Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 11:53

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 07:36:
Ja. Anders mag je er volgens mij niet eens het hele jaar meer rijden, toch?
Klopt, maar ook regels qua parkeren hebben daar een relatie mee. Feitelijk heb je gewoon minder privileges als je minder betaalt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art ~ 100-400 Contemporary

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:19
Voor de 3de keer op de camping dit seizoen in Nederland. Valt me wel op hoe verschillend alle campings omgaan met corona. De huidige camping is by far het strengste. Met name merkbaar bij de sanitaire voorzieningen, alle afwasfaciliteiten en wasbakken zijn dicht terwijl er meer dan genoeg ruimte is om er enkele open te laten. Betekent dus afwassen met eigen gekookt water en je haar in model doen is sowieso niet mogelijk, nergens een spiegel te bekennen.

Edit: en wat het rare is, desinfectiegel is dan weer nergens te vinden op deze camping

[Voor 8% gewijzigd door Blik1984 op 18-08-2020 09:31]

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-09 11:31
Afgelopen Woensdag teruggekomen uit zuid-frankrijk na bijna 3 weken gecampeerd te hebben met een (gehuurde) camper. Dat is ons erg goed bevallen. Hiervoor gingen we vooral toch naar gehuurde huisjes, wat ook erg leuk is, maar met 2 dochters van 6 en 8 merk je toch wel dat het ook heel erg relaxt is als ze gewoon hun eigen gang kunnen gaan.

Was leuk om te zien dat hun eerste keer op een 'echte' camping ze zo goed beviel. In eerste instantie hadden ze wat hulp nodig, in de trant van "Hey die twee meisjes zijn Nederlands en net zo oud als jullie, hop!", maar daarna ging het vriendjes maken op de camping vrijwel vanzelf. En konden pappa en mamma dus lekker hun eigen ding doen (o.a. heb ik vrijwel het hele oeuvre van Michael Crichton verslonden).

Enige twee minpuntjes aan de camper: je moet met een log ding van 7 meter overal naartoe, en kwa slapen was het toch echt wel behoorlijk krap. Dus we hebben besloten om het komend jaar eens gewoon heel erg lo-fi te gaan proberen; met een tent dus! Zelf vroeger altijd met m'n ouders wezen kamperen, en m'n vriendin is nu ook 'om' :)

https://niels.nu

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-09 11:31
Gonadan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:53:
Ook voor jou is die 'flow' gewoon een automatische piloot en ben je minder alert. Concentratie is nu eenmaal intensief en dus beperkt, daar zitten grenzen aan. Daarmee wil ik niet zeggen dat lange ritten per definitie onveilig zijn en dat je die niet moet maken, maar we hoeven ook niet te gaan doen alsof het niets uit maakt.
Ik vind het grote voordeel van 's nachts rijden dat het gewoon een stuk minder druk is en dat je, op een incidentele dronkenlap na, voornamelijk mensen tegen komt die bewust op een normale manier een lange afstand willen afleggen. Dat rijdt in die zin een stuk veiliger dan die totaalterror van diagonaal snijdende sleurhutters die je overdag tegen komt. ;)
Inderdaad.

Wij rijden eigenlijk elk jaar op de terugweg 's nachts. Vanuit bijv Oostenrijk (wintersport of zomeer) of Italie. M.i. is 's nachts rijden echt enorm veel relaxter. Op een super drukke 3-baans snelweg continue op moeten letten of iemand voor je niet vol in de ankers gaat, is heel anders rijden dan in het donker op een vrijwel lege snelweg.

Dit jaar voor het eerst een camper gehuurd en ook voor het eerst in lange tijd overdag teruggereden (m'n vriendin wil niet in de camper rijden, en als we 's nachts rijden wisselen we af) en kwa verkeer was het eigenlijk net zo rustig als wanneer je 's nachts rijd. Vanuit zuid-frankrijk in 13 uur de 1165 kilometer teruggereden.

Ik denk dat het ook erg persoonlijk is. Ik vind rijden an sich eerder ontspannend dan inspannend, mits ik niet constant alert moet zijn op 'diagonaal snijdende sleurhutters' :)

https://niels.nu

• Koehandelaar
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Jeej, de cabrio is binnen. Komend weekend een grote beurt en wordt hij voor de zekerheid helemaal nagekeken. Daarna er mee op vakantie naar Italië.

Dat wordt voor het eerst kamperen met de cabrio. We hebben een nieuw tentje gekocht, een Vango Galaxy 300. Nu nog kijken of we alles mee krijgen >:) Ben bang dat we wel een bagagerekje nodig gaan hebben..

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Hydra schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Wij rijden eigenlijk elk jaar op de terugweg 's nachts. Vanuit bijv Oostenrijk (wintersport of zomeer) of Italie. M.i. is 's nachts rijden echt enorm veel relaxter. Op een super drukke 3-baans snelweg continue op moeten letten of iemand voor je niet vol in de ankers gaat, is heel anders rijden dan in het donker op een vrijwel lege snelweg.
Kwestie van afstand houden. Die gekke Fransen en Spanjaarden duiken daar regelmatig tussen, maar het is vakantie. Overigens wel deels met je eens hoor, op zondag heb je overdag hetzelfde effect.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• Bart_GR
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online
Koehandelaar schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:13:
Jeej, de cabrio is binnen. Komend weekend een grote beurt en wordt hij voor de zekerheid helemaal nagekeken. Daarna er mee op vakantie naar Italië.

Dat wordt voor het eerst kamperen met de cabrio. We hebben een nieuw tentje gekocht, een Vango Galaxy 300. Nu nog kijken of we alles mee krijgen >:) Ben bang dat we wel een bagagerekje nodig gaan hebben..
Gefeliciteerd! Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat voor cabrio. In een MX-5 kan het idd wat krap worden :)

• Koehandelaar
  • Niet online
Bart_GR schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Gefeliciteerd! Hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat voor cabrio. In een MX-5 kan het idd wat krap worden :)
Dankjewel! Het is nog krapper zelfs, een MG F. Zit niet heel veel ruimte in, maar door 't reservewiel thuis te laten winnen we nog wel een liter of 50 denk ik.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-09 09:00

Wailing_Banshee

You're Next

Koehandelaar schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:08:
[...]

Dankjewel! Het is nog krapper zelfs, een MG F. Zit niet heel veel ruimte in, maar door 't reservewiel thuis te laten winnen we nog wel een liter of 50 denk ik.
Wij waren blij dat we met onze MX5 wel een reserve wiel hadden!

Als je een rekje neemt, houd er dan wel rekening mee dat je deze niet te zwaar mag belasten.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Koehandelaar
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Wij waren blij dat we met onze MX5 wel een reserve wiel hadden!

Als je een rekje neemt, houd er dan wel rekening mee dat je deze niet te zwaar mag belasten.
Toch wel? Ik kan me van 200.000 km tot nu toe niet herinneren dat ik ook maar één keer het reservewiel gebruikt heb. In wat voor situatie hebben jullie het nodig gehad?
Ik neem overigens wel een spuitbus van dat spul mee wat je in de band kunt spuiten om met een lek toch door te kunnen rijden naar een garage.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Da's een dure, dan kan je gelijk nieuwe banden halen als je een lekje hebt.
En reservewiel is typisch zoiets wat je past mist als het er niet is. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• bramv82
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 11:54
Dat is ook een fabeltje. Ik heb gewoon wel eens een plug laten zetten in een band waar een spijker in was gekomen en was gerepareerd met zo'n spuitbus. (had toen geen reservewiel ivm lpg tank)

[Voor 10% gewijzigd door bramv82 op 18-08-2020 21:28]

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Het kan inderdaad, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Garageboer wordt er sowieso niet blij van, vieze bende. :P

• Koehandelaar
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:26:
Da's een dure, dan kan je gelijk nieuwe banden halen als je een lekje hebt.
En reservewiel is typisch zoiets wat je past mist als het er niet is. :P
Bedankt voor de tip :P Had nog niet aan een plug gedacht, maar die zal ik ook even mee nemen. En mocht dat niet werken, dan moet er maar een nieuwe band op. Heb pechhulp bij m'n reisverzekering >:)

• Wailing_Banshee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-09 09:00

Wailing_Banshee

You're Next

Koehandelaar schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Toch wel? Ik kan me van 200.000 km tot nu toe niet herinneren dat ik ook maar één keer het reservewiel gebruikt heb. In wat voor situatie hebben jullie het nodig gehad?
We hadden toen misschien zo'n 2000km gereden met de auto (waarvan 1500km de heenreis van de vakantie was)

(om mezelf even te quoten):
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:41:
[...]

We hebben hem begin 2015 gekocht. Dus we wilden in mei van dat jaar naar m'n moeder rijden (woont in het zuidwesten van Hongarije) Snel door Duitsland, en dan vanaf Passau langs de Donau naar Bratislava en dan doorstoeken naar m'n moeder. Drie dagen rijden (1500km totaal) en twee hotelletjes. Helaas is die trip niet helemaal gegaan zoals we wilden, halverwege Wenen hadden we een gesmolten riem (en dat op vrijdag middag). De mensen van de Oostenrijkse ANWB hebben met veel moeite een garage gevonden die op zaterdag ochtend open was en de auto weer gangbaar kon maken. Dus toen in 1 stuk door naar m'n moeder gereden (biddend dat de riem niet weer zou smelten). Een onderdeel van de dynamo was een beetje heel erg verroest en liep niet heel erg soepel. Dus in Hongarije heeft hij daarna een halve week bij een garage gestaan (in Pecs) maar toen was hij weer helemaal gemaakt. Dus toen we hem weer ophaalden, gelijk een mooi stuk gereden (de omgeving van Pecs is prachtig, zeer de moeite waard om op vakantie gaan!). En toen kwamen we in the middle of nowhere stil te staan. Lekke band... Gelukkig hebben we een reserve band (want we stonden echt in de middle of nowhere, zelfs geen dekking voor de telefoon!) en konden we toch thuis komen. Toen had ik helemaal geen zin meer in die vakantie :p De volgende dag een nieuwe band gekocht en de dag daarna zijn we (in 1 stuk :D) naar huis gereden...
Ja, ja, wij zijn fan van zo'n reserve wiel :D (houdt er dan wel rekening mee dat je ineens een heel groot wiel extra bagage hebt!)

Het hangt natuurlijk wel af van waar je altijd rijdt. Als je net als wij houdt van zo afgelegen mogelijk, is het misschien wel handig, maar als je altijd daar rijdt waar je makkelijk de Wegenwacht (of andere soortgelijke diensten) kunt bereiken is het misschien iets minder noodzakelijk.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Koehandelaar schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:46:
Bedankt voor de tip :P Had nog niet aan een plug gedacht, maar die zal ik ook even mee nemen. En mocht dat niet werken, dan moet er maar een nieuwe band op. Heb pechhulp bij m'n reisverzekering >:)
Check ook even de voorwaarden. Met name qua vervangend vervoer, eventuele overnachting en wat ze met je auto doen. Sommige varianten van pechhulp houdt in dat ze je auto naar de dichtbijzijnde beun slepen en klaar.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:13
Afgelopen week voor de derde keer met onze Bardani Airspace op pad geweest, een paar dagen gestaan in Noord-Brabant, was deels om te testen. We hadden tijdens onze vorige vacantie wat issues ermee dus hij was teruggestuurd, onder garantie alles netjes verholpen. Inmiddels ook wat practice met opzetten. Erg fijne tent met twee kinderen, veel ruimte.

Volgend jaar hoop ik gewoon weer naar het buitenland :) We durfden dat dit jaar niet aan om wekenlang sanitair te delen met anderen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Koehandelaar
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:00:
[...]

We hadden toen misschien zo'n 2000km gereden met de auto (waarvan 1500km de heenreis van de vakantie was)

(om mezelf even te quoten):

[...]

Ja, ja, wij zijn fan van zo'n reserve wiel :D (houdt er dan wel rekening mee dat je ineens een heel groot wiel extra bagage hebt!)

Het hangt natuurlijk wel af van waar je altijd rijdt. Als je net als wij houdt van zo afgelegen mogelijk, is het misschien wel handig, maar als je altijd daar rijdt waar je makkelijk de Wegenwacht (of andere soortgelijke diensten) kunt bereiken is het misschien iets minder noodzakelijk.
Daar is 't wel handig idd! Maar we rijden over afgelegen stukken, maar ook weer niet zo erg dat we niet thuis zouden komen. Met zo'n spuitbus zou je 't daarmee moeten kunnen redden. Even inspuiten, wachten en weer rustig verder rijden tot je ergens bij een bandenboer bent.
Gonadan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Check ook even de voorwaarden. Met name qua vervangend vervoer, eventuele overnachting en wat ze met je auto doen. Sommige varianten van pechhulp houdt in dat ze je auto naar de dichtbijzijnde beun slepen en klaar.
Heb er al een keer of 5 gebruik van moeten maken met de motor, dus weet helaas dat 't goed zit bij mijn reisverzekering. Maar bedankt voor de tip!

• marklinfan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10-09 11:15
Gonadan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:59:
Als ik lees dat men een gezin al als overlast bestempelt hoe moet men dan wel niet staan tegenover een paar keer per dag bonen malen en continu houtrook. :P ;)
Houtrook verspreiden op een camping is ronduit asociaal, je kan je daar ook nergens aan die rook ontkomen, het komt ook je tent en caravan in. Dat ding wat @JanB laat zien moet je ook niet te lang aan doen als je niet in je eentje op een berg staat te kamperen.

Gelukkig zijn er steeds meer campings die oa open vuur verbieden. Houtskool bbq enzo komt ook in een terecht steeds kwader daglicht.

Wij hebben vorig jaar in Frankrijk op een camping gestaan met mensen 2 plekken naast ons die elke avond fikkie zaten te stoken, en door de veel waaiende westenwind kwam dat precies onze kant op. Gelukkig een camping waar de eigenaar open vuur niet toestond dus na een paar keer er wat van gezegd en toen was het over. Maar veel mensen begrijpen nog steeds niet dat rook (ook van 'schoon' hout) ongezond en hinderlijk is.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
marklinfan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Houtrook verspreiden op een camping is ronduit asociaal, je kan je daar ook nergens aan die rook ontkomen, het komt ook je tent en caravan in. Dat ding wat @JanB laat zien moet je ook niet te lang aan doen als je niet in je eentje op een berg staat te kamperen.

Gelukkig zijn er steeds meer campings die oa open vuur verbieden. Houtskool bbq enzo komt ook in een terecht steeds kwader daglicht.

Wij hebben vorig jaar in Frankrijk op een camping gestaan met mensen 2 plekken naast ons die elke avond fikkie zaten te stoken, en door de veel waaiende westenwind kwam dat precies onze kant op. Gelukkig een camping waar de eigenaar open vuur niet toestond dus na een paar keer er wat van gezegd en toen was het over. Maar veel mensen begrijpen nog steeds niet dat rook (ook van 'schoon' hout) ongezond en hinderlijk is.
Wij dit jaar in Frankrijk ook.

Eerste paar dagen waren wat lui die lunch en avondeten op de BBQ maakten maar dat niet konden zonder de halve camping in de rook te zetten. Evolutie gone wrong.

Tweede waren gebruikers van wat hippe tontenten oid die 's avonds een lading hout op de BBQ gooiden en dat opfikten. Een BBQ als vuurkorf en dan de camping in de rook zetten. WTF, hoe kan iemand dat ooit een goed idee vinden 8)7 Glamping gone wrong.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Campings waar veel gasten komen die te lui zijn om hun eigen kampeermiddel op te zetten mijd ik als de pest. Dat is ik vind dat geen kamperen en dat trekt gewoon een heel andere mentaliteit.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 12:13
Ik ben geen ervaren kampeerder (mijn vrouw wel) maar prettig te horen dat ik niet de enige ben die een schurfthekel heeft aan open vuur. Al je spullen gaan er naar stinken, nog afgezien van de keelpijn die ik er vaak aan overhou.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Oeh, van die rondwakkerende kampvuurtjes waar het weer eigenlijk niet geschikt is maar men had het zich al voor genomen. Tranen in de ogen, zere keel en je ruikt het nog dagen in je holtes. :D

Op zich ben ik wel voorstander van open vuur, maar alleen als dat afgestemd is met de omgeving. De ene camping is daar bewust op gericht dus je weet dat het er is, dan vind ik het best. Heb je een camping die daar niet specifiek op gericht is dan moet je dat ook gewoon niet doen vind ik.

• franssie
  • Laatst online: 11:52

franssie

Save the albatross

In een campinggids kan je eenvoudig opzoeken waar wel en geen open vuur is toegestaan, ik let daar op omdat ik mijn Cobb als primair kooktoestel gebruik (en daar komt weinig rook vanaf maar altijd wel wat bij het aansteken). Dus ieder heeft een keuze.
Net zoals sommige mensen liever een camping zonder honden hebben (en ook al hebben wij nu al even geen hond meer gaan we wel naar campings waar ze wel zijn toegestaan) omdat campings met honden vaak wat relaxter zijn (de andere campeerders dus). En animatie is voor ons een No-Go waar een ander dat juist wel weer wil.
Mensen die niet meer tegen een klein beetje overlast kunnen, wat een rotleven moeten die wel niet hebben?

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11:19
franssie schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:14:
Mensen die niet meer tegen een klein beetje overlast kunnen, wat een rotleven moeten die wel niet hebben?
Inderdaad. In de laatste week van onze vakantie kwamen er nieuwe buren op de camping: een caravan. Vrijwel direct na aankomst kwam er een vreselijke herrie uit, het leek wel een generator. Wat bleek: het was een airco-unit. Hoe luxe wil je kamperen :D
Ik begon me daar aardig aan te ergeren, als dit nog een week zou duren op onze rustige camping... Toch maar besloten om het van me af te zetten en die mensen hun plezier te gunnen met airco. Overdag zouden we toch meestal weg zijn.
Daarna de hele week niet meer gehoord, misschien hebben andere buren er over geklaagd. Ik zag wel veel verbaasde gezichten _O-

PV Output

• Togi
  • Nu online
Probleem is denk ik niet de overlast maar meer dat je er niets meer van mag zeggen zonder gelijk problemen te hebben.
Vroeger kon je een buurman er nog wel (op een normale manier of met een geintje) op aanspreken als ie je aan het uitroken was. Maar tegenwoordig ben je dan gelijk een zeikerd en heb je ellende.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
Welnee, gewoon een kwestie van vriendelijk brengen en wel daadwerkelijk iets serieus te klagen hebben.

Overigens moet ik zeggen dat je best wel een asociale hork bent als je een airco op camping neer zet die klinkt als een aggregaat, of was dat wat gechargeerd? ;)

• Kees_B
Gonadan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:46:
Welnee, gewoon een kwestie van vriendelijk brengen en wel daadwerkelijk iets serieus te klagen hebben.

Overigens moet ik zeggen dat je best wel een asociale hork bent als je een airco op camping neer zet die klinkt als een aggregaat, of was dat wat gechargeerd? ;)
Nee wat niet gechargeerd. ;) De andere buurman kwam ook al naar mij toe met de vraag 'wat is dat opeens voor takke-herrie'? Dus toen knikte ik naar die unit op het dak. :D

PV Output

• Togi
  • Nu online
Er zijn ook wel uitzonderingen natuurlijk maar valt me gewoon op dat mensen wat sneller op hun teentjes getrapt zijn (maar dat is in de gehele maatschappij).
Moet toegeven dat ik ook wel eens de dader was met uitroken
Ik had het vorig jaar een camenbertje op de bbq waarbij het een “beetje” mis ging en de overbuurman maakte een opmerking hierover (of ik niet iets kon bakken wat beter rook).
Vervolgens maar een extra broodje hamburger gemaakt voor hem die hij met een rode kop onder commentaar van zijn familie moest aannemen.
De avond werd toen wel gezellig zeg maar

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
In mijn optiek zijn degenen die meteen gaan rellen gelukkig nog de uitzonderingen. Wat helaas vaak ook niet helpt is dat velen juist niets willen zeggen omdat ze bang zijn voor tegengas en het dan net zo lang op kroppen tot ze het niet meer normaal kunnen zeggen. :P

Ik stap in die zin vrij makkelijk op anderen af, vaak hebben ze zelf niet eens direct door dat iets overlast kan veroorzaken. Een kleine hint kan al wonderen doen.

• JanB
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 10:45

JanB

Het ken rotter !!!

[...]

Je bedoelde deze?

Dit is een rocket stove, waar ik in stook. Het principe van de rocket stove zorgt voor een efficiëntere verbranding, met hogere temperaturen. Dit zorgt ook voor veel minder (eigenlijk geen) rook. Daarnaast stook ik enkel met droog en schoon hout.

BBQ-en hetzelfde verhaal, goede kolen gebruiken en op de juiste manier aansteken. Hooguit tijdens het aansteken wat rook, maar verder niet.

Wij zoeken overigens de campings er op uit, ik wil tijdens mijn vakantie wel lekker kunnen bbq-en en wat koken op de rocket stove.

Ik snap je redenering alleen niet waarom het 'gelukkig' steeds meer verboden wordt. Gun een ander ook zijn plezier. Loopt ie te klooien waardoor je overlast heb, ga er dan gewoon naar toe en als je dat niet durft, ga dan niet naar een camping toe waar het is toegestaan. Je bent niet verplicht om naar zo'n camping te gaan.

[Voor 8% gewijzigd door JanB op 24-08-2020 17:27]

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:23
Het zal ook niet meehelpen dat de gemiddelde kampeerplek op de camping zo klein is, dat hij met een gemiddelde tent of caravan al voor 75% bebouwd is.

Als je 15 meter uit elkaar zit, is er ook meteen minder aanleiding tot irritatie.

• Gonadan

Gonadan

Moderator Foto & Video
Topicstarter
De onderlinge afstand is niet veranderd in de afgelopen jaren, iedereen is gewoon steeds territorialer bezig. :P

• franssie

franssie

Save the albatross

@Kees_B Meestal staat in het reglement vanaf 23.00 stil zijn en wat mij betreft valt een BBQ, Radio maar ook een aircon daar ook onder. maar inderdaad, eerst van je afzetten is beter voor je eigen genot.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 09:15
sinds wanneer moet je stil zijn als je een BBQ aansteekt ?

Eergisteren onze DeWaard tent maar terug gebracht voor garantieclaim.
Moest hem wel achterop binden want de topkoffer zat al vol met mijn 2 persoonstentje en de zijkoffers met slaapzak en luchtbed wegens weekendje motorcamping, en Heerde ( dewaard atelier ) lag toch op de route ;)

Hij had namelijk strepen op het doek en een lekkageplek als het regent. Was dit jaar voor het eerst dattie nat werd. Vorig jaar alleen 1 weekendje gebruikt zonder regen. Blijkt het een bekend probleem te zijn want ik was niet de enige met deze klacht. Kan wel minimaal 4 weken duren voordat ik er iets van hoor.

...

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Oef, gelukkig had ik daar geen last van de eerste keer met de Kuifmees.

Toffer nog was dat we met mijn moeder van 70 op de camping stonden. Ze had een VW busje gehuurd om te kijken of dat wat voor haar was. Na jarenlang met mijn pa door Europa te hebben getrokken met een grote camper, is dit iets wat ze beter alleen kan handelen. En ze was enthousiast. Dus straks staat er bij haar vermoedelijk een VW T5 California voor de deur. (Die ik vast wel eens mag lenen :D)

• 205Gutmann
  • Registratie: juni 2009
  • Nu online
Kees_B schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Inderdaad. In de laatste week van onze vakantie kwamen er nieuwe buren op de camping: een caravan. Vrijwel direct na aankomst kwam er een vreselijke herrie uit, het leek wel een generator. Wat bleek: het was een airco-unit. Hoe luxe wil je kamperen :D
Ik begon me daar aardig aan te ergeren, als dit nog een week zou duren op onze rustige camping... Toch maar besloten om het van me af te zetten en die mensen hun plezier te gunnen met airco. Overdag zouden we toch meestal weg zijn.
Daarna de hele week niet meer gehoord, misschien hebben andere buren er over geklaagd. Ik zag wel veel verbaasde gezichten _O-
Ik heb ook een dak-airco op de caravan, deze hoor je buiten de caravan bijna niet, het enigste wat je hoort is de luchtverplaatsing.

Bij aankomst geef ik wel altijd bij de buren aan dat ze het moeten melden als ze er last van hebben. Mijn kampeergenot moet niet ten koste van een ander zijn rust gaan.

• Kees_B
205Gutmann schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Ik heb ook een dak-airco op de caravan, deze hoor je buiten de caravan bijna niet, het enigste wat je hoort is de luchtverplaatsing.

Bij aankomst geef ik wel altijd bij de buren aan dat ze het moeten melden als ze er last van hebben. Mijn kampeergenot moet niet ten koste van een ander zijn rust gaan.
Achteraf vermoed ik dat 'ie defect moest zijn ofzo. Ik heb thuis ook een (forse) airco maar die hoor je bijna niet inderdaad. Wellicht ook de reden dat ik het de rest van de vakantie niet meer gehoord heb.

PV Output

• 205Gutmann
  • Nu online
Kees_B schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:49:
[...]

Achteraf vermoed ik dat 'ie defect moest zijn ofzo. Ik heb thuis ook een (forse) airco maar die hoor je bijna niet inderdaad. Wellicht ook de reden dat ik het de rest van de vakantie niet meer gehoord heb.
Er zit veel verschil tussen de dak-airco's, voordat ik mijn airco heb laten plaatsen heb ik diverse modellen beluisterd in de showroom.
Met name de goedkope modellen maken veel lawaai en zijn ook nog eens een stuk zwaarder. Dat was voor mij de reden om een Dometic te laten plaatsen, ik heb er tot op heden nog geen spijt van, en ik heb mede kampeerders er ook niet over horen klagen ondanks dat ik altijd even vraag of ze er last van hebben.

• Red devil
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 09:42

Aah een kampeer topic! Hier een caravan bezitter, Knaus 550 - 1500 kg. Hier zitten we met z'n 6-en in, we hebben stapelbed laten ombouwen van 2 naar 3. Dit jaar zijn we naar Zwitserland gegaan, prachtige camping. Bleek achteraf meerdere malen camping van het jaar in Europa qua uitzicht. Ik heb dit jaar nog een mobiele CV gekocht, maar dit blijkt lastig te zijn vanwege beperkte watertoevoer met de 12V pompjes. Achteraf geen probleem op de camping, we konden daar goed douchen.

In de toekomst wil ik nog eens een accu met zonnepanelen installeren zodat we soms een paar dagen off-grid kunnen gaan (bijv in Zweden/Noorwegen). Hoeft niet gelijk weken achter elkaar, gewoon een dagje ofzo, of als het bevalt meerdere dagen.

[Voor 8% gewijzigd door Red devil op 24-08-2020 21:44]

• Blik1984
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 12:19
[...]

Snap eigenlijk helemaal niks van deze post. Kampvuurtje maken op een camping is toch juist heerlijk. Kan ik echt van genieten. Kids nog even marshmellows roosteren voor het slapengaan en daarna rond het kampvuur lekker een drankje drinken. Hoeft ook geen lange kleding aan te doen bij een koudere nacht.

• TgR_KILLER
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16-09 21:21

TgR_KILLER

PSN: Recklezz84

Red devil schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:39:
[Afbeelding]

Aah een kampeer topic! Hier een caravan bezitter, Knaus 550 - 1500 kg. Hier zitten we met z'n 6-en in, we hebben stapelbed laten ombouwen van 2 naar 3. Dit jaar zijn we naar Zwitserland gegaan, prachtige camping. Bleek achteraf meerdere malen camping van het jaar in Europa qua uitzicht. Ik heb dit jaar nog een mobiele CV gekocht, maar dit blijkt lastig te zijn vanwege beperkte watertoevoer met de 12V pompjes. Achteraf geen probleem op de camping, we konden daar goed douchen.

In de toekomst wil ik nog eens een accu met zonnepanelen installeren zodat we soms een paar dagen off-grid kunnen gaan (bijv in Zweden/Noorwegen). Hoeft niet gelijk weken achter elkaar, gewoon een dagje ofzo, of als het bevalt meerdere dagen.
Waar is dat? :o Als Corona hopelijk in de komende jaren weer verdwijnt wil ik echt naar de bergen met onze Hobby.

Overigens hebben wij af fabriek al een accu in laten bouwen. Komt sowieso mooi van pas aangezien er over 2 weken toch maar een mover onder komt, maar zo kunnen we ook een dag of wat zonder stroom staan, meeste gaat toch op 12v tegenwoordig.

Wij waren afgelopen weekend weer in Drenthe. Waren dit keer eerder vertrokken dus beetje op een schappelijke tijd op de camping. Was een kleinere camping zonder heel reserveringssysteem, normaal boeken we altijd via ANWB campings maar dat was hier geen optie. Hebben we geweten, de reservering (begin juni gedaan) was niet goed doorgekomen. Dus 'onze' plek was bezet.. Gelukkig was er vrijdag iemand vertrokken die eigenlijk nog tot maandag zou staan dus er was een vrij plekje. Zaterdag in het dorpje ernaast uit eten, online gereserveerd. Je raad het al, reservering niet doorgekomen. Weet niet wat het is met Drenthe, het is er wel mooi maar elke keer als we die kant op gaan gaat er wel iets mis xD. Vorige keer door Google Maps letterlijk het bos in gestuurd, was ook al geen beste beurt.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
OverlandingNL Twitter | OverlandingNL Instagram

• Red devil
TgR_KILLER schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:05:
[...]

Waar is dat? :o Als Corona hopelijk in de komende jaren weer verdwijnt wil ik echt naar de bergen met onze Hobby.

Overigens hebben wij af fabriek al een accu in laten bouwen. Komt sowieso mooi van pas aangezien er over 2 weken toch maar een mover onder komt, maar zo kunnen we ook een dag of wat zonder stroom staan, meeste gaat toch op 12v tegenwoordig.
Camping site: https://www.camping-glaciers.ch/nl/ en zoover: https://www.zoover.nl/zwi...ouly/des-glaciers/camping

En ook niet duur, betaalden geloof ik 700 euro voor 2 weken. Winkelen in Zwitserland schijnt wel duur te zijn, maar dat weet ik niet want we hadden de hele caravan volgestouwd :+ .

Hier nog een jaloersmakend uitzicht vanaf camping:

en view als je wat hoger gaat (3.330m)

Was trouwens prima te doen in deze corona periode. In Duitsland op de tussenstops had je wat mondkapjes, maar verder in Zwitserland weinig van gemerkt. Maar goed, weinig drukke plekken opgezocht.

Vorig jaar zaten we in Oostenrijk, was ook mooi maar deze camping en omgeving was toch wel een stuk mooier. Hopelijk volgend jaar weer naar Zwitserland. M.b.t. 12V, ik hoorde dat je de koelkast vaak heel efficient op gas kunt laten draaien. Schijnt op 12V een stuk lastiger te zijn namelijk (qua capaciteit van accu enzo).

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Red devil schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:20:
[...]
M.b.t. 12V, ik hoorde dat je de koelkast vaak heel efficient op gas kunt laten draaien. Schijnt op 12V een stuk lastiger te zijn namelijk (qua capaciteit van accu enzo).
Super mooi daar! Die gaat op het steeds langer wordende lijstje haha.

Koelkast op 12v werkt tot zover ik weet enkel op de directe auto spanning 12v, niet op de accu 12v die zou hem veel te snel leeg trekken. Als je stil staat is gas de manier om hem te koelen als je geen vaste stroom hebt.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• TheOmen
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 18-09 20:48
205Gutmann schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:22:
[...]

Mag ik je vragen wat de reden was om een airco te nemen? Wij zijn dit jaar overgestapt van tent naar caravan en het eerst wat we van de lijst met opties afstreepten was de airco (gevolgd door de TV).
Zelfs met de hittegolf nooit spijt gehad. Gewoon onder de luifel, in het zwembad, in de bergen de koelte opzoeken en 's avonds de ramen open.

(dit jaar in Frankrijk een Engelse familie in een camper met airco naast ons. Pappa kwam zo af en toe de deur uit om even in de BBQ te poken, om daarna weer snel naar binnen te gaan....tja, is ook een manier van vakantie vieren, maar niet die van ons. Was wel een stille airco, btw)
(y)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Joris748
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 12:23
Zondag weer thuis gekomen na een lang weekend kamperen. Kinderen (2 en bijna 4) hebben voor het eerst in een tent geslapen. De eerste nacht was hel. Ook omdat het, zelfs in de tent, maar niet af wilde koelen. De andere twee nachten gingen prima.

We stonden op een SVR-camping, samen met mijn ouders en mijn broertje met zijn gezin. Kinderen mochten ook nog een rondje met opa mee, met de motor met zijspan. Vonden ze prachtig (en opa ook).

Nieuwe familietraditie is geboren. Hoop wel dat we dit nog een aantal jaren vol kunnen houden, mijn ouders zijn beiden vooraan in de 70.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
TheOmen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Mag ik je vragen wat de reden was om een airco te nemen? Wij zijn dit jaar overgestapt van tent naar caravan en het eerst wat we van de lijst met opties afstreepten was de airco (gevolgd door de TV).
Zelfs met de hittegolf nooit spijt gehad. Gewoon onder de luifel, in het zwembad, in de bergen de koelte opzoeken en 's avonds de ramen open.

(dit jaar in Frankrijk een Engelse familie in een camper met airco naast ons. Pappa kwam zo af en toe de deur uit om even in de BBQ te poken, om daarna weer snel naar binnen te gaan....tja, is ook een manier van vakantie vieren, maar niet die van ons. Was wel een stille airco, btw)

[...]

(y)
In Spanje en zuid Frankrijk is het 's nachts soms nog steeds 30 graden, dan is die airco voor je nachtrust wel erg fijn. Je ziet ze daar ook erg veel. Wij kwam thuis vanuit Spanje midden in de hitte golf hier, wat hebben wij de airco van ons huisje gemist.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Nu online
La Fouly, een erg mooie plek. Je bent er ook nooit de enige Nederlander. Er leuke camping, ik sta het liefst boven aan. Al kon het er ook flink spoken met de rivier. In het verleden daar geëvacueerd geweest omdat de rivier de camping dreigde mee te nemen (er was een ijsdam ergens boven op de berg gebroken). Sindsdien ziet de rivierbedding er heel anders uit daar.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Kees_B
Wij zijn dit jaar 2 weken naar Camping Grosswalsertal in Oostenrijk geweest. Prachtig uitzicht op de camping, het ligt op een soort plateau met uitzicht naar 3 windrichtingen. De meeste gasten komen uit Nederland, het overige deel is voornamelijk Duitser. Fijne camping, om half 10 's avonds al erg rustig ondanks dat er toch veel gezinnen zitten. De enige nadelen vond ik dat de plaatsen best krap waren en je dicht op elkaar zat en dat er vrijwel geen schaduw te vinden was in de warme zon (vooral lastig voor kinderen / baby's). Vooraf had ik dat ook al in de reviews gelezen.

Plaatjes zijn leuker dan praatjes:

We zijn een halve dag eerder vertrokken zodat we droog konden inpakken en hebben op de terugweg een hotelletje in Duitsland gepakt.

Een week later hadden we alweer zin om eropuit te gaan. Op Texel was bij 1 boerencamping nog een nachtje vrij (rest zat vol :o) dus daar geboekt. Toen we eenmaal daar waren zag ik dat er nog een nachtje beschikbaar was, dus toen maar 2 nachten van gemaakt. Geweldig eiland, volgend jaar waarschijnlijk weer heen en vakantie in eigen land houden.
Omdat het maar voor 1 / 2 nachten was hebben we een Coleman Cook 4 geleend van familie. Wat een goedkoop tentje als je een degelijke Falco gewend bent. :D Dat ding is niet af te spannen en op Texel kan het best hard waaien. Dat was dus geklapperd 's nachts. Maar ook wel wat handige dingetjes, zoals snel opzetten en simpel maar doeltreffend ophangsysteem van de slaapcabines (een aantal weken terug was daar een discussie over in dit topic).

PV Output

• Red devil
TgR_KILLER schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:43:
[...]
Super mooi daar! Die gaat op het steeds langer wordende lijstje haha.
Dat soort lijstjes probeer ik ook bij te houden, als je nog een paar van dit soort lijstjes online hebt, dan houd ik me aanbevolen.
LordSinclair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:58:
[...]

La Fouly, een erg mooie plek. Je bent er ook nooit de enige Nederlander. Er leuke camping, ik sta het liefst boven aan. Al kon het er ook flink spoken met de rivier. In het verleden daar geëvacueerd geweest omdat de rivier de camping dreigde mee te nemen (er was een ijsdam ergens boven op de berg gebroken). Sindsdien ziet de rivierbedding er heel anders uit daar.
Hoop Nederlanders daar inderdaad, maar vind ik verder niet zo erg. Wij stonden tussen receptie en sanitair gebouw, bij een bosje. Had je nog net wat schaduw. Verder perfect klimaat, 20 graden met fel zonnetje. En het is een heel ander publiek dan een doorsnee camping. Veel meer mensen met een actieve mindset. Ook mooie varatie aan kampeermiddelen. Niet eens zoveel caravans, veel kampers en tenten. Niet de makkelijkste plek om te komen met de caravan, terugweg zijn de plastic dopjes van mijn wielen gesmolten :+

Wel spannend zo'n evacuatie, het is haast niet voor te stellen als je de rivier nu zou zien. Best ruig nog maar helemaal niet breed.

• LordSinclair
  • Nu online
Red devil schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:12:

Wel spannend zo'n evacuatie, het is haast niet voor te stellen als je de rivier nu zou zien. Best ruig nog maar helemaal niet breed.
[Afbeelding]
Er was ook een extra rivier ontstaan aan de noordkant van het terrein dat het onderste veld ook dreigde mee te nemen.

Dit was een pad de ochtend erna, niet meer echt toegankelijk met de auto.

En hier de rivierbedding een paar jaar na data. Je ziet aan een rivierbedding altijd goed hoe wild een rivier kan zijn.

"Mijn" plekje een paar jaar terug

Bekende foto, denk dat iedereen die daar wel heeft gemaakt 8)

• Red devil
LordSinclair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Er was ook een extra rivier ontstaan aan de noordkant van het terrein dat het onderste veld ook dreigde mee te nemen.

[Afbeelding]
Wow! Ja bijna niet voor te stellen maar als je dan inderdaad de rivierbedding bekijkt dan weet je dat het een stuk ruiger kan. Wil later nog wel eens terug naar dezelfde camping, misschien een weekje en dan weer naar ander (vergelijkbaar) gebied. Tips zijn welkom :-)

• LordSinclair
  • Nu online
Red devil schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Wow! Ja bijna niet voor te stellen maar als je dan inderdaad de rivierbedding bekijkt dan weet je dat het een stuk ruiger kan. Wil later nog wel eens terug naar dezelfde camping, misschien een weekje en dan weer naar ander (vergelijkbaar) gebied. Tips zijn welkom :-)

[Afbeelding]
Zo aan het uiteinde van een dal zijn de mogelijkheden vaak een stuk beperkter dan in La Fouly. Daarom is het ook zo'n populaire stek. Ik ga ook altijd graag naar een camping bij Morteratsch. Het is de andere kant van Zwitserland maar ook erg veel mogelijkheden in de omgeving.

• Orion84
  • Laatst online: 09:21

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Modbreak:Goed, ik heb het even aangekeken, een kort zijsprongetje is niet altijd een probleem, maar dit is het kampeer topic, niet het rant hier op houtrook topic. Een aantal reacties zijn daarom zojuist weggehaald. @marklinfan je bent al vaker gevraagd je hetze tegen houtrook niet te pas en te onpas in allerlei zijdelings gerelateerde topics opnieuw op te rakelen. Stop daar a.u.b. mee.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Niet de makkelijkste plek om te komen met de caravan, terugweg zijn de plastic dopjes van mijn wielen gesmolten :+
Hoe krijg je dat voor elkaar? Warmte van de remmen of wat?
LordSinclair schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

[Afbeelding]
Mwa, dat is nog best toegankelijk volgens mij hoor :+

Ziet er uit als een super mooi gebied om eens heen te trekken in ieder geval!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 10:16
[...]

Dat soort lijstjes probeer ik ook bij te houden, als je nog een paar van dit soort lijstjes online hebt, dan houd ik me aanbevolen.

[...]

Hoop Nederlanders daar inderdaad, maar vind ik verder niet zo erg. Wij stonden tussen receptie en sanitair gebouw, bij een bosje. Had je nog net wat schaduw. Verder perfect klimaat, 20 graden met fel zonnetje. En het is een heel ander publiek dan een doorsnee camping. Veel meer mensen met een actieve mindset. Ook mooie varatie aan kampeermiddelen. Niet eens zoveel caravans, veel kampers en tenten. Niet de makkelijkste plek om te komen met de caravan, terugweg zijn de plastic dopjes van mijn wielen gesmolten :+

[Afbeelding]
Waarom zo'n scheve foto?

• Red devil
TgR_KILLER schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:34:
[...]
Hoe krijg je dat voor elkaar? Warmte van de remmen of wat?
[...]
Mwa, dat is nog best toegankelijk volgens mij hoor :+

Ziet er uit als een super mooi gebied om eens heen te trekken in ieder geval!
Op de terugweg daal je van 1600 m naar een veel lager gebied. Dus eigenlijk continue afremmen op de motor. Had hem vaak in de 2, soms 3. Tijdens zo'n afdaling duwt de caravan eigenlijk continue zichzelf in de oplooprem. Is op zich goed, want je wilt niet dat die 1500 kg structureel tegen je auto aan duwt. Alleen zorgt dit er wel voor dat het nogal warm wordt bij de caravan remmen. DIt straalt uit naar de velgen, en klaarblijkelijk de wieldopjes :). Als het echt langdurig is, dan kunnen je banden er ook aan gaan, als ze te heet worden.

Heb tips gelezen dat je zo nu en dan even moet "strekken" , hard remmen en dan gas erop en de boel even oprekken. Maar volgens mijn caravan boer is dat een broodje aap. Ik denk dat je het beste zo nu en dan een pauze kunt houden bij een afdaling. Lichtmetalen velgen zouden volgens caravan boer ook beter zijn, kunnen beter de warmte kwijt en hebben meestal meer lucht toevoer.

Check op insta, mooie combi heb je, die auto heeft ook vast geen moeite met die combi. Ik heb voor de vakantie de AWD nog laten maken, geen idee of het echt veel gebruikt is maar de combinatie reed behoorlijk stabiel (wel 1 op 6 gemiddeld ongeveer!).
Sorry! Moest toen even snel, kreeg anders niet alles er mooi op 8)

[Voor 5% gewijzigd door Red devil op 25-08-2020 13:00]

• marklinfan
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 10-09 11:15
Bizar! Ik heb ook dit soort wielen op mijn caravan en ook een oplooprem, maar heb dit nog nooit meegemaakt.

Volgens mij zit er ook een demper in de oplooprem die ervoor zorgt dat bij zachte druk van caravan op auto de rem nog niet geactiveerd wordt. Is die bij jou nog wel goed?

• Red devil
marklinfan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:04:
Bizar! Ik heb ook dit soort wielen op mijn caravan en ook een oplooprem, maar heb dit nog nooit meegemaakt.

Volgens mij zit er ook een demper in de oplooprem die ervoor zorgt dat bij zachte druk van caravan op auto de rem nog niet geactiveerd wordt. Is die bij jou nog wel goed?
Mmm geen idee, de caravan heeft nog wel 1 week voor de vakantie een Bovaq keuring gehad. Zou ik moeten na kijken of dat een onderdeel van de keuring is? Dit is trouwens ook de eerste keer dat ik dit meegemaakt heb, we hebben de caravan nu zo'n 5 jaar. Maar dit was ook wel de 1e keer dat ik zo'n lang stuk omlaag ben gereden, en op sommige punten was het redelijk steil. Dan hangt die caravan er goed in, denk niet dat een demper dan nog gaat helpen (zou ook niet moeten denk ik, want je wilt dan juist dat de caravan meeremt!).

• Kees_B
Grappig plaatje, door de centrifugaalkracht staan de dopjes alle kanten op :D

Je begrijpt in ieder geval hoe het werkt ;) Ik verbaas me in de bergen altijd weer over de hoeveelheid Nederlanders die de berg afrijdt met de voet op de rem :/
Paar jaar terug reed ik de Grossglockner af achter een Nederlander met de hele weg voet op de rem. Rijd voor mij ook bloed-irritant want je moet de hele tijd bijremmen. Inhalen kon niet vanwege tegenliggers en de korte stukjes rechte weg, dus dan wat meer afstand nemen en er elke keer naartoe laten rollen (in versnelling).

PV Output

• Red devil
Kees_B schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:36:
Grappig plaatje, door de centrifugaalkracht staan de dopjes alle kanten op :D

Je begrijpt in ieder geval hoe het werkt ;) Ik verbaas me in de bergen altijd weer over de hoeveelheid Nederlanders die de berg afrijdt met de voet op de rem :/
Paar jaar terug reed ik de Grossglockner af achter een Nederlander met de hele weg voet op de rem. Rijd voor mij ook bloed-irritant want je moet de hele tijd bijremmen. Inhalen kon niet vanwege tegenliggers en de korte stukjes rechte weg, dus dan wat meer afstand nemen en er elke keer naartoe laten rollen (in versnelling).
Ja, als je snel van je remblokjes af wilt dan is dat een goede strategie! :). Grossglockner lijkt me ook leuk om nog te doen. Hadden we vorig jaar willen doen, alleen zou de jongste van 1 dat toen waarschijnlijk niet trekken.

• harley
Niet alleen nederlanders, Heb het dit jaar genoeg fransen zien doen terwijl die toch in hun thuisland waren, Zit je dan met je motor met zijspan met aanhanger proberen netjes af te remmen op de motor ( wat een Goldwing dus echt niet doet :X ) hangen hun de hele tijd vol op de remmen, en dan ruik je ze gewoon verbranden.

...

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:02
Grossglockner vorig jaar "per ongeluk" gedaan, wilde naar Mörtschach vanaf de Dachstein en had Google de route laten bepalen. Een van de alternatieven ging niet via de snelweg en had toch tijd dus, hup binnendoor dan maar. Voordat we het door hadden waren stonden we voor de poortjes, ha ha. Was niet gepland maar wel erg leuk om te doen. Na de reis boven de poolcirkel heeft de Twingo zich weer kunnen bewijzen :P. Veel testwagens gezien daar, van die auto's met camouflageprint, zelfs met aanhangers erachter. Natuurlijk mooie testcase. Eerder zoiets in Death Valley gezien.

Flash Forward. Zit nu op een prima camping in de Vanoise (Le Laisser-Aller in Sollières-Sardières) Terrassencamping met maar een paar plaatsen. Erg basic, eigenlijk alleen maar een paar toiletten en douches. Voor de rest moet je het zelf maar leuk maken.
Net terug van de Tour du Vanoise, 6 dagen huttentocht, 85 km, 5000 hoogtemeters. Camping is een ideaal start en eindpunt en mocht de auto laten staan van de eigenaar voor de tijd dat we op pad waren.

De gletschers kan je net niet zien vanaf de camping, maar desalniettemin een erg leuke plekje.

• 205Gutmann
  • Nu online
TheOmen schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

[...]

(y)
Ik heb er met name voor gekozen in verband met de nachtrust en kleine kinderen welke tussen de middag nog naar bed gaan. Met de hittegolf van afgelopen weken koelde het in de avond en nacht nauwelijks af. In de nacht staat de airco uit, om anderen niet tot last te zijn, in de ochtend wordt je alsnog badend in het zweet wakker. Waarschijnlijk zal het in de bergen ook wat beter afkoelen?

Overdag zit ik gewoon met een boek onder de luifel te genieten en de kinderen vermaken zich ondertussen in het speeltuintje voor de deur.
Wij gebruiken de airco enkel om de caravan af te koelen voor het slapen gaan.

• Red devil
205Gutmann schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:29:

Ik heb er met name voor gekozen in verband met de nachtrust en kleine kinderen welke tussen de middag nog naar bed gaan. Met de hittegolf van afgelopen weken koelde het in de avond en nacht nauwelijks af. In de nacht staat de airco uit, om anderen niet tot last te zijn, in de ochtend wordt je alsnog badend in het zweet wakker. Waarschijnlijk zal het in de bergen ook wat beter afkoelen?

Overdag zit ik gewoon met een boek onder de luifel te genieten en de kinderen vermaken zich ondertussen in het speeltuintje voor de deur.
Wij gebruiken de airco enkel om de caravan af te koelen voor het slapen gaan.
In de bergen was het 's nachts perfect. We hadden een nieuwe airco unit gekocht, zo'n split unit die je uit het raam hangt vanwege die horror nachten 1 a 2 jaar terug. Maar in Zwitserland niet nodig gehad.
Echter, op de terugweg stonden we 1 nachtje in Duitsland met 30 graden. Mijn Zwitersleven lichaam was dat niet gewend, airco heb ik (ook al was het maar voor 1 nachtje) eraan gehangen.

• TgR_KILLER

TgR_KILLER

Red devil schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:58:
[...]

Op de terugweg daal je van 1600 m naar een veel lager gebied. Dus eigenlijk continue afremmen op de motor. Had hem vaak in de 2, soms 3. Tijdens zo'n afdaling duwt de caravan eigenlijk continue zichzelf in de oplooprem. Is op zich goed, want je wilt niet dat die 1500 kg structureel tegen je auto aan duwt. Alleen zorgt dit er wel voor dat het nogal warm wordt bij de caravan remmen. DIt straalt uit naar de velgen, en klaarblijkelijk de wieldopjes :). Als het echt langdurig is, dan kunnen je banden er ook aan gaan, als ze te heet worden.

Heb tips gelezen dat je zo nu en dan even moet "strekken" , hard remmen en dan gas erop en de boel even oprekken. Maar volgens mijn caravan boer is dat een broodje aap. Ik denk dat je het beste zo nu en dan een pauze kunt houden bij een afdaling. Lichtmetalen velgen zouden volgens caravan boer ook beter zijn, kunnen beter de warmte kwijt en hebben meestal meer lucht toevoer.

Check op insta, mooie combi heb je, die auto heeft ook vast geen moeite met die combi. Ik heb voor de vakantie de AWD nog laten maken, geen idee of het echt veel gebruikt is maar de combinatie reed behoorlijk stabiel (wel 1 op 6 gemiddeld ongeveer!).
Das wel aardig gesmolten ja! :o Wij hebben nette witte wieldoppen, hoop toch niet dat die zouden gaan smelten haha. Ik ga het wel zien als we zo'n afdaling gaan doen :).

En onze combi is permanent 4x4, heeft inderdaad geen probleem met de caravan auto mag 2800 hebben en de caravan is ongeveer 1450. Met wind etc. is de combinatie stabieler dan de auto alleen vind ik haha. Ook ik rijd 1 op 6 (diesel) met de caravan, maar goed zonder redden we ook de 1 op 10 net dus zoveel verschil is het niet :+

• franssie

franssie

Save the albatross

harley schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:45:
Niet alleen nederlanders, Heb het dit jaar genoeg fransen zien doen terwijl die toch in hun thuisland waren, Zit je dan met je motor met zijspan met aanhanger proberen netjes af te remmen op de motor ( wat een Goldwing dus echt niet doet :X ) hangen hun de hele tijd vol op de remmen, en dan ruik je ze gewoon verbranden.
Goldwing met zijspan en aanhanger? Dat weegt wel wat denk ik. Foto? Moet wel een gave combo zijn!

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
De tweedehands Jametic is goed bevallen. Het grote bed ook heerlijk met de tuddal topper, bijna beter dan thuis.
Wat een verademing met inpakken zon vouwwagen. Ik had zekerheidshalve veel spullen van de vorige eigenaar meegenomen. Maar zelfs dan had ik nog een heel vak over en ruimte voor een krat. In de auto alleen 2 kledingtassen en wat los spul (loopfietsje en step) en gereedschap enzo.
Enige wat ik heb gemist is een kast oid om kleding op te bergen of tassen in te zetten. Misschien dat ik daarvoor volgende keer iets maak dat onder het bed kan hangen en/of in het ondertentje wat daar hoort.

We gingen erg lastminute weg en vonden het wel fijn om relatief in de buurt te blijven en zijn uiteindelijk uitgekomen in de baai van de Somme (iets onder Calais) en Luxemburg, Nommerlayen.
Eerste camping al 2x eerder geweest maar dan in stacaravan. Die in Luxemburg op de gok gedaan ondanks dat het echt zo'n megading is. Vooral die was erg goed bevallen, mooi, netjes, super faciliteiten, mooie uitvalsbasis voor wandelingen en relatief dichtbij.

Nu een stalling regelen en uitkijken naar volgend jaar. Of misschien toch nog een lang weekendje in t naseizoen...

[Voor 43% gewijzigd door DopdeDouwer op 25-08-2020 22:09]

• Red devil
Sammy_tukker schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:15:
[...]

wat mensen wel vaak vergeten bij Oostenrijk is dat zowel de Brenner als de Tauern autobahn daar nog een schepje bij doen: dit jaar was ik voor Karinthie (21 dagen, dus ik mocht ook nog een dagje niet op de autobahn verschijnen) bij mekaar ook zo'n 45 euro kwijt (2 keer 9.50 voor vignet en 2 keer 12,50 voor Tauern autobahn) Dus goedkoop kan ik het inmiddels ook al niet meer noemen.
Voor Zwitserland heb je een vignet van 42 euro nodig. Heb je een caravan, dan mag je er nog 1tje bij kopen. Dus ik koop voor 84 euro 2 vignetten. Dus ik in mijn auto die dingen plakken. Lekker links bovenin, anders heb je er last van.

Sta ik buiten om mijn plak-kunsten te bewonderen.... HELEMAAL GEEN VIGNET TE ZIEN!

Mijn oude XC90
heeft zo'n groene bovenkant in het voorruit. Kun je goed doorheen kijken maar andersom niet... :'( :'(

Durfde zonder niet aan, dus heb er maar 1 bijgekocht (2 werd me te gortig) en die ergens in het midden geplakt. En met samengekneppen billen de grens over....

• loewie1984
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:43

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Vraagje aan onze kampeerders. Ik ben op zoek naar een (lijkt haast onmogelijk) fatsoenlijk luchtbed van 180 bij 200. Ik zoek me wezenloos. Wordt doodgegooid met intex en logeer luchtbedden oa van die kingsize dikke joekels. Dat zoek ik niet. Ik zoek gewoon een fatsoenlijk luchtbed gericht op kamperen maar wel 180. Heb nu 140 en merk dat dat toch te krap is en ik lig gewoon graag breed. Ook op vakantie.

Twee bedden van 80 of 120 is ook geen optie vooralsnog.

discogs

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Luchtbed is per definitie niet fatsoenlijk

IK raad je thermarest neoair aan, 2 maal en die dan samen in een dekbedhoes te frtotsen. Zo doen wij het al 10 jaar, perfect. Niks anders over te zeggen.

[Voor 65% gewijzigd door maartend op 27-08-2020 08:06]

• franssie

franssie

Save the albatross

loewie1984 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:40:
Vraagje aan onze kampeerders. Ik ben op zoek naar een (lijkt haast onmogelijk) fatsoenlijk luchtbed van 180 bij 200. Ik zoek me wezenloos. Wordt doodgegooid met intex en logeer luchtbedden oa van die kingsize dikke joekels. Dat zoek ik niet. Ik zoek gewoon een fatsoenlijk luchtbed gericht op kamperen maar wel 180. Heb nu 140 en merk dat dat toch te krap is en ik lig gewoon graag breed. Ook op vakantie.

Lijkt inderdaad onmogelijk. Wat ik dan zou doen is een 132x200 en een 70x200 naast elkaar maar dan dwars (dus eigenlijk achter elkaar). Dus met je hoofd op het 132 stuk liggen en met je voeten op de 70cm, heb je nauwelijks last van de greppel denk ik?

edit: een betere zoekterm is overigens slaapmat ipv luchtbed.

https://www.kampeermeneer.nl/tweepersoons-slaapmat/

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 27-08-2020 00:06]

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Wij hebben zo'n 180x210 volgens mij zelf. Uit de tijd dat ze nog die goede stevige zware dingen maakten. Jammer genoeg lek, moet er nog naar kijken waar het zit, maar geen zin in gehad nog.
Er is niet echt een tegenhanger van te vinden.
Al die huidige dingen zijn kwalitatief toch minder heb ik het idee.

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• backupdevice
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 09:36
loewie1984 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:40:

L'anita van Human Comfort.

Kamado Joe Classic | if you're lookin', you ain't cookin

• Erapaz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 11:51
[...]

[...]

[Afbeelding]
Hey, La Fouly, bekende plek. Maar inderdaad wel een beetje te druk. Wij stonden bovenaan en moesten met de kids een kwartier lopen naar het badhok, met als nadeel dat je dan ook maar daar gaat eten/koffiedrinken/spelen en je halve ochtend alweer weg is. Je kunt wel mooi wandelen daar en MTB'en meteen vanaf te camping. Als je een vergelijkbare ervaring wilt, maar dan zonder veel Nederlanders kan ik Arolla aanraden. Een camping op bijna 2000 meter. Overigens ook weggespoeld een paar jaar terug, net nadat wij er weg waren.

Camping Le Chenantier bij Termignon in Vanoise is ook een aanrader als je van stilte houdt. Ook een camping waar vooral wandelaars en fietsers komen en een goede uitvalbasis voor wandelingen in het gebied.

[Voor 5% gewijzigd door Erapaz op 27-08-2020 09:43]

• Red devil
Erapaz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Hey, La Fouly, bekende plek. Maar inderdaad wel een beetje te druk. Wij stonden bovenaan en moesten met de kids een kwartier lopen naar het badhok, met als nadeel dat je dan ook maar daar gaat eten/koffiedrinken/spelen en je halve ochtend alweer weg is. Je kunt wel mooi wandelen daar en MTB'en meteen vanaf te camping. Als je een vergelijkbare ervaring wilt, maar dan zonder veel Nederlanders kan ik Arolla aanraden. Een camping op bijna 2000 meter. Overigens ook weggespoeld een paar jaar terug, net nadat wij er weg waren.
Die is ook prachtig! Wel jammer dat je niet kunt reserveren, dan is het wel beetje spannend of je terecht kunt.
Camping @La Fouly was dit jaar niet super druk, althans niet op het middelste stuk waar wij stonden. Wel veel verloop. We stonden dichtbij sanitair, dat scheelt ook wel. Ik zie net dat ik de camping niet terug kan vinden op zoover, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt. Wel hoop goede Google reviews.

• Erapaz
@Red devil Dit jaar was natuurlijk wel genieten, super rustig overal. Wij stonden op een Franse mini-camping aan het meer (en dan ook een plek een paar meter van het water, helemaal vooraan). De plek was dezelfde dag dat we aankwamen geannuleerd.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Niet reserveren is wat mij betreft een voordeel, dat schrikt mensen af en houdt het klein. Wij staan meestal daar in het dal en bellen dan naar boven of er plek is.

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 17-09 21:18
@Erapaz Prachtige plek! Welke camping was dit?

• Erapaz
@Luuk84 Camping Le Curtelet aan Lac Aiguebelette. Het meer heeft warm water bronnen en is dus 25+ graden. Hierdoor kun je ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds ook nog heerlijk zwemmen. Overigens moet je voor deze plek normaal gesproken op 1 Januari om 12.00 achter de computer zitten om te reserveren. Wij hadden dus een mazzeltje door de Corona crisis dat de reservering geannuleerd werd. Wel echt een unieke plek.

• Red devil
Erapaz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:34:
@Luuk84 Camping Le Curtelet aan Lac Aiguebelette. Het meer heeft warm water bronnen en is dus 25+ graden. Hierdoor kun je ‘s ochtends vroeg of ‘s avonds ook nog heerlijk zwemmen. Overigens moet je voor deze plek normaal gesproken op 1 Januari om 12.00 achter de computer zitten om te reserveren. Wij hadden dus een mazzeltje door de Corona crisis dat de reservering geannuleerd werd. Wel echt een unieke plek.
Fantastisch, wel zeer uniek inderdaad. Jammergenoeg zitten wij nog met 2 kids die geen zwemdiploma hebben dus dan is zo'n plekje nog niet echt een optie. Maar ik neem aan dat je wel makkelijker andere plekken kunt krijgen die wat verder weg liggen? Zo'n warm water bron is wel bijzonder zeg. Dat is wel beetje nadeel van die gave riviertjes en watervallen in Zwitserland/Oostenrijk, super koud.

• Erapaz
@Red devil Ja, er zijn ook plekken verder weg die heel mooi zijn, rustiger (want overdag zitten veel mensen bij het meer) en meer schaduw. Wij hadden overigens ook 2 kids zonder diploma. Waar je het water in gaat is het een tijdje ondiep, dus zelfs de baby kon daar lekker spelen, maar je bent wel steeds aan het opletten ja.

Dit zijn de andere plekken:

[Voor 38% gewijzigd door Erapaz op 27-08-2020 10:46]

• harley
franssie schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:40:
[...]

Goldwing met zijspan en aanhanger? Dat weegt wel wat denk ik. Foto? Moet wel een gave combo zijn!
Laatste jaar dat we met deze zijn gegaan.

Die Camping Le Curtelet ziet er inderdaad wel goed uit, met dat (verwarmd) zwemmeer trekt mij dat meer dan de zee bijvoorbeeld !

[Voor 12% gewijzigd door harley op 27-08-2020 21:33]

...

• Red devil
harley schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]
Interessante combi! Misschien gekke vraag, maar hoe zuinig is zo'n goldwing nou? Zonder en met de hele mikmak?

• harley
Dit is nog een GL1500 uit 1989 en die haalt rond de 1 op 8/9 maar dat komt omdat ie op LPG rijdt. Benzine 1 op 10/11 met het zijspan. Solo tegen de 1 op 14.

Heb sinds kort een GL1800 wat deze winter de nieuwe zijspancombi moet worden ben benieuwd wat die gaat doen haalt nu 1op 16.

...

• Erapaz
harley schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:29:
[...]

[Afbeelding]

Die Camping Le Curtelet ziet er inderdaad wel goed uit, met dat (verwarmd) zwemmeer trekt mij dat meer dan de zee bijvoorbeeld !
Ja, ik houd van de zee, maar zo'n meer is eigenlijk veel praktischer. Warmer, meer gras, dus niet overal zand de hele tijd, veiliger voor de kids, meer schaduw, etc.

Ik ben ooit een combi zoals die van jullie tegengekomen in het zwarte woud in Duitsland op een camping. Maar volgens mij reden die met 2 motoren en de kinderen in de zijspan samen. Ziet er erg gaaf uit en zie je niet zo vaak. Maar dat is wel het leuke van kamperen, je komt zoveel verschillende mensen tegen en zoveel manieren van reizen.

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 10:02
Erapaz schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Camping Le Chenantier bij Termignon in Vanoise is ook een aanrader als je van stilte houdt. Ook een camping waar vooral wandelaars en fietsers komen en een goede uitvalbasis voor wandelingen in het gebied.
Ah, dat was die camping die ik beneden in het dal tegenover ons kon zien liggen. Die ene die minstens een uur later in de ochtend zon had ;) (en 's avonds qua schaduw niet veel later dan ' ons' boven.)

Maar eerlijk gezegd, die zag er ook prima uit, langsgewandeld op weg naar Termignon / Tour du Vanoise. Maar je zou een eventuele volgende keer de camping aan de overkant eens kunnen overwegen (Le Laisser-Aller).

• harley
Vandaag maar 2 nieuwe slaapzakken gehaald. 220x100cm katoen lekker zacht. En ze hadden bij de vrijbuiter nu ook nog eens 25% korting bij iedere 2e slaapzak (ook afgeprijsde )
Nu is de tijd van koopjes bij de kampeer zaken.

...

• Mercatres
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17-09 12:42
Volgende week gaan we met de camper een paar dagen door de Ardennen reizen. Nu woon ik wel in Belgisch Limburg, maar vraag ik me toch af of er iemand is die tips heeft te bezoeken of te overnachten :)
We zijn met z'n tweetjes en overnachten liefst wel op een camping. Liefst ook kleinschalig.

• Ojjorz
  • Registratie: december 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Morgen vertrekken naar de Ardêche. Heel veel zin in. Ik denk wel dat dit het laatste seizoen is voor mijn huidige tent.

Heeft iemand alvast tips voor mijn nieuwe tent? Ik zoek al een tijdje naar een 4-persoons tent, van taktisch katoen, liefst opblaasbaar en met sta-hoogte (leefgedeelte). Ik zag dat Robens wat had dat leek te voldoen aan mijn wensen, maar die lijkt steeds slechter verkrijgbaar.

• aReaRe
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Corona meh

Ojjorz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:24:
Morgen vertrekken naar de Ardêche. Heel veel zin in. Ik denk wel dat dit het laatste seizoen is voor mijn huidige tent.

Heeft iemand alvast tips voor mijn nieuwe tent? Ik zoek al een tijdje naar een 4-persoons tent, van taktisch katoen, liefst opblaasbaar en met sta-hoogte (leefgedeelte). Ik zag dat Robens wat had dat leek te voldoen aan mijn wensen, maar die lijkt steeds slechter verkrijgbaar.
Kijk eens naar een Bardani Airwave 300 TC, ik heb hem zelf. Wordt verkocht als 4 persoons tent, ik zou het meer een ruime 3 persoons tent noemen.
Op dit moment wordt het getest op een camping in Zuid Limburg.

GSX-Man: Ik neuk bijvoorbeeld alles dat een hartslag heeft of recent nog had.
SmurfLink: Spleten aan de onderkant zorgen wel vaker voor problemen... :+

• Daftz
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:14
Ojjorz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:24:

Is een tipi iets voor je? Heb sindskort de Tentipi Safir 9cp en die is tijdens de eerste trip zeer goed bevallen. 1 stok, dus zeer snel op te zetten. En vorige week gelijk de stormvastheid kunnen testen, die is prima.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Daftz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:02:
[...]

Is een tipi iets voor je? Heb sindskort de Tentipi Safir 9cp en die is tijdens de eerste trip zeer goed bevallen. 1 stok, dus zeer snel op te zetten. En vorige week gelijk de stormvastheid kunnen testen, die is prima.
Ik ben niet bekend met een Tipi maar vind deze op het eerste oog wel erg duur. Gebruik jij hem met een binnentent? En hoe werkt dat dan? Een binnentent heeft ivm muggen etc wel mijn voorkeur.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

aReaRe schreef op donderdag 3 september 2020 @ 19:56:
[...]

Kijk eens naar een Bardani Airwave 300 TC, ik heb hem zelf. Wordt verkocht als 4 persoons tent, ik zou het meer een ruime 3 persoons tent noemen.
Op dit moment wordt het getest op een camping in Zuid Limburg.
De airwaves staan inderdaad op mijn lijstje. Ik denk zelf ook aan de Airspace 360TC. Hoe bevalt ie tot nu toe?

• Daftz
Ojjorz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 20:17:
[...]

Ik ben niet bekend met een Tipi maar vind deze op het eerste oog wel erg duur. Gebruik jij hem met een binnentent? En hoe werkt dat dan? Een binnentent heeft ivm muggen etc wel mijn voorkeur.
Ik gebruik nog geen binnentent, want dan kwam er weer een aardig bedrag bij; de tent zelf is inderdaad niet goedkoop. Een binnentent neemt ook weer ruimte in, hangt geloof ik zo'n 20 cm van het doek af. De deur, ventilatieopeningen aan de zijkanten en de nok (die kan open, ideaal) hebben muskietengaas. We hadden een gewone klamboe meegenomen voor het geval er beestjes binnen kwamen, maar dit was niet het geval. De binnentent mis ik op dit moment dus niet.

Volgende aankoop wordt een houtkachel zodat we er ook bij koudere temperaturen mee op pad kunnen gaan.

Ben er erg blij mee. Maar ik begrijp dat het niet ieders smaak is. Ik kreeg er wel leuke gesprekken over tijdens het kamperen.

• harley
Kijk bij de houtkachel goed wat de diameter van de schoorsteen is. Heb slecht ervaring met de anevay. Diameter was te klein dus geen goede trek. Dus werd je eigen tent uitgerookt :(
Wel jammer maar heb hem weer verkocht en het gat in de tent weer dichtgemaakt. (Was de winter tent dus niet zo'n probleem, heb overigens nog wel een splinternieuwe doorvoer liggen want had er 2 besteld maar die nooit gebruikt)

...

• Daftz
harley schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:22:
Kijk bij de houtkachel goed wat de diameter van de schoorsteen is. Heb slecht ervaring met de anevay. Diameter was te klein dus geen goede trek. Dus werd je eigen tent uitgerookt :(
Wel jammer maar heb hem weer verkocht en het gat in de tent weer dichtgemaakt. (Was de winter tent dus niet zo'n probleem, heb overigens nog wel een splinternieuwe doorvoer liggen want had er 2 besteld maar die nooit gebruikt)
Wat jammer man! Bij Tentipi zie ik vaak Winnerwell of Zalm kachels voorbij komen, dat lijkt allemaal prima te gaan. De tent heeft een aparte (ruime) doorvoer voor de pijp en daarbij kan de nok ook nog geopend worden voor extra ventilatie.

Beetje aparte ervaring lijkt het me wel in het begin, vuur in de tent :)

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Daftz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:10:
[...]

Ben er erg blij mee. Maar ik begrijp dat het niet ieders smaak is. Ik kreeg er wel leuke gesprekken over tijdens het kamperen.
Gaaf ding hoor, zeker! Maar voor mij wel te duur en niet helemaal wat ik zoek.

Ik ga sowieso niet in de winter kamperen, dus dan is zon gave expeditietent met kachel wel flinke overkill.

• Daftz
Ojjorz schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:30:
[...]

Gaaf ding hoor, zeker! Maar voor mij wel te duur en niet helemaal wat ik zoek.

Ik ga sowieso niet in de winter kamperen, dus dan is zon gave expeditietent met kachel wel flinke overkill.
Succes met je zoektocht! Zo'n nieuwe tent uitzoeken is altijd gaaf :)

• JanHenk
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 08:39
Nu na de zomer beginnen we langzaam weer plannen te maken c.q. te fantaseren over de volgende zomer. Mijn vriendin en ik hebben inmiddels een kleintje van een paar maand. We hebben wel eens gekampeerd met een fraaie katoenen De Waard 'kopie' uit mijn bouwjaar die we hadden geleend.. Dat beviel ons erg goed. Mijn vriendin is van huis uit een kampeerder, ik ben dat niet per se.

Lang verhaal kort, willen we vanaf volgend jaar weer naar de camping. Met de opgroeiende kleine (en er komt vast nog één..) lijkt me dat ook wel heel leuk. Wij zijn geen liefhebbers van caravans, we houden van het tentdoek.

Een katoenen tunneltent moest het worden, maar die zijn er niet zo veel. Uiteindelijk hadden we 'bijna' een Bardani Royal Prestige 360 gekocht... Toen ging ik nadenken over de spullen die we mee zouden moeten nemen. Met een kleintje en in de toekomst een tweede kleintje zou ik dat niet allemaal meer in de auto kunnen houden. We hebben daarnaast ook nog een hond die graag mee gaat. Zo zat ik ook al snel te kijken naar een bagagewagen, dat leek me wel fijn..

Je raad het al; zo was het idee geboren om maar "gewoon" een vouwwagen te kopen! Twee-in-één en net wat gemakkelijker met inpakken, opzetten, etc. Meer ruimte in de auto. Inmiddels ben ik (haast bezeten) op zoek naar de 'ideale' vouwwagen voor ons.

Onze wensen:
- Niet al te groot qua plaats op de camping, we hebben liever nog wat plaats over om lekker buiten te zitten en te koken.
- We zullen er vooral mee in de zomer richting het zuiden mee gaan, maar bijvoorbeeld het zuiden van Zweden en middenin de alpen staat bij mij ook op de lijst (wel in de zomermaanden). Uit dien hoofde is wat binnenruimte bij regen wel een vereiste. Ik zoek dus eigenlijk een compromis qua ruimte, maar twijfel nog over de ideale maat (niet te groot/groot genoeg).
- We hoeven niet de meest snelle opzetter, we zijn geen 'trekkers' en zullen regelmatig minimaal een week staan.
- Twee bedden op hoogte is wel fijn, maar niet vereist. 140 breed voldoende, tot voor kort sliepen we hier thuis ook nog op...
- Een keuken wel/niet ben ik nog niet helemaal uit. Toen we met de tent gingen, heb ik dat geen moment gemist. Maar eerlijk gezegd gingen bijna vaker eten halen, dan zelf koken... Omdat we nu rekening moeten houden met een gezinnetje, lijkt het mij wel handig, maar mijn vriendin is nog niet overtuigd (heeft ze zelf vroeger nooit gehad bij het kamperen). Een keuken moet in ieder geval wel verplaatsbaar zijn, wil graag buiten staan als het kan.
- Inpakken op de stoep is handig, maar niet per se een eis. De meeste inventaris kun je er naar mijn mening gewoon in laten zitten... Voor de rest pak ik de auto wel in.
- Ruime (zonne)luifel om onder te zitten. Ik lig zelf het liefst zo weinig mogelijk in de directe zon en vind het vaak ook te warm. De zijkant van de luifel hoeft ook niet dicht, overdag kan een beetje wind erg aangenaam zijn.
- Een beetje flexibel is ook wel aangenaam. Ik wil een aanschaf doen voor vele jaren. Toch een keer onderweg kamperen of ergens twee dagen staan moet ook kunnen, eventueel zonder complete voortent maar met een royale luifel.

Op basis van bovenstaande kwamen we op de Cabanon "tweeklappers" uit. Een Manga, of een Monaco. De Mercury is de best verkochte, maar mij eigenlijk wat te lang. Bovendien, door de keukenuitbouw met dito spanbanden, neemt deze net zoveel plek in als de (bredere) Monaco. We hebben ze bekeken in Schijndel en waren eigenlijk gauw verkocht. Met de "panoramaluifel" en bermkeuken erbij naar onze mening ideaal om twee weken in Zuid Frankrijk te staan, maar ook flexibel genoeg om een keer onderweg op te zetten direct met luifel. Daarnaast vinden we ze ook gewoon erg mooi, mijn vriendin is helemaal weg van de 'tunnel'.

We gaan binnenkort nog even kijken naar Camp-let en ook de Aart Kok Kavango/Combi Camp Flexi. Die hebben allen dezelfde indeling. Op voorhand verwacht ik dat de binnenruimte wat minder is en de stahoogte wat "claustrofobisch" aandoet, maar ik laat me graag even informeren.

Iemand nog een goede suggestie?

En anders, qua keuze voor ruimte en keuken wel/niet tussen de Cabanon's Manga, Mercury, Monaco nog wat toe te voegen ter overweging?

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@JanHenk Die kavango is wel erg mooi. Is zo'n beetje de vouwwagen versie van een De Waard Lepelaar/Albatros. (Wij hebben een Lepelaar). Ik zou voor die gaan, maar heb dan ook een aantal De Waard tenten.
Pagina: 1 ... 73 74 75 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True