[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 53 ... 278 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
André schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:32:
[...]

Wij hebben 4 jaar geleden gekozen voor een Jamet Dakota. Een vrij grote dubbelklapper vouwwagen met 2 bedden (met een tussenpad) waar tentjes onder hangen. De tent heeft een tunneltent look aan de voorkant waardoor hij niet zo (of iig minder) op een bungalow lijkt. Onze kinderen zijn nu 10, 12 en 14 en slapen er nog steeds graag in, dus een losse tent is voor ons vooralsnog niet nodig. De keuken staat op wieltjes en is dus makkelijk te verplaatsen, ook zijn de pootjes onafhankelijk verstelbaar, dus je kunt hem altijd recht zetten. De ruimte tussen de bedden is onze kledingopslag en kleedhok.

Als het een keer regent heb je zeeën van ruimte in de voortent, en door het ingeritste grondzeil weet je ook dat de regen niet binnenkomt. Het opzetten is wel even werk, de achterkant 10 minuten, de voortent 1,5 uur, en dan alle randzaken nog. In totaal wel 2,5 tot 3 uur voordat alles 100% is. Ook inclusief de stormbanden die de boog aan de voorkant vasthouden.

Voor een weekendje weg vind ik het veels te veel werk, voor een vakantie van 14+ dagen perfect.

Voor de toekomst zou ik eerder naar een 'snel' klapper gaan, dus 2 bedden zonder tussenpad en een voortent die mee in- en uitklapt. En ik vind het een nadeel dat we de tent open moeten klappen om de bagage in te kunnen ruimen.
Wij hebben ook vijf jaar gekampeerd in de Dakota met veel plezier. Vanwege de door jouw genoemde nadelen hebben we 'm dit jaar na de vakantie verkocht. We willen namelijk wat meer campings aan doen in de vakantie en makkelijker een weekendje weg kunnen.
Waarschijnlijk eerst nog een jaar een andere vakantie (rondreis) , maar daarna overwegen we de Combicamp country, zeer snel op te zetten en flexibel qua voortent. Daarnaast een enorme, makkelijk bereikbare opbergruimte.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 13:40

André

Analytics dude

Exocet schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:56:
[...]

Wij hebben ook vijf jaar gekampeerd in de Dakota met veel plezier. Vanwege de door jouw genoemde nadelen hebben we 'm dit jaar na de vakantie verkocht. We willen namelijk wat meer campings aan doen in de vakantie en makkelijker een weekendje weg kunnen.
Waarschijnlijk eerst nog een jaar een andere vakantie (rondreis) , maar daarna overwegen we de Combicamp country, zeer snel op te zetten en flexibel qua voortent. Daarnaast een enorme, makkelijk bereikbare opbergruimte.
Ik zit met een scheef oog ook nog naar zoiets te kijken:

Afbeeldingslocatie: https://cdn2.rvtrader.com/v1/media/5d1e63a8ac63081994447b82.jpg?width=512&height=384&quality=60

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/87/13/93/871393146d998ed654e6a0b53a19bfbd.jpg

Toch het tentgevoel, goede bedden, makkelijk op te zetten, makkelijk te rijden. Een deels wat luxe er bij. Alleen mijn vrouw vind het helemaal niets. Er is ook vast een reden dat je dit soort units amper ziet :P

[ Voor 4% gewijzigd door André op 20-08-2019 12:05 ]

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:24

The Legend

*Plop*

André schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Toch het tentgevoel, goede bedden, makkelijk op te zetten, makkelijk te rijden. Een deels wat luxe er bij. Alleen mijn vrouw vind het helemaal niets. Er is ook vast een reden dat je dit soort units amper ziet :P
Ik zag laatst deze langskomen: https://www.easycaravanning.com/

Zelfde concept, maar mooier en luxer. Vast ook duurder :p

Ik ben toch malle pietje niet!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vroeger zag je nog wel vouwcaravans, maar tegenwoordig lijken die helemaal verdwenen. Dat terwijl met de transitie naar elektrische rijden de luchtweerstand een veel grotere rol gaat spelen.

Om deze reden* ben ik zelf ook aan het kijken naar de eerder genoemde River Lodge, echter de “game drive” versie inclusief achtertent kost bijna hetzelfde als een instapcaravan..

*Met drie kinderen, elektrisch rijden én een caravan 1000 km afleggen durf ik niet aan, valt één van die zaken af dan zou het wel moeten kunnen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bedankt voor alle feedback, ik heb m'n best gedaan om op zoveel mogelijk te reageren. :)
Verwijderd schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:05:
Ik heb ook bij Aart Kok gekeken (bij de dealer in het noorden). Ons oog viel eigenlijk gelijk op de River Lodge. Maar ook de Kavango gezien natuurlijk. Wat mij opviel (en ik wordt er dus door even naar de site te gaan aan herinnerd).

- Mooi/goed materiaal
- Mooie vormgeving
- Opzetgemak leek me op de video's wat minder, vooral qua invouwen.
- Makkelijk in te pakken (tent gewoon ingepakt laten en omhoog klappen zodat je in de laadbak kan). Weet niet of dit een optie is op bepaalde modellen of standaard, ik zou er iig extra geld voor over hebben.
- Wij stallen bij onze schoonouders, die hebben op het erf muizen. Daarom had ik een voorkeur voor een harde deksel.
- Een doorloopkeuken lijkt mij niet handig, en eraf halen zou ik niet doen (zijn zware dingen die keukens)
- Zitje stond gezellig in de rechter bak, maar denk dat je dit in de praktijk nooit gaat gebruiken omdat je dan eerst de laadruimte moet leeg maken. En die is nou juist zo ideaal groot.
- Vond hem wat zwaar en de wagenbak lomp. Ik wil niet met caravan rijden en heb eigenlijk het liefst een zo klein en licht mogelijke aanhanger.
Je weet dat River Lodge puur op de tent slaat en dat veel van wat jou opgevallen is afhankelijk is van de kar die je kiest?
Zelf vind ik als kar de Zambezi (soft top) of Livingstone interessant, dan heb je geen doorloopkeuken en niet zo'n loungebank. De Kavango had dat wel maar die vind ik gewoon te groot.
De Tuareg is ook nog wel schattig. Wat kleiner van binnen, maar heeft ook z'n charme.
- Nieuw redelijk aan de prijs, zeker als je opties aanvinkt. Tweedehands weinig aanbod.
Het aanbod is er wel, maar als je specifieke eisen hebt zoals wij dan wordt het snel lastig. Tenzij ik een goede deal tegen kom (ik blijf wel zoeken) bestaat de kans ook dat we gewoon een nieuwe kopen die helemaal naar wens is. Mocht je er ooit weer vanaf willen dan krijg je er vaak nog een hoop voor.
Veel vouwwageninfo en een behulpzame groep mensen met allerlei verschillende merken vind je bij https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php
Goede tip.
vso schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 20:12:
@Gonadan ik heb niet de beleving dat de vouwwagens waardevast zijn.
Hangt wellicht van het merk af, maar van wat ik zie is het niet zo dat je na een paar jaar ineens nog maar de helft krijgt bij verkoop.
Een ander nadeel is het "laadvermogen" karretjes zijn relatief klein .. dus fietsen (gezin van 4) en legt nogal snel je auto vol ..
Hoe bedoel je klein? Ze hebben juist over het algemeen een immense bak ruimte, ik heb juist het gevoel daar alles in kwijt te kunnen. Dan stoelen met tafel bovenop en hooguit wat eten en beddengoed in de auto.
En de keuken doet vaak zeer aan je vingers bij het verplaatsen en ze zijn onhandig afstelbaar op hoogte. Binnen/buiten koken is ook niet allemaal te doen..

de grootste voordelen zijn
- dubbelwandige tent
- snel opzetten (holtkamper bv)
- sommige modellen zijn makkelijker voor kort verbljf.
- vaak hebben ze goeie bedden en goed bereikbare opslag ruimte.
- keuken is aparte unit.

Bij sommige kan je fietsen plat leggen en uitvouwen zonder je fietsen eraf te halen.
Wat ik juist overweeg is geen keuken en dan een fietsendrager op de dissel.
veel haringen is wel lekker bij winderige plekken .. stormbanden pff dat hoor ik alleen bij caravans ..
Stormbestendigheid is iets waar ik nog wel naar moet kijken, dat zal allicht anders zijn dan bij onze tent. Ik wil echter niet dat het afhankelijk is van de standaardharingen, dan sta je bij elke keer opzetten je vouwwagen voor te bereiden op storm die zelden komt. Dan liever een setje optionele scheerlijnen die je bij een slechte weersverwachting alsnog kunt uitzetten (in feite zelfde idee als stormbanden).
Maar zo is het niet. En als iedereen zijn eigen definities gaat verzinnen wordt het er allemaal niet duidelijker op. Zonder dat verdwaal je al bijna in de mogelijkheden. ;)
vso schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 08:02:
Met kids is een slaaptent in /onder/achter?) de vouwwagen voor 6 jaar wel handig .. ook al krijgen ze een eigen tent. dan is opslaan van kleding nog wel nuttig. (rommelhok) ..gaat de bijzettent stuk heb je ook nog uitwijk ..
De tent die ik nu mooi vond heeft de mogelijkheid tot een extra bijtent inclusief kuip die je aan de achterkant vast kunt ritsen. Die kan je dan voor de kleine gebruiken zolang die bij je wil, later laat je die bijtent thuis en neem je een los tentje mee. Maar dan heb je niet ineens een bed over wat je nooit meer gebruikt, dat zou ik zonde vinden. Sowieso vind ik de karren voor minimaal vier personen vaak wel aan de grote kant.
Als je nieuw bent bij het fenonmeen "vouwwagen" kijk of je er 1 kan scoren voor 500,- (goedkoper als huren) nu is de ideale periode .. (mp oid)
En dan heb ik een gare kar die mij sowieso niet gaat bevallen, wat is dan het praktisch nut? :D
André schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 11:32:
Als het een keer regent heb je zeeën van ruimte in de voortent, en door het ingeritste grondzeil weet je ook dat de regen niet binnenkomt. Het opzetten is wel even werk, de achterkant 10 minuten, de voortent 1,5 uur, en dan alle randzaken nog. In totaal wel 2,5 tot 3 uur voordat alles 100% is. Ook inclusief de stormbanden die de boog aan de voorkant vasthouden.

Voor een weekendje weg vind ik het veels te veel werk, voor een vakantie van 14+ dagen perfect.
Dat is voor mij dus een absolute no-go. Hij klinkt al veel te groot voor wat ik wil, maar ik wil ook tijd winnen. Dus met uitklappen en een paar haringen moet je kunnen slapen, inclusief voortent, luifel en flappen mag het ook hooguit een half uurtje duren.
Één van de grote voordelen die ik in een vouwwagen zie is namelijk dat het makkelijker wordt om op te breken en ergens anders heen te rijden.
Het opzetten van mijn tent gaat nu best vlot, maar daarna moet ik nog alles uit de auto en dakkoffer halen en inrichten. Kooktoestel in elkaar, tassen verplaatsen, slaapdeel inrichten, binnentent inrichten, kookhoek inrichten, etc. etc. Opbreken is andersom.
Met een vouwwagen zou uitklappen en opzetten genoeg moeten zijn, daarna ben je klaar want alles zit gewoon in de bak. Opbreken is dan ook een kwestie van voortent/luifel eraf, inklappen en rijden. Dan kan ik een vakantie nog eens uitsmeren over twee of drie campings (plus het is gewoon makkelijker :P ).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Nachtapotheker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17
Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren voor een vouwwagen voor volgend jaar. Vroeger kampeerde ik altijd met mijn ouders, echter ben ik daarna nooit meer bezig geweest met kamperen. Ik zie dat er erg veel keus is qua merken en types. Ik ben opzoek naar een ruime maar eenvoudige vouwwagen die vooral makkelijk en snel op te zetten is. Met 2 2-persoons bedden boven de grond. Verder heb ik weinig eisen :D Tweedehands voor laat zeggen max 1000-1500€.
Vroeger hadden wij een Jamet die heel makkelijk op te zetten was, maar die had maar 1 hoog bed. Hopelijk hebben jullie wat tips qua merken/types die voldoen :)

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-11 13:34

Ursamajor

Astrofotograaf

Ook ik ben mij aan het oriënteren op een eenvoudig en snel op te zetten vouwwagen en ik moet zeggen dat ik bijzondere ontwerpen tegenkom.
De Jamet air: Heb je na 3 uur pompen eindelijk de buitenkant opgepompt, heb je nog eens een stuk of 6 losse stokken die je moet opblazen... Nee bedankt.
De Holtcamper Windforce: Leuk afgekeken van een luchtbed met ingebouwde fan, maar wat als je tent niet meer zo luchtdicht is?

Modellen van Aart Kok, Holtcamper lijken enorm veel tijd te kosten om op te zetten. Bij veel stappen moet je wel weer ergens rekening mee houden, of met zijn tweeën zijn.

Dan lijkt de combi camp nog wel een merk dat het makkelijkste systeem heeft. Maar misschien moet ik me maar beter op het vouwwagen forum begeven :P

Gadgets FTW!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kamperen mag best wat tijd kosten. Zeker als je er een tof kampeermiddel voor terug krijgt.

Wel fijn als je het kampeermiddel voor een nachtje in basismode kan neerzetten. Dat wel.

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb zo`n ding.. ik heb een Conway Continental YouTube: Conway Continental

Heerlijk ding, veel ruimte en zeker met voortent (5,50 meter lang uitgeklapt).

euhmmmm

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ursamajor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:40:
Ook ik ben mij aan het oriënteren op een eenvoudig en snel op te zetten vouwwagen en ik moet zeggen dat ik bijzondere ontwerpen tegenkom.
De Jamet air: Heb je na 3 uur pompen eindelijk de buitenkant opgepompt, heb je nog eens een stuk of 6 losse stokken die je moet opblazen... Nee bedankt.
De Holtcamper Windforce: Leuk afgekeken van een luchtbed met ingebouwde fan, maar wat als je tent niet meer zo luchtdicht is?

Modellen van Aart Kok, Holtcamper lijken enorm veel tijd te kosten om op te zetten. Bij veel stappen moet je wel weer ergens rekening mee houden, of met zijn tweeën zijn.

Dan lijkt de combi camp nog wel een merk dat het makkelijkste systeem heeft. Maar misschien moet ik me maar beter op het vouwwagen forum begeven :P
Wij hebben een combi camp venezia uit 2001. gekocht voor 1200 euro inclusief alle kampeerspullen (en gastencabine). Je staat letterlijk binnen 5 minuten. Stoeltjes van het bed af en je kan slapen. Luifel opzetten is 5 min meer werk. Voortent dichtrichtsen nog 10 minuten. Gastencabine 10 minuten.

Echt, we zijn er heel content mee.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:55:
Hangt wellicht van het merk af, maar van wat ik zie is het niet zo dat je na een paar jaar ineens nog maar de helft krijgt bij verkoop.
ligt aan veel factoren (DUH)
Hoe bedoel je klein? Ze hebben juist over het algemeen een immense bak ruimte, ik heb juist het gevoel daar alles in kwijt te kunnen. Dan stoelen met tafel bovenop en hooguit wat eten en beddengoed in de auto.
hangt af van wat je mee neemt, en de "kar" .. en of je extra dingen meeneemt (luifels oid)
Wat ik juist overweeg is geen keuken en dan een fietsendrager op de dissel.
beter keuken achterop .. en fietsendrager boven/voor
kan me zo voorstellen dat zonder keuken je ze lastiger kwijt raakt ..
Stormbestendigheid is iets waar ik nog wel naar moet kijken, dat zal allicht anders zijn dan bij onze tent. Ik wil echter niet dat het afhankelijk is van de standaardharingen, dan sta je bij elke keer opzetten je vouwwagen voor te bereiden op storm die zelden komt. Dan liever een setje optionele scheerlijnen die je bij een slechte weersverwachting alsnog kunt uitzetten (in feite zelfde idee als stormbanden).
beter direct goed opzetten .. je wilt niet dat je tent wegwaait midden in de nacht of als je ff naar de shop met je gezin bent ..

overgens vouwwagens zijn redelijk storm bestendig maar een stormband is bij sommige niet overbodig. (mits het weer/locatie dat vereist)
En dan heb ik een gare kar die mij sowieso niet gaat bevallen, wat is dan het praktisch nut? :D
soms kan het gewoon ervaring opdoen (leergeld) je veel overlast later besparen .. maar goed nuttig is aan jou.
Dat is voor mij dus een absolute no-go. Hij klinkt al veel te groot voor wat ik wil, maar ik wil ook tijd winnen. Dus met uitklappen en een paar haringen moet je kunnen slapen, inclusief voortent, luifel en flappen mag het ook hooguit een half uurtje duren.
Één van de grote voordelen die ik in een vouwwagen zie is namelijk dat het makkelijker wordt om op te breken en ergens anders heen te rijden.
Het opzetten van mijn tent gaat nu best vlot, maar daarna moet ik nog alles uit de auto en dakkoffer halen en inrichten. Kooktoestel in elkaar, tassen verplaatsen, slaapdeel inrichten, binnentent inrichten, kookhoek inrichten, etc. etc. Opbreken is andersom.
Met een vouwwagen zou uitklappen en opzetten genoeg moeten zijn, daarna ben je klaar want alles zit gewoon in de bak. Opbreken is dan ook een kwestie van voortent/luifel eraf, inklappen en rijden. Dan kan ik een vakantie nog eens uitsmeren over twee of drie campings (plus het is gewoon makkelijker :P ).
tja hangt af van de vouwwagen die je kiest.

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nogal wat open deuren ingetrapt zo. :D
Maar goed, ik ga geen keuken kopen die ik niet praktisch vindt puur omdat ik hem dan in theorie misschien makkelijker kan verkopen.
Ursamajor schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:40:

Aart Kok en Holtcamper zijn juist relatief snel op te zetten en kan je in principe alleen. De dame in de winkel had echt geen hulp nodig en was zo klaar.

De Combi Camp is inderdaad nog iets simpeler, die zijn wat meer gericht op de praktische kampeerder. Bij een Aart Kok kan je het bijvoorbeeld nog best bont maken met extra flapjes en luifels voor het mooie, maar dat kost je wel tijd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53

vhal

ಠ_ಠ

Is Combi-Camp een submerk van Aart Kok? Qua bouw/layout lijken ze wel erg veel op elkaar. Eigenlijk is die Flexi comfort zo op het eerste gezicht een mooi alternatief.

Eigenlijk mis ik een lijst met merken en hun prijs/kwaliteitverhouding. Beetje het top, midden en budgetsegment.

[ Voor 43% gewijzigd door vhal op 20-08-2019 16:09 ]

Strava

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-11 13:10
Tja snelheid.
Een veel voorkomende discussie op het vouwwagenforum.
Het valt en staat meestal met wat je allemaal nog in elkaar zet nadat je je wagen op hebt gezet.
Heb zelf een snelle jongen maar als ik na het opzetten nog kastjes in elkaar ga zetten ben ik nog een uur bezig.
Dus we laten alles in kisten die we uit de auto halen en weg zetten.

Ik vind gemak belangrijker.
Geen gesleep met volle keuken,zo weinig mogelijk haringen,Koken onder de luifel op sta hoogte.
1 stekker insteken voor alle stroompunten in de vouwwagen,zo weinig mogelijk losse stokken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:06:
Is Combi-Camp een submerk van Aart Kok? Qua bouw/layout lijken ze wel erg veel op elkaar. Eigenlijk is die Flexi comfort zo op het eerste gezicht een mooi alternatief.
Nee, maar Aart Kok biedt ze wel in-house aan als alternatief voor mensen die liever iets vierkants en praktisch hebben dan iets tent-achtigs.
Die Flexi Comfort was volgens mij een vreemde eend, iets van een combinatie of zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• tafmaf
Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Nee, maar Aart Kok biedt ze wel in-house aan als alternatief voor mensen die liever iets vierkants en praktisch hebben dan iets tent-achtigs.
Die Flexi Comfort was volgens mij een vreemde eend, iets van een combinatie of zo.
Combicamp is van Aart Kok.

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=6028.0

De Felxi is als nieuwe model van Combicamp in de markt gezet.

[ Voor 6% gewijzigd door tafmaf op 20-08-2019 17:01 ]

Verwijderd

Combi-Camp is van origine Deens, Aart Kok Nederlands. Enige tijd gelden heeft Aart Kok Combi-Camp overgenomen. Daarna is ook de Combi-Camp Flexi op de markt gezet. Ik heb vernomen dat die in Polen geproduceerd wordt ipv Denemarken of Nederland zoals de andere vouwwagens van deze 2 merken.

De Flexi en de Kavango (en nog een aantal andere modellen van verschillende merken) zijn gebaseerd op de Camp-let 500, dat model kwam (letterlijk) decennia geleden uit en is ook door Camp-let zelf doorontwikkeld tot de huidige modellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2019 17:17 ]

• M14
  • Laatst online: 18-11 13:06

M14

Inmiddels ben ik een week in Frankrijk, Luc-sur-mer in Normandie om precies te zijn. Voor een eerste keer kamperen met een tent valt het me niks tegen, al had ik het iets warmer verwacht in deze tijd van het jaar. 's avonds lekker buiten zitten valt tegen :p.

Maar, de omgeving is mooi met veel indrukwekkende geschiedenis. Erg de moeite waard.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:31

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

@M14 Normadie is inderdaad prachtig, ik ben er 'vroegah' met mijn ouders geweest toen de invasie 50 jaar geleden was en dat allemaal extra activiteiten opleverde. Heeft toen wel indruk gemaakt.

In 2014 zijn wij naar Bretagne geweest, zelfde hoek maar dat viel toen qua weer (veel regen) ook tegen. Onze auto werdt ook nog eens total loss gereden door zo'n stokbrood knager dus dat was niet echt een succes vakantie :+
Verwijderd schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:16:
Combi-Camp is van origine Deens, Aart Kok Nederlands. Enige tijd gelden heeft Aart Kok Combi-Camp overgenomen. Daarna is ook de Combi-Camp Flexi op de markt gezet. Ik heb vernomen dat die in Polen geproduceerd wordt ipv Denemarken of Nederland zoals de andere vouwwagens van deze 2 merken.

De Flexi en de Kavango (en nog een aantal andere modellen van verschillende merken) zijn gebaseerd op de Camp-let 500, dat model kwam (letterlijk) decennia geleden uit en is ook door Camp-let zelf doorontwikkeld tot de huidige modellen.
Correct, Aart Kok en CC hebben wel degelijk met elkaar te maken. De Flexi is met name in de markt gezet om met de grote franse merken te concurreren en dat merk je aan de kwaliteit, doek is dunner, bak is van goedkoop plaatstaal etc. de Flexi wordt inderdaad in Polen gefabriceerd het is zeker geen slechte wagen maar heeft zeker niet de befaamde Combi Camp kwaliteit.
Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:53:
[...]

Liever iets anders dan een 'hollandse tent' bedoel je ;) Maar daar doe je Combi-camp wel te kort dat merk maakt al sinds de jaren 50 vouwwagens terwijl Aart Kok pas in 1996 met een eigen vouwwagen is gekomen. Aart kok was daarvoor al importeur van Combi Camp, tegenwoordig dus ook eigenaar.

Qua techniek doet Aart kok veel leentje buur, Kavango en Flexi hebben (grotendeels?) hetzelfde frame. Als Combi Camp niet zo'n succes was geweest had Aart Kok waarschijnlijk nooit met een eigen vouwwagen gekomen.

[ Voor 76% gewijzigd door Chaoss op 20-08-2019 23:55 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Chaoss schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 23:29:
Liever iets anders dan een 'hollandse tent' bedoel je ;) Maar daar doe je Combi-camp wel te kort dat merk maakt al sinds de jaren 50 vouwwagens terwijl Aart Kok pas in 1996 met een eigen vouwwagen is gekomen. Aart kok was daarvoor al importeur van Combi Camp, tegenwoordig dus ook eigenaar.

Qua techniek doet Aart kok veel leentje buur, Kavango en Flexi hebben (grotendeels?) hetzelfde frame. Als Combi Camp niet zo'n succes was geweest had Aart Kok waarschijnlijk nooit met een eigen vouwwagen gekomen.
Nee dat bedoel ik niet, ik bedoel wat ik schrijf. Daar doe ik toch niemand mee tekort?
Het is geen waardeoordeel over kwaliteit of dergelijke, gewoon een andere stijl vouwwagen.

Dat is ook de reden waarom Aart Kok de twee merken naast elkaar durft aan te bieden, ze zijn geen echte concurrent binnen dezelfde doelgroep. Ze hebben beiden echt hun eigen stijl.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:15:
Nogal wat open deuren ingetrapt zo. :D
Maar goed, ik ga geen keuken kopen die ik niet praktisch vindt puur omdat ik hem dan in theorie misschien makkelijker kan verkopen.
Wat vind je niet praktisch aan de keuken ? los van het wel/niet hebben ?

Snel opzetten doe je zoiezo tegenwoordig makkelijker, maar dat is een beetje opendeur ..

Zelf zou ik toch wat ervaring (of bij een VW-Forum meeting oid zijn) .. opdoen .. er zijn leden die 10 minuten na aankomst "klaar" zijn .. en mensen die de inventaris uitstallen ..

Kids zodra ze "lopen" (3 a 5 jaar oid) en dus uit luiers /buggy zijn .. zijn ook geen issue meer .. daarvoor sleep je "veel" mee .. (volumueze meuk) ..

btw die demo is natuurlijk binnen/vlakke vloer enzo .. maar ja de "extra" tijd ben je altijd kwijt aan de x aantal haringen ..

Toch zou ik zelf de keuken (achterop) aanbevelen ongeacht of je kookt .. het is ook een makkelijke opslag ..
Dissel keukens vind ik vervelend (vereist altijd 2 man) .. en een rek bovenop of plek op de dissel voor fietsen is altijd een bonus ..
vergeet de optie tot kuipzeil niet .. (inritsbaar) ..

ik heb een hulpkogel op de dissel gehad .. voor een fietsendrager .. kan je nog ergens naar toe rijden om daar te fietsen oid ..

zelf vind ik doorluchten v.d tent en dubbele wanden erg belangrijk de vorm tja ach minder relevant.

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 21-08-2019 01:10 ]

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 01:07:
Wat vind je niet praktisch aan de keuken ? los van het wel/niet hebben ?

Toch zou ik zelf de keuken (achterop) aanbevelen ongeacht of je kookt .. het is ook een makkelijke opslag ..
Dissel keukens vind ik vervelend (vereist altijd 2 man) .. en een rek bovenop of plek op de dissel voor fietsen is altijd een bonus ..
Keukens zien er vaak best handig uit, met een deksel waar dan plankjes uit komen of kastjes of een soort tafel. In die zin ben ik ook niet tegen een keuken in een vouwwagen.
Ook vind ik de opslagmogelijkheden wel handig en kan je er vaak je gasfles in kwijt.

De keukens die ik tot nu toe heb gezien hadden echter allemaal wel nadelen en de meesten meerdere;
• drie op elkaar gepropte pitjes in een verdiepte bak waar je bij de standaard campingpannen dus hooguit de twee kleinste modelletjes tegelijk kunt gebruiken. De grote pan uit de set is niet eens midden op een pit te krijgen.
• precies ruimte voor zo'n dometic koelkastje, maar dat moet dan een specifiek type zijn wat ook op gas moet kunnen. Daardoor is het koeldeel zo belachelijk groot dat hij heel veel minder inhoud heeft dan mijn vergelijkbare koelkast die alleen op elektriciteit kan. Een andere koelkast past meestal gewoon niet.
• keuken op de dissel zit vaak gewoon vast, dat is wel prettig dan hoef je er niets aan te doen.
• belachelijk duur
• keuken achterop vereist vaak nog extra poten uitdraaien of zelfs van de kar af halen en ergens installeren.
• groot en zwaar, gaat ten koste van compactheid, ruimte en gewicht. Kost me de dissel waar ik anders fietsen kwijt kan of hij moet aan de achterkant maar dan zijn ze vaak nog veel groter.

Overigens is dit gebaseerd op de merken die ik tot nu toe gezien heb, dus geen onveranderlijke mening. Op dit moment neig ik echter wel naar het niet bijbestellen van een keuken want ik zie meer nadelen van voordelen.
vergeet de optie tot kuipzeil niet .. (inritsbaar) ..
Dat is een absolute eis, in ieder geval voor het basisdeel. Voor de 'voortent' ben ik er nog niet over uit, maar dat kan ook lang niet bij alle modellen.
btw die demo is natuurlijk binnen/vlakke vloer enzo .. maar ja de "extra" tijd ben je altijd kwijt aan de x aantal haringen ..
Bij een demo zit over het algemeen ook nooit de kar op de juiste plek zetten en de poten uitdraaien/uitvallen, maar dat geldt voor allemaal. Maar om te zien dat een kar met minder dan tien haringen sneller gaat dan m'n tent met zo'n 30 haringen hoef je ook weer niet gestudeerd te hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• M14
  • Laatst online: 18-11 13:06

M14

@M14 Normadie is inderdaad prachtig, ik ben er 'vroegah' met mijn ouders geweest toen de invasie 50 jaar geleden was en dat allemaal extra activiteiten opleverde. Heeft toen wel indruk gemaakt.

In 2014 zijn wij naar Bretagne geweest, zelfde hoek maar dat viel toen qua weer (veel regen) ook tegen. Onze auto werdt ook nog eens total loss gereden door zo'n stokbrood knager dus dat was niet echt een succes vakantie :+
Stokbrood knagers en auto rijden is wel een dingetje 8)7. Inzicht is ver te zoeken, maar men staat wel bij ieder 'stop'bord een kwartier stil :+.

Ik heb de motor meegenomen. Het valt me op dat de auto voor je vaak half in de berm gaat rijden om je er langs te laten, terwijl de situatie zich daar totaal niet voor leent (smalle weg icm tegenliggers, enz). Maar ze hoeken wel ineens terug de weg op als er een versmalling op hun pad komt. Top als je daar dan langs zit. Ik wacht wel even :P.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:25

zwelgh

-**-

Het tentdoek van de Flexi is inderdaad iets dunner, maar nog steeds van heel dikke goede kwaliteit. In de basis zijn de Kavango, Kariba en de Flexi gelijk, het verschil zit ‘m in de buitentent. De bak van de Flexi is niet van dunner materiaaal, maar gelijk aan die van de Aart Kok’s. Ik geloof zelfs dat ze vanaf dit jaar ook allemaal dezelfde kleur hebben: zwart.
Sinds 2 jaar een heel tevreden Flexi gebruiker. Afgelopen vakantie stonden we naast een Kavango, dus goed kunnen vergelijken. De Aart Kok Kavango/Kariba is qua tent iets avontuurlijker, Combi Camp Flexi is meer een gezinswagen.
@M14
Correct, Aart Kok en CC hebben wel degelijk met elkaar te maken. De Flexi is met name in de markt gezet om met de grote franse merken te concurreren en dat merk je aan de kwaliteit, doek is dunner, bak is van goedkoop plaatstaal etc. de Flexi wordt inderdaad in Polen gefabriceerd het is zeker geen slechte wagen maar heeft zeker niet de befaamde Combi Camp kwaliteit.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Nu ik - en mijn bekken/SI-gewricht - inmiddels wel tot de conclusie ben gekomen dat een luchtbed het 'net-niet' is, wil ik eigenlijk voor aankomend weekend alsnog een slaapmat kopen. Wel wil ik een 10cm variant, ik ben een zijslaper met een redelijk gewicht (90kg). Ik twijfel nog uit onderstaande matten.
  • Exped Megamat LW - €185,-
  • Human Comfort Gentilly 10 EW - €160,-
  • Nomad XW 10.0 Dreamzone - €139,-
Andere matten van Redwood, Bardani e.d. heb ik ook nog overwogen maar bij Redwood vond ik de ventielen kwetsbaarder ogen en uitsteken en Bardani zegt mij niet zo heel veel (behalve hun tenten).

De test van een ene kampeermeneer heb ik wel gelezen maar de strekking uit deze test is dat alles wel goed is. Het verschil zit hem blijkbaar in het gegeven dat de mat horizontale of verticale banen heeft, de pakmaat en de opblaastijd/inpaktijd. Ik vraag mij daarom ook af waarom die mat van Nomad net geen €50,- goedkoper is dan de Exped (al lees ik wel dat de Nomad van nu niet meer de Nomad van vroeger is gezien ze zijn overgenomen)
zwelgh schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:16:
Sinds 2 jaar een heel tevreden Flexi gebruiker. Afgelopen vakantie stonden we naast een Kavango, dus goed kunnen vergelijken. De Aart Kok Kavango/Kariba is qua tent iets avontuurlijker, Combi Camp Flexi is meer een gezinswagen.

[...]
De Kavango had ik toevallig nog gezien tijdens een weekendtrip, wat mij opviel is dat de kleur van de tentdoek (wellicht afhankelijk van het bouwjaar) de tent onnodig 'donker' maakt naar mijn gevoel. Nu heeft de Kavango wel de panoramavensters in het dak maar als het regent moeten deze dicht omdat ze alleen voorzien zijn van gaas. Bij de Kariba speelt dit niet maar dan heb je alleen voor en achter lichtinval. Bij de Combi-camp heb ik dat minder, het oogt wellicht wat minder als een 'tent' maar ook niet zoals een Jamet 'bungelow'

[ Voor 28% gewijzigd door vhal op 21-08-2019 09:29 ]

Strava

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:08
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:18:
Nu ik - en mijn bekken/SI-gewricht - inmiddels wel tot de conclusie ben gekomen dat een luchtbed het 'net-niet' is, wil ik eigenlijk voor aankomend weekend alsnog een slaapmat kopen. Wel wil ik een 10cm variant, ik ben een zijslaper met een redelijk gewicht (90kg). Ik twijfel nog uit onderstaande matten.
Andere matten van Redwood, Bardani e.d. heb ik ook nog overwogen maar bij Redwood vond ik de ventielen kwetsbaarder ogen en uitsteken en Bardani zegt mij niet zo heel veel (behalve hun tenten).

De test van een ene kampeermeneer heb ik wel gelezen maar de strekking uit deze test is dat alles wel goed is. Het verschil zit hem blijkbaar in het gegeven dat de mat horizontale of verticale banen heeft, de pakmaat en de opblaastijd/inpaktijd. Ik vraag mij daarom ook af waarom die mat van Nomad net geen €50,- goedkoper is dan de Exped (al lees ik wel dat de Nomad van nu niet meer de Nomad van vroeger is gezien ze zijn overgenomen)
Tja, Exped is in deze toch wel meer het 'premium' merk. Of dat meteen wil zeggen dat de kwaliteit van de andere merken minder is, dat niet, maar verklaard waarschijnlijk wel het prijsverschil.

Doelgroep is van oorsprong ook anders: Exped is meer voor lichtgewicht trekkers, Nomad en Human Comfort meer voor tent en caravan kampeerders.

Waarschijnlijk is de Exped wel compacter en lichter dan de andere.. .en dat kost nu eenmaal vaak meer.
Gezien mijn ervaringen met Exped zou ik trouwens voor de Exped gaan...

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2019 10:00 ]

Hi Ha Hopjesvla

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Hopjesvla79 gek genoeg is de Nomad compacter qua pakmaat dan de Exped. Dat maakt het zo typisch. Ik denk dat ik de Nomad maar probeer, als het voor mij niks is dan schuif ik hem wel door naar de kinderen. Qua duurzaamheid is het afwachten...

Strava

• zwelgh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:25

zwelgh

-**-

Het doek is inderdaad wat donkerder bij de Kavango. Voordeel is dat dit weer minder snel vies oogt dan het lichte doek van de Flexi. Maar de zon in het zuiden brandt alles wel weer schoon :). Het panoramadak bij Kavango schijnt wel echt lekker te zijn bij het luchten of doorwaaien van de tent. Maar ‘s nachts openlaten kan inderdaad alleen als het droog blijft. De Kariba blijft toch wel de mooiste, een De Waard tent op wielen. Het nadeel is dat deze weer niet zo snel is op te zetten als de Kavango en Flexi. Veel meer haringen en afspannen. Wij staan met de Flexi in 20 minuten, inclusief luifel. De Jamet en vergelijkbare zijn ‘bouwwagens’, waarbij je nog in de weer moet met stokken. Wij hebben ook altijd bekijks bij het snelle in- en uitklappen van de Flexi, met name van eigenaren van de wat oudere vouw/bouwwagens.
De Kavango had ik toevallig nog gezien tijdens een weekendtrip, wat mij opviel is dat de kleur van de tentdoek (wellicht afhankelijk van het bouwjaar) de tent onnodig 'donker' maakt naar mijn gevoel. Nu heeft de Kavango wel de panoramavensters in het dak maar als het regent moeten deze dicht omdat ze alleen voorzien zijn van gaas. Bij de Kariba speelt dit niet maar dan heb je alleen voor en achter lichtinval. Bij de Combi-camp heb ik dat minder, het oogt wellicht wat minder als een 'tent' maar ook niet zoals een Jamet 'bungelow'

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

zwelgh schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 09:16:
Het tentdoek van de Flexi is inderdaad iets dunner, maar nog steeds van heel dikke goede kwaliteit. In de basis zijn de Kavango, Kariba en de Flexi gelijk, het verschil zit ‘m in de buitentent. De bak van de Flexi is niet van dunner materiaaal, maar gelijk aan die van de Aart Kok’s. Ik geloof zelfs dat ze vanaf dit jaar ook allemaal dezelfde kleur hebben: zwart.
Wat ik al zei, het is ook zeker geen slechte wagen. Maar het is niet vergelijkbaar met de andere Combi-Camp's, maar die zijn dan ook weer een stuk duurder. Kwaliteit is gewoon vergelijkbaar met Jamet/Trigano. Over de stalen bak las ik toen (5 jaar geleden) wat klachten over roest door steenslag.

Wij hebben bij Aart Kok de Kavango en de Flexi bekeken en overwogen. Kavango viel vrij snel af, minder binnenruimte en erg donker (minder ramen, donker doek) waardoor de Kavango mij wat claustrofobisch over kwam. Tussen die 2 hadden wij zeker de voorkeur voor de Flexi.

Later zijn we de Oddysee gaan bekijken en die had een iets betere afwerking, handiger keuken en meer ventilatie mogelijkheden. Tevens een kunststof bak dus lichter en geen last van roest.

• Hopjesvla79
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:11:
@Hopjesvla79 gek genoeg is de Nomad compacter qua pakmaat dan de Exped. Dat maakt het zo typisch. Ik denk dat ik de Nomad maar probeer, als het voor mij niks is dan schuif ik hem wel door naar de kinderen. Qua duurzaamheid is het afwachten...
Ha zo zie je maar weer. Denk ook niet dat de Nomad een slechte keus is. Bij Exped betaal je ook voor de naam natuurlijk.

Hi Ha Hopjesvla

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:12
Ik heb zelf ook de Megamat van Exped. Heerlijke matras. Ik wil niet meer terug naar zo'n kraak ding.

Mocht je voor de exped gaan. Dnek dan ook aan een Schnozzle (geweldig woord :+ ). De bijgeleverde pomp werkt wel, maar dan moet je echt 300x pompen om hem vol te krijgen. Met de Schnozzle is dat met 3x pompen (<1 min) goed.
Met de mond opblazen is overigens not done, ivm de luchtvochtigheid die je erin blaast, maar dat weet je waarschijnlijk al.

Around here, something radiates. (Counting Crows)

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Bedenk goed of je geen 2-persoons wil als je met 2 bent. Ik heb sinds vorig jaar een 2-persoons Exped Megamat en hoewel het een flink pak is, slaapt het wel erg fijn zonder geschuif en een gat in het midden.

Je levert dan wel in op de flexibiliteit (qua pakken in de auto en als je alleen op stap gaat) maar je krijgt er een hoop comfort voor terug.

• jadajada
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-11 12:59
Wij hebben, na verschillende geprobeerd te hebben in de winkel, uiteindelijk gekozen voor de therm-a-rest variant, de MondoKing 3D. Qua liggen en qua prijs weinig verschil, alleen therm-a-rest biedt een uitgebreidere garantie.

En na 3 weken kamperen ben ik er nog steeds erg blij mee :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ojjorz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:25:
Bedenk goed of je geen 2-persoons wil als je met 2 bent. Ik heb sinds vorig jaar een 2-persoons Exped Megamat en hoewel het een flink pak is, slaapt het wel erg fijn zonder geschuif en een gat in het midden.

Je levert dan wel in op de flexibiliteit (qua pakken in de auto en als je alleen op stap gaat) maar je krijgt er een hoop comfort voor terug.
De enige reden om een tweepersoons te nemen is omdat je per se als konijnen verder wilt gaan op de camping. Verder kost het je flexibiliteit qua pakken maar ook qua hardheid die zelden hetzelfde is voor beide partners.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:10
Ojjorz schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Hoezo comfort op 2 persoons? Juist niet. Hij is dan voor beiden even hard. Wij hebben gewoon 2 neoeairs en schuiven die in een goedkope hoeslaken van de Action. Ligt perfect tegen elkaar aan, mijn matje is harder dan die van mijn partner, 2 kleine pakketjes en makkelijker hanteerbaar.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:42:
[...]

De enige reden om een tweepersoons te nemen is omdat je per se als konijnen verder wilt gaan op de camping. Verder kost het je flexibiliteit qua pakken maar ook qua hardheid die zelden hetzelfde is voor beide partners.
Nou nou... Of je houdt gewoon wel van elkaar...
maartend schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:43:
[...]

Hoezo comfort op 2 persoons? Juist niet. Hij is dan voor beiden even hard. Wij hebben gewoon 2 neoeairs en schuiven die in een goedkope hoeslaken van de Action. Ligt perfect tegen elkaar aan, mijn matje is harder dan die van mijn partner, 2 kleine pakketjes en makkelijker hanteerbaar.
Ah ja, wij hebben beiden dezelfde voorkeur. Dat hoeft natuurlijk niet.

De truc met het hoeslaken werkt voor ons niet goed genoeg. We bleven dan, met 2 matten, gedoe houden met schuiven en kieren.

• maartend
@Ojjorz Oh, maar wij houden ook heul veul van elkaar. En liggen dus ook bij/tegen/op en onder elkaar.
Maar dan nog, als ik uiteindelijk wakker wordt in de ochtend lig ik toch echt voor het grootste deel op mijn eigen matje. Wat niet zo heel gek is,

En de hoeslaken hebben we wel wat aangepast met het naaimachine.

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voronwë schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:23:
[...]

Ik heb zelf ook de Megamat van Exped. Heerlijke matras. Ik wil niet meer terug naar zo'n kraak ding.

Mocht je voor de exped gaan. Dnek dan ook aan een Schnozzle (geweldig woord :+ ). De bijgeleverde pomp werkt wel, maar dan moet je echt 300x pompen om hem vol te krijgen. Met de Schnozzle is dat met 3x pompen (<1 min) goed.
Met de mond opblazen is overigens not done, ivm de luchtvochtigheid die je erin blaast, maar dat weet je waarschijnlijk al.
[YouTube: How to inflate a sleeping pad with the Exped Schnozzle Pumpbag]
voor de megamat is zoiets niet echt nodig. Even wachten totdat de mat zich zelf heeft opgeblazen en dan 20 keer pompen met het bijgeleverde pompje gaat prima.
En dan heb ik het over de megamat duo. Bij een eenpersoons zal het minder vaak zijn.

Verwijderd

Tijd voor een Tweakers Vouwwagen topic zo te lezen.

• Hopjesvla79
Om de twee matjes bij elkaar te laten:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/1/8/6/0/9200000075170681.jpg

YouTube: Sea to Summit Coupler Loops

(staat dat het voor StS matjes is maar werkt ook gewoon bij andere matjes, en in mijn ervaring fijner dan de kit van Exped)

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-08-2019 12:10 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voronwë schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:23:
Bewaar jij ze opgerold of zo? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

jadajada schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:26:
[...]
. Qua liggen en qua prijs weinig verschil, alleen therm-a-rest biedt een uitgebreidere garantie.
Ik lees dat Exped 5 jaar garantie kent, Therm-a-Rest zelfs ongelimiteerd maar de laatste verwijzen wel naar de distributeur als je buiten de VS woont. Normaal gesproken moet je zijn bij de winkel waar je de mat heb gekocht, ik vraag mij dan ook af hoe hun er mee omgaan als je na 4,5 jaar aan komt zetten met een defecte mat.

Strava

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:14:
[...]

Bewaar jij ze opgerold of zo? :?
Niet alle Exped matten zijn self inflatable. De synmats en ik denk ook de downmats moet je echt oppompen. En dan is zo’n schnozzle pumpbag echt ideaal. #hebbumzellufook

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:23

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

vhal schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:16:
[...]

Ik lees dat Exped 5 jaar garantie kent, Therm-a-Rest zelfs ongelimiteerd maar de laatste verwijzen wel naar de distributeur als je buiten de VS woont. Normaal gesproken moet je zijn bij de winkel waar je de mat heb gekocht, ik vraag mij dan ook af hoe hun er mee omgaan als je na 4,5 jaar aan komt zetten met een defecte mat.
Kijken ze of het komt door fabricage of slijtage.

Heb het zelf na 2 jaar gehad. Kreeg gewoon een nieuw matje.

Mijn huidige heeft ook issues maar gekocht bij de Vrijbuiter dus mag direct naar de distributeur. Alleen denk ik dat ik toch maar een nieuwe iets luxere haal :+ Beetje meer comfort mag soms O-)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Orion84 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:23:
Niet alle Exped matten zijn self inflatable. De synmats en ik denk ook de downmats moet je echt oppompen. En dan is zo’n schnozzle pumpbag echt ideaal. #hebbumzellufook
Ik heb zelf ook megamatten en die zijn maar deels zelfopblaasbaar (geldt eigenlijk voor alle merken) dus je moet altijd wat bijpompen. Ik bewaar ze echter wel gewoon opgeblazen en dan heb je geen 300x pompen nodig gelukkig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
[...]

Ervaring mee. Die van ons (1ste versie neoair) ging kapot aan de luchtinlaat na jaar of 9. Contact geziocht met winkel. 2 nieuwe (niewue serie) neoairs terug gehad.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Therm-a-rest staat daar heel goed om bekend. Distributeur of niet maakt dan niet per se uit.

Zo had ik enige tijd geleden m'n Victorinox zakmes naar de distributeur opgestuurd omdat een palletje gebroken was. Zij bieden levenslange garantie maar ik heb hem ergens dik 25 jaar geleden gekocht en echt geen idee meer waar.
Geen enkel probleem, gratis gerepareerd, schoongemaakt en opgefrist. Dat is écht levenslange garantie. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 12:32:
[...]

Ik heb zelf ook megamatten en die zijn maar deels zelfopblaasbaar (geldt eigenlijk voor alle merken) dus je moet altijd wat bijpompen. Ik bewaar ze echter wel gewoon opgeblazen en dan heb je geen 300x pompen nodig gelukkig. :P
Die megamatten zijn geloof ik gevuld met schuim toch? Dat werkt dus echt anders dan de synmat modellen bijvoorbeeld die gevuld zijn met hollow fiber vulling net als je in slaapzakken vindt. Dat zet helemaal niet uit van zichzelf. Wellicht dat de ervaring van @Voronwë ook van een synmat komt en niet van een megamat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Worsteneter
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:17
Orion84 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:05:
[...]
Die megamatten zijn geloof ik gevuld met schuim toch? Dat werkt dus echt anders dan de synmat modellen bijvoorbeeld die gevuld zijn met hollow fiber vulling net als je in slaapzakken vindt. Dat zet helemaal niet uit van zichzelf. Wellicht dat de ervaring van @Voronwë ook van een synmat komt en niet van een megamat.
Die megamatten zijn inderdaad gevuld met schuim, blazen zich grotendeels zelf op én kun je met zo'n minipomp bijpompen.. een schnozzle is dan zeker handig gezien het grote volume.

De synmats blazen zich niet zelf op en zijn inderdaad gevuld met synthetisch isolatiemateriaal. Deze hebben soms een ingebouwde pomp en soms een schnozzle. Opblazen met de mond is echt not done ivm schimmelvorming - maar ook omdat je warme lucht in je mat blaast die vervolgens afkoelt zodat je zacht matje hebt. Daarbij heb je de UL (ultra light) versie met wat kwetsbaardere (en krakende) 20D stof en de normale met 75D stof. UL scheelt ongeveer de helft qua gewicht en pakvolume. Voor kouder weer heb je de downmats (gevuld met dons) en nóg lichter is de HL range (hyperlight)

Voordeel van de synmats is dat ze lichter zijn én dat de duo versies 2 afzonderlijke luchtkamers hebben - het hierboven genoemde probleem van verschillende hardheid is dan van tafel. Voordeel van de megamat is dat ze zachter zijn en daarmee voor 'statisch' kamperen fijner.

Tot zover m'n exped kennis :P
De Therm a rest (TAR) matten vind ik niet fijn door de banen over de breedte. Ik heb zelf geen ervaring met de 'sprung cell' matten van Sea to Summit, maar deze moeten ook erg goed zijn.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38

Hoicks

Techno!

Zeer goede camping met erg ruime plekken.: La Grande Tortue in Candé-sur-Beufron. Ongeveer 300km onder Parijs. Leuk zwembad, kinderanimatie en mooie steden in de buurt Amboise (met mooi kasteel en huis van Leonardo da Vinci) en Blois. Mooi centrum met kasteel en huis van Houdini. (Ook om te winkelen). Genoeg te doen daar.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:25:
[...]

Keukens zien er vaak best handig uit, met een deksel waar dan plankjes uit komen of kastjes of een soort tafel. In die zin ben ik ook niet tegen een keuken in een vouwwagen.
Ook vind ik de opslagmogelijkheden wel handig en kan je er vaak je gasfles in kwijt.

De keukens die ik tot nu toe heb gezien hadden echter allemaal wel nadelen en de meesten meerdere;
• drie op elkaar gepropte pitjes in een verdiepte bak waar je bij de standaard campingpannen dus hooguit de twee kleinste modelletjes tegelijk kunt gebruiken. De grote pan uit de set is niet eens midden op een pit te krijgen.

• precies ruimte voor zo'n dometic koelkastje, maar dat moet dan een specifiek type zijn wat ook op gas moet kunnen. Daardoor is het koeldeel zo belachelijk groot dat hij heel veel minder inhoud heeft dan mijn vergelijkbare koelkast die alleen op elektriciteit kan. Een andere koelkast past meestal gewoon niet.
• keuken op de dissel zit vaak gewoon vast, dat is wel prettig dan hoef je er niets aan te doen.
• belachelijk duur
• keuken achterop vereist vaak nog extra poten uitdraaien of zelfs van de kar af halen en ergens installeren.
• groot en zwaar, gaat ten koste van compactheid, ruimte en gewicht. Kost me de dissel waar ik anders fietsen kwijt kan of hij moet aan de achterkant maar dan zijn ze vaak nog veel groter.
Valt wel mee denk ik. zeker het koken, gasfles erin tja .. hmm nee .. Betreft de pitjes .. je zou best gelijk kunnen hebben. Maar dat verwacht ik niet klinkt niet erg logisch

Dissel zit vaak buiten de tent .. dus die snap ik niet, want keuken zet je vaak in/bij je (voor)tent dus dat betekend juist verplaatsen als de keuken daar zit. terwijl achterop .. vaak een "draai" of aankoppelbaar model is. en vaak meteen in de voortent zit.

Zwaar tja dat ligt ook een beetje wat je erinstop (zoals gasfles) en andere zware dingen..

Betreft de camping coolbox tja ze houden niet over kwa ruimte, maar je 230v variant is niet bedoelt om te reizen ... en ertussen passen tja .. heb je ook 12v tijdens het rijden dan ? (lijkt me wel belangrijk)
ik heb de mijne 2de hands gekocht en 12 jaar later doet hij het nog steeds .. onderweg staat hij in de auto.
ps .. Ik zou op die locatie eerder een houten box maken die haringen/stroom en verlichting enzv bevat en dubbelt als "opstapje ofzo ..

ps ik had een skotelbraai en een 1pits losse (koffer) gaspit ding (action), de skotelbraai is gewoon lomp (groot) maar in gebruik ideaal. de keuken zou ik zelf meer als opslag voor je keukengerei enzv beschouwen. en bv 12v (auto) aansluiting gebruiken voor een dompelaar voor koffie/thee/soep onderweg .. je hoeft het gaspit ding niet te gebruiken .. (laten zitten)

maar goed dat zijn dingen die je ook kan overwegen ..
Dat is een absolute eis, in ieder geval voor het basisdeel. Voor de 'voortent' ben ik er nog niet over uit, maar dat kan ook lang niet bij alle modellen.
? voortent is de plek waar je de kuipzeil inritst niet luifel of "slaapgedeelte" (daar zit het vast in 99,999% kans)
Bij een demo zit over het algemeen ook nooit de kar op de juiste plek zetten en de poten uitdraaien/uitvallen, maar dat geldt voor allemaal. Maar om te zien dat een kar met minder dan tien haringen sneller gaat dan m'n tent met zo'n 30 haringen hoef je ook weer niet gestudeerd te hebben. :P
ja en nee ook jou tent zet je op met paar haringen op belangrijke locaties .. belangrijkste vind ik toch de (on)mogelijkheid dat de wind eronder kan slaan .. liever een haring elke 30cm

Wat leuk is als je bv de voortent als luifel kan gebruiken .. zonder de luifel op te zetten.
vergeet niet de veranda stokken c.q dat dit allemaal in de "aanhanger" ligt voordat je je eigen spullen gaat toevoegen en dan is de ruimte vaak sneller "minder" dan je gedacht had.

En let op wat je kiest ook makkelijk bij je opslag ruimte kan .. los van de gasveer enzv. voor keur is deksel open en "bed" omhoog"

Tja vanalles

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Wat betreft de matjes, ik heb een (groene, want rood was op) Exped Megamat 10 LW apart laten leggen die ik vanmiddag even op kan halen in de winkel. Of dit het waard is moet ik komend weekend even afwachten, dan gaan we nog 3 dagen kamperen met de weekendtent. In het ergste geval schuif ik het matje door naar mijn vrouw (die heeft er wel eens op gelegen en dat beviel haar wel)

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 21-08-2019 14:52 ]

Strava

• tafmaf
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:25:
[...]

• belachelijk duur

Overigens is dit gebaseerd op de merken die ik tot nu toe gezien heb, dus geen onveranderlijke mening. Op dit moment neig ik echter wel naar het niet bijbestellen van een keuken want ik zie meer nadelen van voordelen.

Weet niet hoe handig je bent.
Dit kun je oplossen door er zelf 1 te maken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 14:20:
Valt wel mee denk ik. zeker het koken, gasfles erin tja .. hmm nee .. Betreft de pitjes .. je zou best gelijk kunnen hebben. Maar dat verwacht ik niet klinkt niet erg logisch
Ik zit hier geen onzin te verkondigen, het is een feit. Ik heb de keukens met pannetjes erop in het echt mogen bewonderen. :D
Dissel zit vaak buiten de tent .. dus die snap ik niet, want keuken zet je vaak in/bij je (voor)tent dus dat betekend juist verplaatsen als de keuken daar zit. terwijl achterop .. vaak een "draai" of aankoppelbaar model is. en vaak meteen in de voortent zit.
De dissel zit waar jij wilt dat hij zit. Kies ik voor een disselkeuken dan plaatsen ze de tent zo dat de dissel erbinnen zit. Kies ik niet voor een keuken dan plaatsen ze de tent zo dat de dissel juist buiten de tent valt.
Betreft de camping coolbox tja ze houden niet over kwa ruimte, maar je 230v variant is niet bedoelt om te reizen ... en ertussen passen tja .. heb je ook 12v tijdens het rijden dan ? (lijkt me wel belangrijk)
Die van mij is ook gewoon een campingkoelbox, maar dan op 230V/12V. Juist doordat hij niet op gas kan heeft hij veel meer inhoud want dat maakt de koelinstallatie gewoon veel kleiner.
Overigens vind ik 12V onderweg niet nodig. Als de inhoud koud is voor vertrek blijft het gemakkelijk een dag koud zonder stroom, die dingen zijn vrij goed geisoleerd.
ps ik had een skotelbraai en een 1pits losse (koffer) gaspit ding (action), de skotelbraai is gewoon lomp (groot) maar in gebruik ideaal. de keuken zou ik zelf meer als opslag voor je keukengerei enzv beschouwen. en bv 12v (auto) aansluiting gebruiken voor een dompelaar voor koffie/thee/soep onderweg .. je hoeft het gaspit ding niet te gebruiken .. (laten zitten)
Precies. Een los kookstel of iets dergelijks kan ook gewoon in de kar. De opslag in die keukens vind ik wel handig, je kunt al je servies en keukenspul daar al in kwijt. Al kan dat ook net zo goed in een curverbox alleen moet je dan meer grabbelen om je juiste bordje te vinden. :P
? voortent is de plek waar je de kuipzeil inritst niet luifel of "slaapgedeelte" (daar zit het vast in 99,999% kans)
Nope. Dat wisselt gewoon per type. Bij sommigen kan er niet eens een kuip in de voortent.
ja en nee ook jou tent zet je op met paar haringen op belangrijke locaties .. belangrijkste vind ik toch de (on)mogelijkheid dat de wind eronder kan slaan .. liever een haring elke 30cm
Hangt helemaal van het model af en de opbouw die je kiest. Zoals ik al zij is dat nog wel iets om goed naar te kijken.
Waarschijnlijk ook nog wel een tweede keer naar de verschillende winkels want vaak kijk je dan heel anders dan een eerste keer.
Wat leuk is als je bv de voortent als luifel kan gebruiken .. zonder de luifel op te zetten.
vergeet niet de veranda stokken c.q dat dit allemaal in de "aanhanger" ligt voordat je je eigen spullen gaat toevoegen en dan is de ruimte vaak sneller "minder" dan je gedacht had.
Daar twijfel ik nog een beetje over. Je kunt vaak bij een voortent de voorschermen en windflappen weg laten, dan is het een soort luifel maar heb je dus helemaal geen 'binnen' meer. Rits je de voorflappen alleen maar open dan heb je niet echt het buitengevoel. Maar als je er weer een echte luifel aan hangt wordt het wel weer een groot gevaarte met extra werk en extra ruimte nodig in de kar .
En let op wat je kiest ook makkelijk bij je opslag ruimte kan .. los van de gasveer enzv. voor keur is deksel open en "bed" omhoog"
Ik wil inderdaad een kar die je ook als hij niet opgezet is kunt open klappen, dat is een absolute eis.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 16:41:
Ik zit hier geen onzin te verkondigen, het is een feit. Ik heb de keukens met pannetjes erop in het echt mogen bewonderen. :D
zeg niet dat je onzin zegt, vind het vrij onlogisch .. deze bedoel je toch ?
Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2015/06/Aircraft-Space-Kitchen.jpg

Het lijkt me vrij ruim maar als je kan kiezen laat je de "gas" keuken eruit toch ? een blad ervoor terug met extra lade ofzo..
De dissel zit waar jij wilt dat hij zit. Kies ik voor een disselkeuken dan plaatsen ze de tent zo dat de dissel erbinnen zit. Kies ik niet voor een keuken dan plaatsen ze de tent zo dat de dissel juist buiten de tent valt.
oke ... dissel in de tent redelijk onlogisch maar goed het is een keuze (blijkbaar)
Die van mij is ook gewoon een campingkoelbox, maar dan op 230V/12V. Juist doordat hij niet op gas kan heeft hij veel meer inhoud want dat maakt de koelinstallatie gewoon veel kleiner.
Overigens vind ik 12V onderweg niet nodig. Als de inhoud koud is voor vertrek blijft het gemakkelijk een dag koud zonder stroom, die dingen zijn vrij goed geisoleerd.
true, ach een bevroren pak sap c.q koelelement werkt net zo goed als je niet 12v gebruikt.
trouwens een "hack" is bij de goedkopere gewoon vol te spuiten met pur dan werken ze vaak net zo goed..
Precies. Een los kookstel of iets dergelijks kan ook gewoon in de kar. De opslag in die keukens vind ik wel handig, je kunt al je servies en keukenspul daar al in kwijt. Al kan dat ook net zo goed in een curverbox alleen moet je dan meer grabbelen om je juiste bordje te vinden. :P
google eens op "diy wood box camping" of "chuck box" best veel leuke voorbeelden van diy die ipv een curverbox in die ruimte passen .. en niet zeer complex zijn.

zou wel aan de keuken (links/rechts een simple oplossing voor je water jerrycan (ophang bevesting oid) doen .. maar goed ..
Nope. Dat wisselt gewoon per type. Bij sommigen kan er niet eens een kuip in de voortent.
weet ik .. toch is zoals je zelf aangeeft dat wel een prettige pre.
Hangt helemaal van het model af en de opbouw die je kiest. Zoals ik al zij is dat nog wel iets om goed naar te kijken.
Waarschijnlijk ook nog wel een tweede keer naar de verschillende winkels want vaak kijk je dan heel anders dan een eerste keer.
Meer dit soort discussies .. je gaat toch anders kijken als je je eenmaal in gaat lezen maar ervaring is toch waar ik bij blijf .. versus discussies enzo .. en zeker omdat je samen een beeld vormt van wat je nu wel / niet prettig vind. . en een weekend proefdraaien is al heel waardevol. Maar ja waar ga je naar vakantie toe en hoe lang blijf je daar enzv heeft ook veel impact ..

kinderen maken niet zoveel uit, je bent soms geneigd om wat langer te blijven .. maar dat hang van veel dingen af.
Daar twijfel ik nog een beetje over. Je kunt vaak bij een voortent de voorschermen en windflappen weg laten, dan is het een soort luifel maar heb je dus helemaal geen 'binnen' meer. Rits je de voorflappen alleen maar open dan heb je niet echt het buitengevoel. Maar als je er weer een echte luifel aan hangt wordt het wel weer een groot gevaarte met extra werk en extra ruimte nodig in de kar .
Wederom het ligt eraan waar op welk weer je gokt .. en hoe je "kampeert" .. als jij met slecht weer inpakt en warmer locatie opzoekt .. dan heb je minder tent nodig ..
Maar ben je gevoeliger voor muggen/bij-en en is al dat kruipend ongedierte niks .. tja dan is een voortent wel prettig(er) denk ik zo..

ik zelf vind de luifel voornamelijk wel lekker, maar de voortent is wel prettig ls het "te fris" word .. de koelkast(en) produceren net genoeg warmte om dan een paar graden warmer te zitten.
ps de vrouw vind de voortent ideaal die stalt de hele huisraad uit .. (ik vind het best ls het in de kast zit) maar goed ze moet haar ding ook hebben toch ?

maar goed ik schat je zo meer in voor een "pop-up" zoals de post hieronder.. (met luifel) eraan die hebben ook losse wanden .. zodat je iets meer "leef" ruimte hebt .. en de achterbed kan ook nog een extra slaap tent eronder ..
Voordeel is dat de keuken met kleine hack/mod ook naar buiten gedragen kan worden en/of aangepast naar wens. en de fietsen op de dissel gekanteld kunnen worden als je de juiste fietsendrager neemt.
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:28:
zeg niet dat je onzin zegt, vind het vrij onlogisch .. deze bedoel je toch ?
[Afbeelding]

Het lijkt me vrij ruim maar als je kan kiezen laat je de "gas" keuken eruit toch ? een blad ervoor terug met extra lade ofzo..

oke ... dissel in de tent redelijk onlogisch maar goed het is een keuze (blijkbaar)
Dat is de aluminium keuken, een optie van zo'n €1500. :P
Ik doelde op de standaard disselkeuken. Die is door de tafel en klep op zich nog wel handig en heb je geen last van de dissel. Alleen is hij wat krap.
Je hebt deze:
Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2017/01/xKeuken-10.jpg.pagespeed.ic.2YrFOjBHd_.webp
Die is qua pitten nog wel ruim maar heeft verder niet zoveel opslag. Plus je moet dus verplicht die koelkast van hun kopen.
En je hebt ook deze:
Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2018/10/xAart-Kok-Tuareg-vouwwagen-keuken-1024x776,401x.jpg.pagespeed.ic.GFFaYlmH_q.webp
Waar je dus drie pitten hebt maar feitelijk maar één grote pan kwijt kunt. Dat gat in het midden past dan precies die koelkast van hun in.
[...]

google eens op "diy wood box camping" of "chuck box" best veel leuke voorbeelden van diy die ipv een curverbox in die ruimte passen .. en niet zeer complex zijn.
Goeie tip, ik kan wel een beetje klussen. (y)
zou wel aan de keuken (links/rechts een simple oplossing voor je water jerrycan (ophang bevesting oid) doen .. maar goed ..
Kan mooi op de dissel staan toch? :P
[...]

weet ik .. toch is zoals je zelf aangeeft dat wel een prettige pre.
Voor de basistent zeker, voor de voortent is het in principe niet nodig. Het idee van een vouwwagen is ook weer dat als het dagenlang ontzettend slecht gaat worden je gewoon opbreekt. :P
ps de vrouw vind de voortent ideaal die stalt de hele huisraad uit .. (ik vind het best ls het in de kast zit) maar goed ze moet haar ding ook hebben toch ?
Dat hoop ik te voorkomen, want dan zijn we alsnog uren bezig met installeren. :+
maar goed ik schat je zo meer in voor een "pop-up" zoals de post hieronder.. (met luifel) eraan die hebben ook losse wanden .. zodat je iets meer "leef" ruimte hebt .. en de achterbed kan ook nog een extra slaap tent eronder ..
Voordeel is dat de keuken met kleine hack/mod ook naar buiten gedragen kan worden en/of aangepast naar wens. en de fietsen op de dissel gekanteld kunnen worden als je de juiste fietsendrager neemt.
Nee zo'n popup trekt mij dan weer niet zo. Van Aart Kok vind ik de River Lodge Zambezi (of Livingstone) wel interessant, maar ik wil meer bekijken dan dat merk. Maar eens inventariseren welke dealers een beetje in de buurt zitten en dan kijken of de modellen er enigszins acceptabel uit zien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Cross-post uit het wielrennen-topic - maar wellicht dat hier wat meer ervaring zit met “grote, makkelijk verplaatsbare, dure spullen icm een tent”. :)

Binnenkort nog een weekje kamperen, wil de racefiets eigenlijk wel mee. Iemand tips om die op de camping (tent) veilig te laten staan bij afwezigheid...? Kan ‘m gewoon in de voortent zetten met een slot erom, maar optillen en meenemen is dan natuurlijk zo gebeurt. Weet ook niet of hij overal in een schuur/opslag zou kunnen waar je er ook weer makkelijk bij kunt zonder de eigenaar steeds nodig te hebben.

Tips en ervaringen zijn welkom!

• miel
  • Laatst online: 22:42
MrAcid schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:57:
Cross-post uit het wielrennen-topic - maar wellicht dat hier wat meer ervaring zit met “grote, makkelijk verplaatsbare, dure spullen icm een tent”. :)

Binnenkort nog een weekje kamperen, wil de racefiets eigenlijk wel mee. Iemand tips om die op de camping (tent) veilig te laten staan bij afwezigheid...? Kan ‘m gewoon in de voortent zetten met een slot erom, maar optillen en meenemen is dan natuurlijk zo gebeurt. Weet ook niet of hij overal in een schuur/opslag zou kunnen waar je er ook weer makkelijk bij kunt zonder de eigenaar steeds nodig te hebben.

Paar ideeën:
Aan een boom/hek/diepgeslagen haring/ vastmaken
In je dakkoffer leggen (wij halen die ter plaatse er altijd af)
Vragen of de camping hem bij de receptie ergens kan zetten (die is vaak lang open)

Meenemen in de auto in de afgesloten kofferbak?

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@MrAcid Als je met de auto bent, gewoon op de fietsendrager (of dakdrager) en de beugels op slot houden? Eventueel met een lang slot om de fietsendrager.

Anders het voorwiel er vanaf en in je fiets in de auto stallen.

Of je stopt je fiets in de slaapcabine en laat je partner slapen in de voortent. Maar of dat gewaardeerd wordt is een ander verhaal :+

Edit: ik lees bij afwezigheid, dacht tijdens de nacht :) Er zal vast wel een boom beschikbaar zijn, anders toch meenemen op de drager.

[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 21-08-2019 19:05 ]

Strava

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:48:
[...]

Dat is de aluminium keuken, een optie van zo'n €1500. :P
Ik doelde op de standaard disselkeuken. Die is door de tafel en klep op zich nog wel handig en heb je geen last van de dissel. Alleen is hij wat krap.
Je hebt deze:
[Afbeelding]
Die is qua pitten nog wel ruim maar heeft verder niet zoveel opslag. Plus je moet dus verplicht die koelkast van hun kopen.
En je hebt ook deze:
[Afbeelding]
Waar je dus drie pitten hebt maar feitelijk maar één grote pan kwijt kunt. Dat gat in het midden past dan precies die koelkast van hun in.
Ik zou de 2de nemen maar de standaard caravan dingen er weg laten tja erhm kwa pannen ik heb er nooit last van gehad. maar je kan ze er uit laten / c,q zelf eruit slopen .. weg laten kan je makkelijk wat geld schelen teminste ga eens kijken naar de losse prijs ..
De dissel in de tent .. bah .. Trouwens moet je die van hun nemen ??? zou niet elk model ertussen passen (dometic camping coolbox) dus ook die van jou .. waarom ik niet de dissel in de tent wil is dat je leefruimte wegneemt bij "nat' weer. . maar goed dat is een keuze.

De spoelbak gaat zeker een pijpje/slang naar locatie x,y.z, tja afwas doe je eigenlijk niet bij de tent ik vind het best veel voor zeer weinig dus ik snap je "zorgen" hierom wel ..

zelfs ik nu een caravan heb heb ik de volgende items:
Een dual cook van cadac 100,- (normale gaspitjes zitten eronder )
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81tSk%2Bea81L._SX355_.jpg

En/of een koffer model zoals voor dat 1ne pitje wat je extra nodig hebt (soms)
Afbeeldingslocatie: https://media-frontend.tweakwise.com/data/vrijbuiter/exact260x230/86341.jpg
Goeie tip, ik kan wel een beetje klussen. (y)

Als je iets gaat knutselen "let op"/denk aan de verstelbare poten .. ik zou bv een stuk draadeind nemen en wat bouten.. hornbach had o.a mooie afstel dingen in bakjes liggen bij de losse onderdelen .. (afdeling schroeven enzvo)

maar de praktische kant v.d keuken is inderdaad nog wel te wensen over .. het is modern maar niet beter,..
heb je wel verder gekeken naar vouw-wagen keukens ook wel bermkeukens genoemd ?
Voor de basistent zeker, voor de voortent is het in principe niet nodig. Het idee van een vouwwagen is ook weer dat als het dagenlang ontzettend slecht gaat worden je gewoon opbreekt. :P
Dacht ik ook .. maar ligt eerder aan je/jullie zelf en de manier van vakantie vieren dan welk campeer middel je kiest.
Dat hoop ik te voorkomen, want dan zijn we alsnog uren bezig met installeren. :+
ik vind het wel best .. dat zoekt ze zelf maar uit, nadat de tent(en) en gronddoek ligt ga ik zitten en ga ik iets drinken . en mogen de kids gaan spelen .. zij is dan nog 3 uur bezig .. maar dat weet ze ..

Langzaam accepteert ze dat minder beter is :) het vereist wat geduld van mijn kant .. :)
Nee zo'n popup trekt mij dan weer niet zo. Van Aart Kok vind ik de River Lodge Zambezi (of Livingstone) wel interessant, maar ik wil meer bekijken dan dat merk. Maar eens inventariseren welke dealers een beetje in de buurt zitten en dan kijken of de modellen er enigszins acceptabel uit zien.
Holtkamper zit bij Utrecht ..
https://www.easycaravanning.com/ (nieuw merk ???)

https://www.vouwwagenclub.info/forum klapweekend (ze gaan ook bij dealers langs) .. en als je weet wat je wel/niet zoekt kunnen ze je wel de juiste richting induwen ..

belangrijkste is te weten of je onder de "trekker" of onder de "lange blijver" valt .. beide sluit de ander niet uit .. maar geeft wel een goed idee van welke richting je zoekt .. Ik denk daarom trekker

Tja vanalles

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:57

franssie

Save the albatross

vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:09:
[...]
<>
En/of een koffer model zoals voor dat 1ne pitje wat je extra nodig hebt (soms)
[Afbeelding]
Ik heb zo een ding en die gaat mee met elke zeiltrip en campertocht - die gasbuisjes koop je bij de action voor weinig en het is ideaal om even koffie te zetten of wat dan ook buiten. Als het weer het toelaat gebruik je gas toch liever buiten vanwege het vocht. Als ik mijn binnenkeuken langer dan drie dagen nodig heb breek ik af en verplaats ik de camper naar een ander deel van Europa, of vaar terug naar huis en pak de camper, of boek een last minute. Het leven is te kort om een week in de regen te staan.
[...]

<>
elangrijkste is te weten of je onder de "trekker" of onder de "lange blijver" valt .. beide sluit de ander niet uit .. maar geeft wel een goed idee van welke richting je zoekt .. Ik denk daarom trekker
Lijkt mij erg belangrijk om te weten als je je campeer/reismiddel kiest. Als je een "long stay" type bent lijkt mij een tent in de dakkoffer of desnoods een aanhangwagen prettiger dan een camper of een vouwwagen. Voordeel van de vouwwagen boven de tent is wel (net zoals de camper) dat je vrij staat van de grond en je bij heftige regenval je geen zorgen hoeft te maken over natte slaapzakken etc (tenzij je naast een beek staat, dan kan alles).

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 21-08-2019 22:47 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tafmaf
vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 19:09:
[...]

Holtkamper zit bij Utrecht ..
https://www.easycaravanning.com/ (nieuw merk ???)

https://www.vouwwagenclub.info/forum klapweekend (ze gaan ook bij dealers langs) .. en als je weet wat je wel/niet zoekt kunnen ze je wel de juiste richting induwen ..

belangrijkste is te weten of je onder de "trekker" of onder de "lange blijver" valt .. beide sluit de ander niet uit .. maar geeft wel een goed idee van welke richting je zoekt .. Ik denk daarom trekker
http://briota.nl/cabrio-caravan/
Van de zelfde bedenkers als easycaravaning.
Is volgens mij nooit van de grond gekomen heb hem tenminste nooit in het echt gezien.

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-11 21:10
@Gonadan ben je wel eens eerder met een vouwwagen op vakantie geweest? Dat maakt behoorlijk duidelijk wat wel en niet werkt en wat je wensen zijn. Wij hebben 3 weken een Cabanon Malawi 2.0 gehuurd. (ik lees hier betrekkelijk weinig over Cabanon terwijl het echt mooie wagens zijn) Dat heeft ons wensenlijstje echt vorm gegeven. Zeker leergeld, maar niet zonde van het geld.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

franssie schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:46:
Ik heb zo een ding en die gaat mee met elke zeiltrip en campertocht - die gasbuisjes koop je bij de action voor weinig en het is ideaal om even koffie te zetten of wat dan ook buiten. Als het weer het toelaat gebruik je gas toch liever buiten vanwege het vocht. Als ik mijn binnenkeuken langer dan drie dagen nodig heb breek ik af en verplaats ik de camper naar een ander deel van Europa, of vaar terug naar huis en pak de camper, of boek een last minute. Het leven is te kort om een week in de regen te staan.
Ach de kans dat het 24 uur per dag regent is niet groot, ik heb eerder hekel aan kou (als ik het koud krijg moeten we ergens anders gaan staan zegt vrouwlief :)

maar inderdaad het komt wel ongeveer neer op die stelling.
Lijkt mij erg belangrijk om te weten als je je campeer/reismiddel kiest. Als je een "long stay" type bent lijkt mij een tent in de dakkoffer of desnoods een aanhangwagen prettiger dan een camper of een vouwwagen. Voordeel van de vouwwagen boven de tent is wel (net zoals de camper) dat je vrij staat van de grond en je bij heftige regenval je geen zorgen hoeft te maken over natte slaapzakken etc (tenzij je naast een beek staat, dan kan alles).
camper = short stay omdat je erg gebonden bent aan vervoer zeker als de winkel "te ver" is.. maar alle andere campeer middelen zijn redelijk flexibel in kort/lang verblijf ..

ik zit niet graag in de caravan/vouwwagen maar dat is wellicht meer het postuur . ik vind het zo "benauwd"
maar om me om 20:00 in de voortent terug te trekken voor TV/netflix vind ik ook te bizar .. enige waarom ik internet wil is bv "krantje" / weer en wat er in de omgeving te doen is ..

Ik ben (scout) begonnen met tentjes (o.a plastic zak) en buitenlucht slapen . (grondzeil) tot tent/vouwwagen en nu caravan .. ik kan wel overleven met het minimale ..maar tja vlees/vis/veganistische meuk .. hmmm

Nee voor mij is camperen meer het feit dat je niet te veel geld kwijt bent aan het verblijf, (bv huisje/hotel huren) niet ranzig gaar keuken voedsel eet .. of moet wachten totdat een persoon je eten eindelijk eens komt brengen .. ik vind het geen straf om te koken.
Daarnaast zijn camping gasten over het algemeen vriendelijk, je kan wat tips over de omgeving uitwisselen
in huisjes / hotels ben je vaak toch op 'jezelf" aangewezen .. en personeel heeft vaker een humeur ..

Vouwwagen heeft beter bed versus de tent.. en je neemt wat makkelijker spullen mee .. zoals die lekkere stoel .. (die huisjes/hotels missen) een caravan is wat minder gevoelig voor het weer ..

Doet me trouwens herineren een vrouw op de laatste vakantie ging niet te ver van huis omdat ze allen thuis op de WC durfde te zitten scheiten/zeiken .. |:( goed bizar apart geval maar zo zijn er minder extreme gevallen die daarom kamperen niet aantrekt .. ach ik daar niks van .. zolang het goed schoongemaakt word
hierom is een caravan/camper (met eigen wc) dan wellicht een prettige bijkomst ..

@tafmaf leuk heb ik ook nog niet gezien .. maar er zijn een aantal gelijkwaardige idee-en gelanceerd maar niet echt voor meer dan 2 .. en dat is vaak de uitdaging van dit soort VW's .. erg idealistisch ..
Jochem schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 00:01:
@Gonadan ben je wel eens eerder met een vouwwagen op vakantie geweest? Dat maakt behoorlijk duidelijk wat wel en niet werkt en wat je wensen zijn. Wij hebben 3 weken een Cabanon Malawi 2.0 gehuurd. (ik lees hier betrekkelijk weinig over Cabanon terwijl het echt mooie wagens zijn) Dat heeft ons wensenlijstje echt vorm gegeven. Zeker leergeld, maar niet zonde van het geld.
Exact dit bedoelde ik dus ook .. (het leergeld) ..

Er zijn best veel merken als je op "folding tenttrailer" zoekt vind je nog meer .. een Pennine Pathfinder is bv ook een rappe opzetter .. en "apart" maar denk juist het huren c.q 2de hands op MP scoren .. zo heeft een 2de hands geen borg of ander geneuzel en kan je als je het zat bent ook op de camping laten staan .. ;)
teminste ik neem aan dat huren ongeveer 250/400 euro per week is .. voor die prijs heb je al leuke 2de hands ..

Maar als iemand met een 10 meter monster aan komt zetten .. zijn auto loskoppelt .. een stoel pakt .. en gaat zitten .. en er pas afkomt nadat de caravan staat (gelijk waterpas en gestelt) + slide-out + luifel is uitgeschoven tja .. erhm .. wat doe je dan nog op de camping .. ?
net zoals complete bouwwerken (inclusief schuurtent waar de auto / aanhanger met boot) flonders en andere grappen in zitten .. seizoens plekken .. pff .. uhuh ..

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 22-08-2019 01:52 ]

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nogmaals: Wat denk je dan dat ik kan leren van het kopen van een dertig jaar oude Jamet waarvan het dak met duct-tape gerepareerd is? Voor mijn gevoel gaat dat niet meer doen dan bevestigen wat ik niet wil.
Als ik dan toch wil oefenen kan ik beter een model huren wat in de richting ligt waarvan ik denk dat ik het zou willen kopen.

@Jochem wat heb jij specifiek geleerd toen? Ik ben namelijk vrij goed in theoretisch beredeneren wat voor mij werkt en wat niet, ben wel benieuwd of er punten bij zitten waar ik nog niet over nagedacht heb. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 22-08-2019 09:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-11 12:07
MrAcid schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:57:

Ik neem voor mijn mtb en wielrenfiets beide een hangslot mee. Meestal zet ik ze dan vast aan een boom. Anders aan de dissel van mijn vouwwagen. Bij regen worden ze wel nat en vies, maar ik heb nou ook weer niet zo'n duur spul dat ik dat heel erg vindt.

Ik heb ook een vakantie een autorondreis gedaan. Toen hadden we nog geen kinderen en haalde ik de wielen van de racefiets en legde deze met het frame op de achterbank.

Met 30 jaar kampeerervaring kan ik zeggen, dat campingvolk normaal gesproken prima volk is. Er is bij mij nog nooit iets gestolen. Op de meeste campings kom je ook niet zomaar op als je daar niks te zoeken hebt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 08:20:
Nogmaals: Wat denk je dan dat ik kan leren van het kopen van een dertig jaar oude Jamet waarvan het dak met duct-tape gerepareerd is? Voor mijn gevoel gaat dat niet meer doen dan bevestigen wat ik niet wil.
Als ik dan toch wil oefenen kan ik beter een model huren wat in de richting ligt waarvan ik denk dat ik het zou willen kopen.

@Jochem wat heb jij specifiek geleerd toen? Ik ben namelijk vrij goed in theoretisch beredeneren wat voor mij werkt en wat niet, ben wel benieuwd of er punten bij zitten waar ik nog niet over nagedacht heb. :)
Nu ja je bent zelf erbij wat je koopt, dus ductape tent hmmm ligt wel aanjezelf .. voor 500,- hoef je niet een tent te accepteren vol met gaten .. vaak gaan ze nog wel wat seizoenen mee .. zeker in de huidige maatschappij .. enige wat je accepteert zijn wat deukjes in de kar en wat vlekken op het doek..

Maar jamet bv is nu typisch een ding wat je naar mijn idee opzet en niet meer verplaatst (niet snel in ieder geval) niet jou ding .. toch ?

Hoe kan iemand jou leren te camperen met een nieuw "middel" zeker als het weers afhankelijk is .. zeker als je wederhelft ook nog wat in de pap te brokkelen heeft .. zoveel dingen zijn persoonlijk..

@mr acid, ligt eraan hoe je gaat camperen (met wat) .. huur je wat staat er meestal een gasfles (grote) daaraan zit een handvat waar je je fiets met hangslot aan kan bevestigen zoals geoperd zijn dissels of andere objecten (boom) ook voorhanden.. en bij rent-a-tent zijn de bedden vaak een metaal frame ..
en volgens mij zijn er ook alam die via een touwtje geactiveerd worden (motorfietsen oid?) als iemand eraan trekt .. dat is best veel "getuigen"

En campinggasten gaan toch wel op mensen af als ze iemand met een betonschaar zien lopen .. maar handiger is even bij je verzekering vragen wanneer je gedekt bent .. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door vso op 22-08-2019 11:45 ]

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:36:
nu ja je bent zelf erbij wat je koopt,
Da's het punt, de karren die ik tot nu toe interessant vindt gaan tweedehands voor €6000 en meer. Dat vind ik wat veel leergeld. :P
@mr acid, ligt eraan hoe je gaat camperen (met wat) .. huur je wat staat er meestal een gasfles (grote) daaraan zit een handvat waar je je fiets met hangslot aan kan bevestigen zoals geoperd zijn dissels of andere objecten (boom) ook voorhanden.. en bij rent-a-tent zijn de bedden vaak een metaal frame ..
en volgens mij zijn er ook alam die via een touwtje geactiveerd worden (motorfietsen oid?) als iemand eraan trekt .. dat is best veel "getuigen"

En campinggasten gaan toch wel op mensen af als ze iemand met een betonschaar zien lopen .. maar handiger is even bij je verzekering vragen wanneer je gedekt bent .. ;)
Eens. Het gaat wat dat betreft meer om gelegenheidsdieven. Zodra het niet even gauw weg te pakken is gaan mensen niet zo snel op klaarlichte dag aan de slag. Dat zal eerder 's nachts gebeuren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Theoretisch beredeneren is voor kamperen in de praktijk niet altijd handig denk ik.

Wij kamperen inmiddels meer dan 10 jaar met een combicamp, daarvoor een aantal jaren met een grote tent.
De voor- en nadelen die we vooraf bedachten kloppen wel redelijk, maar er zijn nogal wat extra zaken die in de praktijk moeten blijken. Dat is helemaal afhankelijk van jouw prive situatie.

Hoe werkt de stalling? Moet je x dagen vooraf vragen om hem buiten te zetten? Zijn daar nog kosten aan verbonden? Kun je hem buiten laten staan bij de stalling en thuis? Hoe ver is het rijden?

Bij ons: 2 dagen vooraf melden, of buiten laten staan. Wij kijken dus op woensdag of we vrijdagmiddag weg willen gaan. 20 minuten om de VW op te halen. Weekend-tasje met kleren, inhoud van de koelkast naar de koelbox. Fietsen op de fietsendrager en gaan.
Morgen dus 17:00 thuis, 17:30 in de auto op weg naar de camping.

Voor de tijd die het kost om op te zetten is het soort vouwwagen natuurlijk belangrijk, bij het opruimen is vooral alle losse zooi hetgene wat de meeste tijd kost. Hoe netjes zijn de kinderen? Moet je nog even een afwasje doen?
Kun je bij regen alles eerst inpakken voordat je inklapt? Moet er nog veel in de auto mee?

Formaat van werkruimte in de keuken lijkt wel belangrijk, maar wij hebben 2 kleine tafeltjes die we erbij pakken als extra werkblad. Voor ons geen issue dus.

Zo zijn er heel veel zaken waar iedereen zijn eigen oplossing voor heeft.
Huren en proberen lijkt mij dus de handigste manier om daar achter te komen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

Da's het punt, de karren die ik tot nu toe interessant vindt gaan tweedehands voor €6000 en meer. Dat vind ik wat veel leergeld. :P

[...]

Eens. Het gaat wat dat betreft meer om gelegenheidsdieven. Zodra het niet even gauw weg te pakken is gaan mensen niet zo snel op klaarlichte dag aan de slag. Dat zal eerder 's nachts gebeuren.
me (vorige)post iets aangepast lees die ook even

Paar dingen tussen de jamet's uit gepikt . (random) onder de 1000,- staar je niet blind op de "vorm/kleur"
de dingen die goed moeten zijn:
- banden (niet te oud) setje banden is 250 (nieuw)
- stokken niet verbogen ..(goed vast te zetten)
- geen gaten in tentdoek
- ritsen zonder defecten ..
en als je 2de hands koopt neem VEEL foto's en schrijf de hints en tips op ..(voice recorder)
en vraag of je het zelf op mag zetten (met hun begeleiding)

https://link.marktplaats.nl/m1448331363
https://link.marktplaats.nl/m1448116626
https://link.marktplaats.nl/m1443810284 <-- flyer vond ik zelf wel intressantste .. (keuken van hk bevalt me minder)
https://link.marktplaats.nl/m1448291464 <-- je dissel keuken optie ?

En je kan ook de verkoper vragen waarom hij hem wegdoet .. (lees vraag do's and don'ts met deze tent) vaak worden ze verkocht voor groter/kleiner lees een "trekker" is meer langverblijf georrienteerd geworden .. of andersom .. en niet zozeer omdat de tent kapot is ..

De VW die ik 2de hands heb gekocht zat tjokvol (6p x 2 aan spullen) .. ik teer er nu nog op en dat na 12 jaar. Men had een eigen tent laten maken maar deze was niet goed gemeten .. ach .. voor 500,- heb ik geen buil gevallen ..

ik ben de basterd die gewoon op je af komt lopen (op de camping) en vraagt naar je ervaring met de (air)tent of iets wat ik intressant vind .. (aquaroll) niet alleen levert dat zeer waardevolle informatie op maar is los van "sales" pitches enzo .. en men vind het altijd leuk om te delen .. dat is het leuke van kamperen toch ? hierom koop een 2de hands nestel je op een camping zelfs caravan eigenaren (like me) kijken met wee moed naar VW's

Tja vanalles

• ST10©DE
  • Laatst online: 18-11 15:55

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:39:
[...]

[...]
Van 31.08 tot 09.09 is de caravan salon in Düsseldorf . Misschien kan je daar inspiratie opdoen. Ik weet zo niet welke merken er dit jaar staan, maar altijd interessant als je je aan het oriënteren bent.

https://www.caravan-salon.de/

Heb je ook gekeken naar bijvoorbeeld Campwerk , 3dog Snuggcamp?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Henkiejoo
Leuk! ben ik vorig jaar ook geweest, maar is voor vouwwagens nauwelijks interessant.
Zelfs de caravans worden helemaal ondergesneeuwd door de campers helaas.
ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Van 31.08 tot 09.09 is de caravan salon in Düsseldorf . Misschien kan je daar inspiratie opdoen. Ik weet zo niet welke merken er dit jaar staan, maar altijd interessant als je je aan het oriënteren bent.

https://www.caravan-salon.de/

Heb je ook gekeken naar bijvoorbeeld Campwerk , 3dog Snuggcamp?

Verwijderd

In Utrecht zal je binnenkort wel weer de jaarlijkse kampeer en caravan beurs hebben. Meestal staan daar wel enkele vouwwagen merken.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:36:
Nu ja je bent zelf erbij wat je koopt, dus ductape tent hmmm ligt wel aanjezelf .. voor 500,- hoef je niet een tent te accepteren vol met gaten .. vaak gaan ze nog wel wat seizoenen mee .. zeker in de huidige maatschappij .. enige wat je accepteert zijn wat deukjes in de kar en wat vlekken op het doek..
Ik noemde het omdat ik het in de advertenties tegen kwam, niet iets wat ik zou accepteren inderdaad. :P
Maar jamet bv is nu typisch een ding wat je naar mijn idee opzet en niet meer verplaatst (niet snel in ieder geval) niet jou ding .. toch ?
Zeker niet, maar die worden wel het meest aangeboden. Sowieso zijn moderne wagens vaak veel meer voorzien van slimmigheidjes en handig opzetten dan die bungalowachtigen van 30 jaar geleden.
Hoe kan iemand jou leren te camperen met een nieuw "middel" zeker als het weers afhankelijk is .. zeker als je wederhelft ook nog wat in de pap te brokkelen heeft .. zoveel dingen zijn persoonlijk..
Hoe bedoel je dat?
Henkiejoo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:11:
Theoretisch beredeneren is voor kamperen in de praktijk niet altijd handig denk ik.
Toch ben ik daar behoorlijk bedreven in. Ik weeg bij iets belangrijks alle aspecten af en het kan daarom immens lang duren voordat ik een keuze maak, maar dan heb ik over het algemeen ook wel alles afgedekt. :P

Zo ben ik ook al wezen onderzoeken welke stallingen in de buurt zijn, wat zoiets kost en wat ze voor voorwaarden hanteren. De mogelijkheden daarin is inderdaad ook een factor of je een kar wilt of niet.
Voor de tijd die het kost om op te zetten is het soort vouwwagen natuurlijk belangrijk, bij het opruimen is vooral alle losse zooi hetgene wat de meeste tijd kost. Hoe netjes zijn de kinderen? Moet je nog even een afwasje doen?
Kun je bij regen alles eerst inpakken voordat je inklapt? Moet er nog veel in de auto mee?
Dat is altijd een belangrijk issue, maar ook een kwestie van vooruit denken. Als je goed voorbereid bent dan ben je zo weg. Mits de kar een beetje vlot inpakt natuurlijk. :P
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:13:
ik ben de basterd die gewoon op je af komt lopen (op de camping) en vraagt naar je ervaring met de (air)tent of iets wat ik intressant vind .. (aquaroll) niet alleen levert dat zeer waardevolle informatie op maar is los van "sales" pitches enzo .. en men vind het altijd leuk om te delen .. dat is het leuke van kamperen toch ? hierom koop een 2de hands nestel je op een camping zelfs caravan eigenaren (like me) kijken met wee moed naar VW's
En dat is ook waarom ik er hier over praat. Meningen en ervaringen van tweakers die het ook gehad hebben of nog steeds hebben zijn waardevol. Dat kan mij helpen in mijn overwegingen en in het maken van eigen keuzes. :)

Ik zal later die linkjes van je nog eens doornemen.

@ST10©DE die zal ik eens bekijken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jochem
Ik begrijp je verhaal over theoretisch redeneren, daar ben ik zelf ook sterk in. Zeker tijdens een zoektocht naar nieuwe gear. Om even, met permissie en een ;), een opmerking te maken:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgflip.com/38lxgk.jpg

Ik was verzot op het modellen van Cabanon en zo spiekend naar anderen op een camping een paar jaar geleden leek het me ideaal. Nu ik hem drie weken gebruikt heb en op 3 campings heb gestaan zijn dit mijn (veranderde) opvattingen. Let op dat je ervaringen niet verward met waarheden, omdat mijn ervaring persoonlijk is en op mijn belevingswereld van 'hoe te camperen' is geprojecteerd.

Comfort en Movability
Wij willen voor een combinatie tussen movability en comfort gaan. Comfort neem je mee achter je wagen (max comfort in mijn optiek een caravan; maar daar mee rijden vind ik zelf niet comfortabel (heb ook geen BE)). Movability zegt iets over hoe makkelijk de tent op te zetten is en te verplaatsen (van camping 1 in de ochtend, naar camping 2 in de middag). Ik vond dat dus erg tegenvallen. De vouwwagen uitklappen is zo gebeurt. Maar dan komt het: het inritsen van de kuip, het stellen van de tent, het inritsen van de kuip van de voortent aan de voortent en het aanritsen van de voortent aan de basiswagen en dan nog eens drie lange boogstokken met een totaal gewicht van 15kg erin schuiven. Pff. Inritsen lijkt ideaal, maar een rits 'starten' is soms lastiger (en onder lastige hoeken) dan dat je denkt. Al met al viel het ons 'zwaar'. Gemiddeld deden we daar zeker 2 a 2.5 uur over (eerste dag 3 uur). Wij vonden dat echt tegenvallen en wij dachten toch meer iets 'movable' te kunnen zijn op vakantie. In vergelijking met onze tunneltent (Vango) is dit minder movable dat initieel gedacht. Wellicht vind ik een vouwwagen met wat meer 'tentgevoel' iets prettiger en mooier. (smaken veranderen).

Zonneluifel en Regenluifel
We dachten eerst dat we de verlengde zonneluifel niet zouden gebruiken of nodig zou hebben. Theoretisch vooraf dachten we: "Er zit al een behoorlijke luifel op en, een zonnetje af en toe is wel lekker; daarvoor zijn we immers op vakantie". Nu hebben we de zonneluifel er toch op gezet tijdens een ochtendregenbui (de enige overigens) en daardoor konden we onder de luifel zitten ontbijten. Verder hebben we de zonneluifel op alle volgende campingplekken. s'Avonds kon ik zo nog onder luifel zitten met een gaslamp (warmte + licht). Omdat de zonneluifel donker is van binnen was het het binnen soms ook wat somber. Gelukkig zitten er dakramen in.

Binnen hebben we weinig tot niet gezeten. Dat is misschien anders als we meer regen en kou hadden gehad. We hebben eigenlijk altijd onder de luifel gezeten. 's Avonds met gaslamp (ik zei al: warmte + licht) en dat was erg comfortabel. Wellicht kunnen we dus af met een luifel, zolang je wel wat privacy kunt houden door iets van uitritsbare voorkant ofzo. Zodat je niet zo uit de tentwagen helemaal buiten stapt. Ook prettiger voor de buren (in het kader; "behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden": i.a.w. geen overburen in flappende onderbroeken in de ochtend.)

Haringen
Het aantal haringen waarmee de tent vast moet komen zijn het er liefst zo min mogelijk. We hadden op alle campings (in Frankrijk) enorme harde ondergrond (na ca 5 cm) en hebben een aantal haringen 'verloren' in de strijd (zaten wel goede en genoeg haringen bij). Uit de rubberen hamer waren heel wat stukken. Zo min mogelijk haringen, is minder gedoe bij opzetten, en levert minder struikelgevaar op (zeker bij de haringen bij de spanband van de voorboog die dus recht voor de opening in de loop zit).

Keuken
Een bermkeuken lijkt ons fijner dat de inklapkeuken die we er nu bij kregen. Ik zie vouwwagens met 'berm keukens' die aan de achterkant zitten (die kun je er ook vaak afhalen) en dat lijkt ons vanwege 'movability' handiger. Nu hadden we een Barda-net-ni(e) klap/wapper keuken. Ook de keuze om buiten te kunnen koken is erg prettig. Het klapkeukentje moet je iedere keer weer inrichten op een camping plek en als je hem wilt verplaatsen zit je met de propaan tank. Resume: "klap - open - klaar" bermkeuken lijkt ons ideaal. Misschien op wieltjes nog?

Luchten
Het luchten van de tent is heel erg belangrijk. Iets wat we ons niet hadden gerealiseerd vooraf. Gelukkig kan de voorwand van de Malawi voortent bijna helemaal open en dat hadden we ook regelmatig (vooral als we terugkwamen na een dagje/middagje weg. Ook aan de achterkant van de tent in het wagengedeelte kan de achterwand eruit en dat hadden we ook open zodat het helemaal doorwaait. Daar zou ik nu altijd op letten. Ook horregaas voor de ramen en zoveel mogelijk ramen die open kunnen. Ook het goed afschermen van de ramen zodat de zon niet te veel zijn kans krijgt. De wagentent was wel goed donker. Dat is erg prettig.

Slapen
We hebben heerlijk geslapen op het matras en de lattenbodem op de bakwagen. We hadden een aparte aanritstent erbij, die in de achterwand kan worden geritst. Onze zoon van 3 wilde daar liever niet in liggen (om moverende redenen zeggen we dan) dus lag of mijn vrouw of ik er, en de prins heerlijk in het grote bed. De aanritstent hebben we alleen op de 1e camping gebruikt en daarna niet meer. Daar sliep onze zoon op het grondzeil in de tent prima. Waterpas op een goed bed liggen vs. onder de lokaal bepaalde helling op een luchtmatras is echt anders. De keuze voor een vouwwagen klopt daarmee dus.

All die sh*t
De onderzeilen, voortent, luifels, aanleuntent en dikke lange buizen, inklapkeukens, inklaptafel ging er al heel veel ruimte verloren in de bak van de wagen (die behoorlijk groot is). We hadden 2 fietsen op de dissel staan en dus geen disselbak en daarmee moest dus alles onderin. Gelukkig hebben we de Malawi gehuurd die een 1,5m brede wagen heeft (ten opzichte van de Mercury die een stuk smaller is en waar, volgens mij, veel minder in past). We kregen er met moeite nog 3 klapkratten bij, en 1 kinderbuggie. Klapstoelen en onderzeilen gingen bovenop het bed onder het afdekzeil van de wagen. Ik vond persoonlijk dat er veel ruimte voor de tent zelf nodig is en zal goed letten op de beschikbare extra bagageruimte in de bak.

Resumé
Concreet waar ons persoonlijke aandacht- en wensenlijstje op is aangepast of aangescherpt:

* Inklappen/uitklappen zo makkelijk en snel als mogelijk ten behoud van movability. In ieder geval minder afstellen, en minder 'zwaar' en met zo min mogelijk haringen 'vast' (stormvast is een ander verhaal).
* Meer behoud van een tent gevoel
* Bermkeuken met semi-vaste ruimte voor bestek, pannen, borden en glazen lijkt ons erg fijn. Als daar de combi koelbox (12/220V) erin kan zou mooi zijn, maar niet essentieel.
* goed kijken naar mogelijkheden tot luchten, het open en dicht kunnen van ramen, de kleur van het doek. Wegritsen van wanden, aanritsen van luifels.
* Goed kijken naar beschikbare opslag in de bak. Wat heeft de tent zelf in gebruik, hoeveel KKEU (Klapkrat Equivalent Unit) kunnen er nog bij.

[ Voor 0% gewijzigd door Jochem op 22-08-2019 13:52 . Reden: meme tekst ]

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

vso schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 17:28:
[...]
[...]
Ik ben ook van plan zelf een buitenkeuken te knutselen en wel op basis van een alu-box.

Afbeeldingslocatie: https://www.kampeerwereld.nl/custom/page/page_content_img/690609/45365_enders-aluminium-box-toronto-xl.jpg?width=476&height=426&extent

Link

Deze kist past perfect op het kleine tafeltje van Decathlon zodat hij wat hoger staat.

Het eindresultaat wat ik beoog is ongeveer zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.kanzoutdoors.com/images/product_images/field-kitchen-standard-angle-legs-zoom.jpg

Kanz of Dock

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:30:
[...]

Ik noemde het omdat ik het in de advertenties tegen kwam, niet iets wat ik zou accepteren inderdaad. :P

[...]

Zeker niet, maar die worden wel het meest aangeboden. Sowieso zijn moderne wagens vaak veel meer voorzien van slimmigheidjes en handig opzetten dan die bungalowachtigen van 30 jaar geleden.

[...]

Hoe bedoel je dat?
Wat slim/simpel voor mij is kan voor jullie tegenover gesteld zijn. (zie discussie keuken) en met ons discussieren heeft maar tot x.y.z zin .. zoveeel mensen zoveel wensen ..

Zoveel is er niet veranderd in VW's en dat betreft het is niet echt super boeiend ..
mijn prio lijst is
- vast deksel met "rack" voor fietsen / bagage koffer
- 4 personen slapen (max 6)
- berm keuken (zonder kook/koel of water meuk)
- dissel (bak)
- breed laadbak (2m x 2m liefst ..)
- kuipzeil in voortent
- luifel
* 13 is banden is standaard, reserve band onder de VW
* sterke uitdraai poten /stevige vloer

De vorm v.d tent zal me roesten, wat ik belangijker vind is waterzakken (geen) en dubbele wanden .. muggen gaas en een afgesloten comprtiment om te "eten& slapen" zonder wespen/bijen/muggen ..
en een luifel om rustig de deur open te ritsen bij nat weer .. zonder dat ik doorweekt ben.

Sommige mensen hebben een portable douche/porti-puti in een "hangkast' gemaakt .. tja erhm ..

Maar ik kan toch niet bepalen voor jou of die "doorloop keuken" intressant is .. terwijl bij huur/koop zit je samen in de luifel/voortent en dan heb je het erover .. dat het toch eigenlijk de doorloop blokkeert .. (of die dissel keuken .. en op dat moment dat je samen er eens over hebt met een werkelijk "gevoel" kom je vanzelf tot aspecten die je in theorie nog niet had mee gerekend.

Met een tent zoek je terreinen op die "zacht' zijn met een VW ben je iets minder afhankelijk ..
Zo ben ik ook al wezen onderzoeken welke stallingen in de buurt zijn, wat zoiets kost en wat ze voor voorwaarden hanteren. De mogelijkheden daarin is inderdaad ook een factor of je een kar wilt of niet.
Sommige modellen hebben kantelbeugels, voor stalling kan misschien impact hebben op de kosten.
en zoals
Henkiejoo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:11:
Bij ons: 2 dagen vooraf melden, of buiten laten staan. Wij kijken dus op woensdag of we vrijdagmiddag weg willen gaan. 20 minuten om de VW op te halen. Weekend-tasje met kleren, inhoud van de koelkast naar de koelbox. Fietsen op de fietsendrager en gaan.
Morgen dus 17:00 thuis, 17:30 in de auto op weg naar de camping.
Kan ook zijn, donderdag beslissen weggaan --> vrijdag inpakken --> thuis fietsen op de "fietsen drager" spullen in de auto --> uurtje rijden naar een locatie dicht bij de grens .. (goedkopere stalling) . de fietsen drager op de hulpkogel op de dissel (of bovenop de VW en de fietsendrager achterlaten .. ) en dan 30 min later doorrijden naar de camping .. (en dus niet vooraf bellen maar 100,- per jaar betalen ofzo ..)

je kan ook donderdag nog besluiten en dan direct dat ding ophalen..
Dat is altijd een belangrijk issue, maar ook een kwestie van vooruit denken. Als je goed voorbereid bent dan ben je zo weg. Mits de kar een beetje vlot inpakt natuurlijk. :P
Goeie inventaris lijst (google keep) voor de reis naar huis aanpassen wat toegevoegd/verwijderd is ..
2 dingen moet je eigenlijk altijd thuis hebben .. gasfles en koeler.. de rest ach .. keuze
het ook gehad hebben of nog steeds hebben zijn waardevol. Dat kan mij helpen in mijn overwegingen en in het maken van eigen keuzes. :)

Ik zal later die linkjes van je nog eens doornemen.
:) (y)

Tja vanalles

• Jochem
ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

Ik ben ook van plan zelf een buitenkeuken te knutselen en wel op basis van een alu-box.

[Afbeelding]

Link

Deze kist past perfect op het kleine tafeltje van Decathlon zodat hij wat hoger staat.

[Afbeelding]

Kanz of Dock
Dat is een goed idee. Ook ik was op het idee gebracht van de post van @vso om een campingbox/patrol box/chuck box te maken. Maar dan op basis van een KKEU (Klapkrat Equivalent Unit) formaat. Zodat die box op een stapel klapkratten kan worden geplaatst.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:52:
[...]

[Afbeelding]

Link

[Afbeelding]

Kanz of Dock
ik heb nog een veld keuken (staat al tijden te koop)
Afbeeldingslocatie: https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/33127475_10212704804159053_6299564348499034112_n.jpg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQnXStB7cNIBTo7d8rrFy6j3I94tdapsazNtto0rFYSBjj1ZRFUelKjYBTqNh4Yi91s&_nc_ht=scontent.fams1-1.fna&oh=e9955cfcac26f5931d915469508f60a9&oe=5DCE6514
nadeel is (vind ik) .. geen groot blad om op te werken .. (koken is wel ideaal)
- metaal is erg prettig (wel zwaar bij vervoer)

Maar wat je wilt is "ruimte" en dat de poten verstelbaar zijn.. een tafel is goed idee als basis maar je poten kunnen verstellen via een "schroef" methode (klein waterpasje ;) zorgt er voor dat je niet kliedert of eten eraf rolt ..

Maar recent leerde ik weer dat eten in "open" kasten (lees gaas ervoor) niet handig is .. iets had aan ons voedsel geknaagd .. en door het kastje heen .. pff . (net nieuw) .. maar goed voortaan gaat het maar in de caravan ipv in de voortent :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 22-08-2019 14:53 ]

Tja vanalles

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

ik heb nog een veld keuken (staat al tijden te koop)
[Afbeelding]
nadeel is (vind ik) .. geen groot blad om op te werken .. (koken is wel ideaal)
- metaal is erg prettig (wel zwaar bij vervoer)

Maar wat je wilt is "ruimte" en dat de poten verstelbaar zijn.. een tafel is goed idee als basis maar je poten kunnen verstellen via een "schroef" methode (klein waterpasje ;) zorgt er voor dat je niet kliedert of eten eraf rolt ..

Maar recent leerde ik weer dat eten in "open" kasten (lees gaas ervoor) niet handig is .. iets had aan ons voedsel geknaagd .. en door het kastje heen .. pff . (net nieuw) .. maar goed voortaan gaat het maar in de caravan ipv in de voortent :)
Succes met de verkoop!

Ik zie geen deksel? Dus deze kan je 's nachts niet buiten laten staan?

Ach we koken nu op het genoemde tafeltje van Decathlon. Dat gaat ook, dus zou niet weten wat er anders is in de nieuwe situatie. Met wat hulpmiddelen krijg je dat tafeltje ook waterpas. Werkruimte? Als we koken op vakantie is dat heel simpel, en doen we het snijwerk wel op de gewone tafel. Het zal voor ons meer een handige opbergdoos voor het servies met daarbij twee kookpitjes zijn dan een keuken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:01:
Ik zie geen deksel? Dus deze kan je 's nachts niet buiten laten staan?
ik snap ff niet wat je hiermee bedoelt want geen enkele keuken kan je buiten laten staan, allemaal zijn ze bedoelt onder een afdak.. ja ik weet dat er uitzonderingen zijn..

Maar dat was niet mijn doel, wat je zoekt is meer een "veldkeuken/bermkeuken" een die dingen die ik aanwees zijn multifunctioneel .. (chuckbox enzo)
Ach we koken nu op het genoemde tafeltje van Decathlon. Dat gaat ook, dus zou niet weten wat er anders is in de nieuwe situatie. Met wat hulpmiddelen krijg je dat tafeltje ook waterpas. Werkruimte? Als we koken op vakantie is dat heel simpel, en doen we het snijwerk wel op de gewone tafel. Het zal voor ons meer een handige opbergdoos voor het servies met daarbij twee kookpitjes zijn dan een keuken.
Dat bedoel ik dus de veldkeuken ;) en ipv priegelen met hulpmidelen is afstellen zoveel makkelijker ..
zo heb ik 2x 2persoons eettafels (vrouw lief haat ze met passie) terwijl ik het ideaal vind .. en tja ze ziet mijn punt wel maar ze wil graag 1 complete tafel .. die groot is (en in de weg staat)
Goed ze heeft de caravan die ze graag wou (Grrr) dus de rest moet ze niet over melken .. :+

Tja rechte pitjes is wel zo prettig .. maar dat is mijn ervaring :)
Jochem schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:36:
Dat is een goed idee. Ook ik was op het idee gebracht om een campingbox/patrol box/chuck box te maken. Maar dan op basis van een KKEU (Klapkrat Equivalent Unit) formaat. Zodat die box op een stapel klapkratten kan worden geplaatst.
ik heb weinig vertrouwen in klapkrat "sterkte"

Zelf zou ik iets bouwen waarbij de ruimte flexibel genoeg is voor alles wat ik op wil slaan, tijdens vervoer en op locatie ..(op locatie is het kook gerei eruit) en word het bv opslag voor eten ..

Tja vanalles

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

ik snap ff niet wat je hiermee bedoelt want geen enkele keuken kan je buiten laten staan, allemaal zijn ze bedoelt onder een afdak.. ja ik weet dat er uitzonderingen zijn..

Maar dat was niet mijn doel, wat je zoekt is meer een "veldkeuken/bermkeuken" een die dingen die ik aanwees zijn multifunctioneel .. (chuckbox enzo)

[...]

Dat bedoel ik dus de veldkeuken ;) en ipv priegelen met hulpmidelen is afstellen zoveel makkelijker ..
zo heb ik 2x 2persoons eettafels (vrouw lief haat ze met passie) terwijl ik het ideaal vind .. en tja ze ziet mijn punt wel maar ze wil graag 1 complete tafel .. die groot is (en in de weg staat)
Goed ze heeft de caravan die ze graag wou (Grrr) dus de rest moet ze niet over melken .. :+

Tja rechte pitjes is wel zo prettig .. maar dat is mijn ervaring :)

[...]

Zelf zou ik iets bouwen waarbij de ruimte flexibel genoeg is voor alles wat ik op wil slaan, tijdens vervoer en op locatie ..(op locatie is het kook gerei eruit) en word het bv opslag voor eten ..
Deze keuken (eerder genoemd door @Gonadan kan je prima buiten zetten:

Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2017/01/xKeuken-10.jpg.pagespeed.ic.2YrFOjBHd_.webp

Maar die heeft voor ons weer andere nadelen; er staat nu een fietsendrager op de dissel en we zouden de tent andersom op de aanhanger moeten monteren.

Jij en ik hebben hele andere eisen en wensen voor het opbergen en koken, zoveel is me duidelijk. Maar de situatie is dan ook heel anders, oa vouwwagen vs. caravan.

offtopic:
Ligt misschien aan mij maar ik vind je posts erg onduidelijk lezen

• Henkiejoo
@vso
een goedkopere stalling verder weg is ook een goeie!
Omdat we ook regelmatig in de buurt kamperen gaan wij dat niet doen, maar als je altijd naar duitsland gaat bijvoorbeeld....

Over inzichten tijdens gebruik:
Onze combicamp is inderdaad zo praktisch als we vooraf hadden gehoopt. In de praktijk hebben we wel een paar zaken aangepast:
Het kuipzeil hebben we na 1 x gebruik op zolder gegooid en gebruiken we af en toe zo'n gaatjes-tapijt. Het liefst hebben we gewoon gras in de voortent, hoef je ook niks op te ruimen en schoon te maken. Nadeel is wel dat je iets meer vocht in de voortent hebt.

De extra zonneluifel hebben we een paar keer gebruikt, maar dan vooral bij regen. Iets meer droge ruimte is dan fijn. Nu nemen we al jaren een opklapbare partytent mee, in 1 minuut staat 'ie. Veel minder werk, is los van de vouwwagen neer te zetten en ook zo weer ingeklapt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:20:
[...]

Deze keuken (eerder genoemd door @Gonadan kan je prima buiten zetten:

[Afbeelding]

Maar die heeft voor ons weer andere nadelen; er staat nu een fietsendrager op de dissel en we zouden de tent andersom op de aanhanger moeten monteren.

Jij en ik hebben hele andere eisen en wensen voor het opbergen en koken, zoveel is me duidelijk. Maar de situatie is dan ook heel anders, oa vouwwagen vs. caravan.

offtopic:
Ligt misschien aan mij maar ik vind je posts erg onduidelijk lezen
Die keuken zit bij mij weten vast toch? :?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb vouwwagen gehad en nu caravan .. enige voordeel is dat het comfort iets hoger is dan de vouwwagen. maar koken doen we nog steeds buiten.

als ik mocht kiezen zou ik een toyhauler nemen .. maar goed de ideale campeer middel bestaat nog niet.
Henkiejoo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:22:
@vso
een goedkopere stalling verder weg is ook een goeie!
Omdat we ook regelmatig in de buurt kamperen gaan wij dat niet doen, maar als je altijd naar duitsland gaat bijvoorbeeld....
Was meer vanwege de kosten, voor gemak betaal je ook meer :)
Over inzichten tijdens gebruik:
Onze combicamp is inderdaad zo praktisch als we vooraf hadden gehoopt. In de praktijk hebben we wel een paar zaken aangepast:
Het kuipzeil hebben we na 1 x gebruik op zolder gegooid en gebruiken we af en toe zo'n gaatjes-tapijt. Het liefst hebben we gewoon gras in de voortent, hoef je ook niks op te ruimen en schoon te maken. Nadeel is wel dat je iets meer vocht in de voortent hebt.

De extra zonneluifel hebben we een paar keer gebruikt, maar dan vooral bij regen. Iets meer droge ruimte is dan fijn. Nu nemen we al jaren een opklapbare partytent mee, in 1 minuut staat 'ie. Veel minder werk, is los van de vouwwagen neer te zetten en ook zo weer ingeklapt.
ik snap de party-tent niet maar goed ik begrijp hem wel ..

tja voor de rest omschrijf je duidelijk waarom huren/goedkope voorloper (ervaring op doen) zo belangrijk is ..

[ Voor 54% gewijzigd door vso op 22-08-2019 17:06 ]

Tja vanalles

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:03:
[...]maar goed de ideale campeer middel bestaat nog niet.
Ik vond dit wat ik laatst in IJsland tegen kwam anders aardig in de buurt komen :7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x6HFs45CyY4PllpyK5aVOnn0/full.jpg

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 16:33:
[...]

Die keuken zit bij mij weten vast toch? :?
Volgens mij is het niet noodzakelijk om bij deze keuken de luifel te gebruiken. Ergo, dan staat hij gewoon buiten. Ook tijdens je reis is deze keuken aan weersomstandigheden blootgesteld. Je kan de keuken dus gewoon buiten laten staan. Daar ging het mij om.

En deze keuken kan volgens mij ook gewoon buiten laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://aartkok.nl/wp-content/uploads/2017/04/xLivingstone-met-ASK-e1491754555170,401x.jpg.pagespeed.ic.xa0nwPsdHZ.webp

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11 16:54
Na >15 jaren kamperen met o.a. een vouwwagen heb ik voor koken het heel simpel gemaakt:
- Een kast met alle spullen die goed werkt.
- Goede tafel waar je aan kan zitten voor de voorbereidingen
- 2 campinggaz tankjes met wokbrander erop, ideaal om een echt goede vlam te hebben en je kan zelf weten waar je gaat koken. Zelfs pannekoeken bakken gaat retesnel :)

Afbeeldingslocatie: https://www.dewitschijndel.nl/media/catalog/product/cache/d02c0e2f3fe93b46f69811b704d09154/3/1/31483-super-carena.jpg

Het scheelt ook dat ik 2 meter lang ben en op de camping altijd kook. Staand koken achter keukentje werkt dan echt niet...

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Cheezus
  • Laatst online: 19:55

Cheezus

Luiaard

wmeester schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 08:33:
[...]

Ik ben benieuwd of dit inderdaad goed werkt. Ik heb dezelfde koelkast en vraag me af hoe groot je paneel en accu moet zijn om de koelkast te laten werken. Ook als het 2 dagen bewolkt is. Volgens mij verbruikt de koelkast namelijk niet zoveel.
Laat ajb je ervaringen weten.
Wat was je ongeveer kwijt voor laadregelaar, accu en paneel?
Om hier nog op terug te komen, 2 weken geleden richting DeneRegenmarken vertrokken en daar 8 dagen gestaan met heel veel regen en 2 dagen wat zonnig weer. Normaal waren we al lang naar zonniger oorden vertrokken bij deze omstandigheden maar we zaten vast aan een geboekte veerpont om naar vrienden in Zweden te gaan (waar we maar zijn gaan logeren ipv bij nog meer regen te kamperen). Gelukkig is de vaste kuip in de tent goed waterdicht, ook in een 5cm diepe laag water :P De koelbox draaide echter uitstekend met deze setup, het lampje op de regelaar die full - normal - empty aangeeft heeft de hele tijd op 'full' gebrand. Geen idee bij welke capaciteit hij naar normal gaat, maar het lijkt dus meer dan voldoende te zijn. Naast de koelbox is de accu alleen gebruikt om telefoons en een keer de tablet op te laden.
Hopelijk kan ik de setup volgend jaar gewoon bij 25+ graden en zonnig weer testen :')

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Hoicks schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Zeer goede camping met erg ruime plekken.: La Grande Tortue in Candé-sur-Beufron. Ongeveer 300km onder Parijs. Leuk zwembad, kinderanimatie en mooie steden in de buurt Amboise (met mooi kasteel en huis van Leonardo da Vinci) en Blois. Mooi centrum met kasteel en huis van Houdini. (Ook om te winkelen). Genoeg te doen daar.
Wijn gaan Frankrijk wellicht ook weer een kans geven (3x geweest, niet zo bevallen :+) dus zal deze op mijn lijstje zetten.

We zoeken campings van max 150 plaatsen maar 50 is ook voldoende als er maar voorzieningen zijn zoals zwemgelegenheid, speelmogelijkheden en activiteiten voor jonge kinderen. Lekker grote plaatsen en wat dingen in de buurt om te bekijken zijn ook belangrijk.

Heb ook camping Bozonov in noord tsjechie op mijn lijstje staan. We willen ook Denemarken nog eens bezoeken maar het Klimaat houd me wat tegen en ik heb nog geen camping gevonden die me aanspreekt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ST10©DE schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Volgens mij is het niet noodzakelijk om bij deze keuken de luifel te gebruiken. Ergo, dan staat hij gewoon buiten. Ook tijdens je reis is deze keuken aan weersomstandigheden blootgesteld. Je kan de keuken dus gewoon buiten laten staan. Daar ging het mij om.

En deze keuken kan volgens mij ook gewoon buiten laten staan.

[Afbeelding]
Ah nu snap ik hem .. bij vouwwagens is dit 99% kans .dat je keuken op de dissel of achterop (bermkeuken) bevestigd is.. en idd de behuizing/bak word tijdens de rit aan het weer word blootgesteld.
En het is nog steeds relatief .. hem open laten staan tijdens een regenbui is niet geadviseerd of bevordelijk voor de inhoud

voordeel van bermkeukens en VW over het algemeen is dat je in "doorreis" stand je slaaptent + mini luifel voor je keuken hebt .. losse of dissel keukens zijn dan wat lastig(er) ..

Maar goed bij nat weer kan je net zo goed uitwijken naar een "eetgelegenheid" ;)

@vandermark ik heb 30 jaar ervaring met kamperen/koken, maar je hebt zoveel keuze ..
en met een VW heb je eigenlijk weinig "ruimte" issues meer .. (die je met een tent nog wel hebt)
Er zijn maar 2 dingen die ik mis tijdens kamperen (soms maar 1)
- open vuur
- bad (lees eigen sanitair bad..)

Trouwens een leuke(dit is de 1ste die ik vond) .. 3 pitten wel tegelijk aan .. maar ach wel grappig om te zien.
- oven
- kachel
- 3 pitter ..
Afbeeldingslocatie: https://stassar.nl/pub/media/catalog/product/cache/e4d64343b1bc593f1c5348fe05efa4a6/c/a/campingaz-400-sgr-30-mbar-grill-26983_1.jpg

Tja vanalles

• Jochem
vso schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:50:
[...]

Dat vertrouwen is waarschijnlijk terecht. Gaat me eigenlijk meer om de standaard afmetingen en stapelbaarheid dan het echt het gebruik van kratten als onderstel. Daarvoor zou ik misschien uitschuifpoten maken zoals te zien in die alu keuken een paar posts eerder.

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

DaWayne schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 21:53:
Hier een CampooZ Lazy Jack eigenaar.
Wat ik me afvraag bij een aanhanger zonder uitdraai poten zoals als die van campooz, maar ook andere merken als Campwerk, hoe zet je die in de breedte waterpas?

Bij mijn Trigano draai je de poten wat verder uit aan 1 kant en hij staat nagenoeg altijd waterpas. Dat lijkt me met uitschuif poten onmogelijk?

[ Voor 77% gewijzigd door Chaoss op 22-08-2019 20:40 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Over keukens gesproken, ik heb nu zo’n standaard Campingaz 2-pitfornuisstelletje. Dit voldoet prima voor het koken van pasta e.d. maar eigenlijk gaan die branders te hard om bijvoorbeeld een ei te bakken (tenzij je binnen 30sec een gebakken ei wil). De branders zijn regelbaar maar het blijft schommelen tussen standje heet en idioot heet :/

Zijn die branders die @vandermark laat zien beter regelbaar zodat je een sausje niet op standje inferno hoeft op te warmen? Daarnaast heb ik ook een Cadac Safari Chef, daar gaat het iets beter mee door de deflector maar dan is het behelpen met 1 brander.

Strava

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:35
Mijn veldkeuken (pun intended) is een stuk eenvoudiger:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C83hZFV/photo-2019-08-22-20-46-25.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LJJSpt7/photo-2019-08-22-20-46-14.jpg
En prima om rustig eitjes op te bakken :D

Maar soms is zelfs dat een een luxe en gebruiken we enkel een kampvuurtje
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/9hRrRZp/photo-2019-08-22-20-46-16.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 22-08-2019 21:13 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jochem schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 13:35:
Ik begrijp je verhaal over theoretisch redeneren, daar ben ik zelf ook sterk in. Zeker tijdens een zoektocht naar nieuwe gear. Om even, met permissie en een ;), een opmerking te maken:
[Afbeelding]
Ik snap wat je bedoeld hoor, ik heb jaren de bekende: "In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.", als signature gehad. Toch heb ik dermate veel ervaring met mijzelf dat ik mij niet zozeer zorgen maak dat ik onoverkomelijke problemen over het hoofd ga zien. Minder significante voor- of nadelen wellicht wel, maar dat is minder relevant.

Neemt niet weg dat als ik de kans krijg om representatief proef te draaien ik die waarschijnlijk wel probeer te pakken, maar dat moet ik wel het gevoel hebben dat het ook echt meerwaarde heeft.
Nu maar even goed zitten voor een antwoord wat dat heeft jouw post wel verdiend. :)
Comfort en Movability
Wij willen voor een combinatie tussen movability en comfort gaan. Comfort neem je mee achter je wagen (max comfort in mijn optiek een caravan; maar daar mee rijden vind ik zelf niet comfortabel (heb ook geen BE)). Movability zegt iets over hoe makkelijk de tent op te zetten is en te verplaatsen (van camping 1 in de ochtend, naar camping 2 in de middag). Ik vond dat dus erg tegenvallen. De vouwwagen uitklappen is zo gebeurt. Maar dan komt het: het inritsen van de kuip, het stellen van de tent, het inritsen van de kuip van de voortent aan de voortent en het aanritsen van de voortent aan de basiswagen en dan nog eens drie lange boogstokken met een totaal gewicht van 15kg erin schuiven. Pff. Inritsen lijkt ideaal, maar een rits 'starten' is soms lastiger (en onder lastige hoeken) dan dat je denkt. Al met al viel het ons 'zwaar'. Gemiddeld deden we daar zeker 2 a 2.5 uur over (eerste dag 3 uur). Wij vonden dat echt tegenvallen en wij dachten toch meer iets 'movable' te kunnen zijn op vakantie. In vergelijking met onze tunneltent (Vango) is dit minder movable dat initieel gedacht. Wellicht vind ik een vouwwagen met wat meer 'tentgevoel' iets prettiger en mooier. (smaken veranderen).
Op dit moment kamperen we al dertien jaar op rij met dezelfde grote tunneltent. Die staat relatief snel maar je moet wel alles uit de auto en dakkoffer halen en daarmee de tent inrichten. Dat laatste kost je verreweg de meeste tijd, ook als je vertrekt want dan moet het nog netjes passen ook. Als je dan wilt verkassen ben je dus de halve dag kwijt aan auto volladen en auto weer leeg trekken, daarom staan we meestal maar op één locatie.
Aangezien we het wel leuk vinden om nog eens te kunnen verplaatsen tussendoor of wat verder weg door de reis in stukken te breken kijken we nu naar een vouwwagen. Het idee is dat je de auto niet meer hoef in- en uit te laten (op wat beddengoed of tassen na). Als het opzetten van de vouwwagen dan een half uurtje duurt en je alleen maar wat dingen uit de bak hoeft te halen en een waterzak te vullen dan ben je binnen een uurtje volledig klaar. Andersom hetzelfde verhaal dus dan wordt opbreken en ergens anders heen een stuk aantrekkelijker.
Als ik écht zou willen trekken (dus max twee nachten ergens staan) dan huur ik gewoon een mooie camper, die zijn daar gewoon voor gemaakt.

Feitelijk verwacht ik dan ook niet dat een vouwwagen sneller staat dan mijn tent (die zullen sowieso zeer schaars zijn) maar ik verwacht dat het totaalplaatje sneller wordt. (plus wat andere voordelen van een vouwwagen maar dat valt niet onder 'movability')
Zonneluifel en Regenluifel
We dachten eerst dat we de verlengde zonneluifel niet zouden gebruiken of nodig zou hebben. Theoretisch vooraf dachten we: "Er zit al een behoorlijke luifel op en, een zonnetje af en toe is wel lekker; daarvoor zijn we immers op vakantie". Nu hebben we de zonneluifel er toch op gezet tijdens een ochtendregenbui (de enige overigens) en daardoor konden we onder de luifel zitten ontbijten. Verder hebben we de zonneluifel op alle volgende campingplekken. s'Avonds kon ik zo nog onder luifel zitten met een gaslamp (warmte + licht). Omdat de zonneluifel donker is van binnen was het het binnen soms ook wat somber. Gelukkig zitten er dakramen in.

Binnen hebben we weinig tot niet gezeten. Dat is misschien anders als we meer regen en kou hadden gehad. We hebben eigenlijk altijd onder de luifel gezeten. 's Avonds met gaslamp (ik zei al: warmte + licht) en dat was erg comfortabel. Wellicht kunnen we dus af met een luifel, zolang je wel wat privacy kunt houden door iets van uitritsbare voorkant ofzo. Zodat je niet zo uit de tentwagen helemaal buiten stapt. Ook prettiger voor de buren (in het kader; "behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden": i.a.w. geen overburen in flappende onderbroeken in de ochtend.)
Dit is voor mij het belangrijkste onderdeel wat nog open staat voor discussie, dus even wat definities van mijn kant zodat je weet wat ik bedoel:
• basistent: de tent die direct van de kar af klapt en in één keer staat. Dus alleen het stuk waar je uit bed stapt en staat als je spullen uit de bak wilt halen, je gaat daar niet lekker zitten met wat stoelen.
• voortent: een extra stuk wat je dan aan de zijkant van de basistent kan ritsen. Soms een echte voortent, maar vaak meer een lange luifel waar je dan eventueel nog windflappen en voorflappen voor kunt kopen om hem echt dicht te kunnen maken.
• extra luifel: een meestal los verkrijgbare extra luifel die je nog weer aan je voortent kunt maken als je die niet als luifel gebruikt maar echt voorzien hebt van alle flappen om dicht te kunnen maken.

Nu hebben we binnentent, binnendeel en dan luifel waar je nog onder kunt zitten 's avonds of bij regen. Zeker dat laatste is iets wat ik zeker wil hebben. Voor zon heb je bomen of ene tarp, een luifel vind ik dan vaak minder geschikt omdat je dan vaak toch in de luwte zit en de warmte blijft hangen. Maar voor regen of als het wat frisser is kan je prachtig mooi onder een luifel zitten.

Dat kan ik echter op twee manieren oplossen. Gewoon de voortent open laten, dus als luifel beschouwen en hooguit windflappen eraan zetten. Aangezien de basistent ook dicht geritst kan sta je niet meteen vol ornaat voor de hele camping als je uit je bed stapt. Je verliest dan echter wel een echte binnenplek waar je je gewoon kunt terug trekken of beschut zitten als het echt slecht is. Het is wel mogelijk voorwanden mee te nemen en die er pas in te hangen als het echt slecht wordt, beetje flexibel zeg maar.
Alternatief is dat je die voortent gewoon dicht bouwt en nog een extra luifel neemt. Dan krijg je wel je vaste beschutte plekje, alleen ben je standaard al veel meer werk kwijt aan het opbouwen en het is veel groter allemaal. Ergens voelt dat wat zonde.

Nadeel is wel dat die voortent lang niet altijd een kuipzeil heeft, dus je kunt het wel dicht bouwen, als het flink regent zit je alsnog met natte voeten.
Haringen
Het aantal haringen waarmee de tent vast moet komen zijn het er liefst zo min mogelijk. We hadden op alle campings (in Frankrijk) enorme harde ondergrond (na ca 5 cm) en hebben een aantal haringen 'verloren' in de strijd (zaten wel goede en genoeg haringen bij). Uit de rubberen hamer waren heel wat stukken. Zo min mogelijk haringen, is minder gedoe bij opzetten, en levert minder struikelgevaar op (zeker bij de haringen bij de spanband van de voorboog die dus recht voor de opening in de loop zit).
Een les die ik heel lang geleden in Frankrijk geleerd heb is dat je rubberen hamers beter thuis kunt laten. Ik heb altijd een zak rotspennen en een klauwhamer mee. Lekker hengsten en het zit er zo in, als het eruit moet kan je gewoon trekken. :P
Een aantal haringen vind ik niet erg, ik wil toch dat hij stormvast is. Het moet alleen wel leuk blijven, van die De Waard taferelen zit ik niet op te wachten. :P
Het belangrijkst is dat hij gemakkelijk mooi en stevig op te zetten is.
Keuken
Een bermkeuken lijkt ons fijner dat de inklapkeuken die we er nu bij kregen. Ik zie vouwwagens met 'berm keukens' die aan de achterkant zitten (die kun je er ook vaak afhalen) en dat lijkt ons vanwege 'movability' handiger. Nu hadden we een Barda-net-ni(e) klap/wapper keuken. Ook de keuze om buiten te kunnen koken is erg prettig. Het klapkeukentje moet je iedere keer weer inrichten op een camping plek en als je hem wilt verplaatsen zit je met de propaan tank. Resume: "klap - open - klaar" bermkeuken lijkt ons ideaal. Misschien op wieltjes nog?
Op dit moment ben ik nog door geen enkele keuken die je erbij kunt krijgen overtuigd. In het kader van 'movability' (ik ga maar even met je mee in dat malle woord) denk ik aan die eerder genoemde chuckbox ideeën waar ik dan een campingaz stel op of naast kan zetten. Die chuckbox duw je vol met alle keukenspullen en pak je zo in één keer uit de kar naar z'n plek. Dat maakt het heel erg makkelijk en weinig werk.
Mijn huidige campingaz kookstel moet ik eerst in elkaar schroeven, dat heb ik dan liever niet meer (de nieuwe, veel te dure, variant lijkt veel makkelijker in elkaar te zetten). Verder is hij wel ideaal met twee pitten en zo'n grillplaat. Aangezien ik die grillplaat ook graag gebruik ben ik blij als ik hem zo even naar buiten onder de luifel kan tillen. :P
Luchten
Het luchten van de tent is heel erg belangrijk. Iets wat we ons niet hadden gerealiseerd vooraf. Gelukkig kan de voorwand van de Malawi voortent bijna helemaal open en dat hadden we ook regelmatig (vooral als we terugkwamen na een dagje/middagje weg. Ook aan de achterkant van de tent in het wagengedeelte kan de achterwand eruit en dat hadden we ook open zodat het helemaal doorwaait. Daar zou ik nu altijd op letten. Ook horregaas voor de ramen en zoveel mogelijk ramen die open kunnen. Ook het goed afschermen van de ramen zodat de zon niet te veel zijn kans krijgt. De wagentent was wel goed donker. Dat is erg prettig.
Ventilatie is iets waar ik standaard al heel goed naar kijk bij een tent (eigenlijk altijd als ik ergens slaap). Het model wat ik nu mooi vind heeft zelfs zo'n panoramadak met hor die je dan open kunt zetten, die kon echt lekker alle kanten op ventileren.
Slapen
We hebben heerlijk geslapen op het matras en de lattenbodem op de bakwagen. We hadden een aparte aanritstent erbij, die in de achterwand kan worden geritst. Onze zoon van 3 wilde daar liever niet in liggen (om moverende redenen zeggen we dan) dus lag of mijn vrouw of ik er, en de prins heerlijk in het grote bed. De aanritstent hebben we alleen op de 1e camping gebruikt en daarna niet meer. Daar sliep onze zoon op het grondzeil in de tent prima. Waterpas op een goed bed liggen vs. onder de lokaal bepaalde helling op een luchtmatras is echt anders. De keuze voor een vouwwagen klopt daarmee dus.
We hebben nu zeer goede matjes en ik let altijd op de grond dus we slapen nu ook al prima, maar ik ben er van overtuigd dat een (XL) bed in een vouwwagen nog lekkerder ligt. Die aanritstent heb ik nu wel als optie voor m'n dochter, die houdt wel van zo'n eigen plekje.
En geen schijn van kans dat ze dan in de kar mag en één van ons in die bijtent. :+
All die sh*t
De onderzeilen, voortent, luifels, aanleuntent en dikke lange buizen, inklapkeukens, inklaptafel ging er al heel veel ruimte verloren in de bak van de wagen (die behoorlijk groot is). We hadden 2 fietsen op de dissel staan en dus geen disselbak en daarmee moest dus alles onderin. Gelukkig hebben we de Malawi gehuurd die een 1,5m brede wagen heeft (ten opzichte van de Mercury die een stuk smaller is en waar, volgens mij, veel minder in past). We kregen er met moeite nog 3 klapkratten bij, en 1 kinderbuggie. Klapstoelen en onderzeilen gingen bovenop het bed onder het afdekzeil van de wagen. Ik vond persoonlijk dat er veel ruimte voor de tent zelf nodig is en zal goed letten op de beschikbare extra bagageruimte in de bak.
We hebben ook een ruime station dus daar kunnen ook nog wel wat dingen in, maar ik wil inderdaad het meeste in die bak. Stoelen en tafel bovenop onder het zeil en fietsen op de dissel, lijkt mij ideaal. Hoeveel er dan over blijft in die bak is iets wat ik nog eens goed naar moet kijken.
Aan de andere kant, hoe meer ruimte hoe meer je mee neemt. Dus je zorgt toch altijd wel dat het net krap wordt. :+
Resumé
Concreet waar ons persoonlijke aandacht- en wensenlijstje op is aangepast of aangescherpt:

* Inklappen/uitklappen zo makkelijk en snel als mogelijk ten behoud van movability. In ieder geval minder afstellen, en minder 'zwaar' en met zo min mogelijk haringen 'vast' (stormvast is een ander verhaal).
* Meer behoud van een tent gevoel
* Bermkeuken met semi-vaste ruimte voor bestek, pannen, borden en glazen lijkt ons erg fijn. Als daar de combi koelbox (12/220V) erin kan zou mooi zijn, maar niet essentieel.
* goed kijken naar mogelijkheden tot luchten, het open en dicht kunnen van ramen, de kleur van het doek. Wegritsen van wanden, aanritsen van luifels.
* Goed kijken naar beschikbare opslag in de bak. Wat heeft de tent zelf in gebruik, hoeveel KKEU (Klapkrat Equivalent Unit) kunnen er nog bij.
Vooralsnog geen verrassingen voor mijn theoretisch verhaal, maar zeer bedankt voor je input. :)
Als je hem koopt met die keuken dan monteren zij de tent uit zichzelf al andersom. Er is dan ook nog een fietsendrager voor achterop de kar te krijgen, of bovenop als je dat liever hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Verwijderd schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 17:00:
[...]

Dit jaar gaat de opblaasbare Karsten 300x300 maar weer mee, die gelukkig steviger is uitgevoerd.
Heerlijke tent trouwens.
Heerlijke tent, ik heb hem zelf ook (maatje kleiner 260) (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:15:
Als ik écht zou willen trekken (dus max twee nachten ergens staan) dan huur ik gewoon een mooie camper, die zijn daar gewoon voor gemaakt.
Als ik “We zijn er bijna” bekijk op tv, dan zijn zie ik aardig wat caravans. Veel langer dan twee dagen staan die oudjes niet op één plek. Ze ‘moven’ dat ding op hun plek, vervolgens de pootjes en de Thule caravanluifel uitdraaien en ze hebben daarna alle tijd om hun auto en caravan te soppen met een ranzige zeem :P

Misschien toch maar aan de caravan? >:)

Strava

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 21:41:
Als ik “We zijn er bijna” bekijk op tv, dan zijn zie ik aardig wat caravans. Veel langer dan twee dagen staan die oudjes niet op één plek. Ze ‘moven’ dat ding op hun plek, vervolgens de pootjes en de Thule caravanluifel uitdraaien en ze hebben daarna alle tijd om hun auto en caravan te soppen met een ranzige zeem :P

Misschien toch maar aan de caravan? >:)
Doe eens niet zo grappig. }:|

Leuk programma overigens, maar ik wil echt geen caravan. Vriendinlief zou het nog wel willen, maar die vind een vouwwagen ook prima. Voor mij is het heel simpel, ik wil een tent of een vouwwagen met tentkarakter (subjectief, mijn oordeel geldt). Anders is het voor mij geen kamperen meer en dat vind ik juist zo leuk.
Trekken met een camper lijkt mij ook gaaf, maar dat in Noorwegen of zo. Staat nog wel op m'n bucketlist.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:03
Chaoss schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 20:16:
[...]

Wat ik me afvraag bij een aanhanger zonder uitdraai poten zoals als die van campooz, maar ook andere merken als Campwerk, hoe zet je die in de breedte waterpas?

Bij mijn Trigano draai je de poten wat verder uit aan 1 kant en hij staat nagenoeg altijd waterpas. Dat lijkt me met uitschuif poten onmogelijk?
Offtopic: Campwerk is ook mooi, maar 1,5x zo duur als CampooZ kwam ik achter. (Had eerst Campwerk op het oog)

Ontopic: ik heb nu 3x gekampeerd, 5x opgezet dus nog geen giga ervaring.
Qua rechtzetten:
Tip 1: kies een vlak stuk uit (duh)
Tip 2: ik heb 3 plankjes van 8 tot 20mm dik. (Een wig kan ook)

Vervolgens wagen neerzetten. Is ie niet waterpas, houtje eronder. Vervolgens de poten uitschuiven en klaar is Wijnand1980.
Hij staat in 25 minuten nu. In/uitruimen kost dan nog wel een 45 minuten extra. Maar dan staat ook alles.
Beddengoed laten we er gewoon op, dus voor 1 overnachting zou 25 minuten genoeg kunnen zijn. (Maar ik loop meestal met wat haringen en scheerlijnem rond tussen de hapjes en drankjes door, geeft een nuttig gevoel😀)
Pagina: 1 ... 53 ... 278 Laatste