen te staan.
M'n ouders hadden een Mercedes Benz busje zelf omgebouwd tot camper. En het was gewoon een van de twee auto's die m'n ouders hadden dus die werd gewoon bij huis gestald :p Op het laatst stond hij wel bij een stalling maar er veranderde verder niets.

• M14
soepah schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 11:31:

1. Ergens in de wand van de vouwwagen, voordeel is dat de rest van de bekabeling ook aan de binnenzijde in de bak van de vouwwagen kan, en dan de stekkerdozen achteraan zodat ik de koelkast er zo in kan prikken. Nadeel is dat deze wand vrij dik is, niet van hout maar ..(metalen / alu plaat materiaal?), en ik niet weet of het handig is om daar een gat / doorvoer in te maken.
edit: EN; waarmee maak ik dit gat?

2. andere optie is "Onder de bak", en alles onder de wagen te laten, is wel gevoeliger voor water & vuil. daarnaast ook mogelijke dingen die geraakt worden onderweg (opspringende steentjes e.d.)

3. Laatste optie is dat ik het in de bermkeuken ergens inbouw.

Iemand ervaringen?
Opbouw een optie? Een stuk minder destructief betreft gaten maken. Dit kan prima tegen de weersomstandigheden. Het enige wat waterdicht moet worden gemaakt is de kabel doorvoer.

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:14:
[...]

M'n ouders hadden een Mercedes Benz busje zelf omgebouwd tot camper. En het was gewoon een van de twee auto's die m'n ouders hadden dus die werd gewoon bij huis gestald :p Op het laatst stond hij wel bij een stalling maar er veranderde verder niets.
Met klapdak blijven ze volgens mij onder de 2.4 meter, enkel met een vast dak mag bij ons in de gemeente dus niet "permanent" staan. Volgens mij gaat het zelfs zo ver dat deze aanhangers en voertuigen ook niet op eigen oprit in het zicht mogen staan (vergelijkbaar met de rooilijn van vergunningvrji bouwen).

Edit: 2,4m ipv 2 meter

[Voor 3% gewijzigd door Deveon op 17-08-2020 15:57]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

Met klapdak blijven ze volgens mij onder de 2 meter, enkel met een vast dak mag bij ons in de gemeente dus niet "permanent" staan.
Dus als jij geen auto hebt, maar een busje (wij hadden wel een vast dak, maar wel verhoogd), mag je hem niet bij je eigen huis zetten, zelfs niet op je eigen oprit? Het was gewoon onze gezinsauto...

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Zal wellicht met de APV te maken hebben. Je hebt wijken (de meeste) waarin berekend wordt hoeveel parkeerplaatsen gebouwd worden waarbij men dan ook rekening houdt met het aantal eigen opritten e.d.
Vaak mag men dan de oprit eigenlijk ook niet zomaar ombouwen tot tuintje. Aangezien je een aanhanger/kampeermiddel niet permanent op een parkeerplaats aan de weg mag zetten kan ik mij ook voorstellen dat het onwenselijk is als je die op je eigen oprit zet en dan je eigen auto op de parkeerplaats aan de weg. Netto verbrand je dan alsnog gewoon een publieke parkeerplaats aan een aanhanger/kampeermiddel.
Ik kan wel zeggen dat ik dat gedrag in wijken met een hoge parkeerdruk hondsasociaal vind. Huur dan gewoon een stalplaats.

Een busje voor alledaags gebruik mag je zetten waar je wilt lijkt mij inderdaad. :)

• Deveon
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:27:
[...]

Dus als jij geen auto hebt, maar een busje (wij hadden wel een vast dak, maar wel verhoogd), mag je hem niet bij je eigen huis zetten, zelfs niet op je eigen oprit? Het was gewoon onze gezinsauto...
https://www.dewitschijnde...-of-caravan-voor-je-deur/

Het verscheelt per gemeente, maar lijkt redelijk standaard. Meestal geld bij de APV wel als niemand klaagt hoor je niets en eventueel kan je een uitzondering aanvragen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Deveon schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 15:41:
[...]

https://www.dewitschijnde...-of-caravan-voor-je-deur/

Het verscheelt per gemeente, maar lijkt redelijk standaard. Meestal geld bij de APV wel als niemand klaagt hoor je niets en eventueel kan je een uitzondering aanvragen.
Dat gaat over openbare ruimtes, niet over eigen opritten. Maar goed, die van ons werd voor "verkeersdoeleinden " gebruikt. Maar over openbare ruimtes kan ik er heel goed inkomen. Dat was 1 van de redenen dat we verhuisd zijn :p

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
@Wailing_Banshee overduidelijk niet het hele artikel gelezen dus. Beetje scannen voldoet niet hè. :>

Betaalden jullie volledige belasting voor degene die je voor 'verkeersdoeleinden' gebruikte?

[Voor 31% gewijzigd door Gonadan op 17-08-2020 16:07]

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

We hadden al een hele tijd een week vakantie in september staan, nou ja, we hadden vrij genomen.
Lange tijd gehoopt toch naar Duitsland te gaan maar nu steeds meer landen beetje risicovol worden met Corona hebben we toch maar besloten in NL te blijven.
Nog even gekeken naar welke camping dan, maar omdat je in sept. toch best wat slechter / kouder weer kan treffen hebben we uiteindelijk gekozen om weer naar Port Zelande te gaan. Wat duurdere camping dan eigenlijk alle andere die we bezocht hebben (eerste nachtje in juni was in Port Zelande, daarna 4 andere campings). Maar je hebt wel alle faciliteiten van Center Parcs erbij, dus wat voor weer het ook wordt, altijd iets te doen. En nu we 5 nachten gaan in plaats van 1 hebben we ook de tijd om wat van de omgeving te gaan zien.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:06:
@Wailing_Banshee overduidelijk niet het hele artikel gelezen dus. Beetje scannen voldoet niet hè. :>

Betaalden jullie volledige belasting voor degene die je voor 'verkeersdoeleinden' gebruikte?
Ja. Anders mag je er volgens mij niet eens het hele jaar meer rijden, toch?

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True