Ik snap wat je bedoeld hoor, ik heb jaren de bekende: "In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.", als signature gehad. Toch heb ik dermate veel ervaring met mijzelf dat ik mij niet zozeer zorgen maak dat ik onoverkomelijke problemen over het hoofd ga zien. Minder significante voor- of nadelen wellicht wel, maar dat is minder relevant.
Neemt niet weg dat als ik de kans krijg om representatief proef te draaien ik die waarschijnlijk wel probeer te pakken, maar dat moet ik wel het gevoel hebben dat het ook echt meerwaarde heeft.
Nu maar even goed zitten voor een antwoord wat dat heeft jouw post wel verdiend.

Comfort en Movability
Wij willen voor een combinatie tussen movability en comfort gaan. Comfort neem je mee achter je wagen (max comfort in mijn optiek een caravan; maar daar mee rijden vind ik zelf niet comfortabel (heb ook geen BE)). Movability zegt iets over hoe makkelijk de tent op te zetten is en te verplaatsen (van camping 1 in de ochtend, naar camping 2 in de middag). Ik vond dat dus erg tegenvallen. De vouwwagen uitklappen is zo gebeurt. Maar dan komt het: het inritsen van de kuip, het stellen van de tent, het inritsen van de kuip van de voortent aan de voortent en het aanritsen van de voortent aan de basiswagen en dan nog eens drie lange boogstokken met een totaal gewicht van 15kg erin schuiven. Pff. Inritsen lijkt ideaal, maar een rits 'starten' is soms lastiger (en onder lastige hoeken) dan dat je denkt. Al met al viel het ons 'zwaar'. Gemiddeld deden we daar zeker 2 a 2.5 uur over (eerste dag 3 uur). Wij vonden dat echt tegenvallen en wij dachten toch meer iets 'movable' te kunnen zijn op vakantie. In vergelijking met onze tunneltent (Vango) is dit minder movable dat initieel gedacht. Wellicht vind ik een vouwwagen met wat meer 'tentgevoel' iets prettiger en mooier. (smaken veranderen).
Op dit moment kamperen we al dertien jaar op rij met dezelfde grote tunneltent. Die staat relatief snel maar je moet wel alles uit de auto en dakkoffer halen en daarmee de tent inrichten. Dat laatste kost je verreweg de meeste tijd, ook als je vertrekt want dan moet het nog netjes passen ook. Als je dan wilt verkassen ben je dus de halve dag kwijt aan auto volladen en auto weer leeg trekken, daarom staan we meestal maar op één locatie.
Aangezien we het wel leuk vinden om nog eens te kunnen verplaatsen tussendoor of wat verder weg door de reis in stukken te breken kijken we nu naar een vouwwagen. Het idee is dat je de auto niet meer hoef in- en uit te laten (op wat beddengoed of tassen na). Als het opzetten van de vouwwagen dan een half uurtje duurt en je alleen maar wat dingen uit de bak hoeft te halen en een waterzak te vullen dan ben je binnen een uurtje volledig klaar. Andersom hetzelfde verhaal dus dan wordt opbreken en ergens anders heen een stuk aantrekkelijker.
Als ik écht zou willen trekken (dus max twee nachten ergens staan) dan huur ik gewoon een mooie camper, die zijn daar gewoon voor gemaakt.
Feitelijk verwacht ik dan ook niet dat een vouwwagen sneller staat dan mijn tent (die zullen sowieso zeer schaars zijn) maar ik verwacht dat het totaalplaatje sneller wordt. (plus wat andere voordelen van een vouwwagen maar dat valt niet onder 'movability')
Zonneluifel en Regenluifel
We dachten eerst dat we de verlengde zonneluifel niet zouden gebruiken of nodig zou hebben. Theoretisch vooraf dachten we: "Er zit al een behoorlijke luifel op en, een zonnetje af en toe is wel lekker; daarvoor zijn we immers op vakantie". Nu hebben we de zonneluifel er toch op gezet tijdens een ochtendregenbui (de enige overigens) en daardoor konden we onder de luifel zitten ontbijten. Verder hebben we de zonneluifel op alle volgende campingplekken. s'Avonds kon ik zo nog onder luifel zitten met een gaslamp (warmte + licht). Omdat de zonneluifel donker is van binnen was het het binnen soms ook wat somber. Gelukkig zitten er dakramen in.
Binnen hebben we weinig tot niet gezeten. Dat is misschien anders als we meer regen en kou hadden gehad. We hebben eigenlijk altijd onder de luifel gezeten. 's Avonds met
gaslamp (ik zei al: warmte + licht) en dat was erg comfortabel. Wellicht kunnen we dus af met een luifel, zolang je wel wat privacy kunt houden door iets van uitritsbare voorkant ofzo. Zodat je niet zo uit de tentwagen helemaal buiten stapt. Ook prettiger voor de buren (in het kader; "behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wilt worden": i.a.w. geen overburen in flappende onderbroeken in de ochtend.)
Dit is voor mij het belangrijkste onderdeel wat nog open staat voor discussie, dus even wat definities van mijn kant zodat je weet wat ik bedoel:
• basistent: de tent die direct van de kar af klapt en in één keer staat. Dus alleen het stuk waar je uit bed stapt en staat als je spullen uit de bak wilt halen, je gaat daar niet lekker zitten met wat stoelen.
• voortent: een extra stuk wat je dan aan de zijkant van de basistent kan ritsen. Soms een echte voortent, maar vaak meer een lange luifel waar je dan eventueel nog windflappen en voorflappen voor kunt kopen om hem echt dicht te kunnen maken.
• extra luifel: een meestal los verkrijgbare extra luifel die je nog weer aan je voortent kunt maken als je die niet als luifel gebruikt maar echt voorzien hebt van alle flappen om dicht te kunnen maken.
Nu hebben we binnentent, binnendeel en dan luifel waar je nog onder kunt zitten 's avonds of bij regen. Zeker dat laatste is iets wat ik zeker wil hebben. Voor zon heb je bomen of ene tarp, een luifel vind ik dan vaak minder geschikt omdat je dan vaak toch in de luwte zit en de warmte blijft hangen. Maar voor regen of als het wat frisser is kan je prachtig mooi onder een luifel zitten.
Dat kan ik echter op twee manieren oplossen. Gewoon de voortent open laten, dus als luifel beschouwen en hooguit windflappen eraan zetten. Aangezien de basistent ook dicht geritst kan sta je niet meteen vol ornaat voor de hele camping als je uit je bed stapt. Je verliest dan echter wel een echte binnenplek waar je je gewoon kunt terug trekken of beschut zitten als het echt slecht is. Het is wel mogelijk voorwanden mee te nemen en die er pas in te hangen als het echt slecht wordt, beetje flexibel zeg maar.
Alternatief is dat je die voortent gewoon dicht bouwt en nog een extra luifel neemt. Dan krijg je wel je vaste beschutte plekje, alleen ben je standaard al veel meer werk kwijt aan het opbouwen en het is veel groter allemaal. Ergens voelt dat wat zonde.
Nadeel is wel dat die voortent lang niet altijd een kuipzeil heeft, dus je kunt het wel dicht bouwen, als het flink regent zit je alsnog met natte voeten.
Haringen
Het aantal haringen waarmee de tent vast moet komen zijn het er liefst zo min mogelijk. We hadden op alle campings (in Frankrijk) enorme harde ondergrond (na ca 5 cm) en hebben een aantal haringen 'verloren' in de strijd (zaten wel goede en genoeg haringen bij). Uit de rubberen hamer waren heel wat stukken. Zo min mogelijk haringen, is minder gedoe bij opzetten, en levert minder struikelgevaar op (zeker bij de haringen bij de spanband van de voorboog die dus recht voor de opening in de loop zit).
Een les die ik heel lang geleden in Frankrijk geleerd heb is dat je rubberen hamers beter thuis kunt laten. Ik heb altijd een zak rotspennen en een klauwhamer mee. Lekker hengsten en het zit er zo in, als het eruit moet kan je gewoon trekken.

Een aantal haringen vind ik niet erg, ik wil toch dat hij stormvast is. Het moet alleen wel leuk blijven, van die De Waard taferelen zit ik niet op te wachten.

Het belangrijkst is dat hij gemakkelijk mooi en stevig op te zetten is.
Keuken
Een bermkeuken lijkt ons fijner dat de inklapkeuken die we er nu bij kregen. Ik zie vouwwagens met 'berm keukens' die aan de achterkant zitten (die kun je er ook vaak afhalen) en dat lijkt ons vanwege 'movability' handiger. Nu hadden we een Barda-net-ni(e) klap/wapper keuken. Ook de keuze om buiten te kunnen koken is erg prettig. Het klapkeukentje moet je iedere keer weer inrichten op een camping plek en als je hem wilt verplaatsen zit je met de propaan tank. Resume: "klap - open - klaar" bermkeuken lijkt ons ideaal. Misschien op wieltjes nog?
Op dit moment ben ik nog door geen enkele keuken die je erbij kunt krijgen overtuigd. In het kader van 'movability' (ik ga maar even met je mee in dat malle woord) denk ik aan die eerder genoemde chuckbox ideeën waar ik dan een campingaz stel op of naast kan zetten. Die chuckbox duw je vol met alle keukenspullen en pak je zo in één keer uit de kar naar z'n plek. Dat maakt het heel erg makkelijk en weinig werk.
Mijn huidige campingaz kookstel moet ik eerst in elkaar schroeven, dat heb ik dan liever niet meer (de nieuwe, veel te dure, variant lijkt veel makkelijker in elkaar te zetten). Verder is hij wel ideaal met twee pitten en zo'n grillplaat. Aangezien ik die grillplaat ook graag gebruik ben ik blij als ik hem zo even naar buiten onder de luifel kan tillen.

Luchten
Het luchten van de tent is heel erg belangrijk. Iets wat we ons niet hadden gerealiseerd vooraf. Gelukkig kan de voorwand van de Malawi voortent bijna helemaal open en dat hadden we ook regelmatig (vooral als we terugkwamen na een dagje/middagje weg. Ook aan de achterkant van de tent in het wagengedeelte kan de achterwand eruit en dat hadden we ook open zodat het helemaal doorwaait. Daar zou ik nu altijd op letten. Ook horregaas voor de ramen en zoveel mogelijk ramen die open kunnen. Ook het goed afschermen van de ramen zodat de zon niet te veel zijn kans krijgt. De wagentent was wel goed donker. Dat is erg prettig.
Ventilatie is iets waar ik standaard al heel goed naar kijk bij een tent (eigenlijk altijd als ik ergens slaap). Het model wat ik nu mooi vind heeft zelfs zo'n panoramadak met hor die je dan open kunt zetten, die kon echt lekker alle kanten op ventileren.
Slapen
We hebben heerlijk geslapen op het matras en de lattenbodem op de bakwagen. We hadden een aparte aanritstent erbij, die in de achterwand kan worden geritst. Onze zoon van 3 wilde daar liever niet in liggen (om moverende redenen zeggen we dan) dus lag of mijn vrouw of ik er, en de prins heerlijk in het grote bed. De aanritstent hebben we alleen op de 1e camping gebruikt en daarna niet meer. Daar sliep onze zoon op het grondzeil in de tent prima. Waterpas op een goed bed liggen vs. onder de lokaal bepaalde helling op een luchtmatras is echt anders. De keuze voor een vouwwagen klopt daarmee dus.
We hebben nu zeer goede matjes en ik let altijd op de grond dus we slapen nu ook al prima, maar ik ben er van overtuigd dat een (XL) bed in een vouwwagen nog lekkerder ligt. Die aanritstent heb ik nu wel als optie voor m'n dochter, die houdt wel van zo'n eigen plekje.
En geen schijn van kans dat ze dan in de kar mag en één van ons in die bijtent.
All die sh*t
De onderzeilen, voortent, luifels, aanleuntent en dikke lange buizen, inklapkeukens, inklaptafel ging er al heel veel ruimte verloren in de bak van de wagen (die behoorlijk groot is). We hadden 2 fietsen op de dissel staan en dus geen disselbak en daarmee moest dus alles onderin. Gelukkig hebben we de Malawi gehuurd die een 1,5m brede wagen heeft (ten opzichte van de Mercury die een stuk smaller is en waar, volgens mij, veel minder in past). We kregen er met moeite nog 3 klapkratten bij, en 1 kinderbuggie. Klapstoelen en onderzeilen gingen bovenop het bed onder het afdekzeil van de wagen. Ik vond persoonlijk dat er veel ruimte voor de tent zelf nodig is en zal goed letten op de beschikbare extra bagageruimte in de bak.
We hebben ook een ruime station dus daar kunnen ook nog wel wat dingen in, maar ik wil inderdaad het meeste in die bak. Stoelen en tafel bovenop onder het zeil en fietsen op de dissel, lijkt mij ideaal. Hoeveel er dan over blijft in die bak is iets wat ik nog eens goed naar moet kijken.
Aan de andere kant, hoe meer ruimte hoe meer je mee neemt. Dus je zorgt toch altijd wel dat het net krap wordt.

Resumé
Concreet waar ons persoonlijke aandacht- en wensenlijstje op is aangepast of aangescherpt:
* Inklappen/uitklappen zo makkelijk en snel als mogelijk ten behoud van movability. In ieder geval minder afstellen, en minder 'zwaar' en met zo min mogelijk haringen 'vast' (stormvast is een ander verhaal).
* Meer behoud van een tent gevoel
* Bermkeuken met semi-vaste ruimte voor bestek, pannen, borden en glazen lijkt ons erg fijn. Als daar de combi koelbox (12/220V) erin kan zou mooi zijn, maar niet essentieel.
* goed kijken naar mogelijkheden tot luchten, het open en dicht kunnen van ramen, de kleur van het doek. Wegritsen van wanden, aanritsen van luifels.
* Goed kijken naar beschikbare opslag in de bak. Wat heeft de tent zelf in gebruik, hoeveel KKEU (Klapkrat Equivalent Unit) kunnen er nog bij.
Vooralsnog geen verrassingen voor mijn theoretisch verhaal, maar zeer bedankt voor je input.

Als je hem koopt met die keuken dan monteren zij de tent uit zichzelf al andersom. Er is dan ook nog een fietsendrager voor achterop de kar te krijgen, of bovenop als je dat liever hebt.